Alkmaarsche Caurant EEN GOED ZAKENMAN ADVERTEERT IN DE ALKMAARSCHE COURANT Binsdas; 15 Maart. Radio-hoekje FEU Li,ETON. Wie is Edmund Gray Wo. 09 1927 HsRderd nsgen en twintigsti Jaargang, Woensdag 16 Maart Hilversum, 1050 M. 12.— PolitieberichteE. t|2.30—2.Lunchmuziek door hot Hall-or- fest, onder leiding van M. Noyee, in hot Ter- BKnus-Hotel te Utrecht. 2.-3.— Engelsehe landerles. 3.-4.— Knipcursus. 4—4.30 Halfuurtje vcor dte buisvrouw door Mevr. S. iwart-Ketjen, over: Inzicht en practijk. 4.30 -6.15 Concert door het H./D. O.-orkest. So- fete: Heleae Cals, sopraan. 6.157.45 Ver- volgies en conversatieles Dui'tseh. 7.45 Poll- lieberichten 10.30 Persberichten, 8.10 Chris- telijke Gmroep. De heeren W. G. Speet, orgel. Jf. Burga, piano. G. Brcuwer, bariton. Mej. )J. Racisms, sopraan. 1. Welkomstwoord door Ben beer K. Duiker, voorzitter Ned. Chr. Gymnastiek Verbond. 2. Marsch „Hoch iHeidecksbvrg", Herzer (orgel. 3. Bondslied !N. C. G. V. (bariton.) 4. Toespraak van Mr. H Bijleveld1: Hollands Glorie. 5. Ballade »,Van den Prins van de Zee", Spoel (piano, orgel, bariton). 6. Toespraak van Joh. de jVnes: Een kijikje in de practijk. 7. Ps. 33 (orgel). 8. Hollandeeh liedje, Abramez (ba riton). 9. Hollandsche Kinderkens, Speet (mano). 10. Toespraak van C. A. de Bruin: Ons bondsddeaal. 11. „Jezuslied", gedicht uit de middeleeuwen, Hildach (sopraan) 12. Koor uit „Die Schopiung" Haydn, (orgel) 13a. „Lente", Karel XV' van Zweden (so praan). b. Een liedje, Lovendaal (sopraan) 14. Avondzang, Robart (bariton, orgel). 15 Sluiting. Davntry, 1600 M. 11.20 Concert. Daven fcry-kwaitet cn solistan (sopraan, bariton viool, p.a:»o). 1.20—2.20 Orkestconcert. 3 15 Voorlezing: Pickwickpapers. 3.20 Lezing Our native tongue. 3 40 Lezing Some books worth reading. 4.05 Lezing: Citizenship m practice. 4.20 Het Daventry-kwartet en piano- duettisten. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orgelbe- speling. Concert-orgd. 6.40 Tumpraatje 6.50 Tijdpeiix, weerber.cht, nieuws. 7.05 Or- gelbcsoeliPg (vervolg). 7.20 Causerie: Sheep and «Bt»-p breeding. 7.35 De senates van Mo zart. Pianomuziek. 7.45 Lezing: Warren Hastings. 8 05 Iersch Concert. Orkesi E. 'Avril, viool. D. Smith, bariton. 0.20 Tijdse.n. weerbericht, nieuws. 9.35 Causerie. 9.50 Or kestconcert. 10.14 ,.My Sou John", tooneel stuk van O. Strauss. 10.58 Dansmuziek 11.20—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M 10 50 11.20 Nieuwsberchten en muziek. 12.50 2.10 Orkestconcert en zang. 5.05—5.55 Or kestconcert. 9.05—10.50 Wedstrijd voor vio Langenberg, 469 M 10.2011.20 Con cert 12.50—1.50 Orkestconcert. 3.204.20 Vroolijk concert. 4.20—5.20 Orkestconcert 7 5{>_9.4i0 „Das Grabmal des unbekannten Soldaten", tragedie in 3 acten van H. v. Ger lach. 9.50—11.20 Dansmuziek. Korugswusterhausen, 1250 M. en Berlijn 484 en 566 M. 11.20—7.05 Lezingen en les sen. 7.30 „Der Rastelbinder", operette in 2 acten van Lehar. 9.50—11.50 Dansmuziek Hamburg, 394.7 M. 1.25—2.05 Kamermu- riek. 3.505.1 Dansmuziek. 5.20—6 Volksccncert. 7.20—11.10 Volksconcert. Or kest en solisten. Daarna dansmuziek. Brussel, 509 M. 8.50—10.50 Concert m den Dierentuin Antwerp-en. M. Crickboom, viool. WIJZIGING DER VERORDENINGEn VOOR DE LEVERING VAN GAS EN ELECTRICITEIT. B. en W. .schrijven in bijlage No. 32. De heer H. Vos, alhier, heeft zich tot ons College gewend met het verzoek hem onthef- fing te verleenen van de beiaiiag van een bed-rag van phn. f 23.door hem mgevol- ge bet laatste lid van art. 6 der Verordening regelende de levering van gas door de ge- meente-gasfabriek (Gemeenteblad nr. 928) verschuldigd in verband met den aanleg van een gasleiding van de hoofdleiding in de Van der Meystraat af naar zijne aan die straat nieuwe gebouwde perceelen. Volgens het laats'.e lid van genoemd; arti- kel 6 geschiedt de aanleg van dienutleidingen van de hoofdleiding af tot op een afstand van ten hoogste 1 M. binnen de rooilijn, doch ten hoogste over een afstand van 12 M. voor rekening van de gasfabriek; de kosr ten van aanleg van het meerdere komen voor rekening van den aanvrager. De hoofdleiding in de Van der Meystraat is indertijd aan een kant van de straat gelegd, -blijkbaar omda-t toen slechts aan een zijde werd gebotiwd. Voor aansluitingen van perceelen die zich aan de andere zijde dier straat bevinden of nog zullen worden gebouwd, komen derhal- ve, wanneer de toevoerleidingen langer zijn dan 12 M., de kosten voor den grcoteren af stand ten laste van de aanvragers. Hoewel de vordering dus terecht is ingedienJ, kan het naar onze meening nimmer's Raads bedoe- ling zijn geweest, in gevallen als dit, de kos ten van aanleg van de leiding, voorzoover die langer is dan 12 M., door belanghebben- de te laten betalen. Wij zouden adressant dus de gevraagefe ontheffing willen verlee nen, doch achten zulks niet mogelijk, tenzij de verordening met een bepaling wordt aan- gevuld, die hienn voorziei. Wij geven U der- halve in overweging caartoe te besluiten en tevens in de Verordening bevattende het ta- rief en de voorwaatden voor de levering van electrischen stroom door het gemeentelijk electrisch bedrijf (Gemeenteblad Ni 929) een benaling van geliike strekking te doen opne- men. De Commissie van biistand voor de 'icht- bedrijven gaat met dit voorstel aceoord. R. en W. sfeVen r"en R-ad voor het desbe- treffende besluit te nemen Sfadsnie&sws AANVULLINGS-AGENDA voor de raadsvergadering op D onder dag 17 Ma*rt 1927, nam. 1 uur. 2a. Benoeming van een onde^wijzer aan de Gemeenteschool Nr. 4 (bijlage Nr. 37) BENOEMING ONDERWIJZER GEMEENTESCHOOL Nr. 4. B. en W. bieden ter benoeming van een onderwijzer aan de Gemeenteschool Nr. 4 In de vacature, ontstaan door de benoeming van den heer M. J. Lutterot tot hoofd dier school, ter voldoeninig aan artikel 36, 8e lid der Lager Onderwijswet-1920, de raad de navolgende voordracht aan, opgemaakt in overleg met den Inspecteur van het lager on derwijs in de inspectie Alkmaar, na ingewon- nen bericht van het hoofd der betrokken school: 1. P. A. VERMEULEN te Nieuw- en St. Joosland. 2. M. LAN'GHORST te Noord-Scharwoude. 3. N. L. SIEBEN te Terscheliing. VERBETERING VAN EN TOLHEFFING OP DEN TWUIJVERWEG B. en W. schrijven in bijlage No. 34. Het zal Uwe Vergadering bekend zijn. dai Gedeputeerde Starki dezer provincie bij be sluit van 24 November 1926, nr. 122. den Twuijverweg tusschen St. Pancras en Broek op Langendiik hebben gesloten verklaard voo> alle motorrijtuigen op meer dan twee w.elen Het gevolg van d'eze sluiting, verband hou dende met den toestand van den up het tegen- woordige verkeer niet berekenden weg, is, dat het automobielverkeer naar den Langendijk thans gaat over den weg larngs de rmgvaart van de Hcerhugowaard. Hiertegen heeft het gemeentebestuur van Hcerhugowaard ernstig bezwaar, zoodat het aan Gedeputeerde Sta- ten heeft gevraagd, ook dien weg af te slmten en wel voor motorrijtuigen op meer dan twee wiekn, met een grcotere breedte dag 1.70 M., waardoor practisch het geheele verkeer met autobussen op dien weg zou worden stopge- Z€?t. Gedeputeerde Staten hebben, in verband met de bcdenkelijke gevolgen welke inwilh- ging van dit verzoek zou hefcben, aan de be- sturen van St. Pancras en Heerhugowaard voorgesteld, nset elkander in overleg te treden om een regeling te treffen waardoor het ver keer zoowel op den weg van Heerhugowaard naar Broek op Langendijk als op den Twuij verweg in een riehting zou worden geleid, in dien zin dat de richtingen zouden zijn respec- tievelijk HeerhugcwaarcfBroek op Langen dijk en Broek op LangendijkAlkmaar Die gemeenten wenschen in dit voorstel niet te treden. Het is Uwe Vergadering eveneens bekend, dat de plannen tot verbetering van den Twuij verweg, ondanks de bemoei'ingen van de Ka- mer van Koophandel en Faorieken, niet tot uitvoering kunnen geraken temgevolge van de weigering der gemeenten aan den Langendijk (in tegenstelling met St. Pancras) om finan- cieele" medewerkinig te verleenen Het is om die reden, dat bij de vaststelling der begroo ting voor 1926 de post voor verbetering van den Twuijverweg werd geschrapt Ook aan de uitvoering van een door den Hoofcunge- nieur-Directeur van den Provincialen Water- staat ontworpen eenvoudiger plan dan eerst in behandeling was geweest, outbidden die gemeenten hare medewerking. De gemeente St. Pancras heeft er nu bij ons op aangedrongen, het goedkoopere plan desnietternin uit te voeren, opdat een oplos a tag veorde verkregen wette aan den tnans onhoudbaren tccstand een einde zal maker.. Zij gaf ons daatbij1 in overweging, op den Twuijverweg een tol te heffen, opaat, nu de gemeenten niet in de kosten bijdragen, van de gebruikers een bijdrage zal kunnen worden gevorderd. Wij hadden aanvankdijTc tegen deze oplos- sing wel eerrig bezwaar. Een tolheffing is en blijf t steeds een verkeersbelemmering, derhal - ve een weindg sympathiek middel om de baten te vinden ter bestrijding van de kosten van den weg. Aan den anderen kant zal men cchter niet ontkennen, dat zij1 de meest recht- vaardige heffing is in zoover zij alieen hen treft die van den weg gebruik maken. Staande voor de vraag, of de Twuijverweg gesloten moet blijven dan wel of door verbe tering van den weg de openstelling moet wor den bevorderd met tolheffing, hebben wij na ampde overweging gemeend, dat door de laatste oplossing het algemeen belang het minst word* geschaad. Men zou nog kunnen denken aan een derde oplossing, n.L aan verbetering van den weg door Alionaar zonder tolheffing. Het zal echter ook wel het gevoelen zijn van Uwe Vergadering, dat een derge'ijk offer niet van Alkmaar mag worden gevergd. De gemeente heeft slechts den plicht, den weg te bnderhouden in dien toestand waarin hij ver- keerde, toen de gemeente in 1724 definitieve rechten op den weg verkreeg, d.i. dus in den toestand van een weg voor het vrij beperkte verkeer van dien tijd. Alkmaar kan niet wor den verplicht, den weg, die niet op zijn gebied ligt, te doen beantwoorden aan de hooge eischen van het modeme verkeer. Hadden wij gehoopt, dat het zou gelukken, door samenwerking van alle belanghebende gemeenten een oplossing te verkrijgen, waar door met die eischen wel rekening zou worden gehouden, het schijnt thans wel uitgesloten, dat die oplossing bereikbaar is. De bestrijding der uitgaven zal, willen zij niet alieen op Alkmaar drukken, dus alieen kunnen geschieden door tolheffing. Het zou, zoo de Kroon daartoe concessie verleent, naar ons voorkomt het eenvoudigst zijn, deze hef fing te verpachten, zooals ook het geval is met de gelaen voor de sluts aan de Zeswielen Aangezien de weg niet ligt op het gebied van Alkmaar, zal het n.l. niet mogelijtk zijn, j een belast'ngverordening vast te stellen op i voet van de artt. 232—1235 der Gmeentewet, doch zal, overeenkomstig het nog geldende Decret imperial van 21 October 1811, aan de Kroon concessie moeten wcrden gevraagd. Burgemeester en Wethouders van St. Pan eras hebben tcegezegd te zullen bevorderer, dat ook de Raad dier gemeente zich tot de Kroon zal wenden met verzoek, aan de ge meerrte Alkmaar de aan te vragen concessie te verleenen. De formnleering van het te nemen besluit kan, voor een deel althans, slechts in alge- meene termen vervat zijn. Immers de noodza- kelijkheid om spoed te betrachten ('n noodza- kelij'kheidwaarop de gemeente St. Pancras in het bijzonder den nadruk legt en waarvoor ook wij wel oog hebben) noopt ons, thans en- kel een principieele beslissing uit te lokken voor zooveel betreft de verbetering van den weg. Daaraan moet voorafgaan een beslis sing over de tolheffing. Deze kan, zoo het principe Uwe instemming heeft, volledig worden geregeld. Het zou n.l. naar ons voor komt aanbeveling verdienen, het tarief over te nemen, dat onlangs met goedkeuring der Kroon is vastgesteld voor de wegen van Zaandijk, welk tarief evenwel zal moeten wor den aangevuld met een tol voor rijwielen. In hoever de tol in staat zal zijn de kosten te dek- ken, is niet te zeggen, aangezien wij noCh over gedetai'lleerde plannen voor de wegver betering beschikken (de hoofdingenieur-direc teur van den provincialen Waterstaat raamt de kosten zonder tolgaarderswoning globaal op 50.000) noch over een volled'ige statis tiek van het verkeer op den Twuijverweg. Wel hebben wij gedurende een week het verkeer doen opnemen. Nemen wij die gegevens tot basis dan meenen wij, de verwachting te mo- gen knesteren, datwanneer de weg in goeden sjaat wordt gcbrach't, de kosten bij tolheffing over.'enkomstig bovenbedoeld tarief voor een groct deel zullen worden gedekt. Ten slotte vermelden wij, dat een minder heid in ons College principled bezwaar heeft tegen to^jeffing, daartoe derhalve niet wenscht mede te werken en mitsdien den Twuijverweg niet wil verbeteren zoolang de andere gemeenten niet bereid zijn, een bijdra ge voor die verbetering beschikbaar te stellen. De meerderheid geeft U in overweging te nemen het volgende besluit: De Raad der gemeente Alkmaar; Overwegende, dat't algemeen belang vordert dat de Twuijverweg tusschen St. Pancras en Broek op Langendijk, in onderhoud bij de ge meente Alkmaar, wordt geschikt gemaakt iWB STELT ALLES IN HET WERK OM ZMN OMZET STEEDS HOOQER OP TE VOE REN. -ZEER ZEKER ZAL Hid DE PUBLI- CITEIT VAN EEN ZEER VEEL QELEZEN DAGBLAD ONONTBEERLIJK WETEN. - NEEMT DIT EENS IN OVERWEGING EN SLUIT EEN REGELCONTRACT BIJ DE ALKMAARSCHE COURANT. DIE IN ALLE KRINGEN HAAR LEZERS TELT. Oeauloriseerde vertahng naar het Engelsch van Walter Besanl, door Mej. E. Hoogewerf. Toen de broederlij'ke, theepartij afgeloopen was, hielp ieder een handje bij het opruimen. -Dit hoorde er zeker zoo bij, als blijk van broederlijkheid. Het was bij zevenen: het uur voor de ver- kandeling bestemd. De deur werd wijd open geworpen, om de wereld toe te laten, maar de wereld toonde Itiet veel belangstelling in dit onderwerp van Edmund Gray: Er kwam niemand van bui- ten af. Het gehoor bleef dus beperkt op het kleine aantal getrouwen, waar zij dan nu •en toevoeging aan was. Om zeven uur stond Edmund Gray op en bleef aan het boveneind van de tafel staan, Toodat het veel had van een toespraak na tafel. Een jonge man, die tot de „verongelijkten" behoorde, haalde een notitie-boek te voor- •chijn en teekende alles op. Er werd geluis- ♦erd met eerbied en belangstelling. Llaie zat aan de rechterhand van den spre- lccr Zijn verhandeling hier, zoo in het pu- btiek, trof haar echter bij lange niet zoo zeer, ale toen hij op zijn kamers tot haar gespro- ken had. Toch was het dezelfde overredende •tem, maar zijn blik kon haar hier niet mag- ■etiaeeren. „D«6 te beter," meende ze, want nu kon ze veel meer met oordeel naar hem luisteren. En, andermaal, drong zich de gedachte aan haar op: „Verbeeld je dat deze woorden eens ge- hoord werden op Lincoln's Inn!" „Hoe kan de eigendom dan vernietigd worden?" sprak de meester eindelijk, met grooten nadruk. En bij deze vraag, waarop ieder van het vijf-en-veertig-tal op een practisch antwoord uitzag, spitsten ze dus nog eens extra de hooren Er zijn verschillende wegen, vrienden, om tot deze oplossing te geraken De spreker ontstak hoe langer hoe meer in geestdrift, tot hij, ten slotte, vol vuur be tuigde: „0, ik heb voor mij een praehtig gezicht: Ik zie de groote buitens tot puinhoopen vervallen, hetgeen ze bevatten is voor een deel naar museums gebracht. De groote hui- zen in de stad zijn eveneens afgebroken. Er is geen eigendom. Niemand werkt voor zich- zelv: de man van de wetenschap is bezig in zijn laboratorium, voor de gemeenschap, aan hem de eer van zijn ontdekldngende medicus oefent zijn praktijk uit, niet met de bedoeling om rijk te worden, maar om schoo- ne overwinningen te behalen op het gebied der geneeskunde. Er is toch voor een ieder ruimschoots, vol op, genoeg! We kunnen alles hebben, wat we begeeren, we kunnen ons kleeden, zooals we willen, onderrichten wat we willen, mits we maar werken voor den staat. Weigeren we, dan volgt er de dood op. Leveren we slecht werk, de dood! Dit is de eenige wet. We hebben geen rechts kundigen, geen overheidspersonen, geen macht boven ons. O, heerlijke, grootsche voor het verkeer met automobielen, voor welk I verkeer de weg thans kraohfens besluit van Gedeputeerde Staten dezer provincie d d. 24 j November 1926, nr. 122, is gesloten ver- j klaard; dat de pl'ichten welke de stad op zich nam toen zij op 14 Maart 1724 definitieve rechten op den weg verkreeg, zich bepaalden tot het onderhoud in den toestand waarin de weg toen verkeerde; dat een verbetering van den weg zoodanig, dat hij beantwoordt aan de eischen van het modeme verkeer, slechts ten koste van be- langrijke offers is te bereiken; dat het overleg met de aan en nabij den weg gelegen gemeenten ten doel hebbende te besluiten, dat de kosten gemeenschappelijk zouden warden gedragen in een verhouding welke de instemming had van de Gedeputeer de Staten dezer provincie, tot geen resultaat heeft geleid; dat het belang van Alkmaar niet in die mate bij de wegverbetering is betrokken, dat alieen deze gemeente met de uitgaven daar- voor zou moeten worden belast; dat de in het algemeen streekbelang gevor- derde verkeersverbeterIng deihalve slechts is te bereiken door heffing van een tol van hen die van den weg gebruik maken; Gelet op het Keizerlijk decreet van 21 Oc tober 1811 Gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders dd. 8 Maart 1927 (bijlage Nr 34); Besluit: I. Burgemeester en Wethouders te machti- gen, aan H. M. de Koningin vergun- ning te vragen, voor't gebruik van den Twuijverweg tusschen St. Pancras en Broek op Langendijk, met ingang van een nader door den Raad te bepalen da tum ebn tol te heffen; II. dezen tol te hebben overeenkomstig de navolgende bepalingen: a. voor elken automobiel, tractor of anderen motorwagen op vier of meer wielen dienende voor personen- of goederenvervoer, mits alle wielen van luchtban- den zijn voorzien, vijf en twin- tig centen f 0.25 voor een weekabonnement een gulden vijf tig centen 150 voor een jaarabonnement twee en vijf tig gulden vijf tig centen 52 50 b. voor elken, automobiel, tractor of anderen motorwagen op vier of meer wielen, dienende voor pe'oonen- of goederenvervoer, waarvan de wielen niet alle van luchtbanden zijn voorzien veertig centen 0.40 voor een weekabonnement drie gulden 3. Voor een jaarabonnement bon derd gulden 100 c. voor elken automobiel of mo torwagen op minder dan vier wielen vijftien centen 0.15 voor een weekabonnement een gulden vijf en twintig cdnten 1.25 voor een jaarabonnement veer- tig gulden 40.- d. voor elk motorrijwiel tien cen ten 0.10 voor een weekabonnement een gulden n 1 voor een jaarabonnement vijf- en dertig gulden 35. e. voor elk rijwiel (geen motorrij wiel) twee en een halve cent 0.02Vi voor een weekabonnement vijf en twintig centen 0 25 voor een jaarabonnement tien gulden 10. f. voor elke locomobiel, stoom- machine, heimachine of motor- machine vijf en twintig cent 0.25 voor elken handwagen of elke handkar drie centen 0.03 voor een weekabonnement vijf tien centen 0.15 voor een jaarabonnement drie gulden 3. fa. voor elken houtwagen of z.g. maJlejan, drie centen 0 03 i. 1 voor elk voor een rij- of voer- tuig met twee, drie of vier wie len mitsgaders sleden, aan- spannen paard, muilezel, ezel of rundbeest vijftien centen 0.15 voor een weekabonnement een gulden vijf en twintig centen 12* voor een jaarabonnement veer- tig gulden 40.— 2. wanneer twee of meer der in het eerste lid bedoelde rij- of voertuigen aan elkander ge- koppeld zijn zal bovendien 6e- taald moeten worden voor ieder paar wielen tien centen 0.10 tijd!Gij zult dien nog bijwonen, gij, die jong zijtterwijl ik, die er zoo lang van gedroomd heb, dan in het graf zal liggen! Maar wat geeft dit nog? Als de tijd maar komt en de wereld zich, ten slotte, vrij voelt om de besteipming van de „nieuwe mensch heid te vervullen Hij ging zitten en legde het hoofd op de hand, als sprak hij een gebed uit. Ze eerbie- digden dit, door een diep st'ilzwijgen. Toen trad er een jongeman naar voren, die zich aan tafel al bitter had beklaagd over zijn „slavemij." „Misschien zouden we er ook nog wel langs een anderen weg kunnen komen," op- perde hij. „Stelt u voor, dat de scheikundigen de kunst uitvonden, om een soort voedsei voor ons te bereiden, waar we even goed op konden leven, als op vleesch en brood. En na- tuurlijk zou dit veel goedkooper zijn, want al die chemische artikelen kosten maar zoo wei- nig! Dan zou niemand hoeven werken, want hij zou zijn voedsei al bijna kant en klaar vinden. Als niemand meer hoefde werken, zou ook niemand meer rijk worden. En als niemand iets wilde koopen, kon niemand iets verkoopen. Dan zou rij-kdom in het geheel geen voordeel meer bezorgen en dat is het, wat wij hebben moeten. Laat een scheikun- dige ons uit den brand helpen." Na nog eenig over- en weergepraat, kwam er toch een tekort aan nieuwe ideeen en het gezelschap ging, langzamerhand, uiteen. Meester en leerlinge keerden tcrug met de tram, naar Gray's Inn. De meester verviel in diep stilzwijgen, zoo Iongeveer een kwartier, eer ze het eind van den rit bereikt hadden. Toen ze uitstapten, merkte Elsie eerst, dat hij zijn jas toeknoopte, vervolgens, dat hij van haar tegenwoordigheid niet afwist. Fier rechtop, en met vasten tred, liep hij derichting van Beford Row, dat tegenover Gray's Inn ligt: Hij was nu weer mr. Ed ward Dering. „Het zal mij eens benieuwen," dacht Elsie, wat hij zich daar morgen van herinneren kan!" HOOFD STUK XXIV. Kan hij 7 zich herinneren? Het was over tienen op dien Zondagavond, dat Elsie thuiskwam. Athelstan en George zaten op haar te wachten. „A1 weer die geheime afspraak?" vroeg George. „Mogen we er al iets van weten, Elsie?" „Nu vanavond niet!" antwoordde zij, met een hoofd-schudden. „Goed dan, kind'je! Je ziet er ook moe uit." „Ik ben moe en ik zou vanavond liever niet praten. Ik ga maar dadelijk naar mijn eigen kamer. Hebben jullie beiden nog een paar dagen geduld. Geloof mij, alles gaat goed. De eenige reden, waarom ik je niet kan vertellen, wat i^ gedaan heb, is, dat het zoo vreemd, zoo worfderlijk is, dat ik het voor mijzelve nog niet onder woorden heb kunnen brengen. De hoeveelste is het vandaag? De eerste Augustus al?" „Nog meer elf dagen, elf lange dagen!" zei George, „maar ook, elf korte dagen." „Ja, dat vergeet ik niet. Maar jelui kunt nu verder beiden je handen aftrekken van hef geval. En deze heele week zal je het 's avonds nog zonder mij moeten stellen. Een jaarabonnement is geldig voor een dienstjaar, waarbij gedeelten van een jaar voor een geheel jaar worden gerekend; een weekabonnement voor een week, waarbij ge deelten van een week voor een geheele wee! worden berekend; als eerste dag van de weeV geldt voor de toepassing der bepalingen van deze verordening de Maandag. Het bovenstaande tarief blijft buiten toe passing ten aanzien van 1. aile paarden, motorrijtuigen, motornj- wielen, wagens, karren, voertuigen enz in gebruik bij de Rijks- en Gemeentepo- litie, postboden, brieven- en telegrambe- stellers in hun dienst van den weg ge bruik makende. 2. alle bij de gemeenten Alkmaar en Sint Pancras in gebruik zijnde wagens, kar ren, brandspuiten met bijbehoorend ma- t'eriaal, alsmede alle brandspuiten met bijbehoorend materiaal, gaande naar en komende van een gealarmeerden brand 3. Militaire troepen op marsch met hetgeen zij met zich voeren. 4. kruiwagens, kinderenwagens en sport- karren. 5. ingezetenen^van die gemeenten, welke een nader overeen te komen afkoopsom in de kas der gemeente Alkmaar storten, of op nader overeen te komen wijze in de kosten van den Twuijverweg een bijdra ge verleenen. De sub 5 bedoelde afkoopsom kan be- trekking hebben op alle onderdeelen van het tarief, dan wel op enkele ervan. In het laatste geval blijft het tarief voor de niet in de afkoopsom begrepen onderdee len van kracht. III. Burgemeester en Wethouders te mach- tigen, den tol in het openbaar te ver pachten voor een termijn van drie jaren; IV. onder voorbehoud dat de sub I bedoe> de vergunning wordt verleend, den Twuijverweg te verbeteren overeenkom stig het door den Hoofd'ingenieur-Direc- teur van den Provincialen. Waterstaat ontworpen plan, waarmede Gedeputeer de Staten dezer orovinde zich blijkens hun brief van 15 December 1926, nr. 160, hebben vereenigd; V. bij den weg te stidrten een tolgaarders woning met hetgeen daartoe behoort; VI. de voor de sub IV en V bedoelde werken benoodigde credieten nader te regeler Maar wees gerust. Het is volbracht!" Lachende begaf ze zich toen naar haar kamer. „Het is volbracht!" herhaalde George: „Wat is volbracht?" „Het is volbracht!" herhaalde ook Athel stan. „Wat is volbracht? Hoe werd het vol bracht? Wie heeft het volbracht? Wanneer werd het volbracht?" „Als Elsie zegt dat het volbracht is, moet ik dit zoo aanvaarden. Vermoedelijk heeft ze in South Square Checkley op heeterdaad be- trapt. In ieder geval ben ik overtuigd, dat Elsie wel weet, wat zij zegt." Op haar eigen kamertje zat Elsie na tt denken. Want ze had vrij wat stof: de haar opgedane ervaringen stelden haar immers in staat, heel dat gebouw, opgetrokken uit boosaardige vermoedens, in elkaar te doen storten. Haar broer kon ze immers weer ir zijn eer herstellen. En den naam van haai geliefde kon ze ook bevrijden van iedere smet, die Checkley daar zoo volgaarne en zoo vol- ijverig op had trachten te werpen. Zij, Elsie, had uitgevonden, en op de eenvoudigste wij ze, wat geen van alien nog was gelukt. Dat komt, zij had doorgezet, en toen ze van de eenige dit het weten kon, had gehoord, wan neer Edmund Gray waarschijnlijk op zijn kamers zou komen. had ze hem op de trap zitten afwachten. En het resultaat was dan nu ook. dat het geheim opgelost was. De man, die den wissel vervalschte, de man, die de brieven schreef en zorgde voor de over- drachten, was, gelijk zij alien dadelijk had den gedacht. Edmund Gray. En Edmund Gray was Edward Dering, een en dezelfde persoon. En Edward Dering van een gek. (Wordt vejvolgd). Esi:en-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 5