Alkmaarsche Caurant
EEN GOED
ZAKENMAN
ADVERTEERT IN DE
ALKMAARSCHE COURANT
Binsdas; 15 Maart.
Radio-hoekje
FEU Li,ETON.
Wie is Edmund Gray
Wo. 09
1927
HsRderd nsgen en twintigsti Jaargang,
Woensdag 16 Maart
Hilversum, 1050 M. 12.— PolitieberichteE.
t|2.30—2.Lunchmuziek door hot Hall-or-
fest, onder leiding van M. Noyee, in hot Ter-
BKnus-Hotel te Utrecht. 2.-3.— Engelsehe
landerles. 3.-4.— Knipcursus. 4—4.30
Halfuurtje vcor dte buisvrouw door Mevr. S.
iwart-Ketjen, over: Inzicht en practijk. 4.30
-6.15 Concert door het H./D. O.-orkest. So-
fete: Heleae Cals, sopraan. 6.157.45 Ver-
volgies en conversatieles Dui'tseh. 7.45 Poll-
lieberichten 10.30 Persberichten, 8.10 Chris-
telijke Gmroep. De heeren W. G. Speet, orgel.
Jf. Burga, piano. G. Brcuwer, bariton. Mej.
)J. Racisms, sopraan. 1. Welkomstwoord door
Ben beer K. Duiker, voorzitter Ned. Chr.
Gymnastiek Verbond. 2. Marsch „Hoch
iHeidecksbvrg", Herzer (orgel. 3. Bondslied
!N. C. G. V. (bariton.) 4. Toespraak van Mr.
H Bijleveld1: Hollands Glorie. 5. Ballade
»,Van den Prins van de Zee", Spoel (piano,
orgel, bariton). 6. Toespraak van Joh. de
jVnes: Een kijikje in de practijk. 7. Ps. 33
(orgel). 8. Hollandeeh liedje, Abramez (ba
riton). 9. Hollandsche Kinderkens, Speet
(mano). 10. Toespraak van C. A. de Bruin:
Ons bondsddeaal. 11. „Jezuslied", gedicht
uit de middeleeuwen, Hildach (sopraan) 12.
Koor uit „Die Schopiung" Haydn, (orgel)
13a. „Lente", Karel XV' van Zweden (so
praan). b. Een liedje, Lovendaal (sopraan)
14. Avondzang, Robart (bariton, orgel). 15
Sluiting.
Davntry, 1600 M. 11.20 Concert. Daven
fcry-kwaitet cn solistan (sopraan, bariton
viool, p.a:»o). 1.20—2.20 Orkestconcert. 3 15
Voorlezing: Pickwickpapers. 3.20 Lezing
Our native tongue. 3 40 Lezing Some books
worth reading. 4.05 Lezing: Citizenship m
practice. 4.20 Het Daventry-kwartet en piano-
duettisten. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orgelbe-
speling. Concert-orgd. 6.40 Tumpraatje
6.50 Tijdpeiix, weerber.cht, nieuws. 7.05 Or-
gelbcsoeliPg (vervolg). 7.20 Causerie: Sheep
and «Bt»-p breeding. 7.35 De senates van Mo
zart. Pianomuziek. 7.45 Lezing: Warren
Hastings. 8 05 Iersch Concert. Orkesi E.
'Avril, viool. D. Smith, bariton. 0.20 Tijdse.n.
weerbericht, nieuws. 9.35 Causerie. 9.50 Or
kestconcert. 10.14 ,.My Sou John", tooneel
stuk van O. Strauss. 10.58 Dansmuziek
11.20—12.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M 10 50
11.20 Nieuwsberchten en muziek. 12.50
2.10 Orkestconcert en zang. 5.05—5.55 Or
kestconcert. 9.05—10.50 Wedstrijd voor vio
Langenberg, 469 M 10.2011.20 Con
cert 12.50—1.50 Orkestconcert. 3.204.20
Vroolijk concert. 4.20—5.20 Orkestconcert
7 5{>_9.4i0 „Das Grabmal des unbekannten
Soldaten", tragedie in 3 acten van H. v. Ger
lach. 9.50—11.20 Dansmuziek.
Korugswusterhausen, 1250 M. en Berlijn
484 en 566 M. 11.20—7.05 Lezingen en les
sen. 7.30 „Der Rastelbinder", operette in 2
acten van Lehar. 9.50—11.50 Dansmuziek
Hamburg, 394.7 M. 1.25—2.05 Kamermu-
riek. 3.505.1 Dansmuziek. 5.20—6
Volksccncert. 7.20—11.10 Volksconcert. Or
kest en solisten. Daarna dansmuziek.
Brussel, 509 M. 8.50—10.50 Concert m
den Dierentuin Antwerp-en. M. Crickboom,
viool.
WIJZIGING DER VERORDENINGEn
VOOR DE LEVERING VAN GAS EN
ELECTRICITEIT.
B. en W. .schrijven in bijlage No. 32.
De heer H. Vos, alhier, heeft zich tot ons
College gewend met het verzoek hem onthef-
fing te verleenen van de beiaiiag van een
bed-rag van phn. f 23.door hem mgevol-
ge bet laatste lid van art. 6 der Verordening
regelende de levering van gas door de ge-
meente-gasfabriek (Gemeenteblad nr. 928)
verschuldigd in verband met den aanleg van
een gasleiding van de hoofdleiding in de Van
der Meystraat af naar zijne aan die straat
nieuwe gebouwde perceelen.
Volgens het laats'.e lid van genoemd; arti-
kel 6 geschiedt de aanleg van dienutleidingen
van de hoofdleiding af tot op een afstand
van ten hoogste 1 M. binnen de rooilijn,
doch ten hoogste over een afstand van 12
M. voor rekening van de gasfabriek; de kosr
ten van aanleg van het meerdere komen voor
rekening van den aanvrager.
De hoofdleiding in de Van der Meystraat
is indertijd aan een kant van de straat gelegd,
-blijkbaar omda-t toen slechts aan een zijde
werd gebotiwd.
Voor aansluitingen van perceelen die zich
aan de andere zijde dier straat bevinden of
nog zullen worden gebouwd, komen derhal-
ve, wanneer de toevoerleidingen langer zijn
dan 12 M., de kosten voor den grcoteren af
stand ten laste van de aanvragers. Hoewel de
vordering dus terecht is ingedienJ, kan het
naar onze meening nimmer's Raads bedoe-
ling zijn geweest, in gevallen als dit, de kos
ten van aanleg van de leiding, voorzoover
die langer is dan 12 M., door belanghebben-
de te laten betalen. Wij zouden adressant
dus de gevraagefe ontheffing willen verlee
nen, doch achten zulks niet mogelijk, tenzij
de verordening met een bepaling wordt aan-
gevuld, die hienn voorziei. Wij geven U der-
halve in overweging caartoe te besluiten en
tevens in de Verordening bevattende het ta-
rief en de voorwaatden voor de levering van
electrischen stroom door het gemeentelijk
electrisch bedrijf (Gemeenteblad Ni 929) een
benaling van geliike strekking te doen opne-
men.
De Commissie van biistand voor de 'icht-
bedrijven gaat met dit voorstel aceoord.
R. en W. sfeVen r"en R-ad voor het desbe-
treffende besluit te nemen
Sfadsnie&sws
AANVULLINGS-AGENDA
voor de raadsvergadering op D onder dag 17
Ma*rt 1927, nam. 1 uur.
2a. Benoeming van een onde^wijzer aan de
Gemeenteschool Nr. 4 (bijlage Nr. 37)
BENOEMING ONDERWIJZER
GEMEENTESCHOOL Nr. 4.
B. en W. bieden ter benoeming van een
onderwijzer aan de Gemeenteschool Nr. 4 In
de vacature, ontstaan door de benoeming
van den heer M. J. Lutterot tot hoofd dier
school, ter voldoeninig aan artikel 36, 8e lid
der Lager Onderwijswet-1920, de raad de
navolgende voordracht aan, opgemaakt in
overleg met den Inspecteur van het lager on
derwijs in de inspectie Alkmaar, na ingewon-
nen bericht van het hoofd der betrokken
school:
1. P. A. VERMEULEN te Nieuw- en St.
Joosland.
2. M. LAN'GHORST te Noord-Scharwoude.
3. N. L. SIEBEN te Terscheliing.
VERBETERING VAN EN TOLHEFFING
OP DEN TWUIJVERWEG
B. en W. schrijven in bijlage No. 34.
Het zal Uwe Vergadering bekend zijn. dai
Gedeputeerde Starki dezer provincie bij be
sluit van 24 November 1926, nr. 122. den
Twuijverweg tusschen St. Pancras en Broek
op Langendiik hebben gesloten verklaard voo>
alle motorrijtuigen op meer dan twee w.elen
Het gevolg van d'eze sluiting, verband hou
dende met den toestand van den up het tegen-
woordige verkeer niet berekenden weg, is, dat
het automobielverkeer naar den Langendijk
thans gaat over den weg larngs de rmgvaart
van de Hcerhugowaard. Hiertegen heeft het
gemeentebestuur van Hcerhugowaard ernstig
bezwaar, zoodat het aan Gedeputeerde Sta-
ten heeft gevraagd, ook dien weg af te slmten
en wel voor motorrijtuigen op meer dan twee
wiekn, met een grcotere breedte dag 1.70 M.,
waardoor practisch het geheele verkeer met
autobussen op dien weg zou worden stopge-
Z€?t.
Gedeputeerde Staten hebben, in verband
met de bcdenkelijke gevolgen welke inwilh-
ging van dit verzoek zou hefcben, aan de be-
sturen van St. Pancras en Heerhugowaard
voorgesteld, nset elkander in overleg te treden
om een regeling te treffen waardoor het ver
keer zoowel op den weg van Heerhugowaard
naar Broek op Langendijk als op den Twuij
verweg in een riehting zou worden geleid, in
dien zin dat de richtingen zouden zijn respec-
tievelijk HeerhugcwaarcfBroek op Langen
dijk en Broek op LangendijkAlkmaar Die
gemeenten wenschen in dit voorstel niet te
treden.
Het is Uwe Vergadering eveneens bekend,
dat de plannen tot verbetering van den Twuij
verweg, ondanks de bemoei'ingen van de Ka-
mer van Koophandel en Faorieken, niet tot
uitvoering kunnen geraken temgevolge van de
weigering der gemeenten aan den Langendijk
(in tegenstelling met St. Pancras) om finan-
cieele" medewerkinig te verleenen Het is om
die reden, dat bij de vaststelling der begroo
ting voor 1926 de post voor verbetering van
den Twuijverweg werd geschrapt Ook aan
de uitvoering van een door den Hoofcunge-
nieur-Directeur van den Provincialen Water-
staat ontworpen eenvoudiger plan dan eerst
in behandeling was geweest, outbidden die
gemeenten hare medewerking.
De gemeente St. Pancras heeft er nu bij
ons op aangedrongen, het goedkoopere plan
desnietternin uit te voeren, opdat een oplos
a tag veorde verkregen wette aan den tnans
onhoudbaren tccstand een einde zal maker..
Zij gaf ons daatbij1 in overweging, op den
Twuijverweg een tol te heffen, opaat, nu de
gemeenten niet in de kosten bijdragen, van de
gebruikers een bijdrage zal kunnen worden
gevorderd.
Wij hadden aanvankdijTc tegen deze oplos-
sing wel eerrig bezwaar. Een tolheffing is en
blijf t steeds een verkeersbelemmering, derhal -
ve een weindg sympathiek middel om de baten
te vinden ter bestrijding van de kosten van
den weg. Aan den anderen kant zal men
cchter niet ontkennen, dat zij1 de meest recht-
vaardige heffing is in zoover zij alieen hen
treft die van den weg gebruik maken.
Staande voor de vraag, of de Twuijverweg
gesloten moet blijven dan wel of door verbe
tering van den weg de openstelling moet wor
den bevorderd met tolheffing, hebben wij na
ampde overweging gemeend, dat door de
laatste oplossing het algemeen belang het
minst word* geschaad.
Men zou nog kunnen denken aan een derde
oplossing, n.L aan verbetering van den weg
door Alionaar zonder tolheffing.
Het zal echter ook wel het gevoelen zijn
van Uwe Vergadering, dat een derge'ijk offer
niet van Alkmaar mag worden gevergd. De
gemeente heeft slechts den plicht, den weg te
bnderhouden in dien toestand waarin hij ver-
keerde, toen de gemeente in 1724 definitieve
rechten op den weg verkreeg, d.i. dus in den
toestand van een weg voor het vrij beperkte
verkeer van dien tijd. Alkmaar kan niet wor
den verplicht, den weg, die niet op zijn gebied
ligt, te doen beantwoorden aan de hooge
eischen van het modeme verkeer.
Hadden wij gehoopt, dat het zou gelukken,
door samenwerking van alle belanghebende
gemeenten een oplossing te verkrijgen, waar
door met die eischen wel rekening zou worden
gehouden, het schijnt thans wel uitgesloten,
dat die oplossing bereikbaar is.
De bestrijding der uitgaven zal, willen zij
niet alieen op Alkmaar drukken, dus alieen
kunnen geschieden door tolheffing. Het zou,
zoo de Kroon daartoe concessie verleent, naar
ons voorkomt het eenvoudigst zijn, deze hef
fing te verpachten, zooals ook het geval is
met de gelaen voor de sluts aan de Zeswielen
Aangezien de weg niet ligt op het gebied van
Alkmaar, zal het n.l. niet mogelijtk zijn,
j een belast'ngverordening vast te stellen op
i voet van de artt. 232—1235 der Gmeentewet,
doch zal, overeenkomstig het nog geldende
Decret imperial van 21 October 1811, aan de
Kroon concessie moeten wcrden gevraagd.
Burgemeester en Wethouders van St. Pan
eras hebben tcegezegd te zullen bevorderer,
dat ook de Raad dier gemeente zich tot de
Kroon zal wenden met verzoek, aan de ge
meerrte Alkmaar de aan te vragen concessie
te verleenen.
De formnleering van het te nemen besluit
kan, voor een deel althans, slechts in alge-
meene termen vervat zijn. Immers de noodza-
kelijkheid om spoed te betrachten ('n noodza-
kelij'kheidwaarop de gemeente St. Pancras
in het bijzonder den nadruk legt en waarvoor
ook wij wel oog hebben) noopt ons, thans en-
kel een principieele beslissing uit te lokken
voor zooveel betreft de verbetering van den
weg. Daaraan moet voorafgaan een beslis
sing over de tolheffing. Deze kan, zoo het
principe Uwe instemming heeft, volledig
worden geregeld. Het zou n.l. naar ons voor
komt aanbeveling verdienen, het tarief over te
nemen, dat onlangs met goedkeuring der
Kroon is vastgesteld voor de wegen van
Zaandijk, welk tarief evenwel zal moeten wor
den aangevuld met een tol voor rijwielen. In
hoever de tol in staat zal zijn de kosten te dek-
ken, is niet te zeggen, aangezien wij noCh
over gedetai'lleerde plannen voor de wegver
betering beschikken (de hoofdingenieur-direc
teur van den provincialen Waterstaat raamt
de kosten zonder tolgaarderswoning globaal
op 50.000) noch over een volled'ige statis
tiek van het verkeer op den Twuijverweg. Wel
hebben wij gedurende een week het verkeer
doen opnemen. Nemen wij die gegevens tot
basis dan meenen wij, de verwachting te mo-
gen knesteren, datwanneer de weg in goeden
sjaat wordt gcbrach't, de kosten bij tolheffing
over.'enkomstig bovenbedoeld tarief voor een
groct deel zullen worden gedekt.
Ten slotte vermelden wij, dat een minder
heid in ons College principled bezwaar heeft
tegen to^jeffing, daartoe derhalve niet
wenscht mede te werken en mitsdien den
Twuijverweg niet wil verbeteren zoolang de
andere gemeenten niet bereid zijn, een bijdra
ge voor die verbetering beschikbaar te stellen.
De meerderheid geeft U in overweging te
nemen het volgende besluit:
De Raad der gemeente Alkmaar;
Overwegende, dat't algemeen belang vordert
dat de Twuijverweg tusschen St. Pancras en
Broek op Langendijk, in onderhoud bij de ge
meente Alkmaar, wordt geschikt gemaakt
iWB
STELT ALLES IN HET WERK OM ZMN
OMZET STEEDS HOOQER OP TE VOE
REN. -ZEER ZEKER ZAL Hid DE PUBLI-
CITEIT VAN EEN ZEER VEEL QELEZEN
DAGBLAD ONONTBEERLIJK WETEN. -
NEEMT DIT EENS IN OVERWEGING EN
SLUIT EEN REGELCONTRACT BIJ DE
ALKMAARSCHE COURANT. DIE IN ALLE
KRINGEN HAAR LEZERS TELT.
Oeauloriseerde vertahng naar het
Engelsch van Walter Besanl,
door Mej. E. Hoogewerf.
Toen de broederlij'ke, theepartij afgeloopen
was, hielp ieder een handje bij het opruimen.
-Dit hoorde er zeker zoo bij, als blijk van
broederlijkheid.
Het was bij zevenen: het uur voor de ver-
kandeling bestemd.
De deur werd wijd open geworpen, om de
wereld toe te laten, maar de wereld toonde
Itiet veel belangstelling in dit onderwerp van
Edmund Gray: Er kwam niemand van bui-
ten af. Het gehoor bleef dus beperkt op het
kleine aantal getrouwen, waar zij dan nu
•en toevoeging aan was.
Om zeven uur stond Edmund Gray op en
bleef aan het boveneind van de tafel staan,
Toodat het veel had van een toespraak na
tafel.
Een jonge man, die tot de „verongelijkten"
behoorde, haalde een notitie-boek te voor-
•chijn en teekende alles op. Er werd geluis-
♦erd met eerbied en belangstelling.
Llaie zat aan de rechterhand van den spre-
lccr Zijn verhandeling hier, zoo in het pu-
btiek, trof haar echter bij lange niet zoo zeer,
ale toen hij op zijn kamers tot haar gespro-
ken had. Toch was het dezelfde overredende
•tem, maar zijn blik kon haar hier niet mag-
■etiaeeren.
„D«6 te beter," meende ze, want nu kon ze
veel meer met oordeel naar hem luisteren.
En, andermaal, drong zich de gedachte aan
haar op:
„Verbeeld je dat deze woorden eens ge-
hoord werden op Lincoln's Inn!"
„Hoe kan de eigendom dan vernietigd
worden?" sprak de meester eindelijk, met
grooten nadruk.
En bij deze vraag, waarop ieder van het
vijf-en-veertig-tal op een practisch antwoord
uitzag, spitsten ze dus nog eens extra de
hooren
Er zijn verschillende wegen, vrienden, om
tot deze oplossing te geraken
De spreker ontstak hoe langer hoe meer
in geestdrift, tot hij, ten slotte, vol vuur be
tuigde:
„0, ik heb voor mij een praehtig gezicht:
Ik zie de groote buitens tot puinhoopen
vervallen, hetgeen ze bevatten is voor een
deel naar museums gebracht. De groote hui-
zen in de stad zijn eveneens afgebroken. Er
is geen eigendom. Niemand werkt voor zich-
zelv: de man van de wetenschap is bezig
in zijn laboratorium, voor de gemeenschap,
aan hem de eer van zijn ontdekldngende
medicus oefent zijn praktijk uit, niet met de
bedoeling om rijk te worden, maar om schoo-
ne overwinningen te behalen op het gebied
der geneeskunde. Er is toch voor een ieder
ruimschoots, vol op, genoeg! We kunnen
alles hebben, wat we begeeren, we kunnen
ons kleeden, zooals we willen, onderrichten
wat we willen, mits we maar werken voor
den staat. Weigeren we, dan volgt er de
dood op. Leveren we slecht werk, de dood!
Dit is de eenige wet. We hebben geen rechts
kundigen, geen overheidspersonen, geen
macht boven ons. O, heerlijke, grootsche
voor het verkeer met automobielen, voor welk I
verkeer de weg thans kraohfens besluit van
Gedeputeerde Staten dezer provincie d d. 24 j
November 1926, nr. 122, is gesloten ver- j
klaard;
dat de pl'ichten welke de stad op zich nam
toen zij op 14 Maart 1724 definitieve rechten
op den weg verkreeg, zich bepaalden tot het
onderhoud in den toestand waarin de weg
toen verkeerde;
dat een verbetering van den weg zoodanig,
dat hij beantwoordt aan de eischen van het
modeme verkeer, slechts ten koste van be-
langrijke offers is te bereiken;
dat het overleg met de aan en nabij den
weg gelegen gemeenten ten doel hebbende te
besluiten, dat de kosten gemeenschappelijk
zouden warden gedragen in een verhouding
welke de instemming had van de Gedeputeer
de Staten dezer provincie, tot geen resultaat
heeft geleid;
dat het belang van Alkmaar niet in die
mate bij de wegverbetering is betrokken, dat
alieen deze gemeente met de uitgaven daar-
voor zou moeten worden belast;
dat de in het algemeen streekbelang gevor-
derde verkeersverbeterIng deihalve slechts is
te bereiken door heffing van een tol van hen
die van den weg gebruik maken;
Gelet op het Keizerlijk decreet van 21 Oc
tober 1811
Gezien het voorstel van Burgemeester en
Wethouders dd. 8 Maart 1927 (bijlage Nr
34);
Besluit:
I. Burgemeester en Wethouders te machti-
gen, aan H. M. de Koningin vergun-
ning te vragen, voor't gebruik van den
Twuijverweg tusschen St. Pancras en
Broek op Langendijk, met ingang van
een nader door den Raad te bepalen da
tum ebn tol te heffen;
II. dezen tol te hebben overeenkomstig de
navolgende bepalingen:
a. voor elken automobiel, tractor
of anderen motorwagen op vier
of meer wielen dienende voor
personen- of goederenvervoer,
mits alle wielen van luchtban-
den zijn voorzien, vijf en twin-
tig centen f 0.25
voor een weekabonnement een
gulden vijf tig centen 150
voor een jaarabonnement twee
en vijf tig gulden vijf tig centen 52 50
b. voor elken, automobiel, tractor
of anderen motorwagen op vier
of meer wielen, dienende voor
pe'oonen- of goederenvervoer,
waarvan de wielen niet alle
van luchtbanden zijn voorzien
veertig centen 0.40
voor een weekabonnement drie
gulden 3.
Voor een jaarabonnement bon
derd gulden 100
c. voor elken automobiel of mo
torwagen op minder dan vier
wielen vijftien centen 0.15
voor een weekabonnement een
gulden vijf en twintig cdnten 1.25
voor een jaarabonnement veer-
tig gulden 40.-
d. voor elk motorrijwiel tien cen
ten 0.10
voor een weekabonnement een
gulden n 1
voor een jaarabonnement vijf-
en dertig gulden 35.
e. voor elk rijwiel (geen motorrij
wiel) twee en een halve cent 0.02Vi
voor een weekabonnement vijf
en twintig centen 0 25
voor een jaarabonnement tien
gulden 10.
f. voor elke locomobiel, stoom-
machine, heimachine of motor-
machine vijf en twintig cent 0.25
voor elken handwagen of elke
handkar drie centen 0.03
voor een weekabonnement vijf
tien centen 0.15
voor een jaarabonnement drie
gulden 3.
fa. voor elken houtwagen of z.g.
maJlejan, drie centen 0 03
i. 1 voor elk voor een rij- of voer-
tuig met twee, drie of vier wie
len mitsgaders sleden, aan-
spannen paard, muilezel, ezel
of rundbeest vijftien centen 0.15
voor een weekabonnement een
gulden vijf en twintig centen 12*
voor een jaarabonnement veer-
tig gulden 40.—
2. wanneer twee of meer der in
het eerste lid bedoelde rij- of
voertuigen aan elkander ge-
koppeld zijn zal bovendien 6e-
taald moeten worden voor ieder
paar wielen tien centen 0.10
tijd!Gij zult dien nog bijwonen, gij, die
jong zijtterwijl ik, die er zoo lang van
gedroomd heb, dan in het graf zal liggen!
Maar wat geeft dit nog? Als de tijd maar
komt en de wereld zich, ten slotte, vrij voelt
om de besteipming van de „nieuwe mensch
heid te vervullen
Hij ging zitten en legde het hoofd op de
hand, als sprak hij een gebed uit. Ze eerbie-
digden dit, door een diep st'ilzwijgen. Toen
trad er een jongeman naar voren, die zich
aan tafel al bitter had beklaagd over zijn
„slavemij."
„Misschien zouden we er ook nog wel
langs een anderen weg kunnen komen," op-
perde hij. „Stelt u voor, dat de scheikundigen
de kunst uitvonden, om een soort voedsei
voor ons te bereiden, waar we even goed op
konden leven, als op vleesch en brood. En na-
tuurlijk zou dit veel goedkooper zijn, want al
die chemische artikelen kosten maar zoo wei-
nig! Dan zou niemand hoeven werken, want
hij zou zijn voedsei al bijna kant en klaar
vinden. Als niemand meer hoefde werken,
zou ook niemand meer rijk worden. En als
niemand iets wilde koopen, kon niemand iets
verkoopen. Dan zou rij-kdom in het geheel
geen voordeel meer bezorgen en dat is het,
wat wij hebben moeten. Laat een scheikun-
dige ons uit den brand helpen."
Na nog eenig over- en weergepraat, kwam
er toch een tekort aan nieuwe ideeen en het
gezelschap ging, langzamerhand, uiteen.
Meester en leerlinge keerden tcrug met de
tram, naar Gray's Inn.
De meester verviel in diep stilzwijgen, zoo
Iongeveer een kwartier, eer ze het eind van
den rit bereikt hadden.
Toen ze uitstapten, merkte Elsie eerst, dat
hij zijn jas toeknoopte, vervolgens, dat hij
van haar tegenwoordigheid niet afwist.
Fier rechtop, en met vasten tred, liep hij
derichting van Beford Row, dat tegenover
Gray's Inn ligt: Hij was nu weer mr. Ed
ward Dering.
„Het zal mij eens benieuwen," dacht Elsie,
wat hij zich daar morgen van herinneren
kan!"
HOOFD STUK XXIV.
Kan hij 7 zich herinneren?
Het was over tienen op dien Zondagavond,
dat Elsie thuiskwam. Athelstan en George
zaten op haar te wachten.
„A1 weer die geheime afspraak?" vroeg
George. „Mogen we er al iets van weten,
Elsie?"
„Nu vanavond niet!" antwoordde zij, met
een hoofd-schudden.
„Goed dan, kind'je! Je ziet er ook moe
uit."
„Ik ben moe en ik zou vanavond liever
niet praten. Ik ga maar dadelijk naar mijn
eigen kamer. Hebben jullie beiden nog een
paar dagen geduld. Geloof mij, alles gaat
goed. De eenige reden, waarom ik je niet kan
vertellen, wat i^ gedaan heb, is, dat het zoo
vreemd, zoo worfderlijk is, dat ik het voor
mijzelve nog niet onder woorden heb kunnen
brengen. De hoeveelste is het vandaag? De
eerste Augustus al?"
„Nog meer elf dagen, elf lange dagen!"
zei George, „maar ook, elf korte dagen."
„Ja, dat vergeet ik niet. Maar jelui kunt
nu verder beiden je handen aftrekken van
hef geval. En deze heele week zal je het
's avonds nog zonder mij moeten stellen.
Een jaarabonnement is geldig voor een
dienstjaar, waarbij gedeelten van een jaar
voor een geheel jaar worden gerekend; een
weekabonnement voor een week, waarbij ge
deelten van een week voor een geheele wee!
worden berekend; als eerste dag van de weeV
geldt voor de toepassing der bepalingen van
deze verordening de Maandag.
Het bovenstaande tarief blijft buiten toe
passing ten aanzien van
1. aile paarden, motorrijtuigen, motornj-
wielen, wagens, karren, voertuigen enz
in gebruik bij de Rijks- en Gemeentepo-
litie, postboden, brieven- en telegrambe-
stellers in hun dienst van den weg ge
bruik makende.
2. alle bij de gemeenten Alkmaar en Sint
Pancras in gebruik zijnde wagens, kar
ren, brandspuiten met bijbehoorend ma-
t'eriaal, alsmede alle brandspuiten met
bijbehoorend materiaal, gaande naar en
komende van een gealarmeerden brand
3. Militaire troepen op marsch met hetgeen
zij met zich voeren.
4. kruiwagens, kinderenwagens en sport-
karren.
5. ingezetenen^van die gemeenten, welke
een nader overeen te komen afkoopsom in
de kas der gemeente Alkmaar storten, of
op nader overeen te komen wijze in de
kosten van den Twuijverweg een bijdra
ge verleenen.
De sub 5 bedoelde afkoopsom kan be-
trekking hebben op alle onderdeelen van
het tarief, dan wel op enkele ervan. In
het laatste geval blijft het tarief voor de
niet in de afkoopsom begrepen onderdee
len van kracht.
III. Burgemeester en Wethouders te mach-
tigen, den tol in het openbaar te ver
pachten voor een termijn van drie jaren;
IV. onder voorbehoud dat de sub I bedoe>
de vergunning wordt verleend, den
Twuijverweg te verbeteren overeenkom
stig het door den Hoofd'ingenieur-Direc-
teur van den Provincialen. Waterstaat
ontworpen plan, waarmede Gedeputeer
de Staten dezer orovinde zich blijkens
hun brief van 15 December 1926, nr.
160, hebben vereenigd;
V. bij den weg te stidrten een tolgaarders
woning met hetgeen daartoe behoort;
VI. de voor de sub IV en V bedoelde werken
benoodigde credieten nader te regeler
Maar wees gerust. Het is volbracht!"
Lachende begaf ze zich toen naar haar
kamer.
„Het is volbracht!" herhaalde George:
„Wat is volbracht?"
„Het is volbracht!" herhaalde ook Athel
stan. „Wat is volbracht? Hoe werd het vol
bracht? Wie heeft het volbracht? Wanneer
werd het volbracht?"
„Als Elsie zegt dat het volbracht is, moet
ik dit zoo aanvaarden. Vermoedelijk heeft ze
in South Square Checkley op heeterdaad be-
trapt. In ieder geval ben ik overtuigd, dat
Elsie wel weet, wat zij zegt."
Op haar eigen kamertje zat Elsie na tt
denken. Want ze had vrij wat stof: de haar
opgedane ervaringen stelden haar immers
in staat, heel dat gebouw, opgetrokken uit
boosaardige vermoedens, in elkaar te doen
storten. Haar broer kon ze immers weer ir
zijn eer herstellen. En den naam van haai
geliefde kon ze ook bevrijden van iedere smet,
die Checkley daar zoo volgaarne en zoo vol-
ijverig op had trachten te werpen. Zij, Elsie,
had uitgevonden, en op de eenvoudigste wij
ze, wat geen van alien nog was gelukt. Dat
komt, zij had doorgezet, en toen ze van de
eenige dit het weten kon, had gehoord, wan
neer Edmund Gray waarschijnlijk op zijn
kamers zou komen. had ze hem op de trap
zitten afwachten. En het resultaat was dan
nu ook. dat het geheim opgelost was. De
man, die den wissel vervalschte, de man, die
de brieven schreef en zorgde voor de over-
drachten, was, gelijk zij alien dadelijk had
den gedacht. Edmund Gray. En Edmund
Gray was Edward Dering, een en dezelfde
persoon. En Edward Dering van een gek.
(Wordt vejvolgd).
Esi:en-