Alkmaarsche Oourant
Farlfsclie Brmvm.
Met Dr. Van der Sleen op reis.
Zaterdag 30 April.
1927
Hondsrd negen &n Winltgsto Jaargang,
Badio«lioek|e
Zondag 1 Mei.
Hilversutn, 1050 M. 8.—10.V.A.R.A.-
uitzending. 1-Mei-viering. J. B. Kreukniet.
organist. J. Sternheim, declamatie. Gem. zang
vereeniging „Kunst en Strijd", onder leiding
van S. H. Englander. Orkest va de Cinema
Royal, oder leiding van Hugo de Groot. Uit-
zending van uit de Cinema Royal te Amster
dam. le ged. 1. Morgenrocd, de Nobel (or
gel). 2. De Internationale, De Geyter (koor)
3. Meiverzen, door J. Sternheim. a. 1 Mei,
Adania v. Soheitema. b. Meische morgen-
stond, Camphuyzen. c. Wildzang. J. v. d.
(Von del. De lente komt, de Clerck. e. Ver-
liefde Mei, Adama van Scheltema. f. Lente,
v. Collem. g. Vroolijke qntocht, v. Collem. 4a.
jAm Meer, b. Standcihen an Schwanen-
gesang. c. Wiegenlied, d, Ave Verum Cor
pus. A, b. en c. van Schubert, d. van Mozart
(orgel). 5a. Morgenrood, de Nobel, b. La
garde passe, de Geyter. c. De Strijders, Isr
J. Olman. d. De nieuwe Lent, Isr. J. Olman
(koor). 6. Toespraak van L. de Jong, seer, v
d. Bond van Arb. in de Kleedingindustrie,
over: 1 Mei, hoogtijdag der arbeidersbewe-
ging. 7a. Why don't my dream come true.
Patten, b. Oogstmarsch. c. Improvisatie So-
cialistische liederen, Kreukniet, orgel. 10.--
iVrijz. Kerkdienst in het gebouw van den N.
P. B. te Laren. Ds. W. Banning, spreker. 1.
Lezen. Jesaja 35. 2. Gez. 249:3 en 4. 3. Ge-
bed. 4. Preek over het onderwerp: De een-
heid aller Kinderen Gods. 5. Gez. 246:3 en
5. 6. Gebed. 2e ged. V.A.R.A.concert. 11.15
12.45 1. Ouverture „Rosamunde", Schu
bert 2 Acce'lertionen, Strauss. 3. Serenade,
Tosti. 4. Suite printaniere, Wesley (orkest).
5. Toespraak van Suze Groeneweg, lid van
de 2e kamer. 6. Ouverture „Wilhelm Tell",
Rossini. 7. Ballet Gioconda, Poncbielli or
kest). 8. Vioolsolo door Hugo de Groot met
orgelbegeleiding. 9. Ouverture Robespierre,
Litolff (orkest). 1.30 Concert door het Ha
waiian Radio vijftal. Chris de Vos Jr., Hawai
ian guitaar. Eug. Scholten, Hawaiian gui-
taar. Jan de Vos, bas guitaar. H. Fernandes,
tuitaar, Chris Seeger, ukelele. 2.30 namid-
agconcert door de Amsterdamsche Orkest-
vefeeniging onder leiding van Fr. van D;-:pen-
beck,' in Artis te Amsterdam. 5.20 Dienst
in de Oosterkerk te Utrecht. Voorganger: Ds
H. Kaajan. 1. Votum en Zegen. 2. Zingen:
Ps. 85:1. 3. Lezen: De 12 artik. des Geloofs
en Hebr. 4. Gebed. 5. Zingen Ps. 73:12,14.
6. Tekst: Joh. 14:2a. Thema: Het Vaclerhuis
met zijn vele woningen. 1. De Hemel is een
huis. II. Er zijn vele woningen in het Va
derhuis. 7. le ged. preek. 8. Zingen Ps. 87:
I,5. 9. 2e ged. preek. 10. Gebed. 11. Zingen
Ps. 68:2. 12. Zegenbede. 8.Persbericbten
en sport-uitslagen. 8.10 Symphonieconcert
door het H. D. O.-symphdnie-orkest, onder
leiding van Willetn van Warmelo. Henriette
Bosnians, piano. Voor de pauze Noorschc
Muziek. Werken van Grieg. Henriette Bos
mans speelt een pianoconcert van Grieg In
de pauze declameert Louis de Vries de rechts-
scene in het 4e bedrijf van „Pro Domo", van
Jhr. W. J. van Riemsdijk. Toespraak van
Marcus Antonius, fragment uit Julius Caesar
van Shakespeare.
Daventry, 1600 M. 2-50 Licht orkestcon-
cert. Solloway, viool. Turner's dameskoor Or
kest. 4.35 Vertellingen uit het Oude Testa
ment. 4.50—5.05 Causerie door den Indischea
Bissdhop Azariah: India to day. 7.20 Studio-
kerkdienst. 8.Koorzang. 8.15 Causerie:
The homeless Children's aid adoption society
8.20 Weerbericht, nieuws. 8.40 Werken van
Schubert door solisten (viool, viola, cello,
dubbele bas, piano). Het „Trout"-quinteL
9.1010.05 Concert. D. Labette, sopraan. H
Elsdell, tenor. L. Pouisnoff, piano.
Parijs „Radio-P aris"1750 M. 11.20
12.05 Gewijde muziek en preek. 12.051 10
Orkestconcert. 4.05—4.55 Concert. L'Homo-
nyme jazz. 7.50 Orkestconcert. 8.2010
Dansmuziek.
Langenberg, 469 M. 8.20—9.20 Morgen-
wijding. 12.20—1.20 Mandolineconcert. 5 20
—6.50 Jocdsche muziek en zang met inlei-
ding. 7.208.2.0 Bokswedstrijdom het Deut
sche zwaargewichtkampioenscfiap. 8.20 Die
lustigen Weiber von Windsor", opera van Ni-
colai. Daama tot 11.20 Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. en Berlijn
484 en 566 M. 8.20 Morgenwijding. 10.20
Concert. Koor en orkest. 3.505.20 Orkest
concert. 7.50 „Die erste Walpurgisnacht",
ballade van Goethe. 8.40 Declamatie. 9.50—
11.50 Dansmuziek door Dr. Becce's Glori'a-
symphoniker.
Hamburg, 394.7 M 8.35 Concert. Koor en
solisten. 10.50 Orkestconcert. 12.251.10
Orkestconcert. 1.101.50 Kamermuziek
3.254.25 Vroolijk concert. 4.506.50 Or
kestconcert. 7.20—11.10 „Sturm", van Sha
kespeare en Scheffler.
Brussel, 509 M. 4.20 Dansmuziek tot 5 20
7.209.20 Galaconcert. Orkest. Mile Dja-
nel, zang. -
Maandag 2 Mei.
Hilversum, 1050 M. 12?Politieberichten
12.352.Lunchmuziek door het Trianon-
trio. 3.304.30 Vrouwenuurtje, door Mevr
Rhemonda. 56.Kinderuurtje door Me-
vrouw Ant. v. Dijk. 6.6.45 Vooravondcon-
cert door het H. D. O.-orkest. 6.45—7.15
Tuinbouw-halfuurtje door den heer H. C.
Valenton, over: Het planten en zaaien van
tuinzaden voor den kouden grond. 7.15—7.45
Concert door het H. D. O.-orkest. 7.45 Poli
tieberichten. 10.— Persberichten. 8.10 Een
avond in Zwolle. 1. Stedelijk Muziekcorps.
Dir. de heer de Rook. 2. Openingsrede door
den Burgemeester van Zwolle, Mr. Dr. I. A
van Royen. 3. Chr. Gem. Zangver. halle
lujah", Dir. Chr Hengeveld. 4. Vioolsolo
door den heer J. B. Renssen. Pianobegelei-
d-ing van A. C. Willeumier. 5. 'Zangkoor van
de Zwolsche padvindsters. 6. Concert voor 4
cello's. 7. Zwolsch mannenkoor. Dir. H v. d.
Hooven 8. Voordracht in Zwolsch dialecL
door den heer H. Vos. 9. Zwolsche accordeon-
vereeniging „Kunst en Vcrmaak", Dir. A
Riinders. 10. Stedelijk Muziekcorps. 11.
Gem. Zangver. „De Ste,c dos Volks", Dir. El.
Vos. 12. Voordracht over Zwolle door den'
heer W. C. Krabbendam. 13. Pianosoli door
den heer A. C. Willeumier. 14. Mevrouw H.
Walhout-Timmerman, alt, met pianobegelei
ding 15. Stedelijk Muziekcorps.
Daventry, 1600 M. 10.20 Daventry-kwar-
let en solisten (contra-alt, tenor, piano).
11.05 Vocaal concert. 11.25 (vervolg) Con
cert. 12.20—1.20 Orgelconcert. 2.15 Voorle-
zing: Rural Rides. 2.20 Lezing: The old and
the new stone ages. 3.05 Muziek. 3.20 Klas-
siek concert. Daventrykwartet. 4.20 Huish.-
praatje. 4.35 Kinderuurtje. 5.20 Daventry-v
kwartet 5.50 Tijdsein, weerbericht, nieuws.
6.05 Jimmv the quare Feller. 6.20 Dram
critiek. 6.35 le acie van „Der Rosenkavalier",
opera van R. Strauss. 7.40 Spaansche cause
rie. 8.Pianomuziek van MacDowell. 8.20
Weerbericht, nieuws. 8.40 Debat, over: What
is the best age. 9.35 Dansmuziek en vroolijke
zang. 10.2011.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M 9 SO-
lO.20 Muziek. 11.501.10 Orkestconcert.
4.055.— Concert. Declamatie, piano- en
vioolmuziek. 8.0510.,,Le Domino noir",
van Auber.
Langenberg. 469 M. 12.25—1.25 Orkest
concert. 4.205.20 Kamermuziek. F. Lang-
hardt, sopraan. W. Luven, guitaar. 7.20—
9.20 Aria's en liederen, door Mattfa Battis-
tini. 9.2010.20 .,Reigen im Mai", vroolijk
spel. 10.3511.20 Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. en Berlijn
484 en 566 .44. 11.207.05 Lezingen en les
sen. 7.20—9.50 Mattia Battistini, bariton
F. Lindemann, piano. Uitzending vanuit
Stuttgart.
Hamburg. 394.7 M. 1.25—2.05 Orkest
concert. 3.344.20 Orkestconcert. 4,20
5.15 Dansmuziek. 5.205.45 Vroolijk con
cert. 7.20 Mattia Battistini, bariton. Zie
Konigswusterhausen.
Brussel. 509 M. 4.205.20 Concert. Trio
(piano, viool, cello). 7.20—9.20 Orkestcon
cert.
(Van onzen Parijschen correspondent).
(Nadruk verboden.)
Het kousen-paradijs.
Parijs, 25 April.
Trpyes is een van die stadjes welke de
Gothische kunst versierd heeft met de mees-
te stutbogen, torentjes tn kantwerken van
steen. In onze dagen is er de grijze hemel
van Champagne doorboord door meer
schoorsteenen dan kerkspitsen. Het vredige
waterier kanalen weerspiegelt tusschen de
eeuwenoudc- huizen vele nieuwe monumen-
ten: enorme fabrieken zijn verrezen tot zelfs
in de oude stad.
De meest majestueuse prijkt in den fau
bourg de SainteSavine. De ingang afgcslo'ten
door een ijzeren hek, dat een zwaar gegalon
neerde portier slechts opent nadat ge u be-
hoorlijk hebt gelegitimeerd. Toch worden in
deze fabriek geen kanonnen of granaten ver-
vaardigd. Deze fabriek levert alleen maar
millioenen paren kousen af.
Toen de bewaker zich terdege overtuigd
had, dat ik gecn spion was in dienst van
buitenlandsche ccu^urrenteri, stemde hij erin
toe het hek te ontsluiten en mocht ik de ves
ting betreden.
Binnenplaatsen, tuinen, gebouwen liggen
er als een dorp geschaard rond een reusach-
tigen wit gepleisterden toren, dien tien man-
nen niet zoudeiuomvamen met hun armen en
die niets anders"s dan de schoorsteen van de
ontzaglijke stookinrichting.
De middcnlaan is aan weerskanten ged-eco-
reerd met 'n eindelooze rij fietsen, aan een
wiel opgehangen aan 'n staalkabel met glijd-
bare haken. Meer dan 3000 arbeiders en
arbeidsters komen elken dag hier werken. Het
is een stad van werkplaatsen, waar zijden
kousen gemaakt worden een stad die zelfs
haar eigen spoorlijn ITeeft. Heele treinen voe-*
ren de zijde uit Lyon eq de kunstzij, die een
der nieuwe weelden is van het vrouwelijk
toilet, uit de weverijen in Noord-Frankrijk. In
duizenden balen ze dfcgestapeld onder een
afdak waar enkele electrische lampen een
zwak schijnsel werpen.
„Defense de fumer". („Verboden te roo-
ken"). Een groot bord op de deur doet u
denlsen aan den ontzettenden brand dien men
zou kunnen ontsteken .als slechts een vonk
deze bergen zijde en katoen aanraakte en
deze huizenhooge stapels cellulose, zoo ge-
vaarlijk als dynamiet.
Duizenden houten -klossen, rose, blauw,
paarsch, vullen een onafzienbare opper-
vlakte vol manden. Men zou zeggen: speel-
goed voor kinderen.
Van het magazijn klimmen wij een trap
op naar de winderij. Dit is het rijk der vrou-
wen. Er werken 1500 vrouwen in de fabriek,
en de meesten van haar zijn windsters.
Elke arbeidster, staande voor haar wind-
machine, is aansprakelijk voor vijftien spoe-
len, die snel en zonder ophouden draaien.
Zij moeten opletten, dat de draad bij het op-
winden geen enkele zijner gebreken behoudt.
En voortdurend moeten zij van de eene spoel
naar de andere Snellen om de draden die bre-
ken aan elkaar te knoopen.
Ik heb mooi kijken en ze tusschen mijn
vingers nemen, de knoop welke de winder
legt blijft even geheimzinnig voor me als de
toer van een goochelaar.
Zij moet vlugge vingers hebhen, en ze
moet ook sterk van lichaam zijn. De windster
heeft nooit den tijd om te gaan zitten. Zij
werkt, den ganschen dag, met de armen in de
lucht.
Zoo zal ze werken, tien, twintig jaar mis-
schien.
„Een gcede windster is niet makkelijk te
vervangen", zegt degeen die mij rondleidt.
„Daarom kunnen we haar niet zoo gauw
ander werk geven.
Er zijn in deze zaal, naast de oudjes in
zwarte werkblouse, vele jonge frissche
snuitjes van meisjes uit Champagne. Als
toekomstdroom hebben zij de hoop, eenmaal
in plaats van 2 frs. 75 3 francs of 3 frs. 50
per 'uur te verdienen .en maar steeds op
de blauwe of rose spoelen de zijdraden te
zien winden, gekomen van den anderen kant
der wereld.
Na den oorlog heeft men de weverij geslo-
ten voor de vrouwen, die daar toch vijf jaren
achtereen de plaats der mannen hadden be
zet. Dat komt omdat de weefstoel, die kou
sen maakt. met zijn vliegriemen, hefboomen
en stalen kammen, een gevaarlijke machine
is. Hij gelijkt weinig meer op het bescheiden
getouw, dat de bewondering der wereld wekte
toen in 1745 de weeskinderen van
Troyes begonnen kousen op een machine te
weven. Elke stoel laat uit zijn stalen kaken
twaalf, soms achttien kousen ontsnappen. De
arbeid gebeurt in twee gedeelten. De eene
helft der machines ma-ken't been; de andere
den voet. En uit de samenwerking van twee
machines verschijnt elk half uur een dozijn
paar kousen.
Gespleten in het midden, plat als leegge-
maakte visschen, worden de kousen, gereed
om dicht-genaaid te worden, op kleine wa-
gentjes opeengestapeld.
„Une belle machine", „een mooie machine"
heb ik, leek, bewonderend uitgeroepen voor
een van die stalen monsters. De werkman,
die waakt over het ingewikkeld raderwerk,
trotsch als een chauffeur die u een veertig-
paards auto laat zien, antwoordt eenvoudig:
„Cent-quarante-mille francs", Hondercl-
veertig duizend francs!
In de zaal snorren op dit oogenblik drie-
honderd van die dubbele weefstoelen.
De arbeiders die hen bedienen, verdienen
gemiddeld 500 frs. in de veertien dagen.
Ik heb de beige-zijde gezien, die thans het
mtest in de mode is. Ik heb ook soliede ga-
ren-kousen gezien, sportkousen, zwart, wol-
len kousen, als onze grootinoeders droegen.
En tenslotte heeft men mij de fijnste kousen
ter wereld vertoond, want die worden hier
vtrvaardigd.
De weefstoelen, die ze maken staan in een
apart paviljoen. Hun inechanisme is deli-
caat en moet met de rneeste voorzichtigheid
worden behandeld. Als een hunner fijne
naalden breekt, is er een halve dag noodig
om een enkel been van een kous te maken.
De zijde wikkelt zich af onder een glazen
stolp; ze is onzichtbaar en even teer als een
spinrag.
Dan toont men mij, op een tafel, een paar
kousen, dat daareven ter wereld kwam.
Ik kende de „44 fin", die in de groote ma-
gazijnen te Parijs verkocht worden tegen
hun gewicht aari bank-papier. Maar no'oit
had ik dit glanzcnd vlies gezien, dat weg-
waait onder uw ademtocht en dat men
slechts bewonderene durft pi at op de .hand,
want de vingers zouden onmiddeilijk er door
hee-n gaan.
Weike kokette zal zonder wroeging dit ge-
wichtlooze rag d-urven dragen en scheu-
ren dat om het te vervaardigen zoo dnur
kost, dat een gezin maandenlang zou kunnen
leven van den prijs van een dozijn paar?
Natmirliik gaan deze laatste kousen alle-
maal den kant van Amerika cp.
Maar er zijn nog heel wat"andere werk-
p'aatsen in deze fabriek. Alvorens te worden
afgeleverd pass-eert elk paar niet minder dan
17 handen. Zij worden nagekeken door de
„visiteus-es", wi-er lichte hand-en en scherpe
oogen de fouicn zullen aanwijzen welke de
„racoutreuses" moeten herstelien. In weer
een andere zaal zitten de „remailleuses" die,
dag in dag uit, maas voor maas, de kanten
der hakken en der teenen aaneenweven op de
naalden der machines, waar ze,worden bij-
eengcbracht.
Geiiaaid en opnieuw geverifieerd, gaan de
kousen naar een benzine-bad, waaruit ze
glanzend en -proper te voorschijn komen.
Dan ontvangen ze, op een houten vorm, de
lijn van het been. Ze worden gestreken en
van een etiket voorzien, en ik weet niet wat
al nog meer. En dan tenslotte, komen ze te-
recht in een wijd magazijn dat aan een volks-
bibliotheek doet denken, met zijn gangen en
zalen omgeven.-door kasten, v/aarin de plat-
te doozen worden opgestapeld als boeken.
De bezoeker bewond-ert de vernufiige ma
chines in deze verbijsterend-e fabriek. Maar
den verlede;: .;id van het handwerk blijft hij
mooier vin-den.
LEO FAUST.
XVIIIL.
Van slangen, olifant en open.
Vanmorgen tracteert onze gastheer op een
slangenbezweerder! Mager, gespiera type, al
leen met een lendendoek om en gewapend met
een rieten fluit. Met langzame danspassen
op de maat van zijn eigen muziek gaat hij
ons voor naar een dicht boschje jonge cocos-
palmen, waar volgens hem wel kans bestaat.
Al fluitend en speurend gaat hij het boschje
rond, dan er dwars doorheen enblijft
plotseling bewegingloos staan, terwijl ook
zijn gefluit ophoudt. Hij heeft beweging ge
zien in een hoop dorre cocospalmbladeren
Dan begint zijn muziek weer, maar in ander
tempo, maar de slang komt niet te voorschijn.
Een helper haalt nu voorzichtig de dorre bla-
deren weg en het duurt niet lang of de slang
wordt zichtbaar. Ze vlucht weer weg naar
een duister hoekje en eerst als dit ook bloot-
gelegd is maakt zij zich klaar om tot den
aanval over te gaan. De slangenbezweerder
gaat haar tegemoet, elke spier gespannen,
steeds fluitend, bij elken aanval van de slang
springt of liever danst hij even terug, en het
lijkt wel of ein-delijk die vergeefsche pogingen
het serpent vervelen of vermoeien. De aanval-
lende bewgin-gen zijn niet meer zoo bliksem-
snel. De bezweerder beweegt zich om de
slang heen, haar telkens noodzakend van
front te veranderen, waardoor wij mooi gele-
genheid hebben nu eens de achterzijde van
den kop met de breed uitgezette ribben en de
brilteekening te zien, dan weer den wijdopen-
gesperden bek en het beweeglijke gespleten
tongetje.
De bezweerder wordt brutaler. Hij bedient
nu de fluit met eer hand en houdt de ander
aan de slang voor, ze bliksemsnel terugtrek-
kend als de venij-nige kop uitschiet. Dat spel-
letje herhaalt zich ook weer een tiental ma-
len. Dan, terwijl de tergende hand weer lang-
zaam nadert, aarzelt de cobra even met den
aanval' en meteen laat ook- de rechterhand
van den bezweerder de fluit los en pakt het
serpent van achteren in den nek, waardoor
het totaal weerloos is. Lui-de toejuichingen
van alle omstanders zijn bet loon van den in
lander, maar ik vra^g nog even de giftan-den
te mogen zien. Onze vriend opent het mandje
en pakt zonder voorzorgen de slang er uit.
Even viel hij uit de rol ende giftanden
bleken inderdaad niet meer aanwezig. Het
was een reeds vroeger gevangen slang die
's morgens door zijn helper in het boschje
was verstopt.
Maarde comedie was uitstekend ge-
speeld en verleden jaar had een ander op de-
zelfde wijze in dit bosch twee en aan de an
dere zijde van het huis nog twee werkeliike
wilde cobra's gevangen. De coba of brilslang
behoort tot de allergevaarlijkste gifslangen
en eischt jaarlijks in Indie duizenden slacht-
offers. Ze leeft graag in de nabijheid der
menschelijke woningen en wanneer men af-
beeldingen van slangen maakt om alle kwade
geesten te vereeren is het bijna steeds de co
bra met uitgespreiden hoed (dat is met wijd-
uitgespreide ribben, waardoor de hals achter
den kop breed en plat wordt), die tot model
heeft gediend. Voor Europeanen wordt ze nog
wel eens gevaarlijk, doordat ze de kleine pad-
den die haar hoof-dvoedsel vormen tot in de
badkamers vervolgt. Dat is toch steeds een
gevaarlijke plek. Mijn vrouw ontsnapte er
eens nauwelijks aan een onaangename ken-
nismaking met een gele huischorpioen, zoo
groot als een hand, die met den gifstekel aan
het achterlijf den mensch gewoonlijk wel niet
doodt, maar toch minstens eenige dagen hef-
tige pijnen dcet lijden onder enorme opzwel-
ling van het getroffen lichaams-deel. De klei-
nere zwarte schorpioen, die wij met kampee-
ren vaak aantroffen is niet zoo gevaarlijk.
Na de lunch kwam er alweer visite voor
ons. De tempelolifant knielde voor de veran
dah en trompette luid ter begroeting. Zijn be-
rijder had ons in den tempel gezien en kwam
ons een ritje aanbieden, weten-de, dat er
meestal wel een fooi volgde. Wij stegen op.
In vier tempo's ging het reuzenbeest om-hoog,
telkens drejgend ons voor- of achterover er
af te werpen en ook toen de kolos eenmaal in
gang was, zat er zco'n rare slingerende be
weging in, dat ik niet durf zeggen, waar het
meer op leek, op het schip der woestijn of op
een stoomtrawler in een holle zee. Bovendien
was je griezelig ver van den grond.
Wij toeren nog eens door de stad, ontmoe-
ten onder andere een fakir, die rollen-de in
plaats van loopende naar den tempel gaat,
zijn bakje met rijst keurig omhoog houd'end
(rijst is een der gewoonste offers).
Wij gaan nog even het paleis bekijken, door
de Mahomedaansche heerschers gebouwd.
Moorsche stijl met Hindoe-uitvoering, een
merkwaardig mengelmoes. Thans dient het
als gerechtshof en als broedplaats van
eenige honderden papegaaien, die nestelen in
het lofwerk van de gevels en met de advoca-
ten wedijveren in nutteloos geschetter.
Dan weer naar' het station met 16 uur
sporen voor den boeg. Maar aan het eerste
station reeds, in Kod-aikanal, hadden wij weer
een aardig avontuur. Ik koop er een tros ba-
nanen en a! spoedig zijn wij alle drie aan het
smullen, mijn vrouw en vrien-d in den trein
en ik op h'et perron. Daar komt een half do
zijn apen aanzetten, die ocs zien eten. Twee
over het perron, de anderen over de wagons.
Wij werpen ze een paar stukjes toe, naar die
op het perron Vlak boven mijn vriend's
hoofd zit er een naar beneden te gluren, hoe
hij rustig zit te eten. Al verder en verder
buigt hij omlaag en als Traanberg zich buigt
om nog een vrucht te nemen, schiet hij om
laag, rukt hem aan de haren en rent weer
omhoog naar zijn veilig plaatsje boven op
den wagon. Traanberg legt de tros naast
zich neer en kiikt eens omhoog. Mijn vrouw
'hoort iets naast zich. Daar zit een aap in de
coupe vlak bij ons pak beschuit, mijn vrouw
dreigt te slaan en hij krijscht met wijd open
bek en probeert het weg te grissen. Traan
berg schiet toe om de koekjes te redden, maar
nauwelijks is hij van zijn plaats of de aap,
die hem aan de haren getrokken had, glijdt
omlaag in den wagen en, op geen Meter van
mij af, gaat hij er met den tros van zes ba-
nanen vandoor. Drie van ziin kameraden mee
Ik moest zoo vreeselijk lachen, clat ik er niet
aan dacht den dief tegen te houden of te
achtervolgen.
Twee apen belken nog in de zijgang van
den wagen te zitten en toen die weggejaa°-d
waien zaten er weer vier op het perron te
wachten. E)e boosdoener likte zijn baard no°-
a Een kleine stakker zit op den achfergrond
Ik werp een koekje in zijn richting, maar een
groote haviaan jaagt hem weg, vreet het
koekje op en komt zelf weer bedelen. Ik pro-
beer hem weg te jaren, maar hij zet zich
meteen schrap, krijscht en komt met wijd
open bek twee sprongen naar mij toe. Tand-
Tormule 215, net als bij ons, maar hoek-
tano zeer sterk ontwikkeld. Ik was blij toen
hij de dreigementen staakte. Die tanden za-
gen er te gevaarlijk uit en het komt aan dit
station meermalen voor, dat zij ze als aan-
valswapen gebruiken ook. Ze zijn er bijzon-
der brutaal.
En vcort ging het weer door het dor dro-
ge landschap, waar nu hier en daar Sjeploe^d
werd want daar in het Zuiden komt de Moes-
scn als ze in het Noorden afgeloopen is. Tot
de zon bloedrood endergaat aan den wolken-
-oozen hemel en alleen duizenden vuurvlieg-
jes het coq- van den reiziger boeien
Dr W. G. N. VAN DER SLEEN
Kaadseifioekje.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS
UIT 'T VORIGE NUMMER.
1.
2.
3.
1.
2.
1.
Voor grooteren.
Eems, mees.
Zwaluwstraat.
Braakman, Braam, kar, Maarn, bark,
Brarn.
O Gorinckem.
k o p
April
s c h i c h t
Gorinchem
chocola
J o h a n
m e s
m
Voor kleineren.
Bever, lever, ktve r, me ver.
M u i s Maastricht.
hark
h a a s
p o e s
m u t s
gram
i nk t
e c h t
a c h t
p o o t
Noord-Brabant.
Rotterdam, Mot, moeder, rat. Oito, roer.
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
Plaats deze 16 lett'ergrepen in de goede
volgorde, zoodat ze een beken-d spreek-
woord vormen.
I.
3.
ven noemt een rivier in Ruslaud.
1, 2, 4, 3 is een roofdier.
Een 5, 4, 6, 7 is een ander woord vooi
teeken.
Een 7, 8, 3 vertoefde vroeger aan't hof.
Een 1, 4, 5 is een klein, rond vruchtje.
1, 3, 2, 6, 7 is een ander woord voor ver
stand, hersenen.
Ik word met 6 letters geschreven er
noem nakomelingen. Neem een letter
weg en ik groei in den grond. Neem
nog een letter weg en ik word een
heel armoedig huisje. Neem voor de
derde maal een letter weg en ik word
een knaagdier. Wie Van mij deze 4
woorden noemen?
Kruisraadsel.
Op de kruisjeslijnen komt de naam van
een handeisstad in Engeland.
X
X X X X
X
X
X
X
X X X X
x
7°
8°
9°
X
rij een medeklinker.
iets, wat in een vrucht zit.
iets, wat de paarden graag eten
een stad in Gel-derland.
het gevraagde woord.
iets, waarvan er verscheiden ge-
bruikt worden, als men in Amster
dam een huis bouwt
een Elollandsche zeeheld.
een viervoeng dier.
een medeklinker.
Voor kleineren.
Verborgen bloemen.
Annie van Bale liep heel hard.
Frits en Karel staan je reeds een kwaf-
tier op te wachten.
Ik dacht stellig, dat die jas mij niet zon
passen.
De wind en koude zijn gelukkig minder;
oosterwi-nd is altijd scherp (2)
Had Anton Korver benauwde oogenblik-
ken, toen hij verdwaald was?
Mijn geheel wordt met 10 letters ge
schreven en noemt een smakelijik ge-
recht, dat in den winter gegeten
wordt.
Het 3, 1, 7, 4, 5, 6 is een win-dstreek.
Een 7, 4, 8, 9, 10 vindt men aan en langs
de huizen.
Een 10, 1, 5, 2 is een sappige vrucht.*
3, 8, 2, 7, 4 smaakt zoowel lekker bij
stamppot als op de boterham.
Een 10, 8, 9, 7 is een huisdier.
3, 8, 1, 7, 4 is een ander woord vom
wild.
Welke brandbare vloeistof kun je maken
van:
MUL PET ROE
Op de kruisjeslijn komt de naam van een
stad in Noord Holland.
X
X
X
X
X
X
X
1° rij
4°
5°
7°
ti mmermansgereed'
schap.
een deel van je ge-
zicht.
een deel van een
boom.
een jongensnaam.
een deel van een ta
fel of kast.
iets, dat dient om op
te zitten.
iets, wat de-landbou
wer en de tuinman
gebruiken om den
grond vruchtbaar te
maken.
PrcBwSBicgaal nieuws
UIT SCHAGEN.
De Schager markt had Dond-erdag bezoek
van Spaansche koopli-eden, die een 15-tal
pinken kochten, tegen den gemiddeldea priis
van f 130.
De vereenigung tot on-twikkeling van
den La-nd'bouw in Hollands Noorderkwar-
tier zal hare voorjaarsvergadering houden te
Midden-B'eemster op Woensdag 11 Mei
De molen van den Groetpolder. gem
Wi-nkel, wordt in eigen beheer gesloopt. Eec
-bod van 605 vond het bestuur onvoldoende
van een molen, die 30000 h-eeft gekost.
De molen dagteekent van de inpoldering
van den polder Waard en Groet, waa-rmee
in 1832 een begin werd gemaakt.
Het onderhands werk van den poldei
Anna Paulowna over 1927 is voor f 5425 ge-
gund aan de firma Keijzer en Stippe-riaan te
Schagen.
UIT KOEDIJK.
Donderdagavood vergade-rde de Volkskies-
vereeniging en afd. S. D. A. P. in het lokaa'
van den heer M. K. de Weert onder leiding
van den heer M. Mulder, die namens de be
sturen, de aanwezigen welkom heette.
Medegedeeldi werd, dat de candidatenlije'
voor de gemeenteraadsverkiezing op tijd i&
ingelev-erd. De loting der lijsten gaf tot uit-
slag:
1. Vrijzinnige Kiesvereeniging; 2. 1-ijst
Maderom; 3. lijst Vofekiesvereeniging en
S. D. A. P.; 4. Roomsch-Katholiek; 5. lijst-
Jb. Visser.
Na breedvoerige bespreking werd! beslo
ten, dat zoo mogelijk een openbare vergade-
ring zal gehouden worden, waar zuiien op-
treden de heeren Hart en Beets, elk met een
onderwerp.
Na eenige besprekingen van huishoudelfl-
ken aa-rd volgde sluiting.
UIT WEST-GRAFTDIJK.
Gister werd al'hier op de werf „Voor-
waarts" met goed geVolg te water gelaten
een stalen sleepboot van 15.40 M. lang,
3.50 M. bree den 1.50 M. diep.
Direct werd de kiel voor een andere boot
gelegd. v
Wo. 101
J
an-
ook
der
ge.
wilt,
dat
u
ni«t.
Wat
aaa
niet
-f 1
schiedt,
glj
doe
een
dat
gvnwi nviui o gesuire*
4 it X
i t X