Alkmaarsche Oourant Farlfsclie Brmvm. Met Dr. Van der Sleen op reis. Zaterdag 30 April. 1927 Hondsrd negen &n Winltgsto Jaargang, Badio«lioek|e Zondag 1 Mei. Hilversutn, 1050 M. 8.—10.V.A.R.A.- uitzending. 1-Mei-viering. J. B. Kreukniet. organist. J. Sternheim, declamatie. Gem. zang vereeniging „Kunst en Strijd", onder leiding van S. H. Englander. Orkest va de Cinema Royal, oder leiding van Hugo de Groot. Uit- zending van uit de Cinema Royal te Amster dam. le ged. 1. Morgenrocd, de Nobel (or gel). 2. De Internationale, De Geyter (koor) 3. Meiverzen, door J. Sternheim. a. 1 Mei, Adania v. Soheitema. b. Meische morgen- stond, Camphuyzen. c. Wildzang. J. v. d. (Von del. De lente komt, de Clerck. e. Ver- liefde Mei, Adama van Scheltema. f. Lente, v. Collem. g. Vroolijke qntocht, v. Collem. 4a. jAm Meer, b. Standcihen an Schwanen- gesang. c. Wiegenlied, d, Ave Verum Cor pus. A, b. en c. van Schubert, d. van Mozart (orgel). 5a. Morgenrood, de Nobel, b. La garde passe, de Geyter. c. De Strijders, Isr J. Olman. d. De nieuwe Lent, Isr. J. Olman (koor). 6. Toespraak van L. de Jong, seer, v d. Bond van Arb. in de Kleedingindustrie, over: 1 Mei, hoogtijdag der arbeidersbewe- ging. 7a. Why don't my dream come true. Patten, b. Oogstmarsch. c. Improvisatie So- cialistische liederen, Kreukniet, orgel. 10.-- iVrijz. Kerkdienst in het gebouw van den N. P. B. te Laren. Ds. W. Banning, spreker. 1. Lezen. Jesaja 35. 2. Gez. 249:3 en 4. 3. Ge- bed. 4. Preek over het onderwerp: De een- heid aller Kinderen Gods. 5. Gez. 246:3 en 5. 6. Gebed. 2e ged. V.A.R.A.concert. 11.15 12.45 1. Ouverture „Rosamunde", Schu bert 2 Acce'lertionen, Strauss. 3. Serenade, Tosti. 4. Suite printaniere, Wesley (orkest). 5. Toespraak van Suze Groeneweg, lid van de 2e kamer. 6. Ouverture „Wilhelm Tell", Rossini. 7. Ballet Gioconda, Poncbielli or kest). 8. Vioolsolo door Hugo de Groot met orgelbegeleiding. 9. Ouverture Robespierre, Litolff (orkest). 1.30 Concert door het Ha waiian Radio vijftal. Chris de Vos Jr., Hawai ian guitaar. Eug. Scholten, Hawaiian gui- taar. Jan de Vos, bas guitaar. H. Fernandes, tuitaar, Chris Seeger, ukelele. 2.30 namid- agconcert door de Amsterdamsche Orkest- vefeeniging onder leiding van Fr. van D;-:pen- beck,' in Artis te Amsterdam. 5.20 Dienst in de Oosterkerk te Utrecht. Voorganger: Ds H. Kaajan. 1. Votum en Zegen. 2. Zingen: Ps. 85:1. 3. Lezen: De 12 artik. des Geloofs en Hebr. 4. Gebed. 5. Zingen Ps. 73:12,14. 6. Tekst: Joh. 14:2a. Thema: Het Vaclerhuis met zijn vele woningen. 1. De Hemel is een huis. II. Er zijn vele woningen in het Va derhuis. 7. le ged. preek. 8. Zingen Ps. 87: I,5. 9. 2e ged. preek. 10. Gebed. 11. Zingen Ps. 68:2. 12. Zegenbede. 8.Persbericbten en sport-uitslagen. 8.10 Symphonieconcert door het H. D. O.-symphdnie-orkest, onder leiding van Willetn van Warmelo. Henriette Bosnians, piano. Voor de pauze Noorschc Muziek. Werken van Grieg. Henriette Bos mans speelt een pianoconcert van Grieg In de pauze declameert Louis de Vries de rechts- scene in het 4e bedrijf van „Pro Domo", van Jhr. W. J. van Riemsdijk. Toespraak van Marcus Antonius, fragment uit Julius Caesar van Shakespeare. Daventry, 1600 M. 2-50 Licht orkestcon- cert. Solloway, viool. Turner's dameskoor Or kest. 4.35 Vertellingen uit het Oude Testa ment. 4.50—5.05 Causerie door den Indischea Bissdhop Azariah: India to day. 7.20 Studio- kerkdienst. 8.Koorzang. 8.15 Causerie: The homeless Children's aid adoption society 8.20 Weerbericht, nieuws. 8.40 Werken van Schubert door solisten (viool, viola, cello, dubbele bas, piano). Het „Trout"-quinteL 9.1010.05 Concert. D. Labette, sopraan. H Elsdell, tenor. L. Pouisnoff, piano. Parijs „Radio-P aris"1750 M. 11.20 12.05 Gewijde muziek en preek. 12.051 10 Orkestconcert. 4.05—4.55 Concert. L'Homo- nyme jazz. 7.50 Orkestconcert. 8.2010 Dansmuziek. Langenberg, 469 M. 8.20—9.20 Morgen- wijding. 12.20—1.20 Mandolineconcert. 5 20 —6.50 Jocdsche muziek en zang met inlei- ding. 7.208.2.0 Bokswedstrijdom het Deut sche zwaargewichtkampioenscfiap. 8.20 Die lustigen Weiber von Windsor", opera van Ni- colai. Daama tot 11.20 Dansmuziek. Konigswusterhausen, 1250 M. en Berlijn 484 en 566 M. 8.20 Morgenwijding. 10.20 Concert. Koor en orkest. 3.505.20 Orkest concert. 7.50 „Die erste Walpurgisnacht", ballade van Goethe. 8.40 Declamatie. 9.50— 11.50 Dansmuziek door Dr. Becce's Glori'a- symphoniker. Hamburg, 394.7 M 8.35 Concert. Koor en solisten. 10.50 Orkestconcert. 12.251.10 Orkestconcert. 1.101.50 Kamermuziek 3.254.25 Vroolijk concert. 4.506.50 Or kestconcert. 7.20—11.10 „Sturm", van Sha kespeare en Scheffler. Brussel, 509 M. 4.20 Dansmuziek tot 5 20 7.209.20 Galaconcert. Orkest. Mile Dja- nel, zang. - Maandag 2 Mei. Hilversum, 1050 M. 12?Politieberichten 12.352.Lunchmuziek door het Trianon- trio. 3.304.30 Vrouwenuurtje, door Mevr Rhemonda. 56.Kinderuurtje door Me- vrouw Ant. v. Dijk. 6.6.45 Vooravondcon- cert door het H. D. O.-orkest. 6.45—7.15 Tuinbouw-halfuurtje door den heer H. C. Valenton, over: Het planten en zaaien van tuinzaden voor den kouden grond. 7.15—7.45 Concert door het H. D. O.-orkest. 7.45 Poli tieberichten. 10.— Persberichten. 8.10 Een avond in Zwolle. 1. Stedelijk Muziekcorps. Dir. de heer de Rook. 2. Openingsrede door den Burgemeester van Zwolle, Mr. Dr. I. A van Royen. 3. Chr. Gem. Zangver. halle lujah", Dir. Chr Hengeveld. 4. Vioolsolo door den heer J. B. Renssen. Pianobegelei- d-ing van A. C. Willeumier. 5. 'Zangkoor van de Zwolsche padvindsters. 6. Concert voor 4 cello's. 7. Zwolsch mannenkoor. Dir. H v. d. Hooven 8. Voordracht in Zwolsch dialecL door den heer H. Vos. 9. Zwolsche accordeon- vereeniging „Kunst en Vcrmaak", Dir. A Riinders. 10. Stedelijk Muziekcorps. 11. Gem. Zangver. „De Ste,c dos Volks", Dir. El. Vos. 12. Voordracht over Zwolle door den' heer W. C. Krabbendam. 13. Pianosoli door den heer A. C. Willeumier. 14. Mevrouw H. Walhout-Timmerman, alt, met pianobegelei ding 15. Stedelijk Muziekcorps. Daventry, 1600 M. 10.20 Daventry-kwar- let en solisten (contra-alt, tenor, piano). 11.05 Vocaal concert. 11.25 (vervolg) Con cert. 12.20—1.20 Orgelconcert. 2.15 Voorle- zing: Rural Rides. 2.20 Lezing: The old and the new stone ages. 3.05 Muziek. 3.20 Klas- siek concert. Daventrykwartet. 4.20 Huish.- praatje. 4.35 Kinderuurtje. 5.20 Daventry-v kwartet 5.50 Tijdsein, weerbericht, nieuws. 6.05 Jimmv the quare Feller. 6.20 Dram critiek. 6.35 le acie van „Der Rosenkavalier", opera van R. Strauss. 7.40 Spaansche cause rie. 8.Pianomuziek van MacDowell. 8.20 Weerbericht, nieuws. 8.40 Debat, over: What is the best age. 9.35 Dansmuziek en vroolijke zang. 10.2011.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M 9 SO- lO.20 Muziek. 11.501.10 Orkestconcert. 4.055.— Concert. Declamatie, piano- en vioolmuziek. 8.0510.,,Le Domino noir", van Auber. Langenberg. 469 M. 12.25—1.25 Orkest concert. 4.205.20 Kamermuziek. F. Lang- hardt, sopraan. W. Luven, guitaar. 7.20— 9.20 Aria's en liederen, door Mattfa Battis- tini. 9.2010.20 .,Reigen im Mai", vroolijk spel. 10.3511.20 Dansmuziek. Konigswusterhausen, 1250 M. en Berlijn 484 en 566 .44. 11.207.05 Lezingen en les sen. 7.20—9.50 Mattia Battistini, bariton F. Lindemann, piano. Uitzending vanuit Stuttgart. Hamburg. 394.7 M. 1.25—2.05 Orkest concert. 3.344.20 Orkestconcert. 4,20 5.15 Dansmuziek. 5.205.45 Vroolijk con cert. 7.20 Mattia Battistini, bariton. Zie Konigswusterhausen. Brussel. 509 M. 4.205.20 Concert. Trio (piano, viool, cello). 7.20—9.20 Orkestcon cert. (Van onzen Parijschen correspondent). (Nadruk verboden.) Het kousen-paradijs. Parijs, 25 April. Trpyes is een van die stadjes welke de Gothische kunst versierd heeft met de mees- te stutbogen, torentjes tn kantwerken van steen. In onze dagen is er de grijze hemel van Champagne doorboord door meer schoorsteenen dan kerkspitsen. Het vredige waterier kanalen weerspiegelt tusschen de eeuwenoudc- huizen vele nieuwe monumen- ten: enorme fabrieken zijn verrezen tot zelfs in de oude stad. De meest majestueuse prijkt in den fau bourg de SainteSavine. De ingang afgcslo'ten door een ijzeren hek, dat een zwaar gegalon neerde portier slechts opent nadat ge u be- hoorlijk hebt gelegitimeerd. Toch worden in deze fabriek geen kanonnen of granaten ver- vaardigd. Deze fabriek levert alleen maar millioenen paren kousen af. Toen de bewaker zich terdege overtuigd had, dat ik gecn spion was in dienst van buitenlandsche ccu^urrenteri, stemde hij erin toe het hek te ontsluiten en mocht ik de ves ting betreden. Binnenplaatsen, tuinen, gebouwen liggen er als een dorp geschaard rond een reusach- tigen wit gepleisterden toren, dien tien man- nen niet zoudeiuomvamen met hun armen en die niets anders"s dan de schoorsteen van de ontzaglijke stookinrichting. De middcnlaan is aan weerskanten ged-eco- reerd met 'n eindelooze rij fietsen, aan een wiel opgehangen aan 'n staalkabel met glijd- bare haken. Meer dan 3000 arbeiders en arbeidsters komen elken dag hier werken. Het is een stad van werkplaatsen, waar zijden kousen gemaakt worden een stad die zelfs haar eigen spoorlijn ITeeft. Heele treinen voe-* ren de zijde uit Lyon eq de kunstzij, die een der nieuwe weelden is van het vrouwelijk toilet, uit de weverijen in Noord-Frankrijk. In duizenden balen ze dfcgestapeld onder een afdak waar enkele electrische lampen een zwak schijnsel werpen. „Defense de fumer". („Verboden te roo- ken"). Een groot bord op de deur doet u denlsen aan den ontzettenden brand dien men zou kunnen ontsteken .als slechts een vonk deze bergen zijde en katoen aanraakte en deze huizenhooge stapels cellulose, zoo ge- vaarlijk als dynamiet. Duizenden houten -klossen, rose, blauw, paarsch, vullen een onafzienbare opper- vlakte vol manden. Men zou zeggen: speel- goed voor kinderen. Van het magazijn klimmen wij een trap op naar de winderij. Dit is het rijk der vrou- wen. Er werken 1500 vrouwen in de fabriek, en de meesten van haar zijn windsters. Elke arbeidster, staande voor haar wind- machine, is aansprakelijk voor vijftien spoe- len, die snel en zonder ophouden draaien. Zij moeten opletten, dat de draad bij het op- winden geen enkele zijner gebreken behoudt. En voortdurend moeten zij van de eene spoel naar de andere Snellen om de draden die bre- ken aan elkaar te knoopen. Ik heb mooi kijken en ze tusschen mijn vingers nemen, de knoop welke de winder legt blijft even geheimzinnig voor me als de toer van een goochelaar. Zij moet vlugge vingers hebhen, en ze moet ook sterk van lichaam zijn. De windster heeft nooit den tijd om te gaan zitten. Zij werkt, den ganschen dag, met de armen in de lucht. Zoo zal ze werken, tien, twintig jaar mis- schien. „Een gcede windster is niet makkelijk te vervangen", zegt degeen die mij rondleidt. „Daarom kunnen we haar niet zoo gauw ander werk geven. Er zijn in deze zaal, naast de oudjes in zwarte werkblouse, vele jonge frissche snuitjes van meisjes uit Champagne. Als toekomstdroom hebben zij de hoop, eenmaal in plaats van 2 frs. 75 3 francs of 3 frs. 50 per 'uur te verdienen .en maar steeds op de blauwe of rose spoelen de zijdraden te zien winden, gekomen van den anderen kant der wereld. Na den oorlog heeft men de weverij geslo- ten voor de vrouwen, die daar toch vijf jaren achtereen de plaats der mannen hadden be zet. Dat komt omdat de weefstoel, die kou sen maakt. met zijn vliegriemen, hefboomen en stalen kammen, een gevaarlijke machine is. Hij gelijkt weinig meer op het bescheiden getouw, dat de bewondering der wereld wekte toen in 1745 de weeskinderen van Troyes begonnen kousen op een machine te weven. Elke stoel laat uit zijn stalen kaken twaalf, soms achttien kousen ontsnappen. De arbeid gebeurt in twee gedeelten. De eene helft der machines ma-ken't been; de andere den voet. En uit de samenwerking van twee machines verschijnt elk half uur een dozijn paar kousen. Gespleten in het midden, plat als leegge- maakte visschen, worden de kousen, gereed om dicht-genaaid te worden, op kleine wa- gentjes opeengestapeld. „Une belle machine", „een mooie machine" heb ik, leek, bewonderend uitgeroepen voor een van die stalen monsters. De werkman, die waakt over het ingewikkeld raderwerk, trotsch als een chauffeur die u een veertig- paards auto laat zien, antwoordt eenvoudig: „Cent-quarante-mille francs", Hondercl- veertig duizend francs! In de zaal snorren op dit oogenblik drie- honderd van die dubbele weefstoelen. De arbeiders die hen bedienen, verdienen gemiddeld 500 frs. in de veertien dagen. Ik heb de beige-zijde gezien, die thans het mtest in de mode is. Ik heb ook soliede ga- ren-kousen gezien, sportkousen, zwart, wol- len kousen, als onze grootinoeders droegen. En tenslotte heeft men mij de fijnste kousen ter wereld vertoond, want die worden hier vtrvaardigd. De weefstoelen, die ze maken staan in een apart paviljoen. Hun inechanisme is deli- caat en moet met de rneeste voorzichtigheid worden behandeld. Als een hunner fijne naalden breekt, is er een halve dag noodig om een enkel been van een kous te maken. De zijde wikkelt zich af onder een glazen stolp; ze is onzichtbaar en even teer als een spinrag. Dan toont men mij, op een tafel, een paar kousen, dat daareven ter wereld kwam. Ik kende de „44 fin", die in de groote ma- gazijnen te Parijs verkocht worden tegen hun gewicht aari bank-papier. Maar no'oit had ik dit glanzcnd vlies gezien, dat weg- waait onder uw ademtocht en dat men slechts bewonderene durft pi at op de .hand, want de vingers zouden onmiddeilijk er door hee-n gaan. Weike kokette zal zonder wroeging dit ge- wichtlooze rag d-urven dragen en scheu- ren dat om het te vervaardigen zoo dnur kost, dat een gezin maandenlang zou kunnen leven van den prijs van een dozijn paar? Natmirliik gaan deze laatste kousen alle- maal den kant van Amerika cp. Maar er zijn nog heel wat"andere werk- p'aatsen in deze fabriek. Alvorens te worden afgeleverd pass-eert elk paar niet minder dan 17 handen. Zij worden nagekeken door de „visiteus-es", wi-er lichte hand-en en scherpe oogen de fouicn zullen aanwijzen welke de „racoutreuses" moeten herstelien. In weer een andere zaal zitten de „remailleuses" die, dag in dag uit, maas voor maas, de kanten der hakken en der teenen aaneenweven op de naalden der machines, waar ze,worden bij- eengcbracht. Geiiaaid en opnieuw geverifieerd, gaan de kousen naar een benzine-bad, waaruit ze glanzend en -proper te voorschijn komen. Dan ontvangen ze, op een houten vorm, de lijn van het been. Ze worden gestreken en van een etiket voorzien, en ik weet niet wat al nog meer. En dan tenslotte, komen ze te- recht in een wijd magazijn dat aan een volks- bibliotheek doet denken, met zijn gangen en zalen omgeven.-door kasten, v/aarin de plat- te doozen worden opgestapeld als boeken. De bezoeker bewond-ert de vernufiige ma chines in deze verbijsterend-e fabriek. Maar den verlede;: .;id van het handwerk blijft hij mooier vin-den. LEO FAUST. XVIIIL. Van slangen, olifant en open. Vanmorgen tracteert onze gastheer op een slangenbezweerder! Mager, gespiera type, al leen met een lendendoek om en gewapend met een rieten fluit. Met langzame danspassen op de maat van zijn eigen muziek gaat hij ons voor naar een dicht boschje jonge cocos- palmen, waar volgens hem wel kans bestaat. Al fluitend en speurend gaat hij het boschje rond, dan er dwars doorheen enblijft plotseling bewegingloos staan, terwijl ook zijn gefluit ophoudt. Hij heeft beweging ge zien in een hoop dorre cocospalmbladeren Dan begint zijn muziek weer, maar in ander tempo, maar de slang komt niet te voorschijn. Een helper haalt nu voorzichtig de dorre bla- deren weg en het duurt niet lang of de slang wordt zichtbaar. Ze vlucht weer weg naar een duister hoekje en eerst als dit ook bloot- gelegd is maakt zij zich klaar om tot den aanval over te gaan. De slangenbezweerder gaat haar tegemoet, elke spier gespannen, steeds fluitend, bij elken aanval van de slang springt of liever danst hij even terug, en het lijkt wel of ein-delijk die vergeefsche pogingen het serpent vervelen of vermoeien. De aanval- lende bewgin-gen zijn niet meer zoo bliksem- snel. De bezweerder beweegt zich om de slang heen, haar telkens noodzakend van front te veranderen, waardoor wij mooi gele- genheid hebben nu eens de achterzijde van den kop met de breed uitgezette ribben en de brilteekening te zien, dan weer den wijdopen- gesperden bek en het beweeglijke gespleten tongetje. De bezweerder wordt brutaler. Hij bedient nu de fluit met eer hand en houdt de ander aan de slang voor, ze bliksemsnel terugtrek- kend als de venij-nige kop uitschiet. Dat spel- letje herhaalt zich ook weer een tiental ma- len. Dan, terwijl de tergende hand weer lang- zaam nadert, aarzelt de cobra even met den aanval' en meteen laat ook- de rechterhand van den bezweerder de fluit los en pakt het serpent van achteren in den nek, waardoor het totaal weerloos is. Lui-de toejuichingen van alle omstanders zijn bet loon van den in lander, maar ik vra^g nog even de giftan-den te mogen zien. Onze vriend opent het mandje en pakt zonder voorzorgen de slang er uit. Even viel hij uit de rol ende giftanden bleken inderdaad niet meer aanwezig. Het was een reeds vroeger gevangen slang die 's morgens door zijn helper in het boschje was verstopt. Maarde comedie was uitstekend ge- speeld en verleden jaar had een ander op de- zelfde wijze in dit bosch twee en aan de an dere zijde van het huis nog twee werkeliike wilde cobra's gevangen. De coba of brilslang behoort tot de allergevaarlijkste gifslangen en eischt jaarlijks in Indie duizenden slacht- offers. Ze leeft graag in de nabijheid der menschelijke woningen en wanneer men af- beeldingen van slangen maakt om alle kwade geesten te vereeren is het bijna steeds de co bra met uitgespreiden hoed (dat is met wijd- uitgespreide ribben, waardoor de hals achter den kop breed en plat wordt), die tot model heeft gediend. Voor Europeanen wordt ze nog wel eens gevaarlijk, doordat ze de kleine pad- den die haar hoof-dvoedsel vormen tot in de badkamers vervolgt. Dat is toch steeds een gevaarlijke plek. Mijn vrouw ontsnapte er eens nauwelijks aan een onaangename ken- nismaking met een gele huischorpioen, zoo groot als een hand, die met den gifstekel aan het achterlijf den mensch gewoonlijk wel niet doodt, maar toch minstens eenige dagen hef- tige pijnen dcet lijden onder enorme opzwel- ling van het getroffen lichaams-deel. De klei- nere zwarte schorpioen, die wij met kampee- ren vaak aantroffen is niet zoo gevaarlijk. Na de lunch kwam er alweer visite voor ons. De tempelolifant knielde voor de veran dah en trompette luid ter begroeting. Zijn be- rijder had ons in den tempel gezien en kwam ons een ritje aanbieden, weten-de, dat er meestal wel een fooi volgde. Wij stegen op. In vier tempo's ging het reuzenbeest om-hoog, telkens drejgend ons voor- of achterover er af te werpen en ook toen de kolos eenmaal in gang was, zat er zco'n rare slingerende be weging in, dat ik niet durf zeggen, waar het meer op leek, op het schip der woestijn of op een stoomtrawler in een holle zee. Bovendien was je griezelig ver van den grond. Wij toeren nog eens door de stad, ontmoe- ten onder andere een fakir, die rollen-de in plaats van loopende naar den tempel gaat, zijn bakje met rijst keurig omhoog houd'end (rijst is een der gewoonste offers). Wij gaan nog even het paleis bekijken, door de Mahomedaansche heerschers gebouwd. Moorsche stijl met Hindoe-uitvoering, een merkwaardig mengelmoes. Thans dient het als gerechtshof en als broedplaats van eenige honderden papegaaien, die nestelen in het lofwerk van de gevels en met de advoca- ten wedijveren in nutteloos geschetter. Dan weer naar' het station met 16 uur sporen voor den boeg. Maar aan het eerste station reeds, in Kod-aikanal, hadden wij weer een aardig avontuur. Ik koop er een tros ba- nanen en a! spoedig zijn wij alle drie aan het smullen, mijn vrouw en vrien-d in den trein en ik op h'et perron. Daar komt een half do zijn apen aanzetten, die ocs zien eten. Twee over het perron, de anderen over de wagons. Wij werpen ze een paar stukjes toe, naar die op het perron Vlak boven mijn vriend's hoofd zit er een naar beneden te gluren, hoe hij rustig zit te eten. Al verder en verder buigt hij omlaag en als Traanberg zich buigt om nog een vrucht te nemen, schiet hij om laag, rukt hem aan de haren en rent weer omhoog naar zijn veilig plaatsje boven op den wagon. Traanberg legt de tros naast zich neer en kiikt eens omhoog. Mijn vrouw 'hoort iets naast zich. Daar zit een aap in de coupe vlak bij ons pak beschuit, mijn vrouw dreigt te slaan en hij krijscht met wijd open bek en probeert het weg te grissen. Traan berg schiet toe om de koekjes te redden, maar nauwelijks is hij van zijn plaats of de aap, die hem aan de haren getrokken had, glijdt omlaag in den wagen en, op geen Meter van mij af, gaat hij er met den tros van zes ba- nanen vandoor. Drie van ziin kameraden mee Ik moest zoo vreeselijk lachen, clat ik er niet aan dacht den dief tegen te houden of te achtervolgen. Twee apen belken nog in de zijgang van den wagen te zitten en toen die weggejaa°-d waien zaten er weer vier op het perron te wachten. E)e boosdoener likte zijn baard no°- a Een kleine stakker zit op den achfergrond Ik werp een koekje in zijn richting, maar een groote haviaan jaagt hem weg, vreet het koekje op en komt zelf weer bedelen. Ik pro- beer hem weg te jaren, maar hij zet zich meteen schrap, krijscht en komt met wijd open bek twee sprongen naar mij toe. Tand- Tormule 215, net als bij ons, maar hoek- tano zeer sterk ontwikkeld. Ik was blij toen hij de dreigementen staakte. Die tanden za- gen er te gevaarlijk uit en het komt aan dit station meermalen voor, dat zij ze als aan- valswapen gebruiken ook. Ze zijn er bijzon- der brutaal. En vcort ging het weer door het dor dro- ge landschap, waar nu hier en daar Sjeploe^d werd want daar in het Zuiden komt de Moes- scn als ze in het Noorden afgeloopen is. Tot de zon bloedrood endergaat aan den wolken- -oozen hemel en alleen duizenden vuurvlieg- jes het coq- van den reiziger boeien Dr W. G. N. VAN DER SLEEN Kaadseifioekje. OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT 'T VORIGE NUMMER. 1. 2. 3. 1. 2. 1. Voor grooteren. Eems, mees. Zwaluwstraat. Braakman, Braam, kar, Maarn, bark, Brarn. O Gorinckem. k o p April s c h i c h t Gorinchem chocola J o h a n m e s m Voor kleineren. Bever, lever, ktve r, me ver. M u i s Maastricht. hark h a a s p o e s m u t s gram i nk t e c h t a c h t p o o t Noord-Brabant. Rotterdam, Mot, moeder, rat. Oito, roer. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. Plaats deze 16 lett'ergrepen in de goede volgorde, zoodat ze een beken-d spreek- woord vormen. I. 3. ven noemt een rivier in Ruslaud. 1, 2, 4, 3 is een roofdier. Een 5, 4, 6, 7 is een ander woord vooi teeken. Een 7, 8, 3 vertoefde vroeger aan't hof. Een 1, 4, 5 is een klein, rond vruchtje. 1, 3, 2, 6, 7 is een ander woord voor ver stand, hersenen. Ik word met 6 letters geschreven er noem nakomelingen. Neem een letter weg en ik groei in den grond. Neem nog een letter weg en ik word een heel armoedig huisje. Neem voor de derde maal een letter weg en ik word een knaagdier. Wie Van mij deze 4 woorden noemen? Kruisraadsel. Op de kruisjeslijnen komt de naam van een handeisstad in Engeland. X X X X X X X X X X X X X x 7° 8° 9° X rij een medeklinker. iets, wat in een vrucht zit. iets, wat de paarden graag eten een stad in Gel-derland. het gevraagde woord. iets, waarvan er verscheiden ge- bruikt worden, als men in Amster dam een huis bouwt een Elollandsche zeeheld. een viervoeng dier. een medeklinker. Voor kleineren. Verborgen bloemen. Annie van Bale liep heel hard. Frits en Karel staan je reeds een kwaf- tier op te wachten. Ik dacht stellig, dat die jas mij niet zon passen. De wind en koude zijn gelukkig minder; oosterwi-nd is altijd scherp (2) Had Anton Korver benauwde oogenblik- ken, toen hij verdwaald was? Mijn geheel wordt met 10 letters ge schreven en noemt een smakelijik ge- recht, dat in den winter gegeten wordt. Het 3, 1, 7, 4, 5, 6 is een win-dstreek. Een 7, 4, 8, 9, 10 vindt men aan en langs de huizen. Een 10, 1, 5, 2 is een sappige vrucht.* 3, 8, 2, 7, 4 smaakt zoowel lekker bij stamppot als op de boterham. Een 10, 8, 9, 7 is een huisdier. 3, 8, 1, 7, 4 is een ander woord vom wild. Welke brandbare vloeistof kun je maken van: MUL PET ROE Op de kruisjeslijn komt de naam van een stad in Noord Holland. X X X X X X X 1° rij 4° 5° 7° ti mmermansgereed' schap. een deel van je ge- zicht. een deel van een boom. een jongensnaam. een deel van een ta fel of kast. iets, dat dient om op te zitten. iets, wat de-landbou wer en de tuinman gebruiken om den grond vruchtbaar te maken. PrcBwSBicgaal nieuws UIT SCHAGEN. De Schager markt had Dond-erdag bezoek van Spaansche koopli-eden, die een 15-tal pinken kochten, tegen den gemiddeldea priis van f 130. De vereenigung tot on-twikkeling van den La-nd'bouw in Hollands Noorderkwar- tier zal hare voorjaarsvergadering houden te Midden-B'eemster op Woensdag 11 Mei De molen van den Groetpolder. gem Wi-nkel, wordt in eigen beheer gesloopt. Eec -bod van 605 vond het bestuur onvoldoende van een molen, die 30000 h-eeft gekost. De molen dagteekent van de inpoldering van den polder Waard en Groet, waa-rmee in 1832 een begin werd gemaakt. Het onderhands werk van den poldei Anna Paulowna over 1927 is voor f 5425 ge- gund aan de firma Keijzer en Stippe-riaan te Schagen. UIT KOEDIJK. Donderdagavood vergade-rde de Volkskies- vereeniging en afd. S. D. A. P. in het lokaa' van den heer M. K. de Weert onder leiding van den heer M. Mulder, die namens de be sturen, de aanwezigen welkom heette. Medegedeeldi werd, dat de candidatenlije' voor de gemeenteraadsverkiezing op tijd i& ingelev-erd. De loting der lijsten gaf tot uit- slag: 1. Vrijzinnige Kiesvereeniging; 2. 1-ijst Maderom; 3. lijst Vofekiesvereeniging en S. D. A. P.; 4. Roomsch-Katholiek; 5. lijst- Jb. Visser. Na breedvoerige bespreking werd! beslo ten, dat zoo mogelijk een openbare vergade- ring zal gehouden worden, waar zuiien op- treden de heeren Hart en Beets, elk met een onderwerp. Na eenige besprekingen van huishoudelfl- ken aa-rd volgde sluiting. UIT WEST-GRAFTDIJK. Gister werd al'hier op de werf „Voor- waarts" met goed geVolg te water gelaten een stalen sleepboot van 15.40 M. lang, 3.50 M. bree den 1.50 M. diep. Direct werd de kiel voor een andere boot gelegd. v Wo. 101 J an- ook der ge. wilt, dat u ni«t. Wat aaa niet -f 1 schiedt, glj doe een dat gvnwi nviui o gesuire* 4 it X i t X

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 9