t
Wefeelijbsob Overzicbt
Buitemannscn
nseuws.
Baiitar§lan®l
OE YLUCBT OVER DEN 0CEAAN.
ingezoitiileii stukken
TENNIS-RACKETS - TENNISBALLEN,
L. rrankenberff - Alkmaar.
Rechfszaken
Verstopping
Reynders eni Wolters, van 4 tot 6 jaar oud.
Het vierde kind, een zusje van een der om-
gekomen kleinen, kon nog bijtijd® gerea
worden.
Begrijpelij'kerwijs is de verslagenheid1 on-
der de oinwonender. zeer groot.
i NED VEREENIGING VAN SPOOR-
1 EN TRAMWEGPERSONEEL.
Onder voorzitterschap van den heer P.
Moltmaker is Zaterdagmiddag te Utrecht het
ccngres van de Nederlandsche vereeniging
van spoor- en tramwegpersoneel begonnen.
Het Nederlandsch verbond van vakvereem-
mno-en was vercegenwoordigd door de heeren
Stenhuis en v. d. Lende; de Intern. Trans-
portarbeiders federatie door den heer Fim-
oien het Zweedsche Spoorwegpersoneel door
den heer F. W. Franzen; het Oostennjksche
personeel door de heeren Berthold Konig en
Ingenieur O. Konig en de Indische Spoor-
bond door de heeren H. de Bont en J. 1
iVorp.
In zijn openingswoord wees de voorzittei
tr op, dat het ledental de laatste maanden
tveer vooruitgaat, hoewel het personeel bij c,e
jpoorwegen zeer verminderd is. Hij gaf
voorts een uitvoerig overzicht van den strijct
bij den tramweg ZutphenEmraerik.
Vervolgens besprak de voorzitter de stich-
Hnf van het N.V. Huis, hij vertrouwde, dat
iie leden alles zullen doen om het in stand te
bouden.
Spreker betreurde de houding van het
I.V.V. inzake de Russische vakbeweging, doch
jaar staat tegenover, dat thans Geneve weer
wat licht geeft.
Spr. wees vervolgens op den strijd voor de
dienst en rusttijden,..voor de classificatie, de
pensioensregeling, enz. die nog in vollen
gang is.
Van de 1492 wachtgelders zijn er thans
maar ongeveer 100 meer over. Behalve de af-
gekeurden zijn zij in het bedrijf teruggeko-
men. Over eenige maanden zullen er wellicht
geen wachtgelders meer over zijn.
Wat het tramwegpersoneel betreft moeten
ook vervolgde spr., voet bij stuk houden, wil-
len wij zorgen, dat dit personeel even behoor-
lijke arbeidsvoorwaarden zal krijgen als het
spoorwegpersoneel.
In het algemeen zal de crganisatie schrap
hebben te staan opdat wat verkregen wordt
en er nieuwe verfceteringen voor het personeel
tot stand komen.
Vervolgens hidden de gasten begroetings-
redevoeringen.
Daarna bracht de heer De Bont hulde aan
de Nederlandsche vereeniging voor wat deze
reeds voor het personeel gedaan heeft.
De heer Stenhuis sprak namens het N.V.V
Hij merlcte op dat de productiemogelijkheid in
de wereld thans grooter is dan ooit, doch dat
wij desniettegenstaande toch nog leven in een
diepe crisis van werkloosheid. Men weet daar
tegen alleen van loonsverlaging en verlen-
ging van den werktijd. Er is een groeiencle
stemming voor een nieuwen aanval op de ar
beidsvoorwaarden.
Vervolgens wees spr. cp de mislukte pogin-
gen om tot eenheid te komen met de neutrale
bonder!.
Wat in Engeland geheurd is, toont, ver
volgde spr., dat de klassenstrijd hoe langer
hoe scherper wordt.
Spr. wekte daarom op, de organisaties zoo
krachtig mogelijk te maken.
De heer Fimmen. bracht de groeten over
van de I. T. F.
Spr. wekte tenslotte op, den strijd tegen het
kapitalisme met kracht te voeren.
De heer A. Harms uit Den Haag, oud-lic
van het hoofdbestuur, sprak mede namens
zijn coliega, den heer A- v. d. Berg, de beste
wenschen voor het congres uit.
Op een voorstel uit de vergaciering 'werd
besloten, een telegram aan mr. P. J. Troel
stra te zenden met de beste wenschen voor
zijn gezondheid.
Vervolgens werden besprekingen gevoertT
over de jaarverslagen en het beleid van het
hoofdbestuur waarna de vergadering werd
verdaagd.
HET DRAMA IN DEN HAAG.
Zaterdag is het stoffelijk overschot van
mej. J., een der slachtoffers van het liefdes
drama, dat zich Dinsdag j 1. in een hotel
aan de Wagenstraat heeft afgespeeld, ter
aarde besteld. Zoowel bij het sterfhuis als op
de algemeene begraafplaats was groote be-
langsfelling. Honderden hadden zich om de
geopende grceve geschaard, toen de kist, be-
dekt met verschillende bloemstukken, werd
aeergelaten. De teraardebestelling geschiedde
iverigens in alien eenvoud; aan het graf
werd niet gesproken. Een familielid bedankte
Toor de belangstelling.
VERHOOGING VAN DEN AOCIJNS
OP WIJ'NEN?
Gemeld wordt, dat in verband met de
mceilijkheden, die aan den invoer van Neder
landsche exportartikelen op buitenlandsche
markten in den weg worden gelegd, en in
verband met de miskenning van het feit, dat
gereede fabrikaten in Nederland ingevoerd,
niet belast worden dan met 8 pet. van de
waarde, binnenkort een wetsontwerp het mi-
nisterie van financial zal verlaten, inliouden-
de een aanmerkelijke verhooging van. den ac-
cijns op wijnen, afkemstig uit landen, die den
invoer van Nederlandsche artikelen door pro-
hibitieve artikelen zoo goed als onmogelijk
maken.
COMMUNISTISCHE FILMPROPAOANDA.
Op vragan van het Tweede Kamerlid
Kleerekoper:
i, Is het bericht juist, dat de burgemeesters
van eenige groote steden in onderling over-
leg besloten hebben, alle films van conimu-
nistische strekking, zooals er in den laatsten
tijd telfcenuale worden ingevoerd, en die het
vermoeden wekken van een stelselmatige pro
paganda, te weren?
Zoo ja,, betreft dit beslpt ail een films, die
He betrokSen burge'meesteis reeds gezien en
afgekeurd1 hebben, of moet uit het bericht
worden afgeleid, dat hier een algemeene ge-
dragsliin is bepaald om de propaganda van
eenige richting per film stelselmatig uit te
sluiten voor de toekomst?
Indien het laatste inderdaad het geval is,
acht de minister dan zoodanige algemeene
censuur, bij voorbaat, ten aanzien van films
met een b'epaalde strekking, te strooken met
hetgeen te dezen aanzien' aan de burgemees
ters bij de wet is opgedragen?
heeft de minister van binneniandsche zaken
en landbouw geantwoord:
Het bericht, dat de burgemeesters van
eenige groote steden in onderling overleg
besloten zouden hebben, alle films van com-
munistische strekking, zooals er in den laat
sten tijd telkenmale worden ingevoerd, en die
het vermoeden wekken van een stelselmatige
propaganda, te weren, is, naar den onderge-
teekende wordt medegedeeld, onjuist.
Wei is door de burgemeesters der ge-
meenten Amsterdam, Rotterdam, 's-Graven-
•hage en Utrecht ten aanzien van een bepaalde
film overleg gepleegd en is deze filtmna ver-
tooning, door alle genoemde burgemeesters
afgekeurd Ten opzichte van andere, niet
vooraf vertoonde filmwerken is door de be-
trokken burgemeesters geen besluit genomen.
In verband! met het vorenstaande kan, naar
het den ondergeteekende toeschijnt, de derde
vraag buiten beschouwing blijven.
KORTE BER1CHTEN.
Vcor de Rotterdamsche rechtbank is
een maand gev. straf geeischt tegen een
chauffeur aldaar, die met te groote snelheid
had gereden en daarbij een vrouw aanreed,
die juist de straat overstak. Deze vrouw was
aan de gevoigen overleden.
- De koningin, de prins en prinses hebben
een belangrijke bijdrage geschonken voor de
straatcollecte, welke te Amsterdam is gehou-
den ten behoeve van het herstellingsoord te
Ede van de Vereeniging tot ondersteuning
van burgerlijke ambtenaren.
De 20-jarige K. te Wyychen, bij Nijme-
gen, was Vrijdagmiddag op de fiets aan het
bardrijden tegen een vriend. In groote vaart
reed hij tegen een wagen en vie! dood neer.
- De rechtbank te Rotterdam heeft J. H.
W., scheepstimmerman, aldaar, wegens po-
ging tot doodslag op den agent van politic
W. v. Weel, bij het ontruimen van een cafe
aan de Catharina Beersmansstraat, door met
een opgeheven bijl voor dien agent te gaan
staan veroordeeld tot 1 jaar gevangenisstraf.
- Uit den. Viiet onder Rijswijk is 'n kinder-
lijkje met een koord om den hals opgehaald.
Iiet lijkje was gewikkeld in een exemplaar
van het dagblad De Telegraaf. Waarschijn-
lijk had het reeds ongeveer drie weken in het
water gelegen.
LINDBERGH'S POGIN'G GESLAAGD.
Na Vrijdagoehtend om 7.52 te New York
te zijn gestart, kwam Lindbergh Zaterdag-
avond om 10.21 op het vliegveld bij Parijs
aan, waar de Amerikaansche gezant de eerste
was, die hem verwelkomde.
Zooals wij gedeeltelijk reeds Zaterdag
meldden, mag deze viucht als een der stoui-
moedigste vliegtochten worden beschouwd,
welke ooit verricht zijn.
Dcnderdags was Lindbergh New York
gaan bekijken en's avonds naar een bioscoop
gegaan. Tegen middernacht keerde hij in zijn
hotel terug, waar hij zich omstreeks twee uur
weer liet wekken.
Daar het hard regende, wachtte hij tot 7.50
's morgens en steeg toen glimlachend in zijn
machine.
De start was niet buitengewoon gelukkig,
daar het tce-tei te zwaar met benzine belast
was en daardoor nauwelijks boven een paar
boomen aan den rand van het vliegveld uit
wist te stijgen. Lindberg had niets anders bij
zich dan een katje, een paar sandwiches, een
paar flesschen water en. een kompas.
Zaterdagavonds na 39 uur te hebben ge-
vlogen, landde hij te Parijs, waar een
enthousiaste menigte van meer dan 5000
menschen hem ter verwelkoming afwachtte,
HET VERLOOP VAN DEN TOCHT.
Lindbergh heeft de geschiedenis van zijn
viucht verteld met denzelfden rustigen
lachenden eenvoud, die ook zijn voorbereidin-
gen kenmerlcte. In een half dozijn zinnen ver-
telde hiji zijn avontuur.
Alles was goed gegaan boven het land
Spoedig nadat hij Nieuw Schotlandi verlaten
had, ontmoette hij regen en eenige sneeuw.
Soms was hij, op zoek naar beter weer, tot
op een paar voet boven den zeespiegel ge-
daald; dan weer had hij op een hoogte van
een paar duizend voet gezoeht, doch gevon-
den had hij het niet, voordat hij de bewolkte
street: verlaten had. De nacht was kort ge-
weest, dank zij den weg, dien hij gevlogen
had. Overdag had hij geen schepen gezien;
alleen's nachts had hij de lichten van een of
twee schepen voorbij zien trekken. Zijn motor
had hem geen oogenblik last bezorgd en ook
de verschillende andere deelen van het toestel
hadden hem geen mceilijkheden opgeleverd.
Hij arriveerde te Le Bourget met genoeg
benzine in zijn tank om over half Centraal
Europa te vliegen. Dit scheen hem meer te
interesseeren blijkbaar beschouwde hij het
als een font in zijn berekeningen dan de
veilige uitkomst van zijn verbazingwekkende
poging.
De viucht zelf vond hij eentonig en hij
hechtte er geen aanzienlijke wetenschappelij-
ke waarde aan. Toen hij de Iersche kust in
zicht had gekregen, was hij toch wel blij ge-
weest, want op dat oogenblik begreep hij,
dat het volbracht was„behalve dan nog
het vreugdeg-ejuich".
De geringe voorraad voedsel, dien hij had
meegenomen, bleek nog niet eens geheel ver-
orberd te zijn. Hij had niets dan water g«
dromken en zijn voornaamste sensatie bij zij
aankomst was, dat hij plotseling bemerk
verschrikkelijk dorstig te zijn. Slaap intern
seerde hem weinig en hij was gaarne here
met zijn karakteristieke korte zinnetjes vr
gen te beantwoorden.
Fransehe vliegtuigexperfs, die het toe!
en zijn bijna primitieve inrichting bezichi
tigden, stonden versteld over den moed en 1
geltik, die volgens hen de Amerikaan geh;
moet hebben. Zij gelooven haast, dat hij iei:
van het instinct van een postduif moet bezit-
Het scliijfit echter, dat hij1 voor den start
nauwkeurig het te volgen traject had bestu-
deerd en zelfs de details voor het laatste deel
er van CherbourgParijs, had Lindbergh
niet overgeslagen.
Over de aankomst van den Amerikaan kan
nog het volgende gemeld worden:
De avond was kakn en helder en er was
vrijwel geen wind. Lang voor het donker was
werden de lichten van Le Bourget ontstoken
Om tien uur ben min. werd het zwakke ge-
luid van een motor waargenomen en de op-
winding onder de menigte steeg. Alle oogen
zochten den hemel af, doch de zoeklichten
vonden niets. Nog een paar minuten duurde
de onzekerheid, doch toen kon men de „Spirit
of St. Louis" op een hoogte van ongeveer
driehonderd meter waarnemen. Driemaal cir-
kelde het vliegtuig boven Le Bourget en voor-
zichbg dalend volbracht het een volmaakte
landing. De machine taxi'de ongeveer hon-
derd meter en kwam aan het Westelijk uit-
einde van het veld tot sblstand. De opgetogen
menigte, die deze laatste moeilijke manoeuvre
van een vermoeid man met angst had gade-
geslagen, juichte plotseling als uit een mond.
De menschen verbraken het cordon militairen
ne politie en holden naar het vliegtuig. Prik-
keldraadversperringen en barricaden werden
vernield. Verscheidene personen geraakten
onder den voet. Lindbergh werd uit zijn ma
chine getild en slechts een paar Fransehe
aviateurs en soldaten, die de kolven van hun
geweren moesten gebruiken, redden den Ame
rikaan uit de handen van een dol-opgewon-
den menigte.
Een cape van een Fransch aviateur werd
Lindbergh toen om de schouders geworpen,
een pet van een Fransch aviateur werd hem
op het hoofd gedrukt. Zoo vermomd werd
Lindbergh per auto naar Parijs gebracht.
Men heeft besloten. een gedenkplaat aan te
brengen in de kamer, waar hij ontvangen
werd.
Het vliegtuig heeft iets te lijden gehad van
de souvenirjagers, die, ondanks de pogingen
der polibe en soldaten, er in slaagden, stukjes
aluminium van het toestel af te scheuren,
terwijl ook de vleugels eenigszins bescha-
digd werden. Het vliegutig is later in een
hangar opgeborgen, waar het bleek, dat er in
het benzine-reservoir nog tweehonderd liter
over was.
Voor het bureau van den commandant van
Le Bourget, waar de Amerikaan gebracht
was, dien men voor Lindbergh had laten
doorgaan, had intusschen een grootsche de-
monstratie plaats. De Amerikaansche gezant
verscheen op het balcon en trachtte d'e menig
te toe te spreken, die evenwel in dolle opge-
wondenheid om Lindbergh bleef roepen
Ten slotte hield de gezant den vliegerhelm
van Lindbergh in de hoogte, wat een dave-
rend gejuich ontlokte. Er werd nog een po
ging gedaan om het gebouw binnen te drin-
gen, waarbij eenige ruiten werden stuk gesla-
doch de poltiie en de soldaten waren den
BANA'NE-SCHIL.
Uit een Parijsch blad:
De Charleston heeft ons dikwijls een
schouwspel van grootschen weemoed gebo-
den. Zoo heb ik een oude dame gezien met
heel kort afgeknipt geel haar, een schrikwek-
kend magere, gebogen oude dame, met een
lorgnet op haar neus en die met haar knieen,
haar achterdeel en haat boezem bibberde ter
wijl zij een blozend jonlcman tegen zich aan-
drukte. Veel kan men begrijpen, zelfs de
Charleston op dien leeftiid, maar dat dit zon-
der eenigen glimlach gebeurt, met de overtui-
ging van een kunstdanseres, die plastische
houdingen aanneemt voor den Acropolis,
dat gaat alle verbeelding te boven! Boven-
dien is de Charleston minder een dans dan
wel een nummer, dat de negers onze nieu
we meesters in de danskunst afzonderlijk
uitvoeren en niet paarsgewijze als 'n wals
Men moet dus aannemen, dat in Frankrijk
het belachelijke niet meer doodend werkt.
Toch hebben heel wat menschen uit voorzich-
tigheid van den Charleston afstand gedaan,
maar daar men nu eenmaal niet naar de
ouderwetsche passen kan terugkeeren, heeft
men iets uitgevonden, dat de Charleston kan
vervangen, n.l. de banane-schil. Bij dezen
dans moet men doen alsof men uitgleed op
de schil van ten banaan en dan zijn even-
wicht herwinnen. Het lijkt op de foxtrot en op
onderuit glijden, maar het zal geoorloofd
zijn de bewegingen maar even aan te geven.
Men zal dus geen magere dames meer zien,
met haar knieen tegen elkaar tikkend, waar
bij men een skeletachtig geluid meent te hoo-
ren; ook geen dikke dames meer, wier gela-
tine-achtige bekoorlijkheden drillen op den
maat. De banane-schil is een concessie, een
verzachting. Oude heeren kunnen haar dan-
sen en als ze vallen aan het eind van de glis
sade, misschien dat er dan eindelijk eens wat
vroolij.kheid komt!
EEN BRUIDJE VAN 14 JAAR.
Te Hull is dezer dagen het huwelijk van
een schoolmeisje van 14 jaar tusschen twee
schooltijden in ter sprake gekomen toen een
20-jarige jongeman zich wegens meineed
had te verantwoorden. Hij had n.l. ver-
klaard, dat het meisje 16 jaar was; zijn eigen
leeftijd had hij als 21 opgegeven. Hij kwam
er met een boete van 20 pond sterling en be-
taling der kosten van het geding af. Op haar
vader's boerderij had de jongeman verleden
jaar met het meisje kennis gemaakt. Het hu-
welijksformulier moest door den vader getee-
kend worden; men had er zijn handteekening
op geplaatst en voorts had iemand zich bij
de voitrekking der plechtigheid voor den va
der uitgegeven. Des avonds verscheen het
jonge paar in de woning van het meisje tot
begrijpelijke verbazing van haar ouders, die
van niets wisten.
H. 't H., J. v. d. K., J. K. en N. J. S. fe Alk-
maar. overtreding Politieverordening, de le
4 boete of 1 week tuchtschool, ce 2e en fie
ieder 4 boete of 4 dagen hecht, de 3e 10
boete of 5 dagen hecht., de 4e, 5e, 9e, 10c,
lie, 13c, 14e en 15e ieder 3 boete of 3 da
gen hecht., de It, 12e, 16e, 17c en 18e ieder
2 boete of 2 dagen hecht., de 8e 1 boete of
1 week tuchtschool.
(Buittn verantwoordeUjkheid van de Re-
dactie. De opname in deze rubriek bewijst
geenszins dat de *edaciie er mede instemt.)
gen,
tosstandm eester. Raymond Orteig, die den
prijs van 25.000 had uitgeloofd, kwam juist
te laat te Parijs aan om bij de ontvangst te-
genwoordig te zijn.
Het was de eerste maal in de Fransehe ge
schiedenis, dat van den Quai d'Orsay de
Amerikaansche vlag wapperde, die daar op
last van Briand geheschen was.
Op de receptie, gistermiddag om twaalf
uur door den Amerikaanschen gezant gehou
dsn, was Lindbergh niet aanwezig. Naar de
gezant mededeelde, was de vlieger nog steeds
in diepen rust.
DE VLUCHT NAAR KARATSJI
MISLUKT.
De Britsche vliegers Carr en Gilman, die
die Vrijdagoehtend 10.42 uit Engeland opste
gen om te trachten, het werelarecord non-
stop-vliegen te verbeteren door een viucht
naar Karatsji in Britsch-Indie, zijn, naar ge
meld wordt, Zaterdagavond kwart over acht
op 135 K.M. van Bender Abbas (Zuid-
Perzie) in zee opgepikt. Hun toestel was ver
nield, de vliegers zelf waren ongedeerd. Na
dat 'n niet officieel bericht had gemeld, dat
zij Vrijdagmiddag boven Wiesbaden waren
gezien, had men niets meer van de vliegers
gehoord.
Carr en Gilman werden gered door het s.s.
,,Dornax", dat thans onderweg is naar Aba-
dan. Zij hebben omstreeks 5.700 K.M. af ge
legd.
CHINA.
STAAT HANKAU IN BRAND?
Sick tegen de Britten.
Te New-York ontvangen telegrammen mel-
den, dat Hankau in vlammen staat en dat
Woe Pei Foes strijdfcrachten zich samentrek-
ken en samenwerken met de anti-roode Zui-
delijken en reeds de stad zijn binnengedron-
gen. De communisten vluchten. De Hankcu-
sche troepen treVken zich samen op Woe-
tsjang. Zij moeten uitlevering van de roode
leiders hebben geeischt, o.a. van Borodin, die
zich echter per vliegmachine in veiligheid
zou hebben gebracht.
Voor Tsjang Kai Sjek Zaterdag Sjanghai
verliet, heeft hij de Britten ervan beschul-
digd, met vliegmachin.es de Noordelijken te
hebben geholpen bij den aanval op Woe
soeng en het zenden van rollend materieel
van Nanking naar Poekau te hebben belet.
Van Britsche zijde wordt de eerste beschul-
diging tegengesproken. De vliegmachines
verkendsn eenvoudig het terrein, om te zien
of de spoorweg ook door d'e Noordelijken
was afgesneden.
Een Noordelijke kruiser, zegt een bericht
uit Hankau, vuurde Woensdag op twee Brit
sche vliegmachines en te Kanton is eveneens
op een Britsch vliegtuig geschoten.
ITALIe,
FIUME EN ITALIe.
De nationaliteit der inwoners.
De Italiaansche regeering heeft een offici-
eel decreet uitgevaardigd, waarbij wordt me-
legedeeld, dat de inwoners van Fiume tot de
aliaansche nationaliteit behooren.
De kwestie van de nationaliteit der bevol-
ng van Fuime is geregeld in het verdrag
in Nettuno. De vertraging in de ratificatie
oor Zuid-Slavie is evenwel oorzaak, dat de
volking van Fuime geen nationaliteit bezit.
m aan° dezen toestand, die voor de bevol-
ng zeer lastig is, een einde te maken, heeft
Italiaansche regeering thans bepaald, dat
le inwoners de Italiaansche nationaliteit
ebben en dat zij, die daartegen bezwaar
hebben, een verzoek kunnen indienen om
1 onderdaan van Zuid-Slavie te worden.
Reparatie-inrichting van rackets.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
Mondelinge uitspraak van 20 Mei.
A. v. S., T. H. en J. N. te de Rijp, overtre
ding Kieswet, ieder f 0.50 boete of 1 dag
hecht.
W. B. te Alkmaar, overtreding Arbeids-
wet, 2 X 3boete of 2 X 3 dagen hecht.
S. K. te Castricum, overtreding Woning-
wet, vrijspraak.
K. W. Kz. te Egmond aan Zee, dronken-
schap, 1 week hecht.
C. R. te Heiloo; G. M. en J. v. d L. te
Wormer, loopen over verboden grond, de le
2 X 5 boete of 2 X 3 dagen hecht., de 2e
en 3e ieder 2 boete of 2 dagen hecht.
A. H. te Castricum; P. G. te Egmond aan
Zee; J. D. B. te Velsen; P. P. K. en W. v.
d. S. "te Limmen; N. K. te Bergen; J. D. te
Zuid- en Noord-SchermerG. M. te Scboorl-
dam; A. B. en K. K. te Alkmaar; H. H. te
Wormer; J. K. te de Rijp; K. F. te Oud-
karspel, overtreding Motor- en Rijwielwet, de
lste 3 boete of 3 dagen hecht., de 2e, 3e, 5e,
8e, 9e, lOe, lie en 12e ieder 4 boete of 4
dagen hecht., de 4e 2 boete of 2 dagen
hecht., de 6e 3 en 7 boete of 3 en 5 dagen
hecht., de 7e vrijspraak, de 13e 2 X 4
boete of 2 X 4 dagen hecht.
P. de G. en P. K. te Egmond aan Zee;
J. J. V. te Beverwijk; A. C. M., P. J. S. en
S. M. te Bergen; L. P. te Amsterdam; M. V.,
M. de B., A. S., W. E., M. H, D. K., C. V.,
BEZU1NIGING EN BLOEMEN.
Zeer geachte Redadie.
Dezer dagen werden we verrast door het
droeve bericht dat onze parkbloempjes niet
meer zouden terugkeeren en gras, als meer
economisdi de plaats zou innemen. En dat
natuurlijk terwille der bezuiniging. Maar wat
is hier te bezuinigen?
Het is zoeken naar een speld in den hooi-
berg. Zuinigheid toch is ten zeerste te loven
als die eigenschap goed wordt gehanteerd,
maar welke malle dingen worden er uit gebo-
ren, als men vergeet deze bijtijds in toepas-
sing te brengen en dan noodgedwongen eens-
klaps het roer omgooit en het scheepje dwingt
een geheel anderen koers te nemen
Onze vroedschap deed 't laatste. Opge-
schrikt todi door een dreigend kastekort,
wordt zij plotseling aangegrepen door de be-
zuinigingsbacil en vrijwel alles wordt er door
aangetast. Ons bloemenparkje helaas met
doodelijk gevolg.
Maar had men deze epidemie niet kunnen
voorkomen of verzachten? Regeeren is toch
ook wel degelij'k vocruitzien en ik waag 't
daarom, met passende schuchterheid te infor-
meeren: of partijbelangen en kiezersvriend-
schap soms niet wat zwaar en financieele
aangelegenheden soms niet wat licht worden
gewogen? Luidt het antwoord hierop beves-
ti'gend, dan raakt het evcnwicht zoek en
Fiolland in last. Dan moet ruw worden inge-
grepen en komt men tot moeilijk te ontwarren
problemen en bezuinigen is de boodschap. Dit
laatste hoe noodzakelijk in de gegeven om-
standigheden dcet men dan ook op zaken, die
financieel weinig beteekenen en tegelijk het
stadssc'hoon eeri gevoelige deuk geven.
Hiermede bedoel ik het parkje of hoe men
't noemen mag, bij de Vierstaten, de straat
met drie huizen, de kleinste straat der stad,
doch de gelieele omgeving tooit zich met dien
naam en maakt de zaak gewichtiger. Over
genoemd parkje schreef ik indertijd en niet
geheel zonder succes. Nu wordt het weer be-
dreigd. De bezuiniging zal dit parkje tot een
gewoon grasveldje verlagen, dus zonder bloe-
men en juist de bloemen stemmen het zoo
blij. Eigenfoelanig-? Zeker! Maar ook een be-
lang van de omgeving. Doch tegelijk en bo
venal is het cen algemeen, een stadsbelang
dat het parkje er toonbaar uitziet.
Het is toch vanaf Haarlem de entree der
stad, de eerste stedelijke oase, de liefde op het
eerste gezicht, die a. h- w. ontsluit de schoon-
heid van het innerlijk, van het hart der stad.
Mag zoo'n plekje nu gedegradeerd worden
tot kinderspeelplaats, tot vuilnisberging? En
daaraan is niet te ontkomen en de voorbij trek-
kenden en de bezoekers van het Sportpark
zullen zich verbazen en afvragen: Is dit nu
het mooie parkje van voorheen? Is hier nu
geen redding mogelijk? Mij dunkt van weC
Men bezuinige, als het moet, ook hier, door
in het parkje alleen te behouden het ronde
middendeel voor bloemen. De kosten zijn dan
niet van eenig belang. Is ook dit onbereikbaar
dan zullen de omwonenden waarschijnlijk wel
te vir.den zijn op hun kosten voor de bloemen
te zorgen en de stad heeft dan alleen de zorg
voor het korthouden van het gras, waaraan
tc-ch in geen geval te ontkomen is. Maar ge
noeg. Tot slot nog dit: „I<ritiek is gemakke-
lijk, en waar bezuiniging geboden is vindt
men tegenstand op elk terrein". Toegestemd
Maar de bovenrgenoemde bezuiniging, \vaar-
schijnlijk uit misverstand geboren. is finan
cieel zonder beteekenis en te qualificeeren als
kleinzielig en misplaatst. En welk een nobe1
gebaar en welk een mooie gelegenheid wacht
hier den nieuw gekozen Raad om dit onzalig
besluit te herroepen.
Docih practischer ware het wellicht indien
onze hooggeachte Burgemeester als man van
smaak en invioed kon besluiten een wenk te
geven om het euvel op te heffen en het park
je weldra weer in den ouden of eenigszins ge-
wijzigden vorm te doen herstellen.
Met beleefden dank voor de plaacsmg.
Hoogachtend.
P. de Zeeuw.
van ter Amsterdamsche 3enrze genoteerde tondsen, verstrekt
Noordbollandsch Landboawerediet.
door
1000 1922
1000 1923
1000 '18
1000 *17
f 1000 '16
1000 '26 A
1000 '22
100 '23
1000 '21 D
f 1000 '17
350 M
no
mjh
iiffirrrn
Alom verkrijgbaar
Als gij last hebt van
gedruktheid. Scheie
hoofdpijn. het ruur.
prikkelbaarheid, enz..
als gevolg van ver
stopping. gebruik dan
Fosters Maagpillen.
bet ideale laxeermid-
del.
Maagpillen
5 f 0.65 per flacon
FONDSEN.
6 obi. NAY.S.
6 idem
5 idem
4k» h idem
4 idem
4l/s O.-Ind.
6 Yi idem
6 idem
5)4 idem
5 idem
Koloniale Bank
Ned. Ind Hand. Bank
Ned. Handel Maatij.
Philip Gloeilamp
Anaconda
Comm. Studebaker
Comm. Steel
Cult. Mij. Vorstenl
Handelsver. A'dam
Javasche Cult.
Dordtsche Petr. tew..
Gecons. Holl. Olie
Koninklijke 1000
Moeara Enim
A'dam Rubber
Serbadjadi
Holl. Am. Lijn
Java China Jap. Lijn
Ned. Scheepv. Unie
Stoomvaart Mij. Nederland
Deli Tatavia Tab.
Deli Maatij
Senembah
5 obi. Holl. Spoor '15/'25
5 obi. Staatsspoor T5/*25
South. Pacific
Union Pacific
Proloncatie
Exdividend.
14 Mei
16 Mei
17 Mei
105 J/,
1019/16
111 V,
991,1,
945/j
963,'g
1027/8
1048/,
110!;,
256 l/g
1741/,
1 01/4
3918/4
941/6
545/,
1711/,
ISO1/4
7593/4
390
353
240
3788/4
360
3441/4
348
83V,
131
1957'g
193
5261/j
470
473
101V*
111 1/4
113*7*
1751/,
38It
1053/4
I0l»/l6
1018/4
991/,
949/16
96i/4
1027/g
1043/4
Id 8/„
i 005/8
2551/4
173
1591/4
3913/4
941/4
533/4
171
1791/4
7611/,
3931/4
35Ss,4
2311/4
377
357
3501/,
83
197
194
5348/4
476 i/a
480
101Vi«
101 Vw
113
176
37/,
105»/j
lOl'/ie
10U/4
998/4
9411/16
967is
1027,,
10411/is
101 Vu
106 s
259i/4
1738/4
1 97/,
392
94
53,/,
1681/,
768
396
356 ft
240
3768/4
3571/4
3481,4
326*
S3
129
1951/,
194
504
477
4761J,
J 0U/,
lOP/li
174
3*
IS Mei
19 Mei
20 Mei
1053/4
IOD/16
101 s 4
99»/,6
95
963/8
10215/j,
1048/4
10C6/S
262s.'8
1751/,
1611/4
385
93
54
170
186%
770
403
355
240
3743A
357
35U/4
330
81%
129
196
194
501
480
476
101 8/t
101M
175%
3'/4
IO35/4
101V,6
101SI4
ICO'
93
96%
1027,,
105
10H/lt
Id'8/4
2106,4
175v,
163%
393
54
17!
135%
76S%
393%*
356
240
3748/,
356
349%
3291/,
81%
130
1968/,
192
4961/i
476
474
101%
101'/1,
113%
177%
3%
1058/4
101 6/,
102
110
95
9616/,,
10216/,,
105
101 s/,
101
2617 V
1751/,
165 s/,
392
93
54
171
185%
778
393
354
3753/4
358
3538/,
325%
82%
1288/4
197
192
493%
476
472
IOI1/4
101%
114
1788/4
3%