t Wefeelijbsob Overzicbt Buitemannscn nseuws. Baiitar§lan®l OE YLUCBT OVER DEN 0CEAAN. ingezoitiileii stukken TENNIS-RACKETS - TENNISBALLEN, L. rrankenberff - Alkmaar. Rechfszaken Verstopping Reynders eni Wolters, van 4 tot 6 jaar oud. Het vierde kind, een zusje van een der om- gekomen kleinen, kon nog bijtijd® gerea worden. Begrijpelij'kerwijs is de verslagenheid1 on- der de oinwonender. zeer groot. i NED VEREENIGING VAN SPOOR- 1 EN TRAMWEGPERSONEEL. Onder voorzitterschap van den heer P. Moltmaker is Zaterdagmiddag te Utrecht het ccngres van de Nederlandsche vereeniging van spoor- en tramwegpersoneel begonnen. Het Nederlandsch verbond van vakvereem- mno-en was vercegenwoordigd door de heeren Stenhuis en v. d. Lende; de Intern. Trans- portarbeiders federatie door den heer Fim- oien het Zweedsche Spoorwegpersoneel door den heer F. W. Franzen; het Oostennjksche personeel door de heeren Berthold Konig en Ingenieur O. Konig en de Indische Spoor- bond door de heeren H. de Bont en J. 1 iVorp. In zijn openingswoord wees de voorzittei tr op, dat het ledental de laatste maanden tveer vooruitgaat, hoewel het personeel bij c,e jpoorwegen zeer verminderd is. Hij gaf voorts een uitvoerig overzicht van den strijct bij den tramweg ZutphenEmraerik. Vervolgens besprak de voorzitter de stich- Hnf van het N.V. Huis, hij vertrouwde, dat iie leden alles zullen doen om het in stand te bouden. Spreker betreurde de houding van het I.V.V. inzake de Russische vakbeweging, doch jaar staat tegenover, dat thans Geneve weer wat licht geeft. Spr. wees vervolgens op den strijd voor de dienst en rusttijden,..voor de classificatie, de pensioensregeling, enz. die nog in vollen gang is. Van de 1492 wachtgelders zijn er thans maar ongeveer 100 meer over. Behalve de af- gekeurden zijn zij in het bedrijf teruggeko- men. Over eenige maanden zullen er wellicht geen wachtgelders meer over zijn. Wat het tramwegpersoneel betreft moeten ook vervolgde spr., voet bij stuk houden, wil- len wij zorgen, dat dit personeel even behoor- lijke arbeidsvoorwaarden zal krijgen als het spoorwegpersoneel. In het algemeen zal de crganisatie schrap hebben te staan opdat wat verkregen wordt en er nieuwe verfceteringen voor het personeel tot stand komen. Vervolgens hidden de gasten begroetings- redevoeringen. Daarna bracht de heer De Bont hulde aan de Nederlandsche vereeniging voor wat deze reeds voor het personeel gedaan heeft. De heer Stenhuis sprak namens het N.V.V Hij merlcte op dat de productiemogelijkheid in de wereld thans grooter is dan ooit, doch dat wij desniettegenstaande toch nog leven in een diepe crisis van werkloosheid. Men weet daar tegen alleen van loonsverlaging en verlen- ging van den werktijd. Er is een groeiencle stemming voor een nieuwen aanval op de ar beidsvoorwaarden. Vervolgens wees spr. cp de mislukte pogin- gen om tot eenheid te komen met de neutrale bonder!. Wat in Engeland geheurd is, toont, ver volgde spr., dat de klassenstrijd hoe langer hoe scherper wordt. Spr. wekte daarom op, de organisaties zoo krachtig mogelijk te maken. De heer Fimmen. bracht de groeten over van de I. T. F. Spr. wekte tenslotte op, den strijd tegen het kapitalisme met kracht te voeren. De heer A. Harms uit Den Haag, oud-lic van het hoofdbestuur, sprak mede namens zijn coliega, den heer A- v. d. Berg, de beste wenschen voor het congres uit. Op een voorstel uit de vergaciering 'werd besloten, een telegram aan mr. P. J. Troel stra te zenden met de beste wenschen voor zijn gezondheid. Vervolgens werden besprekingen gevoertT over de jaarverslagen en het beleid van het hoofdbestuur waarna de vergadering werd verdaagd. HET DRAMA IN DEN HAAG. Zaterdag is het stoffelijk overschot van mej. J., een der slachtoffers van het liefdes drama, dat zich Dinsdag j 1. in een hotel aan de Wagenstraat heeft afgespeeld, ter aarde besteld. Zoowel bij het sterfhuis als op de algemeene begraafplaats was groote be- langsfelling. Honderden hadden zich om de geopende grceve geschaard, toen de kist, be- dekt met verschillende bloemstukken, werd aeergelaten. De teraardebestelling geschiedde iverigens in alien eenvoud; aan het graf werd niet gesproken. Een familielid bedankte Toor de belangstelling. VERHOOGING VAN DEN AOCIJNS OP WIJ'NEN? Gemeld wordt, dat in verband met de mceilijkheden, die aan den invoer van Neder landsche exportartikelen op buitenlandsche markten in den weg worden gelegd, en in verband met de miskenning van het feit, dat gereede fabrikaten in Nederland ingevoerd, niet belast worden dan met 8 pet. van de waarde, binnenkort een wetsontwerp het mi- nisterie van financial zal verlaten, inliouden- de een aanmerkelijke verhooging van. den ac- cijns op wijnen, afkemstig uit landen, die den invoer van Nederlandsche artikelen door pro- hibitieve artikelen zoo goed als onmogelijk maken. COMMUNISTISCHE FILMPROPAOANDA. Op vragan van het Tweede Kamerlid Kleerekoper: i, Is het bericht juist, dat de burgemeesters van eenige groote steden in onderling over- leg besloten hebben, alle films van conimu- nistische strekking, zooals er in den laatsten tijd telfcenuale worden ingevoerd, en die het vermoeden wekken van een stelselmatige pro paganda, te weren? Zoo ja,, betreft dit beslpt ail een films, die He betrokSen burge'meesteis reeds gezien en afgekeurd1 hebben, of moet uit het bericht worden afgeleid, dat hier een algemeene ge- dragsliin is bepaald om de propaganda van eenige richting per film stelselmatig uit te sluiten voor de toekomst? Indien het laatste inderdaad het geval is, acht de minister dan zoodanige algemeene censuur, bij voorbaat, ten aanzien van films met een b'epaalde strekking, te strooken met hetgeen te dezen aanzien' aan de burgemees ters bij de wet is opgedragen? heeft de minister van binneniandsche zaken en landbouw geantwoord: Het bericht, dat de burgemeesters van eenige groote steden in onderling overleg besloten zouden hebben, alle films van com- munistische strekking, zooals er in den laat sten tijd telkenmale worden ingevoerd, en die het vermoeden wekken van een stelselmatige propaganda, te weren, is, naar den onderge- teekende wordt medegedeeld, onjuist. Wei is door de burgemeesters der ge- meenten Amsterdam, Rotterdam, 's-Graven- •hage en Utrecht ten aanzien van een bepaalde film overleg gepleegd en is deze filtmna ver- tooning, door alle genoemde burgemeesters afgekeurd Ten opzichte van andere, niet vooraf vertoonde filmwerken is door de be- trokken burgemeesters geen besluit genomen. In verband! met het vorenstaande kan, naar het den ondergeteekende toeschijnt, de derde vraag buiten beschouwing blijven. KORTE BER1CHTEN. Vcor de Rotterdamsche rechtbank is een maand gev. straf geeischt tegen een chauffeur aldaar, die met te groote snelheid had gereden en daarbij een vrouw aanreed, die juist de straat overstak. Deze vrouw was aan de gevoigen overleden. - De koningin, de prins en prinses hebben een belangrijke bijdrage geschonken voor de straatcollecte, welke te Amsterdam is gehou- den ten behoeve van het herstellingsoord te Ede van de Vereeniging tot ondersteuning van burgerlijke ambtenaren. De 20-jarige K. te Wyychen, bij Nijme- gen, was Vrijdagmiddag op de fiets aan het bardrijden tegen een vriend. In groote vaart reed hij tegen een wagen en vie! dood neer. - De rechtbank te Rotterdam heeft J. H. W., scheepstimmerman, aldaar, wegens po- ging tot doodslag op den agent van politic W. v. Weel, bij het ontruimen van een cafe aan de Catharina Beersmansstraat, door met een opgeheven bijl voor dien agent te gaan staan veroordeeld tot 1 jaar gevangenisstraf. - Uit den. Viiet onder Rijswijk is 'n kinder- lijkje met een koord om den hals opgehaald. Iiet lijkje was gewikkeld in een exemplaar van het dagblad De Telegraaf. Waarschijn- lijk had het reeds ongeveer drie weken in het water gelegen. LINDBERGH'S POGIN'G GESLAAGD. Na Vrijdagoehtend om 7.52 te New York te zijn gestart, kwam Lindbergh Zaterdag- avond om 10.21 op het vliegveld bij Parijs aan, waar de Amerikaansche gezant de eerste was, die hem verwelkomde. Zooals wij gedeeltelijk reeds Zaterdag meldden, mag deze viucht als een der stoui- moedigste vliegtochten worden beschouwd, welke ooit verricht zijn. Dcnderdags was Lindbergh New York gaan bekijken en's avonds naar een bioscoop gegaan. Tegen middernacht keerde hij in zijn hotel terug, waar hij zich omstreeks twee uur weer liet wekken. Daar het hard regende, wachtte hij tot 7.50 's morgens en steeg toen glimlachend in zijn machine. De start was niet buitengewoon gelukkig, daar het tce-tei te zwaar met benzine belast was en daardoor nauwelijks boven een paar boomen aan den rand van het vliegveld uit wist te stijgen. Lindberg had niets anders bij zich dan een katje, een paar sandwiches, een paar flesschen water en. een kompas. Zaterdagavonds na 39 uur te hebben ge- vlogen, landde hij te Parijs, waar een enthousiaste menigte van meer dan 5000 menschen hem ter verwelkoming afwachtte, HET VERLOOP VAN DEN TOCHT. Lindbergh heeft de geschiedenis van zijn viucht verteld met denzelfden rustigen lachenden eenvoud, die ook zijn voorbereidin- gen kenmerlcte. In een half dozijn zinnen ver- telde hiji zijn avontuur. Alles was goed gegaan boven het land Spoedig nadat hij Nieuw Schotlandi verlaten had, ontmoette hij regen en eenige sneeuw. Soms was hij, op zoek naar beter weer, tot op een paar voet boven den zeespiegel ge- daald; dan weer had hij op een hoogte van een paar duizend voet gezoeht, doch gevon- den had hij het niet, voordat hij de bewolkte street: verlaten had. De nacht was kort ge- weest, dank zij den weg, dien hij gevlogen had. Overdag had hij geen schepen gezien; alleen's nachts had hij de lichten van een of twee schepen voorbij zien trekken. Zijn motor had hem geen oogenblik last bezorgd en ook de verschillende andere deelen van het toestel hadden hem geen mceilijkheden opgeleverd. Hij arriveerde te Le Bourget met genoeg benzine in zijn tank om over half Centraal Europa te vliegen. Dit scheen hem meer te interesseeren blijkbaar beschouwde hij het als een font in zijn berekeningen dan de veilige uitkomst van zijn verbazingwekkende poging. De viucht zelf vond hij eentonig en hij hechtte er geen aanzienlijke wetenschappelij- ke waarde aan. Toen hij de Iersche kust in zicht had gekregen, was hij toch wel blij ge- weest, want op dat oogenblik begreep hij, dat het volbracht was„behalve dan nog het vreugdeg-ejuich". De geringe voorraad voedsel, dien hij had meegenomen, bleek nog niet eens geheel ver- orberd te zijn. Hij had niets dan water g« dromken en zijn voornaamste sensatie bij zij aankomst was, dat hij plotseling bemerk verschrikkelijk dorstig te zijn. Slaap intern seerde hem weinig en hij was gaarne here met zijn karakteristieke korte zinnetjes vr gen te beantwoorden. Fransehe vliegtuigexperfs, die het toe! en zijn bijna primitieve inrichting bezichi tigden, stonden versteld over den moed en 1 geltik, die volgens hen de Amerikaan geh; moet hebben. Zij gelooven haast, dat hij iei: van het instinct van een postduif moet bezit- Het scliijfit echter, dat hij1 voor den start nauwkeurig het te volgen traject had bestu- deerd en zelfs de details voor het laatste deel er van CherbourgParijs, had Lindbergh niet overgeslagen. Over de aankomst van den Amerikaan kan nog het volgende gemeld worden: De avond was kakn en helder en er was vrijwel geen wind. Lang voor het donker was werden de lichten van Le Bourget ontstoken Om tien uur ben min. werd het zwakke ge- luid van een motor waargenomen en de op- winding onder de menigte steeg. Alle oogen zochten den hemel af, doch de zoeklichten vonden niets. Nog een paar minuten duurde de onzekerheid, doch toen kon men de „Spirit of St. Louis" op een hoogte van ongeveer driehonderd meter waarnemen. Driemaal cir- kelde het vliegtuig boven Le Bourget en voor- zichbg dalend volbracht het een volmaakte landing. De machine taxi'de ongeveer hon- derd meter en kwam aan het Westelijk uit- einde van het veld tot sblstand. De opgetogen menigte, die deze laatste moeilijke manoeuvre van een vermoeid man met angst had gade- geslagen, juichte plotseling als uit een mond. De menschen verbraken het cordon militairen ne politie en holden naar het vliegtuig. Prik- keldraadversperringen en barricaden werden vernield. Verscheidene personen geraakten onder den voet. Lindbergh werd uit zijn ma chine getild en slechts een paar Fransehe aviateurs en soldaten, die de kolven van hun geweren moesten gebruiken, redden den Ame rikaan uit de handen van een dol-opgewon- den menigte. Een cape van een Fransch aviateur werd Lindbergh toen om de schouders geworpen, een pet van een Fransch aviateur werd hem op het hoofd gedrukt. Zoo vermomd werd Lindbergh per auto naar Parijs gebracht. Men heeft besloten. een gedenkplaat aan te brengen in de kamer, waar hij ontvangen werd. Het vliegtuig heeft iets te lijden gehad van de souvenirjagers, die, ondanks de pogingen der polibe en soldaten, er in slaagden, stukjes aluminium van het toestel af te scheuren, terwijl ook de vleugels eenigszins bescha- digd werden. Het vliegutig is later in een hangar opgeborgen, waar het bleek, dat er in het benzine-reservoir nog tweehonderd liter over was. Voor het bureau van den commandant van Le Bourget, waar de Amerikaan gebracht was, dien men voor Lindbergh had laten doorgaan, had intusschen een grootsche de- monstratie plaats. De Amerikaansche gezant verscheen op het balcon en trachtte d'e menig te toe te spreken, die evenwel in dolle opge- wondenheid om Lindbergh bleef roepen Ten slotte hield de gezant den vliegerhelm van Lindbergh in de hoogte, wat een dave- rend gejuich ontlokte. Er werd nog een po ging gedaan om het gebouw binnen te drin- gen, waarbij eenige ruiten werden stuk gesla- doch de poltiie en de soldaten waren den BANA'NE-SCHIL. Uit een Parijsch blad: De Charleston heeft ons dikwijls een schouwspel van grootschen weemoed gebo- den. Zoo heb ik een oude dame gezien met heel kort afgeknipt geel haar, een schrikwek- kend magere, gebogen oude dame, met een lorgnet op haar neus en die met haar knieen, haar achterdeel en haat boezem bibberde ter wijl zij een blozend jonlcman tegen zich aan- drukte. Veel kan men begrijpen, zelfs de Charleston op dien leeftiid, maar dat dit zon- der eenigen glimlach gebeurt, met de overtui- ging van een kunstdanseres, die plastische houdingen aanneemt voor den Acropolis, dat gaat alle verbeelding te boven! Boven- dien is de Charleston minder een dans dan wel een nummer, dat de negers onze nieu we meesters in de danskunst afzonderlijk uitvoeren en niet paarsgewijze als 'n wals Men moet dus aannemen, dat in Frankrijk het belachelijke niet meer doodend werkt. Toch hebben heel wat menschen uit voorzich- tigheid van den Charleston afstand gedaan, maar daar men nu eenmaal niet naar de ouderwetsche passen kan terugkeeren, heeft men iets uitgevonden, dat de Charleston kan vervangen, n.l. de banane-schil. Bij dezen dans moet men doen alsof men uitgleed op de schil van ten banaan en dan zijn even- wicht herwinnen. Het lijkt op de foxtrot en op onderuit glijden, maar het zal geoorloofd zijn de bewegingen maar even aan te geven. Men zal dus geen magere dames meer zien, met haar knieen tegen elkaar tikkend, waar bij men een skeletachtig geluid meent te hoo- ren; ook geen dikke dames meer, wier gela- tine-achtige bekoorlijkheden drillen op den maat. De banane-schil is een concessie, een verzachting. Oude heeren kunnen haar dan- sen en als ze vallen aan het eind van de glis sade, misschien dat er dan eindelijk eens wat vroolij.kheid komt! EEN BRUIDJE VAN 14 JAAR. Te Hull is dezer dagen het huwelijk van een schoolmeisje van 14 jaar tusschen twee schooltijden in ter sprake gekomen toen een 20-jarige jongeman zich wegens meineed had te verantwoorden. Hij had n.l. ver- klaard, dat het meisje 16 jaar was; zijn eigen leeftijd had hij als 21 opgegeven. Hij kwam er met een boete van 20 pond sterling en be- taling der kosten van het geding af. Op haar vader's boerderij had de jongeman verleden jaar met het meisje kennis gemaakt. Het hu- welijksformulier moest door den vader getee- kend worden; men had er zijn handteekening op geplaatst en voorts had iemand zich bij de voitrekking der plechtigheid voor den va der uitgegeven. Des avonds verscheen het jonge paar in de woning van het meisje tot begrijpelijke verbazing van haar ouders, die van niets wisten. H. 't H., J. v. d. K., J. K. en N. J. S. fe Alk- maar. overtreding Politieverordening, de le 4 boete of 1 week tuchtschool, ce 2e en fie ieder 4 boete of 4 dagen hecht, de 3e 10 boete of 5 dagen hecht., de 4e, 5e, 9e, 10c, lie, 13c, 14e en 15e ieder 3 boete of 3 da gen hecht., de It, 12e, 16e, 17c en 18e ieder 2 boete of 2 dagen hecht., de 8e 1 boete of 1 week tuchtschool. (Buittn verantwoordeUjkheid van de Re- dactie. De opname in deze rubriek bewijst geenszins dat de *edaciie er mede instemt.) gen, tosstandm eester. Raymond Orteig, die den prijs van 25.000 had uitgeloofd, kwam juist te laat te Parijs aan om bij de ontvangst te- genwoordig te zijn. Het was de eerste maal in de Fransehe ge schiedenis, dat van den Quai d'Orsay de Amerikaansche vlag wapperde, die daar op last van Briand geheschen was. Op de receptie, gistermiddag om twaalf uur door den Amerikaanschen gezant gehou dsn, was Lindbergh niet aanwezig. Naar de gezant mededeelde, was de vlieger nog steeds in diepen rust. DE VLUCHT NAAR KARATSJI MISLUKT. De Britsche vliegers Carr en Gilman, die die Vrijdagoehtend 10.42 uit Engeland opste gen om te trachten, het werelarecord non- stop-vliegen te verbeteren door een viucht naar Karatsji in Britsch-Indie, zijn, naar ge meld wordt, Zaterdagavond kwart over acht op 135 K.M. van Bender Abbas (Zuid- Perzie) in zee opgepikt. Hun toestel was ver nield, de vliegers zelf waren ongedeerd. Na dat 'n niet officieel bericht had gemeld, dat zij Vrijdagmiddag boven Wiesbaden waren gezien, had men niets meer van de vliegers gehoord. Carr en Gilman werden gered door het s.s. ,,Dornax", dat thans onderweg is naar Aba- dan. Zij hebben omstreeks 5.700 K.M. af ge legd. CHINA. STAAT HANKAU IN BRAND? Sick tegen de Britten. Te New-York ontvangen telegrammen mel- den, dat Hankau in vlammen staat en dat Woe Pei Foes strijdfcrachten zich samentrek- ken en samenwerken met de anti-roode Zui- delijken en reeds de stad zijn binnengedron- gen. De communisten vluchten. De Hankcu- sche troepen treVken zich samen op Woe- tsjang. Zij moeten uitlevering van de roode leiders hebben geeischt, o.a. van Borodin, die zich echter per vliegmachine in veiligheid zou hebben gebracht. Voor Tsjang Kai Sjek Zaterdag Sjanghai verliet, heeft hij de Britten ervan beschul- digd, met vliegmachin.es de Noordelijken te hebben geholpen bij den aanval op Woe soeng en het zenden van rollend materieel van Nanking naar Poekau te hebben belet. Van Britsche zijde wordt de eerste beschul- diging tegengesproken. De vliegmachines verkendsn eenvoudig het terrein, om te zien of de spoorweg ook door d'e Noordelijken was afgesneden. Een Noordelijke kruiser, zegt een bericht uit Hankau, vuurde Woensdag op twee Brit sche vliegmachines en te Kanton is eveneens op een Britsch vliegtuig geschoten. ITALIe, FIUME EN ITALIe. De nationaliteit der inwoners. De Italiaansche regeering heeft een offici- eel decreet uitgevaardigd, waarbij wordt me- legedeeld, dat de inwoners van Fiume tot de aliaansche nationaliteit behooren. De kwestie van de nationaliteit der bevol- ng van Fuime is geregeld in het verdrag in Nettuno. De vertraging in de ratificatie oor Zuid-Slavie is evenwel oorzaak, dat de volking van Fuime geen nationaliteit bezit. m aan° dezen toestand, die voor de bevol- ng zeer lastig is, een einde te maken, heeft Italiaansche regeering thans bepaald, dat le inwoners de Italiaansche nationaliteit ebben en dat zij, die daartegen bezwaar hebben, een verzoek kunnen indienen om 1 onderdaan van Zuid-Slavie te worden. Reparatie-inrichting van rackets. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitspraak van 20 Mei. A. v. S., T. H. en J. N. te de Rijp, overtre ding Kieswet, ieder f 0.50 boete of 1 dag hecht. W. B. te Alkmaar, overtreding Arbeids- wet, 2 X 3boete of 2 X 3 dagen hecht. S. K. te Castricum, overtreding Woning- wet, vrijspraak. K. W. Kz. te Egmond aan Zee, dronken- schap, 1 week hecht. C. R. te Heiloo; G. M. en J. v. d L. te Wormer, loopen over verboden grond, de le 2 X 5 boete of 2 X 3 dagen hecht., de 2e en 3e ieder 2 boete of 2 dagen hecht. A. H. te Castricum; P. G. te Egmond aan Zee; J. D. B. te Velsen; P. P. K. en W. v. d. S. "te Limmen; N. K. te Bergen; J. D. te Zuid- en Noord-SchermerG. M. te Scboorl- dam; A. B. en K. K. te Alkmaar; H. H. te Wormer; J. K. te de Rijp; K. F. te Oud- karspel, overtreding Motor- en Rijwielwet, de lste 3 boete of 3 dagen hecht., de 2e, 3e, 5e, 8e, 9e, lOe, lie en 12e ieder 4 boete of 4 dagen hecht., de 4e 2 boete of 2 dagen hecht., de 6e 3 en 7 boete of 3 en 5 dagen hecht., de 7e vrijspraak, de 13e 2 X 4 boete of 2 X 4 dagen hecht. P. de G. en P. K. te Egmond aan Zee; J. J. V. te Beverwijk; A. C. M., P. J. S. en S. M. te Bergen; L. P. te Amsterdam; M. V., M. de B., A. S., W. E., M. H, D. K., C. V., BEZU1NIGING EN BLOEMEN. Zeer geachte Redadie. Dezer dagen werden we verrast door het droeve bericht dat onze parkbloempjes niet meer zouden terugkeeren en gras, als meer economisdi de plaats zou innemen. En dat natuurlijk terwille der bezuiniging. Maar wat is hier te bezuinigen? Het is zoeken naar een speld in den hooi- berg. Zuinigheid toch is ten zeerste te loven als die eigenschap goed wordt gehanteerd, maar welke malle dingen worden er uit gebo- ren, als men vergeet deze bijtijds in toepas- sing te brengen en dan noodgedwongen eens- klaps het roer omgooit en het scheepje dwingt een geheel anderen koers te nemen Onze vroedschap deed 't laatste. Opge- schrikt todi door een dreigend kastekort, wordt zij plotseling aangegrepen door de be- zuinigingsbacil en vrijwel alles wordt er door aangetast. Ons bloemenparkje helaas met doodelijk gevolg. Maar had men deze epidemie niet kunnen voorkomen of verzachten? Regeeren is toch ook wel degelij'k vocruitzien en ik waag 't daarom, met passende schuchterheid te infor- meeren: of partijbelangen en kiezersvriend- schap soms niet wat zwaar en financieele aangelegenheden soms niet wat licht worden gewogen? Luidt het antwoord hierop beves- ti'gend, dan raakt het evcnwicht zoek en Fiolland in last. Dan moet ruw worden inge- grepen en komt men tot moeilijk te ontwarren problemen en bezuinigen is de boodschap. Dit laatste hoe noodzakelijk in de gegeven om- standigheden dcet men dan ook op zaken, die financieel weinig beteekenen en tegelijk het stadssc'hoon eeri gevoelige deuk geven. Hiermede bedoel ik het parkje of hoe men 't noemen mag, bij de Vierstaten, de straat met drie huizen, de kleinste straat der stad, doch de gelieele omgeving tooit zich met dien naam en maakt de zaak gewichtiger. Over genoemd parkje schreef ik indertijd en niet geheel zonder succes. Nu wordt het weer be- dreigd. De bezuiniging zal dit parkje tot een gewoon grasveldje verlagen, dus zonder bloe- men en juist de bloemen stemmen het zoo blij. Eigenfoelanig-? Zeker! Maar ook een be- lang van de omgeving. Doch tegelijk en bo venal is het cen algemeen, een stadsbelang dat het parkje er toonbaar uitziet. Het is toch vanaf Haarlem de entree der stad, de eerste stedelijke oase, de liefde op het eerste gezicht, die a. h- w. ontsluit de schoon- heid van het innerlijk, van het hart der stad. Mag zoo'n plekje nu gedegradeerd worden tot kinderspeelplaats, tot vuilnisberging? En daaraan is niet te ontkomen en de voorbij trek- kenden en de bezoekers van het Sportpark zullen zich verbazen en afvragen: Is dit nu het mooie parkje van voorheen? Is hier nu geen redding mogelijk? Mij dunkt van weC Men bezuinige, als het moet, ook hier, door in het parkje alleen te behouden het ronde middendeel voor bloemen. De kosten zijn dan niet van eenig belang. Is ook dit onbereikbaar dan zullen de omwonenden waarschijnlijk wel te vir.den zijn op hun kosten voor de bloemen te zorgen en de stad heeft dan alleen de zorg voor het korthouden van het gras, waaraan tc-ch in geen geval te ontkomen is. Maar ge noeg. Tot slot nog dit: „I<ritiek is gemakke- lijk, en waar bezuiniging geboden is vindt men tegenstand op elk terrein". Toegestemd Maar de bovenrgenoemde bezuiniging, \vaar- schijnlijk uit misverstand geboren. is finan cieel zonder beteekenis en te qualificeeren als kleinzielig en misplaatst. En welk een nobe1 gebaar en welk een mooie gelegenheid wacht hier den nieuw gekozen Raad om dit onzalig besluit te herroepen. Docih practischer ware het wellicht indien onze hooggeachte Burgemeester als man van smaak en invioed kon besluiten een wenk te geven om het euvel op te heffen en het park je weldra weer in den ouden of eenigszins ge- wijzigden vorm te doen herstellen. Met beleefden dank voor de plaacsmg. Hoogachtend. P. de Zeeuw. van ter Amsterdamsche 3enrze genoteerde tondsen, verstrekt Noordbollandsch Landboawerediet. door 1000 1922 1000 1923 1000 '18 1000 *17 f 1000 '16 1000 '26 A 1000 '22 100 '23 1000 '21 D f 1000 '17 350 M no mjh iiffirrrn Alom verkrijgbaar Als gij last hebt van gedruktheid. Scheie hoofdpijn. het ruur. prikkelbaarheid, enz.. als gevolg van ver stopping. gebruik dan Fosters Maagpillen. bet ideale laxeermid- del. Maagpillen 5 f 0.65 per flacon FONDSEN. 6 obi. NAY.S. 6 idem 5 idem 4k» h idem 4 idem 4l/s O.-Ind. 6 Yi idem 6 idem 5)4 idem 5 idem Koloniale Bank Ned. Ind Hand. Bank Ned. Handel Maatij. Philip Gloeilamp Anaconda Comm. Studebaker Comm. Steel Cult. Mij. Vorstenl Handelsver. A'dam Javasche Cult. Dordtsche Petr. tew.. Gecons. Holl. Olie Koninklijke 1000 Moeara Enim A'dam Rubber Serbadjadi Holl. Am. Lijn Java China Jap. Lijn Ned. Scheepv. Unie Stoomvaart Mij. Nederland Deli Tatavia Tab. Deli Maatij Senembah 5 obi. Holl. Spoor '15/'25 5 obi. Staatsspoor T5/*25 South. Pacific Union Pacific Proloncatie Exdividend. 14 Mei 16 Mei 17 Mei 105 J/, 1019/16 111 V, 991,1, 945/j 963,'g 1027/8 1048/, 110!;, 256 l/g 1741/, 1 01/4 3918/4 941/6 545/, 1711/, ISO1/4 7593/4 390 353 240 3788/4 360 3441/4 348 83V, 131 1957'g 193 5261/j 470 473 101V* 111 1/4 113*7* 1751/, 38It 1053/4 I0l»/l6 1018/4 991/, 949/16 96i/4 1027/g 1043/4 Id 8/„ i 005/8 2551/4 173 1591/4 3913/4 941/4 533/4 171 1791/4 7611/, 3931/4 35Ss,4 2311/4 377 357 3501/, 83 197 194 5348/4 476 i/a 480 101Vi« 101 Vw 113 176 37/, 105»/j lOl'/ie 10U/4 998/4 9411/16 967is 1027,, 10411/is 101 Vu 106 s 259i/4 1738/4 1 97/, 392 94 53,/, 1681/, 768 396 356 ft 240 3768/4 3571/4 3481,4 326* S3 129 1951/, 194 504 477 4761J, J 0U/, lOP/li 174 3* IS Mei 19 Mei 20 Mei 1053/4 IOD/16 101 s 4 99»/,6 95 963/8 10215/j, 1048/4 10C6/S 262s.'8 1751/, 1611/4 385 93 54 170 186% 770 403 355 240 3743A 357 35U/4 330 81% 129 196 194 501 480 476 101 8/t 101M 175% 3'/4 IO35/4 101V,6 101SI4 ICO' 93 96% 1027,, 105 10H/lt Id'8/4 2106,4 175v, 163% 393 54 17! 135% 76S% 393%* 356 240 3748/, 356 349% 3291/, 81% 130 1968/, 192 4961/i 476 474 101% 101'/1, 113% 177% 3% 1058/4 101 6/, 102 110 95 9616/,, 10216/,, 105 101 s/, 101 2617 V 1751/, 165 s/, 392 93 54 171 185% 778 393 354 3753/4 358 3538/, 325% 82% 1288/4 197 192 493% 476 472 IOI1/4 101% 114 1788/4 3%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 7