r u Kippan en Eonijnen. i PUROL Sport frdvinciaal nieuws Marktberichten k Rechtsgaken Stadsnieuws VOETBAL. S Door tare overwinning te Delft met 2—1 op D. H. C. is Ado, de club van W. Tap, eer- steklasser geworden. Kampiaenswedstrijden. Heracles—Ajax IN. A. C.Feijenoord 1— Heracles is thans zoo goed als zeker kam- ipioen. Alleem als N. A. C. den laatsten wed- strijd wint en Heracles verliest, komen bei- die dubs gelijlk. II. R. C—Hortus iv Intermtlormal. Zwitserland—Oostenrijk •fltalieSpanje liZweden—Lithauen tfTsjecho-SlowakijeBelgte 1 Newcastle won in Gromngen zwak edftal met 5—0. iBumley speelde te Enschede en Akmaria speellde gisteren niet. UITi SCHOORLDAM. Gister is al spelende in bet Noordi- Hollandsch Kanaal verdronken het 6-jarig zoontje van den beer Van der Meijden al'hiqr GRAS. VOOR ONZE KIPPEN. 2—3 1—4 20 12-4) 4—0 van een won met Wei Dinsdagavond een Alcmaria-combinatie uit- komen tegen het elftal der Alkm. Politic Stportver. naar wij meenen nog ter eere van bet tweejarig bestaan dter P. S. V S tormvogels speelde in Karnpen L—i en komit nu in de dema-finale. klDe^wMktrijd Belgie—Nederland werd door Nederland met 6—0 gewonnen/. X mm K'ENNEMERtSPORTOLUB TE vf ALiKMAAR. MDe IN'.V Kennemer Sportclub zal op PAaandag 6 Juni 1927 (tweede Pinkster- f'dag) n.m. \H uur korte baandraverijen hou- den. Maximum afstand 800 meter. Aangespan lien te rijden in series. (De inschrijvingen daarvoor zijn als volgt. 1; Aanmoedigings prijs. Voor Nederiand- sche geregistreerde paarden van 3, 4, 5 en o fear die geen Pen prijs op de korte of lange fjaati gewonnen hebben. Paarden welke pre- mien gewonnen hebben mogen dednemen. i* Prijzen: 100, 50 en 25. f1 Ingescbrcven: Palexander, Prijslooper, towieda, Quford, Q Petite Amie, Piekant, 'inksterbloempje, Old Gin en Polka. Kennemer prijs. Handicap-draverij voor ^Jerlandsche paarden die geen hooger geza ^lenlijk bedrag dan 500.— gewonnen heb- ?ben op korte of Tange baan. iprijlzen: 150, 75 en 25. Ingeschreven: Letha, Palexander, Prijs- Uooper, Owieda, Lotje, Martin, Quford, Q fpetite Amie, Piekant, Pinksterbloempje, Old frib en Polka. Draverij a. Handicapdraveri] voor alle in ederlandi geregistreerde paarden. I Prijs 200. ..Patrick Duloth, Letba, Meteor, Osmond H, Sarah G., Lord Aubrey, Markies, Kunsttor, 'Lotje, Cathriene R., Maggy Henry, Nella tSchoon, Dumas, Silant Nancy, Dienares, Konora. Idylle, Lord D., Polka, Nicolai D. i 4. Draverij b. Voor alle paarden die in "draverij a gestart zijn, behalve de prijswin- er. Handicap ongewij'zigd. Nieuwe loting. 'rijzen: 200, 100, 50 en 25. I ALKMAAR, 30 Mei 1927. Op de heden crehouden veemai'kt waren aangevoerd: 38 Vette Koeien 225—/ 428; 16 Vette kalve- xen 70—/ 150; Vette kalveren p. ned. pond 1/ 1.20—/ 1.50; 102 Nuchtere kalv. (slacht) 1/ 10—/ 25667 Vette varkens (zware) per ned. pond 0.65—/ 0.67; Zouters per ned. pond 0.660.67. ZWAAG, 27 Mei 1927. Veiling Bangert en Omstreken. Spinazie 1.206.30; Pos- Telein 2.20—/ 5; Aardbeien 53—82; Ceulen 42f 50; Slaboonen 52—/ 69 \ardappelen 12—/ 14; Bloemkool 16— 31; Gele Kool 2.40—/ 3; Sla 0.30— 1 40; Radijs 1.20-/ 2; Rabarber 6— 13; Wortelen 10-/ 17; Komkommers f 16—/ 20. NOORDSCHARWOUDE, 28 Mei 1927. Uien 3.90—/ 5.10; Drielingen 1.20— 1.30; Grove Uien 4.405.10; Peen 0.50-/ 1.10; Roode Kool 9-/11Gele WCool 1.10—/ 1.70; Deenscbe Witte Kool if 1.20—/ 5.90; alles per 100 K.G. a Aanvoer: 4700 K.G. Uien; 2000 K G- Peen; 1100 K.G. Roode Kool; 5400 K.G Dele Kool; 36200 K.G. Deensche Witte Kool. AMSTERDAMSCHE AARDAPPELPRIJZEN. AMSTERDAM, 30 Mei 1927. De prijzen Waren heden onveranderd. Aanvoer 2 ladingen (569 H.L.) f AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. 'AMSTERDAM, 30 Mei 1927. 578 Vette koeien le kw. f 1-101.20, 2e kw. 1 if 1.10, 3e kw. f 0.80-/ 1 p. K.G. slachtge- wicht; 170 Melk- en kalfkoeien f 300— 375 per stuk; 110 Vette kalveren le kw. 1— I 1.14, 2e kw. 0.90-/ 1, 3e kwf 0.70- w 0.90 per K.G. levend gewicht; 158 Nuchtere kalveren f 9—/ 17 per stuk; 74 Schapen 30—f 40 per stuk; 232 Lammeren 14— If 20 per stuk; 730 Varkens Holl. le kw. ?f 0.79—/ 0.80, 2e kw. 0.78—/ 0.79; Overz^ in Geld, le kw. 0.79—f 0.80, 2e kw f 0.78 tot f 0.79; Vette varkens f 0.76—/ 0.78, p. K.O. slachtgewicht; 104 Paarden f 100— If 230 per stuk. k HUfcE^lffaE STANtif: GEBOREN: Louise, d van Ludovicus Martmus Anto- nius Charmant en Helena Johanna Maria Pruijs. Dirk, z. van Arie Houtkooper cn Trijntje Ochique. Johannes Theodoras, z. van Theodoras Dijkstra en Wilhelmina Ma ria van dten Idsert. OVERLEDEN: Harmanna Kuik, gehuwd met Jan van Es sen, 66 jaar. Cornells Berkhouwer, 67 jaar. Hendrik Wolzak, 76 jaar Antonia Wit, wed. van Antonius Vleugel, 78 jaar. Antje Duits, gehuwd1 met Jan George Muller, 57 jaar. Caspar Melchior Balthazar Wan na, 52 jaar. Doorzitten Stukloopen STAATSLOTERIJ. Hoofdprijzen. Trekking van heden. No. 9750 1500. Ns. 3438, 3731, 4838, 12836 en 17590 1000. Ns. 2307, 2648, 12796, 15043, 17406 en 20230 400. Ns. 1669, 15575 en 18272 200. Ns. 410, 3098, 7033, 8961, 14007, 15147, 18341, 18685, 19024 en 19157 100. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitsprJak van 27 Mei. L. M. te Schermerhorn, overtrading Keu- ringsverordening, 15 boete of 7_ dagen hecnt. j. T. T. te Koedijk, overtreding art. 460 Wetboek van Strafrecht, 7. boete of 4 da gen hecbt, J. G. te Egmondbinnen; J. A. de R. te Alkmaar, overtreding Ougevalknwet, de le f 3 boete of 3 dagen hecht., de 2e 12 boete of 6 dagen hecht. H. V. Jz. en J. Z. te Egmoadi aan Zee, overtreding Jachtwet, toder 4 boete of 4 dagen hecht. J. K. te Schermerhorn, overtreding Bouw- verordening, 2 boete of 2 dagen hecht. G. Z. te Lgtnond aan Zee, overtreding Tramwegreglement, 3 boete of 3 dagen hecht. G. S. te Alkmaar, overtreding Vleeschkeu ringswet, 60 boete of 30 dagen hecht. C. H. te Alkmaar, overtreding Trekhon- denwet, 3 boete of 3 dagen hecht. M. H. te Egmond aan Zee, H. W. H. P. te St. Pancras, dronkemschap, de le 6 boete of 3 dagen hecht., de 2e 2 boete of 1 dag h edit G. D. te Egmond a. d. Hoef, C. G. A. K. te Limmen, H. J. B. te Bergen, P. H. en J. Th. M. te Alkmaar, J. G. te Berkhout, D. O. en J. A. L. te Hugowaard, G. D. te Oterleek, overtreding Motor- en Rijwielwet, de le 2 boete of 2 dagen hecht., de 2e 3 boete of 3 dagen hecht., de 3e 7 boete of 4 dagen hecht., de 4e 15 boete of 6 dagen hecht., de 5, 6e, 7e en 8e ieder 4 boete of 4 dagen hecht., de 9e 25 boete of 15 dagen hecht A. M. de L. te Bergen, D. G. te Velsen, C. H. en T. O. te Haarlem, W. F. te Nieuwer- Amstel, T. G. te Broek op Langendijk, C. A. v. E. en T. W. te Amsterdam, A. v. d. M. en N. V. te 's-Gravenhage, F. S., D. K., A. G., J. H. W. en J. K. te Alkmaar, overtreding Politieverordening, de le en lie 6 boete of 3 dagen hecht., de 2e, 8e, lOe en 13e ieder 8 boete of 5 dagen hecht., de 3e 7 boete of 4 dagen hecht., de 4e 12 boete of 6 da gen hecht., die 5e en 12e ieder 2 boete of 1 week tuchtschool, de 6e en 9e ieder 5 boete of 5 dagen hecht., de 7e en 15e ieder 4 boete of 4 dagen hecht., de 14e 3 boete of 3 dagen hecht. RADIOFONISCH WEERBERICHT, naar waarnemingen, verricht in den morgen van 30 Mei Medeged'eeld door het Kon, Nederl. Meteorologisch Instituut te De Bildt. Hoogste barometerstand 767.1 te Isafjord. Laagste barometerstand 751.5 te Rochefort. Verwachting (geldig tot den avond van 31 Mei): Zwakke tot matige wind uit oostelijke rich- tingen, meest licht tot half bewolkt, waar- schijnlijk droog weer, warmer. Z5j, na Hot ongeluk: - n£je neymeii, kefsfej En wat voor merle auto denk )e '"/ondon Opinion) Een stadsautobusdienst voor Alkmaar. De Zuid-Hollandeche Autohandel Maat- sohappij te 's-Gravenhage heeft tot Burg, en Weth te Alkmaar een adres gericht, waarm zi; als haar overtuiging uitspreekt, dat de thans in Alkmaar aanwezige tramverbinding in geen enkel opzicht aan de eischen van het publiek voldoet. De inrichting van de tractortram aldus dit adres is een zooda-nige, dat niet gere kend kan worden op de instemming van het publiek. De route, welke deze tram volgt. is door de uitbreiding der gemeente, verouderd. De tijd, benoodigd om te komen van het eene eindpunt naar het andere, is veel te groot om te verwachten, dat van een regel matig voorzien in een beho-efte kan worden gesproken. De inrichting der stad maakt, volgens adressante, reeds op voorhand elk project voor een trambaan zoo goed als onmogelijk, afgezien nog van het feit, dat in het alge meen, gaandeweg door de grootere steden wordt gestreefd naar verwijdering van de tram uit de centra harer gemeenten. Adressante heeft een plan ontworpen, voor den haars inziens ter verkrijging van een goed1 en door het publiek gewaardeerd open- baar middel van vervoer in stadsverkeer. Adressante zal gaarne van B. en W. nemen, hoe hun gevoelen omtrent dit is en een uitnoodiging ter bespreking een en ander ontvangen. Adressante deelt in haar exploitatieplan mede, dat h. i. de gemeente Alkmaar be- hoefte heeft aan de volgende verbindingen: 1. Ringlijn om Alkmaar langs de volgen de route: Station, Stationsweg, Scharloo, Wester- weg Zuideriioutlaan, Kennemerstraatweg, Emmastraat, Zilverstraat, Ridderstraat, Laat, Limmerhoek, Bierkade, Achterweg (Victone- park), Kanaalkade, Heldersche weg, Station. 2. Gem. Sportpa.k—Station langs de Nieuwpoortslaan, Kennemerstraatweg, v. Everdingestraat, Emanuel de Wit-straat, Costerstraat, Sfeijnstraat, Emmastraat, Zil verstraat, Ridderstraat, Laat, Koorstraat, Kerkplein, Paternosterstraat, Helderscheweg, Station. 3. Zeglis, Limmerhoek, Laat, Koorstraat, Kerkplein, Paternosterstraat, Kanaalkade, Helderscheweg, Station. 4. Bergerweg via Nassauplem—Laat— Sclicnn^ rhek Bergerweg, Scharloo, Wesferweg, Linde- laan, v. d. Meijstraat, Nassauplein, Nassau laan, Kennemersingfel, Kennemerstraat, Ritse- foort, Laat, Limmerhoek, Bierkade, Achter weg, Kanaaldij'k, Tienenwal, (Heiliglani), Scheraierhek. Bovenstaande verbindingen zouden, na be- studeering der plaatselijke omstandigheden nog uitgebreid kunnen worden. Het boven- staand is slechts als een voor wijziging vat- baar ontwerp te beschouwen. De in royalen zin opgezette onderneming zou den naam dragen N.V. Noord-Holland- sche Autohandel Maatsbhappij (N. H. A. M.) en te Alkmaar gevestigd worden. Het publiek zou kunnen rekenen op juiste uitoefening van een vaststaande dienstrege- ling en de tijdruimte tusschen twee opvolgen- de bussen zou zoo klein mogelijik worden ge- steld. Van 6 uur voormiddags tot s avonds na aankomst van den laatsten trein you een regelmatigen halfuursdienst op de ringlijn en een kwartiersdienst op de lijnen 2, 3 en 4 in- gesteld worden, terwijl op drukke uren nog uitgebreid kan worden. Er zal slechts met eerste Has materieel worden gewerkt, zoodat comfort naast de grootst mogelij'ke bedrijfszekerheid en veilig- 'Jicid st-3. s t Versehiilende vaste stopplaatsen worden duidelijik aangeduid en op verschillende plaat- sen geriefelijke wachtlokalen opgericht. Het geheel is gedacht in ruirnen zin, ook t. o. van het kleeden van personeel, het in- richten van garages en kantoren en het on- derhoud van het materieel. Voor de ringMjm zou het tarief op 15 cent gesteld worden, voor de lijnen 2, 3 en 4 een tarief van 10 cent, waarbij overstapjes, gel- dig op twee lijnen, tegen 15 cent worden af- gegeven. Ook worden abonnementen, werk- liedenkaarten en scholierenkaarten tegen goedkoop tarief verstrekt. Concurrentie moet dan evenwel geweerd worden en aan de ondememers van buiten- lijnen zou moeten verboden worden reizigers te vervoeren uitsluitepd voor stadsverkeer (in- en uitstappen binnen de gemeente). De onderneming berekent, dat de exploita- tiekosten 400 per dag bedragen. Bij de be- zetting van 40 der beschikbare plaatsen of wel 4032 zitplaatsen per dag, waarvan 1/3 tegen het tarief van 15 cent en 2/3 tegen het tarief van 10 cent zou de opbrengst 470 per dag bedragen en zouden de exploitatie- uitgaven gede'kt worden. De onderneemster wil zich aan verschillen de voorwaarden binnen maar vraagt daar- tegenover: le. een zeer nauwe sanrenwerking tus schen de gemeente en den ondernemer 2e. uitsliflting van elke concurrentie t.a.v. stadsexploitatie; 3e. een recht van voorkeur yoor elke aieuw op te richten omnibusllijn voor loeaal- verkeer; 4e. zoo mogelijk een recht van voorkeur voor de exploitatie van die intercomunale lij nen, welke de gemeente Alkmaar aandoen, althans de vollediige medewerking van het ge- imeentebestuur, voor zoover deze noodig is; 5e. eene concessie welke voldoende waar- borgen voor den ondernemer biedt ten aan- zien van duur, arbeidsvoorwaarden etc. en welke zonder bezwaar de investeering van een belangrijk kapitaal in deze onderneming mogelijk maakt. Als dochter-ondememing zou worden op gericht de N. V. N-oord1 Hollandsche Auto handel Maatsdiappij (N.-H. A. M.) met een zielfstandige directie te Alkmaar, geinstrueerd door het bestuur der moedermaatschappij, Het ipersonee zal zooveel mogelijk uit m- gezetenien van Alkmaar worden samenge steldi, met wier belangen ook bij de aanschaf- fing van materieel rekening zal worden ge- houden. Eenige van de thans gebruikte 32 persoons autobussen werden eveneens hler ter stede gebouwd. Voor besprekingen van bovenstaand plan met het gemeentebestuur is naast den direc- teur, den heer L. F. Slebos, belast de heer D. de Haan, Langestraat 107 te Alkmaar. 1 thans geneesheef-direcTeui ran net K. tv- Groene Kruis te Horn (L.) GESLAAGD. Het examen machineschrijven, waarvoor onze stadgenoote mej. C. van der Meulen j.i. Vrijdag te Amsterdam slaagde, is door haar met loi afgelegd. ver- pla>n van DOODELIJK ONGELUK. Hedenmorgen heeft in de manufactureu- zaak van den heer Engeln op de Laat een on- geluk met doodelijken afloop plaats gevon- den. De 18-jarige L. Boots, sedert drie dagen in die zaak werkzaam, waar hij zich bekwaamde ten einde een betrekking in IJmuiden te kunnen vervullen, stapte op de bovenste verdieping mis, waardoor hij door een openstaand luik kwam te vallen en van drie-hoog naar beneden stortte. De ongelukkige jengen kwam op het hooia terecht en overleed na weinige minuten. Door de R. K. geesteiijkheid werd hem het laatste H. Oliesel toegediend. Door hetzelfde luik is ongeveex acht wo ken geleden een winkelbediende van den heer E. gevallen, die er evenwel gelukkiger af- kwam. daar zijn val op de eerste veidiepmg gebroken is. AANRIJDING. Zaterdagavond omstreeks 6 uur had op de Laat, tijdens de avondmarkt, een ernstige aanrijding plaats. Een jongmensch fietste daar lustig tusschen de marktbezoekers door en deed dit op een zoo onbesuisde wi;ze, dat hij op een gegeven oogenblik een juffrouw en een kind omver reed. De juffrouw, wo- nende in de Druivenlaan, bleek daarbij ver^ moedelijk een been te hebben gekneusd. Hot jongmensch raapte het kind op en oordeelae het daarna het beste zoo lafhartig en snel mogelijk het veld te ruirnen. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen en motcrrijtui- gen te 9.35 uur licht op. Voor rij- en andere voertuigen een half uui later. BEVORDERD. Onze oud-stadgenoot, de heer J- H- P. Kuij- mana late luitenant der militaire admmistia- tie in Ned. Oost-Indie, is bevorderd tot kapi- tein bij dat dienstvak. BENOEMD. Tot opvoilger van dr. Jongemans, die om gezondheidsredenen ontslag genomen heeft, is tot geneesheer-directeur van net K. K. sa natorium Dekkerswald te Groesbeek benoemd onze oud-stadgenoot dr. A. J. Henneman, Onze stadgenoot, de heer W. Bosman, slaagde te Utrecht voor het voorbereidend examen gemeente-administaratie. Hij is opge- leid door den heer A. G. A. ter Berg, alhier. Te 's-Gravenhage, waar zij een 8-tal maan den aan de Kon. Bibliotheek en aan de Lees- zaal heeft gewerkt, is Zaterdag geslaagd voor het directeurs-diploma voor de Lees- zalen mej. A. J. Verwaal, eerste assistente aan de Openbare Leeszaal en Boekerij te Alkmaar. Haar proefschrift „De Engelsche roman na den oorlog" kreeg een bijzonder woord van lof van de examen-commissie. NEDERLANDSCHE NATUUR- HISTORISCHE VEREENIGING AFDEELING ALKMAAR. Men schrijft ons: Het seizoen werd op 30 April geopend met I een bezoek aan de bloemententoonstelling in de voormalige Cadettenschool. Onder de ge- waardeerde leiding van den heer E. v. d. Laan werden de permanente en tijdelijke ten- toonstellingen bekeken en een rondgang door den tuirf gemaakt. Veel, dat bij een gewoon bezoek onopgemerkt of niet begrepen voorbij gegaan werd, kreeg nu door de deskundige toeliching waarde voor ons en tegglijk kregen we een inzicht in vele moeilijkheden en succes- sen van het bollenkweekersbedrijf. Voor den Hemelvaartsdag stond een fiets- tocht naar Egmond op het programma. Hoe wel het weer wel wat te wenschen overliet, kwam toch 'n bevredigend aantal deelnemers opdagen. Over Heiloo werd naar Egmond Binnen en Egmond aan den Hoef gereden, de terugtocht ging langs de duinen naar den Franschman en over Bergen weer naar Alk- maar. Het Heiloo'er bosch stond frisch in zijn jonge groen, het eikenhakhout begon pas zijn blaadjes te krijgen, (vrij laat dit jaar). De ringelwikke vertoonde zijn roode bloemp- jes tusschen het gras. In het dorp Heiloo brachten we even een bezoek aan de gele kas- tanje, tesculus flava met zijn iangwerpif handvormige bladeren, de gele bloesems la- gen op den grond verspreid. De weg van Heiloo naar Egmond werd grootendeels te voet afgelegd om weg en slootkant te onderzoeken. In de sloot stond de waterranonkel al te bloeien. 't Vederkruid vertoonde zijn roode aren, ook de wite waterkers bloeide. De slootkant was bezet met bossen moeraskoekoeksbloem, ter wijl in het vochtige weiland de harlekijn or chis rijkelijk vertegenwoordigd was. Een boeket veldsla maakte met zijn lichtpaarse kleine bloemjes een aardig effect. Hier en daar stond wat gele lisch. Van de grassen was nog niet veel in vollen bloei, de zegge was bijne uitgebloeid. Op den weg onder heggen zagen we win ter porcelein met zijn door het blad been gegroeiden stempel, verder steen raket, Sophie kruid en een papaver die nog niet in bloei stond en daardoor niet nader herkenbaar was Onder Egmond werd in een sloot de blaartrekkende boterbloem gevonden. De knoldragende boterbloem met de terug ge- slagen kelkslippen hebben we op dezen tocht veel gezien. Groote ratelaar, voorjaars vergeet mii j nietje, witte en paarze pinksterbloem werdel nog opgemerkt. ORGELBESPELINGEN GROOTE KERK. Te beginnen Donderdagavond 2 Juni as., van 8 tot 9 uur, zal de heer Jan Zwart we- der een aanvang maken met de zomerayond- bespelingen in de Groote Kerk, gedurende de maanden Juni, Juli en Augustus. Evenals steeds is de toegang vrij; een programma a 10 cents bij den ingang en de collecte na afloop moeten dienen ter versterking van het restauratiefonds en ter bestrijding der te I maken onkosten. VEREENIGING VOOR M. U. L. O. Op initiatief van het hoofdbestuur da. Vereeniging voor M. U. L. O. werd op 21 Mei in „de Unie" een vergadering gehouden van leerkrachten bij dat onderwijs. Na eenige gedachtenwisseling besloten de aanwezigen tot het stichten eener afdeeling der Vereeni ging voor Hollands Noorderkwartier. lot be stuursleden werden gekozen de heeren Ave- narius te Helder, Boot te Beemster, Mulder en mej. Spruit te Alkmaar. ALKMAARSCHE BAP- EN ZWEMINR1CHTING. In de week van 22 tot en met 29 Mei zijn aan bovengenoemde inrichting genomen 72 baden door heeren, 62 door dames en 30 door onvermogenden. Totaal 164 baden. Hoogste temperatuur van het water 59 gr., laagste 57 gr. RECTIFICATIE. De heer Van de Wakker verzoekt ons in zijn stuk nog een Heine rectificatie aan to brengen. Er staat n.l.: „Eveneens hebben wi] het gelaakt in den heer Leesberg, dat hij mr. Sluis betitelde als „mijn vriend" tot daar ge- la ten, doch „ons aller vriend" omdat h i] enz. Dat hij moet zijn z if, enz. HET KANALENPLAN. Onder presidium van den heer Kernkamp te Edam werd ten stadhuize te Alkmaar een vergaderig gehouden van het Hoogheein.- raadschap „De Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en West-Friesland Hierin werd behandeld de bijdrage voor het Kanaalplan. waarvan de voorzitter een groot voorstander is. Door verschillende leden werd de nood- zaak niet ingezien, eenerzijds omdat het ka naalplan geen verbetering bielt voor de wa- terloozing, wat moet gesch ieden via Heldei en waar men geen medewerking kan ver wachten van de bevoegde militaire autontei- ten en anderzijds omdat de tuinbouw niet ge- baat is met een waterweg, doch veel meer is aangewezen on snelvervoer. Na uitvoerige beraadslaging is besloten met 8 stemmen voor en 7 tegen om voor ten V' .III) CUXC <7 zai *^«r In deze rubriek spraken wij meermalen over de groote voordeelen van fijngeknipt gras voor kuikens. Naar onze meening is er geen groenvoer, dat in waarde voor alle pluimvee, jong en volwassen, gaat boven het jonge frissche gras. Door iemand werd beweerd, dat wij deze waarde wel wat al te hoog stelden. Het tegendeel is echter waar, want over het gras in het bijzonder en over de grassen in het algemeen raken wij nooit uitgeroemd. Er zijn niet minder dan vijfduizend gras- soorten over de geheele aarde verbreidj ruim drie procent van alle gewassen der aarde behooren tot deze belangrijke groep, die bijna zonder uitzondering op een leeftijd van weinige maanden rijpe, hoogst nuttige ja onmisbare zaden leveren. Noemen wij allereerst tarwe en gerst, die reeds in de alleroudste tijden algemeen tot het dagelijksch voedsel gerekend werden, zooals in Indie, China, Japan en tropisch Amerika de rijst, eveneens een grassoort, die millioenen en millioenen menschen voedt. Verder de mats, eveneens een allerbe- langrijkst voedingsgewas, ook al een gras schoon in zijn vormen, die planten levert van een manshoogte. Dan de haver, die in noordelijker gelegen landen ook in den verwerkten vorm van ha- vermout voor de menschen en in zijn oor- spronkelijken vorm als het voomaamste krachtvoer van het vee, ook van het pluim vee, bekend is. Weer een ander edel gras is het suikerriet, waarvan de Stengels rijk zijn aan een zacht, sappig merg, dat veel suiker bevat. In de vijftiende eeuw nog werd de suiker alleen als geneesmiddel gebruikt en kwam slechts voor bij vorstelijke feestma- len. Nu we toch in het Oosten zijn, met on ze gedachten, vergeten we niet een der voomaamste grassen te noemen, het bam- boes-riet, een gras dat zich tot boomhoogte ontwikkelt, de reus onder de grassen, die tot het bouwen van hutten en bruggen, tot het maken van wapenen en zelfs vaatwei-k dient. Dan nog het hengelriet, zoo onmis- baar voor de verschalkers van de geschub de bewoners onzer slooten, vaarten en plassen. Ook in ons land groeit nog een grassoort, het gewone riet, dat onder meer ook tot dakbedekking dienen kan. Maar nog een kleine, een stille in den lande, een stille kracht, een grassoort die onmisbaar is om het verstuiven onzer duinen te beletten, de duinhelm mogen wij niet vergeten. Als Nep- tunus buldert en reeds berekent hoe hij het best zijn gebied zal uitbreiden tot ons na- deel, dan bindt de helm den reuzenstrijd te gen hem aan en buigt zich dekkend neer om het zand vast te houden. Het geeft den strijd niet op! Van het eigenlijke gras, dat overal_ voor- komt langs wegen en dijken, op de hei en in de duinen, op onze weiden, polders en uiterwaarden, dat gewone gras, komen meer dan honderd verschillende soorten voor, die men pas leert kennen als het aan het gras gegund is om te mogen doorgroeien tot het zijn bloeiwijze kan toonen. De voed- zame, de zoete soorten, waaronder wij noe men het langbloem-zwenkgras, het veld- beemgras en het Fransche raaigras. Verder de aargrassen als het kamgras, de beemd- vossestaart, de veldgerst, het Engelsche raaigras, het Timotheegras, maar hoewel zeer zeldzaam het bedwelmende raaigras, dat schadelijk is en ten slotte de kweek met zijn lange onderaardsche uitloopers, zoo lastig voor de tuinders. Maar als eerst de lezer mij deze afwijkin- gen wil vergeven, zou ik er nog gaarne op willen wijzen dat hut jonge, behoorlijk kort geknipte gras onzer weiden of van de gras- banden in onze tuintjes een heerlijk, geurig voer is voor ons pluimvee, speciaal om de groote waarde aan krachtstoffen, die het bevat, als plantaardig eiwit, zetmeel, mine- rale bestanddeelen, waaronder de kiezel- zure kalk voor den opbouw van het been- derstel zoo hoogst belangrijk, zoo onmis baar is, Het zijn juist die kalkdeeltjes uo°r het geheele weefsel der grassen verspreid, die uw schaar of mes en ook des maaiers zeis zoo spoedig bot doen worden. Die kalkdeeltjes komen in de heerlijkste sla- blaadjes niet voor, waarom zelfs boven die lekkernij het zuivere gras uitmunt!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 2