r
u
Kippan en Eonijnen.
i
PUROL
Sport
frdvinciaal nieuws
Marktberichten
k
Rechtsgaken
Stadsnieuws
VOETBAL.
S Door tare overwinning te Delft met 2—1
op D. H. C. is Ado, de club van W. Tap, eer-
steklasser geworden.
Kampiaenswedstrijden.
Heracles—Ajax
IN. A. C.Feijenoord 1—
Heracles is thans zoo goed als zeker kam-
ipioen. Alleem als N. A. C. den laatsten wed-
strijd wint en Heracles verliest, komen bei-
die dubs gelijlk.
II. R. C—Hortus
iv Intermtlormal.
Zwitserland—Oostenrijk
•fltalieSpanje
liZweden—Lithauen
tfTsjecho-SlowakijeBelgte
1 Newcastle won in Gromngen
zwak edftal met 5—0.
iBumley speelde te Enschede en
Akmaria speellde gisteren niet.
UITi SCHOORLDAM.
Gister is al spelende in bet Noordi-
Hollandsch Kanaal verdronken het 6-jarig
zoontje van den beer Van der Meijden al'hiqr
GRAS.
VOOR ONZE KIPPEN.
2—3
1—4
20
12-4)
4—0
van een
won met
Wei
Dinsdagavond een Alcmaria-combinatie uit-
komen tegen het elftal der Alkm. Politic
Stportver. naar wij meenen nog ter eere van
bet tweejarig bestaan dter P. S. V
S tormvogels speelde in Karnpen L—i en
komit nu in de dema-finale.
klDe^wMktrijd Belgie—Nederland werd door
Nederland met 6—0 gewonnen/.
X mm K'ENNEMERtSPORTOLUB TE
vf ALiKMAAR.
MDe IN'.V Kennemer Sportclub zal op
PAaandag 6 Juni 1927 (tweede Pinkster-
f'dag) n.m. \H uur korte baandraverijen hou-
den.
Maximum afstand 800 meter. Aangespan
lien te rijden in series.
(De inschrijvingen daarvoor zijn als volgt.
1; Aanmoedigings prijs. Voor Nederiand-
sche geregistreerde paarden van 3, 4, 5 en o
fear die geen Pen prijs op de korte of lange
fjaati gewonnen hebben. Paarden welke pre-
mien gewonnen hebben mogen dednemen.
i* Prijzen: 100, 50 en 25.
f1 Ingescbrcven: Palexander, Prijslooper,
towieda, Quford, Q Petite Amie, Piekant,
'inksterbloempje, Old Gin en Polka.
Kennemer prijs. Handicap-draverij voor
^Jerlandsche paarden die geen hooger geza
^lenlijk bedrag dan 500.— gewonnen heb-
?ben op korte of Tange baan.
iprijlzen: 150, 75 en 25.
Ingeschreven: Letha, Palexander, Prijs-
Uooper, Owieda, Lotje, Martin, Quford, Q
fpetite Amie, Piekant, Pinksterbloempje, Old
frib en Polka.
Draverij a. Handicapdraveri] voor alle in
ederlandi geregistreerde paarden.
I Prijs 200.
..Patrick Duloth, Letba, Meteor, Osmond H,
Sarah G., Lord Aubrey, Markies, Kunsttor,
'Lotje, Cathriene R., Maggy Henry, Nella
tSchoon, Dumas, Silant Nancy, Dienares,
Konora. Idylle, Lord D., Polka, Nicolai D.
i 4. Draverij b. Voor alle paarden die in
"draverij a gestart zijn, behalve de prijswin-
er. Handicap ongewij'zigd. Nieuwe loting.
'rijzen: 200, 100, 50 en 25.
I ALKMAAR, 30 Mei 1927. Op de heden
crehouden veemai'kt waren aangevoerd: 38
Vette Koeien 225—/ 428; 16 Vette kalve-
xen 70—/ 150; Vette kalveren p. ned. pond
1/ 1.20—/ 1.50; 102 Nuchtere kalv. (slacht)
1/ 10—/ 25667 Vette varkens (zware) per
ned. pond 0.65—/ 0.67; Zouters per ned.
pond 0.660.67.
ZWAAG, 27 Mei 1927. Veiling Bangert
en Omstreken. Spinazie 1.206.30; Pos-
Telein 2.20—/ 5; Aardbeien 53—82;
Ceulen 42f 50; Slaboonen 52—/ 69
\ardappelen 12—/ 14; Bloemkool 16—
31; Gele Kool 2.40—/ 3; Sla 0.30—
1 40; Radijs 1.20-/ 2; Rabarber 6—
13; Wortelen 10-/ 17; Komkommers
f 16—/ 20.
NOORDSCHARWOUDE, 28 Mei 1927.
Uien 3.90—/ 5.10; Drielingen 1.20—
1.30; Grove Uien 4.405.10; Peen
0.50-/ 1.10; Roode Kool 9-/11Gele
WCool 1.10—/ 1.70; Deenscbe Witte Kool
if 1.20—/ 5.90; alles per 100 K.G.
a Aanvoer: 4700 K.G. Uien; 2000 K G-
Peen; 1100 K.G. Roode Kool; 5400 K.G
Dele Kool; 36200 K.G. Deensche Witte
Kool.
AMSTERDAMSCHE
AARDAPPELPRIJZEN.
AMSTERDAM, 30 Mei 1927. De prijzen
Waren heden onveranderd.
Aanvoer 2 ladingen (569 H.L.)
f AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
'AMSTERDAM, 30 Mei 1927. 578 Vette
koeien le kw. f 1-101.20, 2e kw. 1
if 1.10, 3e kw. f 0.80-/ 1 p. K.G. slachtge-
wicht; 170 Melk- en kalfkoeien f 300— 375
per stuk; 110 Vette kalveren le kw. 1—
I 1.14, 2e kw. 0.90-/ 1, 3e kwf 0.70-
w 0.90 per K.G. levend gewicht; 158 Nuchtere
kalveren f 9—/ 17 per stuk; 74 Schapen
30—f 40 per stuk; 232 Lammeren 14—
If 20 per stuk; 730 Varkens Holl. le kw.
?f 0.79—/ 0.80, 2e kw. 0.78—/ 0.79; Overz^
in Geld, le kw. 0.79—f 0.80, 2e kw f 0.78
tot f 0.79; Vette varkens f 0.76—/ 0.78, p.
K.O. slachtgewicht; 104 Paarden f 100—
If 230 per stuk.
k
HUfcE^lffaE STANtif:
GEBOREN:
Louise, d van Ludovicus Martmus Anto-
nius Charmant en Helena Johanna Maria
Pruijs. Dirk, z. van Arie Houtkooper cn
Trijntje Ochique. Johannes Theodoras, z.
van Theodoras Dijkstra en Wilhelmina Ma
ria van dten Idsert.
OVERLEDEN:
Harmanna Kuik, gehuwd met Jan van Es
sen, 66 jaar. Cornells Berkhouwer, 67
jaar. Hendrik Wolzak, 76 jaar Antonia
Wit, wed. van Antonius Vleugel, 78 jaar.
Antje Duits, gehuwd1 met Jan George Muller,
57 jaar. Caspar Melchior Balthazar Wan
na, 52 jaar.
Doorzitten
Stukloopen
STAATSLOTERIJ.
Hoofdprijzen. Trekking van heden.
No. 9750 1500.
Ns. 3438, 3731, 4838, 12836 en 17590
1000.
Ns. 2307, 2648, 12796, 15043, 17406 en
20230 400.
Ns. 1669, 15575 en 18272 200.
Ns. 410, 3098, 7033, 8961, 14007, 15147,
18341, 18685, 19024 en 19157 100.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
Mondelinge uitsprJak van 27 Mei.
L. M. te Schermerhorn, overtrading Keu-
ringsverordening, 15 boete of 7_ dagen
hecnt.
j. T. T. te Koedijk, overtreding art. 460
Wetboek van Strafrecht, 7. boete of 4 da
gen hecbt,
J. G. te Egmondbinnen; J. A. de R. te
Alkmaar, overtreding Ougevalknwet, de le
f 3 boete of 3 dagen hecht., de 2e 12 boete
of 6 dagen hecht.
H. V. Jz. en J. Z. te Egmoadi aan Zee,
overtreding Jachtwet, toder 4 boete of 4
dagen hecht.
J. K. te Schermerhorn, overtreding Bouw-
verordening, 2 boete of 2 dagen hecht.
G. Z. te Lgtnond aan Zee, overtreding
Tramwegreglement, 3 boete of 3 dagen
hecht.
G. S. te Alkmaar, overtreding Vleeschkeu
ringswet, 60 boete of 30 dagen hecht.
C. H. te Alkmaar, overtreding Trekhon-
denwet, 3 boete of 3 dagen hecht.
M. H. te Egmond aan Zee, H. W. H. P. te
St. Pancras, dronkemschap, de le 6 boete
of 3 dagen hecht., de 2e 2 boete of 1 dag
h edit
G. D. te Egmond a. d. Hoef, C. G. A. K.
te Limmen, H. J. B. te Bergen, P. H. en
J. Th. M. te Alkmaar, J. G. te Berkhout,
D. O. en J. A. L. te Hugowaard, G. D. te
Oterleek, overtreding Motor- en Rijwielwet,
de le 2 boete of 2 dagen hecht., de 2e 3
boete of 3 dagen hecht., de 3e 7 boete of 4
dagen hecht., de 4e 15 boete of 6 dagen
hecht., de 5, 6e, 7e en 8e ieder 4 boete of 4
dagen hecht., de 9e 25 boete of 15 dagen
hecht
A. M. de L. te Bergen, D. G. te Velsen,
C. H. en T. O. te Haarlem, W. F. te Nieuwer-
Amstel, T. G. te Broek op Langendijk, C. A.
v. E. en T. W. te Amsterdam, A. v. d. M. en
N. V. te 's-Gravenhage, F. S., D. K., A. G.,
J. H. W. en J. K. te Alkmaar, overtreding
Politieverordening, de le en lie 6 boete of
3 dagen hecht., de 2e, 8e, lOe en 13e ieder
8 boete of 5 dagen hecht., de 3e 7 boete
of 4 dagen hecht., de 4e 12 boete of 6 da
gen hecht., die 5e en 12e ieder 2 boete of 1
week tuchtschool, de 6e en 9e ieder 5 boete
of 5 dagen hecht., de 7e en 15e ieder 4 boete
of 4 dagen hecht., de 14e 3 boete of 3 dagen
hecht.
RADIOFONISCH WEERBERICHT,
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 30 Mei
Medeged'eeld door het Kon, Nederl.
Meteorologisch Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 767.1 te Isafjord.
Laagste barometerstand 751.5 te Rochefort.
Verwachting (geldig tot den avond van 31
Mei):
Zwakke tot matige wind uit oostelijke rich-
tingen, meest licht tot half bewolkt, waar-
schijnlijk droog weer, warmer.
Z5j, na Hot ongeluk: -
n£je neymeii, kefsfej
En wat voor merle auto denk )e
'"/ondon Opinion)
Een stadsautobusdienst voor
Alkmaar.
De Zuid-Hollandeche Autohandel Maat-
sohappij te 's-Gravenhage heeft tot Burg, en
Weth te Alkmaar een adres gericht, waarm
zi; als haar overtuiging uitspreekt, dat de
thans in Alkmaar aanwezige tramverbinding
in geen enkel opzicht aan de eischen van het
publiek voldoet.
De inrichting van de tractortram aldus
dit adres is een zooda-nige, dat niet gere
kend kan worden op de instemming van het
publiek. De route, welke deze tram volgt. is
door de uitbreiding der gemeente, verouderd.
De tijd, benoodigd om te komen van het
eene eindpunt naar het andere, is veel te
groot om te verwachten, dat van een regel
matig voorzien in een beho-efte kan worden
gesproken.
De inrichting der stad maakt, volgens
adressante, reeds op voorhand elk project
voor een trambaan zoo goed als onmogelijk,
afgezien nog van het feit, dat in het alge
meen, gaandeweg door de grootere steden
wordt gestreefd naar verwijdering van de
tram uit de centra harer gemeenten.
Adressante heeft een plan ontworpen,
voor den haars inziens ter verkrijging van een
goed1 en door het publiek gewaardeerd open-
baar middel van vervoer in stadsverkeer.
Adressante zal gaarne van B. en W.
nemen, hoe hun gevoelen omtrent dit
is en een uitnoodiging ter bespreking
een en ander ontvangen.
Adressante deelt in haar exploitatieplan
mede, dat h. i. de gemeente Alkmaar be-
hoefte heeft aan de volgende verbindingen:
1. Ringlijn om Alkmaar langs de volgen
de route:
Station, Stationsweg, Scharloo, Wester-
weg Zuideriioutlaan, Kennemerstraatweg,
Emmastraat, Zilverstraat, Ridderstraat, Laat,
Limmerhoek, Bierkade, Achterweg (Victone-
park), Kanaalkade, Heldersche weg, Station.
2. Gem. Sportpa.k—Station langs de
Nieuwpoortslaan, Kennemerstraatweg, v.
Everdingestraat, Emanuel de Wit-straat,
Costerstraat, Sfeijnstraat, Emmastraat, Zil
verstraat, Ridderstraat, Laat, Koorstraat,
Kerkplein, Paternosterstraat, Helderscheweg,
Station.
3. Zeglis, Limmerhoek, Laat, Koorstraat,
Kerkplein, Paternosterstraat, Kanaalkade,
Helderscheweg, Station.
4. Bergerweg via Nassauplem—Laat—
Sclicnn^ rhek
Bergerweg, Scharloo, Wesferweg, Linde-
laan, v. d. Meijstraat, Nassauplein, Nassau
laan, Kennemersingfel, Kennemerstraat, Ritse-
foort, Laat, Limmerhoek, Bierkade, Achter
weg, Kanaaldij'k, Tienenwal, (Heiliglani),
Scheraierhek.
Bovenstaande verbindingen zouden, na be-
studeering der plaatselijke omstandigheden
nog uitgebreid kunnen worden. Het boven-
staand is slechts als een voor wijziging vat-
baar ontwerp te beschouwen.
De in royalen zin opgezette onderneming
zou den naam dragen N.V. Noord-Holland-
sche Autohandel Maatsbhappij (N. H. A. M.)
en te Alkmaar gevestigd worden.
Het publiek zou kunnen rekenen op juiste
uitoefening van een vaststaande dienstrege-
ling en de tijdruimte tusschen twee opvolgen-
de bussen zou zoo klein mogelijik worden ge-
steld.
Van 6 uur voormiddags tot s avonds na
aankomst van den laatsten trein you een
regelmatigen halfuursdienst op de ringlijn en
een kwartiersdienst op de lijnen 2, 3 en 4 in-
gesteld worden, terwijl op drukke uren nog
uitgebreid kan worden.
Er zal slechts met eerste Has materieel
worden gewerkt, zoodat comfort naast de
grootst mogelij'ke bedrijfszekerheid en veilig-
'Jicid st-3. s t
Versehiilende vaste stopplaatsen worden
duidelijik aangeduid en op verschillende plaat-
sen geriefelijke wachtlokalen opgericht.
Het geheel is gedacht in ruirnen zin, ook
t. o. van het kleeden van personeel, het in-
richten van garages en kantoren en het on-
derhoud van het materieel.
Voor de ringMjm zou het tarief op 15 cent
gesteld worden, voor de lijnen 2, 3 en 4 een
tarief van 10 cent, waarbij overstapjes, gel-
dig op twee lijnen, tegen 15 cent worden af-
gegeven. Ook worden abonnementen, werk-
liedenkaarten en scholierenkaarten tegen
goedkoop tarief verstrekt.
Concurrentie moet dan evenwel geweerd
worden en aan de ondememers van buiten-
lijnen zou moeten verboden worden reizigers
te vervoeren uitsluitepd voor stadsverkeer (in-
en uitstappen binnen de gemeente).
De onderneming berekent, dat de exploita-
tiekosten 400 per dag bedragen. Bij de be-
zetting van 40 der beschikbare plaatsen
of wel 4032 zitplaatsen per dag, waarvan
1/3 tegen het tarief van 15 cent en 2/3 tegen
het tarief van 10 cent zou de opbrengst 470
per dag bedragen en zouden de exploitatie-
uitgaven gede'kt worden.
De onderneemster wil zich aan verschillen
de voorwaarden binnen maar vraagt daar-
tegenover:
le. een zeer nauwe sanrenwerking tus
schen de gemeente en den ondernemer
2e. uitsliflting van elke concurrentie t.a.v.
stadsexploitatie;
3e. een recht van voorkeur yoor elke
aieuw op te richten omnibusllijn voor loeaal-
verkeer;
4e. zoo mogelijk een recht van voorkeur
voor de exploitatie van die intercomunale lij
nen, welke de gemeente Alkmaar aandoen,
althans de vollediige medewerking van het ge-
imeentebestuur, voor zoover deze noodig is;
5e. eene concessie welke voldoende waar-
borgen voor den ondernemer biedt ten aan-
zien van duur, arbeidsvoorwaarden etc. en
welke zonder bezwaar de investeering van
een belangrijk kapitaal in deze onderneming
mogelijk maakt.
Als dochter-ondememing zou worden op
gericht de N. V. N-oord1 Hollandsche Auto
handel Maatsdiappij (N.-H. A. M.) met een
zielfstandige directie te Alkmaar, geinstrueerd
door het bestuur der moedermaatschappij,
Het ipersonee zal zooveel mogelijk uit m-
gezetenien van Alkmaar worden samenge
steldi, met wier belangen ook bij de aanschaf-
fing van materieel rekening zal worden ge-
houden. Eenige van de thans gebruikte 32
persoons autobussen werden eveneens hler
ter stede gebouwd.
Voor besprekingen van bovenstaand plan
met het gemeentebestuur is naast den direc-
teur, den heer L. F. Slebos, belast de heer D.
de Haan, Langestraat 107 te Alkmaar.
1 thans geneesheef-direcTeui ran net K. tv-
Groene Kruis te Horn (L.)
GESLAAGD.
Het examen machineschrijven, waarvoor
onze stadgenoote mej. C. van der Meulen j.i.
Vrijdag te Amsterdam slaagde, is door haar
met loi afgelegd.
ver-
pla>n
van
DOODELIJK ONGELUK.
Hedenmorgen heeft in de manufactureu-
zaak van den heer Engeln op de Laat een on-
geluk met doodelijken afloop plaats gevon-
den.
De 18-jarige L. Boots, sedert drie dagen
in die zaak werkzaam, waar hij zich
bekwaamde ten einde een betrekking in
IJmuiden te kunnen vervullen, stapte op de
bovenste verdieping mis, waardoor hij door
een openstaand luik kwam te vallen en van
drie-hoog naar beneden stortte.
De ongelukkige jengen kwam op het hooia
terecht en overleed na weinige minuten.
Door de R. K. geesteiijkheid werd hem het
laatste H. Oliesel toegediend.
Door hetzelfde luik is ongeveex acht wo
ken geleden een winkelbediende van den heer
E. gevallen, die er evenwel gelukkiger af-
kwam. daar zijn val op de eerste veidiepmg
gebroken is.
AANRIJDING.
Zaterdagavond omstreeks 6 uur had op de
Laat, tijdens de avondmarkt, een ernstige
aanrijding plaats. Een jongmensch fietste
daar lustig tusschen de marktbezoekers door
en deed dit op een zoo onbesuisde wi;ze, dat
hij op een gegeven oogenblik een juffrouw
en een kind omver reed. De juffrouw, wo-
nende in de Druivenlaan, bleek daarbij ver^
moedelijk een been te hebben gekneusd. Hot
jongmensch raapte het kind op en oordeelae
het daarna het beste zoo lafhartig en snel
mogelijk het veld te ruirnen.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen en motcrrijtui-
gen te 9.35 uur licht op.
Voor rij- en andere voertuigen een half uui
later.
BEVORDERD.
Onze oud-stadgenoot, de heer J- H- P. Kuij-
mana late luitenant der militaire admmistia-
tie in Ned. Oost-Indie, is bevorderd tot kapi-
tein bij dat dienstvak.
BENOEMD.
Tot opvoilger van dr. Jongemans, die om
gezondheidsredenen ontslag genomen heeft,
is tot geneesheer-directeur van net K. K. sa
natorium Dekkerswald te Groesbeek benoemd
onze oud-stadgenoot dr. A. J. Henneman,
Onze stadgenoot, de heer W. Bosman,
slaagde te Utrecht voor het voorbereidend
examen gemeente-administaratie. Hij is opge-
leid door den heer A. G. A. ter Berg, alhier.
Te 's-Gravenhage, waar zij een 8-tal maan
den aan de Kon. Bibliotheek en aan de Lees-
zaal heeft gewerkt, is Zaterdag geslaagd
voor het directeurs-diploma voor de Lees-
zalen mej. A. J. Verwaal, eerste assistente
aan de Openbare Leeszaal en Boekerij te
Alkmaar.
Haar proefschrift „De Engelsche roman na
den oorlog" kreeg een bijzonder woord van
lof van de examen-commissie.
NEDERLANDSCHE NATUUR-
HISTORISCHE VEREENIGING
AFDEELING ALKMAAR.
Men schrijft ons:
Het seizoen werd op 30 April geopend met
I een bezoek aan de bloemententoonstelling in
de voormalige Cadettenschool. Onder de ge-
waardeerde leiding van den heer E. v. d.
Laan werden de permanente en tijdelijke ten-
toonstellingen bekeken en een rondgang door
den tuirf gemaakt. Veel, dat bij een gewoon
bezoek onopgemerkt of niet begrepen voorbij
gegaan werd, kreeg nu door de deskundige
toeliching waarde voor ons en tegglijk kregen
we een inzicht in vele moeilijkheden en succes-
sen van het bollenkweekersbedrijf.
Voor den Hemelvaartsdag stond een fiets-
tocht naar Egmond op het programma. Hoe
wel het weer wel wat te wenschen overliet,
kwam toch 'n bevredigend aantal deelnemers
opdagen. Over Heiloo werd naar Egmond
Binnen en Egmond aan den Hoef gereden,
de terugtocht ging langs de duinen naar den
Franschman en over Bergen weer naar Alk-
maar.
Het Heiloo'er bosch stond frisch in zijn
jonge groen, het eikenhakhout begon pas zijn
blaadjes te krijgen, (vrij laat dit jaar).
De ringelwikke vertoonde zijn roode bloemp-
jes tusschen het gras. In het dorp Heiloo
brachten we even een bezoek aan de gele kas-
tanje, tesculus flava met zijn iangwerpif
handvormige bladeren, de gele bloesems la-
gen op den grond verspreid.
De weg van Heiloo naar Egmond werd
grootendeels te voet afgelegd om weg en
slootkant te onderzoeken. In de sloot stond de
waterranonkel al te bloeien.
't Vederkruid vertoonde zijn roode aren, ook
de wite waterkers bloeide. De slootkant was
bezet met bossen moeraskoekoeksbloem, ter
wijl in het vochtige weiland de harlekijn or
chis rijkelijk vertegenwoordigd was. Een
boeket veldsla maakte met zijn lichtpaarse
kleine bloemjes een aardig effect. Hier en
daar stond wat gele lisch. Van de grassen
was nog niet veel in vollen bloei, de zegge
was bijne uitgebloeid.
Op den weg onder heggen zagen we win
ter porcelein met zijn door het blad been
gegroeiden stempel, verder steen raket, Sophie
kruid en een papaver die nog niet in bloei
stond en daardoor niet nader herkenbaar
was Onder Egmond werd in een sloot de
blaartrekkende boterbloem gevonden. De
knoldragende boterbloem met de terug ge-
slagen kelkslippen hebben we op dezen tocht
veel gezien.
Groote ratelaar, voorjaars vergeet mii
j nietje, witte en paarze pinksterbloem werdel
nog opgemerkt.
ORGELBESPELINGEN
GROOTE KERK.
Te beginnen Donderdagavond 2 Juni as.,
van 8 tot 9 uur, zal de heer Jan Zwart we-
der een aanvang maken met de zomerayond-
bespelingen in de Groote Kerk, gedurende de
maanden Juni, Juli en Augustus. Evenals
steeds is de toegang vrij; een programma
a 10 cents bij den ingang en de collecte na
afloop moeten dienen ter versterking van het
restauratiefonds en ter bestrijding der te
I maken onkosten.
VEREENIGING VOOR M. U. L. O.
Op initiatief van het hoofdbestuur da.
Vereeniging voor M. U. L. O. werd op 21
Mei in „de Unie" een vergadering gehouden
van leerkrachten bij dat onderwijs. Na eenige
gedachtenwisseling besloten de aanwezigen
tot het stichten eener afdeeling der Vereeni
ging voor Hollands Noorderkwartier. lot be
stuursleden werden gekozen de heeren Ave-
narius te Helder, Boot te Beemster, Mulder
en mej. Spruit te Alkmaar.
ALKMAARSCHE
BAP- EN ZWEMINR1CHTING.
In de week van 22 tot en met 29 Mei zijn
aan bovengenoemde inrichting genomen 72
baden door heeren, 62 door dames en 30
door onvermogenden. Totaal 164 baden.
Hoogste temperatuur van het water 59 gr.,
laagste 57 gr.
RECTIFICATIE.
De heer Van de Wakker verzoekt ons in
zijn stuk nog een Heine rectificatie aan to
brengen.
Er staat n.l.: „Eveneens hebben wi] het
gelaakt in den heer Leesberg, dat hij mr.
Sluis betitelde als „mijn vriend" tot daar ge-
la ten, doch „ons aller vriend" omdat h i] enz.
Dat hij moet zijn z if, enz.
HET KANALENPLAN.
Onder presidium van den heer Kernkamp
te Edam werd ten stadhuize te Alkmaar een
vergaderig gehouden van het Hoogheein.-
raadschap „De Uitwaterende Sluizen in
Kennemerland en West-Friesland
Hierin werd behandeld de bijdrage voor
het Kanaalplan. waarvan de voorzitter een
groot voorstander is.
Door verschillende leden werd de nood-
zaak niet ingezien, eenerzijds omdat het ka
naalplan geen verbetering bielt voor de wa-
terloozing, wat moet gesch ieden via Heldei
en waar men geen medewerking kan ver
wachten van de bevoegde militaire autontei-
ten en anderzijds omdat de tuinbouw niet ge-
baat is met een waterweg, doch veel meer is
aangewezen on snelvervoer.
Na uitvoerige beraadslaging is besloten
met 8 stemmen voor en 7 tegen om voor ten
V'
.III) CUXC <7 zai
*^«r
In deze rubriek spraken wij meermalen
over de groote voordeelen van fijngeknipt
gras voor kuikens. Naar onze meening is er
geen groenvoer, dat in waarde voor alle
pluimvee, jong en volwassen, gaat boven
het jonge frissche gras. Door iemand werd
beweerd, dat wij deze waarde wel wat al te
hoog stelden. Het tegendeel is echter waar,
want over het gras in het bijzonder en over
de grassen in het algemeen raken wij nooit
uitgeroemd.
Er zijn niet minder dan vijfduizend gras-
soorten over de geheele aarde verbreidj
ruim drie procent van alle gewassen der
aarde behooren tot deze belangrijke groep,
die bijna zonder uitzondering op een leeftijd
van weinige maanden rijpe, hoogst nuttige
ja onmisbare zaden leveren.
Noemen wij allereerst tarwe en gerst, die
reeds in de alleroudste tijden algemeen tot
het dagelijksch voedsel gerekend werden,
zooals in Indie, China, Japan en tropisch
Amerika de rijst, eveneens een grassoort,
die millioenen en millioenen menschen
voedt.
Verder de mats, eveneens een allerbe-
langrijkst voedingsgewas, ook al een gras
schoon in zijn vormen, die planten levert
van een manshoogte.
Dan de haver, die in noordelijker gelegen
landen ook in den verwerkten vorm van ha-
vermout voor de menschen en in zijn oor-
spronkelijken vorm als het voomaamste
krachtvoer van het vee, ook van het pluim
vee, bekend is. Weer een ander edel gras is
het suikerriet, waarvan de Stengels rijk zijn
aan een zacht, sappig merg, dat veel suiker
bevat. In de vijftiende eeuw nog werd de
suiker alleen als geneesmiddel gebruikt en
kwam slechts voor bij vorstelijke feestma-
len. Nu we toch in het Oosten zijn, met on
ze gedachten, vergeten we niet een der
voomaamste grassen te noemen, het bam-
boes-riet, een gras dat zich tot boomhoogte
ontwikkelt, de reus onder de grassen, die
tot het bouwen van hutten en bruggen, tot
het maken van wapenen en zelfs vaatwei-k
dient. Dan nog het hengelriet, zoo onmis-
baar voor de verschalkers van de geschub
de bewoners onzer slooten, vaarten en
plassen.
Ook in ons land groeit nog een grassoort,
het gewone riet, dat onder meer ook tot
dakbedekking dienen kan. Maar nog een
kleine, een stille in den lande, een stille
kracht, een grassoort die onmisbaar is om
het verstuiven onzer duinen te beletten, de
duinhelm mogen wij niet vergeten. Als Nep-
tunus buldert en reeds berekent hoe hij het
best zijn gebied zal uitbreiden tot ons na-
deel, dan bindt de helm den reuzenstrijd te
gen hem aan en buigt zich dekkend neer om
het zand vast te houden. Het geeft den
strijd niet op!
Van het eigenlijke gras, dat overal_ voor-
komt langs wegen en dijken, op de hei en in
de duinen, op onze weiden, polders en
uiterwaarden, dat gewone gras, komen
meer dan honderd verschillende soorten
voor, die men pas leert kennen als het aan
het gras gegund is om te mogen doorgroeien
tot het zijn bloeiwijze kan toonen. De voed-
zame, de zoete soorten, waaronder wij noe
men het langbloem-zwenkgras, het veld-
beemgras en het Fransche raaigras. Verder
de aargrassen als het kamgras, de beemd-
vossestaart, de veldgerst, het Engelsche
raaigras, het Timotheegras, maar hoewel
zeer zeldzaam het bedwelmende raaigras,
dat schadelijk is en ten slotte de kweek met
zijn lange onderaardsche uitloopers, zoo
lastig voor de tuinders.
Maar als eerst de lezer mij deze afwijkin-
gen wil vergeven, zou ik er nog gaarne op
willen wijzen dat hut jonge, behoorlijk kort
geknipte gras onzer weiden of van de gras-
banden in onze tuintjes een heerlijk, geurig
voer is voor ons pluimvee, speciaal om de
groote waarde aan krachtstoffen, die het
bevat, als plantaardig eiwit, zetmeel, mine-
rale bestanddeelen, waaronder de kiezel-
zure kalk voor den opbouw van het been-
derstel zoo hoogst belangrijk, zoo onmis
baar is, Het zijn juist die kalkdeeltjes uo°r
het geheele weefsel der grassen verspreid,
die uw schaar of mes en ook des maaiers
zeis zoo spoedig bot doen worden. Die
kalkdeeltjes komen in de heerlijkste sla-
blaadjes niet voor, waarom zelfs boven die
lekkernij het zuivere gras uitmunt!