X Modepraatjes van een Parisienne. liiichtvaart. Sport Binnenland tawgezonden en a lies getfrufct word?. Het honorarium speelt een groote rol bij de onderneming, niet het honorarium dat de schnjver ontvangt, maar een dat hij .betalen nioet wanneer hij er prijs op stelt zijn werk «drmkt te zien. De voorwaarden zijn als void: Per gedicht moet twee mark betaald warden ingeval het 16 regels of minder telt Elke regel meer wordt berekend tegen 15 pfennig. Proza kost per 70 woorden twee mark (hij abonnement veel billijker). Waar de boeken verschijnen zullen, wordt nog niet medegedeeld, maar dat doet er ook minder toe, want aan ingekomen copie heeft de uitgever nu al lectuur voor ongeveer V8 jaar en hij deelt in zijn rondschrijven medc, lat alle ingekomen manuscripten met aan- dacht gelezen zullen worden. EEN RE IS OM DE WERELD. Vertrokken ml Seattle, aangeko- men te Graveserid. Kapitein Thomas Drake is de zonderlinsje iportsman die in het zeil-motorsdhip „Tne pilgrim" beziig is een reis om de wereld te maken. Het scheepje meet 8 reg. ton en bui- ten Drake zelf is er niemand' aan boord. Drake is van origine een Engelschman, doch genaturaliseerd Amerikaan. Hij vertrok in 1926 uit Seattle; vandaar ging het naar San Francisco, Santa Barbara, door naar de Galapagos-eilanden en de kust van Chili poging om kaap Hoorn te omzeilen mislukteen de Pilgrim moest terug naar- Uta in Columibie, om de kiel te laten schoon- maken van de schaaldieren die er zich aan hadden vastgehecht. Verder ging het toen door het Panama-ka- naal, en naar de West-Indische eilanden; toen langs de kust van Florida naar New-York en ■Kieuw Schotland. Teruggekeerd naar New- York stak Drake Over naar de Birmuda- eilamden enz. Tenslotte deed hij den tocht over den Atlantischen Oceaan van Charleston naar Lands End (Engeland). Die overtocht duurde 51 dagen. De lrust van Engeland ioudende, is Drake nu te Gravesend binnen- revallen. Hij gaat nu ncg verder wat varen lanes de listen van Engeland en Schotland rn komt ian ook via Noorwcgen in Nederland Door de Middellandsche Zee en het Suez-ka- laal gaat het dan aan op Indie, China en Japan. Dan komt nog een heele hap! Want het einddoel is Seattle. Men moet maar eens opde kaart kijken om zich een voorstelling er- van te vormen, wat dit beteekent. Zooals we schreven, reist Drake zonder metgezel in zijn boot. Zijn bijnaam is dan ook niet ten onrechte „the lone sea rover". ijf. EEN PAA'RD IN DE KEUKEN. Een onwelkcmc gast. Te Clerkenwell brak een hollend paard met kop en voorpooten door het raam van 'n keuken heen, waar een vrouw rustig haar boontjes zat te doppen, Het paard viel toen op zijn zijde, waardoor het tuig van den wa- gen afbrak en de haastige gast languit jn de keuken kwam te liggen. De rossinant werd wild, sloeg en spartel- de tegen, toen men hem op de been wilde helpenStoelrn, tafels, een ladekast, glas en aardewerk, alles werd in gruzelemfnten ge- trapt. Eindelijk slaagde men er in, den woesten viervoeter te kalmeeren en hem via een zes- tal traptreden naar de achterplaats te brtn- gen, waarbij een van de treden onder zijn gewicht bezweek. Op de achterplaats kreeg het paard weer kuren. Er was geen onmiddellijke uitweg van hier naar de straat. Toen maakte men met planken en dergelijke 'n stellage van de plaats via nog een trap naar de vestibule en, nadat de ongenoode gast Pink wat achteruit getrapt had, slaagde men erin, hem netjes floor de deur uit te laten. EEN WALS VAN CHOPIN. Dit schatten kostte. De Amerikaansche spitsboeven bedenken steeds weer nieuwe trues om hun slachtoffers geld en goed af te nemen. In haar villa te Boston (zoo vertelt de „Frankf. Ztg.") zat de vrouw van den koop- man Perker en speelde voor het open raam piano, toen door de openstaande salondeur een keurig gekleed jongmensch binnentrac emeerhoffelijk groette. „Ik vraag wel ex- cuos", zei hij, „dat ik zonder meer hier bin- nendiing. maar mevrouw speelt z66 verruk kelijk Cnopin, en als vereerder van den on- sterfelijiken meester kon ik de betocvering van dit spel niet weerstaan. Ik vraag u. rustig in een hoek te mogen blijven luisteren Mrs. Parker was wel is waar ietwat ver- wonderd, maar de indringer maakte een zoo goeden indruk, dat zij aan zijn wensch ge volg gaf. Plotseling werd de deur opengerukt en een zwaargebouwde en corpulente man drong binnen, opgewonden mrs. Parker toeroepend „0m Godswil, speel verder mevrouw U hebt met een gek te doenIk ben hoofdver pleger van het krankzinnigengesticht, en deze beer is een ernstige patient. Zoolang hij ech ter muziek hoort doet nij geen vlieg kwaad. ik loop nu naar het gesticht en haal een dwangbuis en assistenten." Mrs. Parker voelde haar angstzweet uit- breken. Werktuigelijk speelde zij verder. Ein delooze minuten verliepen, maar de verpleger kwam niet terug. Een bezwijming nabij, voel de zij de situatie niet meer meester te zijn. Zij keerde voorzichtig om en vond de kamer rmee te maken, waxen beiden vol lof over het Fokkex-vliegtuig en verklaarden, met geen amder toestel de reis te widen aamvaarden. Hedenochtend zes uur hoopte Minchin met Hamilton te starten voor Croydon. ONBETROUWBARE VALSCHERMEN. Bij verschillende vliegongelukken, de laat- ste maanden in Frankrijk voorgevallen, Is bij herhaling de zeer onvoldoende bedrijfsze- kerheid van bepaalde Fransche valscherm- constructies aan het licht gekomen. Uit een militair-vliegtuig dat de vorige maand bij Le Bourget neerstortte, kon de be- stuurder zich met zijn parachute het leven redden. De waarnemer viel echter dood, doordat ddens parachute zich niet opende. Eenige dagen iater zag kolouel Marancourt zich verplicht zijn vliegtuig op 1000 M. hoogte te verlaten. Zijn parachute kwam uit den zak vrij, sterkte zich maar bleef zuigen, zoodat het doek zich niet ontplooide. Eerst na een val van 000 M. sloeg het doek open, doch scheurde gedeel-telijk, als gevolg van de groote kracht waarmede het opemgaan ge- paard ging. Kolonel Marancourt lovam ech ter nog behouden op de grond neer. Op 22 Juli sprong de sergeant majoor Adam met zijn valscherm naar beneden en viel dood doordat de parachute zich niet opende, ter- wijl op 27 Juli de adjudant Balmann het leven verloor doordat de draaggordel van zijn parachute scheurde. Zijn waarnemer, kapitein Orgeas, had het geluk dat zijn val scherm zich ontvouwde, doch de daling ver- liep te snel, zoodat de kapitein bij het neer- komen een rib brak en een hoofdwonde op- liep. Voor deze ongeluksperiode hebben ver schillende andere met valschermen uitgeruste vliegers het leven verloren, in enkele geval- len ook, doordat de draaggordel van de pa rachute aan de zitplaats van den bestuurder bleef haken. Een vlieger die eenige maanden geleden bij Thionville van zijn vaischerm ge- bruik moest maken, bemerkte, nadat hij zich met veel moeite uit zijn vliegtuig had kunnen vrijmaken, dat de sluiting van zijn ceintuur, waaraan de parachute is bevestigd, was los- geraakt. Verschillende vliegers hebben erover geklaagd, dat de draaggordel van de in Frankrijk in gebruik zijnde 'valschermen al- leen uit een ceintuur bestaat, en niet uit beenbanden en bretels. De gevaren, verbonden aan het „vaste" of „verankerde" valscherm werden het eind van de vorige maand duidelijk gedemonstreerd door den Franschen vlieger Vanlaere, toen deze van zijn vertonden Ors-parachute ge bruik moest maken. Vanlaere die van het Pa- rijsche vliegkamp Villacoublay was cpgeste- gen met een riieuw type jachtvliegtuig voor het uitvoeren van een hoogtevlucht, had, op 7200 Meter hoogte gekomen, het ongeluk, dat zijn apparaat voor het inademen van zuurstof defect raakte, zoodat'hij het bewust- zijn verloor. Op 3000 M. kwam hij weer bij kennis en constateerde toen, dat zijn vliegtuig onderste boven in een bijna vlakke vrille naar de aarde suisde. Hij poogde het toestel weer in normale ligging terug te brengen, doch moet deze manoeuvre, hetgeen te verkla- ren is, te snel hebben uitgevoerd. Het gevolg was althans, dat door den sterken luchtdruk het linker draagvlak brak, zoodat het toestel neerstortte. Eerst op 500 M. slaagde Vanlaere er in uit het wrak van zijn jager weg te komen. Doordat hij echter een valscherm droeg van het ,,'verankerde" stelsel, en hij even snel viel als het wrak van zijn vliegtuig, bleef de ruk die noodig is om de parachute uit den zak te trekken en vervolgens het scheurlijntje te doen breken dat de laatste verbinding met het vliegtuig vormt, achferwege. Nadat de, vlieger eerst 400 Meter naast zijn toestel was neergevallen, brak het scheurlijntje en kwam Vanlaere vrij. Het valscherm weer stond gelukkig den zwaren schok, zoodat de vlieger, ofschoon buiten kennis, fevend den grond bereikte. Ipgeluoht herademde zij, tot zij plotseling bemerkte, dat alle kasten waren leeggehaald en de geheele woning in een toonbeeld van wanorde was verkeerd. De lichtgeloovige mu- ziekliefhebster was aan een geraffineerden ooevenstreek ten offer gevallen. het fokkervliegtuig voor den OCEAANVLUCHT. Geslaugde drie-uurs vlucht. De proefvluchten met het Fokkertoestel, oestemd voor Minchin's oceaanvlucht, zijn gisteren aangevangen. Nadat de piloot Sil'le- T®. *>ij ontstentenis vain den Fakkervlieger m Het toestel had ingevlogen, met wiinchm als passagier, is de drie-uur-vlucht, noomg voor het verkrijgen van luchtwaar- 'gheidseertificaten, 's middags te half drie rat]Sevangen. De tocht is goed geslaagd. Minchin en capt. Hamilton, die als weeae-bestuurder de Oceaanvlucht hoopt ONDERSCHEIDINGEN VOOR VLIEGERS. De Federation Aeronautique intematio- nale te Zurich heeft de gouden medaille voor de beste verrichtingen in de lucht in 1926, toegekend aan sir Alan Cobham. De medaille voor 1927 is toegekend aan markies De Pinedo. VLIEGTOCHT \NEDERLAND AMERIKA? Een zuiver zakelijke opzet. Naar de Msb. verneemt, zal binnen afzien- baren tijd .een vliegtocht NederlandAme rika worden ondernomen, uit een zuiver za- kelijk oogpunt. De bedoeling van dezen tocht is, in den kortst mogelijken tijd groote on- dernemingen in Noord- en Zuid-Amerika te bezoeken. Deze vliegtocht wordt ondernomen in op diacht van eenige groot-industrieelen hier te lande, die voor gezamenlijke rekening een vertegenwoordiger zullen uitsturen. De plan nen voor dezen tocht, die reeds lang in be- spreking waren, hebben Dinsdagavond hun beslag gekregen. Als vertegenwoordiger is aangewezen de heer P. Dobbe uit Amster dam. Van welke maatschappij men echter ge bruik zal maken, is nog niet zeker, daar dit afhangt van de zeer uiteenloopende aanbie- dingen. Wel is zeker, dat wanneer de tocht binnen twee maanden zal geschieden men gebruik zal maken van een een-motorige machine. Het is echter geenszins uitgesloten, daar de aanbiedingen zeer hoog zijn, dat de ondernemingen die dezen vliegtocht hebben uitgeschreven, zelf een machine zullen laten bouwen, en zelf de piloten zullen aanwijzen. Volgens de berichten zal de tocht onge veer een half jaar duren, teneinde de diverse firma's grondig te kunnen bezoeken. De tocht begint te Amsterdam en gaat verder over West Ierland, New-Foundland, NewYork, Canada en weer terug. (Nadruk verboden). Ik ben 'het niet eens met mijn stadgenoot, Kees van Dongen, die in een interview ge zegd heeft, dat de Hollandsche vrouw er even elegant uitziet als de Parisienne; heel waar- schijnlijk is de schilder van de Parijsche mon- de en demi-monde, die tegen woo rdig nauwe- lijks te scheiden zijn, het au fond met zijn eigen uitspraak ook wel niet eens; maar men woonit geen 30 jaar te midden van het meest compTfmenteuse voTk ter wereld zortffer een klap van de zweep mee te krijgen. Waar men mee omgaat, daar wordt men mee besmetHet is ook gemakkelijker onder een pseudoniem een eerlijke uitspraak te dloen en daar zal ik dns maar van profiteeren en- er sommige van mijn lezeressen van laten profiteeren, want ik ben er, omdat ge mijn brieven leest, van over- tuigd, dat ge bijna alien er binnen de gren- zen van uw miiddelen zoo aardig mogelijk wilt uitzien! De Hollandsche vrouw heeft, om gracieus te zijn, met een voor de elegance groot kwaad te vechten, dat is haar groote omvang ter hoogte van de heupen. Dit kwaal is op drie manieren tegen te gaan le door bewegmg te nemen, 2e. door een minder materialistische leefwijze. Hollandsche vrouwtjes „snoepen" graag! 3e. door het dragen van een corset, oat we eigenlijk „ceinture noemen en dat ge- heel of gedeeltelijk van elastiek is. Er is zelfs een slankmakend corset uitgevonden van .feuille-de caoutchouc", dat is zuivere rubber, en waarmee men dagelijks een tijdje moet gaan wandelen. Men komt dan telkens gc- weldig transpireerend, maar ook eenige grammen lichter, dus eenige milimeters min der omvangrijk thuis. Het is ook niet moeilijk u zelf een dieet o^te leggen, niet veel suiker, meelspijzen en lekkers, bruin- inplaats van wit brood, veel bladgroente en fruit Niet a 11 een die vrouwtjes, die door de natuur met een te groote hoeveelheid vet zijn bedeeld, maar ieder vrouw, die de moderne luchfig ge- maakte jurkjes dragen wil, heeft daarvaar maakte jurkjes dragen wil, heeft daarvoor mannequins, die om haar soms onberispelijke lijn gekozen worden, om de toiletten van groote modehuizen te lanceeren, die toch op een corset dragen. Corsetierc zijn is een verantwoordelijk vak, en het is moeilijk aan elke vrouw een aan de mode-eischen beantwocrdend figuur e geven; d.i. op het oogenblikbreed'e schouders, smal le heupen, maar vocral niet meer de platte buste, die sommige vrouwen door nauwe bras sieres (bustehouders) insnoerden. De moderne vrouw is niet stijf, maar ook niet slobberig; zij heeft een energieke, nafuurlijke houding Voor elk figuur is een ander corset noodig; zware vrouwen hebben een stevig corset van dril of zijden gebrocheerde corset-stof, van voren geregen en iets hooger dan het middel. Voor breeds heupen een corset met elastieken inzetsel op de heup, en om een dikke maag te steuneneen niet te aag corset met een breede band an elastiek van voren bovenaan. He61 zware figuren hebben overal steun noodig en nemen "het best elastieken buikgor- del met erover het z.g. model .lover's form", dat heupen en buste steunt en bretelles over de schouders heeft. Elke vrouw moet voorts een bustehouder dragen onder de dunne, zich aan het lichaatn voegende stoffen. De brassieres omvatten alleen de buste en hebben smalle bretelles. zijn van dunne zijden- of katoenen tricot of van tulle of kant, of zij vormen een overgang naar het corset, waarmee ze een geheel schij- nen te vormen en zijn dan ook van corset- stof, maar steeds moeten ze de buste steunen, nooit plat drukken. Dat onze corsetten bijna geen baleinen heb ben, betioef ik wel niet meer te zeggen! Wat verder een, voor de Hollandsche vrouw moeilijk te leeren kunst is, is het juiste toilet op de juiste plaats te dragen: g6en mouwlooze toiletten van gebloemde mousse- line-de-soi 's morgens in de Kalverstraat, sohoentjes van reepjes eer gevlochten bij een gepailleteerde avondjapon, tenzij dan zilver- leer is gebruikt, wat juist weer heel chic en modieus is. Geen gekleurde toiletten of smo king circus of Scala. En vooral nergens te korte rokken, die boven de knie blijven. De Hollandsche vrouw heeft meestal goed gevormde beenen, maar het staat haar, die uiteraard fatsoenlijk is, bespottelijk zich onbe- hoorlijk te kleeden. Ik kan u niet genoeg aan- raden alleen de echte Parijsche dame na te doen in uw kleeding en niet dat soort vrou wen, dat ge ziet in de music-halls en nacht- restaurants, waar de fatsoenlijke Frangaise zich niet vertoont. Laat uw haar niet te kort knippen of te sterk onduleerea, zooals apachen-meisjes; de vrouw, die ge zoudt willen navolgen, draagl het haar tot halverwege de ooren, in enkele breede golven. Maar overd'rijft de eenvoud niet door met een roode glimmende neus te loopen.zonider er echter steeds met een poeder- kwastje aan bij- te werken. Gebruik ge poeder, zooals de Parisienne, pas ze dan ook toe als zij, d.w.z. niet alleen op den neus, maar op het heele gezicht, dat vooraf met een vetlooze creme is ingesmeerd, anders kruipt de poeder in de porien en „houd:t" niet. Ik moet wel be- kennpn, dat de meeste Parisiennes wat „rou- ge" als zalf onder de poeder of als poeder over de lidit-okerachtige-rose poeder op de wangen doen, en met een rocde stift de lip- pen wat ophalen, maar het is zoo grijs soms in de straten van Parijs en het avondlicht in de groote winkels en in de metro, en dat alles maakt zoo bleek Trouwens, luistert u, wat ik las in een mo- detijdscrift van een eeuw geleden, 1827: ..Of het dan rouge" is in een porseleinen potje of azijn-rood, crepon, rouge-serkis, Atheensch roodgroen, blaadjes uit Spanje. tabletten van de Chineesche vrouwen, of wel rose in schoteltjes van de bloemen-fabrikan- ten, vele vrouwen gebruiken „rouge"'en ze worden er wel toe genoodzaakt door het schel- lc licht van de groote gaslampen. Arme vrouwtjes, die door een onvoorziene oorzaak zouden flauwvallen, want zij zouden niet bleek worden en de gevolgtrekking zou wor den gemaakt, dat zij rouge hadden." Maar is zij aan zee of erger- buiten in haar mooie land, dan laat ook de Parijsche vrouw haar wangen alleen door de zon kleu ren, want haar groote geheim is haar uiter- lijk te laten harmonieeren met haar omgeving CO LINE. Provinciaal nieuws H E R H A LING SO E F E NI NO E N. Van 8 tot en met 24 September a.s. zullen te Den Helder dienstplichtigen voor herha- lingsoefeningen onder de wapenen -komen (de onderofficieren van 1 tot en met 24 Sep tember a.s.). CURSUS AAN DE STORMSCHOOL. Aanvangende 29 Augustus a.s. zal een Cursus worden gehouden fcij de Stormschool, waaraan zal worden deelgenomen door de hierna vermelde dienstplichtigen^ voorge- oercriden van de Kaderklasse van het 2ie Re giment Infanterie, n.l.: de sergeanten-titulan H. K. Finkensieper. Tih. G. Rood, W. Vuijk, P. de Jong, A. w. Boersen, S. Brouwer, D. J. Harder, F. Kohne, W. Machielse, L. H. E. de Ridder, J. Swidde en J. Willig, alien uit <ie provincie Noond-Holland. UIT KENNEMERLAND. D°e handel in dunne en dikke boonen, welke de vorige week zoo hoopvol begon, is spoe- dig verloopen. Woensdagmiddag begon het nog met een redelijke prijs, doch spoedig was het mis en de prijs liep Vrijdag zooda- nig terug, dat het bijna niet de moeite loon- de om te plukken. Voor ons was dit verschijnsel verklaar- baar, daar er te veel kwam voor binnenland en de fabrieken verwerkten alleen snijboonen, zoodat er niets door de fabrieken werd ge- kocht. Maandag was het beter en de prijs liep ongeveer 100 pet. omhoog, dit was eenigszins verklaarbaar, want het was een katholieke feestdag dus weinig aanvoer en tevens werd er voor de fabrieken gekocht. We waren dus nieuwsgierig naar den Woensdag, doch de morgenveilingen te Hei- loo en Castricum zetten hoopvol in, terwijl't begin der middagveiling eveneens uitstekend verliep. De prijzen van gister waren 14 a 24 voor snijboonen, 12 a./ 17 voor dikke boonen, I 18 a 23 voor tros en 16 ii 21.50 voor dunne (enkele) boonen, alles per 100 Kg De aanvoer van doperwten, raspers en ca- pucijners werd kleiner en de prijzen bleven vrijwel gelijk. De aanvoer van blcemkool blijft op peil, doch de kwaliteti was beduidend beter dan de vorige week, ook werd de prijs beduidend hooger en varieerd? tusschen 1 3a/ 17 50 voor lste soort en f 6.50 h 10.50 voor 2de soort alles per 100 stuks. De aanvoer van peen blijft op peil en de prijzen zijh beter geweest dan de laatste da gen; de noteering van heden was 8 a 12 per 100 bos, afwijkende kwaliteit bracht ech ter een lage (te lage) prijs op. De aanvoer van komkommers blijft aanhou- den en de prijzen blijven abnormaal laag, n.l. 1.50 A 4.50 per 100 stuks, terwijl afwij kende kwaliteit waardeloos is. Fruit, als bessen, kruisbessen en frambo- zen is duur, vooral de eerste vruchten zijn zeer gewild en voor zoover goede han- delssoorten als Kruidenierspeer en Yellow Transparant, heel duur, terwijl de vruchten voor export een redelijken prijs opbrachten. De prijs van aardappelen was onveran- derd, met een neiging tot prijsverhooging de prijs varieerde van 6 tot 8.50 per 100 Kg. De tomatenhandel wordt van beteekenis en de handel is vlug, doch de prijs is niet hoog, n.l. 18 a 20 voor A., 15 A 17 voor B en 4 A 8 voor C., alles per 100 Kg. De overige aanvoer geeft geen reden tot af- zonderlijke vermelding. UIT ZUIDSCHARWOUDE. Van Ged. StatenHs bericht van goedkeu- ring ontvangen op de wijziging en aanvul- ling der verordening op de winkelsluting in deze gemeente, waartoe de raad 31 Maart 11. besloot, w. o. meer dispensatie wordt ver- leend ten opzichte van de Zondagssluiting aan die winkels waar in hoofdzaak tabak, sigaren of sigaretten, fruit of visch wordt verkocht. Deze winkels moetpn op Zondag gesloten zijn na des avonds 10 uur. UIT URSEM. Gevonden in deze gemeente, nabij de R.K kerk, een gouden dasspeld. Inlichtingen ver- strekt de gemeentepolitie. UIT SCHAGEN. Te St. Maartensbrug gem. Zijpe is afge- brand de groote boerenplaats, bewoond door den heer B. Appel, eigendom van den heer A. Appel aldaar. Het ongeval wordt aan hooibroei toegeschreven. UIT OUDKAR5PEL'. Voor de uitgeschreven vqorwedstrijden voor de Olympiade in 1928, welke door den N.- Hoila-ndschen Ath-letiekbond op het D.T S - terrein al'hier gehouden worden, zijn 181 deelnemers, dames en heeren ingeschreven, verdeeld over 33 yereenigingen. Door verschilileride vereenigingen en par- ticulieren zijn daarvoor prijzen geschonken en we vememen dat ruim een 50-tal medail- les enz. beschikbaar zijn. Deze wedstrijden hebben as. Zondag plaats, terwijl Maandag en Dinsdag kinder- en voHcswedstrijden gehouden worden. Voor de bondswedstrijd, welke half September te Lopik gehouden wordt. heeft de kolfclub ..Volharding" na een onderlinge wedstrijd als korpskolvers aangewezen C. Paarlberg, P. Gelder en S. Ton en als plaats- vervangers C. Vlug, H. Aarts en P. Kats. UIT WINK EL. Woensdagmiddag had de tinmiennan J. S. het ongeluk, van het dak van een in aan- bouw zijnd huis te vallen, met bet noodlotti- ge gevolg, dat hij kreunende van pijn werd opgenomen en- bij de buren binnenigebracht. Onmiddellijik ingeroepen geneeskundige hulp achtte overbrenging naar het zieken- huis te Alkmaar noodzakdijk. WIELRENNEN. De toer door Nederland. 45 renners zijn gestart voor de eerste etappe Amsterdam—Maastricht. Winnaar werd de Duitscher Henri Kessmeier. 2e de Rotterdammer J. Ondenaarde. De eindspurt werd tusschen 22 renners uitgevochten. 29 renners hebben het eerste traject afgelegd. Maastricht—Deventer (190 K.M.) is thans aan de beurt. MOTORRIJDER OVER DEN KOP GESLAGEN. Gistermiddag is op den Rijksweg tusschen Arnhem en Nijmegen bij Oosterhout een ern- stig motorongeval gebeurd. De kunstschilder Schilt uit Arnhem reed op zijn motorrijwiel met een vaart van 40 K.M. naar Nijmegen. Op de duo zat de heer G. Stout uit Arnhem, gedelegeerde van den Wielrijdersbond en voorziifc"- ---- dc afdeeling Gelderland van den N. W. B., die even te voren hier fer stede de controle had uitgeoefend bij de komst der deelnemers aan de toer door Nederland. Bij Oosterhout moest men een drietal wielrijders, die in de richting Nijmegen gingen en naast elkaar op den weg reden, passeeren. Uit de tegenovergestelde richting naderden tegelij- kertijd twee dames, eveneens op de fiets. De heer Schilt kon niet meer door den haag van wielrijders heenkomen en reed tegen een der wielrijdsters aan. De motor sloeg over den kop en de heeren Schilt en Stout werden een eind weggeslingerd. Ze liepen verschillende bloedende wonden op, terwijl van den heer Schilt een arm werd ontwricht. Zij zijn ver bonden door een geneesheer uit Lent. Erger was het gesteld met de wielrijdster, mej. Hendriksen, uit Zwolle. Zij is ernstig gewond per auto naar het ziekenhuis te Arnhem ver- voerd. GELDBUSJES VOOR DE BLINDEN GELEDIGD. De Centrale recherche te Rotterdam, heeft den zeventienjarigen J. J. L. S., aangehou. den die er van verdacht wordt op verschil lende politiebureaux de geldbussen, waarin gaven voor de blinden kunnen worden ge- daan, geledigd te hebben. De jongen was in dienst van een schoenmaker, die voor de po litic werkte. 's Maandags en Zaterdags moest hij het werk aan de verschillende bu reaux affleveren. Het gebeurde dan wel eens, dat hij een oogenblik alleen in de wachtzaal gelaten werd en van deze gelegenheid maak te hij gebruik om de bussen te ledigen. De jongen heeft een volledige bekentenis afgelegd. Hij verteerde het geld -in een kroeg- ie onder de gemeente Kethel. VERZEKERING VAN TAXI- PASSAGIERS. De Haarlemsche raadsleden mr. J. Ger- ritsz en W. A- J- van de Kamp a-lhier, heb ben, nu B. en W. mededeelden, dat er naar hun meening geen reden bestaat om ver- pliehtend de verzekering van taxi-passagicrs voor te schrijven, voorgesteld het college uit te noodigen zoodanige maatregelen te ne men, dat passagiers, vervoerd door onderne- mers van taxi-rijtuigen, welke van de ge meente toestemming hebben verkregen op bepaalde plaatsen te stationneeren, verplicht worden de door hen te vervoeren passagiers te verzekeren tegen nadeelen, welke voor die passagiers uit dat vervoer kunnen ontstaan, voor zoover de nadeelen niet zijn veroorzaakt door de schuld van die passagiers zelf. EEN BOE1ER NABIJ GROUW OMGESLAGEN. Dinsdagavond is een gezelschap van vier mannen en vier jongens uit Leeuwarden, dat een zeiltocht naar Grouw had ondernomen, op den terugweg met hun boeier op de Kruis- waters omgeslagen. Alle zeilers geraakten te water. Twee van hen. die onder net zeil wa ren geraakt, verkeeraen eenige oogenblikken in levensgevaar. Door het zeer flinke optre- ■den van den schiipper de man had nog wel slechts 6en arm konden de drenke- lingen aan wal worden gebracht. Omwonenden verschaften naar de Telegr. meldt zooveel mogelijk droge kleeren, waar- na het gezelschap laat in den nacht te Leeu warden arriveerde. ZANDVOORT HEEFT EEN MEE- VALLER. Eenige dagen geleden is gemeld, dat Ge* deputeerde Staten van Noora Holland de be- grooting-1927 dezer gemeente hadden terug- gezonden, omdat er een nadeelig slot zou zijn van 130.000. Thans heeft de regeering medegedeeld, dat Zandvoort over vorige dienstjaren nog van *.iet rijk te goed heeft een bedrag van 70.000. Voor den Zandvoortschen belastingbetaler is deze mededeeling als een zomerzonnetje tusschen buii'ge seizoendagen. BRANDEN. Gistermiddag brak te Franeker brand uit in de vetsmelterij van den heer J. Rollings- wier alhier. De brandweer wist het vuur te beperken tot de bovenverdieping. Deze brandde grootendeels uit. Het gebouw was op beurspolis verzekerd. BESCHON'KEN CHAUFFEUR. Gisteravond omstreeks acht uur is naar de Telegr. meldt, op den Rijksweg Weert-Eind- hoven een ernstig ongeval gebeurd. De on geveer 20-jarige wielrijder De Graaf uit Weert, die van zijn werk uit Heeze kwam, werd nabij den overweg bij- Hushoven door een in voile vaart ziinden auto aangeredend De jongeman werd op den weg geworpen en in bewustelo-ozen toestand opgenomen.' Hij had een ernstige hoofdwonde en ook bless urea in den rug bekomen, zoodat spoe- d-ig vervoer naar het ziekenhuis noodig was.' De chauffeur van den auto was in dol!e vaart doorgereden. Later bleek, dat hij zeer beschonken was. In een reparatie-inricnting, waar de man even te voren geweest was om scheuren in de banden der voorwielen van den auto te laten herstellen, had men n.l. al bemerkt, dat hij lang niet nuchter was. Men vermoedde daar, dat ongelukken niet zouden kunnen uitblijven. Daarom werd bij voor- baat zijn nummer genoteerd. Spoedig zal men hem nu wel te pakken krijgen. VERKEERSKWESTIE TE VELSEN. De Rijksstraatweg tusschen Velsen en Santpoort werd met ingang van gister voor een deel afgesloten in verband met de ver- breeding en asphalteering. Wegens het te verwachten drukke verkeer langs den Drie- huizerkerkweg hebben B. en W. besloten, dat de autobussen HaarlemIJmuiden; niet over Velsen mogen rijden en verder dat de autobussen van Alkmaar en Beverwijk naar Haarlem niet langs genoemden weg mogen rijden. Dit beteekent, dat deze bussen dan door den Velserpolder en over Spaarndam naar Haarlem zouden moeten rijden, wat door de smalle wegen niet wel mogelijk is, terwijl door den langen omweg zeker geen reizigers zullen meegaan. De autobushouders van Alkmaar en Be verwijk moeten voornemens zijn niet aan het voorschrift te voldoen. Zij hebben heden een spoedaud'ientie bij den Commissaris der Koningin aangevraagd. KORTE BERICHTEN. De C.H. raadsfractie te Hifversum heeft bij den raad een voorstel ingediend om te komen tot een dansverbod voor de Zonda- gen en algemeen erkende Christelijke feestda- gen en voor werkdagen na tien uur's avonds i,.f.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 7