X
Modepraatjes van een Parisienne.
liiichtvaart.
Sport
Binnenland
tawgezonden en a lies getfrufct word?.
Het honorarium speelt een groote rol bij de
onderneming, niet het honorarium dat de
schnjver ontvangt, maar een dat hij .betalen
nioet wanneer hij er prijs op stelt zijn werk
«drmkt te zien. De voorwaarden zijn als
void: Per gedicht moet twee mark betaald
warden ingeval het 16 regels of minder telt
Elke regel meer wordt berekend tegen 15
pfennig. Proza kost per 70 woorden twee
mark (hij abonnement veel billijker).
Waar de boeken verschijnen zullen, wordt
nog niet medegedeeld, maar dat doet er ook
minder toe, want aan ingekomen copie heeft
de uitgever nu al lectuur voor ongeveer V8
jaar en hij deelt in zijn rondschrijven medc,
lat alle ingekomen manuscripten met aan-
dacht gelezen zullen worden.
EEN RE IS OM DE WERELD.
Vertrokken ml Seattle, aangeko-
men te Graveserid.
Kapitein Thomas Drake is de zonderlinsje
iportsman die in het zeil-motorsdhip „Tne
pilgrim" beziig is een reis om de wereld te
maken. Het scheepje meet 8 reg. ton en bui-
ten Drake zelf is er niemand' aan boord.
Drake is van origine een Engelschman, doch
genaturaliseerd Amerikaan. Hij vertrok in
1926 uit Seattle; vandaar ging het naar San
Francisco, Santa Barbara, door naar de
Galapagos-eilanden en de kust van Chili
poging om kaap Hoorn te omzeilen
mislukteen de Pilgrim moest terug naar-
Uta in Columibie, om de kiel te laten schoon-
maken van de schaaldieren die er zich aan
hadden vastgehecht.
Verder ging het toen door het Panama-ka-
naal, en naar de West-Indische eilanden; toen
langs de kust van Florida naar New-York en
■Kieuw Schotland. Teruggekeerd naar New-
York stak Drake Over naar de Birmuda-
eilamden enz. Tenslotte deed hij den tocht over
den Atlantischen Oceaan van Charleston
naar Lands End (Engeland). Die overtocht
duurde 51 dagen. De lrust van Engeland
ioudende, is Drake nu te Gravesend binnen-
revallen.
Hij gaat nu ncg verder wat varen lanes de
listen van Engeland en Schotland rn komt
ian ook via Noorwcgen in Nederland
Door de Middellandsche Zee en het Suez-ka-
laal gaat het dan aan op Indie, China en
Japan. Dan komt nog een heele hap! Want
het einddoel is Seattle. Men moet maar eens
opde kaart kijken om zich een voorstelling er-
van te vormen, wat dit beteekent.
Zooals we schreven, reist Drake zonder
metgezel in zijn boot. Zijn bijnaam is dan
ook niet ten onrechte „the lone sea rover".
ijf. EEN PAA'RD IN DE KEUKEN.
Een onwelkcmc gast.
Te Clerkenwell brak een hollend paard
met kop en voorpooten door het raam van 'n
keuken heen, waar een vrouw rustig haar
boontjes zat te doppen, Het paard viel toen
op zijn zijde, waardoor het tuig van den wa-
gen afbrak en de haastige gast languit jn de
keuken kwam te liggen.
De rossinant werd wild, sloeg en spartel-
de tegen, toen men hem op de been wilde
helpenStoelrn, tafels, een ladekast, glas en
aardewerk, alles werd in gruzelemfnten ge-
trapt.
Eindelijk slaagde men er in, den woesten
viervoeter te kalmeeren en hem via een zes-
tal traptreden naar de achterplaats te brtn-
gen, waarbij een van de treden onder zijn
gewicht bezweek.
Op de achterplaats kreeg het paard weer
kuren. Er was geen onmiddellijke uitweg
van hier naar de straat. Toen maakte men
met planken en dergelijke 'n stellage van de
plaats via nog een trap naar de vestibule en,
nadat de ongenoode gast Pink wat achteruit
getrapt had, slaagde men erin, hem netjes
floor de deur uit te laten.
EEN WALS VAN CHOPIN.
Dit schatten kostte.
De Amerikaansche spitsboeven bedenken
steeds weer nieuwe trues om hun slachtoffers
geld en goed af te nemen.
In haar villa te Boston (zoo vertelt de
„Frankf. Ztg.") zat de vrouw van den koop-
man Perker en speelde voor het open raam
piano, toen door de openstaande salondeur
een keurig gekleed jongmensch binnentrac
emeerhoffelijk groette. „Ik vraag wel ex-
cuos", zei hij, „dat ik zonder meer hier bin-
nendiing. maar mevrouw speelt z66 verruk
kelijk Cnopin, en als vereerder van den on-
sterfelijiken meester kon ik de betocvering van
dit spel niet weerstaan. Ik vraag u. rustig in
een hoek te mogen blijven luisteren
Mrs. Parker was wel is waar ietwat ver-
wonderd, maar de indringer maakte een zoo
goeden indruk, dat zij aan zijn wensch ge
volg gaf.
Plotseling werd de deur opengerukt en een
zwaargebouwde en corpulente man drong
binnen, opgewonden mrs. Parker toeroepend
„0m Godswil, speel verder mevrouw U
hebt met een gek te doenIk ben hoofdver
pleger van het krankzinnigengesticht, en deze
beer is een ernstige patient. Zoolang hij ech
ter muziek hoort doet nij geen vlieg kwaad.
ik loop nu naar het gesticht en haal een
dwangbuis en assistenten."
Mrs. Parker voelde haar angstzweet uit-
breken. Werktuigelijk speelde zij verder. Ein
delooze minuten verliepen, maar de verpleger
kwam niet terug. Een bezwijming nabij, voel
de zij de situatie niet meer meester te zijn. Zij
keerde voorzichtig om en vond de kamer
rmee te maken, waxen beiden vol lof over het
Fokkex-vliegtuig en verklaarden, met geen
amder toestel de reis te widen aamvaarden.
Hedenochtend zes uur hoopte Minchin
met Hamilton te starten voor Croydon.
ONBETROUWBARE VALSCHERMEN.
Bij verschillende vliegongelukken, de laat-
ste maanden in Frankrijk voorgevallen, Is
bij herhaling de zeer onvoldoende bedrijfsze-
kerheid van bepaalde Fransche valscherm-
constructies aan het licht gekomen.
Uit een militair-vliegtuig dat de vorige
maand bij Le Bourget neerstortte, kon de be-
stuurder zich met zijn parachute het leven
redden. De waarnemer viel echter dood,
doordat ddens parachute zich niet opende.
Eenige dagen iater zag kolouel Marancourt
zich verplicht zijn vliegtuig op 1000 M.
hoogte te verlaten. Zijn parachute kwam uit
den zak vrij, sterkte zich maar bleef zuigen,
zoodat het doek zich niet ontplooide. Eerst
na een val van 000 M. sloeg het doek open,
doch scheurde gedeel-telijk, als gevolg van de
groote kracht waarmede het opemgaan ge-
paard ging. Kolonel Marancourt lovam ech
ter nog behouden op de grond neer. Op 22
Juli sprong de sergeant majoor Adam met
zijn valscherm naar beneden en viel dood
doordat de parachute zich niet opende, ter-
wijl op 27 Juli de adjudant Balmann het
leven verloor doordat de draaggordel van
zijn parachute scheurde. Zijn waarnemer,
kapitein Orgeas, had het geluk dat zijn val
scherm zich ontvouwde, doch de daling ver-
liep te snel, zoodat de kapitein bij het neer-
komen een rib brak en een hoofdwonde op-
liep.
Voor deze ongeluksperiode hebben ver
schillende andere met valschermen uitgeruste
vliegers het leven verloren, in enkele geval-
len ook, doordat de draaggordel van de pa
rachute aan de zitplaats van den bestuurder
bleef haken. Een vlieger die eenige maanden
geleden bij Thionville van zijn vaischerm ge-
bruik moest maken, bemerkte, nadat hij zich
met veel moeite uit zijn vliegtuig had kunnen
vrijmaken, dat de sluiting van zijn ceintuur,
waaraan de parachute is bevestigd, was los-
geraakt. Verschillende vliegers hebben erover
geklaagd, dat de draaggordel van de in
Frankrijk in gebruik zijnde 'valschermen al-
leen uit een ceintuur bestaat, en niet uit
beenbanden en bretels.
De gevaren, verbonden aan het „vaste" of
„verankerde" valscherm werden het eind van
de vorige maand duidelijk gedemonstreerd
door den Franschen vlieger Vanlaere, toen
deze van zijn vertonden Ors-parachute ge
bruik moest maken. Vanlaere die van het Pa-
rijsche vliegkamp Villacoublay was cpgeste-
gen met een riieuw type jachtvliegtuig voor
het uitvoeren van een hoogtevlucht, had, op
7200 Meter hoogte gekomen, het ongeluk,
dat zijn apparaat voor het inademen van
zuurstof defect raakte, zoodat'hij het bewust-
zijn verloor. Op 3000 M. kwam hij weer bij
kennis en constateerde toen, dat zijn vliegtuig
onderste boven in een bijna vlakke vrille
naar de aarde suisde. Hij poogde het toestel
weer in normale ligging terug te brengen,
doch moet deze manoeuvre, hetgeen te verkla-
ren is, te snel hebben uitgevoerd. Het gevolg
was althans, dat door den sterken luchtdruk
het linker draagvlak brak, zoodat het toestel
neerstortte.
Eerst op 500 M. slaagde Vanlaere er in
uit het wrak van zijn jager weg te komen.
Doordat hij echter een valscherm droeg van
het ,,'verankerde" stelsel, en hij even snel viel
als het wrak van zijn vliegtuig, bleef de ruk
die noodig is om de parachute uit den zak te
trekken en vervolgens het scheurlijntje te
doen breken dat de laatste verbinding met
het vliegtuig vormt, achferwege. Nadat de,
vlieger eerst 400 Meter naast zijn toestel
was neergevallen, brak het scheurlijntje en
kwam Vanlaere vrij. Het valscherm weer
stond gelukkig den zwaren schok, zoodat de
vlieger, ofschoon buiten kennis, fevend den
grond bereikte.
Ipgeluoht herademde zij, tot zij plotseling
bemerkte, dat alle kasten waren leeggehaald
en de geheele woning in een toonbeeld van
wanorde was verkeerd. De lichtgeloovige mu-
ziekliefhebster was aan een geraffineerden
ooevenstreek ten offer gevallen.
het fokkervliegtuig voor den
OCEAANVLUCHT.
Geslaugde drie-uurs vlucht.
De proefvluchten met het Fokkertoestel,
oestemd voor Minchin's oceaanvlucht, zijn
gisteren aangevangen. Nadat de piloot Sil'le-
T®. *>ij ontstentenis vain den Fakkervlieger
m Het toestel had ingevlogen, met
wiinchm als passagier, is de drie-uur-vlucht,
noomg voor het verkrijgen van luchtwaar-
'gheidseertificaten, 's middags te half drie
rat]Sevangen. De tocht is goed geslaagd.
Minchin en capt. Hamilton, die als
weeae-bestuurder de Oceaanvlucht hoopt
ONDERSCHEIDINGEN VOOR
VLIEGERS.
De Federation Aeronautique intematio-
nale te Zurich heeft de gouden medaille voor
de beste verrichtingen in de lucht in 1926,
toegekend aan sir Alan Cobham.
De medaille voor 1927 is toegekend aan
markies De Pinedo.
VLIEGTOCHT \NEDERLAND
AMERIKA?
Een zuiver zakelijke opzet.
Naar de Msb. verneemt, zal binnen afzien-
baren tijd .een vliegtocht NederlandAme
rika worden ondernomen, uit een zuiver za-
kelijk oogpunt. De bedoeling van dezen tocht
is, in den kortst mogelijken tijd groote on-
dernemingen in Noord- en Zuid-Amerika te
bezoeken.
Deze vliegtocht wordt ondernomen in op
diacht van eenige groot-industrieelen hier te
lande, die voor gezamenlijke rekening een
vertegenwoordiger zullen uitsturen. De plan
nen voor dezen tocht, die reeds lang in be-
spreking waren, hebben Dinsdagavond hun
beslag gekregen. Als vertegenwoordiger is
aangewezen de heer P. Dobbe uit Amster
dam.
Van welke maatschappij men echter ge
bruik zal maken, is nog niet zeker, daar dit
afhangt van de zeer uiteenloopende aanbie-
dingen. Wel is zeker, dat wanneer de tocht
binnen twee maanden zal geschieden men
gebruik zal maken van een een-motorige
machine. Het is echter geenszins uitgesloten,
daar de aanbiedingen zeer hoog zijn, dat de
ondernemingen die dezen vliegtocht hebben
uitgeschreven, zelf een machine zullen laten
bouwen, en zelf de piloten zullen aanwijzen.
Volgens de berichten zal de tocht onge
veer een half jaar duren, teneinde de diverse
firma's grondig te kunnen bezoeken. De tocht
begint te Amsterdam en gaat verder over
West Ierland, New-Foundland, NewYork,
Canada en weer terug.
(Nadruk verboden).
Ik ben 'het niet eens met mijn stadgenoot,
Kees van Dongen, die in een interview ge
zegd heeft, dat de Hollandsche vrouw er even
elegant uitziet als de Parisienne; heel waar-
schijnlijk is de schilder van de Parijsche mon-
de en demi-monde, die tegen woo rdig nauwe-
lijks te scheiden zijn, het au fond met zijn
eigen uitspraak ook wel niet eens; maar men
woonit geen 30 jaar te midden van het meest
compTfmenteuse voTk ter wereld zortffer een
klap van de zweep mee te krijgen. Waar men
mee omgaat, daar wordt men mee besmetHet
is ook gemakkelijker onder een pseudoniem
een eerlijke uitspraak te dloen en daar zal ik
dns maar van profiteeren en- er sommige van
mijn lezeressen van laten profiteeren, want ik
ben er, omdat ge mijn brieven leest, van over-
tuigd, dat ge bijna alien er binnen de gren-
zen van uw miiddelen zoo aardig mogelijk
wilt uitzien!
De Hollandsche vrouw heeft, om gracieus
te zijn, met een voor de elegance groot kwaad
te vechten, dat is haar groote omvang ter
hoogte van de heupen. Dit kwaal is op drie
manieren tegen te gaan le door bewegmg te
nemen, 2e. door een minder materialistische
leefwijze. Hollandsche vrouwtjes „snoepen"
graag! 3e. door het dragen van een corset,
oat we eigenlijk „ceinture noemen en dat ge-
heel of gedeeltelijk van elastiek is. Er is zelfs
een slankmakend corset uitgevonden van
.feuille-de caoutchouc", dat is zuivere rubber,
en waarmee men dagelijks een tijdje moet
gaan wandelen. Men komt dan telkens gc-
weldig transpireerend, maar ook eenige
grammen lichter, dus eenige milimeters min
der omvangrijk thuis. Het is ook niet moeilijk
u zelf een dieet o^te leggen, niet veel suiker,
meelspijzen en lekkers, bruin- inplaats van
wit brood, veel bladgroente en fruit Niet
a 11 een die vrouwtjes, die door de natuur met
een te groote hoeveelheid vet zijn bedeeld,
maar ieder vrouw, die de moderne luchfig ge-
maakte jurkjes dragen wil, heeft daarvaar
maakte jurkjes dragen wil, heeft daarvoor
mannequins, die om haar soms onberispelijke
lijn gekozen worden, om de toiletten van
groote modehuizen te lanceeren, die toch op
een corset dragen.
Corsetierc zijn is een verantwoordelijk vak,
en het is moeilijk aan elke vrouw een aan de
mode-eischen beantwocrdend figuur e geven;
d.i. op het oogenblikbreed'e schouders, smal
le heupen, maar vocral niet meer de platte
buste, die sommige vrouwen door nauwe bras
sieres (bustehouders) insnoerden. De moderne
vrouw is niet stijf, maar ook niet slobberig;
zij heeft een energieke, nafuurlijke houding
Voor elk figuur is een ander corset noodig;
zware vrouwen hebben een stevig corset van
dril of zijden gebrocheerde corset-stof, van
voren geregen en iets hooger dan het middel.
Voor breeds heupen een corset met elastieken
inzetsel op de heup, en om een dikke maag te
steuneneen niet te aag corset met een breede
band an elastiek van voren bovenaan.
He61 zware figuren hebben overal steun
noodig en nemen "het best elastieken buikgor-
del met erover het z.g. model .lover's form",
dat heupen en buste steunt en bretelles over
de schouders heeft.
Elke vrouw moet voorts een bustehouder
dragen onder de dunne, zich aan het lichaatn
voegende stoffen. De brassieres omvatten
alleen de buste en hebben smalle bretelles.
zijn van dunne zijden- of katoenen tricot of
van tulle of kant, of zij vormen een overgang
naar het corset, waarmee ze een geheel schij-
nen te vormen en zijn dan ook van corset-
stof, maar steeds moeten ze de buste steunen,
nooit plat drukken.
Dat onze corsetten bijna geen baleinen heb
ben, betioef ik wel niet meer te zeggen!
Wat verder een, voor de Hollandsche
vrouw moeilijk te leeren kunst is, is het juiste
toilet op de juiste plaats te dragen: g6en
mouwlooze toiletten van gebloemde mousse-
line-de-soi 's morgens in de Kalverstraat,
sohoentjes van reepjes eer gevlochten bij een
gepailleteerde avondjapon, tenzij dan zilver-
leer is gebruikt, wat juist weer heel chic en
modieus is. Geen gekleurde toiletten of smo
king circus of Scala. En vooral nergens te
korte rokken, die boven de knie blijven.
De Hollandsche vrouw heeft meestal goed
gevormde beenen, maar het staat haar, die
uiteraard fatsoenlijk is, bespottelijk zich onbe-
hoorlijk te kleeden. Ik kan u niet genoeg aan-
raden alleen de echte Parijsche dame na te
doen in uw kleeding en niet dat soort vrou
wen, dat ge ziet in de music-halls en nacht-
restaurants, waar de fatsoenlijke Frangaise
zich niet vertoont.
Laat uw haar niet te kort knippen of te sterk
onduleerea, zooals apachen-meisjes; de
vrouw, die ge zoudt willen navolgen, draagl
het haar tot halverwege de ooren, in enkele
breede golven. Maar overd'rijft de eenvoud
niet door met een roode glimmende neus te
loopen.zonider er echter steeds met een poeder-
kwastje aan bij- te werken. Gebruik ge poeder,
zooals de Parisienne, pas ze dan ook toe als
zij, d.w.z. niet alleen op den neus, maar op
het heele gezicht, dat vooraf met een vetlooze
creme is ingesmeerd, anders kruipt de poeder
in de porien en „houd:t" niet. Ik moet wel be-
kennpn, dat de meeste Parisiennes wat „rou-
ge" als zalf onder de poeder of als poeder
over de lidit-okerachtige-rose poeder op de
wangen doen, en met een rocde stift de lip-
pen wat ophalen, maar het is zoo grijs soms
in de straten van Parijs en het avondlicht
in de groote winkels en in de metro, en dat
alles maakt zoo bleek
Trouwens, luistert u, wat ik las in een mo-
detijdscrift van een eeuw geleden, 1827:
..Of het dan rouge" is in een porseleinen
potje of azijn-rood, crepon, rouge-serkis,
Atheensch roodgroen, blaadjes uit Spanje.
tabletten van de Chineesche vrouwen, of wel
rose in schoteltjes van de bloemen-fabrikan-
ten, vele vrouwen gebruiken „rouge"'en ze
worden er wel toe genoodzaakt door het schel-
lc licht van de groote gaslampen. Arme
vrouwtjes, die door een onvoorziene oorzaak
zouden flauwvallen, want zij zouden niet
bleek worden en de gevolgtrekking zou wor
den gemaakt, dat zij rouge hadden."
Maar is zij aan zee of erger- buiten in
haar mooie land, dan laat ook de Parijsche
vrouw haar wangen alleen door de zon kleu
ren, want haar groote geheim is haar uiter-
lijk te laten harmonieeren met haar omgeving
CO LINE.
Provinciaal nieuws
H E R H A LING SO E F E NI NO E N.
Van 8 tot en met 24 September a.s. zullen
te Den Helder dienstplichtigen voor herha-
lingsoefeningen onder de wapenen -komen
(de onderofficieren van 1 tot en met 24 Sep
tember a.s.).
CURSUS AAN DE STORMSCHOOL.
Aanvangende 29 Augustus a.s. zal een
Cursus worden gehouden fcij de Stormschool,
waaraan zal worden deelgenomen door de
hierna vermelde dienstplichtigen^ voorge-
oercriden van de Kaderklasse van het 2ie Re
giment Infanterie, n.l.: de sergeanten-titulan
H. K. Finkensieper. Tih. G. Rood, W. Vuijk,
P. de Jong, A. w. Boersen, S. Brouwer,
D. J. Harder, F. Kohne, W. Machielse, L. H.
E. de Ridder, J. Swidde en J. Willig, alien
uit <ie provincie Noond-Holland.
UIT KENNEMERLAND.
D°e handel in dunne en dikke boonen, welke
de vorige week zoo hoopvol begon, is spoe-
dig verloopen. Woensdagmiddag begon het
nog met een redelijke prijs, doch spoedig
was het mis en de prijs liep Vrijdag zooda-
nig terug, dat het bijna niet de moeite loon-
de om te plukken.
Voor ons was dit verschijnsel verklaar-
baar, daar er te veel kwam voor binnenland
en de fabrieken verwerkten alleen snijboonen,
zoodat er niets door de fabrieken werd ge-
kocht.
Maandag was het beter en de prijs liep
ongeveer 100 pet. omhoog, dit was eenigszins
verklaarbaar, want het was een katholieke
feestdag dus weinig aanvoer en tevens
werd er voor de fabrieken gekocht.
We waren dus nieuwsgierig naar den
Woensdag, doch de morgenveilingen te Hei-
loo en Castricum zetten hoopvol in, terwijl't
begin der middagveiling eveneens uitstekend
verliep. De prijzen van gister waren 14 a
24 voor snijboonen, 12 a./ 17 voor dikke
boonen, I 18 a 23 voor tros en 16 ii
21.50 voor dunne (enkele) boonen, alles per
100 Kg
De aanvoer van doperwten, raspers en ca-
pucijners werd kleiner en de prijzen bleven
vrijwel gelijk.
De aanvoer van blcemkool blijft op peil,
doch de kwaliteti was beduidend beter dan
de vorige week, ook werd de prijs beduidend
hooger en varieerd? tusschen 1 3a/ 17 50
voor lste soort en f 6.50 h 10.50 voor 2de
soort alles per 100 stuks.
De aanvoer van peen blijft op peil en de
prijzen zijh beter geweest dan de laatste da
gen; de noteering van heden was 8 a 12
per 100 bos, afwijkende kwaliteit bracht ech
ter een lage (te lage) prijs op.
De aanvoer van komkommers blijft aanhou-
den en de prijzen blijven abnormaal laag, n.l.
1.50 A 4.50 per 100 stuks, terwijl afwij
kende kwaliteit waardeloos is.
Fruit, als bessen, kruisbessen en frambo-
zen is duur, vooral de eerste vruchten zijn
zeer gewild en voor zoover goede han-
delssoorten als Kruidenierspeer en Yellow
Transparant, heel duur, terwijl de vruchten
voor export een redelijken prijs opbrachten.
De prijs van aardappelen was onveran-
derd, met een neiging tot prijsverhooging
de prijs varieerde van 6 tot 8.50 per 100
Kg.
De tomatenhandel wordt van beteekenis en
de handel is vlug, doch de prijs is niet hoog,
n.l. 18 a 20 voor A., 15 A 17 voor B
en 4 A 8 voor C., alles per 100 Kg.
De overige aanvoer geeft geen reden tot af-
zonderlijke vermelding.
UIT ZUIDSCHARWOUDE.
Van Ged. StatenHs bericht van goedkeu-
ring ontvangen op de wijziging en aanvul-
ling der verordening op de winkelsluting in
deze gemeente, waartoe de raad 31 Maart 11.
besloot, w. o. meer dispensatie wordt ver-
leend ten opzichte van de Zondagssluiting
aan die winkels waar in hoofdzaak tabak,
sigaren of sigaretten, fruit of visch wordt
verkocht.
Deze winkels moetpn op Zondag gesloten
zijn na des avonds 10 uur.
UIT URSEM.
Gevonden in deze gemeente, nabij de R.K
kerk, een gouden dasspeld. Inlichtingen ver-
strekt de gemeentepolitie.
UIT SCHAGEN.
Te St. Maartensbrug gem. Zijpe is afge-
brand de groote boerenplaats, bewoond door
den heer B. Appel, eigendom van den heer
A. Appel aldaar. Het ongeval wordt aan
hooibroei toegeschreven.
UIT OUDKAR5PEL'.
Voor de uitgeschreven vqorwedstrijden voor
de Olympiade in 1928, welke door den N.-
Hoila-ndschen Ath-letiekbond op het D.T S -
terrein al'hier gehouden worden, zijn 181
deelnemers, dames en heeren ingeschreven,
verdeeld over 33 yereenigingen.
Door verschilileride vereenigingen en par-
ticulieren zijn daarvoor prijzen geschonken
en we vememen dat ruim een 50-tal medail-
les enz. beschikbaar zijn.
Deze wedstrijden hebben as. Zondag
plaats, terwijl Maandag en Dinsdag kinder-
en voHcswedstrijden gehouden worden.
Voor de bondswedstrijd, welke half
September te Lopik gehouden wordt. heeft
de kolfclub ..Volharding" na een onderlinge
wedstrijd als korpskolvers aangewezen C.
Paarlberg, P. Gelder en S. Ton en als plaats-
vervangers C. Vlug, H. Aarts en P. Kats.
UIT WINK EL.
Woensdagmiddag had de tinmiennan J. S.
het ongeluk, van het dak van een in aan-
bouw zijnd huis te vallen, met bet noodlotti-
ge gevolg, dat hij kreunende van pijn werd
opgenomen en- bij de buren binnenigebracht.
Onmiddellijik ingeroepen geneeskundige
hulp achtte overbrenging naar het zieken-
huis te Alkmaar noodzakdijk.
WIELRENNEN.
De toer door Nederland.
45 renners zijn gestart voor de eerste
etappe Amsterdam—Maastricht. Winnaar
werd de Duitscher Henri Kessmeier. 2e de
Rotterdammer J. Ondenaarde. De eindspurt
werd tusschen 22 renners uitgevochten. 29
renners hebben het eerste traject afgelegd.
Maastricht—Deventer (190 K.M.) is thans
aan de beurt.
MOTORRIJDER OVER DEN
KOP GESLAGEN.
Gistermiddag is op den Rijksweg tusschen
Arnhem en Nijmegen bij Oosterhout een ern-
stig motorongeval gebeurd. De kunstschilder
Schilt uit Arnhem reed op zijn motorrijwiel
met een vaart van 40 K.M. naar Nijmegen.
Op de duo zat de heer G. Stout uit Arnhem,
gedelegeerde van den Wielrijdersbond en
voorziifc"- ---- dc afdeeling Gelderland van
den N. W. B., die even te voren hier fer stede
de controle had uitgeoefend bij de komst der
deelnemers aan de toer door Nederland. Bij
Oosterhout moest men een drietal wielrijders,
die in de richting Nijmegen gingen en naast
elkaar op den weg reden, passeeren. Uit de
tegenovergestelde richting naderden tegelij-
kertijd twee dames, eveneens op de fiets. De
heer Schilt kon niet meer door den haag van
wielrijders heenkomen en reed tegen een der
wielrijdsters aan. De motor sloeg over den
kop en de heeren Schilt en Stout werden een
eind weggeslingerd. Ze liepen verschillende
bloedende wonden op, terwijl van den heer
Schilt een arm werd ontwricht. Zij zijn ver
bonden door een geneesheer uit Lent. Erger
was het gesteld met de wielrijdster, mej.
Hendriksen, uit Zwolle. Zij is ernstig gewond
per auto naar het ziekenhuis te Arnhem ver-
voerd.
GELDBUSJES VOOR DE BLINDEN
GELEDIGD.
De Centrale recherche te Rotterdam, heeft
den zeventienjarigen J. J. L. S., aangehou.
den die er van verdacht wordt op verschil
lende politiebureaux de geldbussen, waarin
gaven voor de blinden kunnen worden ge-
daan, geledigd te hebben. De jongen was in
dienst van een schoenmaker, die voor de po
litic werkte. 's Maandags en Zaterdags
moest hij het werk aan de verschillende bu
reaux affleveren. Het gebeurde dan wel eens,
dat hij een oogenblik alleen in de wachtzaal
gelaten werd en van deze gelegenheid maak
te hij gebruik om de bussen te ledigen.
De jongen heeft een volledige bekentenis
afgelegd. Hij verteerde het geld -in een kroeg-
ie onder de gemeente Kethel.
VERZEKERING VAN TAXI-
PASSAGIERS.
De Haarlemsche raadsleden mr. J. Ger-
ritsz en W. A- J- van de Kamp a-lhier, heb
ben, nu B. en W. mededeelden, dat er naar
hun meening geen reden bestaat om ver-
pliehtend de verzekering van taxi-passagicrs
voor te schrijven, voorgesteld het college uit
te noodigen zoodanige maatregelen te ne
men, dat passagiers, vervoerd door onderne-
mers van taxi-rijtuigen, welke van de ge
meente toestemming hebben verkregen op
bepaalde plaatsen te stationneeren, verplicht
worden de door hen te vervoeren passagiers
te verzekeren tegen nadeelen, welke voor die
passagiers uit dat vervoer kunnen ontstaan,
voor zoover de nadeelen niet zijn veroorzaakt
door de schuld van die passagiers zelf.
EEN BOE1ER NABIJ GROUW
OMGESLAGEN.
Dinsdagavond is een gezelschap van vier
mannen en vier jongens uit Leeuwarden, dat
een zeiltocht naar Grouw had ondernomen,
op den terugweg met hun boeier op de Kruis-
waters omgeslagen. Alle zeilers geraakten te
water. Twee van hen. die onder net zeil wa
ren geraakt, verkeeraen eenige oogenblikken
in levensgevaar. Door het zeer flinke optre-
■den van den schiipper de man had nog
wel slechts 6en arm konden de drenke-
lingen aan wal worden gebracht.
Omwonenden verschaften naar de Telegr.
meldt zooveel mogelijk droge kleeren, waar-
na het gezelschap laat in den nacht te Leeu
warden arriveerde.
ZANDVOORT HEEFT EEN MEE-
VALLER.
Eenige dagen geleden is gemeld, dat Ge*
deputeerde Staten van Noora Holland de be-
grooting-1927 dezer gemeente hadden terug-
gezonden, omdat er een nadeelig slot zou
zijn van 130.000.
Thans heeft de regeering medegedeeld, dat
Zandvoort over vorige dienstjaren nog van
*.iet rijk te goed heeft een bedrag van
70.000.
Voor den Zandvoortschen belastingbetaler
is deze mededeeling als een zomerzonnetje
tusschen buii'ge seizoendagen.
BRANDEN.
Gistermiddag brak te Franeker brand uit
in de vetsmelterij van den heer J. Rollings-
wier alhier. De brandweer wist het vuur te
beperken tot de bovenverdieping. Deze
brandde grootendeels uit. Het gebouw was
op beurspolis verzekerd.
BESCHON'KEN CHAUFFEUR.
Gisteravond omstreeks acht uur is naar de
Telegr. meldt, op den Rijksweg Weert-Eind-
hoven een ernstig ongeval gebeurd. De on
geveer 20-jarige wielrijder De Graaf uit
Weert, die van zijn werk uit Heeze kwam,
werd nabij den overweg bij- Hushoven door
een in voile vaart ziinden auto aangeredend
De jongeman werd op den weg geworpen
en in bewustelo-ozen toestand opgenomen.'
Hij had een ernstige hoofdwonde en ook
bless urea in den rug bekomen, zoodat spoe-
d-ig vervoer naar het ziekenhuis noodig was.'
De chauffeur van den auto was in dol!e
vaart doorgereden. Later bleek, dat hij zeer
beschonken was. In een reparatie-inricnting,
waar de man even te voren geweest was om
scheuren in de banden der voorwielen van
den auto te laten herstellen, had men n.l. al
bemerkt, dat hij lang niet nuchter was. Men
vermoedde daar, dat ongelukken niet zouden
kunnen uitblijven. Daarom werd bij voor-
baat zijn nummer genoteerd. Spoedig zal
men hem nu wel te pakken krijgen.
VERKEERSKWESTIE TE VELSEN.
De Rijksstraatweg tusschen Velsen en
Santpoort werd met ingang van gister voor
een deel afgesloten in verband met de ver-
breeding en asphalteering. Wegens het te
verwachten drukke verkeer langs den Drie-
huizerkerkweg hebben B. en W. besloten,
dat de autobussen HaarlemIJmuiden; niet
over Velsen mogen rijden en verder dat de
autobussen van Alkmaar en Beverwijk naar
Haarlem niet langs genoemden weg mogen
rijden.
Dit beteekent, dat deze bussen dan door
den Velserpolder en over Spaarndam naar
Haarlem zouden moeten rijden, wat door de
smalle wegen niet wel mogelijk is, terwijl
door den langen omweg zeker geen reizigers
zullen meegaan.
De autobushouders van Alkmaar en Be
verwijk moeten voornemens zijn niet aan
het voorschrift te voldoen. Zij hebben heden
een spoedaud'ientie bij den Commissaris der
Koningin aangevraagd.
KORTE BERICHTEN.
De C.H. raadsfractie te Hifversum
heeft bij den raad een voorstel ingediend om
te komen tot een dansverbod voor de Zonda-
gen en algemeen erkende Christelijke feestda-
gen en voor werkdagen na tien uur's avonds
i,.f.