DE LANGE DE MORAAZ Credieten Deposito Effecten Zeetij^0si||e0i BifiMienland fiawe, omcexte ni| op de overblijfseTen van een bed het verkoolde lichaam van een so! daat. Het lag op den rug met een revolver op de borst. Het wapen lag dik onder de asch en het was niet te zien, of het was afgevuurd, ter- wijl aan het lichaam een wond niet meer te constateeren viel. In de nabijheid werden zes patronen gevonden, maar ook hier weet men niet, of ze afgevuurd, dan wel door de hitte ontploft zijn. De schade is groot. Het terrein van den brand gelijkt op een slagveld. Overal vindt men de resten van machinegeweren ontploft patronen, uitgebrande munitiewagens en be- schadigde uitrustingsstukken. Luchtvaart. HET GEVALLEN K. L. M.-VLIEGTUIG. Bij de K. L. M. is, zooals wij reeds gister in onze telegram-rubriek meldden, bericht ontvangen, dat het Fokkertoestel H-N A.D.U. type F. VIII, uitgerust met twee Jupfter- motoren, bij een noodlanding nabij Seven- oaks, tien minuten van het vliegveld Croy don, omstreeks kwart voor negen is veronge- lukt. De vliegende werktuigkundige, J. L. A. M. Brunklaus, werd gedood. Van de negen pas- sagiers zijn twee ernstig gewond. Over de anderen is nog niets bekend. De piloot Van Dijk bleef ongedeerd net vliegtuig was op weg van - Croydon naar Waalhaven en Schiphol. Het ongeluk is vermoedelijk toe te schrij- ven aan den meer dan slechten toestand van het terrein. Van Dijk heeft deze noodlanding onder zeer moeilijke omstandigheden moeten uitvoeren. Waarschijnlijk ten gevolge van het breken van een moer, was het richtings- roer onklaar geraakt, zoodat de piloot slechts de beschikking had over het hoogte- en even- wichtsroer. Eerste hulp was spoedig ter plaatse met verbandmiddelen en ziekenauto's. De H—N. A. D. U., de trots der K. L. M., deed sedeft twee maanden dienst op de lijn AmsterdamLouden v. v. Zoodra de onheilstijding hier bekend was, is een speciaal toestel van Schiphol via Waalhaven vertrokken naar Sevenoaks, om hulp te verleenen. Hierin gingen mee de chef van den technisehen dienst van Waalhaven, Guillonard; verder ir. Grasse van de Fokker- fabrieken en een ingenieur.van den Rijksstu- diedienst voor de luchtvaart. Ook de vertegenwoordiger van de K. L. M. te Londen heeft zich naar de plaats van de ramp begeven. Het slachtoffer was ongehuwd. Nadere be- richten spreken van zeven gewonden. De correspondent der Telg. te Londen meldt nog de volgende nadere bijzonderhe- den over het ongeval: Gistermorgen te ongeveer acht uur was het vliegtuig voor de gewone passagiers- vlucht naar Amsterdam opgestegen. De ma chine kwam ongeveer te 8.30 neer op een veld, circa drie K.M. van het kleine Seven- oaks gelegen, op ongeveer 15 K M. afstand van het vliegveld Croydon. Kort te voren had de staart losgelaten en deze was neerge- stort. Terwijl de stuurinrichting dus niet meer luisterde, trachtte de bestuurder, Van Dijk, blijkbaar een zoo goed mogelijke lan cing uit te voeren. Het gelukte hem inder daad een-val van groote hoogte te voorko- men, doch hij kon niet verhinderen dat het vliegtuig met een slag tegen den grond kwam. De benzinetank barstte open, doch vatte gelukkig geen vlam. De mecanicien, die de voile kracht van den val opving, was onmid- dellijk dood. De passagiers kwamen met betrekkelijk .licnte verwondingen en kneuzingen vrij. Geen van hen is ernstig gewond. Allen waren in .staat loopende de plaats van het ongeluk te verlaten. Acht of negen personen hebben ver- wondingen of kneuzingen bekomen. In het Sevenoaks-hospitaal werd de% eerste hulp verleend aan A. H. Obbink (Meppel), Karl E.J. Kaufmann, John de Lange, mej. Nora de Lange, mej. Martha Dijkstra, die als hun adres Londen of een voorstad opga- ven, doch voor het meerendeel blijkens de namen Nederlanders zijn. Ook eenige Engel- 6chen en Schotten bevonden zich onder de passagiers. Spoedig waren verschillende .autoriteiten van het veld van Croydon en van de K. L. M. op de plaats van het ongeluk aanwezig. In een grooten auto zijn de ge- wonden, na behandeld te zijn, van het Seve noaks-hospitaal afgehaald. Een ernstig on derzoek naar de oorzaak van het ongeval waaromtrent nog niets vaststaat, wordt in gesteld. Volgens een andere lezing zou de landing tamelijk goed gelukt zijn, doch zou het vliegtuig tegen een hindernis zijn gereden. Een en ander is echter op dit oogenblik niet nader te controleeren. Behalve de reeds vermelde namen van ge- wonde passagiers meldt een Reuter-telegram nog, dat ook verwondingen bekwamen A. Brock te Zwolle en Den Hertog te Amsterdam. Uit Londen wordt nader aan de Tel. meld: De vlieger van Dijk verklaarde in een on- derhoud met onzen correspondent, dat de vliegmachine zich op een hoogte van acht duizend voet bevond, toen hij een trilling in den staart der machine eonstateerde, die di rect begon te duiken. Ik wist echter zoo te manoevreeren, dat de iieus weer in de hoogte kwam. Op eens ging de machine dalen. Daar ik't traject doziinen malen heb afge- legd en dus zeer goed kende, besloot ik laag te vliegen, temeer daar de lucht zeer bewolkt was, toen het roer de aarde beroerde en de machine tusschen twee boomen kwam. De neus raakte den bodem en de machine kwam te land ongeveer drie inch van een boom. De benzinetank barstte open en vatte vlam, doch gelukkig had iedereen de machine bijtijds verlaten. De vlammen raakten de machine niet. Het was zeer gelukkig, dat al ien hun kalmte wisten te bewaren. Van paniek was geen sprake. De Nederlan ders bewaarden een buitengewone kalmte. Broek verklaarde, dat toen hij om acht uur Croydon verliet, de condities uitstekend^che- nen. Toen de machine op den grond terecht kwam, werden de zitplaatsen in de cabine inet geweld de hoogte in geduwd. j Het is een .wonder, dat geen der passagiers Ts geoooo. oe niet ernstig. toestand der gewonden is i ge Uit Seven Oaks wordt aan de Telegr. ge- meld): Op een van de glooiende landerijen in den omtrek van het liefdelijke Kentsche plaatsje Seven Oaks was gistermorgen de oude landbouwer Robert Payne aan den ar- bojd. Toen hij het gezoem van een vliegtuig- motor hoorde, keek hij werktuigelijk op; zoo vaak immers had hij reeds de mailvliegtui- gen uit Croydon zien passeeren. Terwijl hij het vliegtuig natuurde, zag hij, dat plotse- hng het staartstuk zich van het toestel los- maakte en in een nabijzijnd veld neerstortte. Het stuurloos geraakte vliegtuig beschreef 'n scherpen cirkel. Een oogenblik scheen het toestel, dat snel de aarde naderde, nog door den wind gedragen, toen viel het neer. En weldra ging de marer rond van 't ongeluk, dat het K. L. M.-vliegtuig de H.-N.A.D U. was overkomen en dat den werktuigkundige Brunklaus het leven kostte. Eenige uren later bracht een auto ons op de plaats des onheils. Het park van den heer R. S. Herris in St. Julian's op Seven Oaks, waar de machine is neergestort, levert een typisch voorbeeld van het Engelsche land- schap in deze omgeving. Het terrein is over al heuvelachtig en op de groene glooiing staat af en toe een forsche boom. Het is op een van deze glooiingen, dat de machine tus schen twee boomen is neergekomen. Het eigenaardige is, dat het linker gedeelte wei- nig schade heeft geleden. De linkervleugel is nagenoeg intact gebleven en de propeller is noch gebroken, noch beschadigd. Ook het deurtje van de cabine was onbeschadigd en kon geopend worden. Doch hoe anders ziet de rechterzijde der machine er uit. Het is een groote ruine. Het toestel is tusschen twee boomen gevallen met het gevolg, dat de rechfervleugel bij de botsing is afgeknapt en de rechtermotor (de H-N.A.D.U. is, gelijk men weet, het eenige K. L. M.-toestel, dat met twee z-motoren is uitgerust) sloeg door den romp heen. De ge- heeie rechterwand van de cabine werd inge- drukt, terwijl ook een der benzinetanks barstte. Aan deze fatale rechterzijde zat de onge- lukkige mecanicien Brunklaus. Onder den in den romp doordringenden motor moet hij on- middellijk gedood zijn. Van den boom, waartegen het toestel vloog, knapten eenige dikke takken als lucifershoutjes af. Ieder, die de ruine zag en onmiddellijk waren na- tuuriijk, hoewel het particulieren grond was, tientallen nieuwsgierigen ter plaatse noemde het een groot wonder, dat de ne gen passagiers en de piloot er met zulke onbeteekenende wonden waren afgekomen. Ronriom de plek des onheils lagen alle mogelijke stukken hout verspreid. In de ca bine zelf was bjtt een ruine van ijzeren sta ven, stangen en buizen; hier en daar zag men groote bloed- en benzinevlekken. Aan den staart ontbrak het stuurstuk, dat als het ware van het canvas was afgescheurd. Vlak bij den boom, waarop het vliegtuig neerviel, stond een andere, die kort geleden door den bliksem was getroffen. Op geen honderd meter afstand staat het groote huis van den heer Herris, die ons ver telde, hoe hij 's morgens aan het ontbijten was, toen hij den motor van een vliegtuig ylakbij hoorde, waarop hij echter geen oogen bhk acht sloeg. Plotseling kwam evenwel zijn butler binnenstormen, die hem vertelde dat de machine in het park was neergestort! Van zijn raam uit zag hij het vliegtuig lig- gen. Onmiddellijk gat hij zijn geheele per- soneel bevel, de noodtge hulp te verleenen terwijl hij zelf onverwijld per telefoon de plaatselijke politie, doktoren, het vliegveld te Croydon en het Seven Oaks Cottage Hospi tal van het gebeurde op de hoogte stelde Binnen een kwartier na het ongeval waren reeds twee doktoren ter plaatse. De gewon den waren alien in staat, naar het huis loopen, waar hun de eerst noodige hulp weid verleend. De mannelijke passagiers wisten zichzelf uit de ruine te bevrijden en onmiddellijk hielp men de beide dames. Een groot geluk mag het worden genoemd, dat de machine n:et brand is gevlogen, zoo als zoo vaak bij dergelijke ongevallen ge beurt. Nog gelukkiger is dit, omdat de uit de tank vallende benzine voor een groot deel op de passagiers viel. Nadat in de villa van den heer Herris de eerste hulp was verleend, werden alle passa giers per auto naar het ziekenhuis te Seven Oaks vervcerd, waar zij verbonden werden. Geen van alien behoefde echter te worden opgenomen. Het stoffelijk overschot van den ongelukkigen mecanicien werd naar he plaatselijk lijkenhuis overgebracht. De kalmte van den piloot. In Seven Oaks troffen wij later de pi oot Van Dijk aan, wien men het nauwelijks kon aanzien, dat hij nog geen halven dag gele den ternauwernood aan den dood ontsnapt was. Alleen een paar wondjes op het ge zicht, het voorhoofd en de neus en een bloed- vlek op zijn boord wezen op het ongeluk. Hij was de kalmte zelf. „De machine, waarmede ik te Groydon opsteeg'zoo verteide hij, „mag vijftien pas sagiers veryoeren, doch slechts negen waren er in de cabine aanwezig, zoodat de totaie bemanning, de mecanicien en ik inbegrepen, uit elf personen bestond Het totaie gewicht der machine, geladen en wel, bedroeg 100 Engelsche ponden minder dan het geootioof- de gewicht van 2690 Engelsche ponden. Ik had zonder de minste moeite de machi ne van Amsterdam naar Croydon gebracht, waar zij op de gewone wijze door de meca- niciens werd nagezien. 's Morgens ontving ik de mededceling, dat het toestel in orde was en de start om 8 uur 10 min. leverde geen moeilijiltheden op. Toen ik echter boven Seven Oaks op een hoogte van ongeveer 300 meter vloog, zwenk- te ae machine plotseling naar rechts en de staart begon te trillen. Instinctmatig gevoel- de ik, dat er iets aan het roer haperde en het is een groot geluk te noemen, dat ik erin slaagde, het voorstuk van de machine in de hoogte te houden. Het toestel was echter vol- komen uit mijn macht. Ik sloot de motoren af. Een val was niet meer te voorkomen. Ik kon niet bepalen, waar ik zou landen Der- tig seconden nadat het roer van de machine was afgevallen, lagen wij op den grond. Hoewel het weer wat ruw was, gel oof ik niet, dat dit invloed heeft gehad op het on geluk. Het feit dat het roer losliet, is volgens mij de eenige oorzaak". Het getechtelijk onderzdek. Het spreekt van zelf, dat de piloot Van Dijk en ook de andere passagiers zoo gauw mogelijk naar Nederland wilden vertrekken. Zij moesten chter als getuigen optreden bij het gerechtelijk onderzoek naar de dioodsoor- zaak van den mecanicien. Aanvankelijk was dit onderzoek op heden bepaald, maar in verband met het verlangen van Van Dijk en de passagiers om naar het vaderland terug te keeren, had1 reeds gistermiddag in de „coun cil chambers" van Seven Oaks dit onderzoek plaats. Daarbij was ook een vertegenwoor diger van het ministerie van Luchtvaart aanwezig, die mededeelde, dat van wege zijn departement een technisch onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk zal worden ingesteld. Bij het verhoor der verschillende getuigen deden zich geen nieuwe feiten voor, welke niet reeds vermeld zijn en de jury besliste, dat de dood een gtvolg was van het ongeluk, terwijl zij tevens haar sym- pathie betuigde met de nabestaanden van den overledene. De lijkschouwer begon met te wijzen op de groote tegenwoordigheid van geest van den piloot Van Dijk, wiens kundig en tijdig optreden wellicht heeft voorkomen, dat het ongeluk nog ernstiger afnivtingen aannam. DE VERMISTE AMERIKAANSCHE VLIEGERS. De minister van marine deelt mede, dat de oorlogsschepen tot Donderdag nog naar de verdwenen vliegers zullen blijven zoeken. Hrmes 21 Aug. v. Bourgas te Varna. Irene 22 Aug. v. Algiers te Amsterdam. Juno 20 Aug. v. Vigo te Lissabon. Notes 20 Aug. v. Malta n. Venetie. Orpheus 21 Aug. v. Amst. te Zwijndrecht. Perseus, Amst. n. Kopenhagen 21 Aug. v. Holtenau. Pluto 20 Aug. v. Bari n. Catania. Strabo 20 Aug. v. La Pallice n. Amst. Simon Bolivar 22 Aug. v. Hamburg te Amst. Theseus 21 Aug. v. Bilbao te Santander. Venezuela 20 Aug. v. Cristobal n. P. Co lombia. Venus 21 Aug. v. Pireaeus te Syra. Vesta 20 Aug. v. Malta n. Alexandria. KON. HOLL. LLOYD. Drechterland (thuisr.) 20 Aug. n.m. v. Rio Janeiro. Flandria (uitr.) 20 Aug. n.m. 5 uur van Coruna. Gelria (Vacantiereis) 22 Aug. te Geranger; Goed weer. Alleswel. Kennemerland 22 Aug. v. Hamburg te Amst. ROTTERDAM—ZUID AMERIKA LIJN. Aluda (uitr.) 21 Aug. v. Antw. te Rott. Blijdendijk 21 Aug. v., Philadelphia te Balti more. Eemdijk, Pacifickust n. Rott., 22 Aug. te Londen. Moerdijk, Antw. n. d. Pacifickust, 21 Aug. te Londen. Veendam 20 Aug. v. Rott. te New York. Volendam 20 Aug. v. New York n. Rott. TEGEN DE NUTTELOOZE OCEAANVLUCHTEN. De ongelukkige afloop van de wedvlucht San FranciscoHonolodoe, waarbij twee vliegtuigen zoek geraakt zijn, terwijl nu ook nog een derde toestel, dat uitgevlogen was om de vermisten te zoeken, verloren is ge raakt, maakt, dat er in de Vereenigde Staten stemmen opgaan om nu> aan de nuttelooze vluchten over den Oceaan eens een eind te maken. Eerst zijn Nungesser en Coli omgeko- men, toen de St. Roman en zijn metgezel, nu weer 7 menschen bij deze wedvlucht (on- geacht de drie, die bij de voorbereiding al verongelukt zijn), en dat acht men welletjes. Indien met de vluchten de aviatiek inderdaad vcoruitgebracht werd, zou het wat anders zijn, maar volgens de tegenstanders is dat niet hetgeval, zijn het slechts bravurstukjes om een sensatiezoekend publiek te bevredi- gen en zichzelf een kortstondige beroemdheid te verwerven. En dat, zoo zeggen ze, is zoo- veel menschenlevens niet waard. En evenmin de verspilling van kapitaal, dat met de po- gingen tot opsporing van de vermisten ge- moeid is. Zijn er thans niet een veertigtal schepen, koopvaarders en oorlogsbodems, al vier dagen aan 't afzoeken van de zee tus schen de Amerikaansche kust en de Hawai'- eilanden? Men sla de oeconomisce verspil ling, die hiermede gemoeid is, toch vooral niet te laag aan. Inderdaad kan de vraag rij- zen of alle Oceaanvluchten,- die den laatstcn tijd uitgevoerd zijn, volledig verantwoord waren. Vooral tegen een wedvlucht kunn^n in dat opzicht gegronde bezwaren aange- vcerd worden en ook tegen een deel van de vluchten over den Atlantischen Oceaan, die alleen sportieve waarde hebben. Daarnaast valt echter, zocals hier meermakn uiteenge- zet is, de beteekenis van sommige dier vluch ten niet te ontkennen, die de wegbereiders zijn van en post-, passagiers- en vrachtvcr- keer over den Oceaan, dat vroeger of later ongetwijfeld komen zr.l. STOOMVAARTLIJNEN. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Borneo 21 Aug. v. Amst. n. Batavia. Kambangan (thuisr.) 21 Aug. te Lissabon. Karimata 21 Aug. v. Java, 1. v. Havre te Amst. Rotti (thuisr. 20 Aug. te Londen. (Verb.) Saleier (uitr.) 21 Aug. van Antwerpen Johan de Witt 21 Aug. v. Amst. te Batavia. Kambangan (thuisr.) 22 Aug. v. Lissabon Prinses Juliana'(thuisr.) 22 Aug. v. Algiers Simaloer (thuisr.) 22 Aug. v. Padang. Singkep (thuisr.) 22 Aug. v. Madras. KON. NED. STOOMBOOT-MIJ. Ajax 22 Aug. v. Hamburg te Amst. Baarn 20 Aug. v. Antwerpen te Delfzijl. Mnierva 21 Aug. v.'Amst. te Hamburg. Nero 22 Aug. v. Gothenburg te Amsterdam. Notos 20 Aug. v. Malta n. Venetie. Odysseus 21 Aug. v. Amst. te Hamburg. Pollux 22 Aug. v. Hamburg te Amst. Prins der Nederlanden 22 Aug. v.v Kopen hagen te Amsterdam. Adonis 20 Aug. v. Tunis n. Algiers. Ares 21 Aug. v. Bremen te Amst. Breda 21 Aug. v. Cristobal n. Cura5ao. Deucalion 20 Aug. v. Algiers te Catania. Doros 21 Aug. v. Malaga te Melilla. Eos 21 Aug. v. Genua te Amst. Euterpe, Amst. n. Odense, 21 Aug. v. Hol tenau. Herculs 20 Aug giers. Edam, v. Rott. n. N.-Orleans, 20 Aug. van Tampico. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Modjokerto 20 Aug. v. Hamburg te Schie dam. Patria (uitr.) 20 Aug. v. Colombo. Tambora 21 Aug. v. Batavia te Rott. Bandoeng (uitr.) 20 Aug. te Belawan. Gorontalo 22 Aug. v. Batavia te Soerabaja. Kertosono (thuisr.) 21 Aug. v. Perim. Tjerimai (thuisr.) 22 Aug. v. Sabang. HOLLAND—AFRIKA LIJN. Heemskerk 21 Aug. v. Beira 1. v. Antw. te Rotterdam. Jagersfontein 20 Aug. v. Locarno Marques naar Beira. Meliskerk 22 Aug. v. Mombassa n. Tanga Randfontein (uitr.) 20 Aug. te Malta. HOLLAND—BRITSCH-INDIe LIJN. Andijk 21 Aug. v. Antw. te Rott. Koudekerk (uitr.) 20 Aug. v. Suez. Kieldrecht (thuisr.) 21 Aug. v. Colombo Ridderkerk (thuisr.) 22 Aug. te Bombay. HOLLAND—OOST-AZIe LIJN. Ouderkerk (uitr.) 20 Aug v. Manila. Gemma (thuisr.) 20 Aug. te Gibraltar. Oldekerk 21 Aug. v. Hamburg te Bremen. Zosma (thuisr.) 21 Aug. v. Sabang. HOLLAND—AUSTRALIA LIJN. Alderamin (thuisr.) 22 Aug. v. Port Said. Abbekerk (uitr.) 21 Aug. te Melbourne. JAVA—BENGALEN LIJN. Bcrdowoso 22 Aug. v. Calcutta tc Batavia. Ceylon 22 Aug. v. Java te Calcutta. JAVA—NEW YORK LIJN. Madioen, Batavia n. New York, 21 Aug. v. Sabang. STOOMVAART MIL OCEAAN. Agamemnon, 21 Aug. v. Bremen te Amst. Autcmedcn v. Japan n. Rott. 21 Aug. te Gravesend. Machaon, v. Japan n. Rott. 19 Aug. van Port Swettenham. Patroclus. v. Japan n. Rott. 21 Aug. te Suez. Phemius 21 Aug. v. Rott. n. Hamburg EMZETCO LI IN. Jonge Jacobus 21 Aug. v. Rott. te Alicante. AUTO-ONGEVAL BIJ SIDDEBUREN. Zaterdagavond is op den Woldweg tus schen Siddeburen en Steendam een auto in groote vaart tegen een boom gereden Hierbij werd de chauffeur, G, Maathuis uit Appinge- dam, zoodanig verwond, dat hij later aan de gevolgen overloed. De vijf inzittende heeren, uit Veendam, Appingedam, Weiwerd en Sid deburen afkomstig, liepen min of meer ernsti- ge hoofdwonden op. De heer Kamminga moest naar het Academisch Ziekenhuis alhier worden vervoerd. Zijn toestand is redelijk wei. De politie, die onmiddellijk een onderzoek ter plaatse heeft ingesteld, is tot de conclusie gekemen, dat de auto waarschijnlijk met een snelheid van meer dan 76 K.M. heeft gereden Het voorste gedeelte van den auto is als het ware om den boom heen gckneld. De botsing heeft plaats gehad in een bocht. Alle inzitten- den werden uit den auto geslingerd. De over- leden chauffeur M. had een schedelbreuk op- geloopen en zat geheel bekneld tusschen de stuurstang en de leuning van zijn zetel. MAASDAM BIJ BELFELD BEZWEKEN Uit Roermond wordt aan de Telg. gemeld: In aansluiting op ons bericht omtrent het vollbopen van den stuwput in de Maas bij Sambeek, ten gevolge van den sterken was, kunnen wij thans melden, dat men hedenmid- v. Constantinopel naar Al- dag ook te Belfeld den put, waarin de sluis vanwege den dienst der Maaskanalisatie wordt gebouwd, oncer water neett ldten mo- pen, daar anders gevaar dreigdc, dat de dam- wanden door den sterken ruk van het wabr •zouen bezwijken. Een der dammen, welke aldaar ten behoeve van het maken van het boventoeleidingska- naal naar de sluis in dit gedeelte der rivier door den aannemer Klos is gelegd, is om streeks 6 uur hedenavond bezweken. Floewel het water voor den tijd van het jaar buitenge woon hoog is en de aannemers, die de ver schillende in uitvoer zijnde werken der Maas kanalisatie hebben aangenomen, hiervan veel schade ondervinden, is gevaar voor een ern- stige overstrooming voorloopig niet te duch- ten, mede in verband met het felt, dat heden avond uit Maastricht geringe val was ge meld. 6 RELLETJES TE AMSTERDAM. Sacco en Vanzetti. Gisternamiddag en gisteravond zijn te Amsterdam meetings gebouden om te betoo- gen voor Sacco en Vanzetti. In den laten middag werd een meeting gehouden op het Parkschouwburgterrein, welke was belegd door het N. A. S. Nadat een paar sprekers het woord hadden gevoerd, werd een betoo- ging gehouden. Van het Parkschouwburg terrein werd getrokken door de Plamtage en de Sarphatistraat, langs Seintuurbaan naar het Sarphatipark. Daar werd de stoet ont- bonden. Tegen acht uur werd opnieuw ver gaderd. Thans in het gebouw van Handwer- kers Vriendenkring. Hier was het de C. P. H., die de vergadering had bijeen geroepen Nauwelijks een half uur heeft deze bijeem komst geduurd. Er werd wederom met doe- ken gedemonstreerd voor Sacco en Vanzetti. Van de Roeterstraat werd gewandeld naar de Plantage en vandaar langs de N. Heeien- gracht naar het Waterlooplein. Nadat de stoet was ontbonden, wilde de menigte in de richting van de Jodenbreestraat weg trekken. Daarin werd zij door de politie verhinderd. Er had eenig verzet plaats, waarop met gummistok en sabel werd gechargeerd. Een paar betoogers werden daarbij gewond. Zij werden naar het politiebureau op het J D. Meijerplein gebracht. Door den G. G. en G. D. werden ze verbonden. De eene, die een wond aan den arm had, kon naar huis gaan, de ander, die enkele hoofdwonden had, werd na verbonden te zijn naar het Binnengast- huis gebracht. De wonden waren niet van ernstigen aard. Inmiddels was een deel der betoogers de binnenstad ingetrokken. Am- stelstraat, Rembrandtplein en Regulierbree- straat waren daarop het tooneel van eenige ongeregeldheden. Een steen, die naar een politieinspecteur was geworpen, was de aanleiding tot een paar charges. Ook hier werden twee burgers gewond. Zij ook had den hoofdwonden en werden door den G G. en G. D. naar het Binnengasthuis overge bracht. Op de Reguliersbreestraat werden de remmen van een auto losgemaakt, waar- na deze aan het rijden werd gebracht. Deze wagen kwam bijna in botsing met een tram. Juist bijtijds werd hij nog door rechercheurs tot stilstand gebracht. Ook op den Dam en in de omgeving daarvan was het eenigszins rumoerig, wat de politie aanleiding gaf aan te manen tot doorloopen. Tot ernstige bot- singen kwam het hier niet. Tot laat in den avond stonden groepjes menschen in de drukike buurten de gelbeurtenissen van den avond te bespreken. Uit Den Bosch worat gemeld; Na afloop van een gisteravond te Den Bosch door den H. B. B. en de Federatie der S. D A. P. in verband met de affaire- Sacco en Vanzetti gehouden massameeting ontstonden'botsingen met de politie. Deze moest van den blanken sabel gebruik maken en slaagde er na herhaalde charges in de menigte te verspreiden. Na geruimen tijd eerst was de rust weergekeerd. VEILING VAN TULPENBOLLEN. De Vereeniglng „Floralia" heeft Donder dag te's Gravenzande de 7e of laatste vei ling in dit seizoen gehouden van leverbare tulpenbollen met een aanvoer van ongeveer 3 millioen stuks. De prijzen waren lager dan op de voorafgaande veilingen. Vooral de Darwintulpen, waarvan de aanvoer groot was, stonden op een zeer laag prijspeil. De vereeniging zal nog een veiling van plantgoed houden. In het geheel werden ongeveer 28 millioen stuks leverbare tulpenbollen aangevoerd. ZIJN ONVOORZICHTIGHEID DUUR BEKOCHT. De 14-jarige A. Langeraad uit Grouw, werkzaam bij de firma Van der Made en De Vries te Leeuwarden, beging gister in den schafttijd de onvoorzichtigheid een bus, ge- vuld met carbid en water, te ontsteken. Een geweldige explosie volgde, waarbij A. de vlamme nin het gezicht sloegen. Met hevige br^ndwonden werd hij, na voorloopig te zijn verbonden, naar het ziekenhuis aldaar over gebracht. Gevreesd wordt, dat de jongen zijn beide oogen zal moeten verliezen. DE PRINS NAAR NOORWEGEN. Uit Kopenhagen wordt gemeld: Prins Hen- drik der Nederlanden is gistermorgen alhier aangekomen, op weg naar Noorwegen, waar hij zich bij Koningin Wilhelmina en Prinses Juliana zal aansluiten. De Prins reist incog nito TEGEN EEN BOOM GESLAGEN. Op den Leeuwarder straatweg is Zondag* morgen de motorrijder H. uit Buitenpost dicht bij het Boschhuis in voile vaart met zijn motor, op de duo waarvan zijn beide zoontjes meereden, tegen een boom geslagen. De motorrijder werd op den grond geslin gerd en met een hersenschudding opgeno* men. Zijn toestand baart zorg. De beide kinderen werden in de sloot ge slingerd en konden niet dan na veel moeite worden gered. Ook zij hebben ernstige uit- wendige verwondingen opgeloopen. BERGCULTURES OP JAVA. De Pr. Bode" vernam, dat de groote reor- ganisatie, welke leidde tot de stichting van het Algemeen Landbouw-Syndicaat met de verschillende cultuurbonden, in zooverre een succes is te noemen, dat de bergcultures op Java thans zoo goed als geheel aaneenge- sloten zijn. Boekte men bij den ouden toestand 65 pet. der ondernemingen als georganiseerd, nu is dit percentage op 95 pet. te stellen. De Eu- ropeesche cultures zijn vrijwel geheel geor- ganiserd, ook wat de buitenlandsche maat- schappijen betreft. Er vallen alleen wat lan derijen van Chineezen en Inlanders buiten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 2