DE LANGE DE MORAAZ
Credieten
Deposito
Effecten
Zeetij^0si||e0i
BifiMienland
fiawe, omcexte ni| op de overblijfseTen van
een bed het verkoolde lichaam van een so!
daat. Het lag op den rug met een revolver op
de borst.
Het wapen lag dik onder de asch en het
was niet te zien, of het was afgevuurd, ter-
wijl aan het lichaam een wond niet meer te
constateeren viel. In de nabijheid werden zes
patronen gevonden, maar ook hier weet men
niet, of ze afgevuurd, dan wel door de hitte
ontploft zijn.
De schade is groot. Het terrein van den
brand gelijkt op een slagveld. Overal vindt
men de resten van machinegeweren ontploft
patronen, uitgebrande munitiewagens en be-
schadigde uitrustingsstukken.
Luchtvaart.
HET GEVALLEN K. L. M.-VLIEGTUIG.
Bij de K. L. M. is, zooals wij reeds gister
in onze telegram-rubriek meldden, bericht
ontvangen, dat het Fokkertoestel H-N A.D.U.
type F. VIII, uitgerust met twee Jupfter-
motoren, bij een noodlanding nabij Seven-
oaks, tien minuten van het vliegveld Croy
don, omstreeks kwart voor negen is veronge-
lukt.
De vliegende werktuigkundige, J. L. A. M.
Brunklaus, werd gedood. Van de negen pas-
sagiers zijn twee ernstig gewond. Over de
anderen is nog niets bekend. De piloot Van
Dijk bleef ongedeerd
net vliegtuig was op weg van - Croydon
naar Waalhaven en Schiphol.
Het ongeluk is vermoedelijk toe te schrij-
ven aan den meer dan slechten toestand van
het terrein. Van Dijk heeft deze noodlanding
onder zeer moeilijke omstandigheden moeten
uitvoeren. Waarschijnlijk ten gevolge van
het breken van een moer, was het richtings-
roer onklaar geraakt, zoodat de piloot slechts
de beschikking had over het hoogte- en even-
wichtsroer.
Eerste hulp was spoedig ter plaatse met
verbandmiddelen en ziekenauto's.
De H—N. A. D. U., de trots der K. L. M.,
deed sedeft twee maanden dienst op de lijn
AmsterdamLouden v. v.
Zoodra de onheilstijding hier bekend was,
is een speciaal toestel van Schiphol via
Waalhaven vertrokken naar Sevenoaks, om
hulp te verleenen. Hierin gingen mee de chef
van den technisehen dienst van Waalhaven,
Guillonard; verder ir. Grasse van de Fokker-
fabrieken en een ingenieur.van den Rijksstu-
diedienst voor de luchtvaart.
Ook de vertegenwoordiger van de K. L.
M. te Londen heeft zich naar de plaats van
de ramp begeven.
Het slachtoffer was ongehuwd. Nadere be-
richten spreken van zeven gewonden.
De correspondent der Telg. te Londen
meldt nog de volgende nadere bijzonderhe-
den over het ongeval:
Gistermorgen te ongeveer acht uur was
het vliegtuig voor de gewone passagiers-
vlucht naar Amsterdam opgestegen. De ma
chine kwam ongeveer te 8.30 neer op een
veld, circa drie K.M. van het kleine Seven-
oaks gelegen, op ongeveer 15 K M. afstand
van het vliegveld Croydon. Kort te voren
had de staart losgelaten en deze was neerge-
stort. Terwijl de stuurinrichting dus niet
meer luisterde, trachtte de bestuurder, Van
Dijk, blijkbaar een zoo goed mogelijke lan
cing uit te voeren. Het gelukte hem inder
daad een-val van groote hoogte te voorko-
men, doch hij kon niet verhinderen dat het
vliegtuig met een slag tegen den grond
kwam.
De benzinetank barstte open, doch vatte
gelukkig geen vlam. De mecanicien, die de
voile kracht van den val opving, was onmid-
dellijk dood.
De passagiers kwamen met betrekkelijk
.licnte verwondingen en kneuzingen vrij. Geen
van hen is ernstig gewond. Allen waren in
.staat loopende de plaats van het ongeluk te
verlaten. Acht of negen personen hebben ver-
wondingen of kneuzingen bekomen.
In het Sevenoaks-hospitaal werd de% eerste
hulp verleend aan A. H. Obbink (Meppel),
Karl E.J. Kaufmann, John de Lange, mej.
Nora de Lange, mej. Martha Dijkstra, die
als hun adres Londen of een voorstad opga-
ven, doch voor het meerendeel blijkens de
namen Nederlanders zijn. Ook eenige Engel-
6chen en Schotten bevonden zich onder de
passagiers. Spoedig waren verschillende
.autoriteiten van het veld van Croydon en van
de K. L. M. op de plaats van het ongeluk
aanwezig. In een grooten auto zijn de ge-
wonden, na behandeld te zijn, van het Seve
noaks-hospitaal afgehaald. Een ernstig on
derzoek naar de oorzaak van het ongeval
waaromtrent nog niets vaststaat, wordt in
gesteld.
Volgens een andere lezing zou de landing
tamelijk goed gelukt zijn, doch zou het
vliegtuig tegen een hindernis zijn gereden.
Een en ander is echter op dit oogenblik niet
nader te controleeren.
Behalve de reeds vermelde namen van ge-
wonde passagiers meldt een Reuter-telegram
nog, dat ook verwondingen bekwamen A.
Brock te Zwolle en Den Hertog te
Amsterdam.
Uit Londen wordt nader aan de Tel.
meld:
De vlieger van Dijk verklaarde in een on-
derhoud met onzen correspondent, dat de
vliegmachine zich op een hoogte van acht
duizend voet bevond, toen hij een trilling in
den staart der machine eonstateerde, die di
rect begon te duiken.
Ik wist echter zoo te manoevreeren, dat de
iieus weer in de hoogte kwam. Op eens ging
de machine dalen.
Daar ik't traject doziinen malen heb afge-
legd en dus zeer goed kende, besloot ik laag
te vliegen, temeer daar de lucht zeer bewolkt
was, toen het roer de aarde beroerde en de
machine tusschen twee boomen kwam.
De neus raakte den bodem en de machine
kwam te land ongeveer drie inch van een
boom. De benzinetank barstte open en vatte
vlam, doch gelukkig had iedereen de machine
bijtijds verlaten. De vlammen raakten de
machine niet. Het was zeer gelukkig, dat al
ien hun kalmte wisten te bewaren.
Van paniek was geen sprake. De Nederlan
ders bewaarden een buitengewone kalmte.
Broek verklaarde, dat toen hij om acht uur
Croydon verliet, de condities uitstekend^che-
nen. Toen de machine op den grond terecht
kwam, werden de zitplaatsen in de cabine
inet geweld de hoogte in geduwd.
j Het is een .wonder, dat geen der passagiers
Ts geoooo. oe
niet ernstig.
toestand der gewonden is i
ge
Uit Seven Oaks wordt aan de Telegr. ge-
meld): Op een van de glooiende landerijen
in den omtrek van het liefdelijke Kentsche
plaatsje Seven Oaks was gistermorgen de
oude landbouwer Robert Payne aan den ar-
bojd. Toen hij het gezoem van een vliegtuig-
motor hoorde, keek hij werktuigelijk op; zoo
vaak immers had hij reeds de mailvliegtui-
gen uit Croydon zien passeeren. Terwijl hij
het vliegtuig natuurde, zag hij, dat plotse-
hng het staartstuk zich van het toestel los-
maakte en in een nabijzijnd veld neerstortte.
Het stuurloos geraakte vliegtuig beschreef 'n
scherpen cirkel. Een oogenblik scheen het
toestel, dat snel de aarde naderde, nog door
den wind gedragen, toen viel het neer. En
weldra ging de marer rond van 't ongeluk,
dat het K. L. M.-vliegtuig de H.-N.A.D U.
was overkomen en dat den werktuigkundige
Brunklaus het leven kostte.
Eenige uren later bracht een auto ons op
de plaats des onheils. Het park van den heer
R. S. Herris in St. Julian's op Seven Oaks,
waar de machine is neergestort, levert een
typisch voorbeeld van het Engelsche land-
schap in deze omgeving. Het terrein is over
al heuvelachtig en op de groene glooiing
staat af en toe een forsche boom. Het is op
een van deze glooiingen, dat de machine tus
schen twee boomen is neergekomen. Het
eigenaardige is, dat het linker gedeelte wei-
nig schade heeft geleden. De linkervleugel
is nagenoeg intact gebleven en de propeller
is noch gebroken, noch beschadigd. Ook het
deurtje van de cabine was onbeschadigd en
kon geopend worden.
Doch hoe anders ziet de rechterzijde der
machine er uit. Het is een groote ruine. Het
toestel is tusschen twee boomen gevallen
met het gevolg, dat de rechfervleugel bij de
botsing is afgeknapt en de rechtermotor (de
H-N.A.D.U. is, gelijk men weet, het eenige
K. L. M.-toestel, dat met twee z-motoren is
uitgerust) sloeg door den romp heen. De ge-
heeie rechterwand van de cabine werd inge-
drukt, terwijl ook een der benzinetanks
barstte.
Aan deze fatale rechterzijde zat de onge-
lukkige mecanicien Brunklaus. Onder den in
den romp doordringenden motor moet hij on-
middellijk gedood zijn. Van den boom,
waartegen het toestel vloog, knapten eenige
dikke takken als lucifershoutjes af. Ieder, die
de ruine zag en onmiddellijk waren na-
tuuriijk, hoewel het particulieren grond
was, tientallen nieuwsgierigen ter plaatse
noemde het een groot wonder, dat de ne
gen passagiers en de piloot er met zulke
onbeteekenende wonden waren afgekomen.
Ronriom de plek des onheils lagen alle
mogelijke stukken hout verspreid. In de ca
bine zelf was bjtt een ruine van ijzeren sta
ven, stangen en buizen; hier en daar zag
men groote bloed- en benzinevlekken. Aan
den staart ontbrak het stuurstuk, dat als het
ware van het canvas was afgescheurd. Vlak
bij den boom, waarop het vliegtuig neerviel,
stond een andere, die kort geleden door den
bliksem was getroffen.
Op geen honderd meter afstand staat het
groote huis van den heer Herris, die ons ver
telde, hoe hij 's morgens aan het ontbijten
was, toen hij den motor van een vliegtuig
ylakbij hoorde, waarop hij echter geen oogen
bhk acht sloeg. Plotseling kwam evenwel
zijn butler binnenstormen, die hem vertelde
dat de machine in het park was neergestort!
Van zijn raam uit zag hij het vliegtuig lig-
gen. Onmiddellijk gat hij zijn geheele per-
soneel bevel, de noodtge hulp te verleenen
terwijl hij zelf onverwijld per telefoon de
plaatselijke politie, doktoren, het vliegveld te
Croydon en het Seven Oaks Cottage Hospi
tal van het gebeurde op de hoogte stelde
Binnen een kwartier na het ongeval waren
reeds twee doktoren ter plaatse. De gewon
den waren alien in staat, naar het huis
loopen, waar hun de eerst noodige hulp
weid verleend. De mannelijke passagiers
wisten zichzelf uit de ruine te bevrijden en
onmiddellijk hielp men de beide dames.
Een groot geluk mag het worden genoemd,
dat de machine n:et brand is gevlogen, zoo
als zoo vaak bij dergelijke ongevallen ge
beurt. Nog gelukkiger is dit, omdat de uit
de tank vallende benzine voor een groot deel
op de passagiers viel.
Nadat in de villa van den heer Herris de
eerste hulp was verleend, werden alle passa
giers per auto naar het ziekenhuis te Seven
Oaks vervcerd, waar zij verbonden werden.
Geen van alien behoefde echter te worden
opgenomen. Het stoffelijk overschot van den
ongelukkigen mecanicien werd naar he
plaatselijk lijkenhuis overgebracht.
De kalmte van den piloot.
In Seven Oaks troffen wij later de pi oot
Van Dijk aan, wien men het nauwelijks kon
aanzien, dat hij nog geen halven dag gele
den ternauwernood aan den dood ontsnapt
was. Alleen een paar wondjes op het ge
zicht, het voorhoofd en de neus en een bloed-
vlek op zijn boord wezen op het ongeluk. Hij
was de kalmte zelf.
„De machine, waarmede ik te Groydon
opsteeg'zoo verteide hij, „mag vijftien pas
sagiers veryoeren, doch slechts negen waren
er in de cabine aanwezig, zoodat de totaie
bemanning, de mecanicien en ik inbegrepen,
uit elf personen bestond Het totaie gewicht
der machine, geladen en wel, bedroeg 100
Engelsche ponden minder dan het geootioof-
de gewicht van 2690 Engelsche ponden.
Ik had zonder de minste moeite de machi
ne van Amsterdam naar Croydon gebracht,
waar zij op de gewone wijze door de meca-
niciens werd nagezien. 's Morgens ontving
ik de mededceling, dat het toestel in orde
was en de start om 8 uur 10 min. leverde
geen moeilijiltheden op.
Toen ik echter boven Seven Oaks op een
hoogte van ongeveer 300 meter vloog, zwenk-
te ae machine plotseling naar rechts en de
staart begon te trillen. Instinctmatig gevoel-
de ik, dat er iets aan het roer haperde en het
is een groot geluk te noemen, dat ik erin
slaagde, het voorstuk van de machine in de
hoogte te houden. Het toestel was echter vol-
komen uit mijn macht. Ik sloot de motoren
af. Een val was niet meer te voorkomen. Ik
kon niet bepalen, waar ik zou landen Der-
tig seconden nadat het roer van de machine
was afgevallen, lagen wij op den grond.
Hoewel het weer wat ruw was, gel oof ik
niet, dat dit invloed heeft gehad op het on
geluk. Het feit dat het roer losliet, is volgens
mij de eenige oorzaak".
Het getechtelijk onderzdek.
Het spreekt van zelf, dat de piloot Van
Dijk en ook de andere passagiers zoo gauw
mogelijk naar Nederland wilden vertrekken.
Zij moesten chter als getuigen optreden bij
het gerechtelijk onderzoek naar de dioodsoor-
zaak van den mecanicien. Aanvankelijk was
dit onderzoek op heden bepaald, maar in
verband met het verlangen van Van Dijk en
de passagiers om naar het vaderland terug
te keeren, had1 reeds gistermiddag in de „coun
cil chambers" van Seven Oaks dit onderzoek
plaats. Daarbij was ook een vertegenwoor
diger van het ministerie van Luchtvaart
aanwezig, die mededeelde, dat van wege
zijn departement een technisch onderzoek
naar de oorzaak van het ongeluk zal worden
ingesteld. Bij het verhoor der verschillende
getuigen deden zich geen nieuwe feiten
voor, welke niet reeds vermeld zijn en de
jury besliste, dat de dood een gtvolg was
van het ongeluk, terwijl zij tevens haar sym-
pathie betuigde met de nabestaanden van
den overledene. De lijkschouwer begon met
te wijzen op de groote tegenwoordigheid
van geest van den piloot Van Dijk, wiens
kundig en tijdig optreden wellicht heeft
voorkomen, dat het ongeluk nog ernstiger
afnivtingen aannam.
DE VERMISTE AMERIKAANSCHE
VLIEGERS.
De minister van marine deelt mede, dat de
oorlogsschepen tot Donderdag nog naar de
verdwenen vliegers zullen blijven zoeken.
Hrmes 21 Aug. v. Bourgas te Varna.
Irene 22 Aug. v. Algiers te Amsterdam.
Juno 20 Aug. v. Vigo te Lissabon.
Notes 20 Aug. v. Malta n. Venetie.
Orpheus 21 Aug. v. Amst. te Zwijndrecht.
Perseus, Amst. n. Kopenhagen 21 Aug. v.
Holtenau.
Pluto 20 Aug. v. Bari n. Catania.
Strabo 20 Aug. v. La Pallice n. Amst.
Simon Bolivar 22 Aug. v. Hamburg te Amst.
Theseus 21 Aug. v. Bilbao te Santander.
Venezuela 20 Aug. v. Cristobal n. P. Co
lombia.
Venus 21 Aug. v. Pireaeus te Syra.
Vesta 20 Aug. v. Malta n. Alexandria.
KON. HOLL. LLOYD.
Drechterland (thuisr.) 20 Aug. n.m. v. Rio
Janeiro.
Flandria (uitr.) 20 Aug. n.m. 5 uur van
Coruna.
Gelria (Vacantiereis) 22 Aug. te Geranger;
Goed weer. Alleswel.
Kennemerland 22 Aug. v. Hamburg te Amst.
ROTTERDAM—ZUID AMERIKA
LIJN.
Aluda (uitr.) 21 Aug. v. Antw. te Rott.
Blijdendijk 21 Aug. v., Philadelphia te Balti
more.
Eemdijk, Pacifickust n. Rott., 22 Aug. te
Londen.
Moerdijk, Antw. n. d. Pacifickust, 21 Aug.
te Londen.
Veendam 20 Aug. v. Rott. te New York.
Volendam 20 Aug. v. New York n. Rott.
TEGEN DE NUTTELOOZE
OCEAANVLUCHTEN.
De ongelukkige afloop van de wedvlucht
San FranciscoHonolodoe, waarbij twee
vliegtuigen zoek geraakt zijn, terwijl nu ook
nog een derde toestel, dat uitgevlogen was
om de vermisten te zoeken, verloren is ge
raakt, maakt, dat er in de Vereenigde Staten
stemmen opgaan om nu> aan de nuttelooze
vluchten over den Oceaan eens een eind te
maken. Eerst zijn Nungesser en Coli omgeko-
men, toen de St. Roman en zijn metgezel, nu
weer 7 menschen bij deze wedvlucht (on-
geacht de drie, die bij de voorbereiding al
verongelukt zijn), en dat acht men welletjes.
Indien met de vluchten de aviatiek inderdaad
vcoruitgebracht werd, zou het wat anders
zijn, maar volgens de tegenstanders is dat
niet hetgeval, zijn het slechts bravurstukjes
om een sensatiezoekend publiek te bevredi-
gen en zichzelf een kortstondige beroemdheid
te verwerven. En dat, zoo zeggen ze, is zoo-
veel menschenlevens niet waard. En evenmin
de verspilling van kapitaal, dat met de po-
gingen tot opsporing van de vermisten ge-
moeid is. Zijn er thans niet een veertigtal
schepen, koopvaarders en oorlogsbodems, al
vier dagen aan 't afzoeken van de zee tus
schen de Amerikaansche kust en de Hawai'-
eilanden? Men sla de oeconomisce verspil
ling, die hiermede gemoeid is, toch vooral
niet te laag aan. Inderdaad kan de vraag rij-
zen of alle Oceaanvluchten,- die den laatstcn
tijd uitgevoerd zijn, volledig verantwoord
waren. Vooral tegen een wedvlucht kunn^n
in dat opzicht gegronde bezwaren aange-
vcerd worden en ook tegen een deel van de
vluchten over den Atlantischen Oceaan, die
alleen sportieve waarde hebben. Daarnaast
valt echter, zocals hier meermakn uiteenge-
zet is, de beteekenis van sommige dier vluch
ten niet te ontkennen, die de wegbereiders
zijn van en post-, passagiers- en vrachtvcr-
keer over den Oceaan, dat vroeger of later
ongetwijfeld komen zr.l.
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Borneo 21 Aug. v. Amst. n. Batavia.
Kambangan (thuisr.) 21 Aug. te Lissabon.
Karimata 21 Aug. v. Java, 1. v. Havre te
Amst.
Rotti (thuisr. 20 Aug. te Londen. (Verb.)
Saleier (uitr.) 21 Aug. van Antwerpen
Johan de Witt 21 Aug. v. Amst. te Batavia.
Kambangan (thuisr.) 22 Aug. v. Lissabon
Prinses Juliana'(thuisr.) 22 Aug. v. Algiers
Simaloer (thuisr.) 22 Aug. v. Padang.
Singkep (thuisr.) 22 Aug. v. Madras.
KON. NED. STOOMBOOT-MIJ.
Ajax 22 Aug. v. Hamburg te Amst.
Baarn 20 Aug. v. Antwerpen te Delfzijl.
Mnierva 21 Aug. v.'Amst. te Hamburg.
Nero 22 Aug. v. Gothenburg te Amsterdam.
Notos 20 Aug. v. Malta n. Venetie.
Odysseus 21 Aug. v. Amst. te Hamburg.
Pollux 22 Aug. v. Hamburg te Amst.
Prins der Nederlanden 22 Aug. v.v Kopen
hagen te Amsterdam.
Adonis 20 Aug. v. Tunis n. Algiers.
Ares 21 Aug. v. Bremen te Amst.
Breda 21 Aug. v. Cristobal n. Cura5ao.
Deucalion 20 Aug. v. Algiers te Catania.
Doros 21 Aug. v. Malaga te Melilla.
Eos 21 Aug. v. Genua te Amst.
Euterpe, Amst. n. Odense, 21 Aug. v. Hol
tenau.
Herculs 20 Aug
giers.
Edam, v. Rott. n. N.-Orleans, 20 Aug. van
Tampico.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Modjokerto 20 Aug. v. Hamburg te Schie
dam.
Patria (uitr.) 20 Aug. v. Colombo.
Tambora 21 Aug. v. Batavia te Rott.
Bandoeng (uitr.) 20 Aug. te Belawan.
Gorontalo 22 Aug. v. Batavia te Soerabaja.
Kertosono (thuisr.) 21 Aug. v. Perim.
Tjerimai (thuisr.) 22 Aug. v. Sabang.
HOLLAND—AFRIKA LIJN.
Heemskerk 21 Aug. v. Beira 1. v. Antw. te
Rotterdam.
Jagersfontein 20 Aug. v. Locarno Marques
naar Beira.
Meliskerk 22 Aug. v. Mombassa n. Tanga
Randfontein (uitr.) 20 Aug. te Malta.
HOLLAND—BRITSCH-INDIe LIJN.
Andijk 21 Aug. v. Antw. te Rott.
Koudekerk (uitr.) 20 Aug. v. Suez.
Kieldrecht (thuisr.) 21 Aug. v. Colombo
Ridderkerk (thuisr.) 22 Aug. te Bombay.
HOLLAND—OOST-AZIe LIJN.
Ouderkerk (uitr.) 20 Aug v. Manila.
Gemma (thuisr.) 20 Aug. te Gibraltar.
Oldekerk 21 Aug. v. Hamburg te Bremen.
Zosma (thuisr.) 21 Aug. v. Sabang.
HOLLAND—AUSTRALIA LIJN.
Alderamin (thuisr.) 22 Aug. v. Port Said.
Abbekerk (uitr.) 21 Aug. te Melbourne.
JAVA—BENGALEN LIJN.
Bcrdowoso 22 Aug. v. Calcutta tc Batavia.
Ceylon 22 Aug. v. Java te Calcutta.
JAVA—NEW YORK LIJN.
Madioen, Batavia n. New York, 21 Aug. v.
Sabang.
STOOMVAART MIL OCEAAN.
Agamemnon, 21 Aug. v. Bremen te Amst.
Autcmedcn v. Japan n. Rott. 21 Aug. te
Gravesend.
Machaon, v. Japan n. Rott. 19 Aug. van
Port Swettenham.
Patroclus. v. Japan n. Rott. 21 Aug. te Suez.
Phemius 21 Aug. v. Rott. n. Hamburg
EMZETCO LI IN.
Jonge Jacobus 21 Aug. v. Rott. te Alicante.
AUTO-ONGEVAL BIJ SIDDEBUREN.
Zaterdagavond is op den Woldweg tus
schen Siddeburen en Steendam een auto in
groote vaart tegen een boom gereden Hierbij
werd de chauffeur, G, Maathuis uit Appinge-
dam, zoodanig verwond, dat hij later aan de
gevolgen overloed. De vijf inzittende heeren,
uit Veendam, Appingedam, Weiwerd en Sid
deburen afkomstig, liepen min of meer ernsti-
ge hoofdwonden op. De heer Kamminga
moest naar het Academisch Ziekenhuis alhier
worden vervoerd. Zijn toestand is redelijk wei.
De politie, die onmiddellijk een onderzoek
ter plaatse heeft ingesteld, is tot de conclusie
gekemen, dat de auto waarschijnlijk met een
snelheid van meer dan 76 K.M. heeft gereden
Het voorste gedeelte van den auto is als het
ware om den boom heen gckneld. De botsing
heeft plaats gehad in een bocht. Alle inzitten-
den werden uit den auto geslingerd. De over-
leden chauffeur M. had een schedelbreuk op-
geloopen en zat geheel bekneld tusschen de
stuurstang en de leuning van zijn zetel.
MAASDAM BIJ BELFELD BEZWEKEN
Uit Roermond wordt aan de Telg. gemeld:
In aansluiting op ons bericht omtrent het
vollbopen van den stuwput in de Maas bij
Sambeek, ten gevolge van den sterken was,
kunnen wij thans melden, dat men hedenmid-
v. Constantinopel naar Al- dag ook te Belfeld den put, waarin de sluis
vanwege den dienst der Maaskanalisatie
wordt gebouwd, oncer water neett ldten mo-
pen, daar anders gevaar dreigdc, dat de dam-
wanden door den sterken ruk van het wabr
•zouen bezwijken.
Een der dammen, welke aldaar ten behoeve
van het maken van het boventoeleidingska-
naal naar de sluis in dit gedeelte der rivier
door den aannemer Klos is gelegd, is om
streeks 6 uur hedenavond bezweken. Floewel
het water voor den tijd van het jaar buitenge
woon hoog is en de aannemers, die de ver
schillende in uitvoer zijnde werken der Maas
kanalisatie hebben aangenomen, hiervan veel
schade ondervinden, is gevaar voor een ern-
stige overstrooming voorloopig niet te duch-
ten, mede in verband met het felt, dat heden
avond uit Maastricht geringe val was ge
meld. 6
RELLETJES TE AMSTERDAM.
Sacco en Vanzetti.
Gisternamiddag en gisteravond zijn te
Amsterdam meetings gebouden om te betoo-
gen voor Sacco en Vanzetti. In den laten
middag werd een meeting gehouden op het
Parkschouwburgterrein, welke was belegd
door het N. A. S. Nadat een paar sprekers
het woord hadden gevoerd, werd een betoo-
ging gehouden. Van het Parkschouwburg
terrein werd getrokken door de Plamtage en
de Sarphatistraat, langs Seintuurbaan naar
het Sarphatipark. Daar werd de stoet ont-
bonden. Tegen acht uur werd opnieuw ver
gaderd. Thans in het gebouw van Handwer-
kers Vriendenkring. Hier was het de C. P.
H., die de vergadering had bijeen geroepen
Nauwelijks een half uur heeft deze bijeem
komst geduurd. Er werd wederom met doe-
ken gedemonstreerd voor Sacco en Vanzetti.
Van de Roeterstraat werd gewandeld naar
de Plantage en vandaar langs de N. Heeien-
gracht naar het Waterlooplein. Nadat de
stoet was ontbonden, wilde de menigte in de
richting van de Jodenbreestraat weg trekken.
Daarin werd zij door de politie verhinderd.
Er had eenig verzet plaats, waarop met
gummistok en sabel werd gechargeerd. Een
paar betoogers werden daarbij gewond. Zij
werden naar het politiebureau op het J D.
Meijerplein gebracht. Door den G. G. en G.
D. werden ze verbonden. De eene, die een
wond aan den arm had, kon naar huis gaan,
de ander, die enkele hoofdwonden had, werd
na verbonden te zijn naar het Binnengast-
huis gebracht. De wonden waren niet van
ernstigen aard. Inmiddels was een deel der
betoogers de binnenstad ingetrokken. Am-
stelstraat, Rembrandtplein en Regulierbree-
straat waren daarop het tooneel van eenige
ongeregeldheden. Een steen, die naar een
politieinspecteur was geworpen, was de
aanleiding tot een paar charges. Ook hier
werden twee burgers gewond. Zij ook had
den hoofdwonden en werden door den G G.
en G. D. naar het Binnengasthuis overge
bracht. Op de Reguliersbreestraat werden
de remmen van een auto losgemaakt, waar-
na deze aan het rijden werd gebracht. Deze
wagen kwam bijna in botsing met een tram.
Juist bijtijds werd hij nog door rechercheurs
tot stilstand gebracht. Ook op den Dam en
in de omgeving daarvan was het eenigszins
rumoerig, wat de politie aanleiding gaf aan
te manen tot doorloopen. Tot ernstige bot-
singen kwam het hier niet. Tot laat in den
avond stonden groepjes menschen in de
drukike buurten de gelbeurtenissen van den
avond te bespreken.
Uit Den Bosch worat gemeld;
Na afloop van een gisteravond te Den
Bosch door den H. B. B. en de Federatie
der S. D A. P. in verband met de affaire-
Sacco en Vanzetti gehouden massameeting
ontstonden'botsingen met de politie. Deze
moest van den blanken sabel gebruik maken
en slaagde er na herhaalde charges in de
menigte te verspreiden. Na geruimen tijd
eerst was de rust weergekeerd.
VEILING VAN TULPENBOLLEN.
De Vereeniglng „Floralia" heeft Donder
dag te's Gravenzande de 7e of laatste vei
ling in dit seizoen gehouden van leverbare
tulpenbollen met een aanvoer van ongeveer 3
millioen stuks. De prijzen waren lager dan
op de voorafgaande veilingen. Vooral de
Darwintulpen, waarvan de aanvoer groot
was, stonden op een zeer laag prijspeil.
De vereeniging zal nog een veiling van
plantgoed houden.
In het geheel werden ongeveer 28 millioen
stuks leverbare tulpenbollen aangevoerd.
ZIJN ONVOORZICHTIGHEID DUUR
BEKOCHT.
De 14-jarige A. Langeraad uit Grouw,
werkzaam bij de firma Van der Made en De
Vries te Leeuwarden, beging gister in den
schafttijd de onvoorzichtigheid een bus, ge-
vuld met carbid en water, te ontsteken. Een
geweldige explosie volgde, waarbij A. de
vlamme nin het gezicht sloegen. Met hevige
br^ndwonden werd hij, na voorloopig te zijn
verbonden, naar het ziekenhuis aldaar over
gebracht. Gevreesd wordt, dat de jongen
zijn beide oogen zal moeten verliezen.
DE PRINS NAAR NOORWEGEN.
Uit Kopenhagen wordt gemeld: Prins Hen-
drik der Nederlanden is gistermorgen alhier
aangekomen, op weg naar Noorwegen, waar
hij zich bij Koningin Wilhelmina en Prinses
Juliana zal aansluiten. De Prins reist incog
nito
TEGEN EEN BOOM GESLAGEN.
Op den Leeuwarder straatweg is Zondag*
morgen de motorrijder H. uit Buitenpost
dicht bij het Boschhuis in voile vaart met
zijn motor, op de duo waarvan zijn beide
zoontjes meereden, tegen een boom geslagen.
De motorrijder werd op den grond geslin
gerd en met een hersenschudding opgeno*
men. Zijn toestand baart zorg.
De beide kinderen werden in de sloot ge
slingerd en konden niet dan na veel moeite
worden gered. Ook zij hebben ernstige uit-
wendige verwondingen opgeloopen.
BERGCULTURES OP JAVA.
De Pr. Bode" vernam, dat de groote reor-
ganisatie, welke leidde tot de stichting van
het Algemeen Landbouw-Syndicaat met de
verschillende cultuurbonden, in zooverre
een succes is te noemen, dat de bergcultures
op Java thans zoo goed als geheel aaneenge-
sloten zijn.
Boekte men bij den ouden toestand 65 pet.
der ondernemingen als georganiseerd, nu is
dit percentage op 95 pet. te stellen. De Eu-
ropeesche cultures zijn vrijwel geheel geor-
ganiserd, ook wat de buitenlandsche maat-
schappijen betreft. Er vallen alleen wat lan
derijen van Chineezen en Inlanders buiten.