OE LANGE St DE M0HAA2
JUBILEUM N.H.V.B.
Gredieten - Deposito - Effsclss
Stadsnleuws
UN6ESIRM1
Zeetijdinyeei
Noord-Koll. Elftal.
RggarktbeBMcBrften
VERBOND VAN CHKISTELIJKE
WERKGEVERS.
_>iinsdagmiddag is in het Kurhaus te
Scheveningen het congres van het Verbond.
van Christelijke werkgevers geopend
Na mr. Bijlevetd, die als voorziitter der
regelingscommissie het woord voerde, sprak
de congresvoorzitter, de heer F. L. v. d. Bom
uit Amsterdam, een openingswoord.
Daarna sprak r. J. A. Nederbragt, chef
van de afdeeling economische zaken van het
departememt van buitenlandsche zaken, over
de beteekenis van de economische Volken-
oondsconierentie voor de Nederlandsche
handelspolitiek.
Aan de gedach-lenwisseling over deze in-
leiding nam een a-chttal heeren deel, die door
dr. Nederbragt beantwoord werden.
Hierna werd het congres verdaagd.
De gisterochtend voortgezette bijeenkomst
van de Christeiijke Werkgevers Vereeniging
in het Kurhaus te Scheveningen wasvan
huishoudelijken aard.
In de midclagvergadering heeft het Tweede
Kamerlid J R. Snoeck Henkemans een rede
gehouden over de Ziektewet.
Ook op deze rede volgde gedachtenwisse-
littg. Na repiiek van den heer Snoeck Henke
mans, die invoering van de ziektewet-Talma,
waar noodig gewijzigd, de meest voor-
deelige methode ach-tte, werd de behande-
fdng van dit onderwerp beeindigu Een be-
paalde conclusie werd niet genomen.
Bij de bestuursverkiezing werd de heer M.
J. C. Besselaar Jr. uit Rotterdam herkozen.
In de vacature van den heer M. Oostwoud
uit Franeker, die zich niet herkiesbaar stel-
de, werd gekozen de heer A. Smilde te Hee-
renveen.
HET NASPEL VAN EEN RELLETJE.
Voor den kantonrechter te Delft hadden
zich Dinsdagmorgen te verantwoorden H. B.
►n T. W. S., laatstgenoemde gedetineerd. Op
12 Juni j.l. hadden des nachts te Berkel en
Rodenrijs relletjes plaats tusschen werkiie-
den aan de spoorbaan en opzichters aan een
werk. Verschiliende werklieden weigerden te
arbeiden, gevechten ontstonden met de op
zichters, teiwijl met steenen naar passeerende
treinen geworpen werd. De beide genoemde
personen, waarvan S. ter zake mishandeling
gedetineerd is, was ten laste gelegd het zon-
der daartoe gereditigd te zijn, loopen langs
de spoorbaan. De verdachten beweerden in
dienet der spoorwegen te zijn en vroegen
aanhouding van deze zaak, totdat de recht-
bank in de mishandelingszaak uitspraak zou
hebben gedaan.
De bouwkundige bij de Ned. Spoorwegen,
de heer H. M. Nieuwenhuis, verklaarde als
getuige, dat hij beide mannen ontslagen had
en ai waren zij in dienst geweest, nergens
anders hadden mogen loopen dan bij het
werk.
Nadat de verbalisant, die de beide personen
verwijderd had, nog gehoord was, werd iader
van de verdachten tot 2 boete subsidiair 1
dag hechtenis veroordeeld. Zij teekenden ap-
pel aan.
Zondag a.s. pl.m. 3 uur:
Zn F. 0S.
Diploma's, Leden-, Donateurs- en
Seizocnkaarten niet geldig.
HISTORISCHE ANECDOTEN.
Toen Abd-el-Kader voor bet eenst te Parijs
kwam, bezocht hij de bibliotheek en werd hij
voorgesteld aan een professor in het Ara-
bisch, die hem natuurlijk in het Arabisch toe-
sprak, Na hem eenige oogenblikken met aan-
dacht te hebben aanhoord, wendde de Emir
£ich tot zijn folk, wien hij gelastte tot den ge-
leerde te zeggen „dat hij geen Fransch ver-
stond".
Beter dan kinine slikken
Is het nuiggen docd te tikken.
Pi'owissssaa? naeuws
MIDDELB. TECHN. SCHOOL
TE HAARLEM.
Tot de middelbaar technische school te
Haarlem werden o.a. voor het le studieiaar
toegelaten voor de afdeeling Bouw- en Wa-
terbouwkunde de heeren J. W. de Heer
Kloots te Hem en J. Helder te Warmen-
huizen.
Voor de afdeeling werktuigbouwkunde en
electrotechniek werden o.a. toegelaten de
heeren H. M. Bakker te Stompetoren en F.
Bakker te Alkmaar.
UIT HOORN.
Tot wethouders zijn gekozen de heeren
E. J. M. Stumpel (R-K.) en mr. H. M. Fruin
(V.-B.).
j UIT HARENCARSPEL.
De collecte alhier gehouden voor het „Te-
huis voor alleen staande blinden" te Wolfhe-
zen heeft 53 opgebracht.
UIT OOSTHUIZEN.
De heer H. Bakker alhier is te Den Haag
geslaagd voor het examen voor het tweede
deel van het notarieel examen.
UIT BROEK OP LANGENDIJK.
Bij kon. besluit is, met ingang van 1 Octo
ber benoemd tot directeur van het post- en
telegraafkantoor alhier de heer A. C. J. van
Popering, thans in gelijke betrekking te Lo-
bith-Tolkamer.
I UIT HELDER.
De gemeenteraad heeft tot wethouders be
noemd de heeren Verstegen (s.-d) en de heer
van Breda (r.k.), beiden aftredend, en in de
plaats van den heer Gru-nwak! (v.-d.) den
heer Bok (gem. bcl.)
UIT URSEM.
Tot drijver bij het electrisch stoomgemaal
van het waterschap Mijze is Woensdag 7
Sept. j.l. uit 30 sollicitanten benoemd de hr.
'J. Ken ter, melkontvanger aan de Zuivelfa-
hriek de Prinses alhiet
TE WATER GERAAKT.
Gister geraakte een kind van den heer
Termaat aan de Zandersbuurt te water. De
heer Van Z. wist de kleine weer behouden op
het droge te brengen.
BENOEMD.
Bij Kon. Besiuit is Dr. E. J. O. Wiebols
alhier wederom tijdelijk benoemd tot leeraar
aan de R. H. B. S. te Purmerend.
OR'GELBESPELING GROOTE KERK.
Gezien de aanvraag om verzoeknummers,
die voldoende is om 2 progtamma's samen
te stellen zal de reeds aangekondigde laatste
orgelbespeling op Donderdagavond 8 Sept.
7.308.30 door den heer Jan Zwart nog ge-
volgd worden door een allerlaatste op 15
Sept. zelfde tijd.
Dus hedenavond 8 en volgende week 15
Sept. de laatste orgelbespeling in dit jaar.
De kerk zal worden verlicht.
VERLAGING LUCHTRECHT.
De fung. Directeur van het Postkantoor
brengt ter kennis van het publiek, dat het
luchtrecht voor met den luchtdienst Batavia
SemarangSoerabaia over te brengen stuk-
ken is verlaagd tot 10 cent per briefkaart en
1Q cent per 20 gram of gedeelte daarvan
voor de overige stukken.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui-
gen te 8 uur licht op.
Voor rij- en andere voertuigen een half uur
later.
^KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN.
Gisteravond vergaderde ten Stadhuize de
K. tv. K. en F. voor Holland's Noorderkwar-
tier. Afwezig waren de heeren Grunwald,
Blaauboer, Endel, Offers en Lakeman, alien
met kennisgeving en de heeren Grondsma en
Coltof. Voorts vacature-Messelaar.
De Voorzitter heette de aanwezigen
welkom op deze eerste vergadering ha de va-
canties en hoopte dat men weer met frisschen
moed de zaken zal hervatten.
Ingekomen stukken: a. Schrijven van de
Oostenrijksche Kamers van Koophandel, dat
hun dienst een stand heeft op de Utrechtsche
Jaarbeurs, en" daarvoor aandacht vragende.
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Schrijven van den dienst der posterijen
met de vraag of voldoende gevoeld wordt
voor het belang van de luchtpost naar Indie,
om daarvoor een te houden vergadering bij te
wonen. De kosten van de luchtpost zullen
pl.m. 40 cent per 20 gram meer bedragen
dan voor de gewone verzending, de overtocht
zou pl.m. 10 dagen duren.
Na eenige bespreking bleek men het er
over eens, dat de zaak waaru is onder oogen
te worden gezjen, zoowel voor de zakenmen-
schen als ten behoeve van familiebetrekkingen
tusschen Nederland en Indie.
Besloten werd dan ook om op de eventueel
te houden vergadering zich te doen vertegen-
woordigen, hetzij door een aparten afgevaar-
digde, hetzij gezamenlijk met andere kamers.
c. Adres van de K. van K. en F. te
Arnhem, gericht aan den minister van justitie
te's Gravenhage, inzalce het incasseeren van
kleine vprderingen, als vervolg op adres d.d.
14 Ottober 1925.
De adresseerende Kamer ontkent de juist-
heid van de bezwaren van den Ned. Midden-
standsbond tegen den door haar voorgestel-
den eenvoudigen procesvorm voor het krijgen
van betaling van vorderingen, die thans vaak
als waardeloos worden afgeschreven wegens
de noodzakelijke juridische hulp en de onver-.
mijdelijke, relatief zware onkosten en het
daarmee gepaard gaand risico, een en ander
aan de huidige regeling verbonden.
De Arnhemsche Kamer wees er op, dat in
Duitschland de uitkomsten der practijk hare
meening volkomen onderstreepen en voegde
aan haar adres toe een vijftigtal van de meest
typeerende antwoorden, door haar ontvangen
bij een enquete in haar district inzake het in
casseeren van dubieuze posten, welke enquete
onlangs is gehouden. Het bovengenoemde
adres van Oct. 1925 steunde op de uitspraken
van een 750-tal ingeschrevenen in het han-
delsregister).
In afwijking van een voorstel-Schmalz
om een adres aan de regeering te zenden ter
ondersteuning van het adres. van Arnhem,
werd besloten de zaak aanhangig te maken
bij de Vereeniging van K. v. K.
d. Schrijven van het ministerie van water-
staat om een aanbeveling: te mogen ontvan
gen, teneinde te voorzien in de ontstane vaca
ture in den Spoorwegraad. (De Kamer heeft
krachtens het besluit der vergadering als
zoodanig genoemd den heer M. A. Kolster te
Helder, die daarop door den minister werd
benoemd).
De V o o r z i 11 e r feliciteerde den heer
Kolster met die benceming en zei overtuigd te
zijn dat deze zich die waardig zal toonen.
De Socretaris deelde mede, een adres
te hebben verzonden aan de Spoorwegen,
waarin gewezen werd op den ongunstigen
treinenloop en het lange wachten op aanslui-
ting op de inlernationale treinen. De heer
Margadant, directeur van gemeentewerken,
had daarbij van voorlichting gediend, waar-
voor spr. hem dank bracht.
Van de uitgebreide staten, die waren inge-
zonden, vermelden wij hier slechts de conclu-
sies:
to. de verbindingen met de Zuider- en
Oosterlijnen zijn zeer slecht en te weinig is
rekening gehouden met behoorlijke aanslui-
ting te Amsterdam
2o. het gemis wordt gevoeld aan de door-
gaande rijtuigen HelderRotterdam en
Enkhuizen—Rotterdam
3o. tusschen de treinen No. 2139, aan-
komst te Alkmaar 19.29 uur, en No. 465,
aankomst te Alkmaar 22.15 uur, is een veel
te groote tijdsruimte gelegen;
4o. de verbindingen met het buitenland
zijn in het algemeen slecht. Het ligt o. i. op
den weg van het Gemeentebestuur, van de
Kamer v. Koophandel en van „Alcmaria",
vereeniging tot bevordering van het Vreem-
delingenverkeer, met kracht te ijveren voor de
wijziging van de winterdienstregeling in bo-
vengeschetsten zin. Men late zich niet af-
schrikken door het verweer van de spoorwe
gen, dat het niet anders kan. Een goede
dienstregeling is inderdaad moeilijk samen te
stellen; de specialiteiten der Spoorwegen
mpeten en kunnen daarvoor een weg vinden.
De heer S c h e f f e 1 hoopte dat de heer
Kolster er in zal slagen de wachttijden tot
een noodzakelijk minimum te beperken.
De Voorzitter merkte nog op, dat de
verbinding met Amsterdam slecht is, vooral
in den voormiddag.
De heer Kolster antwoordde dat de
Spoorwegen dit erkennen, maar den toestand
verdedigen met te wijzen op het verband met
den internationalen trein.
De heer S c h m a 1 z besprak de verbinding
HelderAmsterdam, die hij slecht noemde,
omdat er tusschen 3 en 6 uur geen trein ver-
trekt uit de hoofdstad naar Helder. Hij zou
traag zien dat de trein van 4.54 uit Amster-
am door ging tot Helder.
De heer Kolster zou dit in den Spoor
wegraad ter sprake brengen.
e. Missive vani het ministerie van arbeid,
handel en nijverheid, betreffende de Fransch-
Duitsche handelsovereenkomst d.d. 17 Aug.,
in werking getredleni op 6 Sept. Voor ver
schiliende artikelen (o.a. chetnische en elec-
trische artikelen, machinerieen, metaalwaren,
cement, porcelein, aardewerk, leder en speel-
goed) is het Fransch minimumtarief ver-
hoogd.
Voor kennisgeving aangenomen.
f. Als 3c, betreffende tarief van invoer-
rechten in Noorwegen. Voor kennisgeving
aangenomen.
g. Missives van hetzelfde ministerie, ge-
dateerd 29 Juli en 5 Aug., betreffende wijzi
ging in het Spaansche tarief van invoer-
rechten.
Opgemerkt werd, dat Zwitserland hierbij
veel beter wordt behandeld dan Nederland,
ondanks het felt, dat vanuit ons land vaak
reeds is geprotesteerd tegen die hooge in-
voerrechten op kaas en ziuivel.
Besloten werd1 bij voorkomende gelegen-
heden steeds weer te protesteeren.
h. Schrijven van den heer D. H. Gr iiin-
w a 1 d, inzake belastingheffing.
Na eenige bespreking werd besloten dit
schrijven aan te houden tot de volgende ver
gadering, waar wellicbt de heer Grunwald,
die thans ziek is, weer aanwezig zal zijn.
Punt 4. Verslag van den heer H. de Raat
ointrent de bijwoning van het laatste midden-
standscongres, gehouden 23/25 Augustus te
den Haag.
Werd onder dankbetuiging aan den heer
de Raat voor de moeite en den tijd, aan, dit
congres besteed', voor kennisgeving aangeno
men.
Punt 5. Rapport omtrent de weging aan de
kaasmarkt te Alkmaar. Dit luidde als volgt:
Naar aanleiding van die vraag van het
lid onzer Kamer, den hr. G. Grondsma, ge
daan in de ledenvergadering d.d. 6 Juli 1.1.
te Htlder, om in het belang van de Alk-
een welwillende wijze, de Commissie terzijcfe
stond met zijn gewaardeerde advie/:en en wien
geen moeite teveel was om het onderzoek te
vergemakkeiijken.
Onder applaus en dankbetuiging door dlen
V o o r z i t te r werd dit rapport voor ken
nisgeving aangenomen.
De heer Ringers betreurde het, dat hi]
de in dit rapport bedoelde raadsvergadering
niet had bijgewoond, hij zou anders stelllg
tegen de woorden van deo heer Van Drunen
zijn opgekomen.
Punt 6. Verslag van den heer J. Hoogland
van het onderzoek naar den omvang van de
belemmeringen, die de binnenscheepvaart on-
dervindt door de -doorbraak in den dijk van
de Molenvaart te Anna-Paulowna in 't be
gin van Aug. De vaart was geheel leegge-
loopen door de doorbraak, doordat men de
sluizen gesloten had gehouden voor het bui-
tenwater. Aan de westzijde, het belangrijkste
deel der vaart, was een goede waterkeering
gemaakt, krachtig genoeg om het noodige
water weer in te laten, maar voor het ooste-
lijk deel had men daarvoor geen plannen ge-
had, hoewel daar twee bedrijven stillagen om
dat hare schepen op het droge zaten. Het
polderbestuur wilde wel een dam maken,
maar dan moesten de schippers daarvoor
twee derden der kosten 500) betalen, het-
geen zij weigerden. Het aanbod werd later
niet meer herhaald, hoewel de heeren Schef-
fel en Hoogland daarop aandrongen. Zij
zouden hebben geadviseerd er op in te gaan,
omdat er niets anders op zaf, dan kon men
later pogen het bedrag dat toch te hoog was,
verkleind te krijgen. Het polderbestuur dacht
de zaak met een paar weken weer klaar te
hebben, maar j.l. Maandag was het nog zoo
goed als niets opgeSchoten. Het aangebrach-
te stortdammetje was opnieuw doorgebroken
en nu was een schutdam gemaakt, maar de
schepen liggen nog op het droge en dit is
vooral thans schadelijk.
De heer Hoogland vcegde aan dit rapport
als zijn meening nog toe, dat het verloop
van de kwestie voor de schipperij eigenlijk
absurd is en dat hierdoor aangetoond wordt,
dat polder- en gemeentebesturen niet altijd
een juist begrip hebben van schippersbelan-
gen en dat door zulk beheer de schipperij
eigenlijk rechteloos is. Daarom is het werk
aan de West-Friesche Kanaalvereeniging zoo
toe te juichen. Het deed spr. dan ook veel ge-
noegen, den laatsten tijd gedurig in raads-
verslagen te lezen, dat subsidies voor de ka-
naalplannen zijn toegestaan.
Over dit rapport en de daarna naar voren
gebrachte.meening werd nog eenigen tijd ge-
sproken, waarbij verbazing en telenrstelling
werd geuit over de houding van het pol
derbestuur, dat zich, naar gemeend werd,
maarsche kaasmarkt een onderzoek door de
Kamer te doen instellen of er aan die Alk-
maarsche Waag al dan1 niet schriel en krap
wordt gewogen, heeft de secretaris de we
ging nagegaan niet slechts aan de Waag te
Alkmaar, doch tev<.ns te Hoorn en Pur
merend, waarvoor hij zich, krachtens het be
sluit der ledenvergadering, van mijne mede-
werking heeft verzekerd.
De keuze van uwe vergadering om den
secretaris voor deze controle aan te wijzen
zal wel niet een toevallige zijn geweest, doch
daarbij zal wel de overweging hebben ge-
golden, dat deze functionaris in een vroege-
ren werkkring talrijke. jaren werkzaam was
bij een der grootste lichamen in den lande,
die zich speciaal belastte met het bceedigd
v/egen en meten, zoodat verwacht moch*
worden, dat hij daarih de noodige ervaring
bezit.
Gaarne voldeed ik aan zijn verzoek om
hem bij de controie terzijde te staan, omdat
het wel en wee van de Atkmaarsche kaas
markt miji ten zeerste ter harte gaat en ik
niets liever zou zien dan dat in een open-
bare zitting onzer Kamer deze geruchten of-
ficieel zouden kunnen worden tegengespro-
ken.
Dat voorrecht hob ik thans, want wiji heb
ben geconstateerd, dat er goed gewicht
wordt gegeven, waarmede, naar wij vertrou-
wen, de praatjes omtrent schriele weging te
Alkmaar den kop ingedrukt zal zijn.
Van deze gelegenheid maak ik gebruik te
verklaren, dat het mij wel eenigszins be-
vreemdde in het verslag van, den Gemeente
raad van Augustus 1.1. te lezen, dat de
heer Van Drunen zich niet beter weet uit te
drukken, dan mij als „lapjesman" te betitf-
len. Mijnheer de Voorzitter, ik verheug mij
er over, dat ons college althans er prat op
kan gaan het respect voor leden van be-
vriende colleges levendig te houden, want
waar zou het heengaan, indien wij, spreken-
de over leden van andere colleges, het
systeem-Van Drunen zouden volgen?
Overigens leg ik er den nadruk op, dat ik
mij allerminst schaam voor het beroep, dat
ik uitoefen en dat ik in dozen mijn taak heb
vervuld met het vaste voornemen mij niet
voor het lapje te zullen laten houden.
Van deze plaats zij nog een woord' van
dank gebracht aan den Directeur van h>t
Marktwezen, den heer Schenk, die op zulk
kortzichtig toont en een verkeerde werkwijze
volgt.
De Voorzitter begreep niet. dat het
polderbestuur, dat tcch belang heeft bij den
afvoer van zijn eigen producten, de scheep-
vaart belemmert.
De heer Hoogland merkte op, dat de
producten evengoed v/eg kcmen, maar met
andere schepen, die aan den anderen kant
der sluis liggerf, dus alleen de beide op het
droge ziftende schepen.
De heer Ringers verklaarde zich be-
reid met den diikgraaf, den heer Wij denes
Spaans, de zaak t bespreken.
In verband met deze kwestie voor de schip
perij bracht de heer Scheffelde bedie-
ning bii nacht van de vlotbruggen over het
Noord Hollandsch Kanaal naar voren. Het
is voor de schippers vaak moeilijk den dienst
doen den brugwachter te vinder. en daarom
stelde spr. voor, aan Waterstaat te verzoekep
om een roode lantaarn te doen branden voor
de woning van die brugwachters, die's nachts
mei de bediening belast# zijn.
Werd goedgevonden.
Punt 7. Uitgegane stukken:
Adres dezer Kamer aan den minister van
arbeid, handel en nijverheid, betreffende het
werktijdenbesluit en de verplichte winkelslui-
ting.
Werd goedgekeurd onder dankzegging
aan den secretaris vcor de samenstelling er-
van.
Rondvraag. De heer S c h m a 1 z
bracht een circulaire ter sprake van het co-
mite van actie tegen den verkoop met ca-
deaux, waarin gevraagd werd 1. of men de
actie verder wenscht gevoerd te zien zooals
tot nu toe, 2. of men haar in andere banen
wil zien geleid b.v. door steun te vragen
aan de regeering door het invoeren van wet-
telijke bepalingen en 3. of men de actie wil
staken.
Algemeen was men overtuigd, dat de actie
niet moet worden geslaakt. De heeren Kuij-
per en Konig vonden dat alleen wettelijk ver-
bod van verkoop met cadeaux zal helpen,
omdat nu het publiek nog aandringt op dien
verkoop.
De Voorzitter en de heer Ringers warm
huiverig voor tusschenkomst der regeering
en waren met de andere heeren van meening,
dat de propaganda van de idee „geen ver
koop met cadeaux" moet worden voortgezet.
Besloten werd de volgende vergadering
op de zaak terug te komen.
De heer Hoogland bracht een artikel
uit de „Mercuur" ter sprake, waarin mr.
Langeveld alhier schreef over inventarisatie
van onroerend goed ter verkrijging van meer-
dere rechtszekerheid voor kooplieden.
Besloten word de op deze zaak betrekking
hebbende stukken, die reeds bij het Bureau
der Kamer berusten, ter bestudeering te stel
len in handen van de Commissie voor veror-
deningen.
De heer Kolster vond het porto voor
brieven boven 15 gram (15 cent) te hoog en
wenschte dat de K. v. K. op ver!aging aan-
drong.
De Voorzitter meende dat het beter
was en meer in het belang van handel en
bedrijf om te pogen het porto voor drukwerk
verlaagd te krijgen.
Deze meening werd door alle andere hee
ren beaamd, waarop besloten werd een ver
zoek aan den dir.-generaal der posterijen te
richten met verzoek om verlaging van de
drukwerk-porto's.
Hierop werd de openbare vergadering ge
sloten.
AM5TERDAMSCHE
AARDAPPELPRIJZEN.
AMSTERDAM, 8 Sept. 1927. Zeeuwschf
eigenheimers f 4.755. Overige prijzei
onver anderd.
Aanvoer 5 ladingen, zijnde 1629 H.L.
HOORNSChI KAASMARKT.
HOORN, 8 Sept. 1927. De aanvoer be-
droeg beden 53589 K.G De handel was
vlug. 19 stapels kleine fabri-ekskaas met merk
f 48; 26 stapels kleine boeremkaas met inert
f 46; 1 stapet fabrieks-commissiekaas met
merk 45; 5 stapels boeren-commissiekav
met merk 48.
WARMENHUIZEN, 7 Sept. 1927.
Schotsche Muizen 9, Bloemkool le soorf
13.60, 2e soort 2.50, Slaboonen 4.60
12.30, Nep 77.90, Uien 5.10—
5.40, Uien drfelingen 4.30—/ 4.50. Aan
voer: 950 K.G Aardappelen, 650 K.G. Sla
boonen, 2300 K.G. Nep, 5475 K G. Uien,
270 stuks Bloemkool.
STOOMVAARTL1JNEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Borne O, uitr, 6 Sept. te Port Said.
Jan Pietersz. Coen, uitr. 6 Sept. v. Algiers
Saleier, uitr., 6 Sept. v. Suez.
Enggano, 7 Sept. v. Narvik te Rott.
Johan de Witt, 7 Sept. v. Batavia n. Amst.
Sembilan, 6 Sept. v. Shanghai te Samaring.
HOLLAND—AFR1KA LIJN.
Jagersfontein, 6 Sept. v. Mozambique te Dai
ees-Salaam.
Nias, 5 Sept. v. East Londen n. Port Elesa-
beth.
Sumatra, thuisr., 6 Sept. te Genua.
Veendijk, 6 Sept. v. East London n. Port
Elisabeth.
KON. NED. STOOMB.-MAATSCHAPPIJ.
Agamemnon 5 Sept. v. Puerta Barrios te
Kinston.
Brielle, uitr., 5 Sept. te Tocopilla.
Hercules, 7 Sept. v. Amst. n. Hamburg
Iris, 7 Sept. v. Amst. n. Hamburg.
Jason, thuisr., 5 Sept. v. Coral.
Ajax, 6 Sept. v. Alicante n. Barcelona.
Alkmaar, 7 Sept. v. Chili te Antwerpen.
Amor, 6 Sept. v. W.-Indie te New-York.
Brielle, uitr., 5 Sept. Arica.
Jan v. Nassau, 5 Sept. v. Curasao n. Santi
Marta.
Medea, 6 Sept. v. Rott. te Lissabon.
Pluto, 5 Sept. v. Sagres n. Amsterdam.
Strabo, 7 Sept. v. Bordeaux te Amsterdam.
Tellus, 6 Sept. v. Bari n. Algiers.
Venus, 6 Sept. v. Algieers n. Amserdam.
Zeus, 6 Sept. v. Patras n. Venetie.
HOLLAND—AMER IK A LIJN.
Dinteldijk, Pacifickust n. Rott., 4 Sept v. Los
Angeles.
Grootendijk, Rott. n d. Pacifickust, 4 Sept. te
Los Angeles.
Volendam, 6 Sept v. Rott. n. New-York, was
nam. 11 u. 55 in zee.
Eemdijk, 7 Sept. v. Rott. n. Hamburg.
Volendam, v. Rott. n. New-York, 7 Sept. 1 u
30 n.m. v. Boulogne.
KON. HOLL. LLOYD.
Flandria, uitr., 6 Sept. v. Santos.
Orania, thuisr., 6 Sept. v. Lissabon.
Zaanland, 7 Sept v. Rott. n. Zuid-Amcnka;
10 u. v.m. in zee.
HOLLAND—BRITSCH-INDIe LIJN.
Andijk, uitr., 6 Sept. v. Suez.
Kieldrecht, thuisr., 7 Sept. te Suez.
Sommelsdijk, 7 Sept. v. Kurrachee 1. v. Antw.
te Rotterdam.
KON. PAKETV. MAATSCHAPPIJ
Lemafang, 5 Sept. te Belawan.
HOLLANDOOST-AZle LIJN.
Oudekerk, uitr., 6 Sept. v. Yokohama.
Madoera, uitr., 6 Sept. v. Colombo.
Zosma, thuisr.. 7 Sept. te Suez.
JAVA—CHINA—JAPAN LIJN.
Tjipondok, 5 Sept. v. Batavia te Yokohama.
KQTTERDAMSCHE LLOYD.
Nedo-c, thuisr., 6 Sept. te Alexandria.
Slamat, uitr., 6 Sept. v. Port Said.
Tambora, 7 Sept. v. Rott. n. Batavia, was
4 u. 35 n.m. in zee.
Toba, thuisr., 7 Sept. v. Gibraltar-
HOLLAND—WEST-AFRIRA LIJN
A'bireo, 4 Sept. v. Duala n. Libreville-
Helder, uitr., 6 Sept. te Tenemfe.
Rijnland, thuisr., 6 Sept. tePort Farcourt.
Vlieland, 7 Sept. v. Amst. fi- Hamburg.
IJstroom, 7 Sept. v. W.-Afrika te Amsterdam.
JAVA—NEW YORK I/JN
Madioen, Java n. New York, 6 Aept- v. Port-
Said.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Antiloehus, v. Japan n. Rott., 7 Sept. te Ma-
nila.
Euryades, Batavia n. Amst., 7 Sept. v. Bai-
celona.
Perseus, Japan n. Rott.. 7 Sept. Hongkong.
Tydeus, S. Batavia n. Amst., 3 Sept. v. Co
lombo.
Adrastus, v. Japan n. Rott. 7 Sept. v. Singa
pore. .fix
Rhexenor, v. Japan n. Rott., 4 Sept. te
Tientsin.
ROTTERDAM—ZUID AMIRIKA LIJN-
Aldabi, thuisr., 6 Sept. v. Bara.
Algorab, 6 Sept. v- Hambn'*q;/i. Antwerpen.
Zijldijk, thuisr., 6 Sept. v. Saitos.
I
I?
I
i