Alkmaarsche Oourant MARTIN'S VERJONCINCSKUUH Henderd Negen en fwintigste Jaargang. Ala a ml a j£ lO October. Radio-hoekje Stadsnieimrs L. Frankenberf, Alkmaar, EEUILLETON. No. 23# Dinsdag 11 October. HUversum, 1060 At. 12.- Politieberich- ^en i 352.Lunchmuziek door het trio K v d. Hoek, viool. J. Frank, cello. P. de Gruvter, piano. 3.15—3.45 Lezing door den heer Frits van Raalte: De beteekems der ge- woontevorming. 5.-6.45 Concert door het A N R O.-orkest onder leiding van Nico Treep- Henri Bloemgarten, bas. 6.45—7.15 N O. V. De heer Henri ter Hall, ou-d lid der 2e Kamer der Staten Generaal zal spreken over: Het stichten, het doel en de resultaten van het Dorus Rijkersfonds. 7.15—7.45 Pianoconcert door Theo v. d. Pas. Werken van Chopin. 1. Polonaise v.kl.t. op. 40 no. 2. J Nocturne Des gr.t. op. 27 no. 2. 3. Scherzo lis kl.t. op. 38. 4. Mazurka a.kl.t. op. 17 no. 4 5. Etude F. gr.t. op. 10 no. 8. 6. Variations brillantes op. 12. 7.45 Politieberichten. 8.10 R.K.-Avond. Beverwijksche Harmoniekapel onder leiding van W. H. Hofmeester. Het Be- verwijksche Dubbel-mannenkwartet onder lei ding van B. J. W. Langendijk. Gem. kwartet „Kennemerland", onder leiding van H. J. Arisz. Beverwijksch mannenkoor onder lei ding van L. Pielage. Parochiaal gem. koor St. Agatha", onder leiding van W. de Groot. Mej. W. van Leeuwen, piano. J. Vles- sing, begeleiding. B. J. W. Langendijk, bari ton. H. Oosterwaal, clarinet L. Stiens, piano, la. Abschied der Gladiatoren, Blankenburg. lb Rosamunde, Schubert, Harmonie. 2a. Zon- dag op't Meer, Heinze. b. Haarlem's Lied-e- ke, Hess, dubbelmannen kwartet. 3. Rede door den heer J. M. Lucassen, deken van Be- verwijk. 4a. Ave Regina, Nekes. b. O Sacrum convivium, Haller. St. Agatha. 5a. Prelude op. 3 no. 2, Rachmaninoff, b. Valse, Pierne, piano. 6a. Gloeiend gesmeed, Pysel. b. Be- keerd, Pysel. c. Vlaamsche Kermis, Cuypers. d Ter zege, Wierts, bariton met pianobege- leiding. 7a. Wiegeliedje, Roeske. b. Jonge Liefde, P. v. d. Roovaart, Kennemerland. 8a. Helena, medolie. Klose. b. Melodie, Bosse. c. Tambourin, Rameau, clarinet en piano. 9a. De zoekers, Koop. b. Het Geuzenvendel op de thuismarsch, Roeske, Mannenkoor. 10a. Kerstlied, Diamant. b. Zorgennacht, Hoogerwerf, Kennemerland. 11. D'lsoline, ballet. Messager, Harmonie. 10.15 Persbe- richten. 10.3012.Dansmuziek. Gramo- foonplaten. Davenlry, 1600 At. 11.20 Daventry-kwar- tet en solisten, piano. 12.202.20 Slydel, Octet en solisten, alt, bariton en viool. 2.50 Muziekles. 3.35 Fransche les. 4.05 Concert. 4,20 Orkestconcert. 5.20 Lezing: A. books helf of old favourites. 5.35 Kinderuurtje. (5.20 Dansmuziek. 6.50 Tijds., weerbericht en nieuws. 7.05 Daventry-kwartet. 7.20 Cause- rie. 7.35 Pianoscnates van Haydn. 7.45 Le zing: Main lines and side tracks. 8.05 Mr. Flotsam en Jetsam,komieken. 8.20 Lezing: Adventure in Literature. 8.50 Een Portu- geesch programma, van Brussel. 9.20 Weer bericht en nieuws. 9.35 Lezing Music and the ordinary listener. 9.55 Nieuwsberichten. 10.— „Oh! listen to the band", hum. spel van Mabel Constanduros. Orkest en vocale solisten. 11—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris"1750 At. 10.50 11.— Concert. 12.50—2.10 Orkestconcert. 5.055.55 Trioconcert, piano, viool en cello. 9.5010.50 Gevariecrd programma. Orkest in soli. Langenberg, 460 At., Dortmund, 283 At. en 'Atiinster, 242 At. 12.30—1.50 Orkestconcert. 3.20—4.20 Kinderuurtje. 4.205.20 Orkest concert. 7.208.40 Chineesche gedichten door Arne Schirkauer. Erna Moser. 8.40 9 20 Kampioenschap zwaargewicht boksen: R. Wagner tegen F. Diener. 9.40 Sluiten. Konigswusterhausen, 1250 At. 11.20 7 05 Lezingen en lessen. 7.50 Actueele cau- •erie. 8.20 Bokswedstrijd zwaargewichtkam- pioenschap van Duitschland R. Wagner te gen F. Diener. Hamburg, 395 At. 3.35 Opera-orkestcon- eert. 5.20 Dansmuziek. 7.20 Concert. 8.20 Balalaikaconcert. 9.50 Causerie. Daarna tot 10.10 Dansmuziek. Brussel, 509 At. 5.206.20 Dansmuziek. 8 35 Orkestconcert. 8.50 Portugeesche m-u- ziek. 9.50 Her-uitzending van Cardiff. 10.20 —10.35 Orkestconcert. OIDGRHOIID VA\ §CH RIJFMA€HI!IES. Afsluiting van abonnementen. Door Rafael Sabatini. Uit het Engelsch door Q M. G. d. W. S4) „Wil je niet?" zei hij tandiknarsend, en eens- klaps greep hij de pols van dien uitgestrek- ten arm. Maar zij zag geen onmiddellijk ge- vaar. Het eeni-ge gevaar waar aan zij dacht was het gevaar dat Florimond bedreigde en oo-k dat was van weinig beteekenis daar zij om twaalf uu-r van Condillac zou vertrek- ken dus bijtijds in La Rochette aankomen om haar verloofde t-e redden. Dat gaf haar kalmte en verhoogde haar moed ,Je hebt mij je voonvaarde genoemd" zei „Je hebt den prij-s bepaald en je hebt ge- hoo-rd dat i-k weiger Ga nu he en" „Nog een oogenblikzei hij met een stem zoo akelig lief dat Garnache zij-n adem in- hieid Hij trok haar naar zich *oe. Nhttegen- staande haar woeste pogi, hield hij haar vast tegen zijn borst gedn vtrhinderen dat hij met ziin sen haar gelaat en haar bed- eind-elijk een hand vrij kreeg haar macht in zijn gezicht sloeg Toen diet hij haar gaan. Met e«n vloek vi-el hij achterover, de afdrukkm van haar viagers stonden rood op zijn wi'te gezicht. 7ij Icon niet fende kus- otdat zij :em Uit al „DE KERKEN EN DE OORLOG". (Vervolg). Na een korte pauze begon spr. aan het tweede gedeelte van zijn lezing, dat de Pro- testantsChe kerken zou behandelen. Luther wilde de wereld niet overheerschen, noch het leven ontvluchten zooals de katho- lieken. Hij kende aan den mensch echter twee karakters toe: het eene moet God die- nen ,het andere den Staat. Gegrondvest op deze leerstelling is nog steeds de Duitsche Luthersche Kerk, die in den oorlog van dezc stelling een handig gebruik maakte. Calvijn wilde in theorie anders. Hij heeft meer de oorspronkelijke Christelijke idealen vastge- houden. In de practijk echter drong hij er op aan, dat men zich onderwerpt aan de macht van de overheid en het militairisme. Later is de dienstplicht ingevoerd. De ker ken hebbcn zich niet of siechts zwak verzet. Het kapitalisme is opgekomen en lict kinde- ren van 7—14 jaar 16 uur en langer per dag in de fabriek werken, zonder protest van de kerk. Buiten de kerk om is daar dan ook reactie op gekomen in den vorm van het so cialisms. En nog heeft de Kerk haar taak nist ingezien. De houding van de kerk, van de voorgan- gers, is in oorlogstijd schandelijk geweest. Niet alleen, dat ze niets tegen den oorlog de- den, ze hitsten de menschen er juist toe op. Vooral de orthodox-christ-elijke kerken gingen hierin voor. Een Berlijnsch predikant gaf in den oorlog een bundel versjes uit, getiteld: Hoerah en Hallelujah! Het „Onze Vader" werd daarin pasklaar gemaakt voor den oor log, bijv. in plaats van „vergeef ons onzc schuld". „Vergeef ons elke klap, die we on- zen vijand niet toegebracht hebben" Een vrijzinnig predikant schreef, toen de Lusita- nia getorpedeerd was: „Ieder Duischer moet zich daar over verheugen." Dr. Johannes Mai ler, de bekende redacteur van „Griine. Blat ter", die in kerkelijke kringen nog al bekend is, schreef: „Als Jezus nu nog leefde, zou hij dan aan onze zijde in de loopgraaf staan In Amerika maakte men van de kansels werftribunes voor het leger. Het valt op, dat het heftigstc verzet tegen den oorlog het meest voorkomt in de buiten- kerkelijke religieuse stroomingen, bijv, de Quakers. Van de 5000 dienstweigeraars Engeland behoorden zeker de helft tot deze kring. In den laatsten tijd is echter in de kerken zelf een verandering te bespeuren, het meest bij de vrijzinnige Protestanten, het minst bij de orthodoxen. Ook onder de Katholieken gist het sterk. Wij mogen overigens de Kerk al haar ver- zuimen niet al te erg aanrekenen. Ook de socialistische beweging heeft in 1914 ge faald. Ook de Vrijmetselaars, de Theosofen, die alien toch de broederschapsgedachte willen bevorderen. Er is op het oogenblik geen vrede, zelfs geen „wapenstilstand", want de aanmaak van wapens gaat cngekend hard door. In den Volkerenbond mogen we niet te veel vertrouwen stellen. Op zichzelf is het een gelukkig verschijnsel, maar als mannen als De Jouvenel en Lord Cecil zich er moe- deloos uit terug trekken, heeft ons dit iets te zeggen over de machteloosheid van den Vol kerenbond tegenover kwaadwillige Ieden. Ook op een parlementaire meerderheid van de S. D. A. P. mogen we niet wachten, want dan is het waarschijnlijk al te bat. Wij moeten onze oogen openhouden voor oorlogsgevaar, wij moeten studeeren en voor onze beginselen juist in onze kerken propaganda maken, al kunnen we van de kerk in z'n geheel geen uitspraak tegen den oorlog verwachten. Daarvoor zitten er te vcel tegenstanders in. Spr. wees nog op de dienstwdgeraarswet, die het aan gem-oedsbezwaarden mogelijk maakt om in plaats van militaire dienst ge- wone diensten te verrichten. Spr. eindigde met een vergelijking van den strijd tegen het militairisme met aen strijd om de onafhankelijkheid in 1672. Toch voch- ten onze voorouders met toen gangbare mid- delen voor hun idealen; wij kunnen hen niet waardiger eeren, niet beter dus 8 Octo ber vieren, door thans te toonen op onze wijze met onze middelen voor onze idalen te strijden. Na een kort debat werd de vergadering door d'en voorzitter gesloten, na ds. Eldering voor zijn leerzame lezing en mej. Olie voor haar muzikale medewerking aan dezen avond bedankt te hebben. DE THiEOSOPHIE IN DE HUIDIGE SAMENLEVING. Men schrijft on®: De Blavatsky loge te Alkmaar: afdeeli-ng der Ned. Theosophische Ver-eeniging gaf op 6 Oct. de eerate harer openbare voordlrach- ,yDie slag is de dood voor Fforimbnd de Condillac" zei hij boosaardig. ,.Morgen om ■twaalf uur is hij dood. Denk daar maar eens over na, mijn liefje" „Het kan mij niet schelen wat je doet als je mij maar alleen laat" antwoordde zij door een dappere poging de tranen van woede en eiende weerhoudende die opwelden uit haar verslagen hart. En niet minder verslagen, niet minder ver- toornd was Garnache, terwij.1 'hij stond te luisteren. Het had hem groote moeite ge- kost de kamer niet bilffien te stormen toen Marius haar had b-eetgepakt. De gedachte al- leeni dat a-lles onherstelbaar verloren zou zijn wat hij tot nu toe had gedaan, had hem w-eerhouiden. Marius zag het jonge meisje een. oogen blik aan, zijn gelaat was vertrokken door de woede die in hem raasde. „Verduiveld!" riep hij, „als ik je liefd-e dan niet ikrijgen kan, dan zal ik je reden genoeg geven om mij te ha ten". ,,Dat heb je al meer dan genoeg ge daan" zei ze. En Garnache verwenschte die brutaliteit van haar, die siechts diende om hem aan te vu-ren. Het volgend oogenbilik hoorde hij een verschrikte kreet. Marius had haar opnieuw beetgepakt en drukte haar teere lichaam vaat in zijn armen. „Ik moet je op de Iippen kussen voordaf ik hemga, liefje' zei hij met een hartstochte- lijke en niet alleen toomige stem. En toen, terwijf hij nog met haar woratelda om zijn zin te krijgen, grepen een paar armen hem beet aJs riemca van Maat ten, waar als spreker de heer W. L. van War- melo optrad met een lezing over boven- genoerod onderwerp. Om een volkomen inzicht te krijgen van de tegenwoordiige taak der theosophie voerde spreker ons terug tot 't verleden: Theo- sophia Godd. wijsheld: Gods wijsheid was in alle heilige boeken der groote Gods- diensten te vfaden. Vergelijkend gods-dienstonderzoek brengt de -eindconclusie dat zij all-en gevoed werdten door een zelfden geest en bezieling, al ver- schilde't uiterlijk gewaad. Deze toch was de aanpassi-ng, noodig voor't bereiken van ver- schiTlende vol'ken met hun onderscheidene zed-en, gewoonten en aanleg. Wij vinden ee-ri- -drieeenheid in elken god®- dienst, in't Chriistend-om g-enoem-d: Vader, Zoon, heilige g-eest die overeertkomen met de nam-en Brahma, Wishnoe, Shiva, Je-ho- vah, enz. Elke godsdiens-t spreekt over 't bestaa-n van groote geestelijke wezens: Goden., deva's ■of -engelen genoemd. Ook leer-en alle godsdi-enst-en gelijkluidend de pli-cht u-zelfde God in u te kenuen. God is liefd-e, en luidt dan ook de eers-te piicht, zich zelf als Hooger zelf lief t-e heb ben-: den God m alle menschen, algemee-ne menschenllefde te ontwi-kkelen, mensch te zijn ten opzichte van zijn nevenmensch Het vergelijkend godsdienstond-erzoek stuit in zeker opzichit op 'n groote m-oeilijk- heid. Er is n.l. in -elke godisdien-st een ge- hei-me leer, die alleen onthul-d wordt aan hen, die zich door zeker-e geestelijke sch-o- li-ng tot inwijding voorbereid-en. 't Rituaal -en de ceremon-ien, die aan elken godsdienst- vorm verbonden zijn, kuo-nen wij beschou- wen als 'n afspiegeling van de verschillen-de i n w ijdingsst adi a D-e groote en kle-ine mysterien in't oude Griekenland zijn daarva-n- wei de sprekendste voorbeelden en br-engen ons de -namen te bin- nen van Orpheus, Ori-geue-s, Cl-emeus van Alexandrie en vele a-nderen. Ook 't Christendom had zijn mysterien Helaas zijn -de document-en, die hierop b-etrek- king hadden grootendeels verloren gegaan door dien- -brand, die de grootste der toen- tij-dis -bestaan.de bibli-otheken n.l. die te Alex andrie verwoestte! Ofschoon de geheime wetenechap zich t-erugtrok door dat de evo- lutiestroom zich weer riddle tot d-e materie, dan tot't wezen der dingen, is zij voort blijven leven bij de Rozenkruisers, alche- misten, en geven mannen als Dante, Para celsus Roger Bacon, Comen-ius en nog vele anderen blijk, te zijn getradnd in die geheime scho-kn. Uit later g-evonden correspondent^ is hum v-erband daarmee ge-bleken, en steeds weer vin-dt men haar tdrug in de g-r-ooten -van elken tijd; in b-ouw en schil-oerkunst (Rap" ael, Goethel als ook in de muziek (Richard Wagner). Maar de echt-e: de Authenti-eke geheime leer is verborgen gebleven tot-dat H. P Blavatsky haar geheime leer de wereld in-zond en een tip van den sluier opl-ichtte, die eeuwen lan-g de innerliijke waarnd-d, wijs heid -en -kenihis verborgen hield. Zij werd aa-ngevallen en bes-chuldigd van bedrog en nog zal deze geh-eim-e leer geheim blijven voor hem, die niet over 't dogma heen kan kom-en en- doordrin-gen tot't inner lijke licht. Haar leer is in korten tijd over d-e geheele wereld v-ersprei-d en opgenomen, omda-t de tijd rij-p was daarvoor. De oogen, di-e zich zoo lan-g naar de aarde gericht ha-dd-en, moeste-n weer opgeh-even worden na-ar den hem el. Dat was de taak van H. P. B. De behoefte om't universeel beglinsel van broederschap t-e verwerkelij-ken, moest wak- ker ges-chud worden, evenals't standpu-nt: ,,-dat't ten- slotte niet gaat om uiterlijke w-e-1- vaart", aangevocbten moest worden. Er mo-et een nieuwe boodschap gebracht worden aan de Christelijke volk-en, die de overwinning op de materie hebben behaald. De w-etenschap heeft aides doorschouwd, doorploegd en verw-erkt, wat de stoffelijke wereld aan -tast-baar materiaal -oplevert en is zelfs tot over haar gr-enzen getred-en. Door dat buiten- treden is bet goed- be-s-chouwd' de groots-t-e propagandist der theo-sophia. Nu rtog't eenhei-dsbesef van alle volken: naasten liefd-e. Want gedwon-gen broeder schap is geen broederschap. Om ons zi-en- wij een vechten- bij groot en klein, vechten om vrijh-eid, vrijmakibg van't beknellende dogma. Voorbereiding van de god. geboorte in on®. D-e Chri-st-us zal de Groote St-ralenide Figuur word-en, met meer de man van smart zijn; de menschheid zal kn-ielen uit innerlijken d-rang om't Offer dat Hij- bra-cht en de tijd van „Vrede-op-aard" zal aan-gebroken zijn. De menischh-eid is nu nog te veel slaaf van 't lagere verstand1 dat egofsm-e is. Di-e la-gene manas leidlt den concurr-entiestrijd. Zij moet -omgezet worden tot d-e hoogere. Egoi'sme In zijn verbazin-g li-e-t hij. haar los en op dat oogenblik werd bij- achteruit -gezwa-aid en een pas of zes d-e kamer in -geworpen. Bij de taf-el bleef hij staan- en kl-emd'e zich daaraan vast om niet te vail en; toen wierp hij zijn verwilderde, woeden-de oogen op Battista door wien hij nu flauw begreep aa-n- g-eva&n -te zijn. Garnache was zijn bezin-ni-ng volkomen kwijt geraakt op bet oogenblik dat Valerie gegild had. Hij wierp al-le voorzichtigheid' van zich afhet was of hij zijn verstand ver- loor -en hdt was alleen blinde woede di-e hem dr-eef tot dad en. En even plotselipg als die vloed van ergernis was opgekomen, even plotseli-ng dr-eef hij af toen hij- d'-en woed-en- d-en Cond'i-llac voor zich zag staan en d'en omvang begreep van de dwaaslind die hij had -be-gaan. Nu was alle® verloren, onherstelbaar ver- loden als zee- vele andere ondernemingen verijdeld gewordten waren door zijnplotse- lingen en onl-fwingbaren waanzin! Wat een vervloekte, id'iote dwaas! Wat beteekende ten slotte em paat kussen toch eigenlijk bij al het -kwail vergel-eken dat tvti het gevol-g kon wezen van zijn tusschenkomst? Waarschijn lijk zoil Marius haar gekust hebben en- weg- gega-an zijn en om twaalf uur hadden ze Condfflae rustrg k-umnen verfaten In de toekoniwt zou hi} in de gelegtniherd geweest zijn om Mtriu* csp te gooren en t-e doodort voor che beleedlgiin-g. watront had bij dat niet aan de toeJromat teamen over- la-ten? E-n nu zou Florimond oen volgetdeji dkg te jU Roehetee vmfrord wwteo, hi »lf moet aitrulsme worden, de h-ebzucht: „geven". De menschheid heeft nog niet geleerd met ju-bel t-e offer-en. Geen sociale structuur van maatschappelijken aar-d- is in staat, die groot ste der impultsen te brengen. Daamaast dwingt het leven zelf den mensch zich inner- lij-k te herzi-en, den Messias en 't koniukrij-k van't geluk te vinden. Wa-nneer we om ons heen schouwe-n, zien we alle® zi-ch in groe-pen vereenigen,,_ 't kapi- taa-1, werkgevers, w-erknemers offert'geld -en arbeid- aan den bond van't zich opdringend socialisme. J-eugd, kunst, alles vereenigt zich, om uit eigen bela-n-g zijn egoi'sme ten offer te brengen. De oude dogma's word-en -in den mensch zelf g-ebroken. Waar wij ook zien dwingt't leven ons i-n de samen-leving en ten-opzicht-e van ons zelf te herzien. Van -d-e geesielijke stroomingen, d-ie hier in het goede voorgaan, noemen we de Rotary-beweg-ing, die dienst stelt boven winst. In't hart der concurrentiestrijd stelt d'it buiten-gewoon hooge -eischen aan den mensch. Niet voordat't cosmisch bewustzijn ont- waakt in't communisme, niet voordat de religie samenwerkt als eenheid-sbeginsel kan d-e arbeid een levende arbei-d word-en. Dit is't nieuwe -geluid, 't woord dat ge- sprok-en, 't zaa-d1, dat gezaaid- is: Arbeid ver richten uit dienst tot de memschheid1". Zoo word-t de arbeid geh-eili-gd. Als deze tijd ge- keme-n is, mag geen arbeid ten eig-en bate meer gebruikt worden. In di-t moe-ilijke wordin-gsproces worden en i-ndividuen en volk-en geholpen door de groote iei-d-e-rs der menschheid en zijn dri-e groote evolutie-factoren: geloof, ku-n-st. wetenschap, waarvan de bron van kennis is afgesloten. Geloo! (overeenkomend- met wil) leidt tot han-delen. Kunst (overee-nkomend met wijs heid) leidt't gevoel, wetenschap 't v-erstand. Er i-s een tijd geweest, dat't nood-zakelijk was't levende geloof in den letter vast t-e legge-n. D-e k-erk on-taardde di-entengevol-ge in 'n machtsimtituut. Er was 'n stils-tand, die achteruitgang beteeken-de en als in pantse-rs de geest. s-troom buitensloot. Ill d-i-en tijd kon ook de kunst Gods wijshei-d en -liefde niet meer in vervulli-n-g brengen en onta-ardd-e als kunst om d-e kunst. De wetenschap gordde den strijd- aan tegen de reli-gie en werd mate rialist isch. De d-rie factoren ontdaan van -de bron van kennis dwaalden in 't duist-er rood en sloe- gen om -in hun tegen-deelen; geloof werd of dogma of ath-eisiisch: W-etenschap agnax- tiath en kunst cosmisch-kunst kan immers wel de s-choonheid der materie la-ten zi-en, ma-ar niet wat -er achter li-gt? Toen kon een R-eymon-di Dubois zeggen: „Wij weten 't niet en zul-len't ook n-ocw-t wet-en. Dc mensch st*at hulp-e-loos omdit zijn gevoel, verstand en wil elk hun eigen weg gingen. In kunst eischt men sensatie, critiek. En op we-lke wijze wordt de wetenschap niet uiterst geraffin-eerd in toepassing ge bracht. D-en-k eens hoe zij w-eet de wapenen te smeden, waardoor de mensch ophoud-t mensch t-e zijn. Zij kan geen nieuwe toestan- den -scheppe-n en toond-e tij-d-ens de oorlog niets t-e kunnen verander-en. Verbazen we ons daarom niet over den toestand, die thans heerscht en dat de mensch geen tijd heeft zichzelf te vinden en te luisteren naar „d-e Stem van de Stilte". V-oor den g-ewonen- mensch zijn de hi.idige afleid-in-gen noodig, om zich aan d-e ellende en leegt-e te onttrekk-en. Theosophie komt a!« een -balsem om den mensch den wegte wij- zen, zich in te sehakelen in d-e aloude leer: de God, wijsheid. Zij -b-remgt in de eer-ste plaats de kennis omtren-t de wet van oorzaalc en gevolg. Een kennis, die v-erkregen is door hen, die de evolutie op deze aarde voltooiden en hun geest .aan d-e stof ontworstelden om m-eester te worden over h-un lager zelf en de vrede verkre-gen, die de Christus n-oemden: ,,'t Koninkrijik der H-em-ekn". Deze wet van oorzaak en gevol-g leert ons het leven t-e leid-en met vermijdi-ng van fouten en r-ampen. De kenn-i® daaromtrent, die neer- geleg-d'werd, een systeem wer-d de lijdend-e en strijd-ende m-enschheid gebracht door deze meesters van wijsheid en meded-oogen. 50 jaar had deze leer gebracht door rae- vrouw Blavatsky als leerling van den mees- ter, noodig om zich baan te breken. Maar nu is het theoretisch-e we-rk der Theoso phische vereeni-ging voorbij. Zij heeft geloof, kunst en wetenschap als de 3 groote kan-al-en gegev-en, die naar boven 1-eiden. Het geloof in de Liberaal-Ka-tholieke kerk. De kunst -in de Co-Micormerie. De wetenschap in de wereld-universiteit. De L. K. K. heeft de groote verheven boodschap om zoowel de hoogst als de laagst staande mensch te leeren, h-oe 't ge- feod van- den Christus te vervullen. waarschij-rilijk bi-nnen een uur te Condillac en dan was Valerie geheel in hun macht. Het was te vergeefs dat hij de dwaashei-d die hij begaan had trachtte te bedekken. Hij boog voor Marius alsof hij zijn excuus wilde ma-ken; hij -gesticul-eerde met de handen -en ui-tt-e alle-rlei Italiaansche woorden met een opgewon-den-heid alsof hij daarmee een ver- klaring -trachtte te d-oen doordringen in zij-il mees'ters hoofd. Marius zag toe en luisterde, maar zijn woede verminderde er geenszi-ns door; int-egended het was of dat mengel- m-oes van woorden in een taa-1 die hij n-i-et verstond een beleediiging te meer voor hem was. Een vloek was al wat hij let hooren. Toen draaid-e hij- romd en greep het zwaard van Garnache, d;at nog op den stoel hing waar hij gezeten had- en Garnache was woe- dend op zich zelf over die vergeetachtig- heid. Marius haalde het lange scherpe zwaard u-it de scheede en trad op d-ert man toe die zich met zijrt zaken bemoeide. ,,Par Dieu!" siste hij. ,,Wij zul-len de -kleur zd-en van je smerig bloed, jij die een hand du-rfde slaan aan een ed-elman". Maar voordat hij het wapen kon doen fleerkomen, voordat Garnache rich -kon v-er- roeren 6m zich te verded-igen, had Valerie zich tusschen hen geworpen. Marius keek -haar in haar doocwbleeke, vastberaden ge zicht en wat buiten zkh vH van verbazing. Wat Icon haar die vent sdialen om tusachen- beide ta komen en gevatr te loop aft self ge- kwetef te wordpn^ Tom vertiprercrde zich laggzaam een glim- lach op s&i gezicht. Hi] feed nog o»d*r Aan de hand der hei-lige sacrementen wijm zij den weg naar't huis van den vrede. Zij leert niet door formules, die dogma's zouden zij-n, maar -geeft aan hoe uw eigen leven te leven en de waarheid en wijsheid in u te ontwikkelen. Zij leert u dat de wet van oorzaak en gevolg onwrikba-ar hard als ijzer is, zoodat ieder de gevol-g en van eigen dad-en moet ondervinden, maar zij leert ook, dat de goddelijke 1-i-efde ons bij el-ken m-isstap waarschuwt, door de steun van 't geweten, -en de liefde zich zoo ver uitstrekt, dat elke goede daad on-eindig verd-raagt, terwijl de slechte daad eind-igt i-n't gevolg. De god- heid zelf is g-ek-etehd aan de wet van oorzaak en gevolg. ten niet weten en de daardoor ontsta-n-e schijin-bare tegenstrijdigheid heeft den mensch tot -godloochenaar gemaakt, omdat ook geen theoloog bij machte was, de ellen de bij- de geboorte meeg-ebracht te ver- k-laren. De groote muur die opgetrok-ken was (is) tusschen men-sch en God wordt door de God. wijsheid, diie d-e redelijke wet van oor zaak en gevolg en reincarnatie bracht, om- ver gehaald. De theosophie L. K. K. leert voor alles, dat de groots-t-e va-n alle wetten liefde is en hoe den weg voert tot den meester. De roe- ping der L. K. K. is de menschheid tot een hooger casemisch bewustzijn op te voeren. De Werelduniversiteit wil voor alles d« opvoedin-g veranderen, een harmonisch ver- -ban-d leggen tusschen 't physieke lichaam, gevoel en verstand. 't Gev-oelsleven moet zidh r-ichten tot onbaatzuchti-ge dienst, 'i verstand gedisciplineerd worden tot edei helder denken. 't Lichaam gezond, rein en harmonisch ontwik-keld. Hoever we van dezen noimalen kon-iniklijiken w-eg wor-d-en afgeweken door i-nnerlijke verscheuring en we den wet-en- schapswens-ch zij-n vermogens zi-en misbrui- ken door't uitvinden en toepassen van stik- ga-ssen In de Werelduniversiteit wordt er ge- streefd naar harmonische on-twikkeling, waarbij de fouten vermeden zullen word-en van o.a. protectie, politieke invloed-en, de geest van d-en heiligen -bureaucratius, d-ie de lasten op de schou-ders der volken doen rusten. In hun onderwijssysteem zal de bet-eekenis geleerd wor-den van den arbeid en het leven lief te hebben door den arbeid, zoodat het zelf aan zelf bin-dt. Arbeid moet worden zichtbaar geword-en l-iefde, zoodat eenheid is gekomen tusschen hart en verstan-d: Geloof en wetenschap en wat wil co-m-enconnerie. Zij wil bouwen: metsel-en aan 't groote plan, dat wereld heet. Alle werkers in onder- ling verband onder leiding van den groot- sten architect: de opperbouwheer van 't Heelal. Op elk-en superieur rust de piicht. zijn onderhoorige te helpen. Prestig leidt tot liefde en begrij-pen; leidt tot de ware kennis van't leve-n. De bet-eekenis van rechten en plichten, sociale discipline; de leven-skunst eigen leven te 1-eiden in harmonie met Gods wereld-plan De kunsten-aar leert i-n dat groote wer-eid- plan wat schoonheid is, de magische wor king, van rythme, klank en kleur. Daarom moet de kunst cosnisch worden van't kiein- st-e voorwerp tot't grootste g-ebouw. De d-rie puntjes onder den naamondertee- kening van den vrijmetselaar betee-kenen W. K. S., is wijsheid, krach-t, schoonheid. Het wereldtpla-n werd op deze 3 zuil-en ge-bouwd en ook de zuilen der theosophie Dit groote werk in zij-n alomvattendhe-it he-eft zij aangevangen. Duizenden i-n de we-rel-d van alle lan-den, ra-ssen en kleur heb ben zich vol enthousiasme ges-chaard om het h-oofdbe-stuur van de wereld. Maar wat be- teekenen zij tegenover de millio-enen onver- schi-lligen en onwetenden? Wij doorleven een crisis, die overweldi- gen-d is. In't volkeren vraagstuk is de vraag -g-erezen: Is't de taak van 't blanke ras on- de wereld te re-geeren-? 't Antwoord- luidt neen. 't Is u-it met't pres tige van 't blanke ras. Alleen 'n harmoni-sch sam-enwerken- va-n alle volken mag op 't wereldprogramma staan: een samen-gaan van Oost en West. Het blanke ras is nu gewapend tot aan de tanden toe en innerlij-k verdeeld. Wanneer't n-u nog smeul-end: vuur tot een uitbarsting k-omt, gaa-t't om de kw-estie van een radi- calen onderga-ng. Spr. eindigt zijn voordracht met: „wij vra-gen a niet: wordt lid van de theosophische vereenigi-ng. Wij vragen u Uw sympathie te geven bij ons werk. Want -d-e wet zal zich voltr-ekken. Ik smeek u om uw samenwerking i-n deze moeilij-ke tijden- eo h«l de woorden aan van Krishna je. O, verborgen leven van God, waarbuiten niets kan bestaa-n, help ons om u te zien in het gelaat onz-er vijand'en en u in hen lief te hebben. Zoo zal uw vrede zich over de aarde verbreid-en en uw wil geschieden op aarde, gelij-k in die fiem-elen. verach'ting en weerstand -en eveneens onder de schande die deze man hem aan-deed. Hij zag een midd-el om haar te kwetsen, haar trots te vernederen en- haar met schaamte te bedekken. t „Je schijnt bijzonder veel belan-g t-e stellen In het lev-en van d-i-en man" zei hij met een dubbelziririige klank in zijn stem „Ik wil niet dat je hem vermoordt" ant woordde zij, „terwijl hij niets anders doe. dan wat mevrouw je moed-er hem opgedra- gen had". Jk twijfel er niet aan of hij is een uit- stekende bewa-ker voor j'e" spotte hij. Zelf® dat zou af mooi genoeg geweest zijn. Met die -beleediging m-ocht Marius mee- nen de teleurstelli-ng die hij had ondervon- den- gewrok-en te hebben. Hij kon misschien gedacht hebben dat Battista niet meer ge daan had de bevelen die hij ontvangen had ten uitvoer -brengen een weinig te fel misschien maar dan toch getrouw. Was dat zoo dan had hij heen kunnen gaan en ten voile wraak nemen door Florimond dten VOlgerrden morgen te d-odden. Maar de on- bezortnen en- drifti-ge aard van Garnache kwam opnieuw voOr den dag en sch-eurde die laatste geringe karn in sttrMcen. D» beleediging die mademowelle misscbies mot genoeg tekfs mieachien ook niet ten vole had begrepen maakte hem raaend van verontwaard-iging. Hij vergat de rol die hij speelde, vergat zelfs dat hij geen Fransch kende- y (Wordt yervolgd). j wnmm wni"i mi n».|' bmbbbb 1 w niumn«nmi-»i»wmmmm

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 5