AIRmaarsche Courant
Witte tanden
Elpptn en Koiifnen.
Londensch aanteekenboek
V
Honderd Negen en Twintigste iaargang,
Zaterdag 5 November.
Radio-hoekje
Raadselhoekje.
II aarscimwiii$ssi£nalen.
Van Recht en Onrecht.
I tfo. 261 1927
Zondag 6 November
Hilversum, 1060 M. 1230—1.45 Lunch-
nuziek door de heeren W. Batenburgviool.
Sal Bril, cello en Jaap Bril, piano. 1.45—
10 Lezine: door mr. J. Limburg, voorzitter
fcr Ned Ber. voor Volkenbond en Vrede: De
CLck, Vgste) Volkenbondsvergadering te
EE 3.-5— A. N. R. O—N. O. V,
natinee door het A. N. R. O.-orkest onder lei-
w van Nico Treep. Populair programma.
1 __7.30 „Gemeenschappeiijk zingen". Een
-auger ie door den heer Nico van der Linden,
jirigent te Amsterdam. 8.— Persberichten
sn sport-uitslagen. 8.10 Symphdnieconcert
door het Utrechtsch Stedelijk orkest onder
leiding van Evert Cornelis. Frances Berkova,
viool.
Huizeri, 1840 M. (Na 7.50 uur 1950 M.)
8,309.30 Morgenwijding vanuit de Luth.
kerk aan de Bergweg te Hilversum. Spreker:
Ds. Joh. Rauwe, Zendingsdirector te Oest-
geest: Tekst Ps. 80 9. Zang door het dub-
belkwartet „De Lelie" te Weesp. 10.— Dienst
in de St. Miehaelkerk te Zwolle. Gezongen
wordt de Missa „Beati misericordes" van
Vino. Goller voor bariton en 4 st. mannen-
koor onder leiding van Cor Ponten, organist
dir., bariton, Ed. Ponten. De predikatie
rwordt gehouden door Kapelaan J. G. A.
Mets: Geef den Keizer wat des Keizers is
Na de H. Mis wordt gezongen het Tantum
'Ergo van Palestrina, 4 st. mannenikoor
a capella. Cor Ponten, organist, speelt: Suite
Gothique van Boelman. 12.301 30 Lunch
muziek door het Irio Winkels onder leiding
van Piet Lustenhouer. 1.302.15 Gods-
dienstonderricht voor ouderen, door Prof. Th.
Bont. 2.153.15 Middagconcert. 4.-5.
['Ziekenlof te Bloemendaal. 5.50 Dienst in de
»Ev. Luth. kerk te Weesp. Voorgangers: Ds.
L. Schutte, Ev. Luth. pred. te Amsterdam
):(Preek) en Ds. K. H. Wallien, Ev. Luth.
Pred. te Weesp (Liturgie). Organist, J. W.
Bovenkerk Ev. Luth. Kerkloor te Weesp, dir.
G. van Ravenzwaay. 7.308.Bijbel exe-
gese door Prof. Dr. R. Jansen. 8.30 Uitzen-
ding uit de Congreszaal van het Paleis voor
Volksvlijt te Amsterdam ter gelegenheid van
de opening van de Missieweek. Muzik. op-
luistering: „Schola Cantorum", Dir. Hub.
Cuypers. 1. Inl. woord van den voorzitter,
Pater L. D. Oorsprong, O. P. Opening van
het congres door dqn apostolischen Internun
cios Z.Exc. L. Schioppa, tit. Aartsbisschop
van Justiniapolis. Lezing door Pater C.
Wessels S. J., leeraar aan het Canisius
college te Nijmegen, over: Terugblik op de
geschiedenis van Ned. Oost.-Indie ten tijde
der Portugeezen en der Oost Indische Com-
pagnie.
Daventry, 1600 M. 3.50 Concert. Royal
Air-force-orkest. K. Winter, sopraan. R. Hen
derson, bariton. 5.40 Vertellingen uit het
Oude testament. 5.506.05 Missieeauserie:
The Land of the white Rajah. 8.20 Kerk-
dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Nieuwsberichten. 9.25 Het radio-orkest. De
radiozangeres. V. Hely Hutchinson, piano
10.50 Epiloog.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.20 Ge-
wijde muziek en koorzang. 1.052 10 Or-
kestconcert. 5.055.55 Dansmuziek. De Ho-
monyme Jazz. 8.50 Kinderuurtje. 9.20—
11.20 Dansmuziek.
Langenberg, 469 M. 8.209.20 Morgen
wijding. 12.201.20 Orkest-concert. 5 20
6.20 Vesperconcert. 7.35 Tschecho-Slowaak-
sche solisten-avond, sopraan, alt, bariton en
has. E. Legband Levebre en J. Kandner,
gedichten. Daarna tot 11.20 Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. 8.20 Mor
genwijding. 10.50 Populair Jazzband con
cert. 3.50 Werken van Hans Thoma. 4.20
5,20 Concert. 7.20 Laatste ronden van de
zesdagenrennen. 7.50 Tschechoslowaaksche
muziek. 9.5011.50 Dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 8.35 Morgenwijding
12.25 Concert. 2.20 Vroolijk concert. 4.20
Orkestconcert. 7.5011.10 Tschechoslowaak
sche avond. Daarna dansmuziek.
Brussel, 509 M. 5.206.20 Dansmuziek.
8.359.35 Gala-avond. Tschechoslowaak
sche muziek.
Maandag 7 November.
Hilversum, 1060 M. 12.Po 1 itieberich-
ten. 12.352.Lunchmuziek door het trio
John. Helden, viool. M. van't Woud, cello.
G. Verhey, piano. 3.153.45 Lezing door
den heer L. van Lier: Het nagelbijten. 4 40
—5.55 Kinderuurtje door Mevr. Ant. van
Dijk. 6.7.15 Dinermuziek door het trio
John. Helden, viool. P. van't Woud, cello.
G. Verhey, piano. 7.157.45 Engelsche les
voor beginners. 7.45 Politieberichten. 8.10
Concert door het A. N. R. O.-orkest onder
leiding van Nico Treep. Henriette Sala, so
praan. 9.Praatje over Indie. Causerie
ooor den heer W. Vogt: Ambon en de Am-
boneezen. 9.30 (Vervolg) Concert. 10.
Persberichten.
Huizen, 1840 At. (Na 7.50 uur 1950 At.)
12.301.30 Concert door den heer J. H. G.
Bley van Amsterdam. 6.15—7.le Lezing
der serie Literaire voordrach ten door Dr.
P-h. Lansberg, „Abraham Kuyper". 7.
7.30 Lessen. 7.30-8— Spr. N. C. R. V.
Ds. Rijnders te Rotterdam»^De Zending.
8.Concert. Spr.: Ds. K. Schilder te Oest-
geest. Mevr. J. S. van Saane—Bree te Bla-
ricum, zang. De heer H. V. P. Schoonder-
beek, piano. Chr. Mannenkoor Valerius" te
Amsterdam.
Daventry, 1600 At. 11.20 Daventry-kwar
tet en solisten, sopraan, alt en bariton. 1.20
—2.20 Orgelconcert. 2.50 Lezing: The little
Pilgrims. 3.20 Vertellingen. 3.35 Militair
orkestconcert. 4.20 Daventry-kwartet en so
listen, bariton en piano. 5.20 Huishoud-
praatje. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Daventry-
kwartet. 6.50 Nieuwsberichten. 7.05 Daven-
trykwartet. 7.20 Literaire critiek. 7.35 Piano-
muziek van Bach. 7.45 Fransche les. 8.05
Het Casano Octet en „The Threshold", 1-
acier van H. Ghapin. 9.— Jelly D'Aranyi,
afscheidsconcert. 9.55 Kamermuziek. M.
Meyer, piano. Pro Arte, strijkkwartet. 11.20
—12.20 Dansmuziek.
Parijs Radio-Paris1750 M. 10.50—
11— Concert. 12.50—2.10 Orkestcohcert.
5.05—5.55 Literair en muziekprogramma.
8.5010.50 Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 469 M. 12.301.50 Orkest
concert. 5.206.20 Vesper-orkestconcert.
7.35 Het kinderlied. H. MaasPesch, so
praan. C. Pecsi, viool. 0. Klein, piano. Th.
Meyer, declaimatie. Daarna tot 11.20 Dans
muziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. 11.20
7.05 Lezingen en lessen. 7.209.30 „Paga-
nini", operette van Lehar. 9.5011.50 Dans
muziek.
Hamburg, 395 M. 5.20 Orkestconcert. 6.20
Orkestconcert. 8.3511.10 Werken van
Hamburger Componisten. Norag-orkest, koor
en solisten.
Brussel, 509 M. 5.206.20 Trioconcert,
piano, viool en cello. 8.0510.35 Orkest
concert.
T allulah.
Indien een koddig artiest op het Engelsch
variete-tooneel bijzonder potsierlijk wil zijn
dan kleedt en vermomt hij zich tot een gro-
tesk-leelijke vrouw en noemt zich Tallulah.
De tegenstelling tusschen voorkomen en
naam doet het.
Een paar weken geleden gingen wij op stel
en sprong, zonder eenige voorbereiding, naar
het West End om een of ander tooneelstuk
te zien. Wij kwamen, nadat wij een onder-
grondsch station in het schouwburggebied
van de stad waren ontstegen, toevallig het
eerst langs het theater waar Tallulah Bank-
head optrad. Het was even over tijd. De man
in een „dinner jacket" („smoking" zegt men
bij u) achter het plaatskaartenloket hield mij
i'k kon het aan zijn blik zien voor erg
onnoozel, toen ik hem vroeg of hij nog twee
goede plaatsen beschikbaar had. De vraag
leek hem klaarblijkelijk een beleediging voor
„the leading lady", want hij gunde me
nauwelijks een antwoord.
We beproefden ons geluk elders en troffen
het goed. Wij genoten den heelen avond van
een der beste Engelsche komedianten, Sey
mour Hicks, die in een Fransche klucht alle
recht deed wedervaren aan zijn fijne komie-
kigheid en zijn onvergelijkelijke beheersching
van het metier.
Toen wij ons na afloop, met duizenden an-
dere theater-pelgrims naar een station dron-
gen om huis te halen, vertelde mijn vrouw
dat zij, in het begin van den avond, toen zij
haar mantel in den sohouwburg had afgege-
ven, een praatje had gemaakt met de juf-
frouw van de garderobe, die ons gelukkig
had genoemd omdat wij een kwartier over
tijd nog een goede plaats hadden gekregen.
Toen had mijn vrouw haar verteld van onze
ervaring in den anderen schouwburg. En
toen had de vrouw haar gezegd, dat dit haar
niets verwonderde, „for there has never been
anything like Tallulah" (zooiets als Tallu
lah had men nooit in het West End beleefd).
Zoo is de roep van Tallulah in het be-
roep, (want de vrouw in de schouwburg-gar-
derobe behoort op haar wijs tot het beroep)
Tallulah Bankhead is op het oogenblik de
hoogst gesalarieeirde actrice van't Engelsch
tooneel. Zij is een jonge Amerikaansche
vrouw, dochter van een senator „overthere".
Zij is sedert zes jaar de heldin in een aantal
hyper-moderne stukken van het zoogenaam
de „society" genre. Haar succes is moet
men aannemen niet vooral toe te schrijven
aan haar kunstenaarschap; eerder aan de
omstandigheid dat zij ongemeen; en sterk h t
type moderne vrouw verpersoonlijkt, zooals
wij het uit de pers kennen maar zooals het in
werkelijkheid nauwelijks is. Tallulah is het
ideaal van alle eerzuchtige, naar faam en
opzichtigheid hakende „modern girls". Tal-
lulah's groote oogen en voile, wat verach-
tendkrullende lippen benevens haar slanke
gestalte vertegenwoordigen een soort vrouwe-
lijike schocnheid, gedu-rfd en wat canaljeus.
die nu opgeld doet.
Een paar dagen geleden heeft deze ge-
vierde artieste zich laten winnen voor de
films. En men zegt dat het contract, dat zij
voor het doel heeft geteekend, haar een veel
grooter safaris geeft dan ooit aan een nieu-
wel'nge in het filmwerk is gegeven.
Voor haar filmrol had Tallulah Bankhead
een nieuwe garderobe noodig, waarvoor zij
haastig naar Parijs ging. Zij werd er ziek
en ligt er nu in het Amerikaansche zieken-
huis, tenzij zij inmiddels weer is opgeknapt.
Een andere, tot nu toe onbekende actrice,
heeft haar rol in The Garden of Eden
waar zij o.a. in de hoofdscene haar bruids-
jurk van het lichaam moet rukken over-
genomen. En het publiek is verrukt over het
werk van Tallulah's plaatsvervangster.
Rctmans die de drukpers rtiet bgrdkett.
„Er worden veel meer romans geschreven
dan vroeger", heeft een uitgever dezer dagen
gezegd. Als ik me wel herinner, voegde hij
er aan toe, dat hij wel d'aigen had waarin
hij twintig romans tegeliijk uitgaf. Deze nij-
verheid is afkeurenswaardig maar begrijipe-
ilijk. Ik he'b geen hoofd voor cijfers en heir-
inner mij niet hoeveel duizend pondien ster
ling mijrf-eer Hutchinson indertijd heeft
ontyangen voor „If Winter Comes". Wel
herinner ik mij, dat de schr'ijver door dezen
„hest seller" eenige maten millioennair in
guldens werd, een positie in het stoffelijke
die alsnog wijd en zijd door het menschdom
begeerlijk wordt geacht. De tooneelschrijver
en rijmelaar Milne heeft zijn jeugdigen zoon
Christopher voortreffelijik waargenomen in
het eerste halfdozijn jaren van zijn leventje.
Voor zijn genoegen en waarschijnHjk ook
voor het toekomstig genoegen van het kind
schreef de vader voortrefifelijke kinder-
vensjes van zeer eigen stijl. De versjes ver-
schenen bij mondjesmaat in Punch, met
oenteekeningen van Shepard, En later kwa
men zi] uit in ooeKvorm onder den tltei
„When we were very young". De dichter en
de teekenaar gaven elkaar ni'ets Joe in fijn-
heid van wedergave en in opmerkingsver-
Imogen. Zij vulden elkaar schitterend aan
Maar wat ik in dit verband wil vertellen is
dat Mr. Milne aan deze gedichtjes voor zijn
kind 25000 heeft verdiend. „Daar val je
van omver", zegt men bij u. Zulke cijfens
zijn niet minder indrukwekkend voor de
menschen van het Angelsaksische ras. En
aangezien de schrijfknobbel sterk is ontwik-
keld in dat ras, zetten velen zich neer met
pen en veel schrijfpapier om te probeeren hun
gedachten een zoqdanigen vorm te geven dat
ze een miillioeni Nederlandlsche guldens, of
desnoods wat minder, waard worden.
Een der Londensche uitgevens heeft dezer
dagen onthuld dat hiji gemiddeld drleduizend
romanHmanuscripten per jaar orVvangt, die
tesaam zoowat 240.000.000 woorden bevat-
ten. Ze komen van al'lerlei menschen, van
politie-agenten en oud-soldaten, van fabrieks-
meisjes, filmsterren en van menschen in alle
andere beroepen en bedrijven. Vrouwen zijn
volgens de ervaringen van dezen uitgever
niet alleen. de ijverigste consumenten van lit-
teratuur maar ook de ijverigste producenten
Nog niet 1 percent van de manuscripten, die
worden aangeboden, vindt den weg naar de
drukpers. Aangezien de uitgevers geen kan-
sen willen missen, laten zij elk manuscript
nauwkeurig door een klein leger „readers"
lezen. Vier of vijf „readers" lezen hetzelfde
manuscript en zetten er elk in bondige woor
den hun. beoordeeling op. De uitgever be-
paalt naar die venschilUende oordeelvellin-
gen of hij het verhaal al of niet zal uitgeven
De uitgevers hebben het liefst liefdesgeschie-
denissen. Ook humoristisch werk is zeer wel-
kom; maar het komt niet vaak voor dat de
humor verdienstelijk genoeg is om de uit-
gave aan te pakken.
De fatten van de Undergrond.
Het personeel van de ondergrondsche
spoorwegen, conducteurs, bestuurders, lift-
mannen en perronbedienden, dragen een-
voudige, degelijke, donkerblauwe uniform,
waarin de kunst van den kleermaker op de
meest beschelden wijze tot uiting is geko-
men. Het is voor een man van de Under
ground even moei'lijk als voor een recruut
van het leger met zijn kleeren te pronken.
Niettemin slagen sommigen er in zekere dis-
tinctie aan hun uiterlijk te geven door middel
van lakschoenen met lange punten en kleu-
xiige zijden sokken en door de onwillige
ibroek met een macbtig strijkijzer van vou-
wen te voorzien. Ook boord en das leenen
zich tot opschik, die letterlijk en fdguurlijk
boven de uniformiteit uitstijgt. De man die
zich extra opknapt is veelal vrijgezel, in over-
eenstemming met de gebruiken in de regu-
liere bovengrond'sche samenleving. Vooral
voor die vriigezellen is deze tijd een periode
van zorg. Want bet personeel krijgt nieuwe
kleeren voor den winter. En de uitdeeling
geschiedt op dezelfde wijze als die voor le-
gerrecruten. De kleermaker van de maat-
schappij neemt het niet nauw met de 9000
broeken, 4500 jassen, 4500 petten en 2250
overjassen, die hij elk jaar moet verschaffen.
Er zijn een aantal standaardmaten, die het
gainsche personeel moeten passen, een paar
extra langen of extra dikken uitgezonderd.
De fatten onder het personeel gaan vaak na
ontvangst aan de kleeren knutselen of bren-
gen ze naar een eigen kleermaker om ze een
beteren snit te geven. De stoutmoedigsten
vragen extra lange broeken, opdat zij de
pijpen aan den onderkant om kunnen vou-
wen; dat staat modieus. Het slordigst ge-
kleed zijn de jongelieden die kaartjes verkoo-
pen. Zij hebben geen uniformen en aangezien
zij in kleine bedompte vertrekken zitten,
waar het vaak warm is, doen zij hun werk
gewoonlijk in hum hemidismouwen, die in een
ommezien goor zijn door wrijving over het
met koper beslagen loketplankje. De maat-
schappij ziet dat dit niet zoo kan blijven, nu
de kaartjes-klerken in moderne glazen kamer-
tjes zitten, waar zij handige uitgifte-machi-
nes bedienen. Aldus van alle zijden zichtbaar
voor het publiek heeft die maatechappij be-
sloten hum keurige grijze jasjes van lustre te
geven.
Terug in de ren,
Als wij de taal der hanen en hennen kon-
den verstaan, dan zouden we heel wat on-
aangenaams moeten hooren aan ons adres
over de tentoonstellingen. Onze ooren kon-
den gewis tuiten over hun grieven en klach-
ten en misschien nog wel meer over de on-
gemakken en plagerijen, die hun worden aan-
gedaan met het wasschen en conditionneeren
en niet het minst met het transporteeren
meestal tijdens de vinnigste kou, naar de ten-
toonstellingzaal, waar zij dan in een alles-
behalve gezellige kooi terecht komen.
De keurmeester en zijn helpers zijn wetdra
geducht in de weer om de dieren naar alle
kanten te wenden en te draaien om ze toch
maar in het ware licht te kunnen bekijken
Soms lijden ze dorst, ook wel per ongeluk
honger, in elk geval missen ze een vier of
vijftal dagen die geregelde verzorging en
voedering, die hun wel minder fraaie, maar
toch veel geluklkiger toomgenooten ten deel
bleef vallen. Dagenlang zitten ze te kijk,
bespottelijk beoordeeld door leeken, ge-
roemd of afgekamid door kenners, die hen
vaak brutaal en vervelend aantikken met hun
keurstok en ze golven rook toewalmen. Die
rook vooral maakt dat ze allesbehalve lek-
ker als kip zijn, die ze doet niezen en snotte-
ren, als ze het niet al aardig te pakken heb
ben gekregen tijdens het transport.
Aan alles komt een eind en dus ook aan die
monsterdagen. Weer ingekorfd zitten ze vaak
een nacht over te wachten tot ze den volgen-
den morgen weer hotsend en stootend op
reis gaan, nu gelukkig huis-toe. Wat 'n ge-
not weer terug te zijn te middten van hun
eigen omgeving, weer bij hun goede beken-
den, die echter in die eerste oogenblibken een
tamelijk ruziemakende houding aannemen
tegen de terugkeerende boemelaars. Ze
trachten hen door nijdige snavelstooten dui-
delij'k te maken, dat ze eigeniTijk op hun te-
rugkeer weinig zijn gesteld.
Zoo beschouwen dan onze hoenders en
duiven een tentoonstelling als een der ake-
ligste verzinsels van hun baas, die wat
trotsch is op dfe lauweren door zijn pluim-
vee behaald, of altemet een beetje boos is als
ze het niet mooi gedaan hebben
Het eind' van de historie is, dat aan aMe
zijden veel ervaringen zijn opgeaaan. Men
wil hopec, dat geen ziekte of fouten onder
de dieren zijn binnengeslopen, waardoor de
inzenders het verlies te betreuren mochten
hebben van doorgaans de fraaiste en beste
exemplaren.
Om daar de dupe niet van te zijn is een
extra zorg voor juiste verpakking vereischt.
Gebrekkige manden, oude soms, besmette
verzendkisten enz. hebben al vaak groote ver-
liezen veroorzaakt. Te laat wasschen, zoodat
de dieren onvolkomen gedroogd aan kou-
vatten niet kunnen ontkomen, hebben al
menig kostbaar dier kort na de terugkomst
van de kermis doen bezwijken.
Hiermede willen wij volstrekt niet het ex-
poseeren ontraden of ook maar eenigszins
het nut en de voordeelen ervan verkorten,
ons doel was alleen zoo scherp mogelijk de
aandacht daar op te vestigen, dat er zorg,
groote zorg moet besteed worden om glans-
rijik, behouden en goed van de reis te komen.
Blijkt bij terugkeer een dier niet frisch en
levenslustig te zijn, dan is het eerste werk af-
zonderen, in een daarvoor bestemd aange-
naam ingericht, lekker droog verblijf op ma-
tige temperatuur. Het dier wordt dadelijk ge-
tracteerd op een extra lekker hapie, bijv.
brood met warme melk, stukjes vleesch en
vooral wat frisch, droog groen, welk artikel
ze op de tentoonstelling hebben moeten mis
sen. Al spoedig is dan alle feed vergeten, en
komen de haantjes weer op dreef en de hen-
netjes leggen weer hun eitje in het eigen nest.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT 'T
VORIGE NUMMER.
Voor grooteren.
1. Naald, wijk; Naaldwijk.
4.
D
O
R
A
A
D
E
N
K
A
D
E
N
A
A
D
3. HendrikIdo—Ambacht.
4. Abcoude, Cuba, bed, oud, Coba.
Voor kleineren.
1. Baron, bron
2. Dom, Tom, bom, gom, som, stom.
3. Deze mantel past eigenlijk mijn zusje
beter. (pastei).
Die dikke koe kan ommogelijk door het
nauwe hekje. (koek).
Ga je uit? Ja, maar ik ben nog niet
heelemaal klaar met mijn werk. (jam).
Reisde Oom Rasp in Azie of Amerika?
(spinazie).
4. Ka, meel; kameel.
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Op den rug van den kam komt de naam
van een gezonde vrucht.
r
r
Op de 1°
2°
3°
4°
5°
6°
2.
1.
2.
3.
tand 'een natuurverschijnsel.
iets, wat bij de meeste
handwerken gebruikt
wordt
een soort boek.
een ander woord voor
fout.
een edel, viervoetig dier.
een boom.
Mijn geheel noemt iets, dat bij sommige
spelen gebruiikt word't. Men schrijft
bet met 11 letters.
Een 1, 5, 9, 11 is een onderdaan van een
Koninkrijik in Europa.
3, 2, 4 is een jongensnaam.
7, 2, 10, 7, 8 is een dorp in de prov
Utrecht.
De 6, 5, 11, 8, 10 is een jaargetijde.
Een 4, 9, 10, 11 is een lichaamsdeel.
Mijn eerste hoort bij het kippenhok,
mijn tweede is geen mensch en geen
plant, toch Ieeft het, en mijn derae is
een klein plantje. Mijn geheel is een
plantje, dat in het Noordlen groeit,
terwijl mijn eerste en tweede samen
een dier vormen, dat in d'iezelfde
streken voorkomt.
Verborgen steden in het buitenland.
Jo Lamme, Dina Ras en Truus van Her-
pen waren ook op het partijtje ge-
vraagd.
Heeft Jaap Arabische cijfers leeren
schrijven?
Speel je liever whist of hombre, Steven?
Je moet de bloemkool in zeven stukken
snijden.
Maak toch voort, Hans; Jan is je een
heel eind voor.
Voor kleineren.
Met p ben ik een vogel, met g niet lang-
zaam en met bl een kleur. Wie raadt
dit?
Alle dagen gaan wij op reis, zonder
voeten, zonder paard, zonder schip,
zonder spoortrein, zonder tram of
fiets, zonder auto of vliegmachine
en toch ziet men ons den gebeelen dag
thuis.
Mijn eerste is een riviertje in Zuid-
Holland1; mijn tweede moet tegen hoog
water beschermen-en mijn geheel is
een stad in Noord-Holland.
Op de zigzag-kruisjeslijn komt de naam
van iets, waannaar de meeste kinderen
graag kijken.
Op de 1° rij een huisdler.
2° iets dat gebak-
ken is en lek
ker smaakt op
de boterham.
een kaliksoort.
een jongens
naam.
een kleur.
een deel van je
been.
Als uw organisme zel'f u door pijn en
kwalen, een duizelig gevoel, oorsuizingen en
andere stoornissen waarschuwt, dat de
nieren het urinezuur en andere vergiftige
stoffen niet behoorlijk uit het bloed filtree-
ren, dient gij u in acht te nemen, Gij kunt
het spoedig genoeg zelf uitmaken. i
Let er op of gij last hebt van rugpijn,
rheumatiscne ptij rren, ischias of spit, een
prikkelbaar, zenuwachtig, afgemat gevoel,
een gevoel of uw ooren suizen of gonzen, te
vaak of te weinig aandrang tot urineeren,
troebel, te donker of te licht gekleurd water.
Brandend en pijnlijk bij de loozing. Zande-
rig, gruisachtig of draderig bezinksel.
Elk dezer versch'ijnselen kan beteekenen,
dat uw nieren hulp behoeven. Gebruik dan
onmiddellijk Foster's Rugpijn Nieren Pillen.
Zij worden aanbevolen als het middel, dat
de verzwakte nieren opwekt, de urineloozing
regelt en u bevrijdt van rugpijn, rheumatiek
en'die andere ellendige verschijnselen van
nieraandoening.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel
etiket let hier vooral op) bij apotheken en
drogisten a 1.75 per flacon.
7° een jong, vier'
voetig dier.
8° het tegenover.
gestelde vat
zacht.
9° iets, dat hd
meel doei
rijzen.
10° een lichaams
deel van een
dier.
3°
4°
5°
6°
L.
(Nadruk verboden),
Koop breekt geen huur.
Met deze spreuk, die een der bepalingen in
het burgerlijk wetboek (art. 1612) verkori
weergeeft, bedoelt men te zeggen, dat wan-
neer tijdens het bestaan van een huurover-
eenkomst de eigenaar het verhuurde ver-
koopt, de overeenkomst voortgezet wordt met
den kooper, alsof deze zelf en op geliike
voorwaarden verhuurd had. Bestond net
voorschrift niet, dan zou volgens den alge-
meenen regel, dat overeenkomsten alleen van
kracht zijn tusschen de handelende partijen,
de kooper recht hebben op de vrije beschik-
king over het gekochte; hij zou den huurder
uit het huis kunnen doen zetten en deze zou
slechts tegen den verhuurder kunnen opko-
men op grond, dat hij niet meer voldoet aan
zijn verplichting om den huurder het rustig
genot tijdens den geheelen huurtijd te ver
schaffen. Dat deze gang van zaken niet zeer
bevredigend en de tegenwoordige regeling
verre te verkiezen is, is duidelijk. Niettemin
zijn in het dagelijksch leven de meeste huur-
ders er niet bijzonder mee ingenomen, wan-
neer zij hooren, dat „hun" huis verkocht is
of zal worden. Dit vindt echter zijn oorzaak
voornamelijk hierin, dat zij vreezen, dat de
nieuwe eigenaar de huur niet meer zal ver-
nieuwen, hetzij om zelf het pand te gaan be-
wonen, hetzij om een hoogere huursom te
kunnen bedingen.
Zooals gezegd werd, is art. 1612 een uit-
zonderingsvoorschrift en dus ligt het voor de
hand, dat er strijd bestaat omtrent den om-
vang van de afwijking van het gewone recht.
Reeds eenige malen werd de Flooge Raad ge-
roepen om daarover een beslissing te geven
en ook thans weer heeft de cassatierechter
zijn meening moeten zeggen over de vraag
of een bijbeding van de huurovereenkomst,
toen het verhuurde verkocht was, al dan niet
was overgegaan op den kooper.
Het geval droeg zich aldus toe: een parti-
culier had voor drie jaar een huis gehuurd
van een naamlooze vennootschap, waarbij
deze had bedongen, dat de huurder voor
3000 deel zou nemen in een door verhuur-
ster uitgegeven obligatieleening a 5 pet.; dit
bedrag zou den huurder bij het eindigen
van de huur terugbetaald worden. Uit ge-
voerde correspondentie bleek, dat de huur
niet tot stand gekomen zou zijn, als de huur
der niet in de verlangde geldleening had toe-
gestemd. In den loop van den huurtijd was
het huis verkocht aan een bank en toen de
drie jaar om waren, eischte de huurder zijn
3000 terug van de bank, zich beroepenae
op ons artikel. De bank weigerde echter en
nadat rechtbank en hof haar in het ongelijk
hadden gesteld, vond zij steun bij den Hoo*
gen Raad. Deze bleef getrouw aan een vroe
ger arrest. Ook thans werd uitgemaakt, dat
art. 1612 alleen in stand wil houden tusschen
kooper en huurder de vroeger gesloten
„huur", dat is het hebben van het genot van
een zaak gedurende een bepaalden tijd tegen
een bepaalden priis. Meer niet, zoodat niet
overgaan andere bedingen, die ter gelegen
heid van het sluiten der huurovereenkomst
zijn gemaakt, ook al waren zij noodig on|
een der partijen daartoe te bewegen en al
houden zij met de huur verband.
In 1923 werd namelijk beslist, dat een
recht van koop tegen een bepaalden prijs, dat
de huurder bedongen had en zonder hetwelk
hij niet-gehuurd zou hebben, niet ingeroepen
kon worden tegen den nieuwen eigenaar.
In 1924 betrof het de teruggaaf door den
nieuwen eigenaar van een waarborgsom, die
door den huurder aan den oorspronkelijken
verhuurder krachtens het huurcontract ter
hand was gesteld. De H. R. overwoog, dat dit
beding van een waarborgsom deel uitmaakt
van de eigenlijke huurverhouding, omdat het
dient om den verhuurder in staat te stellen,
zich zoo noodig zelf betaling te verschaffen
voor het door hem afgedaan genot, als de
huurder daarmee in gebreke zou blijven. Op
dien grond werd't geacht te vallen onder art'
1612.
In het geval van het tegenwoordige arrest
(dat van de verplichte geldleening) zal de
huurder nu moeten trachten van zijn oor-
spronkelijke mede-contractante de naamlooze
vennootschap zijn 3000 terug te kriigej).
De vraag rijst echter, wat met die gedwon-
gen geldleening in werkelijkheid bedoeld
werd. Kon de naamlooze vennootschap zich
moeilijk elders crediet verschaffen of was er
een ver kapt „sleutelgeld", het tot stand ko
men viel in 1921, of had men ook een soort
waarborgsom op het oog. Het arrest ver-
schaft voor geen van deze veronderstellingen
nadere gegevens, maar is de laatste die de
waarschijnlijkste is, juist, dan ziet men duide
lijk hoe onrechtvaardig hier do verbloeming
maken elk gelaat
aantrekkelyk en
mooi. Vaak reeds
naeenenkelemaal
met de heerlyk verfrisschende Chlorodont
Tandpasta gepoetst te hebben krygen de
tanden een schitterenden, ivoorkleurigen glans,
ook aan de zykanten, by gelyktydig gebruik
van den speeiaal voor dit doel geschikten
ChlorodontTandenborstel, waarop de haren
in den vorm van de tanden geplaatst zyn. Rottende
spysresten, welke onvennydelyk tusschen de
tanden achterblyven en de hoogst onaangename
lueht veroorzaken, worden geheel venvyderd.
Probeert U eerst een kleine tube van 35 cent
in verpakking metgarantiestrook en meisjeskopje.
Chloredont Taudenburstel voor kinderen
45 cent, voor dames (middelhard haar) 75 cent, voor
heeren (hard haar) 75 cent, in de bekende biauw-
groene Cblorodont-doos. Alom verkrygbaar.
65 mm
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T
T