AIRmaarsche Courant Witte tanden Elpptn en Koiifnen. Londensch aanteekenboek V Honderd Negen en Twintigste iaargang, Zaterdag 5 November. Radio-hoekje Raadselhoekje. II aarscimwiii$ssi£nalen. Van Recht en Onrecht. I tfo. 261 1927 Zondag 6 November Hilversum, 1060 M. 1230—1.45 Lunch- nuziek door de heeren W. Batenburgviool. Sal Bril, cello en Jaap Bril, piano. 1.45— 10 Lezine: door mr. J. Limburg, voorzitter fcr Ned Ber. voor Volkenbond en Vrede: De CLck, Vgste) Volkenbondsvergadering te EE 3.-5— A. N. R. O—N. O. V, natinee door het A. N. R. O.-orkest onder lei- w van Nico Treep. Populair programma. 1 __7.30 „Gemeenschappeiijk zingen". Een -auger ie door den heer Nico van der Linden, jirigent te Amsterdam. 8.— Persberichten sn sport-uitslagen. 8.10 Symphdnieconcert door het Utrechtsch Stedelijk orkest onder leiding van Evert Cornelis. Frances Berkova, viool. Huizeri, 1840 M. (Na 7.50 uur 1950 M.) 8,309.30 Morgenwijding vanuit de Luth. kerk aan de Bergweg te Hilversum. Spreker: Ds. Joh. Rauwe, Zendingsdirector te Oest- geest: Tekst Ps. 80 9. Zang door het dub- belkwartet „De Lelie" te Weesp. 10.— Dienst in de St. Miehaelkerk te Zwolle. Gezongen wordt de Missa „Beati misericordes" van Vino. Goller voor bariton en 4 st. mannen- koor onder leiding van Cor Ponten, organist dir., bariton, Ed. Ponten. De predikatie rwordt gehouden door Kapelaan J. G. A. Mets: Geef den Keizer wat des Keizers is Na de H. Mis wordt gezongen het Tantum 'Ergo van Palestrina, 4 st. mannenikoor a capella. Cor Ponten, organist, speelt: Suite Gothique van Boelman. 12.301 30 Lunch muziek door het Irio Winkels onder leiding van Piet Lustenhouer. 1.302.15 Gods- dienstonderricht voor ouderen, door Prof. Th. Bont. 2.153.15 Middagconcert. 4.-5. ['Ziekenlof te Bloemendaal. 5.50 Dienst in de »Ev. Luth. kerk te Weesp. Voorgangers: Ds. L. Schutte, Ev. Luth. pred. te Amsterdam ):(Preek) en Ds. K. H. Wallien, Ev. Luth. Pred. te Weesp (Liturgie). Organist, J. W. Bovenkerk Ev. Luth. Kerkloor te Weesp, dir. G. van Ravenzwaay. 7.308.Bijbel exe- gese door Prof. Dr. R. Jansen. 8.30 Uitzen- ding uit de Congreszaal van het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam ter gelegenheid van de opening van de Missieweek. Muzik. op- luistering: „Schola Cantorum", Dir. Hub. Cuypers. 1. Inl. woord van den voorzitter, Pater L. D. Oorsprong, O. P. Opening van het congres door dqn apostolischen Internun cios Z.Exc. L. Schioppa, tit. Aartsbisschop van Justiniapolis. Lezing door Pater C. Wessels S. J., leeraar aan het Canisius college te Nijmegen, over: Terugblik op de geschiedenis van Ned. Oost.-Indie ten tijde der Portugeezen en der Oost Indische Com- pagnie. Daventry, 1600 M. 3.50 Concert. Royal Air-force-orkest. K. Winter, sopraan. R. Hen derson, bariton. 5.40 Vertellingen uit het Oude testament. 5.506.05 Missieeauserie: The Land of the white Rajah. 8.20 Kerk- dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Het radio-orkest. De radiozangeres. V. Hely Hutchinson, piano 10.50 Epiloog. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.20 Ge- wijde muziek en koorzang. 1.052 10 Or- kestconcert. 5.055.55 Dansmuziek. De Ho- monyme Jazz. 8.50 Kinderuurtje. 9.20— 11.20 Dansmuziek. Langenberg, 469 M. 8.209.20 Morgen wijding. 12.201.20 Orkest-concert. 5 20 6.20 Vesperconcert. 7.35 Tschecho-Slowaak- sche solisten-avond, sopraan, alt, bariton en has. E. Legband Levebre en J. Kandner, gedichten. Daarna tot 11.20 Dansmuziek. Konigswusterhausen, 1250 M. 8.20 Mor genwijding. 10.50 Populair Jazzband con cert. 3.50 Werken van Hans Thoma. 4.20 5,20 Concert. 7.20 Laatste ronden van de zesdagenrennen. 7.50 Tschechoslowaaksche muziek. 9.5011.50 Dansmuziek. Hamburg, 395 M. 8.35 Morgenwijding 12.25 Concert. 2.20 Vroolijk concert. 4.20 Orkestconcert. 7.5011.10 Tschechoslowaak sche avond. Daarna dansmuziek. Brussel, 509 M. 5.206.20 Dansmuziek. 8.359.35 Gala-avond. Tschechoslowaak sche muziek. Maandag 7 November. Hilversum, 1060 M. 12.Po 1 itieberich- ten. 12.352.Lunchmuziek door het trio John. Helden, viool. M. van't Woud, cello. G. Verhey, piano. 3.153.45 Lezing door den heer L. van Lier: Het nagelbijten. 4 40 —5.55 Kinderuurtje door Mevr. Ant. van Dijk. 6.7.15 Dinermuziek door het trio John. Helden, viool. P. van't Woud, cello. G. Verhey, piano. 7.157.45 Engelsche les voor beginners. 7.45 Politieberichten. 8.10 Concert door het A. N. R. O.-orkest onder leiding van Nico Treep. Henriette Sala, so praan. 9.Praatje over Indie. Causerie ooor den heer W. Vogt: Ambon en de Am- boneezen. 9.30 (Vervolg) Concert. 10. Persberichten. Huizen, 1840 At. (Na 7.50 uur 1950 At.) 12.301.30 Concert door den heer J. H. G. Bley van Amsterdam. 6.15—7.le Lezing der serie Literaire voordrach ten door Dr. P-h. Lansberg, „Abraham Kuyper". 7. 7.30 Lessen. 7.30-8— Spr. N. C. R. V. Ds. Rijnders te Rotterdam»^De Zending. 8.Concert. Spr.: Ds. K. Schilder te Oest- geest. Mevr. J. S. van Saane—Bree te Bla- ricum, zang. De heer H. V. P. Schoonder- beek, piano. Chr. Mannenkoor Valerius" te Amsterdam. Daventry, 1600 At. 11.20 Daventry-kwar tet en solisten, sopraan, alt en bariton. 1.20 —2.20 Orgelconcert. 2.50 Lezing: The little Pilgrims. 3.20 Vertellingen. 3.35 Militair orkestconcert. 4.20 Daventry-kwartet en so listen, bariton en piano. 5.20 Huishoud- praatje. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Daventry- kwartet. 6.50 Nieuwsberichten. 7.05 Daven- trykwartet. 7.20 Literaire critiek. 7.35 Piano- muziek van Bach. 7.45 Fransche les. 8.05 Het Casano Octet en „The Threshold", 1- acier van H. Ghapin. 9.— Jelly D'Aranyi, afscheidsconcert. 9.55 Kamermuziek. M. Meyer, piano. Pro Arte, strijkkwartet. 11.20 —12.20 Dansmuziek. Parijs Radio-Paris1750 M. 10.50— 11— Concert. 12.50—2.10 Orkestcohcert. 5.05—5.55 Literair en muziekprogramma. 8.5010.50 Concert. Orkest en solisten. Langenberg, 469 M. 12.301.50 Orkest concert. 5.206.20 Vesper-orkestconcert. 7.35 Het kinderlied. H. MaasPesch, so praan. C. Pecsi, viool. 0. Klein, piano. Th. Meyer, declaimatie. Daarna tot 11.20 Dans muziek. Konigswusterhausen, 1250 M. 11.20 7.05 Lezingen en lessen. 7.209.30 „Paga- nini", operette van Lehar. 9.5011.50 Dans muziek. Hamburg, 395 M. 5.20 Orkestconcert. 6.20 Orkestconcert. 8.3511.10 Werken van Hamburger Componisten. Norag-orkest, koor en solisten. Brussel, 509 M. 5.206.20 Trioconcert, piano, viool en cello. 8.0510.35 Orkest concert. T allulah. Indien een koddig artiest op het Engelsch variete-tooneel bijzonder potsierlijk wil zijn dan kleedt en vermomt hij zich tot een gro- tesk-leelijke vrouw en noemt zich Tallulah. De tegenstelling tusschen voorkomen en naam doet het. Een paar weken geleden gingen wij op stel en sprong, zonder eenige voorbereiding, naar het West End om een of ander tooneelstuk te zien. Wij kwamen, nadat wij een onder- grondsch station in het schouwburggebied van de stad waren ontstegen, toevallig het eerst langs het theater waar Tallulah Bank- head optrad. Het was even over tijd. De man in een „dinner jacket" („smoking" zegt men bij u) achter het plaatskaartenloket hield mij i'k kon het aan zijn blik zien voor erg onnoozel, toen ik hem vroeg of hij nog twee goede plaatsen beschikbaar had. De vraag leek hem klaarblijkelijk een beleediging voor „the leading lady", want hij gunde me nauwelijks een antwoord. We beproefden ons geluk elders en troffen het goed. Wij genoten den heelen avond van een der beste Engelsche komedianten, Sey mour Hicks, die in een Fransche klucht alle recht deed wedervaren aan zijn fijne komie- kigheid en zijn onvergelijkelijke beheersching van het metier. Toen wij ons na afloop, met duizenden an- dere theater-pelgrims naar een station dron- gen om huis te halen, vertelde mijn vrouw dat zij, in het begin van den avond, toen zij haar mantel in den sohouwburg had afgege- ven, een praatje had gemaakt met de juf- frouw van de garderobe, die ons gelukkig had genoemd omdat wij een kwartier over tijd nog een goede plaats hadden gekregen. Toen had mijn vrouw haar verteld van onze ervaring in den anderen schouwburg. En toen had de vrouw haar gezegd, dat dit haar niets verwonderde, „for there has never been anything like Tallulah" (zooiets als Tallu lah had men nooit in het West End beleefd). Zoo is de roep van Tallulah in het be- roep, (want de vrouw in de schouwburg-gar- derobe behoort op haar wijs tot het beroep) Tallulah Bankhead is op het oogenblik de hoogst gesalarieeirde actrice van't Engelsch tooneel. Zij is een jonge Amerikaansche vrouw, dochter van een senator „overthere". Zij is sedert zes jaar de heldin in een aantal hyper-moderne stukken van het zoogenaam de „society" genre. Haar succes is moet men aannemen niet vooral toe te schrijven aan haar kunstenaarschap; eerder aan de omstandigheid dat zij ongemeen; en sterk h t type moderne vrouw verpersoonlijkt, zooals wij het uit de pers kennen maar zooals het in werkelijkheid nauwelijks is. Tallulah is het ideaal van alle eerzuchtige, naar faam en opzichtigheid hakende „modern girls". Tal- lulah's groote oogen en voile, wat verach- tendkrullende lippen benevens haar slanke gestalte vertegenwoordigen een soort vrouwe- lijike schocnheid, gedu-rfd en wat canaljeus. die nu opgeld doet. Een paar dagen geleden heeft deze ge- vierde artieste zich laten winnen voor de films. En men zegt dat het contract, dat zij voor het doel heeft geteekend, haar een veel grooter safaris geeft dan ooit aan een nieu- wel'nge in het filmwerk is gegeven. Voor haar filmrol had Tallulah Bankhead een nieuwe garderobe noodig, waarvoor zij haastig naar Parijs ging. Zij werd er ziek en ligt er nu in het Amerikaansche zieken- huis, tenzij zij inmiddels weer is opgeknapt. Een andere, tot nu toe onbekende actrice, heeft haar rol in The Garden of Eden waar zij o.a. in de hoofdscene haar bruids- jurk van het lichaam moet rukken over- genomen. En het publiek is verrukt over het werk van Tallulah's plaatsvervangster. Rctmans die de drukpers rtiet bgrdkett. „Er worden veel meer romans geschreven dan vroeger", heeft een uitgever dezer dagen gezegd. Als ik me wel herinner, voegde hij er aan toe, dat hij wel d'aigen had waarin hij twintig romans tegeliijk uitgaf. Deze nij- verheid is afkeurenswaardig maar begrijipe- ilijk. Ik he'b geen hoofd voor cijfers en heir- inner mij niet hoeveel duizend pondien ster ling mijrf-eer Hutchinson indertijd heeft ontyangen voor „If Winter Comes". Wel herinner ik mij, dat de schr'ijver door dezen „hest seller" eenige maten millioennair in guldens werd, een positie in het stoffelijke die alsnog wijd en zijd door het menschdom begeerlijk wordt geacht. De tooneelschrijver en rijmelaar Milne heeft zijn jeugdigen zoon Christopher voortreffelijik waargenomen in het eerste halfdozijn jaren van zijn leventje. Voor zijn genoegen en waarschijnHjk ook voor het toekomstig genoegen van het kind schreef de vader voortrefifelijke kinder- vensjes van zeer eigen stijl. De versjes ver- schenen bij mondjesmaat in Punch, met oenteekeningen van Shepard, En later kwa men zi] uit in ooeKvorm onder den tltei „When we were very young". De dichter en de teekenaar gaven elkaar ni'ets Joe in fijn- heid van wedergave en in opmerkingsver- Imogen. Zij vulden elkaar schitterend aan Maar wat ik in dit verband wil vertellen is dat Mr. Milne aan deze gedichtjes voor zijn kind 25000 heeft verdiend. „Daar val je van omver", zegt men bij u. Zulke cijfens zijn niet minder indrukwekkend voor de menschen van het Angelsaksische ras. En aangezien de schrijfknobbel sterk is ontwik- keld in dat ras, zetten velen zich neer met pen en veel schrijfpapier om te probeeren hun gedachten een zoqdanigen vorm te geven dat ze een miillioeni Nederlandlsche guldens, of desnoods wat minder, waard worden. Een der Londensche uitgevens heeft dezer dagen onthuld dat hiji gemiddeld drleduizend romanHmanuscripten per jaar orVvangt, die tesaam zoowat 240.000.000 woorden bevat- ten. Ze komen van al'lerlei menschen, van politie-agenten en oud-soldaten, van fabrieks- meisjes, filmsterren en van menschen in alle andere beroepen en bedrijven. Vrouwen zijn volgens de ervaringen van dezen uitgever niet alleen. de ijverigste consumenten van lit- teratuur maar ook de ijverigste producenten Nog niet 1 percent van de manuscripten, die worden aangeboden, vindt den weg naar de drukpers. Aangezien de uitgevers geen kan- sen willen missen, laten zij elk manuscript nauwkeurig door een klein leger „readers" lezen. Vier of vijf „readers" lezen hetzelfde manuscript en zetten er elk in bondige woor den hun. beoordeeling op. De uitgever be- paalt naar die venschilUende oordeelvellin- gen of hij het verhaal al of niet zal uitgeven De uitgevers hebben het liefst liefdesgeschie- denissen. Ook humoristisch werk is zeer wel- kom; maar het komt niet vaak voor dat de humor verdienstelijk genoeg is om de uit- gave aan te pakken. De fatten van de Undergrond. Het personeel van de ondergrondsche spoorwegen, conducteurs, bestuurders, lift- mannen en perronbedienden, dragen een- voudige, degelijke, donkerblauwe uniform, waarin de kunst van den kleermaker op de meest beschelden wijze tot uiting is geko- men. Het is voor een man van de Under ground even moei'lijk als voor een recruut van het leger met zijn kleeren te pronken. Niettemin slagen sommigen er in zekere dis- tinctie aan hun uiterlijk te geven door middel van lakschoenen met lange punten en kleu- xiige zijden sokken en door de onwillige ibroek met een macbtig strijkijzer van vou- wen te voorzien. Ook boord en das leenen zich tot opschik, die letterlijk en fdguurlijk boven de uniformiteit uitstijgt. De man die zich extra opknapt is veelal vrijgezel, in over- eenstemming met de gebruiken in de regu- liere bovengrond'sche samenleving. Vooral voor die vriigezellen is deze tijd een periode van zorg. Want bet personeel krijgt nieuwe kleeren voor den winter. En de uitdeeling geschiedt op dezelfde wijze als die voor le- gerrecruten. De kleermaker van de maat- schappij neemt het niet nauw met de 9000 broeken, 4500 jassen, 4500 petten en 2250 overjassen, die hij elk jaar moet verschaffen. Er zijn een aantal standaardmaten, die het gainsche personeel moeten passen, een paar extra langen of extra dikken uitgezonderd. De fatten onder het personeel gaan vaak na ontvangst aan de kleeren knutselen of bren- gen ze naar een eigen kleermaker om ze een beteren snit te geven. De stoutmoedigsten vragen extra lange broeken, opdat zij de pijpen aan den onderkant om kunnen vou- wen; dat staat modieus. Het slordigst ge- kleed zijn de jongelieden die kaartjes verkoo- pen. Zij hebben geen uniformen en aangezien zij in kleine bedompte vertrekken zitten, waar het vaak warm is, doen zij hun werk gewoonlijk in hum hemidismouwen, die in een ommezien goor zijn door wrijving over het met koper beslagen loketplankje. De maat- schappij ziet dat dit niet zoo kan blijven, nu de kaartjes-klerken in moderne glazen kamer- tjes zitten, waar zij handige uitgifte-machi- nes bedienen. Aldus van alle zijden zichtbaar voor het publiek heeft die maatechappij be- sloten hum keurige grijze jasjes van lustre te geven. Terug in de ren, Als wij de taal der hanen en hennen kon- den verstaan, dan zouden we heel wat on- aangenaams moeten hooren aan ons adres over de tentoonstellingen. Onze ooren kon- den gewis tuiten over hun grieven en klach- ten en misschien nog wel meer over de on- gemakken en plagerijen, die hun worden aan- gedaan met het wasschen en conditionneeren en niet het minst met het transporteeren meestal tijdens de vinnigste kou, naar de ten- toonstellingzaal, waar zij dan in een alles- behalve gezellige kooi terecht komen. De keurmeester en zijn helpers zijn wetdra geducht in de weer om de dieren naar alle kanten te wenden en te draaien om ze toch maar in het ware licht te kunnen bekijken Soms lijden ze dorst, ook wel per ongeluk honger, in elk geval missen ze een vier of vijftal dagen die geregelde verzorging en voedering, die hun wel minder fraaie, maar toch veel geluklkiger toomgenooten ten deel bleef vallen. Dagenlang zitten ze te kijk, bespottelijk beoordeeld door leeken, ge- roemd of afgekamid door kenners, die hen vaak brutaal en vervelend aantikken met hun keurstok en ze golven rook toewalmen. Die rook vooral maakt dat ze allesbehalve lek- ker als kip zijn, die ze doet niezen en snotte- ren, als ze het niet al aardig te pakken heb ben gekregen tijdens het transport. Aan alles komt een eind en dus ook aan die monsterdagen. Weer ingekorfd zitten ze vaak een nacht over te wachten tot ze den volgen- den morgen weer hotsend en stootend op reis gaan, nu gelukkig huis-toe. Wat 'n ge- not weer terug te zijn te middten van hun eigen omgeving, weer bij hun goede beken- den, die echter in die eerste oogenblibken een tamelijk ruziemakende houding aannemen tegen de terugkeerende boemelaars. Ze trachten hen door nijdige snavelstooten dui- delij'k te maken, dat ze eigeniTijk op hun te- rugkeer weinig zijn gesteld. Zoo beschouwen dan onze hoenders en duiven een tentoonstelling als een der ake- ligste verzinsels van hun baas, die wat trotsch is op dfe lauweren door zijn pluim- vee behaald, of altemet een beetje boos is als ze het niet mooi gedaan hebben Het eind' van de historie is, dat aan aMe zijden veel ervaringen zijn opgeaaan. Men wil hopec, dat geen ziekte of fouten onder de dieren zijn binnengeslopen, waardoor de inzenders het verlies te betreuren mochten hebben van doorgaans de fraaiste en beste exemplaren. Om daar de dupe niet van te zijn is een extra zorg voor juiste verpakking vereischt. Gebrekkige manden, oude soms, besmette verzendkisten enz. hebben al vaak groote ver- liezen veroorzaakt. Te laat wasschen, zoodat de dieren onvolkomen gedroogd aan kou- vatten niet kunnen ontkomen, hebben al menig kostbaar dier kort na de terugkomst van de kermis doen bezwijken. Hiermede willen wij volstrekt niet het ex- poseeren ontraden of ook maar eenigszins het nut en de voordeelen ervan verkorten, ons doel was alleen zoo scherp mogelijk de aandacht daar op te vestigen, dat er zorg, groote zorg moet besteed worden om glans- rijik, behouden en goed van de reis te komen. Blijkt bij terugkeer een dier niet frisch en levenslustig te zijn, dan is het eerste werk af- zonderen, in een daarvoor bestemd aange- naam ingericht, lekker droog verblijf op ma- tige temperatuur. Het dier wordt dadelijk ge- tracteerd op een extra lekker hapie, bijv. brood met warme melk, stukjes vleesch en vooral wat frisch, droog groen, welk artikel ze op de tentoonstelling hebben moeten mis sen. Al spoedig is dan alle feed vergeten, en komen de haantjes weer op dreef en de hen- netjes leggen weer hun eitje in het eigen nest. OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT 'T VORIGE NUMMER. Voor grooteren. 1. Naald, wijk; Naaldwijk. 4. D O R A A D E N K A D E N A A D 3. HendrikIdo—Ambacht. 4. Abcoude, Cuba, bed, oud, Coba. Voor kleineren. 1. Baron, bron 2. Dom, Tom, bom, gom, som, stom. 3. Deze mantel past eigenlijk mijn zusje beter. (pastei). Die dikke koe kan ommogelijk door het nauwe hekje. (koek). Ga je uit? Ja, maar ik ben nog niet heelemaal klaar met mijn werk. (jam). Reisde Oom Rasp in Azie of Amerika? (spinazie). 4. Ka, meel; kameel. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Op den rug van den kam komt de naam van een gezonde vrucht. r r Op de 1° 2° 3° 4° 5° 6° 2. 1. 2. 3. tand 'een natuurverschijnsel. iets, wat bij de meeste handwerken gebruikt wordt een soort boek. een ander woord voor fout. een edel, viervoetig dier. een boom. Mijn geheel noemt iets, dat bij sommige spelen gebruiikt word't. Men schrijft bet met 11 letters. Een 1, 5, 9, 11 is een onderdaan van een Koninkrijik in Europa. 3, 2, 4 is een jongensnaam. 7, 2, 10, 7, 8 is een dorp in de prov Utrecht. De 6, 5, 11, 8, 10 is een jaargetijde. Een 4, 9, 10, 11 is een lichaamsdeel. Mijn eerste hoort bij het kippenhok, mijn tweede is geen mensch en geen plant, toch Ieeft het, en mijn derae is een klein plantje. Mijn geheel is een plantje, dat in het Noordlen groeit, terwijl mijn eerste en tweede samen een dier vormen, dat in d'iezelfde streken voorkomt. Verborgen steden in het buitenland. Jo Lamme, Dina Ras en Truus van Her- pen waren ook op het partijtje ge- vraagd. Heeft Jaap Arabische cijfers leeren schrijven? Speel je liever whist of hombre, Steven? Je moet de bloemkool in zeven stukken snijden. Maak toch voort, Hans; Jan is je een heel eind voor. Voor kleineren. Met p ben ik een vogel, met g niet lang- zaam en met bl een kleur. Wie raadt dit? Alle dagen gaan wij op reis, zonder voeten, zonder paard, zonder schip, zonder spoortrein, zonder tram of fiets, zonder auto of vliegmachine en toch ziet men ons den gebeelen dag thuis. Mijn eerste is een riviertje in Zuid- Holland1; mijn tweede moet tegen hoog water beschermen-en mijn geheel is een stad in Noord-Holland. Op de zigzag-kruisjeslijn komt de naam van iets, waannaar de meeste kinderen graag kijken. Op de 1° rij een huisdler. 2° iets dat gebak- ken is en lek ker smaakt op de boterham. een kaliksoort. een jongens naam. een kleur. een deel van je been. Als uw organisme zel'f u door pijn en kwalen, een duizelig gevoel, oorsuizingen en andere stoornissen waarschuwt, dat de nieren het urinezuur en andere vergiftige stoffen niet behoorlijk uit het bloed filtree- ren, dient gij u in acht te nemen, Gij kunt het spoedig genoeg zelf uitmaken. i Let er op of gij last hebt van rugpijn, rheumatiscne ptij rren, ischias of spit, een prikkelbaar, zenuwachtig, afgemat gevoel, een gevoel of uw ooren suizen of gonzen, te vaak of te weinig aandrang tot urineeren, troebel, te donker of te licht gekleurd water. Brandend en pijnlijk bij de loozing. Zande- rig, gruisachtig of draderig bezinksel. Elk dezer versch'ijnselen kan beteekenen, dat uw nieren hulp behoeven. Gebruik dan onmiddellijk Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Zij worden aanbevolen als het middel, dat de verzwakte nieren opwekt, de urineloozing regelt en u bevrijdt van rugpijn, rheumatiek en'die andere ellendige verschijnselen van nieraandoening. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten a 1.75 per flacon. 7° een jong, vier' voetig dier. 8° het tegenover. gestelde vat zacht. 9° iets, dat hd meel doei rijzen. 10° een lichaams deel van een dier. 3° 4° 5° 6° L. (Nadruk verboden), Koop breekt geen huur. Met deze spreuk, die een der bepalingen in het burgerlijk wetboek (art. 1612) verkori weergeeft, bedoelt men te zeggen, dat wan- neer tijdens het bestaan van een huurover- eenkomst de eigenaar het verhuurde ver- koopt, de overeenkomst voortgezet wordt met den kooper, alsof deze zelf en op geliike voorwaarden verhuurd had. Bestond net voorschrift niet, dan zou volgens den alge- meenen regel, dat overeenkomsten alleen van kracht zijn tusschen de handelende partijen, de kooper recht hebben op de vrije beschik- king over het gekochte; hij zou den huurder uit het huis kunnen doen zetten en deze zou slechts tegen den verhuurder kunnen opko- men op grond, dat hij niet meer voldoet aan zijn verplichting om den huurder het rustig genot tijdens den geheelen huurtijd te ver schaffen. Dat deze gang van zaken niet zeer bevredigend en de tegenwoordige regeling verre te verkiezen is, is duidelijk. Niettemin zijn in het dagelijksch leven de meeste huur- ders er niet bijzonder mee ingenomen, wan- neer zij hooren, dat „hun" huis verkocht is of zal worden. Dit vindt echter zijn oorzaak voornamelijk hierin, dat zij vreezen, dat de nieuwe eigenaar de huur niet meer zal ver- nieuwen, hetzij om zelf het pand te gaan be- wonen, hetzij om een hoogere huursom te kunnen bedingen. Zooals gezegd werd, is art. 1612 een uit- zonderingsvoorschrift en dus ligt het voor de hand, dat er strijd bestaat omtrent den om- vang van de afwijking van het gewone recht. Reeds eenige malen werd de Flooge Raad ge- roepen om daarover een beslissing te geven en ook thans weer heeft de cassatierechter zijn meening moeten zeggen over de vraag of een bijbeding van de huurovereenkomst, toen het verhuurde verkocht was, al dan niet was overgegaan op den kooper. Het geval droeg zich aldus toe: een parti- culier had voor drie jaar een huis gehuurd van een naamlooze vennootschap, waarbij deze had bedongen, dat de huurder voor 3000 deel zou nemen in een door verhuur- ster uitgegeven obligatieleening a 5 pet.; dit bedrag zou den huurder bij het eindigen van de huur terugbetaald worden. Uit ge- voerde correspondentie bleek, dat de huur niet tot stand gekomen zou zijn, als de huur der niet in de verlangde geldleening had toe- gestemd. In den loop van den huurtijd was het huis verkocht aan een bank en toen de drie jaar om waren, eischte de huurder zijn 3000 terug van de bank, zich beroepenae op ons artikel. De bank weigerde echter en nadat rechtbank en hof haar in het ongelijk hadden gesteld, vond zij steun bij den Hoo* gen Raad. Deze bleef getrouw aan een vroe ger arrest. Ook thans werd uitgemaakt, dat art. 1612 alleen in stand wil houden tusschen kooper en huurder de vroeger gesloten „huur", dat is het hebben van het genot van een zaak gedurende een bepaalden tijd tegen een bepaalden priis. Meer niet, zoodat niet overgaan andere bedingen, die ter gelegen heid van het sluiten der huurovereenkomst zijn gemaakt, ook al waren zij noodig on| een der partijen daartoe te bewegen en al houden zij met de huur verband. In 1923 werd namelijk beslist, dat een recht van koop tegen een bepaalden prijs, dat de huurder bedongen had en zonder hetwelk hij niet-gehuurd zou hebben, niet ingeroepen kon worden tegen den nieuwen eigenaar. In 1924 betrof het de teruggaaf door den nieuwen eigenaar van een waarborgsom, die door den huurder aan den oorspronkelijken verhuurder krachtens het huurcontract ter hand was gesteld. De H. R. overwoog, dat dit beding van een waarborgsom deel uitmaakt van de eigenlijke huurverhouding, omdat het dient om den verhuurder in staat te stellen, zich zoo noodig zelf betaling te verschaffen voor het door hem afgedaan genot, als de huurder daarmee in gebreke zou blijven. Op dien grond werd't geacht te vallen onder art' 1612. In het geval van het tegenwoordige arrest (dat van de verplichte geldleening) zal de huurder nu moeten trachten van zijn oor- spronkelijke mede-contractante de naamlooze vennootschap zijn 3000 terug te kriigej). De vraag rijst echter, wat met die gedwon- gen geldleening in werkelijkheid bedoeld werd. Kon de naamlooze vennootschap zich moeilijk elders crediet verschaffen of was er een ver kapt „sleutelgeld", het tot stand ko men viel in 1921, of had men ook een soort waarborgsom op het oog. Het arrest ver- schaft voor geen van deze veronderstellingen nadere gegevens, maar is de laatste die de waarschijnlijkste is, juist, dan ziet men duide lijk hoe onrechtvaardig hier do verbloeming maken elk gelaat aantrekkelyk en mooi. Vaak reeds naeenenkelemaal met de heerlyk verfrisschende Chlorodont Tandpasta gepoetst te hebben krygen de tanden een schitterenden, ivoorkleurigen glans, ook aan de zykanten, by gelyktydig gebruik van den speeiaal voor dit doel geschikten ChlorodontTandenborstel, waarop de haren in den vorm van de tanden geplaatst zyn. Rottende spysresten, welke onvennydelyk tusschen de tanden achterblyven en de hoogst onaangename lueht veroorzaken, worden geheel venvyderd. Probeert U eerst een kleine tube van 35 cent in verpakking metgarantiestrook en meisjeskopje. Chloredont Taudenburstel voor kinderen 45 cent, voor dames (middelhard haar) 75 cent, voor heeren (hard haar) 75 cent, in de bekende biauw- groene Cblorodont-doos. Alom verkrygbaar. 65 mm T T T T T T T T T T T T T T T T T T

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 9