meer noocng, ook volgens onderwijskrTngen
De Voorzitter verzocht den heer
Westerhof niet tegen windmolens te blijven
vechten.
De beer Westerhof bestreed een
alinea uit de bijlage. Er zijn meerdere
groote sommen gevoteerd, die niet op de
begrooting stonden. Spr. verzocbt Mr Lees-
berg matig te zijn in particuliere gesprekken
(Mr. Kusters was met Mr. Leesberg in ge-
sprek). Hij had zijn keel ook voor andere
dingen noodig. Spr. betoogde, dat de post
onvoorzien niet op is en dat men dus daaruit
kan putten. Het geldt bier geen f 1000, doch
voor 1927 pl.m. f 200. Niemand kan voor-
stellen, dat dit niet kan, omdat er geen post
voor op de begrooting staat.
Spr. hoopt de voorzitter, die er nu
tegen is, te hebben overtuigd, dat het ook nu
kan.
Ook de kinderen van de school voor
buitengewoon L. O. hebben de nazorg van
het vervolgonderwijs noodig. Neem deze
bijlage aan
De heer Bonsema Neem hem niet
aan.
De heer Westerhof: Ik be Joel, stem
voor het vervolgonderwijs aan deze kinde
ren
Mr. Kusters decide mede, dat zijn
fractie sympathiek tegenover het vervolgon
derwijs aan deze kinderen staat en B. en W.
verzoeken, eventueel vervolgonderwijs voor
die kinderen mogelijk te maken,
De V oor z itter Het was ook mijn
b,edoeling niet, dat bet niet gebeuren gaat.
Ons voorstel is 6 Oct. gedateerd en toen lag
de zaak anders. De bedoeling is echter, de
groote lijnen bij de begrooting vast te leg-
gen en bij de behandeling daarvan te be-
kijken. Men kan niet zeggen, dat het er niet
om gaat of het een paar maanden eerder of
later komt. Spr. wil echter wel zeggen, dat
het met het gevraagde vervolgonderwijs
gunstig staat.
In de begrooting is het vervolgonderwijs
ook voor deze kinderen opgenomen, al weet
spr. niet hoe bet straks zal warden.
De beer W est erhof deed deze mede-
deeling genoegen. Mr. Kusters zeide niet, of
ihet zal zijn van gemeentewege of particulier
De Voorzitter had al meer gezegd
dan hij wilde en raadde te wachten, tot hij
met het voorstel kwam.
De beer W ester hof laakre, dat een
niet afgewerkte agenda pas na 5 weken weer
werd behandeld, en vroeger een week later
De heeren Thorns en en Leesberg:
Dat ontkennen wij.
De heer Wes t er h ofIn een bijzonder
geval na twee weken en wij zijn nu nog
bezig aan punten van een oude agenda. Be
handeling bij de begrooting beteekent, dat
het dit jaar af is.
Als alleen bij de begrooting groote din
gen afgehandeld kunnen worden, dan krij-
gen we een soort zakenregeering, die ner-
gens in het land bestaat. En dat zeggen zij,
die voor de subsidie van het R.-K. Lyoeum
zijn. Hier geldt bet de kinderen van de
armen en toen van de gegoeden en den mid-
denstand.
Dat spr. het niet eerder voorstelde, kwam,
omdat de school pas voor het eerst een tien-
tal leerlingen voor dat onderwijs heeft. Men
moet goede dingen zoo gauw mogelijk doen.
Het kan wel, en als men het wil, waarom dan
niet? Laat men de-snoods 1 Jan. beginnen
De Voorzitter handhaafde, hetgeen
hij gezegd had.
Uitzonderingen moeten alleen verband
houden met urgentie.
Het voorstel van B. en W. werd hierop
aangenomen met 11 tegen 7.
Tegen de Soc.-Dem. en mej. Carels.
VOORSTEL TOT AANKOOP VAN EEN
STUKJE GRCND, GELEGEN OP DEN
HOEK VAN DE STEYNSTRAAT EN DE
COSTERSTRAAT.
I. van den heer J. P. Mulder, alhier, aan
te koopen een stuk grond, deel uitmakende
van den tuin van het kad astral e perceel Sec-
tie F Nr. 2213, ter grootte van omstreeks
12 M2., voor den prijs van f 15 per M2.,
met de bedoeling dezen grond met den open-
baren weg te verheelen en onder voorwaar-
de, dat de kosten van opmeting en over-
dracht, alsm-ede die van verplaatsing van het
bestaande hekwerk en van hetgeen verder
noodig is om den over te dragen grond aan
de bestaande bestrating te doen aansluiten,
komen ten laste der gemeente.
II. de sub I bedoelde kosten nader te
regelen bij suppletoire begrooting.
Conform besioten.
OPRICHTING WEGENTEER-
DESTILLATIE-INRICHTING,
B. en W. stellen den Raad voor:
a. ten behoeve der gasfabriek op te richtea
een wegenteerd ist-eilatie-inrichting
b. voor de daarvoor benoodigde gelaen ten
laste van dat bedriji een crediet te ver-
leenen van 17.000, nader te regelen bij
f suppletoire begrooting.
De heer Tomassen had met verwonde-
ring bemerkt, niet meer op de hoogte te
zijn. Hij had gedacht, dat het geen distella-
tie, doch een destillatie-inrichting was. Wat
in overheidsstukken gezegd wordt, nemen
de kleintjes over. Spr. heeft in de stukken
niet kunnen vinden, wat het moet zijn.
Wat is het doet? Een onderneming met
winstbejag of een werktuig voor eigen
wegen.
Is in het laatste geval de uitgave wel ge-
wettigd? Zal het product van zoodanige
kwaliteit zijn, dat het de wegen beter maakt?
Voor spr. is het een open vraag. Is het niet
noodzakelijk, dat de raad weet, of het aan-
besteed wordt in eigen be heer, of onder-
hands?
Spr. is voor aanhouding, opdat die raad
kan oordeelen, wat wordit voorgesteld.
De heer R i n g er s geloofde, dat veel
misverstand zou zijn opgehelderd, wanneer
de exploitatierekening ter visie had gelegen
De heeren hadden die echter in de commis-
sievergaderimg kunnen zien.
De heer Westerhof deed het voorstel,
deze rede aan te plakiken. (Gelach).
De heer Ringers had geen bezwaar
Vot aanhouding.
Aldus werd1 besioten.
GROND AAN DE ZOCHERSTRAAT.
Aan de Zocherstraat bezit de gemeente een
fclein terrein, gelegen nabij de Visscherslaan
en groot ongeveer 130 M2. Daaraan grensf
een sfrook grond van de Vereeniging voor
Volkshuisvesting Alkmaa1- welke ongeveer
40 M2. groot is.
De Vereeniging voor Volkshuisvesting
Alkmaar wil de haar toebehoorende strook
aan de gemeente verkoopen voor den prijs
van 4.50 per M2., onder eenige weinig
bezwaarlijke voorwaarden.
Het komt ons gewenscht voor, dat de ge
meente van deze aanbieding gebruik maakt,
waartoe ook de Commissie van bijstand
voor het grondlbedriji adviseert, wier advies
wij bij de stukken ter inzage leggen. Temeer
is daartoe aanleiding, nu de gemeente van
den heer J. Apeldoorn het verzoek heeft ge-
kregen, hem het geheele terrein van +170
M2. als bouwterrein te verkoopen tegen een
prijs van 10.per M2. Ook met de inwil-
liging van dit verzoek kan de Commissie van
bijstand voor het grondbedrijf zich vereeni-
gen.
B. en W. stellen den Raad in bijlage No.
134 voor het desbelreffende besluit te nemen.
Conform besioten.
SUPPLETOIRE BEG ROOTING EN, AF-
EN OVERSCHRIJVINGEN EN
REKENINGEN VAN INSTELLIINGEN
EN BEDRIJVEN
In bijlage no. 135 schrijven B. en W.:
Onderstaande instellingen en bedrijven
hebben suppletoire begrootingen, af- en over-
schrijvingen en rekeningen ingezonden. Het
onderzoek heeft tot geen opmerkingen aanlei
ding gegeven.
Wij stellen U derhalve, onder overlegging
van het advies der Commissie van bijstand
voor de financien, voor, deze suppletoire be
grootingen en rekeningen goed te keuren.
(Volgen de officieelc lichamen, die wij de-
dr dagen bij het plaatsen van bedoelde bij
lage vermeld hebben).
Conform besioten.
VERMINDERING DER SCHULD VAN
DE N. V. ALKMAARSCHE EXPORT-
VEILING VAN LAND- EN UJIN-
BOUWPRODUCTEN
B. en W. stellen den Raad, onder overleg
ging van h§t advies der commissie van bij
stand voor de Financien, voor:
a. de schuld van de N. V. Alkmaarsche
Exportveiling van Land- en Tuinbouw-
producten met ingang van 1 Januari
1928 vast te stellen op 24000.
b. te bepalen, dat elk jaar, voor of op 31
December, voor het eerst in 1928, op de
sub a bedoelde schuld ten minste 1000
zal moeten worden afgelost;
de rente van de sub a bedoelde schuld of
het onafgeloste gedeelte daarvan te be
palen op 6 pet. per jaar;
d. ons te machtigen met de N. V. ter uitvoe-
ring van Uw besluit eene overeenkomst
aan te gaan, waarvan de kosten komen
voor rekening van de N. V.
De vragen van den heer Veen komen
hierbij in behandeling.
De heer K e e s o m verzocht aanhouding
in het belang van de zaak.
Conform besioten.
AANLEG KADE LANGS DE
BLEEKERSLOOT
In behandeling kwam thans het voorstel
van B. en W., dezer dagen in onze courant
gepuliceerd in bijlage No. 138.
Aldus besioten.
SUPPLETOIRE BEGROOTING 1927
BURGERLIJK ARMBESTUUR.
B. en W. stellen den Raad voor het vol-
gende besluit te nemen:
De Raad der gemeente Alkmaar;
Gezien het voorstel van Burgemeester en
Wethouders, opgenomen in bijlage Nr. 139
tot's Raads handelingen;
Keurt de suppletoire begrooting voor 1927
van het Burgerlijk Armbestuur goed in ont-
vang en uitgaaf op 15.900.en kent aan
deze instelling over 1927 een nader subsidie
uit de gemeentekas toe van 15 900.
Als voren.
VOORMAUG TOLHUIS SCHERMER-
POORT (HEILIGLAND 2).
Bij den aankoo-p van het voormalig tol-
huis nabij de Schermerpoort werd door den
raad besioten dit pand in het openbaar te
verhuren. Imniddels hebben zich eenige
huurders aangemeld, waarvan M. L. Walen,
gepensionmeerd brugwachter alhier, bereid is
ae hoogste huur te bealen n.l. 6.5^ per
week, mits aan het huis eenige verbt !gen
worden aangebracht.
Dit is zeker noodig, omdat de woning niet
voorzien is van gas, electriciteit en duinwa-
terleiding, zeer primitief is ingericht en in de
laatste jaren zeer slecht is onderhouden.
Bij uitvoering van een zeer eenvoudlg
plan van verbetering en vertimmering zal
daaraan volgens opgave van den directeur
van het bouw- en woningtoezicht 8'00 moe
ten worden besteed.
De aankoop met overdrachtkosten bedroe-
gen 2718.75, zoodat na verbouwing het
perceel op ron-d 3520 komt. In verband
daarmede schijnt B. en W. de bedongen huur
redelij-k.
B. en W. stellen den raad voor de desbe-
treffende besluiten te nemen.
Als voren.
ST. NICOLAASMARKT.
B. en W. stellen den Raad voor het vol-
gende besluit te nemen:
De Raad der gemeente Alkmaar;
Overwegende, enz.
Besluit vast te stellen de volgende
Verordening tot wijziging der Alge-
meene Pohtieverordening (Oemeenteblad
nr. 381gelijk deze sedert is gewijzigd.
Artikel I.
Tusschen de artikelen 31 en 34 der Alge-
meene Politieverordening (Gemeentebl'ad nr
381), gelijk deze sedert is gewijzigd, wordt
ingevoerd
Artikel 32.
Onder den naam van St. Nicolaasmarkt
wordt jaarlijks op 2, 3, 4 en 5 December een
markt gehouden voor St. Nicolaasartikelen
op het Hofplein en de omliggende straten.
Artikel II.
Deze verordening treedt in werking op den
derden dag na dien harer afkondiging.
Als voren.
SUBSIDIE PLUIMVEETENTOON-
STELLING „AVES".
B. en W. stelden den Raad voor aan de
Ver. van pluimveeliefhebbers voor Alkmaar
en O., genaamd „Aves", voor hare op 6 en
8 Januari a.s. te houden jubileumtentoonste!-
ling een subsidie te verleenen indien en voor
zoover dit noodig is om dc door ons goed te
keuren uitgaven voor de tenteoonstelling te
dekken, tot een maximum van J 100, nader te
regelen bij suppletoire betrrooting,
Aldus besioten.
WJ JZIGING HOND ENBEL ASTIN G -
B. en W. stelden den Raad voor, vast te
stellen de volgende
Verordening tot wijziging der ver
ordening op het heffen eener belas-
ting op de honden in de gemeente
Alkmaar (Gem. blad nr. 933).
Artikel I.
Artikel 7 der Verordening op het heffen
eener belasting op de honden (Gemeenteblaa
nr. 933) wordt gelezen:
Voor een hond, voor welken de belasting
reeds door den vorigen houder is betaald, ;s
in hetzelfde jaar niet opnieuw belasting ver-
schuldigd door den nieuwen houder, mits
deze van den overgang van den hond, binnen
14 dagen daarna, aan het kantoor van den
gemeentecotroleur kennis geeft onder over-
legging van -de kwitantie van den vorigen
houder en van een door dezen geteekende
verklaring betreffen-dc den overgang.
Aan den eigenaar, die met zijn hond de ge
meente voor 1 Juli van het bHas-tingjaar
metterwoon heeft verlaten, of wiens hond
voor 1 Juli van het belastingjaar sterft of
overgaat in handen van een buiten de ge
meente wonenden houder. zonder in den loop
van dat jaar te worden vervangen, wordt
voor de helft der belasting ontheffing ver-
leend, mits deze ontheffing binnen 30 dagen
na het plaats grijpen van een dezer omstan-
digheden worde aangevraagd aan Burge
meester en Wethouders, het feit voldoende
aannemelijk worde gemaakt en het kenteeken
worde overgelegd.
Artikel II.
Deze verordening treedt in werking op
1 Januari 1928.
Als voren.
WIJZIGING VERORDENING OP HET
KEUREN VAN WAREN.
B. en W. stelden den Raad voor, vast te
stellen de volgende
Verordening tot wijziging van de Ver
ordening op het keuren van War en
(Gem. blad nr. 752).
Artikel I.
Tusschen artikel 4 en artikel 5 der Veror
dening op het Keuren van War en (Gem. blad
nr. 752) wordt ingevoerd:
Artikel 4a.
Het is verboden, melk te verkoopen met een
vetgehalte, lager dan 2.75 pet.
Artikel II.
Deze verordening treedt in werking op den
derden dag na dien harer afkondiging.
De heer G o v e r s oordeelde het per
centage laag, doch het kan niet anders.
Devoorzitter: Het is in ieder geval
een verbetering.
Conform besioten.
VOORSTEL TOT AANVULLING
VAN DE ALGEMEENE POLITIE
VERORDENING MET EEN BEPALING
TO TVOORKOMING VAN BESCHADI-
GING VAN KADEMUREN ENZ.
DOOR MOTORVAARTUIGEN.
Het voorstel van B. en W., vervat in bij
lage 146, werd aangenomen.
De Raad ging hierop in comite.
Na heropening was aan de orde het:
VOORSTEL BETREFFENDE DE
ADRESSEN INZAKE DE VORMING
VAN EEN AFZONDERLIJKE COMMISSIE
VOOR ONDERSTEUNING VAN WERK-
LOOZEN EN INZAKE HERZIENING VAN
DE UITKEERJNGEN.
Het voorstel publiceerden wij in ons nutn-
mer van Maandag.
Na een uitvoerige uiteenzetting zeggen B.
en W.:
Wij zien ons dus genoopt U voor te stellen
op het eerste gedeelte van het in den aanhef
vermelde verzoek afwijzend te beschikken. Ge
lijk wij reeds deden uitkomen, vloeit daaruit
voort dat wij U in overweging moeten geven,
ook het tweede gedeelte niet in te willigen,
aangezien de wet aan het Burgerlijk Armbe
stuur de bevoegdheid geeft, zonder beroep en
geheel zelfstandig op aanvragen om onder-
steuning te beslissen.
Intusschen is er wel een weg waardoor
naar ons voorkomt grootendeels aan de be-
zwaren van adressanten, waarvoor ook wij
wel oog hebben, kan worden tegemoetgeko-
men zonder dat in strijd met de wet wordt
gehandeld.
Immers het gaat erom, den werklooze den
moeilijken gang naar het Burgerlijk Armbe
stuur te besparen. Wij meenen dat dit bereik-
baar is door het instituut van vertrouwens-
mannen, -die de tusschenpersonen zouden
kunnen zijn tusschen aanvrager en Burgerlijk
Armbestuur. Wanneer elke vakcentrale een
vertegenwoordiger aanwijst, die de aanvra
gen van werkloozen, in de door hem vertegen-
woordigde vakvereeniging georganiseerd, in
ontvangst neemt en doorzendt naar het Bur
gerlijk Armbestuur, dat op de aanvragen be-
slist, is o.i. de moeilijkheid voor de werkloo
zen ondervangen en tevens aan het Burger
lijk Armbestuur de bevoegdheid die het wet-
telijk niet aan anderen mag overdragen, ten
voile gelaten. Natuurlijk zullen die vertegen-
woordigers, zoo het Burgerlijk Armbestuur
dit mocht verlangen, bij of na het in ont
vangst nemen der aanvragen daaromtrent
de noodige gegevens moeten verzamelen, ter-
wijl aan het Burgerlijk Armbestuur zelf het
recht op controle der gegevens blijft voorbe-
houden.
Wij stellen U voor, aan het Burgerlijk
Armbestuur te verzoeken, deze werkwijze te
willen volgen. Het is ons reeds gebleken, dat,
mocht Uwe Vergadering daartoe besluiten,
het Burgerlijk Armbestuur geen bezwaar
heeft, aan Uw verzoek te voldoen.
De heer van Slingerland deelds
mede, dat de bijlage niet brengt wat de orga-
nisaties vragen. Spr. begreep den heer
Schats niet.
De heer Westerh f oordeelde, dat de
heer Schats zich op zijpaden had laten mee-
sleepen. Uit het betoog van den heer Schats
zal wel blijken dat het kan.
De heer Schats bracht B. en W. dank
voor het advies en de tegemoetkoming aan
het slot van het prae-advies. Ofschoon het
laatste veel voor ons zegt, staat daarnaast in
ons adres toch wat anders. De bedoeling
was de georganiserde werkloozen los te ma
ken van het Burgerlijk Armbestuur. Deze
hebben eenige jaren aan hun bonden ver
bonden een verzekeringskas, gesteund door
Rijk en Gemeente. Jammer is het dat het Rijk
zich op het standpunt stelt van alleenzeg-
genschap. Dit moet uit gebrck aan
macht worden geaccepteerd. L>e gCorga
niseerde werkloozen zijn bona fide menschen
en het is hun recht als ze zijn uitgetrokken
een beroep op ae gemeenschap te doen.
Wij hebben voorgesteld een commissie ter
bestudeering. Biijkens de stukken kunnen B._
en W. er niet op ingaan. Er zijn echter 25'
gemeenten waar commissies zijn, die op zich-
zelf staan.
De bedragen, door die comimssies uitge-
keerd, zijn aanmerkelijk hooger dan in Alk
maar het Burgerlijk Armbestuur geeft. Wat
in andere plaatsen kan, kan ook in Alkmaar
en z. i. ligt er dan ook niets onredelijks in
hetgeen de vier vakcentrales vragen.
Spreker noemde een aantal plaatsen waar
commissies bestaan, waar de uitgetrokkenen
door de commissie een uitkeering ontvangen.
Helder 10 1 per kind, en een gaat tot
een maximum van 6 kinderen; Hoorn 10.75
1Weesp f 12 /0.50; Delft 12
1, enz.; Almelo 12 1.35. Ook andere
gemeenten geven dit, zooals Kampen en
Zwolle.
Spr. noemde een 25 plaatsen en betoogde,
dat door deze regelingen het georganiseerd
zijn in de hand gewerkt wordt Dit is de
goede kant en daarom mag verwacht wor
den, dat het gaat zooals de toelichting aan-
geeft.
Is het noodzakelijk, dat de georgani-
seerde werkloozen een commissie in het leven
roepen, dan is daar niets tegen. De gemeen
schap moet het op prijs stellen dat zij voor
zichtzelf trachten te zorgen en kan dan ook
tegemoet komen.
Het is gewenscht, dat de georganiseerde
iets voor heeft boven de niet-georganiseerde,
cmdat de niet-georganiseerde mede de schuid
is van de internationale misere. Toch staat
het zoo, dat de georganiserde niets meer
krijgt dan de niet-georganiseerde.
Komt de regeling tot stand zooals wij die
wenschen, dan zullen de niet-georganiseerden
zich uit eigen belang gaan organiseeren en
de organisatie ten goede komt en tevens
deelnemen aan een werkloozenkas, zoodat zij
idle nu direct beroep doen op het Burger
lijk Armbestuur, zich voor 8 weken in het
jaar verzekerd hebben en zij komen 8 we
ken geheel ten laste van de gemeente, zoo
dat op den duur het voor de gemeente goed-
koope'r zal zijn.
Spr. betoogde nog, dat volgens het voor
stel er niets aan den bestanden toestand
wordt veranderd. Onze bedoeling is
endersoheid te maken tusschen den gewonen
werklooze, die beschouwd wordt als de arm-
lastige en den uitgetrokken, georganiseerden
werklooze. Wat in andere plaatsen kan, is
cok hier mogelijk. Het geval Utrecht zegt
niet alles.
Met klem drong spr. er op aan in Alk
maar te doen, wat men elders deed.
De heer W est e r ho f wenschte het woord
van den heer Schats aan .te vullen, door uit
de eigen bijlage van B. en W. te betoogen,
dat het wei kon. Hij las de alinea over
Utrecht, Dat is juist. Spr erkende art. 30
van de Armenwet. B. en W. spreken zich te
gen met hun beroep op Kon. Besluiten. Tij-
delijke ondersteuning valt _niet onder ar-
menzorg. De Kroon laat ook' den nadruk val-
ien op de omstandigheden. Er mogen zijn
commissies los van het B. A., die niet vallen
onder art. 30.
De vrag is hoe lang'het tijdelijk karakter
duurt. Men kan niet zeggen dat het te lang
duurt, omdat men hier wil beginnen.
Bona fide werkloozen zijn andere men
schen dan de armlastigen en uit die gedachte
is de weg van de commissie gevonden.
De bijlage werd door spr. nader bekeken.
Wanneer B. en W. zeiden: wij willen geen
andere regeling, dan stond men sterk, doch
het kan anders.
De Kroon kan eerst een uitspraak doen a!s
het tijdelijke te lang duurt en op grond
daarvan weigeren.
Er zijn commissies die al jaren bestaan en
het kan dus. Er is nog geen een besluit van
de Kroon, waarbij een raadsbesluit tot het
instellen van een commissie te niet werd ge-
daan.
Wij zijn nog in de crisis en daarom be
kortte de Kroon nog nergens het leven van
een dergelijke commissie. Het kan en het gaat
er cm of men wil. Werkloozen, die willen
v/erken, vallen niet onder' het begrip van
armlastigen, de in de tnaatschappij veronge
lukten.
Ook spr. oordeelde dat het voor de ge
meente voordeelig is de organisatie aan te
moedigen.
De voorzorg waaraan de georganiseerden
doen, dient gesteund te worden. Als de tij-
den normaal worden, komt ook de tijd waar-
in de arbeiders zelfstandig door contribute
de werkloozenuitkeering kunnen bekomen.
Met nadruk verklaarde spr. nog, dat hij
de ongeorganiseerden niet lager wil stellen.
Wat de Alkmaarsche Courant dan ook onder
de bijlage schreef is niet juist. Een ongeorga-
niseerde behoeft geen dag langer naar het
B. A. te blijven loopen. Hij kan zich iederen
dag als lid van een organisatie laten in-
schrijven.
Mr. K u s t e rs oordeelde, dat het Kon. Be
sluit zoo duidelijk was, dat hij niet kon be-
grijpen, hoe anderen er een andere interpre-
tatie van kunnen geven. Spr.. gaf zijn lezing
van het Kon. Besluit. De heer Westerhof kan
wel zeggen: de crisis is inet voorbij, doch 't
komt er op aan wat de regeering zegt. In
1922 achtte de regeering de tijdelijke omstan
digheden nog aanwezig. Spr. kan de ziens-
wijze van den heer Westerhof niet deelen.
De vraag is niet of de commissies elders
nog bestaan. Spr. zegt dit niets. Voor spr.
zou het iets zeggen wanneer de heer Wes
terhof met een Kon. Besluit kwam waarbij
de Kroon in 1927 de commissies nog tijdelijk
sanctionneert. Een dergelijk besluit is er niet
en het gaat er om of de Kroon, die alie
crisiswetten afschafte, den crisistijd nog aan
wezig acht. Spr. betwijfelt niet of de Kroon
zou een dergelijk besluit, als hetgencmen
werd, vernietigen. Voor hem spreken de Kon.
Besluiten voor zichzel-f.
De heer Woldendorp betreurde het,
dat de commissie niet tot stand kon komen en
dit op grond van de meening van menschen
die het z. i. wel weten. (Protesten van de
heeren Schats en Bonsema.)
De heer Woldendorp vond het dan
ook een gelukkige gedachte van den Volks-
bond.
De heer V o g e 1 a a r meende, dat het in
het Kon. Besluit gaat over het tijdelijke van
de omstandigheden waarvoor de commissie
in het leven wordt geroepen.
Armenzorg is uitkeering uit de gewone
middelen, waartegenover niets staat. Spr.
heeft dit uit de Soc. Gids en ziet geen redet
om de een te verwijzen naar een bijzondere
commissie en den ander naar het Surgerlijk
Armbestuur.
De heer Tomassen betoogde, dat de
georganiseerde veel voor heeft boven den
ongeorganiseerde. De eerste 8 weken kost
hij de gemeenschap minder en reeds daarom
is het gemotiveerd dat hij meer krijgt
De heer D e k k e r betoogde, dat de geor
ganiseerden zooals ze nu behandeld worden,
ten achter staan, cmdat zij nog 0.50 con-
tributie moeten betalen volgens de verplich-
ting van het Rijk.
e voorzitter stond voor een vreem-
de situatie. Tegen hetgeen wordt voorge
steld sprak niemand. Men sprak tegen het
geen er niet in staat, n.l. over hetgeen in de
adressen meer gevraagd wordt. Wat in de
adressen staat kan men om principieele en
ideale redenen verdedigen. Wat het ethische
betreft, voor 'n gemeentebestuur is dit een.
moeilijk geval. Voor raadsleden, door orga-
nisaties hier gebracht, is dat niet zoo moei
lijk. Tot op zekere hoogte gaan wij mee met
de voorzorg van georganiseerden, doch voor
spr. is het moeilijk om de verdere bevoordee-
ling van de georganiseerde burgers boven de
niet-georganiseerde burgers te verdedigen.
Gaat men verder, dan wordt de eenstemmig-
heid verbroken. Als jurist kan spr. niet be
ter doen dan zich aan te sluiten bij het be
toog van Mr. Kusters over het formeele.
Ook spr. ziet de bedoeling van het Kon.
Besluit anders dan de heer Westerhof. Hij is
overtuigd, dat de Kroon de oprichting van
de commissie zeker niet zou goedkeuren.
Dat het voor de gemeenschap voordeeliger
zou zijn om de commissie in te stellen, betwij
felt spreker. De uitgaven zullen reeds thans
enorm stijgen. De uitgaven ten behoeve van
hen die zichzelf niet kunnen redden stijgen
hier zeer sterk: In 1910 2000 voor het
B. A., in 1915 23500, in 1920 65000, in
1921 78000, in 1922 f 90000, in 1923
/II1900, in 1924 /134000, in 1925 /1420OO
in 192'6 156000. Neemt men aan, dat
sinds 1918 die waarde van't geld halveerde,
dan is er toch een stijging van 92000 tot
156000 en dit is zeker een abnormale groei,
terwijl voor 1914 geen bijslagen op woning-
huren bestonden en die vallen toch onder de
uiigaven- „hulp aan de bevolking", bovendien
rekende spr. niets voor de werkverschaf-
fing, voor 1910 niets, thans een zeer be-
langrijk bedrag.
Spr. is zich bewust de zaak nog te gunstig
te hebben voorgesteld. Een verdediging van
de commissie dat het voordeeliger zou zijn
is niet juist. Maar mijn goede hart, zegt spr
vindt de uitkeering laag, doch men dient ook
oog te hebben voor de andere belastingbeta-
lende burgers.
De heer Westerhof betoogdie, dat de
burgemeester hoffelijker was geweest in zijn
bestrijding van Mr. Kusters die over dlwaas-
heid sprak. i
Spr. oordeelde dat B. en W. het tijdelijke
zelf in de bijlage hadden verwerkt.
Men kan het besluit nemen. Er zijn genoeg
seherpslijpers die het bestaan van de com
missies poogdra te vernietigen.
Mr. S 1 u i s Dat kan niet omdat de be
sluiten al genomen zijn.
De heer Westerhof Dat zegt mi een
jurist terwijl het besluit van een tijdelijk ka
rakter spreekt.
Spr. meent Hollandsch te kunnen lezbn "fen
las een deel van de bijlage voor.
Mr. S 1 u i s In ons geval is het wat an
ders.
De voorzitter: Wanneer de Kroon
een besluit van een lager orgaan vernietigt,
dan stelt de Kroon zich op het standpunt
van den tijd wa-arop het lager orgaan een
besluit nam.
De heer Westerhof Dan zouden de
commisies ten eeuwige dagen kunnen blijven
bestaan. i
De voorzitter en anderen Ja.
De heer Westerhof Dat zou in
strijd zijn met de autonomie, die al niets
meer waard is.
Mr. Kusters: Hij moet tochgelij'k
hebben.
Devoorzitter zette uiteen hoe de
Kroon tegenover een verzoek, dat nu in
kwam zou moeten oordeelen. Alleen bij een
wet kan men die dingen opheffen.
De heer Westerhof ontkende met na-
druk ongelijk te hebben. Wel was hij het
eens, dat het tijdelijke van de omstandighe
den bij de beoofdeeling geldt. Als de Kroon
meent dat het tijdelijke karakter voorbij is,
dan zal ze vernietigen. Wij weten niet of de
Kroon dit standipunt inneemt en laten wi|
het dus probeeren, als wij het in principe
willena Daarmede is niets verloren. Laat ons
zien of de Kroon het al of niet vernietigt.
4 organisaties met duizenden menschen vra
gen een commissie los van het B. A. Laat
ons onzen goeden wil toonen. Na 1870 duur-
den de crisisomstandigheden 20 jaar en- het
is niet aan te nemen dat de crisis niet voor
bij zal gaan. i
Sipr. vindt een hoogere uitkeering noodza
kelijk doch als men aan bet eind is van de
financieele mogelijk'heid dan zal spr. niet
zeggener mo-et toch maar een halve ton op.
Spr. oordeelde voorts, dat de door den voor
zitter gegeven cijfers een niet bedoeld ten-
densieus karakter droegen. Hoe moet een ge-
zin met een gemiddelde uitkeering van 8.—
kunnen leven. Aan een uitkeering nog lager
zou spr. zijn stem nooit kunnen geven.
De voorzitter: Wie zegt dat?
De heer Westerhof: De arbeiders
zijn de dupe van de heeren die den oorlog
hebben gemaakt.
Devoorzitter: De heeren net zoo
goed. i
De heer Westerhof: Dat is niet waar.
Het gaat echter alleen hierom of wij ae
commissies zullen maken. Onze fractie maakt
het verzoek van de organisaties tot haar
voorstel.
De voorzitter oordeelde, omdat het
6 uur was geworden, het beste om maar niet
te veel op 1 et betoog van den 'heer Westerhof
in te gaan. Hij volstond met er op te wijzen,
dat hij ook andere moti°ven had genoemd
waarom hij er niet voor is. Het is theorie als
men zegt dat men het in de hand heeft ver-
hooging van uitgaven af te wijzen.
De heer v. Slingerland meende, dat
men in ieder geval het kon probeeren of het
mogelijk was deze regeling te treffen.
De heer Woldendorp kon deze ziens-
wijze niet deelen omdat men dan kan berei-
ken, dat men niets voor de arbeiders doet.
als het 2 jaar bij de Kroon blijft.