meer noocng, ook volgens onderwijskrTngen De Voorzitter verzocht den heer Westerhof niet tegen windmolens te blijven vechten. De beer Westerhof bestreed een alinea uit de bijlage. Er zijn meerdere groote sommen gevoteerd, die niet op de begrooting stonden. Spr. verzocbt Mr Lees- berg matig te zijn in particuliere gesprekken (Mr. Kusters was met Mr. Leesberg in ge- sprek). Hij had zijn keel ook voor andere dingen noodig. Spr. betoogde, dat de post onvoorzien niet op is en dat men dus daaruit kan putten. Het geldt bier geen f 1000, doch voor 1927 pl.m. f 200. Niemand kan voor- stellen, dat dit niet kan, omdat er geen post voor op de begrooting staat. Spr. hoopt de voorzitter, die er nu tegen is, te hebben overtuigd, dat het ook nu kan. Ook de kinderen van de school voor buitengewoon L. O. hebben de nazorg van het vervolgonderwijs noodig. Neem deze bijlage aan De heer Bonsema Neem hem niet aan. De heer Westerhof: Ik be Joel, stem voor het vervolgonderwijs aan deze kinde ren Mr. Kusters decide mede, dat zijn fractie sympathiek tegenover het vervolgon derwijs aan deze kinderen staat en B. en W. verzoeken, eventueel vervolgonderwijs voor die kinderen mogelijk te maken, De V oor z itter Het was ook mijn b,edoeling niet, dat bet niet gebeuren gaat. Ons voorstel is 6 Oct. gedateerd en toen lag de zaak anders. De bedoeling is echter, de groote lijnen bij de begrooting vast te leg- gen en bij de behandeling daarvan te be- kijken. Men kan niet zeggen, dat het er niet om gaat of het een paar maanden eerder of later komt. Spr. wil echter wel zeggen, dat het met het gevraagde vervolgonderwijs gunstig staat. In de begrooting is het vervolgonderwijs ook voor deze kinderen opgenomen, al weet spr. niet hoe bet straks zal warden. De beer W est erhof deed deze mede- deeling genoegen. Mr. Kusters zeide niet, of ihet zal zijn van gemeentewege of particulier De Voorzitter had al meer gezegd dan hij wilde en raadde te wachten, tot hij met het voorstel kwam. De beer W ester hof laakre, dat een niet afgewerkte agenda pas na 5 weken weer werd behandeld, en vroeger een week later De heeren Thorns en en Leesberg: Dat ontkennen wij. De heer Wes t er h ofIn een bijzonder geval na twee weken en wij zijn nu nog bezig aan punten van een oude agenda. Be handeling bij de begrooting beteekent, dat het dit jaar af is. Als alleen bij de begrooting groote din gen afgehandeld kunnen worden, dan krij- gen we een soort zakenregeering, die ner- gens in het land bestaat. En dat zeggen zij, die voor de subsidie van het R.-K. Lyoeum zijn. Hier geldt bet de kinderen van de armen en toen van de gegoeden en den mid- denstand. Dat spr. het niet eerder voorstelde, kwam, omdat de school pas voor het eerst een tien- tal leerlingen voor dat onderwijs heeft. Men moet goede dingen zoo gauw mogelijk doen. Het kan wel, en als men het wil, waarom dan niet? Laat men de-snoods 1 Jan. beginnen De Voorzitter handhaafde, hetgeen hij gezegd had. Uitzonderingen moeten alleen verband houden met urgentie. Het voorstel van B. en W. werd hierop aangenomen met 11 tegen 7. Tegen de Soc.-Dem. en mej. Carels. VOORSTEL TOT AANKOOP VAN EEN STUKJE GRCND, GELEGEN OP DEN HOEK VAN DE STEYNSTRAAT EN DE COSTERSTRAAT. I. van den heer J. P. Mulder, alhier, aan te koopen een stuk grond, deel uitmakende van den tuin van het kad astral e perceel Sec- tie F Nr. 2213, ter grootte van omstreeks 12 M2., voor den prijs van f 15 per M2., met de bedoeling dezen grond met den open- baren weg te verheelen en onder voorwaar- de, dat de kosten van opmeting en over- dracht, alsm-ede die van verplaatsing van het bestaande hekwerk en van hetgeen verder noodig is om den over te dragen grond aan de bestaande bestrating te doen aansluiten, komen ten laste der gemeente. II. de sub I bedoelde kosten nader te regelen bij suppletoire begrooting. Conform besioten. OPRICHTING WEGENTEER- DESTILLATIE-INRICHTING, B. en W. stellen den Raad voor: a. ten behoeve der gasfabriek op te richtea een wegenteerd ist-eilatie-inrichting b. voor de daarvoor benoodigde gelaen ten laste van dat bedriji een crediet te ver- leenen van 17.000, nader te regelen bij f suppletoire begrooting. De heer Tomassen had met verwonde- ring bemerkt, niet meer op de hoogte te zijn. Hij had gedacht, dat het geen distella- tie, doch een destillatie-inrichting was. Wat in overheidsstukken gezegd wordt, nemen de kleintjes over. Spr. heeft in de stukken niet kunnen vinden, wat het moet zijn. Wat is het doet? Een onderneming met winstbejag of een werktuig voor eigen wegen. Is in het laatste geval de uitgave wel ge- wettigd? Zal het product van zoodanige kwaliteit zijn, dat het de wegen beter maakt? Voor spr. is het een open vraag. Is het niet noodzakelijk, dat de raad weet, of het aan- besteed wordt in eigen be heer, of onder- hands? Spr. is voor aanhouding, opdat die raad kan oordeelen, wat wordit voorgesteld. De heer R i n g er s geloofde, dat veel misverstand zou zijn opgehelderd, wanneer de exploitatierekening ter visie had gelegen De heeren hadden die echter in de commis- sievergaderimg kunnen zien. De heer Westerhof deed het voorstel, deze rede aan te plakiken. (Gelach). De heer Ringers had geen bezwaar Vot aanhouding. Aldus werd1 besioten. GROND AAN DE ZOCHERSTRAAT. Aan de Zocherstraat bezit de gemeente een fclein terrein, gelegen nabij de Visscherslaan en groot ongeveer 130 M2. Daaraan grensf een sfrook grond van de Vereeniging voor Volkshuisvesting Alkmaa1- welke ongeveer 40 M2. groot is. De Vereeniging voor Volkshuisvesting Alkmaar wil de haar toebehoorende strook aan de gemeente verkoopen voor den prijs van 4.50 per M2., onder eenige weinig bezwaarlijke voorwaarden. Het komt ons gewenscht voor, dat de ge meente van deze aanbieding gebruik maakt, waartoe ook de Commissie van bijstand voor het grondlbedriji adviseert, wier advies wij bij de stukken ter inzage leggen. Temeer is daartoe aanleiding, nu de gemeente van den heer J. Apeldoorn het verzoek heeft ge- kregen, hem het geheele terrein van +170 M2. als bouwterrein te verkoopen tegen een prijs van 10.per M2. Ook met de inwil- liging van dit verzoek kan de Commissie van bijstand voor het grondbedrijf zich vereeni- gen. B. en W. stellen den Raad in bijlage No. 134 voor het desbelreffende besluit te nemen. Conform besioten. SUPPLETOIRE BEG ROOTING EN, AF- EN OVERSCHRIJVINGEN EN REKENINGEN VAN INSTELLIINGEN EN BEDRIJVEN In bijlage no. 135 schrijven B. en W.: Onderstaande instellingen en bedrijven hebben suppletoire begrootingen, af- en over- schrijvingen en rekeningen ingezonden. Het onderzoek heeft tot geen opmerkingen aanlei ding gegeven. Wij stellen U derhalve, onder overlegging van het advies der Commissie van bijstand voor de financien, voor, deze suppletoire be grootingen en rekeningen goed te keuren. (Volgen de officieelc lichamen, die wij de- dr dagen bij het plaatsen van bedoelde bij lage vermeld hebben). Conform besioten. VERMINDERING DER SCHULD VAN DE N. V. ALKMAARSCHE EXPORT- VEILING VAN LAND- EN UJIN- BOUWPRODUCTEN B. en W. stellen den Raad, onder overleg ging van h§t advies der commissie van bij stand voor de Financien, voor: a. de schuld van de N. V. Alkmaarsche Exportveiling van Land- en Tuinbouw- producten met ingang van 1 Januari 1928 vast te stellen op 24000. b. te bepalen, dat elk jaar, voor of op 31 December, voor het eerst in 1928, op de sub a bedoelde schuld ten minste 1000 zal moeten worden afgelost; de rente van de sub a bedoelde schuld of het onafgeloste gedeelte daarvan te be palen op 6 pet. per jaar; d. ons te machtigen met de N. V. ter uitvoe- ring van Uw besluit eene overeenkomst aan te gaan, waarvan de kosten komen voor rekening van de N. V. De vragen van den heer Veen komen hierbij in behandeling. De heer K e e s o m verzocht aanhouding in het belang van de zaak. Conform besioten. AANLEG KADE LANGS DE BLEEKERSLOOT In behandeling kwam thans het voorstel van B. en W., dezer dagen in onze courant gepuliceerd in bijlage No. 138. Aldus besioten. SUPPLETOIRE BEGROOTING 1927 BURGERLIJK ARMBESTUUR. B. en W. stellen den Raad voor het vol- gende besluit te nemen: De Raad der gemeente Alkmaar; Gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders, opgenomen in bijlage Nr. 139 tot's Raads handelingen; Keurt de suppletoire begrooting voor 1927 van het Burgerlijk Armbestuur goed in ont- vang en uitgaaf op 15.900.en kent aan deze instelling over 1927 een nader subsidie uit de gemeentekas toe van 15 900. Als voren. VOORMAUG TOLHUIS SCHERMER- POORT (HEILIGLAND 2). Bij den aankoo-p van het voormalig tol- huis nabij de Schermerpoort werd door den raad besioten dit pand in het openbaar te verhuren. Imniddels hebben zich eenige huurders aangemeld, waarvan M. L. Walen, gepensionmeerd brugwachter alhier, bereid is ae hoogste huur te bealen n.l. 6.5^ per week, mits aan het huis eenige verbt !gen worden aangebracht. Dit is zeker noodig, omdat de woning niet voorzien is van gas, electriciteit en duinwa- terleiding, zeer primitief is ingericht en in de laatste jaren zeer slecht is onderhouden. Bij uitvoering van een zeer eenvoudlg plan van verbetering en vertimmering zal daaraan volgens opgave van den directeur van het bouw- en woningtoezicht 8'00 moe ten worden besteed. De aankoop met overdrachtkosten bedroe- gen 2718.75, zoodat na verbouwing het perceel op ron-d 3520 komt. In verband daarmede schijnt B. en W. de bedongen huur redelij-k. B. en W. stellen den raad voor de desbe- treffende besluiten te nemen. Als voren. ST. NICOLAASMARKT. B. en W. stellen den Raad voor het vol- gende besluit te nemen: De Raad der gemeente Alkmaar; Overwegende, enz. Besluit vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging der Alge- meene Pohtieverordening (Oemeenteblad nr. 381gelijk deze sedert is gewijzigd. Artikel I. Tusschen de artikelen 31 en 34 der Alge- meene Politieverordening (Gemeentebl'ad nr 381), gelijk deze sedert is gewijzigd, wordt ingevoerd Artikel 32. Onder den naam van St. Nicolaasmarkt wordt jaarlijks op 2, 3, 4 en 5 December een markt gehouden voor St. Nicolaasartikelen op het Hofplein en de omliggende straten. Artikel II. Deze verordening treedt in werking op den derden dag na dien harer afkondiging. Als voren. SUBSIDIE PLUIMVEETENTOON- STELLING „AVES". B. en W. stelden den Raad voor aan de Ver. van pluimveeliefhebbers voor Alkmaar en O., genaamd „Aves", voor hare op 6 en 8 Januari a.s. te houden jubileumtentoonste!- ling een subsidie te verleenen indien en voor zoover dit noodig is om dc door ons goed te keuren uitgaven voor de tenteoonstelling te dekken, tot een maximum van J 100, nader te regelen bij suppletoire betrrooting, Aldus besioten. WJ JZIGING HOND ENBEL ASTIN G - B. en W. stelden den Raad voor, vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging der ver ordening op het heffen eener belas- ting op de honden in de gemeente Alkmaar (Gem. blad nr. 933). Artikel I. Artikel 7 der Verordening op het heffen eener belasting op de honden (Gemeenteblaa nr. 933) wordt gelezen: Voor een hond, voor welken de belasting reeds door den vorigen houder is betaald, ;s in hetzelfde jaar niet opnieuw belasting ver- schuldigd door den nieuwen houder, mits deze van den overgang van den hond, binnen 14 dagen daarna, aan het kantoor van den gemeentecotroleur kennis geeft onder over- legging van -de kwitantie van den vorigen houder en van een door dezen geteekende verklaring betreffen-dc den overgang. Aan den eigenaar, die met zijn hond de ge meente voor 1 Juli van het bHas-tingjaar metterwoon heeft verlaten, of wiens hond voor 1 Juli van het belastingjaar sterft of overgaat in handen van een buiten de ge meente wonenden houder. zonder in den loop van dat jaar te worden vervangen, wordt voor de helft der belasting ontheffing ver- leend, mits deze ontheffing binnen 30 dagen na het plaats grijpen van een dezer omstan- digheden worde aangevraagd aan Burge meester en Wethouders, het feit voldoende aannemelijk worde gemaakt en het kenteeken worde overgelegd. Artikel II. Deze verordening treedt in werking op 1 Januari 1928. Als voren. WIJZIGING VERORDENING OP HET KEUREN VAN WAREN. B. en W. stelden den Raad voor, vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging van de Ver ordening op het keuren van War en (Gem. blad nr. 752). Artikel I. Tusschen artikel 4 en artikel 5 der Veror dening op het Keuren van War en (Gem. blad nr. 752) wordt ingevoerd: Artikel 4a. Het is verboden, melk te verkoopen met een vetgehalte, lager dan 2.75 pet. Artikel II. Deze verordening treedt in werking op den derden dag na dien harer afkondiging. De heer G o v e r s oordeelde het per centage laag, doch het kan niet anders. Devoorzitter: Het is in ieder geval een verbetering. Conform besioten. VOORSTEL TOT AANVULLING VAN DE ALGEMEENE POLITIE VERORDENING MET EEN BEPALING TO TVOORKOMING VAN BESCHADI- GING VAN KADEMUREN ENZ. DOOR MOTORVAARTUIGEN. Het voorstel van B. en W., vervat in bij lage 146, werd aangenomen. De Raad ging hierop in comite. Na heropening was aan de orde het: VOORSTEL BETREFFENDE DE ADRESSEN INZAKE DE VORMING VAN EEN AFZONDERLIJKE COMMISSIE VOOR ONDERSTEUNING VAN WERK- LOOZEN EN INZAKE HERZIENING VAN DE UITKEERJNGEN. Het voorstel publiceerden wij in ons nutn- mer van Maandag. Na een uitvoerige uiteenzetting zeggen B. en W.: Wij zien ons dus genoopt U voor te stellen op het eerste gedeelte van het in den aanhef vermelde verzoek afwijzend te beschikken. Ge lijk wij reeds deden uitkomen, vloeit daaruit voort dat wij U in overweging moeten geven, ook het tweede gedeelte niet in te willigen, aangezien de wet aan het Burgerlijk Armbe stuur de bevoegdheid geeft, zonder beroep en geheel zelfstandig op aanvragen om onder- steuning te beslissen. Intusschen is er wel een weg waardoor naar ons voorkomt grootendeels aan de be- zwaren van adressanten, waarvoor ook wij wel oog hebben, kan worden tegemoetgeko- men zonder dat in strijd met de wet wordt gehandeld. Immers het gaat erom, den werklooze den moeilijken gang naar het Burgerlijk Armbe stuur te besparen. Wij meenen dat dit bereik- baar is door het instituut van vertrouwens- mannen, -die de tusschenpersonen zouden kunnen zijn tusschen aanvrager en Burgerlijk Armbestuur. Wanneer elke vakcentrale een vertegenwoordiger aanwijst, die de aanvra gen van werkloozen, in de door hem vertegen- woordigde vakvereeniging georganiseerd, in ontvangst neemt en doorzendt naar het Bur gerlijk Armbestuur, dat op de aanvragen be- slist, is o.i. de moeilijkheid voor de werkloo zen ondervangen en tevens aan het Burger lijk Armbestuur de bevoegdheid die het wet- telijk niet aan anderen mag overdragen, ten voile gelaten. Natuurlijk zullen die vertegen- woordigers, zoo het Burgerlijk Armbestuur dit mocht verlangen, bij of na het in ont vangst nemen der aanvragen daaromtrent de noodige gegevens moeten verzamelen, ter- wijl aan het Burgerlijk Armbestuur zelf het recht op controle der gegevens blijft voorbe- houden. Wij stellen U voor, aan het Burgerlijk Armbestuur te verzoeken, deze werkwijze te willen volgen. Het is ons reeds gebleken, dat, mocht Uwe Vergadering daartoe besluiten, het Burgerlijk Armbestuur geen bezwaar heeft, aan Uw verzoek te voldoen. De heer van Slingerland deelds mede, dat de bijlage niet brengt wat de orga- nisaties vragen. Spr. begreep den heer Schats niet. De heer Westerh f oordeelde, dat de heer Schats zich op zijpaden had laten mee- sleepen. Uit het betoog van den heer Schats zal wel blijken dat het kan. De heer Schats bracht B. en W. dank voor het advies en de tegemoetkoming aan het slot van het prae-advies. Ofschoon het laatste veel voor ons zegt, staat daarnaast in ons adres toch wat anders. De bedoeling was de georganiserde werkloozen los te ma ken van het Burgerlijk Armbestuur. Deze hebben eenige jaren aan hun bonden ver bonden een verzekeringskas, gesteund door Rijk en Gemeente. Jammer is het dat het Rijk zich op het standpunt stelt van alleenzeg- genschap. Dit moet uit gebrck aan macht worden geaccepteerd. L>e gCorga niseerde werkloozen zijn bona fide menschen en het is hun recht als ze zijn uitgetrokken een beroep op ae gemeenschap te doen. Wij hebben voorgesteld een commissie ter bestudeering. Biijkens de stukken kunnen B._ en W. er niet op ingaan. Er zijn echter 25' gemeenten waar commissies zijn, die op zich- zelf staan. De bedragen, door die comimssies uitge- keerd, zijn aanmerkelijk hooger dan in Alk maar het Burgerlijk Armbestuur geeft. Wat in andere plaatsen kan, kan ook in Alkmaar en z. i. ligt er dan ook niets onredelijks in hetgeen de vier vakcentrales vragen. Spreker noemde een aantal plaatsen waar commissies bestaan, waar de uitgetrokkenen door de commissie een uitkeering ontvangen. Helder 10 1 per kind, en een gaat tot een maximum van 6 kinderen; Hoorn 10.75 1Weesp f 12 /0.50; Delft 12 1, enz.; Almelo 12 1.35. Ook andere gemeenten geven dit, zooals Kampen en Zwolle. Spr. noemde een 25 plaatsen en betoogde, dat door deze regelingen het georganiseerd zijn in de hand gewerkt wordt Dit is de goede kant en daarom mag verwacht wor den, dat het gaat zooals de toelichting aan- geeft. Is het noodzakelijk, dat de georgani- seerde werkloozen een commissie in het leven roepen, dan is daar niets tegen. De gemeen schap moet het op prijs stellen dat zij voor zichtzelf trachten te zorgen en kan dan ook tegemoet komen. Het is gewenscht, dat de georganiseerde iets voor heeft boven de niet-georganiseerde, cmdat de niet-georganiseerde mede de schuid is van de internationale misere. Toch staat het zoo, dat de georganiserde niets meer krijgt dan de niet-georganiseerde. Komt de regeling tot stand zooals wij die wenschen, dan zullen de niet-georganiseerden zich uit eigen belang gaan organiseeren en de organisatie ten goede komt en tevens deelnemen aan een werkloozenkas, zoodat zij idle nu direct beroep doen op het Burger lijk Armbestuur, zich voor 8 weken in het jaar verzekerd hebben en zij komen 8 we ken geheel ten laste van de gemeente, zoo dat op den duur het voor de gemeente goed- koope'r zal zijn. Spr. betoogde nog, dat volgens het voor stel er niets aan den bestanden toestand wordt veranderd. Onze bedoeling is endersoheid te maken tusschen den gewonen werklooze, die beschouwd wordt als de arm- lastige en den uitgetrokken, georganiseerden werklooze. Wat in andere plaatsen kan, is cok hier mogelijk. Het geval Utrecht zegt niet alles. Met klem drong spr. er op aan in Alk maar te doen, wat men elders deed. De heer W est e r ho f wenschte het woord van den heer Schats aan .te vullen, door uit de eigen bijlage van B. en W. te betoogen, dat het wei kon. Hij las de alinea over Utrecht, Dat is juist. Spr erkende art. 30 van de Armenwet. B. en W. spreken zich te gen met hun beroep op Kon. Besluiten. Tij- delijke ondersteuning valt _niet onder ar- menzorg. De Kroon laat ook' den nadruk val- ien op de omstandigheden. Er mogen zijn commissies los van het B. A., die niet vallen onder art. 30. De vrag is hoe lang'het tijdelijk karakter duurt. Men kan niet zeggen dat het te lang duurt, omdat men hier wil beginnen. Bona fide werkloozen zijn andere men schen dan de armlastigen en uit die gedachte is de weg van de commissie gevonden. De bijlage werd door spr. nader bekeken. Wanneer B. en W. zeiden: wij willen geen andere regeling, dan stond men sterk, doch het kan anders. De Kroon kan eerst een uitspraak doen a!s het tijdelijke te lang duurt en op grond daarvan weigeren. Er zijn commissies die al jaren bestaan en het kan dus. Er is nog geen een besluit van de Kroon, waarbij een raadsbesluit tot het instellen van een commissie te niet werd ge- daan. Wij zijn nog in de crisis en daarom be kortte de Kroon nog nergens het leven van een dergelijke commissie. Het kan en het gaat er cm of men wil. Werkloozen, die willen v/erken, vallen niet onder' het begrip van armlastigen, de in de tnaatschappij veronge lukten. Ook spr. oordeelde dat het voor de ge meente voordeelig is de organisatie aan te moedigen. De voorzorg waaraan de georganiseerden doen, dient gesteund te worden. Als de tij- den normaal worden, komt ook de tijd waar- in de arbeiders zelfstandig door contribute de werkloozenuitkeering kunnen bekomen. Met nadruk verklaarde spr. nog, dat hij de ongeorganiseerden niet lager wil stellen. Wat de Alkmaarsche Courant dan ook onder de bijlage schreef is niet juist. Een ongeorga- niseerde behoeft geen dag langer naar het B. A. te blijven loopen. Hij kan zich iederen dag als lid van een organisatie laten in- schrijven. Mr. K u s t e rs oordeelde, dat het Kon. Be sluit zoo duidelijk was, dat hij niet kon be- grijpen, hoe anderen er een andere interpre- tatie van kunnen geven. Spr.. gaf zijn lezing van het Kon. Besluit. De heer Westerhof kan wel zeggen: de crisis is inet voorbij, doch 't komt er op aan wat de regeering zegt. In 1922 achtte de regeering de tijdelijke omstan digheden nog aanwezig. Spr. kan de ziens- wijze van den heer Westerhof niet deelen. De vraag is niet of de commissies elders nog bestaan. Spr. zegt dit niets. Voor spr. zou het iets zeggen wanneer de heer Wes terhof met een Kon. Besluit kwam waarbij de Kroon in 1927 de commissies nog tijdelijk sanctionneert. Een dergelijk besluit is er niet en het gaat er om of de Kroon, die alie crisiswetten afschafte, den crisistijd nog aan wezig acht. Spr. betwijfelt niet of de Kroon zou een dergelijk besluit, als hetgencmen werd, vernietigen. Voor hem spreken de Kon. Besluiten voor zichzel-f. De heer Woldendorp betreurde het, dat de commissie niet tot stand kon komen en dit op grond van de meening van menschen die het z. i. wel weten. (Protesten van de heeren Schats en Bonsema.) De heer Woldendorp vond het dan ook een gelukkige gedachte van den Volks- bond. De heer V o g e 1 a a r meende, dat het in het Kon. Besluit gaat over het tijdelijke van de omstandigheden waarvoor de commissie in het leven wordt geroepen. Armenzorg is uitkeering uit de gewone middelen, waartegenover niets staat. Spr. heeft dit uit de Soc. Gids en ziet geen redet om de een te verwijzen naar een bijzondere commissie en den ander naar het Surgerlijk Armbestuur. De heer Tomassen betoogde, dat de georganiseerde veel voor heeft boven den ongeorganiseerde. De eerste 8 weken kost hij de gemeenschap minder en reeds daarom is het gemotiveerd dat hij meer krijgt De heer D e k k e r betoogde, dat de geor ganiseerden zooals ze nu behandeld worden, ten achter staan, cmdat zij nog 0.50 con- tributie moeten betalen volgens de verplich- ting van het Rijk. e voorzitter stond voor een vreem- de situatie. Tegen hetgeen wordt voorge steld sprak niemand. Men sprak tegen het geen er niet in staat, n.l. over hetgeen in de adressen meer gevraagd wordt. Wat in de adressen staat kan men om principieele en ideale redenen verdedigen. Wat het ethische betreft, voor 'n gemeentebestuur is dit een. moeilijk geval. Voor raadsleden, door orga- nisaties hier gebracht, is dat niet zoo moei lijk. Tot op zekere hoogte gaan wij mee met de voorzorg van georganiseerden, doch voor spr. is het moeilijk om de verdere bevoordee- ling van de georganiseerde burgers boven de niet-georganiseerde burgers te verdedigen. Gaat men verder, dan wordt de eenstemmig- heid verbroken. Als jurist kan spr. niet be ter doen dan zich aan te sluiten bij het be toog van Mr. Kusters over het formeele. Ook spr. ziet de bedoeling van het Kon. Besluit anders dan de heer Westerhof. Hij is overtuigd, dat de Kroon de oprichting van de commissie zeker niet zou goedkeuren. Dat het voor de gemeenschap voordeeliger zou zijn om de commissie in te stellen, betwij felt spreker. De uitgaven zullen reeds thans enorm stijgen. De uitgaven ten behoeve van hen die zichzelf niet kunnen redden stijgen hier zeer sterk: In 1910 2000 voor het B. A., in 1915 23500, in 1920 65000, in 1921 78000, in 1922 f 90000, in 1923 /II1900, in 1924 /134000, in 1925 /1420OO in 192'6 156000. Neemt men aan, dat sinds 1918 die waarde van't geld halveerde, dan is er toch een stijging van 92000 tot 156000 en dit is zeker een abnormale groei, terwijl voor 1914 geen bijslagen op woning- huren bestonden en die vallen toch onder de uiigaven- „hulp aan de bevolking", bovendien rekende spr. niets voor de werkverschaf- fing, voor 1910 niets, thans een zeer be- langrijk bedrag. Spr. is zich bewust de zaak nog te gunstig te hebben voorgesteld. Een verdediging van de commissie dat het voordeeliger zou zijn is niet juist. Maar mijn goede hart, zegt spr vindt de uitkeering laag, doch men dient ook oog te hebben voor de andere belastingbeta- lende burgers. De heer Westerhof betoogdie, dat de burgemeester hoffelijker was geweest in zijn bestrijding van Mr. Kusters die over dlwaas- heid sprak. i Spr. oordeelde dat B. en W. het tijdelijke zelf in de bijlage hadden verwerkt. Men kan het besluit nemen. Er zijn genoeg seherpslijpers die het bestaan van de com missies poogdra te vernietigen. Mr. S 1 u i s Dat kan niet omdat de be sluiten al genomen zijn. De heer Westerhof Dat zegt mi een jurist terwijl het besluit van een tijdelijk ka rakter spreekt. Spr. meent Hollandsch te kunnen lezbn "fen las een deel van de bijlage voor. Mr. S 1 u i s In ons geval is het wat an ders. De voorzitter: Wanneer de Kroon een besluit van een lager orgaan vernietigt, dan stelt de Kroon zich op het standpunt van den tijd wa-arop het lager orgaan een besluit nam. De heer Westerhof Dan zouden de commisies ten eeuwige dagen kunnen blijven bestaan. i De voorzitter en anderen Ja. De heer Westerhof Dat zou in strijd zijn met de autonomie, die al niets meer waard is. Mr. Kusters: Hij moet tochgelij'k hebben. Devoorzitter zette uiteen hoe de Kroon tegenover een verzoek, dat nu in kwam zou moeten oordeelen. Alleen bij een wet kan men die dingen opheffen. De heer Westerhof ontkende met na- druk ongelijk te hebben. Wel was hij het eens, dat het tijdelijke van de omstandighe den bij de beoofdeeling geldt. Als de Kroon meent dat het tijdelijke karakter voorbij is, dan zal ze vernietigen. Wij weten niet of de Kroon dit standipunt inneemt en laten wi| het dus probeeren, als wij het in principe willena Daarmede is niets verloren. Laat ons zien of de Kroon het al of niet vernietigt. 4 organisaties met duizenden menschen vra gen een commissie los van het B. A. Laat ons onzen goeden wil toonen. Na 1870 duur- den de crisisomstandigheden 20 jaar en- het is niet aan te nemen dat de crisis niet voor bij zal gaan. i Sipr. vindt een hoogere uitkeering noodza kelijk doch als men aan bet eind is van de financieele mogelijk'heid dan zal spr. niet zeggener mo-et toch maar een halve ton op. Spr. oordeelde voorts, dat de door den voor zitter gegeven cijfers een niet bedoeld ten- densieus karakter droegen. Hoe moet een ge- zin met een gemiddelde uitkeering van 8.— kunnen leven. Aan een uitkeering nog lager zou spr. zijn stem nooit kunnen geven. De voorzitter: Wie zegt dat? De heer Westerhof: De arbeiders zijn de dupe van de heeren die den oorlog hebben gemaakt. Devoorzitter: De heeren net zoo goed. i De heer Westerhof: Dat is niet waar. Het gaat echter alleen hierom of wij ae commissies zullen maken. Onze fractie maakt het verzoek van de organisaties tot haar voorstel. De voorzitter oordeelde, omdat het 6 uur was geworden, het beste om maar niet te veel op 1 et betoog van den 'heer Westerhof in te gaan. Hij volstond met er op te wijzen, dat hij ook andere moti°ven had genoemd waarom hij er niet voor is. Het is theorie als men zegt dat men het in de hand heeft ver- hooging van uitgaven af te wijzen. De heer v. Slingerland meende, dat men in ieder geval het kon probeeren of het mogelijk was deze regeling te treffen. De heer Woldendorp kon deze ziens- wijze niet deelen omdat men dan kan berei- ken, dat men niets voor de arbeiders doet. als het 2 jaar bij de Kroon blijft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 6