E Uit de Pers Stadsnieuws Bisinenland ,4- !ter*er Tor zal warden afgefcrofen, daar I yoorbij de gasfabrlek een vrachtaitb vanien leze eerbiedwaardige poort met zijn gewtu- dige zuilen, een sta-in-den-weg voor het steeds toenemend verkeer Unter den Linden 's. De Turksche politie he eft bjj 't voortgezet mderzoek naar 't communistische eomplot, iat twee maanden geleden ontd-ekt is onder het personeel der tabaksfabrieken, belangrijke documenten gevonden, als gevolg waarvan een honderd opruiers zijn aangehouden. De arrestaties en verhooren duren vo-ort. De verkiezing voor het Hoogheemraadschap Noord-Hollands Noordennwartier. De Schager Crt. sciirijft: De verkiezingscijfcrs nagaande van de laatst gehouden stemming voor Hoofdinge- .^nden en Ho o f d in g£l a nden- P1 a atsver van- gCd, komt men tot een rond getal stemmen van 67OO0 voor Hoofdingelanden uitge- bracht en tot 65000 voor de Plaatsvervan- gers. Van deze werden rond 39-000 stemmen uitgebracht op de candidaten-Hoofdingelan- den van het compromis der politieke partijen en 28000 op die zelfde van de Algemeene Kiesvereeniging. Voor Plaatsvervangers wa- ren 65000 stemmen uitgebracht, waarvan 4LOOO op de Candida ten van de politieke par tijen en 24000 op die der niet-politieken. Met die 30000 stemmen heeft het compromis reeds 10 Hoofdingelanden gekozen gezien, en de Algemeene Kiesvereeniging met haar 28000 een. Een herstemming moet nog plaats heb- ben. Bij de Plaatsvervangers werden reeds 10 compromis-candidaten gekozen door 41000 stemmen en nut met 24000. Hierbij moeten nog 2 herstemmingen plaats hebben, n.l. Helder en Purmerend. Het is te verwachten dat alle herstemmin gen ten gunste van het compromis zuilen uit vallen, zoodat dan het resultaat zou zijn: li Hoofdingelanden gekozen met 39000 stem- men, alle van het compromis en 1 Hoofdinge- land van de Algem. Kiesvereeniging met 28000 stemmen. Voor de plaatsvervangers 12 met 41000 voor het compromis en nul met 24OO0 stemmen voor de Algemeene Kiesver eeniging. Ongeveer 3500 stemmen zijn ver- tegenwoordigd door een hoofdingeland van het compromis, 28000 of 8 maal zooveel voor een van de Kiesvereeniging. Voor de plaats vervangers ook ongeveer 3500 voor een com- promis-gekozene en als we onze wis- kundige kennis nog niet vergeten zijn, een oneindig groot getal voor een niet in te ne- men zetel van de andere partij. Wil men eerlijk zijn, dan moet men erken- nen, dat de Algemeene Kiesvereeniging een stemmenaantal op hare candidaten heeft zien uitgebracht, dat zeer groot is. En dat het po litieke compromis zal hebben te belijden, dat de uitslag verre afwijkt van haar voorgestel- de verwachtingen. Het is gebleken nu al reeds, dat voortaan de politieke partijen niet alleen hebben te be- slissen. (Juist, en het is ook bewezen, dat een ver kiezing waarbij alleen met de volstrekte meer- derheid gerekend wordt een zeer onzuiver beeld geeft. Wat zouden de neutralen een aantal plaat- sen veroverd hebben als ook hier het stelsel van evenredige vertegenwoordiging was toe gepast. Uit het bovenstaande blijkt wel, dat zij gezien hun stemimencijfers recht op veel rneer zetels hebben en wanneer dit algemeen ingezien en erkend wordt, moeten bij de ko- mende herstemming zooveel stemmen op de candidaten der neutralen uitgebracht wor den, dat deze de volstrekte meerderheid kun- nen behalen Red. Alkm. Crt.). DE GLADHEID EN HET WEGVERKEER. Toen hedenmorgen de autobestuurders achter hun stuurraa plaats namen, vernamen zij al heel spoedig, dat, tengevolge van de gladheid der wegen, veroorzaakt door de neervallende ijsel, het autoverkeer zeer ge- yaarlijk was. Dit gevaar werd nog verhoogd door het bevriezen der ruiten, zoodat de voorzichtigen al spoedig zoo verstandig wa- ren hun autotochten te staken en probeerden om per tram of het spoor dd plaats van be- stemming te bereiken. De niet voorzichtigen en zij die op geen andiere wijze die plaats konden bereiken, waar zij moesten zijn, reden door en beleefden een g vaariijken tocht. Velen kwamen er niet zonder ongelukken af. Voor zoover wij hebben kunnen nagaan vallen er echter geen menschenlevens te be- treuren. Wel vernamen wij; dat zelfs de trein-enloop Rotterdam—den Haag in de war was geloo- pen en een vertraging van drie uur door maakte. Het verkeer langs den open, rond liggen- den Bergerweg bleek al spoedig onmogelijk Om tien uur stonden langs dezen weg een viertal autobussen en een vijftal autoes, die voor- nog achteruit konden. Een Peuqeotje kwam zelfs in die sloot te recht, doch werd door de reddingsauto van de Kennemer Auto Centrale van den heer Pauwels, op het droge gebracht. De buspassagiers schuivelden naar Bergen terug, on-derweg iedere bestuurder van een auto waarschuwende, dat de veiligheid ge- bood niet verder te rijden, zoodat de om 11.06 uit Bergen vertrekkende tram weer eens op een ouderwetsche tram vol passa- giers geleek. De autobusondernemers Alkmaar—Bergen zagen zich zelfs genoodzaakt hun diensten te zien een van die bussen aan de Walingsdijk staken, wat ook het geval was met de bus, die een dienst op Hoorn onderhoudt, aange- over den kop was geslagen en genoodzaakt ■was de reddmgswagen van de firma Met te requireeren. Gelukkig zaten er in die bus geen passa- giers. De autobus, die den dienst op Heiloo on- derhr-mdt, wist deze d-enst gaande te bouden, doch draaide tegenov er de Juliana vf fi Stol- bergiaan (een hoek, die voor tal van auto s gevaarlijk bleek) eenmaal drie keer in het rond en wist ten slotte nog tusschen de boo- men door weer in de goede richting te komen. Aan den Helderschen weg geraakte, even heer p'astoor uit Heiloo, die een dienst Alk maar— Schagen onderhoudt, over den kop. De reddingsauto van de firma Met, wist deze auto weer op vier wielen te plaatsen. Ook aan andere wegen leverde het verkeer groote moeilijkheden. Een vrachautobestuur- d-er, die perse de Alkmaarsche varkens-markt moest bereiken, had van uit Zaandam met minder dan 4 uur werk gehad en was ver- schillende wagen-s gepasseerd, die door de bestuurders waren verlaten. Ook bij de Boterhuizen onder Oudorp was het verkeer moeilijk en stonden achtergela- ten atuo's langs den weg. Melkauto's, die noodzakelijk hun zuivel- producten naar de fabriek moesten vervoe- ren, waren zoo verstandig geweest hun wie len, d-oe^ ze met zakkeu te omwikkelen, voor glijden :e bewaren. Wanneer men deze wagens, die nu een maal met elke weersgesteldheid moeten rij den, evenals dit in Amerika en Zwitserland geschiedt, van kettingen om de wielen voor- ziet, dan is ook het verkeer langs deze glad- de wegen mogelijk. Deze kettingen zijn niet kostbaar en nemen in den gereedschapsbak 'a betrekkelijk kleine ruimte in. Voor een auto zijn ze wat het op scherp staan voor een paard beteekent en juist de zekerheid om ook met dit weer te kunnen rij den, is vooral voor het transportverkeer van groote waard-e. Ook in de stad was het verkeer met gemak- kelijk. Bij de Groote kerk botsten, tengevolge van de gladheid, een paar auto's tegen elkan- der en maakten tal van fietsrijders en wan- delaars een tuimeling. Van verschillend-e zijden bereikten ons heden berichten over o-nvoldoende. zand strooien op de wegen. Een auto, die van het Station kwam en den Stationsweg opreed, kwam boven op de helling door de gladheid dwa-rs over den weg te staan en g-leed met de daarin zittende passagiers met stilstaande wielen verder de helling af. Een persoonlijk ongeluk werd hedenmorgen nog bijtijds voorkomen. De auto van den kolenhandelaar S. reed uit de Perronstraat naar d-e Sint Josephstraat toen een voetg-a-nger op klompen, die juist de Sint Josephstraat wou overstek-en, door de gladheid ui-tgleed en op zijn rug vlak voor de auto te-recht kwam. Dank zij de voorzicbtigheid van den chauf feur stopte de auto vlak voor het slach-toffer, zoo, dat deze weer gelegenheid kreeg, over- eind te scharrelen. Aan den Weste-rweg sloeg de wagen van een melkbezorger onders-te bov-en, met het gevolg, dat een groot deel van de kostbare inhoud verloren ging. Zoo-als uit een bericht in dit numm-er blijkt gleed een 8-jarige scholier bij de St. Anna- brug het Verdronkenoord in. De burgerij moet toch eens begrijpen, dat men van overheidswege het zandstrooien niet overal tegelijk ter hand kan nemen en zich in hoofdzaak moet b-epalen tot het strooien van zand bij bruggen en gevaarlijke pun-ten. Wanneer een ieder wat zand stiooi-t voor zijn woning of daar d-esnoods de aschla ledigt, dan bevordert men alles in eigen veiligheid. Het moge niet van eenig-e vermakelijkheid ontbloot zijn om van uit de verwarmde kamer zijn mede-menschen zich waggelend langs de straten te zien bewegen, wie even nadenkt. w-eet dat zoo licht een huismoeder, die zoo moeilijk in haar gezin gemist kao werden, een arm of een been breekt. Het parool is daarom zandstrooien en het is zeker wen- schelijk, dat er beter op gelet wordt dat dit algemeen gebeurt. DE TRACTOR EN DE GLADHEID. De tractor heeft hedenmorgen na eenige vergeefsche pogingen om den tramwagen over de gladde rails vooruit te krijgen den dienst alleen met het moto-rwagentje onder^ houden. terdam of Den Haag ook gaarne h'acfden wil- len hebben in Alkmaar wcrdt gegeven. Spr. braoht verder dank aan alien, die prijzen be- schikbaar hadden gesteld voor het rad van avontuur", o.a. de A. N. R. O. te Hilversum. Een uitgebreid feestprogramma werd daar- na afgewerkt, waarbij cabaretliederen, voor- drachten, kluchten en tooneelstukjes elkaar afwisselden. Bijzondere vermelding verdient ,,'t Droom- sprookje", een dansfantasie ontworpen door mej. Jonker, met woorden van D. G. Beek en muziek van Melchert Schuurman. Dit nummer werd bet eerst na de pauze opgevoerd en behaalde door de welverzorgde aankleeding, de uitvoering en de belichting een zeer groot succes. Zang en muziek ver- hoogden den in-druk en aan't slot klonk een daverend ?-iplaus. De onWerpster werden bloemen awngeboden. Om •cmschillende vooo- drachter, werd hartelijk gelachen, niet het minst om het dwaze siotnummer. Een zeer geanimeerd bal, waarvoor de lief- hebberij bijzooder groot was, besloot dezen echten Halter-avond. NOTARIEEL EXAMEN. De heer A, L. Bakker alhier is te Den Haag geslaagd voor het derde gedeelte van h^t notarieel examen. BERICHT. Voor ingezonden stukken en een groot verslag over de Soc.-Dem. Vrouwenclub was in dit nummer geen plaats. Red. Alkm. Crt CORRESPONDENCE. J. Q. te Sint Pancras. Wij zien niet in waarom predikanten niet een zendingsfilm mogen vertoonen. De bioscoop behoeft toch niet altijd de plaats te zijn waar, zooals U schrijft, „de duivel als een brieschende leeuw rond gaat". In tegendeel, juist in dienst van de zending kan zij licht verspreiden op plaat sen waar dit gewoonlijk niet doordringt. Red. Alkm. Crt. DOOR DE GLADHEID TE WATER. Da ongeveer achtjarige P. L., die om twaalf uur uit de scnool in de Nieuwstraat kwam, had het ongeluk door de gladheid op de St. Annabrug te vallen en onder de brugleuning door in't water te glijden. Hij ging kopje onder; toen hij weer boven kwam, wist het ventje zich aan den strandrand vast te houden. Door eenige personen werd de jongen mat behulp van een reddingshaak uit zijn benarde positie bevrijd. 4 VERKE ERSSTRE M MING Hedenmorgen omstreeks kwart voor negen liep op de brug bij den Accijnstoren een wiel van een wagen, die zwaar met zakken vracht beiaden was. De wagen kantelde midden op de brug gedeeltelijk, waardoor verscheidena zakken te water vielen. Het duurde geruimen tijd aleer de brug weer vrijgemaakt was. SCHIPPER TE WATER GEVALLEN. Hedenmorgen te half tien is bij de sluis „De zes Wielen" schipper Hoog'land van Broek op Langendijk te water gevallen doot de gladheid van het schip. De heer Scho-t, sluiswachter en den beamb- te van de Petroleum Comp. vischten de dren- keling op het droge en voorzagen hem van drooge kleeren. Het is een waarschuwing voor alle schippers het dek bij deze gladheid met zand of 'kolengruis te bestrooien. FEESTAVOND „DE HALTER." De gymnastiekver. „de Halter" gaf Zater- dag voor hare leden en donateurs een feest- avond in de groote zaal der Harmonic en natuurlijk was de belangstelling weer buiten gewoon groot. De voorzitter, de heer G. Mensink, heette de aanwezigen hartelijk welkom en maakte van de gunstige gelegenheid meteen gebruik om leden en donateurs te wijzen op den bui- tengewonen gymnastiekavond van 17 Dec, a.s. Dat belooft een der mooiste uitvoeringen op tumgebied te worden tot op heden in Alk maar gegeven. De geiheele organisatie is thans door de Halter ter hand genomen. Men heeft de voile medewerlring gekregen van het K. N. G. V. Op dien avond zuilen de beide Zwitsersche keurtur iers Miez en We xd medewerkep met tien de. beste Ned. turn-rs, waaruit de offi- cieele Olympiadepioeg moet worden awige- wezen. Deze tien zuilen nog speciaal voor den Alkmaarschen-avond door George Miez worden getraind. Het is zeker een bijzonder- held, dat deze avond dien Amsterdam. Rot- (Gedeeiteluk pecompjerd.j ERNSTIGE STORINGEN IN DEN TREINENLOOP. 's-GRAVENHAGE, 20 Nov. Reeds gis- lexavond en van-daag is tengevolge van den ijzel de eleetrisch-e treinenloop op het traject Rotterdam—Den Haag—Amster dam totaal verstoord. Met uren vertraging er slechts eenige treinen, hetgeen op de perrons natuurlijk on-d-er de honderden waohtende reizigers tot geweldig gedrang aanleidi-ng geeft. Om elf uur hedenmorgen was er in Am sterdam nog geen enkefe electrische trein binnenigekomen. Wel. waren slechts enkele treinen, voortgetrokken door een locomo- ti-e-f, vanuit Amsterdam vertrokken, maar d-eze konden Rotterdam niet be-reiken, dooraat i-ntusschen op verschill-ende plaat sen eenige voedingsdraden waren geknapt Nabij Warmond was een drfiad gebroken, die op beide sporen terecht kwam, zoodat de gebee-le spoorbaan werd versperd en ook de stoomtreinen daar geen voortgang meer konden hebben. Tot overmaat van ramp brak vanmorgen ook een voedingsdraad tusschen Delft en Den Haag, zoodat de in Rotterdam inge- legde stoomtr-Nnen va-nuit Delft, niet meer verder konden rijden en een lange file van wagons "op de spoorbaan moest blijven staan. Om elf uur vanmorgen was nog geen enkele verbetering in het verkeer aange- bracht. Op het Centraal Station was het abnormaal stil. De meeste reizigers, die in de richting van Rotterdam moesten ver- trekken, keerden, nadat zij vernomen hadden dat zij slechts met groote vertraging hun plaats van bestemming konden bereiken, naar het loket terug om hun geld terug te ontvangen. Onder leiding van den stationschef, den heer Mutler, werd hedenmorgen in al-lerijl een noodregeling gemaakt om, zij het dan een gebrekkig, verkeer tusschen Amster dam en Rotterdam mogelijik te maken. Om het uur werd een stoomtrein van het Cen traal Station gezonden in de richting Rot terdam, doch verder dan tot Haarlem kon zulk een trein het niet halen Het Internationale verkeer met Brussel en Parijs is via Utrecht geleid. Ook op het telegi aafverkeer heeft de ijzel ermstige stagnatie veroorzaakt. Het verkeer met Emgeland ondervindt een vrij ernstige vertraging. De Internati onale telefooodienst is overstroomd met gesprekaanv-ragen. Heden kwart voor een is de eerst-e trein uit Rotterdam op het Centraal station te Amsterdam aangekomen. De trein van de Hoek van Holland wordt te Amsterdam tusschen twee en half vier verwacht. Om half twaalf was de situatie zoo, dat tusschen Amsterdam en Haarlem een vrij geregeld verkeer kon worden onderhou- den. DELFT, 21 Nov. De electrische tram- dienst DelftDen Haag, die door den ijzel tot hedenmorgen half negen heeft stil ge- staan, is weer ongeregeld gaan rijden. AMELAND NOG STEEDS GEISOLEERD. AMELAND, 21 Nov. Ameland is nog steeds geisokerd. Reeds vijf dag en is de verbinding verbroken. Er is geen post aangekomen. De winterprovisie is nog nog ingeslagen gen, zoodat gevreesd wordt, dat, indien het wiirterweer niet verandert spoedig gebrek aan verschillende artikelen zal komen. Getracht zal worden met een sleepboot aan het westelijk strand te landen om verschillende zeelieden en personen in de gelegenheid te stellen Ameland te ver laten. AARDBEVING TE MUGHLA. LONDEN, 21 Nov. Naar uit Konstan- tinopel gemeld wordt, werd de stad Mughla, die door 7090 menschen bewoond wordt en op 110 mijlen afstand van Smyr na is gelegen, door een aardbeving ge- teisterd. Er werden circa 100 huizen ver- nield er tal van personen gewond. STOI (NG OP HET TELEFOONNET AMSTERDAM, 21 Nov. Tengevolge van den ijzel was hedenmorgen de gere gelde telefoonverbinding met de plaatsen Hoorn, Enkhuizen en Medemblik verbro ken. ERNSTIGE OVERSTROOMINGEN IN CANADA. MONTREAL, 21 Nov. Overstroomingen in de provincie Quebec hebben de laatste dagen ernstige schade aangericht. De Jacques Cartierrivter is 22 voet gestegen, als gevolg waarvan verscheidene dorpen overstroomd werden. De inwon-ers ont- kwamen in bootcn. EEN HITTEGOLF. BUENOS AYRES, 21 Nov. Uit de Ar- gentij-nsche pco^ncie Santiago di Estero wordt ten bev>> hittegolf gemeld. NOODWEER OP DE ZUIDERZEE. LEMMER, 21 Nov. Tengevolge van den Oostelijken storm der laatste dagen is het zeewater te Lemmer ongekend laag, nl. 1,60 M. beneden A.P. Dientengevolge zit- ten in d-e nabij heid van de haven zes vaartuigen aan den grond, waaronder twee salon-booten der Holland Friesland^ Groningenlijn en een oude Lemmer nacht- boot, benevens de vrachtboot Stad Zutfen van Sneek. SCHEEPS-RAMP. BREMEN, 21 Nov. Het Duitsche stoemschip Elberfeld dat (gelijk onder korte berichten vermeld. Red.) ter hoogte van Kaap Trafalgar in nood verkeert, is volgens de laatste berichten gestrand. Het schip meet ruim 6271 ton en be- hoort tot de Z. W. Lloyd. De bemanning zou gered zijn. Bergings- schepen zijn reeds ter plaatse. Nadere bij- zonderheden ontbreken. HET SPOORWEOONGEVAL OP DE LIJN ROTTERDAM—DEN HAAG. DEN HAAG, 220 Nov. Hedenochtend heeft te 's-Graveflhage de onder zoorzitter- schap van den oud Lloofdmspecteur-Gene- raal der Spoor- en Tramwegen Ir. van der Vegt. Door den Minister van Waterstaat inegstelde commissie van onderzoek een aanyang gemaakt met de openbare ver hooren inzake het spoorwegongeval, dat in den nacht van 15 op 16 October nab'i Rijswijk heeft plaatsgehad op het spoor- wegtrajecf Rotterdam^Den Haag. De ver hooren konden niet op tijd aanvangen, om- dat weg-ens vrij aanmerkelijke vertraging van den treinenloop, als gevolg van den ijzel, het commissielid wethouder Nivard uit Rotterdam en de eerste getuige Alma uit Rotterdam niet tijdig aanwezig konden zijn. Na een uur wachtens werd zonder Nivard met een ander getuigen verhoor be gonnen. Een 25-tal getuigen zijn opgeroe- pen. RADIOFONISCH WEERBERICHT, naar waaraemingen, verricht in den morgen van 21 November. Medegedeeld door het Kon, Ncderl.. j Meteorologisch nlstituut te De Bildt. Hoogste barometerstand 781.6 te Stock holm. Laagste barometerstand 744.5 te Scilly. Verwachting (geldig tot den avond van 22 November): e Krachtige tot matige, tijdelijk afnemende ostelije ktot zuid-oostelijken wind, betrokken en zwaar bewolkt, weinig of geen neeerslag, met lichte if matige vorst in het noorden. ir het zuiden waarschijnlijk regen of natti sneeuw met temperatuur omg het vriespunt. STORMWAARSCHUWINGSDIENST. Geseind van De Bildt om 9.40 uur aan alle nosten: Weest op uw hoede. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL- MARKT. AMSTERDAM, 21 Nov. De prijzen wa ren heden onveranderd. Aanvoer 1 lading (840 H.L.) STAATSLOTERIJ. Hoofdprijzen. Trekking van heden. No. 2381 5000. No. 4987 2000. No. 16952 1500. No. 7792 en 15374 1000. No, 16435 400. Ns. 1749 en 2350 f 200, Ns. 3940, 4008, 10722, 15323 en 19545 100. No. 374 1500. ERNSTIG AUTO-ONGEVAL. Gistermorgen te 11 uur is op den Grooter weg van Veghol naar den Bosch, ter hoogtt van de gemeente Dint her, van een groote Daag-automobiel der Maatschappij Citto, d« fuseepentank gesprongen. Het rechtervoor- wiel brak af en de auto stortte van den weg in een sloot. Van de dertien inzitte-nden werden vier personen door het glas g-ewond. Het tramverkeer had meer dan een uur vertraging. De politie nam de onderdeelen in bealag en steit een nauwkeurig onderzoek in. CONCURRENTIE MET ONZEN i*i TUINBOUW. Voor de Nederlandsehe fruit-, groenten- en bloementeelt wordt de concurrence door de Duitsche producenten in West-Duitschland verscherpt, Vooral in den laatot-en tijd zijo volgens mededeeling van consul Schrikker to Handelsbericbten stemmen opgegaan, om van 21 November 1927. Opgave van Moordhollandsob iandbouworedlet. (Ontvangen per draadlooze telefoon). -M--v .1 V, 1 - Yorige Koars Koers van heden te A i PRQLONGATIE vorige koer. 4f pCt., heden 5 pCl. WISSELKOERSEN AMSTERDAM Londen V^. '7". T Berlijn Parijs it <4 i t- i rvimr.n I ViP,Ar Pacir.nr 11 if Hpilno. r ip pen dienst Alk- A OI 100c ST A ATS!.EEN IN GEN. 6 Nederl. 1023 A. 5 n 1919 BANLUNSTELLINQEN. Kol. Bank Indische Bank Handel Mpij Cert. v. Rese. INDUSTR. OND. B1NNENU Centr. Suiker Aand. Holl Kunstzijde Jurgens Gew. Aand. n A. I ft B. i, C, Maekubee Nederl. Kunstzijde Philips GlociLmnen Gem. Bezit INDUSTR. OND. BU1TENL. Anaconda Steel comm. Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A. Java Cultuur Cult VorstenL Dito actions Poerworedjo MIJN'BOUW. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Gee HolL Olie Kon. Petr. RUBBERS. i Amsterd. Rubber Bandar Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Lampong Sum. Rubber Rotterd. Tapanoeli Serbadjadi Silau Wai Sum Rubber Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Oude Vaart Gem. Scheepvaart Unie Stoomvaart Mij. Nederland Paketvaart Oude Boot Holl. Stoomboot Niev. Goudriaan Rotterd Lloyd SCHEEPVAART BU1TENL. Marine comm. Marine pref. TABAKKEN. Oostkust Oude Deli Senembah Deli Batavia AMERIKA. Southern Rails Union Pacific Wabash Eig. 1 - Li '-M 1 1 't IUIVis 2751k 176f 1771/s 137 Z381/, 991/j 93 V) IOH/4 ill 3741/, 472 462 i/s ICO 143 362 802 Vs 421 1771/. 163.50 123 338 3611/4 3191/, 2411/, <50/4 434 2261/, 169 2091/4 157 3181/, 137/* 801/, 79 195 224 100 771/4 1301/4 1781/, 51/* 387/8 253 460 482 52 1/4 64V* pl.m. 1.30 2741/, 1771/, 177 1361/4 23/ 472.3 4631/, 14 3«/4 300-2 420 181 362 3191k 256-7 169 31IV, 173/, 224 254 460 480 64 pl.m. pl.m. pl.m. 1.45 2.— 2.15 275 275 mm mm mm 176V, <mm* mm mm 1361/, 1361/s 238 238 - 1131/, 463 4621* 797-SO 800-3 799.'01 421 418.21 mm 361 -2 3611-62 351*/* 319.20 3191), 320.1 245 245 258 257 V, 257 439 2271k 169-i mm - mm mm 195 mm mm 00 0) 77 mmm 179% mm 254 460 <60 mm 480 mm 529 Vi mm -• Brussel (Belg.) 1 azel Weenen p. Sch. EA Copenhagen Stockholm Oslo New.York NIET OFFICIEEL. Italic Vorige koers 12.07 59.11 M 9.731/, 34.56 47.fi 34.95 66.37 lk 66.70 65.771/, 2.471/8 13.471/, Koers >p heden 3 uur 1 7.C67/S 57 03 9.73 34.55 47.74 34.95 66.37 li 66,70 65.771/, 2-477/*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 2