E
Uit de Pers
Stadsnieuws
Bisinenland
,4-
!ter*er Tor zal warden afgefcrofen, daar I yoorbij de gasfabrlek een vrachtaitb vanien
leze eerbiedwaardige poort met zijn gewtu-
dige zuilen, een sta-in-den-weg voor het
steeds toenemend verkeer Unter den Linden
's.
De Turksche politie he eft bjj 't voortgezet
mderzoek naar 't communistische eomplot,
iat twee maanden geleden ontd-ekt is onder
het personeel der tabaksfabrieken, belangrijke
documenten gevonden, als gevolg waarvan
een honderd opruiers zijn aangehouden. De
arrestaties en verhooren duren vo-ort.
De verkiezing voor het
Hoogheemraadschap Noord-Hollands
Noordennwartier.
De Schager Crt. sciirijft:
De verkiezingscijfcrs nagaande van de
laatst gehouden stemming voor Hoofdinge-
.^nden en Ho o f d in g£l a nden- P1 a atsver van-
gCd, komt men tot een rond getal stemmen
van 67OO0 voor Hoofdingelanden uitge-
bracht en tot 65000 voor de Plaatsvervan-
gers. Van deze werden rond 39-000 stemmen
uitgebracht op de candidaten-Hoofdingelan-
den van het compromis der politieke partijen
en 28000 op die zelfde van de Algemeene
Kiesvereeniging. Voor Plaatsvervangers wa-
ren 65000 stemmen uitgebracht, waarvan
4LOOO op de Candida ten van de politieke par
tijen en 24000 op die der niet-politieken. Met
die 30000 stemmen heeft het compromis reeds
10 Hoofdingelanden gekozen gezien,
en de
Algemeene Kiesvereeniging met haar 28000
een. Een herstemming moet nog plaats heb-
ben. Bij de Plaatsvervangers werden reeds
10 compromis-candidaten gekozen door
41000 stemmen en nut met 24000. Hierbij
moeten nog 2 herstemmingen plaats hebben,
n.l. Helder en Purmerend.
Het is te verwachten dat alle herstemmin
gen ten gunste van het compromis zuilen uit
vallen, zoodat dan het resultaat zou zijn: li
Hoofdingelanden gekozen met 39000 stem-
men, alle van het compromis en 1 Hoofdinge-
land van de Algem. Kiesvereeniging met
28000 stemmen. Voor de plaatsvervangers
12 met 41000 voor het compromis en nul met
24OO0 stemmen voor de Algemeene Kiesver
eeniging. Ongeveer 3500 stemmen zijn ver-
tegenwoordigd door een hoofdingeland van
het compromis, 28000 of 8 maal zooveel voor
een van de Kiesvereeniging. Voor de plaats
vervangers ook ongeveer 3500 voor een com-
promis-gekozene en als we onze wis-
kundige kennis nog niet vergeten zijn, een
oneindig groot getal voor een niet in te ne-
men zetel van de andere partij.
Wil men eerlijk zijn, dan moet men erken-
nen, dat de Algemeene Kiesvereeniging een
stemmenaantal op hare candidaten heeft zien
uitgebracht, dat zeer groot is. En dat het po
litieke compromis zal hebben te belijden, dat
de uitslag verre afwijkt van haar voorgestel-
de verwachtingen.
Het is gebleken nu al reeds, dat voortaan
de politieke partijen niet alleen hebben te be-
slissen.
(Juist, en het is ook bewezen, dat een ver
kiezing waarbij alleen met de volstrekte meer-
derheid gerekend wordt een zeer onzuiver
beeld geeft.
Wat zouden de neutralen een aantal plaat-
sen veroverd hebben als ook hier het stelsel
van evenredige vertegenwoordiging was toe
gepast.
Uit het bovenstaande blijkt wel, dat zij
gezien hun stemimencijfers recht op veel
rneer zetels hebben en wanneer dit algemeen
ingezien en erkend wordt, moeten bij de ko-
mende herstemming zooveel stemmen op de
candidaten der neutralen uitgebracht wor
den, dat deze de volstrekte meerderheid kun-
nen behalen
Red. Alkm. Crt.).
DE GLADHEID EN HET
WEGVERKEER.
Toen hedenmorgen de autobestuurders
achter hun stuurraa plaats namen, vernamen
zij al heel spoedig, dat, tengevolge van de
gladheid der wegen, veroorzaakt door de
neervallende ijsel, het autoverkeer zeer ge-
yaarlijk was. Dit gevaar werd nog verhoogd
door het bevriezen der ruiten, zoodat de
voorzichtigen al spoedig zoo verstandig wa-
ren hun autotochten te staken en probeerden
om per tram of het spoor dd plaats van be-
stemming te bereiken.
De niet voorzichtigen en zij die op geen
andiere wijze die plaats konden bereiken, waar
zij moesten zijn, reden door en beleefden een
g vaariijken tocht. Velen kwamen er niet
zonder ongelukken af.
Voor zoover wij hebben kunnen nagaan
vallen er echter geen menschenlevens te be-
treuren.
Wel vernamen wij; dat zelfs de trein-enloop
Rotterdam—den Haag in de war was geloo-
pen en een vertraging van drie uur door
maakte.
Het verkeer langs den open, rond liggen-
den Bergerweg bleek al spoedig onmogelijk
Om tien uur stonden langs dezen weg een
viertal autobussen en een vijftal autoes, die
voor- nog achteruit konden.
Een Peuqeotje kwam zelfs in die sloot te
recht, doch werd door de reddingsauto van
de Kennemer Auto Centrale van den heer
Pauwels, op het droge gebracht.
De buspassagiers schuivelden naar Bergen
terug, on-derweg iedere bestuurder van een
auto waarschuwende, dat de veiligheid ge-
bood niet verder te rijden, zoodat de om
11.06 uit Bergen vertrekkende tram weer
eens op een ouderwetsche tram vol passa-
giers geleek.
De autobusondernemers Alkmaar—Bergen
zagen zich zelfs genoodzaakt hun diensten te
zien een van die bussen aan de Walingsdijk
staken, wat ook het geval was met de bus,
die een dienst op Hoorn onderhoudt, aange-
over den kop was geslagen en genoodzaakt
■was de reddmgswagen van de firma Met te
requireeren.
Gelukkig zaten er in die bus geen passa-
giers.
De autobus, die den dienst op Heiloo on-
derhr-mdt, wist deze d-enst gaande te bouden,
doch draaide tegenov er de Juliana vf fi Stol-
bergiaan (een hoek, die voor tal van auto s
gevaarlijk bleek) eenmaal drie keer in het
rond en wist ten slotte nog tusschen de boo-
men door weer in de goede richting te komen.
Aan den Helderschen weg geraakte, even
heer p'astoor uit Heiloo, die een dienst Alk
maar— Schagen onderhoudt, over den kop.
De reddingsauto van de firma Met, wist deze
auto weer op vier wielen te plaatsen.
Ook aan andere wegen leverde het verkeer
groote moeilijkheden. Een vrachautobestuur-
d-er, die perse de Alkmaarsche varkens-markt
moest bereiken, had van uit Zaandam met
minder dan 4 uur werk gehad en was ver-
schillende wagen-s gepasseerd, die door de
bestuurders waren verlaten.
Ook bij de Boterhuizen onder Oudorp was
het verkeer moeilijk en stonden achtergela-
ten atuo's langs den weg.
Melkauto's, die noodzakelijk hun zuivel-
producten naar de fabriek moesten vervoe-
ren, waren zoo verstandig geweest hun wie
len, d-oe^ ze met zakkeu te omwikkelen, voor
glijden :e bewaren.
Wanneer men deze wagens, die nu een
maal met elke weersgesteldheid moeten rij
den, evenals dit in Amerika en Zwitserland
geschiedt, van kettingen om de wielen voor-
ziet, dan is ook het verkeer langs deze glad-
de wegen mogelijk.
Deze kettingen zijn niet kostbaar en nemen
in den gereedschapsbak 'a betrekkelijk kleine
ruimte in.
Voor een auto zijn ze wat het op scherp
staan voor een paard beteekent en juist de
zekerheid om ook met dit weer te kunnen rij
den, is vooral voor het transportverkeer van
groote waard-e.
Ook in de stad was het verkeer met gemak-
kelijk. Bij de Groote kerk botsten, tengevolge
van de gladheid, een paar auto's tegen elkan-
der en maakten tal van fietsrijders en wan-
delaars een tuimeling.
Van verschillend-e zijden bereikten ons
heden berichten over o-nvoldoende. zand
strooien op de wegen. Een auto, die van het
Station kwam en den Stationsweg opreed,
kwam boven op de helling door de gladheid
dwa-rs over den weg te staan en g-leed met de
daarin zittende passagiers met stilstaande
wielen verder de helling af.
Een persoonlijk ongeluk werd hedenmorgen
nog bijtijds voorkomen.
De auto van den kolenhandelaar S. reed
uit de Perronstraat naar d-e Sint Josephstraat
toen een voetg-a-nger op klompen, die juist de
Sint Josephstraat wou overstek-en, door de
gladheid ui-tgleed en op zijn rug vlak voor
de auto te-recht kwam.
Dank zij de voorzicbtigheid van den chauf
feur stopte de auto vlak voor het slach-toffer,
zoo, dat deze weer gelegenheid kreeg, over-
eind te scharrelen.
Aan den Weste-rweg sloeg de wagen van
een melkbezorger onders-te bov-en, met het
gevolg, dat een groot deel van de kostbare
inhoud verloren ging.
Zoo-als uit een bericht in dit numm-er blijkt
gleed een 8-jarige scholier bij de St. Anna-
brug het Verdronkenoord in.
De burgerij moet toch eens begrijpen, dat
men van overheidswege het zandstrooien
niet overal tegelijk ter hand kan nemen en
zich in hoofdzaak moet b-epalen tot het
strooien van zand bij bruggen en gevaarlijke
pun-ten.
Wanneer een ieder wat zand stiooi-t voor
zijn woning of daar d-esnoods de aschla
ledigt, dan bevordert men alles in eigen
veiligheid.
Het moge niet van eenig-e vermakelijkheid
ontbloot zijn om van uit de verwarmde kamer
zijn mede-menschen zich waggelend langs de
straten te zien bewegen, wie even nadenkt.
w-eet dat zoo licht een huismoeder, die zoo
moeilijk in haar gezin gemist kao werden,
een arm of een been breekt. Het parool is
daarom zandstrooien en het is zeker wen-
schelijk, dat er beter op gelet wordt dat dit
algemeen gebeurt.
DE TRACTOR EN DE GLADHEID.
De tractor heeft hedenmorgen na eenige
vergeefsche pogingen om den tramwagen
over de gladde rails vooruit te krijgen den
dienst alleen met het moto-rwagentje onder^
houden.
terdam of Den Haag ook gaarne h'acfden wil-
len hebben in Alkmaar wcrdt gegeven. Spr.
braoht verder dank aan alien, die prijzen be-
schikbaar hadden gesteld voor het rad van
avontuur", o.a. de A. N. R. O. te Hilversum.
Een uitgebreid feestprogramma werd daar-
na afgewerkt, waarbij cabaretliederen, voor-
drachten, kluchten en tooneelstukjes elkaar
afwisselden.
Bijzondere vermelding verdient ,,'t Droom-
sprookje", een dansfantasie ontworpen door
mej. Jonker, met woorden van D. G. Beek en
muziek van Melchert Schuurman.
Dit nummer werd bet eerst na de pauze
opgevoerd en behaalde door de welverzorgde
aankleeding, de uitvoering en de belichting
een zeer groot succes. Zang en muziek ver-
hoogden den in-druk en aan't slot klonk een
daverend ?-iplaus. De onWerpster werden
bloemen awngeboden. Om •cmschillende vooo-
drachter, werd hartelijk gelachen, niet het
minst om het dwaze siotnummer.
Een zeer geanimeerd bal, waarvoor de lief-
hebberij bijzooder groot was, besloot dezen
echten Halter-avond.
NOTARIEEL EXAMEN.
De heer A, L. Bakker alhier is te Den
Haag geslaagd voor het derde gedeelte van
h^t notarieel examen.
BERICHT.
Voor ingezonden stukken en een groot
verslag over de Soc.-Dem. Vrouwenclub was
in dit nummer geen plaats.
Red. Alkm. Crt
CORRESPONDENCE.
J. Q. te Sint Pancras. Wij zien niet in
waarom predikanten niet een zendingsfilm
mogen vertoonen. De bioscoop behoeft toch
niet altijd de plaats te zijn waar, zooals U
schrijft, „de duivel als een brieschende leeuw
rond gaat". In tegendeel, juist in dienst van
de zending kan zij licht verspreiden op plaat
sen waar dit gewoonlijk niet doordringt.
Red. Alkm. Crt.
DOOR DE GLADHEID TE WATER.
Da ongeveer achtjarige P. L., die om
twaalf uur uit de scnool in de Nieuwstraat
kwam, had het ongeluk door de gladheid
op de St. Annabrug te vallen en onder de
brugleuning door in't water te glijden. Hij
ging kopje onder; toen hij weer boven kwam,
wist het ventje zich aan den strandrand vast
te houden.
Door eenige personen werd de jongen mat
behulp van een reddingshaak uit zijn benarde
positie bevrijd. 4
VERKE ERSSTRE M MING
Hedenmorgen omstreeks kwart voor negen
liep op de brug bij den Accijnstoren een wiel
van een wagen, die zwaar met zakken vracht
beiaden was. De wagen kantelde midden op
de brug gedeeltelijk, waardoor verscheidena
zakken te water vielen. Het duurde geruimen
tijd aleer de brug weer vrijgemaakt was.
SCHIPPER TE WATER GEVALLEN.
Hedenmorgen te half tien is bij de sluis
„De zes Wielen" schipper Hoog'land van
Broek op Langendijk te water gevallen doot
de gladheid van het schip.
De heer Scho-t, sluiswachter en den beamb-
te van de Petroleum Comp. vischten de dren-
keling op het droge en voorzagen hem van
drooge kleeren. Het is een waarschuwing
voor alle schippers het dek bij deze gladheid
met zand of 'kolengruis te bestrooien.
FEESTAVOND „DE HALTER."
De gymnastiekver. „de Halter" gaf Zater-
dag voor hare leden en donateurs een feest-
avond in de groote zaal der Harmonic en
natuurlijk was de belangstelling weer buiten
gewoon groot.
De voorzitter, de heer G. Mensink, heette
de aanwezigen hartelijk welkom en maakte
van de gunstige gelegenheid meteen gebruik
om leden en donateurs te wijzen op den bui-
tengewonen gymnastiekavond van 17 Dec,
a.s. Dat belooft een der mooiste uitvoeringen
op tumgebied te worden tot op heden in Alk
maar gegeven. De geiheele organisatie is
thans door de Halter ter hand genomen. Men
heeft de voile medewerlring gekregen van het
K. N. G. V.
Op dien avond zuilen de beide Zwitsersche
keurtur iers Miez en We xd medewerkep met
tien de. beste Ned. turn-rs, waaruit de offi-
cieele Olympiadepioeg moet worden awige-
wezen. Deze tien zuilen nog speciaal voor
den Alkmaarschen-avond door George Miez
worden getraind. Het is zeker een bijzonder-
held, dat deze avond dien Amsterdam. Rot-
(Gedeeiteluk pecompjerd.j
ERNSTIGE STORINGEN IN DEN
TREINENLOOP.
's-GRAVENHAGE, 20 Nov. Reeds gis-
lexavond en van-daag is tengevolge van den
ijzel de eleetrisch-e treinenloop op het
traject Rotterdam—Den Haag—Amster
dam totaal verstoord. Met uren vertraging
er slechts eenige treinen, hetgeen op
de perrons natuurlijk on-d-er de honderden
waohtende reizigers tot geweldig gedrang
aanleidi-ng geeft.
Om elf uur hedenmorgen was er in Am
sterdam nog geen enkefe electrische trein
binnenigekomen. Wel. waren slechts enkele
treinen, voortgetrokken door een locomo-
ti-e-f, vanuit Amsterdam vertrokken, maar
d-eze konden Rotterdam niet be-reiken,
dooraat i-ntusschen op verschill-ende plaat
sen eenige voedingsdraden waren geknapt
Nabij Warmond was een drfiad gebroken,
die op beide sporen terecht kwam, zoodat
de gebee-le spoorbaan werd versperd en
ook de stoomtreinen daar geen voortgang
meer konden hebben.
Tot overmaat van ramp brak vanmorgen
ook een voedingsdraad tusschen Delft en
Den Haag, zoodat de in Rotterdam inge-
legde stoomtr-Nnen va-nuit Delft, niet meer
verder konden rijden en een lange file van
wagons "op de spoorbaan moest blijven
staan.
Om elf uur vanmorgen was nog geen
enkele verbetering in het verkeer aange-
bracht. Op het Centraal Station was het
abnormaal stil. De meeste reizigers, die in
de richting van Rotterdam moesten ver-
trekken, keerden, nadat zij vernomen hadden
dat zij slechts met groote vertraging hun
plaats van bestemming konden bereiken,
naar het loket terug om hun geld terug te
ontvangen.
Onder leiding van den stationschef, den
heer Mutler, werd hedenmorgen in al-lerijl
een noodregeling gemaakt om, zij het dan
een gebrekkig, verkeer tusschen Amster
dam en Rotterdam mogelijik te maken. Om
het uur werd een stoomtrein van het Cen
traal Station gezonden in de richting Rot
terdam, doch verder dan tot Haarlem kon
zulk een trein het niet halen
Het Internationale verkeer met Brussel
en Parijs is via Utrecht geleid. Ook op het
telegi aafverkeer heeft de ijzel ermstige
stagnatie veroorzaakt.
Het verkeer met Emgeland ondervindt
een vrij ernstige vertraging. De Internati
onale telefooodienst is overstroomd met
gesprekaanv-ragen.
Heden kwart voor een is de eerst-e trein
uit Rotterdam op het Centraal station te
Amsterdam aangekomen.
De trein van de Hoek van Holland wordt
te Amsterdam tusschen twee en half vier
verwacht.
Om half twaalf was de situatie zoo, dat
tusschen Amsterdam en Haarlem een vrij
geregeld verkeer kon worden onderhou-
den.
DELFT, 21 Nov. De electrische tram-
dienst DelftDen Haag, die door den ijzel
tot hedenmorgen half negen heeft stil ge-
staan, is weer ongeregeld gaan rijden.
AMELAND NOG STEEDS
GEISOLEERD.
AMELAND, 21 Nov. Ameland is nog
steeds geisokerd. Reeds vijf dag en is de
verbinding verbroken. Er is geen post
aangekomen.
De winterprovisie is nog nog ingeslagen
gen, zoodat gevreesd wordt, dat, indien het
wiirterweer niet verandert spoedig gebrek
aan verschillende artikelen zal komen.
Getracht zal worden met een sleepboot
aan het westelijk strand te landen om
verschillende zeelieden en personen in de
gelegenheid te stellen Ameland te ver
laten.
AARDBEVING TE MUGHLA.
LONDEN, 21 Nov. Naar uit Konstan-
tinopel gemeld wordt, werd de stad
Mughla, die door 7090 menschen bewoond
wordt en op 110 mijlen afstand van Smyr
na is gelegen, door een aardbeving ge-
teisterd. Er werden circa 100 huizen ver-
nield er tal van personen gewond.
STOI (NG OP HET TELEFOONNET
AMSTERDAM, 21 Nov. Tengevolge
van den ijzel was hedenmorgen de gere
gelde telefoonverbinding met de plaatsen
Hoorn, Enkhuizen en Medemblik verbro
ken.
ERNSTIGE OVERSTROOMINGEN
IN CANADA.
MONTREAL, 21 Nov. Overstroomingen
in de provincie Quebec hebben de laatste
dagen ernstige schade aangericht. De
Jacques Cartierrivter is 22 voet gestegen,
als gevolg waarvan verscheidene dorpen
overstroomd werden. De inwon-ers ont-
kwamen in bootcn.
EEN HITTEGOLF.
BUENOS AYRES, 21 Nov. Uit de Ar-
gentij-nsche pco^ncie Santiago di Estero
wordt ten bev>> hittegolf gemeld.
NOODWEER OP DE ZUIDERZEE.
LEMMER, 21 Nov. Tengevolge van
den Oostelijken storm der laatste dagen is
het zeewater te Lemmer ongekend laag, nl.
1,60 M. beneden A.P. Dientengevolge zit-
ten in d-e nabij heid van de haven zes
vaartuigen aan den grond, waaronder
twee salon-booten der Holland Friesland^
Groningenlijn en een oude Lemmer nacht-
boot, benevens de vrachtboot Stad Zutfen
van Sneek.
SCHEEPS-RAMP.
BREMEN, 21 Nov. Het Duitsche
stoemschip Elberfeld dat (gelijk onder
korte berichten vermeld. Red.) ter hoogte
van Kaap Trafalgar in nood verkeert, is
volgens de laatste berichten gestrand.
Het schip meet ruim 6271 ton en be-
hoort tot de Z. W. Lloyd.
De bemanning zou gered zijn. Bergings-
schepen zijn reeds ter plaatse. Nadere bij-
zonderheden ontbreken.
HET SPOORWEOONGEVAL OP DE
LIJN ROTTERDAM—DEN HAAG.
DEN HAAG, 220 Nov. Hedenochtend
heeft te 's-Graveflhage de onder zoorzitter-
schap van den oud Lloofdmspecteur-Gene-
raal der Spoor- en Tramwegen Ir. van der
Vegt. Door den Minister van Waterstaat
inegstelde commissie van onderzoek een
aanyang gemaakt met de openbare ver
hooren inzake het spoorwegongeval, dat in
den nacht van 15 op 16 October nab'i
Rijswijk heeft plaatsgehad op het spoor-
wegtrajecf Rotterdam^Den Haag. De ver
hooren konden niet op tijd aanvangen, om-
dat weg-ens vrij aanmerkelijke vertraging
van den treinenloop, als gevolg van den
ijzel, het commissielid wethouder Nivard
uit Rotterdam en de eerste getuige Alma
uit Rotterdam niet tijdig aanwezig konden
zijn. Na een uur wachtens werd zonder
Nivard met een ander getuigen verhoor be
gonnen. Een 25-tal getuigen zijn opgeroe-
pen.
RADIOFONISCH WEERBERICHT,
naar waaraemingen, verricht in den morgen
van 21 November.
Medegedeeld door het Kon, Ncderl.. j
Meteorologisch nlstituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 781.6 te Stock
holm.
Laagste barometerstand 744.5 te Scilly.
Verwachting (geldig tot den avond van 22
November): e
Krachtige tot matige, tijdelijk afnemende
ostelije ktot zuid-oostelijken wind, betrokken
en zwaar bewolkt, weinig of geen neeerslag,
met lichte if matige vorst in het noorden. ir
het zuiden waarschijnlijk regen of natti
sneeuw met temperatuur omg het vriespunt.
STORMWAARSCHUWINGSDIENST.
Geseind van De Bildt om 9.40 uur aan alle
nosten: Weest op uw hoede.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
MARKT.
AMSTERDAM, 21 Nov. De prijzen wa
ren heden onveranderd. Aanvoer 1 lading
(840 H.L.)
STAATSLOTERIJ.
Hoofdprijzen. Trekking van heden.
No. 2381 5000.
No. 4987 2000.
No. 16952 1500.
No. 7792 en 15374 1000.
No, 16435 400.
Ns. 1749 en 2350 f 200,
Ns. 3940, 4008, 10722, 15323 en 19545
100.
No. 374 1500.
ERNSTIG AUTO-ONGEVAL.
Gistermorgen te 11 uur is op den Grooter
weg van Veghol naar den Bosch, ter hoogtt
van de gemeente Dint her, van een groote
Daag-automobiel der Maatschappij Citto, d«
fuseepentank gesprongen. Het rechtervoor-
wiel brak af en de auto stortte van den weg
in een sloot.
Van de dertien inzitte-nden werden vier
personen door het glas g-ewond.
Het tramverkeer had meer dan een uur
vertraging.
De politie nam de onderdeelen in bealag
en steit een nauwkeurig onderzoek in.
CONCURRENTIE MET ONZEN i*i
TUINBOUW.
Voor de Nederlandsehe fruit-, groenten- en
bloementeelt wordt de concurrence door de
Duitsche producenten in West-Duitschland
verscherpt, Vooral in den laatot-en tijd zijo
volgens mededeeling van consul Schrikker to
Handelsbericbten stemmen opgegaan, om
van 21 November 1927.
Opgave van Moordhollandsob iandbouworedlet.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
-M--v
.1
V,
1
-
Yorige
Koars
Koers van heden te A
i
PRQLONGATIE vorige koer. 4f pCt., heden 5 pCl.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
Londen V^. '7". T
Berlijn
Parijs
it <4
i
t- i rvimr.n I ViP,Ar Pacir.nr 11 if Hpilno. r ip pen dienst Alk-
A OI
100c
ST A ATS!.EEN IN GEN.
6 Nederl. 1023 A.
5 n 1919
BANLUNSTELLINQEN.
Kol. Bank
Indische Bank
Handel Mpij Cert. v.
Rese.
INDUSTR. OND. B1NNENU
Centr. Suiker Aand.
Holl Kunstzijde
Jurgens Gew. Aand.
n A. I
ft B.
i, C,
Maekubee
Nederl. Kunstzijde
Philips GlociLmnen
Gem. Bezit
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Anaconda
Steel comm.
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A.
Java Cultuur
Cult VorstenL
Dito actions
Poerworedjo
MIJN'BOUW.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Gee HolL Olie
Kon. Petr.
RUBBERS. i
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Lampong Sum. Rubber
Rotterd. Tapanoeli
Serbadjadi
Silau
Wai Sum Rubber
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Oude Vaart
Gem.
Scheepvaart Unie
Stoomvaart Mij. Nederland
Paketvaart
Oude Boot
Holl. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Rotterd Lloyd
SCHEEPVAART BU1TENL.
Marine comm.
Marine pref.
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli
Senembah
Deli Batavia
AMERIKA.
Southern Rails
Union Pacific
Wabash
Eig.
1
- Li
'-M
1
1 't
IUIVis
2751k
176f
1771/s
137
Z381/,
991/j
93 V)
IOH/4
ill
3741/,
472
462 i/s
ICO
143
362
802 Vs
421
1771/.
163.50
123
338
3611/4
3191/,
2411/,
<50/4
434
2261/,
169
2091/4
157
3181/,
137/*
801/,
79
195
224
100
771/4
1301/4
1781/,
51/*
387/8
253
460
482
52 1/4
64V*
pl.m.
1.30
2741/,
1771/,
177
1361/4
23/
472.3
4631/,
14 3«/4
300-2
420
181
362
3191k
256-7
169
31IV,
173/,
224
254
460
480
64
pl.m.
pl.m.
pl.m.
1.45
2.—
2.15
275
275
mm
mm
mm
176V,
<mm*
mm
mm
1361/,
1361/s
238
238
-
1131/,
463
4621*
797-SO
800-3
799.'01
421
418.21
mm
361 -2
3611-62
351*/*
319.20
3191),
320.1
245
245
258
257 V,
257
439
2271k
169-i
mm
-
mm
mm
195
mm
mm
00
0)
77
mmm
179%
mm
254
460
<60
mm
480
mm
529 Vi
mm
-•
Brussel (Belg.)
1 azel
Weenen p. Sch. EA
Copenhagen
Stockholm
Oslo
New.York
NIET OFFICIEEL.
Italic
Vorige
koers
12.07
59.11 M
9.731/,
34.56
47.fi
34.95
66.37 lk
66.70
65.771/,
2.471/8
13.471/,
Koers
>p heden
3 uur
1 7.C67/S
57 03
9.73
34.55
47.74
34.95
66.37 li
66,70
65.771/,
2-477/*