HwEieke^erzicliif £)e „Kring van vakmusici voor Alkmaar en Omstreken", in 1924 opgericht, werkje ook dit jaar naar buiten dooi rwce avonden, toe- gankclijk voor iedereeii, in ts richten. Den eersten avond trad de pianist Will tin An- driessen op met een prcgramma van nuin- jners van verschillend genre. Alvorens die stukken voor te dragen werd door hem van elk numtner en van den eomponist een mon- delinge toeiichting gegeven. Den tweeden avona was gewijd aan een verkiaring van tekst en muziek de muziek fragmenta- risch op het klavier verduideiijkt van Wag ner's opera „Der Vlieginde Hollander" door den heer Marinus Salomons. Het werden twee zeer interessamte avonden. En wac ver- der dit jaar op muzikaal gebied Alk- jnaar van andere jaren onderscheidt, is, dat er in den Muziektuin veel minder te dcen is geweest dan vorige jaren. Het Siedelijk Mu- zkkkorps gaf er de gewone coneertenreeks, en herdaclit op het eerste concert op 1 Mei, tevens den dag waarop een der muzikanten 40 jaar lid van het oraest was, terwijl in April de tuin geopend werd met een concert van verscbullende muzieKvereenigingen te de- zer stede, In Augustus mocht het korps op den wed- strijd te Diemen een eersten prijs, benevens een derde eereprijs beha'.en. Deze overwin ding werd niet met stilzwijgen voorbijge- gaan, evenmin het 25-jarig jubile van den heer Maas, als dirigent van het korps. Als gewoonlijk werden er uitveeringen (dit jaar 3) van de Haarlemsche Orkestvereenigmg gegeven, waarvan het laatste, in Augustus, het alscheid van den dirigent, den heer Ger- harz, was. Voorts zong er het Amsterdamsche koor „Door vereniging saamgebracht", dir. N'ico van der Linden. „Orpheus" van hier, dir. Ni- co Hoogerwerf, met medewerking van mej. Jeanne Barilek (sopraan) den heer Moole- naar, en de heer van Langen (klavierbegelei- ding) lieten zich hooren, koren, (gezamen lijk en afzonderlijk) waarvan de heer Corn.'s Jortker de leiding heeft. Bij die uitvoering was Gerard Hekket de kiavierbegeleider. De kamermuziekvereenigiiig kwam met het Budapester Strij'kkwartet, ae celhst Foldesy met Siegfried Btaauw als pianist, de dames Rosa Spier, harpiste en joh. v. d. Berg, zan- geres; de Parijeche „Societe des instruments anciens". jToonkunst", onder leiding van den heer Custom, gaf voor de eerste uitvoering in dit Ear de „Legende der Hei'ige Elizabetn" van iszt, met de damts Jo Vincent, Annie Vee- nenbos en de heer Anton Dirks als solistm, ben,vens mej. Oort en het Alkmaarsch Strijkorkest voor de instrumentale begelet- ding. I Februari gaf dit koor een soiree, en 21 December voerce men uit „Ein Deutschcs Requiem" van Brahms met medewerking van mevr. Stotijn-Moolenaar, en dtn heer Dick Welman a»s solisten, en voor de bege- leiding de personen die deze taak bij „Toon- kunst" steeds vtrvullen. De Alkmaarsche Orkestvereenigmg, diri gent de heer Jac. J a men, gaf een concert met mej. Veenenbos. Na een oestaan van enkele jar.n is dit orkest ontbonden. De Volkszang-avondcn gingen ook dit jaar geregeld door, de heer Sixma, uit Amster- dam, was de leider, getrouw bijgtestaan door mevr. Ohkn als pianiste. Voor afwisseling op de avonden werd ge- zorgd door mej. de Vries, mej. Goetmakers (zang), mevr. Lite (viool), mej. Dijkstra (zang) uit Haarlem. Het mannenkcor „Orpheus" zong in de Groote Kerk, met de solisten mej. Annie Woud (zang), Wiliem Xnikker (viool) en P. A. van Langen (crgd); de „Vereenigdc Zangers", dir. L. C. Keerewer, lieten z.ch hooren in de Harmonic. Op het eerste con cert trad als soliste op de zangeres mej Cals, en als violoncellist de dirigent van dit mannenkoor. Op het tweede de v.oliste mej. Scheffelaar Klots, en de zanger Matto. Op dit concert werden o. m. de nummers gezon- gen waarmede het kocr op den zangwed- strijd, dit jaar te Bergen gehouden, een eer sten prijs en een eereprijs (ik meen van ook ten eerste) verwierf. Op beide avonden was de jomge musicus Keereweer de klavierbege- leider der solisten. De „Bond van Gcmengde Zangvereeni- jfingen in Noord-Holland" gaf een feest- concert, waaraan werd deegen omen door „Ons Genoegen" uit Heerhugcwaard, dir. de heer v. d. Meij, „Zanglust" uit Koedijk, dir. de heer Corns. Jonker, en „Crescendo" van Stompetcrcn, dir. Anderson. Aan dit concert verleenden hunne medewerking mevr. Ruijgh-Krens (sopraan), Alkmaarsch Dubbel- mannenkwartet „Zang en Vrkndschap", dir. C. Jonker, een Saxophcon-kwartet en de Ar- beidersmuziekvereeniging „Excelsior", dir. de heer Anderson. Op het gebied van kooruitvoeringen had- den we nog de herdenking van de St. Vincen- tiusvereeniging, die 75 jaar bestond. Een £iroot gemengd lrocr was gcvormd, waarme de de heer Joh. Kuiper een hveetal uitvoeriu- fen gaf van het „Te Deum" van Verhulst(P) v tVaII het St- Franciscus-oratorium van Van Kalmthout, met medewerking van den zan- ger van Beers, mej. Rie Vermeulen, den heer Kiebert een jongenskoor en strijkorkest. Pa ter Lohuis vcerde daarbij het woord. „De Stem des Volks", dir. de heer P. A. Biaauw, zong vcrschiliende stukken, met ais solisten mej. Jo Immink, zangeres, en de heer Boris Lensky, violist. Vervolgcns werd in den muziektuin het 25- jarig bestaan van d'en Bend van Arbeiders- aangvereenigingen in Nederiand gevierd. Op d.t jubileumsconcert wvrkten mede „De Stem des Volks", Alkmaar, „Kunst en Strijd", Am sterdam „De Stem des Volks", Anna-Pau- lowna, „De Volksstem", Asscndelft, „Kunst aan het Volk", den Helder, „De Stem des Volks', Kocg-Zaandijk, „P. A. L. V. U. Landameer, de a r bed ;r s m u z ic k ver cent gin g ^Excelsior" alliier, en het meisjeskoor „Dc Kkine S'm" van Koog-Zaandijk. De samen- zaog werd door den heer Biaauw gediri- geerd. Het vijfjarig bestaan van Corn's JoitkePs kooikiassen gaf een concert in de „Unie", van het dameskoor ,,Pro Arte", dir. de heer Jac. Janasn, met mej. Truus v. d. Oord als ac- iompagnatrice en de medewerking van mej. uouwe (viool), de heeren Broeder (cello) en Jansen tklavier). Dan nog ieerlirigen-avonden 1*0 de neeren Kuiper met tot slot ocvoenug van de operette „Gcudmuiltje", Oushoorn, Jonk.f, Kramer. Tot slot een resume van hen die niet bij een Alkmaarsche vereeniging optraden, doch zelfstandig ccncerteerden. En dan begin ik met het ensemble „de Trekvcgels" uit Am sterdam, mej. Louise Wijngaarden (viool), Truus ter Steege (sopraan) Annie Seveke en Jan Hahn (liedjes), Frans Jansen (baryton), Fart, van Tulder (begeleiding. 2e Een ope- rette-ensemble met „Walsdroom"; 3e Opera- concert van Italiaansche artisten; 4e. een Russisch ballet; 5e. concert van de dames Alice Simons (sopraan), Els Berentzen (vi ool), Js. van Praag (klavier); 6e. Optreden van de danseres Gertrude Leistikow met me- vrouw Oiga Moskowsky-Elias, ais pianiste; 7e. Beethovenlierdenking door den pianist Paul Schramm; 8e. de recks orgelbespelingen in de Groote Kerk van den heer Jan Zwart; 9e. Viool- en klavier-avond van de dames Jo Meeuwse en Jenny Hoekstra; lOe. 8 October- concert jingerrcht door den heer W. H. Slin- ger, uitgevoerd door hem als organist, de da mes Eaci.lek (sopraan), mevr. Zeehuizen (harp), de heer Hogervorst (tenor), Spaan (fluit) en een cellist; lie. Het Dresdener Kreuzchor" in de Groote Kerk, leider Prof. Otto Richter, solisten Graupner (tenor), Jan Zwart (orgel). En dan nog onze meester pia nist Dirk Sehafer, die, naar aanleiding van zijn SOOste concert, een tournee door 't land maakte en daarbij Alkmaar niet vergat. 30 December was besiemd voor de leerlingen van den heer Kuiper, die o. m. de operette „Doornroosje" opvoerden. Hiermede is ons overzicht geeindigd en waehten wij geduldiig af wat 1928 ons hren- gen zal. A. K. TconeeS Het afgeloopen jaar is op tooneelgebied zeker belangrijk geweest. De belangstelling is stijgende, goede tooneel-speelkunst vindt weer meer en meer waardeering. Doch de di- recties der verschillende eersteklas gezel- schappen zullen er voor moeten zorgen, dat hun prestaties inderdaad op hoog peil blijven en de toets der critiek kunnen doorstaan, want het publiek stelt zijn eischen hoog en een ge- zelschap, dat de sympathie en de bewonde- ring verspeelt, heeft niet zoo gauw het verlo- rene weer teruggewonnen. De meest bekende gezelschappen van het vorige jaar hebben zich ook thans weten te handhaven, en wij be- doelen dan in de eerste piaats Het Vereenigd Tooneel, Het Nieuwe Ned. Tooneel, het Schouwtooneel en Het Rott. Hofstad Tooneel. Daarnaast komen thans het Rika Hopper Theater, het gezelschap Louis de Vries (Amst. Tooneel), het gezelschap Cor Ruys en de Bree en het N. Rott. Tooneel. dir. Tar- taud. Het is echter in de tooneelwereld ook niet altijd harmonie en eendrachtige samenwer- king en daarom zijn er nog tal van artisten, die geen vast engagement hebben kunnen krijgen en in losse gezelschappen optreden. Wij zullen ons bij de bespreking bepalen tot de voornaamste stukken door de bovenge- noemde vaste gezelschappen in 1927 opge- voerd. Misschien dat vele tooneelliefhebbers dan nog weer eens aanbelangrijke stukken worden herinnerd, die zij hebben gezien of waarvan zij hebben hooren spreken. Het Vereenigd Tooneel. Dit gezelschap onder leiding van Eduard Verkade en Dirk Verbeek, dat ook in 1927 wederom de prachtige Amsterdamsche Stads- schouwburg bespeelde, was in de keuze van zijn stukken tamelijk gelukkig en mag zich dan ook in groote belangstelling verheugen in de hoofdstad en daarbuiten. Dat het nieu we jaar weer met den Gijsbrecht en de Brui- loft van Kloris en Roosje werd geopend, hoeft eigenlijk niet vermeld: dat is traditie en een mooie traditie. Het sensationeele, dat in vele films zoo aantrekt, doet ook op het tooneel tegenwoor- dig veel opgang. Wij noemen slechts: De Spooktrein, het Politieraadsel, De Valstrik, de Kat en de Kanarie enz. Het Ver. Tooneel bracht o.a. „Tusschen acht en twaalf", een blijspel in drie bedrijven van Jefferson Farjeon. Wat Mr. Anthony Pratt in dit stuk tus- schen acht en twaalf beleeft, dat beleeft een gewoon mensch zijn geheele leven niet. De gebeurtenissen bestormen als een lawine zijn rustige flatwoning en voor hij er op bedacht is, zit hij met Bob, den krantenjongen, mid den in het geval. Wij kunnen dit echter niet verder ontwikkelen, doch amusant is het ze ker, en met Nel Stan'is als een pracht van een courantenjongen, la Chapelle als de oude heer, Verkade ais de dronken lord, v. Dalsum e. a. behaalde het etuk veel sucees. Mooi, zeer mooi was een reprise van Njoe, het boeiende stuk van Ossip D/toow. Elsa Mauhs en van Daisum vierden triomfen in dit stuk, dat ook in Bergen werd vertoond, met groot sucees. Een bijzonder succes was evetieens het nieuwe stuk van Geraldy en Spitzer n.l. De man van Jacqueline. Dit lichte en geestige blijspel werd op sublieme wijze vertolkt dcor Vera Bondam, Minny ten Hove en Mevr. Ra- nucci en de heeren Cees Laseur en Dirk Ver beek. Een sterk stuk was ook De Dictator, van Jules Romains. Hierin komt het revolutionai- re Kamerlid Denis, later dictator geworden, te staan tegenover zijn vooimalige makkers, en ook tegenover zijn vriend Fereol, die de vroegere poiitiek trouw is gebleven. Paul Huf als Fereol en Cees Laseur als de koninm wa- ren in dit stuk sterker dan Dirk Verbeek in de rol van Denis. Damesrollen waren er in dit stuk weinig, en althans niet van veel beteekenis. Een fijn blijspel van Carlo Goldoni, den Itaiiaanschen schrijver (o.a. van de Herber- gierster) getiteld Knecht van twee meesters, gaf Magda Janssens veel succes in een tra- vesti-roi. Joh. Kaart Jr. trad in dit stuk voor het eerst weer bij het Vereenigd Tooneel op. Na het vertrek van Magda janssens, werd haar rol overgenomer. door Hetty Beck. Als een bijzondere prestatie van den regfs- seur Verkade moet aangemerkt worden de vertooning van De Blauwe Vogel van het Geluk (L oiseau bleu van Maurice Maeter linck). Een poctische opvoering van een dich- terlijk sprookjesspel. De kinaeren Tyltyl en Mytyl op hun omzwervingen door het rijk der fantasie. Else Mauhs bewees in de supe- rieure vertoiking van het jongetje Tyltyl op- nieuw, welk een groot en waarachtig artiste zij is. De regie van Verkade was buitenge- wooa> De acteur van Dalsum, die zich steeds meer en meer doet kennen als een groot spe- ler, kreeg in het stuk van Osmond en Corbet, getiteld Het Chineesche Landhuis, weer al'.e gelegenheid om zijn groote talenten te ont- plooien. Als de Chinees Yuan Sing gaf hij iets voortreffelijks. Zeldzaam zooals hij zich in de rol van den Chinees had ingeleefd. Nel Stants en Minny ten Hove stonden hem met Henri Eerens ter zijde. Van Alfred Savoir werd opgevoerd Hallo 2-8888. Vera Bondam vond hierin gelegen heid tot een opmerkelijke creatie, als de schrijfster-telefoonjuffrouw tegelijk oude vrijster en knap jong vrouwtje. Mevr. ChrispijnMulder kreeg bij dit ge zelschap een bijzondere kans als Mevr. War ren, in het bekende stuk van Shaw, dat ook in Bergen werd vertoond. Van de stukken, die nog frisch in't geheu- gen liggen noemen wii nog het voortreffelij- ke: Wij zijn geen kinderen meer, tooneelspel van Leopold Marchand. Een boeiend interes- sant stuk door Vera Bandam, Cpes Laseur en Joh. Kaart Jr. buitengewoon goed gespeeld. De klucht De Voetbalkoning had weinig te beteekenen. Beter was: John Marlay, een echt stuk uit de Engelsche society, dat herinnerin- gen wekt aan: Een ideaal echtgenoot en aan Het teeken op de deur. Voor Verkade, Nel Stants en Henri Eerens, benevens Elsa Mauhs was het persoonlijk succes heel groot. Voor dit gezelschap zijn in het komende jaar zeker nog vele belangrijke successen weggelegd. Het Nieuwe Ned. Tooneel. Ook dit gezelschap ging onder de artistie- ke leiding van Louis Saalborn op den goeden weg voort. Bij den aanvang van het nieuwe seizoen werd het Paleis van Volksvlijt in- plaats van den Holi. Schouwburg bespeeld. Van de stukken voor dien datum noemen wij De Krijtkring, het goed geensceneerde Chineesche stuk, Tariuffe met Hubert la Roche als gast en Julia de Gruyter als Ro- rine, en het spel van Liefde en Dood van Ro- main RoHand. De Doodende Straal van Scheffer deed slecht weinig. De Valstrik was eveneens een matig succes. Doch er kwamen nieuwe triomfen. Clement VauteTs: Monsieur le Cure chez les riches" door Andre de Lorde en Pierre Chaine voor het tooneel bewerkt, behaalde als „Mijnheer Pastoor bij de rijken" een ge- weldig succes en een lange reeks van opvoe- ringen. Louis Saalborn maakte van pastoor Pellegrin een fijne creatie en naast hem ga- ven van Praag, Gobau, Sophie de Vries en Helene TreepVink zeer goed spel. Een reprise van Op Hoop van Zegen vol- deed door sterk spel. Ook in Alkmaar werd dit stuk gegeven. Bij den aanvang van het Nieuwe Seizoen trad Mevr. Magda Janssens weer tot het ge zelschap toe en dadelijk werd een groot suc ces behaald met Boeven en Burgers door Mr. Pauwels en Defresne, een pleidooi tegen de celstraf. In 23 tafreelen werd dit stuk vlot gegeven op een speciaal daarvoor ingericht tooneel, dat op zich zelf reeds iets bijzonders was. Saalborn en Magda Janssens gaven prachtig spel in de hoofdrollen. Maar niet vergeten mag worden de goede indruk, die vele anderen gav'en in typische Amsterdam sche tafreelen. Kent U mijn vrouw? was een amusant blijspel van Lynn Starling met Magda Jans sens, Kreeft, Gobau, Tourniaire en Miep v. d. Berg in de jioofdrollen. Dit stuk zal voor de Alkmaarders in het begin van 1928 vertoond worden. Men ging bij het N. Ned. Tooneel echter voort naar nieuwe successen en Broadway, het Amerikaansche stuk van revue-giris, dranksmokkelarij enz. trok opnieuw voile zalen. In verband met het succes dat Julia de Gruyter mdertijd behaalde met Joop ter Heull, nam men met vreugde ter opvoering aan het vervolg getiteld joop en haar jon- gen. Op het oogenblik, dat wij dit schrijven, is de premiere te waehten. Deze kan zeker met vertrouwen worden tegemoet gezien en zoo steeds ijverig voortwerkende zullen Saalborn en zijn makkers zeker ook in 1928 veel goeds brengen en over de belangstelling tevreden kunnen. zijn. Het Schouwtooneel. Dit gezelschap onder leiding van Musch en van der Horst (later alleen v. d. Horst) gaf wederom diverse belangrijke opvoeringen, waartoe vooral het groote talent van Jan Musch het in staat sielde. Zeer jammer was het, dat door ziekte twee der beste dames- krachten het gezelschap langen tijd niet kon- den steunen. Mevr. v. d. Horst en Stine v. d. Gaag lieten bijna niet te vervullen plaatsen open. De nieuwe Belgische kracht Jeanne van Rijn werd daardoor met de andere dames tot dubbele werkzaamheid gedwongen. Mogen de beide zieken weer spoedig tot hun vrien- den terugkeeren. Zij kunnen niet gemist wor den. In Cyrano de Bergeiac vierde Jan Musch in de titelrol een ware triomf. Hoe fijn kwam zijn groot talent van spelen en zeggen hier in tot uiting. De Schaduw van het Verleden kon alleen worden opgevoerd zoolarig Mevr. v. d. Horst medewerkte. Na haar ziek worden moest het van het repertoire genomen worden. Zeer jammer! Een bijzonder geslaagd werk van Molnar, getiteld 'n Stuk zonder naam, werd bij het Schouwtooneel tot een succes, waartoe het spel van Ko Arnoldi, K; v. Dijk, Jacq. de Haas en Jeanne v. Rijn niet weinig mede werkte. „Een jaar geirouwd", het blijspel dat wij hier ook in de kermisweek zagen, gaf Jacq. de Haas alle gelegenheid zijn goede talenten te doen kennen. De vrouw, de ridder en nog iets, was een eigenaardig stuk, waarin de schrijver zelf optreedt en het stuk voor de oogen der toe- schouwers doet ontstaan. Kees' Meek el en jan Musch waren Je auteurs en de laatste vervulde ook de rol van den schrijver. De geveltoerist herinnert men zich even eens uit onze kermisweek. Ook hierin was het spel van Jan Musch het middelpunt. Prachtig spel gaf Ko v. Dijk in Het Ge- heim. (Le bonheur du jour) van Edmond Cuirand. De intrige van dit stuk is niet zoo sterk, doch om- het mooie, diep menschelijke spel van Ko v. Dijk ging men het gaarne zien. Dat het blijspel: Daar liegen wij ons uit, een gemakkeiijk werk voor dit gezelschap ,waspreekt van zelf. iiet stuk „Mijn vader en ik" van den Deenschen schrijver Gustav Esmann trok wel de aandaeht door de eigen- aardige tegenstellingen in eerste en derde be- drijf. Ko v. Dijk, Jaap v. d. Pol en Jeanne v. Rijn warer. de hoofdvertolkers. Omstretks eind November venastc Jan Musch de tooneelliefhebbers met „De Vre.H van Moliere. Dat ook deze Harpagon iets bijzonders werd, is te begrijpen. Gaarne wil- len wij nog een oprecht woord van hulde brengen aan den eminenten leider van het Schouwtooneel, den bescheiden maar toch zoo ernstigen kunstenaar Albert van der Horst, die deze maand zijn zilveren jubileum herdenkt, doch het in de huidige omstandig- heden liever niet wii vieren. Moge hij nog lang met zijn hoog-artistieke gaven het Schouwtooneel steunen. Ook in de komende jaren. Het Rott. Hofstad Tooneel. Dit voortreffelijke en bioeiende gezelschap onder leiding van Cor v. d. Lugt Melsert mag zich nog steeds tot de eerste in den lande reker.en, en de welverzorgde voorsttllingen blijven voor het publiek in de groote plaatsen, maar vooral in den Haag, steeds een bijzon dere attractie. De actrice Annie v. d. Lugt Melsertv. Ees is nog altijd de lievelinge van het publiek. Hoe zeer het gezelschap ge zien is, bleek in October, toen het tienjarig bestaan werd herdacht. De vei-iiensten van dtn leider werden ook van hoogerhand er- kend, door een koninklijke onderscheiding. Casanova in Spa, een stuk van Schnitzler in verzen, bracht al vroeg in 1927 een aardi- ge afwisselmg. De elegante avonturier uit de 18e eeuw en ook de steer van dien tijd heeft Schnitzler in dit stuk doen herleven. In bijzonder geslaag- de costuums werd dit stuk opgevoerd met Reule en Rie Gilhuys in de hoofdrollen. Het Prinsesje van het Groene eiland van Alie Smeding kon ondanks het medespelen van Annie v. Ees slechts korten tijd repertoire houden. Dover—Calais was echter weer het be- proefde genre, met het echtpaar v. d. Lugt in de hoofdrollen. Het fraaie decor dient nog genoemd. In de kermisweek was he; stuk ook hier een succes. Van Jan Feith werd opgevoerd „Het beze- ten huis", voorafgegaan door Les deux Pier rots van Edm. Rcstand. Een misgreep was de keuze van Helmuth Ungers, Het Apeneiland. Neen, dan deed het onschuldige blijspel van Hans Kottow, geti teld „Het Premielot" of „Hofjoden" het be ter. Dit deed eenigszins denken aan de vijf Frankforters. Loor Lily Bouwmeester en Theo Frenkel werd het stuk Mijnheer en Me- vrouw Die en die, zeer goed opgevoerd. Bij het begin van het nieuwe seizoen hebben deze beide artisten het tooneel voor de operette verlaten, zoodat bij latere opvoeringen Caria de Raet en Fred Sterneberg de rollen overna- men. Echt in het sensationeele genre was weer Het Politieraadsel, dat vele opvoeringen be- leefde en ook voor veel spanning zorgt. Fie Carelsen, die reeds in de Revue-Girl zoo op den voorgrond was getreden, vierde een triomf in het blijspel: De kleeren maken de vrouw. En als eerste a'oonnementsvoorstel- ling van het seizoen in Alkmaar was ook hier dit stuk zeer hartelijk ontvangen en de metamorphose van Fie Carelsen iuide toege- juicht. Onze bekende tooneelschrijver Mr. C. P. van Rossum, die zich het laatste jaar bijzon der voelt aangetrokken door het spiritisme enz. legde daarvan in zijn nieuwe stuk „Het heksenproces" getuigenis af. Louis van Gas- teren en Rie Gilhuys deden in dit voor velen zeker interessante stuk mooi werk. Een reprise van „Om de Menschen" (Mar- celles Emants) met Charles Gilhuys, Jan v. Ees en Fie Carelsen dient nog genoemd. Het Tienjarig bestaan van het Hofstad Tooneel werd herdacht met RiviHa, een stuk van Molnar. Door spel en ensceneering werd het een groot succes, en ook de huldiging bij de eerste opvoering dient gememoreerd. Een leuk blijspel was verder Het Kraaiennest. Twee reprises voldeden bijzonder. Herman Schwab speelde wederom de hoofdrol in Pro fessor Bernhardi, een van zijn mooiste crea- ties. Men speelde dit stuk eerst in vijf, later in vier bedrijven. Een sterk stuk. Ook Jan Feith's „Het Wonderkind" met Annie van Ees in de titelrol, wist weer te boeien. In December kwam r.og als nieuw stuk: „Op zicht". In dit Engelsche blijspel van Lonsdale werd zeer veel ber'eikt door het goede spel van Cor v. d. Lugt Melsert, Fie Carelsen, Anton Roemer en Rie Gilhuys. Wij twijfelen niet of nog vele mooie en nieuwe stukken staan ons van dit gezelschap te waehten, vooral in 1928. Het Rika Hopper Theater. Eind September had de opening piaats van het Rika Hooper Theater, dat verrezen is op de piaats van het oude „Prot" (Fras- cati). Het nieuwe gebouw ziet ei keurig uit en wordt beapeeld door het gezelschap dat onder leiding staat van Rika Hopper en Jacques van Hoven. De idee die bij de ves- tiging heeft voorgezeten om dit theater nu door grootsche kunst tot het middelpunt te maken van het Amsterdamsche tooneelleven, is nog niet verwezenlijkt. Voor de openingsvoorstelling had men als leider de hulp ingeroepen van Charow, den regisseur van het Moskouser Kunsteler Theater. Opgevoerd werd „Het leven grijpt" van K. nut Hamsun. Dit stuk deed bij ons publiek weinig ook al waren spel en leiding voortreffelijk. Het tweede stuk was een onschuldig blij spel: Alies voor vader, door Juul Roggeveen uit het Engelsch vertaald. Emma Morel en mevr. Julia Cuypers zag men in dat stuk met genoegen terug. Het derde stuk was van den bekenden En- gelschen auteur Noel Coward. „De Koningin had bezoek". Hierin kwamen Rika Hopper en Nico de Jong sterk op den voorgrond In de week voor Kerstmis werd als speciaal voor dat feest geschikt de premiere gegeven van Scrooge en Marley naar Charles Dic kens. Of het gezelschap voldoende eersferangs- krachten bezit om werkelijk die uitmuntende fooneelkunst te geven, die het zich voor- steit, zal nog in het komende jaar moeten blijken. Het Amsterdamsch Too/ieel. Toen het N. Ned. Tooneel met 1 Sept. de Holi. Schouwburg niet laager bespeelde, be- 1 sloot Louis de Vries, die ife eigenaar is, het wederom zelf met een gezelschap te probee- ren. Hij vereenigde zich met Herman Klop- pers, die het Ver. Tooneel had verlaten en verbond o.m. aan zijn gezelschap Louis Chrispijn. Kioppers begon vol idealen en volgens zijn regie-opvattingen werd De Koopman van Venetie opnieuw ingestudeerd met Louis de Vries in de Shylockrol van Louis Bouwmeester. Het werd echter een teleurstelling en Kiop pers ver iiet het nieuwe gezelschap meteen. Het oude repertoire Schakels en Voerman Henschel en Ghetto kwam weer. Joris Diels uit Belgie kwam aan het gezelschap en een tweede reprise van Shylock voldeed iets beter. Als nieuw stuk kwam Regen, een stuk door John Coulton en Clemence Randolphe vervaardigd naar een verhaal van Somerset Maugham. Dit stuk speelde op de Zuidzee- eiland'en en liet op andere wijze dan in Blanke Ballast den invloed der tropen zien op gestel en geestkracht. Hier bezwijkt een zendeling onder den invloed van een ver- worpen vrouw. Deze vrouwenrol werd door Ida Wassermann sterk gespeeld. Louis de Vries was de zendeling In December werd een nieuw stuk van Jhr. van Riemsdijk opgevoerd, n.l. Joseph Catani (De Zwarte Hand), waarin de vredes- idee werd gepropageerd en Louis de Vries, Louis Chrispijn, Joris Diels e.a. optraden met succes. Het Centraal Theater werd na den terug- keer van Cor Ruijs door hem bespeeld in combinatie met Louis de Bree. Zij openden succesvol met Potasch en Per- lemoer en gaven later Mademoiselle Bour- zat (Tilly Lus in de titelrol) en verder nog een Fransche klucht: Je zult met me trouwen. Het N. Rott. Tooneel staat nog steeds on der leiding van Tartaud. Hans v. Ees heeft het \orig seizoen dat gezelschap verlaten en heeft nu met enkele anderen Het Hofstad- Ensemble gevormd, dat o.m. opvoert Teddy, jij en ik. Van de stukken van het N. Rott. Tooneel noemen wij o.m. de successtukken van mevr. Tartaud als Monna Vanna en Hedde Gaoler. Verder „Jap" het moderne meisje, een aardig stuk van den Hertog. Dan nog Soldaten-eer en een Fransche klucht, getiteld De Mijnheer van 5 uur. De kunst, die uit het Buitenland tot ons kwam, was dikwijls van bijzonder hoog ge- halte, en de belangstelling er voor was meer- malen zoo groot, dat onze eigen tooneelspe- lers zich wel eenigszins gekrenkt gevoelden en smalend zeiden: Als het maar uit het bui tenland komt, dan gaan de menschen wel. Maar eigen kunst wordt genegeerd. Zoo erg is het o.i. niet. Bet Moskouser Kunstlertheater gaf buiten gewoon schitterende voorstellingen, evenzoo Habima, het Joodsche Tooneelgezelsch;p uit Rusland. Bijzonder waren nog de ver- tooningen van Le Vieux Colombier, onder leiding van Copeau. In Alkmaar neemt ook de belangstelling voor tooneel toe. De abonnementsvoorstel- lingen in de Harmonie en in het Gulden Vlies zijn voor het tooneelleven zeer zeker een aanwinst. De keuze der stukken is en blijft een belangrijk punt. En wii men de be langstelling behouden dan is het noodzake- lijk dat men alhier mooie en goedgespeelde stukken brengt, die het grootste deel van het publiek kunnen behagen. Naast het beroepstooneel is er in Alkmaar zeer zeker piaats voor de dilettanten. En eendge goede vereenigingen kunnen hier steT lig bestaan. De Kon. Rederijkerskamer B;l- derdijk weet zich nog steeds uitmuntend te handhaven en brengt de Alkmaarders gezel- lige tooneelavonden, die men niet gaarne zou missen. Dikwijls wordt er heel goed en met ernstige toewijding gespeeld, wat ook gezegd kan worden van de Ver. Het Alk maarsch Tooneel die ook serieus voortgaat met hare leden het beste te geven wat zij brengen kan Wij hopen dat beide vereenigin gen en ook de andere, waaronder de heel goede katholieke vereenigingen, in 1928 met ijver en ambitie zullen werken om hun uit- voeringen zoo goed mogelijk te doen sla- gen en de bezoekers te doen genieten van het beste wat zij met hard studeeren op teo- neelgebied kunnen presteeren. Wij willen hiermede dit overzicht be- eindigen. Onze bedoeling was slechts een overzicht te geven. Mochten wij een of an- der vergeten hebben, dan excuseere men ons Maar als het geschrevene eenigszins d? be langstelling in de schoone tooneelspeelkunst ten goede komt, rekenen wij ons reeds ruin' schoots beloond. G. Sport Wij laten hieronder in chronologische volg- ord'e, de meest belangrijke sportevenementen volgen, die in ons land hebben plaatsgevon- den. 2 Januari begon met een eigenaardig ge val op voetbalgebied. Te Zwoile werd n.l. een der spelers van Go Ahead uit Deventer wederrechtelijk van het terrein gevoerd en geverbaliseerd. Op 20 Jan. is door den voor. zitter van den N. V. B. inzake dit incident een schrijven gericht aan den minister van Justitie. a De Hoekeyploeg uit Cambridge speelde 13 Jan. 00 tegen het Ned. Studenten-elftal en won 15 Jan. den laatsten wedstrijd te Hil- versum. 16 Jan. won de Belg, van Belle het Euro- peesch Billardkampioenschap. 13 Febr. won het V. A. S. het clubkampt- oenschap van Nederland Schaken. 20 Febr. won Belgie met 21 den Hockey- wedstrijd te Amsterdam terwijl op 26 Febr. te Brusscl 00 werd gespeeld. Op 27 Febr. won H. V. V. haar eersten degradatiewedstrijd tegen D. E. C. Het Biljartkamp. van Ned. eerste klasse werd 6 Maart door Donunering gewonnen waarbij hij het wereldrecord vOor de hoogste serie verbeterde. 13 Maart werd te Antwerpen de wedsfrijd BelgieNederland gespeeld. De Belgen wonnen met 2—0, en verdiend. Feijenoord, N. A. C., Heracles, Ajax en Velocitas speelden om het kamp. v. Neder land. Heracles werd kampioen. H. V. V. wist

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1927 | | pagina 17