HwEieke^erzicliif
£)e „Kring van vakmusici voor Alkmaar
en Omstreken", in 1924 opgericht, werkje ook
dit jaar naar buiten dooi rwce avonden, toe-
gankclijk voor iedereeii, in ts richten. Den
eersten avond trad de pianist Will tin An-
driessen op met een prcgramma van nuin-
jners van verschillend genre. Alvorens die
stukken voor te dragen werd door hem van
elk numtner en van den eomponist een mon-
delinge toeiichting gegeven. Den tweeden
avona was gewijd aan een verkiaring van
tekst en muziek de muziek fragmenta-
risch op het klavier verduideiijkt van Wag
ner's opera „Der Vlieginde Hollander" door
den heer Marinus Salomons. Het werden
twee zeer interessamte avonden. En wac ver-
der dit jaar op muzikaal gebied Alk-
jnaar van andere jaren onderscheidt, is, dat
er in den Muziektuin veel minder te dcen is
geweest dan vorige jaren. Het Siedelijk Mu-
zkkkorps gaf er de gewone coneertenreeks,
en herdaclit op het eerste concert op 1 Mei,
tevens den dag waarop een der muzikanten
40 jaar lid van het oraest was, terwijl in
April de tuin geopend werd met een concert
van verscbullende muzieKvereenigingen te de-
zer stede,
In Augustus mocht het korps op den wed-
strijd te Diemen een eersten prijs, benevens
een derde eereprijs beha'.en. Deze overwin
ding werd niet met stilzwijgen voorbijge-
gaan, evenmin het 25-jarig jubile van den
heer Maas, als dirigent van het korps. Als
gewoonlijk werden er uitveeringen (dit jaar
3) van de Haarlemsche Orkestvereenigmg
gegeven, waarvan het laatste, in Augustus,
het alscheid van den dirigent, den heer Ger-
harz, was.
Voorts zong er het Amsterdamsche koor
„Door vereniging saamgebracht", dir. N'ico
van der Linden. „Orpheus" van hier, dir. Ni-
co Hoogerwerf, met medewerking van mej.
Jeanne Barilek (sopraan) den heer Moole-
naar, en de heer van Langen (klavierbegelei-
ding) lieten zich hooren, koren, (gezamen
lijk en afzonderlijk) waarvan de heer Corn.'s
Jortker de leiding heeft. Bij die uitvoering
was Gerard Hekket de kiavierbegeleider.
De kamermuziekvereenigiiig kwam met het
Budapester Strij'kkwartet, ae celhst Foldesy
met Siegfried Btaauw als pianist, de dames
Rosa Spier, harpiste en joh. v. d. Berg, zan-
geres; de Parijeche „Societe des instruments
anciens".
jToonkunst", onder leiding van den heer
Custom, gaf voor de eerste uitvoering in dit
Ear de „Legende der Hei'ige Elizabetn" van
iszt, met de damts Jo Vincent, Annie Vee-
nenbos en de heer Anton Dirks als solistm,
ben,vens mej. Oort en het Alkmaarsch
Strijkorkest voor de instrumentale begelet-
ding. I Februari gaf dit koor een soiree, en
21 December voerce men uit „Ein Deutschcs
Requiem" van Brahms met medewerking
van mevr. Stotijn-Moolenaar, en dtn heer
Dick Welman a»s solisten, en voor de bege-
leiding de personen die deze taak bij „Toon-
kunst" steeds vtrvullen.
De Alkmaarsche Orkestvereenigmg, diri
gent de heer Jac. J a men, gaf een concert met
mej. Veenenbos. Na een oestaan van enkele
jar.n is dit orkest ontbonden.
De Volkszang-avondcn gingen ook dit jaar
geregeld door, de heer Sixma, uit Amster-
dam, was de leider, getrouw bijgtestaan door
mevr. Ohkn als pianiste.
Voor afwisseling op de avonden werd ge-
zorgd door mej. de Vries, mej. Goetmakers
(zang), mevr. Lite (viool), mej. Dijkstra
(zang) uit Haarlem.
Het mannenkcor „Orpheus" zong in de
Groote Kerk, met de solisten mej. Annie
Woud (zang), Wiliem Xnikker (viool) en P.
A. van Langen (crgd); de „Vereenigdc
Zangers", dir. L. C. Keerewer, lieten z.ch
hooren in de Harmonic. Op het eerste con
cert trad als soliste op de zangeres mej
Cals, en als violoncellist de dirigent van dit
mannenkoor. Op het tweede de v.oliste mej.
Scheffelaar Klots, en de zanger Matto. Op
dit concert werden o. m. de nummers gezon-
gen waarmede het kocr op den zangwed-
strijd, dit jaar te Bergen gehouden, een eer
sten prijs en een eereprijs (ik meen van ook
ten eerste) verwierf. Op beide avonden was
de jomge musicus Keereweer de klavierbege-
leider der solisten.
De „Bond van Gcmengde Zangvereeni-
jfingen in Noord-Holland" gaf een feest-
concert, waaraan werd deegen omen door
„Ons Genoegen" uit Heerhugcwaard, dir. de
heer v. d. Meij, „Zanglust" uit Koedijk, dir.
de heer Corns. Jonker, en „Crescendo" van
Stompetcrcn, dir. Anderson. Aan dit concert
verleenden hunne medewerking mevr.
Ruijgh-Krens (sopraan), Alkmaarsch Dubbel-
mannenkwartet „Zang en Vrkndschap", dir.
C. Jonker, een Saxophcon-kwartet en de Ar-
beidersmuziekvereeniging „Excelsior", dir.
de heer Anderson.
Op het gebied van kooruitvoeringen had-
den we nog de herdenking van de St. Vincen-
tiusvereeniging, die 75 jaar bestond. Een
£iroot gemengd lrocr was gcvormd, waarme
de de heer Joh. Kuiper een hveetal uitvoeriu-
fen gaf van het „Te Deum" van Verhulst(P)
v tVaII het St- Franciscus-oratorium van Van
Kalmthout, met medewerking van den zan-
ger van Beers, mej. Rie Vermeulen, den heer
Kiebert een jongenskoor en strijkorkest. Pa
ter Lohuis vcerde daarbij het woord.
„De Stem des Volks", dir. de heer P. A.
Biaauw, zong vcrschiliende stukken, met ais
solisten mej. Jo Immink, zangeres, en de heer
Boris Lensky, violist.
Vervolgcns werd in den muziektuin het 25-
jarig bestaan van d'en Bend van Arbeiders-
aangvereenigingen in Nederiand gevierd. Op
d.t jubileumsconcert wvrkten mede „De Stem
des Volks", Alkmaar, „Kunst en Strijd", Am
sterdam „De Stem des Volks", Anna-Pau-
lowna, „De Volksstem", Asscndelft, „Kunst
aan het Volk", den Helder, „De Stem des
Volks', Kocg-Zaandijk, „P. A. L. V. U.
Landameer, de a r bed ;r s m u z ic k ver cent gin g
^Excelsior" alliier, en het meisjeskoor „Dc
Kkine S'm" van Koog-Zaandijk. De samen-
zaog werd door den heer Biaauw gediri-
geerd.
Het vijfjarig bestaan van Corn's JoitkePs
kooikiassen gaf een concert in de „Unie", van
het dameskoor ,,Pro Arte", dir. de heer Jac.
Janasn, met mej. Truus v. d. Oord als ac-
iompagnatrice en de medewerking van mej.
uouwe (viool), de heeren Broeder (cello) en
Jansen tklavier). Dan nog ieerlirigen-avonden
1*0 de neeren Kuiper met tot slot ocvoenug
van de operette „Gcudmuiltje", Oushoorn,
Jonk.f, Kramer.
Tot slot een resume van hen die niet bij
een Alkmaarsche vereeniging optraden, doch
zelfstandig ccncerteerden. En dan begin ik
met het ensemble „de Trekvcgels" uit Am
sterdam, mej. Louise Wijngaarden (viool),
Truus ter Steege (sopraan) Annie Seveke en
Jan Hahn (liedjes), Frans Jansen (baryton),
Fart, van Tulder (begeleiding. 2e Een ope-
rette-ensemble met „Walsdroom"; 3e Opera-
concert van Italiaansche artisten; 4e. een
Russisch ballet; 5e. concert van de dames
Alice Simons (sopraan), Els Berentzen (vi
ool), Js. van Praag (klavier); 6e. Optreden
van de danseres Gertrude Leistikow met me-
vrouw Oiga Moskowsky-Elias, ais pianiste;
7e. Beethovenlierdenking door den pianist
Paul Schramm; 8e. de recks orgelbespelingen
in de Groote Kerk van den heer Jan Zwart;
9e. Viool- en klavier-avond van de dames Jo
Meeuwse en Jenny Hoekstra; lOe. 8 October-
concert jingerrcht door den heer W. H. Slin-
ger, uitgevoerd door hem als organist, de da
mes Eaci.lek (sopraan), mevr. Zeehuizen
(harp), de heer Hogervorst (tenor), Spaan
(fluit) en een cellist; lie. Het Dresdener
Kreuzchor" in de Groote Kerk, leider Prof.
Otto Richter, solisten Graupner (tenor), Jan
Zwart (orgel). En dan nog onze meester pia
nist Dirk Sehafer, die, naar aanleiding van
zijn SOOste concert, een tournee door 't land
maakte en daarbij Alkmaar niet vergat. 30
December was besiemd voor de leerlingen
van den heer Kuiper, die o. m. de operette
„Doornroosje" opvoerden.
Hiermede is ons overzicht geeindigd en
waehten wij geduldiig af wat 1928 ons hren-
gen zal. A. K.
TconeeS
Het afgeloopen jaar is op tooneelgebied
zeker belangrijk geweest. De belangstelling is
stijgende, goede tooneel-speelkunst vindt
weer meer en meer waardeering. Doch de di-
recties der verschillende eersteklas gezel-
schappen zullen er voor moeten zorgen, dat
hun prestaties inderdaad op hoog peil blijven
en de toets der critiek kunnen doorstaan, want
het publiek stelt zijn eischen hoog en een ge-
zelschap, dat de sympathie en de bewonde-
ring verspeelt, heeft niet zoo gauw het verlo-
rene weer teruggewonnen. De meest bekende
gezelschappen van het vorige jaar hebben
zich ook thans weten te handhaven, en wij be-
doelen dan in de eerste piaats Het Vereenigd
Tooneel, Het Nieuwe Ned. Tooneel, het
Schouwtooneel en Het Rott. Hofstad Tooneel.
Daarnaast komen thans het Rika Hopper
Theater, het gezelschap Louis de Vries
(Amst. Tooneel), het gezelschap Cor Ruys
en de Bree en het N. Rott. Tooneel. dir. Tar-
taud.
Het is echter in de tooneelwereld ook niet
altijd harmonie en eendrachtige samenwer-
king en daarom zijn er nog tal van artisten,
die geen vast engagement hebben kunnen
krijgen en in losse gezelschappen optreden.
Wij zullen ons bij de bespreking bepalen tot
de voornaamste stukken door de bovenge-
noemde vaste gezelschappen in 1927 opge-
voerd. Misschien dat vele tooneelliefhebbers
dan nog weer eens aanbelangrijke stukken
worden herinnerd, die zij hebben gezien of
waarvan zij hebben hooren spreken.
Het Vereenigd Tooneel.
Dit gezelschap onder leiding van Eduard
Verkade en Dirk Verbeek, dat ook in 1927
wederom de prachtige Amsterdamsche Stads-
schouwburg bespeelde, was in de keuze van
zijn stukken tamelijk gelukkig en mag zich
dan ook in groote belangstelling verheugen
in de hoofdstad en daarbuiten. Dat het nieu
we jaar weer met den Gijsbrecht en de Brui-
loft van Kloris en Roosje werd geopend,
hoeft eigenlijk niet vermeld: dat is traditie
en een mooie traditie.
Het sensationeele, dat in vele films zoo
aantrekt, doet ook op het tooneel tegenwoor-
dig veel opgang. Wij noemen slechts: De
Spooktrein, het Politieraadsel, De Valstrik,
de Kat en de Kanarie enz.
Het Ver. Tooneel bracht o.a. „Tusschen
acht en twaalf", een blijspel in drie bedrijven
van Jefferson Farjeon.
Wat Mr. Anthony Pratt in dit stuk tus-
schen acht en twaalf beleeft, dat beleeft een
gewoon mensch zijn geheele leven niet. De
gebeurtenissen bestormen als een lawine zijn
rustige flatwoning en voor hij er op bedacht
is, zit hij met Bob, den krantenjongen, mid
den in het geval. Wij kunnen dit echter niet
verder ontwikkelen, doch amusant is het ze
ker, en met Nel Stan'is als een pracht van
een courantenjongen, la Chapelle als de oude
heer, Verkade ais de dronken lord, v. Dalsum
e. a. behaalde het etuk veel sucees.
Mooi, zeer mooi was een reprise van Njoe,
het boeiende stuk van Ossip D/toow. Elsa
Mauhs en van Daisum vierden triomfen in
dit stuk, dat ook in Bergen werd vertoond,
met groot sucees.
Een bijzonder succes was evetieens het
nieuwe stuk van Geraldy en Spitzer n.l. De
man van Jacqueline. Dit lichte en geestige
blijspel werd op sublieme wijze vertolkt dcor
Vera Bondam, Minny ten Hove en Mevr. Ra-
nucci en de heeren Cees Laseur en Dirk Ver
beek.
Een sterk stuk was ook De Dictator, van
Jules Romains. Hierin komt het revolutionai-
re Kamerlid Denis, later dictator geworden,
te staan tegenover zijn vooimalige makkers,
en ook tegenover zijn vriend Fereol, die de
vroegere poiitiek trouw is gebleven. Paul Huf
als Fereol en Cees Laseur als de koninm wa-
ren in dit stuk sterker dan Dirk Verbeek in
de rol van Denis. Damesrollen waren er in
dit stuk weinig, en althans niet van veel
beteekenis.
Een fijn blijspel van Carlo Goldoni, den
Itaiiaanschen schrijver (o.a. van de Herber-
gierster) getiteld Knecht van twee meesters,
gaf Magda Janssens veel succes in een tra-
vesti-roi. Joh. Kaart Jr. trad in dit stuk voor
het eerst weer bij het Vereenigd Tooneel op.
Na het vertrek van Magda janssens, werd
haar rol overgenomer. door Hetty Beck.
Als een bijzondere prestatie van den regfs-
seur Verkade moet aangemerkt worden de
vertooning van De Blauwe Vogel van het
Geluk (L oiseau bleu van Maurice Maeter
linck). Een poctische opvoering van een dich-
terlijk sprookjesspel. De kinaeren Tyltyl en
Mytyl op hun omzwervingen door het rijk
der fantasie. Else Mauhs bewees in de supe-
rieure vertoiking van het jongetje Tyltyl op-
nieuw, welk een groot en waarachtig artiste
zij is. De regie van Verkade was buitenge-
wooa>
De acteur van Dalsum, die zich steeds
meer en meer doet kennen als een groot spe-
ler, kreeg in het stuk van Osmond en Corbet,
getiteld Het Chineesche Landhuis, weer al'.e
gelegenheid om zijn groote talenten te ont-
plooien. Als de Chinees Yuan Sing gaf hij
iets voortreffelijks. Zeldzaam zooals hij zich
in de rol van den Chinees had ingeleefd. Nel
Stants en Minny ten Hove stonden hem met
Henri Eerens ter zijde.
Van Alfred Savoir werd opgevoerd Hallo
2-8888. Vera Bondam vond hierin gelegen
heid tot een opmerkelijke creatie, als de
schrijfster-telefoonjuffrouw tegelijk oude
vrijster en knap jong vrouwtje.
Mevr. ChrispijnMulder kreeg bij dit ge
zelschap een bijzondere kans als Mevr. War
ren, in het bekende stuk van Shaw, dat ook in
Bergen werd vertoond.
Van de stukken, die nog frisch in't geheu-
gen liggen noemen wii nog het voortreffelij-
ke: Wij zijn geen kinderen meer, tooneelspel
van Leopold Marchand. Een boeiend interes-
sant stuk door Vera Bandam, Cpes Laseur en
Joh. Kaart Jr. buitengewoon goed gespeeld.
De klucht De Voetbalkoning had weinig te
beteekenen. Beter was: John Marlay, een echt
stuk uit de Engelsche society, dat herinnerin-
gen wekt aan: Een ideaal echtgenoot en aan
Het teeken op de deur. Voor Verkade, Nel
Stants en Henri Eerens, benevens Elsa
Mauhs was het persoonlijk succes heel groot.
Voor dit gezelschap zijn in het komende
jaar zeker nog vele belangrijke successen
weggelegd.
Het Nieuwe Ned. Tooneel.
Ook dit gezelschap ging onder de artistie-
ke leiding van Louis Saalborn op den goeden
weg voort. Bij den aanvang van het nieuwe
seizoen werd het Paleis van Volksvlijt in-
plaats van den Holi. Schouwburg bespeeld.
Van de stukken voor dien datum noemen
wij De Krijtkring, het goed geensceneerde
Chineesche stuk, Tariuffe met Hubert la
Roche als gast en Julia de Gruyter als Ro-
rine, en het spel van Liefde en Dood van Ro-
main RoHand.
De Doodende Straal van Scheffer deed
slecht weinig.
De Valstrik was eveneens een matig succes.
Doch er kwamen nieuwe triomfen.
Clement VauteTs: Monsieur le Cure chez
les riches" door Andre de Lorde en Pierre
Chaine voor het tooneel bewerkt, behaalde
als „Mijnheer Pastoor bij de rijken" een ge-
weldig succes en een lange reeks van opvoe-
ringen. Louis Saalborn maakte van pastoor
Pellegrin een fijne creatie en naast hem ga-
ven van Praag, Gobau, Sophie de Vries en
Helene TreepVink zeer goed spel.
Een reprise van Op Hoop van Zegen vol-
deed door sterk spel. Ook in Alkmaar werd
dit stuk gegeven.
Bij den aanvang van het Nieuwe Seizoen
trad Mevr. Magda Janssens weer tot het ge
zelschap toe en dadelijk werd een groot suc
ces behaald met Boeven en Burgers door
Mr. Pauwels en Defresne, een pleidooi tegen
de celstraf. In 23 tafreelen werd dit stuk vlot
gegeven op een speciaal daarvoor ingericht
tooneel, dat op zich zelf reeds iets bijzonders
was. Saalborn en Magda Janssens gaven
prachtig spel in de hoofdrollen. Maar niet
vergeten mag worden de goede indruk, die
vele anderen gav'en in typische Amsterdam
sche tafreelen.
Kent U mijn vrouw? was een amusant
blijspel van Lynn Starling met Magda Jans
sens, Kreeft, Gobau, Tourniaire en Miep v. d.
Berg in de jioofdrollen. Dit stuk zal voor de
Alkmaarders in het begin van 1928 vertoond
worden.
Men ging bij het N. Ned. Tooneel echter
voort naar nieuwe successen en Broadway,
het Amerikaansche stuk van revue-giris,
dranksmokkelarij enz. trok opnieuw voile
zalen.
In verband met het succes dat Julia de
Gruyter mdertijd behaalde met Joop ter
Heull, nam men met vreugde ter opvoering
aan het vervolg getiteld joop en haar jon-
gen.
Op het oogenblik, dat wij dit schrijven, is
de premiere te waehten. Deze kan zeker met
vertrouwen worden tegemoet gezien en zoo
steeds ijverig voortwerkende zullen Saalborn
en zijn makkers zeker ook in 1928 veel goeds
brengen en over de belangstelling tevreden
kunnen. zijn.
Het Schouwtooneel.
Dit gezelschap onder leiding van Musch
en van der Horst (later alleen v. d. Horst)
gaf wederom diverse belangrijke opvoeringen,
waartoe vooral het groote talent van Jan
Musch het in staat sielde. Zeer jammer was
het, dat door ziekte twee der beste dames-
krachten het gezelschap langen tijd niet kon-
den steunen. Mevr. v. d. Horst en Stine v. d.
Gaag lieten bijna niet te vervullen plaatsen
open. De nieuwe Belgische kracht Jeanne van
Rijn werd daardoor met de andere dames tot
dubbele werkzaamheid gedwongen. Mogen
de beide zieken weer spoedig tot hun vrien-
den terugkeeren. Zij kunnen niet gemist wor
den.
In Cyrano de Bergeiac vierde Jan Musch
in de titelrol een ware triomf. Hoe fijn kwam
zijn groot talent van spelen en zeggen hier
in tot uiting.
De Schaduw van het Verleden kon alleen
worden opgevoerd zoolarig Mevr. v. d. Horst
medewerkte. Na haar ziek worden moest het
van het repertoire genomen worden. Zeer
jammer!
Een bijzonder geslaagd werk van Molnar,
getiteld 'n Stuk zonder naam, werd bij het
Schouwtooneel tot een succes, waartoe het
spel van Ko Arnoldi, K; v. Dijk, Jacq. de
Haas en Jeanne v. Rijn niet weinig mede
werkte.
„Een jaar geirouwd", het blijspel dat wij
hier ook in de kermisweek zagen, gaf Jacq. de
Haas alle gelegenheid zijn goede talenten te
doen kennen.
De vrouw, de ridder en nog iets, was een
eigenaardig stuk, waarin de schrijver zelf
optreedt en het stuk voor de oogen der toe-
schouwers doet ontstaan. Kees' Meek el en
jan Musch waren Je auteurs en de laatste
vervulde ook de rol van den schrijver.
De geveltoerist herinnert men zich even
eens uit onze kermisweek. Ook hierin was het
spel van Jan Musch het middelpunt.
Prachtig spel gaf Ko v. Dijk in Het Ge-
heim. (Le bonheur du jour) van Edmond
Cuirand. De intrige van dit stuk is niet zoo
sterk, doch om- het mooie, diep menschelijke
spel van Ko v. Dijk ging men het gaarne
zien. Dat het blijspel: Daar liegen wij ons
uit, een gemakkeiijk werk voor dit gezelschap
,waspreekt van zelf. iiet stuk „Mijn vader
en ik" van den Deenschen schrijver Gustav
Esmann trok wel de aandaeht door de eigen-
aardige tegenstellingen in eerste en derde be-
drijf. Ko v. Dijk, Jaap v. d. Pol en Jeanne v.
Rijn warer. de hoofdvertolkers.
Omstretks eind November venastc Jan
Musch de tooneelliefhebbers met „De Vre.H
van Moliere. Dat ook deze Harpagon iets
bijzonders werd, is te begrijpen. Gaarne wil-
len wij nog een oprecht woord van hulde
brengen aan den eminenten leider van het
Schouwtooneel, den bescheiden maar toch
zoo ernstigen kunstenaar Albert van der
Horst, die deze maand zijn zilveren jubileum
herdenkt, doch het in de huidige omstandig-
heden liever niet wii vieren.
Moge hij nog lang met zijn hoog-artistieke
gaven het Schouwtooneel steunen. Ook in de
komende jaren.
Het Rott. Hofstad Tooneel.
Dit voortreffelijke en bioeiende gezelschap
onder leiding van Cor v. d. Lugt Melsert
mag zich nog steeds tot de eerste in den lande
reker.en, en de welverzorgde voorsttllingen
blijven voor het publiek in de groote plaatsen,
maar vooral in den Haag, steeds een bijzon
dere attractie. De actrice Annie v. d. Lugt
Melsertv. Ees is nog altijd de lievelinge
van het publiek. Hoe zeer het gezelschap ge
zien is, bleek in October, toen het tienjarig
bestaan werd herdacht. De vei-iiensten van
dtn leider werden ook van hoogerhand er-
kend, door een koninklijke onderscheiding.
Casanova in Spa, een stuk van Schnitzler
in verzen, bracht al vroeg in 1927 een aardi-
ge afwisselmg.
De elegante avonturier uit de 18e eeuw en
ook de steer van dien tijd heeft Schnitzler in
dit stuk doen herleven. In bijzonder geslaag-
de costuums werd dit stuk opgevoerd met
Reule en Rie Gilhuys in de hoofdrollen.
Het Prinsesje van het Groene eiland van
Alie Smeding kon ondanks het medespelen
van Annie v. Ees slechts korten tijd repertoire
houden.
Dover—Calais was echter weer het be-
proefde genre, met het echtpaar v. d. Lugt in
de hoofdrollen. Het fraaie decor dient nog
genoemd. In de kermisweek was he; stuk ook
hier een succes.
Van Jan Feith werd opgevoerd „Het beze-
ten huis", voorafgegaan door Les deux Pier
rots van Edm. Rcstand.
Een misgreep was de keuze van Helmuth
Ungers, Het Apeneiland. Neen, dan deed het
onschuldige blijspel van Hans Kottow, geti
teld „Het Premielot" of „Hofjoden" het be
ter. Dit deed eenigszins denken aan de vijf
Frankforters. Loor Lily Bouwmeester en
Theo Frenkel werd het stuk Mijnheer en Me-
vrouw Die en die, zeer goed opgevoerd. Bij
het begin van het nieuwe seizoen hebben deze
beide artisten het tooneel voor de operette
verlaten, zoodat bij latere opvoeringen Caria
de Raet en Fred Sterneberg de rollen overna-
men.
Echt in het sensationeele genre was weer
Het Politieraadsel, dat vele opvoeringen be-
leefde en ook voor veel spanning zorgt.
Fie Carelsen, die reeds in de Revue-Girl
zoo op den voorgrond was getreden, vierde
een triomf in het blijspel: De kleeren maken
de vrouw. En als eerste a'oonnementsvoorstel-
ling van het seizoen in Alkmaar was ook
hier dit stuk zeer hartelijk ontvangen en de
metamorphose van Fie Carelsen iuide toege-
juicht.
Onze bekende tooneelschrijver Mr. C. P.
van Rossum, die zich het laatste jaar bijzon
der voelt aangetrokken door het spiritisme
enz. legde daarvan in zijn nieuwe stuk „Het
heksenproces" getuigenis af. Louis van Gas-
teren en Rie Gilhuys deden in dit voor velen
zeker interessante stuk mooi werk.
Een reprise van „Om de Menschen" (Mar-
celles Emants) met Charles Gilhuys, Jan v.
Ees en Fie Carelsen dient nog genoemd.
Het Tienjarig bestaan van het Hofstad
Tooneel werd herdacht met RiviHa, een stuk
van Molnar. Door spel en ensceneering werd
het een groot succes, en ook de huldiging bij
de eerste opvoering dient gememoreerd. Een
leuk blijspel was verder Het Kraaiennest.
Twee reprises voldeden bijzonder. Herman
Schwab speelde wederom de hoofdrol in Pro
fessor Bernhardi, een van zijn mooiste crea-
ties. Men speelde dit stuk eerst in vijf, later
in vier bedrijven. Een sterk stuk.
Ook Jan Feith's „Het Wonderkind" met
Annie van Ees in de titelrol, wist weer te
boeien.
In December kwam r.og als nieuw stuk:
„Op zicht". In dit Engelsche blijspel van
Lonsdale werd zeer veel ber'eikt door het
goede spel van Cor v. d. Lugt Melsert, Fie
Carelsen, Anton Roemer en Rie Gilhuys.
Wij twijfelen niet of nog vele mooie en
nieuwe stukken staan ons van dit gezelschap
te waehten, vooral in 1928.
Het Rika Hopper Theater.
Eind September had de opening piaats
van het Rika Hooper Theater, dat verrezen
is op de piaats van het oude „Prot" (Fras-
cati). Het nieuwe gebouw ziet ei keurig uit
en wordt beapeeld door het gezelschap dat
onder leiding staat van Rika Hopper en
Jacques van Hoven. De idee die bij de ves-
tiging heeft voorgezeten om dit theater nu
door grootsche kunst tot het middelpunt te
maken van het Amsterdamsche tooneelleven,
is nog niet verwezenlijkt.
Voor de openingsvoorstelling had men als
leider de hulp ingeroepen van Charow, den
regisseur van het Moskouser Kunsteler
Theater. Opgevoerd werd „Het leven grijpt"
van K. nut Hamsun. Dit stuk deed bij ons
publiek weinig ook al waren spel en leiding
voortreffelijk.
Het tweede stuk was een onschuldig blij
spel: Alies voor vader, door Juul Roggeveen
uit het Engelsch vertaald. Emma Morel en
mevr. Julia Cuypers zag men in dat stuk
met genoegen terug.
Het derde stuk was van den bekenden En-
gelschen auteur Noel Coward. „De Koningin
had bezoek". Hierin kwamen Rika Hopper
en Nico de Jong sterk op den voorgrond
In de week voor Kerstmis werd als speciaal
voor dat feest geschikt de premiere gegeven
van Scrooge en Marley naar Charles Dic
kens.
Of het gezelschap voldoende eersferangs-
krachten bezit om werkelijk die uitmuntende
fooneelkunst te geven, die het zich voor-
steit, zal nog in het komende jaar moeten
blijken.
Het Amsterdamsch Too/ieel.
Toen het N. Ned. Tooneel met 1 Sept. de
Holi. Schouwburg niet laager bespeelde, be-
1 sloot Louis de Vries, die ife eigenaar is, het
wederom zelf met een gezelschap te probee-
ren. Hij vereenigde zich met Herman Klop-
pers, die het Ver. Tooneel had verlaten en
verbond o.m. aan zijn gezelschap Louis
Chrispijn.
Kioppers begon vol idealen en volgens
zijn regie-opvattingen werd De Koopman
van Venetie opnieuw ingestudeerd met
Louis de Vries in de Shylockrol van Louis
Bouwmeester.
Het werd echter een teleurstelling en Kiop
pers ver iiet het nieuwe gezelschap meteen.
Het oude repertoire Schakels en Voerman
Henschel en Ghetto kwam weer. Joris Diels
uit Belgie kwam aan het gezelschap en een
tweede reprise van Shylock voldeed iets
beter.
Als nieuw stuk kwam Regen, een stuk
door John Coulton en Clemence Randolphe
vervaardigd naar een verhaal van Somerset
Maugham. Dit stuk speelde op de Zuidzee-
eiland'en en liet op andere wijze dan in
Blanke Ballast den invloed der tropen zien
op gestel en geestkracht. Hier bezwijkt een
zendeling onder den invloed van een ver-
worpen vrouw. Deze vrouwenrol werd door
Ida Wassermann sterk gespeeld. Louis de
Vries was de zendeling
In December werd een nieuw stuk van
Jhr. van Riemsdijk opgevoerd, n.l. Joseph
Catani (De Zwarte Hand), waarin de vredes-
idee werd gepropageerd en Louis de Vries,
Louis Chrispijn, Joris Diels e.a. optraden
met succes.
Het Centraal Theater werd na den terug-
keer van Cor Ruijs door hem bespeeld in
combinatie met Louis de Bree.
Zij openden succesvol met Potasch en Per-
lemoer en gaven later Mademoiselle Bour-
zat (Tilly Lus in de titelrol) en verder nog
een Fransche klucht: Je zult met me trouwen.
Het N. Rott. Tooneel staat nog steeds on
der leiding van Tartaud. Hans v. Ees heeft
het \orig seizoen dat gezelschap verlaten
en heeft nu met enkele anderen Het Hofstad-
Ensemble gevormd, dat o.m. opvoert Teddy,
jij en ik.
Van de stukken van het N. Rott. Tooneel
noemen wij o.m. de successtukken van mevr.
Tartaud als Monna Vanna en Hedde Gaoler.
Verder „Jap" het moderne meisje, een aardig
stuk van den Hertog. Dan nog Soldaten-eer
en een Fransche klucht, getiteld De Mijnheer
van 5 uur.
De kunst, die uit het Buitenland tot ons
kwam, was dikwijls van bijzonder hoog ge-
halte, en de belangstelling er voor was meer-
malen zoo groot, dat onze eigen tooneelspe-
lers zich wel eenigszins gekrenkt gevoelden
en smalend zeiden: Als het maar uit het bui
tenland komt, dan gaan de menschen wel.
Maar eigen kunst wordt genegeerd. Zoo erg
is het o.i. niet.
Bet Moskouser Kunstlertheater gaf buiten
gewoon schitterende voorstellingen, evenzoo
Habima, het Joodsche Tooneelgezelsch;p
uit Rusland. Bijzonder waren nog de ver-
tooningen van Le Vieux Colombier, onder
leiding van Copeau.
In Alkmaar neemt ook de belangstelling
voor tooneel toe. De abonnementsvoorstel-
lingen in de Harmonie en in het Gulden
Vlies zijn voor het tooneelleven zeer zeker
een aanwinst. De keuze der stukken is en
blijft een belangrijk punt. En wii men de be
langstelling behouden dan is het noodzake-
lijk dat men alhier mooie en goedgespeelde
stukken brengt, die het grootste deel van
het publiek kunnen behagen.
Naast het beroepstooneel is er in Alkmaar
zeer zeker piaats voor de dilettanten. En
eendge goede vereenigingen kunnen hier steT
lig bestaan. De Kon. Rederijkerskamer B;l-
derdijk weet zich nog steeds uitmuntend te
handhaven en brengt de Alkmaarders gezel-
lige tooneelavonden, die men niet gaarne
zou missen. Dikwijls wordt er heel goed en
met ernstige toewijding gespeeld, wat ook
gezegd kan worden van de Ver. Het Alk
maarsch Tooneel die ook serieus voortgaat
met hare leden het beste te geven wat zij
brengen kan Wij hopen dat beide vereenigin
gen en ook de andere, waaronder de heel
goede katholieke vereenigingen, in 1928 met
ijver en ambitie zullen werken om hun uit-
voeringen zoo goed mogelijk te doen sla-
gen en de bezoekers te doen genieten van
het beste wat zij met hard studeeren op teo-
neelgebied kunnen presteeren.
Wij willen hiermede dit overzicht be-
eindigen. Onze bedoeling was slechts een
overzicht te geven. Mochten wij een of an-
der vergeten hebben, dan excuseere men ons
Maar als het geschrevene eenigszins d? be
langstelling in de schoone tooneelspeelkunst
ten goede komt, rekenen wij ons reeds ruin'
schoots beloond.
G.
Sport
Wij laten hieronder in chronologische volg-
ord'e, de meest belangrijke sportevenementen
volgen, die in ons land hebben plaatsgevon-
den.
2 Januari begon met een eigenaardig ge
val op voetbalgebied. Te Zwoile werd n.l.
een der spelers van Go Ahead uit Deventer
wederrechtelijk van het terrein gevoerd en
geverbaliseerd. Op 20 Jan. is door den voor.
zitter van den N. V. B. inzake dit incident
een schrijven gericht aan den minister van
Justitie. a
De Hoekeyploeg uit Cambridge speelde 13
Jan. 00 tegen het Ned. Studenten-elftal en
won 15 Jan. den laatsten wedstrijd te Hil-
versum.
16 Jan. won de Belg, van Belle het Euro-
peesch Billardkampioenschap.
13 Febr. won het V. A. S. het clubkampt-
oenschap van Nederland Schaken.
20 Febr. won Belgie met 21 den Hockey-
wedstrijd te Amsterdam terwijl op 26 Febr.
te Brusscl 00 werd gespeeld.
Op 27 Febr. won H. V. V. haar eersten
degradatiewedstrijd tegen D. E. C.
Het Biljartkamp. van Ned. eerste klasse
werd 6 Maart door Donunering gewonnen
waarbij hij het wereldrecord vOor de hoogste
serie verbeterde.
13 Maart werd te Antwerpen de wedsfrijd
BelgieNederland gespeeld. De Belgen
wonnen met 2—0, en verdiend.
Feijenoord, N. A. C., Heracles, Ajax en
Velocitas speelden om het kamp. v. Neder
land. Heracles werd kampioen. H. V. V. wist