KLEIH JAKTJE. Bultenlandsch eemengd nieuws. DRAISItlAvANVALKEflBURG'S-- c A.-.i fvfrtram ^eefijciiiigen Dat benauwde gevoel Foster's MstsagpiSSem len was groot gevaar dat zij konden worden gespaard. De fabriek was gelegen aan de vaart zoodat er over voldoende bluschwater kon worden besehikt. Door dezen brand worden dertig personen werkloos. Er waren vele goederen en grondstoffen opgeslagen. Te Bergen (L.) is door onbekende oor- zaak totaal afgebrand de woning van den heer M. van Mill gelegen aan de tramhalte. Van den inboedel kon weinig gered worden. MERKWAARD1GE VONDST. Een muziekboek uit 1450. Toen het oude orgel uit de oude dorps- Jcerk te Teteringen naar het nieuvve gebouw werd overgebrachf, kwam, meldt de ,,Limb. K.", pastoor J. van der Muijsenberg tot de ontdekking, dat de windladen van Jit orgel waren afgedekt met oude perkamenten. Thans heeft men met de grootste voor- zichtigbeid deze bladen losgemaakt. Het blijkt nu, dat deze 24 perkamenten een on- derdeel vormen van een groot muziekboek met Gregariaansch notenschrift en Latijn- sehen tekst, een z.g. Antiphonarium. Waar schijnlijk heeft de orgelhouder destijds op bet zangkoor dit oude boek, dat met meer gebruikt werd, gevonden, de blader. losge- scheurd en hiermede de windladen van het orgel dichtgeplakt. Zoowel de tekst als het notenschrift is in zeer goeden staat gebleven: oppervlakkig gezien, zou men zeggen, dat alies gedrukt is, maar bij nadere beschouwing blijkt, dat alles met de hand geschreven moet zijn. Volgens bet oordeel van deskundigen heeft dit muziekboek, dat uit het jaar 1450 dag- teekent, nog grootere waarde dan het be- roemde Antiphonarium, dat in de bibliotheek van het Groot Seminarie „Bovendonck" te Hoeven bewaard wordt. CREMAT1E Mgr. Jhr. J. A. MAZEL. Op Westerveld is Zaterdagmiddag het etoffelijk overschot van mgr. jhr. J. A. Mazel bisschop van de Vrije Katholieke Kerk in Nederland, gecremeerd. Eenige honderden leden van de Vrije Katholieke Kerk waren gekomen om hem de laatste eer te bewijzen. De crematie geschiedde in grooten eenvoud geen uitvaartdienst werd gehouden, noch toespraken, op verzoek van den overledene. Onder de aanwezigen waren vele pries- ters, o.a. de heer P. van Stam en verder o.a. mevr. Ramondt Hirschman, algemeen secre taresse van de Theosofische Vereeniging en de heer P. M. Cochius, bestuurslid van ge- noemde vereeniging en vicaris-generaal van de Vrije Katholieke Kerk. De vicaris generaal, de heer Cochius, ver- zocht alien aanwezigen een minuut stilte uit eerbied voor den doode. Daarna zong mej. T. Nieuwenhuis uit Utrecht een lied van Beethoven. Vervolgens daalde de kist, waarbij bet orgel het koraal „Jesu meine Zuversicht" liet hooren. Een broeder van den overledene, jhr. M. Mazel, uit Den Haag, dankte voor de belang stelling. BEBOUWING MIDDEN-DAMTERREIN TE AMSTERDAM. Indertijd is in handen gesteld van B. en W. tot het daarop uitbrengen van prae-ad- vies een voorstel-Gulden, inzake de bebou wing van het midden-Damterrein. Dat voorstel beoogde om, als de pogingen van de jongste combinatie voor het stichten van een hotel op bedoeld terrein niet zouden slagen, er een monumentaal gemeentelijk representatiegebouw te laten optrekken; dat zou dan „laagbouw" moeten zijn. He prae-advies van B. en W., dat eerst- daags zal verschijnen, concludeert om op het voorstel-Gulden niet in te gaan. KORTE BERICHTEN. De heer D. W. van Wulfften Palthe te Den Haag heeft voor de aitbreiding van het Oude Mannen- en Vrouwenhuis Avondrust te Hengelo (O10.000 geschonken. Te Arnhem is aangehouden iemand uit Deventer die in twee 'Roomsch-Katholieke ekrken te Arnhem den inhoud van offerblok- ken heeft ontvreemd. De stoomboot „Frksland" van de lijn Amsterdam—Lemmer, die bij Spaanderbank in een groot ijsveld was geraakt, is Vrijdag- avond met eigen kracht te Enkhuizen binnen- gekomen. Door den westelijken storm van Vrijdag- nacht zijn de jjsmassa s voor de Urker haven weggedreven. De postboot heeft den dienst KampenUrkEnkhuizen hervat. Binnenkort zullen B. en W. van Am sterdam den raad voorstdlen de Vijzelgracht te dempen ter voltooiing van de Vijzelstraat als verkeersweg. B. en W. van Bloemendaal hebben zich verklaard tegen het vestigen van een buiten- school achter het prov. ziekenhuis bij Sant- poort, omdat zij vreezen dat de patienten dier mrichting met hunne rauwe geluiden een fu- 'nv'oec* °P schoolkinderen zullen hebben. De doktoren zelf waren daarvoor met bcvreesd. Voor de betrekking van onderwijzer te Hoogwoud zijn 200 sollicitanten. Aan de markt te Purmerend werden de vorige week reeds de eerste jonge slacht- ruikens van het nieuwe seizoen aangevoerd, wat zeer vroeg is. Aan de ekrveiling te Volendam zijn in net afgeloopen jaar aangevoerd en geveild U milhoen eenden-eieren en 240.000 kippen- eieren. De bevolking van Amsterdam was op 1 januari van het vorige jaar 726.527 (350.245 mannen, 376 282 vrouwen) en op 31 Decem- r I-1- 734.873 (354.314 mannen en 380.550 /rouwen). D."!®'0 dagep geleden kreeg de timmer- man ttlnlevens te Eindhoven, bii bouwwerk f0n»j uPhilip8 fabrieken plank op het joofd. rlij is thans aan de gevolgen overle- cn een weduwe met twee kindereji Vanwege het mipisterie vaa Onderwijis, f Kunsfen Wetenschappen wordt een onder- zoek ingesteld naar den omvang van school- verzuim tengevolge van het in loonarbeid in land- en tuinbouw werken van leerplichtige kinderen. Vrijdagnacht is ingebroken in het kan- toor van de firma A. N. T. Teengs, houthan- del te Edam. De kssenaars zijn opengebro- ken en de papieren door elkander geworpen. Men heeft gepoogd de kluis te forceeren, wat echter niet gelukt is. Geld of zaken van waar de worden voorloopig niet gemist. ('t Winterkoninkje). „Klein, maar dapper!" geldt voor't diertje, Dat men wel „Klein Jantje" beet. 't Is de Winterkoning, dien men Nuttig voor de houtteelt weet. Meestal is de vogel bezig, Sluipt hij voort, op buit belust, Snapt dan met het spitse bekje 't Voedsel weg, haast zonder rust. Ei en pop en menig larve Van het groot insectenheer, Neemt „Klein Jantje" uit de spleten Van de takken, telkens weer. En zoo gaat het's zomers, 's winters, Daar dit dier standvogel is, Daardoor is het meerder nuttig, Dan zoo menig beest, gewis! Altijd laat deez' vogel hooren 't Treffend lied, van toon zoo rein, Ook zelfs als de felle koude Bibb'ren doet, zoo groot als klein. Deze zanger profeteert ons, Dat, na sheeuw en hageljacht, Weer een schoon getij zal komen, 't Welk een ieder tegenlacht. Help den zanger door den winter! Plaats een stapel hout, als't kan, Hier en daar wat takkenbossen, Schuilplaats vindt het diertje dan. 't Zal daar ook zijn nestje bouwen, Zingen 't lied, dat u behaagt, Boom en struik voortdurend zuiv'ren Van't insect, dat schaad'lijk knaagt. J. DAALDER Dz. DE TERECHTSTELLING VAN MEVR. SNYDER EN H. J. GRAY. Er is voor de terdoodbrenging van de bei- de moordenaars groote belangstelling ge- weest in de Vereenigde Staten. Zelfs is het aan een der verslaggevers, die tot bijwoning waren gemachtigd, gelukt, om, met een on der zijn kleeren verstopte camera een foto te maken van mevr. Snyder, zooals zij op den electrischen stoel was gezet, met een masker voor het gelaat, en een bloot been in aanra- king met een der electroden. Die foto behoorlijk vergoot is op de frontpagina van een der bladen gereproduceerd, hetwelk door de menschen met graagte werd gekocht. Er zal nu wel een vervolging van het blad en den journalist in kwestle worden gelast. Behalve de autoriteiten, die als ambtsplicht de executie bijwoonden, waren vier doktoren en twintig journalisten toegelaten. Mevr. Snyder onderging het eerst de gru- welijke straf. Terwijl zij op den stoel werd vastgemaakt, werd haar gevraagd of zij nog iets te zeggen had. „Vergeeft het hun, Va- der; zij weten niet wat zij doen", was al wat de vrouw antwoordde. Zij was kalm en hield zich flink.'De dood was plotseling en snel. Gray, die onmiddellijk daarna werd ter dood gebracht, trad biddende binnen. Op de ook aan hem gerichte vraag, of hij nog iets te zeggen had, antwoordde hij niet. Hij bad in zichzelf. Beide ongelukkigen hadden in de laatste dagen de vertroosting van den godsdienst ge- zocht. Mevr. Snyder was nog kort voor haar dood door den r. k. priester bekeerd. Deze vertelde later dat zij volkomen berouwvol was gestorven. Gray had in het laatst van zijn leven nog met groote vriendschap over mevr. Snyder gesproken, al had hij, bij de terechtzitting ook de schuld gedeeltelijk op haar trachten af te wentelen. Onmiddellijk na de terdoodbrenging vond sectie plaats, ofschoon de wederzijdsche fa- milie daartegen officieel had geprotesteerd Bij beiden bieken de hc-rsenen „normaal" Degenen die mevr. Snyder op de terecht zitting hadden gezien, waren verbaasd, toen zij bemerkten lioezeer zij in betrekkeiijk kor- ten tijd was verouderd. Na een dag zouden de lijken, na afloop van een rouwdienst in de gevangeniskapel, worden teruggegeven aan de betrokken fami lies. Mevr. Snyder was 33, de minnaar Gray 34, de vermoorde echtgenoot Snyder 47. De pu bliciteit, die aan het geval gegeven was, heeft weer eens een beweging voor afschaf fing van den doodstraf in t' leven geroepen. De moord was nar wij vroeger al schre- ven uiferst gruwelijk. De dadcrs hadden hun alibi nauwkeurig van te voren klaarge- maakt, hadden een levensverzekering op Sny der gesloten, en hem na eenige mislukte ver- giftigingspogingen, met een hanggewicht uit een raam -den schedel ingeslagen. Daarop werd door mevr. Snyder een inbraak gesi- muleerd. Als een typische bijzonderheid zij vertneld, dat de beul, Robert Elliott, die nog nooit een vrouw had ter dood gebracht, het na af loop op zijn zenuwen kreeg. HET HUWELIJK VAN DEN EX-MAHARADJA. Bezwaren van verschillenden kant. Het voorgenomen huwelijk van den vroe- geren maharadja van Indore met Nancy Mil- les, het Amerikaansche meisj-e, dat hij op een reis door Amerika heeft ontmoet, wekt in In die veel beroering en stuit op allerlei bezwa ren, zoodat het nog lang niet zeker is dat't doorgaat. Miss Miller vertoeft op het oogen- blik op Ceylon in afwachting van de toebe- reidselen tot het huv/elijk. Het blijkt echter, dat zoowel het Kabinet van den staat Indore als de regeering van Indie zich tegen het hu welijk verzetten, waarschijnlijk omdat zij er ongewenschte verwikkelingen van duchten Anderzijds blijkt de familie van Nancy Mil ler en bezwaar tegen te maken, dat deze zich tot den Hindoegodsdienst bekeert, terwijl de secretaris van het Hindoesche Zendingge- nootschap verklaart, dat het genootschap tegen het huwelijk is gekant. Indien de voor- malige maharadja bij het sluiten van het huwelijk volhardt, dat hij te Bombay zou wil- Ien doen sluiten, zouden de ramilie-grooien in Indore de tusschen komst vand en onder- koning inroepen. De ex-maharadja, die sedert zijn abdicatie een toelage van 720.000 per jaar geniet, wordt er van verdacht dat hij bij zijn vertrek uit Indore juweelen ten bedrage van millioe- nen guldens heeft medegenomen. Hij is voor loopig voornemens, tot eind Februari te Ceylon te blijven. ONDERNEMENDE KNAPEN ROEIEN OVER DE BERING-STRAAT. Een der meest gedurfde reizen van dezen tijd. Wotselja Krcvcrok was onder ongelukkig gesternte geboren. Vooreerst woond-e hij in de ijswoestenij van Siberie. Voorts werd zijn energie gedwarsboomd door het Sovjet- bewind, en ten derde was zijn vooruitzicht fortuin te kunnen maken in Amerika vrijwel nihil door de oplettendheid der kustwach-t. Men had hem echter wor.deren van de V S. verteld en ten slotte maakte hij met acht jon- gens van zijn leeftijd een plan, stiiletjes naar Amerika te reizen. De negen Russische jon- g-ens hadden maar weinig geld; wel een goede gezondheid en ambitie. Wotselja kocht voor zijn spaargeld een boot, en de anderen zorgden voor levens- middelen en bontkleeren. Het was een goede 480 K.M. dwars over d-e Bering-straat en de Bering-zee naar een Alaskische haven; het water werd door storm opgejaagd en door de koude in ijsban gelegd, maar de natnur in al haar •arctische heftigheid kon de jongelui -niet afschrik-ken. Van de uiterste punt van Siberie gingen zij in hun open walvischboot sch-eep met niets dan r-iemen als drijfkracht. Bij drieen- tegelijk werkten zij hun schuit in de richting van het beloofde land: twee man aan de rie- men, een aan het roer. Ten slotte kregen- zij de rotskust van Alaska in zicht; daarop hid den zij zuidwaarts aan, totdat zij de rook van de stad Nome in de verte ontwaarden Wotselja meerde zijn boot ongeveer 25 K.M. benoorden die stad. De negen klommen aan wal na een der meest gedurfde z-eereizen uit de moderne geschiedenis! Acht jongens gingen m-eteen naar Nome om eten, v-rienden en goeclen raad te halen; Wotselja bl-eef bij de boot. Maar een onop- gemerkt bespieden verried de geheele frau- duleuze immigratie aan de kustwacht te Nome. En schipper Ross van de wacht v-er- zamelde zijn mannetjes en tro-k er op uit om de vreemde snoeshanen in te rekenen. Wel- dra had men Wotselja met zijn boot ont- dekt, en als gevangenebracht men hem Nome binnen. Douane-inspeeteur Reed had er al gauw het geheele geheim uitgekreg-en en aide bewondering voor den heldhaftigen toer kan thans niet beletten, dat in het voorjaar, wanneer het ijs goeddeels weg is, Wotselja naar Siberie zal worden teruggetranspor- teerd. Zijn makkers heeft men nog niet ont- dekt; men vermoedt, dat zij on-derdak hebben gevonden bij Russische vissch-ers aan de kust bezuiden Nome. V - LEEUWARDEH u ST OOM V A ARTLIJ NEN STOOMVAAR f-MIJNEDERLAND. Johan de Witt 14 Jan. v. Batavia te Amster dam. Kanmata (thuisr.) 14 Jan. te Suez. P. C. Hoort (uitr.) 13 Jan. v. Genua. Soemba (uitr.) 13 Jan. te Sabang. Borneo 14 Jan. v. Amsterdam n. Batavia. Grotius (thuisr.) 13 Jan. v. Singapore. KON. NED. STOOMBOO l -MIJ. Aurora 14 Jan. v. Amsterdam n. Flamburg. Bennekom (iutr.) 12 Jan. te Talcahuano. Brielel 11 Jan. v. Bilbao n. Guayaquil. Euterpe 14 Jan. v. Amsterdam n. Kopenha- gen. Jason (uitr.) 12 Jan. v. Mollendo. Simon Bolivar 14 Jan. v. Amsterdam n. Ham burg. Orpheus 13 Jan. v. Cephalonia n. Calamata Pluto 14 Jan. v. Rotterdam n. Vigo. Pollux 13 Jan. v. Volo n. Smyrna. Strabo 14 Jan. v. Amsterdam n. Bordeaux. Theseus 13 Jan. v. Vlaardingen te Rotter dam. Vnezuela 13 Jan. v. Curasao n. Puerto Co lombia. Venus 13 Jan. v. Napels n. Catania. Ares 12 Jan. v. Curasao n. Aruba. Ariadne 13 Jan. v. Alicante te Barcelona. Berenice 14 Jan. v. Salonica te Amsterdam. Boskoop (uitr.) 13 Jan. te Curasao. Calilsto 13 Jan. v. Callao n. Tocopilla. Fohr 14 Jan. v. Amsterdam te Rotterdam. Hebe 13 Jan. v. Tanger n. Gibraltar. Mars 13 Jan. v. Amsterdam te Hamburg. Medea v. Algiers n. Amsterdam, 14 Jan. te Dungen-ess. Neptunus 13 Jan. v. Valencia n. Rotterdam. Nereus 13 Jan. v. Oporto n. Vigo. Notos 13 Jan. v. Venetie n. Triest. HOLLANI>AMERIKA LIJN. Brgerdijk 13 Jan. v. Newport News n. Rot terdam. Rotterdam, v. Rotterdam n. New York, 14 Jan. van Boulogne. Cardiganshire 14 Jan. v. Rotterdam n. Van couver. HOLLAND1AFRIKA LIJN. Mohesi (uitr.) 14 Jan. te Port Said. Nias 13 Jan. v. Algoabaai te Kaapstad Randfontein 13 Jan. v. Kilidini n. Port Natal. Heemskerk 13 Jan. v. Hamburg te Antwer- pen. ST0OMVAART-MIJ. OCEAAN. Diomed, v. Japan n. Rotterdam, 14 Jan. te Marseille. Jason, v. Batavia n. Amsterdam, 14 Jan. v. Marseille. HOLLAND—BRITSCH-INDIe LIJN. Alderamin (uitr.) 14 Jan. v. Suez. Andijk (uitr.) 13 fan. v. Rangoon. Kieldrecht (thuisr.) 13 Jan. v. Madras. IJselkerk (thuisr.) 14 Jan. v. Algiers. HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN. Albireo (thuisr.) 13 fan. te Liberia. Alchiba (thuisr.) 13 Jan. te Accra. Algenib (uitr.) 12 Jan. te Freetown. Kilstroom .(thuisr.) 12 Jan, v. Cape Coast, Vlieland (uitr.) 13 Jan. te Sekondi. IJstroom (iutr.) 13 Jan. v. Winnebah. JAVA—NEW-YORK LIJN. Prian 14 Jan. v. New-York te Batavia. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Gorontalo (thuisr.) 13 Jan. v. Marseille. Kota Inten 14 Jan. v. Batavia n. Rotterdam Kota Radja (thuisr.) 14 Jan. v. Sabank. Tjerimai (utr.) 13 Jan. v. Southampton. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN. Alcyone (uitr.) 13 Jan. v. Buenos Ayres. Alhena 13 Jan. v. Rotterdam te Hamburg. Poddij'k 13 Jan. v. Hamburg te Bremen. Waaldijk (uitr.) 13 Jan. te Bahia. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitspraak van 13 Januari. C. J. te Alkmaar, overtreding Mollenwet, 6 boete of 3 dagvn hechtenis. J. S. te de Rijp, overtreding Polderkeur, 15 boete of 10 dagen hechtenis. K. Z. te Egmond aan Zee, S. S. te Alk maar, dronkenschap, de le 1 week hechtenis, de 2e 2 boete of 1 dag hechtenis. W. M. te de Rijp, verwekken van nachtru- moer, 3 boete of 1 week tuchtschool. J. C. S. te Schoorl, overtreding Woonwa- genwet, 4 en f 7 boete of 2 en 4 dagen hechtenis. C. W. te Egmond aan Zee, C. M. en C. S. te Alkmaar, overtreding Arbeidswet, de le 2 X 15 boete of 2 X 7 dagen hecbhtenis, de 2e 2 boete of 2 dagen hechtenis, de 3e 10 boete of 5 dagen hechtenis. C. Z. Tz. en P. G. Hz. te Egmond aan Zee, M. H., C. H. H. en G. H. te Alkmaar, E. H. v. d. H. te Schiedam, overtreding Jacbt- en Visscherijwet, de le, 2e, 3e, 4e en 5e ieder 40 boete of 20 dagen hechtenis, de 6e 6 boete of 3 dagen hechtenis. B. J. H. K. en A. S. te Bergen, C. J. te Amsterdam, G. B. te Oudorp, P. de W., L. J. en J. G. te Alkmaar overtreding Politiever- ordening, de le 5 boete of 5 dagen hechte nis, de 2e 12 boete of 6 dagen hechtenis, de 3e 6 boete of 3 dagen hechtenis, de 4e en 5e ieder 2 boete of 2 dagen hechtenis, de 6e en 7e ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. H. v. d. B. te Uitgeest, J. A. W. te IJmui- clen. P. L. E. G. M. S. te Haarlem, L. S. en j. B. te Heiloo, J. J. de H. te Medemblik, W. B. te Helder, H. W. te Alkmaar, J. L. v. S. te Graft, S. V. te Akersloot, N. T. te Heerhugowaarc. overtreding Motor- en Rij- wjelwet. de le, 7e, 8e, 9e, lOe en lie Ieder 4 boete of 4 dagen hecht., de 2e en 6e ieder 6 boete of 6 dagen hechtenis, de 3e 100 boete of 50 dagen hechtenis, de 4e f 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 5e 40 boete of 20' dagen hechtenis. siiikkeeii (Biuien vera.-u wooraelukheid van de Redac- tie. De opname in deze rubnek bewijst geens- zms dat de redact!e er mede instem.) HET DRAAIEN VAN DE SCHROEF BIJ DE WALMUR'EN. Mijnheer de Hoofdredacleur. Mag ik voor de laatste maal over dit on- derwerp nog beleefd een plaatsje verzoeken voor onderstaande in uw geeerd blad? Reeds heb ik gezegd dat mechanisch voort- bewogen schepen, welke een diepgang heb ben van 1 M. bij een walmuur waar 3 M. water staat, geen schade kunnen aanbren- gen. Mede heb ik gezegd, dat het beoordee- len van de naleving dier verordening niet door een leek kan gebeuren, omreden men niet kan beoordeelen over diepgang, de breedte en den inhoud van het .vaar- tuig, en ten slotte de omstandigheden, welke een schipper in de practijk wel eens nocdzaken van de verordeningen af te wijken. De heer Duinker zegt: de walmuur bij de Boompoortsbrug zakt, waar nooit een schroef gedraaid heeft, dat is dan bij de z.g. IJzerfa- briek, dat was dan zeker aan den goeden kant van de IJzerfabriek, aan den anderen kant, heer Duinker, kunt u zeker nog wel her- inneren en anders de directie van de IJzer fabriek wel Alkmaar is oud, en zijn kunstwerken zijn niet nieuw. De seheepvaart wordt met den dag drukker en de schepen hebben groo- ter afmetingen dan 200 jaar geleden. De ge- meentefinancien laten niet toe, dat al die ver- ouderde kunstwerken gebracht worden in den staat voor het tegenwoordig gedoe. En daarom mijns inziens die verordening door B. en W. voorgesteld, gehoord de inge- kemen ambtsberichten. Dat die verordening onprettig is voor belanghebbenden spreekf vanzelf, elke verordening is opzichzelf niet plezierig, maar daarom kan men maar niet zco zeggen't is noodig. Stel eens voor, heer Duinker, dat er een verordening gekomen zou zijn: het is met schepen grooter dan 100 kub. Meter verboden hier in te varen. En daar is in Alkmaar nog geen sprake van, af- gezien de breedte der bruggen natuurlijk. De heer Duinker vraagt mij om bewijzen dat de schroef schade toe kan brengen. Nu, heer Duinker, als u de wijsneid zou wil'en gebruiken welke ik u toedenk en eens ging informeeren, of het Hoofdbsstuur der Ver. „Schuttevaer", bij het Departement van Wa- terstaat, hoe groot de sommen zijn welke be- steed zijn om de schade te herstellcn, veroor- zaakt door het draaien van de schroef, zou u wel anders spreken. De naleving van de verordening zal mijns inziens voor een groot deel afhan- gen van de gedragingen der schippers. De heer Duinker is wel bekend met de Rijksre- glementen en dat valt zeer zeker nog a! mee. Verder heb ik bij ondervinding, dat de wijzi- zingen in de Scheepvaartreglemeten de laat ste 25 jaren aangebracht, getoetst zijn aan de practijk, m. a. w. noodzakelijk zijn gebleken, en als zoodanig beschouw ik ook de verorde ning, voorgesteld door B. en W. van Alk maar. Flet gaat maar niet aan om zondei eenigen grond te zeggen die verordening is niet noodig. Dat heeft de heer Broersma ge- daan voor gedeelten walmuur, welke z. i. ziens in orde waren, om't draaien der schroef te weerstaan, echter niet voor de geheele vaarweg langs walmuren. De heer Duinker heeft mij dus niet overtuigd en mijn meening is nog onveranderd- en wol deze, dat het ge- meentebstuur van Alkmaar deze verordening niet heeft voorgesteld om de schippers on- aangenaam te zijn, maar om redenen welke zij bepaald noodzakelijk hebben gevonden. Bij voorbaat mijn dank voor de plaatsing, J. KLOET. Brugwachter v. d. Friesche draaibrug. Alkmaar, 14 Januari 1928, Gcachte Redactie. Met volkomen instemming las ik Uw hoofdartikel in uw geacht blad van heden, getiteld: „Op den verkeerden weg". Omdat ik gaarne wil medewesrken het Ge- meentebestuur alhier van „de dwalingen zijns weegs" te bekeeren, geef ik het in era- stige overweging, kennis te nemen. van de artikelen op zijn terrein geschreven in hel dagblad „De Telegraaf" door niemand min der dan Dr. A. R. Zimmerman, oud-burge- meester van Rotterdam. In het avondblad van „De Telegraaf" van 13 dezer (2e blad) staat een beschouwing van zijn hand geti teld: „De grootste sociale Voorziening", die in groote lijnen de fouten aangeeft, waar- door de enorme belastingen in vele gemeen. ten onfstaan. Waarschijnlijk is zelfs voor ons Stadsbestuur daaruit nog wel eenige leering te trekken. Met dank voor de plaatsing. Hoogachtend, CARL W. VISSER. Alkmaar, 14 Jan. 1928. Mijnheer de Redacteur. Mag ik U beleefd voor onderstaande een plaatsje verzoeken in Uw veel gelezen blad, zulks naar aanleiding van de vermoedelijik spoedig te openen autobusdienst „Alkmaar— Helder." Bij voorbaat reeds mijn beleefden dank. Wij, autobuschauffeurs, voelen meer dan iemand anders de groote verantwoordelijk- heid welke op enze schouders wordt geladen. Dagelijks toch worden door ons vele men schen vervoerd, en wij, als chauffeurs, zijn toch in zekeren zin voor deze menschenle. vens aansprakelijk en worden door elk wel- denkend mensch ook daarvoor verantwoorde* lijk gesteld. Op welke wijze echter door som- mige autobus-exploitanten dit verantwoorde- lijkheidsgevoel bij ons wordt weggehaald, moge blijken uit onderstaande werktijden, welke wij, autobuschauffeurs, moeten maken. Er zijn firma's b.v. de Firma Keetman te Winkel, die zich niet ontzien hunne chauf feurs werkweken te laten maken van 6 maal 16 uur of 96 uren per 6 dagen terwijl zij na een dusdanige week nog eene dienst-Zon- dag mogen opknappen van 18 uur of wel van 6 uur v.m. tot 12 uur n.m. Is het te ver- wonderen dat de chauffeurs bij genoemde firma op dergelijke Zondagen meer machi- naal hun werk doen en voor eventueele onge- lukken die op zoo'n dag voorkomen, niet ver- antwoordelijk kunnen worden gesteld? Ook op de Berger autobussen schijnt zoo'n schit- terende diensttijd voor de chauffeurs te zijn, een diensttijd welke ons herinnert aan mid- deleeuwsche slavenarbeid of eene knoetregee- ring in Rusland. Zou het met het oog op eene nieuwe auto- busdienst AlkmaarHelaer, nu niet ge- wenscht, ja zelfs noodzakelijk, zijn dat of van gemeentewege of door de politie eenig toezicht wordt uitgeoefend op dezen dienst? Zou het tevens niet gewenscht zijn wanneer het Gemeenebestuur van Alkmaar eens standplaatsen ging weigeren aan autobus- houders, die op zulk een wijze, als bovenom- schrevene, het leven hunner passagiers in de waagschaal stellen? Is dit niet iets voor onzen S.D.A.P.schen wethouder Westerhof, iemand wien toch het uitmergelen van deze arbeiders ter harte meet gaan? Wij, autobuschauffeurs, hopen op een beteren tijd en voor ons en voor onze passagiers. Of moet soms eerst hier een bus te water rijden met achter het stuurrad een oververmoeide, slapende chauffeur. Veel, heel veel heeft men gedaan voor een veilig verkeer. Keuring na keuring wordt gehouden, chauffeur en bus zijn daaraao onderhevig en dit wordt door ons ook ten zeerste gewaardeerd. Doch wanneer men niet begint een eind tf maken aan de lange arbeidstijden der auto buschauffeurs dan zullen toch levens van passagiers de prijs zijn waarvoor deze ar- beidsverkorting zal worden gekocht. En publiek en Overheid zijn gewaar- schuwd. Dankend voor de plaatsruimte. C. SMIT, v Autobuschauffeur te Alkmaar. (Ook wij zullen het toejuichen wanneer dez« chauffeurs onder de Arbeidswet gebracht kunnen worden. Als een bakkersknecht op Sint Nicolaasdag een kwartier vroeger dan anders begint doet de politie bezorgd voor zijn gezondheid een inval en maakl proces-verbaal op. Wij weten wel, dat dit wettelijk allemaal in den haak is, maar is het niet onverant- woordelijk, dat autobuschauffeurs, aan wie toch het leven van talrijke passagiers toever- trouwd wordt, zoo lang mogen werken, daf zij menig-maal half slapend achter het stuur rad zitten? Red. Alkm. Crt.)1 Clara, verontwaardigd: „Kijk nou eens wat r.adeav - met eens good gonpeg voor een_hj;idgejcrLs0 als gevolg van slechte spijsvertering, za! spoe- dig verdwijnen na ge- bruik van Foster s Maag- pillen. hct laxeermiddel bij uitnemepdheid. Alom verkrijgbaar a f 0.65 per flacon. s

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 7