KLEIH JAKTJE.
Bultenlandsch eemengd nieuws.
DRAISItlAvANVALKEflBURG'S--
c A.-.i fvfrtram
^eefijciiiigen
Dat benauwde gevoel
Foster's MstsagpiSSem
len was groot gevaar dat zij konden worden
gespaard. De fabriek was gelegen aan de
vaart zoodat er over voldoende bluschwater
kon worden besehikt. Door dezen brand
worden dertig personen werkloos. Er waren
vele goederen en grondstoffen opgeslagen.
Te Bergen (L.) is door onbekende oor-
zaak totaal afgebrand de woning van den
heer M. van Mill gelegen aan de tramhalte.
Van den inboedel kon weinig gered worden.
MERKWAARD1GE VONDST.
Een muziekboek uit 1450.
Toen het oude orgel uit de oude dorps-
Jcerk te Teteringen naar het nieuvve gebouw
werd overgebrachf, kwam, meldt de ,,Limb.
K.", pastoor J. van der Muijsenberg tot de
ontdekking, dat de windladen van Jit orgel
waren afgedekt met oude perkamenten.
Thans heeft men met de grootste voor-
zichtigbeid deze bladen losgemaakt. Het
blijkt nu, dat deze 24 perkamenten een on-
derdeel vormen van een groot muziekboek
met Gregariaansch notenschrift en Latijn-
sehen tekst, een z.g. Antiphonarium. Waar
schijnlijk heeft de orgelhouder destijds op
bet zangkoor dit oude boek, dat met meer
gebruikt werd, gevonden, de blader. losge-
scheurd en hiermede de windladen van het
orgel dichtgeplakt.
Zoowel de tekst als het notenschrift is in
zeer goeden staat gebleven: oppervlakkig
gezien, zou men zeggen, dat alies gedrukt
is, maar bij nadere beschouwing blijkt, dat
alles met de hand geschreven moet zijn.
Volgens bet oordeel van deskundigen heeft
dit muziekboek, dat uit het jaar 1450 dag-
teekent, nog grootere waarde dan het be-
roemde Antiphonarium, dat in de bibliotheek
van het Groot Seminarie „Bovendonck" te
Hoeven bewaard wordt.
CREMAT1E Mgr. Jhr. J. A. MAZEL.
Op Westerveld is Zaterdagmiddag het
etoffelijk overschot van mgr. jhr. J. A. Mazel
bisschop van de Vrije Katholieke Kerk in
Nederland, gecremeerd. Eenige honderden
leden van de Vrije Katholieke Kerk waren
gekomen om hem de laatste eer te bewijzen.
De crematie geschiedde in grooten eenvoud
geen uitvaartdienst werd gehouden, noch
toespraken, op verzoek van den overledene.
Onder de aanwezigen waren vele pries-
ters, o.a. de heer P. van Stam en verder o.a.
mevr. Ramondt Hirschman, algemeen secre
taresse van de Theosofische Vereeniging en
de heer P. M. Cochius, bestuurslid van ge-
noemde vereeniging en vicaris-generaal van
de Vrije Katholieke Kerk.
De vicaris generaal, de heer Cochius, ver-
zocht alien aanwezigen een minuut stilte uit
eerbied voor den doode.
Daarna zong mej. T. Nieuwenhuis uit
Utrecht een lied van Beethoven. Vervolgens
daalde de kist, waarbij bet orgel het koraal
„Jesu meine Zuversicht" liet hooren.
Een broeder van den overledene, jhr. M.
Mazel, uit Den Haag, dankte voor de belang
stelling.
BEBOUWING MIDDEN-DAMTERREIN
TE AMSTERDAM.
Indertijd is in handen gesteld van B. en
W. tot het daarop uitbrengen van prae-ad-
vies een voorstel-Gulden, inzake de bebou
wing van het midden-Damterrein.
Dat voorstel beoogde om, als de pogingen
van de jongste combinatie voor het stichten
van een hotel op bedoeld terrein niet zouden
slagen, er een monumentaal gemeentelijk
representatiegebouw te laten optrekken; dat
zou dan „laagbouw" moeten zijn.
He prae-advies van B. en W., dat eerst-
daags zal verschijnen, concludeert om op het
voorstel-Gulden niet in te gaan.
KORTE BERICHTEN.
De heer D. W. van Wulfften Palthe te
Den Haag heeft voor de aitbreiding van het
Oude Mannen- en Vrouwenhuis Avondrust te
Hengelo (O10.000 geschonken.
Te Arnhem is aangehouden iemand uit
Deventer die in twee 'Roomsch-Katholieke
ekrken te Arnhem den inhoud van offerblok-
ken heeft ontvreemd.
De stoomboot „Frksland" van de lijn
Amsterdam—Lemmer, die bij Spaanderbank
in een groot ijsveld was geraakt, is Vrijdag-
avond met eigen kracht te Enkhuizen binnen-
gekomen.
Door den westelijken storm van Vrijdag-
nacht zijn de jjsmassa s voor de Urker haven
weggedreven. De postboot heeft den dienst
KampenUrkEnkhuizen hervat.
Binnenkort zullen B. en W. van Am
sterdam den raad voorstdlen de Vijzelgracht
te dempen ter voltooiing van de Vijzelstraat
als verkeersweg.
B. en W. van Bloemendaal hebben zich
verklaard tegen het vestigen van een buiten-
school achter het prov. ziekenhuis bij Sant-
poort, omdat zij vreezen dat de patienten dier
mrichting met hunne rauwe geluiden een fu-
'nv'oec* °P schoolkinderen zullen
hebben. De doktoren zelf waren daarvoor
met bcvreesd.
Voor de betrekking van onderwijzer te
Hoogwoud zijn 200 sollicitanten.
Aan de markt te Purmerend werden
de vorige week reeds de eerste jonge slacht-
ruikens van het nieuwe seizoen aangevoerd,
wat zeer vroeg is.
Aan de ekrveiling te Volendam zijn in
net afgeloopen jaar aangevoerd en geveild
U milhoen eenden-eieren en 240.000 kippen-
eieren.
De bevolking van Amsterdam was op 1
januari van het vorige jaar 726.527 (350.245
mannen, 376 282 vrouwen) en op 31 Decem-
r I-1- 734.873 (354.314 mannen en 380.550
/rouwen).
D."!®'0 dagep geleden kreeg de timmer-
man ttlnlevens te Eindhoven, bii bouwwerk
f0n»j uPhilip8 fabrieken plank op het
joofd. rlij is thans aan de gevolgen overle-
cn een weduwe met twee kindereji
Vanwege het mipisterie vaa Onderwijis,
f Kunsfen Wetenschappen wordt een onder-
zoek ingesteld naar den omvang van school-
verzuim tengevolge van het in loonarbeid in
land- en tuinbouw werken van leerplichtige
kinderen.
Vrijdagnacht is ingebroken in het kan-
toor van de firma A. N. T. Teengs, houthan-
del te Edam. De kssenaars zijn opengebro-
ken en de papieren door elkander geworpen.
Men heeft gepoogd de kluis te forceeren, wat
echter niet gelukt is. Geld of zaken van waar
de worden voorloopig niet gemist.
('t Winterkoninkje).
„Klein, maar dapper!" geldt voor't diertje,
Dat men wel „Klein Jantje" beet.
't Is de Winterkoning, dien men
Nuttig voor de houtteelt weet.
Meestal is de vogel bezig,
Sluipt hij voort, op buit belust,
Snapt dan met het spitse bekje
't Voedsel weg, haast zonder rust.
Ei en pop en menig larve
Van het groot insectenheer,
Neemt „Klein Jantje" uit de spleten
Van de takken, telkens weer.
En zoo gaat het's zomers, 's winters,
Daar dit dier standvogel is,
Daardoor is het meerder nuttig,
Dan zoo menig beest, gewis!
Altijd laat deez' vogel hooren
't Treffend lied, van toon zoo rein,
Ook zelfs als de felle koude
Bibb'ren doet, zoo groot als klein.
Deze zanger profeteert ons,
Dat, na sheeuw en hageljacht,
Weer een schoon getij zal komen,
't Welk een ieder tegenlacht.
Help den zanger door den winter!
Plaats een stapel hout, als't kan,
Hier en daar wat takkenbossen,
Schuilplaats vindt het diertje dan.
't Zal daar ook zijn nestje bouwen,
Zingen 't lied, dat u behaagt,
Boom en struik voortdurend zuiv'ren
Van't insect, dat schaad'lijk knaagt.
J. DAALDER Dz.
DE TERECHTSTELLING VAN
MEVR. SNYDER EN H. J. GRAY.
Er is voor de terdoodbrenging van de bei-
de moordenaars groote belangstelling ge-
weest in de Vereenigde Staten. Zelfs is het
aan een der verslaggevers, die tot bijwoning
waren gemachtigd, gelukt, om, met een on
der zijn kleeren verstopte camera een foto te
maken van mevr. Snyder, zooals zij op den
electrischen stoel was gezet, met een masker
voor het gelaat, en een bloot been in aanra-
king met een der electroden. Die foto
behoorlijk vergoot is op de frontpagina
van een der bladen gereproduceerd, hetwelk
door de menschen met graagte werd gekocht.
Er zal nu wel een vervolging van het blad
en den journalist in kwestle worden gelast.
Behalve de autoriteiten, die als ambtsplicht
de executie bijwoonden, waren vier doktoren
en twintig journalisten toegelaten.
Mevr. Snyder onderging het eerst de gru-
welijke straf. Terwijl zij op den stoel werd
vastgemaakt, werd haar gevraagd of zij nog
iets te zeggen had. „Vergeeft het hun, Va-
der; zij weten niet wat zij doen", was al wat
de vrouw antwoordde. Zij was kalm en hield
zich flink.'De dood was plotseling en snel.
Gray, die onmiddellijk daarna werd ter
dood gebracht, trad biddende binnen. Op de
ook aan hem gerichte vraag, of hij nog iets
te zeggen had, antwoordde hij niet. Hij bad
in zichzelf.
Beide ongelukkigen hadden in de laatste
dagen de vertroosting van den godsdienst ge-
zocht. Mevr. Snyder was nog kort voor haar
dood door den r. k. priester bekeerd. Deze
vertelde later dat zij volkomen berouwvol
was gestorven.
Gray had in het laatst van zijn leven nog
met groote vriendschap over mevr. Snyder
gesproken, al had hij, bij de terechtzitting
ook de schuld gedeeltelijk op haar trachten
af te wentelen.
Onmiddellijk na de terdoodbrenging vond
sectie plaats, ofschoon de wederzijdsche fa-
milie daartegen officieel had geprotesteerd
Bij beiden bieken de hc-rsenen „normaal"
Degenen die mevr. Snyder op de terecht
zitting hadden gezien, waren verbaasd, toen
zij bemerkten lioezeer zij in betrekkeiijk kor-
ten tijd was verouderd.
Na een dag zouden de lijken, na afloop
van een rouwdienst in de gevangeniskapel,
worden teruggegeven aan de betrokken fami
lies.
Mevr. Snyder was 33, de minnaar Gray 34,
de vermoorde echtgenoot Snyder 47. De pu
bliciteit, die aan het geval gegeven was,
heeft weer eens een beweging voor afschaf
fing van den doodstraf in t' leven geroepen.
De moord was nar wij vroeger al schre-
ven uiferst gruwelijk. De dadcrs hadden
hun alibi nauwkeurig van te voren klaarge-
maakt, hadden een levensverzekering op Sny
der gesloten, en hem na eenige mislukte ver-
giftigingspogingen, met een hanggewicht uit
een raam -den schedel ingeslagen. Daarop
werd door mevr. Snyder een inbraak gesi-
muleerd.
Als een typische bijzonderheid zij vertneld,
dat de beul, Robert Elliott, die nog nooit een
vrouw had ter dood gebracht, het na af
loop op zijn zenuwen kreeg.
HET HUWELIJK VAN DEN
EX-MAHARADJA.
Bezwaren van verschillenden kant.
Het voorgenomen huwelijk van den vroe-
geren maharadja van Indore met Nancy Mil-
les, het Amerikaansche meisj-e, dat hij op een
reis door Amerika heeft ontmoet, wekt in In
die veel beroering en stuit op allerlei bezwa
ren, zoodat het nog lang niet zeker is dat't
doorgaat. Miss Miller vertoeft op het oogen-
blik op Ceylon in afwachting van de toebe-
reidselen tot het huv/elijk. Het blijkt echter,
dat zoowel het Kabinet van den staat Indore
als de regeering van Indie zich tegen het hu
welijk verzetten, waarschijnlijk omdat zij er
ongewenschte verwikkelingen van duchten
Anderzijds blijkt de familie van Nancy Mil
ler en bezwaar tegen te maken, dat deze zich
tot den Hindoegodsdienst bekeert, terwijl de
secretaris van het Hindoesche Zendingge-
nootschap verklaart, dat het genootschap
tegen het huwelijk is gekant. Indien de voor-
malige maharadja bij het sluiten van het
huwelijk volhardt, dat hij te Bombay zou wil-
Ien doen sluiten, zouden de ramilie-grooien
in Indore de tusschen komst vand en onder-
koning inroepen.
De ex-maharadja, die sedert zijn abdicatie
een toelage van 720.000 per jaar geniet,
wordt er van verdacht dat hij bij zijn vertrek
uit Indore juweelen ten bedrage van millioe-
nen guldens heeft medegenomen. Hij is voor
loopig voornemens, tot eind Februari te
Ceylon te blijven.
ONDERNEMENDE KNAPEN ROEIEN
OVER DE BERING-STRAAT.
Een der meest gedurfde reizen
van dezen tijd.
Wotselja Krcvcrok was onder ongelukkig
gesternte geboren. Vooreerst woond-e hij in
de ijswoestenij van Siberie. Voorts werd zijn
energie gedwarsboomd door het Sovjet-
bewind, en ten derde was zijn vooruitzicht
fortuin te kunnen maken in Amerika vrijwel
nihil door de oplettendheid der kustwach-t.
Men had hem echter wor.deren van de V S.
verteld en ten slotte maakte hij met acht jon-
gens van zijn leeftijd een plan, stiiletjes naar
Amerika te reizen. De negen Russische jon-
g-ens hadden maar weinig geld; wel een
goede gezondheid en ambitie.
Wotselja kocht voor zijn spaargeld een
boot, en de anderen zorgden voor levens-
middelen en bontkleeren.
Het was een goede 480 K.M. dwars over
d-e Bering-straat en de Bering-zee naar een
Alaskische haven; het water werd door
storm opgejaagd en door de koude in ijsban
gelegd, maar de natnur in al haar •arctische
heftigheid kon de jongelui -niet afschrik-ken.
Van de uiterste punt van Siberie gingen
zij in hun open walvischboot sch-eep met
niets dan r-iemen als drijfkracht. Bij drieen-
tegelijk werkten zij hun schuit in de richting
van het beloofde land: twee man aan de rie-
men, een aan het roer. Ten slotte kregen- zij
de rotskust van Alaska in zicht; daarop hid
den zij zuidwaarts aan, totdat zij de rook
van de stad Nome in de verte ontwaarden
Wotselja meerde zijn boot ongeveer 25 K.M.
benoorden die stad. De negen klommen aan
wal na een der meest gedurfde z-eereizen uit
de moderne geschiedenis!
Acht jongens gingen m-eteen naar Nome
om eten, v-rienden en goeclen raad te halen;
Wotselja bl-eef bij de boot. Maar een onop-
gemerkt bespieden verried de geheele frau-
duleuze immigratie aan de kustwacht te
Nome. En schipper Ross van de wacht v-er-
zamelde zijn mannetjes en tro-k er op uit om
de vreemde snoeshanen in te rekenen. Wel-
dra had men Wotselja met zijn boot ont-
dekt, en als gevangenebracht men hem Nome
binnen. Douane-inspeeteur Reed had er al
gauw het geheele geheim uitgekreg-en en aide
bewondering voor den heldhaftigen toer
kan thans niet beletten, dat in het voorjaar,
wanneer het ijs goeddeels weg is, Wotselja
naar Siberie zal worden teruggetranspor-
teerd. Zijn makkers heeft men nog niet ont-
dekt; men vermoedt, dat zij on-derdak hebben
gevonden bij Russische vissch-ers aan de
kust bezuiden Nome.
V - LEEUWARDEH u
ST OOM V A ARTLIJ NEN
STOOMVAAR f-MIJNEDERLAND.
Johan de Witt 14 Jan. v. Batavia te Amster
dam.
Kanmata (thuisr.) 14 Jan. te Suez.
P. C. Hoort (uitr.) 13 Jan. v. Genua.
Soemba (uitr.) 13 Jan. te Sabang.
Borneo 14 Jan. v. Amsterdam n. Batavia.
Grotius (thuisr.) 13 Jan. v. Singapore.
KON. NED. STOOMBOO l -MIJ.
Aurora 14 Jan. v. Amsterdam n. Flamburg.
Bennekom (iutr.) 12 Jan. te Talcahuano.
Brielel 11 Jan. v. Bilbao n. Guayaquil.
Euterpe 14 Jan. v. Amsterdam n. Kopenha-
gen.
Jason (uitr.) 12 Jan. v. Mollendo.
Simon Bolivar 14 Jan. v. Amsterdam n. Ham
burg.
Orpheus 13 Jan. v. Cephalonia n. Calamata
Pluto 14 Jan. v. Rotterdam n. Vigo.
Pollux 13 Jan. v. Volo n. Smyrna.
Strabo 14 Jan. v. Amsterdam n. Bordeaux.
Theseus 13 Jan. v. Vlaardingen te Rotter
dam.
Vnezuela 13 Jan. v. Curasao n. Puerto Co
lombia.
Venus 13 Jan. v. Napels n. Catania.
Ares 12 Jan. v. Curasao n. Aruba.
Ariadne 13 Jan. v. Alicante te Barcelona.
Berenice 14 Jan. v. Salonica te Amsterdam.
Boskoop (uitr.) 13 Jan. te Curasao.
Calilsto 13 Jan. v. Callao n. Tocopilla.
Fohr 14 Jan. v. Amsterdam te Rotterdam.
Hebe 13 Jan. v. Tanger n. Gibraltar.
Mars 13 Jan. v. Amsterdam te Hamburg.
Medea v. Algiers n. Amsterdam, 14 Jan. te
Dungen-ess.
Neptunus 13 Jan. v. Valencia n. Rotterdam.
Nereus 13 Jan. v. Oporto n. Vigo.
Notos 13 Jan. v. Venetie n. Triest.
HOLLANI>AMERIKA LIJN.
Brgerdijk 13 Jan. v. Newport News n. Rot
terdam.
Rotterdam, v. Rotterdam n. New York, 14
Jan. van Boulogne.
Cardiganshire 14 Jan. v. Rotterdam n. Van
couver.
HOLLAND1AFRIKA LIJN.
Mohesi (uitr.) 14 Jan. te Port Said.
Nias 13 Jan. v. Algoabaai te Kaapstad
Randfontein 13 Jan. v. Kilidini n. Port Natal.
Heemskerk 13 Jan. v. Hamburg te Antwer-
pen.
ST0OMVAART-MIJ. OCEAAN.
Diomed, v. Japan n. Rotterdam, 14 Jan. te
Marseille.
Jason, v. Batavia n. Amsterdam, 14 Jan. v.
Marseille.
HOLLAND—BRITSCH-INDIe LIJN.
Alderamin (uitr.) 14 Jan. v. Suez.
Andijk (uitr.) 13 fan. v. Rangoon.
Kieldrecht (thuisr.) 13 Jan. v. Madras.
IJselkerk (thuisr.) 14 Jan. v. Algiers.
HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN.
Albireo (thuisr.) 13 fan. te Liberia.
Alchiba (thuisr.) 13 Jan. te Accra.
Algenib (uitr.) 12 Jan. te Freetown.
Kilstroom .(thuisr.) 12 Jan, v. Cape Coast,
Vlieland (uitr.) 13 Jan. te Sekondi.
IJstroom (iutr.) 13 Jan. v. Winnebah.
JAVA—NEW-YORK LIJN.
Prian 14 Jan. v. New-York te Batavia.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Gorontalo (thuisr.) 13 Jan. v. Marseille.
Kota Inten 14 Jan. v. Batavia n. Rotterdam
Kota Radja (thuisr.) 14 Jan. v. Sabank.
Tjerimai (utr.) 13 Jan. v. Southampton.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN.
Alcyone (uitr.) 13 Jan. v. Buenos Ayres.
Alhena 13 Jan. v. Rotterdam te Hamburg.
Poddij'k 13 Jan. v. Hamburg te Bremen.
Waaldijk (uitr.) 13 Jan. te Bahia.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
Mondelinge uitspraak van 13 Januari.
C. J. te Alkmaar, overtreding Mollenwet,
6 boete of 3 dagvn hechtenis.
J. S. te de Rijp, overtreding Polderkeur,
15 boete of 10 dagen hechtenis.
K. Z. te Egmond aan Zee, S. S. te Alk
maar, dronkenschap, de le 1 week hechtenis,
de 2e 2 boete of 1 dag hechtenis.
W. M. te de Rijp, verwekken van nachtru-
moer, 3 boete of 1 week tuchtschool.
J. C. S. te Schoorl, overtreding Woonwa-
genwet, 4 en f 7 boete of 2 en 4 dagen
hechtenis.
C. W. te Egmond aan Zee, C. M. en C. S.
te Alkmaar, overtreding Arbeidswet, de le
2 X 15 boete of 2 X 7 dagen hecbhtenis,
de 2e 2 boete of 2 dagen hechtenis, de 3e
10 boete of 5 dagen hechtenis.
C. Z. Tz. en P. G. Hz. te Egmond aan
Zee, M. H., C. H. H. en G. H. te Alkmaar,
E. H. v. d. H. te Schiedam, overtreding Jacbt-
en Visscherijwet, de le, 2e, 3e, 4e en 5e ieder
40 boete of 20 dagen hechtenis, de 6e 6
boete of 3 dagen hechtenis.
B. J. H. K. en A. S. te Bergen, C. J. te
Amsterdam, G. B. te Oudorp, P. de W., L. J.
en J. G. te Alkmaar overtreding Politiever-
ordening, de le 5 boete of 5 dagen hechte
nis, de 2e 12 boete of 6 dagen hechtenis, de
3e 6 boete of 3 dagen hechtenis, de 4e en 5e
ieder 2 boete of 2 dagen hechtenis, de 6e en
7e ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis.
H. v. d. B. te Uitgeest, J. A. W. te IJmui-
clen. P. L. E. G. M. S. te Haarlem, L. S. en
j. B. te Heiloo, J. J. de H. te Medemblik,
W. B. te Helder, H. W. te Alkmaar, J. L.
v. S. te Graft, S. V. te Akersloot, N. T. te
Heerhugowaarc. overtreding Motor- en Rij-
wjelwet. de le, 7e, 8e, 9e, lOe en lie Ieder
4 boete of 4 dagen hecht., de 2e en 6e ieder
6 boete of 6 dagen hechtenis, de 3e 100
boete of 50 dagen hechtenis, de 4e f 3 boete
of 3 dagen hechtenis, de 5e 40 boete of 20'
dagen hechtenis.
siiikkeeii
(Biuien vera.-u wooraelukheid van de Redac-
tie. De opname in deze rubnek bewijst geens-
zms dat de redact!e er mede instem.)
HET DRAAIEN VAN DE SCHROEF
BIJ DE WALMUR'EN.
Mijnheer de Hoofdredacleur.
Mag ik voor de laatste maal over dit on-
derwerp nog beleefd een plaatsje verzoeken
voor onderstaande in uw geeerd blad?
Reeds heb ik gezegd dat mechanisch voort-
bewogen schepen, welke een diepgang heb
ben van 1 M. bij een walmuur waar 3 M.
water staat, geen schade kunnen aanbren-
gen. Mede heb ik gezegd, dat het beoordee-
len van de naleving dier verordening niet
door een leek kan gebeuren, omreden men
niet kan beoordeelen over diepgang, de
breedte en den inhoud van het .vaar-
tuig, en ten slotte de omstandigheden,
welke een schipper in de practijk wel eens
nocdzaken van de verordeningen af te wijken.
De heer Duinker zegt: de walmuur bij de
Boompoortsbrug zakt, waar nooit een schroef
gedraaid heeft, dat is dan bij de z.g. IJzerfa-
briek, dat was dan zeker aan den goeden
kant van de IJzerfabriek, aan den anderen
kant, heer Duinker, kunt u zeker nog wel her-
inneren en anders de directie van de IJzer
fabriek wel
Alkmaar is oud, en zijn kunstwerken
zijn niet nieuw. De seheepvaart wordt met
den dag drukker en de schepen hebben groo-
ter afmetingen dan 200 jaar geleden. De ge-
meentefinancien laten niet toe, dat al die ver-
ouderde kunstwerken gebracht worden in den
staat voor het tegenwoordig gedoe.
En daarom mijns inziens die verordening
door B. en W. voorgesteld, gehoord de inge-
kemen ambtsberichten. Dat die verordening
onprettig is voor belanghebbenden spreekf
vanzelf, elke verordening is opzichzelf niet
plezierig, maar daarom kan men maar niet
zco zeggen't is noodig. Stel eens voor, heer
Duinker, dat er een verordening gekomen
zou zijn: het is met schepen grooter dan 100
kub. Meter verboden hier in te varen. En
daar is in Alkmaar nog geen sprake van, af-
gezien de breedte der bruggen natuurlijk.
De heer Duinker vraagt mij om bewijzen
dat de schroef schade toe kan brengen. Nu,
heer Duinker, als u de wijsneid zou wil'en
gebruiken welke ik u toedenk en eens ging
informeeren, of het Hoofdbsstuur der Ver.
„Schuttevaer", bij het Departement van Wa-
terstaat, hoe groot de sommen zijn welke be-
steed zijn om de schade te herstellcn, veroor-
zaakt door het draaien van de schroef, zou u
wel anders spreken.
De naleving van de verordening zal
mijns inziens voor een groot deel afhan-
gen van de gedragingen der schippers. De
heer Duinker is wel bekend met de Rijksre-
glementen en dat valt zeer zeker nog a! mee.
Verder heb ik bij ondervinding, dat de wijzi-
zingen in de Scheepvaartreglemeten de laat
ste 25 jaren aangebracht, getoetst zijn aan de
practijk, m. a. w. noodzakelijk zijn gebleken,
en als zoodanig beschouw ik ook de verorde
ning, voorgesteld door B. en W. van Alk
maar. Flet gaat maar niet aan om zondei
eenigen grond te zeggen die verordening is
niet noodig. Dat heeft de heer Broersma ge-
daan voor gedeelten walmuur, welke z. i.
ziens in orde waren, om't draaien der schroef
te weerstaan, echter niet voor de geheele
vaarweg langs walmuren. De heer Duinker
heeft mij dus niet overtuigd en mijn meening
is nog onveranderd- en wol deze, dat het ge-
meentebstuur van Alkmaar deze verordening
niet heeft voorgesteld om de schippers on-
aangenaam te zijn, maar om redenen welke
zij bepaald noodzakelijk hebben gevonden.
Bij voorbaat mijn dank voor de plaatsing,
J. KLOET.
Brugwachter v. d. Friesche draaibrug.
Alkmaar, 14 Januari 1928,
Gcachte Redactie.
Met volkomen instemming las ik Uw
hoofdartikel in uw geacht blad van heden,
getiteld: „Op den verkeerden weg".
Omdat ik gaarne wil medewesrken het Ge-
meentebestuur alhier van „de dwalingen
zijns weegs" te bekeeren, geef ik het in era-
stige overweging, kennis te nemen. van de
artikelen op zijn terrein geschreven in hel
dagblad „De Telegraaf" door niemand min
der dan Dr. A. R. Zimmerman, oud-burge-
meester van Rotterdam. In het avondblad
van „De Telegraaf" van 13 dezer (2e blad)
staat een beschouwing van zijn hand geti
teld: „De grootste sociale Voorziening", die
in groote lijnen de fouten aangeeft, waar-
door de enorme belastingen in vele gemeen.
ten onfstaan. Waarschijnlijk is zelfs voor ons
Stadsbestuur daaruit nog wel eenige leering
te trekken.
Met dank voor de plaatsing.
Hoogachtend,
CARL W. VISSER.
Alkmaar, 14 Jan. 1928.
Mijnheer de Redacteur.
Mag ik U beleefd voor onderstaande een
plaatsje verzoeken in Uw veel gelezen blad,
zulks naar aanleiding van de vermoedelijik
spoedig te openen autobusdienst „Alkmaar—
Helder." Bij voorbaat reeds mijn beleefden
dank.
Wij, autobuschauffeurs, voelen meer dan
iemand anders de groote verantwoordelijk-
heid welke op enze schouders wordt geladen.
Dagelijks toch worden door ons vele men
schen vervoerd, en wij, als chauffeurs, zijn
toch in zekeren zin voor deze menschenle.
vens aansprakelijk en worden door elk wel-
denkend mensch ook daarvoor verantwoorde*
lijk gesteld. Op welke wijze echter door som-
mige autobus-exploitanten dit verantwoorde-
lijkheidsgevoel bij ons wordt weggehaald,
moge blijken uit onderstaande werktijden,
welke wij, autobuschauffeurs, moeten maken.
Er zijn firma's b.v. de Firma Keetman te
Winkel, die zich niet ontzien hunne chauf
feurs werkweken te laten maken van 6 maal
16 uur of 96 uren per 6 dagen terwijl zij
na een dusdanige week nog eene dienst-Zon-
dag mogen opknappen van 18 uur of wel
van 6 uur v.m. tot 12 uur n.m. Is het te ver-
wonderen dat de chauffeurs bij genoemde
firma op dergelijke Zondagen meer machi-
naal hun werk doen en voor eventueele onge-
lukken die op zoo'n dag voorkomen, niet ver-
antwoordelijk kunnen worden gesteld? Ook
op de Berger autobussen schijnt zoo'n schit-
terende diensttijd voor de chauffeurs te zijn,
een diensttijd welke ons herinnert aan mid-
deleeuwsche slavenarbeid of eene knoetregee-
ring in Rusland.
Zou het met het oog op eene nieuwe auto-
busdienst AlkmaarHelaer, nu niet ge-
wenscht, ja zelfs noodzakelijk, zijn dat of
van gemeentewege of door de politie eenig
toezicht wordt uitgeoefend op dezen dienst?
Zou het tevens niet gewenscht zijn wanneer
het Gemeenebestuur van Alkmaar eens
standplaatsen ging weigeren aan autobus-
houders, die op zulk een wijze, als bovenom-
schrevene, het leven hunner passagiers in de
waagschaal stellen?
Is dit niet iets voor onzen S.D.A.P.schen
wethouder Westerhof, iemand wien toch het
uitmergelen van deze arbeiders ter harte
meet gaan? Wij, autobuschauffeurs, hopen
op een beteren tijd en voor ons en voor onze
passagiers. Of moet soms eerst hier een bus
te water rijden met achter het stuurrad een
oververmoeide, slapende chauffeur.
Veel, heel veel heeft men gedaan voor een
veilig verkeer. Keuring na keuring wordt
gehouden, chauffeur en bus zijn daaraao
onderhevig en dit wordt door ons ook ten
zeerste gewaardeerd.
Doch wanneer men niet begint een eind tf
maken aan de lange arbeidstijden der auto
buschauffeurs dan zullen toch levens van
passagiers de prijs zijn waarvoor deze ar-
beidsverkorting zal worden gekocht.
En publiek en Overheid zijn gewaar-
schuwd.
Dankend voor de plaatsruimte.
C. SMIT, v
Autobuschauffeur te Alkmaar.
(Ook wij zullen het toejuichen wanneer dez«
chauffeurs onder de Arbeidswet gebracht
kunnen worden. Als een bakkersknecht op
Sint Nicolaasdag een kwartier vroeger dan
anders begint doet de politie bezorgd
voor zijn gezondheid een inval en maakl
proces-verbaal op.
Wij weten wel, dat dit wettelijk allemaal
in den haak is, maar is het niet onverant-
woordelijk, dat autobuschauffeurs, aan wie
toch het leven van talrijke passagiers toever-
trouwd wordt, zoo lang mogen werken, daf
zij menig-maal half slapend achter het stuur
rad zitten?
Red. Alkm. Crt.)1
Clara, verontwaardigd: „Kijk nou eens wat r.adeav -
met eens good gonpeg voor een_hj;idgejcrLs0
als gevolg van slechte
spijsvertering, za! spoe-
dig verdwijnen na ge-
bruik van Foster s Maag-
pillen. hct laxeermiddel
bij uitnemepdheid.
Alom verkrijgbaar a f 0.65 per flacon.
s