lltnirschi Coarant. In en om de hootdstad. No. 60 1928 Hontferd derligste Jaar^ang, XaierfSasff I© Naart. Ra&ii®»Bi©eScje l Zondag 11 Maart. Hilversum, 1060 M. 10.30 V. P. R. O.-uit- zending, in de Ned. Herv. kerk te Naarden. Voorganger Ds. H. H. Dorgelo: Levensstor- nien H. V. P. Schoonderbeek, organist. Mej. T Bierma, sopraan. Hot Naarder kerkkoor onder leiding van H. V. P. Schoonderbeek. 12.30—2.Lunchmuziek door het Trio Rentmeester. W. Rentmeester, viool B. van der Horst, cello. H. Swart, piano. 2.15 Inter nationale voetbalwedstrijd Nederland— Erigie. Ui'tgezonden uit het Stadion te Am sterdam. Verslag van een ooggetuige. In de pauze's Harmoniemuziek. 4.40—6 Koor- concert door-de Kon. Zangver. „Caecilia Den Haag, Dir H van der Berg Mevr. N. van Es, zang. Hr. N. Cremer, cello. 6.10— 7 15 Dinermuziek door het Omroep-orkest. 8 Uuursiag. Pers- en spcrtberichten. 8.10 Briigisch Concert door het Utrechtsch Stede- lijk Orkest onder leiding van Evert Cornelia. In de pauze een praatjc van Wies Moons, ever: Kuhstleven in Belgif. Htiizen, 1950 M. (Tusschen 4.— en 6. 341 M8.30—9.30 N. C. R. V. Morgenwij- ding. Ds. Joh. van Petegem, Pred. der Vrije Gem Hilversum. Gem. Zangkoor „Imma- nuel." 10.30 K. R. O. Dienst in de kerk van het H. Hart van Jezus te Schiedam. Het Gem. kerkkoor onder leiding van J. van Oostrum. Uitgevoerd wordt de 17de Mis en 2de Kyne en na afloop het Attende Domine, alles in streng Gregoriaansch zonder begeleiding. Predikatie door Pastoor J. B. W. M. Moliler, naar aanl-eiding van; passer invemt sibi do- mum" „De musch vindt zich eene won-ing 12 30 Tijds 12.30—1.30 Lunchmuziek door het trio „Winkels" P. Lustenhouwer, piano. H. Scholl, viool. O. Hendriks, cello. 1.30— 2 15 Godsdienstonderricht voor ouderen door D Bont, leeaar aan het Seminarie Hageveld, Heemstede. 2.30—4.— Aansluiting van het Concertgebouw te Afnsterdam. Het Concert- ftebouw-orkest onder leiding van Dr. Wililem Mengelberg. Solist: Walter Rummel, piano. 4„5._- Ziekenuurtje met medewerking van Mej. Nuwenhuis van der Rijst. 5.50 N. C. R. V. Dienst in de Geref. kerk te Amsterdam (Zuid.)Voorganger: Ds. J. J. Buskes Jr. 1. Orgel. 2. Zingen Ps. 145 6. 3. Votum en Ze^en 4. Lezen van de Geloofs-belijdenis. 5. Zingen Ps. 146 8. 6. Gebed. 7. Zingen Ps. 145 3 en 5. 8. Lezen 1 Timoth. 6:6 tot 16. 9. Preek: De strijd om het bestaan. Teks-t: Spreuk. 30 8 en 9. 10. Zingen Ps. 119 8. 11. Vervolg Preek. 12. Gebed. 13. Gebed ctes Heeren: 5. 14. Zegen. 15. Orgelspel. 7.30— 8.K. R. O. Bijbe'exegese door prof. Dr. R. Jansen O. P.' van den Keizer Karel Uni- versiteit te Ni.jmegen. 8.— Concert en opera- avond. Mej. D. Kuyt, sopraan. G. v. d. Berk, tenor. E. van der Ploeg, bariton. K. R. O.- erkest onder leiding van M. van der Ende. Spreker: P. J. Spoorenberg uit Tie! namens de Alg. R. K. Werkgeversver.Wederkeerig vertrouwen. 10.30 Persberichten. 10.4-5 Epi tope; onder leiding van Jos. H. Picckers. Daventry, 1600 M. 3.50 Concert door de Militaire band en E. Cruickshank, alt. A. Burch, bariton. 5.40 Voorlezing uit het Oude Testament 5.50—6.05 Religieuse toespraak door Father Lhande. 8.15 Klokkenge'ui. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoprcep. 9.10 V/eerberichi en nieuws. 9.25 Belgiscb Nati-o- naal programma. Het Symphonie-orkest. 9.50 Lezing: Belgium in fifteen minutes. 10.05 Concert. Orkest en Sollowav, viool. 10.25 Keorzang door de St. Royale „La Legia" (Uit Luik). 10,55 Epiloog. 11.0511.25 The silent Fellowship. Parijs „Radio-Parts", 1750 M. 12.20 Reli gieuse muziek en preek. 1.052.10 Ork-est- concert. 5.20 Vastenpreek. 8.35 Circus Radio- Paris. 9.05—11.20 Dansmuziek. Jazzband Cazes. Langenberg, 469 M. 8.209.20 Evan-g. Morgenwijding. 1111.50 Beethoven's pianosonates. 12.20—1.50 Concert door het solo-kwartet. 3.054.05 Voetbalwedstrijd LuxemburgWcst-Duitschland. 4.205.20 Belgische muziek en declamaties. 5.20—6.20 Lihirgische Passiemuziek. Het Dcmkoor van Keulen. 7.35 Vroo-lijke avond. Th. Gymnich Hollmann, sopraan. K. Hansen, sopraan. H. Guermanowa, alt. F. MullerRaven, tenor. H. Holwe, bariton H. Mertens, bas. Wera-g- crkest. Daarna tot 11.20 Dansmuziek. Konigswusterhausen, 1250 M. Zeesen 8.20 Morgenwijding. 10.50 Concert. Orkest en solisten, sopraan en tenor. 3.505.20 Con cert. Dominator-orkest. 7.50 Belgische avond. Werken van Belgische componisten door orkest. 9.50—11.50 Dansmuziek. Hamburg, 395 M. 8.35 Morgenwijding 10.50 Ochtendconcert. 12.25 Mandclinecon- eert. 1.35 Orgel-inwijding in de St. Joseph- kerk. 3.20 Mondharroonikaconcert. 4.50 Or- kestconcert. 7.20 Belgische avond. Orkest en solisten, sopraan, tenor en declmaatie. 10.50 —11.50 Dansmuziek. Brussel, 509 M. 3.205.20 Pcpulair or- kestconcert. 8.35 Belgisch Concert. 9-20 So- listenconcert in Luik. Orkest (85 musici). Mme. Fassin, zang. 10.35 Skuiten. Mao.ndog, 12 Maart. Hilversum, 1060 M. 12.Politieberichten. 12.302.-Lunchmuziek door het Trio Grceneveld. D. Groeneve'd, viool. A. van Leeuwen, cello. P. Jcchemse, piano. 4.40 5 55 Kinderuurtje order leiding van Mevr. Ant. van Dijk. 6.7.15 Dinermuziek dcor bet Trio-Renimeester. 7.15—7.45 Engelsche les voor beginners. 7.45 Politieberichten. 8.05 --y.15 Een vroolilk programma. Kees Pruis, humorist. Het Omroep-orkest onder leiding ysn Treep. 9.159.45 Indische praat- i<3. jcfi Koning: Curieuse vertellingen uit w-ven ifhepmsche rassen. 9.45 Voort- 'f"ing concert. H. Zwaand, Chansonnier. ic. ,n ?Er' cithervirtuoo3. Omroep-orkest. te'rt rs^eric^^en- 10.20 Voortzetting con- 34/ M. (Na 6 aur 1950 M.) rf i n Orgelconcert door ^r?ake, organist der Oranjekerk te Awsterdftsn. 4.-5Ziekenuurtje. JD». L. Oranje, Geref. rrecl. 7.—7.30 Engelsche con- versatieles. 7.308.Spr.: Ds. B. J. C. Rijnders, Zendingsdirecteur te Rotterdam: Groote oogst. 8.Concert op Urk. Spr.: Ds. J. J. Bouwman en de Edelachtbare Heer A. Gravestein, Burgemeester van Urk. De fan fare „Adrianus Valerius". Dir. G. Snoek Chr. Gem. Zangvereeniging „Excelsior", dir. T. Kramer, Visschersmannenzangvereeniging „HaDeluja", directeur K. de Boer. Rede door den burgemeester; Urk en zijn bewoners. Rede van ds. Bouwman: De stem des Heeren op de waferen. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11 20 Gramofoonmuzick. 12.20 Balladencon- cert, sopraan en bariton. 12.50 Dansmuziek. I.20—2.20 Orgelconcert. 2.50 Causerie. 3.20 Muziek. 3.35 Historische causerie. 3.4-0 Mu ziek. 3.50 Spaansche muziek voor sopraan met pianobegeleidirng. 4.20 Orkestconcert. 5.20 Lezing. "5.35 Kinderuurtje. 6.20 Dans muziek. 6:40 Berichten. 6.50 Nieuwsberich- ten. 7.05 Dansmuziek. 7.20 Lit. critiek. 7.35 Pianoconcert. 7.45 Fransche causerie. 8.05 Welsh'e volksliederen. M. Thomas, sopraan. 8.20 „De bruiloft van Figaro"Uit Keulen per kabel). 9.05 Concert. 9.20 Nieuws-berich- ten. 9.35 Lezing: King Amanul'iah. 9.50 Nieuwsberichten. 9.55 Variete. 112012.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 10.50— II.Concert. 12.50—2.10 Orkestco-ncert. 4.055.05 Liter, en muzik. matinee. 8.50 11 20 „De Bruiloft van Figaro", opera van Mozart. Langenberg, 469 ,Tf. 12.251.50 Orkest- concert. 5.20—6.20 Concert voor Cembalo en fluit. 7.20 „De bruiloft van Figaro", opera in 4 acten van Mozart. (Wordt ber-uitge- zonden door Daventry). Daarna tot 1L20 Dansmuziek. Konigswusterhausen, 1250 M. Zeesen 11.20—7.05 Lezingen en lessen. 7.20 ,,Ds Bruiloft van Figaro", opera van Mozart. 9.5011.50 Uit operetten. Orkest en I<. Konig, sopraan. Hamburg, 395 M. 5.15 Vroolijk orkest- ccncert. 6.20 Orkestconcert. 7.20 „Iphigenie auf Tauris", tooneelspel in 5 acten van Goethe. 11.20 Sluiten. Brussel, 509 M. 5.20—6.20 Trioconcert. 9.1510.35 Concert door de Kon. Harmonie in Luik. CCLXXVI. Amsterdam?s groote en kleine vaart. Daar ging een boot uit; van de HandGs- kadie vertroMcen, over het IJ langs de stad, zeewaarts heen. Gelukkig een gebeurtenis, die niets nieuws is voor Amsterdiamniersdage- lijks komen grootere of kkinere stoomschepen van ljuirurd'en hier aan of vertrekken van hiet om door de sluizen van onze voorhaven het ruime sop te kiezen. Maar de vorige week ging dan tooli een boot uit, die medr belang- stellintg trok dan zoovele andere de „Ghristiaan Huygens", het nieuwste, het grootste, het fraaiste schio van de vloot van de „Nederland", voer sta'tig door de wateren van het I J, cm de eerst r eis naar Indie te gaan maken. En lariigs de De Ruyterkade, en op de vele steigers w'ai"en toch ditmaal veel meet mmschen Mjeen, dan andere bij het ver- trek van zulk een zeekasteel het geval is; en op de Vcerponten was groota' belangstel'ling voor dit schip dan voor een ander en met trots, met reditmatigen trots keken de Am- sterdammers naar dit gevveldige vaartuig, zoo eiigenaardig reeds door dien, in vergelij- fclrog van die andtere „Ntederland'"-booten, klei nen, ineengedTcngen schcoreteenschip de „Cristiaan Huygens" ging uit, voor't eerst, een „parel" in de vloot va nde hoofdstad. Amsterdam modht er trotsch op zijn. Niet a1 ken omdat het schip zoo'n praehtvolle aarfc winst is voor de maatechappij, waaraan deze stad zuik een groot deel van haar bloei te danten hesft, maar bovenal, omdat het hier heelemaal gefcouwd is, door Nederlandsche ingenieurs, door Nederlandsche knnstenaars En wieder staat op die scheapsbouw'werf een nog grooter sohip op stapel, dat „Johan van Oldenbarneveld" zal heeten en aan dezdfde werf bouwt men thans nog meerdere booten voor de Paketvaart en andere ondernemingen er is work „aan den winkel", daargins over het IJ; er zijn zooveel honderden handen da- gelijte bezig, ook al heet het, dat de scheeps- fcouwers aan die schepen mi niet zulkc schat- ten wrdienen als veten zich soms Amorstelten cat het geval is, maar't is gelukkig, dat daar althans work is voor velen en Amsterdam als stad van scheepsbouw haar ouden, beprcef- d:en n-aam kan ophcuden. Wie thans met den trein Ocstwaarts reist of van het Ocsten dss lands komt, kan opmer- ken, dat die schetpsbouw van de hoofdstad zich wel degeiijik hceft verplaatst. Reeds in vroegcr ecu wen, met name in do 17£ eeuw, warcn Ocstcnburg en Wittenmirg en I<atten- burg de eiianden voor den sdrtepsbouw bij uitoemendheidcaar word-en de koopvaarders voor de Cosi-Indlsche Compagnie, de galjoe- nen voor's lands vloot, gefcouwd; diar hecft een Czaar Peter als schcepetimm-eiTnan ge- 1-esrd en gewerkt; een lange straat daar op Oostenfourg h-erinnert door zijn n-aam nog ar.n dien Russiachen heerscher. Later, vdel later, is de scheepstxiuw daar langs andere banen gegaan; in onzen tijd wend' de scheeps- bouw-maalschappij er opgericht, dk in sarr.rn- werking met de aatugrenzendfc fabrieken van Werkspoor menig kloek schip voor versdhil- lende sioomvaart-maa-ischappijenook voor onze marine, wist af te 1-evercn tot z-ekere grenzen, want de nog altijd zoo di-ep te oe- ,reuren afsluiting van het IJ en de heperkte docrgane^wijdte van Oosterdo-ksluis en sp-oor- wegbruig waren oorzaak, dat geen senepen fcwen een zekere breedte konden worden ge- fcouwd. En de nieuwe tijden eis-ciiten groo- ter-e sohep-en, diwongen tot he-t aa-nleggen van Sclh-eepsbouwhellin-gen aan den m/e-rkant van het IJ, aan open water. Daar kan men nu fcouwen zoo gro-ot als men wll en wann-eer over enkel-e jaren de nieuwste sluis te IJmui- den in voile aetie kan wezen, znllen de groot ste schep-en naar en uit zee tot ons kunnen kemen. Thans ziet de reizi-ger, die langs de oude werf van Oosten-burg spoort, dat de vrcegere werkloodsen de een na de ander ver- diwijnen; dat een geweidig groot terrain open komt en girds de werk-plaatsen van Werk spoor alleen nog overblijven. Wat zal met ae groote vriiget:omen terreinen gebeuren? Zullen cr ekiaien word-en aangelegd, hooge MIJNHARDT'S Hoofdpijn-Tabletten 60 ct. Laxeer-Tableften 60 ct. Zenuw-Tabletlen 75 ct. Staal-Tabletten 90 ct. Maag-Tabletten75 ct. Bij Apoth. en Drogisten huizen verrijzen? Beslist is dienaan-gaand'e nog niets en het is zelfs zoo onmogelijk niet, dat men er nog weder moderner werkruimte zal oprichten en kleinere schap-en, waarvoor de Oosterdo'ksluis geen beletsel zal wezen, daar in de toekomst zull-en worden g-ebouwd. Waardoor -dan het Oo-sterdok en de vaart er heen mat geheel verlaten zullen worden. Onlangs lcreeg ik toevallig onder de oogen een o-ude prent van dat -deel "van Amsterdam, diagteekenend uit het midden der vorige eeuw Zij toond-e het Oosterdok vol „Oostinje"- vaard-ers met zei'len- en vol binnenvaartsche- pen alles weg; er ligg-en niet veel vaartui- gen meer in het Oosterdok en aan dsn voor- maligen Buitenkant, die reeds sedert lang Prims Hendri'kkade beet. De geheele binnenvaart voor Amsterdam heeft zitih al lang verplaatst, is grootendeels te zien langs de De Ruyterkade. Ik gelo-of niet, dat vreemdelinigen er zoo heel veel ko- med; ik geloof zelfs, dat veel Amsterdam- mers behalve dan natuurlijk diegenen, die dageSijks hun arbeid hebben aan den overkant van het I J, of elken dag als „binn«n stadsch f-orens" van den overkant naar de sta-d moe- ten komen voor hun w-erlc en 's avonds wee-r -huis-toe gaan er komen. Wat jammer is, want het is de moeite van een wandeiing of een een-cent-tramrit van het Stationsp'lein naar den achterkamt van het Centraal-Station waard1 om de bedrijvigheid langs al die bin- nenvaart-steigers te gaan aanschouwen em niet minder de bedrijvigheid op het altijd zoo mooie IJ. Vele memschen weten niet hoe groot die twee ver-diepingbooten zijn, die tegenwoor- dig op Zaandam varen; de tijden zijn al lang voorbij toen de Amsterdamm-er kon spreken van het Zaamdammer boot-je; de booten naar Kampen, naar Hoorn, naar de Lemmer varen er af; tal van groote -beurtsehepen liggen er gemeerd, bedrijvigheid gansch dten dag en een bedrijvigheid, die werkelijk het aan-zien wd waard is. Wie haar ziet en op de breed-e wateren die groote zeeschepen steads zi-et komen en gaan, begrijpt, dat bet vraagstuk van een goede, vlugge verbinding tusschen de be-ide IJ-oevers miiet door middel van een hnug op telossen zal zij iff) alleen een tunnel, verre toek-omst-muziek, of een goed pontver- keer kumnen baa-t b-rengem en men is nu reeds sedert geruimen tijd' aan den Oostkant der De Ruyterkade, bij dte brandweerkazerne, bezdg en groote sfeigers te bo-uwen., die dienst- baar zullen worden gemaa-kt voor de nieuwe, groote ponten, welke d-e gemeente in de vaart zal brengen en die zonder banaal te zijn werkelijk in een dirimjgen-de behoefte zullen voo-rziem, want inderd'aad, er zijn tijden van den dag, waarop het pomtverkeer, zooals dat op dit oogcmblik is, alsoluut onvoldoende moet worden genoemd. De binnenvaart van Amsterdam heeft zisch hoe 1-anger hoe meer aan de De Ruyterkade geeoncemtreerd. In vroegexe jaren was de scheepvaartdrukte in onze grachten heel wat belamgrijlker en heel wat bdlan-gwekkender dan thans het geval is. Toen lag het aan den Bui tenkant, aan de Oude Waal, steeds vol beurt- schippers toen in de dagen toen het Dam- rak nog niet aantgep-kmpt was lagen daar tal van schepen, nu maar zeer enkele; toen was de binnenschecpvaart aan den Binnen- Arnstel bij het Muntplein van groote beteeke- nis en die van de veren aan de Amstelo-evers tusschen Blauwburg en Hooge Sluis mede niet minder. Die dagen zijn voorbij. Zeker. men ziet er nog schepen en booten en er wor den nog beurtzaken gedaan, doch in de latere jaren is de binnenscheepvaart heel wat min der geworden, omd'at bet goederenvervoer, dat wel-eer voor het grootste deel door onze Amsterdamsche grachten en over onze vad'er- lamdische wateren ging, zich verplaats heeft naar het „vastelamd" van de hoofdstad. Ik heb er vroeger als eens o-p gewezen, dat dit binnenlandsche goederenvei-vo-er zich -hoofdzakelijk heeft geconcentreerd op den N. Z. Voorbu-rgwal.'ln die straat, met name tussdhen N. Z. Kolik en den Nieuwendij'k, kan men schier huis aan huis de kantoren en berg- ruimten van binnenlandsche expeditours vin- den; vrachtauto's staan er in de namiddag- uren in lange rij-en en laden de goederen, be- stemd voor Verschillende p-laatsen, diikwerf op kilometers afetand van de hoofdstad gelegen, goederen-, welke nog denzelfden avond in de plaatsen hunner bestemming worden afge- leverd. Daar kunnen onz-e beurtschippers, zelfs al hebben zij van hun vro-sgere trek- scbuifen reeds sedert jaren motor-boo ten ge- maakt, niet meer tegen op en men m-oet vree- zen, dat er een tijd zal kom-en, dat het gehe-ek goederenvervoer over het water tot schier nie- mendal meer zal zijn teruggebrariht. Wie dat g-oed wil beseffen geven zijn oogen maar eens de kost, wann-eer hij in den trein- van Am sterdam na-ar Haarlem spoort. Op de H-aar- lemrnor trekvaart, die in het midden der vori ge eeuw een der drukst bevaren wateren van ons land was, ziet men slechts sporadisch een vaartuig, terwijl langs dbn weg, -die de beide gtzL-oemide steden verbindt, gedurende gansch den dag de vrachtwagens elkander elk oogen Nik vtdgen. Als Amsterdam nu nog gebouwd zou moeten worden, zou men vermoedelijk heel wat minder grachten graven, die voor de scheepvaart het grootste deel harer beteekenis reeds sedert lang hebben ingeboet en n-og al leen over hebben gehouden haar historische en arfcistieke waarde. Maar o-p dien grond hebben ze dan oo'k alle recht behouden te blijven en moet men hoogst voorziditig zijn voor men er de schendende hand aan zal slaan. Er zijn er reeds zoov-ele gedempt, die best behouden hadden kunnen blijven, maar er zijn er ook, die van hun ouden luister zoo- veel hebben ingeboet, dat het ver lies er van vermoedelijk niet z-o-o heel zwaar zou wezen G-e weet, we hebben nu nog altijd den strijd over de vraag of een deel van het Rokin al dan niet waard is behouden te blijven; of de Vijzelgraoht al dan niet moet worden ge dempt, en het zal misschien nog lang duren voor beslist is, wie in dien strijd overwinnaars zullen zijn. Maar hoe dit alles ook zij, zoowel de groote ate de kleine vaart op Amsterdam hebben ge- weldige wijziging ondergaan; eerstgenoemde heeft aan beteefceois eteecte gewonnen, laatsri genoemde ondervindt de moeilijke tijden door het steeds toenemen-d landverke-er. SINI SANA. Bechfssaken VOOR DEN KANTONRECHTER. Zitting van 9 Maart. HET ONDLRSTE UIT DE KAN KREEG HIJ TOCH NIET. He-den werd de dagtaak begonnen met de voortzetting van de zaak togen den chauf feur F. K., uit Krommenie, die terecht had gestaan wegens het feit, dat hij op 18 Ja- nuari te Uitgeest geen nummerbewijs kon vertoo-nen. De opgave van K., dat de vorige eigenaar, Starrevdd, geweigerd had 't num merbewijs m-et de vrachtauto mede te geven, bleek op waarheid te berusten en derhalve werd het jonge mensch wel strafbaar ver- k'aard, -doch werd hem op grond van force' majeure geen straf op-gelegd. Inplaats echter _over te vloeien van dankbaarheid, vroeg de begena-digde nog of hij geen verg-oeding kreeg voor zijn geleden tijdverli-es, waarop hem stilzwijgend het gat van de d'eur werd gewezen. ,,'N LEKKER BAKKIE MELK" ZOU DE WIJZE KATER ZEGGEN. De 55-jarige veeh-ouder J. M. te Limmen stand terecht ter zake het feit, dat door cLn Keuringsdienst cp 12 Januari in den aanwe- zigen voorraad melk waren aangetroffen pathogene iniero organismen, welk vreeselijk wocrd zooveel beduidt als: voor de gezond- heid schadclijke afscheidingen van zieke mrikorganen, zoodat deze gei'nfecteerde melk voor de consumptie on-geschikt en- oudeugde- lijk moest worden verklaard. De vermenging was zelfs zoo sterk, dat zij voor een leek zeer goed was te onderschei- den. De verdachte ontkende echter van dezen tocstand kennis te hebben gvdragen, waarop de kantonrechter hem opmerkte, dat hi] niet gunstig staat aangeschxeven. Hij is alreeds v-cor een dergelijke zaak veroordreld en ook nu is weer een andere zaa-k tegen heni aan- hangig. De kantonrechter trok uit een en an der de conclusie, dat verdachte de beste broeder niet is. „Ik lic-b iets met m-ijn koeicn", zeide ver dachte, „wat het is weet ik niet, ik kan er niets aan doen, ik heb er alles al aan ge daan, maar het geeft niks. Zij hebben een ziekte aan de mel-korganen". -Js het bijvoegen van water ook zoo'n ziekte"?, vroeg d-e ambtenaar sarcastisch. „Dat heb nou met dut niks te maken", re- pliceerde. somber de verdachte. De ambtehaar noemde het feit zeer ernstig en requireerde 200 bo-ete of 100 dagen hcchtenis. Verdachte werd daarop direct ver- oordeeld tot 80 boe(e of 40 dagen hecht. HIJ WOU HET NIET WEZEN EN DAAROM WAS HIJ HET NIET! De 32-jarige kleine maar stevig gebouwde landbouwerszoon Jan M., te Akereloot, stond terecht omdat hij op 31 Januari des morgens 10.30 met schakels heeft gevischt in, door de firma Dil gepacht vischwater zonder ver- gunning van den eigenaar. Twee knechts van Dil, de heeren Glynis en Slier die dien m-or- gen met een bootje viaschende waren, hebben het feit geconstateerd. De verdache Jan heeft de vlucht gen can en over het land van zijn va- •der en de schakels aan den onderkant van een kikkersloot gew-orpen, altfaar zij door Slier en Glijnis zijn gevonden. Verdachte zeide dat er niks van waar is. Zij hebben rich in den persoon vergist. Een getuige a dccharge, de watermolenaar M., wiens landelijk gelaat wordt omlijst door een verwilderd ringbaar-dje. kon niet a-nders ver- klaren dan dat hij verd. op een anderen tijd bezig heeft gezien met mest kegelen, oftewel het slechten van faecalie hoopj-es. Op grond van zijn minder prettig optreden werd de straf wat verzwaard en gesteld op f 20 bcete of 20 dagen hechrenis, met ver- beurdverklaring van het scha-kelnet. Verdachte ging in appel dus is een hveede opvoering te wachten. BEWIJZEN DAT IEDER DIE ZICH OP STRAAT BEGEEFT, DE REGELS VAN DEN WEG TE KENNEN HEEFT Er worden heel wat processen-verbaal op- gemaak-t tegen wielrijders, die zonder nood- zaak den linkerkant 'van den weg berijden. 'n Hee.e seiie van dergelijke verkeereovertreders hadden zich dan ook op deze zitti-ng te ver- antwoorden. Prim-o -den bakkerekneehi A. Z., geboren te Castricum en aan het nutf'ge bakkersvak verbonden te Alkmaar. De Kantonrechter wenschte in verband met de nieuwheid van deze bepaling de stravoorloopig nog niet te zwaar te maken en veroordeelafe de 18-jarige delinquent tot 1.50 boete of I dag. De 30-jari-ge timmerman A. G. uit H-eiloo die op 1 Maart op -den Kennemer- straatwe-g door de m-otoragenten Wijn-berg en Volbeda ter zake een dergelijke overtreding was geverbaliseerd bewee.-de -dat hij tot dit links rijden was gedwongen, omdat hij eenigc voor rijdende voertuigen wilde voorbij rijden. In den stijl van zijn vak had verdachte een schetskaart mede-gehracht en hij wist het zoo- ver te brengen, dat de verba lis an ten telefo- nisch ter terechtritting wer-den opgeroepen. E>it bleek echter slechts uitstel van executie te zijn, -daar ook hier het vonnis luidde 1.50 boete of 2 dagen. Vervqlgens verscheen de 19-jari-ge stuca- doors dicip-el G. H. Z., -te Alkmaar, aan wien als linksrijden eveneens 1.50 boete of 2 dagen werd opgelegd. De 23-jarige aannemer J. H. te Alkmaar, had evene-ens een schetskaart in het vuur ge- bracht. Hij b-eweerde tot linkschrijd-en te zijn gedwongen, omdat uit de garage Pouwels aan den Kennemerstraatweg een auto kwam rijden, terwijl op het rechtsche rijwiel- pad een handkar was achtergelaten. 'Deze zaak werd verder uitgesteld tot a.s. week ten- ein-de den agent Stor en den heer Pouwels alsnog als getuige te hooren. Ook een dergelijke zaak tegen den 49-jari- gen tuinder Mooij uit Limmen, die zich be- riep op noodzaak, om-dat hij om een stil- staande verkeersv/agen moest omrijden, zal a.s. week worden voortgezct. Als gemachtigde van zijn 21-jarigen zoon, een veelbeloovend Ioodtqetersleerhng, ver scheen zijn ioderdaad vauerlijken va-der H. L., 'n Alkmaarsch winkefier, om in zijn zoon'8 plaats geslachtofferd te worden en de 1.50 boete te betalen die den werk-eliiken schulde- naar weft! opgelegd Als slotnummer van deze afdealing link- sche motor en rijwielwet-overtreders verscheen nog de heer J. H. P. De 29-jarige adminis- trateur van een expeditie firma, die op de Laat uit voor zich kijkend betreffende een aantal spelende schoolkinderen de linkerzij-de van de straat had befietst werd eveneens ui+genoodigd 1.50 boete te betalen of eens kennis te maken met de verheerlijke theebc- schuitjes, die tegenwoordi-g in het huis van bewaring worden geserveerd. HET PAD DER DOORNEN. De 26-jarige negociant J. B., in een volks- lcgement „en pension", behoort ook tot de minder benijdenswaardige stervelingen, die door het noodlot zijn voorbestemd, als straat- venter hun kostgeld bijeen te moeten scharre- len. En deze branche wordt hier in Alkmaar, misschien soms terecht, niet gemakkelijk ge- maakt, daar de Peer C. van P. zeer schaarsch is met die vergunningen, ook bovenbedoelde B. behoorde steeds tot d-e afgewezenen en toen hij des ondanks het toch waagde zijn han- delswaar te koop te presenteeren op het Kerk- plein, bleef een proces-verbaal niet achfer- wege. Heden gevolg-d door een veroordeeling tot 2 boete subs. 2 dagen hechtenis. IS DE BERGER POST ZOO NONCHALANT. De mdfcrijder Pieter K-, uit Bergen, die voor 14 dagen werd veroordeeld tot 37 geld- boeten a 1 subs. 37 maal 1 dag hechtenis, omdat hij in een tijdsverloop van 37 weken geen rentezegeis had geplakt ten behoeve van zijn 24-jarige huishcudster C. M. Witte- brood, was tegen dit bij verstekgewezen von nis in verzet gekem-en en beweerde nu bij kris en kras, da-t hij geen waarsch-uwingec per post heelt ontvangen. Volgens opgaaf van den Arbeidsraad heeft Piet op 2 September en 9 November 1927 een dergelijke aanmaning cm bijtijds zegels te plakken, telkens bij aangeteekend schrijven, ontvangen en zijn deze aangeteekende stuk' ken te Bergen ontvangen en ten postkantore afgestempeid. Desniettegen-staande bleef ver dachte de ontvangst der kennisgeving ont> kennen, doch de kanto-nrecht-er bleef overtuigd van de schuld van verdachte en bekrachtigde het bij verstek gewezen vonnis. DE KOOPMAN IN OPGEZETTE VOGELS VEROORDEELD. De kantonrechter, heden uitspraak dcende in de zaak contra W. E., vogel-praeparateur te Zwc-jc, veroordfeelde hem tot 5 boete sub-sidiair 5 da-gen hechtenis. De kantonrech ter overwoog hierbij, dat bed-oelde opgezettf vogels moeten worden aangemerkt als huides van beschermde vogels, bij de Wet bedoeldj zoodat het vervoer en tot verkoop voorh-an- den hebben wel degelijk strafbaar is. De opgezcite vogels, in beslag g'encmen, zullen op last van den kantonrechter aan den winkelier, den heer H. P. de Graaf, worden terug gegeven. Een belangrijke beslis-sing, waartegen wel hooger beroep zal worden aangeteekend. SJtaef&ffifSMWs NED. VER. VAN HUISVROUWER Uitgaarrde van den Rijksvoorlichtingsdienst sprak gisteravond in „De Unie" voor de afd. Aikmaav van bovengenoemde vereen-iging de heer E_H. Hoek, hoofdleeraar aan de Rijlcs- Kweekschooi voor Schoenmakers te Waalwijk, over het enderwerp: „Ons Schoeisel, vriend of vijan-d. De bovenzaal was geheel bezet, toen de presidents der afd., cnevr. Eijina, de aanwe- zigen, in de eerste plaats den licer Hoek, ver- welkomde en met een enkel woord den spre ker inlcidde. De meeste mensch en, aldus spr., staan zeer onverscnillig tegenover hun sch-oeisel, wat m hun leven toch zoo'n belangrijke plaats inneemt cn dat den mensch tot vriend, doch core tot vijan-d kan zijn. nersi vertelde de h-eer Hcek het een en an der over het lichaarosdeel, dat door de schom wordt bekleed, n.l. de voet. Deze is als fun dament, zo-owel als voortbewegingsorgaan van het menschelijk lichaam, van zeer groot beiang. Duidelijke lantaarnplaatjes, welkcr ver- toomng echter nog a I moeilijkheden oplever- d'e, toonden vervolgens het uitwendige zoowel als h-et s-kelet van de voet, bestaande uit niet minder dan 28 verschillende beende- ren, bewogen door 33 spieren. De voetbeen- dert.n nebben overdwars en overlangs een bcogvormige stand, welke boog bij verzwal king cer spieren minder gewelfd word% wa* rdoor langzamerhand platvoeten staan. De voetwortel draait naar buiten loopt op den birmenkant van de voet. ncn kceren zich buitenwaarts, terwijl eigeniij.k „naasi" zijn voet komt te staan. i Naast platvoeten komen ook voor de z n kiompyo-eten, bij welke afwijiking d buiten I i ana der vo-et zakt en de teenen naar binnert gaan staan. Dit gebrek komt echter lang zoo vaak-mct voor als dat van de platvoeten, die. zo„a.s gezcgd, cntstaan door verzwakkingr Srh?1^ Vcel meer dan bii ons voorgl siacht treft men ze aan bij de teg.nwo-ordlgs mcnsch-heid. De oorzaak hiervan is, dat onze oeispieren, dooTdat men tegenwoordig wei- mg meer loopt, zwakker worden. In vooral one perioden, n.l. de eerste kinderjaren, de ypere jeugdleeftijd en dc middelbare leeftijd bestaat gevaar voor de vorming van deze af- wijtong. het best b-e-strijdt men dit door het 2" a!s £P,or,t *e g'^n beoefenen en door voetengymnastiek, maar de belangrijkste fac- Srehrek de,be?triiding van het platvoeten- gebrek is de hoedanigheid der schoen die nog maar al fe vaalc een vijan-d van onze yoct is. Mensch-en met sterke voeten vormen Hq5rtn!!fn naar L^11 voeten> zwakkc voeten schoen n WO n gc-vormd naar de De vorm der schoen dient ovcreen te stem- men met die van de vOet en de werking ha- rer spieren te ondersteunen. In de eerste SfiL"? ae llld ,aan alle kantcn door het schoeisel goed worden omsloten en gesteund, oaar een juiste stand d-er hiel verzakkino- der vceien voorkomt. Ook de middenvcetsbeendiek ren moeten goed omsloten zijn, terwijl de tee nen zich vrij en ongehinderd moeten kunnen bewegen. Bij de schoenen voor het dagelifks ^bruik mogxn de hakken niet hooger zijn dan 2 tot 4 c.M. Hooge hakken zijn slechts oi.l ealcnschoenen geoorloofd. Al h«t confecbeschoeisel schiet evenweJ m een of ancfer opzicht aan bovenstaande ei- achen te kort en dient dan oak eea groote ont- men tee- men

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 9