lltnirschi Coarant.
In en om de hootdstad.
No. 60 1928
Hontferd derligste Jaar^ang,
XaierfSasff I© Naart.
Ra&ii®»Bi©eScje
l Zondag 11 Maart.
Hilversum, 1060 M. 10.30 V. P. R. O.-uit-
zending, in de Ned. Herv. kerk te Naarden.
Voorganger Ds. H. H. Dorgelo: Levensstor-
nien H. V. P. Schoonderbeek, organist. Mej.
T Bierma, sopraan. Hot Naarder kerkkoor
onder leiding van H. V. P. Schoonderbeek.
12.30—2.Lunchmuziek door het Trio
Rentmeester. W. Rentmeester, viool B. van
der Horst, cello. H. Swart, piano. 2.15 Inter
nationale voetbalwedstrijd Nederland—
Erigie. Ui'tgezonden uit het Stadion te Am
sterdam. Verslag van een ooggetuige. In de
pauze's Harmoniemuziek. 4.40—6 Koor-
concert door-de Kon. Zangver. „Caecilia
Den Haag, Dir H van der Berg Mevr. N.
van Es, zang. Hr. N. Cremer, cello. 6.10—
7 15 Dinermuziek door het Omroep-orkest.
8 Uuursiag. Pers- en spcrtberichten. 8.10
Briigisch Concert door het Utrechtsch Stede-
lijk Orkest onder leiding van Evert Cornelia.
In de pauze een praatjc van Wies Moons,
ever: Kuhstleven in Belgif.
Htiizen, 1950 M. (Tusschen 4.— en 6.
341 M8.30—9.30 N. C. R. V. Morgenwij-
ding. Ds. Joh. van Petegem, Pred. der Vrije
Gem Hilversum. Gem. Zangkoor „Imma-
nuel." 10.30 K. R. O. Dienst in de kerk van
het H. Hart van Jezus te Schiedam. Het Gem.
kerkkoor onder leiding van J. van Oostrum.
Uitgevoerd wordt de 17de Mis en 2de Kyne
en na afloop het Attende Domine, alles in
streng Gregoriaansch zonder begeleiding.
Predikatie door Pastoor J. B. W. M. Moliler,
naar aanl-eiding van; passer invemt sibi do-
mum" „De musch vindt zich eene won-ing
12 30 Tijds 12.30—1.30 Lunchmuziek door
het trio „Winkels" P. Lustenhouwer, piano.
H. Scholl, viool. O. Hendriks, cello. 1.30—
2 15 Godsdienstonderricht voor ouderen door
D Bont, leeaar aan het Seminarie Hageveld,
Heemstede. 2.30—4.— Aansluiting van het
Concertgebouw te Afnsterdam. Het Concert-
ftebouw-orkest onder leiding van Dr. Wililem
Mengelberg. Solist: Walter Rummel, piano.
4„5._- Ziekenuurtje met medewerking van
Mej. Nuwenhuis van der Rijst. 5.50 N. C.
R. V. Dienst in de Geref. kerk te Amsterdam
(Zuid.)Voorganger: Ds. J. J. Buskes Jr. 1.
Orgel. 2. Zingen Ps. 145 6. 3. Votum en
Ze^en 4. Lezen van de Geloofs-belijdenis. 5.
Zingen Ps. 146 8. 6. Gebed. 7. Zingen Ps.
145 3 en 5. 8. Lezen 1 Timoth. 6:6 tot
16. 9. Preek: De strijd om het bestaan. Teks-t:
Spreuk. 30 8 en 9. 10. Zingen Ps. 119 8.
11. Vervolg Preek. 12. Gebed. 13. Gebed ctes
Heeren: 5. 14. Zegen. 15. Orgelspel. 7.30—
8.K. R. O. Bijbe'exegese door prof. Dr.
R. Jansen O. P.' van den Keizer Karel Uni-
versiteit te Ni.jmegen. 8.— Concert en opera-
avond. Mej. D. Kuyt, sopraan. G. v. d. Berk,
tenor. E. van der Ploeg, bariton. K. R. O.-
erkest onder leiding van M. van der Ende.
Spreker: P. J. Spoorenberg uit Tie! namens
de Alg. R. K. Werkgeversver.Wederkeerig
vertrouwen. 10.30 Persberichten. 10.4-5 Epi
tope; onder leiding van Jos. H. Picckers.
Daventry, 1600 M. 3.50 Concert door de
Militaire band en E. Cruickshank, alt. A.
Burch, bariton. 5.40 Voorlezing uit het Oude
Testament 5.50—6.05 Religieuse toespraak
door Father Lhande. 8.15 Klokkenge'ui. 8.20
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoprcep. 9.10
V/eerberichi en nieuws. 9.25 Belgiscb Nati-o-
naal programma. Het Symphonie-orkest. 9.50
Lezing: Belgium in fifteen minutes. 10.05
Concert. Orkest en Sollowav, viool. 10.25
Keorzang door de St. Royale „La Legia"
(Uit Luik). 10,55 Epiloog. 11.0511.25
The silent Fellowship.
Parijs „Radio-Parts", 1750 M. 12.20 Reli
gieuse muziek en preek. 1.052.10 Ork-est-
concert. 5.20 Vastenpreek. 8.35 Circus Radio-
Paris. 9.05—11.20 Dansmuziek. Jazzband
Cazes.
Langenberg, 469 M. 8.209.20 Evan-g.
Morgenwijding. 1111.50 Beethoven's
pianosonates. 12.20—1.50 Concert door het
solo-kwartet. 3.054.05 Voetbalwedstrijd
LuxemburgWcst-Duitschland. 4.205.20
Belgische muziek en declamaties. 5.20—6.20
Lihirgische Passiemuziek. Het Dcmkoor van
Keulen. 7.35 Vroo-lijke avond. Th. Gymnich
Hollmann, sopraan. K. Hansen, sopraan. H.
Guermanowa, alt. F. MullerRaven, tenor.
H. Holwe, bariton H. Mertens, bas. Wera-g-
crkest. Daarna tot 11.20 Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. Zeesen
8.20 Morgenwijding. 10.50 Concert. Orkest
en solisten, sopraan en tenor. 3.505.20 Con
cert. Dominator-orkest. 7.50 Belgische
avond. Werken van Belgische componisten
door orkest. 9.50—11.50 Dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 8.35 Morgenwijding
10.50 Ochtendconcert. 12.25 Mandclinecon-
eert. 1.35 Orgel-inwijding in de St. Joseph-
kerk. 3.20 Mondharroonikaconcert. 4.50 Or-
kestconcert. 7.20 Belgische avond. Orkest en
solisten, sopraan, tenor en declmaatie. 10.50
—11.50 Dansmuziek.
Brussel, 509 M. 3.205.20 Pcpulair or-
kestconcert. 8.35 Belgisch Concert. 9-20 So-
listenconcert in Luik. Orkest (85 musici).
Mme. Fassin, zang. 10.35 Skuiten.
Mao.ndog, 12 Maart.
Hilversum, 1060 M. 12.Politieberichten.
12.302.-Lunchmuziek door het Trio
Grceneveld. D. Groeneve'd, viool. A. van
Leeuwen, cello. P. Jcchemse, piano. 4.40
5 55 Kinderuurtje order leiding van Mevr.
Ant. van Dijk. 6.7.15 Dinermuziek dcor
bet Trio-Renimeester. 7.15—7.45 Engelsche
les voor beginners. 7.45 Politieberichten. 8.05
--y.15 Een vroolilk programma. Kees Pruis,
humorist. Het Omroep-orkest onder leiding
ysn Treep. 9.159.45 Indische praat-
i<3. jcfi Koning: Curieuse vertellingen uit
w-ven ifhepmsche rassen. 9.45 Voort-
'f"ing concert. H. Zwaand, Chansonnier.
ic. ,n ?Er' cithervirtuoo3. Omroep-orkest.
te'rt rs^eric^^en- 10.20 Voortzetting con-
34/ M. (Na 6 aur 1950 M.)
rf i n Orgelconcert door
^r?ake, organist der Oranjekerk te
Awsterdftsn. 4.-5Ziekenuurtje. JD». L.
Oranje, Geref. rrecl. 7.—7.30 Engelsche con-
versatieles. 7.308.Spr.: Ds. B. J. C.
Rijnders, Zendingsdirecteur te Rotterdam:
Groote oogst. 8.Concert op Urk. Spr.: Ds.
J. J. Bouwman en de Edelachtbare Heer A.
Gravestein, Burgemeester van Urk. De fan
fare „Adrianus Valerius". Dir. G. Snoek
Chr. Gem. Zangvereeniging „Excelsior", dir.
T. Kramer, Visschersmannenzangvereeniging
„HaDeluja", directeur K. de Boer. Rede door
den burgemeester; Urk en zijn bewoners.
Rede van ds. Bouwman: De stem des Heeren
op de waferen.
Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst.
11 20 Gramofoonmuzick. 12.20 Balladencon-
cert, sopraan en bariton. 12.50 Dansmuziek.
I.20—2.20 Orgelconcert. 2.50 Causerie. 3.20
Muziek. 3.35 Historische causerie. 3.4-0 Mu
ziek. 3.50 Spaansche muziek voor sopraan
met pianobegeleidirng. 4.20 Orkestconcert.
5.20 Lezing. "5.35 Kinderuurtje. 6.20 Dans
muziek. 6:40 Berichten. 6.50 Nieuwsberich-
ten. 7.05 Dansmuziek. 7.20 Lit. critiek. 7.35
Pianoconcert. 7.45 Fransche causerie. 8.05
Welsh'e volksliederen. M. Thomas, sopraan.
8.20 „De bruiloft van Figaro"Uit Keulen
per kabel). 9.05 Concert. 9.20 Nieuws-berich-
ten. 9.35 Lezing: King Amanul'iah. 9.50
Nieuwsberichten. 9.55 Variete. 112012.20
Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 10.50—
II.Concert. 12.50—2.10 Orkestco-ncert.
4.055.05 Liter, en muzik. matinee. 8.50
11 20 „De Bruiloft van Figaro", opera van
Mozart.
Langenberg, 469 ,Tf. 12.251.50 Orkest-
concert. 5.20—6.20 Concert voor Cembalo en
fluit. 7.20 „De bruiloft van Figaro", opera
in 4 acten van Mozart. (Wordt ber-uitge-
zonden door Daventry). Daarna tot 1L20
Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. Zeesen
11.20—7.05 Lezingen en lessen. 7.20 ,,Ds
Bruiloft van Figaro", opera van Mozart.
9.5011.50 Uit operetten. Orkest en I<.
Konig, sopraan.
Hamburg, 395 M. 5.15 Vroolijk orkest-
ccncert. 6.20 Orkestconcert. 7.20 „Iphigenie
auf Tauris", tooneelspel in 5 acten van
Goethe. 11.20 Sluiten.
Brussel, 509 M. 5.20—6.20 Trioconcert.
9.1510.35 Concert door de Kon. Harmonie
in Luik.
CCLXXVI.
Amsterdam?s groote en kleine vaart.
Daar ging een boot uit; van de HandGs-
kadie vertroMcen, over het IJ langs de stad,
zeewaarts heen. Gelukkig een gebeurtenis, die
niets nieuws is voor Amsterdiamniersdage-
lijks komen grootere of kkinere stoomschepen
van ljuirurd'en hier aan of vertrekken van hiet
om door de sluizen van onze voorhaven het
ruime sop te kiezen. Maar de vorige week
ging dan tooli een boot uit, die medr belang-
stellintg trok dan zoovele andere de
„Ghristiaan Huygens", het nieuwste, het
grootste, het fraaiste schio van de vloot van
de „Nederland", voer sta'tig door de wateren
van het I J, cm de eerst r eis naar Indie te
gaan maken. En lariigs de De Ruyterkade, en
op de vele steigers w'ai"en toch ditmaal veel
meet mmschen Mjeen, dan andere bij het ver-
trek van zulk een zeekasteel het geval is; en
op de Vcerponten was groota' belangstel'ling
voor dit schip dan voor een ander en met
trots, met reditmatigen trots keken de Am-
sterdammers naar dit gevveldige vaartuig,
zoo eiigenaardig reeds door dien, in vergelij-
fclrog van die andtere „Ntederland'"-booten, klei
nen, ineengedTcngen schcoreteenschip de
„Cristiaan Huygens" ging uit, voor't eerst,
een „parel" in de vloot va nde hoofdstad.
Amsterdam modht er trotsch op zijn. Niet
a1 ken omdat het schip zoo'n praehtvolle aarfc
winst is voor de maatechappij, waaraan deze
stad zuik een groot deel van haar bloei te
danten hesft, maar bovenal, omdat het hier
heelemaal gefcouwd is, door Nederlandsche
ingenieurs, door Nederlandsche knnstenaars
En wieder staat op die scheapsbouw'werf een
nog grooter sohip op stapel, dat „Johan van
Oldenbarneveld" zal heeten en aan dezdfde
werf bouwt men thans nog meerdere booten
voor de Paketvaart en andere ondernemingen
er is work „aan den winkel", daargins over
het IJ; er zijn zooveel honderden handen da-
gelijte bezig, ook al heet het, dat de scheeps-
fcouwers aan die schepen mi niet zulkc schat-
ten wrdienen als veten zich soms Amorstelten
cat het geval is, maar't is gelukkig, dat daar
althans work is voor velen en Amsterdam als
stad van scheepsbouw haar ouden, beprcef-
d:en n-aam kan ophcuden.
Wie thans met den trein Ocstwaarts reist
of van het Ocsten dss lands komt, kan opmer-
ken, dat die schetpsbouw van de hoofdstad
zich wel degeiijik hceft verplaatst. Reeds in
vroegcr ecu wen, met name in do 17£ eeuw,
warcn Ocstcnburg en Wittenmirg en I<atten-
burg de eiianden voor den sdrtepsbouw bij
uitoemendheidcaar word-en de koopvaarders
voor de Cosi-Indlsche Compagnie, de galjoe-
nen voor's lands vloot, gefcouwd; diar hecft
een Czaar Peter als schcepetimm-eiTnan ge-
1-esrd en gewerkt; een lange straat daar op
Oostenfourg h-erinnert door zijn n-aam nog
ar.n dien Russiachen heerscher. Later, vdel
later, is de scheepstxiuw daar langs andere
banen gegaan; in onzen tijd wend' de scheeps-
bouw-maalschappij er opgericht, dk in sarr.rn-
werking met de aatugrenzendfc fabrieken van
Werkspoor menig kloek schip voor versdhil-
lende sioomvaart-maa-ischappijenook voor
onze marine, wist af te 1-evercn tot z-ekere
grenzen, want de nog altijd zoo di-ep te oe-
,reuren afsluiting van het IJ en de heperkte
docrgane^wijdte van Oosterdo-ksluis en sp-oor-
wegbruig waren oorzaak, dat geen senepen
fcwen een zekere breedte konden worden ge-
fcouwd. En de nieuwe tijden eis-ciiten groo-
ter-e sohep-en, diwongen tot he-t aa-nleggen van
Sclh-eepsbouwhellin-gen aan den m/e-rkant van
het IJ, aan open water. Daar kan men nu
fcouwen zoo gro-ot als men wll en wann-eer
over enkel-e jaren de nieuwste sluis te IJmui-
den in voile aetie kan wezen, znllen de groot
ste schep-en naar en uit zee tot ons kunnen
kemen. Thans ziet de reizi-ger, die langs de
oude werf van Oosten-burg spoort, dat de
vrcegere werkloodsen de een na de ander ver-
diwijnen; dat een geweidig groot terrain open
komt en girds de werk-plaatsen van Werk
spoor alleen nog overblijven. Wat zal met
ae groote vriiget:omen terreinen gebeuren?
Zullen cr ekiaien word-en aangelegd, hooge
MIJNHARDT'S
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Laxeer-Tableften 60 ct.
Zenuw-Tabletlen 75 ct.
Staal-Tabletten 90 ct.
Maag-Tabletten75 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
huizen verrijzen? Beslist is dienaan-gaand'e
nog niets en het is zelfs zoo onmogelijk niet,
dat men er nog weder moderner werkruimte
zal oprichten en kleinere schap-en, waarvoor
de Oosterdo'ksluis geen beletsel zal wezen,
daar in de toekomst zull-en worden g-ebouwd.
Waardoor -dan het Oo-sterdok en de vaart er
heen mat geheel verlaten zullen worden.
Onlangs lcreeg ik toevallig onder de oogen
een o-ude prent van dat -deel "van Amsterdam,
diagteekenend uit het midden der vorige eeuw
Zij toond-e het Oosterdok vol „Oostinje"-
vaard-ers met zei'len- en vol binnenvaartsche-
pen alles weg; er ligg-en niet veel vaartui-
gen meer in het Oosterdok en aan dsn voor-
maligen Buitenkant, die reeds sedert lang
Prims Hendri'kkade beet.
De geheele binnenvaart voor Amsterdam
heeft zitih al lang verplaatst, is grootendeels
te zien langs de De Ruyterkade. Ik gelo-of
niet, dat vreemdelinigen er zoo heel veel ko-
med; ik geloof zelfs, dat veel Amsterdam-
mers behalve dan natuurlijk diegenen, die
dageSijks hun arbeid hebben aan den overkant
van het I J, of elken dag als „binn«n stadsch
f-orens" van den overkant naar de sta-d moe-
ten komen voor hun w-erlc en 's avonds wee-r
-huis-toe gaan er komen. Wat jammer is,
want het is de moeite van een wandeiing of
een een-cent-tramrit van het Stationsp'lein
naar den achterkamt van het Centraal-Station
waard1 om de bedrijvigheid langs al die bin-
nenvaart-steigers te gaan aanschouwen em
niet minder de bedrijvigheid op het altijd zoo
mooie IJ. Vele memschen weten niet hoe groot
die twee ver-diepingbooten zijn, die tegenwoor-
dig op Zaandam varen; de tijden zijn al lang
voorbij toen de Amsterdamm-er kon spreken
van het Zaamdammer boot-je; de booten naar
Kampen, naar Hoorn, naar de Lemmer varen
er af; tal van groote -beurtsehepen liggen er
gemeerd, bedrijvigheid gansch dten dag en
een bedrijvigheid, die werkelijk het aan-zien
wd waard is. Wie haar ziet en op de breed-e
wateren die groote zeeschepen steads zi-et
komen en gaan, begrijpt, dat bet vraagstuk
van een goede, vlugge verbinding tusschen
de be-ide IJ-oevers miiet door middel van een
hnug op telossen zal zij iff) alleen een tunnel,
verre toek-omst-muziek, of een goed pontver-
keer kumnen baa-t b-rengem en men is nu reeds
sedert geruimen tijd' aan den Oostkant der
De Ruyterkade, bij dte brandweerkazerne,
bezdg en groote sfeigers te bo-uwen., die dienst-
baar zullen worden gemaa-kt voor de nieuwe,
groote ponten, welke d-e gemeente in de vaart
zal brengen en die zonder banaal te zijn
werkelijk in een dirimjgen-de behoefte zullen
voo-rziem, want inderd'aad, er zijn tijden van
den dag, waarop het pomtverkeer, zooals dat
op dit oogcmblik is, alsoluut onvoldoende
moet worden genoemd.
De binnenvaart van Amsterdam heeft zisch
hoe 1-anger hoe meer aan de De Ruyterkade
geeoncemtreerd. In vroegexe jaren was de
scheepvaartdrukte in onze grachten heel wat
belamgrijlker en heel wat bdlan-gwekkender dan
thans het geval is. Toen lag het aan den Bui
tenkant, aan de Oude Waal, steeds vol beurt-
schippers toen in de dagen toen het Dam-
rak nog niet aantgep-kmpt was lagen daar
tal van schepen, nu maar zeer enkele; toen
was de binnenschecpvaart aan den Binnen-
Arnstel bij het Muntplein van groote beteeke-
nis en die van de veren aan de Amstelo-evers
tusschen Blauwburg en Hooge Sluis mede
niet minder. Die dagen zijn voorbij. Zeker.
men ziet er nog schepen en booten en er wor
den nog beurtzaken gedaan, doch in de latere
jaren is de binnenscheepvaart heel wat min
der geworden, omd'at bet goederenvervoer,
dat wel-eer voor het grootste deel door onze
Amsterdamsche grachten en over onze vad'er-
lamdische wateren ging, zich verplaats heeft
naar het „vastelamd" van de hoofdstad.
Ik heb er vroeger als eens o-p gewezen, dat
dit binnenlandsche goederenvei-vo-er zich
-hoofdzakelijk heeft geconcentreerd op den
N. Z. Voorbu-rgwal.'ln die straat, met name
tussdhen N. Z. Kolik en den Nieuwendij'k, kan
men schier huis aan huis de kantoren en berg-
ruimten van binnenlandsche expeditours vin-
den; vrachtauto's staan er in de namiddag-
uren in lange rij-en en laden de goederen, be-
stemd voor Verschillende p-laatsen, diikwerf op
kilometers afetand van de hoofdstad gelegen,
goederen-, welke nog denzelfden avond in de
plaatsen hunner bestemming worden afge-
leverd. Daar kunnen onz-e beurtschippers,
zelfs al hebben zij van hun vro-sgere trek-
scbuifen reeds sedert jaren motor-boo ten ge-
maakt, niet meer tegen op en men m-oet vree-
zen, dat er een tijd zal kom-en, dat het gehe-ek
goederenvervoer over het water tot schier nie-
mendal meer zal zijn teruggebrariht. Wie dat
g-oed wil beseffen geven zijn oogen maar eens
de kost, wann-eer hij in den trein- van Am
sterdam na-ar Haarlem spoort. Op de H-aar-
lemrnor trekvaart, die in het midden der vori
ge eeuw een der drukst bevaren wateren van
ons land was, ziet men slechts sporadisch een
vaartuig, terwijl langs dbn weg, -die de beide
gtzL-oemide steden verbindt, gedurende gansch
den dag de vrachtwagens elkander elk oogen
Nik vtdgen. Als Amsterdam nu nog gebouwd
zou moeten worden, zou men vermoedelijk
heel wat minder grachten graven, die voor de
scheepvaart het grootste deel harer beteekenis
reeds sedert lang hebben ingeboet en n-og al
leen over hebben gehouden haar historische
en arfcistieke waarde. Maar o-p dien grond
hebben ze dan oo'k alle recht behouden te
blijven en moet men hoogst voorziditig zijn
voor men er de schendende hand aan zal
slaan. Er zijn er reeds zoov-ele gedempt, die
best behouden hadden kunnen blijven, maar
er zijn er ook, die van hun ouden luister zoo-
veel hebben ingeboet, dat het ver lies er van
vermoedelijk niet z-o-o heel zwaar zou wezen
G-e weet, we hebben nu nog altijd den strijd
over de vraag of een deel van het Rokin al
dan niet waard is behouden te blijven; of de
Vijzelgraoht al dan niet moet worden ge
dempt, en het zal misschien nog lang duren
voor beslist is, wie in dien strijd overwinnaars
zullen zijn.
Maar hoe dit alles ook zij, zoowel de groote
ate de kleine vaart op Amsterdam hebben ge-
weldige wijziging ondergaan; eerstgenoemde
heeft aan beteefceois eteecte gewonnen, laatsri
genoemde ondervindt de moeilijke tijden door
het steeds toenemen-d landverke-er.
SINI SANA.
Bechfssaken
VOOR DEN KANTONRECHTER.
Zitting van 9 Maart.
HET ONDLRSTE UIT DE KAN
KREEG HIJ TOCH NIET.
He-den werd de dagtaak begonnen met de
voortzetting van de zaak togen den chauf
feur F. K., uit Krommenie, die terecht had
gestaan wegens het feit, dat hij op 18 Ja-
nuari te Uitgeest geen nummerbewijs kon
vertoo-nen. De opgave van K., dat de vorige
eigenaar, Starrevdd, geweigerd had 't num
merbewijs m-et de vrachtauto mede te geven,
bleek op waarheid te berusten en derhalve
werd het jonge mensch wel strafbaar ver-
k'aard, -doch werd hem op grond van force'
majeure geen straf op-gelegd. Inplaats echter
_over te vloeien van dankbaarheid, vroeg de
begena-digde nog of hij geen verg-oeding
kreeg voor zijn geleden tijdverli-es, waarop
hem stilzwijgend het gat van de d'eur werd
gewezen.
,,'N LEKKER BAKKIE MELK"
ZOU DE WIJZE KATER ZEGGEN.
De 55-jarige veeh-ouder J. M. te Limmen
stand terecht ter zake het feit, dat door cLn
Keuringsdienst cp 12 Januari in den aanwe-
zigen voorraad melk waren aangetroffen
pathogene iniero organismen, welk vreeselijk
wocrd zooveel beduidt als: voor de gezond-
heid schadclijke afscheidingen van zieke
mrikorganen, zoodat deze gei'nfecteerde melk
voor de consumptie on-geschikt en- oudeugde-
lijk moest worden verklaard.
De vermenging was zelfs zoo sterk, dat zij
voor een leek zeer goed was te onderschei-
den.
De verdachte ontkende echter van dezen
tocstand kennis te hebben gvdragen, waarop
de kantonrechter hem opmerkte, dat hi] niet
gunstig staat aangeschxeven. Hij is alreeds
v-cor een dergelijke zaak veroordreld en ook
nu is weer een andere zaa-k tegen heni aan-
hangig. De kantonrechter trok uit een en an
der de conclusie, dat verdachte de beste
broeder niet is.
„Ik lic-b iets met m-ijn koeicn", zeide ver
dachte, „wat het is weet ik niet, ik kan er
niets aan doen, ik heb er alles al aan ge
daan, maar het geeft niks. Zij hebben een
ziekte aan de mel-korganen".
-Js het bijvoegen van water ook zoo'n
ziekte"?, vroeg d-e ambtenaar sarcastisch.
„Dat heb nou met dut niks te maken", re-
pliceerde. somber de verdachte.
De ambtehaar noemde het feit zeer ernstig
en requireerde 200 bo-ete of 100 dagen
hcchtenis. Verdachte werd daarop direct ver-
oordeeld tot 80 boe(e of 40 dagen hecht.
HIJ WOU HET NIET WEZEN EN
DAAROM WAS HIJ HET NIET!
De 32-jarige kleine maar stevig gebouwde
landbouwerszoon Jan M., te Akereloot, stond
terecht omdat hij op 31 Januari des morgens
10.30 met schakels heeft gevischt in, door de
firma Dil gepacht vischwater zonder ver-
gunning van den eigenaar. Twee knechts van
Dil, de heeren Glynis en Slier die dien m-or-
gen met een bootje viaschende waren, hebben
het feit geconstateerd. De verdache Jan heeft
de vlucht gen can en over het land van zijn va-
•der en de schakels aan den onderkant van een
kikkersloot gew-orpen, altfaar zij door Slier
en Glijnis zijn gevonden.
Verdachte zeide dat er niks van waar is.
Zij hebben rich in den persoon vergist. Een
getuige a dccharge, de watermolenaar M.,
wiens landelijk gelaat wordt omlijst door een
verwilderd ringbaar-dje. kon niet a-nders ver-
klaren dan dat hij verd. op een anderen tijd
bezig heeft gezien met mest kegelen, oftewel
het slechten van faecalie hoopj-es.
Op grond van zijn minder prettig optreden
werd de straf wat verzwaard en gesteld op
f 20 bcete of 20 dagen hechrenis, met ver-
beurdverklaring van het scha-kelnet.
Verdachte ging in appel dus is een hveede
opvoering te wachten.
BEWIJZEN DAT IEDER DIE ZICH OP
STRAAT BEGEEFT, DE REGELS
VAN DEN WEG TE KENNEN
HEEFT
Er worden heel wat processen-verbaal op-
gemaak-t tegen wielrijders, die zonder nood-
zaak den linkerkant 'van den weg berijden. 'n
Hee.e seiie van dergelijke verkeereovertreders
hadden zich dan ook op deze zitti-ng te ver-
antwoorden.
Prim-o -den bakkerekneehi A. Z., geboren te
Castricum en aan het nutf'ge bakkersvak
verbonden te Alkmaar. De Kantonrechter
wenschte in verband met de nieuwheid van
deze bepaling de stravoorloopig nog niet te
zwaar te maken en veroordeelafe de 18-jarige
delinquent tot 1.50 boete of I dag.
De 30-jari-ge timmerman A. G.
uit H-eiloo die op 1 Maart op -den Kennemer-
straatwe-g door de m-otoragenten Wijn-berg en
Volbeda ter zake een dergelijke overtreding
was geverbaliseerd bewee.-de -dat hij tot dit
links rijden was gedwongen, omdat hij eenigc
voor rijdende voertuigen wilde voorbij rijden.
In den stijl van zijn vak had verdachte een
schetskaart mede-gehracht en hij wist het zoo-
ver te brengen, dat de verba lis an ten telefo-
nisch ter terechtritting wer-den opgeroepen.
E>it bleek echter slechts uitstel van executie te
zijn, -daar ook hier het vonnis luidde 1.50
boete of 2 dagen.
Vervqlgens verscheen de 19-jari-ge stuca-
doors dicip-el G. H. Z., -te Alkmaar, aan wien
als linksrijden eveneens 1.50 boete of 2
dagen werd opgelegd.
De 23-jarige aannemer J. H. te Alkmaar,
had evene-ens een schetskaart in het vuur ge-
bracht. Hij b-eweerde tot linkschrijd-en te zijn
gedwongen, omdat uit de garage Pouwels
aan den Kennemerstraatweg een auto
kwam rijden, terwijl op het rechtsche rijwiel-
pad een handkar was achtergelaten. 'Deze
zaak werd verder uitgesteld tot a.s. week ten-
ein-de den agent Stor en den heer Pouwels
alsnog als getuige te hooren.
Ook een dergelijke zaak tegen den 49-jari-
gen tuinder Mooij uit Limmen, die zich be-
riep op noodzaak, om-dat hij om een stil-
staande verkeersv/agen moest omrijden, zal
a.s. week worden voortgezct.
Als gemachtigde van zijn 21-jarigen zoon,
een veelbeloovend Ioodtqetersleerhng, ver
scheen zijn ioderdaad vauerlijken va-der H. L.,
'n Alkmaarsch winkefier, om in zijn zoon'8
plaats geslachtofferd te worden en de 1.50
boete te betalen die den werk-eliiken schulde-
naar weft! opgelegd
Als slotnummer van deze afdealing link-
sche motor en rijwielwet-overtreders verscheen
nog de heer J. H. P. De 29-jarige adminis-
trateur van een expeditie firma, die op de
Laat uit voor zich kijkend betreffende een
aantal spelende schoolkinderen de linkerzij-de
van de straat had befietst werd eveneens
ui+genoodigd 1.50 boete te betalen of eens
kennis te maken met de verheerlijke theebc-
schuitjes, die tegenwoordi-g in het huis van
bewaring worden geserveerd.
HET PAD DER DOORNEN.
De 26-jarige negociant J. B., in een volks-
lcgement „en pension", behoort ook tot de
minder benijdenswaardige stervelingen, die
door het noodlot zijn voorbestemd, als straat-
venter hun kostgeld bijeen te moeten scharre-
len. En deze branche wordt hier in Alkmaar,
misschien soms terecht, niet gemakkelijk ge-
maakt, daar de Peer C. van P. zeer schaarsch
is met die vergunningen, ook bovenbedoelde
B. behoorde steeds tot d-e afgewezenen en toen
hij des ondanks het toch waagde zijn han-
delswaar te koop te presenteeren op het Kerk-
plein, bleef een proces-verbaal niet achfer-
wege. Heden gevolg-d door een veroordeeling
tot 2 boete subs. 2 dagen hechtenis.
IS DE BERGER POST ZOO
NONCHALANT.
De mdfcrijder Pieter K-, uit Bergen, die
voor 14 dagen werd veroordeeld tot 37 geld-
boeten a 1 subs. 37 maal 1 dag hechtenis,
omdat hij in een tijdsverloop van 37 weken
geen rentezegeis had geplakt ten behoeve
van zijn 24-jarige huishcudster C. M. Witte-
brood, was tegen dit bij verstekgewezen von
nis in verzet gekem-en en beweerde nu bij
kris en kras, da-t hij geen waarsch-uwingec
per post heelt ontvangen.
Volgens opgaaf van den Arbeidsraad heeft
Piet op 2 September en 9 November 1927 een
dergelijke aanmaning cm bijtijds zegels te
plakken, telkens bij aangeteekend schrijven,
ontvangen en zijn deze aangeteekende stuk'
ken te Bergen ontvangen en ten postkantore
afgestempeid. Desniettegen-staande bleef ver
dachte de ontvangst der kennisgeving ont>
kennen, doch de kanto-nrecht-er bleef overtuigd
van de schuld van verdachte en bekrachtigde
het bij verstek gewezen vonnis.
DE KOOPMAN IN OPGEZETTE
VOGELS VEROORDEELD.
De kantonrechter, heden uitspraak dcende
in de zaak contra W. E., vogel-praeparateur
te Zwc-jc, veroordfeelde hem tot 5 boete
sub-sidiair 5 da-gen hechtenis. De kantonrech
ter overwoog hierbij, dat bed-oelde opgezettf
vogels moeten worden aangemerkt als huides
van beschermde vogels, bij de Wet bedoeldj
zoodat het vervoer en tot verkoop voorh-an-
den hebben wel degelijk strafbaar is.
De opgezcite vogels, in beslag g'encmen,
zullen op last van den kantonrechter aan den
winkelier, den heer H. P. de Graaf, worden
terug gegeven.
Een belangrijke beslis-sing, waartegen wel
hooger beroep zal worden aangeteekend.
SJtaef&ffifSMWs
NED. VER. VAN HUISVROUWER
Uitgaarrde van den Rijksvoorlichtingsdienst
sprak gisteravond in „De Unie" voor de afd.
Aikmaav van bovengenoemde vereen-iging de
heer E_H. Hoek, hoofdleeraar aan de Rijlcs-
Kweekschooi voor Schoenmakers te Waalwijk,
over het enderwerp: „Ons Schoeisel, vriend
of vijan-d.
De bovenzaal was geheel bezet, toen de
presidents der afd., cnevr. Eijina, de aanwe-
zigen, in de eerste plaats den licer Hoek, ver-
welkomde en met een enkel woord den spre
ker inlcidde.
De meeste mensch en, aldus spr., staan zeer
onverscnillig tegenover hun sch-oeisel, wat
m hun leven toch zoo'n belangrijke plaats
inneemt cn dat den mensch tot vriend, doch
core tot vijan-d kan zijn.
nersi vertelde de h-eer Hcek het een en an
der over het lichaarosdeel, dat door de schom
wordt bekleed, n.l. de voet. Deze is als fun
dament, zo-owel als voortbewegingsorgaan
van het menschelijk lichaam, van zeer groot
beiang.
Duidelijke lantaarnplaatjes, welkcr ver-
toomng echter nog a I moeilijkheden oplever-
d'e, toonden vervolgens het uitwendige
zoowel als h-et s-kelet van de voet, bestaande
uit niet minder dan 28 verschillende beende-
ren, bewogen door 33 spieren. De voetbeen-
dert.n nebben overdwars en overlangs een
bcogvormige stand, welke boog bij verzwal
king cer spieren minder gewelfd word%
wa* rdoor langzamerhand platvoeten
staan. De voetwortel draait naar buiten
loopt op den birmenkant van de voet.
ncn kceren zich buitenwaarts, terwijl
eigeniij.k „naasi" zijn voet komt te staan.
i Naast platvoeten komen ook voor de z n
kiompyo-eten, bij welke afwijiking d buiten I
i ana der vo-et zakt en de teenen naar binnert
gaan staan. Dit gebrek komt echter lang zoo
vaak-mct voor als dat van de platvoeten, die.
zo„a.s gezcgd, cntstaan door verzwakkingr
Srh?1^ Vcel meer dan bii ons voorgl
siacht treft men ze aan bij de teg.nwo-ordlgs
mcnsch-heid. De oorzaak hiervan is, dat onze
oeispieren, dooTdat men tegenwoordig wei-
mg meer loopt, zwakker worden. In vooral
one perioden, n.l. de eerste kinderjaren, de
ypere jeugdleeftijd en dc middelbare leeftijd
bestaat gevaar voor de vorming van deze af-
wijtong. het best b-e-strijdt men dit door het
2" a!s £P,or,t *e g'^n beoefenen en door
voetengymnastiek, maar de belangrijkste fac-
Srehrek de,be?triiding van het platvoeten-
gebrek is de hoedanigheid der schoen die
nog maar al fe vaalc een vijan-d van onze
yoct is. Mensch-en met sterke voeten vormen
Hq5rtn!!fn naar L^11 voeten> zwakkc voeten
schoen n WO n gc-vormd naar de
De vorm der schoen dient ovcreen te stem-
men met die van de vOet en de werking ha-
rer spieren te ondersteunen. In de eerste
SfiL"? ae llld ,aan alle kantcn door het
schoeisel goed worden omsloten en gesteund,
oaar een juiste stand d-er hiel verzakkino- der
vceien voorkomt. Ook de middenvcetsbeendiek
ren moeten goed omsloten zijn, terwijl de tee
nen zich vrij en ongehinderd moeten kunnen
bewegen. Bij de schoenen voor het dagelifks
^bruik mogxn de hakken niet hooger zijn
dan 2 tot 4 c.M. Hooge hakken zijn slechts
oi.l ealcnschoenen geoorloofd.
Al h«t confecbeschoeisel schiet evenweJ
m een of ancfer opzicht aan bovenstaande ei-
achen te kort en dient dan oak eea groote
ont-
men
tee-
men