DAOBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De weg naar Bergen.
M
Oat h&t
W. H. H. PELS ZOON
WUIHANDEL.
No. 66
Honderd dertigste Jaargang.
0-2
0-2
2-0
2-<l
1-1
2-4
0-2
2-4
2-4
0-1
1-1
2-4
0-i
0-2
0-2
2-4
0-2
0-2
0-2
2-4
n l-i
2-4
Dif nttmmer besfaat uit 3 bfaden.
1928
1
r-r
Deze Conranl wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feesfdagen, nitgegeven.
ibonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 maanden voor Alluaaar /2.-—, franco door
let geheele Rijk /2.50.
Afzonderlijke en bevvljsnnmmera 5 cents.
mem
PRUS DER GEWONE ADVERTENTlfeNi
Per regel /0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsrufmfe.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en HandelfclJ^erQ f/h OiMb GOSTffRt KIOIll
Voordam C9.
G, H. KRAK.
Telef.nr, Administrate 3.
Telefoonnr. Redactie 33.
Hoofdredacteuri Tj. N» ADEMA*
ZATERDAO
Postgiro 37060.
VS MAART
ZIJ, DIE ZICH MET 1 APRIL A.S.
VOOR MINSTENS 3 MAANDEN OP
DIT BLAD ABONNEEREN, ONTVAN-
OEN DE TOT DIEN DATUM VER-
SCHIJNENDE NUMMERS FRANCO EN
GRATIS.
DE DIRECTIE.
Wij hebben vroeger al eens over lastige
everwegen geschreven, in het bijzonder in
.verband met den toestand bij den Bergerweg.
Sedert dien is er veel veranderd, maar de
overweg is er nog altijd, het rangeerterrein
is nog niet verplaatst en het ziet er ook niet
naar uit, dat dit binnen afzienbaren tijd zai
gebeuren.
Het eenige wat de Spoorwegen, hoofdzake-
liik op verzoek van den Bond van Bedrijfs-
autohouders, hebben toegezegd is, dat de
overweg niet langer dan zes minuten achter-
een gesloten zal blijven en wie, met het hor-
loge in de hand, een belangrijk grooteren
sluitingstijd constateert, zal verstandig doen
daarvan aan de Kamer van Koophandel hier
ter stede kennis te geven.
Door haar bemiddeling kan dan onder-
zocht worden of de overwegwachter al (fan
niet zijn boekje te buiten gegaan is.
Al is er dus wel wat verbeterd, in hoofd-
zaak is de oude toestand bestendigd gebleven.
Het is voor automobilisten en karrevoer-
ders allesbehalve prettig geruimen tijd voor
neergelaten afsluitboomen te moeten wach-
ten. Moet er slechts een trein passeeren, dan
schikt men zich gemakkelijker. Het is van al-
gemeen belang, dat het treinverkeer op de
minuut af geregeld blijft, de spoorwagen
fteeft nog overal den voorrang, waar het
ijzeren paard voorbijstuift wordt het straat-
verkeer gestremd en niemand zal zich daar-
over verwonderen of beklagen.
Daarom is het niet, dat dagelijks op den
Bergerweg de bestuurders van allerlei voer-
tuigen zoo ontevreden naar den machtigen
verkeersregelaar in het seinhuisje kijken.
Het is omdat nog altijd de dwaze toestand
bestaat, dat een gedeelte van een steeds
drukker wordenden weg als rangeerterrein in
gebruik wordt genomen. 1
Hoevele haastigen staan er niet dagelijks
stampvoetend naar den locomotief van een
lacaaltreintje te kijken, dat tergend lang-
zaam tot midden voor den overweg rijdt en
daar met een sehok blijft stilstaan. De ma
chinist steekt zijn hoofd eens gemoedelijk
naar buiten, de stoker neemt een hap van
zijn boterham en spoelt die Weg met een slok
slappe thee uit zijn keteltje, alles ten aan-
schouwe van twee rijen machtelooze chauf
feurs, die er naar hunkeren de maximum-
snelheid te overtreden om den verloren tijd
weer te kunnen inhalen.
De locomotief geeft een gilletje en stoomt
voorzichtig achteruit. De weg lijkt vrij, de
chauffeurs klimmen met een zucht van ver-
lichting weer achter het stuurrad, maar de
boomen blijven gesloten. Geduld is zulk een
schoone zaak en er is geen betere plaats om
het te beoefenen dan voor de afsluitboomen
van een rangeerterrein.
Het locomotiefje rijdt nog een paar keer
schijnbaar doelloos op en neer en juist als
®en alle hoop heeft opgegeven, krijgt de be-
dienaar van de afsluitboomen medelijden
met de nietige stervelingen, die niet in ijzeren
locomotieven rijden en laat de boomen om-
hoog zwaaien, tot even later hetzelfde spel-
letje opnieuw gaat beginnen.
Hoeveel verwenschingen heeft de trouwe
wachter al niet moeten _aanhooren als hij bo-
ven aan het trapje van zijn seinhuisje een
pijpje stond te rooken.
En toch is ook hij slechts een slachtoffer
der omstandigheden en zal hij zeker een der
meest enthousiasten zijn als in de toekomst
de treinen en het wegverkeer elkaar hier niet
®cer op hetzelfde niveau zullen kruisen.
Hot stihijnt er eindelijk van te zullen komen,
dat het verkeer op dit w'eggedeelte verbetering
®dergaan zal.
De Houtvaart wordt omgelegd1 en dat is al
stap in goede richting, althans voor het
verkeer te water, want wanneer het smalls,
su vejZan^en<ie en onbruikbare vaarwater
iw- overweg verlegd en verbreed
Wrdt, zal de scheepvaart op de E:gmonden
weer van beteetenis kunnen worden.
in verband daarmede zal het oude, onprac
scne bruggetje vlak achter den overweg
moeten verdwijnen en een paar honderd meter
eraer een nieuwe brug in den Bergerweg ge-
legd moeten worden.
r™ 1^""ohte ,paaT- en staalfundee-
4. waarover in de laatste raadszit-
J? astmgbetaler thans vol spanning het oog
L.u cl10^ °®dat de beer Dekker voor-
dat hii ze noe sterker, nog beter
en bovendien 15.000 goedkooper kan af-
leveren dan de diredeur van Gemeentewer-
ken.
Er liepen dezer dagon geruchten, dat men
niet alleen deze 15.000 maar het geheele
bedrag zou kunnen uitsparen, omdat het ver-
leggen van de Houtvaart en bet maken van
een nieuwe brug totaal overbodig zouden
zijn.
Nu de gemeente eigenaresse van het land
van den heer Buren is geworden, zou de
brug achteruit gebracht worden om aan deze
zijde van den overweg voldoende ruimte voor
een tunnel te laten, die naar men hoopt door
samenwerking van vele belanghebbenden in
de toekomst tot stand zal kunnen komen.
Maar de gemeente zou een nieuwen weg
geprojecteerd hebben vanaf het Slachthuis
op den Hddersche weg, langs den Fabrieks-
weg naar den Bergerweg. Die weg zou aan
de Bergensche zijde van d'en spoorweg uitko-
men en het overwegvraagstuk ter plaatse zou
daardoor veel van zijn beteekenis verloren
hebben.
Het wacihten bij de afsluitboomen zou hier-
door voor het snelverkeer uitgesloten zijn.
En daarnaast werd aan den nieuw gepro-
jecteerden Bergerweg herinnerd, die over den
spoorlijn bij de Lindelaan zou aansluiten.
Hier, waar geen rangeerterrein is, zou het
zelfs gemakkelijk zijn een viaduct te bouwen.
Meer en meer zou dus, naar men meende,
de bestaande overweg wel gemeden worden,
de behoefte aan een kostbare tunnel daar ter
plaatse zou verdwijnen en in verband daar
mede achtte men het verleggen van de Hout
vaart en het maken van een nieuwe brug van
40.000 absoluut overbodig.
Wij hebben naar deze plannen eens op het
bureau van Gemeentewerken geinformeerd
en zijn tot de conclusie gdkomen, dat het toch
niet raadzaam zou zijn, den toestand bij het
oude rangeerterrein on veranderd te laten.
Zeker zijn de plannen van een aftakking
langs Fabrieksweg en Heldersche weg in een
stadium, dat sledhts op de gelegenheid tot
uitvoering gewacht wordt, maar de bedoeling
is allenminst hiervan een weg voor bet snel-
verkeer te maken.
Daarvoor beschikt men op en'kele pun ten
sledhts over een te geringe wegbreedte en
bovendien is de overgang van Fabrieksweg
naar Bergerweg niet anders dan met een las-
tigen en gevaarlijken hoek mogelijk, dieelke
gedachte aan snelverkeer uitsluit.
Wel is er een ander project in teekening ge
bracht, maar door verschillende omstandig
heden zal dit vooreerst wel niet tot uitvoering
komen.
Het is dat van een breeden rijweg, geschikt
voor snel verkeer, vanaf het begin van den
Heldersche weg, redht langs de grens der ge
meente en bij het tweede bruggetje dat
a 11 e ro ngelukk i gste bru,ggetje op den Ber
gerweg uitkomend.
Dat is een weg, die goede beloften voor de
toekomst biedt.
En daarnaast is er dan nog het project,
dat het einde van de Lindelaan met een via
duct over die spoorlijn door een rechten en
breeden weg met den Bergerweg zal verbiii-
den.
Maar ondanks dit alles is het te voorzien,
dat zeer velen van de oude route gebruik
blijven maken.
De gemeente waakt niet alleen zorgvuldig
over onzen mooien Bcrgerhout, zij heeft
zich tevens belangrijke offers getroost om
bet Scharloo op de tegenwoordige breedte en
in den tegenwoordigen toestand te brengen,
zij zou het Westen van onze stad niet zoo
ruim geprojecteerd hebben, als zij er niet een
belangrijken doorgang bleef zien naar Ber-
g:n, Bergen aan Zee, de Egmonden en
Schoorl.
Wat er ook in de toekomst van een tunnel-
bouw moge komen, nu de gemeente het land
van den heer Buren bezit, is het alleszins br>
grijpelijk, dat zij haar deel van den bestaan-
den Bergerweg in zoo goed mogelijke. condi-
tie wil brengen.
Door verlegging van de Houtvaart herstelt
men het verkeer te water en door afbraak
van het ongelukkige bruggetje achter den
overweg en vervanging daarvan door een
nfeuwe op enkele honderden meters daarach-
ter gelegen, zal men den Bergerweg belang
rijk kunnen verbeteren en verbreeden.
Het wordt tijd, dat Alkmaar althans het
voorbeeld geeft dezen belangrijken verkeers-
weg niet meer in een desolaten toestand te
laten. Het dorpscachet dient er aan ontnomen
te worden, de gevaarlijke vonder-bruggetjes
zijn uit den tijd en zullen zoo spoedig moge
lijk moeten verdwijnen.
fee--
Bovendien zal het mogelijk zijn, na verleg
ging van de Houtvaart een belangrijke verbe-
tering in de tunnel voor voetgangers en
wielrijders aan te brengen.
Zooals iedereen bij ondervinding weet, is
ckit thans een gevaarlijke loopgraaf, met
kromme en steile toegangswegen, aan welker
uiteinde gewoonlijk een politieagcnt staat, die
er een dankbaar arbeidsveld kan vinden.
Is de Houtvaart ter plaatse gedempt en de
brug verwijderd, dan zal het mogelijk zijn
een rechten en gemakkelijken doorgang te
maken, misschien zelfs zoo breed, dat af-
stappen voor wielrijders niet meer noodzake-
lijk zou blijken.
Een vogel in de hand is beter dan tien in
de lucht.
Een gedempte Houtvaart, een verplaatste
brug en een gemakkelijke tunenl, die weldra
gereed kunnen zijn, zijn altijd nog beter dan
projecten op papier, die veel geld kosten en
dwars door grondgebied loopen, waarover
db gemeente nog geen zeggenschap heeft.
Wordt de nieuwe brug goedkooper dan
thans in den Raad voorgesteld is er
schijnt een goedkooper plan gereed te zijn
dan is te verwaehten, dat met betrekkelijk
geringe kosten het verkeer naar Bergen in
de naaste toekomst vlugger, gemakkelijker en
veiliger zal kunnen worden.
Wij hopen alleen nog maar, dat men zoo
spoedig met dat werk zal kunnen beginnen,
dat het d'rukkc seizoenverkeer er dezfen zo-
mer reeds de voordeelen van zal ondervin-
den.
Den Haag, 16 Maart 1928.
Na een afdeelingsvergadering, waarin de
jongste strafrechtontwerpen van minister
Donner zijn behandeld, is de Tweede Kamer
heden eerst om twee uur in openbare verga-
dering bijeen gekomen, maar zij heeft niet
onmiddellijk het onderwerp, waarbij zij den
vorigen dag was blijven steken, weder ter
hand kunnen nemen. De Voorzitter wilde na-
melijk eenige punten voegen bij de werk-
zaamheden welke nog voor het Paaschreces
moeten worden afgehandeld en nu was het
de vraag, of men alsnog algemeene beschou-
wingen zou houden over de Onderwijsbe-
grooting, welke men destijds wegens ziekte
van den betrokken minister had achterwege
gelaten. De begrootingscommissie had voor
gesteld deze nu maar te vergeten, doch toen
de heer Van Wijnbergen (R.K.) zulks voor-
stelde, kwam onmiddellijk de heer Albarda
(S. D. A. P.) er tegen op en nu zal de kwes-
tie Dinsdag a.s. nader onder de oogen wor
den gezien.
Daarna heeft de Kamer de behandeling
der wijziging der Ongevallenwet, strekkende
om aan fabriekseigenaars de gelegenheid te
geven om een eigen fabrieksarts aan te stel-
len, die een deel van het werk van den ge-
neesheer van de Rijksverzekeringsbank kan
overnemen en den arbeider, wien een ongeluk
is overkomen, niet enkel vlugger kan helpen,
maar ook tijdiger maatregelen kan nemen in
verband met zijn ongelukken-verzekering.
Het heeft amendementen geregend, maar ten
slotte is er niet veel van overgebleven, ver-
scheidene zijn ingetrokken, andere door de
regeering overgenomen, weer andere zonder
stemming goedgekeurd. In hoofdzaak is ech-
ter het regeeringsvoorstel vrijwel zonder
kleerscheuren er af gekomen, maar de soci-
aal-democraten, die aanvankelijk van het
voorstel bitter weinig wilden weten, omdat
zij in den fabrieksarts een agent van den
werkgever zagen, hebben ten slotte toch hun
verzet opgegeven, zoodat het voorstel er zon
der stemming kon doorgaan.
Toen heeft de Kamer zich verdiept in een
wijziging van de Arbeidswet, waarvan de
strekking is het mogelijk te maken, dat kin-
deren van dertien jaar, dus op een leeftljd,
dat zij nog niet te werk mogen worden ge-
steld in een fabriek of werkplaats, toch kun
nen worden opgenomen, ten einde als leer-
ling werkzaam te zijn. De wet zal voldoende
waarborgen leveren, dat dit niet ontaardt tot
een exploitatie van goedkoope werkkrachten,
maar niettemin zijn de sociaal-democraten er
heftig tegen gekant. Hun eerste spreker, de
heer Stenhuis, heeft bijna een pathetische re
de gehouden om te waarschuwen, dat men
geen dertienjarige kinderen in de fabrieic
moet brengen. Die moeten de hei en de wei in
en mogen geen kennis maken met den ernst
des levens. Dat de werkelijkheid misschien
wel eens anders kan zijn, dat, als die kinde
ren de school verlaten hebben en nog niet uit
werken mogen gaan, zij hun tijd in ledigheid
zullen doorbrengen en ledigheid nog altijd
des duivels oorkussen is, vergat hij en ver-
gaten ook zijn partijgenooten, die na hem
kwamen, de heeren Van der Sluis en
Gerhard. De heer Snoeck Henkemans (C.H.)
stelde de zaak misschien wel wat al te mooi
voor door het bijna als een idylle af te schil-
deren, dat de jeugd op die wijze de eerste
stappen doet in de werkplaats om een am-
bacht te leeren, maar mits er kan gezorgd
worden, dat de kinderen niet geexploiteerd
kunnen worden, zien wij er geen been in, dat
een jongen van dertien jaar onder deskundi-
ge leiding reeds wat wegwijs wordt gemaakt
in het vak, waarin hij straks zijn brood zal
verdienen. Of men misschien ook een andere
richting had kunnen uitgaan, door b.v. wij
ziging van het nijverheidsonderwijs, gelijk
mej. Wasterman (V. B.) betoogde, durven wij
niet uitmaken, maar de heer Veraart (R.K.j
had geen ongelijk, toen hij beweerde, dat
men aan de zaak een gewichtiger karakter
had gegeven dan met de werkelijkheid
strookte.
Dinsdag zullen we de verdediging van het
voorstel door de regeering hooren. Heden is
minister Slotemaker daar reeds mede begon-
nen, doch zijn rede zal hij Dinsdag kunnen
voortzetten, tenzij hij de verdere verdediging
overlaat aan zijn ambtgenoot Waszink.
DageSsjkscii ow@s*zichf.
DUITSCHLAND EN RUSLAND.
Moeilijkheden. Onderhande-
lingeti over een economisch ver-
drag. De samenzwering in het
Donetzbekken. De onderhande-
lingen afgebroken.
Het botert den laatsten tijd niet bizonder
tusschen Duitschland en Rusland.
Sedert een maand worden te Berlijn onder-
handelingen gevoerd over de wijze,waarop
het handelsverdrag van 1925 tusschen deze
landen dient te worden uitgelegd. Reeds lang
verwijt de Duitsche industrie den Russen, dat
na het verleenen door Duitschland van een
crediet van 300 millioen, de Russische be-
stellingen minder veelvuldig naar Duitsch
land komen, doch grootendeels naar Amerika
en Engeland gaan.
De Russen stellen tegenover dit verwijt de
bewering, dat de Duitsche industrie minder-
waardige producten heeft geleverd, waarop
de Duitschers weer aanvoeren, dat beschadi-
ging van geleverde machines geweten moet
worden aan de onwetendheid en de techni-
sche onbekwaamheid der Russen.
Een der artikelen van het bestaande han
delsverdrag legde beide landen den plicht op,
de wederkeerige handelsbetrekkingen zooveel
mogelijk te bevorderen.
Rusland weigert aan deze. verplichting
echter te voldoen en men vraagt zich in
Duitschland dan ook af, waarin eigenlijk de
voordeelen van het verdrag voor het Duitsche
bedrijfsleven liggen, nu andere landen, zon
der in verdragsverhouding te staan, niette
min meer bevoordeeld worden.
Vandaar de besprekingen over de wijze
van uitlegging.
Deze onderhandelingen nu waren in't b
gin van deze week vrijwel doodgeloopen.
En te midden van de daarop volgende des-
illusie kwam de arrestatie van een aantal
Duitsche ingenieurs, die betrokken zouden
zijn bij een samenzwering in het Donetz-
mijnbekken, het Russische Ruhr-gebied.
Het lijdt geen twijfel, dat wanneer Rus
land niet het onomstootelijk bewijs levert van
de schuld der Duitsche. ingenieurs, de betrek-
kingen tusschen beide landen opnieuw
ernstig zullen verkoelen. Zoodat dan ook
reeds de veronderstelling wordt geuit, dat de
geheele opzet van de Donetzgeschiedenis is,
de Duitsche onderhandelaars bij de Duitsch-
Russische besprekingen te intimideeren en
voor het gevai de onderhandelingen falen,
een goed voorwendsel te hebben ze af te bre-
ken (van I^uitsche zijde is men hierin voor
geweest), en zoodoende tegenover de groote
massa in Rusland een rechtvaardiging te
scheppen voor het echec van de jacht naar
credieten.
Inderdaad zijn de onderhandelingen te
Berlijn reeds afgebroken en vermoedelijk
vertrekken heden de Russische gedelegeerden
reeds uit Berlijn.
Voorloopig zal dan van een hervatting der
onderhandelingen wel geen sprake zijn.
Zal Rusland, wanneer Duitschland onver-
murwbaar blijft, opnieuw gaan trachten het
hart van Engeland te veroveren?
BuitenSainsf
VOLKENBOND,
LITWINOF OEPENT CRITIEK UIT OP
HET WERK DER VEILIGHEIDS-
OOMMISSIE.
In de 'korte zitting, die gister gehouden
werd door de voorbereidende ontwapenings-
commdssie, heeft de Russische afgevaardigde,
volkscomimissaris van buitenlandsche zaken
der Sowjets, toen niemand aanstalten maakte
om een debat te beginnen, ernstige critiek uit-
geoefend op het werk der veiligheidscommis-
sie. Hij spralc daarbij gehed in den geest van
die Russische ontwapeningsvoorsteilen, die
Maandag in behandeling komen.
De Russische d'elegatie is van meening, dat
het vredesvraagstuk niet kan worden opge-
lost langs den weg, dien de veiligheidscom-
missie heeft aangewezen, omdat op die ma-
nier alleen de veiligheid van individueele sta-
ten of groepen van staten en niet de alge
meene veiligheid' wordt verhoogdi, en dit ten
koste van het onafhankelijk bestaan en de ter-
ritoriale onschendbaarheid van andere landen
of groepen van landen. Het systeem van de
regionale verdragen kan volgens Litwinof ge
makkelijk ontaarden in de bondgenootscbap
pen van voor den oorlog, Dit systeein itnmers
is nog de oorzaak, die vele staten belet om
tot ontwapening over te gaan. De Russische
delegatie kan daarom maar slecht tevreden
zijn over de resultaten, die de veiligheidseom,
rnissie heeft bereikt
Na eenig debat over deze vrede, werd de
zitting tot Maandagmiddag verdaagd in ver
band met de komst van den Turkschen mi'
nister van buitenlandsche zaken.
HUIDEN EN BEENDEREN.
De protocollen door verschillendt
staten geteekend.
Het protocol voor de gelijktijdige afschaf-
fing van uitvoerverboden voor huiden is gifr
ter geteekend door Duitsdiland, Oostenxijk,
Belgie, Denemarken, Frankrijk, Hongarije,
Polen, Roemenie, Zuid-Slavie en Tsjecho-Sk>2
wakijie. Verwacht wordt, dat Italie en Neder-
land voor den 25en Maart eveneens zullec
onderteekenen. Het protocol inzake uitvoer
verboden voor beenderen werd alleen. getee
kend door Oostenrijk, Belgie, Frankrijk, Hon
garije, Tsjecho-Slowakije en Denemarken.
Wat dit protocol bctreft wordt verwacht, dat
Duitschland, Italie en Nederland nog voor
den sluitingsdatum, 25 Maart, eveneens zul
len toetreden. Omtrent de ander staten is
nog niets met zekerheid te - zeggen. Men
ne.mt aan, dat de staten, die niet teekenen,
wel de uitvoerverboden zullen afschaffen,
maar zich algemeen de vrijheid zullen voor-
behouden om de uitvoer-r e c h t e n op been'
den te handhaven.
INTERNATIONAAL ARBEIDS-
BUREAU.
Een Nederlandsche ratificatie.
Het Internationaal Arbeidsbureau heeft of-
ficieel bericht ontvangen van de ratificatie
door de N'ederlandsche regeering van de in-
ternaiionale conventie op het medisch on-
derzbek van kinderen en jeugdige personen,
die aan boord van zeeschepea te werk wor
den gesteld.
Deze conventie werd aangenomen door d<
derde Arbeidsconventie in het jaar 1921*.
Dit is weer een van die ratificaties, waar
van men kan zeggen, dat ze met de trekschuit
zijn gekomen.
Deze conventie bepaalt dat kinderen en
jeugdige personen beneden de 18 jaar eerst
dan aan boord werkzaam kunnen zijn wan
neer een medische verkfaring wordt overge-
legd, waaruit hun geschiktheid voor dit
soort werk blijkt. De medicus, die het bewijs
teekent, moet van de autoriteiten de bevoegd-
heid hebben gekregen deze verklaringen af
te geven.
Dit medisch onderzoek moet minstens een*
maal per jaar worden herhadd.
Deze conventie werd reeds geratificeerd
door 16 landen, n.l. Belgie, Bulgarije, Cana
da, Spanje, Estland, Finland, Engeland,
Hongarije, Britsch-Indie, Italie, Japan, Let-
land, Polen, Roemenie, Zuid-Slavie en Zwe-
den.
DENEMARKEN.
VAN HUISSCHILDER TOT GOU-
VERNEUR.
De Deensche dradlooze dienst meld't hei
overlijden van den in 1859 geboren burger-
lijken gouverneur der stad Kopenhagen, Jens
Jensen. Hij was de zoon van een kleinen
boerals huisschilder begonnen, klom hij op
tot het hoogste ambt bij het binnenlandsch
besturu in Denemarken. In 1893 werd hij als
sociaal-democraat tot raadslid gekozen; la
ter werd hij gekozen tot lid van het Folketing,
Verscheidene jaren was hij voorzitter van he!
vakverbond en lange ntijd lid der redacts
van „Socialdemokraten". In 1903 werd hij ge
kozen tot wethouder van financien van Ko
penhagen en in 1924 benoemd tot gouver
neur.
KOORSTJBAAT 49—51. TELEFOON 207,
ALKMAAR.
KORTE BERICHTEN.
Donderdagmiddag zijn de patienten van
de kliniek voor oogheelkunde naar het nieu-
we Academisch Ziekenhuis te Leiden ovexge-
bracht. De poliklinek werd gister voor hei
eerst in het nieuwe gebouw gehouden.
In de plaats van het Luxor-theater aan
de Kruisstraat te Rotterdam, dat 1000 perso
nen kan bevatten, zal een nieuw gebouw ge-
sticht worden, dat plaats biedtaan 1650
menschen.
Ds. Seinen te Opperdoes heeft bedankt
voor hetberoep naar de geref. kerk te Arum,
In de Centrale Guanofabrielcen te Cap-
pelle aan den IJsel is de fabrieksarbeider
H. de Konmg, uit Moordrecht, door een hoe-
veelheid kunstmeststoffen omver geworpen en
met het achterhoofd tegen den grond gesla-
gen. De man, die een schedelbreuk had be-
_omen, werd in het ziekenhuis „Eudokja" te
Rotterdam opgenomen, waar hij is overleden.
T Le Wageningen is uit hiet kantoor der
wed, H. A. Gerards en Zonen een geldkistjc
ontvreemd, inhoudende ongeveer 600. Van
dezen diefstal wordt verdaebt een landloo-
per. -
KB6te-3sa«s
QC gOT_oeder0n plofMPnfl wprm 7iin aelrvo-