DAOBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De weg naar Bergen. M Oat h&t W. H. H. PELS ZOON WUIHANDEL. No. 66 Honderd dertigste Jaargang. 0-2 0-2 2-0 2-<l 1-1 2-4 0-2 2-4 2-4 0-1 1-1 2-4 0-i 0-2 0-2 2-4 0-2 0-2 0-2 2-4 n l-i 2-4 Dif nttmmer besfaat uit 3 bfaden. 1928 1 r-r Deze Conranl wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feesfdagen, nitgegeven. ibonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 maanden voor Alluaaar /2.-—, franco door let geheele Rijk /2.50. Afzonderlijke en bevvljsnnmmera 5 cents. mem PRUS DER GEWONE ADVERTENTlfeNi Per regel /0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsrufmfe. Brieven franco aan de N. V. Boek- en HandelfclJ^erQ f/h OiMb GOSTffRt KIOIll Voordam C9. G, H. KRAK. Telef.nr, Administrate 3. Telefoonnr. Redactie 33. Hoofdredacteuri Tj. N» ADEMA* ZATERDAO Postgiro 37060. VS MAART ZIJ, DIE ZICH MET 1 APRIL A.S. VOOR MINSTENS 3 MAANDEN OP DIT BLAD ABONNEEREN, ONTVAN- OEN DE TOT DIEN DATUM VER- SCHIJNENDE NUMMERS FRANCO EN GRATIS. DE DIRECTIE. Wij hebben vroeger al eens over lastige everwegen geschreven, in het bijzonder in .verband met den toestand bij den Bergerweg. Sedert dien is er veel veranderd, maar de overweg is er nog altijd, het rangeerterrein is nog niet verplaatst en het ziet er ook niet naar uit, dat dit binnen afzienbaren tijd zai gebeuren. Het eenige wat de Spoorwegen, hoofdzake- liik op verzoek van den Bond van Bedrijfs- autohouders, hebben toegezegd is, dat de overweg niet langer dan zes minuten achter- een gesloten zal blijven en wie, met het hor- loge in de hand, een belangrijk grooteren sluitingstijd constateert, zal verstandig doen daarvan aan de Kamer van Koophandel hier ter stede kennis te geven. Door haar bemiddeling kan dan onder- zocht worden of de overwegwachter al (fan niet zijn boekje te buiten gegaan is. Al is er dus wel wat verbeterd, in hoofd- zaak is de oude toestand bestendigd gebleven. Het is voor automobilisten en karrevoer- ders allesbehalve prettig geruimen tijd voor neergelaten afsluitboomen te moeten wach- ten. Moet er slechts een trein passeeren, dan schikt men zich gemakkelijker. Het is van al- gemeen belang, dat het treinverkeer op de minuut af geregeld blijft, de spoorwagen fteeft nog overal den voorrang, waar het ijzeren paard voorbijstuift wordt het straat- verkeer gestremd en niemand zal zich daar- over verwonderen of beklagen. Daarom is het niet, dat dagelijks op den Bergerweg de bestuurders van allerlei voer- tuigen zoo ontevreden naar den machtigen verkeersregelaar in het seinhuisje kijken. Het is omdat nog altijd de dwaze toestand bestaat, dat een gedeelte van een steeds drukker wordenden weg als rangeerterrein in gebruik wordt genomen. 1 Hoevele haastigen staan er niet dagelijks stampvoetend naar den locomotief van een lacaaltreintje te kijken, dat tergend lang- zaam tot midden voor den overweg rijdt en daar met een sehok blijft stilstaan. De ma chinist steekt zijn hoofd eens gemoedelijk naar buiten, de stoker neemt een hap van zijn boterham en spoelt die Weg met een slok slappe thee uit zijn keteltje, alles ten aan- schouwe van twee rijen machtelooze chauf feurs, die er naar hunkeren de maximum- snelheid te overtreden om den verloren tijd weer te kunnen inhalen. De locomotief geeft een gilletje en stoomt voorzichtig achteruit. De weg lijkt vrij, de chauffeurs klimmen met een zucht van ver- lichting weer achter het stuurrad, maar de boomen blijven gesloten. Geduld is zulk een schoone zaak en er is geen betere plaats om het te beoefenen dan voor de afsluitboomen van een rangeerterrein. Het locomotiefje rijdt nog een paar keer schijnbaar doelloos op en neer en juist als ®en alle hoop heeft opgegeven, krijgt de be- dienaar van de afsluitboomen medelijden met de nietige stervelingen, die niet in ijzeren locomotieven rijden en laat de boomen om- hoog zwaaien, tot even later hetzelfde spel- letje opnieuw gaat beginnen. Hoeveel verwenschingen heeft de trouwe wachter al niet moeten _aanhooren als hij bo- ven aan het trapje van zijn seinhuisje een pijpje stond te rooken. En toch is ook hij slechts een slachtoffer der omstandigheden en zal hij zeker een der meest enthousiasten zijn als in de toekomst de treinen en het wegverkeer elkaar hier niet ®cer op hetzelfde niveau zullen kruisen. Hot stihijnt er eindelijk van te zullen komen, dat het verkeer op dit w'eggedeelte verbetering ®dergaan zal. De Houtvaart wordt omgelegd1 en dat is al stap in goede richting, althans voor het verkeer te water, want wanneer het smalls, su vejZan^en<ie en onbruikbare vaarwater iw- overweg verlegd en verbreed Wrdt, zal de scheepvaart op de E:gmonden weer van beteetenis kunnen worden. in verband daarmede zal het oude, onprac scne bruggetje vlak achter den overweg moeten verdwijnen en een paar honderd meter eraer een nieuwe brug in den Bergerweg ge- legd moeten worden. r™ 1^""ohte ,paaT- en staalfundee- 4. waarover in de laatste raadszit- J? astmgbetaler thans vol spanning het oog L.u cl10^ °®dat de beer Dekker voor- dat hii ze noe sterker, nog beter en bovendien 15.000 goedkooper kan af- leveren dan de diredeur van Gemeentewer- ken. Er liepen dezer dagon geruchten, dat men niet alleen deze 15.000 maar het geheele bedrag zou kunnen uitsparen, omdat het ver- leggen van de Houtvaart en bet maken van een nieuwe brug totaal overbodig zouden zijn. Nu de gemeente eigenaresse van het land van den heer Buren is geworden, zou de brug achteruit gebracht worden om aan deze zijde van den overweg voldoende ruimte voor een tunnel te laten, die naar men hoopt door samenwerking van vele belanghebbenden in de toekomst tot stand zal kunnen komen. Maar de gemeente zou een nieuwen weg geprojecteerd hebben vanaf het Slachthuis op den Hddersche weg, langs den Fabrieks- weg naar den Bergerweg. Die weg zou aan de Bergensche zijde van d'en spoorweg uitko- men en het overwegvraagstuk ter plaatse zou daardoor veel van zijn beteekenis verloren hebben. Het wacihten bij de afsluitboomen zou hier- door voor het snelverkeer uitgesloten zijn. En daarnaast werd aan den nieuw gepro- jecteerden Bergerweg herinnerd, die over den spoorlijn bij de Lindelaan zou aansluiten. Hier, waar geen rangeerterrein is, zou het zelfs gemakkelijk zijn een viaduct te bouwen. Meer en meer zou dus, naar men meende, de bestaande overweg wel gemeden worden, de behoefte aan een kostbare tunnel daar ter plaatse zou verdwijnen en in verband daar mede achtte men het verleggen van de Hout vaart en het maken van een nieuwe brug van 40.000 absoluut overbodig. Wij hebben naar deze plannen eens op het bureau van Gemeentewerken geinformeerd en zijn tot de conclusie gdkomen, dat het toch niet raadzaam zou zijn, den toestand bij het oude rangeerterrein on veranderd te laten. Zeker zijn de plannen van een aftakking langs Fabrieksweg en Heldersche weg in een stadium, dat sledhts op de gelegenheid tot uitvoering gewacht wordt, maar de bedoeling is allenminst hiervan een weg voor bet snel- verkeer te maken. Daarvoor beschikt men op en'kele pun ten sledhts over een te geringe wegbreedte en bovendien is de overgang van Fabrieksweg naar Bergerweg niet anders dan met een las- tigen en gevaarlijken hoek mogelijk, dieelke gedachte aan snelverkeer uitsluit. Wel is er een ander project in teekening ge bracht, maar door verschillende omstandig heden zal dit vooreerst wel niet tot uitvoering komen. Het is dat van een breeden rijweg, geschikt voor snel verkeer, vanaf het begin van den Heldersche weg, redht langs de grens der ge meente en bij het tweede bruggetje dat a 11 e ro ngelukk i gste bru,ggetje op den Ber gerweg uitkomend. Dat is een weg, die goede beloften voor de toekomst biedt. En daarnaast is er dan nog het project, dat het einde van de Lindelaan met een via duct over die spoorlijn door een rechten en breeden weg met den Bergerweg zal verbiii- den. Maar ondanks dit alles is het te voorzien, dat zeer velen van de oude route gebruik blijven maken. De gemeente waakt niet alleen zorgvuldig over onzen mooien Bcrgerhout, zij heeft zich tevens belangrijke offers getroost om bet Scharloo op de tegenwoordige breedte en in den tegenwoordigen toestand te brengen, zij zou het Westen van onze stad niet zoo ruim geprojecteerd hebben, als zij er niet een belangrijken doorgang bleef zien naar Ber- g:n, Bergen aan Zee, de Egmonden en Schoorl. Wat er ook in de toekomst van een tunnel- bouw moge komen, nu de gemeente het land van den heer Buren bezit, is het alleszins br> grijpelijk, dat zij haar deel van den bestaan- den Bergerweg in zoo goed mogelijke. condi- tie wil brengen. Door verlegging van de Houtvaart herstelt men het verkeer te water en door afbraak van het ongelukkige bruggetje achter den overweg en vervanging daarvan door een nfeuwe op enkele honderden meters daarach- ter gelegen, zal men den Bergerweg belang rijk kunnen verbeteren en verbreeden. Het wordt tijd, dat Alkmaar althans het voorbeeld geeft dezen belangrijken verkeers- weg niet meer in een desolaten toestand te laten. Het dorpscachet dient er aan ontnomen te worden, de gevaarlijke vonder-bruggetjes zijn uit den tijd en zullen zoo spoedig moge lijk moeten verdwijnen. fee-- Bovendien zal het mogelijk zijn, na verleg ging van de Houtvaart een belangrijke verbe- tering in de tunnel voor voetgangers en wielrijders aan te brengen. Zooals iedereen bij ondervinding weet, is ckit thans een gevaarlijke loopgraaf, met kromme en steile toegangswegen, aan welker uiteinde gewoonlijk een politieagcnt staat, die er een dankbaar arbeidsveld kan vinden. Is de Houtvaart ter plaatse gedempt en de brug verwijderd, dan zal het mogelijk zijn een rechten en gemakkelijken doorgang te maken, misschien zelfs zoo breed, dat af- stappen voor wielrijders niet meer noodzake- lijk zou blijken. Een vogel in de hand is beter dan tien in de lucht. Een gedempte Houtvaart, een verplaatste brug en een gemakkelijke tunenl, die weldra gereed kunnen zijn, zijn altijd nog beter dan projecten op papier, die veel geld kosten en dwars door grondgebied loopen, waarover db gemeente nog geen zeggenschap heeft. Wordt de nieuwe brug goedkooper dan thans in den Raad voorgesteld is er schijnt een goedkooper plan gereed te zijn dan is te verwaehten, dat met betrekkelijk geringe kosten het verkeer naar Bergen in de naaste toekomst vlugger, gemakkelijker en veiliger zal kunnen worden. Wij hopen alleen nog maar, dat men zoo spoedig met dat werk zal kunnen beginnen, dat het d'rukkc seizoenverkeer er dezfen zo- mer reeds de voordeelen van zal ondervin- den. Den Haag, 16 Maart 1928. Na een afdeelingsvergadering, waarin de jongste strafrechtontwerpen van minister Donner zijn behandeld, is de Tweede Kamer heden eerst om twee uur in openbare verga- dering bijeen gekomen, maar zij heeft niet onmiddellijk het onderwerp, waarbij zij den vorigen dag was blijven steken, weder ter hand kunnen nemen. De Voorzitter wilde na- melijk eenige punten voegen bij de werk- zaamheden welke nog voor het Paaschreces moeten worden afgehandeld en nu was het de vraag, of men alsnog algemeene beschou- wingen zou houden over de Onderwijsbe- grooting, welke men destijds wegens ziekte van den betrokken minister had achterwege gelaten. De begrootingscommissie had voor gesteld deze nu maar te vergeten, doch toen de heer Van Wijnbergen (R.K.) zulks voor- stelde, kwam onmiddellijk de heer Albarda (S. D. A. P.) er tegen op en nu zal de kwes- tie Dinsdag a.s. nader onder de oogen wor den gezien. Daarna heeft de Kamer de behandeling der wijziging der Ongevallenwet, strekkende om aan fabriekseigenaars de gelegenheid te geven om een eigen fabrieksarts aan te stel- len, die een deel van het werk van den ge- neesheer van de Rijksverzekeringsbank kan overnemen en den arbeider, wien een ongeluk is overkomen, niet enkel vlugger kan helpen, maar ook tijdiger maatregelen kan nemen in verband met zijn ongelukken-verzekering. Het heeft amendementen geregend, maar ten slotte is er niet veel van overgebleven, ver- scheidene zijn ingetrokken, andere door de regeering overgenomen, weer andere zonder stemming goedgekeurd. In hoofdzaak is ech- ter het regeeringsvoorstel vrijwel zonder kleerscheuren er af gekomen, maar de soci- aal-democraten, die aanvankelijk van het voorstel bitter weinig wilden weten, omdat zij in den fabrieksarts een agent van den werkgever zagen, hebben ten slotte toch hun verzet opgegeven, zoodat het voorstel er zon der stemming kon doorgaan. Toen heeft de Kamer zich verdiept in een wijziging van de Arbeidswet, waarvan de strekking is het mogelijk te maken, dat kin- deren van dertien jaar, dus op een leeftljd, dat zij nog niet te werk mogen worden ge- steld in een fabriek of werkplaats, toch kun nen worden opgenomen, ten einde als leer- ling werkzaam te zijn. De wet zal voldoende waarborgen leveren, dat dit niet ontaardt tot een exploitatie van goedkoope werkkrachten, maar niettemin zijn de sociaal-democraten er heftig tegen gekant. Hun eerste spreker, de heer Stenhuis, heeft bijna een pathetische re de gehouden om te waarschuwen, dat men geen dertienjarige kinderen in de fabrieic moet brengen. Die moeten de hei en de wei in en mogen geen kennis maken met den ernst des levens. Dat de werkelijkheid misschien wel eens anders kan zijn, dat, als die kinde ren de school verlaten hebben en nog niet uit werken mogen gaan, zij hun tijd in ledigheid zullen doorbrengen en ledigheid nog altijd des duivels oorkussen is, vergat hij en ver- gaten ook zijn partijgenooten, die na hem kwamen, de heeren Van der Sluis en Gerhard. De heer Snoeck Henkemans (C.H.) stelde de zaak misschien wel wat al te mooi voor door het bijna als een idylle af te schil- deren, dat de jeugd op die wijze de eerste stappen doet in de werkplaats om een am- bacht te leeren, maar mits er kan gezorgd worden, dat de kinderen niet geexploiteerd kunnen worden, zien wij er geen been in, dat een jongen van dertien jaar onder deskundi- ge leiding reeds wat wegwijs wordt gemaakt in het vak, waarin hij straks zijn brood zal verdienen. Of men misschien ook een andere richting had kunnen uitgaan, door b.v. wij ziging van het nijverheidsonderwijs, gelijk mej. Wasterman (V. B.) betoogde, durven wij niet uitmaken, maar de heer Veraart (R.K.j had geen ongelijk, toen hij beweerde, dat men aan de zaak een gewichtiger karakter had gegeven dan met de werkelijkheid strookte. Dinsdag zullen we de verdediging van het voorstel door de regeering hooren. Heden is minister Slotemaker daar reeds mede begon- nen, doch zijn rede zal hij Dinsdag kunnen voortzetten, tenzij hij de verdere verdediging overlaat aan zijn ambtgenoot Waszink. DageSsjkscii ow@s*zichf. DUITSCHLAND EN RUSLAND. Moeilijkheden. Onderhande- lingeti over een economisch ver- drag. De samenzwering in het Donetzbekken. De onderhande- lingen afgebroken. Het botert den laatsten tijd niet bizonder tusschen Duitschland en Rusland. Sedert een maand worden te Berlijn onder- handelingen gevoerd over de wijze,waarop het handelsverdrag van 1925 tusschen deze landen dient te worden uitgelegd. Reeds lang verwijt de Duitsche industrie den Russen, dat na het verleenen door Duitschland van een crediet van 300 millioen, de Russische be- stellingen minder veelvuldig naar Duitsch land komen, doch grootendeels naar Amerika en Engeland gaan. De Russen stellen tegenover dit verwijt de bewering, dat de Duitsche industrie minder- waardige producten heeft geleverd, waarop de Duitschers weer aanvoeren, dat beschadi- ging van geleverde machines geweten moet worden aan de onwetendheid en de techni- sche onbekwaamheid der Russen. Een der artikelen van het bestaande han delsverdrag legde beide landen den plicht op, de wederkeerige handelsbetrekkingen zooveel mogelijk te bevorderen. Rusland weigert aan deze. verplichting echter te voldoen en men vraagt zich in Duitschland dan ook af, waarin eigenlijk de voordeelen van het verdrag voor het Duitsche bedrijfsleven liggen, nu andere landen, zon der in verdragsverhouding te staan, niette min meer bevoordeeld worden. Vandaar de besprekingen over de wijze van uitlegging. Deze onderhandelingen nu waren in't b gin van deze week vrijwel doodgeloopen. En te midden van de daarop volgende des- illusie kwam de arrestatie van een aantal Duitsche ingenieurs, die betrokken zouden zijn bij een samenzwering in het Donetz- mijnbekken, het Russische Ruhr-gebied. Het lijdt geen twijfel, dat wanneer Rus land niet het onomstootelijk bewijs levert van de schuld der Duitsche. ingenieurs, de betrek- kingen tusschen beide landen opnieuw ernstig zullen verkoelen. Zoodat dan ook reeds de veronderstelling wordt geuit, dat de geheele opzet van de Donetzgeschiedenis is, de Duitsche onderhandelaars bij de Duitsch- Russische besprekingen te intimideeren en voor het gevai de onderhandelingen falen, een goed voorwendsel te hebben ze af te bre- ken (van I^uitsche zijde is men hierin voor geweest), en zoodoende tegenover de groote massa in Rusland een rechtvaardiging te scheppen voor het echec van de jacht naar credieten. Inderdaad zijn de onderhandelingen te Berlijn reeds afgebroken en vermoedelijk vertrekken heden de Russische gedelegeerden reeds uit Berlijn. Voorloopig zal dan van een hervatting der onderhandelingen wel geen sprake zijn. Zal Rusland, wanneer Duitschland onver- murwbaar blijft, opnieuw gaan trachten het hart van Engeland te veroveren? BuitenSainsf VOLKENBOND, LITWINOF OEPENT CRITIEK UIT OP HET WERK DER VEILIGHEIDS- OOMMISSIE. In de 'korte zitting, die gister gehouden werd door de voorbereidende ontwapenings- commdssie, heeft de Russische afgevaardigde, volkscomimissaris van buitenlandsche zaken der Sowjets, toen niemand aanstalten maakte om een debat te beginnen, ernstige critiek uit- geoefend op het werk der veiligheidscommis- sie. Hij spralc daarbij gehed in den geest van die Russische ontwapeningsvoorsteilen, die Maandag in behandeling komen. De Russische d'elegatie is van meening, dat het vredesvraagstuk niet kan worden opge- lost langs den weg, dien de veiligheidscom- missie heeft aangewezen, omdat op die ma- nier alleen de veiligheid van individueele sta- ten of groepen van staten en niet de alge meene veiligheid' wordt verhoogdi, en dit ten koste van het onafhankelijk bestaan en de ter- ritoriale onschendbaarheid van andere landen of groepen van landen. Het systeem van de regionale verdragen kan volgens Litwinof ge makkelijk ontaarden in de bondgenootscbap pen van voor den oorlog, Dit systeein itnmers is nog de oorzaak, die vele staten belet om tot ontwapening over te gaan. De Russische delegatie kan daarom maar slecht tevreden zijn over de resultaten, die de veiligheidseom, rnissie heeft bereikt Na eenig debat over deze vrede, werd de zitting tot Maandagmiddag verdaagd in ver band met de komst van den Turkschen mi' nister van buitenlandsche zaken. HUIDEN EN BEENDEREN. De protocollen door verschillendt staten geteekend. Het protocol voor de gelijktijdige afschaf- fing van uitvoerverboden voor huiden is gifr ter geteekend door Duitsdiland, Oostenxijk, Belgie, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, Polen, Roemenie, Zuid-Slavie en Tsjecho-Sk>2 wakijie. Verwacht wordt, dat Italie en Neder- land voor den 25en Maart eveneens zullec onderteekenen. Het protocol inzake uitvoer verboden voor beenderen werd alleen. getee kend door Oostenrijk, Belgie, Frankrijk, Hon garije, Tsjecho-Slowakije en Denemarken. Wat dit protocol bctreft wordt verwacht, dat Duitschland, Italie en Nederland nog voor den sluitingsdatum, 25 Maart, eveneens zul len toetreden. Omtrent de ander staten is nog niets met zekerheid te - zeggen. Men ne.mt aan, dat de staten, die niet teekenen, wel de uitvoerverboden zullen afschaffen, maar zich algemeen de vrijheid zullen voor- behouden om de uitvoer-r e c h t e n op been' den te handhaven. INTERNATIONAAL ARBEIDS- BUREAU. Een Nederlandsche ratificatie. Het Internationaal Arbeidsbureau heeft of- ficieel bericht ontvangen van de ratificatie door de N'ederlandsche regeering van de in- ternaiionale conventie op het medisch on- derzbek van kinderen en jeugdige personen, die aan boord van zeeschepea te werk wor den gesteld. Deze conventie werd aangenomen door d< derde Arbeidsconventie in het jaar 1921*. Dit is weer een van die ratificaties, waar van men kan zeggen, dat ze met de trekschuit zijn gekomen. Deze conventie bepaalt dat kinderen en jeugdige personen beneden de 18 jaar eerst dan aan boord werkzaam kunnen zijn wan neer een medische verkfaring wordt overge- legd, waaruit hun geschiktheid voor dit soort werk blijkt. De medicus, die het bewijs teekent, moet van de autoriteiten de bevoegd- heid hebben gekregen deze verklaringen af te geven. Dit medisch onderzoek moet minstens een* maal per jaar worden herhadd. Deze conventie werd reeds geratificeerd door 16 landen, n.l. Belgie, Bulgarije, Cana da, Spanje, Estland, Finland, Engeland, Hongarije, Britsch-Indie, Italie, Japan, Let- land, Polen, Roemenie, Zuid-Slavie en Zwe- den. DENEMARKEN. VAN HUISSCHILDER TOT GOU- VERNEUR. De Deensche dradlooze dienst meld't hei overlijden van den in 1859 geboren burger- lijken gouverneur der stad Kopenhagen, Jens Jensen. Hij was de zoon van een kleinen boerals huisschilder begonnen, klom hij op tot het hoogste ambt bij het binnenlandsch besturu in Denemarken. In 1893 werd hij als sociaal-democraat tot raadslid gekozen; la ter werd hij gekozen tot lid van het Folketing, Verscheidene jaren was hij voorzitter van he! vakverbond en lange ntijd lid der redacts van „Socialdemokraten". In 1903 werd hij ge kozen tot wethouder van financien van Ko penhagen en in 1924 benoemd tot gouver neur. KOORSTJBAAT 49—51. TELEFOON 207, ALKMAAR. KORTE BERICHTEN. Donderdagmiddag zijn de patienten van de kliniek voor oogheelkunde naar het nieu- we Academisch Ziekenhuis te Leiden ovexge- bracht. De poliklinek werd gister voor hei eerst in het nieuwe gebouw gehouden. In de plaats van het Luxor-theater aan de Kruisstraat te Rotterdam, dat 1000 perso nen kan bevatten, zal een nieuw gebouw ge- sticht worden, dat plaats biedtaan 1650 menschen. Ds. Seinen te Opperdoes heeft bedankt voor hetberoep naar de geref. kerk te Arum, In de Centrale Guanofabrielcen te Cap- pelle aan den IJsel is de fabrieksarbeider H. de Konmg, uit Moordrecht, door een hoe- veelheid kunstmeststoffen omver geworpen en met het achterhoofd tegen den grond gesla- gen. De man, die een schedelbreuk had be- _omen, werd in het ziekenhuis „Eudokja" te Rotterdam opgenomen, waar hij is overleden. T Le Wageningen is uit hiet kantoor der wed, H. A. Gerards en Zonen een geldkistjc ontvreemd, inhoudende ongeveer 600. Van dezen diefstal wordt verdaebt een landloo- per. - KB6te-3sa«s QC gOT_oeder0n plofMPnfl wprm 7iin aelrvo-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 1