DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
MINERVA
W. H.PELS ZOOM
AIKmaar en het
verkeersvraag-stufe.
Uit het Parlement
Dagelijksch overzicht.
Buitenland
I ill
NO. lOI
Dit nummer besfaat wH 3 bladeu
Honderd dertigste iaargang.
1928
Deze Courant wordi ELKEN AVOND, behalvc Zon- en Feestdagen, uitgegeven.
jtbonnementsprijs bij vooruilbetaling per 3 maanden voor Alkmaar/2.—iranco door
set geheele Rijk /2.50.
Afzonderlijke en bewijstiummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIENt
Per regel /0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsrofmfe.
Brieven Iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h HERMs. COSTER ZOO*
Voordam C 9.
Directeur: G. H. KRAK.
ZATEHDAG
Telef.nr. Administrate 3.
Telefoonnr. Redactie 33.
Postgiro 37060.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
APRIL
■■n-mmrnmrn
Wi} kven in een tijd, dat het nieuwe we-
lan nog g-rootendeels in voorbereiding
nog maar voor een klein deel in uitvoe-
ring is-
I tfl daar het verkeer steeds drukker wordt,
het gevaar voor alle weggebruikers groo-
dan ooit te voren.
Zoolang de weg nog niet in overeenstem-
<ning met het verkeer gebracht is, blijft er
iiiets anders over dan het verkeer in overeen-
stemming met den weg te brengen, dat wil
■dus zeggen alle weggebruikers nauwkeurig
yoor te schrijven wat zij te doen en te laten
hebben om op 'de smalle wegen zoo weinig
mogelijk stagnate en ongelukken te veroor-
laken.
Waar het verkeer in verhouding tot de
.wegbreedte het drukst is, dus in de straten
onzer groote steden, zullen de veiligheids-
voorschriften natuurlijk het strengst moeten
Vorden toegepast.
1 Vandaar dat bij de politic in die steden
'dan ook een belangrijk deel van het corps
den algemeeiten regel denken: „Neemt steeds
voldoende tijd voor eigen veiligheid". En
het zwaard der gerechtigheid en de weeg-
schaal van vrouwe Justitia kronen de woor-
den van den wijzen rechter, die zegt: „Er is
een rechtspraak slechts: Wie rechts rijdt is in
't recht".
Er zijn verschillende zegels aan het plaat-
sen der lichten gewijd en nauwkeurig wordt
aangegeven hoe deze gerieht moeten worden.
Bij de auto, die haar licht schuin vooruit op
den weg laat vallen leest men de nuttige
waarschuwing: „Denk aan Uw verlichtings-
plichten, altijd goed Uw lichten richten,
want met slecht gerichte lichten kan Uw
licht licht onheil stichten".
Ook voor het voorbijrijden van trams zijn
nuttige wenken gegeven b.v. „Als plaats is
aan de rechter zij, Rijdt dan een tram niet
links voorbij." En als bewijs Van de vlugheid
waarmede de Amsterdamsche tramconduc-
teurs hun passagiers laten uit- en instappen
kan het volgende versje gelden: „'t Kost
maar vijf seconden tijd, Stop zoolang de
tram niet rijdt."
Wees voorzichtig, maar overdrijf niet, leert
het zegel, dat twee toeterende autohoorns in
beeld brengt en aan de bovenzijde het op
dat in
twee
I schrift draagt: „Geef goed signaal! Dacftt
U misschien, Dat lemand om een hoek kan
'dienst doet en wie nagaat hoe het verkeers-
yraagstuk een der moeilijkste problemen is
geworden, zal zeker vrijwillig willen mede-
iwerken de steeds zwaarder geworden taak
der politic zooveel mogelijk te verlichten.
Alle Nederlanders worden geacht de wet-
ten des lands te kennen.
Ware het anders dan zou men de rechters
wel kunnen pensionneeren omdat alle wets-
Gvertreders zich op hun onwetendheid zou-
den beroepen.
Maar tusschen theorie en practijk is nog
een hemelsbreed verschil en de werkelijke toe-
stand is zoo, dat er in ons vaderland wel nie-
zien?" En aan de onderzijde: „Doch aldoor
toet'ren is niet noodig! Dat geeft maar last,
is overbodig!"
Het is niet doenlijk hier den inhoud van
al die sluitzegels te vermelden. Zij zijn in
woord en beeld zoo aantrekkelijk en duidelijk
mogelijk gemaakt en we hopen van harte, dat
de Amsterdamsche chef van het verkeers-
wezen er de beste resultaten van mag onder-
vinden.
Wij komen nu weer wat dichter bij huis en
vragen ons.af. hoe het met de veiligheid bij
het verkeer in onze eigen gemeente gesteld is
mand te vinden zal zijn, die den inhoud van en wat er hier gedaan wordt om die veilig-
ai onze wetten en verordeningen uit zijn heid te bevorderen
hoofd kent.
Het doet er niet toe omdat er tal van wet-
ten-en besluiten zijn, waarmee men uit den
aard van zijn beroep, door zijn woonplaats
of door zijn levenswijze nooit in conflict zal
kunnen komen
Trekhondenwet of de wet op de Paarden-
fokkerij zijn niet voor onderwijzers of apothe-
Icers geschreven en de Nederlandsche wetten
waarmede zij weer te maken hebben zullen
andere groepen der bevolking volkomen on-
verschillig laten.
Geen geheelonthouder behoeft zich voor
de drankwet en geen vredesapostel voor de
militiewet te interesseeren, maar er zijn toch
ill ons land een aantal belangrijke voor-
schriften, die door ieder Nederlander gekend
moeten worden om de eenvoudige reden, dat
ieder er dagelijks mee te maken heeft.
Niemand mag er zich tegenwoordig meer
op, beroepen, dat hij de verkeersregels niet
kent, en het niet in acht nemen daarvan dient
des te zwaarder gestraft te worden omdat
de overtreder niet alleen gevaar voor zich
telf maar voor alien in zijn omgeving ver-
oorzaakt.
Wanneer we de noodzakelijlcheid inzien,
dat alle weggebruikers de verkeersregels
kennen, dringt zich de vraag naar voren op
welke wijze men die voorschriften zoo een-
youdig en, populair zal maken, dat vrijwel
ieder ze zal lezen en gemakkelijk zal kunnen
onthouden.
Wat dit betreft heeft men het al op ver-
sohillende manieren, geprobeerd.
Zooals we vroeger in de taalles de voor-
zetsels en andere woorden in rijmvorm leer-
den om ze gemakkelijker te kunnen onthou
den, zoo heeft men van de voornaamste ver
keersregels aardige. twee-regelige gedichtjes
gemaakt in de hoop, dat die weldra zoo po
pulair zouden worden, dat men ze voor zijn
pleizier zou gaan lezen.
Wij hebben ze destijds alle in onze courant
opgenomen en men heeft ze in duizenden
exemplaren in boekjes en brochures over het
geheele land verspreid.
Maar desondanks blijkt uit de dagelijks
gebeurende ongelukken nog zoo vaak de mis-
dadige onkunde der betrokkenen, dat men be-
grepen heeft dat er op dit gebied nog heel
wat intensiever werk moet verricht worden.
Hoe maken wij onze verkeersregels popu
lair?
Een der eersten, die zich die vraag gesteld
heeft is natuurlijk de chef van de verkeerspo-
litie in onze hoofdstad geweest, die het dit-
maal eens met goedkoope en dus voor ieder
gemakkelijk verkrijgbare sluitzegels wil pro-
beeren.
Hij heeft daarbij, zoowel voor teekening
als tekst, de medewerking van bekwame des-
kundigen gekregen en zoo zijn een vijftigtal
in rood en, zwart gedrukte sluitzegels in den
handel gebracht, die ieders belangstelling
zullen wekken.
Een zandlooper en de zeis van den 'Dood
moeten indruk maken op alien-, die niet aan
•Dan dient dadelijk geconstateerd, dat de
AlkmaarSche politie alles doet om het dik-
wijls drukke verkeer in onze nauwe stadsstra
ten zoo goed mogelijk te regelen en dat zij
tevens opvoedend werkt om de voornaamste
verkeersvoorschriften in stad en omgeving
van algemeene bekendheid te maken.
Op verzoek der politie publiceeren de hier
ter stede verschijnende dagbladen geregeld
de verkeersregels voor alle categorieen weg
gebruikers en de circulates waarop deze ge-
drukt zijn werden aan alle scholen verstrekt,
terwijl de hoof den der onderwijsinrichtingen
verzocht zijn, deze regels met de leerlingen
te bespreken en hen er vertrouwd mee te
maken.
Vooral dit laatste iijkt ons van groote be
teekenis. De school is de plaats waar het ge
makkelijkste geleerd wordt en wanneer zij
die den weg gebruiken reeds van jongs af
met de verkeersregels vertrouwd raken, zullen
in de toekomst ongelukken door onwetena
heid niet meer kunnen voorkomen.
In ons vorig nummer, en ook in het heden
verschijnende, is een lijst opgenomen van de
verkeersovertredingen, die in het afgeloopen
jaar door de politie te dezer stede geconsta
teerd zijn geworden.
Er zullen er nog wel heel wat meer onge
lukjes gebeurd zijn, want het aantal kwartjes,
dat wij aan jeugdige reporters voor het
aanbrengen van berichten over aanrijdingen
en botsirigen hebben uitbetaald vormt een
belangrijke post op de rekening van onzen
boekhouder.
Maar de voornaamste verkeersstoornissen
zijn ongetwijfeld in het overzicht der politie
opgenomen en als wij die lange lijst eens be
kij'ken, wordt het ons duidelijk, dat ook in
Alkmaar nog te veel tegen de verkeersregels
wordt gezondigd.
In 193 gevallen is proces-verbaal opge-
maakt, wegens het wielrijden zonder licht, in
20 gevallen wegens het wielrijden aan de
linkerzijde van den weg, in 49 gevallen we
gens het rijden in een motorrijtuig zonder
goede remmen en in 73 gevallen wegens het
overschrijden der maximumsnelheid.
Wij noemen hier slechts eenige der gevaar-
lijkste overtredingen, want uit de gepubli-
ceerde lijst blijkt wel, dat het verkeer nog op
tal van andere wijzen in gevaar gebracht is.
In totaal werd in het afgeloopen jaar voor
overtredingen van de voornaamste verkeers
regels niet minder dan 667 maal procesver-
baal opgemaakt en wie dat bedenkt begrijpt
tevens hoe nuttig het is ook de Alkmaarsche
weggebruikers steeds weer aan hun rechten
en verpiichtingen te herinneren.
kunpen zij er ons over venvonderen,
totaal slechts 16 personen gewond en
menschen ged-ood werden.
Waar klaart>lijkelijke schuld bij den aan-
geredene in 11 gevallen en bij den aanrijder
in 40 gevallen is gebleken, mag zeker gecon
stateerd worden, dat er in onze nauwe stads-
straten nog te vaak op roekelooze en onver-
antwoordelijke wijze wordt gereden.
Daartegen op te komen is een benijdens-
waardige taak der politie en het verheugt
ons hier te kunnen mededeelen, dat men ons
van politiezijde verzekerde, dat over het alge-
meen geconstateerd wordt, dat de voornaam
ste verkeersregels hier ter stede reeds veel be-
ter dan vroeger in acht worden genomen.
Ook op andere wijze dan door het geven
van voorschriften wordt op gevaarlijke pun-
ten in onze gemeente voor de veiligheid der
weggebruikers gewaakt
Des winters worden drie en des zomers
vijf agenten dagelijks tijdens de drukste uren
met de regeling van het verkeer belast en de
agent, die op het kruispunt bij de Groote
Kerk dienst doet bezet zeker wel een der ver-
antwoordelijkste posten. Het is niet zoo
als velen denken zijn taak steeds in het
voor hem aangegeven cirkeltje te blijven
staan, maar wel om zich van daaruit te be-
wegen en het verkeer om zich been te leiden.
Ook blijkt het wenschelijk er op te wijzen,
dat de driehoekige vilnchtheuvels op verschil
lende punten in onze stad niet de taak van
een steenen verkeersagent vervullen, zoodat
men er omheen moet rijden, maar dat het de
bedoeling is, dat deze vluchtheuvels de grens
tusschen twee verkeerswegen zullen aange-
ven. Op sommige weggedeelten is die grens
door verandering der klinkerbestrating aan-
geduid.
Reeds wordt er naar gestreefd, smalle
straten voor het verkeer af te sluiten of
slechts in een richting te laten berijden en
verder behoort tot de vrome wenschen der
politie, dat er nog eens trottolrs op de Ber-
gerbrug zullen komen en dat de singelgracht
bij het verplaatste borstbeeld van „Truitje"
wat zal worden versmalld waardoor de weg
verbreed en de veiligheid op dien gevaarlij-
ken hoek vergroot zal kunnen worden.
Bij de Friesche brug en de Vlotbrug wor
den borden met zeer leerzame opschriften ge-
plaatst en ieder, die voor de geopende brug
wachten moet, wordt in zijn eigen belang
vriendelijk verzocht daarvan kennis te nemen.
Men hoopt, dat de beperking van den
diensttijd der autobus-chauffeurs het verkeer
eveneens ten goede zal komen en verder valt
er niet veel anders te doen dan belangstel-
lend af te wachten of alle goede wenken en
nuttige raadgevingen op den duur tot een
zoo veilig mogelijk verkeer zullen leiden.
Reeds heeft het publiek getoond op bij-
zonder drukke oogenblikken b v. na afloop
van voetbalwedstrijden- en motorraces de
politie-voorschriften zoo goed mogelijk te
willen nakomen en er is alle hoop, dat ook in
verkeersopzicht van Alkmaar nog eens de
victorie kan worden erlcondigd.
Nijmegen, maar toen ook nog de heer Fran-
sen R. I<.) een woordje had gezegd omtrent
de wenschelijkheid van het opnemen van de
arbeidsvoorwaarden uit de landelijke con
tracten bij het bouwbedrijf in de waterstaats-
bestekken, was het woord aan minister Van
der Vegte. Aan zijn vrij talrijke mededeelin-
gen en opmerkingen ontleenen wij de volgen
de losse punten:
Aan de contactcoenmissies in het mijnwe-
zen is geen beslissingsrecht toe te kennen, om
dat een deel der mijnen geen staatsmijn zijn.
Verbetering van de haven van Breskens zai
worden overwogen. Voor het ontworpen
Rijn-Twentekanaal heeft het eerste onteige-
ningsontwerp het departement reeds verla-
ten. De radio-aanvrage van den Vrijheids-
bond is nog niet in behandeling gekomen,
maar wordt niet vergeten. Omtrent de ar
beidsvoorwaarden in de waterstaatsbestekken
zal het volgende jaar een definitieve regeling
worden getroffen. De mogelijkheid van een
hangbrug voor Nijmegen zal worden onder-
zocht.
Medezeggingschap van het spoorwegper-
soneel bestaat reeds, maar moet nog groeien.
Forceeren mag men de zaak niet. Een com-
missie is ingesteld om de toepassing van de
dienst- en rusttijden te onderzeeken. Een
door den heer Moltmaker ingediende motie,
welke-wil, dat de minister met de spoorweg-
dircctie in overleg zal treden cimtrent de in
voering van een classificatie voor het spoor
wegpersoneel in den geest van die voor het
Rijkspcrsoneel, ontried de minister.
Hoewel hij niet overtuigd is van de gevaar-
lijkheid van den overweg bij Rilland, deelde
de minister mede, dat de commissie, die een
onderzoek omtrent de onbewaakte overwegen
zal instellen, afzonderlijk die bij Rilland,
Kethel en Akkrum zal onderzoeken. Op deze
toezegging trok de heer De Muralt zijn des-
betreffende motie in, waarna de motie Molt
maker m< t 1-6 tegen 15 stemmen werd ver-
worpen. En hiermee volstaan wij voor he
den.
Onze tractortram schijnt nog altijd bij-
zonder aantrekkelijk te zijn, want er zijn in
het afgeloopen jaar niet minder dan 13 auto's
en eenige voertuigen en wielrijders tegenop
komen rijden. De meest verscheidene voertui
gen, alsmede voetgangers en lantarenpalen
hebben de gevolgen van een botsing onder-
vonden en als wii die lange liist overzien
KOORSTftAAT" 49-51. TELEFOON 207.
ALKMAAR.
Den Haag, 27 April 1928
Het is gegaan gelijk we gevreesd hebben
morgen, Zaterdag, straf-excercitie en om elf
uur aantreden, luidt het parool van den
Voorzitter der Eerste Kacner. De oude gene
raal moet dat niet zonder eenige wroegmg
medegedeeld hebben. Immers als de Eerste
Kamer ditmaal bij de behandeling der Staats-
begrooting buitengewoon lang van stof is
geweest, dan komt zulks voor een deel ook
door zijn eigen liidzaamheid. Hij liet Gods
water maar over Gods akker loopen, trachtte
geen cogenblik een breidel aan te leggen aan
de spreeklust der heeren, heeft deze zelfs
eenmaal aangemoedigd door een der leden te
verzoeken den volgenden dag nog eens te
vertellen wat hij den vorigen dag had ge
zegd, omdat toen zoo weinig leden meer te
genwoordig waren. Het was een comble!
Ondanks de praatzucht van sommige hee
ren is de Kamer er toch in den namiddag in
geslaagd de Waterstaatsbegrooting af te
doen, daarna eenige kleinere ontwerpen,
waaronder ook de Postbegrooting en de be-
grooting der Staatsmijnen, na een onbedui-
dende bespreking goed te keuren en vervol-
gens met de Begrooting van Arbeid, Handel
en Nijverheid een begin te maken. Deze zal
nu morgen moeten worden afgehandeld.
Wij hebben hiermee het uiterlijk verloop
van de vergadering van heden geschetst,
maar moeten toch nog het een ander mede
deelen omtrent de begrooting van Water-
staat, speciaal wat de mededeelingen van den
minister Van der Vegte betreft. Werkelijk
kon deze nog voor de pauze aan het woord
komen. Er waren hem nog wel een paar
sprekers voorgegaan, de "heeren Van der
Lande (R. K.) en Smeenge (V. B.), die beiden
onder meer het ontworpen Rijn-Twentekanaal
ter sprake brachten, terwijl de eerste nog
aandrong op een hangbrug over de Waal bij
ITALIAANSCHE EXPANSIE-
POLITIEK.
Dalmatie een begeerd gebied van
Italie; Fransche steun aan Zuid-
Slavie; waar blijft de „wereldvrede"
Italie heeft al sedert vele jaren een oogje
gehad op het land aan de overzijde der Adria
tische Zee, Dalmatie. Men heeft dikwijls
allerlei pogingen in het werk gesteld, om
Dalmatie in bezit te krijgen, zonder resultaat
echter. Vooral toen de groote verdeeling der
veroverde landen geschiedde, na den wereld-
oorlog, was het Italie's wensch geweest, Dal
matie te bezitten. Helaas! het bleef slechts
toekijken en mocht het met leede oogen aan
zien, dat Dalmatie werd toegewezen aan
Zuid-Slavie.
T'hans echter worden de Italiaansche ge-
moederen weer opnieuw opgezweept door d
Italiaansche pers en de fascistische woord-
voerders. Mag men deze gelooven, dan kijkt
het „arme, verdrukte Dalmatie" hunkerend
uit naar Italie, opdat dat land haar moge be-
vrijden van de „tyrannie" der Zuid-Slaviers!
Er wordt nu door Italie groote aandacht
geschonken aan Dalmatie. Het is namelijk
gebleken, dat Zuid-Slavie de nieuwe provin-
cie tot een krachtig verdedigingsblok tracht te
maken. Zoo heeft men het plan opgevat, de
haven Spalato aan de Adriatische Zee tot de
grootste haven aan deze zee te maken. Mag
men de Italiaansche bladen gelooven, dan
zouden er plannen bestaan tot het stichten
van een groote Zuid-Slavischg Scheepvaart-
vaartmaatschappij. De meeste havens worden
door spoorlijnen met het achterland verbon-
den, terwijl tegenover eventueele buitenland-
sche begeerten de havens flink versterkt wor
den. En dat zou gebeuren met Fransche geld;
Maar dat is nog niet alles! Zuid-Slavie
acht blijkbaar een oorlog met Italie niet tot de
onmogelijkheden, want men is bezig een enor-
me vloot van duikbooten te bouwen en een
reusachtige luchtmacht te vormenVooral die
duikbooten kunnen een machtig wapen zijn,
vanaf f 4275.
Agent KLAAS BAAS,
Kennemerstraatweg 106. Telef. 851.
rol. Zoo is er ook reeds een Fransch vlieg-
tuigenfabriek in Dalmatie opgericht.
Tegenover deze acties blijft Italie natuur
lijk niet werkeloos. Het moet in elk geval al*
groote mogendheid, de heerschappij over de
Adriatische Zee behoudenDaarom heeft men
ook besloten, om het voorbeeld van Zuid-Sla
vie te volgen en een sterke vloot van z.g. Irlein
materiaal te bouwen en tevens de luchtma^if
te vergrooten.
Blijkbaar is men in Zuid-Europa nog lang
niet rustig en kan men althans daar zich nog
niet met Kellog's ontwerp-anti-oorlogpacl
bezighouden! Italie kijkt met het eene ooj
naar Dalmatie, terwijl het andere oog naat
Frankrijk gewend is, want het zet natuurliji:
kwaad bloed bij de Italianen, dat Frankrijk
de Zuid-Slaviers zoo krachtig steunt.
Het kan nog wel eens „moderren" worden
daar aan de Middellandsche Zee!
CHINA.
JAPANSCHE TROEPEN DOOR
CHINEEZEN BESCHOTEN.
Bij het binnenrukken van de Japansche
troepen in Tsinan werden zij door Chineesche
soldaten beschoten. In verband daarmed?
werd het Chineesche garnizoen door de Ja
pan ners ontwapend.
De Chineesche autoriteiten hebben den
Japanschen commandant hun leedwezen be-
tuigt over het incident.
Maarschalk Feng heeft den Japanschen
bevelhebber verzocht den weg naar het Noor-
den voor de Chineesche troepen vrij te maken
DUITSCHLAND.
DE AVONTUURLIJKE ZEEREIS.
Over de avontuurlijke reis van een alcohol-
smokkelschip, waarvan wij reeds kort gewag
maakten, volgen nog enkele bijzonderheden.
De Hamburgsche koopman Lassalle kocht
in 1927 in Nederland de in 1920 te Delfzijl
gebouwde driemastschoener Premysl en ver-
huurde het schip aan den koopman Strallo,
vertegenwoordiger van de Southern Freigh
ters Limited in Vancouver, die het schip met
alcohol en machinedeelen lieten bevrachten
voor een reis naar San Bias in Mexico en
Vancouver in Canada. Volgens mededeeling
van den reeder traden de kapitein eh de eer
ste officier achter den rug van den reeder ifl
verbinding met het Amerikaansche consulaat
in Hamburg met het plan het schip tegen de
instructies in naar een haven in de Ver. Sta-
ten te brengen, en de lading aan de drank*
verbodsambtenaren uit te leveren. Op den 27
Augustus 1927 ontvingen zij van den con
sul in Hamburg eeen aanbevelingsbrief voor
den Amerikaanschen agent in Colon en spra*
ken bet verdere met dien agent af. In plaats
door het Panamakanaal te varen, voeren zv4
naar den mond van de Mississippi en lieten
daar het schip in beslag nemen. De kapitein
en zijn confrater verwachtten daar eene be-
looning van 65.000 dollars te zullen ontvan-
gen. De reederij stelde echter bij de Ameri
kaansche regeering pogingen in het werk om
het schip vrij te krijgen, wat haar ook ge-
lukte.
Voor den raad van de scheepvaart te Ham
burg gedaagd, gaven de beide beklaagden
een geheel andere voorstelling van de zaak
om zich vrij te pleiten, wat hun echter nidt
gelukte. Zoodat den raad hun het scheepS'
patent heeft onttrokken.
Dr. STRESEMANN EN BEIER'EN. 4
Dr. Stresemann, rijksminister van buiten-
landsche zaken, zal ondanks de incidental
van vorigen Dinsdag, in de tweede helft van
Mei te Mtinschen en andere Beiersche stedes
opnieuw verkiezingsredevoeringen houden.
EHRHARDT
DE WICKINGBOND VAN
ONTBONDEN.
Kapitein E'hrhardt heeft, naar hij aan ee»
Berlijnsch correspondentiebureau mededeelde,
den Wicking-bond in geheel Duitschland ont<
bonden. De reden hiervan is, dat Ehrhardt
want voor dene booten is do ASriatischo Zje getomon, dattee bem;
met zijn sterke kustontwikkehng aan de zijde
van Dalmatie een prachtig water met vele
schuifhoeken.
„Onlangs", zoo meldt een Romeinsche cor
respondent van de „Koln. Zeit.", zijn de twee
eerste duikbooten uit Frankrijk gearriveerd
Onder groote geestdrift van de zijde der be
volking werden beide duikbooten in ont-
vangst genomen door de Zuid Slavische
autoriteiten.
Dan hebben de Zuid-Slaviers reeds een
vloot van vijf tig vliegmachines, welk aantal
echter zeer spoedig zal worden uitgebreid
met een paar honderd stuks.
Ook hierin speelt Frankrijk een grooten
ging in de toekomst geen politieke macht
meer zal krijgen. Kapitein Ehrhardt is van
plan om voortaan een zuiver politieke actie te
voeren. De Wickingbond was tot nu toe in
Beieren, Wurttemburg, Baden, Thuringea,
Oldenburg, Mecklenburg, Hamburg, Bremen
en Lubeck niet vertwden.
ENGELAND.
DE MOORD OP DEN ENGELSCHEN
POLITIE-AGENT.
De beklaagden ter dood veroordeeld.
Browne en Kennedf, beklaagd wegens de®
moord op een politie-agent, zijn beiden schul-
dig bevonden en ter dood veroordeeld.
CODRANT.