DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN MINERVA W. H.PELS ZOOM AIKmaar en het verkeersvraag-stufe. Uit het Parlement Dagelijksch overzicht. Buitenland I ill NO. lOI Dit nummer besfaat wH 3 bladeu Honderd dertigste iaargang. 1928 Deze Courant wordi ELKEN AVOND, behalvc Zon- en Feestdagen, uitgegeven. jtbonnementsprijs bij vooruilbetaling per 3 maanden voor Alkmaar/2.—iranco door set geheele Rijk /2.50. Afzonderlijke en bewijstiummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIENt Per regel /0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsrofmfe. Brieven Iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h HERMs. COSTER ZOO* Voordam C 9. Directeur: G. H. KRAK. ZATEHDAG Telef.nr. Administrate 3. Telefoonnr. Redactie 33. Postgiro 37060. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. APRIL ■■n-mmrnmrn Wi} kven in een tijd, dat het nieuwe we- lan nog g-rootendeels in voorbereiding nog maar voor een klein deel in uitvoe- ring is- I tfl daar het verkeer steeds drukker wordt, het gevaar voor alle weggebruikers groo- dan ooit te voren. Zoolang de weg nog niet in overeenstem- <ning met het verkeer gebracht is, blijft er iiiets anders over dan het verkeer in overeen- stemming met den weg te brengen, dat wil ■dus zeggen alle weggebruikers nauwkeurig yoor te schrijven wat zij te doen en te laten hebben om op 'de smalle wegen zoo weinig mogelijk stagnate en ongelukken te veroor- laken. Waar het verkeer in verhouding tot de .wegbreedte het drukst is, dus in de straten onzer groote steden, zullen de veiligheids- voorschriften natuurlijk het strengst moeten Vorden toegepast. 1 Vandaar dat bij de politic in die steden 'dan ook een belangrijk deel van het corps den algemeeiten regel denken: „Neemt steeds voldoende tijd voor eigen veiligheid". En het zwaard der gerechtigheid en de weeg- schaal van vrouwe Justitia kronen de woor- den van den wijzen rechter, die zegt: „Er is een rechtspraak slechts: Wie rechts rijdt is in 't recht". Er zijn verschillende zegels aan het plaat- sen der lichten gewijd en nauwkeurig wordt aangegeven hoe deze gerieht moeten worden. Bij de auto, die haar licht schuin vooruit op den weg laat vallen leest men de nuttige waarschuwing: „Denk aan Uw verlichtings- plichten, altijd goed Uw lichten richten, want met slecht gerichte lichten kan Uw licht licht onheil stichten". Ook voor het voorbijrijden van trams zijn nuttige wenken gegeven b.v. „Als plaats is aan de rechter zij, Rijdt dan een tram niet links voorbij." En als bewijs Van de vlugheid waarmede de Amsterdamsche tramconduc- teurs hun passagiers laten uit- en instappen kan het volgende versje gelden: „'t Kost maar vijf seconden tijd, Stop zoolang de tram niet rijdt." Wees voorzichtig, maar overdrijf niet, leert het zegel, dat twee toeterende autohoorns in beeld brengt en aan de bovenzijde het op dat in twee I schrift draagt: „Geef goed signaal! Dacftt U misschien, Dat lemand om een hoek kan 'dienst doet en wie nagaat hoe het verkeers- yraagstuk een der moeilijkste problemen is geworden, zal zeker vrijwillig willen mede- iwerken de steeds zwaarder geworden taak der politic zooveel mogelijk te verlichten. Alle Nederlanders worden geacht de wet- ten des lands te kennen. Ware het anders dan zou men de rechters wel kunnen pensionneeren omdat alle wets- Gvertreders zich op hun onwetendheid zou- den beroepen. Maar tusschen theorie en practijk is nog een hemelsbreed verschil en de werkelijke toe- stand is zoo, dat er in ons vaderland wel nie- zien?" En aan de onderzijde: „Doch aldoor toet'ren is niet noodig! Dat geeft maar last, is overbodig!" Het is niet doenlijk hier den inhoud van al die sluitzegels te vermelden. Zij zijn in woord en beeld zoo aantrekkelijk en duidelijk mogelijk gemaakt en we hopen van harte, dat de Amsterdamsche chef van het verkeers- wezen er de beste resultaten van mag onder- vinden. Wij komen nu weer wat dichter bij huis en vragen ons.af. hoe het met de veiligheid bij het verkeer in onze eigen gemeente gesteld is mand te vinden zal zijn, die den inhoud van en wat er hier gedaan wordt om die veilig- ai onze wetten en verordeningen uit zijn heid te bevorderen hoofd kent. Het doet er niet toe omdat er tal van wet- ten-en besluiten zijn, waarmee men uit den aard van zijn beroep, door zijn woonplaats of door zijn levenswijze nooit in conflict zal kunnen komen Trekhondenwet of de wet op de Paarden- fokkerij zijn niet voor onderwijzers of apothe- Icers geschreven en de Nederlandsche wetten waarmede zij weer te maken hebben zullen andere groepen der bevolking volkomen on- verschillig laten. Geen geheelonthouder behoeft zich voor de drankwet en geen vredesapostel voor de militiewet te interesseeren, maar er zijn toch ill ons land een aantal belangrijke voor- schriften, die door ieder Nederlander gekend moeten worden om de eenvoudige reden, dat ieder er dagelijks mee te maken heeft. Niemand mag er zich tegenwoordig meer op, beroepen, dat hij de verkeersregels niet kent, en het niet in acht nemen daarvan dient des te zwaarder gestraft te worden omdat de overtreder niet alleen gevaar voor zich telf maar voor alien in zijn omgeving ver- oorzaakt. Wanneer we de noodzakelijlcheid inzien, dat alle weggebruikers de verkeersregels kennen, dringt zich de vraag naar voren op welke wijze men die voorschriften zoo een- youdig en, populair zal maken, dat vrijwel ieder ze zal lezen en gemakkelijk zal kunnen onthouden. Wat dit betreft heeft men het al op ver- sohillende manieren, geprobeerd. Zooals we vroeger in de taalles de voor- zetsels en andere woorden in rijmvorm leer- den om ze gemakkelijker te kunnen onthou den, zoo heeft men van de voornaamste ver keersregels aardige. twee-regelige gedichtjes gemaakt in de hoop, dat die weldra zoo po pulair zouden worden, dat men ze voor zijn pleizier zou gaan lezen. Wij hebben ze destijds alle in onze courant opgenomen en men heeft ze in duizenden exemplaren in boekjes en brochures over het geheele land verspreid. Maar desondanks blijkt uit de dagelijks gebeurende ongelukken nog zoo vaak de mis- dadige onkunde der betrokkenen, dat men be- grepen heeft dat er op dit gebied nog heel wat intensiever werk moet verricht worden. Hoe maken wij onze verkeersregels popu lair? Een der eersten, die zich die vraag gesteld heeft is natuurlijk de chef van de verkeerspo- litie in onze hoofdstad geweest, die het dit- maal eens met goedkoope en dus voor ieder gemakkelijk verkrijgbare sluitzegels wil pro- beeren. Hij heeft daarbij, zoowel voor teekening als tekst, de medewerking van bekwame des- kundigen gekregen en zoo zijn een vijftigtal in rood en, zwart gedrukte sluitzegels in den handel gebracht, die ieders belangstelling zullen wekken. Een zandlooper en de zeis van den 'Dood moeten indruk maken op alien-, die niet aan •Dan dient dadelijk geconstateerd, dat de AlkmaarSche politie alles doet om het dik- wijls drukke verkeer in onze nauwe stadsstra ten zoo goed mogelijk te regelen en dat zij tevens opvoedend werkt om de voornaamste verkeersvoorschriften in stad en omgeving van algemeene bekendheid te maken. Op verzoek der politie publiceeren de hier ter stede verschijnende dagbladen geregeld de verkeersregels voor alle categorieen weg gebruikers en de circulates waarop deze ge- drukt zijn werden aan alle scholen verstrekt, terwijl de hoof den der onderwijsinrichtingen verzocht zijn, deze regels met de leerlingen te bespreken en hen er vertrouwd mee te maken. Vooral dit laatste iijkt ons van groote be teekenis. De school is de plaats waar het ge makkelijkste geleerd wordt en wanneer zij die den weg gebruiken reeds van jongs af met de verkeersregels vertrouwd raken, zullen in de toekomst ongelukken door onwetena heid niet meer kunnen voorkomen. In ons vorig nummer, en ook in het heden verschijnende, is een lijst opgenomen van de verkeersovertredingen, die in het afgeloopen jaar door de politie te dezer stede geconsta teerd zijn geworden. Er zullen er nog wel heel wat meer onge lukjes gebeurd zijn, want het aantal kwartjes, dat wij aan jeugdige reporters voor het aanbrengen van berichten over aanrijdingen en botsirigen hebben uitbetaald vormt een belangrijke post op de rekening van onzen boekhouder. Maar de voornaamste verkeersstoornissen zijn ongetwijfeld in het overzicht der politie opgenomen en als wij die lange lijst eens be kij'ken, wordt het ons duidelijk, dat ook in Alkmaar nog te veel tegen de verkeersregels wordt gezondigd. In 193 gevallen is proces-verbaal opge- maakt, wegens het wielrijden zonder licht, in 20 gevallen wegens het wielrijden aan de linkerzijde van den weg, in 49 gevallen we gens het rijden in een motorrijtuig zonder goede remmen en in 73 gevallen wegens het overschrijden der maximumsnelheid. Wij noemen hier slechts eenige der gevaar- lijkste overtredingen, want uit de gepubli- ceerde lijst blijkt wel, dat het verkeer nog op tal van andere wijzen in gevaar gebracht is. In totaal werd in het afgeloopen jaar voor overtredingen van de voornaamste verkeers regels niet minder dan 667 maal procesver- baal opgemaakt en wie dat bedenkt begrijpt tevens hoe nuttig het is ook de Alkmaarsche weggebruikers steeds weer aan hun rechten en verpiichtingen te herinneren. kunpen zij er ons over venvonderen, totaal slechts 16 personen gewond en menschen ged-ood werden. Waar klaart>lijkelijke schuld bij den aan- geredene in 11 gevallen en bij den aanrijder in 40 gevallen is gebleken, mag zeker gecon stateerd worden, dat er in onze nauwe stads- straten nog te vaak op roekelooze en onver- antwoordelijke wijze wordt gereden. Daartegen op te komen is een benijdens- waardige taak der politie en het verheugt ons hier te kunnen mededeelen, dat men ons van politiezijde verzekerde, dat over het alge- meen geconstateerd wordt, dat de voornaam ste verkeersregels hier ter stede reeds veel be- ter dan vroeger in acht worden genomen. Ook op andere wijze dan door het geven van voorschriften wordt op gevaarlijke pun- ten in onze gemeente voor de veiligheid der weggebruikers gewaakt Des winters worden drie en des zomers vijf agenten dagelijks tijdens de drukste uren met de regeling van het verkeer belast en de agent, die op het kruispunt bij de Groote Kerk dienst doet bezet zeker wel een der ver- antwoordelijkste posten. Het is niet zoo als velen denken zijn taak steeds in het voor hem aangegeven cirkeltje te blijven staan, maar wel om zich van daaruit te be- wegen en het verkeer om zich been te leiden. Ook blijkt het wenschelijk er op te wijzen, dat de driehoekige vilnchtheuvels op verschil lende punten in onze stad niet de taak van een steenen verkeersagent vervullen, zoodat men er omheen moet rijden, maar dat het de bedoeling is, dat deze vluchtheuvels de grens tusschen twee verkeerswegen zullen aange- ven. Op sommige weggedeelten is die grens door verandering der klinkerbestrating aan- geduid. Reeds wordt er naar gestreefd, smalle straten voor het verkeer af te sluiten of slechts in een richting te laten berijden en verder behoort tot de vrome wenschen der politie, dat er nog eens trottolrs op de Ber- gerbrug zullen komen en dat de singelgracht bij het verplaatste borstbeeld van „Truitje" wat zal worden versmalld waardoor de weg verbreed en de veiligheid op dien gevaarlij- ken hoek vergroot zal kunnen worden. Bij de Friesche brug en de Vlotbrug wor den borden met zeer leerzame opschriften ge- plaatst en ieder, die voor de geopende brug wachten moet, wordt in zijn eigen belang vriendelijk verzocht daarvan kennis te nemen. Men hoopt, dat de beperking van den diensttijd der autobus-chauffeurs het verkeer eveneens ten goede zal komen en verder valt er niet veel anders te doen dan belangstel- lend af te wachten of alle goede wenken en nuttige raadgevingen op den duur tot een zoo veilig mogelijk verkeer zullen leiden. Reeds heeft het publiek getoond op bij- zonder drukke oogenblikken b v. na afloop van voetbalwedstrijden- en motorraces de politie-voorschriften zoo goed mogelijk te willen nakomen en er is alle hoop, dat ook in verkeersopzicht van Alkmaar nog eens de victorie kan worden erlcondigd. Nijmegen, maar toen ook nog de heer Fran- sen R. I<.) een woordje had gezegd omtrent de wenschelijkheid van het opnemen van de arbeidsvoorwaarden uit de landelijke con tracten bij het bouwbedrijf in de waterstaats- bestekken, was het woord aan minister Van der Vegte. Aan zijn vrij talrijke mededeelin- gen en opmerkingen ontleenen wij de volgen de losse punten: Aan de contactcoenmissies in het mijnwe- zen is geen beslissingsrecht toe te kennen, om dat een deel der mijnen geen staatsmijn zijn. Verbetering van de haven van Breskens zai worden overwogen. Voor het ontworpen Rijn-Twentekanaal heeft het eerste onteige- ningsontwerp het departement reeds verla- ten. De radio-aanvrage van den Vrijheids- bond is nog niet in behandeling gekomen, maar wordt niet vergeten. Omtrent de ar beidsvoorwaarden in de waterstaatsbestekken zal het volgende jaar een definitieve regeling worden getroffen. De mogelijkheid van een hangbrug voor Nijmegen zal worden onder- zocht. Medezeggingschap van het spoorwegper- soneel bestaat reeds, maar moet nog groeien. Forceeren mag men de zaak niet. Een com- missie is ingesteld om de toepassing van de dienst- en rusttijden te onderzeeken. Een door den heer Moltmaker ingediende motie, welke-wil, dat de minister met de spoorweg- dircctie in overleg zal treden cimtrent de in voering van een classificatie voor het spoor wegpersoneel in den geest van die voor het Rijkspcrsoneel, ontried de minister. Hoewel hij niet overtuigd is van de gevaar- lijkheid van den overweg bij Rilland, deelde de minister mede, dat de commissie, die een onderzoek omtrent de onbewaakte overwegen zal instellen, afzonderlijk die bij Rilland, Kethel en Akkrum zal onderzoeken. Op deze toezegging trok de heer De Muralt zijn des- betreffende motie in, waarna de motie Molt maker m< t 1-6 tegen 15 stemmen werd ver- worpen. En hiermee volstaan wij voor he den. Onze tractortram schijnt nog altijd bij- zonder aantrekkelijk te zijn, want er zijn in het afgeloopen jaar niet minder dan 13 auto's en eenige voertuigen en wielrijders tegenop komen rijden. De meest verscheidene voertui gen, alsmede voetgangers en lantarenpalen hebben de gevolgen van een botsing onder- vonden en als wii die lange liist overzien KOORSTftAAT" 49-51. TELEFOON 207. ALKMAAR. Den Haag, 27 April 1928 Het is gegaan gelijk we gevreesd hebben morgen, Zaterdag, straf-excercitie en om elf uur aantreden, luidt het parool van den Voorzitter der Eerste Kacner. De oude gene raal moet dat niet zonder eenige wroegmg medegedeeld hebben. Immers als de Eerste Kamer ditmaal bij de behandeling der Staats- begrooting buitengewoon lang van stof is geweest, dan komt zulks voor een deel ook door zijn eigen liidzaamheid. Hij liet Gods water maar over Gods akker loopen, trachtte geen cogenblik een breidel aan te leggen aan de spreeklust der heeren, heeft deze zelfs eenmaal aangemoedigd door een der leden te verzoeken den volgenden dag nog eens te vertellen wat hij den vorigen dag had ge zegd, omdat toen zoo weinig leden meer te genwoordig waren. Het was een comble! Ondanks de praatzucht van sommige hee ren is de Kamer er toch in den namiddag in geslaagd de Waterstaatsbegrooting af te doen, daarna eenige kleinere ontwerpen, waaronder ook de Postbegrooting en de be- grooting der Staatsmijnen, na een onbedui- dende bespreking goed te keuren en vervol- gens met de Begrooting van Arbeid, Handel en Nijverheid een begin te maken. Deze zal nu morgen moeten worden afgehandeld. Wij hebben hiermee het uiterlijk verloop van de vergadering van heden geschetst, maar moeten toch nog het een ander mede deelen omtrent de begrooting van Water- staat, speciaal wat de mededeelingen van den minister Van der Vegte betreft. Werkelijk kon deze nog voor de pauze aan het woord komen. Er waren hem nog wel een paar sprekers voorgegaan, de "heeren Van der Lande (R. K.) en Smeenge (V. B.), die beiden onder meer het ontworpen Rijn-Twentekanaal ter sprake brachten, terwijl de eerste nog aandrong op een hangbrug over de Waal bij ITALIAANSCHE EXPANSIE- POLITIEK. Dalmatie een begeerd gebied van Italie; Fransche steun aan Zuid- Slavie; waar blijft de „wereldvrede" Italie heeft al sedert vele jaren een oogje gehad op het land aan de overzijde der Adria tische Zee, Dalmatie. Men heeft dikwijls allerlei pogingen in het werk gesteld, om Dalmatie in bezit te krijgen, zonder resultaat echter. Vooral toen de groote verdeeling der veroverde landen geschiedde, na den wereld- oorlog, was het Italie's wensch geweest, Dal matie te bezitten. Helaas! het bleef slechts toekijken en mocht het met leede oogen aan zien, dat Dalmatie werd toegewezen aan Zuid-Slavie. T'hans echter worden de Italiaansche ge- moederen weer opnieuw opgezweept door d Italiaansche pers en de fascistische woord- voerders. Mag men deze gelooven, dan kijkt het „arme, verdrukte Dalmatie" hunkerend uit naar Italie, opdat dat land haar moge be- vrijden van de „tyrannie" der Zuid-Slaviers! Er wordt nu door Italie groote aandacht geschonken aan Dalmatie. Het is namelijk gebleken, dat Zuid-Slavie de nieuwe provin- cie tot een krachtig verdedigingsblok tracht te maken. Zoo heeft men het plan opgevat, de haven Spalato aan de Adriatische Zee tot de grootste haven aan deze zee te maken. Mag men de Italiaansche bladen gelooven, dan zouden er plannen bestaan tot het stichten van een groote Zuid-Slavischg Scheepvaart- vaartmaatschappij. De meeste havens worden door spoorlijnen met het achterland verbon- den, terwijl tegenover eventueele buitenland- sche begeerten de havens flink versterkt wor den. En dat zou gebeuren met Fransche geld; Maar dat is nog niet alles! Zuid-Slavie acht blijkbaar een oorlog met Italie niet tot de onmogelijkheden, want men is bezig een enor- me vloot van duikbooten te bouwen en een reusachtige luchtmacht te vormenVooral die duikbooten kunnen een machtig wapen zijn, vanaf f 4275. Agent KLAAS BAAS, Kennemerstraatweg 106. Telef. 851. rol. Zoo is er ook reeds een Fransch vlieg- tuigenfabriek in Dalmatie opgericht. Tegenover deze acties blijft Italie natuur lijk niet werkeloos. Het moet in elk geval al* groote mogendheid, de heerschappij over de Adriatische Zee behoudenDaarom heeft men ook besloten, om het voorbeeld van Zuid-Sla vie te volgen en een sterke vloot van z.g. Irlein materiaal te bouwen en tevens de luchtma^if te vergrooten. Blijkbaar is men in Zuid-Europa nog lang niet rustig en kan men althans daar zich nog niet met Kellog's ontwerp-anti-oorlogpacl bezighouden! Italie kijkt met het eene ooj naar Dalmatie, terwijl het andere oog naat Frankrijk gewend is, want het zet natuurliji: kwaad bloed bij de Italianen, dat Frankrijk de Zuid-Slaviers zoo krachtig steunt. Het kan nog wel eens „moderren" worden daar aan de Middellandsche Zee! CHINA. JAPANSCHE TROEPEN DOOR CHINEEZEN BESCHOTEN. Bij het binnenrukken van de Japansche troepen in Tsinan werden zij door Chineesche soldaten beschoten. In verband daarmed? werd het Chineesche garnizoen door de Ja pan ners ontwapend. De Chineesche autoriteiten hebben den Japanschen commandant hun leedwezen be- tuigt over het incident. Maarschalk Feng heeft den Japanschen bevelhebber verzocht den weg naar het Noor- den voor de Chineesche troepen vrij te maken DUITSCHLAND. DE AVONTUURLIJKE ZEEREIS. Over de avontuurlijke reis van een alcohol- smokkelschip, waarvan wij reeds kort gewag maakten, volgen nog enkele bijzonderheden. De Hamburgsche koopman Lassalle kocht in 1927 in Nederland de in 1920 te Delfzijl gebouwde driemastschoener Premysl en ver- huurde het schip aan den koopman Strallo, vertegenwoordiger van de Southern Freigh ters Limited in Vancouver, die het schip met alcohol en machinedeelen lieten bevrachten voor een reis naar San Bias in Mexico en Vancouver in Canada. Volgens mededeeling van den reeder traden de kapitein eh de eer ste officier achter den rug van den reeder ifl verbinding met het Amerikaansche consulaat in Hamburg met het plan het schip tegen de instructies in naar een haven in de Ver. Sta- ten te brengen, en de lading aan de drank* verbodsambtenaren uit te leveren. Op den 27 Augustus 1927 ontvingen zij van den con sul in Hamburg eeen aanbevelingsbrief voor den Amerikaanschen agent in Colon en spra* ken bet verdere met dien agent af. In plaats door het Panamakanaal te varen, voeren zv4 naar den mond van de Mississippi en lieten daar het schip in beslag nemen. De kapitein en zijn confrater verwachtten daar eene be- looning van 65.000 dollars te zullen ontvan- gen. De reederij stelde echter bij de Ameri kaansche regeering pogingen in het werk om het schip vrij te krijgen, wat haar ook ge- lukte. Voor den raad van de scheepvaart te Ham burg gedaagd, gaven de beide beklaagden een geheel andere voorstelling van de zaak om zich vrij te pleiten, wat hun echter nidt gelukte. Zoodat den raad hun het scheepS' patent heeft onttrokken. Dr. STRESEMANN EN BEIER'EN. 4 Dr. Stresemann, rijksminister van buiten- landsche zaken, zal ondanks de incidental van vorigen Dinsdag, in de tweede helft van Mei te Mtinschen en andere Beiersche stedes opnieuw verkiezingsredevoeringen houden. EHRHARDT DE WICKINGBOND VAN ONTBONDEN. Kapitein E'hrhardt heeft, naar hij aan ee» Berlijnsch correspondentiebureau mededeelde, den Wicking-bond in geheel Duitschland ont< bonden. De reden hiervan is, dat Ehrhardt want voor dene booten is do ASriatischo Zje getomon, dattee bem; met zijn sterke kustontwikkehng aan de zijde van Dalmatie een prachtig water met vele schuifhoeken. „Onlangs", zoo meldt een Romeinsche cor respondent van de „Koln. Zeit.", zijn de twee eerste duikbooten uit Frankrijk gearriveerd Onder groote geestdrift van de zijde der be volking werden beide duikbooten in ont- vangst genomen door de Zuid Slavische autoriteiten. Dan hebben de Zuid-Slaviers reeds een vloot van vijf tig vliegmachines, welk aantal echter zeer spoedig zal worden uitgebreid met een paar honderd stuks. Ook hierin speelt Frankrijk een grooten ging in de toekomst geen politieke macht meer zal krijgen. Kapitein Ehrhardt is van plan om voortaan een zuiver politieke actie te voeren. De Wickingbond was tot nu toe in Beieren, Wurttemburg, Baden, Thuringea, Oldenburg, Mecklenburg, Hamburg, Bremen en Lubeck niet vertwden. ENGELAND. DE MOORD OP DEN ENGELSCHEN POLITIE-AGENT. De beklaagden ter dood veroordeeld. Browne en Kennedf, beklaagd wegens de® moord op een politie-agent, zijn beiden schul- dig bevonden en ter dood veroordeeld. CODRANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 1