IliKStlS Cllliit
tlitHuuUenct
fionflsn! Mipfe .'aargafg,
Lendensch aanteekenboek.
Buifenlairici
HedijcSingcn
Ingezonden stukken
Sport
To. 117 1928
Vrjjdaf 18 Mei.
Hit den zak van den automobilist.
Toen Dinsdag laat in den middag bekend
n>erd dat de Kanselier van de Schatkist met
ingang van den volgenden dag een belasting
van vier stuivers per gallon (4.546 L.) zou
gaan heffen op ingevoerde lichte olien (ben
zine, benzol, petroleum enz.) teneinde het
geld' te verkrijgen voor zijn plan tot belas-
fingverlichting van produceerende bedrijven
-stonden spoedig daarop lange rijen auto's
«an alle garages. De eigenaars maakten van
£n korten beschikbaren tijd gebruik om nog
(4uw zooveel mogelijk benzine in te slaan
tegen den ouden prijs als zij in tanks en
blikken konden bergen. Zij spaarden aldus
voor bun moeite een paar gulden per hoofd.
No°' denzelfden avond kondigde „de handel"
aan dat de prijs der benzine met vier en een
lialven stuiver was verhoogd. De automobilis-
ten hadden net kans gezien Londen van het
grootste deel van de nog belastingvrije ben
zine te ontdoen. All een de menschen op
straat die buitengewoon „up to date" waren
begrepen wat die lange rijen auto's bij de
garages over de geheele stad verspreid be-
teekenden.
De automobilisten hebben het onaangena-
me o-evoel dat zij door minister Churchill zijn
beetgenomen. Het is een vermakelijke ge-
schiedenis en de getroffenen zouden er veel
beter aan doen er om te lachen in plaats van
te protesteeren.
De zaak is dat de automobielende gemeen-
schap van dit land, door bemiddeling der
twee groote auto-bonden, jaren lang heeft
gepoogd de verschillende regeeringen er toe
te bewegen de bestaande belasting op het
aantal paardenkrachten van den motor te
vervangen door een rechtvaardiger belasting
cp het benzineverbruik. Deze actie was als
zoodanig alleszins redelijk. Want een auto-
belasting op den grondslag van de motor-
kracht zonder meer is niet ideaal. Tot ver-
duidelijking van den toestand moet ik de zaak
nog wat toelichten. Indertijd was vastgesteld
dat de auto-belasting uitsluitend zou worden
aangewend voor een fonds, waaruit aanleg
en'onderhoud van het wegennet voor zoo
ver plaatselijke autoriteiten in fondsen voor
dit doel tekort schoten zouden worden be-
streden. De belasting kwam dus de automo
bielende gemeenschap ten goede. Hoewel van
dit beginsel is afgeweken (ook al door Chur
chill's beleid) is het nimmer herroepen en
blijft het theoretisch ten voile gehandhaafd.
Het zou dus billijk zijn geweest indien die
automobilisten die het meest van den weg ge
bruik maken en hem dus het meest verslijten
ook de meeste belastinggelden hadden opge-
bracht. De belasting op de basis der paarden
krachten deed (en doet) dat echter niet. Een
belasting op benzineverbruik zou dat veel
evenrediger doen. Daarom wenschten de mo-
tor-menschen een benzine-belasting. Zij heb
ben haar nu gekregenmaar de bestaan
de belasting blijft eveneens gehandhaafd.
Dat wel zeer averechtsch effect hebben zij
dus met hun actie bewerkt. Churchill, die om
zijn „raid" op het wegfonds (waaraan hij m
den loop van zijn beheer van de Schatkist
reeds 26.000.000 pond sterling heeft ont-
trokken) toch al niet bij de automobilisten ge
zien was, is nu ongeiwijfeld hun gezworen
vijand geworden.
Wanneer men de zaak echter onpartijdig
bekiikt ontdekt men schranderheid en wijs
heid in Churchill's maatregel. De benzine
is nu dan 4 hi stuiver per gallon duurder ge
worden. Maar met dat al is nog een dubbel-
tje goedkooper dan vodr den oorlog en
wat nog meer zegt niet duurder dan vier
maanden geled-en toen de recente prijsdaling
ncg niet was begonnen. Dat is motief genoeg
voor de benzine-mannen om in het onvermij-
d-elijke dat niet zoo tragisch is te berus-
ten. Daarbij mogen zij de voldoening smaken
dat zij al rijdend voortaan hun steentje zul-
len bijdragen aan het herstel van de produ
ceerende bedrijven van hun land, de ijzer- en
staalindustrie, de kolendelverij, de spinne-
rijen en den landbouw, die - dank zij de
offers der benzine verstokende menschen
van de zwaarte der plaatselijke belastingen
zullen worden bevrijd. Bovendien heeft
minister Churchill hun, voor zoo ver zij kin-
deren hebben, met de linkerhand teruggege-
ven wat hij met de rechter heeft ontnomen
Want de reductie op de rijksinkomstenbelas-
ting voor het bezit van kinderen wordt groo-
ter. Zoo heeft Churchill dus ook deze nood-
zakelijke reductie gesteund.
Ik zie nog meer heil van deze vier stui
vers op de benzine. Wellicht zal de gedachte
er aan menigeen, die juist op het punt stond
zich op de meer en meer gebruikelijke wijze
der afbetaling een auto aan te schaffen, van
ditvoornemen afhouden. Onder normale om-
standigheden zou dit een nadeelig effect zijn
Maar de omstandigheden zijn niet normaal
want het verkeer kan nu al niet uit den weg
vanwege de overvolle wegen. Indien de aan-
koop van auto's door de vier stuivers voor-
noemd wat wordt geremd zullen de automo
bilisten op den weg, op hun beurt niet zoo
vaak behoeven te remmen; m. a. w. de ver-
keersopstcpping zal niet zoo gauw acuut
worden. Er zal meer tijd zijn om ruimte te
maken voor de wielen van den weg die, on-
danks de vier stuivers, toch wel in aantal zul
len toenemen, zij het dan ook niet met 16000
per week (4000 auto's), zooals het afgeloo-
pen jaar het geval is geweest.
Tenslotte schijnt de maatregel heilzaam te
zijn ten aanzien van de kwestie motorverkeer
of ireinvervoer. De motortransport-onderne-
mmgen, wier bedrijfskosten veel minder
zwaar door de „rates" (plaatselijke bela^tin-
?en op onroerend goed) worden gedrukt dan
in het geval der spoorwegen, konden wel
neel gemakkelijlc vrachten en reizigers aan
die spoorwegen ontfutselen. Nu komt de ben-
zme-belasting die taak althans een beetje
verzwaren, te meer daar ook de spoorwegen
grootendeels van den druk der rates" z-uT-
'en worden ontlast, met dien verstande echter
dat zij de baten terug moeten geven aan de
gemeenschap in den vorm van verminderde
vrachtprijzen. Dit geeft tenminste den spoor
wegen 'n betere positie tegenover hun moder-.
lie concufrenten, ae vrachtauro-vervoerders.
Als ik automobilist was zou ik misschien
niet in dezen zin hebben geschreven. En toch,
een rechtgeaard vaderlander-automobilist
moet zijn hart van trots voelen zwellen als
hij verneemt wat al zegeningen zijn Kanse
lier van de Schatkist uit zijn zak den'kt te
tooveren.
Rokken en industrie.
Niet alleen minister Churchill werpt zich
op als voorvechter voor de be'langen der Brit-
sche industrie. Iedereen die gelegenheid heeft
zijn stem over het land te laten klinken voelt
ich zoo nu en dan gedrongen het zijne te
doen dezen tak van menschelijke bedrijvig-
heid (die indien men alles zou moeten ge-
looven een tak van onb-edrijvigheid is ge
worden) uit den brand te heipen. Nu weer
heeft een 'burgervader van een groote provin-
ciestad een beroep gedaan op de vrouwen van
het land. „Denk aan de groote bedrijven",
heeft hij haar toegeroepen. „Verander uw
mode zoodat uw kleed, gezond en elegant
blijvend, meer stof eischt zoodat de katoen-
spinnerijen en de textielfabrieken in het alge-
meen meer werk krijgen en dus meer wel-
vaart." Het behoeft de dames niet meer te
kosten, merkte hij op. Want kort of lang, de
jurk is even duur. De burgevader heeft
ons met dezen hartekreet meteen een raadsel-
tje opgegeven. Als de consument (in dit ge
val de zich al of niet in korte rokken kleeden-
de vrouw) voor het lange gewaad niet meer
behoeft te betalen dan voor het korte, hoe
kan dan de welvaart van den producent (in
dit geval de Britsche textielnijverheid) toe
nemen?
Ik zal mij daarin niet verder verdiepen
maar nog een oogenblik mijn geest verkwik-
ken aan de woorden van den burgervader.
Want hij liet het niet bij dit simpele beroep
op de vrouwen. Hij vertelde haar ook dat lan-
gere rokken dan de bestaande in haar belang
waren. Hij hield er van vrouwen elegant en
dartel gekleed te zien. Maar hij zou graag
minder zien van de „beenige" knieen. Het
lagere deel der vrouwenbeenen vond hij veel
mooier dan die knieen, waanvan de beenig-
heid hem klaarblijkel ijk in het oog stak. En
het verbaasde hem dat de vrouwen nog niet
hadden ontdekt dat langere rokken niet
slechts lichamelijke gebreken verbergen maar
tevens de stagnatie van de industrie in Yorks
hire en Lancashire zouden opheffen. De
burgemeester had, iangs een gelijksoortigen
gedachtenweg, ook kunnen ontdekken dat de
korte rokken lichamelijke aantrekkelijkheden
onthuilen en dat waarsdiijnlijk door korte
rokken meer lichamelijke schoonheid wordt
onthuld dan door lange wordt verhuld; en
dat hierin wellicht het geheim ligt van de
blijvende populariteit der kinderrokjes, ze'fs
bij vrouwen van gevorderden leeftijd. Als de
herleving van de textielnijverheid staat of
valt met de rokken dan schijnt er weinig
hoop voor haar te zijn.
Toilet in den trein.
De lezer zal! met mij allesbehalve in ver-
voering kunnen raken over de gebruikelijke
inrichtirig van het „toilet" in den trein. Het
beste is er hard over te zwijgen. En overal
ip, Europa waar treinen rijden is de toestand
dezelfde. Overalbehalve op een enkelen
trein in Engeland, den nieuwen „F!!ying
Scotsman" die van 1 Mei af zonder stoppen
tusschen Londen en Edinburg zal rijden. Er
is een wagen in, die geheel uit een toiletsa-
lon bestaat. Ge kunt een afspraak maken met
een treinbediende om uw haar te iaten knip-
pen en u te laten scheren. Indien uw echtge-
noote meereist kan zij haar haar laten golven
en een hehandeling van vibromasage onder-
gaan. Het moet een bijzondere gewaarwor-
ding zijn te worden geschoren met een vaart
van bijna 100 K.M. per uur. Maar er is geen
gevaar aan verbonden. Want de toiletsalon
snelt zacht en zcnder schokken op de voor-
beeldige wielen voort. De trein heeft ook een
speciaal damesvertrek waar de beste parfums
van de aarde en allerlei. verfijnde artikelen
voor de verzorging van „my lady's face" te
koop zijn. De gansche inrichting van den
trein is op hetzelfde peil als die van het „toi-
let." De keuken b.v. heeft electrische kooktoe-
stellen. Electriciteit zorgt cok voor koud en
heet water. En de handdoeken hangen op
electrisch verwarmde rekken. Met zulk een
trein behoeft niemand „bereisd" thuis of bij
zijn vrienden aan te ko-men.
POLEN.
OPSTOOTJES TE WARSCHAU.
Op de binnenplaats van een der kazernes
waren jongens aan het spelen, die daar niet
hoorden. Zij werden verjaagd en daarbij is
een der kinderen doodgeschoten. Dit heeft
aanleiding gegeven tot betoogingen voor de
kazerne, waarbij twintig inhechtenisnemin-
gen plaats hadden.
GROOTE BOSCHBRANDEN BIJ
BIALYSTOK.
De boschbranden, die in de groote bosschen
bij Bialystok zijn uitgebroken, hebben zich
tengevolge van den sterken wind zeer uitge
breid. Bij Kawelinski staan 2000 morgen
bosch in brand.
De schade is zeer groat en loopt in de mil-
lioenen.
JOEGO-SLAVIe.
GRENSINCIDENT TUSSCHEN
BULGARIJE EN JOEGO-SLAVIe.
Bij Klissoera in Zuid-Servie is Woensdag-
nacht een grens-incident voorgevallen. Een
Joego-Slavische grenspost zag twee Bul-
gaarsche soldaten met geweren de grens over
gaan, De post vuurde op hen, waardoor een
der Bulgaarsche soldaten op de plaats werd
gedood, terwijl de ander, niettegenstaande hij
zwaar gewond was, het vuur beantwoordde.
Daarbij werden ook eenigen der Joego-Sla-
viers getroffen.
BULGARIJE.
HET OUDE LIEDJE.
Bulgarije's onvnendelijke buren.
De regeeringen van Servie, Roemenie en
Griekenland voeren onderling besprekingen
over een gemeenschappelijk optreden tegen
BulgaTije, dat, naar zij zeggen, van de jong-
ste aardbeving misbrui'k schijnt te willen
maken om zich te onttrekken aan zijn ver-
plichting-en inzake het herstel. De drie regee
ringen staan op het standpunt dat men Bul-
garije slechts uitstel van betaling voor het
eerstvolgende halve jaar kan verleenen als
het verschuldigde bedrag in het volgende
halve iaar wordt betaald.
AI SPECIAL
20voor30 20voor 25
'STANDARD" ALTIJD
EERST IN KWALITEIT
KLEIN-AZIe.
VERKIEZINGEN IN IRAK.
Een overweldigende meerderheid
voor de regeering.
Het gematigde ministerie van Abdoel
Moesji Beg heeft bij de verkiezingen voor
afgevaardigden in het heele land een over
weldigende meerderheid behaald, ondanks
den heftigen veldtocht, die door de nationa-
listen gevoerd was tegen het verdrag met
Engeland.
De regeering telt in de nieuwe afvaardiging
79 aanhangers, de oppositie 10 en verder
zijn er nog 8 onafhankelijken. Het nieuwe
parlement komt Zaterdag bijeen. Men ver-
wacht evenwel, dat de behandeling van het
verdrag tot de volgende zitting zal worden
uitgesteld.
AMERIKA.
ZOMERTIJD EN BIOSCOOP-
EXPLOITATIE.
De Amerikaansche bioscoopexploitanten
voeren ieder jaar een actie tegen de invoe-
ring van den zomertijd, die het theaterbezoek
ongunstig zou beinvloeden. Het publiek
komt, als het nog licht is buiten, slechts in
kleirien getale naar de voorsteliingen in den
vooravond. Hier strijden de bioscoopexploi
tanten naast de landbouwers, die ook iyets
van den zomertijd moeten hebben. Het ziet er
naar uit, dat de tegenstanders van den
zomertijd het pleit zullen winnen; zoowei in
het Zuiden als in het W-esten van de Ver-
eenigde Staten wordt de zomertijd bijna ner-
gens meer ingevoerd. Het is er een stede-
iijk-e aangeiegenheid, de gemeentebesturen
beslissen over de invoering. Kansas City is
de laatste groote stad die den zomertijd heeft
afgeschaft; in het Oosten houdt hij echter
stand, en in de staat New-York hebben dit
jaar 33 van de 60 steden den zomertijd weer
ingevoerd. In de overigen wonnen de tegen
standers het pleit.
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Karimata 15 Mei v. Amst. n. Hamburg.
Moena 16 Mei v. Batavia n- Amsterdam.
Christiaan Huygens hedewnorgen 5 u. te
IJmuiden en te 10 uur te Amst. verwacht.
Enggano (uitr.) 16 Mei v. Suez.
Manoeran 14 Mei v. Vizagapatam te Co-
lanada.
KON. NED. STOOMB.-MAATSCHAPPIJ
Alkmaar, 24 Mei v. Curacao n. Europa.
Merope 16 Mei v. Rott. te Amst.
Poseidon 14 Mei v. Curacao n. Santa Maria.
Proteus 16 Mei v .Amst. n. Danzig.
Stella 16 Mei v. Amst. n. Danzig.
Agamemnon 14 Mei v. Pt-au-Prince n. Cap
Haitien.
Ajax 15 Mei v. Patras n. Venetie.
Baarn (thuisr.) 15 Mei te Duinkerken.
Berenice 15 Mei v. Amst. te Kopenhagen
Boskoopj 15 Mei v. Amst. n. Chili.
Clio 15 Mei v. Malta te Piraeus.
Eos 15 Mei v. Cartagena n. Alicanfe.
Euterpe 15 Mei v. Bordeaux te Amsterdam.
Hercules 15 Mei v. Samos n. Piraeus.
Neptunus 15 Mei v. Genua n. Livorno.
Nereus 15 Mei v. Oporto n. Vigo.
Venus 14 Mei v. Limni n. Tarragona.
KON. HOLL. LLOYD.
Flandria (uitr.) 15 Mei v. Santos.
Salland (thuisr.) 16 Mei v. Rio Grande.
Zaaniand 16 Mei v. Rott. n. B.-Aires.
HOLLAND—AFRIKA LIJN.
Heemskerk 15 Mei v. Hamburg n. Antw.
Jagersfontein (uitr.) 16 Mei v. Dar-es-Sa
laam n. Zanzibar.
Klipfontein (uitr.) 16 Mei v. L. Marques te
Beira.
Meliskerk (uitr.) 16 Mei v. Beira n. Louren-
zo Marques.
Rijperkerk 16 Mei v. O.-Afrika l.v. Antw. te
Rotterdam.
Sumatra (thuisr.) 15 Mei te Genua.
HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN.
Orestes 15 Mei v. Amst. te Rotterdam.
Alchiba 16 Mei v. Amst. n. Hamburg.
Algenib (uitr.) 15 Mei te Bordeaux.
Eemstroom (thuisr.) 15 Mei v. Lagos.
Delfland (thuisr.) 15 Mei te Campo.
Hermes 15 Mei v. Accra n. Addah.
Reggestroom (uitr.) 15 Mei v. Freetown.
Sirrah (thuisr.) 16 Mei v. Libreville n. Free
town.
IJstroom 14 Mei v. Sekondi if Freetown.
HOLLAND—OOST-AZIe LIJN.
Salabangka (thuisr.) 15 Mei te Suez.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Edam, v. N. Orleans n. Rott., 14 Mei van
Havana.
Grootendijk, Rott. n. Pacifickust, 12 Mei van
Cristobal.
Moerdijk, Rott. v. d. Pacifickust, 15 Mei te
Loonden.
Kinderdijk, v. Rott. n. Vancouver 13 Mei v.
Los Angeles.
Rotterdam 15 Mei v. Rotterdam n. Newyork.
Rotterdam, v. Rott. n. New York 16 Mei van
Boulogne.
HOLLAND-BRITSCH-INDIe LIJN
Brielle 16 Mei v. Rott. n. Rangoon.
ROTTERDAMSCHE LLOYD, j
Djambi (thuisr.) 16 Mei v. Padang.
Garoet 16 Mei v. Hamburg te Rott.
Samarinda (uitr.) 14 Mei v. Belawan.
Sibajak 16 Mei v. Rott. n. Batavia.
Tapnoeli (thuisr.) 16 Mei v. Marseille. A
Indrapoera (uitr.) 16 Mei te Belawan.
Insulinde (uitr.) 16 Mei v. Port Said.
'Jacltra (uitrj)' i6 Hei v.'S5B35g3
Medan (thuisr.) 15 Mei v. Gibraltar)
ROTTERDAMZUID AMERIKA LIJN.
Algorab 15 Mei v. Hamburg n. Antwerpen.
Zijldijk (thuisr.) 15 Mei te Santos.
Alhena 16 Meirv. Rott. n. Hamburg.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN. -V
Patroclus, v. Japan n. Rotterd. 15 Mei van
Hongkong.
Rhesnus 16 Mei v. Amst. n. Glasgow.
Troilus, v. Amst. n. Java, 16 Mei te P.-Said
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony 15 Mei v. Tunis n. Valencia.
JAVA-CHINA—JAPAN LIJN.
TjikandiT4 Mei te Cebu. l-
JAVA-BENGALEN LIJN. f:
Perim 15 Mei v. Calcutta te Java.
Bondowoso, v. Calcutta n. Java, 15 Mei te
Belawan.
Krakatau, v. New York n. Java, 15 Mei v
Padang.
JAVA—NEW YORK LIJN.
Blommersdijk 16 Mei v. N. York te Batavia.
Sembilan, v. Batavia n. New York 16 Mei v.
Sabang.
(Buiten veraniwoordelijkheid van de Redac-
tie. De opname in deze rubriek bewijst geens-
zinsdot de redactie er meie instemt.)
WELWILLENDHEIDSDAG
18 MEI 1928.
Oproep aan alle Nederlanders zon
der onderscheid van rang, stand, ge-
loof of sexe!
De Internationale Vrouwenbond voor Vrede
en Vrijheid, werkende in 5 werelddeelen en
42 landen, is overtuigd, dat, indien de wereld
zich zoo blijft bewapenen, de grootste cata
strophe voorbereid wordt, die ooit in den loop
der tijden heeft plaats gehad, en dat alleen in
ontwapening de redding der beschaving ligt
De Nederlandsche Afdeeling van dezen
Bond roept alien, die met haar instemmen op
om zich bij haar aan te sluiten of om alleen
mede te getuigen.
In beide gevallen verzoeken wij U, naam
en adres te zenden aan het Afdeelings-Secre-
tariaat Job. Verhulststraat 27, Amsterdam
Nederlanders, verricht deze daad van over-
tuiging op den Welwillendheidsdag, als
uiting van uw gezindheid tegenover andere
volkeren. Waarom langer te vertrouwen op de
onzedelijke nimmer afdoende macht van be-
wapening en niet op de groote kracht van
weerloosheid en goede gezindheid.
Nederlanders, mannen en vrouwen, maakt
Uw overtuiging kenbaar aan Uw regeering
en aan andere volkeren.
De Internationale Vrouwenbond
voor Vrede en Vrijheid.
Luchtvaart.
DE POOLVLUCHT VAN NOBILE.
Op den terugtocht.
Na een vlucht van ruim 30 uur is de
„Italia" via Nova Zembla, op den terug
tocht. Men had in het geheel geen land
gezien.
EEN NIEUWE OCEAANVLUCLIT.
Van de diamantkcningin?
Mabel Boll, die om haar kostbare dia-
manten bekend is als de Diamantko-
ningin, wil volgens berichten uit New-
York een Oceaanvlucht ondernemen. Zij
weigert echter het doel van haar tocht
bekend te maken. De piloot Wilmer
Stultz en een mechanicien zullen haar
vergezellen.
DE ENGELSCHE LUCHTSCHEPEN.
De Engelsche Minister voor Lucht-
vaart heeft verklaard, dat geen geld
meer zal worden besteed aan nieuwe ex-
perimenten met luchtschepen voor een
eventueelen trans-Atlantischen dienst,
voordat de luchtschepen R 100 en R 101
in alle opzichten zullen zijn onderwor-
pen aan een nauwkeurig onderzoek en
de verschillende proeven, die men er
mede zal nemen, met goed gevolg zullen
hebben doorstaan.
DE TOCHT VAN LADY HEATH.
Te Londen teruggekeerd.
De bekende Engelsche pilote Lady
Heath is gistermiddag op het vliegveid
Croydon geland, waarmede zij haar
10.000 mijlen-vlucht Engeland-Zuid-
Afrika en terug heeft beeindigd. Haar
werd een grootsche ontvangst bereid.
VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Op een afstand van 14 K.M. van Tunis
is een marine-vliegtuig neergestort; de
vijf inzittenden waren op slag dood.
DE VLUCHT VAN VAN LEAR BLACK.
Te Athene.
Geysendorffer seinde uit Athene: Wij zijn
vertrokken uit Brindisi en arriveerden om 9
uur te Athene. Hadden met sterken tegenwind
te kampen. Zijn over verwoest Corinthe ge-
vlogen. Maken alles wel. Morgen gaan wij
naar Cairo.
Heden naar Cairo.
Geysendorffer seinde uit Sollem: Zijn gis-
ter om 6 uur uit Athene vertrokken en om 13
uur 50 te Sollem aangekomen. Wegens den
zwaren tegenwind niet door gevlogen naar
Cairo. Heden vertrekken van hier daarheen.
DRAVERIJEN KENNEMER
SPORTCLUB.
Over den eersten coursedag kan de K. S.
zeer zeker tevreden zijn. Prachtig lag de
fraaie grasbaan daar op ons Sportpark en
het was een genoegen op dit groene tapijt
de dravers te zien voortsnellen. Het weer
hield zich uitstekend. De opkomst der paar-
den was schitterend en het publiek gaf in
vrij ruime mate blijk van belangstelling.
Het toezjcht op de handhaving van het wed-
verbod was weer streng en enkele personen
werden geverbaliseerd.
Door de sterk bezette velden werd goede
sport te zien gegeven en de gemaakte tijden
waren heel goed.
In de Vierdeklasdraverij startten tien
van de elf ingeschreven paarden, waar
bij Sir Axworthy K. van J. Kruit-
hof al direct op besliste wijze de leiding
nam. In de tweede ronde kwam Queen
Ethel uit de achterhoede met zeldzame snel-
heid opzetten en scheen zoo alles voorbij te
zullen loopen, doch tot een passeeren van
den leider kon zij niet komen. Daarvoor was
het even te hard gegaan. De andere paarden
speelden slechts een kleiae rol en ky.amen
MELKBESLU1T (WARENWET).
De melk, die de rnelkveehouder verkoopl,
-flevert of ten verkoop of ter aflevering in
voorraad heeft, meet voldoen aan de volgen
de eischen: zij moet gewonnen zijn van melk-
vee, waarvan tijdens het melken de uiers en
naaste omgeving daarvan niet verontreinigd
zijn; op zindelijke wijze gemolken, bewaard
en behandeld worden; onmiddellijk na het
melken doelmatig gefiltreerd zijn; onmiddel
lijk na het melken uit den stal verwijderd zijn
en in een stankvrije omgeving bewaard zijn.
GEZONDHEIDSRAAD.
acht en meer seconden na nummer twee bin-
nen.
De heatdraverij le klas vorderde niet min
der dan vier heats, voordat 'n beslissing viel.
De eerste heat gaf een mooien strijd tusschen
Traviatta en Frettchen, terwijl Norton B.
weinig kans kreeg uit de achterhoede naar
voren te komen. Traviatta won de eerste rit
met gering verschil. Postduifje G werd ge-
distanceerd.
In de tweede heat kreeg Norton B na
een vloten start kans om los te komen en
won dan ook in een K.M. tijd van iets min
der dan 1.30, Traviatta en Nobilissimus wa-
ren zeer dicht achter hem. In de derdc
heat stelde Nobilissimus de goede verwach-
tingen na zijn loopen in den tweeden rit, niel
teleur. Met gering verschil wist hij voor
Norton door de finish te gaan.
De drie seriewinnaars streden ten slotte
in de finale, doch van strijd kan eigenlijk
niet gesproken worden. Nobilissimus won
met groot gemak, mede doordat Traviatta
uitgeloopen was en Norton zich schijnbaar
even aangetrapt had. Voor Tj. Witteveen,
den rijder van Nobilissimus was deze over-
winning een mooi succes.
De 2e en 3e klas heat was vlugger be-
slist. Quinte II gereden door J. M. v. d.
Berg won in twee heats.
Nan de acht deelnemers vielen er na de
eerste heat reeds vier af, Letha door dis-
kwalificatie en drie door distanceering. No
ma B. leverde in de tweede heat nog vinni-
gen strijd met Quinte, waarbij de rijders om
beurten coupeerden. Ten slotte wist Oeke S.
nog de tweede plaats aan Noma B. te ont-
nemen.
De Kortebaandraverij leverde uit 22 paar
den ten slotte zes seriewinnaars, n.l. Lord
Aubrey, Catrien R, Manhattan, Omega, Pre
sent H en Maggy Henry.
Omega en Present H. die beiden op 730
M. stonden kwamen in hun serie gelijk door
den finish en gaven ook elkaar in de finale
weinig toe. Thans was echter Present H. de
snelste en bezorgde J. M. van den Berg zijn
tweede overwinning.
De gedetailleerde uitslagen der verschillen
de nummers volgen hieronder:
I. Openingsprijs. Prijzendraverij 4e klas-
se. Afstand 1700 M. Ingeschreven 11 paar
den. Niet opgekomen Quail 1700 M.
1. Sir Axworthy K 1650 M. van J. Kruit-
hof te Voorburg, rijder J. Kruithof Jr., tijd
2.41 1/5. (1.375).
2. Queen Ethel St. L 1720 M. van Stal
Birkhoven, rijder G. Ensing, tijd 2.44 3/5
(1.35s)
Niet gepiaatst Queen Anthonia 1700 M,
(2.52 2/5). Manhattan 1700 M. (2.52 2/5).
Romence 1650 M. (3.00 4/5) Mignon 1730
M. (3.01 3/5). Oakland Baron B 1700 M.
(3.02 4/5). Petite Amie C 1700 M (3.29 4/5)
L. ERANKENBERG ALKMAAR,
belast zich reeds 20 jaar met het copieeren
of verraeniffvuldigen van bestekken, rap-
porten, bruiloftsliederen enz.
Uiterst iage tarieven.
Ingehouden, Prinses Duluth, teruggehou-
den Old Gin. i
II. Snelheidsprijs. Heatprijzendraverij le
klasse. Afstand 1610 M. Ingeschreven It
paarden. Niet opgekomen Argentina 1630
M. en Quimperle 1650 M.
Eerste heat 9 paarden.
1. Traviatta 1610 M. van J. W. Schuijl,
Rotterdam, rijder J. D. M. Schuijl tijd
2.26 4/5 (1.31).
2e, 3e, 4e enz. Frettchen 1630 M. (2.27 2/5),
Norton B 1650 M. (2.29 1/5), Nobilissimus
1620 M. (2.30), Odell Axworthv B 1640 M.
(2.32 1/5), Lady G. (2.32 3/5), Lord Aubrev
1630 M. (2.33 1/5), Mallingcrot 1600 M
(2.34 2/5), Postduifje G 1610 M. (2.43 1/5)
gedistanceerd.
2e heat, 8 paarden.
1. Norton B 1650 M. van Stal Bes, rijdei
G. Ensing tijd 2.27 2/5 (1 30); 2e, 3e enz.
Traviatta 2.27 4/5), Nobilissimus 2.27 4/5
Odell Oxworthy B 2.30 4/5, Lady G 2.33 2/5,
Frettchen 2.33 4/5, Mallingcrot 2.35 1/5,
Lord Aubrey ingehouden.
3e heat, 6 paarden.
1. Nobilissimus 1620 M. van C. Pereboom
te Hilversum, rijder Tj. Witteveen, tijd
2.34 4/5, 2e, 3e en 4e Norton B 2.35 2/5,
Lady G. 2.35 2/5, Traviatta 2.37 3/5. Inge-
houden Frettchen en Mallingcrot.
4e en beslissende heat, 3 paarden.
1. Nobillissimus 2.32 4/5, 2. Norton B
2.48 2/5. Niet gepiaatst Tranviatta 2.48 3/5.
m. Pinksterprijs. Heatdraverij 2e en 3e
klasse. Afstand 1610 M. Ingeschreven 9
paarden. Niet opgekomen Present H. 1655
Meter.
le heat, 8 paarden.
1. Quinte II 1625 M. van Stal C, rijder
J. M. v. d. Berg, tijd 2.36 1/5 (1.36).
2e, 3e enz. Noma B 1655 M. (2.36 2/5),
Letha 1625 M. (2.38 3/5), Otelha
1650 M. (2.38 3/5), Oeke S. 1640 Meter
(2.43 3/5); Quicksilver N. H. 1640 M.
(2.45 3/5), Our Uhlan B 1640 M. (2.46 2/5'
Maggy Henry 1655 M. (2.47 3/5).
Gediskwalificeerd onz. draven Letha.
Gedistanceerd de laatste drie paarden.
2e heat, 4 paarden. Beslissing.
1. Quinte II 2.38 1/5.
2. Oeke S. 1640 M. van Jb. Koning te Wie-
ringerwaard, rijder J. Witteveen, tijd
2.40 2/5. Niet gepiaatst Noma B. 2.44 1/5.
Ingehouden Otelha. 1
IV. Kortebaanprijs (Alkmaarprijs). Dra-
verij korte baan. Max. 800 M. Ingeschreven
26 paarden. Niet opgekomen Nelly Schonn
710 M. Quinte II 720 M., Pajexar.der 700