IliKStlS Cllliit tlitHuuUenct fionflsn! Mipfe .'aargafg, Lendensch aanteekenboek. Buifenlairici HedijcSingcn Ingezonden stukken Sport To. 117 1928 Vrjjdaf 18 Mei. Hit den zak van den automobilist. Toen Dinsdag laat in den middag bekend n>erd dat de Kanselier van de Schatkist met ingang van den volgenden dag een belasting van vier stuivers per gallon (4.546 L.) zou gaan heffen op ingevoerde lichte olien (ben zine, benzol, petroleum enz.) teneinde het geld' te verkrijgen voor zijn plan tot belas- fingverlichting van produceerende bedrijven -stonden spoedig daarop lange rijen auto's «an alle garages. De eigenaars maakten van £n korten beschikbaren tijd gebruik om nog (4uw zooveel mogelijk benzine in te slaan tegen den ouden prijs als zij in tanks en blikken konden bergen. Zij spaarden aldus voor bun moeite een paar gulden per hoofd. No°' denzelfden avond kondigde „de handel" aan dat de prijs der benzine met vier en een lialven stuiver was verhoogd. De automobilis- ten hadden net kans gezien Londen van het grootste deel van de nog belastingvrije ben zine te ontdoen. All een de menschen op straat die buitengewoon „up to date" waren begrepen wat die lange rijen auto's bij de garages over de geheele stad verspreid be- teekenden. De automobilisten hebben het onaangena- me o-evoel dat zij door minister Churchill zijn beetgenomen. Het is een vermakelijke ge- schiedenis en de getroffenen zouden er veel beter aan doen er om te lachen in plaats van te protesteeren. De zaak is dat de automobielende gemeen- schap van dit land, door bemiddeling der twee groote auto-bonden, jaren lang heeft gepoogd de verschillende regeeringen er toe te bewegen de bestaande belasting op het aantal paardenkrachten van den motor te vervangen door een rechtvaardiger belasting cp het benzineverbruik. Deze actie was als zoodanig alleszins redelijk. Want een auto- belasting op den grondslag van de motor- kracht zonder meer is niet ideaal. Tot ver- duidelijking van den toestand moet ik de zaak nog wat toelichten. Indertijd was vastgesteld dat de auto-belasting uitsluitend zou worden aangewend voor een fonds, waaruit aanleg en'onderhoud van het wegennet voor zoo ver plaatselijke autoriteiten in fondsen voor dit doel tekort schoten zouden worden be- streden. De belasting kwam dus de automo bielende gemeenschap ten goede. Hoewel van dit beginsel is afgeweken (ook al door Chur chill's beleid) is het nimmer herroepen en blijft het theoretisch ten voile gehandhaafd. Het zou dus billijk zijn geweest indien die automobilisten die het meest van den weg ge bruik maken en hem dus het meest verslijten ook de meeste belastinggelden hadden opge- bracht. De belasting op de basis der paarden krachten deed (en doet) dat echter niet. Een belasting op benzineverbruik zou dat veel evenrediger doen. Daarom wenschten de mo- tor-menschen een benzine-belasting. Zij heb ben haar nu gekregenmaar de bestaan de belasting blijft eveneens gehandhaafd. Dat wel zeer averechtsch effect hebben zij dus met hun actie bewerkt. Churchill, die om zijn „raid" op het wegfonds (waaraan hij m den loop van zijn beheer van de Schatkist reeds 26.000.000 pond sterling heeft ont- trokken) toch al niet bij de automobilisten ge zien was, is nu ongeiwijfeld hun gezworen vijand geworden. Wanneer men de zaak echter onpartijdig bekiikt ontdekt men schranderheid en wijs heid in Churchill's maatregel. De benzine is nu dan 4 hi stuiver per gallon duurder ge worden. Maar met dat al is nog een dubbel- tje goedkooper dan vodr den oorlog en wat nog meer zegt niet duurder dan vier maanden geled-en toen de recente prijsdaling ncg niet was begonnen. Dat is motief genoeg voor de benzine-mannen om in het onvermij- d-elijke dat niet zoo tragisch is te berus- ten. Daarbij mogen zij de voldoening smaken dat zij al rijdend voortaan hun steentje zul- len bijdragen aan het herstel van de produ ceerende bedrijven van hun land, de ijzer- en staalindustrie, de kolendelverij, de spinne- rijen en den landbouw, die - dank zij de offers der benzine verstokende menschen van de zwaarte der plaatselijke belastingen zullen worden bevrijd. Bovendien heeft minister Churchill hun, voor zoo ver zij kin- deren hebben, met de linkerhand teruggege- ven wat hij met de rechter heeft ontnomen Want de reductie op de rijksinkomstenbelas- ting voor het bezit van kinderen wordt groo- ter. Zoo heeft Churchill dus ook deze nood- zakelijke reductie gesteund. Ik zie nog meer heil van deze vier stui vers op de benzine. Wellicht zal de gedachte er aan menigeen, die juist op het punt stond zich op de meer en meer gebruikelijke wijze der afbetaling een auto aan te schaffen, van ditvoornemen afhouden. Onder normale om- standigheden zou dit een nadeelig effect zijn Maar de omstandigheden zijn niet normaal want het verkeer kan nu al niet uit den weg vanwege de overvolle wegen. Indien de aan- koop van auto's door de vier stuivers voor- noemd wat wordt geremd zullen de automo bilisten op den weg, op hun beurt niet zoo vaak behoeven te remmen; m. a. w. de ver- keersopstcpping zal niet zoo gauw acuut worden. Er zal meer tijd zijn om ruimte te maken voor de wielen van den weg die, on- danks de vier stuivers, toch wel in aantal zul len toenemen, zij het dan ook niet met 16000 per week (4000 auto's), zooals het afgeloo- pen jaar het geval is geweest. Tenslotte schijnt de maatregel heilzaam te zijn ten aanzien van de kwestie motorverkeer of ireinvervoer. De motortransport-onderne- mmgen, wier bedrijfskosten veel minder zwaar door de „rates" (plaatselijke bela^tin- ?en op onroerend goed) worden gedrukt dan in het geval der spoorwegen, konden wel neel gemakkelijlc vrachten en reizigers aan die spoorwegen ontfutselen. Nu komt de ben- zme-belasting die taak althans een beetje verzwaren, te meer daar ook de spoorwegen grootendeels van den druk der rates" z-uT- 'en worden ontlast, met dien verstande echter dat zij de baten terug moeten geven aan de gemeenschap in den vorm van verminderde vrachtprijzen. Dit geeft tenminste den spoor wegen 'n betere positie tegenover hun moder-. lie concufrenten, ae vrachtauro-vervoerders. Als ik automobilist was zou ik misschien niet in dezen zin hebben geschreven. En toch, een rechtgeaard vaderlander-automobilist moet zijn hart van trots voelen zwellen als hij verneemt wat al zegeningen zijn Kanse lier van de Schatkist uit zijn zak den'kt te tooveren. Rokken en industrie. Niet alleen minister Churchill werpt zich op als voorvechter voor de be'langen der Brit- sche industrie. Iedereen die gelegenheid heeft zijn stem over het land te laten klinken voelt ich zoo nu en dan gedrongen het zijne te doen dezen tak van menschelijke bedrijvig- heid (die indien men alles zou moeten ge- looven een tak van onb-edrijvigheid is ge worden) uit den brand te heipen. Nu weer heeft een 'burgervader van een groote provin- ciestad een beroep gedaan op de vrouwen van het land. „Denk aan de groote bedrijven", heeft hij haar toegeroepen. „Verander uw mode zoodat uw kleed, gezond en elegant blijvend, meer stof eischt zoodat de katoen- spinnerijen en de textielfabrieken in het alge- meen meer werk krijgen en dus meer wel- vaart." Het behoeft de dames niet meer te kosten, merkte hij op. Want kort of lang, de jurk is even duur. De burgevader heeft ons met dezen hartekreet meteen een raadsel- tje opgegeven. Als de consument (in dit ge val de zich al of niet in korte rokken kleeden- de vrouw) voor het lange gewaad niet meer behoeft te betalen dan voor het korte, hoe kan dan de welvaart van den producent (in dit geval de Britsche textielnijverheid) toe nemen? Ik zal mij daarin niet verder verdiepen maar nog een oogenblik mijn geest verkwik- ken aan de woorden van den burgervader. Want hij liet het niet bij dit simpele beroep op de vrouwen. Hij vertelde haar ook dat lan- gere rokken dan de bestaande in haar belang waren. Hij hield er van vrouwen elegant en dartel gekleed te zien. Maar hij zou graag minder zien van de „beenige" knieen. Het lagere deel der vrouwenbeenen vond hij veel mooier dan die knieen, waanvan de beenig- heid hem klaarblijkel ijk in het oog stak. En het verbaasde hem dat de vrouwen nog niet hadden ontdekt dat langere rokken niet slechts lichamelijke gebreken verbergen maar tevens de stagnatie van de industrie in Yorks hire en Lancashire zouden opheffen. De burgemeester had, iangs een gelijksoortigen gedachtenweg, ook kunnen ontdekken dat de korte rokken lichamelijke aantrekkelijkheden onthuilen en dat waarsdiijnlijk door korte rokken meer lichamelijke schoonheid wordt onthuld dan door lange wordt verhuld; en dat hierin wellicht het geheim ligt van de blijvende populariteit der kinderrokjes, ze'fs bij vrouwen van gevorderden leeftijd. Als de herleving van de textielnijverheid staat of valt met de rokken dan schijnt er weinig hoop voor haar te zijn. Toilet in den trein. De lezer zal! met mij allesbehalve in ver- voering kunnen raken over de gebruikelijke inrichtirig van het „toilet" in den trein. Het beste is er hard over te zwijgen. En overal ip, Europa waar treinen rijden is de toestand dezelfde. Overalbehalve op een enkelen trein in Engeland, den nieuwen „F!!ying Scotsman" die van 1 Mei af zonder stoppen tusschen Londen en Edinburg zal rijden. Er is een wagen in, die geheel uit een toiletsa- lon bestaat. Ge kunt een afspraak maken met een treinbediende om uw haar te iaten knip- pen en u te laten scheren. Indien uw echtge- noote meereist kan zij haar haar laten golven en een hehandeling van vibromasage onder- gaan. Het moet een bijzondere gewaarwor- ding zijn te worden geschoren met een vaart van bijna 100 K.M. per uur. Maar er is geen gevaar aan verbonden. Want de toiletsalon snelt zacht en zcnder schokken op de voor- beeldige wielen voort. De trein heeft ook een speciaal damesvertrek waar de beste parfums van de aarde en allerlei. verfijnde artikelen voor de verzorging van „my lady's face" te koop zijn. De gansche inrichting van den trein is op hetzelfde peil als die van het „toi- let." De keuken b.v. heeft electrische kooktoe- stellen. Electriciteit zorgt cok voor koud en heet water. En de handdoeken hangen op electrisch verwarmde rekken. Met zulk een trein behoeft niemand „bereisd" thuis of bij zijn vrienden aan te ko-men. POLEN. OPSTOOTJES TE WARSCHAU. Op de binnenplaats van een der kazernes waren jongens aan het spelen, die daar niet hoorden. Zij werden verjaagd en daarbij is een der kinderen doodgeschoten. Dit heeft aanleiding gegeven tot betoogingen voor de kazerne, waarbij twintig inhechtenisnemin- gen plaats hadden. GROOTE BOSCHBRANDEN BIJ BIALYSTOK. De boschbranden, die in de groote bosschen bij Bialystok zijn uitgebroken, hebben zich tengevolge van den sterken wind zeer uitge breid. Bij Kawelinski staan 2000 morgen bosch in brand. De schade is zeer groat en loopt in de mil- lioenen. JOEGO-SLAVIe. GRENSINCIDENT TUSSCHEN BULGARIJE EN JOEGO-SLAVIe. Bij Klissoera in Zuid-Servie is Woensdag- nacht een grens-incident voorgevallen. Een Joego-Slavische grenspost zag twee Bul- gaarsche soldaten met geweren de grens over gaan, De post vuurde op hen, waardoor een der Bulgaarsche soldaten op de plaats werd gedood, terwijl de ander, niettegenstaande hij zwaar gewond was, het vuur beantwoordde. Daarbij werden ook eenigen der Joego-Sla- viers getroffen. BULGARIJE. HET OUDE LIEDJE. Bulgarije's onvnendelijke buren. De regeeringen van Servie, Roemenie en Griekenland voeren onderling besprekingen over een gemeenschappelijk optreden tegen BulgaTije, dat, naar zij zeggen, van de jong- ste aardbeving misbrui'k schijnt te willen maken om zich te onttrekken aan zijn ver- plichting-en inzake het herstel. De drie regee ringen staan op het standpunt dat men Bul- garije slechts uitstel van betaling voor het eerstvolgende halve jaar kan verleenen als het verschuldigde bedrag in het volgende halve iaar wordt betaald. AI SPECIAL 20voor30 20voor 25 'STANDARD" ALTIJD EERST IN KWALITEIT KLEIN-AZIe. VERKIEZINGEN IN IRAK. Een overweldigende meerderheid voor de regeering. Het gematigde ministerie van Abdoel Moesji Beg heeft bij de verkiezingen voor afgevaardigden in het heele land een over weldigende meerderheid behaald, ondanks den heftigen veldtocht, die door de nationa- listen gevoerd was tegen het verdrag met Engeland. De regeering telt in de nieuwe afvaardiging 79 aanhangers, de oppositie 10 en verder zijn er nog 8 onafhankelijken. Het nieuwe parlement komt Zaterdag bijeen. Men ver- wacht evenwel, dat de behandeling van het verdrag tot de volgende zitting zal worden uitgesteld. AMERIKA. ZOMERTIJD EN BIOSCOOP- EXPLOITATIE. De Amerikaansche bioscoopexploitanten voeren ieder jaar een actie tegen de invoe- ring van den zomertijd, die het theaterbezoek ongunstig zou beinvloeden. Het publiek komt, als het nog licht is buiten, slechts in kleirien getale naar de voorsteliingen in den vooravond. Hier strijden de bioscoopexploi tanten naast de landbouwers, die ook iyets van den zomertijd moeten hebben. Het ziet er naar uit, dat de tegenstanders van den zomertijd het pleit zullen winnen; zoowei in het Zuiden als in het W-esten van de Ver- eenigde Staten wordt de zomertijd bijna ner- gens meer ingevoerd. Het is er een stede- iijk-e aangeiegenheid, de gemeentebesturen beslissen over de invoering. Kansas City is de laatste groote stad die den zomertijd heeft afgeschaft; in het Oosten houdt hij echter stand, en in de staat New-York hebben dit jaar 33 van de 60 steden den zomertijd weer ingevoerd. In de overigen wonnen de tegen standers het pleit. STOOMVAARTLIJNEN. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Karimata 15 Mei v. Amst. n. Hamburg. Moena 16 Mei v. Batavia n- Amsterdam. Christiaan Huygens hedewnorgen 5 u. te IJmuiden en te 10 uur te Amst. verwacht. Enggano (uitr.) 16 Mei v. Suez. Manoeran 14 Mei v. Vizagapatam te Co- lanada. KON. NED. STOOMB.-MAATSCHAPPIJ Alkmaar, 24 Mei v. Curacao n. Europa. Merope 16 Mei v. Rott. te Amst. Poseidon 14 Mei v. Curacao n. Santa Maria. Proteus 16 Mei v .Amst. n. Danzig. Stella 16 Mei v. Amst. n. Danzig. Agamemnon 14 Mei v. Pt-au-Prince n. Cap Haitien. Ajax 15 Mei v. Patras n. Venetie. Baarn (thuisr.) 15 Mei te Duinkerken. Berenice 15 Mei v. Amst. te Kopenhagen Boskoopj 15 Mei v. Amst. n. Chili. Clio 15 Mei v. Malta te Piraeus. Eos 15 Mei v. Cartagena n. Alicanfe. Euterpe 15 Mei v. Bordeaux te Amsterdam. Hercules 15 Mei v. Samos n. Piraeus. Neptunus 15 Mei v. Genua n. Livorno. Nereus 15 Mei v. Oporto n. Vigo. Venus 14 Mei v. Limni n. Tarragona. KON. HOLL. LLOYD. Flandria (uitr.) 15 Mei v. Santos. Salland (thuisr.) 16 Mei v. Rio Grande. Zaaniand 16 Mei v. Rott. n. B.-Aires. HOLLAND—AFRIKA LIJN. Heemskerk 15 Mei v. Hamburg n. Antw. Jagersfontein (uitr.) 16 Mei v. Dar-es-Sa laam n. Zanzibar. Klipfontein (uitr.) 16 Mei v. L. Marques te Beira. Meliskerk (uitr.) 16 Mei v. Beira n. Louren- zo Marques. Rijperkerk 16 Mei v. O.-Afrika l.v. Antw. te Rotterdam. Sumatra (thuisr.) 15 Mei te Genua. HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN. Orestes 15 Mei v. Amst. te Rotterdam. Alchiba 16 Mei v. Amst. n. Hamburg. Algenib (uitr.) 15 Mei te Bordeaux. Eemstroom (thuisr.) 15 Mei v. Lagos. Delfland (thuisr.) 15 Mei te Campo. Hermes 15 Mei v. Accra n. Addah. Reggestroom (uitr.) 15 Mei v. Freetown. Sirrah (thuisr.) 16 Mei v. Libreville n. Free town. IJstroom 14 Mei v. Sekondi if Freetown. HOLLAND—OOST-AZIe LIJN. Salabangka (thuisr.) 15 Mei te Suez. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Edam, v. N. Orleans n. Rott., 14 Mei van Havana. Grootendijk, Rott. n. Pacifickust, 12 Mei van Cristobal. Moerdijk, Rott. v. d. Pacifickust, 15 Mei te Loonden. Kinderdijk, v. Rott. n. Vancouver 13 Mei v. Los Angeles. Rotterdam 15 Mei v. Rotterdam n. Newyork. Rotterdam, v. Rott. n. New York 16 Mei van Boulogne. HOLLAND-BRITSCH-INDIe LIJN Brielle 16 Mei v. Rott. n. Rangoon. ROTTERDAMSCHE LLOYD, j Djambi (thuisr.) 16 Mei v. Padang. Garoet 16 Mei v. Hamburg te Rott. Samarinda (uitr.) 14 Mei v. Belawan. Sibajak 16 Mei v. Rott. n. Batavia. Tapnoeli (thuisr.) 16 Mei v. Marseille. A Indrapoera (uitr.) 16 Mei te Belawan. Insulinde (uitr.) 16 Mei v. Port Said. 'Jacltra (uitrj)' i6 Hei v.'S5B35g3 Medan (thuisr.) 15 Mei v. Gibraltar) ROTTERDAMZUID AMERIKA LIJN. Algorab 15 Mei v. Hamburg n. Antwerpen. Zijldijk (thuisr.) 15 Mei te Santos. Alhena 16 Meirv. Rott. n. Hamburg. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. -V Patroclus, v. Japan n. Rotterd. 15 Mei van Hongkong. Rhesnus 16 Mei v. Amst. n. Glasgow. Troilus, v. Amst. n. Java, 16 Mei te P.-Said EMZETCO LIJN. Jonge Anthony 15 Mei v. Tunis n. Valencia. JAVA-CHINA—JAPAN LIJN. TjikandiT4 Mei te Cebu. l- JAVA-BENGALEN LIJN. f: Perim 15 Mei v. Calcutta te Java. Bondowoso, v. Calcutta n. Java, 15 Mei te Belawan. Krakatau, v. New York n. Java, 15 Mei v Padang. JAVA—NEW YORK LIJN. Blommersdijk 16 Mei v. N. York te Batavia. Sembilan, v. Batavia n. New York 16 Mei v. Sabang. (Buiten veraniwoordelijkheid van de Redac- tie. De opname in deze rubriek bewijst geens- zinsdot de redactie er meie instemt.) WELWILLENDHEIDSDAG 18 MEI 1928. Oproep aan alle Nederlanders zon der onderscheid van rang, stand, ge- loof of sexe! De Internationale Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid, werkende in 5 werelddeelen en 42 landen, is overtuigd, dat, indien de wereld zich zoo blijft bewapenen, de grootste cata strophe voorbereid wordt, die ooit in den loop der tijden heeft plaats gehad, en dat alleen in ontwapening de redding der beschaving ligt De Nederlandsche Afdeeling van dezen Bond roept alien, die met haar instemmen op om zich bij haar aan te sluiten of om alleen mede te getuigen. In beide gevallen verzoeken wij U, naam en adres te zenden aan het Afdeelings-Secre- tariaat Job. Verhulststraat 27, Amsterdam Nederlanders, verricht deze daad van over- tuiging op den Welwillendheidsdag, als uiting van uw gezindheid tegenover andere volkeren. Waarom langer te vertrouwen op de onzedelijke nimmer afdoende macht van be- wapening en niet op de groote kracht van weerloosheid en goede gezindheid. Nederlanders, mannen en vrouwen, maakt Uw overtuiging kenbaar aan Uw regeering en aan andere volkeren. De Internationale Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid. Luchtvaart. DE POOLVLUCHT VAN NOBILE. Op den terugtocht. Na een vlucht van ruim 30 uur is de „Italia" via Nova Zembla, op den terug tocht. Men had in het geheel geen land gezien. EEN NIEUWE OCEAANVLUCLIT. Van de diamantkcningin? Mabel Boll, die om haar kostbare dia- manten bekend is als de Diamantko- ningin, wil volgens berichten uit New- York een Oceaanvlucht ondernemen. Zij weigert echter het doel van haar tocht bekend te maken. De piloot Wilmer Stultz en een mechanicien zullen haar vergezellen. DE ENGELSCHE LUCHTSCHEPEN. De Engelsche Minister voor Lucht- vaart heeft verklaard, dat geen geld meer zal worden besteed aan nieuwe ex- perimenten met luchtschepen voor een eventueelen trans-Atlantischen dienst, voordat de luchtschepen R 100 en R 101 in alle opzichten zullen zijn onderwor- pen aan een nauwkeurig onderzoek en de verschillende proeven, die men er mede zal nemen, met goed gevolg zullen hebben doorstaan. DE TOCHT VAN LADY HEATH. Te Londen teruggekeerd. De bekende Engelsche pilote Lady Heath is gistermiddag op het vliegveid Croydon geland, waarmede zij haar 10.000 mijlen-vlucht Engeland-Zuid- Afrika en terug heeft beeindigd. Haar werd een grootsche ontvangst bereid. VLIEGTUIG NEERGESTORT. Op een afstand van 14 K.M. van Tunis is een marine-vliegtuig neergestort; de vijf inzittenden waren op slag dood. DE VLUCHT VAN VAN LEAR BLACK. Te Athene. Geysendorffer seinde uit Athene: Wij zijn vertrokken uit Brindisi en arriveerden om 9 uur te Athene. Hadden met sterken tegenwind te kampen. Zijn over verwoest Corinthe ge- vlogen. Maken alles wel. Morgen gaan wij naar Cairo. Heden naar Cairo. Geysendorffer seinde uit Sollem: Zijn gis- ter om 6 uur uit Athene vertrokken en om 13 uur 50 te Sollem aangekomen. Wegens den zwaren tegenwind niet door gevlogen naar Cairo. Heden vertrekken van hier daarheen. DRAVERIJEN KENNEMER SPORTCLUB. Over den eersten coursedag kan de K. S. zeer zeker tevreden zijn. Prachtig lag de fraaie grasbaan daar op ons Sportpark en het was een genoegen op dit groene tapijt de dravers te zien voortsnellen. Het weer hield zich uitstekend. De opkomst der paar- den was schitterend en het publiek gaf in vrij ruime mate blijk van belangstelling. Het toezjcht op de handhaving van het wed- verbod was weer streng en enkele personen werden geverbaliseerd. Door de sterk bezette velden werd goede sport te zien gegeven en de gemaakte tijden waren heel goed. In de Vierdeklasdraverij startten tien van de elf ingeschreven paarden, waar bij Sir Axworthy K. van J. Kruit- hof al direct op besliste wijze de leiding nam. In de tweede ronde kwam Queen Ethel uit de achterhoede met zeldzame snel- heid opzetten en scheen zoo alles voorbij te zullen loopen, doch tot een passeeren van den leider kon zij niet komen. Daarvoor was het even te hard gegaan. De andere paarden speelden slechts een kleiae rol en ky.amen MELKBESLU1T (WARENWET). De melk, die de rnelkveehouder verkoopl, -flevert of ten verkoop of ter aflevering in voorraad heeft, meet voldoen aan de volgen de eischen: zij moet gewonnen zijn van melk- vee, waarvan tijdens het melken de uiers en naaste omgeving daarvan niet verontreinigd zijn; op zindelijke wijze gemolken, bewaard en behandeld worden; onmiddellijk na het melken doelmatig gefiltreerd zijn; onmiddel lijk na het melken uit den stal verwijderd zijn en in een stankvrije omgeving bewaard zijn. GEZONDHEIDSRAAD. acht en meer seconden na nummer twee bin- nen. De heatdraverij le klas vorderde niet min der dan vier heats, voordat 'n beslissing viel. De eerste heat gaf een mooien strijd tusschen Traviatta en Frettchen, terwijl Norton B. weinig kans kreeg uit de achterhoede naar voren te komen. Traviatta won de eerste rit met gering verschil. Postduifje G werd ge- distanceerd. In de tweede heat kreeg Norton B na een vloten start kans om los te komen en won dan ook in een K.M. tijd van iets min der dan 1.30, Traviatta en Nobilissimus wa- ren zeer dicht achter hem. In de derdc heat stelde Nobilissimus de goede verwach- tingen na zijn loopen in den tweeden rit, niel teleur. Met gering verschil wist hij voor Norton door de finish te gaan. De drie seriewinnaars streden ten slotte in de finale, doch van strijd kan eigenlijk niet gesproken worden. Nobilissimus won met groot gemak, mede doordat Traviatta uitgeloopen was en Norton zich schijnbaar even aangetrapt had. Voor Tj. Witteveen, den rijder van Nobilissimus was deze over- winning een mooi succes. De 2e en 3e klas heat was vlugger be- slist. Quinte II gereden door J. M. v. d. Berg won in twee heats. Nan de acht deelnemers vielen er na de eerste heat reeds vier af, Letha door dis- kwalificatie en drie door distanceering. No ma B. leverde in de tweede heat nog vinni- gen strijd met Quinte, waarbij de rijders om beurten coupeerden. Ten slotte wist Oeke S. nog de tweede plaats aan Noma B. te ont- nemen. De Kortebaandraverij leverde uit 22 paar den ten slotte zes seriewinnaars, n.l. Lord Aubrey, Catrien R, Manhattan, Omega, Pre sent H en Maggy Henry. Omega en Present H. die beiden op 730 M. stonden kwamen in hun serie gelijk door den finish en gaven ook elkaar in de finale weinig toe. Thans was echter Present H. de snelste en bezorgde J. M. van den Berg zijn tweede overwinning. De gedetailleerde uitslagen der verschillen de nummers volgen hieronder: I. Openingsprijs. Prijzendraverij 4e klas- se. Afstand 1700 M. Ingeschreven 11 paar den. Niet opgekomen Quail 1700 M. 1. Sir Axworthy K 1650 M. van J. Kruit- hof te Voorburg, rijder J. Kruithof Jr., tijd 2.41 1/5. (1.375). 2. Queen Ethel St. L 1720 M. van Stal Birkhoven, rijder G. Ensing, tijd 2.44 3/5 (1.35s) Niet gepiaatst Queen Anthonia 1700 M, (2.52 2/5). Manhattan 1700 M. (2.52 2/5). Romence 1650 M. (3.00 4/5) Mignon 1730 M. (3.01 3/5). Oakland Baron B 1700 M. (3.02 4/5). Petite Amie C 1700 M (3.29 4/5) L. ERANKENBERG ALKMAAR, belast zich reeds 20 jaar met het copieeren of verraeniffvuldigen van bestekken, rap- porten, bruiloftsliederen enz. Uiterst iage tarieven. Ingehouden, Prinses Duluth, teruggehou- den Old Gin. i II. Snelheidsprijs. Heatprijzendraverij le klasse. Afstand 1610 M. Ingeschreven It paarden. Niet opgekomen Argentina 1630 M. en Quimperle 1650 M. Eerste heat 9 paarden. 1. Traviatta 1610 M. van J. W. Schuijl, Rotterdam, rijder J. D. M. Schuijl tijd 2.26 4/5 (1.31). 2e, 3e, 4e enz. Frettchen 1630 M. (2.27 2/5), Norton B 1650 M. (2.29 1/5), Nobilissimus 1620 M. (2.30), Odell Axworthv B 1640 M. (2.32 1/5), Lady G. (2.32 3/5), Lord Aubrev 1630 M. (2.33 1/5), Mallingcrot 1600 M (2.34 2/5), Postduifje G 1610 M. (2.43 1/5) gedistanceerd. 2e heat, 8 paarden. 1. Norton B 1650 M. van Stal Bes, rijdei G. Ensing tijd 2.27 2/5 (1 30); 2e, 3e enz. Traviatta 2.27 4/5), Nobilissimus 2.27 4/5 Odell Oxworthy B 2.30 4/5, Lady G 2.33 2/5, Frettchen 2.33 4/5, Mallingcrot 2.35 1/5, Lord Aubrey ingehouden. 3e heat, 6 paarden. 1. Nobilissimus 1620 M. van C. Pereboom te Hilversum, rijder Tj. Witteveen, tijd 2.34 4/5, 2e, 3e en 4e Norton B 2.35 2/5, Lady G. 2.35 2/5, Traviatta 2.37 3/5. Inge- houden Frettchen en Mallingcrot. 4e en beslissende heat, 3 paarden. 1. Nobillissimus 2.32 4/5, 2. Norton B 2.48 2/5. Niet gepiaatst Tranviatta 2.48 3/5. m. Pinksterprijs. Heatdraverij 2e en 3e klasse. Afstand 1610 M. Ingeschreven 9 paarden. Niet opgekomen Present H. 1655 Meter. le heat, 8 paarden. 1. Quinte II 1625 M. van Stal C, rijder J. M. v. d. Berg, tijd 2.36 1/5 (1.36). 2e, 3e enz. Noma B 1655 M. (2.36 2/5), Letha 1625 M. (2.38 3/5), Otelha 1650 M. (2.38 3/5), Oeke S. 1640 Meter (2.43 3/5); Quicksilver N. H. 1640 M. (2.45 3/5), Our Uhlan B 1640 M. (2.46 2/5' Maggy Henry 1655 M. (2.47 3/5). Gediskwalificeerd onz. draven Letha. Gedistanceerd de laatste drie paarden. 2e heat, 4 paarden. Beslissing. 1. Quinte II 2.38 1/5. 2. Oeke S. 1640 M. van Jb. Koning te Wie- ringerwaard, rijder J. Witteveen, tijd 2.40 2/5. Niet gepiaatst Noma B. 2.44 1/5. Ingehouden Otelha. 1 IV. Kortebaanprijs (Alkmaarprijs). Dra- verij korte baan. Max. 800 M. Ingeschreven 26 paarden. Niet opgekomen Nelly Schonn 710 M. Quinte II 720 M., Pajexar.der 700

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 9