Luchtvaart, de kennis van den overTeden voorzrtfep, Aan de samenstellers van beide verslagec werd door den voorzitter dank gebracht Aan de orde werd vervolgens gesteld d« benoeming van een lid van het bestuur we, gens het overlijden van den heer R. Kaan, Het bestuur had de volgende aanbeveling opgemaakt: 1. J. Burger te Harenkarspel; 2 J. Commandeur te Wognum. No. 1 kreeg stemmen, no. 2.11, zoodat de heer Burgei was gekozen. De heer Burger zal 1 Januari a.s. wedej moeten aftreden, evenzoo de heer C. J. vat Tienhoven. Beiden werden bij acclamatU herkozen. De heer Pijper (Vier Noorder Koggen) vroeg of de waterschappen in bezit krijgen een afdruk van de notulen der vorige alge- meene vergadering, toen het concept alge* meen reglement van bestuur is behandeld. De voorzitter antwoordde, dat hej bestuur geen bezwaar beeft, maar kostm, Deze kwesfie zal worden overwogen. Een andere afgevaardigde wees op d« onteigening van landerijen ten dienste van de verbreeding van wegen, wat tot gevolg heeft, dat dergelijke landstrooken aan de be lasting onttrokken worden voor de water- schappen. De voorzitter zegde toe, dat het Be- stuur deze klacht zal onderzoeken. Hierna volgde slutting. HET LOT DER BEMANNINO VAN DE „ITALI//. Een relaas van Nobile. Het bericht van Nobile over het ongeval van de „Italia" luidt als volgt: Op 25 Mei te 10 uur 30 bevond het lucht- schip zich op een hoogte van 500 M., toen het plotseling zwaarder werd en snel omlaag viel. De aanraking met het pakijs duurde slechts twee minuten. De stuurgondel en een deel van het bovenstuk braken, terwijl het luchtschip in Oostelijke richting werd gedre- ven. Alle manschappen uit den stuurgondel vonden elkaar, als door een wonder onder de brokstukken terug op het ijs. Ook lagen daar bijna alle gereedschappen. Op den avond van 30 Mei, toen men 12 K.M. ten noordoosten van het eiland Foyn was aangekomen, scheidden de 2 Italiaansche majoors en de Zweedsche geleerde van hun kameraden en begaven zich, van levensmid- delen voorzien, op marsch in de richting van de Noordkaap (Noordoostland). Zij wilden trachten tien kilometers per dag af te leggen. Bij Nobile bleven 5 anderen. De andere leden der bemanning, die in het luchtschip zijn achtergebleven, moeten le. vensmiddelen voor minstens drie maanden en hun volledige uitrusting bij zich hebben. Het ijs, waar Nobile zich op bevindt, toont verscheidene scheuren, die zich hier en daar tot kanalen verbreeden. Nobile eveneens gewond, Uit de ontvangen berichten blijkt, dat et bij de groep van Nobile drie gewonden zijn. Nobile is aan den rechterarm en aan het rechterbeen gewond. Nobile's positie. De groep van Nobile drijft met het ijs in Westelijke richting. Omtrent het lot van de zeven leden der bemanning, die met het luchtschip zijn weg- gedreven, is nog altijd niets bekend. De Braganza rapporteert, dat zij ten Oos. ten van de Noordkaap (Oostland) groots moeilijkheden ondervindt om verder naar Oostwaarts door te dringen, daar het oude pakijs hier zeer sterk is. Nog een Italiaansch vliegtuig. Stefani meldt uit Pisa, dat het Dornier- vliegtuig op weg naar Spitsbergen, gisterna* middag te 4 uur 24 is vertrokken. Hulpverleening. Wolff ontving bericht uit Kopenhagen dat majoor Maddalena gistermorgen weer is op- gestegen. Hij vliegt thans over Stockholm naar Lulea aan de Bothnische golf. Majjoor Maddalena hoopt Donderdag- avond of Vrijdagmorgen Spitsbergen te be- reiken. Nieuwe hulp uit Zweden. Het Zweedsche gouvernement ontving Dinsdag een telegram van de „Citta di Mi- lano", een watervliegtuig te zenden, dat het meest geschikt zou zijn om hulp te brengen aan de bemanning van de „Italia". De Zweedsche regeermg besloot onmiddellijk het groote Junker-vliegtuig met drie motoren „Upland" te harer beschikking te willen stellen. Vanavond vertrekt de „Upland" uit Stockholm naar Narvik in het Noorden van Noorwegen. Het vliegtuig heeft een equipage van vijf man. Schoenen, kleeren, voedsel, me- dicamenten worden meegenomen. Sneeuwstormen op Spitsbergen. Blijkens de 't laatst uit Spitsbergen ont- vangen berichten is daar een sneeuwstorm ingetreden, zoodat men vooral zeer bezorgd is over het lot van de van generaal Nobtlf gescheiden expeditieleden. DE „MISS COLUMBIA". Opnieuw over den Oceaan. Het vliegtuig van Levine, de „Miss Co lumbia", bestuurd door capt. Boutillier en miss Boll, zou hedenochtend om 7.30 Green- wichtijd, starten voor de vlucht over den At lantischen Oceaan naar Europa. ERNSTIG VLIEGONGEVAL. Drie dooden Gisterochtend is een marinevliegtuig bo* ven een dichtbewoond Kopenhaagsch stads- deel komen te vallen. Het toestel, dat volko- men vernield werd, bleek leeg te zijn. Het bleek dat de drie militairen, die er in gezeten hadden een onderofficier en twee cadet- ten met valschermen uit de machine ge- sprongen waren. Geen der drie valschermen had zich evenwel.ontvouwd, zoodat zij alle drie doodvielen. ENGELAND-INDIe VLIEGERS. Volgens een bericth wordt het vliegtuig, waarmee Captain Barnard en de hertogin naar Indie en terug willen vliegen, door eei gering motordefect te Bushire opgehouden, zoodat men waarschijnlijk vandaag niet ver* der zal kunnen vliegen. DE VLUCHT VAN COURTNEY. Captain Courtney is Woensdagmiddag 5 uur 48 uit Pisa komende met zijn Dornier- Wal-vliegtuig te Lissabon aangekomen. Hij zal via de Azoren naar New-York vli#» gen zoodra de benzinevoorraad is aango- vuld en de weersomstandighedeu zulks toe- laten,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 6