Luchtvaart,
de kennis van den overTeden voorzrtfep,
Aan de samenstellers van beide verslagec
werd door den voorzitter dank gebracht
Aan de orde werd vervolgens gesteld d«
benoeming van een lid van het bestuur we,
gens het overlijden van den heer R. Kaan,
Het bestuur had de volgende aanbeveling
opgemaakt: 1. J. Burger te Harenkarspel; 2
J. Commandeur te Wognum. No. 1 kreeg
stemmen, no. 2.11, zoodat de heer Burgei
was gekozen.
De heer Burger zal 1 Januari a.s. wedej
moeten aftreden, evenzoo de heer C. J. vat
Tienhoven. Beiden werden bij acclamatU
herkozen.
De heer Pijper (Vier Noorder Koggen)
vroeg of de waterschappen in bezit krijgen
een afdruk van de notulen der vorige alge-
meene vergadering, toen het concept alge*
meen reglement van bestuur is behandeld.
De voorzitter antwoordde, dat hej
bestuur geen bezwaar beeft, maar kostm,
Deze kwesfie zal worden overwogen.
Een andere afgevaardigde wees op d«
onteigening van landerijen ten dienste van de
verbreeding van wegen, wat tot gevolg
heeft, dat dergelijke landstrooken aan de be
lasting onttrokken worden voor de water-
schappen.
De voorzitter zegde toe, dat het Be-
stuur deze klacht zal onderzoeken.
Hierna volgde slutting.
HET LOT DER BEMANNINO VAN DE
„ITALI//.
Een relaas van Nobile.
Het bericht van Nobile over het ongeval
van de „Italia" luidt als volgt:
Op 25 Mei te 10 uur 30 bevond het lucht-
schip zich op een hoogte van 500 M., toen
het plotseling zwaarder werd en snel omlaag
viel. De aanraking met het pakijs duurde
slechts twee minuten. De stuurgondel en een
deel van het bovenstuk braken, terwijl het
luchtschip in Oostelijke richting werd gedre-
ven. Alle manschappen uit den stuurgondel
vonden elkaar, als door een wonder onder de
brokstukken terug op het ijs. Ook lagen daar
bijna alle gereedschappen.
Op den avond van 30 Mei, toen men 12
K.M. ten noordoosten van het eiland Foyn
was aangekomen, scheidden de 2 Italiaansche
majoors en de Zweedsche geleerde van hun
kameraden en begaven zich, van levensmid-
delen voorzien, op marsch in de richting van
de Noordkaap (Noordoostland). Zij wilden
trachten tien kilometers per dag af te leggen.
Bij Nobile bleven 5 anderen.
De andere leden der bemanning, die in
het luchtschip zijn achtergebleven, moeten le.
vensmiddelen voor minstens drie maanden
en hun volledige uitrusting bij zich hebben.
Het ijs, waar Nobile zich op bevindt, toont
verscheidene scheuren, die zich hier en daar
tot kanalen verbreeden.
Nobile eveneens gewond,
Uit de ontvangen berichten blijkt, dat et
bij de groep van Nobile drie gewonden zijn.
Nobile is aan den rechterarm en aan het
rechterbeen gewond.
Nobile's positie.
De groep van Nobile drijft met het ijs in
Westelijke richting.
Omtrent het lot van de zeven leden der
bemanning, die met het luchtschip zijn weg-
gedreven, is nog altijd niets bekend.
De Braganza rapporteert, dat zij ten Oos.
ten van de Noordkaap (Oostland) groots
moeilijkheden ondervindt om verder naar
Oostwaarts door te dringen, daar het oude
pakijs hier zeer sterk is.
Nog een Italiaansch vliegtuig.
Stefani meldt uit Pisa, dat het Dornier-
vliegtuig op weg naar Spitsbergen, gisterna*
middag te 4 uur 24 is vertrokken.
Hulpverleening.
Wolff ontving bericht uit Kopenhagen dat
majoor Maddalena gistermorgen weer is op-
gestegen. Hij vliegt thans over Stockholm
naar Lulea aan de Bothnische golf.
Majjoor Maddalena hoopt Donderdag-
avond of Vrijdagmorgen Spitsbergen te be-
reiken.
Nieuwe hulp uit Zweden.
Het Zweedsche gouvernement ontving
Dinsdag een telegram van de „Citta di Mi-
lano", een watervliegtuig te zenden, dat het
meest geschikt zou zijn om hulp te brengen
aan de bemanning van de „Italia". De
Zweedsche regeermg besloot onmiddellijk
het groote Junker-vliegtuig met drie motoren
„Upland" te harer beschikking te willen
stellen. Vanavond vertrekt de „Upland" uit
Stockholm naar Narvik in het Noorden van
Noorwegen. Het vliegtuig heeft een equipage
van vijf man. Schoenen, kleeren, voedsel, me-
dicamenten worden meegenomen.
Sneeuwstormen op Spitsbergen.
Blijkens de 't laatst uit Spitsbergen ont-
vangen berichten is daar een sneeuwstorm
ingetreden, zoodat men vooral zeer bezorgd
is over het lot van de van generaal Nobtlf
gescheiden expeditieleden.
DE „MISS COLUMBIA".
Opnieuw over den Oceaan.
Het vliegtuig van Levine, de „Miss Co
lumbia", bestuurd door capt. Boutillier en
miss Boll, zou hedenochtend om 7.30 Green-
wichtijd, starten voor de vlucht over den At
lantischen Oceaan naar Europa.
ERNSTIG VLIEGONGEVAL.
Drie dooden
Gisterochtend is een marinevliegtuig bo*
ven een dichtbewoond Kopenhaagsch stads-
deel komen te vallen. Het toestel, dat volko-
men vernield werd, bleek leeg te zijn. Het
bleek dat de drie militairen, die er in gezeten
hadden een onderofficier en twee cadet-
ten met valschermen uit de machine ge-
sprongen waren. Geen der drie valschermen
had zich evenwel.ontvouwd, zoodat zij alle
drie doodvielen.
ENGELAND-INDIe VLIEGERS.
Volgens een bericth wordt het vliegtuig,
waarmee Captain Barnard en de hertogin
naar Indie en terug willen vliegen, door eei
gering motordefect te Bushire opgehouden,
zoodat men waarschijnlijk vandaag niet ver*
der zal kunnen vliegen.
DE VLUCHT VAN COURTNEY.
Captain Courtney is Woensdagmiddag
5 uur 48 uit Pisa komende met zijn Dornier-
Wal-vliegtuig te Lissabon aangekomen.
Hij zal via de Azoren naar New-York vli#»
gen zoodra de benzinevoorraad is aango-
vuld en de weersomstandighedeu zulks toe-
laten,