mtumchc Conrait. Het geheimzinnip Genootschap. FEUILLETON. risnderfl fferflgste Radio-Stoekje Stads»ii©ifiws #0 161 1988 IMii§da^ lO Juli. Woerifag 11 juli. Hilversum, 1060 M. 12 302.Lunch tnuziek door het Trio Groeneveld. 2.30 Aan- sluiting van het Kurhaus te Scheveningen. Kin-dermatinee. 4.-5.Maak het zelf! on- der leiding van Mevr. SchaakeVerkozen. "6.7.45 Concert door het Trio Verhey. Henk van Wezel, cello. 8.Causerie door W. Vogt. 8.15 Aansluiting van het Kurhaus te Scheveningen. Solistenconcert. Het Residen- tie orkest onder leiding van prof. G. Schnee- voigt, Elena Gerhard, zang. In de pauze pianoconcert door F. Pfeiffer. 10.10 Persbe- richten. Daarna tot 11.15 gramofoonmuziek. Huizen, 340.9 M. (Na 6 uur 1870 M.) '(Uitsluitend N. C. R. V.) 12.30—1.45 Con cert. Mej. L. Lauenroth, piano. Mej. M. Sca- ger, viool. Mevr. Jo Hehl, cello. 5.6. Kinderuurtje onder leiding van Mej. S. jGroeneweg. Mej. C. J. Verkuil, zang. A. de tBoer, piano. 7.308.Causerie door W. J. Pieper: Cactussen. 8.Concert vanuit de jNieuwe kerk op den Dam te Amsterdam. Spr.Dr. W. G. Harrens-tein, De Christel. Oratoriumver. Amsterdam, onder leiding v. Hubert Cuypers. Ant. W. Rijp, organist. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Balladenconcert, jtcnor en sopraan. 12.50 Dansmuziek. 1.20 ■2.20 Orkestconcert, 4.20 Lezing: Food theo lists. 4.35 Licht klassiek concert. Bronkhurst trio. D. Robson, sopraan. 5.35 Kinderuurtje, fc.20 Dansmuziek. 6.40 Tuinpraatje. 6.50 Nieuwsberichten. 7.05 Dansmuziek. 7.20 Le .zing: Miorities. 7.35 Pianomuziek van De- Ibussy. 7.45 Lezing: Conscience. 8.05 G jGwyther, balladen. 8.20 „De Regimentsdoch iter", opera-comique van Donizetti. 9.20 Nieuwsberichten. 9.35 Lezing: How to ap reciate pictures. 9.50 Nieuwsberichten .55 (Vervolg) „De Regimentsdochter" 10.35 Rosetti-prog. 11.2012.20 Dansmu ziek. Parijs „Radio-[Jans"1750 M. 10.50 11.Gramofoonmuziek. 12.502.10 Klas sieke kwartetten. 4.055.05 Orkestconcert. B.50 Fragmenten uit „CavaIleria Rusticana" Mascagni. Langenberg, 469 M. 11.3512 15 Orkest concert. 1.252.50 Orkestconcert. 620 7.15 Kinderliedjes. Strijkkwartet en M. Pott, sopraan. 8.35 Concert. Orkest en J. Roos. piano. 9.20 „Totentanz", spel van J. Lippl .10.10 Vervolg orkestconcert. Daarna tot 12.20 Dansmuziek Zeesen, 1250 M. 12.505.20 Lezingen 5.206.20 Orkestconcert. 6.208.05 Lezin gen .8.50 Een tocht door de Mark (Rheins- berg). 10.5012.50 Concert door de Steiner- kapel. Elise van Catopol, sopraan. Hamburg, 395 M. 4.35 Wiener liedjes 5.20 Tooneelmuziek. 6.20 Orkestconcert. 8.20 Vroolijke avond. Jazzband en solisten. Daar na tot 11.20 Dansmuziek. Brussel, 509 M. 2.20 Concert in de dieren- tuin te Antwerpen. Orkest en solisten. 5.20 —6.20 Dansmuziek. 6.507.20 Kamermu- ziek. 8.35—10.35 „Lucifer", oratorium van Benoit. De dames Di Moorlag en Suze Luger. ORGANISATIE OPENBAAR LAGER ONDERWIJSWET. B. en W. schrijven in bijlage Nr. 86: Ter verzekering van den goeden gang van rfet openbaar gewoon lager onderwijs bij den aanvang van het schooljaai 1928/1929 is het noodzakelijk en gewenscht verschillende voorzieningen te treffen, die wij achtereen- volgens aan eene beschouwing zullen onder- werpen. Zevenjarige Leerverplichting. Gelijk Uwe Vergadering bekend is, heeft de Wet van 24 Mei 1928 (Staatsblad Nr. 186) de zevenjarige leerverplichting ingevoerd met jngang van 1 Juli 1928. Waar het schooljaar voor de openbare scholen voor gewoon lager onderwijs 1 Augustus aanvangt, eischt deze ,wet voor die scholen reeds een maand na hare inwerkingtreding vrijwel volledige toepas sing. Zij, voor wie geen aanspraak op vrij- stelling van de leerverplichting op grond van een of andere bepaling der Leerplichtwe' kan worden gemaakt, zullen in het algemeen ten minste een jaar langer de lagere school moeten blijven bezoeken dan tot nu toe het geval was. Omtrent de ter zake te treffen maatregelen hebben wij verschillende adviezen ingewon- nen, die wij voor U ter inzage zullen leggen Na kennisneming van die adviezen en het Naar het Engelsch van J. S. Fletcher door Mej. A. T. 14) „Wat?" vroeg Trikett. „Dat meer dan een persoon bij deze dief- stallen betrokken is," antwoordde Scraye. „Ik ben er stellig van overtuigd, dat mevrouw Wytkenshave mijn kruis gestolen heeft. Maar, er zijn nog andere personen in het spei. En groote vraag is: Wat beteekent dit alles?" „En als Jiminie's theorie juist is", zei Packe, „wat heeft de hoedenwinkel er dan mede te maken?" Trickett gaf niet dadelijk antwoord. Hij had zijn eigen gedachten en denkbeelden; hij had ook zijn eigen plannen. Hij wilde Scraye noch Packe vertellen, dat hij plan had naar Parijs over te wippen dat, vond hij1, was zijn eigen zaak. Maar hij vroeg zich reeds af, of de verdere kennismaking met de mooie helpster van madame Charles, waartoe hij vast besloten was, hem niet in staat kon stel- ten, dit geheim op te helderen. En toen hij Packe's vraag beantwoordde, deed hij dit met opzet ontwijkend. „Misschien heeft de hoedenwinkel er niets ®ee te maken en tossehien heel veel," zei hij oordeel van de commissle van bijstand voor het onderwijs te hebben ingewonnen, zijn wij met betrekking tot deze aangelegenheid tot de volgende conclusie gekomen. Opleidingsscholen. Vrijstelling van de leerverplichting bestaat o.a. voor de leerlingen, die eene inrichting van onderwijs bezoeken, die geacht wordt tot het hooger-, middelbaar-, nijverheids- of han- delsonderwijs te behooren en waar zij buiten de avonduren ten minste zestien uren per week onderwijs ontvangen. Verder blijven ten deze buiten aanmerking de leerlingen, die een school voor uitgebreid lager onderwijs bezoeken. Men kan verschillend oordeelen over de vraag, of voor deze groepen van leerlingen een zes- of een zevenjarige grond- school gewenscht of noodzakelijk is, het staat vast, dat verreweg het grootste deel der ouders, die hunne kinderen naar eene inrich ting voor voortgezet onderwijs willen doen overgaan, dien overgang wenschen na het doorloopen van de 6e klasse der gewone la gere school. De gelegenheid om onderwijs in een zevende, en zoo noodig in een achtste leerjaar te ontvangen, dient dus alleen te worden opengesteld voor hen, die na het doorloopen der lagere school geen verder dagonderwijs ontvangen en voor hen, voor wie een zevenjarige opleiding wordt ge wenscht of die na een zesjarige opleiding niet de geschiktheid bezitten om te kunnen over gaan. In verband daarmede is ons dan ook niet alleen de behoefte aan het verbinden van een zevende leerjaar aan een of meer der op leidingsscholen (Gemeentescholen nrs. 1, 7 en 8) speciaal ten behoeve van de leerlingen dier scholen niet gebleken, doch bovenaien zijn wij van oordeel, dat de leerlingen, die in een zesjarige opleiding de leerstof aan deze scholen niet kunnen verwerken, op deze scho len niet thuis behooren, daar zij o.a. rem- mend werken op het onderwijs aan de leer lingen, die dat wel kunnen. Het ligt dan ook in onze bedoeling er zooveel mogelijk toe mede te werken, dat deze scholen uitsluitend worden bezocht door hen, voor wie ze meer in het bijzonder bestemd zijn. Wij zouden dan ook voor deze scholen een zesjarig leerplan willen behouden. Mochten er desniettemin nog leerlingen zijn, die onderwijs in een ze vende leerjaar behoeven, dan zullen deze dat leerjaar aan eene andere school dienen te volgen, en de ouders het aan zich zelf hebben te wijten, dat aan dien overgang voor hunne kinderen mogelijk nadeelige gevolgen verbon- den zijn, die zij hadden kunnen voorkomen door de kinderen tijdig in een school met ze venjarig leerplan te doen plaats nemen. Niet-Opleidingsscholen Van de overige gemeentescholen zijn die, genummerd 3, 4, 6 en 9 reeds ingericht op een zevenjarig leerplan. School 2 aan de Oudegracht (eindschool) heeft een zes-jarig leerplan, evenals school 5 (Nieuwesloot), welke laatste gedurende het schooljaar 1928/ 1929 alleen nog klassen zal hebben voor het 5e en 6e leerjaar en gedurende het school jaar 1929/1930 alleen nog een klasse voor het 6e leerjaar. Met betrekking tot laatstge- noemde school zouden wij geen veranderin- gen meer willen aanbrengen. Gelijk wij U hierna zullen uiteen zetten, zal er voor de leerlingen van deze school voldoende gelegen heid zijn onderwijs in een zevende leerjaar aan een of meer andere scholen te ontvangen. School 2 zal naar een zevenjarig leerplan zijn in te richten, hetgeen intusschen nog niet noodwendig tot gevolg behoeft te heb ben, dat aan de school ook-een 7e klasse zal zijn verbonden. Op deze laatste aangelegen heid komen wij hierna terug. T wee soorten scholen Door voor school 2 een zevenjarig leer plan vast te stellen, verandert zij feitelijk van karakter en komt zij op een lijn te staan met de andere thans reeds bestaande zevenklas- sige scholen. Er bestaat uit dien hoofde naar onze meening geen enkele aanleiding om het thans nog bestaande verschil tus schen de niet-opleidingsscholen (behalve dan voor zooveel school 5 betreft) te han-dhaven. Wij zouden dan ook in het vervolg slechts twee'soorten scholen willen zien aangewezen, n.l. opleidingsscholen en andere scholen. Het leerplan van school 2 toch zal op zoodanig peil behooren te staan, dat hare leerlingen na het doorloopen van het zesde leerjaar de- zelfde ontwikkeling hebben als de leerlingen der andere niet-opleidingsscholen, alleen reeds, opdat zij, bij overgang, zoo noodig, naar de 7e klasse eener andere school, het onderwijs in die klasse op gelijken voet kun nen volgen met de leerlingen dier andere school zelf. Gelijkluidend Leerplan. Elk der niet-opleidingsscholen heeft tot dusver een eigen leerplan, dat op enkele on- derdeelen afwijkt van dat van de andere scho len. Wij achten den tijd gekomen om dergelij- ke verschillen op te heffen en zijn dan ook voornemens, in overeenstemming met de be doeling der L. O. wet, voor gelijksoortige scholen een leerplan in overleg met den In- speeteur van het L. O. vast te stellen, dat voor Alles wat ik weet is, dat mevrouw Wytken shave het pakje, dat zij aan het postkantoor ontving, naar den hoedenwinkel bracht, en dat zij h'et er niet weer uit bracht. En het is mogelijk, dat zij het vandaar verzond, dat zou eenvoiidiger zijn, dan dat zij bij een van haar leveranciers binnenging, om een ander adres op het pakje te zetten? Want je kunt er je laatste cent om verwedden, dat, als dat pakje het kruis bevatte, zij het niet bij zieh zou hou- den. A1 die voorwerpen, die gestolen zijn als die historisehe curiositeiten enz. hebben een bestemming. Een bestemming! Iemand wil ze hebben. Dat is duidelijk." „Ja," z-ei Scraye peinzend. „Ja, dat is het juiste woord. Een bestemming. Dat is het natuurlijk. Zij gaan ergens heen." „Maar waarheen?" vroeg Packe. „Een zakelijker vraag is," zei Trickett, „wat moeten we doen om uit te vinden, waar zij heen gaan? Heb je eenig plan?" ging hij voort, zidh tot Scraye wendena. „Gij zijt in ieder geval zeker wat de dief betreft, zelfs al is zijn maar een van een bende. Wat zult ge doen?" „Ik heb een plan", antwoordde Scraye. „Dat heb ik gemaakt na wat ik van Pals grave en Fleming gehoord heb. Ik heb het hun voorgelegd, en wij bespraken het. Nu zal ik het ook aan je beide zeggen. Het is dit, een soort van verdedigingsbond te maken tus- scben de eigenaars van zulke voorwerpen. W«: behooren alien tot een zekere laag der al deze scholen zal gelden (uitgezonderd dan school 5), waarin minimum-eischen zijn te stellen en voor het 7e (en 8e) leerjaar re- kening zal worden gehouden met de bijzon dere bestemming der leerlingen. Voor het vaststellen van een voor meer dan een school gelijkelijk werkend leerplan zijn regelen aan- gegeven in het Kon. besluit van 13 Decem ber 1920 Nr. 38. Centralisatie 7e Leerjaar. Het komt ons niet gewenscht voor (gelijk in het advies van den Inspecteur van het Lager onderwijs wordt voorgesteld) een ze vende leerjaar (bestaande uit het noodig blij- kende aantal klasse-afdeelingen), een z.g. centraal zevende leerjaar, te verbinden aan een der scholen, en alle andere scholen uit zes leerjaren te doen bestaan. Wij geven er de voorkeur aan de kinderen zooveel moge lijk te laten op de school, waar zij ook het 6e leerjaar hebben gevolgd, vooral ook omdat wij meenen daarmede te handelen in overeen stemming met de wenschen van vrijwel alle ouders. Doch, hoe gewenscht dit ook overi- gens moge zijn, het zal meermalen niet zijn te vermijden, dat aan een of meer scholen een 7e klasse ontbreekt. Dit zal reeds ter- stond o.i. in het komende schooljaar het geval moeten zijn. Blijkens de opgaven van de hoofden der scholen hebben zich voor het volgen van het 7e leerjaar ^aangemeld 85 leerlingen, en voor het 8e leerjaar 8 leerlin gen, te zamen 93. Zonder bezwaar zullen de ze leerlingen in drie klassen kunnen worden samengevoegd, waardoor elk dezer klassen 31 leerlingen zal tellen. Voor deze drie 7e klassen komen naar onze meening in aanmer king de Gemeentescholen nrs. 3 en 4, alwaar thans reeds een 7e leerjaar is, en de Gemeen- teschool nr. 6, die voorheen ook reeds een 7e klasse had, doch waar het loopende school jaar deze klasse ontbreekt in verband met het gering aantal leerlingen, dat zich vorig jaar had aangemeld. Aan deze scholen zijn trouwens ook de aangegeven aantallen leer lingen het grooist. In verband met de tijdelij- ke opheffing der 7e klasse aan Gemeente- school nr. 6 bleef het vorig jaar een toen ontstane vacature onvervuld. Thans is aan deze school dus weder een leerkracht aan te stellen en wel voorshands tijdelijk. Gelijk wij U hierna zullen aantoonen is een lokaal be- schikbaar. De leerlingen van de scholen 3, 4 en 6 blijven dan aan de school zelf. Wij zul len de leeriingen der andere scholen over de 3 klassen verdeelen in verhouding tot de in elke klasse nog beschikbare plaatsruimte, en daarbij rekening houden met een gelijkmatig bezetting. Achtste Leerjaar. Hiervoor spraken wij meermalen van een 8e leerjaar. Ook het openstellen van de gele genheid tot het ontvangen van onderwijs in dat leerjaar is noodzakelijk. Het laatste ge deelte van het derde lid van artikel 3 der Leerplichtwet toch luidt: „met dien ver stande, dat de (leer)verplichting nimmer ein digt, voordat het kind den dertienjarigen leer- tijd bereikt en de klasse, waarin het" bij het bereiken van dien leeftijd geplaatst was, door loopen heeft." Een kind dus, dat bij het op school komen nog geen 6 jaar oud is en jaar- lijks naar de hoogere klasse overgaat, is aan het einde van het 7e leerjaar nog geen 13 jaar oud, en blij ft mitsdien nog een jaar leer plichtig, tenzij een grond voor vrijstelling aanwezig is. Kinderen, die in dit geval ver- keeren, en niet tot de categorie der z.g. „zit- tenblijvers" behooren, zijn op een 8e leerjaar aangewezen. De 8 leerlingen, die zich thans voor het volgen van dit leerjaar hebben aan gemeld zullen ook nu weer naast de leerlingen der 7e klasse in hetzelfde lokaal kunnen plaats nemen onder leiding van denzelfden onderwijzer, die aan hen echter afzonderlijke zorg zal hebben te besteden, een en ander in den geest van uw besluit van 30 Juni 1927 (bijlage nr. 72). Deze 8 candidaten zijn leer lingen van de scholen 3 en 4. Volgende jaren zullen zich intusschen candidaten van 5 of meer scholen aanmelden. Evenals het ons voornemen is jaarlijks het aantal te vormen 7e klassen onder de oogen te zien, zullen wij ook telkenjare de organisatie van het 8e leer jaar behandelen. In het algemeen leerplan is tevens de leerstof voor het 8e leerjaar te verwerken. Ver gunning voor scholen met minder dan 7 leerjaren. Voor het behoud van de opleidingsscholen als zes-klassige scholen is vereischt de ver- gunning van de Kroon, bedoeld in artikel 3, 2e lid, laatsten zin, der Lager Onderwijswet 1920. Voor de Gemeentescnool nr. 5 is deze vergunning bereids verleend. Besluit Uwe Vergadering overeenkomstig onze voorstellen, dan is de waarschijnlijkheid zeer groot, dat telkenjare aan een of meer der andere scholen een 7e klasse zal ontbreken Ten einde niet in de noodzakelijkheid te zijn elk jaar vergun ning te vragen, komt het ons gewenscht voor te trachten een algemeene machtiging te verkrijgen om jaarlijks in verband met de ge bleken behoeften het verbinden van een 7e klasse aan een of meer bepaalde scholen ach- maatschappij, door stil, vertrouwelijk te spre- ken kunnen wij elkander waarsdhuwen. De e rste maal, dat er iets verdwijnt, moet de be- stolen eigenaar in eens en rechtstreeks toe- slaan." „Veronderstel, dat je gisterenmorgen in eens had toegeslagen vroeg Trickett. „Wat zou er dan gebeurd zijn? 'Een ontzettend schandaal en waarschijnlij'k had ge de ver- wachte persoon niets kunnen bewijzen Als zoo iets op groote, geheime schaal gebeurt, kan men er zeker van zijn, dat alle maatrege^ len uitstekend getroffen zijn. Als het bewuste artikel eenmaal weg is, zal het moeilijk zijn, het weer op te sporen." „Hoe zullen we dan tot de ontdekking komen?" vroeg Scraye. Jimmie dronk de rest van zijn sherry op en glimlachte. „In Packe's sensatie-romans van zes shil lings", zei hij- slim, ,/komt de ontknooping ge- woonlijk door toeval puur toeval. Het pure toeval kan in dit geval misschien zeer nabij zijn. En misschien is het niet zoo." HOOFDSTUK VIII. De dag-m a i11rein naar P a rij s. Van zijn vader, een stoeren apotheker uit het Noorden, die, toen hij een patentmiddel uitgevonden had, spoedig begreep, dat de eenige manier, om er fortuin mee te maken, was door aantrekkelijk en aanbAudend te ad- lerwege te laten. Lichamelijke Oefening De vrijstelling van de verplichting tot in veering van het vak „lichamelijke oefening" aan de openbare scholen voor gewoon lager onderwijs eindigt 1 Augustus a.s. Gelijk Uwe V'eigadering reeds bekend is, ligt het niet in onze bedoeling verdere vrijstelling te vragen In eene volgende vergadering zullen wij U met betrekking tot deze materie nadere voor stellen doen. Aantal le klassen De aangifte tot toelating van leerlingen tot de le klassen der openbare scholen voor ge woon lager onderwijs had het volgende re sultaat: - Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat aan de opleidingsscholen nog plaats beschikbaar blijft voor 12 of 13 leerlingen, terwijl de andere scholen te weinig plaats bieden voor 29 a 30 leeriingen. Het komt ons dus nood zakelijk voor een parallel-eerste klasse te vormen, die wij zouden willen verbinden aan de Gemeenteschool nr. 6, waarvoor het aan tal aangiften en het tekort aan plaatsruimte het grootst zijn. De vorming van de parallel klasse aan deze school is overigens ook ge wenscht met het oog op de totstandkoming der school aan de Lindenlaan, waarheen deze klasse met de beide te vormen parallel twee- de en derde klassen te zijner tijd in haar ge- heel zal kunnen overgaan. Bij de samen- stelling dezer klassen houden wij reeds thans rekening met de mogelijkheid van dien over- gang in den loop van het a.s. schooljaar, op dat de parallel-klassen zoo mogelijk in haar geheel kunnen overgaan. Een algeheele om- zetting toch van de leerlingen midden in den cursus is niet in het belang van het onder wijs. De aanstelling van de(n) leerkracht zal een tijdelijke moeten zijn. Het te benoemen hoofd van de nieuwe school zal een klasse voor zijn rekening hebben te nemen, waardoor de diensten van deze(n) leerkracht te zijner vesting van deze parallel-ldasse behandelen vestin gvan deze parallel-klasse behandelen wij hierna. Bij de plaatsing der leerlingen in de ver schillende eerste klassen zullen wij uiteraarc met de wenschen der ouders zooveel mogelijk rekening houden. Parallel-2e en 3e klassen. Het aantal leerlingen, dat blijkens mede- deeling van het hoofd van de beide tweede- klasse-afdeelingen van Gemeenteschool nr. 9 naar de derde klasse kan overgaan, be- draagt 53. Uit een ingesteld onderzoek is gebleken, dat in de nieuw te vormen 3e klassen van de andere niet-opleidingsscholen nog plaats zal zijn voor 21 leerlingen. Door aan Gemeente school nr. 9 echter slechts een derde klasse te verbinden, zullen 13 van de tegenwoordige leerlingen der beide 2e klassen daarin geen plaats kunnen nemen. Die 13 leerlingen zul len gevoegelijk kunnen overgaan naar ande re scholen, zoodat naar onze meening de pa rallel-klasse van Gemeenteschool nr. 9 voor opheffing in aanmerking komt. Voor de nieuw te vormen 4e klasse komt dan een lokaal vrij, terwijl de Vereeniging voor Al gemeen Voorbereidend Lager Onderwijs de drie benedenlokalen nog een jaar kan blijven gebruiken. Aanvulling van onderwijzend per- soneel behoeft niet plaats te hebben. Het deel der leermiddelen, dat overcompleet wordt voor de nieuw te vormen 2e klasse, kan over gaan naar de in te stellen parallel-tweede klasse aan Gemeenteschool nr. 3. De parallel-eerste klasse van Gemeente school nr. 3 is als parallel-tweede klasse voort te zetten. De bezetting van de nieuwe 2e klassen laat hare opheffing niet toe. Ze kan gehuisvest blijven in het lokaal der Han- delsschool, dat reeds voor hetzelfde doel dienst doet. Het is verder noodzakelijk, dat de tegen woordige parallel-eerste en tweede klassen van Gemeenteschool nr. 6 als tweede en der de klassen worden voortgezet. Deze school zal dan drie parallel-klassen tellen. Twee daarvan kunnen worden gehuisvest in loka- len der U. L. school voor jongens en meisjes, n.l. een in het lokaal, dat nu ook reeds voor parallel-klasse in gebruik is, en een in het lokaal voor handenarbeid, voor welk laatste vak wij zoo noodig een nadere voorziening zullen treffen. Tengevolge van de tijdelijke opheffing der 7e klasse kon het vorig jaar een der parallel-klassen in de school zelf wor den gehuisvest. Nu de 7e klasse weer wordt ingesteld is voor de derde parallel-klasse eene verteeren, en die in ruime mate de belooning van zijn doorzicht geoogst had, had Jimmie Trickett iets meer dan een inkomen van twin- tig d'uizend pond per jaar geerfd. Vader Trickett had zijn zoon de eigenschap gegeven, om zijn eigen weg te gaan in zaken, die hem zelf aangingen, en ook de gave, om zijn ver schillende dagelijksche zaken verstandig te leiden. Dientengevolge gebruikte Jimmie, wiens eenige reden om naar Parijs te gaan lag in zijn verlangen om de kennismaking met de mooie helpster der modiste verder voort te zetten, groote handigheid, om zich door haar te doen opmerken. Onbesuisde en heetgebakerde jongelieden zouden op het punt van vertrek in dezelfde coupe met haar gaan zitten. Jimmie deed dit niet, hoewel hij1 er zich van overtuigde, dat zij in den trein was. Hij hield haar in Dover in het oog, maar de boot was reeds halfweg Calais, voordat hij haar naderde. En toen hij eindelijk dicht bij juf- frouw Walsden kwam, ging het op de natuur- lijkste wijze, en alsof hij plotseling een ge- gronde reden had, om het te doen. Het was een mooie, heldere opwekkende morgen, en weinig menschen van de Dover- Calais-boot hadden lust het -uur van over- steken beneden door te brengen. Jimmie Tric kett, die het doel van zijn plannen scherp in het oog hield, wachtte, totdat zij goed inge- stopt was gaan zitten op een dekstoel midden op de boot. Toen slenterde hij onverschillig die richting uit en veinzend, haar nu eerst te nadere voorzienin* te treffen. Waar het ge- wenscht was de klasse huisvesting te ver- leenen in het westdijk deel der gemeente heb ben wij de mogelijkheid daartoe onder de oogen gezien. Het Bestuur der Ambachts- school heeft zich desgevraagd bereid ver. klaard aan de gemeente voor dit doel tijdelijk een lokaal in die school in gebruik te geven, De Inspecteur van het Lager Onderwijs heeft de voor de huisvesting van de verschil lende parallel-klassen buiten de betreffende schoolgebouwen vereischte ontheffing ver leend. Klasse 4 Gem. school Nr. 5. De 4e' klasse van Gemeenteschool nr. 5 vervalt aan het einde van het loopende school jaar. Voor de 3 leerlingen, die niet naar de 5e klasse kunnen overgaan, is plaats beschik baar in de 4e klassen van andere scholen. Ten aanzien van den onderwijzer, die aan deze school overcompleet wordt, hebben wij U in bijlage nr. 72 een afzonderlijk voorstel gedaan. Credietaanvrage. Voor de uitvoering van de verschillende hiervoren genoemde maatregelen behoeven wij de volgende credieten: Parallel-klasse school 3: aanschaffing leer middelen e. d. 200. andere werkzaam- heden en leveringen 90. 290.- Parallel-klassen school 6: aanschaffing leer middelen e. d. 685.-— andere werkzaam- hedeu en leverin gen in verband met overbrenging en huisvesting der klassen e. d. 1763.50 1. - j 2448.50 Vierde klasse school 9: aanschaffing leer middelen e. d. 613.42 andere werkzaam- heden en leverin gen in verband met verplaatsing klassen e. d. 250.863.42 Totaal rond 3600.— B. en W. stellen den Raad ten slotte voor vast te stellen de desbetreffende VERORDENING tot wijziging der verordening tot regeling van het gewoon en uitgebreid lager onder wijs. PRECARIORECHTEN. B. en W. schrijven in bijlage nr. 85: In verband met het arrest van den Hoogen Raad van 2 November 1927 bestaat de moge lijkheid, dat de precario-verordening (ge- meenteblad no. 805), zooals deze sedert is ge- wijzigd, haar werking verliest ten aanzien van eenige daarin genoemde heffingen. Bij dit arrest toch is beslist, dat het gebruik of genot van voor -den openbaren dienst bestem- de gemeentewerken in overeenstemming moet zijn met de bestemming van het gemeente- werk en in casu het gebruik van een straat in overeenstemming moet zijn met de verkeers- doeleinden, die bij den straataanleg voorzit- ten, wil er van een heffing overeenkomstig art. 238 der gemeentewet sprafce zijn. Waar' uit dan volgt, dat het hebben van balcons, uit- steekijzers of uithangborden niet onder zoo danig gebruik valt, zoodat dit gebruik uit-: gaat buiten de grenzen door art. 238 der ge meentewet gesteld. Tengevolge van dit arrest wordt derhalve de rechtsgeldigheid van eenige heffingen, in de precario-verordening voorkomende, in ge- vaar gebracht. Teneinde nu te voorkomen dat de ontvangst voor de gemeente vermindering ondergaat en in afwachting van de bij den Minister van Binnenlandsche Zaken en' Landbouw ten aan zien van dit punt in overweging zijnde voor zieningen, lijkt het ons gewenscht de leges- verordening aan te vullen in dien zin, dat van de betrokkenen voor het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van uithangbor den e. d. rechten worden geheven in den vorm van leges. Immers de administratieve bemoei- ingen -der gemeente blijven dezelfde. Op grond der Algemeene Politieverordening moet vergunning worden gevraagd en verkre- gen alvorens men een voorwerp boven de openbare straat mag doen uitsteken (art 144). Dit voorschrift is door het arrest van-' den Hoogen Raad niet aangetast. En zooals de gemeente v-oor soortgelijke bemoeilngen (b.v. bij het uitreiken van bouwvergunningen) aan den houder der vergunning leges in reke ning brengt ter bestrijding der kosten van ad- ministratie, achten wij het voor de hand lig- gend, dat ook thans dit middel wordt toege- past om van de belanghebbenden een geringe bijdrage te vragen wanneer te hunnen be hoeve van het algemeen verbod wordt afge- weken en nu de behandeling van het verzoek om deze afwijking toe te staan, uiteraard bemerken, keek hij haar verheugd aan, terwijl hij zijn reispet afnam. „AhIs u daar!" riep hij1 uit. „Ik was be- nieuwd, of u zou komen ik zag u niet in den trein. Het is heel gelukkig, dat ik u toe- vallig ontmoet, want ik heb die kaart niet bij me, die u mij gegeven heeft en ben het adres van d-e hoedenzaak vergeten." Het meisje glimlachte, iets in dien glimladS maakte Jimmie stoutmoediger en met een mompelend vragen om toestemming liet hij zich in een ledigen stoel naast haar neer- allen. „Ik heb de kaart op mijn schrijftafel laten liggen," voegde hij: er bij. „Juisi iets voor mij." „U zou toch," zei juffrouw Walsden, „ge- makkelijk de zaak gevonden hebben. Ten- minste als u niet vergeten is, dat het in de Rue de la Paix, en dat de naam Valerie en Co is." „Dezelfde als in South Molton Street?" „Het is ook dezelfde zaak, niet waar?" „Precies dezelfde zaak." „En ik vermoed ook dezelfde ho-eden?" „Ook dezelfde hoeden als zij gemaakt of gecreeerd zijn." Intusschen," ging Jimmie voort, wanho pige pogingen doende, om het gesprek gaan- de te houden, „denk ik, dat een vrouw liever een hoed heeft, die, zooals u het noemt, in de Rue de la Paix geci-eeerd is, dan een die in South Molton Street opgemaakt is?" (Wordt vervolg.) School Totaal Zitten- Plaats Aantal Nog plaats Teweinig plaatsen blijvers voor aangitten voor plaatsvoor 1 36 5 31 22 9 (1 buitenl.) 7 24 3 21 20 1 8 36 geen of 1 35 of 36 33 2 of 3 Totaal opleidingsscholen 12 ot 13 2 40 9 31 14 17 3 40 8 32 32 (twee le kl.) 4 40 3 of 4 37 of 36 49 - 12 of 13 (1 buitenl.) 6 40 16 24 59 - 35 (twee le kl.) 9 40 6 34 33 1 Totaal andere scholen 18 47 of 48

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 5