mtumchc Conrait.
Het geheimzinnip Genootschap.
FEUILLETON.
risnderfl fferflgste
Radio-Stoekje
Stads»ii©ifiws
#0 161
1988
IMii§da^ lO Juli.
Woerifag 11 juli.
Hilversum, 1060 M. 12 302.Lunch
tnuziek door het Trio Groeneveld. 2.30 Aan-
sluiting van het Kurhaus te Scheveningen.
Kin-dermatinee. 4.-5.Maak het zelf! on-
der leiding van Mevr. SchaakeVerkozen.
"6.7.45 Concert door het Trio Verhey. Henk
van Wezel, cello. 8.Causerie door W.
Vogt. 8.15 Aansluiting van het Kurhaus te
Scheveningen. Solistenconcert. Het Residen-
tie orkest onder leiding van prof. G. Schnee-
voigt, Elena Gerhard, zang. In de pauze
pianoconcert door F. Pfeiffer. 10.10 Persbe-
richten. Daarna tot 11.15 gramofoonmuziek.
Huizen, 340.9 M. (Na 6 uur 1870 M.)
'(Uitsluitend N. C. R. V.) 12.30—1.45 Con
cert. Mej. L. Lauenroth, piano. Mej. M. Sca-
ger, viool. Mevr. Jo Hehl, cello. 5.6.
Kinderuurtje onder leiding van Mej. S.
jGroeneweg. Mej. C. J. Verkuil, zang. A. de
tBoer, piano. 7.308.Causerie door W. J.
Pieper: Cactussen. 8.Concert vanuit de
jNieuwe kerk op den Dam te Amsterdam.
Spr.Dr. W. G. Harrens-tein, De Christel.
Oratoriumver. Amsterdam, onder leiding v.
Hubert Cuypers. Ant. W. Rijp, organist.
Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20
Gramofoonmuziek. 12.20 Balladenconcert,
jtcnor en sopraan. 12.50 Dansmuziek. 1.20
■2.20 Orkestconcert, 4.20 Lezing: Food theo
lists. 4.35 Licht klassiek concert. Bronkhurst
trio. D. Robson, sopraan. 5.35 Kinderuurtje,
fc.20 Dansmuziek. 6.40 Tuinpraatje. 6.50
Nieuwsberichten. 7.05 Dansmuziek. 7.20 Le
.zing: Miorities. 7.35 Pianomuziek van De-
Ibussy. 7.45 Lezing: Conscience. 8.05 G
jGwyther, balladen. 8.20 „De Regimentsdoch
iter", opera-comique van Donizetti. 9.20
Nieuwsberichten. 9.35 Lezing: How to ap
reciate pictures. 9.50 Nieuwsberichten
.55 (Vervolg) „De Regimentsdochter"
10.35 Rosetti-prog. 11.2012.20 Dansmu
ziek.
Parijs „Radio-[Jans"1750 M. 10.50
11.Gramofoonmuziek. 12.502.10 Klas
sieke kwartetten. 4.055.05 Orkestconcert.
B.50 Fragmenten uit „CavaIleria Rusticana"
Mascagni.
Langenberg, 469 M. 11.3512 15 Orkest
concert. 1.252.50 Orkestconcert. 620
7.15 Kinderliedjes. Strijkkwartet en M. Pott,
sopraan. 8.35 Concert. Orkest en J. Roos.
piano. 9.20 „Totentanz", spel van J. Lippl
.10.10 Vervolg orkestconcert. Daarna tot
12.20 Dansmuziek
Zeesen, 1250 M. 12.505.20 Lezingen
5.206.20 Orkestconcert. 6.208.05 Lezin
gen .8.50 Een tocht door de Mark (Rheins-
berg). 10.5012.50 Concert door de Steiner-
kapel. Elise van Catopol, sopraan.
Hamburg, 395 M. 4.35 Wiener liedjes
5.20 Tooneelmuziek. 6.20 Orkestconcert. 8.20
Vroolijke avond. Jazzband en solisten. Daar
na tot 11.20 Dansmuziek.
Brussel, 509 M. 2.20 Concert in de dieren-
tuin te Antwerpen. Orkest en solisten. 5.20
—6.20 Dansmuziek. 6.507.20 Kamermu-
ziek. 8.35—10.35 „Lucifer", oratorium van
Benoit. De dames Di Moorlag en Suze
Luger.
ORGANISATIE OPENBAAR LAGER
ONDERWIJSWET.
B. en W. schrijven in bijlage Nr. 86:
Ter verzekering van den goeden gang van
rfet openbaar gewoon lager onderwijs bij den
aanvang van het schooljaai 1928/1929 is
het noodzakelijk en gewenscht verschillende
voorzieningen te treffen, die wij achtereen-
volgens aan eene beschouwing zullen onder-
werpen.
Zevenjarige Leerverplichting.
Gelijk Uwe Vergadering bekend is, heeft de
Wet van 24 Mei 1928 (Staatsblad Nr. 186)
de zevenjarige leerverplichting ingevoerd met
jngang van 1 Juli 1928. Waar het schooljaar
voor de openbare scholen voor gewoon lager
onderwijs 1 Augustus aanvangt, eischt deze
,wet voor die scholen reeds een maand na hare
inwerkingtreding vrijwel volledige toepas
sing. Zij, voor wie geen aanspraak op vrij-
stelling van de leerverplichting op grond van
een of andere bepaling der Leerplichtwe'
kan worden gemaakt, zullen in het algemeen
ten minste een jaar langer de lagere school
moeten blijven bezoeken dan tot nu toe het
geval was.
Omtrent de ter zake te treffen maatregelen
hebben wij verschillende adviezen ingewon-
nen, die wij voor U ter inzage zullen leggen
Na kennisneming van die adviezen en het
Naar het Engelsch van J. S. Fletcher
door Mej. A. T.
14)
„Wat?" vroeg Trikett.
„Dat meer dan een persoon bij deze dief-
stallen betrokken is," antwoordde Scraye. „Ik
ben er stellig van overtuigd, dat mevrouw
Wytkenshave mijn kruis gestolen heeft. Maar,
er zijn nog andere personen in het spei. En
groote vraag is: Wat beteekent dit alles?"
„En als Jiminie's theorie juist is", zei
Packe, „wat heeft de hoedenwinkel er dan
mede te maken?"
Trickett gaf niet dadelijk antwoord. Hij
had zijn eigen gedachten en denkbeelden; hij
had ook zijn eigen plannen. Hij wilde Scraye
noch Packe vertellen, dat hij plan had naar
Parijs over te wippen dat, vond hij1, was
zijn eigen zaak. Maar hij vroeg zich reeds af,
of de verdere kennismaking met de mooie
helpster van madame Charles, waartoe hij
vast besloten was, hem niet in staat kon stel-
ten, dit geheim op te helderen. En toen hij
Packe's vraag beantwoordde, deed hij dit met
opzet ontwijkend.
„Misschien heeft de hoedenwinkel er niets
®ee te maken en tossehien heel veel," zei hij
oordeel van de commissle van bijstand voor
het onderwijs te hebben ingewonnen, zijn wij
met betrekking tot deze aangelegenheid tot
de volgende conclusie gekomen.
Opleidingsscholen.
Vrijstelling van de leerverplichting bestaat
o.a. voor de leerlingen, die eene inrichting
van onderwijs bezoeken, die geacht wordt tot
het hooger-, middelbaar-, nijverheids- of han-
delsonderwijs te behooren en waar zij buiten
de avonduren ten minste zestien uren per
week onderwijs ontvangen. Verder blijven ten
deze buiten aanmerking de leerlingen, die
een school voor uitgebreid lager onderwijs
bezoeken. Men kan verschillend oordeelen
over de vraag, of voor deze groepen van
leerlingen een zes- of een zevenjarige grond-
school gewenscht of noodzakelijk is, het staat
vast, dat verreweg het grootste deel der
ouders, die hunne kinderen naar eene inrich
ting voor voortgezet onderwijs willen doen
overgaan, dien overgang wenschen na het
doorloopen van de 6e klasse der gewone la
gere school. De gelegenheid om onderwijs in
een zevende, en zoo noodig in een achtste
leerjaar te ontvangen, dient dus alleen te
worden opengesteld voor hen, die na het
doorloopen der lagere school geen verder
dagonderwijs ontvangen en voor hen, voor
wie een zevenjarige opleiding wordt ge
wenscht of die na een zesjarige opleiding niet
de geschiktheid bezitten om te kunnen over
gaan. In verband daarmede is ons dan ook
niet alleen de behoefte aan het verbinden van
een zevende leerjaar aan een of meer der op
leidingsscholen (Gemeentescholen nrs. 1, 7
en 8) speciaal ten behoeve van de leerlingen
dier scholen niet gebleken, doch bovenaien
zijn wij van oordeel, dat de leerlingen, die in
een zesjarige opleiding de leerstof aan deze
scholen niet kunnen verwerken, op deze scho
len niet thuis behooren, daar zij o.a. rem-
mend werken op het onderwijs aan de leer
lingen, die dat wel kunnen. Het ligt dan ook
in onze bedoeling er zooveel mogelijk toe
mede te werken, dat deze scholen uitsluitend
worden bezocht door hen, voor wie ze meer
in het bijzonder bestemd zijn. Wij zouden dan
ook voor deze scholen een zesjarig leerplan
willen behouden. Mochten er desniettemin
nog leerlingen zijn, die onderwijs in een ze
vende leerjaar behoeven, dan zullen deze dat
leerjaar aan eene andere school dienen te
volgen, en de ouders het aan zich zelf hebben
te wijten, dat aan dien overgang voor hunne
kinderen mogelijk nadeelige gevolgen verbon-
den zijn, die zij hadden kunnen voorkomen
door de kinderen tijdig in een school met ze
venjarig leerplan te doen plaats nemen.
Niet-Opleidingsscholen
Van de overige gemeentescholen zijn die,
genummerd 3, 4, 6 en 9 reeds ingericht op
een zevenjarig leerplan. School 2 aan de
Oudegracht (eindschool) heeft een zes-jarig
leerplan, evenals school 5 (Nieuwesloot),
welke laatste gedurende het schooljaar 1928/
1929 alleen nog klassen zal hebben voor het
5e en 6e leerjaar en gedurende het school
jaar 1929/1930 alleen nog een klasse voor
het 6e leerjaar. Met betrekking tot laatstge-
noemde school zouden wij geen veranderin-
gen meer willen aanbrengen. Gelijk wij U
hierna zullen uiteen zetten, zal er voor de
leerlingen van deze school voldoende gelegen
heid zijn onderwijs in een zevende leerjaar
aan een of meer andere scholen te ontvangen.
School 2 zal naar een zevenjarig leerplan
zijn in te richten, hetgeen intusschen nog
niet noodwendig tot gevolg behoeft te heb
ben, dat aan de school ook-een 7e klasse zal
zijn verbonden. Op deze laatste aangelegen
heid komen wij hierna terug.
T wee soorten scholen
Door voor school 2 een zevenjarig leer
plan vast te stellen, verandert zij feitelijk van
karakter en komt zij op een lijn te staan met
de andere thans reeds bestaande zevenklas-
sige scholen. Er bestaat uit dien hoofde
naar onze meening geen enkele aanleiding
om het thans nog bestaande verschil tus
schen de niet-opleidingsscholen (behalve dan
voor zooveel school 5 betreft) te han-dhaven.
Wij zouden dan ook in het vervolg slechts
twee'soorten scholen willen zien aangewezen,
n.l. opleidingsscholen en andere scholen. Het
leerplan van school 2 toch zal op zoodanig
peil behooren te staan, dat hare leerlingen
na het doorloopen van het zesde leerjaar de-
zelfde ontwikkeling hebben als de leerlingen
der andere niet-opleidingsscholen, alleen
reeds, opdat zij, bij overgang, zoo noodig,
naar de 7e klasse eener andere school, het
onderwijs in die klasse op gelijken voet kun
nen volgen met de leerlingen dier andere
school zelf.
Gelijkluidend Leerplan.
Elk der niet-opleidingsscholen heeft tot
dusver een eigen leerplan, dat op enkele on-
derdeelen afwijkt van dat van de andere scho
len. Wij achten den tijd gekomen om dergelij-
ke verschillen op te heffen en zijn dan ook
voornemens, in overeenstemming met de be
doeling der L. O. wet, voor gelijksoortige
scholen een leerplan in overleg met den In-
speeteur van het L. O. vast te stellen, dat voor
Alles wat ik weet is, dat mevrouw Wytken
shave het pakje, dat zij aan het postkantoor
ontving, naar den hoedenwinkel bracht, en
dat zij h'et er niet weer uit bracht. En het is
mogelijk, dat zij het vandaar verzond, dat zou
eenvoiidiger zijn, dan dat zij bij een van haar
leveranciers binnenging, om een ander adres
op het pakje te zetten? Want je kunt er je
laatste cent om verwedden, dat, als dat pakje
het kruis bevatte, zij het niet bij zieh zou hou-
den. A1 die voorwerpen, die gestolen zijn
als die historisehe curiositeiten enz. hebben
een bestemming. Een bestemming! Iemand
wil ze hebben. Dat is duidelijk."
„Ja," z-ei Scraye peinzend. „Ja, dat is het
juiste woord. Een bestemming. Dat is het
natuurlijk. Zij gaan ergens heen."
„Maar waarheen?" vroeg Packe.
„Een zakelijker vraag is," zei Trickett,
„wat moeten we doen om uit te vinden, waar
zij heen gaan? Heb je eenig plan?" ging hij
voort, zidh tot Scraye wendena. „Gij zijt in
ieder geval zeker wat de dief betreft, zelfs al
is zijn maar een van een bende. Wat zult ge
doen?"
„Ik heb een plan", antwoordde Scraye.
„Dat heb ik gemaakt na wat ik van Pals
grave en Fleming gehoord heb. Ik heb het
hun voorgelegd, en wij bespraken het. Nu zal
ik het ook aan je beide zeggen. Het is dit, een
soort van verdedigingsbond te maken tus-
scben de eigenaars van zulke voorwerpen.
W«: behooren alien tot een zekere laag der
al deze scholen zal gelden (uitgezonderd
dan school 5), waarin minimum-eischen zijn
te stellen en voor het 7e (en 8e) leerjaar re-
kening zal worden gehouden met de bijzon
dere bestemming der leerlingen. Voor het
vaststellen van een voor meer dan een school
gelijkelijk werkend leerplan zijn regelen aan-
gegeven in het Kon. besluit van 13 Decem
ber 1920 Nr. 38.
Centralisatie 7e Leerjaar.
Het komt ons niet gewenscht voor (gelijk
in het advies van den Inspecteur van het
Lager onderwijs wordt voorgesteld) een ze
vende leerjaar (bestaande uit het noodig blij-
kende aantal klasse-afdeelingen), een z.g.
centraal zevende leerjaar, te verbinden aan
een der scholen, en alle andere scholen uit
zes leerjaren te doen bestaan. Wij geven er
de voorkeur aan de kinderen zooveel moge
lijk te laten op de school, waar zij ook het 6e
leerjaar hebben gevolgd, vooral ook omdat
wij meenen daarmede te handelen in overeen
stemming met de wenschen van vrijwel alle
ouders. Doch, hoe gewenscht dit ook overi-
gens moge zijn, het zal meermalen niet zijn
te vermijden, dat aan een of meer scholen
een 7e klasse ontbreekt. Dit zal reeds ter-
stond o.i. in het komende schooljaar het geval
moeten zijn. Blijkens de opgaven van de
hoofden der scholen hebben zich voor het
volgen van het 7e leerjaar ^aangemeld 85
leerlingen, en voor het 8e leerjaar 8 leerlin
gen, te zamen 93. Zonder bezwaar zullen de
ze leerlingen in drie klassen kunnen worden
samengevoegd, waardoor elk dezer klassen
31 leerlingen zal tellen. Voor deze drie 7e
klassen komen naar onze meening in aanmer
king de Gemeentescholen nrs. 3 en 4, alwaar
thans reeds een 7e leerjaar is, en de Gemeen-
teschool nr. 6, die voorheen ook reeds een 7e
klasse had, doch waar het loopende school
jaar deze klasse ontbreekt in verband met
het gering aantal leerlingen, dat zich vorig
jaar had aangemeld. Aan deze scholen zijn
trouwens ook de aangegeven aantallen leer
lingen het grooist. In verband met de tijdelij-
ke opheffing der 7e klasse aan Gemeente-
school nr. 6 bleef het vorig jaar een toen
ontstane vacature onvervuld. Thans is aan
deze school dus weder een leerkracht aan te
stellen en wel voorshands tijdelijk. Gelijk wij
U hierna zullen aantoonen is een lokaal be-
schikbaar. De leerlingen van de scholen 3, 4
en 6 blijven dan aan de school zelf. Wij zul
len de leeriingen der andere scholen over de
3 klassen verdeelen in verhouding tot de in
elke klasse nog beschikbare plaatsruimte, en
daarbij rekening houden met een gelijkmatig
bezetting.
Achtste Leerjaar.
Hiervoor spraken wij meermalen van een
8e leerjaar. Ook het openstellen van de gele
genheid tot het ontvangen van onderwijs in
dat leerjaar is noodzakelijk. Het laatste ge
deelte van het derde lid van artikel 3 der
Leerplichtwet toch luidt: „met dien ver
stande, dat de (leer)verplichting nimmer ein
digt, voordat het kind den dertienjarigen leer-
tijd bereikt en de klasse, waarin het" bij het
bereiken van dien leeftijd geplaatst was, door
loopen heeft." Een kind dus, dat bij het op
school komen nog geen 6 jaar oud is en jaar-
lijks naar de hoogere klasse overgaat, is aan
het einde van het 7e leerjaar nog geen 13
jaar oud, en blij ft mitsdien nog een jaar leer
plichtig, tenzij een grond voor vrijstelling
aanwezig is. Kinderen, die in dit geval ver-
keeren, en niet tot de categorie der z.g. „zit-
tenblijvers" behooren, zijn op een 8e leerjaar
aangewezen. De 8 leerlingen, die zich thans
voor het volgen van dit leerjaar hebben aan
gemeld zullen ook nu weer naast de leerlingen
der 7e klasse in hetzelfde lokaal kunnen
plaats nemen onder leiding van denzelfden
onderwijzer, die aan hen echter afzonderlijke
zorg zal hebben te besteden, een en ander in
den geest van uw besluit van 30 Juni 1927
(bijlage nr. 72). Deze 8 candidaten zijn leer
lingen van de scholen 3 en 4. Volgende jaren
zullen zich intusschen candidaten van 5 of
meer scholen aanmelden. Evenals het ons
voornemen is jaarlijks het aantal te vormen
7e klassen onder de oogen te zien, zullen wij
ook telkenjare de organisatie van het 8e leer
jaar behandelen. In het algemeen leerplan
is tevens de leerstof voor het 8e leerjaar te
verwerken.
Ver gunning voor scholen met minder
dan 7 leerjaren.
Voor het behoud van de opleidingsscholen
als zes-klassige scholen is vereischt de ver-
gunning van de Kroon, bedoeld in artikel 3,
2e lid, laatsten zin, der Lager Onderwijswet
1920. Voor de Gemeentescnool nr. 5 is deze
vergunning bereids verleend. Besluit Uwe
Vergadering overeenkomstig onze voorstellen,
dan is de waarschijnlijkheid zeer groot, dat
telkenjare aan een of meer der andere scholen
een 7e klasse zal ontbreken Ten einde niet in
de noodzakelijkheid te zijn elk jaar vergun
ning te vragen, komt het ons gewenscht voor
te trachten een algemeene machtiging te
verkrijgen om jaarlijks in verband met de ge
bleken behoeften het verbinden van een 7e
klasse aan een of meer bepaalde scholen ach-
maatschappij, door stil, vertrouwelijk te spre-
ken kunnen wij elkander waarsdhuwen. De
e rste maal, dat er iets verdwijnt, moet de be-
stolen eigenaar in eens en rechtstreeks toe-
slaan."
„Veronderstel, dat je gisterenmorgen in
eens had toegeslagen vroeg Trickett. „Wat
zou er dan gebeurd zijn? 'Een ontzettend
schandaal en waarschijnlij'k had ge de ver-
wachte persoon niets kunnen bewijzen Als
zoo iets op groote, geheime schaal gebeurt,
kan men er zeker van zijn, dat alle maatrege^
len uitstekend getroffen zijn. Als het bewuste
artikel eenmaal weg is, zal het moeilijk zijn,
het weer op te sporen."
„Hoe zullen we dan tot de ontdekking
komen?" vroeg Scraye.
Jimmie dronk de rest van zijn sherry op en
glimlachte.
„In Packe's sensatie-romans van zes shil
lings", zei hij- slim, ,/komt de ontknooping ge-
woonlijk door toeval puur toeval. Het pure
toeval kan in dit geval misschien zeer nabij
zijn. En misschien is het niet zoo."
HOOFDSTUK VIII.
De dag-m a i11rein naar P a rij s.
Van zijn vader, een stoeren apotheker uit
het Noorden, die, toen hij een patentmiddel
uitgevonden had, spoedig begreep, dat de
eenige manier, om er fortuin mee te maken,
was door aantrekkelijk en aanbAudend te ad-
lerwege te laten.
Lichamelijke Oefening
De vrijstelling van de verplichting tot in
veering van het vak „lichamelijke oefening"
aan de openbare scholen voor gewoon lager
onderwijs eindigt 1 Augustus a.s. Gelijk Uwe
V'eigadering reeds bekend is, ligt het niet in
onze bedoeling verdere vrijstelling te vragen
In eene volgende vergadering zullen wij U
met betrekking tot deze materie nadere voor
stellen doen.
Aantal le klassen
De aangifte tot toelating van leerlingen tot
de le klassen der openbare scholen voor ge
woon lager onderwijs had het volgende re
sultaat:
-
Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat aan
de opleidingsscholen nog plaats beschikbaar
blijft voor 12 of 13 leerlingen, terwijl de
andere scholen te weinig plaats bieden voor
29 a 30 leeriingen. Het komt ons dus nood
zakelijk voor een parallel-eerste klasse te
vormen, die wij zouden willen verbinden aan
de Gemeenteschool nr. 6, waarvoor het aan
tal aangiften en het tekort aan plaatsruimte
het grootst zijn. De vorming van de parallel
klasse aan deze school is overigens ook ge
wenscht met het oog op de totstandkoming
der school aan de Lindenlaan, waarheen deze
klasse met de beide te vormen parallel twee-
de en derde klassen te zijner tijd in haar ge-
heel zal kunnen overgaan. Bij de samen-
stelling dezer klassen houden wij reeds thans
rekening met de mogelijkheid van dien over-
gang in den loop van het a.s. schooljaar, op
dat de parallel-klassen zoo mogelijk in haar
geheel kunnen overgaan. Een algeheele om-
zetting toch van de leerlingen midden in den
cursus is niet in het belang van het onder
wijs. De aanstelling van de(n) leerkracht zal
een tijdelijke moeten zijn. Het te benoemen
hoofd van de nieuwe school zal een klasse
voor zijn rekening hebben te nemen, waardoor
de diensten van deze(n) leerkracht te zijner
vesting van deze parallel-ldasse behandelen
vestin gvan deze parallel-klasse behandelen
wij hierna.
Bij de plaatsing der leerlingen in de ver
schillende eerste klassen zullen wij uiteraarc
met de wenschen der ouders zooveel mogelijk
rekening houden.
Parallel-2e en 3e klassen.
Het aantal leerlingen, dat blijkens mede-
deeling van het hoofd van de beide tweede-
klasse-afdeelingen van Gemeenteschool nr. 9
naar de derde klasse kan overgaan, be-
draagt 53.
Uit een ingesteld onderzoek is gebleken,
dat in de nieuw te vormen 3e klassen van de
andere niet-opleidingsscholen nog plaats zal
zijn voor 21 leerlingen. Door aan Gemeente
school nr. 9 echter slechts een derde klasse
te verbinden, zullen 13 van de tegenwoordige
leerlingen der beide 2e klassen daarin geen
plaats kunnen nemen. Die 13 leerlingen zul
len gevoegelijk kunnen overgaan naar ande
re scholen, zoodat naar onze meening de pa
rallel-klasse van Gemeenteschool nr. 9 voor
opheffing in aanmerking komt. Voor de
nieuw te vormen 4e klasse komt dan een
lokaal vrij, terwijl de Vereeniging voor Al
gemeen Voorbereidend Lager Onderwijs de
drie benedenlokalen nog een jaar kan blijven
gebruiken. Aanvulling van onderwijzend per-
soneel behoeft niet plaats te hebben. Het deel
der leermiddelen, dat overcompleet wordt
voor de nieuw te vormen 2e klasse, kan over
gaan naar de in te stellen parallel-tweede
klasse aan Gemeenteschool nr. 3.
De parallel-eerste klasse van Gemeente
school nr. 3 is als parallel-tweede klasse
voort te zetten. De bezetting van de nieuwe
2e klassen laat hare opheffing niet toe. Ze
kan gehuisvest blijven in het lokaal der Han-
delsschool, dat reeds voor hetzelfde doel
dienst doet.
Het is verder noodzakelijk, dat de tegen
woordige parallel-eerste en tweede klassen
van Gemeenteschool nr. 6 als tweede en der
de klassen worden voortgezet. Deze school
zal dan drie parallel-klassen tellen. Twee
daarvan kunnen worden gehuisvest in loka-
len der U. L. school voor jongens en meisjes,
n.l. een in het lokaal, dat nu ook reeds voor
parallel-klasse in gebruik is, en een in het
lokaal voor handenarbeid, voor welk laatste
vak wij zoo noodig een nadere voorziening
zullen treffen. Tengevolge van de tijdelijke
opheffing der 7e klasse kon het vorig jaar
een der parallel-klassen in de school zelf wor
den gehuisvest. Nu de 7e klasse weer wordt
ingesteld is voor de derde parallel-klasse eene
verteeren, en die in ruime mate de belooning
van zijn doorzicht geoogst had, had Jimmie
Trickett iets meer dan een inkomen van twin-
tig d'uizend pond per jaar geerfd. Vader
Trickett had zijn zoon de eigenschap gegeven,
om zijn eigen weg te gaan in zaken, die hem
zelf aangingen, en ook de gave, om zijn ver
schillende dagelijksche zaken verstandig te
leiden. Dientengevolge gebruikte Jimmie,
wiens eenige reden om naar Parijs te gaan
lag in zijn verlangen om de kennismaking
met de mooie helpster der modiste verder
voort te zetten, groote handigheid, om zich
door haar te doen opmerken. Onbesuisde en
heetgebakerde jongelieden zouden op het punt
van vertrek in dezelfde coupe met haar gaan
zitten. Jimmie deed dit niet, hoewel hij1 er zich
van overtuigde, dat zij in den trein was. Hij
hield haar in Dover in het oog, maar de boot
was reeds halfweg Calais, voordat hij haar
naderde. En toen hij eindelijk dicht bij juf-
frouw Walsden kwam, ging het op de natuur-
lijkste wijze, en alsof hij plotseling een ge-
gronde reden had, om het te doen.
Het was een mooie, heldere opwekkende
morgen, en weinig menschen van de Dover-
Calais-boot hadden lust het -uur van over-
steken beneden door te brengen. Jimmie Tric
kett, die het doel van zijn plannen scherp in
het oog hield, wachtte, totdat zij goed inge-
stopt was gaan zitten op een dekstoel midden
op de boot. Toen slenterde hij onverschillig
die richting uit en veinzend, haar nu eerst te
nadere voorzienin* te treffen. Waar het ge-
wenscht was de klasse huisvesting te ver-
leenen in het westdijk deel der gemeente heb
ben wij de mogelijkheid daartoe onder de
oogen gezien. Het Bestuur der Ambachts-
school heeft zich desgevraagd bereid ver.
klaard aan de gemeente voor dit doel tijdelijk
een lokaal in die school in gebruik te geven,
De Inspecteur van het Lager Onderwijs
heeft de voor de huisvesting van de verschil
lende parallel-klassen buiten de betreffende
schoolgebouwen vereischte ontheffing ver
leend.
Klasse 4 Gem. school Nr. 5.
De 4e' klasse van Gemeenteschool nr. 5
vervalt aan het einde van het loopende school
jaar. Voor de 3 leerlingen, die niet naar de
5e klasse kunnen overgaan, is plaats beschik
baar in de 4e klassen van andere scholen.
Ten aanzien van den onderwijzer, die aan
deze school overcompleet wordt, hebben wij
U in bijlage nr. 72 een afzonderlijk voorstel
gedaan.
Credietaanvrage.
Voor de uitvoering van de verschillende
hiervoren genoemde maatregelen behoeven
wij de volgende credieten:
Parallel-klasse school 3:
aanschaffing leer
middelen e. d. 200.
andere werkzaam-
heden en leveringen 90.
290.-
Parallel-klassen school 6:
aanschaffing leer
middelen e. d. 685.-—
andere werkzaam-
hedeu en leverin
gen in verband
met overbrenging
en huisvesting
der klassen e. d. 1763.50
1.
- j 2448.50
Vierde klasse school 9:
aanschaffing leer
middelen e. d. 613.42
andere werkzaam-
heden en leverin
gen in verband
met verplaatsing
klassen e. d. 250.863.42
Totaal rond 3600.—
B. en W. stellen den Raad ten slotte voor
vast te stellen de desbetreffende
VERORDENING tot wijziging
der verordening tot regeling van het
gewoon en uitgebreid lager onder
wijs.
PRECARIORECHTEN.
B. en W. schrijven in bijlage nr. 85:
In verband met het arrest van den Hoogen
Raad van 2 November 1927 bestaat de moge
lijkheid, dat de precario-verordening (ge-
meenteblad no. 805), zooals deze sedert is ge-
wijzigd, haar werking verliest ten aanzien
van eenige daarin genoemde heffingen. Bij
dit arrest toch is beslist, dat het gebruik of
genot van voor -den openbaren dienst bestem-
de gemeentewerken in overeenstemming moet
zijn met de bestemming van het gemeente-
werk en in casu het gebruik van een straat in
overeenstemming moet zijn met de verkeers-
doeleinden, die bij den straataanleg voorzit-
ten, wil er van een heffing overeenkomstig
art. 238 der gemeentewet sprafce zijn. Waar'
uit dan volgt, dat het hebben van balcons, uit-
steekijzers of uithangborden niet onder zoo
danig gebruik valt, zoodat dit gebruik uit-:
gaat buiten de grenzen door art. 238 der ge
meentewet gesteld.
Tengevolge van dit arrest wordt derhalve
de rechtsgeldigheid van eenige heffingen, in
de precario-verordening voorkomende, in ge-
vaar gebracht.
Teneinde nu te voorkomen dat de ontvangst
voor de gemeente vermindering ondergaat en
in afwachting van de bij den Minister van
Binnenlandsche Zaken en' Landbouw ten aan
zien van dit punt in overweging zijnde voor
zieningen, lijkt het ons gewenscht de leges-
verordening aan te vullen in dien zin, dat van
de betrokkenen voor het verkrijgen van een
vergunning voor het hebben van uithangbor
den e. d. rechten worden geheven in den vorm
van leges. Immers de administratieve bemoei-
ingen -der gemeente blijven dezelfde. Op
grond der Algemeene Politieverordening
moet vergunning worden gevraagd en verkre-
gen alvorens men een voorwerp boven de
openbare straat mag doen uitsteken (art
144). Dit voorschrift is door het arrest van-'
den Hoogen Raad niet aangetast. En zooals
de gemeente v-oor soortgelijke bemoeilngen
(b.v. bij het uitreiken van bouwvergunningen)
aan den houder der vergunning leges in reke
ning brengt ter bestrijding der kosten van ad-
ministratie, achten wij het voor de hand lig-
gend, dat ook thans dit middel wordt toege-
past om van de belanghebbenden een geringe
bijdrage te vragen wanneer te hunnen be
hoeve van het algemeen verbod wordt afge-
weken en nu de behandeling van het verzoek
om deze afwijking toe te staan, uiteraard
bemerken, keek hij haar verheugd aan, terwijl
hij zijn reispet afnam.
„AhIs u daar!" riep hij1 uit. „Ik was be-
nieuwd, of u zou komen ik zag u niet in
den trein. Het is heel gelukkig, dat ik u toe-
vallig ontmoet, want ik heb die kaart niet bij
me, die u mij gegeven heeft en ben het adres
van d-e hoedenzaak vergeten."
Het meisje glimlachte, iets in dien glimladS
maakte Jimmie stoutmoediger en met een
mompelend vragen om toestemming liet hij
zich in een ledigen stoel naast haar neer-
allen.
„Ik heb de kaart op mijn schrijftafel laten
liggen," voegde hij: er bij. „Juisi iets voor
mij."
„U zou toch," zei juffrouw Walsden, „ge-
makkelijk de zaak gevonden hebben. Ten-
minste als u niet vergeten is, dat het in de
Rue de la Paix, en dat de naam Valerie en Co
is."
„Dezelfde als in South Molton Street?"
„Het is ook dezelfde zaak, niet waar?"
„Precies dezelfde zaak."
„En ik vermoed ook dezelfde ho-eden?"
„Ook dezelfde hoeden als zij gemaakt of
gecreeerd zijn."
Intusschen," ging Jimmie voort, wanho
pige pogingen doende, om het gesprek gaan-
de te houden, „denk ik, dat een vrouw liever
een hoed heeft, die, zooals u het noemt, in de
Rue de la Paix geci-eeerd is, dan een die in
South Molton Street opgemaakt is?"
(Wordt vervolg.)
School Totaal Zitten- Plaats Aantal Nog plaats Teweinig
plaatsen blijvers voor aangitten voor plaatsvoor
1 36 5 31 22 9
(1 buitenl.)
7 24 3 21 20 1
8 36 geen of 1 35 of 36 33 2 of 3
Totaal opleidingsscholen 12 ot 13
2
40 9 31 14 17
3
40 8 32 32
(twee le kl.)
4
40 3 of 4 37 of 36 49 -
12 of 13
(1 buitenl.)
6
40 16 24 59 -
35
(twee le kl.)
9
40 6 34 33 1
Totaal andere scholen 18
47 of 48