I Londensch aanteekenboek. f?mnm IN OE A A COURANT, S1J DE ALLERBESTE ADVERTENTIE IS PERSOONLIJKE RECOMMANDATIE. ALK ADVERTEERT AA RSCH E Tijdisclir'iffesi BURGEMEESTER en WETHOUSlRf «an ALKMAAR brengen ter algemeene ken- jjis dat in het Gemeenteblad nr. 1103 is op- eenomen het besluit van den Raad dier ge- jneente van 10 Mei en 26 Juli 1928, waarbij is vastgesteld eene VER0RDEN1NG TOT WllZlGINQ DER VERORDENINO, REGELEN- DE DE AANSTELLING, HET GE- TAL DER LESUREN EN DE JAAR- WEDDEN VAN HET ON DER- WIIZEND PERSON EEL AAN DE HANDELSSCHOOL TE ALKMAAR. Deze verordening is heden afgekondigd en gedurende drie maanden ter secretarie ter lezing neergelegd en is aldaar in afdruk tegen betaling der kosten verkrijgbaar. Alkmaar, 2 Augustus 1928. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. F. THOMSEN, loco-Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. "BURGEMEESTER en WETHOUDERS ran ALKMAAR brengen ter algemeene ken- nis, dat in het Gemeenteblad nr. 1104 is op- genomen het besluit van den Raad dier ge- oieente van 12 Juli 1928, waarbij is vastge- iteld eene VERORDENING TOT WIJZIGING DER ALGEMEENE POLITIEVER- GEMEENTEBLAD Nr. 381), OELIJK DEZE SEDERT IS GEWIJZlGi ORDEN1NG :W._ Deze verordening is heden afgekondigd en mdurende drie maanden ter secretarie ter lezing neergelegd en is aldaar in afdruk tegen betaling der kosten verkrijgbaar, Alkmaar, 2 Augustus 1928. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. F. THOMSEN, loco-Burgemeester, A. KOELMA, Secretaris. GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het Bureau van politie, Lan- restraat en aldaar te bevragen op alle werk- Sagen tusschea 11 en 1 uur, de navoigende j voorweroen als gevonden gcdeponeerti op 27, 28, 29 en 30 Juli 1928: treeplank van een motor; rijwielbelastingmerkjortem., zakje, inh. snoeren; diumstok; zijkant ledikant. Aanwezig en te bevragen bij de navoigende fogezetenen, onderstaanae voorwerpen, als gevonden aangegeven op 27, 28,29 en 30 juli 1928: mes, W. v. d. Muiden, Bergerweg 7;i armbandhorloge, Dir. Stadstram, Kennemer- gtraatweg 85; fietspomp en bril, Dir. C. V. Autobusaienst Noordholland, Kenn. str.weg 85; rozenkrans, K. Smorenberg, Augustijn- steeg 5; rijwialbel.merk in br. etui, mej. v. Heugten.Brillest. 5; rijwielbel.merk in etui en kinderportem., M. Sloek, Zeglis 42; geel- bruin kindertaschje, Annie v. d. Hagen, Ko- manstr. S; kinderportem. met inh., E. de Waal .Oudegracht 283; portem. met inh., J. Leeuwen, Lindelaan 25; heerenrijwiel, J. erberne, Westerweg 270; toinpouce, K. Rui- ter, Lindenlaan 28; vulpen, P. Raves, Zo- cherstr. 2; portem. met geld, Vischhandel Meijer, Langestraat; tabakspijp, A. v. d. To- ren, Gashouderstraat 25kettinkje, A. Jan- gen, Ingelandstr. 10; dop v. e. collingas, K. Wagenaar, Schermerweg 2, Oudorp; broche, J. Smit, Nassaulaan 14; armband, F. Rijswijk, Kerkplein 13; kindertaschje, A. Vis- ser, le Tuindw.str. 24; damcshoed, C. Koe- man, Spoorstr. 51kam in etui, G. de Jong, Uitenboschstr. 79; zakmes, J. v. Kleef, Land- straat 37; br. lederen damestasch, J. Stolk, Zuiderhoutlaan 20; bcssenmandje, j. Stroo- der, Steijnstraat 19. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt enen verzocht liier- van kennis te geven aan het Bureau van |>olitie. WOEKERBESTRIJDING. Verschenen is het Rapport van de in 1925 'door B. en W. van Amsterdam ingesfelde Ge- meentelijke commissie tot bestudeering van het vraagstuk der woekerbestrijding. Aan dit rapport ontleenen wij, dat de com missie geen enquete wenschte in te s t ell en, omdat zij reeds over veel uitgebreide gege- ?ens de beschikking had om de sterke ver- ireiding van den woeker in de hoofdstad als iraststaand te mogen aannemen, en het hou- ien eener enquete kostbaar zou zijn, zonder dat nieuwe gezichtspunten zouden zijn te ver- ivachten. In dte inleiding, die het eerste hoofdstuk van het Rapport omvat, geeft de commissie uitvoerig een overzicht der geschiedenis van den woeker; een algemeene omschrijving der hedendaagsche verschijningsvormen en van den omvang van het woekerbedrijf te Amster dam; een aantai voorbeelden van voorgeko- men woekergevallen en een overzicht van de thans te Amsterdam bestaande instellingen en genomen maatregelen, welke direct of in direct, het voorkomen van woeker beoogen. De commissie vat de conclusies en voor- stellen, waarioe het onder oek haar heeft ge- •fekf, in het kort als voigt samen lo. in het leven worde geroepen een „Stichting" tot oprichting waarvan instellin gen en vereenigingen en de gemeente, indien zij tot deelneming aan de oprichting bereid is, samenwerken. Hoofddoel van deze stichting is te bewerk- stelligen, dat op betere wijze dan tot nog toe zal kunnen worden voidaan aan werkelijk be staande behoeften tot het leenen van betrek- kelijk kleine geldsommen zonder kapitaal- krachtige borgen. Aan deze stichting worde tevens opgedra- gen het sparen door de bevolking te bevorde- ren; 2o. vastgesteld worde een gemeentelijke strafverordening tegen het woekerbedrijf, vol- gens een door de commissie ontworpen con cert. Tegen de euvelen, vo^rko'iende bij h^»^ koo- pen op afbetaling en in hunrkoop, kan slechts worden opgetreden bij een rijkswet. Met bctrekking tot d; Stads-bank-van-lee- Hng meent de commissi? reh van voorstellen moeten onthouden omdat slechts de rijks- wetgever hier competent is. WOESTE CHAUFFEURS. Te Hoogkarspel kwam in den nacht van Maandag op Dinsdag een auto uit de rich- ting Enkhuizen in woeste vaart aangereden. Even later hoorde men een geweldigen knal. Het bleek, dat de auto, waarin chauffeurs tan de autobus-firma Kok en Van Meurs te Hoorn waren gezeten, een telegraafpaal on der« boven had gereden. De schok was zoo hevig, dat menschen, die een eind vcrder woonden, met schrik wakker werden. De aVt.Q lag geheel en al ujt elkaam_de ^ielen lag&i een eJnd verder. Van de inziftenden was er een bewusteloos, een had een gat in zijn wang, de derde had zijn schouder ge- kneusd, de vierde was met den schrik vrijge- komen. Later is het viertal met een andere aufo naax Hoorn gevoerd. HUGO SMIT. t Te Amsterdam is op 66-jarigen leeftijd overleden de heer Hugo Smit, in rijwiel- en motorkringen een zeer bekende en om zijn jovialiteit heel geziene figuur. Hij was de fa- brikant van de Wilhelmina-rijwielen. De overkdene is jarenlang lid geweest van het bestuur van de R.A.I. (Vereeniging Rijwiel- en Automobielindustrie). TREINONTSPORING. Gistermorgen is van den trein, die om 8 uur 58 min. uit de richting Bussum te Am sterdam moest aankomen, het achterste voer- tuig, een bagagewagen, door ontijdige wis- selbediening in Watergraafsmeer-Oost ont- spoord. Aanvankelijk ontstond hierdoor ver- traging van ongeveer een half uur. Door de treinen over een ander spoor te leiden, werd de vertraging echter tot een minimum be- perkt. Men is met man en macht aan het werk gegaan, om den ontspoorden wagen weer in het goede spoor te zetten. Er zijn bij het ongeval geen persoonlijke ongelukken voorgekomen. Het blad dringt aan op onmiddellijke wij- ziging van de verbodsbepalingen, die voor- schrijven dat personeel met meer salaris dan 325 per maand niet voor overwerk betaald mag worden. Het blad wenscht dat het over werk, dat door het personeel van de radio- telefonie zonder mopperen en plichtsgetrouw opgeruimd en voorkomend wordt verricht. op billijke wijze en met behoorlijk terugwerfeen- de kracht zal worden beloond. Een beul. Voor d'en Raad van justitie te Semarang is tegen den politiedienaar, die beklaagden mis- handelde, sloeg en met benzine overgoot, een gevangenisstraf geeischt van 5 jaar, met af- trek van preventief. EEN1 KORT AANGEBONDEN VOORZITTER. Een van de bekendste figuren in de Engel- sche vakbondbeweging is de president van den mijnwerkersbond Herbert Smith. Hij is in menig opzicht de tegenstelling van dien anderen vermaarden vakbondman Thomas, den secretais der spoorwegmannen. Thomas is veel bedaarder en gematigder dan Smith. Thomas verkeert in hooge kringen, ondanks zijn nederig afkomst, en heeft daarom ihooie avondpokken, hooge hoeden en sigaren met bandjes noodig. Smith daarentegen is tame- lijk extremistisch van aard, ook al is hij fiandeiaars, zoodat het een gebeurtenls kon worden. En dat is zt geworden. Er zijn schatten bij, die tot nu toe nimmer door het oog van het Algemeen zijn bewonderd; en men schat de waarde, in Olympia onderge- bracht, op tien millioen pond sterling. Die waarde kan wel veel grooter zijn. De stukken behooren immers tot die soort, die hun waarde ontleenen aan „wat een gek er voor geeft". De term is beleedigend, maar is in dit verband niet als zoodaniig bedoeld. Vooral in dezen tijd worden waarlijk fantas- tische prijzen gegeven voor zeldzame anti- quiteiten, niet alleen indien ze de gedaante hebben van schilderstukken, maar ook in den vorm van houtsnij-, meubel-, goud- en zil- verwerk. Zelfs oude unica, die niet steeds door schoonheid uitmunten, brengen tonnen gouds op. In Olympia zijn er verscheidene van die unica, die nimmer zouden zijn te ver- vitfigen. Onder de aangrijpendste zaken zag ik een buste van het klaarste goud, die eerst on- langs in Hamadan, „de stad der schatten" in Perzie, is opgegraven. Er is ook een, dezer dagen in een Londensch venduhuis opgedol- ven, schilderstuk, dat aan Titiaan wordt toe- geschreven. Titiaan of niet, het is een edel stuk werk. Een relief in marmer heeft aan- spraak op de zelfde kenschetsing. Het heet van Michel Angelo te zijn. Zulke stukken van intrinsieke waarde worden afgewisseld door HET EENIGE BEZWAAR DAARTEGEN IS DAT RECOMMANDATIE ZOO HEEL ERG LANGZAAM WERKT. i RECOMMANDATIE, DIE GEHOLPEN WORDT DOOR GOEDE ADVERTENTIES, WERKT TIENMAAL VLUGGER. EEN GROOT WERK BEGONNEN. De brug, welke het Tholensche veer zal vervangen, is gereed en vannacht van de werf van de firma F. Kloos te Kinderdijk, waar zij is gebouwd, weggesleept naar Tho- len. Op de werf is de brug opgevijzeld en door de firma Bijker uit Haarkm was zij op een stelling, welke speciaal voor deze gelegen- heid in de Noord werd geheid, geschoven. De Haarlemsche firma zorgde er tevens voor, dat het 670 ton zware gevaarte op de vier, twee aan twee gekoppelde, zandbakken kwam te liggen. Op deze bakken was een ongeveer twee meter hooge houtconstructie aange- bracht, en zoo werd, bij laag water, onder de stelling, waarop de brug ligt, gevaren. De vloed lichtte de brug, welke zoodoende vanzelf op de houtstapeling kwam te rusten, van de stelling af en zoodra de brug van de ze stelling vrij was, werd de sleepreis, waar- mee de N. V. De Wit's Bergings- en Trans- portbedrijf te Rotterdam is belast, begonnen. De afmetingen van het te transporteeren gevaarte zijn: 130 M. (de brug is 100 M. lang) lengte, 16 M. breedte en ruim 14 M. hoogte. Dat een dergelijk transport veel in- zicht en vakkennis vereischt, spreekt van zelf, te meer, daar op deze reis de betrekke- lijk smalle en druk bevaren Dordtsche Kil gepasseerd mcest worden. Bovendien leverde 't Hellegaat met zijn zandbanken nog menig gevaarlijk stukje op, want mocht onverhoopt een der bakken vastloopen op zoo'n bank, dan was de brug verloren, omdat dan bij eb de kolos te water wordt geschoven. Nu wacht nog een zwaar werk: de brug Bij moet op haar plaats worden gebracht. hoog water zal zij boven de brugpijlers bracht worden en bij het afnemen van water komt zij op haar steunpunten te ten. De sleepreis staat onder leiding van heer N. de Wit. ge- het rus- den KORTE BERICHTEN. Gisternacht is te Sittard op vier plaat- sen ingebroken. Van de daders geen spoor, Het bezoek van de buitenlandsche rui- ters aan de koningin-moeder, aanvankelijk bepaald op morgen, zal niet doorgaan, in verband met de vermoeienissen, die de vorstin op haar verjaardag heden ongetwijfeld zal •ondervinden. Minister Donner (justitie) is gister met vacantia gegaan. Te Dordrecht is benoemd aan het gymnasium, tot leeraar in de geschiedenis de heer C. S. C. Remmerswaal, te Enkhuizen. NIEUWS UIT INDIe. Overwerk voor ambtenaren. Het „Nieuws van den Dag van Ned.-Indie" schrijft onder den titel „Paarden die de haver verdienen" over de radio-telefoongesprekken en wijst erop, dat sedert vele maanden deze gesprekken niet alleen ambtenaren en be- ambten te Bandoeng en Weltevreden, doch ook op alle tusschenstations tot diep in den nacht vasthouden. Wegens het tekort aan personeel kan er niet aan gedacht worden om met aparte ploe gen te werk^ti, zoodat nachtarbeidd gedaan wordt buiten en boven het zeer drukke werk overdag. Het is een heel gewoon verschijn- sel, dat iemand om zeven uur in den morgen begint te arbeiden en eerst om half drie in den nacht naar bed gaat en dan pen half vier jveer op zijn ppst i,"~' v'v Vvv bedaarder en nuchterder dan zijn secretaris, den vuurrooden Mr. Cook. Smith doet niet aan voorname kleeren en hij is vermaard om het feit, dat hij nimmer een hoed heeit ge- dragen; de ned-rige arbeiderspet is hem ge- noeg. Smith is een zwijger, terwijl Thomas nimmer moede wordt zijn mond te roeren. Maar over Thomas wil ik het verder niet hebben. Het publiek heeft in den stroeven, stillen Smith sinds jaren den sterken arbei- dersleider gezien, 'n man, die enormen invloed heeft op de veelkoppige schare Britsche mijn- werkers. Maar de echte held van de zwegende soort (van 't type dat b.v. wordt uitgebeeld door zekere Engelsche romanschrijfsters) is niet compket zonder een andere eigen- schap. Hij moet in staat zijn zijn ontstelde vijanden plotseling te toonen, dat zijn kracht niet slechts ligt in zwijgzaamherd, maar ook in drastisch handelen. Herbert Smith heeft dezer dagen aan die voorwaarde voidaan, toen hij als voorzitter van een belangrijke mijnwerkersvergadering last had van- com- munistische onruststckers, die de vergadering dreigden te doen verloopen. Toen de zaai- waclrters door voorzitter Smith gesom meerd geen kans zagen de lastige bezoe- kers te verwijderen, sprang hij uit zijn zetei op en begaf zich persoonlijk naar de open- bare tribune om met hen af te rekenen. Het is zeker iets nieuws, dat de president van een rumoerige vergadering den zetel van zijn gezag verlaat, teneinde het laatst in persoon tegenover onruststokers te doen gelden. En het geschiedde niet zonder hardliandigheid. Als steeds in zulke gevallen loopen de lezin gen over dit episch conflict van Smith met zijn tegenstanders uiteen. Het verhaal zal in de herhaling wel niet aan kracht verliezen. Een verslaggever zeide o.a.„Mr. Smith sprong zes traptreden omlaag, bovenop Mr. Horner, die terdege werd toegetakeld door den ver- woeden voorzitter." Mr. Horner was nog niet eens de ware onruststoker, want hij had met Smith op het podium gezeten als officieel be- stuurslid van een der vertegenwoordigende vakbonden. Maar Mr. Horner is een commu nist, even fel als Mr. Cook. En aangezien Mr. Horner evenals Smith zelf oud-bokser is, wilde hij er bij zijn nu er waarschijnlijk ge- vochten zou worden. Hij had echter de onvoorzichtigheid gehad in de opwinding van het oogenblik Smith een tyran te noemen en dat was den vijfenzestig jaar ouden voor zitter een aanleiding geweest den aantijger te bespringen, zooals een tijger zijn prooi be- springt. Om het verhaal voliedig te ma- ken, dien ik er aan toe te voegen dat Smith er voorts in slaagde de onruststokers, twee in getal, met eenige hardhandigheid te ver wijderen, waarop hij weer kalm naar den voorzitterszetel terugkeerde en de vergade ring verder rustig leidde in een nuttig dfebat' over het werkloosheidvraagstuk en de mo- gelijkheid langs regulieren weg de lang be staande tragedie van de Britsche kolenvelden te verlichten. Men kan dus zeggen, dat het onverwachte optreden van den voorzit ter met goeden uitslag werd bekroond. Het publiek kan hem nu als completen held zien en hij behoeft de vertooning niet te herhalen. Het blijft een feit, dat van een voorzitter van een vergadering niet wordt verwacht, dat hij tevens als officieel uitsmijter fungeert. A n t i e k. De „Daily Telegraph" heeft in Olympia een tentoonstelling van antieke stukken la- ten inrichten. Het blad heeft de medewerking gekregen van beroemde vcrzamelaars en van en Ritola Een paar kiekjes van schermen en gewichtsheffen, een moment-opname uit den lordenloop, een dito van het nummer hoog- springen maken verder dit nummer tot een Olympisch nummer. Echter ook de andere gebeurtenissen van deze week zijn niet vergeten en zoo krijgt Tunney naar aanleiding van zijn gevecht te gen Heeney een plaatsje, evenals de cricket- club H. C. C. en de finale van den Davis-Cup. Als geheel een schitterend nummer dus! B&iilesiiaiid Jmpele rariteiten, zooals een oude en- veloppe met de eerste postzegels, die volgens een mjschrift een waarde vertegenwoordigt van 20.000 pd.st. Het is wat veel voor een beduimeld en bepaald onooglijk stukje pa pier. Een boekenkast in satijnhout uitge- voerd in den Sheraton-stijl, een vroeg-ncgen- tiende eeuwschen stijl in tngeland, die sterk herinnert aan den Franschen directoire-stijl, maar beter dan dezen eer bewijst aan de lijn en vormen der logische constructie. Het is een mooi stuk meubel, dat belangstelling ge- noeg verdient, ook indien men de verklaring van de tentoonstellers, dat het eens in het bezit was van „Lord Nelson's Lady Hamil ton", veronachtzaamt. Er zijn schilderijen van Raphael en Rem brandt en Van Dijck. Interessant voor het publiek in het algemeen zijn kamers uit ver- schillende tijdperken, in Olympia opnieuw in- gericht, in eenige gevaUen gered uit huizen, die werden gesloopt En veel kleingoed, in den vorm van juweeleu, ?ude sioten, muntcn, penningen, boeken en manuscripten voltooien de ,,show". Dit alles klinkt als een wat summiere op- somming. Maar de tentoonstelling is niet te beschrijven. Men loopt er rond met indrukken van Oostersche schatkamers en stoffige rom- melzolders Want in dezen tijd wordt heel veel ondergebracht in de arsenalen van anti- qniteit en rariteit, van gouden afgodsbeel- den tot de producten van matrozentijdver- drijf in den vorm van geborduurde afbeeldin- gen van schepen. En voor al die takken be- staat een afzonderlijke deskundigheid. En al die takken van antiquiteit hebben een eigen historic en een eigen cultus. Het doel, dat het genoemde blad voor oogen stond, was het publiek te leeren onder- scheid te maken tusschen antiek en quasi-an- tiek en het bewondering te doen krijgen voor de handwerkkunst, toegepast op gewone ge- bruikszaken, van voorheen. Dat is een schoon doel. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de bezoeker der tentoonstelling, thuis ge- komen, van diepen afkeer voor zijn moderne spullen wordt vervuld. Niet omdat ze modern zijn, maar omdat er geen greintje liefdevol handwerkschap in zit en dientengevolge rom- melig en leelijk zijn. Massa- verzet tegen de productie van onzen tijd is niet te verwach- ten en zou ook niet wenschelijk zijn. Maar ook nu nog worden in Engeland als el ders, stel ik mij voor waarlijk schoone ge- bruikszaken gemaakt, klein en groot. Indien de tentoonstelling een ruimere markt schept voor deze zaken, die door ware en niet zel- den hongere kunstnaars worden gevaar- digd, dan heeft ze de moeite en de kosten er aan besteed, dubbel en dwars gerechtvaai'digc Sport hi Beeld. Het laatste nummer in Sport en Beeld, dat gisteren verschenen is, bevat natuurlijk de meest interressante afbeeldingen van de Olympische Spelen. In de eerste plaats een serie kiekjes van de openingsdag, waarvan we o m. noemen de glorieuze intocht der athleten, de eedaflegging en een kiek in voge! vlucht, die een prachtig beeld geeft van het overvolle Stadion met de deelnemers op hi groene veld. Verder worden van de wedstrijden zelf DUITSCHLAND. DE TREINBOTSING BIJ AUGSBURG. Thans reeds 16 do ode n. Over het ernatige spoorwegongeluk op de lijn Ulm—Augsburg in Beieren worden nog de volgende bijzonderheden gemeld. De ramp geschiedde op een afstand van on geveer dertig kilometer van Augsburg voor den ingang van het station van Dinkelscher- ben en wel doordat een wissel niet goed was gesteld. De drie laatste wagens van den goe- derentrein zijn ontspoord en vernield, de loco- motief, de tender en een wagon van den reizi- gerstrein zijn omgevallen, zeven volgende wa gens liepen uit de rails, waarvan twee ernstig beschadigd werden. Tien reizigers werden ter- stona gedood, zestien zwaar en twaalf minder zwaar, 23 liepen lichte verwondingen op. Tij- dens den tocht naar Augsburg overleden nog zes zwaargewonden, zoodat het aantai dooden reeds tot zestien is gestegen. Van verschillen- de slachtoffers kon de identiteit niet worden vastgesteld, twee dooden waren zoo verminkt, dat noch hun geslacht noch de leeftijd kon worder. vastgesteld. Een officieel onderzoek naar de oorzaalc van deze nieuwe ramp is geopend. Hoe het gebeurde. De Duitsche bladen melden nog: Wegens de clectrificatie van de lijn worden de wissels tijde'ijk met de hand bediend. De dienstdoende wisselwachter verklaart, dat hij volgens de voorschriften den wissel heeft omgezet, doch dat deze blijkbaar niet heeft gefunctionneerd. Toen de machinist de ramp zag aankomen, moet hij1 nog zooveel mogelijk hebben geremd, wat opgeniaakt kan worden uit het sterke heen en weer slingeren van den laatsten wegon van den rampspoedigen trein. Een botsing was echter niet te vermijden. Zij volgde met ont- zettend geweld. De laatste wagon van den goederentrein werd volslagen vernietigd en de vrachtgoedercn her en derwaarts geslingerd. De locomotief van den passagierstrein viel om en kwam boven op een uit de rails gesprongen wagon van een Miinchener bierbrouwerij te liggen. De mschinist bleef geheel ongedeerd, ter wijl de stoker gewond werd. Voor de locomo tief stapelde zich de wrakhoop van goederen- wagons op. De onmiddellijk op de locomotief volgende moderne personenwagens bleven volkomen on- beschadigd. De vensterruiten van deze wagoxis braken niet eens. De wagons 4e klasse van een ouder type, die zich in het midden- gedeelte van den trein bevonden, vormen ech ter een ononiwarbare chaos. De laatste wa gons van den passagierstrein hadden minder te lijden. Onder de reizigers van de verwoeste wagons bevinden zich vele turners uit het district Miesbach, die van het Duitsche turn- feest in Keulen terugkeerden. De justitie stelt een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk in. De spoorwegdirectie-Augsburg meldt, dat de verkeerde wisselstand weliswaar een ge- volg was van het niet goed functionneeren van den wissel, waardoor de passagierstrein in plaats van op spoor III op spoor IV liep, waar de goederentrein stond, doch dat ook de dienstdoende seinwachter een onjuist bericht aan den wisselwachter heeft gegeven. Deze seinwachter is geschorst. Een verklaring van Dorpmiitter. Een verslaggever van den Lokal Anzeiger heeft Dinsdagavond een onderhoud gehad met Dorpmuller, den directeur-generaal van de rijlksspoorwegen. Deze kon zich over de oor zaak van de ramp natuurlijk niet met zeker- heid uitlaten, doch uitte het vermoeden dat ze aan een fout van het dienstdoend personeel te wijten is. De Beiersche bednjfsvoorschriften, die sterk van de Pruisische afwijken en een overblijfsel zijn van de oude Beiersche „Reser- vatrechte", zijn volgens dr. Dorpmuller niet bevorderlijk voor de veiligheid en hij zal on- verwijld trachten deze zooveel mogelijk gelijk te krijgen aan de Pruisische. Of hem dat da- delijk m vollen omvang zal gelukken, betwij- felde hij evenwel. Dr. Dorpmuller zal zich voor een persoon lijk onderzoek van de ramp naar Munchen begeven en daar een onderhoud hebben met den Beierschen minister-president Held. De gewekte onrust. Naar te begrijpen is, heeft het bericht dat er wederom in Beieren een groot spoorweg ongeluk heeft plaats gevonden, waarbij niet minder dan zestien 'welk getal intusschen reeds tot 20 is gestegen) reizigers den dood hebben gevonden en vele zwaar gewond zijn, een diepen indruk gemaakt. Deze stemming werd nog gedrukter, toen Dinsdagavond te Munchen bekend werd, dat ook bij Keulen een ongeluk was gebeurd, waarbij menschenlevens te betreuren waren, maar gelukkig bleek deze Jobstijding al spoedig een loos alarm te zijn geweest, ontstaan door het feit, dat de trein uit't Rijnland met twee uur vertraging wag binnengekoinen. Op dit oogenblik zijn nog geen nadere be- richten ingekomen over de slachtoffers. Zoo als gemeld is, zijn in hoofdzaak vierde klasse wagons door den schok verbrijzeld. de zich onmiddellijk achter de locomotiei hevindende moderne personenwagens bleven geheel onbe- schadigd. Het onderzoek naar de oorzaak is natuur lijk dadelijk begonnen. Voorloopig wordt aan- genomen, dat een wisselwachter een fout heeft begaan. Sinds de vorige rampen wordt in de pers een levendige gedachtenwisseling gevoerd van verschillende zijden over de mogelijke oor zaken dier ongelukken. Juist Dinsdag publi- ceerde de „Frankf. Z." e'en brief van een ma chinist, die een warm pleidooi er voor voeri, dat de directeui-generaal toch voora1 ook bij de onderzoeken en verhooren het lacw®: per soneel, dat de praktijk kent, naar zijn 7°rdee! doet vragen. Zeker, de dienstvofirscferiften, welke soms uiterst omvangrijk zijn, regelen eenige kiekjes gebracht, o.a. de sprintwed- i cries, maar hoe moeilijk het isopgrond daai- strijdai exr de Etanenkamp tnsschep Naacgais d^"-"«iste

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 7