I
Londensch aanteekenboek.
f?mnm
IN OE A A
COURANT,
S1J
DE ALLERBESTE ADVERTENTIE IS
PERSOONLIJKE RECOMMANDATIE.
ALK
ADVERTEERT
AA RSCH E
Tijdisclir'iffesi
BURGEMEESTER en WETHOUSlRf
«an ALKMAAR brengen ter algemeene ken-
jjis dat in het Gemeenteblad nr. 1103 is op-
eenomen het besluit van den Raad dier ge-
jneente van 10 Mei en 26 Juli 1928, waarbij
is vastgesteld eene
VER0RDEN1NG TOT WllZlGINQ
DER VERORDENINO, REGELEN-
DE DE AANSTELLING, HET GE-
TAL DER LESUREN EN DE JAAR-
WEDDEN VAN HET ON DER-
WIIZEND PERSON EEL AAN DE
HANDELSSCHOOL TE ALKMAAR.
Deze verordening is heden afgekondigd en
gedurende drie maanden ter secretarie ter
lezing neergelegd en is aldaar in afdruk
tegen betaling der kosten verkrijgbaar.
Alkmaar, 2 Augustus 1928.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. F. THOMSEN, loco-Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
"BURGEMEESTER en WETHOUDERS
ran ALKMAAR brengen ter algemeene ken-
nis, dat in het Gemeenteblad nr. 1104 is op-
genomen het besluit van den Raad dier ge-
oieente van 12 Juli 1928, waarbij is vastge-
iteld eene
VERORDENING TOT WIJZIGING
DER ALGEMEENE POLITIEVER-
GEMEENTEBLAD
Nr. 381), OELIJK DEZE SEDERT
IS GEWIJZlGi
ORDEN1NG
:W._
Deze verordening is heden afgekondigd en
mdurende drie maanden ter secretarie ter
lezing neergelegd en is aldaar in afdruk
tegen betaling der kosten verkrijgbaar,
Alkmaar, 2 Augustus 1928.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. F. THOMSEN, loco-Burgemeester,
A. KOELMA, Secretaris.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het Bureau van politie, Lan-
restraat en aldaar te bevragen op alle werk-
Sagen tusschea 11 en 1 uur, de navoigende j
voorweroen als gevonden gcdeponeerti op 27,
28, 29 en 30 Juli 1928: treeplank van een
motor; rijwielbelastingmerkjortem., zakje,
inh. snoeren; diumstok; zijkant ledikant.
Aanwezig en te bevragen bij de navoigende
fogezetenen, onderstaanae voorwerpen, als
gevonden aangegeven op 27, 28,29 en 30 juli
1928: mes, W. v. d. Muiden, Bergerweg 7;i
armbandhorloge, Dir. Stadstram, Kennemer-
gtraatweg 85; fietspomp en bril, Dir. C. V.
Autobusaienst Noordholland, Kenn. str.weg
85; rozenkrans, K. Smorenberg, Augustijn-
steeg 5; rijwialbel.merk in br. etui, mej. v.
Heugten.Brillest. 5; rijwielbel.merk in etui
en kinderportem., M. Sloek, Zeglis 42; geel-
bruin kindertaschje, Annie v. d. Hagen, Ko-
manstr. S; kinderportem. met inh., E. de
Waal .Oudegracht 283; portem. met inh., J.
Leeuwen, Lindelaan 25; heerenrijwiel, J.
erberne, Westerweg 270; toinpouce, K. Rui-
ter, Lindenlaan 28; vulpen, P. Raves, Zo-
cherstr. 2; portem. met geld, Vischhandel
Meijer, Langestraat; tabakspijp, A. v. d. To-
ren, Gashouderstraat 25kettinkje, A. Jan-
gen, Ingelandstr. 10; dop v. e. collingas, K.
Wagenaar, Schermerweg 2, Oudorp;
broche, J. Smit, Nassaulaan 14; armband, F.
Rijswijk, Kerkplein 13; kindertaschje, A. Vis-
ser, le Tuindw.str. 24; damcshoed, C. Koe-
man, Spoorstr. 51kam in etui, G. de Jong,
Uitenboschstr. 79; zakmes, J. v. Kleef, Land-
straat 37; br. lederen damestasch, J. Stolk,
Zuiderhoutlaan 20; bcssenmandje, j. Stroo-
der, Steijnstraat 19.
Wanneer men weder in het bezit is van het
verloren voorwerp, wordt enen verzocht liier-
van kennis te geven aan het Bureau van
|>olitie.
WOEKERBESTRIJDING.
Verschenen is het Rapport van de in 1925
'door B. en W. van Amsterdam ingesfelde Ge-
meentelijke commissie tot bestudeering van
het vraagstuk der woekerbestrijding.
Aan dit rapport ontleenen wij, dat de com
missie geen enquete wenschte in te s t ell en,
omdat zij reeds over veel uitgebreide gege-
?ens de beschikking had om de sterke ver-
ireiding van den woeker in de hoofdstad als
iraststaand te mogen aannemen, en het hou-
ien eener enquete kostbaar zou zijn, zonder
dat nieuwe gezichtspunten zouden zijn te ver-
ivachten.
In dte inleiding, die het eerste hoofdstuk
van het Rapport omvat, geeft de commissie
uitvoerig een overzicht der geschiedenis van
den woeker; een algemeene omschrijving der
hedendaagsche verschijningsvormen en van
den omvang van het woekerbedrijf te Amster
dam; een aantai voorbeelden van voorgeko-
men woekergevallen en een overzicht van de
thans te Amsterdam bestaande instellingen
en genomen maatregelen, welke direct of in
direct, het voorkomen van woeker beoogen.
De commissie vat de conclusies en voor-
stellen, waarioe het onder oek haar heeft ge-
•fekf, in het kort als voigt samen
lo. in het leven worde geroepen een
„Stichting" tot oprichting waarvan instellin
gen en vereenigingen en de gemeente, indien
zij tot deelneming aan de oprichting bereid
is, samenwerken.
Hoofddoel van deze stichting is te bewerk-
stelligen, dat op betere wijze dan tot nog toe
zal kunnen worden voidaan aan werkelijk be
staande behoeften tot het leenen van betrek-
kelijk kleine geldsommen zonder kapitaal-
krachtige borgen.
Aan deze stichting worde tevens opgedra-
gen het sparen door de bevolking te bevorde-
ren;
2o. vastgesteld worde een gemeentelijke
strafverordening tegen het woekerbedrijf, vol-
gens een door de commissie ontworpen con
cert.
Tegen de euvelen, vo^rko'iende bij h^»^ koo-
pen op afbetaling en in hunrkoop, kan slechts
worden opgetreden bij een rijkswet.
Met bctrekking tot d; Stads-bank-van-lee-
Hng meent de commissi? reh van voorstellen
moeten onthouden omdat slechts de rijks-
wetgever hier competent is.
WOESTE CHAUFFEURS.
Te Hoogkarspel kwam in den nacht van
Maandag op Dinsdag een auto uit de rich-
ting Enkhuizen in woeste vaart aangereden.
Even later hoorde men een geweldigen knal.
Het bleek, dat de auto, waarin chauffeurs
tan de autobus-firma Kok en Van Meurs te
Hoorn waren gezeten, een telegraafpaal on
der« boven had gereden. De schok was zoo
hevig, dat menschen, die een eind vcrder
woonden, met schrik wakker werden. De
aVt.Q lag geheel en al ujt elkaam_de ^ielen
lag&i een eJnd verder. Van de inziftenden
was er een bewusteloos, een had een gat in
zijn wang, de derde had zijn schouder ge-
kneusd, de vierde was met den schrik vrijge-
komen. Later is het viertal met een andere
aufo naax Hoorn gevoerd.
HUGO SMIT. t
Te Amsterdam is op 66-jarigen leeftijd
overleden de heer Hugo Smit, in rijwiel- en
motorkringen een zeer bekende en om zijn
jovialiteit heel geziene figuur. Hij was de fa-
brikant van de Wilhelmina-rijwielen.
De overkdene is jarenlang lid geweest
van het bestuur van de R.A.I. (Vereeniging
Rijwiel- en Automobielindustrie).
TREINONTSPORING.
Gistermorgen is van den trein, die om 8
uur 58 min. uit de richting Bussum te Am
sterdam moest aankomen, het achterste voer-
tuig, een bagagewagen, door ontijdige wis-
selbediening in Watergraafsmeer-Oost ont-
spoord. Aanvankelijk ontstond hierdoor ver-
traging van ongeveer een half uur. Door de
treinen over een ander spoor te leiden, werd
de vertraging echter tot een minimum be-
perkt. Men is met man en macht aan het
werk gegaan, om den ontspoorden wagen
weer in het goede spoor te zetten.
Er zijn bij het ongeval geen persoonlijke
ongelukken voorgekomen.
Het blad dringt aan op onmiddellijke wij-
ziging van de verbodsbepalingen, die voor-
schrijven dat personeel met meer salaris dan
325 per maand niet voor overwerk betaald
mag worden. Het blad wenscht dat het over
werk, dat door het personeel van de radio-
telefonie zonder mopperen en plichtsgetrouw
opgeruimd en voorkomend wordt verricht. op
billijke wijze en met behoorlijk terugwerfeen-
de kracht zal worden beloond.
Een beul.
Voor d'en Raad van justitie te Semarang is
tegen den politiedienaar, die beklaagden mis-
handelde, sloeg en met benzine overgoot, een
gevangenisstraf geeischt van 5 jaar, met af-
trek van preventief.
EEN1 KORT AANGEBONDEN
VOORZITTER.
Een van de bekendste figuren in de Engel-
sche vakbondbeweging is de president van
den mijnwerkersbond Herbert Smith. Hij is
in menig opzicht de tegenstelling van dien
anderen vermaarden vakbondman Thomas,
den secretais der spoorwegmannen. Thomas
is veel bedaarder en gematigder dan Smith.
Thomas verkeert in hooge kringen, ondanks
zijn nederig afkomst, en heeft daarom ihooie
avondpokken, hooge hoeden en sigaren met
bandjes noodig. Smith daarentegen is tame-
lijk extremistisch van aard, ook al is hij
fiandeiaars, zoodat het een gebeurtenls kon
worden. En dat is zt geworden. Er zijn
schatten bij, die tot nu toe nimmer door het
oog van het Algemeen zijn bewonderd; en
men schat de waarde, in Olympia onderge-
bracht, op tien millioen pond sterling.
Die waarde kan wel veel grooter zijn. De
stukken behooren immers tot die soort, die
hun waarde ontleenen aan „wat een gek er
voor geeft". De term is beleedigend, maar is
in dit verband niet als zoodaniig bedoeld.
Vooral in dezen tijd worden waarlijk fantas-
tische prijzen gegeven voor zeldzame anti-
quiteiten, niet alleen indien ze de gedaante
hebben van schilderstukken, maar ook in den
vorm van houtsnij-, meubel-, goud- en zil-
verwerk. Zelfs oude unica, die niet steeds
door schoonheid uitmunten, brengen tonnen
gouds op. In Olympia zijn er verscheidene
van die unica, die nimmer zouden zijn te ver-
vitfigen.
Onder de aangrijpendste zaken zag ik een
buste van het klaarste goud, die eerst on-
langs in Hamadan, „de stad der schatten" in
Perzie, is opgegraven. Er is ook een, dezer
dagen in een Londensch venduhuis opgedol-
ven, schilderstuk, dat aan Titiaan wordt toe-
geschreven. Titiaan of niet, het is een edel
stuk werk. Een relief in marmer heeft aan-
spraak op de zelfde kenschetsing. Het heet
van Michel Angelo te zijn. Zulke stukken van
intrinsieke waarde worden afgewisseld door
HET EENIGE BEZWAAR DAARTEGEN IS
DAT RECOMMANDATIE ZOO HEEL ERG
LANGZAAM WERKT. i
RECOMMANDATIE, DIE GEHOLPEN
WORDT DOOR GOEDE ADVERTENTIES,
WERKT TIENMAAL VLUGGER.
EEN GROOT WERK BEGONNEN.
De brug, welke het Tholensche veer zal
vervangen, is gereed en vannacht van de
werf van de firma F. Kloos te Kinderdijk,
waar zij is gebouwd, weggesleept naar Tho-
len.
Op de werf is de brug opgevijzeld en door
de firma Bijker uit Haarkm was zij op een
stelling, welke speciaal voor deze gelegen-
heid in de Noord werd geheid, geschoven.
De Haarlemsche firma zorgde er tevens voor,
dat het 670 ton zware gevaarte op de vier,
twee aan twee gekoppelde, zandbakken kwam
te liggen. Op deze bakken was een ongeveer
twee meter hooge houtconstructie aange-
bracht, en zoo werd, bij laag water, onder
de stelling, waarop de brug ligt, gevaren.
De vloed lichtte de brug, welke zoodoende
vanzelf op de houtstapeling kwam te rusten,
van de stelling af en zoodra de brug van de
ze stelling vrij was, werd de sleepreis, waar-
mee de N. V. De Wit's Bergings- en Trans-
portbedrijf te Rotterdam is belast, begonnen.
De afmetingen van het te transporteeren
gevaarte zijn: 130 M. (de brug is 100 M.
lang) lengte, 16 M. breedte en ruim 14 M.
hoogte. Dat een dergelijk transport veel in-
zicht en vakkennis vereischt, spreekt van
zelf, te meer, daar op deze reis de betrekke-
lijk smalle en druk bevaren Dordtsche Kil
gepasseerd mcest worden. Bovendien leverde
't Hellegaat met zijn zandbanken nog menig
gevaarlijk stukje op, want mocht onverhoopt
een der bakken vastloopen op zoo'n bank,
dan was de brug verloren, omdat dan bij eb
de kolos te water wordt geschoven.
Nu wacht nog een zwaar werk: de brug
Bij
moet op haar plaats worden gebracht.
hoog water zal zij boven de brugpijlers
bracht worden en bij het afnemen van
water komt zij op haar steunpunten te
ten.
De sleepreis staat onder leiding van
heer N. de Wit.
ge-
het
rus-
den
KORTE BERICHTEN.
Gisternacht is te Sittard op vier plaat-
sen ingebroken. Van de daders geen spoor,
Het bezoek van de buitenlandsche rui-
ters aan de koningin-moeder, aanvankelijk
bepaald op morgen, zal niet doorgaan, in
verband met de vermoeienissen, die de vorstin
op haar verjaardag heden ongetwijfeld zal
•ondervinden.
Minister Donner (justitie) is gister met
vacantia gegaan.
Te Dordrecht is benoemd aan het
gymnasium, tot leeraar in de geschiedenis de
heer C. S. C. Remmerswaal, te Enkhuizen.
NIEUWS UIT INDIe.
Overwerk voor ambtenaren.
Het „Nieuws van den Dag van Ned.-Indie"
schrijft onder den titel „Paarden die de haver
verdienen" over de radio-telefoongesprekken
en wijst erop, dat sedert vele maanden deze
gesprekken niet alleen ambtenaren en be-
ambten te Bandoeng en Weltevreden, doch
ook op alle tusschenstations tot diep in den
nacht vasthouden.
Wegens het tekort aan personeel kan er
niet aan gedacht worden om met aparte ploe
gen te werk^ti, zoodat nachtarbeidd gedaan
wordt buiten en boven het zeer drukke werk
overdag. Het is een heel gewoon verschijn-
sel, dat iemand om zeven uur in den morgen
begint te arbeiden en eerst om half drie in
den nacht naar bed gaat en dan pen half vier
jveer op zijn ppst i,"~' v'v Vvv
bedaarder en nuchterder dan zijn secretaris,
den vuurrooden Mr. Cook. Smith doet niet
aan voorname kleeren en hij is vermaard om
het feit, dat hij nimmer een hoed heeit ge-
dragen; de ned-rige arbeiderspet is hem ge-
noeg. Smith is een zwijger, terwijl Thomas
nimmer moede wordt zijn mond te roeren.
Maar over Thomas wil ik het verder niet
hebben. Het publiek heeft in den stroeven,
stillen Smith sinds jaren den sterken arbei-
dersleider gezien, 'n man, die enormen invloed
heeft op de veelkoppige schare Britsche mijn-
werkers. Maar de echte held van de zwegende
soort (van 't type dat b.v. wordt uitgebeeld
door zekere Engelsche romanschrijfsters) is
niet compket zonder een andere eigen-
schap. Hij moet in staat zijn zijn ontstelde
vijanden plotseling te toonen, dat zijn kracht
niet slechts ligt in zwijgzaamherd, maar ook
in drastisch handelen. Herbert Smith heeft
dezer dagen aan die voorwaarde voidaan,
toen hij als voorzitter van een belangrijke
mijnwerkersvergadering last had van- com-
munistische onruststckers, die de vergadering
dreigden te doen verloopen. Toen de zaai-
waclrters door voorzitter Smith gesom
meerd geen kans zagen de lastige bezoe-
kers te verwijderen, sprang hij uit zijn zetei
op en begaf zich persoonlijk naar de open-
bare tribune om met hen af te rekenen. Het
is zeker iets nieuws, dat de president van
een rumoerige vergadering den zetel van zijn
gezag verlaat, teneinde het laatst in persoon
tegenover onruststokers te doen gelden. En
het geschiedde niet zonder hardliandigheid.
Als steeds in zulke gevallen loopen de lezin
gen over dit episch conflict van Smith met zijn
tegenstanders uiteen. Het verhaal zal in de
herhaling wel niet aan kracht verliezen. Een
verslaggever zeide o.a.„Mr. Smith sprong
zes traptreden omlaag, bovenop Mr. Horner,
die terdege werd toegetakeld door den ver-
woeden voorzitter." Mr. Horner was nog niet
eens de ware onruststoker, want hij had met
Smith op het podium gezeten als officieel be-
stuurslid van een der vertegenwoordigende
vakbonden. Maar Mr. Horner is een commu
nist, even fel als Mr. Cook. En aangezien
Mr. Horner evenals Smith zelf oud-bokser is,
wilde hij er bij zijn nu er waarschijnlijk ge-
vochten zou worden. Hij had echter de
onvoorzichtigheid gehad in de opwinding
van het oogenblik Smith een tyran te noemen
en dat was den vijfenzestig jaar ouden voor
zitter een aanleiding geweest den aantijger
te bespringen, zooals een tijger zijn prooi be-
springt. Om het verhaal voliedig te ma-
ken, dien ik er aan toe te voegen dat Smith
er voorts in slaagde de onruststokers, twee
in getal, met eenige hardhandigheid te ver
wijderen, waarop hij weer kalm naar den
voorzitterszetel terugkeerde en de vergade
ring verder rustig leidde in een nuttig dfebat'
over het werkloosheidvraagstuk en de mo-
gelijkheid langs regulieren weg de lang be
staande tragedie van de Britsche kolenvelden
te verlichten. Men kan dus zeggen, dat
het onverwachte optreden van den voorzit
ter met goeden uitslag werd bekroond. Het
publiek kan hem nu als completen held zien
en hij behoeft de vertooning niet te herhalen.
Het blijft een feit, dat van een voorzitter van
een vergadering niet wordt verwacht, dat hij
tevens als officieel uitsmijter fungeert.
A n t i e k.
De „Daily Telegraph" heeft in Olympia
een tentoonstelling van antieke stukken la-
ten inrichten. Het blad heeft de medewerking
gekregen van beroemde vcrzamelaars en van
en Ritola Een paar kiekjes van schermen en
gewichtsheffen, een moment-opname uit den
lordenloop, een dito van het nummer hoog-
springen maken verder dit nummer tot een
Olympisch nummer.
Echter ook de andere gebeurtenissen van
deze week zijn niet vergeten en zoo krijgt
Tunney naar aanleiding van zijn gevecht te
gen Heeney een plaatsje, evenals de cricket-
club H. C. C. en de finale van den Davis-Cup.
Als geheel een schitterend nummer dus!
B&iilesiiaiid
Jmpele rariteiten, zooals een oude en-
veloppe met de eerste postzegels, die volgens
een mjschrift een waarde vertegenwoordigt
van 20.000 pd.st. Het is wat veel voor een
beduimeld en bepaald onooglijk stukje pa
pier. Een boekenkast in satijnhout uitge-
voerd in den Sheraton-stijl, een vroeg-ncgen-
tiende eeuwschen stijl in tngeland, die sterk
herinnert aan den Franschen directoire-stijl,
maar beter dan dezen eer bewijst aan de lijn
en vormen der logische constructie. Het is
een mooi stuk meubel, dat belangstelling ge-
noeg verdient, ook indien men de verklaring
van de tentoonstellers, dat het eens in het
bezit was van „Lord Nelson's Lady Hamil
ton", veronachtzaamt.
Er zijn schilderijen van Raphael en Rem
brandt en Van Dijck. Interessant voor het
publiek in het algemeen zijn kamers uit ver-
schillende tijdperken, in Olympia opnieuw in-
gericht, in eenige gevaUen gered uit huizen,
die werden gesloopt En veel kleingoed, in
den vorm van juweeleu, ?ude sioten, muntcn,
penningen, boeken en manuscripten voltooien
de ,,show".
Dit alles klinkt als een wat summiere op-
somming. Maar de tentoonstelling is niet te
beschrijven. Men loopt er rond met indrukken
van Oostersche schatkamers en stoffige rom-
melzolders Want in dezen tijd wordt heel
veel ondergebracht in de arsenalen van anti-
qniteit en rariteit, van gouden afgodsbeel-
den tot de producten van matrozentijdver-
drijf in den vorm van geborduurde afbeeldin-
gen van schepen. En voor al die takken be-
staat een afzonderlijke deskundigheid. En al
die takken van antiquiteit hebben een eigen
historic en een eigen cultus.
Het doel, dat het genoemde blad voor
oogen stond, was het publiek te leeren onder-
scheid te maken tusschen antiek en quasi-an-
tiek en het bewondering te doen krijgen voor
de handwerkkunst, toegepast op gewone ge-
bruikszaken, van voorheen. Dat is een
schoon doel. Het gevaar is niet denkbeeldig,
dat de bezoeker der tentoonstelling, thuis ge-
komen, van diepen afkeer voor zijn moderne
spullen wordt vervuld. Niet omdat ze modern
zijn, maar omdat er geen greintje liefdevol
handwerkschap in zit en dientengevolge rom-
melig en leelijk zijn. Massa- verzet tegen de
productie van onzen tijd is niet te verwach-
ten en zou ook niet wenschelijk zijn. Maar
ook nu nog worden in Engeland als el
ders, stel ik mij voor waarlijk schoone ge-
bruikszaken gemaakt, klein en groot. Indien
de tentoonstelling een ruimere markt schept
voor deze zaken, die door ware en niet zel-
den hongere kunstnaars worden gevaar-
digd, dan heeft ze de moeite en de kosten er
aan besteed, dubbel en dwars gerechtvaai'digc
Sport hi Beeld.
Het laatste nummer in Sport en Beeld, dat
gisteren verschenen is, bevat natuurlijk de
meest interressante afbeeldingen van de
Olympische Spelen. In de eerste plaats een
serie kiekjes van de openingsdag, waarvan
we o m. noemen de glorieuze intocht der
athleten, de eedaflegging en een kiek in voge!
vlucht, die een prachtig beeld geeft van het
overvolle Stadion met de deelnemers op hi
groene veld.
Verder worden van de wedstrijden zelf
DUITSCHLAND.
DE TREINBOTSING BIJ AUGSBURG.
Thans reeds 16 do ode n.
Over het ernatige spoorwegongeluk op de
lijn Ulm—Augsburg in Beieren worden nog
de volgende bijzonderheden gemeld.
De ramp geschiedde op een afstand van on
geveer dertig kilometer van Augsburg voor
den ingang van het station van Dinkelscher-
ben en wel doordat een wissel niet goed was
gesteld. De drie laatste wagens van den goe-
derentrein zijn ontspoord en vernield, de loco-
motief, de tender en een wagon van den reizi-
gerstrein zijn omgevallen, zeven volgende wa
gens liepen uit de rails, waarvan twee ernstig
beschadigd werden. Tien reizigers werden ter-
stona gedood, zestien zwaar en twaalf minder
zwaar, 23 liepen lichte verwondingen op. Tij-
dens den tocht naar Augsburg overleden nog
zes zwaargewonden, zoodat het aantai dooden
reeds tot zestien is gestegen. Van verschillen-
de slachtoffers kon de identiteit niet worden
vastgesteld, twee dooden waren zoo verminkt,
dat noch hun geslacht noch de leeftijd kon
worder. vastgesteld.
Een officieel onderzoek naar de oorzaalc
van deze nieuwe ramp is geopend.
Hoe het gebeurde.
De Duitsche bladen melden nog: Wegens
de clectrificatie van de lijn worden de wissels
tijde'ijk met de hand bediend. De dienstdoende
wisselwachter verklaart, dat hij volgens de
voorschriften den wissel heeft omgezet, doch
dat deze blijkbaar niet heeft gefunctionneerd.
Toen de machinist de ramp zag aankomen,
moet hij1 nog zooveel mogelijk hebben geremd,
wat opgeniaakt kan worden uit het sterke heen
en weer slingeren van den laatsten wegon van
den rampspoedigen trein. Een botsing was
echter niet te vermijden. Zij volgde met ont-
zettend geweld. De laatste wagon van den
goederentrein werd volslagen vernietigd en de
vrachtgoedercn her en derwaarts geslingerd.
De locomotief van den passagierstrein viel om
en kwam boven op een uit de rails gesprongen
wagon van een Miinchener bierbrouwerij te
liggen.
De mschinist bleef geheel ongedeerd, ter
wijl de stoker gewond werd. Voor de locomo
tief stapelde zich de wrakhoop van goederen-
wagons op.
De onmiddellijk op de locomotief volgende
moderne personenwagens bleven volkomen on-
beschadigd. De vensterruiten van deze
wagoxis braken niet eens. De wagons 4e klasse
van een ouder type, die zich in het midden-
gedeelte van den trein bevonden, vormen ech
ter een ononiwarbare chaos. De laatste wa
gons van den passagierstrein hadden minder
te lijden. Onder de reizigers van de verwoeste
wagons bevinden zich vele turners uit het
district Miesbach, die van het Duitsche turn-
feest in Keulen terugkeerden.
De justitie stelt een uitgebreid onderzoek
naar de oorzaak van het ongeluk in.
De spoorwegdirectie-Augsburg meldt, dat
de verkeerde wisselstand weliswaar een ge-
volg was van het niet goed functionneeren
van den wissel, waardoor de passagierstrein
in plaats van op spoor III op spoor IV liep,
waar de goederentrein stond, doch dat ook de
dienstdoende seinwachter een onjuist bericht
aan den wisselwachter heeft gegeven.
Deze seinwachter is geschorst.
Een verklaring van Dorpmiitter.
Een verslaggever van den Lokal Anzeiger
heeft Dinsdagavond een onderhoud gehad met
Dorpmuller, den directeur-generaal van de
rijlksspoorwegen. Deze kon zich over de oor
zaak van de ramp natuurlijk niet met zeker-
heid uitlaten, doch uitte het vermoeden dat ze
aan een fout van het dienstdoend personeel te
wijten is. De Beiersche bednjfsvoorschriften,
die sterk van de Pruisische afwijken en een
overblijfsel zijn van de oude Beiersche „Reser-
vatrechte", zijn volgens dr. Dorpmuller niet
bevorderlijk voor de veiligheid en hij zal on-
verwijld trachten deze zooveel mogelijk gelijk
te krijgen aan de Pruisische. Of hem dat da-
delijk m vollen omvang zal gelukken, betwij-
felde hij evenwel.
Dr. Dorpmuller zal zich voor een persoon
lijk onderzoek van de ramp naar Munchen
begeven en daar een onderhoud hebben met
den Beierschen minister-president Held.
De gewekte onrust.
Naar te begrijpen is, heeft het bericht dat
er wederom in Beieren een groot spoorweg
ongeluk heeft plaats gevonden, waarbij niet
minder dan zestien 'welk getal intusschen
reeds tot 20 is gestegen) reizigers den dood
hebben gevonden en vele zwaar gewond zijn,
een diepen indruk gemaakt. Deze stemming
werd nog gedrukter, toen Dinsdagavond te
Munchen bekend werd, dat ook bij Keulen een
ongeluk was gebeurd, waarbij menschenlevens
te betreuren waren, maar gelukkig bleek deze
Jobstijding al spoedig een loos alarm te zijn
geweest, ontstaan door het feit, dat de trein
uit't Rijnland met twee uur vertraging wag
binnengekoinen.
Op dit oogenblik zijn nog geen nadere be-
richten ingekomen over de slachtoffers. Zoo
als gemeld is, zijn in hoofdzaak vierde klasse
wagons door den schok verbrijzeld. de zich
onmiddellijk achter de locomotiei hevindende
moderne personenwagens bleven geheel onbe-
schadigd.
Het onderzoek naar de oorzaak is natuur
lijk dadelijk begonnen. Voorloopig wordt aan-
genomen, dat een wisselwachter een fout heeft
begaan.
Sinds de vorige rampen wordt in de pers
een levendige gedachtenwisseling gevoerd
van verschillende zijden over de mogelijke oor
zaken dier ongelukken. Juist Dinsdag publi-
ceerde de „Frankf. Z." e'en brief van een ma
chinist, die een warm pleidooi er voor voeri,
dat de directeui-generaal toch voora1 ook bij
de onderzoeken en verhooren het lacw®: per
soneel, dat de praktijk kent, naar zijn 7°rdee!
doet vragen. Zeker, de dienstvofirscferiften,
welke soms uiterst omvangrijk zijn, regelen
eenige kiekjes gebracht, o.a. de sprintwed- i cries, maar hoe moeilijk het isopgrond daai-
strijdai exr de Etanenkamp tnsschep Naacgais d^"-"«iste