IlkMUht (unit Honderd dertlgste Jairsi*g. Vrtidag' 5 October. Van Alkmaar naar Schiphol. amomen, fwesten Voorkomen BinnenSand Ko 236 1928 Reveille! Rrrrt! de wekker loopt af! Ik slaak de een of andere verwensching en draai me weerom. Echter, het duurt siechts enkele oogenblikken en een geklop op mijn deur wekt met opnieuw. Opstaan!" wordt er geroepen. 'He? Wat?! Ik kijk eens om me heen en Tie niets. Alles is nog in donker gehuld. Is 't nou dan al tijd, begint de dag nu al? Maar dan plots schiet het me te binnen, daf ik naar Schiphol zou gaan, om het vier- de postvliegtuig voor Indie een ,,Vliegwel toe te roepen en het parool is,,Om halt vi]i op de Paardenmarkt. Er uit dus! Kleeden, wasschen, toilet ma- ken en't ergste is geleden. Wei voel ik me no°- niet zoo heel erg lekker, maar de slaap is overwonnen. Als ik beneden kom, is de tafel reeds gedekt en wacht de thee op me. Gauw even een kopje warme thee naar bin nen gespoeld, een paar stukjes gegeten en. jk b"n klaar. Dan mijn overjas aangetrokken en met de kraag zoo hoog mogelijk omhoog eehaald stap ik de Paardenmarkt op. Mooi op tiid! 't Grootste deel van het gezelschap is reeds aanwezig en de rest komt spoedig. Even houdt de leider, de organisator van den tocht appel en dan wordt het sein tot vertrek ^Hef6gezelschap! Zie, daar valt nog't een en ander bii op te merken. De heer Hohle toch, vertegenwoordiger van de K. L. M. zag een kans, om propa ganda te maken voor het vliegverkeer. Was er wel een mooier middel te bedenken, dan om de Indie-vliegtuigen te zien vertrekken? 'Zou men niet vertrouwd raken met de K. L M. als men zelf zag, hoe kalm en rustig de piloten hun verre reis aanvaardden als men de trotsche Fokker zelf zag voortsnel- len. omhoog rijzen en verdwijnen? Daarom werden deze tochten georgani- seerd. De eerste slaagde uitstekend Eeni ge zelschap van 8 personen ging de H-N.A.D.15 toejuichen en kwam terug met een groo. portie enthousiasme en met de overtuiging, daf „vliegen toch je ware is" om vlug en veilig te reizen! En de tweede tocht zou nog grooter sue ces opleveren. Immers, welgesteld waren wc met zijn vier-en-twintigen, waaronder neger. dames en alien waren we vol goeden moid' Namen te noemen van de deelnemers zou on noodig zijn, ware het niet, dat de voorzitUr en de secretaris van de Kamer van Koophan- d-1 te Alkmaar ook door hun aanwezigheid blijk hadden" gegeven, dat ze in de toekomst z'en. Want zeer zeker zullen beide heeren ter- zijnertijd onwillekeurig propaganda maken voor d° K. L. M. nu ze Schiphol met zijn be trijvigbrid zelf in voile werking hebben gczicn. ken vermeld staan! Deze n\annen hebben getoond, dat de Nederlandsche moed, durf, energie en kennis niet tot de geschiedenis be- hooren, maar nog voortbestaan ten onzen dage! Bezichtiging van Schiphol. De Fokker F VII, de H-N.A.F.D. was ver trokken En daarmee was het eerste punt van het programma geeindigd. Echter, we zou- den nog meer zien en hooren. Het bleek, dat onze leider een heel program had opgesteld' Onder leiding van een der beambten der K. L. Mden heer de Jong, gingen we het terrein, de hangars en het station bezichti- gen. Allereerst werd ons het nieuwste ge toond, dat echter al weer eenigen tijd oud is, n.l. de verlichting, waarbij het mogelijk Is, om ook bij nacht en in volslagen duisternis zonder gevaar te kunnen landen. Daartoe zijn, behalve de lichttoren, een achttal lam pen van enorme kaarssterkte, rondom het ter rein opgesteld en deze geven zoo'n geweldige lichtsterkte, dat de vlieger zonder de minsre moeite's nachts kan dalen en opstijgen. Deze verlichting is een groote stap in de goede richting: immers, daardoor wordt het „nachtvliegen" mogelijk gemaakt zoodat het vliegverkeer straks nog meer intensief wordt. Is men er dus steeds op uit, om de veilig heid grooter te maken, door de terreinen te verbeteren, ook in het station bleek ons, dat er voor de veiligheid geen kosten en moeite gespaard worden. Daar hebben we bijv. den draadloozen inlichtingdienst, die den vlieger voortdurend op de hoogte houdt van den weerstoestand in de streek, waar hij zich bevindt, hem waarschuwt voor mistbanken en dergelijke, waar men steeds contact kan hebben met den vlieger. En omgekeerd kan ook deze mededeelingen doen aan het station. Zoo bijv. seint de vlieger, die van Amster dam naar Parijs is vertrokken een minuut of tien na zijn vertrek, dat hij Rotterdam ge passeerd is. Dit wordt opgeteekend op een groot aanwijsbord en iemand dus, die een fa- milielid naar den Fokker heeft gebracht, af scheid heeft genomen en even een kopje koffie heeft genoten in de wachtkamer, ziet, als hij het bord beziehtigt, dat zijn oom, tante of wie dan ook, reeds voorbij Rotterdam is! Mooi,, niet waar? En't geeft zoo'n aardig inzicht in het werk van den dienst. Het blijkt dus nog eens te meer, dat bij de K. L. M. het „safety first"inummer een is. De hangarsZie, daar hebben we de groo te en kleine vogels van nabij bewonderd. Daar hebben we een aardige causerie van den heer de Jong gehad, die op een onder- houdende manier ons't een en ander meedeel de van de inrichting van een vliegtuig, van de werking.der verschillende handles, van de van Schiphol vertrekken. We hebben reeds betoogt, dat onze eigen vliegtuigen met eigen bemanning den Nederlandschen naam in den vreemde hoog houden. Daar mogen we trotsch op zijn. Wij hopen natuurlijk, dat de tochten geheel mogen slagen en dat het suc- ces zoo groot moge zijn, dat binnenkort een dienst op Indie geopend zal kunnen worden. Dat kan, als elke Nederlander er het zijne toe bijdraagt. Alkmaarders en bewoners van omliggende plaatsen, ook gij kunt er toe bijdragen! Begint eens met een brief te schrijven aan een vriend, familielid of zakenman in Indie en laat dien verzenden met het vijfde vliegtuig! Het kan nog! Helpt er aan mede, dat Don derdag een record aantal kilogrammen aan post kan worden meegenomen! Ge steunt daarmee een Nederlandsche industrie, een Nederlandsche onderneming, gevestigd door Nederlandsch kapitaal en uitgevoerd door Nederlandsch personeel 448ste STAATSLOTERIJ. Trekking van Donderdag 4 October. 5de klasse 12de lijst. Prijzen van 70, Op reis. Even over half vijf vertrekken we. Rustig ,igt Alkmaar nog in zoeten droom. Het is no°- nacht. De maan straalt aan den heme! en^het belooft een mooie dag te worden. Zacht glijdt de colonne over den weg, de wa- gens precies achter elkaar. En met een flin- <en gang gaat het in de richting Heiloo, om jver Haarlem en Halfweg Schiphol tijdig te berr-iken. Mooi weer! Zeker, maar :t duurt met lang Als we Heiloo gepasseerd zijn, blijkt er ecu dikke nvst te hangen en de chauffeurs moe ;en scbtrp kijken, zullen er geen ougelukken gebmren Echter, het gaat goed, al worden de af- standen tusschen de wagens onderling groo ter. Geen nood echter, want bij de Velserpont is alles weer bij elkaar en dat blijft zoo tot Haarlem. Dan echter blijkt de mist zoo dik zoo ondoordringbaar te zijn, dat uiterst lang- zaam rijden geboden is. Gelukkig hebben we tijd, zoodat niemand zich bezorgd hoeft te maken over een eventueel te laat te komen We naderen Schiphol. Tegelijkertijd ver dwijnt de mist, de grootste vijand van auto- mobilisten, maar ook van de vliegeniers' Reeds in de verte zien we den lichttoren hel verlicht voor ons. Dwars door de Haarlem mermeer, nog een bocht en we zijn er! De chauffeurs hebben hun plicht gedaan en ons behouden op de plaats van bestem- ming gebracht! Op Schiphol. Op het terrein heerscht een gezellige druk- te ondanks het vroege morgenuur. De groote Fokker staat klaar voor het vertrek. Reeds is met het proefdraaien begonnen. De kloek bemanning staat op't punt, om de reis te aanvaarden. De tijd nadert. Om kwart voor zeven zal het vertreksignaal gegeven worden. Vlug wordt de post ingeladen, een hartelijke speech van den heer Enthoven, onder-voorzitter van den raad van bestuur der N. I. K. L. M. volgt, even een kiek gencmen, nog een kort afscheid van familieleden, vrienden en het viertal stapt in. De motoren worden aange shgen, als razenden snorren de propellers in het rond endaar gaan zeEerst taxiet de Fokker naar het andere einde van het vliegveld, om daarna zijn aanloop te nemen De motoren zoemen sterker, de snelheid groo terdan verlaten de wielen den grond! De vlucht is begonnen. Nog eenmaal vliegt het toestel over het station Schiphol, luide wordt de bemanning toegejuicht, en dan ver dwijnt de vogel in Oostenlijke richting Het vierde vliegtuig is vertrokken! Nog lang blijft het levendig op het terrein en in de wachtkamer. En ieder is er trotsch op, Ne derlander te zijn. Is niet de Fokker een v'iegtuig van Nederla. d. cli fabrikaat? Zijn niet de bestuurders landgenooten? En blijkt thans weer niet voor de zooveelste keer, dat het Neerlandsche vliegwezen naast, zoo niet boven het buitenlandsche staat! Onwillekeu rig herinneren we ons de 16de en de 17de eeuw, toen Nederland de zee beheerschte, toen Nederland zeelieden had, wier namen nooit in het vergeetboek zullen raken. Thans is Nederland bezig, de lucht te veroveren en de Fokkers van de 20ste eeuw met hun schare piloten zullen mettertijd in de geschiedboe- hoogte- en richtingsroeren, enz. enz. Daar zagen we, hoe geriefelijk de reizigers in de cabine kunnen zitten, waar de bagage gebor gen wordt, waar de bestuurders hun plaats hebben. En daar werd ons aangetoond, dat de K. L. M. steeds meer menschen en goe deren vervoert, dat bloembollen en aardbeien bijv. worden weggevoerd en de nieuwste Pa- rijsche modes worden meegenomen op den terugreis! En ten slotte, daar kregen we even een indruk, welke vooruitzichten het luchtverkeer biedt, hoe producten, vroeger met een zeer begrensd afzetgebied, thans op markten worden aangevoerd. waar men vroeger niet aan gedacht had! Dat is het commercieele voordee! van het vliegwezen! Een tocht je boven Amsterdam. De clou van den dag zou worden: een tochtje met een der K. L M.-vliegtuigen! De animo bleek groot te zijn, zoo groot zelfs, dat een drietal vluchten noodig was, om alien voor een oogenblik in hoogere sfeeren te brengen. En nog grooter werd het enthou siasme, toen bleek, dat Geyssendbrffer -onze piloot zou zijn. Toen dacht men niet meer aan gevaar, toen wist men, dat men veilig zou landen. Met den grooten Geyssendorffer in de cock-pit moest het immers wel goed1 gaan! En bovendienwas het niet streelend, later te kunnen zeggen, dat „we met hem gevlogen hadden?!" En zoo kliefden we de lucht door, zweef- den boven Amsterdam, kregen prachtige in- drukken van onze aarde. Genoten hebben we op dezen tocht, genoten, niet om de sensa- tie, maar wel om het mooie, het vliegen zelf. De tocht beschrijven is niet noodig. Dat deden we reeds veertien dagen geleden, toen we denzelfden tocht meemaakten. Siechts kun nen we mededeelen, dat de bekende papier en zakken dienst mochten doen, om ze als een herinnering mee naar huis te nemen. Nie mand van de deelnemers, dames noch heeren, had ook maar de minste last gehad van luchtziekte. Men zat rustig op zijn stoel, keek door het raam en genoot! En als men naar den piloot keek, die zoo rustig in zijn stoel zat, zoo kalm de handles hanteerde, als ware hij thuis, dan moest zelfs de zenuwachtigste vergeten, dat hij angst gehad had, dan kreeg iedereen de overtuiging, dat vliegen „abso- luut niet gevaarlijk" was. En de chauffeurs moesten bekennen, dat ze zich thans veel rustiger, veel veiliger gevoelden, dan in hun eigen auto's, op den beganen weg! 69 597 624 859 959 986 1573 1600 1638 1924 1988 2069 2252 2311 2315 2718 2737 2783 3060 3250 3285 3769 3781 3792 3927 4107 4143 4389 4611 4834 4940 4961 4968 5277 5424 5545 5672 5675 5771 6152 6233 6496 6542 6625 6798 7343 7362 7434 7809 7870 7909 8349 8412 8450 8745 8885 8931 9086 9126 9175 9661 9680 9719 9979 10077 10107 10557 10607 10612 10839 10899 11243 11545 11583 11777 12074 12159 12186 12374 12613 13020 13148 13185 13210 13593 13664 13711 14027 14073 14157 14486 14640 14656 15246 15299 15356 15498 15779 15790 16597 16628 16675 16837 16858 16902 17223 17250 17319 17377 17744 1749 17965 18061 18179 18590 18653 18813 19171 19344 19362 19751 20005 20019 20536 20787 20824 20965 665 1132 1662 2124 2515 2946 3372 3793 4199 4851 5095 5572 5784 6514 7040 7534 7932 8468 8949 9278 9728 10254 10699 11251 11807 12260 13034 13238 13736 14197 14860 15361 15821 16687 16987 17356 17761 18236 18859 1942 5 20111 20873 N i e t en. 681 1276 1678 2157 2520 2958 3479 3810 4286 4870 5104 5574 5819 6532 7130 7735 8278 8644 9009 9324 9737 10435 10711 11340 11863 12327 13107 13290 13761 14279 14937 15397 15906 16754 17076 17357 17845 17447 18938 19571 20228 20900 839 1380 1702 2244 2577 3038 3647 3901 4374 4937 5252 5592 5884 6534 7263 7792 8313 8665 9085 9635 9752 10471 10828 11396 11915 12341 13122 14380 13919 14470 15199 15401 16112 16763 17144 17366 17879 18548 19007 19591 20264 20905 14277 14285 14304 14381 14398 14455 14465 14466 14478 14482 14558 14569 14587 14588 14594 14652 14690 14707 14721 14731 14756 14767 14818 14849 14900 14945 14968 15039 15100 15113 15117 15121 15148 15180 15193 15206 15230 15262 15282 15339 15348 15381 15389 15406 15427 15448 15491 15586 15619 15640 15645 15677 15682 15722 15737 15792 15818 15824 15875 15882 15886 15890 15892 15914 15925 15946 15961 15977 16001 16039 16051 16079 16095 16140 16146 16148 16185 16276 16291 16292 16298 16443 16481 16520 16524 16531 16570 16590 16611 16653 16732 16750 16783 16802 16829 16853 16882 16889 16890 16891 16905 16963 16965 16971 17019 17030 17081 17179 17279 17281 17288 17325 17371 17380 17385 17386 17392 17454 17465 17470 17477 17506 17527 17667 17757 17772 17832 17839 17871 17900 17926 17987 18023 18033 18040 18051 18062 18204 18354 18424 18445 18456 18484 18502 18522 18539 18563 18570 18593 18627 18679 18722 18725 18728 18742 18776 18788 18826 18892 18903 18917 18932 18941 18944 18996 19029 19116 19129 19141 19170 19175 19178 19231 19240 19250 19295 19313 19393 19426 19444 19447 19547 19603 19684 19703 19723 19737 19747 19750 19777 19791 19797 19863 19877 19913 19929 19941 20006 20016 20061 20131 20140 20142 20170 20219 20240 20302 20311 20328 20342 20362 20443 20522 20580 20^22 20631 20701 20725 20751 20763 20818 20906 20923 20970 20987 5de klasse, llde lijst: No. 1922 moet zijn 1932; No. 20377 moet zijn 20379; No; 11789 moet zijn met 70. Hier zouden we gevoegelijk kunnen ein- digen, ware het niet, dat we nog een enkel woord van dank willen uitspreken, in de eerste plaats aan den leider van den tocht, den heer Hohle, die op een goed geslaagde tour kan terugzien, en in de tweede plaats aan de heeren de Jong en Tax, beambten van de K. L. M., die zoo welwillend waren, ons een drietal uren aangenaam bezig te houden en die ons uitvoerig het geheele be- drijf van Schiphol hebben uitgelegd. En. last not least, een woord van dank aan den trou- wen piloot Geyssendorffer, die ons veilig bo ven Amsterdam heeft rondgeleid! Zij alien hebben er zeker toe bijgedra- gen, dat ook in Alkmaar de belangstelling voor de K. L. M. is toegenomen, hetgeen zeker blijken zal, als eenmaal de vliegieesten in Alkmaar georganiseerd worden! Nog is het zoo ver niet, maar er wordt hard aan gewerkt. Hopen we, dat binnen afzienbaren tijd ook de Alkmaarders in eigen „home" kunnen vliegen! Er is animo genoeg. De K. L. M. wil wel vliegen. Maar het terrein is er nog niet! Tenslotte nog een kleine opmerking. Donderdag a.s. gaat het laatste viiegtuig 10 105 267 467 617 762 976 1090 1356 1538 1883 2044 2217 2366 2405 2532 2719 2911 3043 3218 3505 3563 3658 3788 3932 4094 4445 4607 4828 5063 5339 5677 5867 6078 6147 6301 6419 6493 6886 7073 7274 7405 7928 8055 8157 8316 8521 8694 8798 8947 9090 9281 9360 9618 9938 10153 10261 10394 10529 10611 10728 10959 11036 11252 11558 11779 12059 12240 12388 12529 12782 13125 13200 13444 13525 13622 13769 14079 14173 14 106 280 493 645 802 1019 1115 1454 1578 1884 2066 2219 2374 2410 2536 2755 2930 3075 3233 3506 3568 3660 3789 3950 4122 4467 4619 4850 5084 5341 5678 5912 6086 6163 6318 6432 6586 6888 7102 7300 7439 7987 8099 8201 8321 8562 8695 8840 9022 9147 9302 9388 9621 10004 10183 10287 10395 10541 10641 10750 10974 11118 11294 11566 11869 12099 12245 12391 12537 12846 13135 13213 13463 13535 13629 13783 14084 14217 34 139 318 506 714 823 1028 1158 1486 1611 1887 2071 2224 2385 2501 2560 2757 2944 3105 3240 3509 3577 3674 3819 3961 4295 4471 4647 4995 5173 5342 5714 5937 6112 6175 6326 6450 6688 6924 7112 7301 7441 8003 8109 8214 8355 8571 8756 8901 9036 9160 9326 9431 9645 10013 10219 10310 10402 10560 10661 10776 10991 11130 11296 11610 11898 12177 12268 12395 12658 12878 13160 13235 13475 13540 13671 13889 14088 14223 59 236 347 559 726 825 1059 1203 1496 1641 1933 2085 2230 2393 2521 2565 2760 2957 3121 3276 3529 3626 3716 3911 3976 4303 4582 6557 5036 5179 5347 5724 6004 6117 6186 6352 6469 6830 6958 7178 7347 7622 8005 8115 8229 8469 8583 8778 8903 9037 9177 9339 9515 9727 10017 10230 10337 10457 10580 10696 10820 11010 11165 11336 11680 11941 12203 12320 12396 12667 12969 13164 13316 13492 13553 13724 13936 14089 14245 80 241 350 566 738 889 1070 1309 1498 1777 1939 2159 2291 2397 2526 2584 2858 2970 3126 3312 3554 3635 3771 3916 3996 4393 4599 4660 5047 5183 5378 5816 6014 6120 6216 6402 6471 6836 6983 7265 7356 7636 8006 8146 8259 8493 8612 8780 8912 9043 9203 9349 9544 9769 10053 10253 10341 10486 10583 10697 10871 11028 11228 11432 11696 11980 12216 12370 12416 12672 13040 13177 13395 13509 13579 13726 13948 14094 14266 89 257 465 588 752 946 1084 1310 1499 1844 2000 2205 2353 2404 2527 2670 2908 2988 3163 3466 3558 3648 3774 3918 4027 4436 4604 4780 5053 8230 5436 5826 6047 6123 6221 6417 6492 6861 7005 7268 7388 7856 8036 8154 8294 8507 8677 8786 8924 9052 9265 9356 9611 "908 10132 10259 10343 10505 10596 10726 10919 11030 11244 11512 11705 12013 12238 12379 12472 12781 13110 13182 13422 13517 13617 13737 14056 14158 14272 DE ELECTRICITEITSVOORZIENING VAN DE PROVINCIE. De moeilijkheden van de P. E. G. E. M. Ged. Staten van Noord-Holland hebben nu een uitvoerige nota aan de Prov. Staten ge- richt, waarin zij er aan herinneren, dat zij reeds eenige malen mededeeling moesten doen van de moeilijkheden, welke door de N V. P. E G E. M. waren ontstaan tengevolge van de bezwaren, welke de minister van Wa- terstaat meende te moeten kenbaar maken tegen den inbreng in genoemde Vennootschap van de provinciale centrale te IJmuiden. Teneinde omtrent de stroomvoorziening voor de provincie de noodige voorlichting te verkrijgen, heeft de voorzitter van den Raad van Toezicht op de provinciale bedrij- ven reeds eenigen tijd geleden, toen het zich liet aanzien, dat de thans inderdaad gebleken moeilijkheden te dachten waren, in overleg met het ged. lid van genoemden raad aan eene commissie, bestaande uit het lid van den Raad den heer ir. C. Noome, directeur der Prov. Utrechtsche Electr. Mij., en de beide directeuren van het Prov. Electr. bedrijf, de heeren J. van Oldenborgh en F. A. Smit Kleine, verzocht deze vragen onder het oog te zien „of het P.E.N, zonder bezwaar het con tract met de Hoogo-vens, inzake den aankoop van gassen en de levering van electriciteit in- clusief den bouw van eene nieuwe Centrale te IJmuiden zou kunnen aangaan, indien de P E. G. E. M., die omtrent. dat onderwerp met de Hoogovens tot overeenstemming was ge- komen, door liquidate niet in staat zou zijn, dat contract af te sluiten" en „of het wellicht aanbeveling zou verdienen, de electriciteits- behoefte van het P. E. N., bij verbreking van •let verband met de P. E. G. E. M., te doen geschieden door stroomaankoop van Amster dam, Haarlem en Hoogovens, waarbij dus het denkbeeld van eigen stroomopwekking door het P. E. N. en het bezit van eene eigen Centrale zou worden losgelaten." De commissie kwam tot de conclusie, dat in de gegeven omstandigheden het bezit van eene eigen centrale voor de provincie van het grootste belang is en dat het dus geen aanbe- beveling verdient den benoodigden stroom al- leen door aankoop van stroom uit bestaande centralen van anderen, Amsterdam, Haarlem, en de Hoogovens te verkrijgen. Zonder eigen centrale komt men als distributiebedrijf van den omvang, als onze provincie thans bezit, naar het oordeel der commissie in eene te groote afhainkelijkheid van de produceerende bedrijven, waarvan men dan den stroom zou moeten betrekken. De provincie moet de stroomopwekking naar eigen inzicht kunnen regelen en dit kan zij, bij het vervallen der regeling volgens de P. E. G. E. M.-gedachte, alleen door stichting eener eigen centrale. Dit vooropstellende, is de commissie voorts van meening, dat het afsluiten, van een con tract met de Hoogovens, in hoofdzaak over- eenkomstig dat, waaromtrent tusschen de P. E. G. E. M. en de Hoogovens reeds overeen stemming was verkregen, voor de provincie aannemelijk is, zoodat deze dus het aangaan van een zoodanig contract kan bevorderen. De plaats, waar de nieuw te bouwen centrale dientengevolge zal komen te verrijzen, is gun- stig en de voorwaarden der overeenkomst, waarin wellicht in verband met de verander- de omstandigheden in onderling overleg nog enkele wiizigingen zullen kunnen worden ge bracht, zijn voor de provincie te aanvaarden. Met deze opvatting heeft de Raad van Toe zicht op de provinciale bedrijven, in wiens laatste vergadering dit punt een onderwerp van uitvoerige besprekingen heeft uitgemaakt, zich met algemeene stemmen vereenigd. Ook Ged1. Staten zijn in de gegeven omstandig heden van de noodzakelijkheid van het bezit eener eigen centrale voor de provincie over- tuigd en wenschen, gelet op de ontvangen eensluidende adviezen, de afsluiting van eene overeenkomst met de Hoogovens te be vorderen. Van hun bereidverklaring daartoe, voor het geva! de gerezen moeilijkheden de P. E. G. E. M. zullen verhinderen harerzijds die overeenkomst af te sluiten, hebben zij den Raad van commissarissen van genoemde Vennootschap mededeeling gedaan. Ged. Staten voegen aan deze mededeelin gen toe, dat het in hun voornemen ligt, indien met de Hoogovens omtrent de te sluiten over eenkomst volledige overeenstemming zal zijn bereikt, nadere voorstellen te dezer zake te doen. Afwikkeling van het bestaande verband. Wat de P. E. G. E. M. zelve betreft, ligt het in hun voornemen te bevorderen, dat het bestaande verband zoo geleidelijk mogelijk zal worden afgewikkeld, zoodat in de gere- gelde stroomvoorziening geen stoornis komt. De medewerking van B. en W. van Amster dam is daartoe trcuwens reeds toegezegd. Commissarissen hebben aan Ged. Staten medegedeeld aan de directie hunner Vennoot schap te hebben opgedragen den gewijzigden toestand onder de oogen te zien en hun een voorstel tot afwikkeling van het bestaande verband te doen. Daarbij ?ail de directie heb ben te overwegen, of het besluit der gemeente Haarlem zal moeten leiden tot atgeheele liquidatie der Vennootschap, dan wel of in het belang der electriciteitsvoorziening van het geheele gewest Noord-HoTland gezocht moet worden naar het leggen van een ander verband, waarbij de zelfstandigheid der deel nemers meer op den voorgrond treedt. Prov. Tjekenhuis te Bakkum. Verschenen zijn de balans, exploitatiereke- ning en rekening van buitengewone ontvang- sten en uitgaven van het Prov Ziekenhuis Duinenbosch te Bakkum over 1927. De exploitatie-rekening sluit met een totaal bedrag van f 1.304.978.81. De raming was 1.329.250.67. Het meest opvallende bij de baten is het lagere bedrag, ontvangen op art. 4, verpleeg- gelden van gemeente-patienten, enz. Deze vermindering is een gevolg van het besluit der Prov. Staten tot verlaging van den ver- pleegprijs voor deze categorie van verpleeg- den van 940 tot 850 per jaar, welk be sluit met ingang van 1 Januari 1927 in wer king is getreden. Hierdoor zijn de uit dien hoofde te ontvangen verpleeggelden, ondanks de uitbreiding, die het aantal verpleegdagen in 1927 nog onderging, 57.722.62 bij de raming ten achter gebleven. Dank zij de gun- stiger uitkomsten van diverse exploitatie- onderdeelen, waarbij ook vermdd mag wor den, dat enkele baten meer inbrachten dan bij de begrooting was voorzien, behoeft echter de biidrage van de provincie met niet meer dan f 24.103.24 verhoogd te worden om de rekening sluitend te maken. BRAND. Door onbekende oorzaak is het perceel van den heer J. Rein in den Horn te Grootebroek afgebrand, - Gister is bij de paters van Mil Hil, Trappistenklooster St. Paul, te Arcen Klein- vink, met zeer uitgestrekte bezittingen, een felle brand uitgebroken. De stallen en hooi- schuren alsmede hooizolders gingen in vlam- men op, alsmede zeer veel landbouwgereed- schap. De juist binnengebrachte geheele oogst is verbrand. Het vee, ruim zestig Icoeien, tien paarden en honderd varkens, kon nog gered worden. Het klooster ligt in de nabijheid van uit gestrekte bosschen, waarbij tal van hooiber- gen aan de andere zijde van een eigen land- weg. Dit alles is behouden gebleven. NIEUWS UIT NED. INDIt. Aardbeving in Doriangan. Woensdagochtend om tien minuten ovei zes is blijkens een telegram uit Tasikmalaja een flinke aardbeving gevoeld, in de richting Oost-West. MACHINESCHADE AAN HET STOOMSCHIP „CERES". De sleepbooten „Hector" en „Nestor" zijn gister uit IJmuiden naar zee vertrokken ter assistentie van het Nederlandsche stoomschip „Ceres", dat Woensdagnacht uit IJmuiden naar Hamburg vertrok en gister ter hoogte van Texel met machineschade ronddreef. DOODELIJK ONGELUK IN DE AMSTERDAMSCHE HAVEN. Bij het soldeeren van lek geraakte petro- leumvaten in de Petroleumhaven is een 20- jarige lasscher zoodanig door een uiteen- springend vat aan het hoofd getroffen, daf de dood onmiddellijk intrad. Het slachtoffei had bij zijn werkzaamheden de voorschrif- ten voor de veiligheid niet in acht genomen, aldus is uit het pofitieonderzoek gebleken. Het lijk is naar het Binnengasthuis vervoerd. SLAPTE IN HET BEDRIJF. Wegens slapte in't bedrijf zullen met 14 dagen 58 arbeiders bij de N.V. Textielmij. L. van Heek Zn. te Losser worden ontsla- gen, terwijl het tweeploegenstelsel wordt af- geschaft. j'( NAAR DE ZUIDERZEEWERKEN. Een dok van de Amst. Droogdok Mij. Gisternacht is uit de Amsterdamsche haven vertrokken een sectie van een der dokken van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, welke sectie door de sleepboot „Drente" van de firma Wijsmuller te IJmuiden over de Noordzee naar Den Helder wordt gesleept, waar dit dokgedeelte overgenomen zal wor den door eenige sleepbooten van de Maat schappij tot uitvoering van Zuiderzeewerken. Deze sleepbooten zullen het dokgedeelte naar Den Oever op Wieringen brengen. De Am sterdamsche Droogdok-Maatschappij heeft de sectie bestemd voor het dokken van al het drijvend materiaal van de M.U.Z. EEN DOK VAN DE AMSTERDAMSCHE DROOGDOKMAATSCHAPPIJ NAAR DE ZUIDERZEEWERKEN. Gisternacht is uit de haven van Amster dam vertrokken een sectie van een der dokken van de Amsterdamsche Droogdok-Maat- schappij, welke sectie door de sleepboot „Drente" van de firma Wijsmuller te IJmui den naar Den Helder wordt gesleept, alwaar dit dokgedeelte overgenomen zal worden door eenige sleepbooten van de Maatschappij tot uitvoering van Zuiderzeewerken. Deze sleep booten zullen het dokgedeelte naar Den Oe ver op Wierigen brengen. De Amsterdamsche Droogdok-Maafschappij heeft de sectie be stemd voor het dokken van al het drijvend materiaal van de M. U. Z. KORTE BERICHTEN. De Amsterdamsche wethouder van fi- nancien heeft tegenover verfegenwoordigers van verschillende biaden een vtrnietigemd oordeel uitgesproken over het nieuwe wets- ontwerp tot regeling van de financieele ver- houding tusschen het riifc en de gemeenten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 9