IlkMUht (unit
Honderd dertlgste Jairsi*g.
Vrtidag' 5 October.
Van Alkmaar naar Schiphol.
amomen,
fwesten
Voorkomen
BinnenSand
Ko 236
1928
Reveille!
Rrrrt! de wekker loopt af!
Ik slaak de een of andere verwensching en
draai me weerom. Echter, het duurt
siechts enkele oogenblikken en een geklop op
mijn deur wekt met opnieuw.
Opstaan!" wordt er geroepen.
'He? Wat?! Ik kijk eens om me heen en
Tie niets. Alles is nog in donker gehuld. Is
't nou dan al tijd, begint de dag nu al?
Maar dan plots schiet het me te binnen,
daf ik naar Schiphol zou gaan, om het vier-
de postvliegtuig voor Indie een ,,Vliegwel
toe te roepen en het parool is,,Om halt vi]i
op de Paardenmarkt.
Er uit dus! Kleeden, wasschen, toilet ma-
ken en't ergste is geleden. Wei voel ik me
no°- niet zoo heel erg lekker, maar de slaap
is overwonnen. Als ik beneden kom, is de
tafel reeds gedekt en wacht de thee op me.
Gauw even een kopje warme thee naar bin
nen gespoeld, een paar stukjes gegeten en.
jk b"n klaar. Dan mijn overjas aangetrokken
en met de kraag zoo hoog mogelijk omhoog
eehaald stap ik de Paardenmarkt op. Mooi
op tiid! 't Grootste deel van het gezelschap
is reeds aanwezig en de rest komt spoedig.
Even houdt de leider, de organisator van den
tocht appel en dan wordt het sein tot vertrek
^Hef6gezelschap! Zie, daar valt nog't een
en ander bii op te merken.
De heer Hohle toch, vertegenwoordiger
van de K. L. M. zag een kans, om propa
ganda te maken voor het vliegverkeer. Was
er wel een mooier middel te bedenken, dan
om de Indie-vliegtuigen te zien vertrekken?
'Zou men niet vertrouwd raken met de K. L
M. als men zelf zag, hoe kalm en rustig de
piloten hun verre reis aanvaardden als
men de trotsche Fokker zelf zag voortsnel-
len. omhoog rijzen en verdwijnen?
Daarom werden deze tochten georgani-
seerd. De eerste slaagde uitstekend Eeni ge
zelschap van 8 personen ging de H-N.A.D.15
toejuichen en kwam terug met een groo.
portie enthousiasme en met de overtuiging,
daf „vliegen toch je ware is" om vlug en
veilig te reizen!
En de tweede tocht zou nog grooter sue
ces opleveren. Immers, welgesteld waren wc
met zijn vier-en-twintigen, waaronder neger.
dames en alien waren we vol goeden moid'
Namen te noemen van de deelnemers zou on
noodig zijn, ware het niet, dat de voorzitUr
en de secretaris van de Kamer van Koophan-
d-1 te Alkmaar ook door hun aanwezigheid
blijk hadden" gegeven, dat ze in de toekomst
z'en. Want zeer zeker zullen beide heeren ter-
zijnertijd onwillekeurig propaganda maken
voor d° K. L. M. nu ze Schiphol met zijn be
trijvigbrid zelf in voile werking hebben
gczicn.
ken vermeld staan! Deze n\annen hebben
getoond, dat de Nederlandsche moed, durf,
energie en kennis niet tot de geschiedenis be-
hooren, maar nog voortbestaan ten onzen
dage!
Bezichtiging van Schiphol.
De Fokker F VII, de H-N.A.F.D. was ver
trokken En daarmee was het eerste punt van
het programma geeindigd. Echter, we zou-
den nog meer zien en hooren. Het bleek, dat
onze leider een heel program had opgesteld'
Onder leiding van een der beambten der
K. L. Mden heer de Jong, gingen we het
terrein, de hangars en het station bezichti-
gen. Allereerst werd ons het nieuwste ge
toond, dat echter al weer eenigen tijd oud is,
n.l. de verlichting, waarbij het mogelijk Is,
om ook bij nacht en in volslagen duisternis
zonder gevaar te kunnen landen. Daartoe
zijn, behalve de lichttoren, een achttal lam
pen van enorme kaarssterkte, rondom het ter
rein opgesteld en deze geven zoo'n geweldige
lichtsterkte, dat de vlieger zonder de minsre
moeite's nachts kan dalen en opstijgen. Deze
verlichting is een groote stap in de goede
richting: immers, daardoor wordt het
„nachtvliegen" mogelijk gemaakt zoodat het
vliegverkeer straks nog meer intensief wordt.
Is men er dus steeds op uit, om de veilig
heid grooter te maken, door de terreinen te
verbeteren, ook in het station bleek ons, dat
er voor de veiligheid geen kosten en moeite
gespaard worden. Daar hebben we bijv. den
draadloozen inlichtingdienst, die den vlieger
voortdurend op de hoogte houdt van den
weerstoestand in de streek, waar hij zich
bevindt, hem waarschuwt voor mistbanken
en dergelijke, waar men steeds contact kan
hebben met den vlieger. En omgekeerd kan
ook deze mededeelingen doen aan het station.
Zoo bijv. seint de vlieger, die van Amster
dam naar Parijs is vertrokken een minuut of
tien na zijn vertrek, dat hij Rotterdam ge
passeerd is. Dit wordt opgeteekend op een
groot aanwijsbord en iemand dus, die een fa-
milielid naar den Fokker heeft gebracht, af
scheid heeft genomen en even een kopje koffie
heeft genoten in de wachtkamer, ziet, als hij
het bord beziehtigt, dat zijn oom, tante of
wie dan ook, reeds voorbij Rotterdam is!
Mooi,, niet waar? En't geeft zoo'n aardig
inzicht in het werk van den dienst. Het blijkt
dus nog eens te meer, dat bij de K. L. M. het
„safety first"inummer een is.
De hangarsZie, daar hebben we de groo
te en kleine vogels van nabij bewonderd.
Daar hebben we een aardige causerie van
den heer de Jong gehad, die op een onder-
houdende manier ons't een en ander meedeel
de van de inrichting van een vliegtuig, van
de werking.der verschillende handles, van de
van Schiphol vertrekken. We hebben reeds
betoogt, dat onze eigen vliegtuigen met eigen
bemanning den Nederlandschen naam in den
vreemde hoog houden. Daar mogen we
trotsch op zijn. Wij hopen natuurlijk, dat de
tochten geheel mogen slagen en dat het suc-
ces zoo groot moge zijn, dat binnenkort een
dienst op Indie geopend zal kunnen worden.
Dat kan, als elke Nederlander er het zijne toe
bijdraagt.
Alkmaarders en bewoners van omliggende
plaatsen, ook gij kunt er toe bijdragen!
Begint eens met een brief te schrijven aan
een vriend, familielid of zakenman in Indie en
laat dien verzenden met het vijfde vliegtuig!
Het kan nog! Helpt er aan mede, dat Don
derdag een record aantal kilogrammen aan
post kan worden meegenomen! Ge steunt
daarmee een Nederlandsche industrie, een
Nederlandsche onderneming, gevestigd door
Nederlandsch kapitaal en uitgevoerd door
Nederlandsch personeel
448ste STAATSLOTERIJ.
Trekking van Donderdag 4 October.
5de klasse 12de lijst.
Prijzen van 70,
Op reis.
Even over half vijf vertrekken we. Rustig
,igt Alkmaar nog in zoeten droom. Het is
no°- nacht. De maan straalt aan den heme!
en^het belooft een mooie dag te worden.
Zacht glijdt de colonne over den weg, de wa-
gens precies achter elkaar. En met een flin-
<en gang gaat het in de richting Heiloo, om
jver Haarlem en Halfweg Schiphol tijdig
te berr-iken.
Mooi weer! Zeker, maar :t duurt met lang
Als we Heiloo gepasseerd zijn, blijkt er ecu
dikke nvst te hangen en de chauffeurs moe
;en scbtrp kijken, zullen er geen ougelukken
gebmren
Echter, het gaat goed, al worden de af-
standen tusschen de wagens onderling groo
ter. Geen nood echter, want bij de Velserpont
is alles weer bij elkaar en dat blijft zoo tot
Haarlem. Dan echter blijkt de mist zoo dik
zoo ondoordringbaar te zijn, dat uiterst lang-
zaam rijden geboden is. Gelukkig hebben we
tijd, zoodat niemand zich bezorgd hoeft te
maken over een eventueel te laat te komen
We naderen Schiphol. Tegelijkertijd ver
dwijnt de mist, de grootste vijand van auto-
mobilisten, maar ook van de vliegeniers'
Reeds in de verte zien we den lichttoren hel
verlicht voor ons. Dwars door de Haarlem
mermeer, nog een bocht en we zijn er!
De chauffeurs hebben hun plicht gedaan
en ons behouden op de plaats van bestem-
ming gebracht!
Op Schiphol.
Op het terrein heerscht een gezellige druk-
te ondanks het vroege morgenuur. De groote
Fokker staat klaar voor het vertrek. Reeds is
met het proefdraaien begonnen. De kloek
bemanning staat op't punt, om de reis te
aanvaarden.
De tijd nadert. Om kwart voor zeven zal
het vertreksignaal gegeven worden. Vlug
wordt de post ingeladen, een hartelijke speech
van den heer Enthoven, onder-voorzitter
van den raad van bestuur der N. I. K. L. M.
volgt, even een kiek gencmen, nog een kort
afscheid van familieleden, vrienden en het
viertal stapt in. De motoren worden aange
shgen, als razenden snorren de propellers in
het rond endaar gaan zeEerst taxiet
de Fokker naar het andere einde van het
vliegveld, om daarna zijn aanloop te nemen
De motoren zoemen sterker, de snelheid groo
terdan verlaten de wielen den grond!
De vlucht is begonnen. Nog eenmaal vliegt
het toestel over het station Schiphol, luide
wordt de bemanning toegejuicht, en dan ver
dwijnt de vogel in Oostenlijke richting
Het vierde vliegtuig is vertrokken! Nog
lang blijft het levendig op het terrein en in de
wachtkamer. En ieder is er trotsch op, Ne
derlander te zijn. Is niet de Fokker een
v'iegtuig van Nederla. d. cli fabrikaat? Zijn
niet de bestuurders landgenooten? En blijkt
thans weer niet voor de zooveelste keer, dat
het Neerlandsche vliegwezen naast, zoo niet
boven het buitenlandsche staat! Onwillekeu
rig herinneren we ons de 16de en de 17de
eeuw, toen Nederland de zee beheerschte,
toen Nederland zeelieden had, wier namen
nooit in het vergeetboek zullen raken. Thans
is Nederland bezig, de lucht te veroveren en
de Fokkers van de 20ste eeuw met hun schare
piloten zullen mettertijd in de geschiedboe-
hoogte- en richtingsroeren, enz. enz. Daar
zagen we, hoe geriefelijk de reizigers in de
cabine kunnen zitten, waar de bagage gebor
gen wordt, waar de bestuurders hun plaats
hebben. En daar werd ons aangetoond, dat
de K. L. M. steeds meer menschen en goe
deren vervoert, dat bloembollen en aardbeien
bijv. worden weggevoerd en de nieuwste Pa-
rijsche modes worden meegenomen op den
terugreis! En ten slotte, daar kregen we
even een indruk, welke vooruitzichten het
luchtverkeer biedt, hoe producten, vroeger
met een zeer begrensd afzetgebied, thans op
markten worden aangevoerd. waar men
vroeger niet aan gedacht had! Dat is het
commercieele voordee! van het vliegwezen!
Een tocht je boven Amsterdam.
De clou van den dag zou worden: een
tochtje met een der K. L M.-vliegtuigen! De
animo bleek groot te zijn, zoo groot zelfs,
dat een drietal vluchten noodig was, om alien
voor een oogenblik in hoogere sfeeren te
brengen. En nog grooter werd het enthou
siasme, toen bleek, dat Geyssendbrffer -onze
piloot zou zijn. Toen dacht men niet meer
aan gevaar, toen wist men, dat men veilig
zou landen. Met den grooten Geyssendorffer
in de cock-pit moest het immers wel goed1
gaan!
En bovendienwas het niet streelend, later
te kunnen zeggen, dat „we met hem gevlogen
hadden?!"
En zoo kliefden we de lucht door, zweef-
den boven Amsterdam, kregen prachtige in-
drukken van onze aarde. Genoten hebben we
op dezen tocht, genoten, niet om de sensa-
tie, maar wel om het mooie, het vliegen zelf.
De tocht beschrijven is niet noodig. Dat
deden we reeds veertien dagen geleden, toen
we denzelfden tocht meemaakten. Siechts kun
nen we mededeelen, dat de bekende papier en
zakken dienst mochten doen, om ze als een
herinnering mee naar huis te nemen. Nie
mand van de deelnemers, dames noch heeren,
had ook maar de minste last gehad van
luchtziekte.
Men zat rustig op zijn stoel, keek door
het raam en genoot! En als men naar den
piloot keek, die zoo rustig in zijn stoel zat,
zoo kalm de handles hanteerde, als ware hij
thuis, dan moest zelfs de zenuwachtigste
vergeten, dat hij angst gehad had, dan kreeg
iedereen de overtuiging, dat vliegen „abso-
luut niet gevaarlijk" was. En de chauffeurs
moesten bekennen, dat ze zich thans veel
rustiger, veel veiliger gevoelden, dan in hun
eigen auto's, op den beganen weg!
69
597
624
859
959
986
1573
1600
1638
1924
1988
2069
2252
2311
2315
2718
2737
2783
3060
3250
3285
3769
3781
3792
3927
4107
4143
4389
4611
4834
4940
4961
4968
5277
5424
5545
5672
5675
5771
6152
6233
6496
6542
6625
6798
7343
7362
7434
7809
7870
7909
8349
8412
8450
8745
8885
8931
9086
9126
9175
9661
9680
9719
9979
10077
10107
10557
10607
10612
10839
10899
11243
11545
11583
11777
12074
12159
12186
12374
12613
13020
13148
13185
13210
13593
13664
13711
14027
14073
14157
14486
14640
14656
15246
15299
15356
15498
15779
15790
16597
16628
16675
16837
16858
16902
17223
17250
17319
17377
17744
1749
17965
18061
18179
18590
18653
18813
19171
19344
19362
19751
20005
20019
20536
20787
20824
20965
665
1132
1662
2124
2515
2946
3372
3793
4199
4851
5095
5572
5784
6514
7040
7534
7932
8468
8949
9278
9728
10254
10699
11251
11807
12260
13034
13238
13736
14197
14860
15361
15821
16687
16987
17356
17761
18236
18859
1942 5
20111
20873
N i e t en.
681
1276
1678
2157
2520
2958
3479
3810
4286
4870
5104
5574
5819
6532
7130
7735
8278
8644
9009
9324
9737
10435
10711
11340
11863
12327
13107
13290
13761
14279
14937
15397
15906
16754
17076
17357
17845
17447
18938
19571
20228
20900
839
1380
1702
2244
2577
3038
3647
3901
4374
4937
5252
5592
5884
6534
7263
7792
8313
8665
9085
9635
9752
10471
10828
11396
11915
12341
13122
14380
13919
14470
15199
15401
16112
16763
17144
17366
17879
18548
19007
19591
20264
20905
14277
14285
14304
14381
14398
14455
14465
14466
14478
14482
14558
14569
14587
14588
14594
14652
14690
14707
14721
14731
14756
14767
14818
14849
14900
14945
14968
15039
15100
15113
15117
15121
15148
15180
15193
15206
15230
15262
15282
15339
15348
15381
15389
15406
15427
15448
15491
15586
15619
15640
15645
15677
15682
15722
15737
15792
15818
15824
15875
15882
15886
15890
15892
15914
15925
15946
15961
15977
16001
16039
16051
16079
16095
16140
16146
16148
16185
16276
16291
16292
16298
16443
16481
16520
16524
16531
16570
16590
16611
16653
16732
16750
16783
16802
16829
16853
16882
16889
16890
16891
16905
16963
16965
16971
17019
17030
17081
17179
17279
17281
17288
17325
17371
17380
17385
17386
17392
17454
17465
17470
17477
17506
17527
17667
17757
17772
17832
17839
17871
17900
17926
17987
18023
18033
18040
18051
18062
18204
18354
18424
18445
18456
18484
18502
18522
18539
18563
18570
18593
18627
18679
18722
18725
18728
18742
18776
18788
18826
18892
18903
18917
18932
18941
18944
18996
19029
19116
19129
19141
19170
19175
19178
19231
19240
19250
19295
19313
19393
19426
19444
19447
19547
19603
19684
19703
19723
19737
19747
19750
19777
19791
19797
19863
19877
19913
19929
19941
20006
20016
20061
20131
20140
20142
20170
20219
20240
20302
20311
20328
20342
20362
20443
20522
20580
20^22
20631
20701
20725
20751
20763
20818
20906
20923
20970
20987
5de
klasse, llde lijst: No.
1922 moet zijn
1932;
No. 20377 moet zijn 20379; No; 11789
moet zijn met 70.
Hier zouden we gevoegelijk kunnen ein-
digen, ware het niet, dat we nog een enkel
woord van dank willen uitspreken, in de
eerste plaats aan den leider van den tocht,
den heer Hohle, die op een goed geslaagde
tour kan terugzien, en in de tweede plaats
aan de heeren de Jong en Tax, beambten
van de K. L. M., die zoo welwillend waren,
ons een drietal uren aangenaam bezig te
houden en die ons uitvoerig het geheele be-
drijf van Schiphol hebben uitgelegd. En. last
not least, een woord van dank aan den trou-
wen piloot Geyssendorffer, die ons veilig bo
ven Amsterdam heeft rondgeleid!
Zij alien hebben er zeker toe bijgedra-
gen, dat ook in Alkmaar de belangstelling
voor de K. L. M. is toegenomen, hetgeen
zeker blijken zal, als eenmaal de vliegieesten
in Alkmaar georganiseerd worden! Nog is
het zoo ver niet, maar er wordt hard aan
gewerkt. Hopen we, dat binnen afzienbaren
tijd ook de Alkmaarders in eigen „home"
kunnen vliegen! Er is animo genoeg. De
K. L. M. wil wel vliegen. Maar het terrein is
er nog niet!
Tenslotte nog een kleine opmerking.
Donderdag a.s. gaat het laatste viiegtuig
10
105
267
467
617
762
976
1090
1356
1538
1883
2044
2217
2366
2405
2532
2719
2911
3043
3218
3505
3563
3658
3788
3932
4094
4445
4607
4828
5063
5339
5677
5867
6078
6147
6301
6419
6493
6886
7073
7274
7405
7928
8055
8157
8316
8521
8694
8798
8947
9090
9281
9360
9618
9938
10153
10261
10394
10529
10611
10728
10959
11036
11252
11558
11779
12059
12240
12388
12529
12782
13125
13200
13444
13525
13622
13769
14079
14173
14
106
280
493
645
802
1019
1115
1454
1578
1884
2066
2219
2374
2410
2536
2755
2930
3075
3233
3506
3568
3660
3789
3950
4122
4467
4619
4850
5084
5341
5678
5912
6086
6163
6318
6432
6586
6888
7102
7300
7439
7987
8099
8201
8321
8562
8695
8840
9022
9147
9302
9388
9621
10004
10183
10287
10395
10541
10641
10750
10974
11118
11294
11566
11869
12099
12245
12391
12537
12846
13135
13213
13463
13535
13629
13783
14084
14217
34
139
318
506
714
823
1028
1158
1486
1611
1887
2071
2224
2385
2501
2560
2757
2944
3105
3240
3509
3577
3674
3819
3961
4295
4471
4647
4995
5173
5342
5714
5937
6112
6175
6326
6450
6688
6924
7112
7301
7441
8003
8109
8214
8355
8571
8756
8901
9036
9160
9326
9431
9645
10013
10219
10310
10402
10560
10661
10776
10991
11130
11296
11610
11898
12177
12268
12395
12658
12878
13160
13235
13475
13540
13671
13889
14088
14223
59
236
347
559
726
825
1059
1203
1496
1641
1933
2085
2230
2393
2521
2565
2760
2957
3121
3276
3529
3626
3716
3911
3976
4303
4582
6557
5036
5179
5347
5724
6004
6117
6186
6352
6469
6830
6958
7178
7347
7622
8005
8115
8229
8469
8583
8778
8903
9037
9177
9339
9515
9727
10017
10230
10337
10457
10580
10696
10820
11010
11165
11336
11680
11941
12203
12320
12396
12667
12969
13164
13316
13492
13553
13724
13936
14089
14245
80
241
350
566
738
889
1070
1309
1498
1777
1939
2159
2291
2397
2526
2584
2858
2970
3126
3312
3554
3635
3771
3916
3996
4393
4599
4660
5047
5183
5378
5816
6014
6120
6216
6402
6471
6836
6983
7265
7356
7636
8006
8146
8259
8493
8612
8780
8912
9043
9203
9349
9544
9769
10053
10253
10341
10486
10583
10697
10871
11028
11228
11432
11696
11980
12216
12370
12416
12672
13040
13177
13395
13509
13579
13726
13948
14094
14266
89
257
465
588
752
946
1084
1310
1499
1844
2000
2205
2353
2404
2527
2670
2908
2988
3163
3466
3558
3648
3774
3918
4027
4436
4604
4780
5053
8230
5436
5826
6047
6123
6221
6417
6492
6861
7005
7268
7388
7856
8036
8154
8294
8507
8677
8786
8924
9052
9265
9356
9611
"908
10132
10259
10343
10505
10596
10726
10919
11030
11244
11512
11705
12013
12238
12379
12472
12781
13110
13182
13422
13517
13617
13737
14056
14158
14272
DE ELECTRICITEITSVOORZIENING
VAN DE PROVINCIE.
De moeilijkheden van de P. E. G. E. M.
Ged. Staten van Noord-Holland hebben nu
een uitvoerige nota aan de Prov. Staten ge-
richt, waarin zij er aan herinneren, dat zij
reeds eenige malen mededeeling moesten doen
van de moeilijkheden, welke door de N V.
P. E G E. M. waren ontstaan tengevolge
van de bezwaren, welke de minister van Wa-
terstaat meende te moeten kenbaar maken
tegen den inbreng in genoemde Vennootschap
van de provinciale centrale te IJmuiden.
Teneinde omtrent de stroomvoorziening
voor de provincie de noodige voorlichting
te verkrijgen, heeft de voorzitter van den
Raad van Toezicht op de provinciale bedrij-
ven reeds eenigen tijd geleden, toen het zich
liet aanzien, dat de thans inderdaad gebleken
moeilijkheden te dachten waren, in overleg
met het ged. lid van genoemden raad aan
eene commissie, bestaande uit het lid van den
Raad den heer ir. C. Noome, directeur der
Prov. Utrechtsche Electr. Mij., en de beide
directeuren van het Prov. Electr. bedrijf, de
heeren J. van Oldenborgh en F. A. Smit
Kleine, verzocht deze vragen onder het oog te
zien „of het P.E.N, zonder bezwaar het con
tract met de Hoogo-vens, inzake den aankoop
van gassen en de levering van electriciteit in-
clusief den bouw van eene nieuwe Centrale te
IJmuiden zou kunnen aangaan, indien de P
E. G. E. M., die omtrent. dat onderwerp met
de Hoogovens tot overeenstemming was ge-
komen, door liquidate niet in staat zou zijn,
dat contract af te sluiten" en „of het wellicht
aanbeveling zou verdienen, de electriciteits-
behoefte van het P. E. N., bij verbreking van
•let verband met de P. E. G. E. M., te doen
geschieden door stroomaankoop van Amster
dam, Haarlem en Hoogovens, waarbij dus
het denkbeeld van eigen stroomopwekking
door het P. E. N. en het bezit van eene eigen
Centrale zou worden losgelaten."
De commissie kwam tot de conclusie, dat
in de gegeven omstandigheden het bezit van
eene eigen centrale voor de provincie van het
grootste belang is en dat het dus geen aanbe-
beveling verdient den benoodigden stroom al-
leen door aankoop van stroom uit bestaande
centralen van anderen, Amsterdam, Haarlem,
en de Hoogovens te verkrijgen. Zonder eigen
centrale komt men als distributiebedrijf van
den omvang, als onze provincie thans bezit,
naar het oordeel der commissie in eene te
groote afhainkelijkheid van de produceerende
bedrijven, waarvan men dan den stroom zou
moeten betrekken. De provincie moet de
stroomopwekking naar eigen inzicht kunnen
regelen en dit kan zij, bij het vervallen der
regeling volgens de P. E. G. E. M.-gedachte,
alleen door stichting eener eigen centrale.
Dit vooropstellende, is de commissie voorts
van meening, dat het afsluiten, van een con
tract met de Hoogovens, in hoofdzaak over-
eenkomstig dat, waaromtrent tusschen de P.
E. G. E. M. en de Hoogovens reeds overeen
stemming was verkregen, voor de provincie
aannemelijk is, zoodat deze dus het aangaan
van een zoodanig contract kan bevorderen.
De plaats, waar de nieuw te bouwen centrale
dientengevolge zal komen te verrijzen, is gun-
stig en de voorwaarden der overeenkomst,
waarin wellicht in verband met de verander-
de omstandigheden in onderling overleg nog
enkele wiizigingen zullen kunnen worden ge
bracht, zijn voor de provincie te aanvaarden.
Met deze opvatting heeft de Raad van Toe
zicht op de provinciale bedrijven, in wiens
laatste vergadering dit punt een onderwerp
van uitvoerige besprekingen heeft uitgemaakt,
zich met algemeene stemmen vereenigd. Ook
Ged1. Staten zijn in de gegeven omstandig
heden van de noodzakelijkheid van het bezit
eener eigen centrale voor de provincie over-
tuigd en wenschen, gelet op de ontvangen
eensluidende adviezen, de afsluiting van
eene overeenkomst met de Hoogovens te be
vorderen. Van hun bereidverklaring daartoe,
voor het geva! de gerezen moeilijkheden de
P. E. G. E. M. zullen verhinderen harerzijds
die overeenkomst af te sluiten, hebben zij den
Raad van commissarissen van genoemde
Vennootschap mededeeling gedaan.
Ged. Staten voegen aan deze mededeelin
gen toe, dat het in hun voornemen ligt, indien
met de Hoogovens omtrent de te sluiten over
eenkomst volledige overeenstemming zal zijn
bereikt, nadere voorstellen te dezer zake te
doen.
Afwikkeling van het bestaande
verband.
Wat de P. E. G. E. M. zelve betreft, ligt
het in hun voornemen te bevorderen, dat het
bestaande verband zoo geleidelijk mogelijk
zal worden afgewikkeld, zoodat in de gere-
gelde stroomvoorziening geen stoornis komt.
De medewerking van B. en W. van Amster
dam is daartoe trcuwens reeds toegezegd.
Commissarissen hebben aan Ged. Staten
medegedeeld aan de directie hunner Vennoot
schap te hebben opgedragen den gewijzigden
toestand onder de oogen te zien en hun een
voorstel tot afwikkeling van het bestaande
verband te doen. Daarbij ?ail de directie heb
ben te overwegen, of het besluit der gemeente
Haarlem zal moeten leiden tot atgeheele
liquidatie der Vennootschap, dan wel of in
het belang der electriciteitsvoorziening van
het geheele gewest Noord-HoTland gezocht
moet worden naar het leggen van een ander
verband, waarbij de zelfstandigheid der deel
nemers meer op den voorgrond treedt.
Prov. Tjekenhuis te Bakkum.
Verschenen zijn de balans, exploitatiereke-
ning en rekening van buitengewone ontvang-
sten en uitgaven van het Prov Ziekenhuis
Duinenbosch te Bakkum over 1927.
De exploitatie-rekening sluit met een totaal
bedrag van f 1.304.978.81. De raming was
1.329.250.67.
Het meest opvallende bij de baten is het
lagere bedrag, ontvangen op art. 4, verpleeg-
gelden van gemeente-patienten, enz. Deze
vermindering is een gevolg van het besluit
der Prov. Staten tot verlaging van den ver-
pleegprijs voor deze categorie van verpleeg-
den van 940 tot 850 per jaar, welk be
sluit met ingang van 1 Januari 1927 in wer
king is getreden. Hierdoor zijn de uit dien
hoofde te ontvangen verpleeggelden, ondanks
de uitbreiding, die het aantal verpleegdagen
in 1927 nog onderging, 57.722.62 bij de
raming ten achter gebleven. Dank zij de gun-
stiger uitkomsten van diverse exploitatie-
onderdeelen, waarbij ook vermdd mag wor
den, dat enkele baten meer inbrachten dan bij
de begrooting was voorzien, behoeft echter de
biidrage van de provincie met niet meer
dan f 24.103.24 verhoogd te worden om de
rekening sluitend te maken.
BRAND.
Door onbekende oorzaak is het perceel van
den heer J. Rein in den Horn te Grootebroek
afgebrand,
- Gister is bij de paters van Mil Hil,
Trappistenklooster St. Paul, te Arcen Klein-
vink, met zeer uitgestrekte bezittingen, een
felle brand uitgebroken. De stallen en hooi-
schuren alsmede hooizolders gingen in vlam-
men op, alsmede zeer veel landbouwgereed-
schap. De juist binnengebrachte geheele
oogst is verbrand. Het vee, ruim zestig Icoeien,
tien paarden en honderd varkens, kon nog
gered worden.
Het klooster ligt in de nabijheid van uit
gestrekte bosschen, waarbij tal van hooiber-
gen aan de andere zijde van een eigen land-
weg. Dit alles is behouden gebleven.
NIEUWS UIT NED. INDIt.
Aardbeving in Doriangan.
Woensdagochtend om tien minuten ovei
zes is blijkens een telegram uit Tasikmalaja
een flinke aardbeving gevoeld, in de richting
Oost-West.
MACHINESCHADE AAN HET
STOOMSCHIP „CERES".
De sleepbooten „Hector" en „Nestor" zijn
gister uit IJmuiden naar zee vertrokken ter
assistentie van het Nederlandsche stoomschip
„Ceres", dat Woensdagnacht uit IJmuiden
naar Hamburg vertrok en gister ter hoogte
van Texel met machineschade ronddreef.
DOODELIJK ONGELUK IN DE
AMSTERDAMSCHE HAVEN.
Bij het soldeeren van lek geraakte petro-
leumvaten in de Petroleumhaven is een 20-
jarige lasscher zoodanig door een uiteen-
springend vat aan het hoofd getroffen, daf
de dood onmiddellijk intrad. Het slachtoffei
had bij zijn werkzaamheden de voorschrif-
ten voor de veiligheid niet in acht genomen,
aldus is uit het pofitieonderzoek gebleken.
Het lijk is naar het Binnengasthuis vervoerd.
SLAPTE IN HET BEDRIJF.
Wegens slapte in't bedrijf zullen met 14
dagen 58 arbeiders bij de N.V. Textielmij.
L. van Heek Zn. te Losser worden ontsla-
gen, terwijl het tweeploegenstelsel wordt af-
geschaft. j'(
NAAR DE ZUIDERZEEWERKEN.
Een dok van de Amst. Droogdok Mij.
Gisternacht is uit de Amsterdamsche haven
vertrokken een sectie van een der dokken van
de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij,
welke sectie door de sleepboot „Drente" van
de firma Wijsmuller te IJmuiden over de
Noordzee naar Den Helder wordt gesleept,
waar dit dokgedeelte overgenomen zal wor
den door eenige sleepbooten van de Maat
schappij tot uitvoering van Zuiderzeewerken.
Deze sleepbooten zullen het dokgedeelte naar
Den Oever op Wieringen brengen. De Am
sterdamsche Droogdok-Maatschappij heeft
de sectie bestemd voor het dokken van al het
drijvend materiaal van de M.U.Z.
EEN DOK VAN DE AMSTERDAMSCHE
DROOGDOKMAATSCHAPPIJ NAAR
DE ZUIDERZEEWERKEN.
Gisternacht is uit de haven van Amster
dam vertrokken een sectie van een der dokken
van de Amsterdamsche Droogdok-Maat-
schappij, welke sectie door de sleepboot
„Drente" van de firma Wijsmuller te IJmui
den naar Den Helder wordt gesleept, alwaar
dit dokgedeelte overgenomen zal worden door
eenige sleepbooten van de Maatschappij tot
uitvoering van Zuiderzeewerken. Deze sleep
booten zullen het dokgedeelte naar Den Oe
ver op Wierigen brengen. De Amsterdamsche
Droogdok-Maafschappij heeft de sectie be
stemd voor het dokken van al het drijvend
materiaal van de M. U. Z.
KORTE BERICHTEN.
De Amsterdamsche wethouder van fi-
nancien heeft tegenover verfegenwoordigers
van verschillende biaden een vtrnietigemd
oordeel uitgesproken over het nieuwe wets-
ontwerp tot regeling van de financieele ver-
houding tusschen het riifc en de gemeenten.