DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Garage A. Dam&Co. DE 111 UTltfMJHT Garage MC. MET - Alkmaar. UIT TOOMAAD CIIKiVR Ml FIAT en NASH Aulomobielen. EENIG AGENT VAN DE BEROEMDE DageRijksch overzichf. No. Dit nummer bestapi uit 4 blades. Honderddertigsve Jaargang 1928 rcrx A DeZe Courant wordt ELKEN AVOND, belialve Zon- en Feesfdagen, uitgegeven. Abonneraenlsprijs bij vooruitbetaling per 3 maanden voor Alkmaar /2.—franco door bet geheele Rijb /2.50. Afzonderlijke en bev/ijsmimmers 5 cents. PRIJS DER OEWONE ADVERTENTlEN: Per regel /0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsrulmfe. Brieven franco aan de N. V. Bock- en Handelsdrukkerij vjb HERMs, COSTER ZOON. Voordam C9. Alkmaar en hef nieaiwe beBastiniomf^erp. Wie over belasting schrijft, heeft altijd een Dlrecteur: G. H. KRAK. Telef.nr. Adminlstratle 3. Telefoonnr. Redactie 33. HooJdredacteur; Tj. N. ADEMA. Postgiro 37060. 13 OCTOBEH den druk der verplichte uitgaven en ander- zijds met de draagkracht der ingezetenen. Voor dit fonds wordt, een gemeentefonds belasting geheveo, die een unificatie in gema- tigden vorm van de gemeentelijke inkomsten dankbaar onderwerp en kan er van overtuigd belasting bedoelt te zijn. zijn een belangstellenden lezerskring te vin- - ^Menschen die voor alle mogeiijke ethische-, ffodsdienstige, paedagogische- en zelfs poli- tieke beschouwingen volslagen Oost-Indisch doof blijven, geven plotseling teekenen van leven en zelfs van belangstelling zoodra er over belastingen wordt gesproken, wanneer het althans belastingen betreft, waaraan zij zelf ook moeten bijdragen. Zoo gaat het overal en Alkmaar maakt na- tuurlijk geen uitzondering. Wanneer wij op deze plaats schrijven, dat het verkeer niet goed geregeld is, dat de we- een slecht zijn of de plantsoenen met goed onderhouden worden we noemen nu maar eens wat dan neemt het gros der couran- tenlezers daarvan ongetwijfeld met belang stelling kennis. De een vindt ook, dat het zoo is en een an der vindt, dat het niet zoo is o.f dat het niet zoo erg is, maar het eenige bewijs, dat men er op reageert is hoogstens een ingezonden stuk of een schriftelijke vraag aan den voor- zitter van onzen gemeenteraad. Belasting is veel dankbaarder onder werp. Als wij schrijven, dat de belasting te hoog is en dat in het bijzonder de Alkmaarscbe be- De gemeentelijke inkomstenbelasting en de forensenbelasting zullen dan verdwijnen, maar aan de gemeenten wordt afgestaan de hoofdsom der grondbelasting, naar keuze op de gebouwde of de ongebouwde eigendom men. Bovendien mag elke gemeente een ver teringsbelasting heffen, waartegenover de Rijks personeele belasting zal afgeschaft wor den. De gemeenten mogen opcenten op deze ge meentefondsbelasting heffen, maar niet hoa- ger dan in de gemeente nu reeds op de ge bouwde eigendommen wordt geheven en wat boven de 30 opcenten niet meer mag bedragen dan de helft der opcenten, welke de gemeente op de vermogensbelasting heft. De wet van 1027, inzake de uitkeeringen aan de gemeenten, wordt ingetrokken en het ontwerp van de staatscommissie 1921, tot steun aan noodlijdende gemeenten, met eeni ge wijziging overgenomen. Het is de bedoeling van de ministers, dat het ontwerp in 1931 in werking zal treden. Een revolutie op belastinggebied dus. Ert al is een wetsontwerp nog geen wet. toch ziet het er wel naar uit, dat een ontwerp als dit een groote kans heeft in het Staatsblad te komen. Want iedereen heeft tot dusver de onbillijk- lastino- te hoog is, dan is er geen enkele lezer, heid g-evoeld, dat men in de eene gemeente vindt dat het niet zoo is, of dat het niet zooveel goedkooper kan wonen dan in de andere. Wie b.v. in Wassenaar woont, betaalt van 1600 inkomen nog geen 8 aan gemeente lijke inkomstenbelasting, maar in Den Haag betaalt men voor hetzelfde inkomen ruim 26, in Eminen bijna 77, in Sittard ruim 100. Niet iedereen is door zijn werkkring of door andere omstandigheden in staat om de ingezonden verzuchtingen ontvangen, maar I goedkoopste gemeente als woonplaats uit te bovendien de mededeeling, dat de meest voort- zoeken en het gevolg is, dat de financieele varende burgers een commissie samengesteld lasten over Nederlanders met hetzelfde inko hebben. Dit is een soort burgerwacht tegen men zeer ongelijk verdeeld zijn en-datvelen het belastingevaar, welker adressen in den Raad met bijzonderen eerbied worden ont vangen en op een zeer serieuze behandeling kunnen rekenen. z°° erg is. Dan is men het er roerend over eens, dat de belasting inderdaad veel te zwaar is en dat het nog veel erger is dan wij er over heb ben geschreven. Dan is er algemeene belangstelling en dan wordt er zoo sterk op onze beschouwingen ge- reageerd, dat wij1 niet alleen een stroom van Helaas hebben wij de laatste jaren maar al ie vaak moeten constateeren, dat men met onze gemeentelijke inkomstenbelasting op den verkeerden weg was. Er is een tijd geweest, dat de wethouder van Financien omringd was door velerlei reservepotjes, dat hij er plezier in had allerlei spaarvarkentjes op te fokken tot het weldoor voede beeslen waren geworden en ieder de overtuiging had, dat wanneer eens de magere jaren zouden aanbreken, Alkmaar toch nog geruimen tijd op een welvoorziene provisie- kast zou kunnen rekenen. Maar helaas, maar al te velen waren be- geerig zoo nu en dan een van die vette beest- jes te slachten. Het een na het ander wevd in de gemeentelijke geldmachine gestopt en tot gouden of zilveren worst vermalen en weldra was de financieele veestapel van onzen wet houder van Financien zoo geslonken, dat het niet meer de moeite waard was er notitie van ie nemen. De Raad bepaalde, dat ieder dienstjaar voortaan met eigen middelen sluitend moest worden gemaakt, de reservepotjes verdwenen er kwamen geen voordeelige saldi meer van vroegere dienstjaren, de begrootingen waren moeilijk sluitend te krijgen, de bedrijven moes- ten steeds grootere offers brengen en de ge meentelijke inkomstenbelasting is de laatste jaren in onrustbarende mate gestegen. Daar komt als een zonnestraaltje uit den loodgrij-zen hemel een mededeeling in de troonrede van 1927, dat een wetsontwerp in voorbereiding is tot regeling van de finan cieele verhouding tusschen Rijk en Gemeen te. Hetzelfde wordt nog eens in de troonred' van 1928 herhaald met de bijvoeging, dat het flu heusch op komst is en weinige dagen later verschijnt er een wetsontwerp met een uitvoe- rige Memorie van Toelichting waarin niet alleen de financieele verhouding tusscher Rijk en Gemeente wordt geregeld, maar waar in tevens mededeeling wordt gedaan, dat dc ministers van Financien en Binnenlandscb Zaken zich voorstellen, de belastingheffing der gemeenten in geheel andere banen te leiden. de dupe worsen van een exhorbitant hooge gemeentelijke inkomstenbelasting, die nog niet eens het gevoig behoeft te zijn van een onverstandigen of spilzieken Raad, maar in zeer vele gevallen het gevolg is van allerlei kostbare uitgaven, waartoe de gemeente, het- zij op Rijksvoorschrift, hetzij voor allerlei noodzakelijke insteilingen, verplicht is. Dus heeft de minister van Financien ge- z-egd: alle bela-stingbetalers zijn mij even lief zoolang ze maar betaken en ik zal een regeling treffen, waardoor zij alien tezamen betalen wat voor alle Nederlandsche gemeen ten tezamen noodig is en we zullen dat zoo biliijk mogelijk, naar gebleken behoefte, over de gemeenten verdeelen. In plaatsen waar men op het oogenblik bijzonder weinig be taalt, zal men dan wat meer moeten opbren gen, maar in gemeenten waar de belasting- druk buitengewoon hoog is, zal men voortaan heel wat minder hebben te betalen. De opbrengst der gemeentefondsbelasting Wordt op 80 millioen geschat. Het Rijk staat bovendien de hoofdsom der grondbelasting ten bedrage van 15 a 16 mil lioen af en doet tevens afstand van de perso n-eele belasting, geraamd op 22'A millioen, tezamen dus 38 millioen. Hiertegenover staat de intrekking van d uitkeering volgens de wet van 1897, dit is 20 millioen, dus heeft het Rijk van de nieuw voorgesteld-e regeling een nadeel van 18 mi1 lioen. We kunnen dit hier verder buiten beschou wing laten, maar willen er nog even de aan dacht op vestigen, dat de forensenbelasting wordt afgeschaft wanneer het ontwerp al thans wet wordt omdat men het in deze dagen van vlug en goedkoop reizen niemand kwa-lij'k kan nemen, dat hij gaat wonen waar hem dit het meest wenschelijk voorkomt. De tijd is voorbij, dat dit als een soort be iastingvlucht kon beschouwd worden en waar bovendien voortaan alle Nederlanders voor alle Nederlandsche gemeenten tezamen naar dezelfde heffing zullen betalen en al die ge meenten daarvan naar gebleken behoefte haar deel zullen krijgen, is het duid'elijk, dat het er volstrekt niet meer toe doet waar men woont en ook, dat een gemeentelijke forensen belasting tot een onbillijke, dubbele heffing zou leiden. bedenken, dat onze wethouder van Financien de luchtkolom boven de trottoirs als gemeen- telijk eigendom beschouwt en voor de daarin uitstekende voorwerpen precariorechten wil heffen tusschen twee haakjes, waar is dat voorstel toch gebleven? dan zijn er hier nog heel wat verrassingen te wachten. Het is wonderlijk hoe vindingrijk sommige financieele specialiteiten zijn als er naar be- lastbare objecten gezocht wordt. Maar in het algemeen kan men aannemen, dat deze gemeentelijke verteringsbelasting niet zwaarder zal drukken dan tot nu toe de Rijks personeele belasting gedaan heeft. Dan blijven er nog de opcenten uit de Ge meentefondsbelasting, die ten hoogste 80 kunnen bedragen (maximum 30 in verband met de reeds bestaande opcenten voor de be lasting op de gebouwde eigendommen plus maximum 50 als de opcenten op de vermo gensbelasting 100 bedragen). Alkmaar heft 70 opcenten op deze_belas ting, Amsterdam heft in het geheel niet en zoo is dit in vele gemeenten geheel verschrl- len-d. Had- men overal geweten wat er op komst was, dan zouden zeker alle gemeenten zich gehaast hebben het maximum aantal opcen ten te heffen. Wij veronderstellen, dat dit thans niet meer veranderd kan worden, want de minister is bij al zijn berekeningen natuurlijk van reeds afgesloten dienstjaren uitgegaan. In alien gevalle staat wel vast, dat er een revolutie inzake gemeentelijke belastinghef- fing op komst is en we zullen ons nu maar niet in de vraag verdiepen of de gemeentelijke autonomic daardoor al dan niet in het ge- drang zal komen. Waar het op neerkomt is dit, dat men in zoogenaamd goedkoope gemeenten voortaan heel wat meer en in sommige dure gemeenten heel wat minder za'l- moeten opbrengen en on- willekeurig vraagt men zich dan af of de Alkmaarders van de nieuwe regeling al dan niet zullen profiteer en. Is Alkmaar tot dusver een dure of een goedkoope gemeente geweest? Raadpleegt men een reclameboek, een gids of een V. V. V. boekje „Alkmaar als woon- stad", dan houdt men zijn hart vast, want dan blijkt, dat Alkmaar voor alien, die zich hier willen vestigen als een paradijs afge- schilderd wordt, waar belastingen eigenlijk niet de moeite waard zijn om er over te spreken. Maar de insider heeft met stijgende be- zorgdheid gezien hoe het eene spaarvarkentje na het andere het leven heeft moeten laten en hij bedenkt met een zekere voldoening wie had het ooit kunnen denken, dat wij ons daarover eens zouden verheugen! dat de gemeentelasten de laatste jaren voortdurend groot-er zijn geworden. Bovendien staat Alkmaar, wat betreft ar- menzorg, politie, onderwijs, enz. voor groote uitgaven. Het komt zelfs in de bovenste helft voor van de gemeenten met de grootste finan- cieele verplichtingen en dus bestaat er alle hoop, dat bij de verdeeling van de 80 millioen van het Rijk, Alkmaar een behoorlijke portie zal krijgen en vcoral daarvan zal het afhan gen of de gemeente daarnaast nog veel of weinig aan opcenten en verteringsbelasting zal moeten heffen. De opcenten zullen in de meeste gemeenten wel den sluitpost der benoudigde inkomsten vorm en. Over de strekking van dat wetsontwerp Kunnen wij kort zijn, daar wij het in het be flog een uitvoerige toelichting van De Geer hebben opgenomen. Het komt in hoofdzaak hierop neer, dat er gemeentefonds wordt ingesteld, waaruit jaarlijks aan de gemeenten uitkeeringen zul len worden gedaan volgens een formule, j waarin eenerzijds rekening is geliouden met Ook de verteringsbelasting mogen wij niet onopgemerkt voorbijgaan. Zij1 komt in de plaats van de thans be- staande personeele belasting en zal dus in gin dezer maand reeds pubiiceerden en later I den regel niet hooger zijn. Wellicht nemen minister de gemeenten de thans reeds belaste „luxe artikelen" over, maar zij zijn bevoegd na goedkeuring door Ged. Staten of de Kroon, ook andere objecten, b.v. piano's of radiotoe- stellen te belasten. In de eene gemeente zal men op dit gebied yindingrijker zijn dan in de andere en als wij Vol verwachting klopte ons hart toen wij als journalist eenerzijds en als belasting- plichtige anderzijds naar onzen wethouder van Financien togen en hem de ongetwijfelc nog moeilijk te beantwoorden vraag stelden Wat denkt U er van, zullen de Alkmaarders van de nieuwe regeling profiteeren? De wethouder trok een heel geheimzinnig gezicht dat doen alle wetfaouders van Fi nancien als er naar komende belastingen geinformeerd wordt en beloofde de zaak eens grondig te zullen bekijken. Als resultaat van zijn beschouwingen kun nen wij thans het volgende mededeeien. De nadeel en der nieuwe legeling zijn de volgende Ten eerste opheffing der gem. Inkomsten belasting, raming 19281929 (inbegrepen de forensenbelasting) 849.000.ten tweede de uitkeering krachtens de wet van 1897 voor Alkmaar 53.000.ten derde het verlies van de opcenten der Personeele belasting (raming 1929) f 78.000.dat is te zamen een verlies van 980.000. Hiertegenover s-taan de volgende voor-dee ten: ten eerste de uitkeering uit het Gemeente fonds ten bedrage van 486.000.ten tweede db hoofdsom van de grondbelasting op de gebouwde eigendommen groot 68.000.ten derde de verteringsbelasting, geraamd op f 218.000.dat vormt te za men 772.000.—, zoodat er nog een nadeelig saldo blijft van 208.000. Ter dekking van dit nadeelig saldo kan -de gemeente pu opcenten heffen op de gemeente- on-dsbelasting en daar de opcenten op de vermogensbelasting hier 70 bedragen, mag Alkmaar dus 30 35 65 opcenten heffen. Neemt men aan, dat die belasting ongeveer 1/10 meer opbrengt dan de Rijksinkomsten- belasting, dat is voor Alkmaar rond 400.000.dan zal men, om tot de ontbre- kende 208.000.— te komen, 52 opcenten moeten heffen. De schatting wat Alkmaar uit het Ge meentefonds zal krijgen is natuurlijk op dit oogenblik nog heel moeilijk. De gemeenten krijgen, krachtens een bijzon- dere garantiebepaling, minstens de helft terug van de ontnomen gemeentelijke inkomsten belasting, terwijl de uitkeering nooit boven het 3/4 gedeelte daarvan kan stijgen. Gaat men van de veronderstelling uit, dat Alkmaar de minimum uitkeering per inwoner i'dat is de helft van de gemiddeide opbrengst per inwoner van de gem. ink. belasting over de jaren 1926/1927, 1927/1928 en 1928/ 1929) zou ontvangen, dan zou deze onge veer bedragen 27500 (het aantal inwoners) X 14.14 390.000.-. Maar men mag aannemen, dat Alkmaar, op grond van haar vele verplichtingen, een grootere uitkeering zal krijgen en deze vrij veilig stellen op 5/8 der gemiddeide belas- tingopbrengst, dus met een uitkeering van 17.67 per hoofd, waardoor men tot de reeds vermeld-e 486.000.komt. De hierboven genoemde verteringsbelasting is berekend naar het bedrag van de tegen- woordige personeele belasting in hoofdsom plus opcenten. Natuurlijk kan de gemeente hier meer of minder heffen, maar men zou dan het aantal opcenten op de gemeentefondsbelasting moe ten verminderen of vermeerderen om het even- wicht weer te herstelien. De vrijheid der gemeenten tot het heffen der verteringsbelasting wordt in de practijk sterk beknot doordat de belastingplichtigen zich daaraan kunnen onttrekken, door vrij- willig afstand te doen van de voorwer pen, welke den grondslag dezer belasting uitmaken. Is derhalve deze heffing aan overwegingen van practischen aard gebonden, de heffing van opcenten is begrensd door de wet zelf en daarom is de wethouder van Financien, in te- genstelling met den minister, van meening, dat dte bewegingsvrijheid van de gemeenten toch wel aan banden gelegd wordt. Zouden, na alles wat de nieuwe wet aan Alkmaar is de toekomst zou toelaten, de uit gaven nog zoo hoog zijn, dat de inkomsten nog opgevo-erd1 moesten worden, dan zou men die nog slechts door meer winst uit de bedrij ven kunnen verkrijgen. Waar het op neer komt is ten slotte dit, dat wanneer dit ontwerp door de Staten Generaal wordt goedgekeurd, onze gemeente er finan- ciee'l hoogst waarschijnlijk niet slecht bij zal varen. Immers, de gemeentelijke inkomstenbelas ting bedraagt thans 849 090. In de plaats hiervan zou komen de ge- .meentefondsbelasting van 40-0.000 plus de opbrengst der opcenten ad 208.000.dat is te zamen f 608.000.zoodat de belas tingplichtigen dezer gemeente ongeveer 240.000.— minder zouden moeten opbren gen dan thans het geval is. ALKMAAR TEL. 490. ALVORENS EEN WAGEN AAN TE SCHAF- FEN DOET MEN VERSTANDIG ZICH OP DE HOOGTE TE STELLEN VAN DE UIT- NEMENDE KWALITEITEN DER 6-CYLIN. LINDERS FIAT EN NASH AUTO'S. Demonstratiewagens voorradig, soowel luxe als vrachtautomobielea. Dank zij het optiirisme van onzen wethou der van Financien heeft dit artikel een prettig slot gekregen. Wij helpen hem gaarne hopen, -dat zijn be,- rekeningen nog in gunstigen zin door de wtt- ke'lijkheid overtroffen zullen worden, en dat het onlangs hier ter stede opgerichte ccro/itc van actie tegen de belastingopdrijving 'over- bodig zal blijken en ontbonden zal kunmen word-en. Vermindering van financieele lasten iz-al de welvaart der b-evolking vermeerderen en er toe mede werken van Alkmaar binnen arfzien- baren tijd een stad van groote heteekenis te malcen. DE A.S. VERKIEZ1NGEN IN ENGELAND. Het congres der liberate pattij; Lloyd George zet zijn standpunt uiteen, zijn krituek op den conservatie- ven en socialisten. f Nu de Engelsche verkiezingen zoo lang-: zamerhand naderen, zijn de partijleiders be- gonnen met lange redevoeringen te houden voor hun kiezers. Reeds heeft Baldwin een rede gehouden, waa.vover we de vorige week geschreven hebben en thans heeft Lloyd George, de leider der liberale partij, op een congres te Yarmouth zijn kiezers toegespro- ken. Hij voorspelde, dat bij de algemeene verkiezingen van het volgend jaar de politiek der tegenwoordige regeering met verplette- rende meerderhei.d zou worden veroordeeld en dat de liberalen enorm versterkt uit den strijd zouden ijt voorschijn komen! Ook was het volgens hem zeker, dat de socialisten niet de meerderheid zouden verkrijgen. De moge- lijkheid bestond, dat geen der drie partij en de volstrekte meerderheid zou verkrijgen, noodig voor het vormen van een regeering. In antwo'ord op een vraag, welke houding de liberalen in het volgende parlement zou den aannemen, verklaarde Lloyd George, dal zij evenzeer gekant zouden zijn tegen de soj cialisten als tegen de conservatieven. Voor geen van beide partijen hadden de liberalen een bizondere voorkeur. Verder zeide Lloyd George nog het volgen de: Inclien geen liberale regeering kan wor den verkregen, dan was er onder alle par tijen wel voldoende gemeenschappelijk ter rein voor samenwerking voor een bepaalde periode- zonder dat men zijn beginselen ot idealen zou behdeven prijs te geven, doch de voorwaarden voor samenwerking moesten eervol zijn en niet vernederend, maar de li- bera'/en zouden in het volgend parlement op.- treden als een onafhankelijke partij. In geen geval, aldus Lloyd George, zullen de liberalen toestemmen in een coalitie. Wan neer een der andere partijen aan het bewind komt, hebben de liberalen de keus tusschen te worden geworgd in een koord van tarie- ven of door het socialisme te worden ge- vierendeeld. Welke partij ook aan het bewind komt, de socialistische stellig niet. „Wij zullen, aldus Lloyd George, met klem weigeren, de proefneming van 1924 te herhalen, die zoo'n rampspoedig einde heeft genomen en die enkel en alleen als proefne ming is te rechtvaardigen. Ik ben er van overtuigd, dat de socialisten door hun zwak- ke houding de laatste kansen hebben ver- speeld om gedurende deze generatie nog een regeering aan het bewind te krijgen. De so cialisten en de Tories heulen samen en trach- ten ons in en buiten het parlement te vernie- tigen. Als de liberalen bij de verkiezingen slechts een candidaat tegenover zich vonden in elk kiesdistrict, dan zouden zij met abso lute zekerheid winnen. Doch de LabourpartiJ ALKMAARSCHE CODRANT iiimimiw Haj«ebaaME9agr-j^ffiamafigggBMWIlWW 1 1 ii-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 1