(IkiaiirscliG (unit Wegen in de Duinstreek. rige wsgen Soh&akrnbriek. FEWLLETON. Zaterdag 13 October. 1928 JJo. 223 Hontferd dertigste Jaargang, provincial! nieuws lasting, terwijl aan D. A'aij Kz. geheele ont- heffing wordt verleend. Mededeeling van P. Muijs, volontair ter secretarie alhier, dat hij voornemens is de gemeente te gaan verlaten. Na eenige besprekingen over de mogelijk- leid tot bet verkrijgen van een terrein voor gymnastiekoefeningen der schoolkmderen, werd besloten dat B. en W. zullen trachten een gescbikt terrein te vinden. URSEM. Raadsvergadering. Verslag van het behandelde in de openbare tergadering van den Raad dezer gemeente van 10 October 1928, des avonds 8 uur. Te- genwoordig alien, De voorzitter de heer v. d Heuvel. Behandelt o.a. de volgende ingekomen stuk- ken: Adres van Dr. Bloem, te Spierdijk om vaste aanstelling en salarisverhooging. Besloten werd dit te stellen in handen van B en W. en van de commissie belast met het onderzoek der begrooting voor 1929. Adres van den gemeente-veldwaditer hou- dende dankbetuiging voor de hem verleende toeslag op zijn aan te vragen pensioen. Andere stukken werden voor kennisgeving aangenomen. Verzoek van den Rijksveldwachter Brig. Tit. C. IJpma alhier om een schuurtje bij zijn iwoning voor bergplaats van rijwiel enz. enz. Na eenige discussie werd besloten dat B. en W. inlichtinger, zullen inwinnen op welke wijze het voordeeligst een schuurtje kan wor den gebouwd, doch onder oorwaarde dat de kosten daarvan in geen geval hooger dan 150 mogen bedragen. B. en W. bieden aan de gemeentebegroo- ting dienst-1929. De voorzitter benoemde een commissie van onderzoek waarin de vijf raadsleden, o m. de heeren Dol, Groot, Gene faas, Broertjes en De Boer zitting nemen. In behandeling kwam de gemeenterekening dienst 1927, met al'le de daarbij- behoorende bescheiden, in de vergadering van den 27en Augustus 1928 aan den Raad aangeboden en vanaf dien datum gedurende veertien da. gen ter inzage nedergelegd. De Commissie van onderzoek in wier handen die rekening is gesteld geworden rapporteert bij monde van den heer Genefaas, die rekening te hebben onderzocht en met de bescheiden te hebben vergeleken, in orde te hebben bevonden en der- halve tot goedkeurinc adviseerde. Daarna werd de erkening goedgekeurd en voprloopig vast gesteld: Gewone dienst: Onvangsten 35104.0834, Uitgaven 35229.69; Nadee- lig slot 125.58)4. Kapitaal dienst. Ontvangsten 3336 62)4 Uitg. f 2600; Voordeelig saldo 736 62)4 De heer Genefaas merkt< op dat hij heeft gezien dat een bevelschrift van betaling door een persoon niet geteekend was. Dit betrof het mandaat van" htt presentiegeld voor de raadsleden. Het bedrag is door B. en W. in overeenstemming gebracht met hetgeeri is uitbetaald, zoodat deze aangelegenheid ge heel in orde is. De voorzitter gaf hierover eenige toelich ting. Allen vereenigen zich daarmede. Daarna werd door den heer Genefaas na- inens de commissie van onderzoek een woord van dank gericht tot den Gemeente-Ontvan- ger voor diens beheer waarop de voorzitter een woord van dank richtte tot ue commissie van onderzoek. Met alg. stemmen werd besloten tot het aangaan van een annuiteitsleening groot 70.000.voor den bouw van de R.K school. Deze geldleening zal worden ge plaatst bij de Bank van Nederl. Gemeenten tegen een rente van ten hoogste 4 3/4 pCt 's iaars, af te lossen in 50 jaarlijksche an ninteiten. In verband met vorenstaand besluit were met algemeene stemmen vastgesteld, een Buopletoire begrooting, dienst 1928. Zonder hoofdelijke stemming werd" vast gesteld de exploitatierekening van de woning- bouwvereeniging „St Joseph". De heer Groot merkte op, dat de heer Berkhout heeft geklaagd, dat hij f 1 meer moet betalen dan de andere bewoners. Hij vraagt naar de reden hiervan De voorzitter zei dat dit zijn oorzaak vindt in de water- leiding. Na eenige discussien werd met algemeene stemmen besloten aan de gewezen assisten- te der o, 1. school mej. Houtman een maand extra salaris uit te betalen. Zonder hoofdelijke stemming werd de ge- meentelijke vergoeding voor de bijzondere lagere school alhier voor 1926 vastgeste'd De R.K. Volkszangdag vraagt een subsidie voor 1929. Dit verzoek wordt gesteld in handen der commissie, belast met het nazien der gemeente-begrooting voor 1929 Aan K. Meester, D. Meester en L Kaan- dorp wordt voor een half jaar ontheffing verleend van den aanslag in de hondenbe- Bij de rondvraag wees de heer croertjes op de bewoners van het laatste huisje in de Noorderbuuht. Sjr. vond dat de daar be- staande toestand niet langer bestendigd kan blijven. Hij verzocht B. en W. aan dit geval aandacht te willen schenken. De voorzitter zei een en ander ter sprake te zullen brengen in het Burgerlijk Armbestuur. Daarna sluiting. Door R, L. de W. 24> Met den wilden blik van iemand', die ach- tervolgd wordt, keek hij om zich heen. Geen enkele leege taxi. Hij kon toch de gelukkige bezitters er niet uit gooien en door bedreigin- gen van den chauffeur zien gedaan te krijgen, dat hij de taxi waarin het meisje zat, zou volgen. Evenmin kon bij iemand vragen bij hem te mogen gaan zitten en den chauffeur last te geven een andere taxi te volgen. Zij zouden denken, dat hij krankzinnig was. Er zat niets anders op dan te voet te volgen, er achter aan te hollen. Het schouwspel van iemand met hoogen hoed en gekleede jas langs „the Mail" te zien draven, een taxi achterna dravend, zou nog al opzien baren, dacht hij, toch was het't 'erige wat hij doen kon. Met een sprong kwam hij tusschen twee Voertuigen te land; het lag in zijn bedoeling door St. James' Palace te gaan en zoodoende een hoek af te snijden. Geen twijfel, of het tneisie ging naar Victoria. O vrouw van het noodlot, dat hij nu juist in het eenige gedeelte van Londen moest zijn, waar haast geen taxi's te krijgen waren. Juist toen hij op het punt stood van rechts Wei gelukkig dus zij, die straks tot de ontdekking komen, dat op hun gebied vele K.M. weg zullen liggen, waarvan de Pro- vincie beheer en onderhoud voor haar reke ning neemt. In heel Noord-Holland zijn dit 320 K.M., zoodat alle andere wegbeheer- ders voorloopig althans over geen grooter Iengte dan 2,00 K.M. uitkeering kunnen krij gen. Eenige algemeene opmerkingen vooraf. Men schrijft ons van deskundige zijde: Zooals algemeen bekend is, ontvangen de verschillende provincien een uitkeering uit het Rijkswegenfonds ten bate van die we gen, welke aan zekere eischen voldoen. Volgens een zeer ingewikkelde formule is eerst bepaald, hoeveel K.M. elk gewest op zijn wegenplan mag plaatsen. Voor Noord- Holland bedraagt dit 511,7. Over deze totale Iengte wordt echter geen uitkeering verstrekt Niet in aanmerking komen bijv. de wegen waarop nog tol wordt geheven, zoodat Eg- mond aan Zee een, ook om andere redenen, verstandig besluit nam, toen het den tol aan den ingang van het dorp afschafte. Evenmin kunnen wegbeheerders aanspraak maken op subsidie, zoolang de beharding te smal is en nog niet met verbetering een aan- vang is gemaakt. Op zich zelf beteekent het dan ook met veel, als een weg in het wegenplan wordt op genomen. Dit heeft nl. slechts in zooverre be teekenis, dat het de noodzakelijke voorwaarde is om op de wegenlijst geplaatst te kunnen worden. Voor elken weg, die het zoo ver brengt, is echter het subsidie verzekerd en Verklaring: wegen in beheer en onderhoud bij de Provincie. id. id. bij anderen. aa«a«Sia^ Franschman. Duinvermaak. 1. Omloop. 2. Zuidlaan. 3. Nesdijk. wel des te hooger, naar mate hij meer aan de gestelde eischen voldoet. Om te beginnen ontvangt de Provincie ai het geld, dat uit het Rijkswegenfonds voor de wegen op haar gebied beschikbaar wordt gesteld. Geaeeltelijk houdt zij dit subsidie in eigen kas, n.l. voor zoover het uitgekeerd is voor wegen die bij haar zelf in beheer en on derhoud zijn. Voor de rest keert zij het uit aan die be heer ders, gemeente- of polderbesturen bijv., welke daarop recht hebben. Men bedenke dus wel, dat het subsidie ach- teraan komt: eerst moet de beheerder zor- gen,dat zijn weg goed is of ten minste dat hij met het in orde maken is begonnen, voor hij eenigerlei uitkeering uit het Wegenfonds mag verwachten. Voor een armen wegbeheerder en er zijn immers arme gemeenten en reed9 al te zwaar belaste polders is dit een leelijk ding. Het subsidie van misschien een goede 10Q0 per K.M. lokt hem, maar blijft bui- ten zijn bereik, indien het in orde maken van den weg hem vele duizenden guldens per K.M. moet kosten, duizenden, die hij ner- gens los zal kunnen krijgen. in te slaan, kwam een taxi uit een der hekken van St. James' Palace en ging in Noorde- lijke richting. Ze was leeg. Er op aanstor- mend, riep hij den chauffeur toe: „Draai om en rijd als de bliksem naar Vic toria, dan krijg je een souvereign." Beresford sprong er in, terwijl de chauf feur omdraaide, onder een stortvloed van ver- wenschingen van een collega van het rad, wiens spatbord hij op een haar had gemist. Beresford plantte zijn hoed achterover op zijn hoofd en uit het raampje leunend trachtte hij den chauffeur tot den uitersten spoed aan te manen. „En de maximum snelheid dan, sir? vroeg de man van uit den hoek van zijn mond. „Loop rondom met je maximum snelheid", riep Beresford, waarop de schildwacht, die voor St. James' Palace heen en weer liep, plots bleef staan en hem aanstaarde. „Ja, allemaal mooi en goed", mopperde de chauffeur. „Ik zal boeten en alles betalen", zeide Be resford, „rijd als de bliksem." Voorbij de bocht zwaaide de chauffeur zijn wagen in het midden van „the Mall" en liet hem voortsnorren. Beresford veranderde van de binnen- naar de buitenzijde en trachtte iets te zien te krijgen van de taxi van het meisje. Ze scheen verdwenen te zijn. Was ze den anderen kant opgegaan? Een oogenblik aar- zelde hij. Zou hij den chauffeur doen ophou- den en omdraaien? En toch, waarom zou ze dezen kant op zijn gegaan, als ze niet naar „Victoria" moest, of althans in die rich- Het bovenstaande hadden wij gevcegehjk nog eenigen tijd in de pen kunnen houden, In dien niet een blijkbaar ontijdige publicatie van een onzer groote daghladen de oplossing van het wegenvraagstuk in het midden der joublieke belangstelfing had geplaatst. De zaak zit zoo. Verleden jaar is er een provinciaal wegen plan vastgesteld onder uitdrukkelijke ver- melding, dat het reeds dit jaar herzien zou worden, nadat belanghebbenden in de gele- genheid waren geweest, hun critiek en hun wenschen kenbaar te maken. Dit is gebeurd en thans is een commissie uit Provinciate Staten bezig het nieuwe ontwerp-wegenplan van den Hoofdingenieur-Directeur van den Provincialen Waterstaat te bestudeeren, ten einde er rapport over uit te brengen aan Ge- deputeerde Staten. Voor eenige publicatie is het dus feitelijk nog geen tijd, maar omdat die publicatie toch heeft plaats gehad, alihans wat de duin- streek betreft, komt het ons gewenscht voor, dat wij onzen lezers niet onthouden. wat fei telijk reeds gemeen goed is geworden. Nieu we onthullingen zijn niet van ons te ver wachten, doch wat er omtrent de wegen in de duinstreek gaande is, zullen we zoo getrouw mogelijk weergeven aan de hand van een kaartje. Hierop staan aangegeven alle wegen wel ke volgens het in behandeling zijnde ont- werp op het wegenplan zullen voorkomen Een dubbele lijn duidt aan, dat de weg in beheer en onderhoud der provincie zal zijn, en een stippellijn beteekent dat beheer en on derhoud komen voor rekening van anderen, die daarvoor, indien hun wegen aan zeker; eischen voldoen, subsidie uit 't Rijkswegen fonds zullen ontvangen. Zooals men ziet, is er in de eigenlijke duin streek maar een weg, die van Limmen naai zee, waarvoor de provincie zal zorgen. Die weg vormt een logische voortzetting van den provincialen weg, welke aangelegd wordt door de Zaanstreek naar den Rijksweg bij Limmen. Voor genoemde streek, die nu reeds de meeste bezoekers levert voor Castricum aan Zee, wordt dit een prachtweg, en het zal ons niets verwonderen, als op den duur Castri cum de forensen-gemeente wordt voor de ge- heele Zaan. De weg naar C. a. Z. bestaat reeds van Bakkum af. Hij zal nu langs den noordkant van de Schulpvaart worden doorgetrokken tot bij Limmen, een veel beter oplossing dan een verbinding langs den Brakersweg, waar van ook sprake is geweest. Verder krijgt Castricum een aansluiting van de oude Kennemer Heerbaan op den Rijksweg naar Haarlem, welke geheel ten W. van de spoorbaan blijft. Het lijkt ons dan ook zeer waarschijnlijk, dat Castricum met het gebodene tevreden zal zijn. Stellig is dit ook het geval met Egmond' aan Zee en Egmond Binnen, welke beide sub sidie zullen krijgen voor de wegen, welke op haar gebied voor doorgaand verkeer in aan merking komen. Anders staat het echter met Bergen en Schoorl. Deze loopen gevaar, dat zij opge- scheept worden met wegen, welke'eerst in de verre toekomst van belang zullen zijn en waarvan de plaatsing op het wegenplan dus geen cent in't laatje brengt, omdat zij voor loopig nog niets meer dan theoretische we gen zullen zijn. Bergen bijv. zou veel meer gehaat zijn, in dien op't wegenplan werden geplaatst de wegen: a. Franschman tot bij Duinvermaak; b. Franschman tot het dorp, de z.g Eeuwige laan; c. de Zuidlaan tot bij Duinvermaak, aan- sluitende aan a; d. de Alkmaarsche weg, niet tot de Zuid laan, maar tot de kom van het dorp. Op deze wijze zou Bergen niet meer K.M. op't wegenplan krijgen, doch wel een groo ter v/eglengte, waarvoor direct op subsidie ware te rekenen. Wat Schoorl betreft, dit komt er in het ontwerp-wegenplan al buitengewoon slecht af. In verband met het groote aantal wegen waarvoor het reeds moet zorgen, is er geen denken aan, dat het in afzienbaren tijd den z.g. Omloop zal kunnen maken tot een weg, welke voor een uitkeering in aanmerking komt1). Hoogstens zal het dus subsidie ont vangen voor het kleine stukje weg van Schoorl dam tot den Omloop! Wat Schoorl noodig heeft, en Schoorl niet alleen, doch heel het Noorderkwartier, Is een goede weg van Schoorldam over Schoorl langs den duinvoet tot Duinvermaak onder Bergen. Een groot deel van Noord-Holland kan slechts in de duinstreek ontspanning zoeken in de vrije natuur. Thans is de genoemde Duinweg vrijwel ongenietbaar, terwijl Schoorl onmachtig is om hem zoo te maken, dat hij veilig en aangenaam verkeer waar- borgt aan wandelaars, fietsers en andere toeristen. Toch eischt dit het waarlijk alge meene belang en daarom voelen wij veel voor het denkbeeld van het Statenlid den heer Thomassen om in plaats van den Omloop den weg Schoorldam—Schoorl—Duinvermaak op het wegenplan te zetten en dien in be heer en onderhoud te brengen bij de Provincie. Het lijkt ons gansehelijk niet overdreven om hier te spreken van den plicht der Pro vincie tegenover een groot deel van haar in- woners, omdat, wij herhalen het, voor deze geen andere bereikbare gelegenheid bestaat, waar zij van de vrije natuur kunnen genie- ten, terwijl de Provincie het dan bovendien in eigen handen heeft om te zorgen, dat het natuurschoon niet wordt geschonden. Een race-weg is hier niet noodig. Die vin den de liefhebbers in den Rijksweg, terwijl op de door ons aangegeven wijze een mooie doorgaande duinweg ontstaat van Castri cum tot Schoorldam, in het N. en in het Z. dus aansluitende op den Rijksweg. Men volge het traject eens op ons kaartje Van Castricum komende loopt alles goed tot den Franschman. Dan raakt in het ontwerp echter alle logica zoek. Richt men zich echter van den Franschman op Duinvermaak en vandaar langs den bestaanden weg op Schoorl, dan zet de Heerweg zich op de meest natuurlijke wijze voort en ontsluit Neerlands mooiste duinen voor ieder, die niet uitsluitend op razendf snelheid is belust. Zeker, de Schoorlsche Duinweg heeft een paar leelijke bochten. Gelukkig zijn daar ter plaatse echter juist open terreinen aanwezig om ze af te sniiden. ting. Hij scherpte zijn oogen en hmg zoover mo gelijk uit het rampje, om de andere wagens te zien als ze bij „Queen Victoria Memorial" rondzwaaiden. Onbewust, dat hij niet alleen de aandacht trok van de inzittenden der taxi's, die hij inhaalde, maar ook van de voor- bijgangers, ging Eeresford door met kijken en wanhopen. Ze was weg. In den grond ver- zwolgen. Wat een pech, wat een drommelsche pech! Natuurlijk was ze Hij trok zijn hoofd terug en plofte neer op de kussens en het scheelde niet veel of hij had •jjojs ufiz }oui roSnisog jpijs rnotj iooa }nu op De chauffeur keek om, alsof hij door een geweerschot was getroffen. Beresford beduid- de hem langzamer te gaan. Daar, een paar meter voor hem, ging de taxi van het meisje, die tot dusver achter een grooten wagen was verborgen geweest. Toen de chauffeur zijn vaart verminderd had, stak Beresford zijn hoofd uit't raampje. „Volg die taxi met dat meisje er in", com- mandeerde hij. „Goed sir", zeide de chauffeur, met een knipoogje. Beresford leunde achterover, voor het eerst bewust van de inspanning van het laatste oogenblik. Hij was moe en duizelig en her- innerde zich Ta'llis' raad om alles, wat maar naar opwinding zweemde, te vermijden. Het meisje vermijden! Hij lachte. Eindelijk was hij haar dan toch op het spoor. Waar zij ging, ging hij ook. Als gehypRotiseerd staar- de hij naar haar taxi. Natuurlijk moet de ontwerper van een we genplan het oog houden op de toekomst. Het heden heeft echter ook zijn eischen en de troost, dat er voor het tweede of derde ge- slacht goede wegen beschikbaar zullen zijn, is heel schraal voor de thans levenden. Bo vendien nu en in de toekomst is het van belang om Mooi Nederland toegankelijk te maken voor ieder, en daarom luidt ons ad- vies: De Schoorlsche Duinweg op het wegenplan en bijde pro vincie in beheer en onderhoud. Wij zijn overtuigd, dat wij hiermee niet alleen spreken naar het hart der naastbe- langhebbenden, doch dat ons advies tevens in overeenstemming is met het belang van een groot deel van ons gewest. Hoewel het feitelijk buiten het b'estek van dit artikel valt, wijzen wij er op, dat van Noord-Scharwoude af een provinciale weg's ontworpen door Geestmerambacht tot Koe- dijk-Noord tegenover de Zuidlaan. 'Of daar ooit een brug zal komen, is de groote vraag. Toen zij „Victoria Station" naderden, zag hij den chauffeur zich omdraaien en iets vra gen, daarop zwaaide hij linksom naar de South Eastern Station; Beresford's chauf- feu stond een twintig yards er achter aan. Toen zijn taxi voorreed, stapte zij juist uit de hare. O geen twijfel, ze was het. Een ki'uier laadde de bagage op een karretje en scheen tot spoed aan te manen. Zij was zeker laat. Zoodra zij zich omgedraaid had om haar kruier te volgen, sprong Beresford uit, gaf twee een ponds bankbiljetten aan zijn chauf feur stond een twintig yards er achter aan. Ja, ongetwiife'd was er reden voor haast, de kruier -draafde weg, het meisje achter hem aan. Al loopend zocht ze in haar tasch- je; vermoedelijk om haar kaartje. Wat liep ze gracieus, vond hij. Zij passeerde de controle, de conducteur keek in haar richting en riep ietshet groene vlaggetj-e in zijn hand klaar om uit te wapperen. Terwijl hij door de controle vloog, riep Be resford iets, dat dien trein halen voor hem een kwestie van leven of dood was. Een bank- hiljet werd1 in de hand van den controleur ge- stopt en hij holde door. Juist had hij zichzelf in een appartiment eersfe klasse geworpen, toen de trein zich in beweging zette. Met een gevoel van opluchting merkte hij, dat de wa gon leeg was. Hijgend, meer van opwinding dan dat hij kortademig was, leunde hij achterover en werd zich zijn triumph bewust. Al zijn moeite was niet voor niets geweest. Daar ergens in Aan dien weg bestaat ook niet de min ste behoefte. Het begin van bebouwing langs het noordelijk gedeelte wijst daarop: dat is n.l. een volslagen mislukking. MORPHY. Deze naam klinkt ieder bekend in de ooren. Vooral schakers spreken hem uit als een bekende. Immers meerdere clubs hebben hun vereeniging met dezen naam genoemd. En tochweten weinigen genoeg van dezen man om hem naar behooren te waardeeren. Daarom lijkt't ons goed te dezer plaatse iets van deze persoonlijkheid te vertellen. Wie er meer van weten wil leze de biografieen van Schaakmeesters door Kloosterboer (uitgave Van Goor Gouda) of Den HertogEuwe 4e deel bij denzelfden uitgever. Van Geza Maroczy's hand is't volgende: Als meteoor hebt gij geschitterd o Mor- phy! Slechts luttel jaren, maar nalatend een eeuwige herinnering. Want de schoonheid en diepte van uw spel zijn in de annalen van het schaakspel nauwelijks overtroffen. Paul Charles Morphy werd den 22en 'Jul! 1837 te New-Orleans geboren. Zijn moeder was een creoolsche met groote begaafdheid voor muziek en begiftigd met rijke fantasie Zijn vader, lid van het opperste gerechtshof in den Staat Louisana, leerde reeds jong zijn kinderen naast de muziek ontspanning te zoeken in het schaakspel. Het onderwijs van zijn vader en zijn oom Ernest Morphy valt bij onzen jongen held in vruchtbaren bodem. dien trein zat het meisje. Aan elk station zou hij goed opletten en waar zij uitstapte ging hij er ook uit. Welk een geluk, een ongekend geluk! Zou zij hem herkennen? Wat zou hij doen als „Waar gaat u naar toe, sir?" Hij keek op. Een conducteur stond in het deurtje dat naar de gang leidde en keek hem aan. „Er... er. begon hij en hield op. „Ik heh geen kaartje. Ik heb amper den trein kun nen halen. Aan de controle heb ik gezegd. dat ik in den trein zou betalen." „Goed sir. Waar gaat u heen?" vroeg de conducteur, een boekje uit zijn zak te voor- schijn halend. Waar naar toe! Wat moest hij zeggen? Waar ter wereld ging die trein naar toe? Hij had geen tijd gehad het te informeeren. Hij kon toch niet zeggen, dat hij even ver moest als het meisje; vermoedelijk zouden ze hem als een krankzinnige aan het volgend station uitgezet hebben. Opeens kreeg hij een inge- ving. „Tot aan het einde", zeide hij ter loops. „Naar Parijs, sir?" vroeg weer de conduc teur. Naar Parijs! Ging zij naar Parijs? Wat ter wereld moest hii in Parijs beginnen met nog niet eens een tantenborstri. Het was al erg genoeg in den trein naar het vasteland te reizen met een hoogen hoed op en een geklee de jas aan. „U zeide naar Parijs, sir?" vroeg de con ducteur. (Wordt vervolgd.) o 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 5