DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Veiliger werkeer.
(Jif het ParBement
Buitenland!
No. £55
Honderd dertigste Jaargang
Aboimcmcntsprys bij voornitfoetaliTig per 3 maanden f2.—fr. per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Adrertentiepr. 25 ct. p. regelgrootere letters tinnr plaatsrulmtfr
Brie yen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Voordam C9, Tel. Adminlstr. No. 3. Bed ac tie No. 33.
ZATERDAG
OCTOBER
Dagelijksch overzlchi.
Dif nnmmer bestaat nit 4 bladem
Directeur: G. H. KRAK.
Hoofdredarient Tj. N. ADEMA.
Ko'rt geleden heeft het bestuur van de Al-
gemeene Vereeniging vooj Automobilisme
en Motorisme te 's-Gravenhage onze mede-
werking i-ngeroepen voor het propaganda
jnaken en daardoor leden winnen voor een
Vereeniging voor veiliger verkeer en wij vol-
doen daaraan gaarne, omdat inderdaad de
verkeerstoestand zoo precair is geworden,
dat het ieders plicht is er toe mede te wer
ken het aantal ongevallen zoo klein mogelijk
te doen blijven.
Men mag niet over het hoofd zien, dat wij,
wat de veiligheid op den weg betreft, in een
zeer gevaarlijken overgangstoestand ver-
keeren.
Twee-, vier- en zelfs zeswielige motorvoer-
tuigen, van steeds grootere afmetingen en
voortdurend grootere snelheid zijn verschij-
ningen van den tegenwoordigen tijd en onze
oude stedenbouwers hebben dergeiijke ge-
vaarlijke verkeersmiddelen nimmer voorzien
en er daarom natuurlijk ook geen rekening
mee gehouden.
Vandaar dat vrijwei alle steden in de bin-
nenstad door smalle straten en scherpe hoe-
ken buitengewoon gevaarlijk voor het ver
keer zijn en menige gemeenteraad zich ge-
noodzaakt heeft gezien verscheidene straten
voor het motorverkeer af te sluiten.
Het verkeer is de laatste jaren veel vlugger
gegroeid dan de wegen waarover het moet.
piaats vinden en waar wegenverbetering om-
vangrijk en kostbaar is, is het vanzelfspre-
kend, dat deze eerst geleidelijk tot stand zal
komen en wij een tijdperk doormaken, waar-
in verkeer en wegen nog niet met elkaar in
overeenstemming gebracht zijn en het ge-
vaar voor ongelukken het grootst is.
In de binnensteden waar verbeteringen
wellicht eerst na jaren tot stand kunnen
komen men denke b.v. aan de verbreeding
van de Ridderstraat en het Scharloo zal er
wat de verkeersveiligheid betreft, vooreerst
niet anders te doen zijn dan de smalste en
gevaarlijkste straten voor motorrijtuigen af
te sluiten of slechts in een richting te laten
berijden, zooals dit thans voor de Hoog-
straat is voorgeschreven.
Slechts waar men nieuwe wijken te voor
schijn roept, in het algemeen op alle uit-
breidingsplannen, zal men rekening met den
geheel veranderden verkeerstoestand moeten
houden en breede, gemakkelijke straten moe
ten projecteeren.
Voor de verkeerswegen buiten de steden is
fiet vraagstuk nog veel moeilijker. Het is na
tuurlijk niet doenlijk de voornaamste wegen
voor motorrijtuigen af te sluiten. Maar juist
hier is het gevaar. het grootst, omdat buiten
de bebouwde kommen der gemeenten geen
maximale snelheden kunnen opgelegd wor-
den en men vooral op smalle of bochtige we
gen groote kans op verkeersongelukken heeft.
Geen wonder, dat wegsverbetering den
laatsten tijd in het brandpunt der publieke
belangstelling staat. Het Rijkswegenfonds,
de indeeling der wegen in primaire en andere,
het wijst er alles op, dat men op den duur
de wegen in overeenstemming met het mo-
deme verkeer zal brengen.
Zoolang de wegen nog niet aan alle
eischen voldoen zou men natuurlijk het onge-
,vallenrisico kunnen verkleinen door de snel
heid der voertuigen te verminderen. Maar
bet ligt zoo weinig in de lijn van dezen tijd,
waarin zakendoen allereerst een vlug vervoer
v?n personen en goederen eischt, dat het niet
mogelijk is de voertuigen over langen af-
stand in hun snelheid te belemmeren.
Wie op dit oogenblik veiliger verkeer
wenscht moet dus andere middelen te baat
nemen Hij moet een beroep doen op het ge-
zond verstand en bovenal op het verant-
woordelijkheidsgevoel van de bestuurders van
motorvoertuigen, om vrijwillig alles te doen
waardoor de verkeersveiligheid kan worden
vergroot.
En dit beoogt nu de nieuwe vereeniging,
die ons verzocht propaganda voor haar stre-
ven te maken en die haar bestaansrecht be-
wijst door eenige cijfers, die menigeen tot de
overtuiging zullen brengen, dat hier werke-
lijk met kracht moet worden opgetreden.
Weet men, dat er alleen in ons schijnbaar
nog zoo rustige landje het vorige jaar bijna
10.000 gevallen van dood, verminking en
verwonding geconstateerd werden, uitslui-
iend te wijten aan verkeersongevallen?
En dat het steeds erger en niet minder
wordt, kan uit de cijfers voor onze hoofdstad
blijken, waarin het tweede kwartaal van dit
jaar het aantal verkeersongevallen reeds met
15 Yt pCt. was gestegen. Zelfs was het aan
tal verkeersongevallen met doodelijken af-
loop ruim 300 pCt. gestegen tegenover het
daaraan voorafgaande kwartaal.
Het buitenland leert ons, dat wij bij het
groeien onze steden nog heel wat ergers te
verwachten hebben.
Wanneer we Amsterdam vergelijken met
eenige steden, wier inwonertal onze hoofd
stad over eenigen tijd hoopt te bereiken, dan
zien we in deze ongevallenstatistiek b v. voor
Birmingham 452 ongevallen per 100,000 in-
woners, voor Liverpool 474 en voor Ham
burg 623, terwijl Amsterdam over datzelfde
jaar een cijfer van 201 ongevallen per 100,000
inwoners aangeeft, wat evenwel over het
reeds verstreken deel van dit jaar al 215 be-
draagt.
een onderzoek in te stellen en gaat over tot
de orde van den dag."
Minister Van der Vegte had die motie ont-
raden en aldus deed ook de heer Hermans
(R.K.), de eenige spreker uit de Kamer, die
behalve interpellant en minister over de zaak
het woord heeft gevoerd. De motie werd over-
Amsterdam zou dus een gunstige uitzon- bodig genoemd, omdat er voldoende maat-
dering maken, maar dit wordt alleen hierdoor
veroorzaakt, dat plaatsen als Birmingham,
Liverpool en Hamburg een zeer veel grooter
aantal motorvoertuigen bezitten.
Toch wordt ook het Amsterdamsche ver
keer drukker en zoo gaat het in alle steden
van eenige beteekenis en de Algemeene Ver
eeniging voor Automobilisme en Motorisme
te 's-Grayenhage voorziet, dat binnen afzien-
baren tijd in ons land jaarlijks 10.000 tot
20.000 verkeersslachtoffers meer dan thans te
betreuren zullen zijn.
Op den duur zal het aantal dezer slacht-
offers dat der oorlogen overtreffen. Gevallen
van 400 per 100000 inwoners wil zeggen, dat
er een geval op de 250 inwoners per jaar
voor komt. Wie 50 jaar oud wordt, heeft dus
in dien tijd de kans 1 op 5 een ernstig onge-
luk te krijgen, wat er op wijst, dat vrijwei
iedere familie vroeg of laat een gezinslid het
slachtoffer van een verkeersongeluk zaf zien
worden.
Het wordt dus meer dan tijd, dat er iets
gedaan wordt en dat er zeer veel te bereiken
is, door het publiek van het verkeersgevuar
te doordringen, bewijzen de cijfers van Bei-
Iij-n en Parijs (220 en 86 per 10 000 inwoners)
waar de bittere ervaring het publiek he eft
opgevoed en waar de overheid er niet voor
terugschrikt, de meest strenge maatregelen
toe te passen.
Met het oog op dit alles heeft de Alge
meene Vereeniging voor Automobilisme aan
de Tweede Kamer een adres gezonden,
waarin maatregelen verzocht worden ter be-
vordering van een veiliger verkeer.
De aan de Regeering en aan de Tweede
Kamer voorgestelde maatregelen omvatten
het uitgeven op groote schaal van een tijd-
schrift voor veilig verkeer, een grondiger
opleiding van bestuurders van motorvoer
tuigen, benevens het instellen van een Rijks-
verkeersinspectie.
Daarenboven is de nobdzakelijkheid naar
voren gekomen, een Vereeniging voor veili
ger verkeer in het leven te roepen, welke
door een zeer lage contributie voor alle weg-
gebruikers toegankelijk zou moeten zijn.
Dit zal dan het lichaam moeten worden,
dat voor alle te nemen overheidsmaatregelen
opkomt en dat ijvert voor betere weg- en
straattoestanden, welke een veiliger verkeer
in de hand kunnen werken.
Van een dergeiijke organisatie zal, naar
adressant verwacht, een groote opvoedende
kracht kunnen uitgaan. Zij kan in groote op-
lage een tijdschrift voor veiliger verkeer ver-
spreiden, monumenten oprichten, die indruk
op de weggebruikers moeten maken en af-
beeldingen verspreiden, welke hen tot na-
denken zullen brengen en het verantwoorde-
lijkheidsgevoel van alle weggebruikers zullen
versterken.
De vereeniging verwacht, dat haar streven
groote belangstelling zal vinden en dat men
haar werkwijze zal apprecieeren.
Zelfs de beste voorschriften, zegt zij, moe
ten begrijpelijk voor alien worden gemaakt
zij moeten een ontvankelijk inplaats van een
onverschillig of tegenstrevend publiek ont-
moeten. Zij meent, dat het bewustzijn zelf iets
te kunnen bijdragen tot het naar omlaag
drukken van de verschrikkelijke curve, die als
geen ander neiging heeft naar boven te gaan
voor zeer velen een krachtige aansporing zal
zijn, zich op de een of andere wijze voor dit
doel verdienstelijk te maken.
Wie evenals adressanten van oordeel is
dat er op dergeiijke wijze iets te bereiken zal
zijn en daartoe zijn medewerking wil verlee-
nen, kan-een bewijs van belangstelling sturen
aan het „Comite voor de Vereeniging Veilig
Verkeer", Thomsonlaan 148, Den Haag, waar
tevens gratis een uitvoerige motiveering ver
krijgbaar is van de voorgestelde maatregelen
en van de grondsldgen, waarop men de ver
eeniging wil laten werken.
Wij verwachten, dat ook uit Alkmaar, waar
men zich steeds zoo voor het verkeersvraag-
stuk interesseert, menig blijk van belang
stelling voor het verdienstelijk streven dezer
nieuwe organisatie zal worden gezonden.
Den Haag, 26 October 1928
De heer Dorp heeft gisteravond zijn inter
pellatie over het ongeluk in de mijn „Hertog
Hendrik" besloten met een motie, waarvan
intusschen de aanneming twijfelachtig mag
heeten. Heden zal er over gestemd worden,
wijl gisteravond daarvoor te weinig leden in
de Kamer aanwezig waren een verschijnsel
dat zich bij avondzittingen haast geregelc
voordoet. Zij klinkt ove^gens nogal mak en
is kort: „De Kamer van oordeel, dat een on
derzoek naar de arbeidstoestanden in het
mijnbedrijf gewenscht is, noodigt de regee
ring uit een commissie te benoemen om zulk
regelen zijn te nemen zonder dat er eerst een
onderzoek wordt ingesteld. De minister wees
er daarbij nadrukkelijk op, dat het veel beter
is, dat mijnbestuur en vakvereeniging zich
met elkander verstaan dan dat de regeering
zich in de zaak mengt. Bovendien zal bin-
nenkort het rapport over het ongeluk in de
mijn Hendrik het licht zien en dan kan op
grond van het daarin vermelde overwogen
worden, welke maatregelen in het belang van
de veiligheid der arbeiders kunnen worden
genomen. Dat er verband zou bestaan tus-
schen de werkmethode en de toeneming dei
ongevallen, gelijk de heer Drop had betoogd,
gaf de minister niet toe.
Bij de behandeling der Mijnbegrooting,
over eenige weken, zullen we dus vermoede-
ljjk wel een herhaling van het debat van gis
ter bijwonen had dit niet voorkomen kun
nen worden?
Het slot van den dag van gister werd ge-
vormd door een nog lang niet afgeloopen be-
spreking van de motie van de heeren Van den
Bergh gn Vliegen, die reeds uit de dagen van
de behandeling der Atbeidsbegrooting voor
dit jaar dagteekent en dus bijna een jaar oud
is. iDe bedoeling is, dat een regeling van de
huren der zoogenaamde woningwet-woningen
op den grondslag van de werkelijke huur-
waarde door af- en bijschrijving op de stich-
tingskosten door de regeering ter hand zal
worden genomen.
Van bijschrijven zal vermoedelijk maar
zelden sprake zijn. De groote meerderheid
der in oorlogstijd met voorschot gebouwde
woningen doet een huur, welke niet in over
eenstemming is met de bouwkosten. In het ge
heel heeft de Staat 611 millioen bijgedragen
voor den bouw van 126.000 woningen, ter
wijl de bouwkosten sterk uiteenloopen. Het
gevolg is, dat als er even ruimte op de
woningmarkt val te constateeren, de huren
der woningen waarop groote voorschotten
rusten, aanmerkelijk dreigen te stijgen. Er is,
betoogde de heer Vliegen (S.D.A.P.), maar
een uitweg: schatting van alle voorschotwo-
ningen en afschrijving van de het verschil
i usschen de kostprijzen en de werkelijke
v/aarde van het oogenblik.
De heer Kampschoer (R.K.) heeft reeds
van zijn instemming met de motie getuigd en
vermoedelijk zal hij1 wel niet de eenige zijn,
die zich aan de zijde der voorstellers schaart
Heden 'iddag wordt het debat voortgezet.
Wij hebben verzuimd te vermelden, dat
gister na de opening van de vergadering de
opvolger v-r den heer Boissevain, de heer dr.
Vos is beeedigd Als Israeliet legde de heer
Vos de vereischte eeden met gedekten hoofde
af, wat in de laatste twintig jaren in de Ka
mer niet was gebeurd
Alvorens het onderwerp af te werken, waar
in zij in de avondzitting van gister was blij
ven steken, heeft de Tweede Kamer zich he
den eerst door een heele waschlijs-t van klei-
nere wetsvoorstellen heengewerkt. Zij is even
wel begonnen met zonder hoofdelijke stem
ming hare goedkeuring te schenken aan de
wetsontwerpen betreffende de heffing van een
mijnrecht en de herziening van de wet op de
raden van beroep voor de directe belastingen
De motie-Drop tot het instellen van een com
missie van onderzoek naar -den toestand in -de
mijnen werd verworpen met 57 tegen 21 stem-
men. Voor: de Soc. Democraten en de heer
Arts (R. K. V. P.)
Toen kwam do waschlijst: naturalisatie-.
onteigenings- en regularisatie-ontwerpen, ver-
koop van grond, een paar suppletoire begroo-
tingen enz. Het eenige ontwerpje, dat tot wat
debat aanleiding gaf was een wijziging van
de wet Hooger Onderwijs strekkende om de
bezitters van het einddiploma H. B. S met
vijf-jarigen cursus toe te laten tot de examens
in de vereenigde facult-eiten der rechtsgeleerd-
heid en der letteren betreffende de stud-ie voor
den Indischen Archipel. De heer Moller
trachtte daarin nog een wijziging te brengen
ten einde de gelegenheid tot examen afleg-
gen te beperken, doch met 48 tegen 22 stem
men werd zijn amendement daartoe ver
worpen.
Daarna heeft de Kamer de behandeling
van de motie-Vliegen betreffende de huren der
Woningwetwoningen voortgezet.
De stemming ei" voor scheen gunstig. Zoo-
wel de heer Van Gijn (Vrhb.) als mej. mr,
Katz (C.-H.) en de heeren Veraart (R.K.) en
Oud (V.D.) gevoelden dat de tegenwoordige
toestand niet kan blijven voortduren. Het is
chaos, de woningbouwvereenigingen zijn niet
meer dan huurinningsvereenlgingen, de staa:
moet hooge rente van het voorgeschoten gel-c
vragen en het is ondoen-lijk de huurprijzen in
overeenstemming te brengen met de produc-
tiekosten, welke in de zware jaren soms bui-
tensporig hoog zijn geweest. Mej. Katz vonc
het verlossen.de woord: zou de regeering niet
bereid zijn aan een commissie op te dragen
een onderzoek in te stellen naar den toestanc
en dan met een, regularisatievoorstel aan te
komen? Minister De Geer sloeg toe, hij ver-
klaarde zich volkomen bereid een dergeilijke
commissie samen te stellen ten einde daarna
met voorstellen te komen. De heer Vliegen
aanvaardde het denkbeeld eveneens, drong er
bij den minister op aan vooral een fiinken
voorzitter aan de commissie te geven en trok
daarop zijn motie in.
Het gevolg was, dat we heden reeds voor
vier uur op straat stonden en de Kamer met
najaarsvacantie, gelijk de Haagsche school-
kinderen, uiteenging tot 7 November. Maar
-dan breken er zes zware w-°ken aan waarin de
Staatsbegrooting zal moeten worden afge-
handeld. De voorzitter hoopt het onder rant-
soeneering van den spreektijd en met twee
avondvergaderingen per week klaar te kun
nen spelea
voortaan zal de behartiging der Frfflsch#
belangen te Munchen door een consul wor
den waargenomen, evenals dit het geval is in
andere groote steden van Duitschland. Daar
in werkelijkheid sinds geruimen tijd de Fran-
sche regeering slechts met de rijksregeering
diplomatieke betrekkingen onderhoudt, heeft
de Fransche zaakgelastigde te Munchen
reeds lang niets meer te doen. De stap van
de Fransche regeering, zoo constateert de
correspondent, zou echter een groote principi-
eele beteekenis hebben, daar officieel er door
zou worden bevestigd, dat Frankrijk er vol
komen van heeft afgezien eventueele separa-
tistische en anti-eenheidsneigingen voor zijn
doeleinden uit te buiten.
Frankrijk zou er door verklaren, dat de
verzwakking van Duitschland door verdee-
ling niet meer tot de doeleinden van Frank-
rijk's na-oorlogsche poliliek behoort zooals
dit het geval was tot 1924.
ENGELAND.
HET SPOORWEGONGELUK IN
SCHOTLAND.
Omtrent het spoorwegongeluk, Donderdag-
morgen vroeg, bij Lockerbie in Schotland,
waarbij twee machinisten en twee stokers van
den expresstrein LondenAberdeen gedood
werden, vinden wij nader vermeld, dat de ex
press met een snelheid van 90 K M. op een
goederentrein geloopen is, die stilstond, ver
moedelijk tengevolge van een gebrek aan de
locomotief. De conducteur liep met een roode
lamp langs de lijn in de richting vanwaar
de goederentrein gekomen was, toen hij den
expresse hoorde naderen. Hij snelde dezen
tegemoet, doch het was te laat; de express
Hep op den goederentrein en baande zich een
weg door dertien goederenwagens voor een
deel ervan uit de rails liep; de twee locomo-
tieven vielen van den dijk in een veld en na-
men den eersten goederenwagen van den
express mee. De beide machinisten en stokers
der locomotieven werden gedood. Drie pas-
sagiers kregen lichte kneuzingen. Dat het on
geluk voor de passagler zoo goed is afgeloo
pen, wordt, zooals wij reeds meldden, toege-
schreven aan de samenstelling van den trein.
Vlak aehter de beide locomotieven kwamen
twee bagage- en fruitwagens die de voile
kracht van de botsing hebben opgevangen.
De tweede dezer wagens en de twee personen-
rijtuigen er achter ontspoorden, doch werden
lechts licht beschadigd.
Dit is deze maand al het vijfde spoorweg
ongeluk in Groot-Brittannie waarbij dooder
te betreuren zijn.
OP HAAR TROUWDAG VOOR DEN
RECHTER.
Voor een der Londensche politierechters
verscheen dezer dagen een aardige jonge
vrouw in tranen, die aan den arm van haar
patroon en aanstaanden echtgenoot de rechts-
zaal verliet om te gaan trouwen.
Zij was winkeljuffrouw en had voor een
DE CHINEESCHE POLITIEK.
Hoe de nieuwe regeering haar
positie tracht te versterken.
Duitsche off icier en naar China.
Duitschland straks de meest
begunstigde natie?
Nu de burgeroorlog in China is uitge-
vochten en de Nationalisten de overwinning
hebben behaald, nu moet blijken, of het
nieuwe regime de m-ethoden volgens hetwelk
ret groote rij-k bestuurd wordt, zal kunnen
verbeteren, niet alleen te Nanking en in haar
onmidd-ellijke buurt, maar ook in afgelegen
provincien. Op de oude Chin-eesche manier
ging het nog deze week, toen Lijang, een
stad, die slechts een honderd kilometer van
Nanking verwijd-erd is, vier uren lang door
bandieten geplunderd werd en dezen onge-
hinderd konden ontkomen! Dergeiijke benden
zijn meerendeels het overschot van de krijgs-
benden, die elkaar zoo lang in China be-
oorloogd hebben en om hen er duurzaam
onder te krijgen, zal het noodig zijn, een
nieuw en „onkreukbaar" leger onder betrouw-
bar-e officieren te organiseeren.
Betrouwbare officieren! Maar die schijnt
men onder de Chineezen niet te kunnen vin
den. Immers, de Nationalistische regeering
leeft, naar uit Sjanghai gemeld wordt, Duit
sche officieren in dienst genomen, die naar
let heet de Nationalistische 1-egers zullen
moeten reorganiseeren en op „Westersch"
peil zullen moeten brengen.
Aan het hoofd van deze officieren staat de
befaamde kolonel Bauer, die tijdens den we-
reldoorlog een der voornaamste medewerkers
was van generaal Ludendorff en die na den
oorlog den dienst verliet en toen als verwoed
tegenstander van het nieuwe regime in de
rechtsradicale beweging een voorname rol
speelde.
Onlangs gingen er geruchten, dat de Chi
n-eesche Nationalistische regeering het voor-
n-emen had, zich van generaal Ludendorff in
eigen persoon te verzekeren! Dit voornemen
echter kon niet worden verwezenlijkt.
Of de Duitsche regeering zich daar tegen
verzet heeft, is niet bekend, maar volgens de
„Voss. Ztg." zou het denkbeeld om Luden
dorff naar China te doen gaan, zelfs niet eens
door de Chin, regeering geopperd zijn. Het waarde van 23 pond sterling aan mantels en
zou 'n denkbeeld van Bauer geweest zijn, dat iaponnen gestolen ten nadeele van een mede-
de Chineezen echter weigerden te aanvaarden.
Ho? het ook zij, al gaat Ludendorff zelf
dan niet naar China, zijn medewerker Bauer
zal als militair adviseur van de Chin-eesche
regeering optreden.
Bauer zal in zijn arbeid worden geholpen
door een ongeveer dertig man tellenden staf
van gewezen Duitsche officieren. En naar het
heet zou hij tevens worden vergezeld van ver-
tegenwoordigers van Duitsche industrieele
syndicaten!
Terwijl het oude Duitschland onder Wil-
helm zich eens aan het hoofd van de expe-
ditie tot onderdrukking van den Bokser-
opstand stelde en den vreemd-elingenhaat der
Chineezen toen op zich concentreerde, ver-
keert het nieuwe Duitschland thans in China
in een veel benijde positie. Het zou niet te
verwonderen zijn, als de handel en de nijver-
heid van Duitschland op die van andere lan-
den een vaorsprong zouden krijgen en dat de
Duitschers in China de rol van meest begun
stigde natie gaan spelen.
Het kan verkeeren!
DUITSCHLAND.
FRANKRIJK'S CEZANTSCHAP
TE MUNCHEN.
Wordt opgeheven.
In Juli 1920 werd een Fransche gezant
naar Munchen gezonden. In den preambuul
van het vredesverdrag was bepaald, naar de
Fransche gezant den rijksminister Simons
verklaarde, dat bij het van kracht worden
van het verdrag de officieele betrekkingen
van de geallieerde mogendheden met
Duitschland en met den een of anderen der
Duitsche staten hervat zouden worden. Mi
nister Simons protesteerde krachtig, terwijl
de Beiersche vertegenwoordiger te Berlijn, v.
Preger den Franschen gezant verzekerde, dat
men ook te Munchen de zending van een
Fransch gezant ongewenscht achtte.
Niettemin verscheen de gezant te Munchen.
Thans verneemt de Parijsche correspon
dent van de „Frankf. Z.", dat de Fransche
regeering van plan is haar diplomatieke ver-
tegenwoordiging te Munchen in te trekken en
daarmee ook aan den schijn een einde te
maken alsoi zij met den vrijstaat Beieren
rechtstreeksche betrekkingen onderhoudt. De
tegenwoordige Fransche zaakgelastigde
een gezant bevindt zich sinds lang niet meer
te Munchen jcal worden tertiggeroepen;
bewoonster van haar pension om er voor
haar aanstaande toch vooral zoo aardig mo-
geliik uit te zien!
Het bleek, dat zij als kind al eens twee
maanden gevangenisstraf had ondergaan
wecens diefstal van 3 shilling 6 pence
2.10).
De aanstaande echtgenoot decide mede,
dat het huwelijk op denzelfden middag was
bepaald. De magistraat besloot haar voor
drie maanden tegen borgstelling op vrije
voeten te laten en aanvaardde de door den
bruldegom aangeboden borgstelling van 5
pond sterling voor haar verschiining voor de
rechtbank na het eind van dat tijdvak.
Daarop verliet het paartje der echtszaal.
GEEN ANTWOORD VAN MARS
Dinsdag heeft, zooals we reeds meldden, dr.
Mansfield Robinson zijn radiogram voor de
planeet Mars aan het postkantoor aange
boden, dat het Woensdagmorgen vroeg vet-'
zonden heeft via het station Rugby tegen het
gewone tarief van 1 shilling 6 pence per
woord voor radiogrammen aan schepen op
langen afstand. Het radiogram werd op een
golflengte van 18.740 M. af gezonden en bo
vendien heeft dr. Robinson-rsbg extra betaald
voor het feit, dat ingenieurs van de post een
half uur lang geluisterd hebben naar een
antwoord op 30.000 rrr. Hij kreeg een offi-
rieelen brief, dat er geen seinen waren ont-
vangen die als een antwoord konden worden
uitgelegd.
Aan de ..Daily Telegraph" heeft dr. Robin
son verteld, dat hii1 gevraagd had het radio
gram op 30.000 M. uit te zenden, maar hem
werd meegedeeld dat de eenige golflengte
van de post 18.700 M. was. Die golflengte
was z. i. onvoldoende geweest en daaraan
schreef hij het toe, dat het radiogram zijn be-
stemming niet had bereikt. De tekst luidde:
,,Love te Mars from Earth" en die van Mars
hadden moeten antwoorden: „Love te Earth
from Mars."
Dr. Robinson zal nu gedaan zien te krij
gen dat iemand in Frankrijk of Amerika zijn
radiogram op de gewenschte golflengte uit-
zendt.
NIEUWE VORSTELIJKE GIFT.
Een nieuwe vorstelijke gift voor liefda-
dige doeleinden wordt meegedeeld. Een ano-
niem filanthroop heeft n.l. bepaald dat na
zijn dood een gift van ongeveer 150.000 pond
zal worden geschonken aan de British Hu
mane Association. Dezelfde weldoener heeft
5000 pond bijgedragen aan het ..communal
GODRANT.