DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Veiliger werkeer. (Jif het ParBement Buitenland! No. £55 Honderd dertigste Jaargang Aboimcmcntsprys bij voornitfoetaliTig per 3 maanden f2.—fr. per post f2.50. Bewijsn. 5 ct. Adrertentiepr. 25 ct. p. regelgrootere letters tinnr plaatsrulmtfr Brie yen franco N.Y. Boek- en Handelsdr. v.h. Herms. Coster Zoon, Voordam C9, Tel. Adminlstr. No. 3. Bed ac tie No. 33. ZATERDAG OCTOBER Dagelijksch overzlchi. Dif nnmmer bestaat nit 4 bladem Directeur: G. H. KRAK. Hoofdredarient Tj. N. ADEMA. Ko'rt geleden heeft het bestuur van de Al- gemeene Vereeniging vooj Automobilisme en Motorisme te 's-Gravenhage onze mede- werking i-ngeroepen voor het propaganda jnaken en daardoor leden winnen voor een Vereeniging voor veiliger verkeer en wij vol- doen daaraan gaarne, omdat inderdaad de verkeerstoestand zoo precair is geworden, dat het ieders plicht is er toe mede te wer ken het aantal ongevallen zoo klein mogelijk te doen blijven. Men mag niet over het hoofd zien, dat wij, wat de veiligheid op den weg betreft, in een zeer gevaarlijken overgangstoestand ver- keeren. Twee-, vier- en zelfs zeswielige motorvoer- tuigen, van steeds grootere afmetingen en voortdurend grootere snelheid zijn verschij- ningen van den tegenwoordigen tijd en onze oude stedenbouwers hebben dergeiijke ge- vaarlijke verkeersmiddelen nimmer voorzien en er daarom natuurlijk ook geen rekening mee gehouden. Vandaar dat vrijwei alle steden in de bin- nenstad door smalle straten en scherpe hoe- ken buitengewoon gevaarlijk voor het ver keer zijn en menige gemeenteraad zich ge- noodzaakt heeft gezien verscheidene straten voor het motorverkeer af te sluiten. Het verkeer is de laatste jaren veel vlugger gegroeid dan de wegen waarover het moet. piaats vinden en waar wegenverbetering om- vangrijk en kostbaar is, is het vanzelfspre- kend, dat deze eerst geleidelijk tot stand zal komen en wij een tijdperk doormaken, waar- in verkeer en wegen nog niet met elkaar in overeenstemming gebracht zijn en het ge- vaar voor ongelukken het grootst is. In de binnensteden waar verbeteringen wellicht eerst na jaren tot stand kunnen komen men denke b.v. aan de verbreeding van de Ridderstraat en het Scharloo zal er wat de verkeersveiligheid betreft, vooreerst niet anders te doen zijn dan de smalste en gevaarlijkste straten voor motorrijtuigen af te sluiten of slechts in een richting te laten berijden, zooals dit thans voor de Hoog- straat is voorgeschreven. Slechts waar men nieuwe wijken te voor schijn roept, in het algemeen op alle uit- breidingsplannen, zal men rekening met den geheel veranderden verkeerstoestand moeten houden en breede, gemakkelijke straten moe ten projecteeren. Voor de verkeerswegen buiten de steden is fiet vraagstuk nog veel moeilijker. Het is na tuurlijk niet doenlijk de voornaamste wegen voor motorrijtuigen af te sluiten. Maar juist hier is het gevaar. het grootst, omdat buiten de bebouwde kommen der gemeenten geen maximale snelheden kunnen opgelegd wor- den en men vooral op smalle of bochtige we gen groote kans op verkeersongelukken heeft. Geen wonder, dat wegsverbetering den laatsten tijd in het brandpunt der publieke belangstelling staat. Het Rijkswegenfonds, de indeeling der wegen in primaire en andere, het wijst er alles op, dat men op den duur de wegen in overeenstemming met het mo- deme verkeer zal brengen. Zoolang de wegen nog niet aan alle eischen voldoen zou men natuurlijk het onge- ,vallenrisico kunnen verkleinen door de snel heid der voertuigen te verminderen. Maar bet ligt zoo weinig in de lijn van dezen tijd, waarin zakendoen allereerst een vlug vervoer v?n personen en goederen eischt, dat het niet mogelijk is de voertuigen over langen af- stand in hun snelheid te belemmeren. Wie op dit oogenblik veiliger verkeer wenscht moet dus andere middelen te baat nemen Hij moet een beroep doen op het ge- zond verstand en bovenal op het verant- woordelijkheidsgevoel van de bestuurders van motorvoertuigen, om vrijwillig alles te doen waardoor de verkeersveiligheid kan worden vergroot. En dit beoogt nu de nieuwe vereeniging, die ons verzocht propaganda voor haar stre- ven te maken en die haar bestaansrecht be- wijst door eenige cijfers, die menigeen tot de overtuiging zullen brengen, dat hier werke- lijk met kracht moet worden opgetreden. Weet men, dat er alleen in ons schijnbaar nog zoo rustige landje het vorige jaar bijna 10.000 gevallen van dood, verminking en verwonding geconstateerd werden, uitslui- iend te wijten aan verkeersongevallen? En dat het steeds erger en niet minder wordt, kan uit de cijfers voor onze hoofdstad blijken, waarin het tweede kwartaal van dit jaar het aantal verkeersongevallen reeds met 15 Yt pCt. was gestegen. Zelfs was het aan tal verkeersongevallen met doodelijken af- loop ruim 300 pCt. gestegen tegenover het daaraan voorafgaande kwartaal. Het buitenland leert ons, dat wij bij het groeien onze steden nog heel wat ergers te verwachten hebben. Wanneer we Amsterdam vergelijken met eenige steden, wier inwonertal onze hoofd stad over eenigen tijd hoopt te bereiken, dan zien we in deze ongevallenstatistiek b v. voor Birmingham 452 ongevallen per 100,000 in- woners, voor Liverpool 474 en voor Ham burg 623, terwijl Amsterdam over datzelfde jaar een cijfer van 201 ongevallen per 100,000 inwoners aangeeft, wat evenwel over het reeds verstreken deel van dit jaar al 215 be- draagt. een onderzoek in te stellen en gaat over tot de orde van den dag." Minister Van der Vegte had die motie ont- raden en aldus deed ook de heer Hermans (R.K.), de eenige spreker uit de Kamer, die behalve interpellant en minister over de zaak het woord heeft gevoerd. De motie werd over- Amsterdam zou dus een gunstige uitzon- bodig genoemd, omdat er voldoende maat- dering maken, maar dit wordt alleen hierdoor veroorzaakt, dat plaatsen als Birmingham, Liverpool en Hamburg een zeer veel grooter aantal motorvoertuigen bezitten. Toch wordt ook het Amsterdamsche ver keer drukker en zoo gaat het in alle steden van eenige beteekenis en de Algemeene Ver eeniging voor Automobilisme en Motorisme te 's-Grayenhage voorziet, dat binnen afzien- baren tijd in ons land jaarlijks 10.000 tot 20.000 verkeersslachtoffers meer dan thans te betreuren zullen zijn. Op den duur zal het aantal dezer slacht- offers dat der oorlogen overtreffen. Gevallen van 400 per 100000 inwoners wil zeggen, dat er een geval op de 250 inwoners per jaar voor komt. Wie 50 jaar oud wordt, heeft dus in dien tijd de kans 1 op 5 een ernstig onge- luk te krijgen, wat er op wijst, dat vrijwei iedere familie vroeg of laat een gezinslid het slachtoffer van een verkeersongeluk zaf zien worden. Het wordt dus meer dan tijd, dat er iets gedaan wordt en dat er zeer veel te bereiken is, door het publiek van het verkeersgevuar te doordringen, bewijzen de cijfers van Bei- Iij-n en Parijs (220 en 86 per 10 000 inwoners) waar de bittere ervaring het publiek he eft opgevoed en waar de overheid er niet voor terugschrikt, de meest strenge maatregelen toe te passen. Met het oog op dit alles heeft de Alge meene Vereeniging voor Automobilisme aan de Tweede Kamer een adres gezonden, waarin maatregelen verzocht worden ter be- vordering van een veiliger verkeer. De aan de Regeering en aan de Tweede Kamer voorgestelde maatregelen omvatten het uitgeven op groote schaal van een tijd- schrift voor veilig verkeer, een grondiger opleiding van bestuurders van motorvoer tuigen, benevens het instellen van een Rijks- verkeersinspectie. Daarenboven is de nobdzakelijkheid naar voren gekomen, een Vereeniging voor veili ger verkeer in het leven te roepen, welke door een zeer lage contributie voor alle weg- gebruikers toegankelijk zou moeten zijn. Dit zal dan het lichaam moeten worden, dat voor alle te nemen overheidsmaatregelen opkomt en dat ijvert voor betere weg- en straattoestanden, welke een veiliger verkeer in de hand kunnen werken. Van een dergeiijke organisatie zal, naar adressant verwacht, een groote opvoedende kracht kunnen uitgaan. Zij kan in groote op- lage een tijdschrift voor veiliger verkeer ver- spreiden, monumenten oprichten, die indruk op de weggebruikers moeten maken en af- beeldingen verspreiden, welke hen tot na- denken zullen brengen en het verantwoorde- lijkheidsgevoel van alle weggebruikers zullen versterken. De vereeniging verwacht, dat haar streven groote belangstelling zal vinden en dat men haar werkwijze zal apprecieeren. Zelfs de beste voorschriften, zegt zij, moe ten begrijpelijk voor alien worden gemaakt zij moeten een ontvankelijk inplaats van een onverschillig of tegenstrevend publiek ont- moeten. Zij meent, dat het bewustzijn zelf iets te kunnen bijdragen tot het naar omlaag drukken van de verschrikkelijke curve, die als geen ander neiging heeft naar boven te gaan voor zeer velen een krachtige aansporing zal zijn, zich op de een of andere wijze voor dit doel verdienstelijk te maken. Wie evenals adressanten van oordeel is dat er op dergeiijke wijze iets te bereiken zal zijn en daartoe zijn medewerking wil verlee- nen, kan-een bewijs van belangstelling sturen aan het „Comite voor de Vereeniging Veilig Verkeer", Thomsonlaan 148, Den Haag, waar tevens gratis een uitvoerige motiveering ver krijgbaar is van de voorgestelde maatregelen en van de grondsldgen, waarop men de ver eeniging wil laten werken. Wij verwachten, dat ook uit Alkmaar, waar men zich steeds zoo voor het verkeersvraag- stuk interesseert, menig blijk van belang stelling voor het verdienstelijk streven dezer nieuwe organisatie zal worden gezonden. Den Haag, 26 October 1928 De heer Dorp heeft gisteravond zijn inter pellatie over het ongeluk in de mijn „Hertog Hendrik" besloten met een motie, waarvan intusschen de aanneming twijfelachtig mag heeten. Heden zal er over gestemd worden, wijl gisteravond daarvoor te weinig leden in de Kamer aanwezig waren een verschijnsel dat zich bij avondzittingen haast geregelc voordoet. Zij klinkt ove^gens nogal mak en is kort: „De Kamer van oordeel, dat een on derzoek naar de arbeidstoestanden in het mijnbedrijf gewenscht is, noodigt de regee ring uit een commissie te benoemen om zulk regelen zijn te nemen zonder dat er eerst een onderzoek wordt ingesteld. De minister wees er daarbij nadrukkelijk op, dat het veel beter is, dat mijnbestuur en vakvereeniging zich met elkander verstaan dan dat de regeering zich in de zaak mengt. Bovendien zal bin- nenkort het rapport over het ongeluk in de mijn Hendrik het licht zien en dan kan op grond van het daarin vermelde overwogen worden, welke maatregelen in het belang van de veiligheid der arbeiders kunnen worden genomen. Dat er verband zou bestaan tus- schen de werkmethode en de toeneming dei ongevallen, gelijk de heer Drop had betoogd, gaf de minister niet toe. Bij de behandeling der Mijnbegrooting, over eenige weken, zullen we dus vermoede- ljjk wel een herhaling van het debat van gis ter bijwonen had dit niet voorkomen kun nen worden? Het slot van den dag van gister werd ge- vormd door een nog lang niet afgeloopen be- spreking van de motie van de heeren Van den Bergh gn Vliegen, die reeds uit de dagen van de behandeling der Atbeidsbegrooting voor dit jaar dagteekent en dus bijna een jaar oud is. iDe bedoeling is, dat een regeling van de huren der zoogenaamde woningwet-woningen op den grondslag van de werkelijke huur- waarde door af- en bijschrijving op de stich- tingskosten door de regeering ter hand zal worden genomen. Van bijschrijven zal vermoedelijk maar zelden sprake zijn. De groote meerderheid der in oorlogstijd met voorschot gebouwde woningen doet een huur, welke niet in over eenstemming is met de bouwkosten. In het ge heel heeft de Staat 611 millioen bijgedragen voor den bouw van 126.000 woningen, ter wijl de bouwkosten sterk uiteenloopen. Het gevolg is, dat als er even ruimte op de woningmarkt val te constateeren, de huren der woningen waarop groote voorschotten rusten, aanmerkelijk dreigen te stijgen. Er is, betoogde de heer Vliegen (S.D.A.P.), maar een uitweg: schatting van alle voorschotwo- ningen en afschrijving van de het verschil i usschen de kostprijzen en de werkelijke v/aarde van het oogenblik. De heer Kampschoer (R.K.) heeft reeds van zijn instemming met de motie getuigd en vermoedelijk zal hij1 wel niet de eenige zijn, die zich aan de zijde der voorstellers schaart Heden 'iddag wordt het debat voortgezet. Wij hebben verzuimd te vermelden, dat gister na de opening van de vergadering de opvolger v-r den heer Boissevain, de heer dr. Vos is beeedigd Als Israeliet legde de heer Vos de vereischte eeden met gedekten hoofde af, wat in de laatste twintig jaren in de Ka mer niet was gebeurd Alvorens het onderwerp af te werken, waar in zij in de avondzitting van gister was blij ven steken, heeft de Tweede Kamer zich he den eerst door een heele waschlijs-t van klei- nere wetsvoorstellen heengewerkt. Zij is even wel begonnen met zonder hoofdelijke stem ming hare goedkeuring te schenken aan de wetsontwerpen betreffende de heffing van een mijnrecht en de herziening van de wet op de raden van beroep voor de directe belastingen De motie-Drop tot het instellen van een com missie van onderzoek naar -den toestand in -de mijnen werd verworpen met 57 tegen 21 stem- men. Voor: de Soc. Democraten en de heer Arts (R. K. V. P.) Toen kwam do waschlijst: naturalisatie-. onteigenings- en regularisatie-ontwerpen, ver- koop van grond, een paar suppletoire begroo- tingen enz. Het eenige ontwerpje, dat tot wat debat aanleiding gaf was een wijziging van de wet Hooger Onderwijs strekkende om de bezitters van het einddiploma H. B. S met vijf-jarigen cursus toe te laten tot de examens in de vereenigde facult-eiten der rechtsgeleerd- heid en der letteren betreffende de stud-ie voor den Indischen Archipel. De heer Moller trachtte daarin nog een wijziging te brengen ten einde de gelegenheid tot examen afleg- gen te beperken, doch met 48 tegen 22 stem men werd zijn amendement daartoe ver worpen. Daarna heeft de Kamer de behandeling van de motie-Vliegen betreffende de huren der Woningwetwoningen voortgezet. De stemming ei" voor scheen gunstig. Zoo- wel de heer Van Gijn (Vrhb.) als mej. mr, Katz (C.-H.) en de heeren Veraart (R.K.) en Oud (V.D.) gevoelden dat de tegenwoordige toestand niet kan blijven voortduren. Het is chaos, de woningbouwvereenigingen zijn niet meer dan huurinningsvereenlgingen, de staa: moet hooge rente van het voorgeschoten gel-c vragen en het is ondoen-lijk de huurprijzen in overeenstemming te brengen met de produc- tiekosten, welke in de zware jaren soms bui- tensporig hoog zijn geweest. Mej. Katz vonc het verlossen.de woord: zou de regeering niet bereid zijn aan een commissie op te dragen een onderzoek in te stellen naar den toestanc en dan met een, regularisatievoorstel aan te komen? Minister De Geer sloeg toe, hij ver- klaarde zich volkomen bereid een dergeilijke commissie samen te stellen ten einde daarna met voorstellen te komen. De heer Vliegen aanvaardde het denkbeeld eveneens, drong er bij den minister op aan vooral een fiinken voorzitter aan de commissie te geven en trok daarop zijn motie in. Het gevolg was, dat we heden reeds voor vier uur op straat stonden en de Kamer met najaarsvacantie, gelijk de Haagsche school- kinderen, uiteenging tot 7 November. Maar -dan breken er zes zware w-°ken aan waarin de Staatsbegrooting zal moeten worden afge- handeld. De voorzitter hoopt het onder rant- soeneering van den spreektijd en met twee avondvergaderingen per week klaar te kun nen spelea voortaan zal de behartiging der Frfflsch# belangen te Munchen door een consul wor den waargenomen, evenals dit het geval is in andere groote steden van Duitschland. Daar in werkelijkheid sinds geruimen tijd de Fran- sche regeering slechts met de rijksregeering diplomatieke betrekkingen onderhoudt, heeft de Fransche zaakgelastigde te Munchen reeds lang niets meer te doen. De stap van de Fransche regeering, zoo constateert de correspondent, zou echter een groote principi- eele beteekenis hebben, daar officieel er door zou worden bevestigd, dat Frankrijk er vol komen van heeft afgezien eventueele separa- tistische en anti-eenheidsneigingen voor zijn doeleinden uit te buiten. Frankrijk zou er door verklaren, dat de verzwakking van Duitschland door verdee- ling niet meer tot de doeleinden van Frank- rijk's na-oorlogsche poliliek behoort zooals dit het geval was tot 1924. ENGELAND. HET SPOORWEGONGELUK IN SCHOTLAND. Omtrent het spoorwegongeluk, Donderdag- morgen vroeg, bij Lockerbie in Schotland, waarbij twee machinisten en twee stokers van den expresstrein LondenAberdeen gedood werden, vinden wij nader vermeld, dat de ex press met een snelheid van 90 K M. op een goederentrein geloopen is, die stilstond, ver moedelijk tengevolge van een gebrek aan de locomotief. De conducteur liep met een roode lamp langs de lijn in de richting vanwaar de goederentrein gekomen was, toen hij den expresse hoorde naderen. Hij snelde dezen tegemoet, doch het was te laat; de express Hep op den goederentrein en baande zich een weg door dertien goederenwagens voor een deel ervan uit de rails liep; de twee locomo- tieven vielen van den dijk in een veld en na- men den eersten goederenwagen van den express mee. De beide machinisten en stokers der locomotieven werden gedood. Drie pas- sagiers kregen lichte kneuzingen. Dat het on geluk voor de passagler zoo goed is afgeloo pen, wordt, zooals wij reeds meldden, toege- schreven aan de samenstelling van den trein. Vlak aehter de beide locomotieven kwamen twee bagage- en fruitwagens die de voile kracht van de botsing hebben opgevangen. De tweede dezer wagens en de twee personen- rijtuigen er achter ontspoorden, doch werden lechts licht beschadigd. Dit is deze maand al het vijfde spoorweg ongeluk in Groot-Brittannie waarbij dooder te betreuren zijn. OP HAAR TROUWDAG VOOR DEN RECHTER. Voor een der Londensche politierechters verscheen dezer dagen een aardige jonge vrouw in tranen, die aan den arm van haar patroon en aanstaanden echtgenoot de rechts- zaal verliet om te gaan trouwen. Zij was winkeljuffrouw en had voor een DE CHINEESCHE POLITIEK. Hoe de nieuwe regeering haar positie tracht te versterken. Duitsche off icier en naar China. Duitschland straks de meest begunstigde natie? Nu de burgeroorlog in China is uitge- vochten en de Nationalisten de overwinning hebben behaald, nu moet blijken, of het nieuwe regime de m-ethoden volgens hetwelk ret groote rij-k bestuurd wordt, zal kunnen verbeteren, niet alleen te Nanking en in haar onmidd-ellijke buurt, maar ook in afgelegen provincien. Op de oude Chin-eesche manier ging het nog deze week, toen Lijang, een stad, die slechts een honderd kilometer van Nanking verwijd-erd is, vier uren lang door bandieten geplunderd werd en dezen onge- hinderd konden ontkomen! Dergeiijke benden zijn meerendeels het overschot van de krijgs- benden, die elkaar zoo lang in China be- oorloogd hebben en om hen er duurzaam onder te krijgen, zal het noodig zijn, een nieuw en „onkreukbaar" leger onder betrouw- bar-e officieren te organiseeren. Betrouwbare officieren! Maar die schijnt men onder de Chineezen niet te kunnen vin den. Immers, de Nationalistische regeering leeft, naar uit Sjanghai gemeld wordt, Duit sche officieren in dienst genomen, die naar let heet de Nationalistische 1-egers zullen moeten reorganiseeren en op „Westersch" peil zullen moeten brengen. Aan het hoofd van deze officieren staat de befaamde kolonel Bauer, die tijdens den we- reldoorlog een der voornaamste medewerkers was van generaal Ludendorff en die na den oorlog den dienst verliet en toen als verwoed tegenstander van het nieuwe regime in de rechtsradicale beweging een voorname rol speelde. Onlangs gingen er geruchten, dat de Chi n-eesche Nationalistische regeering het voor- n-emen had, zich van generaal Ludendorff in eigen persoon te verzekeren! Dit voornemen echter kon niet worden verwezenlijkt. Of de Duitsche regeering zich daar tegen verzet heeft, is niet bekend, maar volgens de „Voss. Ztg." zou het denkbeeld om Luden dorff naar China te doen gaan, zelfs niet eens door de Chin, regeering geopperd zijn. Het waarde van 23 pond sterling aan mantels en zou 'n denkbeeld van Bauer geweest zijn, dat iaponnen gestolen ten nadeele van een mede- de Chineezen echter weigerden te aanvaarden. Ho? het ook zij, al gaat Ludendorff zelf dan niet naar China, zijn medewerker Bauer zal als militair adviseur van de Chin-eesche regeering optreden. Bauer zal in zijn arbeid worden geholpen door een ongeveer dertig man tellenden staf van gewezen Duitsche officieren. En naar het heet zou hij tevens worden vergezeld van ver- tegenwoordigers van Duitsche industrieele syndicaten! Terwijl het oude Duitschland onder Wil- helm zich eens aan het hoofd van de expe- ditie tot onderdrukking van den Bokser- opstand stelde en den vreemd-elingenhaat der Chineezen toen op zich concentreerde, ver- keert het nieuwe Duitschland thans in China in een veel benijde positie. Het zou niet te verwonderen zijn, als de handel en de nijver- heid van Duitschland op die van andere lan- den een vaorsprong zouden krijgen en dat de Duitschers in China de rol van meest begun stigde natie gaan spelen. Het kan verkeeren! DUITSCHLAND. FRANKRIJK'S CEZANTSCHAP TE MUNCHEN. Wordt opgeheven. In Juli 1920 werd een Fransche gezant naar Munchen gezonden. In den preambuul van het vredesverdrag was bepaald, naar de Fransche gezant den rijksminister Simons verklaarde, dat bij het van kracht worden van het verdrag de officieele betrekkingen van de geallieerde mogendheden met Duitschland en met den een of anderen der Duitsche staten hervat zouden worden. Mi nister Simons protesteerde krachtig, terwijl de Beiersche vertegenwoordiger te Berlijn, v. Preger den Franschen gezant verzekerde, dat men ook te Munchen de zending van een Fransch gezant ongewenscht achtte. Niettemin verscheen de gezant te Munchen. Thans verneemt de Parijsche correspon dent van de „Frankf. Z.", dat de Fransche regeering van plan is haar diplomatieke ver- tegenwoordiging te Munchen in te trekken en daarmee ook aan den schijn een einde te maken alsoi zij met den vrijstaat Beieren rechtstreeksche betrekkingen onderhoudt. De tegenwoordige Fransche zaakgelastigde een gezant bevindt zich sinds lang niet meer te Munchen jcal worden tertiggeroepen; bewoonster van haar pension om er voor haar aanstaande toch vooral zoo aardig mo- geliik uit te zien! Het bleek, dat zij als kind al eens twee maanden gevangenisstraf had ondergaan wecens diefstal van 3 shilling 6 pence 2.10). De aanstaande echtgenoot decide mede, dat het huwelijk op denzelfden middag was bepaald. De magistraat besloot haar voor drie maanden tegen borgstelling op vrije voeten te laten en aanvaardde de door den bruldegom aangeboden borgstelling van 5 pond sterling voor haar verschiining voor de rechtbank na het eind van dat tijdvak. Daarop verliet het paartje der echtszaal. GEEN ANTWOORD VAN MARS Dinsdag heeft, zooals we reeds meldden, dr. Mansfield Robinson zijn radiogram voor de planeet Mars aan het postkantoor aange boden, dat het Woensdagmorgen vroeg vet-' zonden heeft via het station Rugby tegen het gewone tarief van 1 shilling 6 pence per woord voor radiogrammen aan schepen op langen afstand. Het radiogram werd op een golflengte van 18.740 M. af gezonden en bo vendien heeft dr. Robinson-rsbg extra betaald voor het feit, dat ingenieurs van de post een half uur lang geluisterd hebben naar een antwoord op 30.000 rrr. Hij kreeg een offi- rieelen brief, dat er geen seinen waren ont- vangen die als een antwoord konden worden uitgelegd. Aan de ..Daily Telegraph" heeft dr. Robin son verteld, dat hii1 gevraagd had het radio gram op 30.000 M. uit te zenden, maar hem werd meegedeeld dat de eenige golflengte van de post 18.700 M. was. Die golflengte was z. i. onvoldoende geweest en daaraan schreef hij het toe, dat het radiogram zijn be- stemming niet had bereikt. De tekst luidde: ,,Love te Mars from Earth" en die van Mars hadden moeten antwoorden: „Love te Earth from Mars." Dr. Robinson zal nu gedaan zien te krij gen dat iemand in Frankrijk of Amerika zijn radiogram op de gewenschte golflengte uit- zendt. NIEUWE VORSTELIJKE GIFT. Een nieuwe vorstelijke gift voor liefda- dige doeleinden wordt meegedeeld. Een ano- niem filanthroop heeft n.l. bepaald dat na zijn dood een gift van ongeveer 150.000 pond zal worden geschonken aan de British Hu mane Association. Dezelfde weldoener heeft 5000 pond bijgedragen aan het ..communal GODRANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 1