i
Hoofdstuk VIII 3, Openbaar rervolgonderwfjs.
Enkele leden hebben met genoegen kennis genomen, dat
de bezuinigings-politiek, blijkens het besluit van Gedepu-
leerds Staten inzake de opheffing van het Vervolg-Onder-
A bij dat College instemming vindt.
Hoofdstuk VIII 4. Openbaar U. L. Onderwijs
Door een der leden werd gevraagd hoe groot het aantal
leerlingen der beide U. L. O.-scholen per klasse bedraagt en
{evens hoe groot deze aantallen zijn van de beide oplei-
dingsscholen en van de Handelsdagschool
Meerdere leden geven te kennen dat een onderzoek naar
de oorzaak aangaande het verschil tusschen de kosten van
gewoon
en U. L. onderwijs bij hen geen bezwaar ontmoet.
Sfel zouden zij zich b.v. verzetten tegen verlaging der kosten
jan het U. L. onderwijs door vergrooting der klassen of
aantasting van het onderwijs zelve.
De gevraagde gegevens zijn hiervoor reeds verstrekt.
Een bepaald denkbeeld aangaande de wijze, waarop de
kosten per leerling van het U. L. Onderwijs verminderd
dienen te worden, bestaat bij ons nog niet. Hieruit volgt,
dat wij niet in staat zijn ons nu reeds uit te spreken over
de vraag, in welke richting de mogelijk voor te stellen
maatregelen genomen zullen moeten worden.
Hoofdstuk VIII 7. Bijzonder gewoon lager onderwijs.
Een ander lid stelde de vraag of ook B. en W. niet van
oordeel zijn, dat de vergoeding aan de besturen van bijzon-
ilere scholen voor de aan die besturen behoorende gebou-
Ven, die voor 1 Januari 1922 bestonden of geacht
sverden in aanbouw te zijn, naar de toenmaals verrichte
ichattingen, berekend naar een rente van 6.214 pCt. te
toog moet worden geacht; rente en geschatte waarde toch
Bjn niet meer in overeenstemming met dezen tijd.
Dit lid vroeg tevens of B. en W. bereid zijn in dit verband
lie Regeering te vragen, of deze materie onder de oogen is
gezien door de Staats-Commissie Rutgers en of het rapport
Commissie spoedig kan worden tegemoet gezien.
Wij twijfelen niet, of de Staatscommissie-Rutgers zal deze
aangelegenheid, die voor het geheele land van beteekenis is,
overwegen. Er bestaat daarom, naar wij meenen, weinig
aanleiding om een verzoek, als in de tweede vraag bedoeld,
tot de Regeering te richten.
Hooldstuk VIII 8. Bijzonder vervolgonderwijs.
Dezelfde leden vragen: wanneer kunnen van B. en W.
yoorstellen tegemoet worden gezien voor vervolg-onderwijs
jroor leerlingen die van de Buitengewoon Lagere School
{omen?
Omtrent ons desbetreffend voorstel (bijl.
de raadsvergadering van 4 October j.l.
genomen.
nr. 120) is in
een beslissing
Hoofdstuk XIII 3. Sportparkbedrijf.
Wat een eventueele meerdere productiviteit van het Ge-
meentelijk Sportpark aangaat, vragen meerdere leden of B.
en W. bereid zijn medewerking te verleenen tot het bevorde-
ren en instandhouden van verschillende takken van sport,
door bijv. tegen zeer matigen prijs het Gemeentelijk Sport-
park beschikbaar te stellen. Naar de meening van deze le
den is het Sportpark lang niet voldoende bezet wat deels
te wijten is aan den hoogen huurprijs. Door een lageren
huurprijs zou er meer gebruik van worden gemaakt, waar-
door de inkomsten niet zouden daien en het Sportpark meer
aan zijn doel zou beantwoorden. Zijn er verder geen andere
mogelijkheden om het nut van het Gemeentelijk Sportpark te
verhoogen en zouden de betrokken organisaties terzake ge-
hoord kunnen worden.
Een ander lid sloot zich hierbij aan, doch stelde daar-
naast de vraag of B. en W. niet van oordeel zijn, dat de ge
vraagde huur van 75.voor het Sportpark voor den ge-
houden Alkmaarschen Sportdag te hoog moet worden ge
acht, waar het hier voornamelijk een sport (athletiek) be-
trof, die nog populair moet worden
Men moet bij de beoordeeling van het gemeentebeleid ten
opzichte van het Sportpark wel in het oog houden, dat in dt
bedrijfsvoering geen motieven kunnen gelden, die met het
bedrijf zelf geen verband houden. Het Sportparkbedrijf sluit
met een tekort. Het bedrijf moet trachten, dat tekort te doen
verdwijnen. Als men ten behoeve van eene vereeniging ol
onderneming, welke werkzaam is in het algemeen belang.
vrijstelling verlangt van de vergoeding, welke het bedrijf
moet vragen, dan zal dit moeten geschieden door het aan
vragen van subsidie aan de gemeente, die bij inwilliging var
de aanvrage uit de algemeene middelen het bedrag zal moe
ten beschikbaar stellen. Zoo is het ook opgevat, toen Uwt
Vergadering bij besluit van 12 Juli j.l. een subsidie vac
37.50 beschikbaar stelde ten behoeve van de Alkmaarsch;
Sportvereenigingen, die op 15 Juli d. a. v. een algemeenen
sportdag hadden georganiseerd.
De bezetting der speelvelden is, gelijk blijkt uit den tel
inzage liggenden rooster, bevredigend.
Het ligt, naar wij meenen, niet op onzen weg de organisa
ties op sportgebied te hooren over de wijze van verhuring
van het Sportpark. Indien zij echter bepaalde wenschen of
voorstellen hebben, dan zullen wij deze, zoo de vereenigin-
gen zich daarmede tot ons wenden, gelijk vanzelf spreekt in
overweging nemen. J
VOLGNUMMERS.
Volgnummer 20. (Druk- en Bindwerk).
Meerdere leden vragen, waarom B. en W. op dezen post
een bedrag ad f 695.91 verwaarloozen? B. en W. ramen
thans deze post op 11.000.—, terwijl in 1927 is uitgege-
ven f 11695.91.
Tevens vragen deze leden aan B. en W. of zij kunnen me-
dedeelen wat tot dusver de resultaten zijn van het Raadsbe-
sluit van 9 Februari 1928 inzake de gunning van het ge-
meente-drukwerk.
Hoofdstuk VIII 11. Bijzonder voorbereidend lager onderwijs.
Meerdere leden vragen of B. en W. met hen niet van
tieeiung zijn, dat de exploitatie-cijfers van het Bestuur der
Algemeene Bewaarschool geheel juist zijn en bij de uit-
gaven de grootst mogelijke zuinigheid wordt betracht? Zoo
ja, volgt daar dan niet uit, dat 33.50 per leerling reeds
Beer laag is? En volgt daar wederom niet uit, dat het be-
Srag voor de Algemeene Bewaarschool niet kan worden
Herlaagd? In dat geval is ook een andere minder uitgaven
forderende financieele verhouding, wat de Financieele Com
missie blijkbaar wil, volgens de hier aan het woord zijnde
Jeden, niet mogelijk.
Deze leden vragen tevens of B. en W. ook mede kunnen
Ikelen, waardoor de bouwplannen der Vereeniging voor Al-
Jemeen Bewaarschoolonderwijs zoo groote stagnatie onder-
jfinden?
Gelijk wij in bijlage Nr .97 mededeelden, stellen wij om
trent deze aangelegenheid een onderzoek in. Wij zullen U
met de resultaten daarvan en onze beschouwingen daarom-
trent in kennis stellen.
Het schoolbestuur deelde ons mede, dat het van verdere
besprekingen over de nieuwe school voorloopig afzag.
Zoodra ons een verzoek daartoe bereikt, zullen wij het
afgebroken overleg over den schoolbouw gaarne voortzetten.
Hoofdstuk IX 1. Ondersteuning aan behoeftigen,
Meerdere leden vragen of B. en W. een vergelijkend over-
jicht van de uitkeeringen van het Burgerlijk Armbestuur of
Maatschappelijk Hulpbetoon in Alkmaar en een dertigtal
andere gemeenten, die gevvoonlijk worden aangeschreven,
jimnen geven.
Een overzicht, bevattende de gegevens, voor zoover ze zijn
ingekomen, zal ter inzage worden gelegd.
Hoofdstuk IX 2. Ondersteuning aan werkloozen.
Meerdere leden zullen het op prijs stellen indien B. en W.
(feu Raad kunnen mededeelen hoeveel arbeidsweken er in
J'trkverschaffing en werkverruiming, elk afzonderlijk, zijn
geweest in het seizoen 1927—1928 en hoe de tewerkstelling
!n 1927—1928 van georganiseerden en ongeorganiseerden
is geweest en het aantal werkweken dezer beide groepen, elk
afzonderlijk.
1927/28
Aantal weken, dat gewerkt is:
A. in werkverschaffing:
le bij den dienst der gemeentewerken
2e plantsoenen
B. in werkverruiming
32
29
35
1926/27
Deze post is uiteraard altijd moeilijk te ramen, oradat on-
mogelijk is te voorzien, hoeveel drukwerk zal moeten worden
afgeleverd. Wij meenden goed te doen, aanvankelijk een^
post van 11000.— uit te trekken, maar het spreekt van
zelf, dat, mocht dit bedrag in den loop van het jaar blijken
te gering te zijn, wij ons moeten voorbehouden eene supple-
toire aanvraag bij Uwe Vergadering in te dienen.
Omtrent de resultaten van het raadsbesluit van 9 Fe
bruari 1928, met betrekking tot het gemeentedrukwerk, kun
nen thans nog geen mededeelingen worden gedaan.
Volgnummer 25
Enkele leden wenschten te vememen of het werk op deze
afdeeling zoo is toegenomen, dat daarvoor een schrijfma-
chine moest worden aangeschaft en of het typewerk niet op
de desbetreffende afdeeling der Secretarie kon worden ge
maakt.
Andere leden vinden, dat voor een stad als Alkmaar de
kosten voor den Archiefdienst te hoog zijn.
Volgnummer 55.
Meerdere leden zouden gaarne van B. en W. vernemen,
waardoor het verschil ontstaan is tusschen het cijfei
1155.— en het bedrag genoemd in
Toelichting.
(Archief).
De Archivaris gevoelt herhaaldelijk het gemis van een^_
schrijfmachine bij cataloguswerk en bij de toenemende cor- -"Ijf
respondentie met andere bibliotheken. Wanneer het type
werk door de afdeeling Registratuur moet worden vervaar-
digd, geschiedt dit vaak met veel vertraging, omdat men
daar meestal spoedeischenden arbeid voor de secretarie heeft
te verrichten.
Waar derhalve de aanschaffing van een machine aan een
vlot functionneeren van den Archiefdienst ten goede komt,
meenden wij de hiervoor noodige 200.te moeten aan-
vragen.
Nu de jaarwedden van het archiefpersoneel en daarmede
de personeelformatie nog slechts betrekkelijk kort geleden
(in de Raadsvergadering van 27 Augustus 1925) opnieuw
zijn geregeld, zal het wellicht ook Uwe meening zijn, dat, ni
sedert dien geen met het archief verband houdende omstan-
digheden zich hebben voorgedaan welce wijziging ge
wenscht zouden maken, niet reeds thans maatregelen 10
overweging moeten worden genomen, waardoor het toen
vastgestelde besluit ten deele zou worden herroepen
(Bijdragen voor inkoop van p insiocn ingevolge de artt. 40 en 135
der Pensioenwet 1922, Staatsblad Nr. 240).
Het in de begrooting vermelde cijfer van 1155.is juist.
Het bedrag van 800.—, tweemaal voorkomende in de me-
morie van toelichting, was eene voorloopige raming, die bij
de correctie der drukproeven abusievelijk niet is gewijzigd.
de Memorie van
Totaal
Aantal personen, dat gewerkt heeft:
Volgnummer 70. (Kosten van het bureau voor verificatie en controls).
Het bedoelde voorstel zal U vermoedelijk nog dit jaar be-
reiken. Wij zijn daarover opnieuw in overleg getreden met
het Bureau voor verificatie der Vereeniging van Nederland-
sche gemeenten, teneinde te onderzoeken, of wij ons voorstel
tot aanstelling van een hoofdambtenaar als verificateui
moeten handhaven, dan wel hetzelfde doel kunnen bereiken
door de controle en verificatie aan dat bureau op te dragen
Enkele leden vragen wanneer het toegezegde voorstel van
B. en W. te verwachten is in verband met het voorstel-Vo-
gelaar tot het opdragen der controle aan, hetzij een accoun-
tantsdienst, hetzij aan het bureau van verificatie en con
trole van Nederlandsche Gemeenten.
Volgnummer 93.
(Onderhoud van brandbluschmiddelen en reddingsmiddelen)
De dakbedekking van de Waag ondervindt geen nadeeV
van het opspuiten van het water.
Hoofdstuk XII. Belastingen.
Een der leden meende, dat de demonstraties der brand-
weer op het Waagplein door het opspuiten van het water
ernstige bezwaren opleverde met het oog op de dakbedek
king van het Waaggebouw.
Volgnummers 97, 178 en 522. (Kosten van verzekering, pensionneenng enz.
van gemeente-ambtenaren.)
De telling van volgnummer 97, groot 16899. is aan
het hoofd van den post in de memorie van toelichting en in
de begrooting ten onrechte overgenomen als 16998.—.
Door een misstelling in volgnummer 56 is post 522 5—
te hoog. Wij zullen deze onjuistheden bij nota van wijziging
Terzake de rioolbelasting wordt door een der leden opge-
Herkt, dat schijnbaar door het College de onderstaande ge-
dragslijn wordt gevolgd bij nieuwen aanleg: „De gemeente
legt het riool en vertlaalt de kosten van aanleggen op de te
bouwen woningen van den nieuwen aanleg. De gemeente
fct dit in den vorm eener speciale belasting voor dit doel
m voor deze woningen. Bovendien krijgt de bewoner de ge-
*one rioolbelasting te betalen". Het komt dit lid voor, in
dit geval bij de te maken overeenkomst een afkoopvorm te
fen, teneinde het onaangename van dubbele belasting te
ontgaan. Aangenamer zou het dit lid zijn, indien het College
ten deze van gedragslijn zou kunnen veranderen en tot het
feel kwam van 6en rioolbelasting voor de geheele stad,
"raarbij de kosten werden omgeslagen per woning berekend
naar de gevelbreedte of bewoonde oppervlakte of zoo iets.
Aangezien het hier aangeroerde punt opnieuw aan de
orde komt bij de behandeling van het door ons in de Raads
vergadering van 12 Juli j.l. toegezegde praeadvies met be
trekking tot de hierbedoelde heffing, zal het wel geen be
zwaar ontmoeten, wanneer wij ons thans van een beschou-
wing hieromtrent onthouden
Meerdere leden vragen of B. en W. ook inlichtingen kun
nen verstrekken hoe het komt, dat de cijfers 16998, 8840
en f 23868, niet overeenkomen met de correspondeerende
cijfers van de volgnummers 40, 54, 55, 56 en 59,
16899, 8716 en 21873.
n.l.
Volgnummer 105.
Terzake deze post doen de aan het woord zijnde leden op-
merken, dat deze gelijk is gebleven als voorgaande jaren.
Zijn B. en W. dan ook niet van meening, nu de Commissie
belangrijk is verkleind geworden en de werkzaamheden ge-
makkelijker, deze post kan worden verminderd. Ook wat de
belooning van den Secretaris aangaat?
Een ander lid stelde de vraag of onder dit volgnuftuner
nog steeds hetzelfde bedrag moet worden uitgetrokken, nu
herstellen.
Het verschil van 124.- tusschen volgnummer 178 e
de correspondeerende posten zit in de toelage van genoemd
bedrag aan de weduwe van een overleden ambtenaar, welke
mede in eerstbedoelden post is begrepen. De telling in de
memorie van toelichting is niet 11840, doch 8840.-*,
(Kosten van de Bioscoop-Commissie).
De jaarwedde van den secretaris der bioscoopcommissit
is geregeld bij de algemeene salarisverordemng vwr
ambtenaren (Gem. blad nr. 977, art. 3, groep0). Wanneer
men rekening houdt met de omstandigheid dat desecretans
inmiddels tevens belast is met de administratie betreffend
de schoolbioscoop, dan zal men wellicht met ons van oordeel
zijn, dat, al mogen
de bioscopen eenige verandering hebben ondergaan, er toch
de werkzaamheden voor het toezicht op
24
24
38
96
86
A. in werkverschaffing
georganiseerd 80 86
1. bij den dienst der gemeentewerken j ongeorganiseerd 64 49
georganiseerd 61 31
plantsoenen j ongeorganiseerd 20 25
georganiseerd 12 16
in werkverruiming (.ongeorganiseerd 13 14
Totaal georganiseerden 153 133
ongeorganiseerden 97 88
2.
B.