E
1
z
Kei«k en school
M STERD1M8V,IS E EITM
is
m
DE STORM
Blneienland
van 17 November 1928.
Opgave van Noerdhollandsoh Lacdbonworedlet.
''AMSTERDAMSCHE AARDXFFEIT'
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 17 Nov. Prijzen onver-
anderd, geen aanvoer.
Storing in het treinverkeer. Schepen
losgewaaid, boomen ontworielddak-
pannen en gevelstukken weggewaaid.
De geweldige storm, die gisteravond boven
ons land woei, heeft zeer veel schade aange-
richt en vooral den reizigers, die oer trein
hun plaats van bestemming moesten bereiken.
OTooten last veroorzaakt.
Omstreeks 8 uur in den avond brak een
stroomdraad van het electrische spoorwegnef
in de nabijheid van Delft. Hierdoor was het.
zoowel voor den om 19.15 uur uit Amster
dam vertrokken trein als voor den om 19.32
uur uit Rotterdam vertrokken trein niet mo-
[gelijk het station Delft te passeeren. Laat in
den avond wist men het treinverkeer voorbij
Delft lanes een lijn te leiden.
Intusschen had de stationschef te Amster
dam den trein, die om 20.45 uur moest ver-
trekken, laten uitvallen. De passagiers van
dezen trein vertrokken met den stoomtrein
naar Hoek van Holland, die om 21 uur uit
Amsterdam vertrok.
De tweede draadbreuk, die de storm veroor-
zaakte, op het station van Hillegom, had op-
nieuw eene stagnatie in het verkeer tusschen
Amsterdam en Rotterdam ten gevolge.
De electrische trein, die om 21.02 uit Rot
ferdam was vertrokken, kon Hillegom niet
passeeren en werd per stoomlocomotief voort-
getrokken naar Amsterdam. Verschillende
andere treinen. o.a. de trein naar Amsterdam,
bereikten via Gouda de plaats hunner be
stemming.
Het derde ongeval. dat het treinverkeer
deed stagneeren, geschiedde bij de Membrug,
waar een telegraafpaal was omgevallen, ten-
gevolge waarvan de trein uit Enkhuizen met
aanzienlijke vertraging te Amsterdam aan-
kwam.
Ook de treinen uit het Oosten kwamen mee-
rendeels te laat aan.
In de Amsterdamsche haven.
Verschillende schepen in de Amsterdam
sche haven zijn losgewaaid.
In de Coenhaven rukte de storm het s.s.
Texel, dat lag te bunkeren los. Het vaartuig
kwam in het Noordzeekanaal terecht, waar
het voor anker werd gelegd.
Ook het Zweedsche s.s. Theodor, dat in de
Oude Houthaven lag, woei van de 'ketting los
evenals het Ned. s.s. Cottica, waarvan de
hoeiketting brak in de Surinamekade.
Vervolgens woei een der groote brughavens
in de Rietlanden uit de rails. Een liphterschip
met bouwmaterialen werd lekgeslagen en
was dientengevolge tegen middernacht zin-
kende. De bewoners konden bijtijds het zin-
kende schip verlaten.
Bij de Oranjesluizen zijn twee scheepjes
tegen den zoogenaamden Groenen Dijk ge-
slagen.
Een sleepboot deed pogingen om de beide
vaartuigen weer van den dijk te steepen.
Den geheelen avond tot diep in den nacht
was de havenpolitie in de Weer om overal
waar dit in de haven gevraagd werd, assis-
tentie te verkenen.
In de hoofdstad.
De storm heeft ook in de hoofdstad nog al
schade aangericht, al zijn tot nu toe geen
ernstige ongelukken gebeurt. De brandweer
heeft het buitengewoon druk gehad. Wellicht
is zij nog nimmer zoo vaak te hulp geroepen
als gisteravond. Van alle kanten te gelijk
werd haar hulp ingeroepen voor het oprui-
men van zinken schoorsteenen, die waren om
gewaaid en gevaar opleverden voor de omge-
ving, van antenne-masten, die door de kracht
van den wind waren bezweken, voor stukken
zink, die van de daken waren losgescheurd en
ook in de oude stad voor het afbreken van
geveltoppen, die dreigden te vallen of reeds
gedeelte lijk naar beneden waren gekomen.
Voorts zijn op verschillende plaatsen boo
men oniworteld. Ook hebben eenige spiegel-
ruiten de kracht van den wind niet kunnen
weerstaan, en werden ingedrukt en zijn een
aantal uithangborden weggewaaid.
Aan den Amsteldijk bezweek het huisje op
den steiger van een schuitenverhuurder. Het
verdween in den Amstel.
Ernstige persoonlijke ongelukken kwamen
zoover we konden nagaan niet voor.
Te Rotterdam.
De storm heeft over de geheele stad groote
schade aangericht. Van alle kanten werden
politie en brandweer gealarmeerd in verband
met belendende schuttingen, gebroken ruiten
enz. Het was niet mogelijk zonder gevaar ie
loopen. Vele boctnen vielen om, vaak op de
tramdraden, waardoor het tramverkeer ge-
stremd werd.
In de Maashaven is het stoomschip „Hoog-
land", dat aan paal 11 lag en omgeven was
door lichters en elevatoren, losgeslagen. Het
schip bleef aan de ankers liggen en een
naast het schip liggende elevator raakte op
drift en kwam in een hoek van de haven te
recht. De opvarenden zijn gered. Door tijdig
ingrijpen wist men het op drift geraken van
de „Hoogland" te voorkomen Verder ge-
raakten nog enkele kleine schepen op drift.
Zij bekwamen echter geen schade.
Een schoolgebouw in Rotterdam-Zuid werd
zou geteisterd, dat vandaag geen lessen kun
nen word en gegeven.
Te Delft.
Doordat te ongeveer half acht aan den
Haagpoort een boom omwoei, die op een
juist passeerende tram terecht kwam, heeit
het electrisch tramverkeer Delft—Den Haag
den geheelen avond veel vertraging gehad.
Deze vertraging werd te 9 uur nog grooter,
teen een verhuisauto op den Haagweg om-
ver woei en op de tramlijn terecht kwam.
De auto is later met de hulp van een kraan-
wagen verwijderd.
Op het traject SchiedamDelft is het af-
komende spoor stroomloos geraakt, zoodat
de treinenloop vastliep. De meeste treinen
werden in den Haag en Delft weer naar Am-
!™ani teruggestuurd. De verbinding met
Delft werd zoo goed en zoo kwaad als het
?mg met stoomtreinen onderhouden. De
dienst ondervond echter belangrijke vertra-
Sn?' *?e reizigers werden naar het station
Dofplein verwezen, doch daar was ook sinds
uur de treinenloop vrijwel geheel stopge-
zet. Tusschen Rodenrijs en Veenweg is de
oovenleiding stukgewaaid Bovendien woeien
lan de meeste treinen de beugels kapot.
I ractisch gesproken was er dus met den
Haag geen verbinding
Na 5 uur is er geen schip meer den Water
weg in- of uitgekomen. Het s.s. Pooloe Roe-
bia dat bij de Rotterdamsche Droogdok-Mij.
in aanbouw is, is losgeslagen en kwam aan
den overkant bij de werf „Wilton" terecht.
Onderweg richtte het schip nog schade aan
bij het s.s. Poeldiep.
Het s.s. Aldemarin, dat bij de Droogdok-
Mij. ter reparatie lag, sloeg ook los en kwam
aan den overkant van de rivier terecht. In
de Waalhaven sloegen 8 stoomschepen los en
dreven naar den kant. Gedeeltelijk wist men
ze vast te maken en op een beschutte plaats
weer te verankeren.
Aan den Hoek van Holland is een binnen-
komend schip buitengaats met averij vastge-
loopen. Tegen 11 uur is het Spaansche
stoomschip „Imanol", dat uitgaande was, op
de gevaarlijke Noorderpier gestrand. Het
schip heeft men behouden de haven kunnen
binnenbrengen. Er worden hier verschillende
s o. s. seinen opgevangen. Een Spaansch
stoomschip ligt bij het" vuurschip de Maas
met een gebroken roer. De sleepboot is der-
waarts vertrokken. Het licht op de Noorder
pier brandt niet.
Trawler aan den grond.
De stoomtrawler IJM. 48, Gesina, is bij
IJmuiden aan den grond geloopen, vlak bij
de plaats waar kort geleden de Shonga
heeft vastgezeten.
Het circus Strassburger.
Het circus Strassburger is in gevaar. De
tentzeilen van de groote tent zijn aan flar-
den. De bij-tenten zijn verwoest. De olifan-
ten en paarden en kameelen zijn onderge-
bracht in de Alexanderkazerne. De wagens
waarin de wilde dieren zich bevinden ^de
leeuwen, tijgers en beren staan onder de
verwoeste tenten. Het circus zal geen voor-
stellingen meer geven. Het vertrekt Maandag
naar Engeland.
Loopkraan omgeslagen.
Een groote loopkraan van de werf „De
Schelde" te Vlissingen is aan het rollen ge-
gaan. De kraan sloeg door haar remmen en
sloeg om. De kraan kwam op den openbaren
weg terecht, maar gelukkig deden zich geen
persoonlijke ongelukken voor. Door tijdig af
te springen redde de kraandrijver zijn leven.
Baggermolen in nood.
Op de nieuwe Merwede ter hoogte van
Hardinxveld geraakte een baggermolen in
nood. Er werd assistentie verzocht.
De antenne te Huizen omlaag
gestort.
De antenne van het radio-station te Hui
zen is naar beneden gestort. De uitzendingen
van genoemd radio-station moesten dienten
gevolge gestaakt worden. Persoonlijke onge
lukken kwamen niet voor.
Te Hengelo.
Ook boven Hengelo heeft de storm ontzet-
tend huisgehouden. Van talrijke huizen en
gebouwen zijn ontelbare pannen vernield.
Op meerdere plaatsen is er storing gekomen
in het electrische net, terwijl ook vele boomen
het moesten ontgelden.
Te Dordrecht.
Te Dordrecht is een 6 meter hooge lan-
taarnpaal bij een druk verkeerspunt de
Vischbrug, aan welker paal een lichtreelame
was bevestigd, omgewaaid. Persoonlijke on
gelukken zijn er niet bij gebeurd. Verder zijn
er verscheidene boomen, o.a. bij het Stations-
plein, omgewaaid. Een meisje werd door een
vallenden boom gewond.
Te Leiden.
Gistermiddag omstreeks half drie reed een
agent van politie op de Jan van Houtkade,
toen de bovenkruin van een der boomen door
den wind afknapte en op zijn hoofd terecht
kwam. Oogenschijnlijk kreeg de agent geen
verwonding. Zijn rijwiel is geheel vernield.
Te IJtrecht.
De storm heeft te Utrecht een glazen dak
boven het trappenhuis aan de eene zijde van
het stadhuis danig toegetakeld. Vermoedelijk
is er een of ander voorwerp op gevallen en
toen er eenmaal een gat in was, is het gla
zen raarn al meer en meer afgeknapt. Met
een donderend geraas stortte telkens het glas
naar beneden.
Tf A^hTSrelwolginr^a hlllvoor'd oTm. gp
voerd door min. v. d. Vegte, ir. Damme, ir.
Stephan, en den heer Plesman.
Gelukwenschen, bloemstukken en bloemen
volgden en er heerschte een ware feeststem-
ming bij alle aanwezigen om den gelukkigen
terugkeer.
Het verloop van de vlucht.
De retourvlucht van de vliegers Smirnoff
en Aler en hun mechanicien Veenendaal heeft
een zeer vlot Verloop gehad. Op 6 November
vertrok de H. N.-A. E. N. van Bandoeng en
in tien dagen werd na een voorspoedige
vlucht Amsterdam weer bereikt.
Op hun vlucht hebben de vliegers vooral in
Britsch-Indie met tegenwind te kampen ge
had, doch er heeft zich geen enkel incident
voorgedaan. Naar' men zich zal herinneren
heeft de vlucht van Amsterdam naar Batavia
langer geduurd. Op 11 October vertrok de
H. N.-A. E. N. van Schiphol en eerst op 28
October arriveerde het vliegtuig te Batavia.
De oorzaak hiervan was, dat op den derden
dag van de vlucht te Bagdad, de vliegers
schade kregen aan het landingsgestel, zoodat
zij van 13 tot 20 October te Bagdad moesten
blijven. Van Bagdad naar Batavia werd de
vlucht daarria in 8 dagen voleindigd.
De post, die het vliegtuig heeft meege-
bracht, zal zoo spoedig mogelijk worden ge-
distribueerd en zal voor het grootste gedeelte
reeds hedenochtend in het bezit van de ge-
adresseerden zijn.
Te ruim 5 uur was de huldiging op Schip
hol beeindigd en vertrokken de vliegers en
belangstellenden in auto's en andere vervoer-
middelen naar de stad.
STORM VERTRAGING.
Op Le Bourget.
Op het vliegveld Lebourget bij Parijs werd
gister wegens het stormweer niet gevlogen.
Slechts vier vliegtuigen vertrokken, drie naar
Skandinavie, een naar Engeland.
Op Croydon.
Slechts een vliegtuig landde gister op
Croydon bij Londen, een transportvliegtuig,
een Armstrong Siddeley, dat 20 personen kan
vervoeren.
Het toestel kwam van Parijs. De bestuur-
der verklaarde, dat den heelen weg over
storm en regen het toestel bestookt hebben.
VLIEGVELD IN TWENTE.
Dezer dagen vergaderde de Vliegveldcom-
missie Twente ten Stadhuize te Enschede.
Uit de mededeelingen van den Voorzitter
bleek, dat thans reeds in het kapitaal der te
stichten „N.V. Luchtvaartterrein Twente"
zijn geplaatst 327 aarfdeelen a 1000.
Verder dat van het Luchtvaartterrein, gr.
62.78.20 H.A. reeds 49.52.20 H.A. is aange-
kocht voor totaal 158.047.67. Van de rest
der gronden groot 13.26.00 H.A. is onteige-
ning aangevraagd, omdat deze niet bij min-
nelijke schikking konden worden verkregen.
Deze eigenaren vragen 5000 en meer per
H.A., terwijl tot nog toe gemiddeld ruim
3000 en minder is betaald.
De ontwerp-Statuten der N.V., voor de be-
handeling waarvan de vergadering hoofdza-
kelijk was belegd, werden voorloopig vastge-
steld. Nadat de betrokken Gemeenteraden er
hun goedkeuring aan hebben gehecht en ook
het Departement van Justitie zich er mede
heeft vereenigd, kan dus de stichtingsakte
der N.V. voor den notaris worden verleden.
Ten slotte werd een Commissie benoemd
om met spoed de ontginning van het terrein
voor te bereiden.
LwcBitvaart
BANDOENG—AMSTERDAM,
In tien dagen. De H. N.-A. E. N.
gistermiddag om 4.26 op Schiphol
gearriveerd. Enthousiaste begroe-
ting.
Zouden ze komen?
In groote spanning werd gistermiddag op
het vliegveld Schiphol de aankomst van de
H. N.-A. E. N. verbeid. Vele honderden had-
den zich naar het vliegveld begeven om van
de aankomst getuige te zijn. Hieronder be-
vonden zich o.a. de minister van waterstaat,
de heer van der Vegte, de directeur-generaal
van de P. T. T. Ir. Damme, Telders van den
Raad van Beheer van de K. L. M., A. Ples
man, directeur van de K. L. M., Martin, vele
vliegers van Soesterberg en tientallen andere
vooraanstaande personen in luchtvaartkrin-
gen.
Op het vliegveld was alles voor de ont-
vangst in orde gebracht; later op den mid-
dag werden de roode sein- en waarschuwings-
lichten ontstoken en boven alles uit was de
verlichte toren op verren afstand reeds zicht-
baar als een baken in de stormachtige en re-
genachtige luchtzee.
En toen, te 4.06 kwam het bericht, dat de
H. N.-A. E. N. Soesterberg gepasseerd was,
Het vliegtuig in zicht.
Terwijl de schemering reeds begon te val
len over Schiphol en zijn landelijke omge-
ving, te 4.20 uur ruim, kwam de H. N.-A. E.
N. in zicht. Spoedig cirkelde de forsche een-
dekker op geringe hoogte boven het vlieg
veld, met hoera's begroet door de honderden,
die zich voor de groote hangar hadden opge-
steld, en precies te 4.26 landde het vijfde
postvliegtuig, taxide even over het veld en
stond weldra stil voor de groote hangar. Een
luid gejuich barstte los, toen achtereenvol-
gens Smirnoff, Aler en Veenendaal uit het
vliegtuig stapten. Tusschen een cordon, dat
de orde'oewaarders vormden door hand aan
hand te gaan staan, werden de beide vliegers
en de mechanicien met hun verwanten naar
de groote hangar geleid.
De officieele begroeting.
Ook hier ging, toen de drie mannen bin-
nentraden, een gejuich op. De honderden, die
buiten op de komst van de vliegers gewacht
hadden het was gelukkig droog. toen de
H. N.-A. E. N. .landde begaven zich in
de hangar, kransen en bloemen werden aan-
gedragen, de eere-wijn werd rondgediend
DE TOL TE MUIDEN.
Vragen van het Tweede Kamerlid
Ketelaar.
Het Tweede Kamerlid de heer Ketelaar
heeft aan den minister van waterstaat ge
vraagd:
1. Is de minister bereid mede te deelen,
waarom nog steeds geen beslissing is geno-
men omtrent den afkoop van den brugtol te
Muiden, terwijl toch reeds in September al-
geheele overeenstemming moet verkfegen zijn
omtrent het bedrag van de afkoopsom, en
bovendien de Koninklijke Nederlandscfr-
Automobielclub, de Bond van Bedrijfsauto-
houders in Nederland en de Algemeene Ne-
derlandsche Wielrijdersbond zich weder be
reid hebben verklaard een niet onbelangrijke
bijdrage in's rijks schatkist te storten voor
afkoop van bedoelden tol
2. Is, voordat de minister het bedrag van
den afkoop van den Muidertol vaststelde,
overleg gepleegd met zijn ambtgenoot van
financien, zoodat een nader overleg na die
vaststelling thans geen vertraging behoeft te
veroorzaken?
3. Is de minister thans in staat en bereid
mede te deelen, wanneer de Muidertol zai
worden opgeheven?
HULPVAARDIG AUTOMOBILIST.
Op den Loosduinschenweg in den Haag is
bij de trapjesbrug een auto in botsing ge-
weest met een dame, die op een fiets reed, en
met een motorwielrijder.
De dame, de motorwielrijder en nog een
dame, die op de duo-zitting van het motor-
rijwiel gezeten had, geraakten te water, maar
werden door eenige omstanders spoedig ge
red. Het bleek, dat geen van alien letse! ge-
kregen hadden; de wielrijdster is echter naar
het ziekenhuis gebracht, daar zij zeer van
streek was. Later is zij naar huis terugge-
keerd. De auto-bestuurder, die het ongeluk
veroorzaakt zou hebben, is doorgereden. Men
heeft hem nog niet kunnen opsporen.
UTRECHTS BURGERWACHT IN HET
GEDRANG.
Er bestaa-n te Utrecht diepgaande princi-
pieele meeningsverschillen over de burger-
wacht. In het Sticht hebben wij ook zulk een
door de gemeente met 4000 gesubsidieerd
instituut. B. en W. echter, die een lofwaardig
streven aan den dag leggen om tot bezuini-
ging van onnoodige uitgaven te komen, had
den gemeend, dat de burgerwacht het voor
het komende jaar wel met 3000 gemeente-
lijke subsidie kon stellen.
Dit was evenwel tegen den zin der heeren
Nahuisen (c. h.) en Ruppert (a. r.). Getwee-
en stelden deze burgerwachtverdedigers voor,
om het subsidie van 4000 te handhaven.
De debatten kenmerkten zich door felle be-
wogenhcid en beftigheid. De S. D. A. P.-
leden, de heeren De' Weerd en Ploeg bezigden
toen uitdrukkingen, die, hoewel misschien
niet zoo sterk bedoeld, bij de ,nolitieke tegen-
standers voldoende ergernis vcrwekten om fel
van antwoord te dienen.
B&de fie?fen Hidden n.l ge?egd, Het
oogenblik met dankbaarheid te zullen begroe-
ten, waarop de arbeidersklasse tegen de be-
staande orde in verzet zou komen, alleen om
aan te toonen, dat de burgerwacht niet meer
noodig was. De orde van 19141918, ver
klaarde de heer Ploeg, noemde de s. d. a. p.
wanorde, waartegenover de arbeiders den
vrede stelden.
Een oogenblik wend ook burgemeester mr.
Fockema Andrae in de vuurlinie gehaald
Toen n.l. voor- en tegenstanders zich steeds
meer opwonden, en de voorzitter als parle-
mentair zich vermanend in het strijdperk
wierp, verweet de heer v. d. Born (s. d. a. p.)
den burgemeester slapheid van leidirtg in dit
twistgesprek. Gelukkig trad om 11.10 de wa-
penstilstand in, toen het voorstel Nahuisen
Ruppert met e^n stem meerderheid werd ver-
worpen. Het subsidie ad 3000 werd aange-
nomen met 21 tegen 15 stemmen. (Tel.)
KORTE BERIGHTEN.
Gisteren hebben de minister van water
staat en de leden van den Postraad met den
directeur-generaal der P. T. een bezoek aan
het nieuwe radio-ontvangstation te Noord-
wijk gebracht.
Te Delft werd een 7-jarige knaap, die
het eten bij een vastliggenden hond wilde
weghalen door het nijdige beest aangevallen
en zoo ernstig in het gelaat gebeten, dat hij,
nadat de politie hem ter plaatse had verbon-
den, naar het gasthuis moest worden ver-
voerd.
De heer J de Boer te Obdam is te Am
sterdam geslaagd voor het examen Staats-
inrichting.
Donderdag is te Utrecht onder voorzit-
terschap van prof. dr. J. A. Cramer, een be-
stuursvergadering gehouden van de Neder-
landsche afdeeling van den Wereldbond der
Kerken.
Besloten werd o. m. het initiatief te nemen
tot een vredesconferentie van afgevaardigden
uit de kleine Europeesche staten, en aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht een bibliotheek
op te richten.
Ds. W. Breukelaar, geref. pred. te
Zaandam, is morgen 40 jaar predikant. Hij
is sinds 18 November 1888 ruim vier jaar
(chr. geref.) predikant te Leek geweest en
heeft daarna de geref. kerken te Halfweg en
te Zaandam gediend.
PENSIOENEN VAN
PREDIKANTSWEDUWEN.
Dat de pensioenen voor weduwen van pre-
THkanfeh In ons land wel z&r laag zijn, is'
bekend, zegt het Hbld. Pogingen om deze op.
peil te brengen, zijn tot dusver niet gelukt.'
In 1918 is de Oudejaarsavond-collecte inge-
steld, die den eersten keer f 88.000 heeft op-
gebracht en tegenwoordig pl.m. 45.00Q
geeft, maar voldoende is dit niet.
De Bond van Ned. Predikanten heeft be-
Saalde gevallen van predikantsweduwen be-
andeld en van de zijae van kerkvoogden iets
gedaan weten te krijgen. Ook benoemde de
synode der herv. kerk een commissie om na te
gaan op welke wijze de pensioenen aangevuld
zouden kunnen worden.
Thans is er na 1926 een pensioenre-
die gebaseerd is op premiebetaling.
aar deze pensioenregeling zal pas na 40
jaren volledig actief geworden zijn. Om nu
deze spanne tijds te overbruggen is er een
nieuw plan gemaakt.
De bond van predikanten heeft een lijst
aangelegd van bekende personen, die als do-
mineeskindere onpgegroeid zijn. Men ver-
wacht, dat deze zooveel pieteit zullen toonen,
dat er v/anneer hun steun gevraagd wordt
waarlijk hulp van beteekenis zal komen.
Het zou in de bedoeling liggen een kapitaal
te vormen, dat in 40 jaren, ten bate der pre
dikantsweduwen, opgeteerd zou kunnen wor
den, na welken tijd de normale pensioenre
geling geheel heeft doorgewerkt, a
PREDIKBEURTEN.
18 November.
UIT DE OMGEVING.
Herv. Gemeenten.
ST. PANCRAS, 9.30 uur, Leesdienst.
Nam. 3 uur, Ds. Hak van Alkmaar.
BROEK OP LANGENDIJK, 9.30 uur,
Leesdienst; 2.30 uur, Ds. van Baalen.
Geref. kerk, 9.30 en 2.30 uur, Ds. Donner.
Chr. Geref. kerk, 9.30 en 3 uur, Ds.
Drenth.
Doopsgez. kerk, 9.45 uur, Ds. de Jong.
ZUIDSCHARWOUDE, geen dienst.
Zondag 25 Nov., 10 uur, (Doop).
NOORDSCHARWOUDE, geen dienst.
DIRKSHORN, 10 uur, Ds. de Leeuw.
HENSBROEK, geen dienst, vacature.
LIMMEN, 10 uur, Ds. Verwaal.
PE RIJP, 10 uur, Ds. Rooker.
URSEM, geen dienst.
WINKEL, 10 uur, Ds. Schermerhorn.
Doopsgez. Gemeenten.
BEEMSTER, 10 uur, Dr. Kuipers.
NIEUWE NIEDORP, nm. 7 uur, Ds.
Hssrs
OOST-GRAFTDIJK, 10 uur, Ds. van
Giessen.
DE RIJP, 10 uur, Ds. Keuning.
(Gedeeltelijk ontleend aan Kerk en Volk.)
,t
■&r
Vorige
Koers
Z 5
Ea-r'is
a
Koers
op heden
11 uur
[Ontvangen par dt»adloo»> teletoon).
STAATSLEENINGEN.
5 1919
BANK-1NSTELLINGEN.
Kol. Bank
Indische Back
Handel Mpij Cert. v. 1000.
ii f, Resc.
Fransche Banken (3)
INDUSTR. OND. BINNENL.
Centr. Suiker Aand.
Holl. Kunstzijde
Jurgens Gew. Aand.
Margarine Unie
v. Berkels' Patent
Int. Viscose
Maekubee
NederL Kunstzijde
Philips Gloeilainpen
Gem. Bezit
INDUSTR. AAND. BUITENL.
Anaconda
Beth. v. Steel G v. A
Steel comm.
Zweedsche Lucifers
SUIKER MAATSCH.
H- V. A
Java Cultuur
Colt. Vorstenl.
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr
Kon. Petr.
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Lampong Sum. Rubber
Rotterd. Tapanoeli
Serbadjadi
Silau
Wai Sum Rubber t
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Oude Vaart
n Gem. Eig.
Scheepvaart Unie
Stoomvaart Mij. Nederland
Paketvaart
Oude Boot
Holl. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Rotterd. Llyod
SCHEEPVAART BUITENL.
Marine comm.
Marine pref.
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli
Senembah
Deli Batavia
AMERIKA.
Southern Rails
Union Pacific
Wabasb
i I
a
a a a a
a a a a t
a a a a a a
a a I I
I a a a a
31 .5......
a a a a a
a a
a a
237
165
170'/,
1711/4
141 Va
79
208
32 33/,
243
258'/,
lO/'A
1761/4
423J
778^
7773/4
198 J
747/16
170
4401/4
660
155V2
133.50
96V,
169i
3777,
400'/,
2293/4
155
159
304
139
101V,
18274
95
184
99/is
833/4
81 72
204
19872
933/4
6372
12U/2
b'/ie
1781/4
4217,
50)3/4
5183/4
216
78
Koers van Heden te J
plm.
pi.m.
pl.m.
pl.m.
10.30
10.45
11.—
11.15
2377,
165
17072
745
20S
327/7
24f»/,
24672
2467,
247
260
2611/2
262-31/,
17474-4
174|.8/4
175
423
779
776-9
7747,-6
209
763/8.S
172
442i-5j
662
662-3
653-4
663
1337,
166-7
167-8
401-27,
402-1
401-2
2291/,
2291-31
230J-li
231-1
155
159
1601^
182
915/is
10
833/4
833/4,
8U/2
82
813/4
205
i
67,8
.387,
179
17£3/4
505
5057,
507%
5191/2
519-20
521
523-4*/*
216
787,
Exdiviriend. PROLONGATIE vorige k rs 4f pCt. heden 4{ PC'.
Exclaim. W1SSELKOERSEN AMSTERDAM.
Londen
Berlijn
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100
KopenhageD
Stockholm
Oslo
NIET OFFICIEEL.
New-York
ltalie
a a
a 1
a
Vorige
koers
12.071%,
59.347,
9.737,
34,621/s
47.96
35.05
66.427,
66.627,
36.427,
2.493/16
13.06
12.08
59.33
9.737,
34.62
47.95
35.02".
66.40
66.60
66.40
2.491/s
13,06