E 1 z Kei«k en school M STERD1M8V,IS E EITM is m DE STORM Blneienland van 17 November 1928. Opgave van Noerdhollandsoh Lacdbonworedlet. ''AMSTERDAMSCHE AARDXFFEIT' PRIJZEN. AMSTERDAM, 17 Nov. Prijzen onver- anderd, geen aanvoer. Storing in het treinverkeer. Schepen losgewaaid, boomen ontworielddak- pannen en gevelstukken weggewaaid. De geweldige storm, die gisteravond boven ons land woei, heeft zeer veel schade aange- richt en vooral den reizigers, die oer trein hun plaats van bestemming moesten bereiken. OTooten last veroorzaakt. Omstreeks 8 uur in den avond brak een stroomdraad van het electrische spoorwegnef in de nabijheid van Delft. Hierdoor was het. zoowel voor den om 19.15 uur uit Amster dam vertrokken trein als voor den om 19.32 uur uit Rotterdam vertrokken trein niet mo- [gelijk het station Delft te passeeren. Laat in den avond wist men het treinverkeer voorbij Delft lanes een lijn te leiden. Intusschen had de stationschef te Amster dam den trein, die om 20.45 uur moest ver- trekken, laten uitvallen. De passagiers van dezen trein vertrokken met den stoomtrein naar Hoek van Holland, die om 21 uur uit Amsterdam vertrok. De tweede draadbreuk, die de storm veroor- zaakte, op het station van Hillegom, had op- nieuw eene stagnatie in het verkeer tusschen Amsterdam en Rotterdam ten gevolge. De electrische trein, die om 21.02 uit Rot ferdam was vertrokken, kon Hillegom niet passeeren en werd per stoomlocomotief voort- getrokken naar Amsterdam. Verschillende andere treinen. o.a. de trein naar Amsterdam, bereikten via Gouda de plaats hunner be stemming. Het derde ongeval. dat het treinverkeer deed stagneeren, geschiedde bij de Membrug, waar een telegraafpaal was omgevallen, ten- gevolge waarvan de trein uit Enkhuizen met aanzienlijke vertraging te Amsterdam aan- kwam. Ook de treinen uit het Oosten kwamen mee- rendeels te laat aan. In de Amsterdamsche haven. Verschillende schepen in de Amsterdam sche haven zijn losgewaaid. In de Coenhaven rukte de storm het s.s. Texel, dat lag te bunkeren los. Het vaartuig kwam in het Noordzeekanaal terecht, waar het voor anker werd gelegd. Ook het Zweedsche s.s. Theodor, dat in de Oude Houthaven lag, woei van de 'ketting los evenals het Ned. s.s. Cottica, waarvan de hoeiketting brak in de Surinamekade. Vervolgens woei een der groote brughavens in de Rietlanden uit de rails. Een liphterschip met bouwmaterialen werd lekgeslagen en was dientengevolge tegen middernacht zin- kende. De bewoners konden bijtijds het zin- kende schip verlaten. Bij de Oranjesluizen zijn twee scheepjes tegen den zoogenaamden Groenen Dijk ge- slagen. Een sleepboot deed pogingen om de beide vaartuigen weer van den dijk te steepen. Den geheelen avond tot diep in den nacht was de havenpolitie in de Weer om overal waar dit in de haven gevraagd werd, assis- tentie te verkenen. In de hoofdstad. De storm heeft ook in de hoofdstad nog al schade aangericht, al zijn tot nu toe geen ernstige ongelukken gebeurt. De brandweer heeft het buitengewoon druk gehad. Wellicht is zij nog nimmer zoo vaak te hulp geroepen als gisteravond. Van alle kanten te gelijk werd haar hulp ingeroepen voor het oprui- men van zinken schoorsteenen, die waren om gewaaid en gevaar opleverden voor de omge- ving, van antenne-masten, die door de kracht van den wind waren bezweken, voor stukken zink, die van de daken waren losgescheurd en ook in de oude stad voor het afbreken van geveltoppen, die dreigden te vallen of reeds gedeelte lijk naar beneden waren gekomen. Voorts zijn op verschillende plaatsen boo men oniworteld. Ook hebben eenige spiegel- ruiten de kracht van den wind niet kunnen weerstaan, en werden ingedrukt en zijn een aantal uithangborden weggewaaid. Aan den Amsteldijk bezweek het huisje op den steiger van een schuitenverhuurder. Het verdween in den Amstel. Ernstige persoonlijke ongelukken kwamen zoover we konden nagaan niet voor. Te Rotterdam. De storm heeft over de geheele stad groote schade aangericht. Van alle kanten werden politie en brandweer gealarmeerd in verband met belendende schuttingen, gebroken ruiten enz. Het was niet mogelijk zonder gevaar ie loopen. Vele boctnen vielen om, vaak op de tramdraden, waardoor het tramverkeer ge- stremd werd. In de Maashaven is het stoomschip „Hoog- land", dat aan paal 11 lag en omgeven was door lichters en elevatoren, losgeslagen. Het schip bleef aan de ankers liggen en een naast het schip liggende elevator raakte op drift en kwam in een hoek van de haven te recht. De opvarenden zijn gered. Door tijdig ingrijpen wist men het op drift geraken van de „Hoogland" te voorkomen Verder ge- raakten nog enkele kleine schepen op drift. Zij bekwamen echter geen schade. Een schoolgebouw in Rotterdam-Zuid werd zou geteisterd, dat vandaag geen lessen kun nen word en gegeven. Te Delft. Doordat te ongeveer half acht aan den Haagpoort een boom omwoei, die op een juist passeerende tram terecht kwam, heeit het electrisch tramverkeer Delft—Den Haag den geheelen avond veel vertraging gehad. Deze vertraging werd te 9 uur nog grooter, teen een verhuisauto op den Haagweg om- ver woei en op de tramlijn terecht kwam. De auto is later met de hulp van een kraan- wagen verwijderd. Op het traject SchiedamDelft is het af- komende spoor stroomloos geraakt, zoodat de treinenloop vastliep. De meeste treinen werden in den Haag en Delft weer naar Am- !™ani teruggestuurd. De verbinding met Delft werd zoo goed en zoo kwaad als het ?mg met stoomtreinen onderhouden. De dienst ondervond echter belangrijke vertra- Sn?' *?e reizigers werden naar het station Dofplein verwezen, doch daar was ook sinds uur de treinenloop vrijwel geheel stopge- zet. Tusschen Rodenrijs en Veenweg is de oovenleiding stukgewaaid Bovendien woeien lan de meeste treinen de beugels kapot. I ractisch gesproken was er dus met den Haag geen verbinding Na 5 uur is er geen schip meer den Water weg in- of uitgekomen. Het s.s. Pooloe Roe- bia dat bij de Rotterdamsche Droogdok-Mij. in aanbouw is, is losgeslagen en kwam aan den overkant bij de werf „Wilton" terecht. Onderweg richtte het schip nog schade aan bij het s.s. Poeldiep. Het s.s. Aldemarin, dat bij de Droogdok- Mij. ter reparatie lag, sloeg ook los en kwam aan den overkant van de rivier terecht. In de Waalhaven sloegen 8 stoomschepen los en dreven naar den kant. Gedeeltelijk wist men ze vast te maken en op een beschutte plaats weer te verankeren. Aan den Hoek van Holland is een binnen- komend schip buitengaats met averij vastge- loopen. Tegen 11 uur is het Spaansche stoomschip „Imanol", dat uitgaande was, op de gevaarlijke Noorderpier gestrand. Het schip heeft men behouden de haven kunnen binnenbrengen. Er worden hier verschillende s o. s. seinen opgevangen. Een Spaansch stoomschip ligt bij het" vuurschip de Maas met een gebroken roer. De sleepboot is der- waarts vertrokken. Het licht op de Noorder pier brandt niet. Trawler aan den grond. De stoomtrawler IJM. 48, Gesina, is bij IJmuiden aan den grond geloopen, vlak bij de plaats waar kort geleden de Shonga heeft vastgezeten. Het circus Strassburger. Het circus Strassburger is in gevaar. De tentzeilen van de groote tent zijn aan flar- den. De bij-tenten zijn verwoest. De olifan- ten en paarden en kameelen zijn onderge- bracht in de Alexanderkazerne. De wagens waarin de wilde dieren zich bevinden ^de leeuwen, tijgers en beren staan onder de verwoeste tenten. Het circus zal geen voor- stellingen meer geven. Het vertrekt Maandag naar Engeland. Loopkraan omgeslagen. Een groote loopkraan van de werf „De Schelde" te Vlissingen is aan het rollen ge- gaan. De kraan sloeg door haar remmen en sloeg om. De kraan kwam op den openbaren weg terecht, maar gelukkig deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Door tijdig af te springen redde de kraandrijver zijn leven. Baggermolen in nood. Op de nieuwe Merwede ter hoogte van Hardinxveld geraakte een baggermolen in nood. Er werd assistentie verzocht. De antenne te Huizen omlaag gestort. De antenne van het radio-station te Hui zen is naar beneden gestort. De uitzendingen van genoemd radio-station moesten dienten gevolge gestaakt worden. Persoonlijke onge lukken kwamen niet voor. Te Hengelo. Ook boven Hengelo heeft de storm ontzet- tend huisgehouden. Van talrijke huizen en gebouwen zijn ontelbare pannen vernield. Op meerdere plaatsen is er storing gekomen in het electrische net, terwijl ook vele boomen het moesten ontgelden. Te Dordrecht. Te Dordrecht is een 6 meter hooge lan- taarnpaal bij een druk verkeerspunt de Vischbrug, aan welker paal een lichtreelame was bevestigd, omgewaaid. Persoonlijke on gelukken zijn er niet bij gebeurd. Verder zijn er verscheidene boomen, o.a. bij het Stations- plein, omgewaaid. Een meisje werd door een vallenden boom gewond. Te Leiden. Gistermiddag omstreeks half drie reed een agent van politie op de Jan van Houtkade, toen de bovenkruin van een der boomen door den wind afknapte en op zijn hoofd terecht kwam. Oogenschijnlijk kreeg de agent geen verwonding. Zijn rijwiel is geheel vernield. Te IJtrecht. De storm heeft te Utrecht een glazen dak boven het trappenhuis aan de eene zijde van het stadhuis danig toegetakeld. Vermoedelijk is er een of ander voorwerp op gevallen en toen er eenmaal een gat in was, is het gla zen raarn al meer en meer afgeknapt. Met een donderend geraas stortte telkens het glas naar beneden. Tf A^hTSrelwolginr^a hlllvoor'd oTm. gp voerd door min. v. d. Vegte, ir. Damme, ir. Stephan, en den heer Plesman. Gelukwenschen, bloemstukken en bloemen volgden en er heerschte een ware feeststem- ming bij alle aanwezigen om den gelukkigen terugkeer. Het verloop van de vlucht. De retourvlucht van de vliegers Smirnoff en Aler en hun mechanicien Veenendaal heeft een zeer vlot Verloop gehad. Op 6 November vertrok de H. N.-A. E. N. van Bandoeng en in tien dagen werd na een voorspoedige vlucht Amsterdam weer bereikt. Op hun vlucht hebben de vliegers vooral in Britsch-Indie met tegenwind te kampen ge had, doch er heeft zich geen enkel incident voorgedaan. Naar' men zich zal herinneren heeft de vlucht van Amsterdam naar Batavia langer geduurd. Op 11 October vertrok de H. N.-A. E. N. van Schiphol en eerst op 28 October arriveerde het vliegtuig te Batavia. De oorzaak hiervan was, dat op den derden dag van de vlucht te Bagdad, de vliegers schade kregen aan het landingsgestel, zoodat zij van 13 tot 20 October te Bagdad moesten blijven. Van Bagdad naar Batavia werd de vlucht daarria in 8 dagen voleindigd. De post, die het vliegtuig heeft meege- bracht, zal zoo spoedig mogelijk worden ge- distribueerd en zal voor het grootste gedeelte reeds hedenochtend in het bezit van de ge- adresseerden zijn. Te ruim 5 uur was de huldiging op Schip hol beeindigd en vertrokken de vliegers en belangstellenden in auto's en andere vervoer- middelen naar de stad. STORM VERTRAGING. Op Le Bourget. Op het vliegveld Lebourget bij Parijs werd gister wegens het stormweer niet gevlogen. Slechts vier vliegtuigen vertrokken, drie naar Skandinavie, een naar Engeland. Op Croydon. Slechts een vliegtuig landde gister op Croydon bij Londen, een transportvliegtuig, een Armstrong Siddeley, dat 20 personen kan vervoeren. Het toestel kwam van Parijs. De bestuur- der verklaarde, dat den heelen weg over storm en regen het toestel bestookt hebben. VLIEGVELD IN TWENTE. Dezer dagen vergaderde de Vliegveldcom- missie Twente ten Stadhuize te Enschede. Uit de mededeelingen van den Voorzitter bleek, dat thans reeds in het kapitaal der te stichten „N.V. Luchtvaartterrein Twente" zijn geplaatst 327 aarfdeelen a 1000. Verder dat van het Luchtvaartterrein, gr. 62.78.20 H.A. reeds 49.52.20 H.A. is aange- kocht voor totaal 158.047.67. Van de rest der gronden groot 13.26.00 H.A. is onteige- ning aangevraagd, omdat deze niet bij min- nelijke schikking konden worden verkregen. Deze eigenaren vragen 5000 en meer per H.A., terwijl tot nog toe gemiddeld ruim 3000 en minder is betaald. De ontwerp-Statuten der N.V., voor de be- handeling waarvan de vergadering hoofdza- kelijk was belegd, werden voorloopig vastge- steld. Nadat de betrokken Gemeenteraden er hun goedkeuring aan hebben gehecht en ook het Departement van Justitie zich er mede heeft vereenigd, kan dus de stichtingsakte der N.V. voor den notaris worden verleden. Ten slotte werd een Commissie benoemd om met spoed de ontginning van het terrein voor te bereiden. LwcBitvaart BANDOENG—AMSTERDAM, In tien dagen. De H. N.-A. E. N. gistermiddag om 4.26 op Schiphol gearriveerd. Enthousiaste begroe- ting. Zouden ze komen? In groote spanning werd gistermiddag op het vliegveld Schiphol de aankomst van de H. N.-A. E. N. verbeid. Vele honderden had- den zich naar het vliegveld begeven om van de aankomst getuige te zijn. Hieronder be- vonden zich o.a. de minister van waterstaat, de heer van der Vegte, de directeur-generaal van de P. T. T. Ir. Damme, Telders van den Raad van Beheer van de K. L. M., A. Ples man, directeur van de K. L. M., Martin, vele vliegers van Soesterberg en tientallen andere vooraanstaande personen in luchtvaartkrin- gen. Op het vliegveld was alles voor de ont- vangst in orde gebracht; later op den mid- dag werden de roode sein- en waarschuwings- lichten ontstoken en boven alles uit was de verlichte toren op verren afstand reeds zicht- baar als een baken in de stormachtige en re- genachtige luchtzee. En toen, te 4.06 kwam het bericht, dat de H. N.-A. E. N. Soesterberg gepasseerd was, Het vliegtuig in zicht. Terwijl de schemering reeds begon te val len over Schiphol en zijn landelijke omge- ving, te 4.20 uur ruim, kwam de H. N.-A. E. N. in zicht. Spoedig cirkelde de forsche een- dekker op geringe hoogte boven het vlieg veld, met hoera's begroet door de honderden, die zich voor de groote hangar hadden opge- steld, en precies te 4.26 landde het vijfde postvliegtuig, taxide even over het veld en stond weldra stil voor de groote hangar. Een luid gejuich barstte los, toen achtereenvol- gens Smirnoff, Aler en Veenendaal uit het vliegtuig stapten. Tusschen een cordon, dat de orde'oewaarders vormden door hand aan hand te gaan staan, werden de beide vliegers en de mechanicien met hun verwanten naar de groote hangar geleid. De officieele begroeting. Ook hier ging, toen de drie mannen bin- nentraden, een gejuich op. De honderden, die buiten op de komst van de vliegers gewacht hadden het was gelukkig droog. toen de H. N.-A. E. N. .landde begaven zich in de hangar, kransen en bloemen werden aan- gedragen, de eere-wijn werd rondgediend DE TOL TE MUIDEN. Vragen van het Tweede Kamerlid Ketelaar. Het Tweede Kamerlid de heer Ketelaar heeft aan den minister van waterstaat ge vraagd: 1. Is de minister bereid mede te deelen, waarom nog steeds geen beslissing is geno- men omtrent den afkoop van den brugtol te Muiden, terwijl toch reeds in September al- geheele overeenstemming moet verkfegen zijn omtrent het bedrag van de afkoopsom, en bovendien de Koninklijke Nederlandscfr- Automobielclub, de Bond van Bedrijfsauto- houders in Nederland en de Algemeene Ne- derlandsche Wielrijdersbond zich weder be reid hebben verklaard een niet onbelangrijke bijdrage in's rijks schatkist te storten voor afkoop van bedoelden tol 2. Is, voordat de minister het bedrag van den afkoop van den Muidertol vaststelde, overleg gepleegd met zijn ambtgenoot van financien, zoodat een nader overleg na die vaststelling thans geen vertraging behoeft te veroorzaken? 3. Is de minister thans in staat en bereid mede te deelen, wanneer de Muidertol zai worden opgeheven? HULPVAARDIG AUTOMOBILIST. Op den Loosduinschenweg in den Haag is bij de trapjesbrug een auto in botsing ge- weest met een dame, die op een fiets reed, en met een motorwielrijder. De dame, de motorwielrijder en nog een dame, die op de duo-zitting van het motor- rijwiel gezeten had, geraakten te water, maar werden door eenige omstanders spoedig ge red. Het bleek, dat geen van alien letse! ge- kregen hadden; de wielrijdster is echter naar het ziekenhuis gebracht, daar zij zeer van streek was. Later is zij naar huis terugge- keerd. De auto-bestuurder, die het ongeluk veroorzaakt zou hebben, is doorgereden. Men heeft hem nog niet kunnen opsporen. UTRECHTS BURGERWACHT IN HET GEDRANG. Er bestaa-n te Utrecht diepgaande princi- pieele meeningsverschillen over de burger- wacht. In het Sticht hebben wij ook zulk een door de gemeente met 4000 gesubsidieerd instituut. B. en W. echter, die een lofwaardig streven aan den dag leggen om tot bezuini- ging van onnoodige uitgaven te komen, had den gemeend, dat de burgerwacht het voor het komende jaar wel met 3000 gemeente- lijke subsidie kon stellen. Dit was evenwel tegen den zin der heeren Nahuisen (c. h.) en Ruppert (a. r.). Getwee- en stelden deze burgerwachtverdedigers voor, om het subsidie van 4000 te handhaven. De debatten kenmerkten zich door felle be- wogenhcid en beftigheid. De S. D. A. P.- leden, de heeren De' Weerd en Ploeg bezigden toen uitdrukkingen, die, hoewel misschien niet zoo sterk bedoeld, bij de ,nolitieke tegen- standers voldoende ergernis vcrwekten om fel van antwoord te dienen. B&de fie?fen Hidden n.l ge?egd, Het oogenblik met dankbaarheid te zullen begroe- ten, waarop de arbeidersklasse tegen de be- staande orde in verzet zou komen, alleen om aan te toonen, dat de burgerwacht niet meer noodig was. De orde van 19141918, ver klaarde de heer Ploeg, noemde de s. d. a. p. wanorde, waartegenover de arbeiders den vrede stelden. Een oogenblik wend ook burgemeester mr. Fockema Andrae in de vuurlinie gehaald Toen n.l. voor- en tegenstanders zich steeds meer opwonden, en de voorzitter als parle- mentair zich vermanend in het strijdperk wierp, verweet de heer v. d. Born (s. d. a. p.) den burgemeester slapheid van leidirtg in dit twistgesprek. Gelukkig trad om 11.10 de wa- penstilstand in, toen het voorstel Nahuisen Ruppert met e^n stem meerderheid werd ver- worpen. Het subsidie ad 3000 werd aange- nomen met 21 tegen 15 stemmen. (Tel.) KORTE BERIGHTEN. Gisteren hebben de minister van water staat en de leden van den Postraad met den directeur-generaal der P. T. een bezoek aan het nieuwe radio-ontvangstation te Noord- wijk gebracht. Te Delft werd een 7-jarige knaap, die het eten bij een vastliggenden hond wilde weghalen door het nijdige beest aangevallen en zoo ernstig in het gelaat gebeten, dat hij, nadat de politie hem ter plaatse had verbon- den, naar het gasthuis moest worden ver- voerd. De heer J de Boer te Obdam is te Am sterdam geslaagd voor het examen Staats- inrichting. Donderdag is te Utrecht onder voorzit- terschap van prof. dr. J. A. Cramer, een be- stuursvergadering gehouden van de Neder- landsche afdeeling van den Wereldbond der Kerken. Besloten werd o. m. het initiatief te nemen tot een vredesconferentie van afgevaardigden uit de kleine Europeesche staten, en aan de Rijksuniversiteit te Utrecht een bibliotheek op te richten. Ds. W. Breukelaar, geref. pred. te Zaandam, is morgen 40 jaar predikant. Hij is sinds 18 November 1888 ruim vier jaar (chr. geref.) predikant te Leek geweest en heeft daarna de geref. kerken te Halfweg en te Zaandam gediend. PENSIOENEN VAN PREDIKANTSWEDUWEN. Dat de pensioenen voor weduwen van pre- THkanfeh In ons land wel z&r laag zijn, is' bekend, zegt het Hbld. Pogingen om deze op. peil te brengen, zijn tot dusver niet gelukt.' In 1918 is de Oudejaarsavond-collecte inge- steld, die den eersten keer f 88.000 heeft op- gebracht en tegenwoordig pl.m. 45.00Q geeft, maar voldoende is dit niet. De Bond van Ned. Predikanten heeft be- Saalde gevallen van predikantsweduwen be- andeld en van de zijae van kerkvoogden iets gedaan weten te krijgen. Ook benoemde de synode der herv. kerk een commissie om na te gaan op welke wijze de pensioenen aangevuld zouden kunnen worden. Thans is er na 1926 een pensioenre- die gebaseerd is op premiebetaling. aar deze pensioenregeling zal pas na 40 jaren volledig actief geworden zijn. Om nu deze spanne tijds te overbruggen is er een nieuw plan gemaakt. De bond van predikanten heeft een lijst aangelegd van bekende personen, die als do- mineeskindere onpgegroeid zijn. Men ver- wacht, dat deze zooveel pieteit zullen toonen, dat er v/anneer hun steun gevraagd wordt waarlijk hulp van beteekenis zal komen. Het zou in de bedoeling liggen een kapitaal te vormen, dat in 40 jaren, ten bate der pre dikantsweduwen, opgeteerd zou kunnen wor den, na welken tijd de normale pensioenre geling geheel heeft doorgewerkt, a PREDIKBEURTEN. 18 November. UIT DE OMGEVING. Herv. Gemeenten. ST. PANCRAS, 9.30 uur, Leesdienst. Nam. 3 uur, Ds. Hak van Alkmaar. BROEK OP LANGENDIJK, 9.30 uur, Leesdienst; 2.30 uur, Ds. van Baalen. Geref. kerk, 9.30 en 2.30 uur, Ds. Donner. Chr. Geref. kerk, 9.30 en 3 uur, Ds. Drenth. Doopsgez. kerk, 9.45 uur, Ds. de Jong. ZUIDSCHARWOUDE, geen dienst. Zondag 25 Nov., 10 uur, (Doop). NOORDSCHARWOUDE, geen dienst. DIRKSHORN, 10 uur, Ds. de Leeuw. HENSBROEK, geen dienst, vacature. LIMMEN, 10 uur, Ds. Verwaal. PE RIJP, 10 uur, Ds. Rooker. URSEM, geen dienst. WINKEL, 10 uur, Ds. Schermerhorn. Doopsgez. Gemeenten. BEEMSTER, 10 uur, Dr. Kuipers. NIEUWE NIEDORP, nm. 7 uur, Ds. Hssrs OOST-GRAFTDIJK, 10 uur, Ds. van Giessen. DE RIJP, 10 uur, Ds. Keuning. (Gedeeltelijk ontleend aan Kerk en Volk.) ,t ■&r Vorige Koers Z 5 Ea-r'is a Koers op heden 11 uur [Ontvangen par dt»adloo»> teletoon). STAATSLEENINGEN. 5 1919 BANK-1NSTELLINGEN. Kol. Bank Indische Back Handel Mpij Cert. v. 1000. ii f, Resc. Fransche Banken (3) INDUSTR. OND. BINNENL. Centr. Suiker Aand. Holl. Kunstzijde Jurgens Gew. Aand. Margarine Unie v. Berkels' Patent Int. Viscose Maekubee NederL Kunstzijde Philips Gloeilainpen Gem. Bezit INDUSTR. AAND. BUITENL. Anaconda Beth. v. Steel G v. A Steel comm. Zweedsche Lucifers SUIKER MAATSCH. H- V. A Java Cultuur Colt. Vorstenl. Dito actions Poerworedjo MIJNBOUW. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr Kon. Petr. RUBBERS. Amsterd. Rubber Bandar Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Lampong Sum. Rubber Rotterd. Tapanoeli Serbadjadi Silau Wai Sum Rubber t Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Oude Vaart n Gem. Eig. Scheepvaart Unie Stoomvaart Mij. Nederland Paketvaart Oude Boot Holl. Stoomboot Niev. Goudriaan Rotterd. Llyod SCHEEPVAART BUITENL. Marine comm. Marine pref. TABAKKEN. Oostkust Oude Deli Senembah Deli Batavia AMERIKA. Southern Rails Union Pacific Wabasb i I a a a a a a a a a t a a a a a a a a I I I a a a a 31 .5...... a a a a a a a a a 237 165 170'/, 1711/4 141 Va 79 208 32 33/, 243 258'/, lO/'A 1761/4 423J 778^ 7773/4 198 J 747/16 170 4401/4 660 155V2 133.50 96V, 169i 3777, 400'/, 2293/4 155 159 304 139 101V, 18274 95 184 99/is 833/4 81 72 204 19872 933/4 6372 12U/2 b'/ie 1781/4 4217, 50)3/4 5183/4 216 78 Koers van Heden te J plm. pi.m. pl.m. pl.m. 10.30 10.45 11.— 11.15 2377, 165 17072 745 20S 327/7 24f»/, 24672 2467, 247 260 2611/2 262-31/, 17474-4 174|.8/4 175 423 779 776-9 7747,-6 209 763/8.S 172 442i-5j 662 662-3 653-4 663 1337, 166-7 167-8 401-27, 402-1 401-2 2291/, 2291-31 230J-li 231-1 155 159 1601^ 182 915/is 10 833/4 833/4, 8U/2 82 813/4 205 i 67,8 .387, 179 17£3/4 505 5057, 507% 5191/2 519-20 521 523-4*/* 216 787, Exdiviriend. PROLONGATIE vorige k rs 4f pCt. heden 4{ PC'. Exclaim. W1SSELKOERSEN AMSTERDAM. Londen Berlijn Brussel (Belga) Bazel Weenen p. Sch. 100 KopenhageD Stockholm Oslo NIET OFFICIEEL. New-York ltalie a a a 1 a Vorige koers 12.071%, 59.347, 9.737, 34,621/s 47.96 35.05 66.427, 66.627, 36.427, 2.493/16 13.06 12.08 59.33 9.737, 34.62 47.95 35.02". 66.40 66.60 66.40 2.491/s 13,06

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 11