Brievsn nil de hoofdstad
Onze Kolonien.
Ppovincaaal nieuws
in de geschfedenis bekend was als Feodor en 1
igfesticht is onder keizer Justineanus de
Groote. Bij de opgravingen zijn de muren van
de stad blootgelegd, de overblijfselen van re-
geeringsgebouwen en een heele 'verzameling
iwoonruimten, uitgehouwen in de rotsen. Er
zijn ook drie katakomben blootgelegd, met
fresco's van meesters uit de dertiende en veer-
tiende eeuw.
POLITIEKE GEVANGENEN ONTSNAPT
Uit de gevangenis te Samarkand zijn dezer
dagen eenige politieke gevangenen ontsnapt
In verband hiermede is het geheele gevange-
nisbestuur ontslagen en gearresteera
EEN PROCES OVER EEN ONDERKIN
Mevrouw Milobendzka was vroeger vroed-
vrouw in Rusland maar kwam, als tallloozen
van haar landgenobten, te Parijs, waar zij
een baantje vond als verpleegster bij een
vrouwelijke chirurg, dr. N. Deze had een
specialiteit, n.l. het wegnemen van onderkin-
nen bij dames, die vonden, dat te weelderige
yleesch-aangroei onder haar kin de bekoor-
fl'jjkheid van haar uiterlijk in gevaar bracht
Mevrouw Milobendzka had deze operatie,
die tweeledig schijnt te zijn, dikwijls zien uit-
voeren en lukken en ten slotte onderwierp zij
zich zelf daaraan. Over het resultaat is zij
echter ontevreden, ja zo6 ontevreden, dat zij
dr. N., de chirurg, een proces heeft aange-
daan om een schadevergoeding van 150.000
frank. Niet alleen moet de operatie alleron-
aangenaamst zijn ver'oopen, zoodat mevr.
'Milobenzka wekenlang met een etterende
wonde aan haar kin heeft rondgeloopen, maar
Ihet chirurgisch ingrijpen van de doctores
heeft een afschuwelijk litteeken, ja een gat
onder de kin van de geopereerde nagelaten.
Dit proces is dezer dagen voor de recht-
ibank te Parijs behandeld.
De advokaat van de chirurg rocrde aan,
dat deze haar cliente niets verschuldigd was.
De operatie wordt in twee gedeelten verricht
en mevrouw Milobendzka had zich alleen
maar aan het eerste gedeelte onderworpen.
DE KLASSESTRIJD IN HET DORP.
Volgens de Prawda zijn in Azerbeidsjan
een aanial gevallen van openlijke contra-
revolutionnaire agitatie tegen de betaling van
belastingen ontdekt. De nationale geschillen
herleven. Een koelak heeft uit wraak een dag-
ilooner met petroleum overgoten en in brand
igestoken. De Mohammedaansche geestelijken
ondersteunen de koelaki ijverig.
In Georgie voeren de koelaki openlijk strijd
met de collectieve bedrijven. In een district
verspreidden ze onder de boeren het gerucht
dat „alle grond zou worden afgenomen en
aan de collectieve bedrijven gegeven." Zij ver-
zamelden handteekeningen tegen de vorming
van de collectieve bedrijven. In een andere
nederzetting overvielen koelaki de leden van
een kolchos en gaven hun een pak s'aag. El
ders weer werden de boeren uitgebuit door
twee broers, gewezen vorstende heele dorps-
armoede was volkomen afhankelijk van de
„lapdheeren". De boeren werden gedwongen
voor niets den grond van de koelaki te bewer-
kenals ze weigerden werden "ze geslagen.
Meer dan eens beklaagden de boeren zich,
maar op hun klachten werd geen acht gesla
gen. Eerst pas zijn de „vorsten" verwijderd
en in hechtenis genomen. Hun grondbezit is
hun afgenomen.
In een dorp in de buurt van Kief hebben
koelaki een steenbakkerij van een dorpscollec-
tieve, een graanschuur en een aantal gemeen-
schappelijke inrichtingen in brand gestoken
Uit Golitsvno, betrekkelijk dicht bh Mos-
kou, is bericht ontvangen, dat een arbeiders
correspondent van de Tartaarsche krant
Esitsje vermoord is.
In het departement Koeliga is een koelak
die een armen boer omgekocht had om een
anderen boer. die een plants in het openbare
leven bekleedde te vermoorden, ter dood ver
oot'deeld. De eigenlijke moordenaar kreeg tien
iaar gevangenisstraf. Verdere beklaagden vijf
jaar.
In het gebied van Sjachtv hebben koelaki
een pas gebouwde boterfabriek in vlammen
doen opgaan.
ENGELAND.
ONTEVREDENHEID ONDER DE
SCHOTSCHE LUISTERAARS.
In Schotland is men zeer ontevreden over
'de nieuwe regeling, die op 1 November j.l. in
verband met de besluiten van de B.B.C
heeft plaats gevonden. Er is o.a. bepaalc
dat Edinburg niet langer een zelfstandig om-
roepstation zal zijn, doch enkel als doorgeef
station zal fungeeren, waarbij het dan aan
gewezen is op de programma's van Glasgow
en Londen. Met de programma's van Lon
den zou men desnoods nog tevreden zijn
maar het is bij proefnemingen reeds geble-
ken, dat vooral die van Glasgow in aanmer-
king komen. Hiermee willen de Schotten niet
accoord gaan.
Voorts is men er lang niet over te spreken
dat Glasgow wel een „eigen" station heeft,
en dus bij de hoofdstad van Schotland wordt
voorgetrokken. Bovendien wenscht men mee:
afwisseling in de programma's te zien, voor
al nu den laatsten tijd gebleken is, dat Da-
ventry tegenwoordig zeer slecht in Schotlanc
doorkomt.
Allerwegen is om bovengemelde redenen
dan ook een beweging gaande om een raad
gevend comite te stichten, dat zal pogen
„home rule in broadcasting" 'te verkrijgen,
door de verlangens van het Schotsche volk
ter kennis van de B.B.C. te brengen.
DE MISLUKTE OCEAANVLUCHT VAN
KAPITEIN HINCHLIFFE.
Hoe hij .is omgekomen: een me-
dedeeling aan zijn weduwe op
occulte wijze.
Mevrouw Hinchliffe, de weduwe van den
kapitein, die met Elsie Mackay een poging
heeft gedaan om over den oceaan te vliegen
en verdwenen is, zonder dat er ooit iets van
hen gehoord werd, heeft naar de Daily
Express verhaalt Woensdagavond in Caxton
Hall te Westminster in een openbare bijeen-
komst verteld, welke „mededeeling" zij van
haar verdwenen echtgenoot had ontvangen.
Er was geweldige belangstelling voor
deze bijeenkomst en er moest een extra poli-
tiemacht worden opgeroepen om de menigte
in bedwang te houden, die een plaatsje hoop-
te te veroveren.
Mevrouw Hinchliffe deelde aan het begin
mede, dat zij door tusschenkomst van gezag-
hebbende zijd-e gedwongen was om een deel
van haar ervaringen te verzwijgen Den
naam van Elsie Mackay noemde zij niet.
Zij vertelde daarop, dat haar man, toen zij
door middel van een medium met hem in
verbinding was gekomen, gezegd had, dat
hij na het verlaten van de Iersche kust onge-
veer 700 mijl in N.-W. richting had gevlogen
gedurende 8 uur. Daarna was hij twee uur
lang in rneer Noordelijke richting gevlogen
en had hij om middernacht opnieuw 100 mijl
afgelegd.
Toen geraakte ik in een storm, luidde de
mededeeling, die allerhevigst was. Een stut
van een der draagvlakken bralc; een ander
werd door den storm weggerukt.
Ik wou toen naar de Azoren vliegen en
wijzigde inijn koers naar het Zuiden. Tot
drie uur's morgens vloog ik in deze rich
ting. Wij waren genoodzaakt op zee te da-
len in het zicht van de Azoren. Ik dacht, dat
het toestel op de rotsen gesmeten zou wor
den, maar het dreef er voorbij. Waarschijn-
lijk zal binnenkort een onderdeel van het
toestel in de buurt der rotsen gevonden wor
den.
Mevrouw Hinchliffe zei, dat zij voortge-
gaan was met haar echtgenoot in verbinding
klassieke schoonheid van de stad, aan het
werk onzer vaderen, aan het historisch
monument van onze gouden eeuw. Breek niet
af en demp geen grachten. Spaar tie gevels.
De honger van het moderne verkeer is toch
niet te stillen. Als wij in de oude stad breede
verkeersaderen breken om den stroom een be-
hoorlijke bedding te geven, dan zullen deze
verkeerswegen over tien of twintig jaar toch
weer te smal zijn. Laat de stad onaangetast
en zoek een oplossing in het eenrichtings
verkeer, enz. enz."
Maar in het andere kamp zegt men: „Een
stad is er voor de bewoners; de bewoners
zijn er niet ten behoeve van de stad. De mo
derne tijd heeft recht op moderne wegen.
Als wij de binnenstad sparen beteekent dit de
binnenstad vermijden, wij onttrekken het
leven aan haar, wij maken haar tot iets
doods, tot een openlucht-museum, een be-
zienswaardigheid etc. etc." Van beide kanten
worden telkens weer nieuwe argumenten
ter tafel gebracht; beide partijen zijn on ver
zoenlijk. Pas als deze strijd beslecht is kan
te treden. Eens was zij 's nachts met eenige j^en vragen naar een plan der verkeersver-
kennissen wakker geworden door het stam- _?rinffen en pas als dit plan ontworpen is
pen van zwar-e laarzen op de trap beneden.
Een onderzoek met behulp van het medium
maakte uit, dat het geluid door kapitein
Hinchliffe gemaakt was, die haar had willen
laten weten. dat hij in huis was en daarom
hetzelfde geluid maakte, als wanneer hij
naar zijn dienst ging. Op een bijeenkomst te
Harrow was kapitein Flinchliffe in levende
gedaante v-erschenen. Een aantal -getuigen
hadden hem herkend
XI.
VERKEER- EN PARKEERPLAATS.
Verkeersproblemen. De beslui-
telooze Overheid. De Vijzelstraat,
Een verkeersader zonder toe-
gang of uitlaat. Toekomstfanta-
sieen in vijandelijke kampen.
Onder de vraagstukken, waarmede onze
stedelijke overheid zich het hoofd breekt, be-
hoort in de eerste plaats de kwestie van het
verkeer. Ja, men kan zeggen, dat het ver-
keersprobleem het probleem geworden is,
waarmede alle andere vraagstukken min of
meer verband houden, vraagstukken als ge-
ruischlooze wegbedekking, stadsuitleg, monu-
mentenzorg, demping van grachten, paral-
lelstraten, bruggenbouw etc. etc. En van alle
cwesties, die in dit verband de gedachten
bezig houden, is het Rokin-probleem verre-
weg het belangrijkste. Men spreekt er liefst
zoo weinig mogelijk over, men denkt er
voortdurend aan.
Wie over het Rokin wandelt of rijdt moet
er wel aan denken, want deze „wallekant"
verkeert in een allerellendigsten toestand en
oooze tongen fluisteren, dat zekere heeren
ten stadhuize niets liever willen en maar
wachten tot die toestand van ellende onhoud
baar wordt, om dan te gemakkelijker hun
ingrijpen.de verbeteringsplannen door te drij
ven. De voor den onhoudbaren toestand ver-
antwoordelijke autoriteiten verontschuldigen
zich met een redelijk argument. Zij zeggen:
Het Rokin kan niet blijven zooals het is; een
kind kan dat zien. Maar wij kunnen niet ver-
beteren voor wij weten hoe wij verbeteren
moeten. Dies wachten wij af wat de gemeen-
teraad goed oordeelt te besluiten Voorloopi
fe verbeteringen kosten 66k geld. Als wij b.v.
et Rokin van een nieuwe bestrating zouden
voorzien en de Raad zou, terwijl daaraan ge
werkt werd, besluiten den rijweg te verbree
den. dan zouden duizenden guldens om niet
geofferd zijn. Dat kunnen wij niet verant
woorden. Laat het rijverkeer dus maar ver
der modderen tot de definitieve beslissing
gevallen is, laten de auto's maar door de kui-
len denderen en in de modder plassen. Het
zal eenmaal wel in orde komen.
Dat gelooven wij ook. Maar wanneer?
Dit blijft een open vraag. Want de meenin-
gen over het vraagstuk zijn meer verdeeld
dan ooit. Met de verbreeding van de Vijzel
straat is het probleem urgent geworden. Die
verbreeding, welke schatten verzwolgen heeft,
is ten eenenmale van gezonden zin ontbloot
als de toestand blijft gelijk hij nu is. Het ver
keer kan van den fraaien rijweg geen ge-
bruik maken, omdat er noch aan de Zuidzij
de, noch aan den Noordelijken kant een be-
hoorlijke uitweg is. Wil het'werk, dat ten be
hoeve van de Vijzelstraat verricht werd, loo-
nen; wil men werkelijk een breede verkeers
ader krijgen van Pijp- en Amstelkwarfier
naar Dam en Centraal-Station, dan moet de
Vijzelgracht gedempt worden en aan de
Noordzijde moet het verkeer worden geleid
over een verbreed, eveneens ten deele gedempt
Rokin.
Het lijkt wel zeer aannemelijk, maar toch
met deze ingrijpende maatregelen is
men er nog niet. Want het rijverkeer uit de
Vijzelstraat kan slechts naar het Rokin ge
leid worden over het Muntplein en daar
loopt het zeer zeker vast, als dit plein blijft
zooals het is. De consequentie zou dus zijn:
het Muntplein verbreeden. En verder: de file
van auto's kan zonder verkeersstremming
niet langs het Rokin op den Dam komen als
het gebouw van de Industrieele Club een
blokkade blijft vormen. Ook daarop dient
dus iets gevonden te worden.
Maar eilieve, wat? Men begint nu zoo
angzamerhand in te zien, dat de verbree
ding van de Vijzelstraat een onbekookte daad
is geweest. Of, misschien, een zeer listige
zet, om de stad tot het aanvaarden van de
consequenties te dwingen. Men roept nu om
jeter overleg. Er dient eerst een plan ontwor-
oen te worden tot het aanleggen van nieuwe
verkeerswegen, een overzichtelijk, tot in bij-
zonderheden uitgewerkt plan, waaruit dui-
delijk kan blijken, welke stadsgedeelten ge
offerd, welke blokken afgebroken, welke
grachten gedempt moeten worden en welke
resultaten daarmede dan worden verkregen.
Maar men kan lang roepen Want voor zulk
een plan ontworpen wordt dient men het eens
te zijn omtrent de beginselen, waarvan de
ontwerper heeft uit te gaan. Ook over deze
beginselen zijn de meeningen verdeeld. Er
hebben zich twee kampen gevormd. In het
eene kamp zegt men: „Raak niet aan de
kari men verwachten, dat Publieke Werken er
toe overgaat om het Rokin in behoorlijken
staat te brengen. Of de hobbelige weg z6o
lang wachten kan?
De auto's werpen niet alleen modder op,
maar ook problemen, gelijk men ziet. Zij
doen dit laatste niet slechts als zij rijden,
maar ook als zij stil staan. Amsterdam
heeft geen behoorlijke parkeer-plaatsen. AT
weer een onnadenkendheid van onze beroem-
de voorvaderen! Wat heeft men aan zijn wa
gentje als men er's avonds niet meer naar
schouwburg, concertzaal, cabaret of restau
rant kan rijden?, of 's morgens en 's mid-
dags naar zijn kantoor? De rijke automobi
listen bezitten, behalve een auto, ook de
diensten van een chauffeur en voor hen is
het „halen en brengen", zij hebben geen be-
hoefte aan parkeer-terrein. Maar er zijn, hoe
vreemd dit ook klinken mag, ook arme auto-
mobilisten, dames en heeren, die zich de luxe
van een wagentje kunnen veroorloven, maar
niet de lusten en lasten van een gehuurden
bestuurder en die dus maar zelf rijden. Soms
kunnen zij zich die lusten en lasten wel ver-
oorlovqn, maar zij zijn er te sportief voor.
En die sportieve mannen en vrouwen roepen
nu van vroeg tot laat parkeeren, parkeeren,
parkeeren!
Ook hier is goede raad weer duur. Wie
's avonds op het Rembrandtplein of Leidsche
plein wandelt, ziet hoe de trottoirs omzoomd
zijn door een gesloten rij van vreedzame
karretjes. De eigenaars verlustigen zich in de
lichte zalen aan lichte genoegens en zijn er
gerust op, dat hun kostelijk wagentje hen
straks huiswaarts zal dragen. Maar hoe
moet het, als er straks meer en me6r auto's
komen? Waar zal men ze bergen?
Vooral's Maandagsochtends, als de hout
kooperc, makelaars enz. in den omtrek van
den Dam vergaderen, krijgt de toestand een
bedenkelijk aanzien. Vroeger kwamen de
heeren uit Gooi en Zaanstreek, van de Vecht
en het Spaarne per trein en tram, maar te
genwoordig met hun wagen, en die wagens,
steeds groeiend in aantal, moeten ergens
met ver van den Dam, worden geplaatst
Van Dam tot Spui staat, langs het Rokin
een onafgebroken rij. De file strekt zich uit
langs de trottoirs van den N. Z. Voorburg-
wal en van de Paleisstraat. Waar moet dit
heen? Deze parkeerende auto's maken den
toestand op het Rokin nog benauwender
dan de rijdende wagens. En de voorstanders
van een afdoende Rokin-verminking, van
demping etc., wrijven zich voldaan in de
handen. Wat de rijdende motorwagens niet
venmochten te doen, zullen de halsstarrlge en
onverzettelijke parkeerende auto's wellieht
tot stand brengen: de onhoudbaarheid de-
monstreeren van den toestand en tot ingrij
pen dwingen.
Amsterdam, Nov. '28.
EMERGO.
KOEDIJK.
SCHAGEN.
Tot lid van het Dagelijksch Bestuur van
den polder en banne Schagen is gekozen de
heer D. P. Timmerman te Grootewal (Scha
gen).
De heer J. Watertor te Schagen vertrok
voor eenige maanden naar Frankrijk, om
daar bij den landbouw werkzaam te zijn.
Daar kwam hij in aanraking met invloedrijke
personen, die voornemens zijn nabij Bor
deaux eene modelboerderij te bouwen en
daarvoor Hollandsch vee aan te koopen, De
heer Watertor zal als bedrijfsleider van de
onderneming optreden. Hij bezocht thans
weder zijn oude woonplaats, om daar
Fransch bezoek voor verdere maatregelen a.'
te wachten.
LEVEN IN DE POLITIEKE BROUWERIJ.
Wij willen er volledigheidshalve de aan-
dacht op vestigen, dat in den laatsten tijd
weer heel wat leven in de politieke brouwerij
valt waar te nemen, schrijft de Bat. red. van
het „A. I. D.". Wij duiden hierbij speciaal op
de Inlandsche vereenigingen.
Een kleine opsomming kan vruchtbaar zijn.
Zij is niet volledig, doch geeft de teekenen
weer.
De P.P.P.K.I. werkt zoo hard, dat waar-
schuwing noodig Meek en zeer bedenkelijke
rapporten zijn ingekomen. De actie is bezig
zich te vertakken. Voor zoover mogelijk,
tracht, naar het bekende systeem, deze ver-
eeniging zich uit te breiden in de vakbewe-
ging en onder de jeugd. Officieel bestaan er
geen banden, in werkeliikheid echter is de ver
binding duidelijk. Ook met Europa wordt
contact onderhouden en zelfs werd de beken
de Semaoen met Hatta gemachtigd om na.
mens Indonesia op te treden, wanneer commu-
nistische agita gewenscht mocht zijn
Onder de jeug J wordt zoo veel mogelijk
propaganda gemaakt, zoowel door de boven-
genoemde organisatie als door de P. S. I.
De P. S. I. zit r.iet stil en staat thans voor
een poging van Moehammadijah-zijde aan-
gewend, om tot een soort van fusie te gera-
ken. Laatstbedoelde vereeniging vertikt het
om zooals den laatsten tijd gebeurde
voor royaal te worden aangezien. Ook de P.
S. I. werkt met padvinders en tracht zich bij
de jeugd populair te maken. Onder de vol-
wassenen richt zich de activiteit op erkende
grieven. Erfpachtkwesties, moskee-aange'e-
genheden, goeroe-ordonnantie en dergelijke
kunnen met succes worden benut.
In de Inheemsche journalistiek heeft men
het thans weer gebracht tot de oprichting van
de Perserikatan Journalist Azia, die be-
stemd is om „een bruin front te vormen tegen-
over de blanke pers".
Met andere vakvereenigingen zal samen-
werking rvorden gezocht.
De beweging woidt, zooals van zelve
spreekt, nauwlettend gevolgd. Af en toe blijkt,
dat de gemeente den af te stanen grond in
eigendom krijgt.
Spr. gevoelt wel, dat er zijn, die er bezwaar
tegen hebben om zelf de hekken te verplaatsen
en te vernieuwen, doch die zullen worden fege-
moet gekomen, als dit noodig is. De gemeente
heeft altijd de hagen geplaatst, maar 't beste is,
dat zij ermee accoord gaan, het zelf te doen.
Wanneer er zijn, die van de gemeente een con-
tra-prestatie eischen, dan is de gemeente niet
ongenegen, die te geven. De kosten zijn uiterst
gering en wij zijn, zelfs in gevallen, waar dit
noodig was, nog rnimer tegemoet gekomen.
B. en W. is het echter niet bekend, dat de
opzichter van de banne nieuwe piketjes ge
plaatst heeft en het zal goed zijn, daarnaar te
informeeren.
De heer G r o e n merkte op, dat in de verga-
dering acht- menschen aanwezig waren. Er zijn
er echter vijf tig, die grond moeten afstaan en
die zijn overtuigd, dat de gemeente zorgt voor
nieuwe beplanting. Dit staat in het schrijven.
De Voorzitter voerde hiertegen aan, dat
dit schrijven was uitgegaan vodrdat de bespre-
king plaats had. Met de burgers, die bezwaren
hadden, is de zaak besproken en toen is de
zaak anders gesteld geworden dan in de circu-
laire, maar wanneer er bezwaren zijn, dan zijn
B. en W. genegen, aan die bezwaren tegemoet
te komen.
De heer G r o e n: Die niet ter vergadering
waren, gingen accoord met wat er in de circu-
laire stond. Voor den heer Hart was het de
hoofdzaak, dat de weg er komt en spr. vroeg,
of B. en W. nu alle resico voor hun rekening
namen.
De Voorzitter zeide, dat de gemeente
den grond in eigendom krijgt, doch dat de ver-
nieuwing wordt uitgevoerd door de banne. De
geldleening daarvoor is aangegaan door het
banne-bestuur en spr. vertrouwde, dat Gedep.
St. het daarvoor genomen besluit zullen goed-
keuren en als dat gebeurd is, zal onmiddellijk
een aanvang worden gemaakt met de vernieu-
wing.
De heer Hart: Dus ik kan zeggen: „De weg
komt er".
vraag
Zeker, als Ged. St. het
De Raad vergaderde Vrijdagmiddag voltallig.
Nadat de Voorzitter de vergadering met een
woord van welkom had geopend, werden de
notulen zonder bemerkingen vastgesteld.
Ten aanzien van de vernieuwing van den be-
nedenweg te St, Pancras deelde de Voorzitter
mede, dat voor 3 weken een vergadering was
gehouden met de eigenaren van de aangren-
zende perceelen, met wie over het afstaan van
grond voor de verbreeding ten voile overeen-
stemming was verkregen, zoodat aan het be-
stuur van de banne bericht kon worden, dat het
tot vernieuwing van den weg kon overgaan.
Aanvankelijk scheen het niet tot resultaat te
kunnen komen, maar na eenige volharding
werd het werk met succes bekroond. Spr.
hfcopte, dat nu spoedig de begeerde weg tot
een beteren toestand zal leiden.
De heer G r o e n vroeg, of overeenstemming
bereikt was met alle bewoners. Hij meendc,
dat alleen overeenstemming verkregen was met
de eigenaren, die ter vergadering aanwezig wa
ren. De vorige week deed de opzichter weer an
dere opmetingen, zoodat ook nu Willem Has
grond moet afstaan, wiens hek altijd goed
stond en die dan ook niet genegen is om grond
af te staan.
De heer Jan Blom was ter vergadering niet
tegenwoordig. Die wil wel grond afstaan, doch
niet zorgen voor de afsluiting van dien grond.
De vorige keer hebben de eigenaren een schrij
ven gehad, waarin bericht werd, dat er geen
bezwaren bestonden om voor rekening van de
gemeente de hekken te verplaatsen en voor de
bestaande heggen nieuwe beplantingen aan te
brengen. De menschen rekenen er dan ook op,
dat de hekken verplaatst worden voor reke
ning van de gemeente. Spr. vroeg of dat nu in
orde was.
De V oorzitter oordeelde, dat hetgeen de
heer Groen had medegedeeld, een nieuw as
pect gaf aan de zaak. Wanneer de opzichter
van de banne nieuwe opmetingen doet, en uit-
breiding geeft aan de stukjes grond, die moeten
worden afgestaan, dan is dat iets, wat spr. niet
bekend is. Degenen, die nog bezwaren hadden,
hebben wij op de vergadering te St. Pancras
bijeen gehad. Die ontbraken, zijn aangeschrc-
ven en zij verklaarden, ermee in te stemmen,
De Voorzitter:
goedkeuren.
Weth. W, V i s s e r zeide, dat B, en W. inge-
gaan zijn op hetgeen de voorzitt sr van de Ver-
eeniging Zuideinde gezegd had. Die had ge-
ze2<L Laten wij royaal onzen grond afstaan, in
het vertrouwen, dat ook de gemeente ons roy
aal zal behandelen."
De heer Groen: Wat verstaat u onder royali-
teit? v
Weth. V i s s e r: Dat de menschen zelf wel-
willend handelen en ernaar trachten, om de ge
meente zoo min mogelijk op kosten te jagen en
als er iets gebeuren moet, dat de gemeente in
het ordentelijke de menschen tegemoet komt.
De gemeente kan echter niet zeggen tegan
iemand: ,,verplaats al die hekken", want dan
kost het een macht van geld. Het lijkt mij het
beste, dat de burgers de hekken achteruit zet-
ten en spr. gelooft dan ook namens zijn collega
te spreken, dat het dan wel op de een of an
dere wijze voor elkander zal komen. Hij kan
dan ook nu wel zeggen, dat die weg er komt.
De heer G r o e n: U is in de war. Er waren
maar 8 menschen op de vergadering met be
zwaren. Veertig waren er niet en die hebben
op grond van den brief gedacht, dat de gemeen
te er voor zorgt en onder die voorwaarde is de
grond afgestaan,
Weth. W. Visser: Wat is er tegen, dat die
menschen het opruimen?
De heer G r o e n: Er is er niet een, die dit
beweert. Er wordt alle dagen over den toe*
stand van den weg gejammerd.
De Voorzitter: Het werk gaat door,
maar men mag niet vergeten, dat in het begin
de zaak zoo is aangepakt, dat men aanvanke
lijk tevreden was, met den grond af te staan.
Er zijn later enkelen met bezwaren gekomen
en die hebben wij op de vergadering behandeld,
maar die anderen hadden in het begin geen
bezwaren.
De heer Groen: Jawel, dat is op schrift
gesteld.
De Voorzitter: Wij hebben gezegd:
Wanneer die bezwaren komen, dan zullen wij
het met die menschen nader bespreken en in
ieder geval hebben zij zich bereid verkjaard,
dien grond af te staan. Ik vertrouw er echter
op, dat die zaak wel in orde zal komen.
De Voorzitter deelde hierna mede, dat
van Gedep. Staten de gemeenterekening 1927
goedgekeurd was terug ontvangen.
Van Ged. St. was voorts de goedkeuring in
gekomen op de wijziging van de begrooting
dienstjaar 1928, waartoe in de vorige vergade
ring werd besloten.
Voorts deelde de Voorzitter mede, dat over
eenstemming was bereikt met het Prov, Water-
leidingbedrijf ten aanzien van het onderhoud
der brandkranen. De overeenkomst gaat in op
1 Jan. 1929.
De heer Hart vroeg, wanneer de aange
vraagde brandkranen geplaatst zullen worden.
De Voorzitter vertrouwde erop, dat dit
werk zal worden uitgevoerd en deelde mede,
dat het vervolgonderwijs met 21 leerlingen was
aangevangen en dat er een dankbetuiging was
ingekomen van het Historisch genootschap Oud-
West-Friesland voor de verleende jaarlijksche
bijdrage.
Ingekomen stukken, waaronder: van het R.K.
Schoolbestuur te Oudorp, verzoek een subsidie
toe te kennen voor het vervolgonderwijs. (Op
j de begrooting voor 1929 is berekend 10.
per leerling). Burgemeester en Wethouders
stellen voor dit bedrag te handhaven voor de
leerlingen, die den geheelen cursus volgen.
Aldus besloten.
Van G. Kamp en Zoonen verzoek over te gaan
tot toepassing van de speciale vlieg-asch-von-
kenvanger. Burgemeester en Wethouders stel
len voor dit verzoek voor kennisgeving aan te
nemen.
Aldus besloten.
Besloten werd overeenkomstig een voorstel
van B. en W. de begrooting voor 1928 te wij-
zigen.
In behandeling kwam hierop het voorstel van
B. en W. om over te gaan tot het bouwen van
een autogarage bij den dokterswoning en
daarvoor een geldleening aan te gaan van
550.—.
De Voorzitter lichtte dit voorstel nader toe.
De heer Groen stelde voor om de huur van
de woning met de kosten te verhoogen.
De heer Hart gevoelde de noodzakelijkheid
van het voorstel. Voor hem was het de
wat er gebouwd zal worden.
Wanneer het vlak in het gezicht wordt ge.
plaatst, zoodat het gebouw ontsierd wordt, dat
is spr. er niet voor.
De heer Commandeur was voor het
voorstel mits de rente als huur betaald werd.
De Voorzitter zeide, dat B, en W., het.
geen de heeren Groen en Commandeur naai
voren hadden gebracht in overweging zullen
nemen. De garage komt aan de zuidzijde, zoo-
veel mogelijk naar achter en zal in overeen
stemming met het gebouw worden opgetrokken.
De dakbedekking zal van asbest worden
gemaakt,
De heer Mulder vond het eigenaardig om
den dokter huur te laten betalen. Hij is be-
noemd op een salaris van 1200met vrij
wonen.
Voor de gemeente is het ook veel waard ais
de dokter een auto heeft. Hij kan dan de in-
woners gemakkelijker bezoeken, zoodat het ge-
meentebelang er bij gebaat is, Spr. wil de ga.
rage bouwen, doch er geen huur voor vragen.
De heer Hart kon zich met de plaats en uit-
voering vereenigen. Spr, oordeelde dat men
den heer Groen, als jong raadslid, zijn meening
niet kwalijk mocht nemen. Koedijk kan over
den dokter echter bijzonder tevreden zijn. Ook
voor de bewoners van het zuidelijk gedeelte is
het wenschelijk dat de dokter een auto heett,
waarom spr. de zienswijze van den heer Muldei
deelt. De dokter werkt steeds op humane wij
ze mede in het gemeentebelang.
De Voorzitter sloot zich bij het betoog
van de heeren Hart en Mulder aan. De aan-
schaffing van de auto is geen luxe.
In de volgende vergadering zullen B. en W,
nader adviseeren over het al of niet honoreeren
van hun adviseuren.
Het voorstel werd overigens aangenomen.
B. en W, vroegen hierop machtiging om het
grasgewas te Huiswaard en aldaar langs het ka-
naal te verhuren.
De heer M u 1 d^e r veronderstelde, dat dit ge
deelte voor 8 jaar verhuurd was en dus nog
niet uit de huur was,
Het andere land is pas 1931 uit de huur.
De Voorzitter deelde mede dat het uit
de huur was.
De heer Mulder was er desondanks niet
zeker van.
Wethouder W. Visser stelde voor om het
ditmaal voor 3 jaar te verhuren, omdat het ia
de toekomst gelijk met de groote verhuring
verhuurd kan worden.
Aldus werd besloten.
Mede werd besloten om tevens de onver-
huurde stukken te huur aan te bieden.
Besloten werd aan W. de Geus een half jaar
ontheffing te verleenen van de Hondenbelas-
ting.
De Voorzitter deelde mede, dat de be
grooting van 1929 van Ged. St. met verschillen-
de bemerkingen (een 7-tal) die van administra-
tieven aard waren, was teruggekomen.
Op voorstel van B. en W. werd z. h. s. be
sloten, de door Ged. St. gewenschte wijzigin-
gen aan te brengen.
Op een vraag van den heer Hart deelde de
Voorzitter nog mede, dat het bouwen van de
garage onder de in Koedijk wonende vakliedeu
zal worden aanbesteed.
Hierop sloot de Voorzitter met een
woord van dank de openbare vergadering
waarna de Raad nog in comity bijeen bleef,