Brievsn nil de hoofdstad Onze Kolonien. Ppovincaaal nieuws in de geschfedenis bekend was als Feodor en 1 igfesticht is onder keizer Justineanus de Groote. Bij de opgravingen zijn de muren van de stad blootgelegd, de overblijfselen van re- geeringsgebouwen en een heele 'verzameling iwoonruimten, uitgehouwen in de rotsen. Er zijn ook drie katakomben blootgelegd, met fresco's van meesters uit de dertiende en veer- tiende eeuw. POLITIEKE GEVANGENEN ONTSNAPT Uit de gevangenis te Samarkand zijn dezer dagen eenige politieke gevangenen ontsnapt In verband hiermede is het geheele gevange- nisbestuur ontslagen en gearresteera EEN PROCES OVER EEN ONDERKIN Mevrouw Milobendzka was vroeger vroed- vrouw in Rusland maar kwam, als tallloozen van haar landgenobten, te Parijs, waar zij een baantje vond als verpleegster bij een vrouwelijke chirurg, dr. N. Deze had een specialiteit, n.l. het wegnemen van onderkin- nen bij dames, die vonden, dat te weelderige yleesch-aangroei onder haar kin de bekoor- fl'jjkheid van haar uiterlijk in gevaar bracht Mevrouw Milobendzka had deze operatie, die tweeledig schijnt te zijn, dikwijls zien uit- voeren en lukken en ten slotte onderwierp zij zich zelf daaraan. Over het resultaat is zij echter ontevreden, ja zo6 ontevreden, dat zij dr. N., de chirurg, een proces heeft aange- daan om een schadevergoeding van 150.000 frank. Niet alleen moet de operatie alleron- aangenaamst zijn ver'oopen, zoodat mevr. 'Milobenzka wekenlang met een etterende wonde aan haar kin heeft rondgeloopen, maar Ihet chirurgisch ingrijpen van de doctores heeft een afschuwelijk litteeken, ja een gat onder de kin van de geopereerde nagelaten. Dit proces is dezer dagen voor de recht- ibank te Parijs behandeld. De advokaat van de chirurg rocrde aan, dat deze haar cliente niets verschuldigd was. De operatie wordt in twee gedeelten verricht en mevrouw Milobendzka had zich alleen maar aan het eerste gedeelte onderworpen. DE KLASSESTRIJD IN HET DORP. Volgens de Prawda zijn in Azerbeidsjan een aanial gevallen van openlijke contra- revolutionnaire agitatie tegen de betaling van belastingen ontdekt. De nationale geschillen herleven. Een koelak heeft uit wraak een dag- ilooner met petroleum overgoten en in brand igestoken. De Mohammedaansche geestelijken ondersteunen de koelaki ijverig. In Georgie voeren de koelaki openlijk strijd met de collectieve bedrijven. In een district verspreidden ze onder de boeren het gerucht dat „alle grond zou worden afgenomen en aan de collectieve bedrijven gegeven." Zij ver- zamelden handteekeningen tegen de vorming van de collectieve bedrijven. In een andere nederzetting overvielen koelaki de leden van een kolchos en gaven hun een pak s'aag. El ders weer werden de boeren uitgebuit door twee broers, gewezen vorstende heele dorps- armoede was volkomen afhankelijk van de „lapdheeren". De boeren werden gedwongen voor niets den grond van de koelaki te bewer- kenals ze weigerden werden "ze geslagen. Meer dan eens beklaagden de boeren zich, maar op hun klachten werd geen acht gesla gen. Eerst pas zijn de „vorsten" verwijderd en in hechtenis genomen. Hun grondbezit is hun afgenomen. In een dorp in de buurt van Kief hebben koelaki een steenbakkerij van een dorpscollec- tieve, een graanschuur en een aantal gemeen- schappelijke inrichtingen in brand gestoken Uit Golitsvno, betrekkelijk dicht bh Mos- kou, is bericht ontvangen, dat een arbeiders correspondent van de Tartaarsche krant Esitsje vermoord is. In het departement Koeliga is een koelak die een armen boer omgekocht had om een anderen boer. die een plants in het openbare leven bekleedde te vermoorden, ter dood ver oot'deeld. De eigenlijke moordenaar kreeg tien iaar gevangenisstraf. Verdere beklaagden vijf jaar. In het gebied van Sjachtv hebben koelaki een pas gebouwde boterfabriek in vlammen doen opgaan. ENGELAND. ONTEVREDENHEID ONDER DE SCHOTSCHE LUISTERAARS. In Schotland is men zeer ontevreden over 'de nieuwe regeling, die op 1 November j.l. in verband met de besluiten van de B.B.C heeft plaats gevonden. Er is o.a. bepaalc dat Edinburg niet langer een zelfstandig om- roepstation zal zijn, doch enkel als doorgeef station zal fungeeren, waarbij het dan aan gewezen is op de programma's van Glasgow en Londen. Met de programma's van Lon den zou men desnoods nog tevreden zijn maar het is bij proefnemingen reeds geble- ken, dat vooral die van Glasgow in aanmer- king komen. Hiermee willen de Schotten niet accoord gaan. Voorts is men er lang niet over te spreken dat Glasgow wel een „eigen" station heeft, en dus bij de hoofdstad van Schotland wordt voorgetrokken. Bovendien wenscht men mee: afwisseling in de programma's te zien, voor al nu den laatsten tijd gebleken is, dat Da- ventry tegenwoordig zeer slecht in Schotlanc doorkomt. Allerwegen is om bovengemelde redenen dan ook een beweging gaande om een raad gevend comite te stichten, dat zal pogen „home rule in broadcasting" 'te verkrijgen, door de verlangens van het Schotsche volk ter kennis van de B.B.C. te brengen. DE MISLUKTE OCEAANVLUCHT VAN KAPITEIN HINCHLIFFE. Hoe hij .is omgekomen: een me- dedeeling aan zijn weduwe op occulte wijze. Mevrouw Hinchliffe, de weduwe van den kapitein, die met Elsie Mackay een poging heeft gedaan om over den oceaan te vliegen en verdwenen is, zonder dat er ooit iets van hen gehoord werd, heeft naar de Daily Express verhaalt Woensdagavond in Caxton Hall te Westminster in een openbare bijeen- komst verteld, welke „mededeeling" zij van haar verdwenen echtgenoot had ontvangen. Er was geweldige belangstelling voor deze bijeenkomst en er moest een extra poli- tiemacht worden opgeroepen om de menigte in bedwang te houden, die een plaatsje hoop- te te veroveren. Mevrouw Hinchliffe deelde aan het begin mede, dat zij door tusschenkomst van gezag- hebbende zijd-e gedwongen was om een deel van haar ervaringen te verzwijgen Den naam van Elsie Mackay noemde zij niet. Zij vertelde daarop, dat haar man, toen zij door middel van een medium met hem in verbinding was gekomen, gezegd had, dat hij na het verlaten van de Iersche kust onge- veer 700 mijl in N.-W. richting had gevlogen gedurende 8 uur. Daarna was hij twee uur lang in rneer Noordelijke richting gevlogen en had hij om middernacht opnieuw 100 mijl afgelegd. Toen geraakte ik in een storm, luidde de mededeeling, die allerhevigst was. Een stut van een der draagvlakken bralc; een ander werd door den storm weggerukt. Ik wou toen naar de Azoren vliegen en wijzigde inijn koers naar het Zuiden. Tot drie uur's morgens vloog ik in deze rich ting. Wij waren genoodzaakt op zee te da- len in het zicht van de Azoren. Ik dacht, dat het toestel op de rotsen gesmeten zou wor den, maar het dreef er voorbij. Waarschijn- lijk zal binnenkort een onderdeel van het toestel in de buurt der rotsen gevonden wor den. Mevrouw Hinchliffe zei, dat zij voortge- gaan was met haar echtgenoot in verbinding klassieke schoonheid van de stad, aan het werk onzer vaderen, aan het historisch monument van onze gouden eeuw. Breek niet af en demp geen grachten. Spaar tie gevels. De honger van het moderne verkeer is toch niet te stillen. Als wij in de oude stad breede verkeersaderen breken om den stroom een be- hoorlijke bedding te geven, dan zullen deze verkeerswegen over tien of twintig jaar toch weer te smal zijn. Laat de stad onaangetast en zoek een oplossing in het eenrichtings verkeer, enz. enz." Maar in het andere kamp zegt men: „Een stad is er voor de bewoners; de bewoners zijn er niet ten behoeve van de stad. De mo derne tijd heeft recht op moderne wegen. Als wij de binnenstad sparen beteekent dit de binnenstad vermijden, wij onttrekken het leven aan haar, wij maken haar tot iets doods, tot een openlucht-museum, een be- zienswaardigheid etc. etc." Van beide kanten worden telkens weer nieuwe argumenten ter tafel gebracht; beide partijen zijn on ver zoenlijk. Pas als deze strijd beslecht is kan te treden. Eens was zij 's nachts met eenige j^en vragen naar een plan der verkeersver- kennissen wakker geworden door het stam- _?rinffen en pas als dit plan ontworpen is pen van zwar-e laarzen op de trap beneden. Een onderzoek met behulp van het medium maakte uit, dat het geluid door kapitein Hinchliffe gemaakt was, die haar had willen laten weten. dat hij in huis was en daarom hetzelfde geluid maakte, als wanneer hij naar zijn dienst ging. Op een bijeenkomst te Harrow was kapitein Flinchliffe in levende gedaante v-erschenen. Een aantal -getuigen hadden hem herkend XI. VERKEER- EN PARKEERPLAATS. Verkeersproblemen. De beslui- telooze Overheid. De Vijzelstraat, Een verkeersader zonder toe- gang of uitlaat. Toekomstfanta- sieen in vijandelijke kampen. Onder de vraagstukken, waarmede onze stedelijke overheid zich het hoofd breekt, be- hoort in de eerste plaats de kwestie van het verkeer. Ja, men kan zeggen, dat het ver- keersprobleem het probleem geworden is, waarmede alle andere vraagstukken min of meer verband houden, vraagstukken als ge- ruischlooze wegbedekking, stadsuitleg, monu- mentenzorg, demping van grachten, paral- lelstraten, bruggenbouw etc. etc. En van alle cwesties, die in dit verband de gedachten bezig houden, is het Rokin-probleem verre- weg het belangrijkste. Men spreekt er liefst zoo weinig mogelijk over, men denkt er voortdurend aan. Wie over het Rokin wandelt of rijdt moet er wel aan denken, want deze „wallekant" verkeert in een allerellendigsten toestand en oooze tongen fluisteren, dat zekere heeren ten stadhuize niets liever willen en maar wachten tot die toestand van ellende onhoud baar wordt, om dan te gemakkelijker hun ingrijpen.de verbeteringsplannen door te drij ven. De voor den onhoudbaren toestand ver- antwoordelijke autoriteiten verontschuldigen zich met een redelijk argument. Zij zeggen: Het Rokin kan niet blijven zooals het is; een kind kan dat zien. Maar wij kunnen niet ver- beteren voor wij weten hoe wij verbeteren moeten. Dies wachten wij af wat de gemeen- teraad goed oordeelt te besluiten Voorloopi fe verbeteringen kosten 66k geld. Als wij b.v. et Rokin van een nieuwe bestrating zouden voorzien en de Raad zou, terwijl daaraan ge werkt werd, besluiten den rijweg te verbree den. dan zouden duizenden guldens om niet geofferd zijn. Dat kunnen wij niet verant woorden. Laat het rijverkeer dus maar ver der modderen tot de definitieve beslissing gevallen is, laten de auto's maar door de kui- len denderen en in de modder plassen. Het zal eenmaal wel in orde komen. Dat gelooven wij ook. Maar wanneer? Dit blijft een open vraag. Want de meenin- gen over het vraagstuk zijn meer verdeeld dan ooit. Met de verbreeding van de Vijzel straat is het probleem urgent geworden. Die verbreeding, welke schatten verzwolgen heeft, is ten eenenmale van gezonden zin ontbloot als de toestand blijft gelijk hij nu is. Het ver keer kan van den fraaien rijweg geen ge- bruik maken, omdat er noch aan de Zuidzij de, noch aan den Noordelijken kant een be- hoorlijke uitweg is. Wil het'werk, dat ten be hoeve van de Vijzelstraat verricht werd, loo- nen; wil men werkelijk een breede verkeers ader krijgen van Pijp- en Amstelkwarfier naar Dam en Centraal-Station, dan moet de Vijzelgracht gedempt worden en aan de Noordzijde moet het verkeer worden geleid over een verbreed, eveneens ten deele gedempt Rokin. Het lijkt wel zeer aannemelijk, maar toch met deze ingrijpende maatregelen is men er nog niet. Want het rijverkeer uit de Vijzelstraat kan slechts naar het Rokin ge leid worden over het Muntplein en daar loopt het zeer zeker vast, als dit plein blijft zooals het is. De consequentie zou dus zijn: het Muntplein verbreeden. En verder: de file van auto's kan zonder verkeersstremming niet langs het Rokin op den Dam komen als het gebouw van de Industrieele Club een blokkade blijft vormen. Ook daarop dient dus iets gevonden te worden. Maar eilieve, wat? Men begint nu zoo angzamerhand in te zien, dat de verbree ding van de Vijzelstraat een onbekookte daad is geweest. Of, misschien, een zeer listige zet, om de stad tot het aanvaarden van de consequenties te dwingen. Men roept nu om jeter overleg. Er dient eerst een plan ontwor- oen te worden tot het aanleggen van nieuwe verkeerswegen, een overzichtelijk, tot in bij- zonderheden uitgewerkt plan, waaruit dui- delijk kan blijken, welke stadsgedeelten ge offerd, welke blokken afgebroken, welke grachten gedempt moeten worden en welke resultaten daarmede dan worden verkregen. Maar men kan lang roepen Want voor zulk een plan ontworpen wordt dient men het eens te zijn omtrent de beginselen, waarvan de ontwerper heeft uit te gaan. Ook over deze beginselen zijn de meeningen verdeeld. Er hebben zich twee kampen gevormd. In het eene kamp zegt men: „Raak niet aan de kari men verwachten, dat Publieke Werken er toe overgaat om het Rokin in behoorlijken staat te brengen. Of de hobbelige weg z6o lang wachten kan? De auto's werpen niet alleen modder op, maar ook problemen, gelijk men ziet. Zij doen dit laatste niet slechts als zij rijden, maar ook als zij stil staan. Amsterdam heeft geen behoorlijke parkeer-plaatsen. AT weer een onnadenkendheid van onze beroem- de voorvaderen! Wat heeft men aan zijn wa gentje als men er's avonds niet meer naar schouwburg, concertzaal, cabaret of restau rant kan rijden?, of 's morgens en 's mid- dags naar zijn kantoor? De rijke automobi listen bezitten, behalve een auto, ook de diensten van een chauffeur en voor hen is het „halen en brengen", zij hebben geen be- hoefte aan parkeer-terrein. Maar er zijn, hoe vreemd dit ook klinken mag, ook arme auto- mobilisten, dames en heeren, die zich de luxe van een wagentje kunnen veroorloven, maar niet de lusten en lasten van een gehuurden bestuurder en die dus maar zelf rijden. Soms kunnen zij zich die lusten en lasten wel ver- oorlovqn, maar zij zijn er te sportief voor. En die sportieve mannen en vrouwen roepen nu van vroeg tot laat parkeeren, parkeeren, parkeeren! Ook hier is goede raad weer duur. Wie 's avonds op het Rembrandtplein of Leidsche plein wandelt, ziet hoe de trottoirs omzoomd zijn door een gesloten rij van vreedzame karretjes. De eigenaars verlustigen zich in de lichte zalen aan lichte genoegens en zijn er gerust op, dat hun kostelijk wagentje hen straks huiswaarts zal dragen. Maar hoe moet het, als er straks meer en me6r auto's komen? Waar zal men ze bergen? Vooral's Maandagsochtends, als de hout kooperc, makelaars enz. in den omtrek van den Dam vergaderen, krijgt de toestand een bedenkelijk aanzien. Vroeger kwamen de heeren uit Gooi en Zaanstreek, van de Vecht en het Spaarne per trein en tram, maar te genwoordig met hun wagen, en die wagens, steeds groeiend in aantal, moeten ergens met ver van den Dam, worden geplaatst Van Dam tot Spui staat, langs het Rokin een onafgebroken rij. De file strekt zich uit langs de trottoirs van den N. Z. Voorburg- wal en van de Paleisstraat. Waar moet dit heen? Deze parkeerende auto's maken den toestand op het Rokin nog benauwender dan de rijdende wagens. En de voorstanders van een afdoende Rokin-verminking, van demping etc., wrijven zich voldaan in de handen. Wat de rijdende motorwagens niet venmochten te doen, zullen de halsstarrlge en onverzettelijke parkeerende auto's wellieht tot stand brengen: de onhoudbaarheid de- monstreeren van den toestand en tot ingrij pen dwingen. Amsterdam, Nov. '28. EMERGO. KOEDIJK. SCHAGEN. Tot lid van het Dagelijksch Bestuur van den polder en banne Schagen is gekozen de heer D. P. Timmerman te Grootewal (Scha gen). De heer J. Watertor te Schagen vertrok voor eenige maanden naar Frankrijk, om daar bij den landbouw werkzaam te zijn. Daar kwam hij in aanraking met invloedrijke personen, die voornemens zijn nabij Bor deaux eene modelboerderij te bouwen en daarvoor Hollandsch vee aan te koopen, De heer Watertor zal als bedrijfsleider van de onderneming optreden. Hij bezocht thans weder zijn oude woonplaats, om daar Fransch bezoek voor verdere maatregelen a.' te wachten. LEVEN IN DE POLITIEKE BROUWERIJ. Wij willen er volledigheidshalve de aan- dacht op vestigen, dat in den laatsten tijd weer heel wat leven in de politieke brouwerij valt waar te nemen, schrijft de Bat. red. van het „A. I. D.". Wij duiden hierbij speciaal op de Inlandsche vereenigingen. Een kleine opsomming kan vruchtbaar zijn. Zij is niet volledig, doch geeft de teekenen weer. De P.P.P.K.I. werkt zoo hard, dat waar- schuwing noodig Meek en zeer bedenkelijke rapporten zijn ingekomen. De actie is bezig zich te vertakken. Voor zoover mogelijk, tracht, naar het bekende systeem, deze ver- eeniging zich uit te breiden in de vakbewe- ging en onder de jeugd. Officieel bestaan er geen banden, in werkeliikheid echter is de ver binding duidelijk. Ook met Europa wordt contact onderhouden en zelfs werd de beken de Semaoen met Hatta gemachtigd om na. mens Indonesia op te treden, wanneer commu- nistische agita gewenscht mocht zijn Onder de jeug J wordt zoo veel mogelijk propaganda gemaakt, zoowel door de boven- genoemde organisatie als door de P. S. I. De P. S. I. zit r.iet stil en staat thans voor een poging van Moehammadijah-zijde aan- gewend, om tot een soort van fusie te gera- ken. Laatstbedoelde vereeniging vertikt het om zooals den laatsten tijd gebeurde voor royaal te worden aangezien. Ook de P. S. I. werkt met padvinders en tracht zich bij de jeugd populair te maken. Onder de vol- wassenen richt zich de activiteit op erkende grieven. Erfpachtkwesties, moskee-aange'e- genheden, goeroe-ordonnantie en dergelijke kunnen met succes worden benut. In de Inheemsche journalistiek heeft men het thans weer gebracht tot de oprichting van de Perserikatan Journalist Azia, die be- stemd is om „een bruin front te vormen tegen- over de blanke pers". Met andere vakvereenigingen zal samen- werking rvorden gezocht. De beweging woidt, zooals van zelve spreekt, nauwlettend gevolgd. Af en toe blijkt, dat de gemeente den af te stanen grond in eigendom krijgt. Spr. gevoelt wel, dat er zijn, die er bezwaar tegen hebben om zelf de hekken te verplaatsen en te vernieuwen, doch die zullen worden fege- moet gekomen, als dit noodig is. De gemeente heeft altijd de hagen geplaatst, maar 't beste is, dat zij ermee accoord gaan, het zelf te doen. Wanneer er zijn, die van de gemeente een con- tra-prestatie eischen, dan is de gemeente niet ongenegen, die te geven. De kosten zijn uiterst gering en wij zijn, zelfs in gevallen, waar dit noodig was, nog rnimer tegemoet gekomen. B. en W. is het echter niet bekend, dat de opzichter van de banne nieuwe piketjes ge plaatst heeft en het zal goed zijn, daarnaar te informeeren. De heer G r o e n merkte op, dat in de verga- dering acht- menschen aanwezig waren. Er zijn er echter vijf tig, die grond moeten afstaan en die zijn overtuigd, dat de gemeente zorgt voor nieuwe beplanting. Dit staat in het schrijven. De Voorzitter voerde hiertegen aan, dat dit schrijven was uitgegaan vodrdat de bespre- king plaats had. Met de burgers, die bezwaren hadden, is de zaak besproken en toen is de zaak anders gesteld geworden dan in de circu- laire, maar wanneer er bezwaren zijn, dan zijn B. en W. genegen, aan die bezwaren tegemoet te komen. De heer G r o e n: Die niet ter vergadering waren, gingen accoord met wat er in de circu- laire stond. Voor den heer Hart was het de hoofdzaak, dat de weg er komt en spr. vroeg, of B. en W. nu alle resico voor hun rekening namen. De Voorzitter zeide, dat de gemeente den grond in eigendom krijgt, doch dat de ver- nieuwing wordt uitgevoerd door de banne. De geldleening daarvoor is aangegaan door het banne-bestuur en spr. vertrouwde, dat Gedep. St. het daarvoor genomen besluit zullen goed- keuren en als dat gebeurd is, zal onmiddellijk een aanvang worden gemaakt met de vernieu- wing. De heer Hart: Dus ik kan zeggen: „De weg komt er". vraag Zeker, als Ged. St. het De Raad vergaderde Vrijdagmiddag voltallig. Nadat de Voorzitter de vergadering met een woord van welkom had geopend, werden de notulen zonder bemerkingen vastgesteld. Ten aanzien van de vernieuwing van den be- nedenweg te St, Pancras deelde de Voorzitter mede, dat voor 3 weken een vergadering was gehouden met de eigenaren van de aangren- zende perceelen, met wie over het afstaan van grond voor de verbreeding ten voile overeen- stemming was verkregen, zoodat aan het be- stuur van de banne bericht kon worden, dat het tot vernieuwing van den weg kon overgaan. Aanvankelijk scheen het niet tot resultaat te kunnen komen, maar na eenige volharding werd het werk met succes bekroond. Spr. hfcopte, dat nu spoedig de begeerde weg tot een beteren toestand zal leiden. De heer G r o e n vroeg, of overeenstemming bereikt was met alle bewoners. Hij meendc, dat alleen overeenstemming verkregen was met de eigenaren, die ter vergadering aanwezig wa ren. De vorige week deed de opzichter weer an dere opmetingen, zoodat ook nu Willem Has grond moet afstaan, wiens hek altijd goed stond en die dan ook niet genegen is om grond af te staan. De heer Jan Blom was ter vergadering niet tegenwoordig. Die wil wel grond afstaan, doch niet zorgen voor de afsluiting van dien grond. De vorige keer hebben de eigenaren een schrij ven gehad, waarin bericht werd, dat er geen bezwaren bestonden om voor rekening van de gemeente de hekken te verplaatsen en voor de bestaande heggen nieuwe beplantingen aan te brengen. De menschen rekenen er dan ook op, dat de hekken verplaatst worden voor reke ning van de gemeente. Spr. vroeg of dat nu in orde was. De V oorzitter oordeelde, dat hetgeen de heer Groen had medegedeeld, een nieuw as pect gaf aan de zaak. Wanneer de opzichter van de banne nieuwe opmetingen doet, en uit- breiding geeft aan de stukjes grond, die moeten worden afgestaan, dan is dat iets, wat spr. niet bekend is. Degenen, die nog bezwaren hadden, hebben wij op de vergadering te St. Pancras bijeen gehad. Die ontbraken, zijn aangeschrc- ven en zij verklaarden, ermee in te stemmen, De Voorzitter: goedkeuren. Weth. W, V i s s e r zeide, dat B, en W. inge- gaan zijn op hetgeen de voorzitt sr van de Ver- eeniging Zuideinde gezegd had. Die had ge- ze2<L Laten wij royaal onzen grond afstaan, in het vertrouwen, dat ook de gemeente ons roy aal zal behandelen." De heer Groen: Wat verstaat u onder royali- teit? v Weth. V i s s e r: Dat de menschen zelf wel- willend handelen en ernaar trachten, om de ge meente zoo min mogelijk op kosten te jagen en als er iets gebeuren moet, dat de gemeente in het ordentelijke de menschen tegemoet komt. De gemeente kan echter niet zeggen tegan iemand: ,,verplaats al die hekken", want dan kost het een macht van geld. Het lijkt mij het beste, dat de burgers de hekken achteruit zet- ten en spr. gelooft dan ook namens zijn collega te spreken, dat het dan wel op de een of an dere wijze voor elkander zal komen. Hij kan dan ook nu wel zeggen, dat die weg er komt. De heer G r o e n: U is in de war. Er waren maar 8 menschen op de vergadering met be zwaren. Veertig waren er niet en die hebben op grond van den brief gedacht, dat de gemeen te er voor zorgt en onder die voorwaarde is de grond afgestaan, Weth. W. Visser: Wat is er tegen, dat die menschen het opruimen? De heer G r o e n: Er is er niet een, die dit beweert. Er wordt alle dagen over den toe* stand van den weg gejammerd. De Voorzitter: Het werk gaat door, maar men mag niet vergeten, dat in het begin de zaak zoo is aangepakt, dat men aanvanke lijk tevreden was, met den grond af te staan. Er zijn later enkelen met bezwaren gekomen en die hebben wij op de vergadering behandeld, maar die anderen hadden in het begin geen bezwaren. De heer Groen: Jawel, dat is op schrift gesteld. De Voorzitter: Wij hebben gezegd: Wanneer die bezwaren komen, dan zullen wij het met die menschen nader bespreken en in ieder geval hebben zij zich bereid verkjaard, dien grond af te staan. Ik vertrouw er echter op, dat die zaak wel in orde zal komen. De Voorzitter deelde hierna mede, dat van Gedep. Staten de gemeenterekening 1927 goedgekeurd was terug ontvangen. Van Ged. St. was voorts de goedkeuring in gekomen op de wijziging van de begrooting dienstjaar 1928, waartoe in de vorige vergade ring werd besloten. Voorts deelde de Voorzitter mede, dat over eenstemming was bereikt met het Prov, Water- leidingbedrijf ten aanzien van het onderhoud der brandkranen. De overeenkomst gaat in op 1 Jan. 1929. De heer Hart vroeg, wanneer de aange vraagde brandkranen geplaatst zullen worden. De Voorzitter vertrouwde erop, dat dit werk zal worden uitgevoerd en deelde mede, dat het vervolgonderwijs met 21 leerlingen was aangevangen en dat er een dankbetuiging was ingekomen van het Historisch genootschap Oud- West-Friesland voor de verleende jaarlijksche bijdrage. Ingekomen stukken, waaronder: van het R.K. Schoolbestuur te Oudorp, verzoek een subsidie toe te kennen voor het vervolgonderwijs. (Op j de begrooting voor 1929 is berekend 10. per leerling). Burgemeester en Wethouders stellen voor dit bedrag te handhaven voor de leerlingen, die den geheelen cursus volgen. Aldus besloten. Van G. Kamp en Zoonen verzoek over te gaan tot toepassing van de speciale vlieg-asch-von- kenvanger. Burgemeester en Wethouders stel len voor dit verzoek voor kennisgeving aan te nemen. Aldus besloten. Besloten werd overeenkomstig een voorstel van B. en W. de begrooting voor 1928 te wij- zigen. In behandeling kwam hierop het voorstel van B. en W. om over te gaan tot het bouwen van een autogarage bij den dokterswoning en daarvoor een geldleening aan te gaan van 550.—. De Voorzitter lichtte dit voorstel nader toe. De heer Groen stelde voor om de huur van de woning met de kosten te verhoogen. De heer Hart gevoelde de noodzakelijkheid van het voorstel. Voor hem was het de wat er gebouwd zal worden. Wanneer het vlak in het gezicht wordt ge. plaatst, zoodat het gebouw ontsierd wordt, dat is spr. er niet voor. De heer Commandeur was voor het voorstel mits de rente als huur betaald werd. De Voorzitter zeide, dat B, en W., het. geen de heeren Groen en Commandeur naai voren hadden gebracht in overweging zullen nemen. De garage komt aan de zuidzijde, zoo- veel mogelijk naar achter en zal in overeen stemming met het gebouw worden opgetrokken. De dakbedekking zal van asbest worden gemaakt, De heer Mulder vond het eigenaardig om den dokter huur te laten betalen. Hij is be- noemd op een salaris van 1200met vrij wonen. Voor de gemeente is het ook veel waard ais de dokter een auto heeft. Hij kan dan de in- woners gemakkelijker bezoeken, zoodat het ge- meentebelang er bij gebaat is, Spr. wil de ga. rage bouwen, doch er geen huur voor vragen. De heer Hart kon zich met de plaats en uit- voering vereenigen. Spr, oordeelde dat men den heer Groen, als jong raadslid, zijn meening niet kwalijk mocht nemen. Koedijk kan over den dokter echter bijzonder tevreden zijn. Ook voor de bewoners van het zuidelijk gedeelte is het wenschelijk dat de dokter een auto heett, waarom spr. de zienswijze van den heer Muldei deelt. De dokter werkt steeds op humane wij ze mede in het gemeentebelang. De Voorzitter sloot zich bij het betoog van de heeren Hart en Mulder aan. De aan- schaffing van de auto is geen luxe. In de volgende vergadering zullen B. en W, nader adviseeren over het al of niet honoreeren van hun adviseuren. Het voorstel werd overigens aangenomen. B. en W, vroegen hierop machtiging om het grasgewas te Huiswaard en aldaar langs het ka- naal te verhuren. De heer M u 1 d^e r veronderstelde, dat dit ge deelte voor 8 jaar verhuurd was en dus nog niet uit de huur was, Het andere land is pas 1931 uit de huur. De Voorzitter deelde mede dat het uit de huur was. De heer Mulder was er desondanks niet zeker van. Wethouder W. Visser stelde voor om het ditmaal voor 3 jaar te verhuren, omdat het ia de toekomst gelijk met de groote verhuring verhuurd kan worden. Aldus werd besloten. Mede werd besloten om tevens de onver- huurde stukken te huur aan te bieden. Besloten werd aan W. de Geus een half jaar ontheffing te verleenen van de Hondenbelas- ting. De Voorzitter deelde mede, dat de be grooting van 1929 van Ged. St. met verschillen- de bemerkingen (een 7-tal) die van administra- tieven aard waren, was teruggekomen. Op voorstel van B. en W. werd z. h. s. be sloten, de door Ged. St. gewenschte wijzigin- gen aan te brengen. Op een vraag van den heer Hart deelde de Voorzitter nog mede, dat het bouwen van de garage onder de in Koedijk wonende vakliedeu zal worden aanbesteed. Hierop sloot de Voorzitter met een woord van dank de openbare vergadering waarna de Raad nog in comity bijeen bleef,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 10