limits touranL Langs gliariga wagan Brieven wit Berlin. IKinderkli Honderd dertigste Jaargang. Radeo-iioekje PEU1LLETON. kijken Rechtszaken No. 280 1928 .Haaisdas 36 Hovember. Dinsdag 27 November. HHversum, 1071 M. 10.1015 Morgen- wijdinug. 12.302.Concert door het Boris Lensky Trio. 3.4.— Kniples. 6.—7.15 Con cert door het Boris Lensky Trio. 7.157.45 Engelsche les, gevorderden. 8.058.35 Boe- kenhalfuurtje door Wies Moens. 8.3510.35 Concert door het Omroep-orkest onder leiding van Nico Treep. S.HaasePieneman, zang. 10.15 Persberichten. 10.30—11.30 Dansmu- ziek. Huizen, 340.9 M. (Na 6 uur 1852 M.) (Uitsluitend K. R. O.) 12.301.30 Concert door het K. R. O.-Trio. 5.306.30 Gramo- foonmuziek. 6.307.Duitsche les, begin ners. 7.7.30 en 7.30—8.Cursus kerk- ilatijn. 8.Uitzending uit Oudenbosch. R.K.' Harmonic „Eendracht", Dir. J. M. v. d. Berghe. R.K. Harmonic „Philocalia", Dir A. 'A. Groot. R. K. Oudenbosch Mannenkoor, Dir. J. M. v. d. Berghe. R. K. Dameskoor en (R.K. Oudenbossche Symphonic onder leiding van J. M. v .d. Berghe. J. M. v. d. Berghe, pvioofl. Mevr. BraarMustert, piano. Spr.: P. ilj. A. Hoeks, burgemeester van Oudenbosch. Opening door J. de Vroom, voorzitter R. K. Radiovereeniging. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Studioconcert, j(Trio-sopraan). 1.202.20 Orkestconcert. 2.50 Muziekles. 3.50 Muziek. 3.55 Fransche ijes. 4.20 Orkestconcert. 4.35 Lezeing. 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Mo- derne Engelsche poezie. 6.35 Nieuwsberich- ten. 6.50 Muziek. 7.05 Schubert's viool- en pianomuziek. 7.20 Lezing. 7.35 Muziek. 7.45 Lezing. 8.05 Concert. M. Bennett, sopraan. F. Titterton, tenor. Spuire celecte Octet. 9.35 Muziekles. 9.55 Nieuwsberichten. 10.Or kestconcert. Muziek van Herb. Ferrers. S. Robertson, bas. Orkest. 11.12.20 Dansmu- ziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.50— 2.10 Orkestconcert. 4.055.05 Orkestconcert. 8.3511.20 „LaBoheme", opera van Puccini, met medewerking van Hr. di Mazzei Koor en orkest. Langenberg, 469 M. 11.30 Mechanische jnuziek. 12.251.50 Orkestconcert. 5 05 5.50 Orkestconcert. 7.20 Concert door het Klein-Werag-orkest 8.20 „Gas", tooneelspel in 5 acten van G. Kaiser. Konigswusterhausen (Zeesen), 1250 en of 1680 M. 11.20—4.20 Lezingen. 4.20—5.20 Orkestconcert. 5.207.05 Lezingen. 7 20 7.50 Lezing. 8.10 Brahmsconcert voor piano, viool en cello. 8.50 De journalist spreekt. Hamburg, 395 M. 3.35 Nieuwe concert- stukken 5.35 Dansmuziek. 7.20 Richard Wagner-avond. Orkest en C. Gunther, zan- ger. 8.50 Biedermeiers. Orkest en solisten. 10.0511.10 Liefdesnovellen der Italiaan- sche Renaissance. Brussel, 509 M. 5.20 Orkestconcert 6 50 Trioconcert. 8.35 „De Huzaren van Villars", opera-comique van Maiilart. Orkest, koor en sb'isten. (Van onzen correspondent). Berlijn, 4 November Vandaag is een wondere na-zomer blijk- baar ten einde. En men mag er niet eens kwaad om zijn! Want wie had er recht op, zulke heerlijke echte zomerweken einde October en begin November te beleven als we zoo juist acbter ons hebben Berlijn was niet te herkennen. In weken. als in normale tijden de ,tOver- gangskleeren" al bijna te koud geworden zijn en de dames's middags in de Tauenzien- strasse en op den Kurfiirstendamm haar nieu we kostbare pe'ser plegen te vertoonen za- ten we v6or de restaurants in de open lucht op de terrassen. In November! Tot na mid- dernachtIs't te gelooven? Het leven in een wereldstad ziet er onder zulke omstandigheden dan toch heusch een beetje anders uit Men voelt de drukkende zorgen minder en ziet het steeds toenemend verkeer met andere oogen aan. Ja, vooral het verkeerSpreekt men daar met een waschechten Berlijner over (er zijn 'r niet zoo heel veel!) dan probeert hij u te over- Door R. L. de W. 61 „Zullen we morgen wat op de rivier gaan?" vroeg hij, het over eerr andere boeg gooiend. „He ja", riep ze, in haar handen klappend. „Lola", beweerde hij streng, „je gedraagt }e als een kostschcolmeisje „Ja?" vroeg ze de opgewektheid was verdwenen, maar even iater ging ze door: ,,'t Komt zeker oirdat ik zoo gelukkig ben O, maar dat had ik heelemaal vergeten." „Wat?" „Morgen kunnen we niet op de rivier gaan; ik zou immers naar tante Caroline." „0, daar komt Drew aan", riep Beres- ford, opspringend Hij zag Drewith. die door een piccolo naar hen toegeleid werd Na Lola begroet te hebben liet hij zich in een stoel neer. „Ja, Richard", zeide hij. „je hebt 't gera- <3en koffie. Was Hoskins maar hier Op de koffie wachtend behandelden ze de hedendaagscbe koetjes en kalfjes Toen twee kopjes Drewith genoegzaam versterkt had- den wendde hij zich tot Beresford. „Richard", zeide hij, „heb je een volledig, heel omstandig en waar verhaal gedaan om- trent }e onderhoud van vandaag met tante?" Lola's giimlach beantwoordde de vraag. „Welnu", zeide Drewith, zich tot Lola wendend. „Ik moet u vragen welk bedrag a fuigen, dat het in deze stad drukker is dan in Parijs, Londen of New-York. Zijn trots schrijft hem die houding voor, ook al weet hij bij ervaring, dat „de concurrentie" toch nog heel wat meer verkeer heeft. Maar goed; toegeven, dat de laatste twee jaren sommige deelen van Berlijn de „city" rondom Frie- drich- en Leipzig erstrasse; de winkelbuurten rondom den Alexanderplatz; het „Westen" waarvan de Kurfurstendamm het steeds stra- lender middelpunt vormt al aardig op de „grands boulevards" of „Piccadilly Circus" beginnen te gelijken. Toch is Berlijn nog niet zoo'n wereldcentrum als de drie genoemde metropolen. En ik weet niet, of men daar- ginds soortgelijke ervaringen opgedaan heeft als hier: dat het meer dan drukke autover- keer deze wijken ten slotte vrijwel onbewoon- baar zal maken? Niet alleen het onzinnige getoeter en ge- bler der claxons maakt het leven in zulke stratencomplexen tot een kwelling, ook de blauwgrijze gassen, die uit de uitlaatkleppen omhoog stijgen (ik geloof, als niet-deskun- dige, dat we hier immers met een der ge- vaarlijkste, het koolmonoxyde, te doen heb ben?) hebben al onnoemlijk veel schade aan de gezondheid der omwonenden, en ook der voorbijgangers, op hun geweten. We merken het vooral als we in de veel gezondere stillere buitenwijken wonen en dan voor ons werk naar dc city moeten. Na een half uur krijgen we een eigenaardig drukkend gevoel in het hoofd, dan barstende hoofdpijn. Ten slotte worden we niet zelden onpasselijk en moeten snel naar een zuiverder omgeving vluchten. Wie in die wiiken woont, merkt natuurlijk niet in die mate de schadelijke gevolgen Hij is tot op zekere hoogte immuum geworden. Maar het is een gevaarlijke immuniteit! Men slaapt moeilijk in en wordt 's ochtends half uitgerust wakker. Na twee, drie uren werken komt een lusteloosheid, die vaak aan alle mogelijke oorzaken toegeschreven wordt en die toch alleen maar het gevolg der auto- gassen is. En merkwaardig genoeg willen de meeste geneesheeren dat nog altijd niet toegeven. Men doet geweldig geleerd, „on- derzoekt" de lucht in drukke zoowel als in stille straten en stelt dan „wetenschappelijk" vast, dat die overal dezelfde is en nauwelijks minder goed dan aan zee of in het gebergte En ,,opgemelde Berlijner" wil van zulke nadeelige invloeden van zijn geliefde stad al evenmin iets weten als de geleerde vakman. Maar de leek merkt heel andere dingen en vraagt zich af, hoe het er in de toekomst met de gezondheid en de werkkracht van ons arme stadsbewoners zal gaan uitzien als straks het aantal auto's in Berlijn de hon- derdduizend bereikt zal hebben en er in- tusschen niet iets op gevonden wordt om deze schadelijke invloeden te neutraliseeren. Ja, over zulke sombere dingen gaan we nadenken nu de heerlijke nazomerzon ons in de steek laat, een motregen dag en nacht on- onderbroken het asfalt glibberig maakt en de steenkolen weer uit de kelders naar boven gebracht worden. En dan te bedenken, dat het bij dit som bere weer morgen nog wel groot feest zal zijn in de Duitsche Rijkshoofdstad! De burgervader heeft gisteren een oproep in alle kranten laten zetten, waarin hij ons verzoclit, de vlag uit te steken omdat de groote zilveren sigaar, die „Graf Zeppelin", gedoopt is en die de laatste~weken heen en terug over ,den Oceaan naar Amerika gevlo- gen is, ons ditmaal een meer officieel bezoek wil brengen. De nieuwste „Zep" was kort voor de groote reis al eenmaal boven de huizenzee van Berlijn, en toen hebben we vanaf balcons, pleinen en zelfs daken het gevaarte met bewondering nagestaard Maar van dichtbij konden we „Zep" toch niet zien. Hij bleef nog geen half uur boven ons kruisen, want hij moest dienzelfden dag voor donker alweer in Friedrichtshafen aan het meer van Constanz op stal staan. Als alles zich volgens programma afwik- kelt (wat oij Zeppelin-reizen volgens erva ring vaak niet het geval is) zal morgen- ochtend vroeg het brommen en gonzen der vijf enorme Maybachmotoren ons uit den slaap wekken; en dan zal „Zep" na een tweeden kruistocht over de stad op de buiten Berlijn gelegen vlieghaven (we heb ben er hier drie!) landen en aan een anker- mast vastgemeerd worden. Ik was vanmiddag even in Staaken om de voorbereidingen te zien. Immers, ook uit technisch oogpunt zullen we iets bijzonders beleven Voor het eerst heeft men de anker- mast zoo laag gemaakt, dat de kajuit van het luchtschip slechts enkele meters boven den verlangt om Richard vrij te maken van zijn belofte." „Welk bedrag?" Verbaasd keek ze Drewith aan. „Ik kom juist terug van Curzon Street, waar ik heb gedineerd", zeide Drewith Zich tot zijn neef wendend ging hij door: „Ri- chard, je bent me wat schuldig voor dat diner. Het was een van de onverteerbaarste die ik ooit verorberd heb De crisisatmosfeer scheen tot zeifs in de keuken doorgedrongen. De tong was te gaar ei. de kwartels totaal rauw en tante's inzichten over liefdesbetrek- kingen hoogst onkiesch „Begin liever bij 't begin", stelde Beres ford bedaard voor. Tante was bang, dat ik niet beginnen zou voor 't begin", antwoordde hij, „om die reden ben ik hier. om met miss Craven het bedrag vast te stellen. waarvoor zij genegen is jou, Richard, van haar kluisters te ont slaan." Hij keek naar Lola. Haar wangen gloeiden en haar oogen dansten van plezier. „Mochten er verwikkelingen van komen, dan, werd mij te verstaan gegeven, zou de ver- antwoordelijkheid van jouw misstap, Richard, op mijn hoofd neerkomen." „Op jouw hoofd", herhaalde Beresford, op- kijkend van zijn sigarette, die hij bezig was aan te steken. Drewith boog zijn hoofd. „Tante was van oordeel. dat, had ik je eerste onschuldige jeugd beter weten te leiden, dit niet zou gebeurd zijn „Heeft ze niet aan de mogelijkheid ge- dacht. dat Richard niet wenschte bevrijd te worden?" vroeg Lola „Iets zoo intens romantisch zou nooit in het brein van een lid onzer familie opkomen", grond zweeft en dus de bezichtiging veel eenvoudiger is dan volgens het o.a. in Ame rika toegepaste systeem. Maar of deze proef zonder schade voor den kolos lukken zal, of niet bij plotselinge rukwinden het schip te- gen den grond gedrukt zal worden, moet men nog afwachten. En daarom is de zenuwachtig- heid van de duizenden menschen, die heden in Staaken al (zonder luchtschip natuurlijk) een er wonderlijk-uitziende „generale repe- titie" hielden, alleszins begrijpelijk. De Duitschers zijn terecht trotsch op hun „Zeppelin" en natuurlijk speelt daarbij de groote politick ook een rol van belang. Men heeft nog altijd geen vrienden van beteeke- nis onder de groote mogendheden en is in vele opzichten wel zeer afhankelijk van het overrijke en machtige Amerika. Men weet ook, dat men op de Vereenigde Staten alleen door technische wonderdaden indruk kan maken. En het moet erkend worden, dat men de laatste jaren in die richting ook een schit- terende propaganda gemaakt heeft. Vier jaren geleden stuurde dr. Eckener, de opvolger van den ouden graaf Zeppelin, zijn luchtschip „Z.R. Ill" van Friedrichshafen naar New-York, en sindsdien is het op grond der „herstelleveranties" als „Los Angelos" Amerikaansch bezit gebleven. Die aankomst van de „Z. R. Ill" was reeds een onbetaal- bare reclame voor Duitschland, waarbij niet vergeten mag worden, dat ongeveer 1/3 van de bewoners der „States" uit Duitsch-Ameri- kanen bestaat, die over het algemeen zeer sterk aan de oude „Heimat" zijn blijven han- gen en die het hunne er toe bijgedragen heb ben om het Duitsche sucoes in Yankee-krin- gen blijvend te doen zijn. De wijze waarop daarna eenige maanden geleden Koehl en Hiinefeld ontvangen zijn, toen zij met hun „Bremen" voor het eerst den overtocht per vliegtuig van Ierland naar het vasteland van Amerika gewaagd niet alleen maar ook uitgevoerd hadden, bewees hoe juist de Duitschers gezien hebben toen ze, ook ter wille van de internationale politick, hun technische wonderprestaties juist naar de Nieuwe Wereld richtten! En nu kwam de „Graf Zeppelin", vloog -door geweldige stormen heen en door niet minder geweldige terug en zorgde voor een geestdrift, die stellig Duitschland nog op geheele andere wijze tot voordeel zal strek- ken. En toch is het eindresultaat eenigszins anders dan men het zich oorspronkelijk voor- gesteld had. Men had tot voor weinige we ken gedroomd van een toekomstige Zeppelin- verbinding Berlijn—New-York, over eenige jaren natuurlijk nadat eerst een voldoend aan tal luchtschepen gereed zou zijn, waarbij dan elke week zoo'n gevaarte met 20 tot 30 pas- sagiers en goed-betaalde post de groote reis aanvaarden zou. Maar de ondervindingen van den tocht van den „Graf Zeppelin" hebben in Friedrichs hafen en Berlijn reeds de overtuiging geves- tigd, dat het er niet van komen zal. Men meende ditmaal een geweldig schip-der- wolken gebouwd te hebben en ontdekt nu, dat het voor de practijkveel te klein is. Zelfs dr. Eckener was de eerste om te erkennen, dat zijn luchtschip te geringen om- vang heeft, dat de motoren te zwak zijn en niet voldoende snelheid bij tegenstorm mo- gelijk maken, en dat onder zulke omstandig heden de reis thans hoogstens 1 Yi a 2 dagen sneller zal gaan dan per schip, en als de zoo- even te water gelaten schepen in de vaart zijn, zelfs (onder voor Zeppelins ongunstige omstandigheden) nauwelijks eenige uren korter dan op de beproefde oude manier. En dan het verschil aan comfort! Men mag de „gemakken" voor de reizi- gers van den „graaf Zeppelin" niet over- schatten. Ik heb onmiddellijke -inlichtingen AMSTERDAM, UTRECHT, Nieuwendjk 225-229. Oude Gracht 151. zeide Drewith, met volkomen overtuiging zijn hoofd schuddend. „Volgens tante wor den huwelijken in den hemel gesloten, nadat eerst op aarde de noodige informaties zijn genomen." „Vindt u. dat u erg tactvol heeft gehan- deld?" informeerde Lola zedig. Even keek Drewith haar verwijtend aan. „Ik heb gedaan, wat ik meende, dat het best voor Richard zou zijn", zeide hij afge- mat. „Ik heb nog even iets beweerd over een goed hart, dat meer waard was dan een kroon, maar mij werd onmiddellijk het zwij- gen opgelegd. Toen heb ik getracht duide- lijk te maken, dat de beide dingen, die iemand persoonlijk moet kiezen, zijn panta- lon en zijn vrouw waren, omdat hij die nu eenmaal het meest te zien kreeg, maar zij ergerde zich alleen." „En u liet haar in 't geloof, dat ik dat ik „Een landloopster was", zeide Drewith aanvullend „Richard had dat zaakje nu een maal aan 't rollen gebracht en het lag niet op mijn weg om tante's plannen te dwars- boomen." „Ik vind, dat jullie allebei gewoon schan- delijk hebt gehandeld", zeide Lola vol over tuiging, „en 't verbaast me niets, dat lady DrewithZij hield op, als zocht ze om de juiste uitdrukking. „Heel boos op ons is", opperde Beresford. Zij knikte met groote energie. „De grootste ergernis in de wereld" zeide Drewith, „komt voort, doordat sommige menschen direct klaar staan overal conclusies uit te trekken. Als je tweemaal op een avond met hetzelfde meisje danst, dan tracht haar moeder direct alles van je uit te vinden en ontvangen van Amerikanen, die de heenreis meegemaakt hebben en die dus eerlijker oor- deelden dan de paar Duitsche journalisten, die uit overdreven patriottisme de zeer groote ontberingen verzwegen hebben. De waarheid is, dat het in de kajuiten ijzig-koud was, de kookgelegenheid primitief is, de bed- den zoo klein zijn, dat men zich nog minder kan bewegen dan in de vierde-klasse-kooien van een landverhuizersschip. Men schijnt bij slecht weer groote angsten uitgestaan te hebben, en het is wel teekenend, dat eenige Duitsche officieele gasten er de voorkeur aan gaven, per stoomschip terug te keeren, waar- door dan ook voor betalende passagiers (ruim 7Vi duizend gulden per biljet!) enkele plaatsen vrij werden. Op dit traject zal dus stellig geen Zeppe- lin-verkeer komen. Maar men wil nu Europa op deze wijze met Zuid-Amerika verbinden en onderhan- delt met alle mogelijke instanties om er de duiten voor bijeen te krijgen. Stellig: de technische resultaten zijn ge weldig en de grootste bewondering waard. Maar voor het practisch verkeer blijft er wei- nig over. Tenzij de heeren ingenieurs weer iets uitvinden, dat alle voorspellingen te schande maakt ROLAND. VOOR DEN KANTONRECHTER. EEN DIE DE PARTIJ VERLOOR. Het belangrijke proces tegen den amateur- hengelaar Corn. W. te de Rijp, die zonder vergunning in een fortsloot had gevischt, werd heden voortgezet met het verhoor van den verbalisant Tilstra. Na diens verklaring, waarop niets viel af te dingen, werd verdachte ondanks de kunstige wijze, waarop hij met allerlei wetsartikelen smeet, schuldig bevon- den en tot 4 boete of 4 dagen hechtenis veroordeeld terwijl zijn vischtuig verbeurd werd verklaard. DE AUTOMOBILIST DELFT HET ONDERSPIT. Voorts werd verder behandeld het zaakje tegen den heer E. G., kapper te Haarlem, die met zijn automobiel het Verdronkenoord had bereden en zich had beroepen op een inzitten- den ingezetene van Alkmaar die hem in den waan had gebracht, dat hij zijn rit onge- stoord had kunnen voortzetten. Maar diens verklaring kon den verdachte geen verlichting geven, zoodat ook hier veroordeeling en wel tot 6 boete of 6 dagen hechtenis. DE VELDWACHTER MAG ZICH WEL PREPAREEREN. Op 9 September verbaliseerde de gem. veldwachter K. Sloten van Koedijk, een mo- torrijder, die een sne'heid van 45 K.M. ont- wikkelde, terwijl Jechts 28 K.M. is geoor- loofd. s De overtreder, de heer A. Z., een onder- wijzer uit Amsterdam, stond heden in per- soon terecht, en ontwikkelde een rekenkun- dige verdediging, bovendien nog gesteund door een situatieteekening, die de aanwezi- gen den schrik om het hart sloeg. Ambtenaar noch kantonrechter durfden na dit wiskun- stig betoog de zaak zonder verder onderzoek voort zetten en derhalve werd de zaak aan- gehouden tot 30 Nov., teneinde alsnog den verbalisant te hooren. EEN BOTSING MET SCHADELIJKE GEVOLGENOF NIET? De heer L. W. W., een ingezetene uit Zaandam, had op 19 Aug. te Bergen in de Breelaan, bij het uitwijken voor fietsers, met zijn splinternieuwe auto een Jan Plezier, eigendom en bestuurd door den Huurkoetsier J. H. uit Alkmaar, lichtelijk aan. Schade werd niet geconstateerd, doch eeni- gen tijd later ontving de automobilist van d^n koetsier een brief, waarin werd gerecla- meerd f 40 voor de aan het rijtuig toege- brachte schade. De heer W. toonde zich niet bereid dit bedrag te voldoen omdat hem dit veel te hoog voorkwam, waarop aangifte volgde en de heer W. heden terecht stond. Deze erkende de aanrijding onomwonden, doch was van meening, dat geen noemens- waardige schade was toegebracht. Hij had den koetsier denzelfden dag nog met het rijtuig passagiers zien rijden Voor een kleine schadeloosstelling zou hij misschien te vinden zijn geweest.* De koetsier deelde daarentegen mede, dat zijn rijtuig denzelfden avond te Alkmaar door een agent, nummer 3, buiten dienst was ge- steld. De geheele vooras was ontwricht en het rijden werd gevaarlijk geacht. Agent nummer 3 werd opgeroepen, maar verklaarde van de geheele zaak niets te weten. gaat rechts en links informeeren naar je po- sitie en je fortuin Maar ik heb geen tijd bij zulke beuzelingen stil te staan", vervolgde Drewith. „Ik moet nog hedenavond per tele- foon aan tante verslag doen over het resul- taat van mijn onderhoud met Richard. Ik moet trachten het 'adres van het meisje te krijgen, en dan met grooten spoed den ban uitspreken." „Ik ga morgenmiddag lady Drewith op- zoeken", zeide Lola heel gedecideerd. „Ik vind, dat jullie beiden haar schandelijk hebt behandeld en ik ben er heel boos over." „Maar Lola", begon Beresford. ,,'t Geeft niets", zeide ze, haar hoofd schuddend, maar tevens glimlachte ze. „Ik ben heel boos." Dien avond telefoneerde Drewith aan zijn tante het opzienbarende nieuws, dat dat schepsel, zooals zij het meisje van haar neef noemde, haar den volgenden middag een be zoek zou brengen. Haar eerste ingeving was te weigeren het meisje te ontvangen; maar zij bedacht zich en Payne kreeg zijn instruc- ties in dien geest. „Ik geloof, dat de heele wereld op haar hoofd staat. Tante is in wanhoop, laat mij aan mijn lot over en is naar Yorkshire. Ver- moedelijk heeft mr. Quelch de nis, die hij in de andere wereld voor mij gereserveerd had, al gevuld en „En om je ongeluk te vervolmaken ga ik met je trouwen", zeide glimlachend Beres ford. In haar oogen las hij haar antwoord. Beresford had getracht de oprechte dank- baarheid te verbergen, die hij door het ver- dwijnen van mrs. Crisp uit zijn gezichts- kring gevoelde. Wat er feitelijk plaats had Daarop werd de zaak 14 dagen aange- houden. Het wachten was nu op den agent, die Zondag 19 Augustus, des avonds half 7 uur op de Voormeer dienst deed bij de Alkmaar Packet. KOMEN, ALS DE RECHTER JE ROEPT! De 46 jarige koopman en arbeider W. B. te Koedijk had zich een strafvervolging op den hals gehaald, door op 24 September met als getuige te verschijnen in een Politierechters- zaak, zonder eenige wettige reden. De kwes- tie was dat Willem er op uit moest om aard- appelen te rooien en hij deze loonende bezig- heid hooger had gesteld dan het schrale ge- tuigengeld. Bovendien had een buurman hem geadviseerd, dat hij gerust thuis mocht blijven. Dat men echter met het aanvaarden van dergelijke voorlichting voorzichtig moet zijn, werd Willem duidelijk gemaakt door de 8 boete of 8 dagen, die hem werden opgelegd. DAAR ZATEN 7 KIKKERTJES, AL IN EEN BOERESLOOT. Als het werkelijk 7 kikkers waren geweest, •die op 9 October door den visscher en met- selaar Jb. O. te Schermerhorn in een zak met zijn roeibootje waren vervoerd, dan was hij vrij uit gegaan, daar de wet 10 of minder kikkers heeft toegestaan. Doch toen rijksveldwachter Tilstra de zak, waarin die kikkers waren opgeborgen, om- keerde, bleek het dat er- 15, althans meer dan 10 springers present waren. Proces-verbaal werd dus opgemaakt en de 66-jarige metselaar en kikker-jager stond thans terecht. Hij wenschte zich echter niet als leveran- cier van kikkerbilletjes aan te dienen en ont wikkelde ook nog bezwaren tegen de juist- heid van de plaats der overtreding, doch de ijlings ontboden rijksveldwachter Tilstra- sloeg hem al die wapens uit de hand, zoodat de goede man werd veroordeeld tot 3 boete of 3 dagen hechtenis. GEVAARLIJKE NIEUWSGIERIGHEID. De metaalbewerker Jb. B. te Alkmaar legde in den avond van 14 October een in tense nieuwsgierigheid aan den dag in een vechtpartijtje. Hij werd zo6 geboeid door dit opvoedend schouwspel, dat hij geen acid sloeg op het bevel van de politic om zich t« verwijderen. Toen hem zulks nog wat duide- lijker werd gemaakt, ontstak hij in toorn en werd zijn overbrenging noodig geoordeeld Hij stond heden terecht en werd tot f 5 boete of 5 dagen hechtenis veroordeeld. FAZANT MET STUKGESCHOTEN POOTEN! De 26-jarige arbeider Joh. C te Castri- cum stond terecht op grond van het feit, dat hij op 20 October zijn hond, die bezig was wild op te sporen op het terrein der pro- vincie „Duin en Bosch" te Bakkum niet be- hoorlijk had teruggeroepen, hetgeen was ge constateerd door den jachtopziener Lieftinck. Verdachte beweerde wel degelijk zijn hond te hebben teruggeroepen. Deze zat een fazant met door verdachte stukgeschoten pooten. na en was daarbij op den grond der provin- cie terechtgekomen. Hij had toen hard geschreeuwd: Hier hond, en hij begreep niet, dat Lieftinck zulks niet had gehoord, die moest dan wel doof zijn geweest. Aangehouden tot a.s. week, teneinde zich omtrent Lieftinck's gehoorscherpte te contro leeren. DUIDELIJKE VERKEERSTEEKENEN NOODZAKELIJK. De chauffeur Klaas K., besturende een vrachtauto van den Houthandel Bu-rdrager aan den Helderschen weg, reed )5 October zonder eenig signaal of waarneem- baar verkeersteeken te geven, eensklaps het erf van de zich aldaar bevindende automo biel reparatkinrichting op, met gevolg, dat de heer A. Zeeman van Oudorp, die op de fiets achter de auto aanreed, bijna een aan rijding bekwam. Zeeman onderhield daar- over den nonchalanten chauffeur, doch werd zoo weinig welwillend bejegend, dat hij be- sloot aangifte te doen en zulks met het re- sultaat, dat-K. tot 12 boete of 12 dagen hechtenis werd verantwoord. RIJ- EN NUMMERBEWIJS ABSENT. Den arbeider Jan K. te Schermerhorn, die de edele rijkunst nog niet machtig was en bezig was zich te oefenen, werd door de po litic naar zijn rij- en nummerbewijs gevraagd. Daar hij deze documenten niet kon toonen en hij ook te voren reeds was gewaarschuwd, werden hem twee oproepingen uitgereikt en volgde heden een veroordeeling tot 2 X 4 boete of 2 X 4 dagen hechtenis. gehad, wilde Lola niet vertellen, maar hij had! heel goed begrepen, dat hij de steen des aan- stoots was geweest. Hij deed allerlei ont- dekkingen in Lola. Zij kon zwijgen. Hij had er niet achter kunnen komen hoe haar onder houd met lady Drewith was afgeloopen. Al deed hij zijn vragen ook nog zoo slim en al hamerde hij steeds weer op hetzelfde aam- beeld, zij glimlachte slechts of zij maakte een heel tastbare uitvlucht. Alleen had hij begre pen, dat volgens Lola het onderhoud buiten- ewoon naar haar zin was afgeloopen en dat ij, Beresford, vergiffenis had gekregen. „Ik begrijp je niet, Lola", zeide hij, met zijn stok gaten makend in het gras aan zijn voeten; zij zaten onder de boomen in het Park tegenover het „Stanhope" hek. „Ik denk, dat je nog wel eens zult uitvin den, dat je met een heel eigenaardig schep sel tje bent getrouwd", zeide ze een beetje weemoedig; toen plotseling van stemming veranderend zeide ze: „Maar Jerry, ik mag toch wel mezelf blijven, niet?" Zij keek naar hem op met angst in haar stem. „Ik ben in heel veel opzichten nog een baby", ging zij door. „Ik ben benieuwd of, indien je me goed hebt leeren kennen, je nog van mij houden kunt." „Als je moet, dan wil je wel", zeide hij luchtig. Een oogenblik keek zij hem ernstig aan. Jerry" zeide ze, „dat doet wel een heef klein beetje pijn" „Vergeef me, lieveling", fluisterde hij zic' naar haar overbuigend. „Langzamerhanc zal ik er wel aan wennen". Een bittere toon klonk uit zijn stem. (SlO*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 5