Fnldsen 111-113
Voor Dames
Voor Heeren
Voor Klndereu
baabsc iioeaea
DE STORM.
Waschleder
Wildleder
Suede
Nappa
Nappa met bontrand
Imitatie Suede
Tricot met wol
Gebreid
KOCSEIiT
Wol
Zijde
Wol met zijde
Fil d'ecosse
OVOERGOfiDEREif
Gebreide ©iiderfurken
met Directoirs
Ziiden €>nderjurken
met Directoirs
FII d'Eeosse Onderjurken
met Directoirs
Flanellen Aachthemden
Flanellen Pyama's
Camisoles
wit en gekleurd
Shawls
Slohkousen
Skisokjes
Zakdoeken
Luxe doozen
Fantasie Schorten
Kleedjes
Coopers
Theekleedjes
Pullovers
Vesten
Deux Pieces
Handsehoe nen
Wildleder
Waschleder
Tricot
Gebreid
Nappa
Sokken
Wol
Zijde
Fil d'Eeosse
Shawls
©verhemdeii
Dassen
Bretelles
Sokkenhouders
Manchetknoopen
Zakdoeken
Onderg-oederen
Pullovers
Vesten
Handschoenen
Pullovers
Vesten
Kousen
Flanellen
Vaehthemden
Pyama's
Zakdoekjes
Bebe Artikelen
Want cities
Jurkjes
Capes
Mutsen
Overalls
Trui tjes
Broekjes
Rokjes
Wantjes
s-,- - y Hk* '"i
-
DE FIAVENDIEFSTALLEN
TE ROTTERDAM.
Een zonderling contrdie-bureau.
In aansluiting op hetgeen reeds gemeld is
omtrent diefstallen van goederen uit de lood-
sen op het terrein van de firma Wm. H.
Muller en Co. aan de Jobshaven, wordt nog
het volgende medegedeeld
In het westen van de stad heeft zich sedert
eenige jaren gevestigd het controle-bureau
H. van der Ent, welk bureau belast is met het
controleeren van goederen op gewicht en hoe-
danigheid in opdracht van de ontvangers.
In opdracht van het bureau worden dan
monsters uit ladingen genomen en het komt
vel voor, dat men uit een schip voor onge-
veer 100 K.G. aan monsters neemt. Dezc
monsters blijven dan ter beschikking van het
controle-bureau, dat de monsters in den regel
verkoopt.
Zaterdag j.l. is een arbeider van de firma
Muller bij de directie aangifte komen doen,
dat hij en eenige van zijn kameraden ver-
moedden dat er sedert geruimen tijd malver-
saties werden gepleegd. Er is van deze zaak
tennis gegeven aan de rivierpolitie en uit het
itgestelde onderzoek is gebleken, dat door
ten geheel te goeder trouw zijnde vervoer-
uaatschappij in opdracht van bazen van de
firma Muller uit loodsen goederen werden
vervoerd naar een pakhuis van het controle-
bureau v. d. Ent. Zoo zijn o.a. veertig balen
grondnoten naar dit pakhuis vervoerd. Het
bedoelde controle-bureau noemde zich tevens
expeditiefirma om zoo het pakhuis te kunnen
rechtvaardigen.
Het is evenwel gebleken, dat in dit pakhuis
uitsluitend opgekochte goederen werden ge-
borgen. welke goederen onmiddellijk werden
doorverkocht aan opkoopers te Rotterdam. In
verband met deze kwestie zijn in totaal zeven
personen gearresteerd, waarvan vijf bazen
van de firma Muller en de eigenaar van het
controle-bureau met zijn zoon. Alle arrestan
ten zijn naar het Huis van Bewaring overge-
fcracht. Vier van de bazen van de firma Mul
ler waren sedert jaren bij deze firma in dienst.
Het onderzoek heeft voorts uitgewezen, dat
naar alle waarschijnlijkheid de malversaties
reeds gedurende een tiental jaren hadden
plaats gevonden.
EEN OVERSTROOMING IN ROT
TERDAM.
Zaterdagmiddag is het water in de Bin-
nenhaven te Rotterdam zoo hoog gerezen, dat
het op verscheidene plaatsen over den wal is
geloopen. Dit was net geval aan de Oos-
terkade, de Blaak en het Steiger. Het verkeer
ondervond hierdoor moblijkheden. De op den
wal liggende goederen kregen waterschade
en het tramverkeer werd uitgeschakeld. Om-
streeks twaalf uur is bij den bouw van de
nieuwe werf van de N.V. Lith Madern's
Schepswerf en Machinefabriek aan de Waal-
haven Oostzijde een dam doorgebroken waav-
mede een in aanbouw zijnde dwarshelling,
die tot 10 M. onder water zou liggen, was
verbonden. Ten gevolge van het binnen-
stroomende water door het 8 M. lange gat,
dat in den dam is geslagen, zijn de ijzercon-
structies en het betonwerk beschadigd. Met
het dichten van het gat is men eerst half
twee, het uur waarop het water zijn hoog-
sten stand bereikte, kunnen beginnen.
KORTE BERICHTEN.
De Gemeejnteraad van Amsterdam heeft
met algemeene stemmen benoemd tot bliblio-
thecaris van de Universiteitsbiblio+heek dr. J.
S. Theissen, bibliothecaris aan de Rijksuni-
versiteit te Groningen.
De directeur van het gemeentelijk gas-
bedrijf te Doetinchenr, de heer G. Pieterson,
heeft van den officier van justitie te Arnhem,
bericht ontvangen, dat hi] terzake van de be
schuldiging van het aannemen van steekpen-
ningen, van alle rechtsvervolging is ontsla-
gen, daar van het aannemen daarvan niets
is gebleken.
Bij het uitwijken voor een anderen auto
is tusschen de sluizen 2 en 3 de auto van den
heer J. Hoeben, uit Meijel, in de Zuid-Wil-
lemsvaart gereden. De heer Hoeben is ver
dronken. De heer De Visser, uit Helmond,
die met hem in den auto zat, wist zich te
redden.
Te Dordrecht, waar de houten schouw
burg verleden jaar is afgebrand, is nu een
vereeniging uit de burgerij opgericht met het
doel, een nieuwe schouwburg te laten bouwen
en te exploiteeren.
Te Rotterdam zijn in bewaring gesteld
drie Chineezen alien terzake van het bereiden
van opium.
De zware westerstorm van Vrijdagnacht
en Zaterdag is weder voor tal van schepen
noodlottig geweest en heeft velen, ook buiten
de schepelingen, bange uren bezorgd. Aan
onze kusten waren de reddingsbooten weer
waakzaam en werkzaam en moedig hebben
zij wederom bewezen de woeste golven te
durven trotseeren, als het er om gaat de zee
haar buit te betwisten.
De ,.Malmo".
Bergingspersoneel, dat zich aan boord
van het Zweedsche stoomschip „Malmo" be-
vond, kon dit Zaterdag wegens de hooge
zeeen niet verlaten, zoodat om hulp geseind
werd naar de „Brandaris" van Terschelling
De reddingsboot uit Nes kon geen hulp ver-
leenen.
Aan boord van de „Malmo" bevonden
zich ongeveer tien personen, deels Amelan-
ders, deels Terschellingers.
Duitsche schepen in nood.
Gewonden aan boord.
In de haven van Nieuwediep is Zaterdag
binnen gekomen de Duitsche sleepboot „Fair
Play No. 14", afkomstig van Hamburg en
onderweg met den lkhter „Petershopp", wel
ke een deklast hout vervoerde van Cuxhaven
naar Zaandam. De beide schepen waren bij
Callantsoog door het noodweer overvallen,
ten gevolge waarvan de verbinding ver-
brak. De ..Fair Play" stoomde daarop naar
Nieuwediep, de „Petershopp" ging voor
anker.
Aan boord van dit laatste vaartuig werden
tengevolge van de zware stortzeeen en het
slingeren van het schip drie der opvarenden
gewond, namelijk de stuurman, de kok en
een lichtmatroos, de kok tamelijk ernstig aan
boofd en beenen.
Aan boord van de sleepboot werden ge
wond de stuurman en de eerste machinist
Bij aankomst te Nieuwediep werden de vijf
gewonden naar het ziekenhuis aldaar ver
voerd; de overige drie opvarenden van den
lichter bevonden zich nog aan boord. Zater
dagmiddag om half drie werden door het
schip noodseinen uitgezonden.
De reddingsboot „Dorus Rijkers" die Za
terdagmiddag uitging naar een vaartuig,
dat aanvankelijk drijvende werd gemeld doch
later in de' Eierlandsche gronden bezet raak-
te en noodseinen gaf, zou op den terugtocht
naar Nieuwediep trachten ook de bemanning
van de „Petershopp" te redden, tenzij de
sleepboot „Friesland", die op weg was van
Vlaardingen naar Helder ter assistentie van
de „Eugenia", reeds eerder den lichter op
sleeptouw kon nemen.
Een ander Duitsch schip bij
Zandvoort g est rand.
Het leege Duitsche stoomschip „Heinrich
Podeus" is Zaterdagmiddag ongeveer vier
mijlen ten Zuiden van Zandvoort gestrand
Het gelukte de Zandvoortsche reddingsbriga
de langszij van het schip te komen en 23 op
varenden in de reddingsbooten te brengen
Bij de reddingspoging geraakte de kok van
het gestrande schip na zijn redding te water,
doch het gelukte hem opnieuw in de boot te
brengen.
De reddingsboot ging, na de eerste red
ding, een tweede maal naar het schip toe,
om den kapitein en den stuurman, die nog op
het schip waren achtergebleven te redden
Deze gaven echter te kennen, dat zij op het
schip wilden blijven. Bij deze tweede red
dingspoging verspeelde de reddingsboot drie
riemen.
Door de hooge zeeen is de „Podeus" over
alle bank-en heengeslagen, het schip, dat
onbeschadigd is, zit ongeveer honderd meter
van den duinvoet. Het was op weg van Lon-
den naar Rotterdam om daar te bunkeren.
Daar het echter Zaterdag wegens het slechte
weer niet den Waterweg kon opgaan, was
het voor Hoek van Holland geanherd. Daar
was het schip van zijn ankers weggeslagen
en vervolgens op drift gegaan-
De bemanning van de Petershopp gered.
De lichter „Petershopp" is gistermiddag
door de reddingsboot „Dorus Rijlers" ont-
dekt. De bemanning is naar Den Helder ge-
bracht, zij verkeerde in totaal uitgeputten
toestand.
Reddingsbooten met averij
Zaterdagmorgen te half twaalf is de mo-
torreddingsboot „Insu]inde'" van Oostma-
horn met averij te Delfzijl binnengeloopen.
Zij had aan boord vijf Duitsche loodsen, die
zij gered heeft van het nabij Borkum ge
strande stoomschip „Hagfors". De reddings
boot zal te Delfzijl gerepareerd worden.
De reddingsboot „Hindenburg" van Bor
kum, die ook was uitgevaren ter redding van
de „Hagfors", moest hare pogingen opgeven
wegens een gebroken schroef.
De reddingsboot uit Lemmer, de „Jhr.
Rutgers van Rozenburg," die, zooals wij Za
terdag meldden, was uitgevaren tot redding
van een tusschen Blokzijl en Kuinre in
nood verkeerend schip, heeft onderweg &n
motordefect gekregen en is door 'n visschers-
schip te Lemmer binnen gebracht. Het schip
waarvoor hulp noodig was geweest, kon Za
terdagmiddag, toen de storm iets bedaarde,
zijn weg vervolgen.
Zeilschip gezonken. De opva
renden omgekomen?
Een zeilschip, vermoedelijk de „Nieuw
Zorg", schipper Meyer, is onder de Steen
bergsche Vliet gezonken. De „Dorus Rijkers"
van Smits' Bergingsbedrijf heeft tevergeefs
getracht de vijf opvarenden (man, vrouw en
drie kinderen) op te sporen. Omtrent hun
lot is niets bekend.
Een stoomboot gezonken
Op het Tjeukemeer is de stoomboot „Har-
monie", kapt. Bakker, van Echten, gezonken.
Drie koeien zijn verdronken en veel stukgoed
ging verloren. De vijf opvarenden, die in de
stuurkast een bangen nacht hebben doorge-
bracht, zijn door den visscher Poepjes gered.
Ameland's Westerduin geteisterd.
De dokter kon Zaterdag niet van Nes naar
Hollum wegens het hooge water op den weg
Het Westerduin wordt door den vloed ge
teisterd; er zijn groote brokken weggeslagen
De Zuiderzeedijk op Terschelling
doorgebroken.
Er is een groot gat in den Zuiderzeedijk
geslagen ten Oosten van Midsland op Ter
schelling. Bij den storm op 16 en 17 Nov.
waren al gaten in den dijk geslagen, die
sindsdien voorloopig waren gedicht. Een de-
zer gaten is nu opnieuw opengeslagen.
De grillige Zuiderzee.
In .de Zuiderzee, welke Vrijdagavond een
zeer lagen waterstand had, zoodat in het
Buiten-IJ tusschen Pampus en de Oranje-
sluizen haast geen water stond, is Zaterdag
door de veranderde windrichting veel water
gestuwd, zoodat in den avond de stand in het
Buiten-IJ buitengewoon hoog was, nl. 1.68
boven A. P. Een dergelijke hooge stand komt
zelden voor. Het vliegveld en de schietbanen
stonden onder water.
Noodweer boven
De Maas wast.
Zuid-Limburg.
Bij het noodweer boven Maastricht en om-
streken en waardoor de streek drie kwartier
in donker zat, is te Wolde een schuur omge-
waaid en terecht gekomen op een huis, be
woond door acht menschen. Er deden zicti
geen persoonlijke ongelukken voor. Op den
hoogen kanaaldijk is een kruin uit een boom
gewaaid en door een dak van een woning,
even boven het bed, blijven hangen. De be-
woners waren juist opgestaan. In het park
Flertenkamp op den weg van Borgharen zijn
veel boomen omgewaaid.
De Maas is 96 c.M. gewassen.
Vader en dochter verdronken
Te Klazinaveen-Noord zijn Vrijdagavond
de arbeider Kuik en zijn 14-jarige dochter
van een vonder gewaaid en verdronken. De
vader had het meisje uit de avondschool ge-
haald. omdat gevreesd werd dat zij niet al-
leen thuis kon komen.
De bemanning van de „Christian
Michelsen".
Omtrent de bemanning van de „Christian
Michelsen" kunnen wii nog mededeelen. dat
deze, na gered te zijn, in het loodsgebouw
van koffie en droge kleeren werden voorzien.
Voor den kapitein en den 2en machinist, die
aan boord bleven van de „Christian Michel
sen" is voorloopig geen gevaar te duchten.
Hoog water van de Maas.
Ook na 12 uur in den afgeloopen nacht is
in Rotterdam, zooals verwacht werd, het wa
ter zeer aanzienlijk gestegen. Om half twee
stond de geheele binnenstad blank. Het ver-
keer tusschen rechter- en linker-Maasoever
werd daardoor onmogelijk. Alleen met taxi's
kon men de verbinding in stand houden. Het
tramverkeer was tegen 1 uur rteds stop ge-
zet. Verscheidene keldtrs staan onder water.
Hoog water in de Z.aan.
Door den vliegenden Westerstorm bereikte
het water in de Zaan een stand, gelijk aan
dien tijdens den watersnood van 1916. Op
sommige gedeelten van den Zaanweg spoel-
de het water over den rijweg. Talrijke lan-
derijen in den omtrek der gemeente staan on
der water.
Tusschen Wormerveer en West-Knollen-
dam sloeg het water over het dijkje langs de
Zaan. Dit smalle en lage dijkje beschermt
eenige lage weilanden, welke reeds gedeelte-
lijk onder water liepen.
Getneente-werklieden hebben dit buiten-
dijkje door middel van zandzakken versterkt.
Ondanks deze verhooging sloeg het Zaanwa-
ter nog op enkele plaatsen over.
Mocht ae dijk van den Westzanerpolder
doorbreken, dan dreigt er ernstig gevaar voor
groote gedeelten van bijna alle Zaan-gemeen-
ten.
Noorsch stoomschip in nood.
Drie man omgekomen.
Het Noorsche stoomschip „Chrisian Mi
chelsen" liet gisternamiddag tegen half 6
voor den Waterweg bij den gasboei vuurpij-
len af. De reddingsboot „President van
Fieel" trok er terstond op uit. Zij heeft van
het in nood verkeerende schip 24 man ge
red. Waarschijnlijk zijn echter 3 man ver
dronken, n.l. de loodskapitein uit Vlissingen,
een matroos en een stoker. De 2de machinist
en de kapitein bleven nog aan boord. Het
schip, dat 2000 M. benoorden den Nieuwen
Waterweg is gestrand, was in ballast op
weg van Antwerpen naar Rotterdam.
Bij terugkomst vertelde de kapitein van de
reddingsboot, nog nooit zulk „vuil" weer te
hebben meegemaakt als gisteravond. „Het
ergste was dat wij dien Noor maar niet re
pakken konden krijgen", ging hij voort. „Als
hij vast had gelegen, was het zoo moeilijk
niet geweest, maar nu eens waren wij er vlak
bij, dan weer werden wij wel honderd meter
weggeslagen. Je kon eenvoudig niet op-
draaien. Ik kroop toen maar weer zoo dicnt
mogelijk bij de boot, maar dat is mij slecht
bekotnen, want wij dreigden zelr stuk te
slaan tegen den Noor. 't Berghout sloeg een-
maal tegen de verschansing. Onze presi
dent van Heel" moet dan ook op de helling.
Nu en dan stond ons schip recht overeind en
telkens weer kregen wij ontzettend veel wa
ter over.
De „Malmo" thans geheel verlaten.
Dappere redders.
De reddingsboot „De Brandaris", die Za
terdagmiddag om 5 uur naar Ameland was
vertrokken om de bergers van het gestrande
houtschip „Malmo" af te halen, is gister
middag om 12 uur op Terschelling terugge-
keerd. Den geheelen nacht is „De Brandaris"
in de nabijheid van de „Malmo" geweest,
doch heeft het schip niet kunnen bereiken,
doordat de. ,,Malmo" te hoog zit. De geheele
bemanning is door een reddingsboot van
Ameland van boord gehaald. Alles is wel.
De „Malmo" is thans geheel verlaten.
Omtrent de redding van de opvarenden
en het bergingspersoneel aan boord van de
„Malmo" wordt nog gemeld, dat, nadat „De
Brandaris" er niet in geslaagd was het schip
te bereiken, de reddingscommissie van Hol
lum besloot de bemanning van de Flollum-
mer reddingsboot te alarmeeren en, aange-
vuld met 3 leden der bemanning der Nesser
reddingsboot, werden pogingen aangewend
het schip te bereiken. Onder leiding van
schipper H. Visser heeft de boot zee gekozen
en nadat twee pogingen ten gevolge van de
hooge zeeen en den storm, waardoor de red-
digsboot voorbij de „Malmd" werd geslagen,
mislukt waren, gelukte het de derde maal de
boot langszij te krijgen.
Alle 14 schipbrekelingen, die zich aan
boord bevonden, werden overgenonien. On
der hen bevond zich ook de kapitein van de
„Malmd" en de heer Doeksen dre bergings-
maatschappij Doeksen. Allen hadden den
geheelen nacht op de brug doorgebracht,
daar het schip verder geheel onder water ligt
en waarschijnlijk als verloren kan worden
beschouwd.
De Zweedsche houtboot „Garni" bin.-
nengebracht.
De Zweedsche houtboot „Garm", die Za
terdag noodseinen gaf ten Westen van de
Eierlandsche gronden, is des nachts door
de sleepboot „De Oceaan" der firma Doeksen
opgepikt en naar Terschelling gebracht.
Zaterdag reeds had de reddingsboot „Do-
rus Rijkers" een zeer zwaren tocht onderno-
men naar het gestrande schip. Bij terug
komst om half 12 des avonds (de tocht was
'smiddags om 2 uur aangevangen) had de
„Dorus Rijkers" een der opvarenden van de
„Garm" aan boord. Deze man, een 20-jarige
matroos, was op de reddingsboot uverge-
sprongen, ondanks het verbod van zijn kapi
tein, die aan al zijn mannen verbood op de
sleepboot hebben, omdat hij meende dat zijn
„Dorus Rijkers" over te gaan. Hij wilde een
schip nog wel behouden zou kunnen blijven,
een verwachting, waarin hij blijkens boven-
staande niet is te teleurgesteld.
Schepen in nood voor IJmmden.
Gisteravond te ongeveer 9 uur seinde het
vermoedelijk Duitsche stoomschip „Rudels-
heim", op ruicn 3 mijl afstand Noord-Weste-
lijk van IJmuiden, om assistentie. Zij had de
ankers verloren en dreef met defect stuurge-
rei.
Ook de waarschijnlijk Italiaansche „Salin-
to", op 52 gr. 30 min. N.B., 4.10 gr. W.L
voor IJmuiden, vroeg om hulp.
Twaalf man van een Noorschen
schoener gered.
De IJmuider stoomtrawler „Johanna"
heeft ten Nocrden van Terschelling 12 man
gered van een Noorschen schoener, die in
zinkenden toestand verkeerde.
Met moeite binnengekomen schepen.
Vrijdagnacht is te IJmuiden binnengeloo
pen de stoomtreiler „Helga IJm. 46, wiens
uitblijven reeds groote ongerustheid had ge-
wekt. Daarna zijn nog verscheidene treilers
binnengekomen, die alle klaagden over het
slechte weer en geringe vangsten. Onder-
scheidene dezer schepen hadden schade beko-
men.
Er was groote stuurmanskmst noodig om
den treiler Wilhelmina K.W. 144 binnen de
pieren te brengen en toen hij de haven bin-
nenvoer liep hij daar op de steenen glooiing
en bleef zitten. Men zal de lading haring
lossen en daarna het schip vlot brengen.
Het Engelsche stoomschip „Oakgrove".
met een lading ijzererts van Marbella voor de
hoogovens te IJmuiden, liep nabij den Vui-
derstrekdam uit't roer en kwam op de stee
nen vast te zitten. Door met voile kracht ach-
teruit te stoomen wist men het schip echter
weer vlot te brengen, waarna men opvoer
naar de hoogovenshaven.
Er zijn nog verschillendoe groote schepen
binnen gekomen, o. a. de „Montferland" en
de „Gaasterland" van den Kon. Holl. Llody,
en de „Alkmaar" van de Kon. Ned. Stoom-
boot-Mij.
De schepen hadden groote moeite om de
haven binnen te komen en bij het laten vallen
van de ankers in de buitenhaven hadden zij
sleepbootenhulp noodig. De „Montferland"
maakte vast aan den voorsten steiger en werd
toen bijna door een binnenkomend Engelsch
stoomschip, de „Middlemoor", aangevaren.
Dit Engelsche stoomschip wierp bij Sluizen-
eiland zijn ankers uit, doch is daarna vast-
geraakt op de steenglooii'ng. Met behulp der
sleepbooten „Hector" en „Visschershaven" is
het weer vlot gekomen en geschut.
Schoener bij Texel gestrand.
Gistermiddag is, blijkens een bericht van
„De Crt", te Koog op Texel een kleine drie-
mastschoener gestrand. Flet schip bleek
zonder bemanning te zijn. Omtrent het lot
hiervan verkeert men in het onzekere
Practisclie IVicolaas Cadeaiix
sT
OTTO ITNKEIIISIEPER
K:'- -