Fnldsen 111-113 Voor Dames Voor Heeren Voor Klndereu baabsc iioeaea DE STORM. Waschleder Wildleder Suede Nappa Nappa met bontrand Imitatie Suede Tricot met wol Gebreid KOCSEIiT Wol Zijde Wol met zijde Fil d'ecosse OVOERGOfiDEREif Gebreide ©iiderfurken met Directoirs Ziiden €>nderjurken met Directoirs FII d'Eeosse Onderjurken met Directoirs Flanellen Aachthemden Flanellen Pyama's Camisoles wit en gekleurd Shawls Slohkousen Skisokjes Zakdoeken Luxe doozen Fantasie Schorten Kleedjes Coopers Theekleedjes Pullovers Vesten Deux Pieces Handsehoe nen Wildleder Waschleder Tricot Gebreid Nappa Sokken Wol Zijde Fil d'Eeosse Shawls ©verhemdeii Dassen Bretelles Sokkenhouders Manchetknoopen Zakdoeken Onderg-oederen Pullovers Vesten Handschoenen Pullovers Vesten Kousen Flanellen Vaehthemden Pyama's Zakdoekjes Bebe Artikelen Want cities Jurkjes Capes Mutsen Overalls Trui tjes Broekjes Rokjes Wantjes s-,- - y Hk* '"i - DE FIAVENDIEFSTALLEN TE ROTTERDAM. Een zonderling contrdie-bureau. In aansluiting op hetgeen reeds gemeld is omtrent diefstallen van goederen uit de lood- sen op het terrein van de firma Wm. H. Muller en Co. aan de Jobshaven, wordt nog het volgende medegedeeld In het westen van de stad heeft zich sedert eenige jaren gevestigd het controle-bureau H. van der Ent, welk bureau belast is met het controleeren van goederen op gewicht en hoe- danigheid in opdracht van de ontvangers. In opdracht van het bureau worden dan monsters uit ladingen genomen en het komt vel voor, dat men uit een schip voor onge- veer 100 K.G. aan monsters neemt. Dezc monsters blijven dan ter beschikking van het controle-bureau, dat de monsters in den regel verkoopt. Zaterdag j.l. is een arbeider van de firma Muller bij de directie aangifte komen doen, dat hij en eenige van zijn kameraden ver- moedden dat er sedert geruimen tijd malver- saties werden gepleegd. Er is van deze zaak tennis gegeven aan de rivierpolitie en uit het itgestelde onderzoek is gebleken, dat door ten geheel te goeder trouw zijnde vervoer- uaatschappij in opdracht van bazen van de firma Muller uit loodsen goederen werden vervoerd naar een pakhuis van het controle- bureau v. d. Ent. Zoo zijn o.a. veertig balen grondnoten naar dit pakhuis vervoerd. Het bedoelde controle-bureau noemde zich tevens expeditiefirma om zoo het pakhuis te kunnen rechtvaardigen. Het is evenwel gebleken, dat in dit pakhuis uitsluitend opgekochte goederen werden ge- borgen. welke goederen onmiddellijk werden doorverkocht aan opkoopers te Rotterdam. In verband met deze kwestie zijn in totaal zeven personen gearresteerd, waarvan vijf bazen van de firma Muller en de eigenaar van het controle-bureau met zijn zoon. Alle arrestan ten zijn naar het Huis van Bewaring overge- fcracht. Vier van de bazen van de firma Mul ler waren sedert jaren bij deze firma in dienst. Het onderzoek heeft voorts uitgewezen, dat naar alle waarschijnlijkheid de malversaties reeds gedurende een tiental jaren hadden plaats gevonden. EEN OVERSTROOMING IN ROT TERDAM. Zaterdagmiddag is het water in de Bin- nenhaven te Rotterdam zoo hoog gerezen, dat het op verscheidene plaatsen over den wal is geloopen. Dit was net geval aan de Oos- terkade, de Blaak en het Steiger. Het verkeer ondervond hierdoor moblijkheden. De op den wal liggende goederen kregen waterschade en het tramverkeer werd uitgeschakeld. Om- streeks twaalf uur is bij den bouw van de nieuwe werf van de N.V. Lith Madern's Schepswerf en Machinefabriek aan de Waal- haven Oostzijde een dam doorgebroken waav- mede een in aanbouw zijnde dwarshelling, die tot 10 M. onder water zou liggen, was verbonden. Ten gevolge van het binnen- stroomende water door het 8 M. lange gat, dat in den dam is geslagen, zijn de ijzercon- structies en het betonwerk beschadigd. Met het dichten van het gat is men eerst half twee, het uur waarop het water zijn hoog- sten stand bereikte, kunnen beginnen. KORTE BERICHTEN. De Gemeejnteraad van Amsterdam heeft met algemeene stemmen benoemd tot bliblio- thecaris van de Universiteitsbiblio+heek dr. J. S. Theissen, bibliothecaris aan de Rijksuni- versiteit te Groningen. De directeur van het gemeentelijk gas- bedrijf te Doetinchenr, de heer G. Pieterson, heeft van den officier van justitie te Arnhem, bericht ontvangen, dat hi] terzake van de be schuldiging van het aannemen van steekpen- ningen, van alle rechtsvervolging is ontsla- gen, daar van het aannemen daarvan niets is gebleken. Bij het uitwijken voor een anderen auto is tusschen de sluizen 2 en 3 de auto van den heer J. Hoeben, uit Meijel, in de Zuid-Wil- lemsvaart gereden. De heer Hoeben is ver dronken. De heer De Visser, uit Helmond, die met hem in den auto zat, wist zich te redden. Te Dordrecht, waar de houten schouw burg verleden jaar is afgebrand, is nu een vereeniging uit de burgerij opgericht met het doel, een nieuwe schouwburg te laten bouwen en te exploiteeren. Te Rotterdam zijn in bewaring gesteld drie Chineezen alien terzake van het bereiden van opium. De zware westerstorm van Vrijdagnacht en Zaterdag is weder voor tal van schepen noodlottig geweest en heeft velen, ook buiten de schepelingen, bange uren bezorgd. Aan onze kusten waren de reddingsbooten weer waakzaam en werkzaam en moedig hebben zij wederom bewezen de woeste golven te durven trotseeren, als het er om gaat de zee haar buit te betwisten. De ,.Malmo". Bergingspersoneel, dat zich aan boord van het Zweedsche stoomschip „Malmo" be- vond, kon dit Zaterdag wegens de hooge zeeen niet verlaten, zoodat om hulp geseind werd naar de „Brandaris" van Terschelling De reddingsboot uit Nes kon geen hulp ver- leenen. Aan boord van de „Malmo" bevonden zich ongeveer tien personen, deels Amelan- ders, deels Terschellingers. Duitsche schepen in nood. Gewonden aan boord. In de haven van Nieuwediep is Zaterdag binnen gekomen de Duitsche sleepboot „Fair Play No. 14", afkomstig van Hamburg en onderweg met den lkhter „Petershopp", wel ke een deklast hout vervoerde van Cuxhaven naar Zaandam. De beide schepen waren bij Callantsoog door het noodweer overvallen, ten gevolge waarvan de verbinding ver- brak. De ..Fair Play" stoomde daarop naar Nieuwediep, de „Petershopp" ging voor anker. Aan boord van dit laatste vaartuig werden tengevolge van de zware stortzeeen en het slingeren van het schip drie der opvarenden gewond, namelijk de stuurman, de kok en een lichtmatroos, de kok tamelijk ernstig aan boofd en beenen. Aan boord van de sleepboot werden ge wond de stuurman en de eerste machinist Bij aankomst te Nieuwediep werden de vijf gewonden naar het ziekenhuis aldaar ver voerd; de overige drie opvarenden van den lichter bevonden zich nog aan boord. Zater dagmiddag om half drie werden door het schip noodseinen uitgezonden. De reddingsboot „Dorus Rijkers" die Za terdagmiddag uitging naar een vaartuig, dat aanvankelijk drijvende werd gemeld doch later in de' Eierlandsche gronden bezet raak- te en noodseinen gaf, zou op den terugtocht naar Nieuwediep trachten ook de bemanning van de „Petershopp" te redden, tenzij de sleepboot „Friesland", die op weg was van Vlaardingen naar Helder ter assistentie van de „Eugenia", reeds eerder den lichter op sleeptouw kon nemen. Een ander Duitsch schip bij Zandvoort g est rand. Het leege Duitsche stoomschip „Heinrich Podeus" is Zaterdagmiddag ongeveer vier mijlen ten Zuiden van Zandvoort gestrand Het gelukte de Zandvoortsche reddingsbriga de langszij van het schip te komen en 23 op varenden in de reddingsbooten te brengen Bij de reddingspoging geraakte de kok van het gestrande schip na zijn redding te water, doch het gelukte hem opnieuw in de boot te brengen. De reddingsboot ging, na de eerste red ding, een tweede maal naar het schip toe, om den kapitein en den stuurman, die nog op het schip waren achtergebleven te redden Deze gaven echter te kennen, dat zij op het schip wilden blijven. Bij deze tweede red dingspoging verspeelde de reddingsboot drie riemen. Door de hooge zeeen is de „Podeus" over alle bank-en heengeslagen, het schip, dat onbeschadigd is, zit ongeveer honderd meter van den duinvoet. Het was op weg van Lon- den naar Rotterdam om daar te bunkeren. Daar het echter Zaterdag wegens het slechte weer niet den Waterweg kon opgaan, was het voor Hoek van Holland geanherd. Daar was het schip van zijn ankers weggeslagen en vervolgens op drift gegaan- De bemanning van de Petershopp gered. De lichter „Petershopp" is gistermiddag door de reddingsboot „Dorus Rijlers" ont- dekt. De bemanning is naar Den Helder ge- bracht, zij verkeerde in totaal uitgeputten toestand. Reddingsbooten met averij Zaterdagmorgen te half twaalf is de mo- torreddingsboot „Insu]inde'" van Oostma- horn met averij te Delfzijl binnengeloopen. Zij had aan boord vijf Duitsche loodsen, die zij gered heeft van het nabij Borkum ge strande stoomschip „Hagfors". De reddings boot zal te Delfzijl gerepareerd worden. De reddingsboot „Hindenburg" van Bor kum, die ook was uitgevaren ter redding van de „Hagfors", moest hare pogingen opgeven wegens een gebroken schroef. De reddingsboot uit Lemmer, de „Jhr. Rutgers van Rozenburg," die, zooals wij Za terdag meldden, was uitgevaren tot redding van een tusschen Blokzijl en Kuinre in nood verkeerend schip, heeft onderweg &n motordefect gekregen en is door 'n visschers- schip te Lemmer binnen gebracht. Het schip waarvoor hulp noodig was geweest, kon Za terdagmiddag, toen de storm iets bedaarde, zijn weg vervolgen. Zeilschip gezonken. De opva renden omgekomen? Een zeilschip, vermoedelijk de „Nieuw Zorg", schipper Meyer, is onder de Steen bergsche Vliet gezonken. De „Dorus Rijkers" van Smits' Bergingsbedrijf heeft tevergeefs getracht de vijf opvarenden (man, vrouw en drie kinderen) op te sporen. Omtrent hun lot is niets bekend. Een stoomboot gezonken Op het Tjeukemeer is de stoomboot „Har- monie", kapt. Bakker, van Echten, gezonken. Drie koeien zijn verdronken en veel stukgoed ging verloren. De vijf opvarenden, die in de stuurkast een bangen nacht hebben doorge- bracht, zijn door den visscher Poepjes gered. Ameland's Westerduin geteisterd. De dokter kon Zaterdag niet van Nes naar Hollum wegens het hooge water op den weg Het Westerduin wordt door den vloed ge teisterd; er zijn groote brokken weggeslagen De Zuiderzeedijk op Terschelling doorgebroken. Er is een groot gat in den Zuiderzeedijk geslagen ten Oosten van Midsland op Ter schelling. Bij den storm op 16 en 17 Nov. waren al gaten in den dijk geslagen, die sindsdien voorloopig waren gedicht. Een de- zer gaten is nu opnieuw opengeslagen. De grillige Zuiderzee. In .de Zuiderzee, welke Vrijdagavond een zeer lagen waterstand had, zoodat in het Buiten-IJ tusschen Pampus en de Oranje- sluizen haast geen water stond, is Zaterdag door de veranderde windrichting veel water gestuwd, zoodat in den avond de stand in het Buiten-IJ buitengewoon hoog was, nl. 1.68 boven A. P. Een dergelijke hooge stand komt zelden voor. Het vliegveld en de schietbanen stonden onder water. Noodweer boven De Maas wast. Zuid-Limburg. Bij het noodweer boven Maastricht en om- streken en waardoor de streek drie kwartier in donker zat, is te Wolde een schuur omge- waaid en terecht gekomen op een huis, be woond door acht menschen. Er deden zicti geen persoonlijke ongelukken voor. Op den hoogen kanaaldijk is een kruin uit een boom gewaaid en door een dak van een woning, even boven het bed, blijven hangen. De be- woners waren juist opgestaan. In het park Flertenkamp op den weg van Borgharen zijn veel boomen omgewaaid. De Maas is 96 c.M. gewassen. Vader en dochter verdronken Te Klazinaveen-Noord zijn Vrijdagavond de arbeider Kuik en zijn 14-jarige dochter van een vonder gewaaid en verdronken. De vader had het meisje uit de avondschool ge- haald. omdat gevreesd werd dat zij niet al- leen thuis kon komen. De bemanning van de „Christian Michelsen". Omtrent de bemanning van de „Christian Michelsen" kunnen wii nog mededeelen. dat deze, na gered te zijn, in het loodsgebouw van koffie en droge kleeren werden voorzien. Voor den kapitein en den 2en machinist, die aan boord bleven van de „Christian Michel sen" is voorloopig geen gevaar te duchten. Hoog water van de Maas. Ook na 12 uur in den afgeloopen nacht is in Rotterdam, zooals verwacht werd, het wa ter zeer aanzienlijk gestegen. Om half twee stond de geheele binnenstad blank. Het ver- keer tusschen rechter- en linker-Maasoever werd daardoor onmogelijk. Alleen met taxi's kon men de verbinding in stand houden. Het tramverkeer was tegen 1 uur rteds stop ge- zet. Verscheidene keldtrs staan onder water. Hoog water in de Z.aan. Door den vliegenden Westerstorm bereikte het water in de Zaan een stand, gelijk aan dien tijdens den watersnood van 1916. Op sommige gedeelten van den Zaanweg spoel- de het water over den rijweg. Talrijke lan- derijen in den omtrek der gemeente staan on der water. Tusschen Wormerveer en West-Knollen- dam sloeg het water over het dijkje langs de Zaan. Dit smalle en lage dijkje beschermt eenige lage weilanden, welke reeds gedeelte- lijk onder water liepen. Getneente-werklieden hebben dit buiten- dijkje door middel van zandzakken versterkt. Ondanks deze verhooging sloeg het Zaanwa- ter nog op enkele plaatsen over. Mocht ae dijk van den Westzanerpolder doorbreken, dan dreigt er ernstig gevaar voor groote gedeelten van bijna alle Zaan-gemeen- ten. Noorsch stoomschip in nood. Drie man omgekomen. Het Noorsche stoomschip „Chrisian Mi chelsen" liet gisternamiddag tegen half 6 voor den Waterweg bij den gasboei vuurpij- len af. De reddingsboot „President van Fieel" trok er terstond op uit. Zij heeft van het in nood verkeerende schip 24 man ge red. Waarschijnlijk zijn echter 3 man ver dronken, n.l. de loodskapitein uit Vlissingen, een matroos en een stoker. De 2de machinist en de kapitein bleven nog aan boord. Het schip, dat 2000 M. benoorden den Nieuwen Waterweg is gestrand, was in ballast op weg van Antwerpen naar Rotterdam. Bij terugkomst vertelde de kapitein van de reddingsboot, nog nooit zulk „vuil" weer te hebben meegemaakt als gisteravond. „Het ergste was dat wij dien Noor maar niet re pakken konden krijgen", ging hij voort. „Als hij vast had gelegen, was het zoo moeilijk niet geweest, maar nu eens waren wij er vlak bij, dan weer werden wij wel honderd meter weggeslagen. Je kon eenvoudig niet op- draaien. Ik kroop toen maar weer zoo dicnt mogelijk bij de boot, maar dat is mij slecht bekotnen, want wij dreigden zelr stuk te slaan tegen den Noor. 't Berghout sloeg een- maal tegen de verschansing. Onze presi dent van Heel" moet dan ook op de helling. Nu en dan stond ons schip recht overeind en telkens weer kregen wij ontzettend veel wa ter over. De „Malmo" thans geheel verlaten. Dappere redders. De reddingsboot „De Brandaris", die Za terdagmiddag om 5 uur naar Ameland was vertrokken om de bergers van het gestrande houtschip „Malmo" af te halen, is gister middag om 12 uur op Terschelling terugge- keerd. Den geheelen nacht is „De Brandaris" in de nabijheid van de „Malmo" geweest, doch heeft het schip niet kunnen bereiken, doordat de. ,,Malmo" te hoog zit. De geheele bemanning is door een reddingsboot van Ameland van boord gehaald. Alles is wel. De „Malmo" is thans geheel verlaten. Omtrent de redding van de opvarenden en het bergingspersoneel aan boord van de „Malmo" wordt nog gemeld, dat, nadat „De Brandaris" er niet in geslaagd was het schip te bereiken, de reddingscommissie van Hol lum besloot de bemanning van de Flollum- mer reddingsboot te alarmeeren en, aange- vuld met 3 leden der bemanning der Nesser reddingsboot, werden pogingen aangewend het schip te bereiken. Onder leiding van schipper H. Visser heeft de boot zee gekozen en nadat twee pogingen ten gevolge van de hooge zeeen en den storm, waardoor de red- digsboot voorbij de „Malmd" werd geslagen, mislukt waren, gelukte het de derde maal de boot langszij te krijgen. Alle 14 schipbrekelingen, die zich aan boord bevonden, werden overgenonien. On der hen bevond zich ook de kapitein van de „Malmd" en de heer Doeksen dre bergings- maatschappij Doeksen. Allen hadden den geheelen nacht op de brug doorgebracht, daar het schip verder geheel onder water ligt en waarschijnlijk als verloren kan worden beschouwd. De Zweedsche houtboot „Garni" bin.- nengebracht. De Zweedsche houtboot „Garm", die Za terdag noodseinen gaf ten Westen van de Eierlandsche gronden, is des nachts door de sleepboot „De Oceaan" der firma Doeksen opgepikt en naar Terschelling gebracht. Zaterdag reeds had de reddingsboot „Do- rus Rijkers" een zeer zwaren tocht onderno- men naar het gestrande schip. Bij terug komst om half 12 des avonds (de tocht was 'smiddags om 2 uur aangevangen) had de „Dorus Rijkers" een der opvarenden van de „Garm" aan boord. Deze man, een 20-jarige matroos, was op de reddingsboot uverge- sprongen, ondanks het verbod van zijn kapi tein, die aan al zijn mannen verbood op de sleepboot hebben, omdat hij meende dat zijn „Dorus Rijkers" over te gaan. Hij wilde een schip nog wel behouden zou kunnen blijven, een verwachting, waarin hij blijkens boven- staande niet is te teleurgesteld. Schepen in nood voor IJmmden. Gisteravond te ongeveer 9 uur seinde het vermoedelijk Duitsche stoomschip „Rudels- heim", op ruicn 3 mijl afstand Noord-Weste- lijk van IJmuiden, om assistentie. Zij had de ankers verloren en dreef met defect stuurge- rei. Ook de waarschijnlijk Italiaansche „Salin- to", op 52 gr. 30 min. N.B., 4.10 gr. W.L voor IJmuiden, vroeg om hulp. Twaalf man van een Noorschen schoener gered. De IJmuider stoomtrawler „Johanna" heeft ten Nocrden van Terschelling 12 man gered van een Noorschen schoener, die in zinkenden toestand verkeerde. Met moeite binnengekomen schepen. Vrijdagnacht is te IJmuiden binnengeloo pen de stoomtreiler „Helga IJm. 46, wiens uitblijven reeds groote ongerustheid had ge- wekt. Daarna zijn nog verscheidene treilers binnengekomen, die alle klaagden over het slechte weer en geringe vangsten. Onder- scheidene dezer schepen hadden schade beko- men. Er was groote stuurmanskmst noodig om den treiler Wilhelmina K.W. 144 binnen de pieren te brengen en toen hij de haven bin- nenvoer liep hij daar op de steenen glooiing en bleef zitten. Men zal de lading haring lossen en daarna het schip vlot brengen. Het Engelsche stoomschip „Oakgrove". met een lading ijzererts van Marbella voor de hoogovens te IJmuiden, liep nabij den Vui- derstrekdam uit't roer en kwam op de stee nen vast te zitten. Door met voile kracht ach- teruit te stoomen wist men het schip echter weer vlot te brengen, waarna men opvoer naar de hoogovenshaven. Er zijn nog verschillendoe groote schepen binnen gekomen, o. a. de „Montferland" en de „Gaasterland" van den Kon. Holl. Llody, en de „Alkmaar" van de Kon. Ned. Stoom- boot-Mij. De schepen hadden groote moeite om de haven binnen te komen en bij het laten vallen van de ankers in de buitenhaven hadden zij sleepbootenhulp noodig. De „Montferland" maakte vast aan den voorsten steiger en werd toen bijna door een binnenkomend Engelsch stoomschip, de „Middlemoor", aangevaren. Dit Engelsche stoomschip wierp bij Sluizen- eiland zijn ankers uit, doch is daarna vast- geraakt op de steenglooii'ng. Met behulp der sleepbooten „Hector" en „Visschershaven" is het weer vlot gekomen en geschut. Schoener bij Texel gestrand. Gistermiddag is, blijkens een bericht van „De Crt", te Koog op Texel een kleine drie- mastschoener gestrand. Flet schip bleek zonder bemanning te zijn. Omtrent het lot hiervan verkeert men in het onzekere Practisclie IVicolaas Cadeaiix sT OTTO ITNKEIIISIEPER K:'- -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 7