DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. BetTwnijverweg-drama No. 285 Honderddertigste Jaargang 1928 Uif het Parlement Dif ntjmmei besfaaf ait 3 blades. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feesfdagen, nitgegeven. lbonnementsprijs bij vooruit'oetaling per 3 maantfen voor Alkmaar 2.— franco door bet geheele Rijk /2.50. Afzonderlijke en bewysnummers 5 cents. kATERDAO Directeur: C. KRAK. Telef.nr. Admfnistraffe 3. Telefoonnr. Redactie 33. Postgiro 37 060, esaammmmmmmmrnm PRUS DER OEWONE ADVERTENTlfiNt Per regel 0.25, bij groote contracten rabat. Oroote letters naar plaatsrafntfe. Brieven franco aan de N.V. Boek- en Handelsdrakkerjj r/b HERMs, COSTER ft ZOORt Voordam C9. Hoofdredacteun Tj. N. AOEMA. Er is een tijd geweest, nog niet zoo heel veel jaren geleden, dat de Twuyverweg een vrij onbekend buitenpad was, ergens tusschen Sint Pancras en Broek op Langendijk, een pad van nog geer Kilometer lengte waarvan fietsers en wandelaars gebruik maakten en waarover de koolbouwers hun vrachtauto's lieten loopen. Niemand zag eigenlijk iets bijzonders in dien weg totdat het vervoermiddel van dezen tijd, de autobus verscheen, de bus, die steeds grooter en breeder wfrd en die soms op dien Twuyverweg een andere auto moest passee- r«h. Dan rded de chauffeur dicht tangs den kant van dien ruim vier Meter breeden verkeersweg en dan hidden alle passagiers van schrik hun adem in, want dar gleed de bus vlak langs het water waard'oor de koolbouwers hun schuitjes sturen en dat zij zoo goed uitgebag- gerd en bevaarbaar gemaakt hebben, dat het op sommige p'laatsen bijna twee A' eter diep is Een afscheidmg was er niet en al spoeaig bleek, dat het water de bermen van den weg aantastte, zoodat het land afbrokkelde en het beoijden van den Twuyverweg levensgevaar- lijk begon te warden. Men begreep algemeen, dat het, ter voor- koming van ongelukken, hoog tijd werd, dat er eens iets aan dien weg gedaan werd en de buitengemeenten, die natuurlijk den meesten last ondervonden. kwamen tot de verblijdende ontdekking, dat de weg van het begin tot het einde aan Alkmaar toebehoorde en nog eetf allesbehalve geapprecieerd bezit was uit den tijd toen Alkmaar nog goede wegen in de om- geving tot stand bracht om daardoor het ver keer naar de stad mogelijk en gemakkelijk te maken. Maar de tijd, dat Alkmaar in omliggende gemeenten wegen aanlegde om het verkeer naar onze stad te leiden is voorbij paarvoor zijn~die wegen te duur geworden en elke ge- meente is tegenwoordig al blij als zij hetgeid kan vinden om straten en wegen op eigen ge- bied in behoorlijke conditie te houden. 1 DECEMBER Evenwel, het viel niet te ontkennen, dat de weg van Alkmaar was en omdat blijkbaar geen enkele andere gemeente er prijs op stel ae dat kostbare Kilometertje cacfeau te krij gen, was Alkmaar wel verplicht den weg in overeenstemming met de eischen van dezen tijd te brengen. De directie van Gemeentewerken maakte sen plan voor een zes Meter breeden rijweg met rijwielpaden aan beide zijden en iedereen vond het prachtig totdat bleek, dat de uitvoe ring plus minus tachtig duizend gulden zou kosten en Alkmaar van meening was, dat geenszins verlangd kon worden, dat zij een zoo zwaar offer voor het verkeer in de buiten gemeenten geheel alleen zou beta!en. Een commissie uit de Kamer van Koophan del kwam zich ter plaatse eens op de hoogte stellen, de Proviucie die de kosten op 50000 berekende, stelde een onderzoek in loco in en het gevolg was, dat er zoo algemeen over een veel te royalen opzet gektaagd werd, dat de Directeur van Gemeentewerken een nieuw en veel eenvoudiger p'an ontwierp, dat vijf en dertig duizend gulden zou moeten kosten. Dat plan had heel wat grootere levenskans en Alkmaar zette een post voor verbetering van den Twuyverweg op den kapitaaldienst zijner begrooting, maar de Raad bleek daar- mee allesbehalve ingenomen omdat uit de bui tengemeenten niet de minste medewerking toegezegd werd. A"kmaar moest dat karweitje maar heele maal voor eigen rekening nemen en daar bleek onze Raad niet voor te vinden omdat deze weg in verloop van tijd van heel wat minder befeekenis voor onze stad is geworden dan voor de buitengemeenten in wier grond- gebied hij is gelegen en welker inwoners er aap-elijks een druk gebruik van maken. Daarbij kwam nog, dat er opnieuw stem, men opgirigen, dat vijf en dertig duizend gul den voor het in orde brengen van dezen weg veel te duur was omdat de'een of andere „des- kundige" berekend had, dat het even goed voor twaalf duizend gulden kon a[l was daar- bii dan b.v. ook de verharding van den weg vergeten. De onderhandelingen liepen op niets uit. De weg was slecht en bleef slecht en het wachten was eigenlijk nog maar op het onge- luk, dat noodwendig zou moeten gebeuren om op de een of andere wijze aan dezen onmoge- lijken toestand een einde te maken, Dat ongeluk bleef niet uit. Een jonge man kwam's avonds van Alkmaar met een auto, reed te dicht bij den kant van den weg, ge- raakte met zijn wagen te water en werd la ter levenloos opgehaald. Toen nam Sint Pancras, over welks gebied de weg loopt, het besluit den Twuyverweg af te sluiten voor het rijverkeer en hem alleen voor wielrijders en voetgangers open te stel len. Auto's en autobussen waren nu genood- wakt een belangrijken omweg door den pol der Heer Hugowaard te maken en nu bleek ook in de practijk, dat de weg voor de Lange- dijker gemeenten van heel wat meer beteeke- nis' dan voor Alkmaar is omdat, terwijl Alk maar rustig het verloop der gebeurtenissen afwachtte, het verkeer aan den Langendijk ernstige stagnatie ondervond. Voornamelijk de bestuurders van autobus- sen waren allesbehalve tevreden over den omweg welken zij moesten maken en het be- stuur van den polder zag met groote zorg hoe de zware voertuigen thans van de polder- wegen gebrjuik maakten welke daardoor heel wat meer hadden te verduren dan tot dusver het geval was geweest. De Twuyverweg begon bekend en beroemd, of misschien beter gezegd berucht te worden. Zelfs de groote dagbladen interesseerden zich voor het conflict en de naam van dit stukje weg, dat nog geen Kilometer lang is, werd van algemeene bekendheid. Allerlei autoriteiten kwamen er naar kij- ken, de Commissaris der Koningin en leden van Gedeputeerde- en van Provinciate Staten, er werden vragen aan den minister gesteld en zoowel de minister van Binnenlandsche Za- ken als zijn ambtgenoot van Water§taat kwa men zich persoonlijk van den toestand ter plaatse overtuigen. Sint Pancras was allereerst de dupe van deze afsluiting, verlangde het meest naar een Vlugge oplossing en was dan ook bereid in de kosten van verbetering bij te dragen, maar de andere gemeenten hielden zich afzijdig en zoo kwamen Sint Pancras en Alkmaar ten slotte op een idee, dat drie eeuwen geleden wellicht als van zelf sprekend beschouwd was, maar dat in dezen tijd een bijzonder eigenaardigen indruk maatke. De Alkmaarsche Raad lachte er wel een beetje om, maar vond ten Slotte het idee nog zoo dwaas niet en men besloot op 17 Maart van het vorige jaar zich tot de Kroon te wenden met het verzoek concessie te verleenen voor de heffing van een tol. Alkmaar zou den weg in orde brengen, maar de niet-Alkmaarders-weggebruikers zouden voor het berijden van dezen weg moe ten betalen. Opnieuw verstreek de tijd, zonder dat er iets bijzonders geb:urde, maar Gedeputeerde Staten en zelfs de minister van Waterstaat drongen steeds weer op overleg tusschen de betrokken gemeenten aan om de kwestie op minder middeleeuwsche wijze tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te bren gen. Die onderhandelingen hadden nog langen tijd geen resultaat, maar ten slotte besloot Alkmaar van haar goeden wil blijk te geven door opnieuw een niet al te kostbaar plan voor te stellen. Gemeentewerken ontwierp een wegverbete ring door middel van grintverharding over een breedte van vijf Meter, waarnaast bermen van 1.50 M. zouden gemaakt worden, zoodat de weg een kruinbreedte van acht Meter zou hebben. De kosten zouden, met inbegrip van die voor't aanbrengen van een tafelschoeiing en een eenvoudige beplanting, vijf en dertig duizend gulden bedragen. Alkmaar verklaarde zich bereid de geheele kosten van deze verbetering voor haar reke ning te nemen wanneer althans de meest be- 1anghebbende buitengemeenten, te weten Sint Pancras, Broek op Langendijk, Zuid Schar- woude, Noord Scharwoude en Oudkarspel ge- negen waren voortaan het onderhoud te bekos- tigen. Dit voorsfel werd aan den minister gezon- den en Z.Ex. vond het blijkbaar alleszins bil- lijk, want hij verklaarde zich bereid een con ference te leiden met alle betrokken gemcente- besturen, welke conferentie op 12 Juni j.l. te Broek op Langendijk is gehouden. Of het de tegenwoordigheid van den minis ter was dan wel of men thans ook het billijke van een dergelijke regeling inzag, zullen we nu maar buiten btschouwing laten, maar een feit is het, dat men het op deze conferentie vrij spoedig eens werd en dat alle aartwezige B.'s en W.'s zich bereid verklaarden de totstandkoming van een zoodar.ige overeen- komst aan de diverse gemeenteraden voor te stellen. De onderhoudskosten zouden duizend gul den per jaar bedragen en deze zouden zoo verdeeid worden, dat Sint Pancras en Broek op Langendijk daarvan elk een vierde en de ardere drie gemeenten elk een zesde zouden betalen. De gemeente Alkmaar heeft toen bij de rondvraag nog het beding gemaakt, dat, wanneer de Provincie ten behoeve van het on derhoud van dezen weg een bedrag beschik- baar mocht stellen uit de haar toegewezen uit- keering van het wegenfonds, Alkmaar, met het oog op de verhouding tusschen de kapi- taa'slasten en de geschatte onderhoudskosten, twee derde van dat bedrag zou moeten ont vaneen. Niemand der aanwezigen kwam daar tegen op en men ging uitcen met de gedachte, dat in het Twuyverwegdrama weldra het scherm na het laatste bedriif zou kunnen vallen. Op 26 Juli j.l. keurde de Raad van Sint Pancras deze overeenkomst goed, op 27 Juli besloot de Raad van Broek op Langendij zijn besluit te verdagen, om van Alkmaar nog nadere inlichtingen te vragen; op dien zelf- den datum nam de Raad van Oudkarspel het .besluit met de plannen accoord te gaan wan neer de weg voor den winter in orde zou komen; op 1 Augustus keurde de Raad van Noord-Scharwoude het plan met algemeene stemmen goed en op 2 Augustus volgde de Raad van Zuid-Scharwoude dat goede voor- beeld met uitzondering van den heer Du Burck, die tegen stemde. In Alkmaar maakte de Raad geen bezwaar tegen de voorgestelde regeling, maar al spoedig bleek, dat alle moeite tevergeefs was geweest omdat de uitkeering van het we genfonds nu weer het struikelblok was waar men in sommige buitengemeenten niet over heen scheen te kunnen komen. Geen conferentie in Geneve is ooit bij hei sluiten van internationale overeenkomsten voor een moeilijker probleem gesteld dan hier moest worden opgelost. Nog eerder scheen men Amerika en Enge- land tot een compromis over de vlootbeper- king te kunnen brengen dan dit zestal zich onafhankelijk voelende Noord-Hollandsche gemeenten een gemeenschappelijk besluit over den Twuyverweg te laten nemen. Het berucht geworden brokje weg, da eigenlijk geen weg was omdat een goede weg nog altijd weg was, werd een puzzle waarvoor zelfs de minister geen oplossing meer kon vinden. De weggebruikers die eersc mopperden, begonnen nu te klagen, het re- gende ingezonden stukken in de verschillende bladen, Sint Pancras scheen de hoop op te geven, dat er ooit nog iets goeds uit dien weg zou groeien en liet oogluikend toe, dat auto's zich niet langer aan de afsluiting stoorden en hun weg bekortten door in ra- zende vaart over de verboden negenhonderc Meter te racen. Het moet, volgens betrouwbare oogge- tuigen, zelfs gebeurd zijn, dat de Commissa ris der Koningin, die zich ter plaatse nog eens in het Twuijverwegraadsel kwam ver- diepen, haastig opzij moest springen om niet onder een auto te komeif. Men begon Alkmaar hoewel volkomen ten onrechte te verwijten, dat het zich met zijn eisch tot uitkeering van tweederde der wegenbelasting niet aan de afspraak had ge houden en in de bladen uit de betrokken streek waren den laatsten tijd allesbehalve vriendelijke opmerkingen aan het adres van ons gemeentebestuur te lezen. In de Schager Courant van 17 November j.l. spreekt een warmbloedige Langendijker al van „de schuldige nalatigheid van een stads- bestuur, in welks midden toch verschillende leden aanwezig zijn, die niet spaarzaam zijn in het oefenen van critiek op geconstateerde misstanden". „Men blijft", zegt deze corres pondent, „bij den onwil van Alkmaar in de ellende, met als gevolg, dat zij, die aan dezen toestand totaal onschuldig zijn, per slot van rekening nog de financieele gevolgen hebben te dragen van een blijkbaar almachtig stads- bestuur". Ondanks al deze miskenning van haar goeden wil, is het opnieuw Alkmaar ge weest dat een poging tot oplossing van het nieuwe conflict geprobeerd heeft. Toen men hier vernomen had, dat de bui tengemeenten, wanneer de weg toch ver- beterd moest worden, liever een goeden klin- kerweg dan een grintweg hadden, met welke verandering een meerdere uitgave van acht duizend gulden gepaard ging, heeft Alkmaar, op voorstel van den burgemeester van Sint- Pancras, Dinsdag j.l. op het Stadhuis op nieuw een conferentie met de B.'s en W.'s der betrokken gemeenten gehouden en opnieuw is men thans tot overeenstemming gekomen en zullen de diverse college's de aanneming van het compromis in de gemeenteraden be- pleiten. Dit compromis houdt in, dat Alkmaar den weg zal verbeteren en van een klinkerver- harding voorzien zal. In de kosten dier ver harding dragen de vijf andere gemeenten een bedrag van f 8000 bij en wel in deze ver houding: St. Pancras en Broek op Langen dijk elk een vierde en de overblijvende ge meenten elk een zesde. Nadat de weg opgeleverd is zal hij in eigendom en onderhoud worden opgedragen aan St. Pancras, maar de onderhoudskosten zullen door St. Pancras en de andere vier gemeenten volgens de hier boven aange- geven verhouding worden gedragen. Eerst wanneer aan weerszijden van den weg over twee derden van zijn lengte een bebouwing ontstaan is, zal bet onderhoud geheel ten laste van Sint-Pancras komen. Bovendien deed Alkmaar de concessie. dai de uitkeering, die uit het Rijkswegenfonds ten behoeve van het onderhoud van den weg mocht worden beschikbaar gesteld, ten bate van de onderhoudsplichtigen zal blijven. Met dit compromis zijn de verschillende B.'s en W.'s weer naar hun landelijke ge meenten gekeerd en alle betrokken ge meenteraden zullen binnenkort opnieuw het pro en het contra daarvan overwegen. Elke gemeente heeft graag zooveel moge lijk goede wegen, maar we hebben zoo'n stii vermoeden, dat Alkmaar er niet rouwig om zal zijn als het de beruchte negen honderd Meter als Sint Nicolaas-cadeautje aan een bevriepde mogendheid kan schenken. In alien gevalle heeft Alkmaar, door af- stand te doen van de uitkeering uit de wegen belasting, opnieuw een blijk van goeden wil gegeven en zal men te haren opzichte niet van de schuldige nalatigheid van een stadsbestuur kunnen spreken. Als nu in de verschillende gemeenteraden de vertegenwoordigers van hen, die bij spoedige verbetering van den weg het meeste belang hebben, zich niet aan allerlei kleinig- heden stooten, als zij het algemeen belang bij een spoedige oplossing van het con flict voor oogen houden en niet opnieuw al lerlei eischen en voorwaarden stellen, die het compromis in gevaar kunnen brengen, als men nu meegaat met een regeling waaraan alle betrokken colleges reeds hun goedkeu- ring gehecht hebben, is er kans dat het Twuy- verwegvraagstuk binnen afzienbaren tijd tot een oplossing komt. De plannen tot verbetering liggen gereed en de Directeur van Gemeentewerken is be reid het werk zoo spoedig mogelijk te laten uitvoeren. Het laatste bedrijf van het Twuyverweg drama nadert zijn einde. Moge weldra het scherm vallen en de Twuyverweg zoo weinig meer genoemd worden, dat wij volkomen vergeten welke stechte rol dit brokje verkeersweg ooit in de vriendschappelijke verhouding van Alkmaar en de buitengemeenten gespeeld heeft. Den Haag, 29 November 1928. De Tweede Kamer is heden begonnen met hare goedkeuring te schenken aan enkele be- langrijke wetsvoorstellen zonder zich in een debat er over te begeven en zonder er over te stemmen. Vooreerst is aldus aangenomen het voor stel om met twee ton deel te nemen in het ka- pitaal der Kon. Luchtvaartmaatschappij ter bevordering van het postvervoer nafir en van Ned. Indie. Goedgekeurd is ook het ontwerp om een leening aan te gaan van '42 millioen ter aflossing van de 6 procentsleening van 1923. Aangehouden is echter een wetsont- werp, krachtens hetwelk ook havenrechten zouden worden geheven van de visschers te IJmuiden. Van onderscheiden zijden o.a. oor de heeren Tilanus (C.H.) en Van Gijn (Vrijheidsb.) werden bezwaren daartegen- over geopperd en minister Van der Vegte vond het toen maar, op raad van den heer Schouten (A. R.) raadzamer de zaak ter na- der overweging en toelichting aan te houden. Het wetsontwerp tot uitkeering van de volte bezoldiging aan op nonactiviteit gestelde ot ficieren werd na een korte gedachtenwisse- ling goedgekeurd. De Kamer is daarop voortgegaan met de behandeling van de Begrooing van Justitie en zij heeft haar afgehandeld gekregen. Eerst toen de klok kwart over zessen wees, gingen de heeren en dames huiswaarts ten einde haastig nieuwe krachten op te doen voor de avondvergadering van acht uur. Dat de degelijkheid wel eens iets geleden reeft onder dergelijk haastige afhandeling, :an men zich voorstellen, maar gelukkig was het debat niet al te belangrijk, waarbij nog cwam, dat de minister hardnekkig onver- staanbaar was op de perstribune, zoodat enkelen der daar zittende journalisten ten slotte maar mistroostig vertrokken, daar het verloren moeite was te blijven zitten. Van het verhandelde vermelden wij in de eerste plaats den aandrang van sommige zij den, o.a. door den heer Boon (Vrijheidsb.) uitgeoefend om de opleiding van de dienaren der politie te verbeteren. De heer Boon drong daarbij op de instell^g van een examencom- missie aan. Bij de afdeeling gevangeniswezen hebben we tal van klachten en opmerkingen ge- hoord. Zelfs werd er door een der dames ge- klaagd, dat de gevangenen geen boter ge- noeg kregen! Bijzonder op den voorgrond cwam de klacht van den heer Kleerekooper (S. D A. P.) over onvoldoende lectuur voor gevangenen. Hij vond, dat men „Het Volk" en andere sociaal-democratische lectuur nlef mocht onthouden aan gedetineerden, die socl aal-democraat waren. De minister heeft dat niet toegegeven; hij meende, dat een blad ak -het Volk" niet altiid geschikte lectuur DE WILD was voor de mentaliteit van een gevangene. In de tweede plaats is nog al gesproken over de openluchtgevangenis te Veenhuizen. Men was er over het algemeen zeer mee ingeno men, doch meende, dat de rechterlijke autori teiten niet altijd voldoende op de hoogte wa ren van de beteekenis van dien vorm van vrijheidsberooving. In verband daarmee werd er ook over geklaagd, dat men te weinig ge steld schijnt te zijn op publiciteit in de pers. In plaats van journalisten tot een kijkje uit te noodigen, heeft men veeleer neiging om hun den toegang te weigeren en dat achtte men uit den booze. De minister gaf dat niet toe. Volgens hem waren de berichten der bezoe- kende journalisten dikwijls te sensatieachtig en niet degelijk genoeg, zoodat het nuttiger voor de jonge instelling was, wanneer er in de kranten over werd gezwegen. Des minis ters voorganger dacht er, meenen wij, anders en praktischer over. Bij de hoofdstukken betreffende de tucht en de opvoedingsgestichten hebben vooral de vrouwelijke leden der Kamer verschillende opmerkingen omtrent de inrichting en orga- nisatie gemaakt en minister Donner heeft da dames genoegen gedaan door vaak te belo- ven het gesprokene in ernstige overweging te zullen nemen. Van zijn goeden wil in dezen zijn we overtuigd, maar soms schijnt de mi nister geheel te vergeten, dat zijn ministerieel leven wel eens van nog slechts korten duur kon zijn en de verkiezingen er het volgend jaar een einde aan konden maken. Hedenavond verschijnt minister Kan weer in de Kamer voor zijn begrooting. Van dez? behoeven wij geen woord te verliezen! 30 November. Toen zij vannacht om halfeen huiswaart keerde, had de Tweede Kamer de Begroo ting van Binnenlandsche Zaken achter den rug. Zonder hoofdelijke stemming heeft zij er hare goedkeuring aan gehecht. Had mer moeten stemmen, dan ware de begrootin4 ongetwijfeld tot heden aangehouden, daat bij het uiteengaan de leden niet meer in vol doende, mate aanwezig waren. Het zou te veel plaats in beslag nemen, zoo wij een poging deden van alle onderwer- pen, die gisteravond de revue hebben gepas- seerd te gewagen. Land-, bosch- en tuinbouw, visscherij en wat niet al hebben stof tot be- spreking gegeven! Het uitvoerigst is gede- batteerd over den aankoop van den Wolfs- berg en den Muntberg onder Groesbeek tea dienste van de Vereeniging voor Natuur* monumenten. De minister had liefst dien aan koop gedaan uit de staatskas, doch zijn col- lega van Financien verzette zich daartegea. Het was geen productieve uitgave en de ge- wone middelen waren niet voldoende om den aankoop te financiered De minister van Bin- nenl. Zaken had er nu op gevonden, dat de Vereeniging den aankoop deed, doch dat zijn departement haar met een jaarlijksch subsi- die van 8000 steun ter betaling van rente en aflossing. Hij vroeg daarop de goedkeu ring van de Kamer en deze is hem verleend, echter niet zonder dat er lang en breed over de zaak is gesproken. Van meer dan een zfj- de werd er op gewezen, dat de Staat door zijn subsidie, dat 40 jaar lang moet worden be- taald, feitelijk de koop geheel bekostigt, maar dat ten slotte de gesubsidieerde ver eeniging eigenares van de beide bosschen wordt. Inderdaad is dat niet in orde, doch de minister kon tot zijn verontschuldiging er op wijzen, dat er geen andere uitweg bestond om de beide landgoederen in stand te hou den. Hij beloofde intusschen, dat hij zou trachten den minister van Financi6n te ver-. murwen alsnog drie ton beschikbaar te stel len ten einde de beide terreinen van de ge-: noemde vereeniging over te nemen. Deze zal, daartegen geen bezwaar hebben. Bij dit debat heeft de heer Beumer (A .R.) het denkbeeld geopperd, dat de Staat derge lijke aankoopen zal betalen uit de opbrengsr van de Successiebelasting, die men tegen woordig ten onrechte gebruikt tot dekking van gewone uitgaven. Dat is werkelijk wel de overweging waard, waar de Successiebelas ting een kapitaalsbelasting is. Bij de afdeeling Visscherijen fe vrij lang stilgestaan bij de zalmvisscherij en aange- drongen op het verbod van nachtvisschea. Dit zou ongetwijfeld in het belang van dt zaak met de Duitsche regeering te zullep overleggen. De heer Duymaer van Twist (A. R.)" Heeft aangedrongen op maatregelen ten ein<Jt overbevissching van de Noordzee tegen te "Tan. Als men de zaken op haar beloop laat, ..ordt de Noordzee doodgevischt! Ook heeft hif het opgeoomee voor de Zuiderxeevk- LKMAA COURANT. Laat over de Boterstraat. Tel. 34 en 35. HET ADKES voor PRACTISCHE ST. NICOLAAS Cadeaux.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 1