VAN DE WIE REPUBLIEK
psjnen
Brieves uit Berlin.
..ATLANTA" RoompuddingpoBder
N.V. ..ATLANTA" Puddingfabriek
EE! ROOMPUDDIKG
Tijdschriftsn
onderpantalon te dragen. Zijn eenigste exem-
plaar was juist in de wasch! Zijn teenen had-
den hun uitgangsdag, zooals dat heet, terwijl
de voering van zijn marterbontjas de mar-
ters in Kurdestan schijnen te miauwen
even doorluchtig was als Z.K.H. zelf.
Voorts kwam aan het licht, dat er emstig
geradeerd en bijgeschreven was in zijn pas-
poort. Uit gegevens bleek, dat de prins ver-
moedelijk van Turksche origine moet zijn.
Verder werd aangetoond, dat hij in Oosten
rijk, Engeland, Belgie en Duitschland zich
ook voor prins van Kurdestan heeft uitge
geven, waarbij hij telkens kleine oplichterijen
moet hebben gepleegd.
Er wordt nu gewacht op een schip dat
regelrecht naar Turkije vaart. Want men
durft Mahomet Pasja niet over het vaste land
naar zijn geboortegrond terug te zenden:
jmmers de kans is niet denkbeeldig, dat de
Duitsche grensautoriteiten hem weer terug-
sturen.
Verder is geinformeerd of Z.K.H. werke-
lijk geld op een bank te New York heeft
itaan. Zoo is -deze hooge gast genoodzaakt
rich in z'n eentje te amuseeren aan het hoofd-
bureau. In de wachtkamer, waar hij overdag
vertoeft, rookt hij zijn eigen onbetaalde
sigaren en siearetten en praat in gebroken
Engelseh en Fransch over zijn Amsterdam-
sche vriendinnetjes, die hij bij zijn tochten
door de stad kalm voor zich 1-iet betalen.
Des nachts trekt Z.K.H. zich in zijn appar-
tementen terug, waar de concierge wat slap-
pe koffie en eenige dikke pillen brood heeft
klaargezet.
DE RANGEN EN HET EXAMEN
BELASTINGCOMMIES.
Men meidt ons van de zijde van den C. N.
A. B. dat het in het voornemen d-er regeering
ligt de rangen van commies eerste en tweede
klasse en die van assistent samen te brengen
in 2 rangen, commies en commies-assistent.
Zooals reeds gem-eld, heeft de C. N. A. B. t-e-
voren reeds verzocht deze wijziging in de
personeelverhoudingen bij de bijzondere com-
mississie aan de ord-e te stellen Men meldt
ons van de zijde van den C. N A. B dat
blijkens een officieele mededeeling van den
minister van financien in 1929 geen examen
voor commies der belastingen kan worden
gehouden en dat de in 1928 geslaagden ook
in 1929 nog voor een benoeming in aanmer-
king kunnen komen.
HERHALINGSOEFENINGEN IN 1929.
Van 11 tot en met 27 Februari 1929 ko
men bij de Infanterie de dienstplichtigen
voor herhalingsoefeningen onder de wape-
nen, die uitstel hebben verkregen van de her
halingsoefeningen in 1928
KERSTVLUCHT NEDERLA-ND—INDIe.
Evenals bij de laatst gehouden postvlucht
is ook thans het Hoofd van de Afdeeling
Vervoer Posterijen te Bandoeng bereid aan
verzoeken van hen; die geen relaties hebben
in Indie, om terugzending van een stuk of
een omslag, te voldoen, mits de daarop val-
lende kosten zijn bijgevoegd of tijdig af-
zonderlijk zijn toegezonden, waarvoor oa.
gebruik kan worden gemaakt van Indische
frankeer- en' luchtpostzegels of van ant-
woord-coupons.
De Indische Postadministratie is voor-
nemens voorrang te geven aan briefkaaiten
en kaarten niet in omslag
Terugzending van enveloppen per luetic-
post kan derhalve niet worden gewaarborgd,
ook niet als aangeteekend stuk.
Indie zal vermoedelijk een luchtrecht hefien
van 40 cent per briefkaart of postwisse! en
75 cent per 20 gram voot de ovenge stukken
zonder recht van voorrahg.
DE ZIEKTEGEVALL.EN AAN BOORD
VAN DE INSULINDE
Het antwoord van de regeering op vragen
van het Kamerlid Albacda luidt als volgt.
1 De ondergeteekenden hebben een onder-
zoek ingesteld naar het voorkomen van een
besmettelijke keelziekte aan boord van het
s.s. Insulinde van den Rotterdamschen Floyd
op de uitreis naar Indie Dit onderzoek heeft
de berichlen bevestigd, dat inderdaad onder
de opvarenden van gencemd stoomsehip een
greot aantal gevallen van keelziekte is voor-
gekcmen, welke ziekte, gezien de snelle v-er-
breiding over de opvarenden, als van be-
smettelijken aard dient beschouwd te wo:een
2. Volgens de van den gouverneur-gene-
raal van Nederlandsch-Indie ontvangen mede-
deelingen is het schip, alvorens de terugreis
naar Nederland te, ondcrnemen te Socabaja
afdcende ontsmet. Dat niettegenstaande deze
ontsmetting opnieuw een aantal geval'en
van een zelfde besmettelijke ziekte zich heb
ben voorgedaan, mag met groote mate van
waarschijnlijkheid worden toegeschreven
aan het aan boord aanwezig zijn van ziekte-
kiemdragers onder de bemanning
3 Ten opzichte van het eerste gedeelte
dezer vraag zij opgemerkt, dat volgens de
voor Nederlandsch-Indie geldende bepalin-
gen niemand verplicht was de bevoegde
autoriteifen aldaar van het voorkornen van
deze ziektegevallen kenuis te geven Dat dit
niet eigener beweging is geschied, mag woi-
den toegeschreven aan het feit, dat, vooi
zoover bij de aankomst te Tandjong Priok
bekend, aan de gedurende de reis voorgeko-
men ziektegevallen geen kwaadaardig karak-
ter kon worden toegekend
In verband hiermede behoeven de overige
onder dit nummer gestelde vragen geen be-
antwoording
4 Het eerste gedeelte van deze vraag
wordt ontkennend beantwoord Betrefferde
het tweede gedeeite moet worden opgemerkt,
dat de noodzakeiijkheid van nieuwe wette-
lijke voorschriften ten deze nog niet is ge-
bleken Vanwege de Indische regeering is
aan de in Indie gevestigde of vertegenwoor-
digde scheepva.irtmaatschappijen verzocht
om voortaan dadelijk bij aankomst van een
schip in een Nederlandsch-Indische haven
aan den havenarts kennis te geven van elke
ziekte aan boord, die een eenigszins ver-
dacht infectieus karakter vertoont en in epi-
demischen vorm optreedt, ook al is op de
ziekte de quarantaine- of de epidemie-ordon-
nantie niet van toepassing. Voorts is flier te
lande met de directie van den Rotterdam
schen Lloyd nader overleg gepleegd en dit
overleg heeft er toe geleid. dat de Lloyd en
de gemeentelijke geneeskundige dienst te
Rotterdam een regeling hebben getroffen,
worden verzocht
door inwr(jven
derpijnlijke plekka
oplossing
hierin bestaande, dat de Lloyd den gemeen-
telijken geneeskundigen dienst opgaven en
gegevens betreffende het aangemonsterde
personeel toezendt, waarna de dienst onder-
zoekt of dat personeel kans op besmetting op-
1-evert. Pogingen worden in net werk gesteld
om met andere daarvoor in aanmerking ko-
mende scheepvaartmaatschappijen, te Rot
terdam en te Amsterdam gevestigd, een soort-
gelijke regeling te treffen. Eerst wanneer dit
overleg mocht falen, kan de vraag worden
overwogen, of een ingrijpen langs wettelij-
ken weg noodzakelijk is.
5. Voor de beantwoording van deze vraag
worde verwezen naar het tweede gedeelte
van hetgeen onder 4 werd medegedeeld.
HET ZENDSTATION KOOTWIJK.
Door het departement van Financien is
ten behoeve van den Radiodienst te Kootwijk
aanbesteed het bouwen van twee zendgebou-
wen en andere bouwwerken en verbouwin-
gen. Ingeleverd werden 27 biljetten. Hoogste
inschrijver was J. Wittebrood te Beemster
v or f 92.800; laagste J. Baron te Drachten
voor 64.887.
Berlijn, November.
De belangstelling der Berlijners, die slechts
door de geweldige artikelen in de veel te vele
kranten over crisis en nog eens crisis te lezen
krijgen zonder zich van al die dingen in het
Huis met den Gouden Koepel al te veel aan
te trekken, concentreert zich op de groote In
ternationale auto-tentoonstellin'g, die, als deze
beschouwingen in druk verschijnen, alweer
tot het verleden zal behooren.
Ik denk er dan ook niet aan, u van deze
show, die inderdaad alies overtreft, wat Euro-
pa op dit gebied tot nu toe te zien gegeven
heeft, een beschrijving te gaan geven. In de
eerste plaats, omdat ze ten einae spoedt en
ik u thans niet meer kan gaan opwekken, een
kij'kje te komen nemen, maar ook, omdat
het in de allereerste plaats een technische
tentoonstelling was, en ik tot de gelukkige
massa der leeken behoor, die nog nimmer het
stuurrad van een auto in handen gehad heeft
en de leans zou loopen, eenige honderden ma-
len op de vingers getikt te worden als ik mij
inderdaad aan technische beschouwingen
zou willen wagen.
En toch over deze fentoor.ctelling eenige
woorden.
In de eerste plaats, omdat we weer eens
gezien hebben, op welk een bewonderens-
waardige wijze het Duitsche volk aan zijn
herstel werlci^ hoe onder omstandigheden,
wejke ander volkeren wellicht tot wanhoop
zouden drijven, de Duitschers niet alien het
hoofd omhoog houdeii, maar prestaties te
zien geven, die zelfs in normale tijden als
bhzender zouden geteekend moeten worden.
Natuurlijk mag men deze verschijnselen
niet verkeerd zien. Men zou anders allidht
tot de opmerking verleid worden, dat het met
de armo'de. waarover de Duitschers zelf zoo
klagen, toch blijkbaar niet zoo heel erg ge
steld is. Nu, beter dan bij gelegenheid van
deze autoshow, kon nauwelijks gedemon-
streerd worden, hoe het er in werkelijkheid
mee staat Duitschland heeft de ingenieurs,
de werkkrachten, de energie, maar zeker niet
de noodige duitenMen ziet hier in vier
grootsche hallen naast vele producten van
buitenlandsche fabrieken van wereldreputa-
tie, in hoofdzaak Duitsche auto's en motor-
rijwielen, keurig van uitvoering, en zeker niet
meer bii het buitenland ten achter staande;
gelijk dit nog weinige jaren geleden inder
daad het geval was. Maar het groote publiek,
dat zich in bewondering langs de stands ver-
dringt, weet niet, dat buitenlandsch (Fransch,
Italiaansch en vooral Amerikaansch) kapi-
taal in van Duitsch standpunt gezien veront-
rustende mate in deze „Duitsche" productie
betrokken is. Men leest wel hier en daar van
aandeelenpaketten, die in vreemde handen
zijn overgegaan; van Duitsche autofabrie-
ken, die eigenlijk geheel in buitenlandsche han
den zijn; maar het naadje van de kous krijgt
massa toch niet te zien.
De fabrikanten zelf, die in de eerste plaats
geld verdienen willen en de arbeiders, die
werk vragen, trekken zich natuurlijk weinig
van deze „Ueberfremdung" aan. Ja, men
ziet zelfs ongaarne, dat er over gesproken en
geschreven wordt, omdat daarin ten slotte
geen reclame gelegen is. Maar de politieke
kringen hebben er zich toch al mee bezig ge
houden, zonder natuurlijk veel te kunnen ver-
anderen. Wie kapitalen heeft, kan meer door-
zetten dan wie alleen maar idealen in de fir-
ma brengen kan.
Ter beoordeeling van de beteekenis van de
auto-industrie in Duitschland enkele cijfers:
Over het jaar 1927 (intusschen zijn deze
getallen voor '28, voor zoover zich dit heden
laat overzien, alweer belangrijk toegeno-
men!) werd geproduceerd en gerepareerd
voor een gezamenlijke waarde van
9C7.626.000 mark; er werden 125.000 auto's
en 84.000 motorrijwielen gebouwd en afge-
leverd. Ruim 88.000 personen werkten ver
leden jaar in deze tak van industrie. Aan
loonen en traktementen werd 195,880,000
-nark uitgegeven.
Op 1 Juli 1928 wareri in Duitschland
933,312 auto's in het verkeer, wat 29 pet.
meer is dan in 1927. Maar ook deze verge-
lijking is nog cn'uist. De toename is in wer
kelijkheid veel grooter. Het buitenland had
aan Duitsche afnemers op 1 Juli '28 geleverc
11 pet. der motorfietsen, 19.8 pet. der perso-
nenauto's, 18.4 pet. der lastauto's en 23 7
pet. der sleepwagens (zoogenaamde ijzeren
paarden). Belangwekkend is voorts na te
gaan, hoe het verbruik per aantal inwoners
van het Duitsche Rijk toenam. In 1907 een
auto op 2300 inwoners, in 1910 op 1400, in
1913 op 850, in 1914 op 710. in 1921 op
500, in 1922 op 380, 1923 350, 1924 220,
1925: 150, 1926: 110, 1927 90 en 1928
reeds 68, welk laatste cijfer intusschen weer
belangrijk lager geworden is.
Amerikaansche toestanden heeft men nog
wel niet bereikt, maar het is toch duidelijk
genoeg te overzien, dat op den duur Duitsch
land een der meest vooraanstaande landen
op verkeersgebied zal worden.
Wie de laatste jaren, vooral het laatste
jaar, de toename van het aetoverkeer in Ber
lijn alleen gadegeslagen heeft, en de haast
wanhopige pogingen van de stad, om straten
en pleinen zoo om te bouwen, dat geen op-
stoppingen ontstaan die begrijpt, voor
welke problemen de menschen hier gesteld
zijn.
Intuschen is de auto in Duitschland toch
nog altijd te duur om gemeengoed te worden.
De middenstand is verarmd en blijft ver-
armd. De nieuwe rijken schaffen zich natuur
lijk alien auto's aan, maar dan ook de aller-
duurste, en in geen land ter wereld zijn op
het oogenblik zooveel luxe-auto's te zien als
in de groote Duitsche steden. Berlijn na
tuurlijk in de eerste plaats.
De geweldige afstanden in deze stad, die
de grootste oppervlakte beslaat van alls me-
tropolen, zou de menschen er stellig toe
brengen, kleine auto's te koopen, indien de
prijzen niet zoo hoog waren, de belasting zoo
drukkend en de garagekosten zoo onbetaal-
baar voor kleine beurzen.
De goedkoope auto's, die op deze tentoon
stelling te zien waren, kesten altijd nog tus-
schen 2200 en 2800 mark, en ofschoon ze er
tegenwoordig veel beter uitzien dan in vorige
jaren, weet dc kooper toch, dat hij op zulke
wagentjes niet al te lang staat kan maken.
E>e Duitscher koopt ook niet gaarne goed
koope wagens. Hier onderscheidt hij zich
duidelijk van den veel practischer en nuchter-
der denkenden Amerikaan. Voor den Duit
scher is de auto altijd nog een soort prestige-
kwestie. Zijn „crediet", meent hij, is er
eenigszins mee gemoeid. Hij schaar.it zich te-
genover zijn kennissen, met een al te goed-
koopen wi.gen voor te komen rijden, in
plaats van zich alleeen af te vragen, of hij
met zoo'n goedkoop wagentje zijn werk beter
en productiever kan afaoen. Dit wetend, en
ook al, omdat er ten slotte toch geld moet
binnenkomen, zijn de fabrieken er in den
laatsten tijd vrijwei zonder uitzondering toe
overgegaan om afbetaling toe te staan. Men
stort op een wagen, die 2500 mark moet kos
ten, 500 tot 700 mark ineens en betaalt dan
verder met 200 tot 300 mark per muand af.
Meer dan 90 pet. der in Duitschland loopen-
de wagens zijn op deze wijze in het bezit van
dc eigenaars gekomen. Maar natuurlijk
brengt deze methode ook heel wat bedrog
met zich en is 't aantal processen over niet-
betaalae auto's eenvoudig niet meer te over
zien.
Maar al heeft men dan zijn wagen op af
betaling, daarmee zijn de kosten natuurlijk-
nog niet afgeloopen. In Berlijn heerscht een
groot gebrek aan garages en vele architec-
ten, die in alle deelen der stad huizen bou
wen, zijn er dan ook toe overgegaan, in de
binnenplaatsen tusschen de huizenblokken
ondergrondsche garages aan te leggen. De
bewoners van het blok hrbben de voorkeur
bij het huren, daarna komen buitenstaanders
aan de beurt. Maar ook hier worden prijzen
tot 100 mark per box en per maand ver-
langd. Rekent men de hooge belasting, het
enderhoud en het verbruik aan benzine en
olie er bij, dan komt men al heel gauw op
250 tot 300 mark zelfs voor kleine wagens.
Dat zijn sommen, die de gemiddelde burger
ook in de naaste toekomst nooit zal kunnen
dragen En daarom is ook niet te verwachten,
dat in Duitschland voorloopig het autover-
keer Amerikaansche afmetingen zal aanne-
men.
Zoo is dan ook de noodzakeiijkheid te ver-
klaren om het buitenlandsch kapitaal op zoo
onrustbarende wijze in de Duitsche productie
te betrekken.
Pogingen van Duitsche zijde, om tot een
nationale trustvorming te komen, worden
blijkbaar door de al te vele reeds afgesloten
overeenkomsten met het buitenland voorloo
pig verijdeld.
Maar ziet men van al deze dingen af en
beoordeelt men de Duitsche wagens uitslui
tend van technisch oogpunt (en hier word ik
haast Verleid, toch even in bijzonderheden af
te dalen!) dan moet men als leek toch wel
opmerken, dat hier keurig werk geleverd
wordt. Duitschland beschikt bovendien ook
on dit gebied over uitvinders, die op den duur
de buitenlandsche concurrentie toch harde
noten te kraken zouden kunnen geven! De
halfautomatische konpeling biivoorbeeld. het
snufje van deze tentoonstelling, is een Duit
sche uitvinding, die stellig internationaal op
gang zal maken. en die weer heel wat nieu
we Hanten voor het autoverkeer trpkken zal.
Denken we eens even aan wat de Duitschers
den laatsten tijd on technisch gebied gepres-
teerd hebben: Oeeaanvlucht van Europa
naar Amerika oer vlieetuig, heen- en terug
reis van den tweedn,i Zepoelin, de groote
luchtvaarttentoonstelling, en nu weer deze
autoshow. En dan te bedenken, dat deze
menschen nog steeds onder bijna bovenmen-
schciiike lasten gebukt gaan!
Het is zoo nu en dan wel eens noodig,
daarover de gedachten te laten gaan en
resnect voor onzc buren op te wekken.
Misschien prikkelt dat ook ons, op een
wee voort fp gaan. dien ^'ij zeker niet minder
eervol inges'agen zijn. Men hoort hier in
Duitsch'and helaas niefs van onze viif vlieg-
tuigen. die zoo nuchfertjes naar Indie gpvlo-
gen zijn. Wii nlegen in stilfe te werken. Maar
wii onderschatten daarom niet, wat Duitsch
land bereikt. Al is de wijze waarop men hier
vaak voor zichzelf reclame maakt, ook niet
bij voorkeur onze methode.
ROLAND.
werd ingevoerd (1921), steeg dit bedrag tot
61 miliioen gulden. Sedert trad een daling
van deze opbrengst in, die voortdurend aan-
houdt. Van 61 miliioen gulden in het laat-
genoemde jaar daalde ze tot 46 miliioen in
1927, terwijl de acht eerste maanden van dit
jaar weder een daling van pl.m. 1 miliioen
gulden aanwijzen tegen de opbrengst over
dat tijdvak van 1927. We zien dus dit merk-
waardige verschijnsel: een sterke verminde-
ring van de totale opbrengst tegen een ver-
dubbeling van het heffingspercentage. Men
zou dit toe kunnen schrijven aan een sterke
uitbreiding der geheelonthouders- en matig-
heidsbeweging of aan een vermindering van
weelde, aangezien ook toilet- en reukwater
onder dezen accijns valt. Het zijn echter niet
deze factoren geweest, welke geleid hebben
tot dezen achteruitgang van de totale op
brengst. W-el heeft de vervanging van gedis-
tilleerde dranken door niet- of zwak-alcohol-
houdende dranken eenigen invloed gehad,
doch vaststaat, dat de smokkelarij als de
hoofdoorzaak van den achteruitgang is te
beschouwen. Zij heeft, volgens den minister,
zulk een omvang aangenomen, dat zij als
een groot kwaad moet worden beschouwd
en als een oorzaak van demoralisatie voor
breede kringen der bevolking. Door den
bona-fide-handel en de industrie is over deze
zaak meermalen in adressen geklaagd. Eerst
zijn pogingen aangewend om den smokkel-
handel met meer energie te bestrijden, doch
het resultaat was niet groot. Uit de feiten is
duiaeiijk gebleken, dat de verhooging van
den accijns de grers van het nuttig effect
heeft overschreden. Als vaststaande kan wor
den aangenomen, dat bij ongewijzigde hand-
having van den ouden accijns de opbrengst
zeker niet lager, eerder hooger zou zijn ge
weest.
Reeds eerder hrd d-e minister willen komen
met het voorstel, dat hij nu doet, om n.l. de
accijns op het gedistilleerd te v-erlagen, maar
hij is daarvan teruggehouden door de over-
weging, dat een v-erlaging van den accijns
-een toeneming van het drankmisbruik tenge-
volge zou kunnen hebben. Tenslotte werd
een commie-sie ingesteld, die moest onder-
zoeken of verlaging van d-en accijns op ge
distilleerd uit een oogpunt van drankbestrij-
ding moest worden ontraden en zoo neen,
hoever dan in dezen moest worden gegaan.
Van dit onderzoek is het wetsontwerp de
vrucht, dat thans bij de Tweede Kamer is
ingediend en verlaging van den accijns op het
gedistilleerd met veertig percent wii.
De minister toch nam met de commissie
aan, dat bij een verlaging van 40 percent de
winstmarge zoodanig zal verminderen, dat
een r-edelijke kans bestaat, dat de risico van
het smokkelen tot de te behalen winst te
groot zal worden.
Niet alleen op het gedistilleerd rusten echter
deze accijns en de opcenten, ook op hout-
geest van binnenlandsche herkomst, welke
lasten evenals het invoerrecht op houtgeest,
ten doel hebben te voorkomen, dat methyl-
alcohol ter vervanging van gedistilleerd zou
worden gebruikt. Als gevolg daarvan zal
deze nu ook deelen in de voorgestelde ver
laging. Ook de toilet- en de reukwaters zul-
len van de verlaging genieten. Toen de ac
cijns in 1921 werd verdubbeld, werd deze
verhooging niet gehev-en, wanneer de z.g.n.
denatureering werd toegepast. Daartegen
hadden tal van fabrikanten bezwaar. Ze be-
taalden nog liever den vollen accijns. Nu
zullen zoowel voor de gedenatureerde als
voor de niet-gedenatureerde toilet- en reuk
waters dezelfde bedragen betaald moeten
worden, zoodat ook de concurrentie in dezen
uit de wereld is.
Nu zal de verlaging van den accijns na
tuurlijk zijn invloed doen gelden op den
handel in gedistilleerd. Wie weet, dat hij
binnenkort tegen een verlaagden prijs zal
kunnen koopen, stelt den aankoop zooveel
mogelijk uit. Daardoor zouden de hande-
laren, die voorraden hebben, in geen geringe
mate gedupeerd worden. Billijkheidshalve
moet dit bezwaar ondervangen worden Dit
zou kunnen geschieden door een langen ter-
mijn te leggen tusschen de totstandkoming
en de uitvoering van de wet, maar ook door
een teruggaaf van den accijns, die reeds be
taald werd voor nog niet verbruikt gedistil
leerd. lets in dien trant geschiedde destijds,
maar dan in gewijzigden vorm, ook bij de in-
voering der verhooging door middel van na-
vordering. De memorie van toelichting geeft
aan de wijze, waarop de minister zich de
controle van den fiscus ter bepaling van het
bedrag der teruggave voorstelt. Voor groote
voorraden zal de mogelijkheid worden on-
derzocht om een en ander ter plaatse, waar
deze opgeslagen zijn, te doen plaats vinden.
Kleiner-e voorraden moeten worden opge-
zonden naar de publieke en algemeene entre
pots en naar lokalen, die daartoe ten getale
van een of meer in iedere provincie zullen
worden aangewezen. Verder zal een percent
van het bedrag der teruggave voor de kos
ten van onderzoek word-en gekort.
Hit on*e Sfaalsmarhine.
Verlaging van den Accijns op Gedistilleerd.
Den zesden Januari van h-et jaar 1921 trad
een wet in werking, die een verdubbeling
bracht van den accijns op gedistilleerd, welke
daardoor kwam op 300 per H.L. van vijf-
tig percent sterkte, terwijl bij dit bedrag nog
gevoegd mo-esten worden de tien opcenten,
die volgens de Leeningwet op dien accijns
werden geheven In het jaar, dat deze wet
tot stand kwam (1920), bedroeg de opbrengst
van dezen accijns bijna twee en vijftig en een
half miliioen gulden. In het jaar, dat deze wet
„Fotovreugd voor iedere en", uitg.
N. V. Focus te Bloemendaal.
Het Dec.-nummer opent met den uitslag
van den maandelijkschen wedstrijd, waarbij
de zes prijswinnende kiekjes werden afge-
drukt. Aardige foto's, die bewijzen dat ook
zeer eenvoudige onderwerpen mc:i kunnen
zijn. „Kiekendief" schrijft een enthousi-
ast artikeltje over het genot van het bezit
van „den stommen metgezel", het kiektoestel.
Om in de Sinterklaasstemming te blijven,
zond F. Geels te Bussum een aardige foto.
De rubriek „Wat hapert er aan" geeft
naast veel waardeering voor het ingezonden
werk verschillende goede wenken. Overigens
zullen van <Te argedrukte zeven plaafjes ze
ker de meeste amateurs denken: ik wou dat
ik ze zoo geregeld maakte. De belich-
tingstabel voor de maand December en de
„winterwenken" zijn goede bakens yoor den
amateur die ook thans wii fotografeeTen.
Verder nog, behalve het feuilleton, een
paar korte verhaaltjes met waarschuwingen,
voorts een gedichtje en de vragenbus.
door Dr. 1GNAZ SEIPEL,
Bondskanselier van Gostenrijk. T
Het tienjarig jubileum is lets -anders dan
de jaarlijks terugkeerend-e gedenkdag van de
uitroeping der republiek. Deze gedenkdag
heeft ons m-eer aan het verdwijnen van het
oude, dan aan het opkomen van het nieuwe
1 erinn-erd. Voor velen beteekent de onder-
gang van het oude en bevrijding van een
staatsvorm, welke, zoo al niet een drukken-
de, met hun natuur in strijd zijnde last, dan
toch een verouderd systeem scheen. Maari,
voor velen anderen was en is het oude iets»,
waarvan zij de vernietiging in diepe smart
gedenken. En daartoe behooren niet in
hoofdzaak zij, die door de revolutie hunne
bevoorrechte positi-e zijn kwijt geraakt of
wier bezittingen acht-eruit zijn gegaan. Daar
toe behooren ook zuivere idealisten; men
schen, die de uitgestrektheid van het groote
oude Rijk iefhadden en die maar amp-er kun
nen ademen in de benauwenis van den klei-
nen staat, waartoe zij nu behooren; men
schen, die aan een bijzondere zending van
het oude Oostenrijk en zijn keizer geloofden,
gelegen als dat was in het hart van Europa
en tegenover den Oostelijken nabuur; men
schen, die de geschiedenis kennen en zich
door het Oostenrijk, dat in 1866 buiten den
Duitschen bond werd gesloten, en het an
dere Oostenrijk, dat in 1806 afgezonderd was
uit het roomsche Rijk van Duitsche nationa-
liteit, met dit bovenaardsche, met een aureool
omgeven, Rijk het Rijk als zoodanig
meer verbonden gevoelen dan ooit. Voor
deze alien was d-e Oostenrijksche staatsfeest-
dag geen vreugd-edag en vooral niet, omdat
hij niet heeft gebracht de overgang tot eene
andere, groote maatschappij van gelijke of
hoogere waarde.
Wij alien voelen ons in deze dagen anders,
ook zij die in de afgeloopen jaren weinig
vreugde beleefden. Tien jaren lang bestaat nu
het nieuwe Oostenrijk, tien jar-en heeft het
volk het b-eschermend huis, dat zich heeft
gebouwd, boven zich, het veilig huis van
een eigen staat, waarom het door velen der
verspreide broederen benijd wordt; een ge-
bouw, dat weliswaar nog niet geheel storm-
en regen-dicht is, dat den vernietigenden en
invretenden regen der maatschappelijke zor-
gen en den soms tot storm aanzwellenden
wind van d-en sociaien strijd door laat. welke,
uit den nood geboren, zijn bestaan bedrei-
gen. Maar toch, het is een gebouw onder
welks dak wij niettegenstaande alles leven.
Aan die tien jaren, die sedert de revolutie
zijn voorbijgegaan, willen wij in dezedagen
denken, niet aan de revolutie zelf. Zijn het
jaren geweest van smartelijk leven, zoo wa
ren het toch jaren van leven en daarom een
gesehenk van God.
Wij leven in een republiek. Ja, het ge
schiedde in hooge wiisheid dat de ouden den
staat, den waren staat, respublica (algemeen
beiang) noemden. D.w.z. de staat kan uiter-
aard ni-et zijn een res privata (privaat be
iang), evenmin van een enk-eling, een familie,
een stand of een klasse, waarnaast in den
zelfden staat andere menschen, andere fami-
lien, andere standen, andere klassen bestaan.
In een staat kunnen de krachten en de be-
voegdheden verschillend verdeeld zijn. de
regeering en het b-estuur volgens verschil
lende principes ingesteld; maar nooit kan
een deel van den staat, met verloochening
van het recht der gemeenschap, zeggen: „Mij
alleen, ons alleen behoort de staat", zonder
tegelijkertijd het begrip „staat" te verlooche-
nen. Waar en wanneer in de geschiedenis de
res publica als res privata is behandeld, was
het een verkrachting d-er waarheid, was het
een fout als het uit onkunde, een leugen als
het welbewust geschiedde. led-er, die ooit
een eerste plaats in den staat heeft bekleed1,
deed dat slechts dan goed, wanneer hij niet
vergat, dat hij beheerder was van een bezit,
waarvan hemzelf slechts een gedeelte en wel
een, van het eigendom der andere geledin-
gen van den staat onafscheidelijk deeL, toe-
komt.
Niet geringer is de dwaling en de zonde,
die zulke staatsburgers begaan, die zich in-
nerlijk en uiterlijk van den staat vervreem-
den, die zich met den staat en de zorg voor
den staat niet bemoeien, maar het anderen
overlaten, hetzij omdat zij de waarde en de
waardigheid van het leven in den staat niet
begrijpen, hetzij omdat zij te lui en te zelf-
zuchtig ziin om voor den staat op te komen,
hetzij omdat de staat de eigen staat hun
om de een of andere oorzaak niet bevalt.
H-et domst en het verachtelijkst ware een der-
gelijke houding, wanneer het lieden gelden
zou, die hun staat met nadruk en op bij
zondere wijze een republiek noemen, welis
waar slechts in negatieven zin, daarbij an
dere staatsvormen uitsluitend.
Wij gaan het tweede tiental jaren van
onzen staat in, Uit de geschiedenis, neen, niet
uit de geschiedenis, maar uit wat wij zelf be-
leefd hebben weten wij, dat staten nie;
eeuwiglijk standhouden; dat zij zich wijzi-
gen; dat zij door innerlijke en uiterlijke oor-
zaken verdwijnen en door nieuwe staatsvor
men vervangen kunnen worden. Wij kunnen
dat niet voorkomen, maar met alle kracht
kunnen wij het daarheen sturen, dat wij den
staat waarin wij nu leven, zoolang in stand
houden als wij hem noodig hebben, zoolang
als hij plichten te vervullen heeft voor ons
volk en d-e volken-gemeenschap. Maar hou
den wij dan onzen staat in 's hemels naam
in stand als een echte „res publica". Laat
geen groep voor zich alleen dezen staat voor
zich opeischen. Laten wij steeds als wij zeg
gen „onze staat" daaraan denken, dat wij
slechts een deel zijn, de staat echter een ge
heel, dat ons alien toebehoort. Laten wij het
ons waardig maken dat de staat, onze staat
is, doordat wij er aan denken als d-e onze,
er voor zorgen en moet b** zijn: ons offer
brengec. - -v -
Bjj apothckcrt en (Jrcpijicn jj
JW
bereid van
maakt Uw dessert compleet.
Prijs per pakje 15 cents.
HOOGE DER A 13 - GRONINGEN