Kerk en school Marktherichten BSoscopen Londensch aanteekenhoek. HINDERWET- BURGEMEES1ER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene ken nis, dat heden op de gemeente-secretarie ter inzage is gelegd het aan hen ingediende ver- zoek met bijlagen van Dijkgraaf en Heemra- den van den Polder „DE EGMONDER MEER" te Bergen om vergunning tot het plaatsen en in werking stellen van een ELECTRO-MOTOR van 65 P.K. in, en tot aandrijving van den vijzel in den watermo- len op het perceel kadastraal bekend Sectie D nr. 137. Bezwaren tegen deze plaatsing en in wer king stelling kunnen worden ingediend ten Stadhuize, modeling op WOENSDAG 2 'JANUARI e.k., 's voormiddags te ELF uur en schriftelijk voor of op dien tijd. Geduren- de drie dagen voor gemelden dag kunnen de verzoeker en hij die bezwaren heeft inge- bracht op de Secretarie dezer gemeente van de terzake ingekomen schrifturen kennis ne men. Alkmaar, 19 December 1928. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. R. VEENDORP, lo. Secretaris. van onder-officieren en manschappen, dat zij in alle opzichten en onder alle omstandighe- den hun plicht getrouw zouden zijn, en ein- digde met het uitbrengen van drie hoera's op H.M. de Koningin. waarmede alien instem- den. Begeleid door Kolonel Ochsendorff ver- liet de commandant hierop de kazerne, com mando's daverden over de binnenplaats en Vort daarna lag deze weer verlaten. EEN NIEUWE GRIFFIER VAN DE STATEN VAN GRONINGEN. De Prov. Staten van Groningen hebben met 39 van de 45 stemmen tot griffier be noemd den heer mr. M. W. Scheltema, admi- pistrateur-chef der tweede afdeeling ter grif- fie der Staten van Noordholland, waaraan hij sedert 1 Januari 1909 verbonden is. GENOOTSCHAP LOUIS COUPERUS. Maandagavond is te Hilversum het ge- moctschap Louis Couperus opgericht. Dt voorzitter van het comite van oprichting, de heer Henri van Booven, hield een toesnraak Aan het slot daarvan deelde hij mede, dat reeds ruim tachtig bewonderaars van Louis Couperus' arbeid zich voor het lidmaatschap hebben aangemeld. Mevrcuw Elisabeth CouperusBaud werd bij acclamatie tot eere-voorzitster benoemd. NIEUWE HOOFDCOMMISSAR1S VAN POLITIE TE AMSTERDAM. Tot hoofdcommis-saris van politie te Am sterdam is, gelijk reeds gemeld, benoemd de heer H. J. Verseteg, thans commissaris van politie voor den administratieven dienst in de hoofdstad. Hij werd op 5 Maart 1878 te Arnhem ge boren. Hij heeft de R.H.B.S. met vijfjarigen- cursus te Leeuwarden gevolgd van 1890 tot 4895 en deed in laatstgenoemd jaar eind- examen. Eerst na. eenige jaren klerk bij Pu- blieke werken te Amsterdam te zijn geweest, trad hij als surnumerair tot het Amsterdam- sche politiecorps toe (1 April 1898) Hij doorliep de versehillende rangen, werd op 1 Mei 1912 insnecteur eerste klasse en op 10 Mei 1918 hoofdinspecteur. In de laatste twee rangen heeft de heer Versteeg dienst gedaan bij de Centrale Recherche. BRANDSTICHTING? Na verhoor voor den rechter-commis- saris zijn in het huis van bewaring te Tiel-opgesloten H. J. L. en zijn kostgan- ger Z. v. W. Zij worden verdacht Vrij- dag in het cafd van eerstgenoemde op het Kleiberanlein te Tiel tweemaal ge- poogd te hebben, brand te stichten. BRANDEN. Maandagnacht is brand uitgebroken in de fabriek van houtdraaiwcrk van den heer Verbree te Waddinxveen. De brand is Vermoedelijk ontstaan, doordat vonken uit een in de drogerij staande kachel zijn gcvallen. Het vuur greep snel om zich heen en het duurdt drie uur, voordat de brandweer den brand meester was. Het grootste gedeelte van de fabriek is verwoe3t. De schade wordt niet door verzekering gedekt. Gisterochtend vroeg is te Oudepe- kela (Gr.) het huis van Ch. Harms ge heel afgebrand. MISDAAD? Te Heemstede is ui„ de Ringvaart het lijk c rgehaald van een 29-jarige vrouw. genaamd V. R. _>aar vermoed wordt dat misdaad niec uitgesloten is, wordt een nader onderzoek ingesteld. OUDHEIDKUNDIGE VONDST. Bij het verrichten van errondwerken is fn de nabiiheid van het oude kapelletje achter Berkelaar, gemeente Echt (L.) op een diepte van ongeveer (50 c.M. een tufsteenen sarcophaag gevonden, waar- In een glazen kom met terra deksel. Do sarcophaag heeft vermoedolijk deel uit- gemaakt van een Romeinsch graf. KORTE BERICHTEN. Zondag is te Alberbergen bij Almelc een elfjarige schooljongen bij het glijbaantje spelen achterover gevallen. Hij werd dood op genomen. Om bezuinigingsredenen zal de Amsterdamsche woningdienst den se cretaris en de hoofdinspectrice-afdee- lingschef op wachtgeld stellen. De Ned. Heide-Mij. te Arnhem heeft, in samenwerking met de Commis- sie voor Werkverruiming, in West-Bra bant en het waterschap „De Hoevensche Beemden" een rapport samengesteld over de ontwatering van „De Hoeven sche Beemden". Uit on/,e Staatsmactiine. LUCHTVAART-VERDRAG. Staatsblad No. 397 bracht ter kennis het verdrag, regelende de luchtvaart. Dit inter- nationaal verdrag gaat uit van de er- schappelijke regeling in deZe materie en van de noodzakelijkheid om zekere beginselen en regelen vast te stellen ter vermijding van pschillen. Het verdrag is verdeeld in negen hoofdstukken. Algemeene Bepalingen (j), Nationaliteit der luchtvaartuigen (II), Be wiizen van luchtvaardigheid en peschiktheid (III), Toelating tot de luchtvaart boven Vreemd grondgebied (IV), Voorschriften in acht te nemen Mj verfrek, gedurenae ae vlucht en bij de landing (V), Verboden ver- voer (VI), Staatsluchtvaartuigen (VII), In ternationale luchtvaartcommissie (VIII) en Slotbepalingen (IX). Iedere staat, aldus hoofdstuk I, heeft de volledige en uitsluitende souvereiniteit over de luoitruimte boven zijn grondgebied, waaronder begrepen wordt het grondgebied van het moederland en van de kolonien, als- mede de territoriale wateren welke aan het grondgebied grenzen. In tijd van vrede heb ben de luchtvaartuigen der verdragsluitende landen recht op vreedzaam verkeer boven deze gebieden met in achtneming der bepa lingen van dit verdrag. Worden door een staat snecia'e voorschriften gegeven, dan moeten die voor iedere nationaliteit gelden. Wanneer militaire redenen of de openbare veiligheid dat eischen, dan heeft iedere staat het recht bepaalde g&deelten van zijn grond gebied voor het luchtvaartverkeer te sluiten. voor overtreding daarvan moeten straf- maatregelen gesteld worden, terwijl een luchtvaartuig, dat in zulk een gebied heeft gevlogen, dit bemerkende aanstonds landen moet op het naastbijzijnde luchtvaartterrein van dien staat. Omtrent de nationaliteit der luchtvaartui gen werd bepaald, dat ieder vaartuig slechts een nationaliteit bezitten kan. Het wordt eerst dan in het register van een staat ingeschre- ven, wanneer het in zijn geheel het eigendom is van personen, welke tot dien staat behoo- ren Ook rechtspersoonlijkheia bezittende ver- eerigmgen kmnen eerste dan als eigenares- sen van luchtvaartuigen worden ingeschreven, wanneer deze vereeniging de nationaliteit be- zit van den staat, waar het luchtvaartuig is ingeschreven en de voorzitter der vereeniging en ten minste twee derden van de leden van het ..bestuur deze zelfde nationaliteit bezitten en vtrder voldaan wordt aan de wettelijke voorwaarden door dien staat gesteld. De ver dragsluitende staten wisselen maandeliiks de berichten van de geschiede inschrijvingen, doorhalingen enz. uit. Elk vliegtuig moet voor het internationaal verkeer een nationali- teitskenmerk dragen en een inschrijvmgsken- merk en den naam en de woonplaats van den eigenaar. In de internationale luchtvaart moet ieder luchtvaartuig voorzien zijn van een bewijs van luchtvaardigheiH, uitgereikt of geldig verklaaid door den staat. welks nationaliteit het luchtvaartuig bezit. De gezagvoerders en de verdere leden der bemanning moeten voor zien zijn van bewiizen van geschiktheid en var vergunningen door hun staat uitgereikt, terwijl Iedere staat wat betreft het vliegen binnen binnen de grenzen van en boven zijn eigen grondgebied de bewiizen van geschikt heid en de vergunningen door ten anderen staat uitgereikt al dan niet kan erkennen Een inrichtin-g voor radiotelegrafie mag alleen worden meegenomen op speciale vergunning van den staat, welks nationaliteit het vaar tuig bezit en mag slechts bediend worden door daartoe door dien staat gemachtigde leden der bemanning. Elk luchtvaartuig, dat gebruikt wordt voor het openbaar vervoer en meer dan tien personen vervoeren kan, moet zulk een radio-telegrafische inrichting aan boord hebben. De luchtvaartuigen der verdragsluitend; staten hebben het recht over het gebied dezer staten te vliegen zonder te landen, daarbij vol- gende de vast voorgeschreven routen. Wan neer ze echter daartoe een sein ontvangen zijn ze verplicht te landen. De instelling van in ternationale luchtverbindingen is afhankelijk van de toestemming van de staten, over welker gebied gevlogen wordt, waarbij echter iedere staat voor zijn luchtvaartuigen beoerkende be palingen kan maken wanneer het vervoer als bedrijf uitgeoefend wordt. Versehillende administratieve voorschriften worden gegeven, welke in acht te nemen zijn bij het vertrek, gedurende de vaart en bij de landing. Onderling hulpbetoon, inzonderheid bij noodlanding, wordt voorgeschreven, terwijl in bepaalde gevallen de voorschriften van het zeerecht moeten opgevolgd worden. Verboden werd het vervoer van ontplofbar- stoffen en oorlogsmunitie, verder heeft iedere staat het recht het gebruik van fotografische toestellen in de lucht te verbieden of te rege len. Als staatsluchtvaartuigen worden be- schouwd de militaire luchtvaartuigen en die uitsluitend gebruikt worden in een tak van staatsdienst zooals post, douane, politie enz. Deze laatsten zijn uitgezonderd van de ver- plichtingen, welke opgelegd werden aan de particuliere luchtvaartuigen. Het vliegen over het grondgebied van een andere natie is den militairen v'iegtuigen zonder speciale ver gunning verboden. Onder het gezag van den Volkenbond wordt een Internationale Luchtvaartcommis sie ingesteld, welke uit twee afgevaardigden van de groote en een van de kleine staten, welke tot het verdrag zijn toegetreden, wordt gevormd. Het is de taak dezer commissie om voorstellen te ontvangen van elken bij het verdrag aancesioten staat en tot het doen van voorstellen tot wiiziging van de beoalingen van dit verdrag; het uitoetenen van bepaalde bevoegdheden, welke dit verdrag haar oplegt; het verzamelen en meedeelen van berichten van allerlei aard betreffende de luchtvaart de radio-telegrafie, meteorologie en genees- kunde; de verzorging van kaarten ten be- hoeve der luchtvaart enz. enz. Bij de stem- mingen is aan de groote mogendneden meer stem in het kapittel gegeven dan aan de klei- nen. De kosten voor de instandhouding dezer commissie worden ponds-pondsgewijze ver deeld. Meeningsverschillen omtrent kwesties voortvloeiende uit dit verdrag worden opge- lost door het Permanente Hof van Inter nationale Justitie. In geval van oorlog maken de bepalingen van dit verdrag geen inbreuk on de vrijheid van handelen van de verdrags- sluitende partijen, hetzij als belligerenten hetzij als neutralen. Ppovincbal nieuws BOTrHCONTR6LF,STATION „NOORD-HOLLAND". In de „Witte Engel" te Hoorn werd Dins- dag de algemeene ledenvergadering gehou- den van het Botercontrolestation „Noord- Holland". De voorzitter, de heer A. Commandeur, constateerde in zijn openingswoord de ge- ringe opkomst en sprak de verwachting uit, dat zij die zich beiiverd haddeo om ter rer gartering te somen, al het mogelijke zouden doen om de belangen van het station te die- nen. Spr. deelde mede als voorzitter het presi dium te zullen waarnemen in plaats van den heer H. K. Koster, die vanaf de oprichting van het station de vergaderingen had geleia. Hij heeft in die jaren zeer belangrijk werk kunnen en willen verrichten en onder zijn lei- ding heeft het station de sympathie der leden verworven. Spr. wilde die sympathie afleiden uit de geringe opkomst. De afwezigen kun nen zich blijkbaar met den gang van zaken vereenigen. Spr. hoopte dat het ook onder zijn leiding zoo zal blijven en sprak een bij zonder woord van dank aan den heer H. K. Koster voor datgene, wat bij in het belang van het station had verricht. Spr. wist niet of hij in de leiding volkomen de voetsporen van zijn voorganger zal kunnen drukken, doch hij wilde wel alles doen wat in het be lang van het station gewenscht is en hoopte daarbij op de medewerking van de leden. Met den wensch dat de besprekingen op harmonische wijze zouden verloopen ver- klaarde hij de vergadering voor geopend. De door den secretaris Ir. D. C. de Waal gelezen notulen werden onveranderd vastge- steld. De mededeelingen waren de volgende: Bestuiir. Zooals U reeds per circulaire werd medege- deeld, is de heer H. K. Koster te Wieringer- waard, tengevolge van zijn benoeming tot voorzitter van de Coop. Zuivelfabriek „De Volharding" te Wieringerwaard, afgetreden als voorzitter en als bestuurslid van onze vereeniging. In zijn plaats werd door de Hol- landsche Mij. van Landbouw als bestuurslid aangewezen de heer G. v. d. Sluys te Scha- gerbrug. Door ons bestuur werd verder tof voorzitter gekozen de heer A. Commandeur te Spanbroek, en tot onder-voorzitter de heer G. Nobel te Lutjewinkel. Leden. Op 1 Januari 1928 bedroeg het ledental 71, n.l. 47 zuivelfabrieken, 10 melkinrichtin- gen en 14 handelen. In den loop van 1928 zijn toegetreden 5 nieuwe leden, n.l. 3 zuivel fabrieken, 1 melkinrichting en 1 handelaar, terwijl 1 handelaar is uitgetreden wegens verhuizing naar een andere provincie Het ledental bedraagt dus op het oogenblik 75, n.l. 50 zuivelfabrieken, 11 melkinrichtingen en 14 handelaren. Statuten. De Koninklijke Goedkeuring op de Statu- tenwijziging werd verleend bij Koninklijk Be- sluit van 21 Mei 1928 No. 30. Propaganda. Ons station heeft deelgenomen aan een in zending van de gezamenlijke boter- en kaas- controlestations op de groote tentoonstelling „die Ernahrung" (de Voeding), welke van 5 Mei tot 12 Aug. 1.1. te Berlijn werd gehou- den. Deze inzending is geschied in samenwer king met den Algemeenen Nederlandschen Zuivelbond. Verder werd van 1723 September 1.1. op initiatief van den wnd. Dir. Gen. van den Landbo-w, dr. Swaving, een studiereis door ons la-1 gehouden door een gezelschap van 50 buitc nlandsche deskundigen om zich op de hoogte te kunnen stellen van de werking van onze boter- en kaascontrole. De kosten van deze reis zijn gedragen door de gezamenlijko boter- en kaascontrolestations, terwijl ook het Rijk hiervoor nog eene subsidie heeft ver leend. Ook ons station heeft hieraan gaarne medewerking verleend, ervan overtuigd zijnde dat een dergelijke studiereis er zeer zeker in hooge mate toe zal bijdragen dat onze boter- en kaascontrole in het buitenland meer be kendheid en waardeering verkrijgt. Onze pro vincie werd bezocht op 19 September 11 waarbij bezichtigd werden onze beide con- trolestations. de N. V. Zuivelfabriek „Neer- landia" te Stompetoren, de Coop. Zuivelfa briek „de Toekomst" te Beemster,de kaas- boerdesij „het Deutzen Hofje" in de Beem ster, het Riikslandbouwproefstation met de Proefzuivelboerderij te Hoorn. In hotel „de Doelen" te Hoorn werd aan het gezelschap door onze beide stations een lunch aange- boden. Strafmaatregelen. Tot heden werden in 1928 opgelegd 68 boeten, nl. 63 wegens te hoog water- gehalte, 4 wegens niet of onvoldoende aandrukken van Rijksmerken en 1 we- pens onre^elnatige boekhouding. Bo- vendien is 1 lid no?, een tijd geschorst geworden wegeuj abnormale hooge wa- tergehalten. Reserve. Naar aanl elding van de besprekin gen, die in de .aat .te ledenvergadering gevoerd zijn over het va :tste!len van een maximum b ag voor de reserve, wenscht ons bestuur hierover eerst het oordeel te vernemen van de financieele commissie en zal daarna in de volgen- ledenvergadcrir bij de behande ling van de begrftoting ,oor 1929, een dosbetreffend voorstel worden gedaan. Aan de orde was hierop de benoeming van een commissie voor het nazien van de rekening en verantwoording over het boekjaar 1928 en van de begrooting voor 1929. Op voorstel van het bestuur werden hiervoor aangewezen de Coop. Zuivel fabriek „Assumburg" te Uitgeest, Coop. Zuivelfabriek „Volharding" te Hem, N. V. „Crema" Haiinghuizen. De eerstgenoemde fr.3 iek heeft dan nu voor de tweede maal zittir.g en kan dan het volgend jaar „Volharding" te Hem zitting blijven Louden. Aangezien de- rondvraag, die hierop volgde, niets opleverde, sloot de voorzit ter de vergadering, met een woord van dank voor de vlotte afhandeling der agenda. STOMPETOREN. Al geruimen tijd geleden werden hier plan- nen gemaakt voor het oprichten eener ver eeniging voor huisvlijt en voor ,,Floralia". Na eenige voorbereiding vormde zich daartoe eftie voorloopige commissie, die aan alle in- woners van Stompetoren en omgeving eene uitnoodiging zona voor eene vergadering te houden op Maandag 17 dezer in cafe Ren- ses. Bijna 50 personen, waaronder vele da mes, hadden hieraan voldaan, zoodat over de belangstelling niet viel te klagen. De bijeenkorast werd geopend door den heer D. Huijser van Reenen, die alien wel- kom heette en meende, dat eene vereeniging voor huisvlijt en voor het kweeken van bloe- men en planten nuttig kan werken. Daarna zette mevr. Kruimel uiteen, hoe de voorloopi ge commissie zich voorstelde, dat de vereeni ging het best aan haar doel zal beantwoor- den. Nadat een paar bezoekers gebruik ge maakt hadden van de gelegenheid, om iets te vragen, had eene stemming plaats voor een definitief bestuur. De uitslag hiervan was, dat gekozen werden de heer en mevr. Huij ser van Reenen, mevr. Kruimel, mevr. Zwiep, mej. B. Klomp en de heer S. Lakeman. Daar verder niets meer behandeld werd, wekte de voorzitter alien op, anderen aan te sporen toe te treden als lid, en sloot daarna de vergadering. HOORN. Bij beschikking van den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen is benoemd tot berichtgever van het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, buiten bezwaar van 's rijks schatkist, de heer J. C. Kerkmeijer alhier. BURGELIJKE STAND. GETROUWD: Meijert Schenk en Debora Wubbenhorst. GEBOREN: Helena Cornelia, d. v. Willem Woesten- burg en Margretha Bijwaard. OVERLEDEN: Adriana Govers 38 jaar Adriana van der Velden gehuwd met Pieter Mooij 79 jaar. Tot president-kerkvoogd der herv. gemeente te Heer-Hugowaard werd be noemd de heer W. van Slooten, burge meester dier gemeente. HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ. No. 15675 1500. No. 5204 f 1000. No. 15295 400. No. 14773 f 200. Nos. 1352, 3228, 4664, 5523, 9383, 13450 en 16871 ieder f 100. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL- PRIJZEN. AMSTERDAM, 19 Dec. 1928. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 1 lading, zijn de 950 H.L. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 19 Dec. 1928. Op de he den gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 295 vette kalveren, le kw. 1.06—/ 1.20; 2e kw. 0.92—/ 1.04; 3e kw. 0.800.90 per K.G., levend gewicht. 62 Nuchtere kalvcren 1422; 1120 var- kens, Holl. 2e kw. 0.840.85 per K G slachtgewicht; Overz en Geldersche le kw 0.840.85; Vette varkens 0.820.84 per K.G. slachtgewicht. NOQRDSCHARWOUDE, 18 Dec. 1928 Bl. Aardappelen 3.80; Uien 8 70— 9.30; Drielingen 8.809.50; Nep 12.60; Grove Uien 8.408.60; Peen (groote) 3.40—/ 3.70; Peen (kl.) 2.40; Roode Kool 26.70; Gele Kool 1 60- 3.70; Deensche Witte Kool 3.405 90; alles per 100 K.G. Aanvoer: 300 K.G. Aardappe'en13400 K.G. Uien; 3200 K.G. Peen; 153400 KG. Roode Kool; 59°00 K.G. Gele Kool; 122600 K.G. Deensche Witte Kool. BOVENKARSPEL, 18 Dec. 1928. „De Tuinbouw." Heden besteedde men voor: Bl. kool le s. 1419; Bloemkool 2e s. 6 50 10.50; Roode Kool 3—/ 8; Witte Kool 2.505; Gele Kool 34.50; Uien 4-/ 4.80. Alkmaarsch Bioscoop Theater. Achter gouden tralies. In dit nieuwe hoofdnummer vervulde Billie Dove weer met groot succes de hoofd- rol. Zij vertolkte de rol van de dochter van een oliemagnaat. Terwille van haar vader zal zij trouwen met een Russischen Prins Er is wel iemand van wien zij zeer veel houdt, maar men heeft op handige wijze diens brieven onderschept en op 't laatst zelis een doodsbericht van dezen Wally Mc Kensoe doen bezorgen. Pas is't huwelijk gesloten of Waily keert terug. Hij is naar Parijs ge- komen om zijn gelielde persoonlijk te be- zoeken. De jonge vrouw wil van de pracht en praal in het vorstelijk paleis niets weten 't Is haar of ze daar achter gouden tralies zit opgeslo- ten .Haar oom helpt haar op voortreffelijke wijze. De Prins wordt aardig om den tuin ge- leid, doch hij ontdekt alles en blijkt dan zeer gevaarlijk. Maar de drie vroolijke vrienden van Wally helpen kranig mee om ten slotte voor Wally en zijn geliefde alles in orde te brengen. Naast het goede spel van Billy Dore, dient ook Ben Lyon's vertolking genoemd. Een prettige verschijning en een goed acteur Fijn was Alec B Francis weer als de oom en Montagn Love gaf echt den Russischen Prins uit het oude Czarenrijk. De opnamen waren prachtig. En de drie vrienden zorgden voor het komische deel van de film. In het bijprogramma, een journaal, een mooie natuuropname. een teekenfilm en een komische fweeacter van George O' O'Hara en zijn zeer bekende medeartisten. Pleisters voor verkeers-zeeren. Het ministerie voor Transport hier schijnt van meening te zijn dat het uitgebreide en in- gewikkelde verkeersprobleem onder de be- staande omstandigheden alleen kan worden aangepakt in detail De jongste voorstellen van. den minister, die hij openbaar heeit ge- maak „voor consideratie en advies" (dat is immers ongeveer dt ambtelijke term?) heb ben betrekking op onze zenuwen meer in het bijzonder gehoorzenuwen, en op onze veiligheid. Hij vraagt wat schuchter of het geen aanbeveling zou verdienen het schette- renst type geluidsignalen. dat men claxon noemt, en dat de gezonden verschrikt en d< zieken martelt, bij de wet in de straten van de steden te verbieden en het te vervangen door een instrument van aangenamer en zachter toon. Het voorstel schijnt alleszins redelijk Verscheidene automobilisten, zich onderschei- dend door fatsoenlijken burgerzin, hebben reeds twee typen geluidsignalen op hun voer- tui^en. het eene om buiten bij't naderen van kruispunten van goeden afstand af hun komst aan te kondigen, het andere om in de stad met zachten drang om doorgang te verzoe- ken. het andere voorstel van den minister betreft de kruispunten. Hij zou gaarne als al gemeenen regel aanvaard zien dat verkeer op die punten, dat van rechts komt, den voor- rang heeft. Dit beginsel vindt meen ik bij ons en in verscheidene landen op het Vas- teland reeds vauzelfsprekend t'oepassing. Hier bestaat ten aanzien van den verkeers- toestand op kruisminten nog geen schijn van eenheid van opvatting en het verbaast dan ook niet dat juist op die kruisounten de mees- te ongelukken voorkomen. Men heeft lang overwogen, zonder tot een bepaald besluit te komen, de wegen die elkaar kruisen op het kruispunt, door seinborden, te onderscheiden in weiren van den eersten en wegen van den tweeden rang. En't idee zou dan zijn, dat't verkeer op de eersterangwegen voor zou gaan. Verscheide ne wegen aan kruispunten zien er echter op- vallend „ebenbuertig" uit en doorzetten van dit denkbeeld zou dus eischen dat men over't gansche land machtig veel nieuwe aanwij- zingsborden zou moeten oprichten. Het nieu we voorstel van den minister heeft de groote verdienste van de eenvoudigheid. En het is waa.rliik te hopen dat de consideration en advies" van belarmhebbenden dat zijn vooral de motorbonden zullen neerkomen op onvoorwaardelijke goedkeuring van he' beginsel. Metselaar Churchill niet gewenscht. Men herinnert zich dat minister Churchill in den zomer in hoogst eigen persoon de han- den uit de mouwen heeft gestoken voor den bouw van een huisje op zijn landgoed in Kent. Hij toonde zich een beginner in het vak natuurlijk en legde slechts een enkelen steen per minuut. De pers is niet in gebreke gebleven in woord en Beeld de bijzonderheden van minister Churchill's metselaarschap aan de wereld te vertellen. Dientengevolge hoor- den het ook een paar bestuursleden van een vakbond-afdeeling van metselaars in Kent, die voor de aardigheid stappen ondernamen, geheel volgens de voorschriften, om hem als broeder-metselaar in de vakorganisatie te doen opnemen. Churchill liet zich op zijn beurt niet onbetuigd en betaalde zijn eerste contribute en intreegeld. Het was alles een niet onaardig vertoon van Britschen sportie- ven geest of zoo men wil democrati- schen zin. De formeele toelating van Churchill tot het lidmaatschap van den Vakbond van Bouw- arbeiders kree? een noede pers. Wij kregen zelfs in reproductie de cheque van 5 shilling te zien, die Churchill voor betaling van intree geld aan de vakbond-afdeeling had gezonden Maar de vreugde over dit alles is nu ruw verstoord. De metselaars van het land schij- nen ernstig te twijfelen aan Churchill's vak- manschap. Verscheidene afdeelingen van den Vakbond hebben geprotesterd tgen „dit geval van beunhazerij" in een beroep dat men niet zoo maar in een paar zomerochtenden aan- leert. Een der afdeelingen heeft per motie ge- eischt dat „de cheque voor 5 shilling, ontvan- 8fen van Winston S. Churchill zal worden teruggezonden, dat zijn lidmaatschap zal .worden geschrapt en dat den broeder Hicks boden) zal worden ver'zocht af te treden als straf voor hun aandeel in een onderneming en Lane (de twee bondsbestuursleden die Churchill het lidmaatschap hadden aange- die openbare minachting en bespotting van de metselaars-organisatie ten ^evolge moet hebben". - Men ziet, de vereenigde metse laars zijn niet van zins met zich, met hun vak en met hun organisatie te laten sollen Maar de krasheid van hun motie wettigt de vraag of zij alien zin voor humor missen. Bij den dood van sir Frank Dicksee. Met het sterven, den 17den October, van sir Frank Dicksee is een hoofdstuk van de ge- schiedenis der Britsche Royal Academy (van kunstschilders) afgesloten. Hij werd geboren en groeide op in een traditie van schilder- kunsl, waarvan de huidige samenleving tota- liter is vervreemd Ze'f is hij die traditie tot zijn laatsten levensdag trouw gebleven. Hij werd een eenzame in een kunstwereld die nieuwe wegen ging. Van jongsaf begunstigd met een ongemeen sterk teekentalent vertelt men van hem dat hij reeds dragelijk kon tee- kenen voc*dat hij het alphabet had geleerd Zijn succes, na wel geordende academische kunstopieiding, was reeds gauw groot Hiji maakte romaatische genre-stukken, verhaal- tjes in het picttvaie en als zoodanig in een gewaad van lieflijke maar conventioneele schoonheid. die nimmer doordrong tot achter de oogen en tot in het hart van den beschou- wer Zijn wtrk werd oruk vermenigvuldigi in reprcductits. die ae v.anden der Engelsche huizen ;n den fantasieicozen tijd van een halve eeuw geleden en ook wel de wanden van buit'mlandsche huizen sierden. De laatste tient'i-kn jaren leefde sir Frank Dick see in een wereld waarin alles wat hij vereer- de en in praktijk bracht openlijk werd geklek neerd en rondweg afgekeurd. Nieuwe kunst- uitingen, die voor zijn gevoel slechts lee lijk-' heid en krankzinnigheid waren, werden ge eerd. 1 oen hij. laat in zijn leven, president werd van de Royal Academy, die oude vest< van den kunstvorm, dien hij liefhad, waren nieuwe stroomingen in picturale kunst, zoo als Impressionisme en Neo-Impressionism^ reeds gekomen en gegaan Hij deed zijn best het opkomend getij te keeren en bleef tot het einde toe de ouderwetsche academische kunst- vormen hooghouden. Wat men ook tegen Dicksee's kunst kan inbrengen, men kon bij de aanschouwing van zijn inzendingen op de jaarlijksche tentoonstelling van de AcaaemV nimmer ontkomen aan de erkenning dat hq fabelachtig knap was in het metier. Hij was een voortreffelijk president van het oude Genootschap, een indrukwekkende slanke figuur, een en al waardigheid en een be^ schaafd en geacheveerd prater. Maar hij wilde niet zien dat zelfs zijn geliefde „Aca- demy" modern was geworden met zullee leden als Augustus John, Walter Sickert en sir William Orpen, Dicksee werd bijna 75 jaar oud.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 8