Kerk en school
Marktherichten
BSoscopen
Londensch aanteekenhoek.
HINDERWET-
BURGEMEES1ER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemeene ken
nis, dat heden op de gemeente-secretarie ter
inzage is gelegd het aan hen ingediende ver-
zoek met bijlagen van Dijkgraaf en Heemra-
den van den Polder „DE EGMONDER
MEER" te Bergen om vergunning tot het
plaatsen en in werking stellen van een
ELECTRO-MOTOR van 65 P.K. in, en tot
aandrijving van den vijzel in den watermo-
len op het perceel kadastraal bekend Sectie
D nr. 137.
Bezwaren tegen deze plaatsing en in wer
king stelling kunnen worden ingediend ten
Stadhuize, modeling op WOENSDAG 2
'JANUARI e.k., 's voormiddags te ELF uur
en schriftelijk voor of op dien tijd. Geduren-
de drie dagen voor gemelden dag kunnen de
verzoeker en hij die bezwaren heeft inge-
bracht op de Secretarie dezer gemeente van
de terzake ingekomen schrifturen kennis ne
men.
Alkmaar, 19 December 1928.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
R. VEENDORP, lo. Secretaris.
van onder-officieren en manschappen, dat zij
in alle opzichten en onder alle omstandighe-
den hun plicht getrouw zouden zijn, en ein-
digde met het uitbrengen van drie hoera's op
H.M. de Koningin. waarmede alien instem-
den. Begeleid door Kolonel Ochsendorff ver-
liet de commandant hierop de kazerne, com
mando's daverden over de binnenplaats en
Vort daarna lag deze weer verlaten.
EEN NIEUWE GRIFFIER VAN DE
STATEN VAN GRONINGEN.
De Prov. Staten van Groningen hebben
met 39 van de 45 stemmen tot griffier be
noemd den heer mr. M. W. Scheltema, admi-
pistrateur-chef der tweede afdeeling ter grif-
fie der Staten van Noordholland, waaraan
hij sedert 1 Januari 1909 verbonden is.
GENOOTSCHAP LOUIS COUPERUS.
Maandagavond is te Hilversum het ge-
moctschap Louis Couperus opgericht. Dt
voorzitter van het comite van oprichting, de
heer Henri van Booven, hield een toesnraak
Aan het slot daarvan deelde hij mede, dat
reeds ruim tachtig bewonderaars van Louis
Couperus' arbeid zich voor het lidmaatschap
hebben aangemeld.
Mevrcuw Elisabeth CouperusBaud werd
bij acclamatie tot eere-voorzitster benoemd.
NIEUWE HOOFDCOMMISSAR1S VAN
POLITIE TE AMSTERDAM.
Tot hoofdcommis-saris van politie te Am
sterdam is, gelijk reeds gemeld, benoemd de
heer H. J. Verseteg, thans commissaris van
politie voor den administratieven dienst in de
hoofdstad.
Hij werd op 5 Maart 1878 te Arnhem ge
boren. Hij heeft de R.H.B.S. met vijfjarigen-
cursus te Leeuwarden gevolgd van 1890 tot
4895 en deed in laatstgenoemd jaar eind-
examen. Eerst na. eenige jaren klerk bij Pu-
blieke werken te Amsterdam te zijn geweest,
trad hij als surnumerair tot het Amsterdam-
sche politiecorps toe (1 April 1898) Hij
doorliep de versehillende rangen, werd op 1
Mei 1912 insnecteur eerste klasse en op 10
Mei 1918 hoofdinspecteur. In de laatste twee
rangen heeft de heer Versteeg dienst gedaan
bij de Centrale Recherche.
BRANDSTICHTING?
Na verhoor voor den rechter-commis-
saris zijn in het huis van bewaring te
Tiel-opgesloten H. J. L. en zijn kostgan-
ger Z. v. W. Zij worden verdacht Vrij-
dag in het cafd van eerstgenoemde op
het Kleiberanlein te Tiel tweemaal ge-
poogd te hebben, brand te stichten.
BRANDEN.
Maandagnacht is brand uitgebroken
in de fabriek van houtdraaiwcrk van
den heer Verbree te Waddinxveen. De
brand is Vermoedelijk ontstaan, doordat
vonken uit een in de drogerij staande
kachel zijn gcvallen. Het vuur greep
snel om zich heen en het duurdt drie
uur, voordat de brandweer den brand
meester was. Het grootste gedeelte van
de fabriek is verwoe3t. De schade wordt
niet door verzekering gedekt.
Gisterochtend vroeg is te Oudepe-
kela (Gr.) het huis van Ch. Harms ge
heel afgebrand.
MISDAAD?
Te Heemstede is ui„ de Ringvaart het
lijk c rgehaald van een 29-jarige vrouw.
genaamd V. R. _>aar vermoed wordt dat
misdaad niec uitgesloten is, wordt een
nader onderzoek ingesteld.
OUDHEIDKUNDIGE VONDST.
Bij het verrichten van errondwerken is
fn de nabiiheid van het oude kapelletje
achter Berkelaar, gemeente Echt (L.)
op een diepte van ongeveer (50 c.M. een
tufsteenen sarcophaag gevonden, waar-
In een glazen kom met terra deksel. Do
sarcophaag heeft vermoedolijk deel uit-
gemaakt van een Romeinsch graf.
KORTE BERICHTEN.
Zondag is te Alberbergen bij Almelc
een elfjarige schooljongen bij het glijbaantje
spelen achterover gevallen. Hij werd dood op
genomen.
Om bezuinigingsredenen zal de
Amsterdamsche woningdienst den se
cretaris en de hoofdinspectrice-afdee-
lingschef op wachtgeld stellen.
De Ned. Heide-Mij. te Arnhem
heeft, in samenwerking met de Commis-
sie voor Werkverruiming, in West-Bra
bant en het waterschap „De Hoevensche
Beemden" een rapport samengesteld
over de ontwatering van „De Hoeven
sche Beemden".
Uit on/,e Staatsmactiine.
LUCHTVAART-VERDRAG.
Staatsblad No. 397 bracht ter kennis het
verdrag, regelende de luchtvaart. Dit inter-
nationaal verdrag gaat uit van de er-
schappelijke regeling in deZe materie en van
de noodzakelijkheid om zekere beginselen
en regelen vast te stellen ter vermijding van
pschillen. Het verdrag is verdeeld in negen
hoofdstukken. Algemeene Bepalingen (j),
Nationaliteit der luchtvaartuigen (II), Be
wiizen van luchtvaardigheid en peschiktheid
(III), Toelating tot de luchtvaart boven
Vreemd grondgebied (IV), Voorschriften in
acht te nemen Mj verfrek, gedurenae ae
vlucht en bij de landing (V), Verboden ver-
voer (VI), Staatsluchtvaartuigen (VII), In
ternationale luchtvaartcommissie (VIII) en
Slotbepalingen (IX).
Iedere staat, aldus hoofdstuk I, heeft de
volledige en uitsluitende souvereiniteit over
de luoitruimte boven zijn grondgebied,
waaronder begrepen wordt het grondgebied
van het moederland en van de kolonien, als-
mede de territoriale wateren welke aan het
grondgebied grenzen. In tijd van vrede heb
ben de luchtvaartuigen der verdragsluitende
landen recht op vreedzaam verkeer boven
deze gebieden met in achtneming der bepa
lingen van dit verdrag. Worden door een
staat snecia'e voorschriften gegeven, dan
moeten die voor iedere nationaliteit gelden.
Wanneer militaire redenen of de openbare
veiligheid dat eischen, dan heeft iedere staat
het recht bepaalde g&deelten van zijn grond
gebied voor het luchtvaartverkeer te sluiten.
voor overtreding daarvan moeten straf-
maatregelen gesteld worden, terwijl een
luchtvaartuig, dat in zulk een gebied heeft
gevlogen, dit bemerkende aanstonds landen
moet op het naastbijzijnde luchtvaartterrein
van dien staat.
Omtrent de nationaliteit der luchtvaartui
gen werd bepaald, dat ieder vaartuig slechts
een nationaliteit bezitten kan. Het wordt eerst
dan in het register van een staat ingeschre-
ven, wanneer het in zijn geheel het eigendom
is van personen, welke tot dien staat behoo-
ren Ook rechtspersoonlijkheia bezittende ver-
eerigmgen kmnen eerste dan als eigenares-
sen van luchtvaartuigen worden ingeschreven,
wanneer deze vereeniging de nationaliteit be-
zit van den staat, waar het luchtvaartuig is
ingeschreven en de voorzitter der vereeniging
en ten minste twee derden van de leden van
het ..bestuur deze zelfde nationaliteit bezitten
en vtrder voldaan wordt aan de wettelijke
voorwaarden door dien staat gesteld. De ver
dragsluitende staten wisselen maandeliiks de
berichten van de geschiede inschrijvingen,
doorhalingen enz. uit. Elk vliegtuig moet
voor het internationaal verkeer een nationali-
teitskenmerk dragen en een inschrijvmgsken-
merk en den naam en de woonplaats van den
eigenaar.
In de internationale luchtvaart moet ieder
luchtvaartuig voorzien zijn van een bewijs
van luchtvaardigheiH, uitgereikt of geldig
verklaaid door den staat. welks nationaliteit
het luchtvaartuig bezit. De gezagvoerders en
de verdere leden der bemanning moeten voor
zien zijn van bewiizen van geschiktheid en
var vergunningen door hun staat uitgereikt,
terwijl Iedere staat wat betreft het vliegen
binnen binnen de grenzen van en boven zijn
eigen grondgebied de bewiizen van geschikt
heid en de vergunningen door ten anderen
staat uitgereikt al dan niet kan erkennen Een
inrichtin-g voor radiotelegrafie mag alleen
worden meegenomen op speciale vergunning
van den staat, welks nationaliteit het vaar
tuig bezit en mag slechts bediend worden
door daartoe door dien staat gemachtigde
leden der bemanning. Elk luchtvaartuig, dat
gebruikt wordt voor het openbaar vervoer en
meer dan tien personen vervoeren kan, moet
zulk een radio-telegrafische inrichting aan
boord hebben.
De luchtvaartuigen der verdragsluitend;
staten hebben het recht over het gebied dezer
staten te vliegen zonder te landen, daarbij vol-
gende de vast voorgeschreven routen. Wan
neer ze echter daartoe een sein ontvangen zijn
ze verplicht te landen. De instelling van in
ternationale luchtverbindingen is afhankelijk
van de toestemming van de staten, over welker
gebied gevlogen wordt, waarbij echter iedere
staat voor zijn luchtvaartuigen beoerkende be
palingen kan maken wanneer het vervoer als
bedrijf uitgeoefend wordt.
Versehillende administratieve voorschriften
worden gegeven, welke in acht te nemen zijn
bij het vertrek, gedurende de vaart en bij de
landing. Onderling hulpbetoon, inzonderheid
bij noodlanding, wordt voorgeschreven, terwijl
in bepaalde gevallen de voorschriften van het
zeerecht moeten opgevolgd worden.
Verboden werd het vervoer van ontplofbar-
stoffen en oorlogsmunitie, verder heeft iedere
staat het recht het gebruik van fotografische
toestellen in de lucht te verbieden of te rege
len.
Als staatsluchtvaartuigen worden be-
schouwd de militaire luchtvaartuigen en die
uitsluitend gebruikt worden in een tak van
staatsdienst zooals post, douane, politie enz.
Deze laatsten zijn uitgezonderd van de ver-
plichtingen, welke opgelegd werden aan de
particuliere luchtvaartuigen. Het vliegen over
het grondgebied van een andere natie is den
militairen v'iegtuigen zonder speciale ver
gunning verboden.
Onder het gezag van den Volkenbond
wordt een Internationale Luchtvaartcommis
sie ingesteld, welke uit twee afgevaardigden
van de groote en een van de kleine staten,
welke tot het verdrag zijn toegetreden, wordt
gevormd. Het is de taak dezer commissie om
voorstellen te ontvangen van elken bij het
verdrag aancesioten staat en tot het doen van
voorstellen tot wiiziging van de beoalingen
van dit verdrag; het uitoetenen van bepaalde
bevoegdheden, welke dit verdrag haar oplegt;
het verzamelen en meedeelen van berichten
van allerlei aard betreffende de luchtvaart
de radio-telegrafie, meteorologie en genees-
kunde; de verzorging van kaarten ten be-
hoeve der luchtvaart enz. enz. Bij de stem-
mingen is aan de groote mogendneden meer
stem in het kapittel gegeven dan aan de klei-
nen. De kosten voor de instandhouding dezer
commissie worden ponds-pondsgewijze ver
deeld.
Meeningsverschillen omtrent kwesties
voortvloeiende uit dit verdrag worden opge-
lost door het Permanente Hof van Inter
nationale Justitie. In geval van oorlog maken
de bepalingen van dit verdrag geen inbreuk
on de vrijheid van handelen van de verdrags-
sluitende partijen, hetzij als belligerenten
hetzij als neutralen.
Ppovincbal nieuws
BOTrHCONTR6LF,STATION
„NOORD-HOLLAND".
In de „Witte Engel" te Hoorn werd Dins-
dag de algemeene ledenvergadering gehou-
den van het Botercontrolestation „Noord-
Holland".
De voorzitter, de heer A. Commandeur,
constateerde in zijn openingswoord de ge-
ringe opkomst en sprak de verwachting uit,
dat zij die zich beiiverd haddeo om ter rer
gartering te somen, al het mogelijke zouden
doen om de belangen van het station te die-
nen.
Spr. deelde mede als voorzitter het presi
dium te zullen waarnemen in plaats van den
heer H. K. Koster, die vanaf de oprichting
van het station de vergaderingen had geleia.
Hij heeft in die jaren zeer belangrijk werk
kunnen en willen verrichten en onder zijn lei-
ding heeft het station de sympathie der leden
verworven. Spr. wilde die sympathie afleiden
uit de geringe opkomst. De afwezigen kun
nen zich blijkbaar met den gang van zaken
vereenigen. Spr. hoopte dat het ook onder
zijn leiding zoo zal blijven en sprak een bij
zonder woord van dank aan den heer H. K.
Koster voor datgene, wat bij in het belang
van het station had verricht. Spr. wist niet
of hij in de leiding volkomen de voetsporen
van zijn voorganger zal kunnen drukken,
doch hij wilde wel alles doen wat in het be
lang van het station gewenscht is en hoopte
daarbij op de medewerking van de leden.
Met den wensch dat de besprekingen op
harmonische wijze zouden verloopen ver-
klaarde hij de vergadering voor geopend.
De door den secretaris Ir. D. C. de Waal
gelezen notulen werden onveranderd vastge-
steld.
De mededeelingen waren de volgende:
Bestuiir.
Zooals U reeds per circulaire werd medege-
deeld, is de heer H. K. Koster te Wieringer-
waard, tengevolge van zijn benoeming tot
voorzitter van de Coop. Zuivelfabriek „De
Volharding" te Wieringerwaard, afgetreden
als voorzitter en als bestuurslid van onze
vereeniging. In zijn plaats werd door de Hol-
landsche Mij. van Landbouw als bestuurslid
aangewezen de heer G. v. d. Sluys te Scha-
gerbrug. Door ons bestuur werd verder tof
voorzitter gekozen de heer A. Commandeur
te Spanbroek, en tot onder-voorzitter de heer
G. Nobel te Lutjewinkel.
Leden.
Op 1 Januari 1928 bedroeg het ledental
71, n.l. 47 zuivelfabrieken, 10 melkinrichtin-
gen en 14 handelen. In den loop van 1928
zijn toegetreden 5 nieuwe leden, n.l. 3 zuivel
fabrieken, 1 melkinrichting en 1 handelaar,
terwijl 1 handelaar is uitgetreden wegens
verhuizing naar een andere provincie Het
ledental bedraagt dus op het oogenblik 75,
n.l. 50 zuivelfabrieken, 11 melkinrichtingen
en 14 handelaren.
Statuten.
De Koninklijke Goedkeuring op de Statu-
tenwijziging werd verleend bij Koninklijk Be-
sluit van 21 Mei 1928 No. 30.
Propaganda.
Ons station heeft deelgenomen aan een in
zending van de gezamenlijke boter- en kaas-
controlestations op de groote tentoonstelling
„die Ernahrung" (de Voeding), welke van 5
Mei tot 12 Aug. 1.1. te Berlijn werd gehou-
den. Deze inzending is geschied in samenwer
king met den Algemeenen Nederlandschen
Zuivelbond.
Verder werd van 1723 September 1.1. op
initiatief van den wnd. Dir. Gen. van den
Landbo-w, dr. Swaving, een studiereis door
ons la-1 gehouden door een gezelschap van
50 buitc nlandsche deskundigen om zich op de
hoogte te kunnen stellen van de werking van
onze boter- en kaascontrole. De kosten van
deze reis zijn gedragen door de gezamenlijko
boter- en kaascontrolestations, terwijl ook het
Rijk hiervoor nog eene subsidie heeft ver
leend. Ook ons station heeft hieraan gaarne
medewerking verleend, ervan overtuigd zijnde
dat een dergelijke studiereis er zeer zeker in
hooge mate toe zal bijdragen dat onze boter-
en kaascontrole in het buitenland meer be
kendheid en waardeering verkrijgt. Onze pro
vincie werd bezocht op 19 September 11
waarbij bezichtigd werden onze beide con-
trolestations. de N. V. Zuivelfabriek „Neer-
landia" te Stompetoren, de Coop. Zuivelfa
briek „de Toekomst" te Beemster,de kaas-
boerdesij „het Deutzen Hofje" in de Beem
ster, het Riikslandbouwproefstation met de
Proefzuivelboerderij te Hoorn. In hotel „de
Doelen" te Hoorn werd aan het gezelschap
door onze beide stations een lunch aange-
boden.
Strafmaatregelen.
Tot heden werden in 1928 opgelegd
68 boeten, nl. 63 wegens te hoog water-
gehalte, 4 wegens niet of onvoldoende
aandrukken van Rijksmerken en 1 we-
pens onre^elnatige boekhouding. Bo-
vendien is 1 lid no?, een tijd geschorst
geworden wegeuj abnormale hooge wa-
tergehalten.
Reserve.
Naar aanl elding van de besprekin
gen, die in de .aat .te ledenvergadering
gevoerd zijn over het va :tste!len van
een maximum b ag voor de reserve,
wenscht ons bestuur hierover eerst het
oordeel te vernemen van de financieele
commissie en zal daarna in de volgen-
ledenvergadcrir bij de behande
ling van de begrftoting ,oor 1929, een
dosbetreffend voorstel worden gedaan.
Aan de orde was hierop de benoeming
van een commissie voor het nazien van
de rekening en verantwoording over het
boekjaar 1928 en van de begrooting voor
1929.
Op voorstel van het bestuur werden
hiervoor aangewezen de Coop. Zuivel
fabriek „Assumburg" te Uitgeest, Coop.
Zuivelfabriek „Volharding" te Hem, N.
V. „Crema" Haiinghuizen.
De eerstgenoemde fr.3 iek heeft dan
nu voor de tweede maal zittir.g en kan
dan het volgend jaar „Volharding" te
Hem zitting blijven Louden.
Aangezien de- rondvraag, die hierop
volgde, niets opleverde, sloot de voorzit
ter de vergadering, met een woord van
dank voor de vlotte afhandeling der
agenda.
STOMPETOREN.
Al geruimen tijd geleden werden hier plan-
nen gemaakt voor het oprichten eener ver
eeniging voor huisvlijt en voor ,,Floralia".
Na eenige voorbereiding vormde zich daartoe
eftie voorloopige commissie, die aan alle in-
woners van Stompetoren en omgeving eene
uitnoodiging zona voor eene vergadering te
houden op Maandag 17 dezer in cafe Ren-
ses. Bijna 50 personen, waaronder vele da
mes, hadden hieraan voldaan, zoodat over
de belangstelling niet viel te klagen.
De bijeenkorast werd geopend door den
heer D. Huijser van Reenen, die alien wel-
kom heette en meende, dat eene vereeniging
voor huisvlijt en voor het kweeken van bloe-
men en planten nuttig kan werken. Daarna
zette mevr. Kruimel uiteen, hoe de voorloopi
ge commissie zich voorstelde, dat de vereeni
ging het best aan haar doel zal beantwoor-
den.
Nadat een paar bezoekers gebruik ge
maakt hadden van de gelegenheid, om iets te
vragen, had eene stemming plaats voor een
definitief bestuur. De uitslag hiervan was,
dat gekozen werden de heer en mevr. Huij
ser van Reenen, mevr. Kruimel, mevr. Zwiep,
mej. B. Klomp en de heer S. Lakeman.
Daar verder niets meer behandeld werd,
wekte de voorzitter alien op, anderen aan te
sporen toe te treden als lid, en sloot daarna
de vergadering.
HOORN.
Bij beschikking van den minister van
onderwijs, kunsten en wetenschappen
is benoemd tot berichtgever van het
Rijksmuseum van Oudheden te Leiden,
buiten bezwaar van 's rijks schatkist,
de heer J. C. Kerkmeijer alhier.
BURGELIJKE STAND.
GETROUWD:
Meijert Schenk en Debora Wubbenhorst.
GEBOREN:
Helena Cornelia, d. v. Willem Woesten-
burg en Margretha Bijwaard.
OVERLEDEN:
Adriana Govers 38 jaar Adriana van der
Velden gehuwd met Pieter Mooij 79 jaar.
Tot president-kerkvoogd der herv.
gemeente te Heer-Hugowaard werd be
noemd de heer W. van Slooten, burge
meester dier gemeente.
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ.
No. 15675 1500.
No. 5204 f 1000.
No. 15295 400.
No. 14773 f 200.
Nos. 1352, 3228, 4664, 5523, 9383, 13450
en 16871 ieder f 100.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 19 Dec. 1928. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd. Aanvoer 1 lading, zijn
de 950 H.L.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 19 Dec. 1928. Op de he
den gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 295 vette kalveren, le kw.
1.06—/ 1.20; 2e kw. 0.92—/ 1.04; 3e
kw. 0.800.90 per K.G., levend gewicht.
62 Nuchtere kalvcren 1422; 1120 var-
kens, Holl. 2e kw. 0.840.85 per K G
slachtgewicht; Overz en Geldersche le kw
0.840.85; Vette varkens 0.820.84
per K.G. slachtgewicht.
NOQRDSCHARWOUDE, 18 Dec. 1928
Bl. Aardappelen 3.80; Uien 8 70—
9.30; Drielingen 8.809.50; Nep
12.60; Grove Uien 8.408.60; Peen
(groote) 3.40—/ 3.70; Peen (kl.) 2.40;
Roode Kool 26.70; Gele Kool 1 60-
3.70; Deensche Witte Kool 3.405 90;
alles per 100 K.G.
Aanvoer: 300 K.G. Aardappe'en13400
K.G. Uien; 3200 K.G. Peen; 153400 KG.
Roode Kool; 59°00 K.G. Gele Kool; 122600
K.G. Deensche Witte Kool.
BOVENKARSPEL, 18 Dec. 1928. „De
Tuinbouw." Heden besteedde men voor: Bl.
kool le s. 1419; Bloemkool 2e s. 6 50
10.50; Roode Kool 3—/ 8; Witte Kool
2.505; Gele Kool 34.50; Uien
4-/ 4.80.
Alkmaarsch Bioscoop Theater.
Achter gouden tralies.
In dit nieuwe hoofdnummer vervulde
Billie Dove weer met groot succes de hoofd-
rol. Zij vertolkte de rol van de dochter van
een oliemagnaat. Terwille van haar vader zal
zij trouwen met een Russischen Prins
Er is wel iemand van wien zij zeer veel
houdt, maar men heeft op handige wijze diens
brieven onderschept en op 't laatst zelis een
doodsbericht van dezen Wally Mc Kensoe
doen bezorgen. Pas is't huwelijk gesloten of
Waily keert terug. Hij is naar Parijs ge-
komen om zijn gelielde persoonlijk te be-
zoeken.
De jonge vrouw wil van de pracht en praal
in het vorstelijk paleis niets weten 't Is haar
of ze daar achter gouden tralies zit opgeslo-
ten .Haar oom helpt haar op voortreffelijke
wijze.
De Prins wordt aardig om den tuin ge-
leid, doch hij ontdekt alles en blijkt dan zeer
gevaarlijk. Maar de drie vroolijke vrienden
van Wally helpen kranig mee om ten slotte
voor Wally en zijn geliefde alles in orde te
brengen.
Naast het goede spel van Billy Dore, dient
ook Ben Lyon's vertolking genoemd. Een
prettige verschijning en een goed acteur Fijn
was Alec B Francis weer als de oom en
Montagn Love gaf echt den Russischen Prins
uit het oude Czarenrijk. De opnamen waren
prachtig. En de drie vrienden zorgden voor
het komische deel van de film.
In het bijprogramma, een journaal, een
mooie natuuropname. een teekenfilm en een
komische fweeacter van George O' O'Hara
en zijn zeer bekende medeartisten.
Pleisters voor verkeers-zeeren.
Het ministerie voor Transport hier schijnt
van meening te zijn dat het uitgebreide en in-
gewikkelde verkeersprobleem onder de be-
staande omstandigheden alleen kan worden
aangepakt in detail De jongste voorstellen
van. den minister, die hij openbaar heeit ge-
maak „voor consideratie en advies" (dat is
immers ongeveer dt ambtelijke term?) heb
ben betrekking op onze zenuwen meer in
het bijzonder gehoorzenuwen, en op onze
veiligheid. Hij vraagt wat schuchter of het
geen aanbeveling zou verdienen het schette-
renst type geluidsignalen. dat men claxon
noemt, en dat de gezonden verschrikt en d<
zieken martelt, bij de wet in de straten van de
steden te verbieden en het te vervangen door
een instrument van aangenamer en zachter
toon. Het voorstel schijnt alleszins redelijk
Verscheidene automobilisten, zich onderschei-
dend door fatsoenlijken burgerzin, hebben
reeds twee typen geluidsignalen op hun voer-
tui^en. het eene om buiten bij't naderen van
kruispunten van goeden afstand af hun komst
aan te kondigen, het andere om in de stad
met zachten drang om doorgang te verzoe-
ken. het andere voorstel van den minister
betreft de kruispunten. Hij zou gaarne als al
gemeenen regel aanvaard zien dat verkeer op
die punten, dat van rechts komt, den voor-
rang heeft. Dit beginsel vindt meen ik
bij ons en in verscheidene landen op het Vas-
teland reeds vauzelfsprekend t'oepassing.
Hier bestaat ten aanzien van den verkeers-
toestand op kruisminten nog geen schijn van
eenheid van opvatting en het verbaast dan
ook niet dat juist op die kruisounten de mees-
te ongelukken voorkomen. Men heeft lang
overwogen, zonder tot een bepaald besluit te
komen, de wegen die elkaar kruisen op het
kruispunt, door seinborden, te onderscheiden
in weiren van den eersten en wegen van den
tweeden rang.
En't idee zou dan zijn, dat't verkeer op de
eersterangwegen voor zou gaan. Verscheide
ne wegen aan kruispunten zien er echter op-
vallend „ebenbuertig" uit en doorzetten van
dit denkbeeld zou dus eischen dat men over't
gansche land machtig veel nieuwe aanwij-
zingsborden zou moeten oprichten. Het nieu
we voorstel van den minister heeft de groote
verdienste van de eenvoudigheid. En het is
waa.rliik te hopen dat de consideration en
advies" van belarmhebbenden dat zijn
vooral de motorbonden zullen neerkomen
op onvoorwaardelijke goedkeuring van he'
beginsel.
Metselaar Churchill niet gewenscht.
Men herinnert zich dat minister Churchill
in den zomer in hoogst eigen persoon de han-
den uit de mouwen heeft gestoken voor den
bouw van een huisje op zijn landgoed in
Kent. Hij toonde zich een beginner in het vak
natuurlijk en legde slechts een enkelen
steen per minuut. De pers is niet in gebreke
gebleven in woord en Beeld de bijzonderheden
van minister Churchill's metselaarschap aan
de wereld te vertellen. Dientengevolge hoor-
den het ook een paar bestuursleden van een
vakbond-afdeeling van metselaars in Kent,
die voor de aardigheid stappen ondernamen,
geheel volgens de voorschriften, om hem als
broeder-metselaar in de vakorganisatie te
doen opnemen. Churchill liet zich op zijn
beurt niet onbetuigd en betaalde zijn eerste
contribute en intreegeld. Het was alles een
niet onaardig vertoon van Britschen sportie-
ven geest of zoo men wil democrati-
schen zin.
De formeele toelating van Churchill tot het
lidmaatschap van den Vakbond van Bouw-
arbeiders kree? een noede pers. Wij kregen
zelfs in reproductie de cheque van 5 shilling
te zien, die Churchill voor betaling van intree
geld aan de vakbond-afdeeling had gezonden
Maar de vreugde over dit alles is nu ruw
verstoord. De metselaars van het land schij-
nen ernstig te twijfelen aan Churchill's vak-
manschap. Verscheidene afdeelingen van den
Vakbond hebben geprotesterd tgen „dit geval
van beunhazerij" in een beroep dat men niet
zoo maar in een paar zomerochtenden aan-
leert. Een der afdeelingen heeft per motie ge-
eischt dat „de cheque voor 5 shilling, ontvan-
8fen van Winston S. Churchill zal worden
teruggezonden, dat zijn lidmaatschap zal
.worden geschrapt en dat den broeder Hicks
boden) zal worden ver'zocht af te treden als
straf voor hun aandeel in een onderneming
en Lane (de twee bondsbestuursleden die
Churchill het lidmaatschap hadden aange-
die openbare minachting en bespotting van
de metselaars-organisatie ten ^evolge moet
hebben". - Men ziet, de vereenigde metse
laars zijn niet van zins met zich, met hun vak
en met hun organisatie te laten sollen Maar
de krasheid van hun motie wettigt de vraag
of zij alien zin voor humor missen.
Bij den dood van sir Frank Dicksee.
Met het sterven, den 17den October, van
sir Frank Dicksee is een hoofdstuk van de ge-
schiedenis der Britsche Royal Academy (van
kunstschilders) afgesloten. Hij werd geboren
en groeide op in een traditie van schilder-
kunsl, waarvan de huidige samenleving tota-
liter is vervreemd Ze'f is hij die traditie tot
zijn laatsten levensdag trouw gebleven. Hij
werd een eenzame in een kunstwereld die
nieuwe wegen ging. Van jongsaf begunstigd
met een ongemeen sterk teekentalent vertelt
men van hem dat hij reeds dragelijk kon tee-
kenen voc*dat hij het alphabet had geleerd
Zijn succes, na wel geordende academische
kunstopieiding, was reeds gauw groot Hiji
maakte romaatische genre-stukken, verhaal-
tjes in het picttvaie en als zoodanig in een
gewaad van lieflijke maar conventioneele
schoonheid. die nimmer doordrong tot achter
de oogen en tot in het hart van den beschou-
wer Zijn wtrk werd oruk vermenigvuldigi
in reprcductits. die ae v.anden der Engelsche
huizen ;n den fantasieicozen tijd van een
halve eeuw geleden en ook wel de wanden
van buit'mlandsche huizen sierden. De
laatste tient'i-kn jaren leefde sir Frank Dick
see in een wereld waarin alles wat hij vereer-
de en in praktijk bracht openlijk werd geklek
neerd en rondweg afgekeurd. Nieuwe kunst-
uitingen, die voor zijn gevoel slechts lee lijk-'
heid en krankzinnigheid waren, werden ge
eerd. 1 oen hij. laat in zijn leven, president
werd van de Royal Academy, die oude vest<
van den kunstvorm, dien hij liefhad, waren
nieuwe stroomingen in picturale kunst, zoo
als Impressionisme en Neo-Impressionism^
reeds gekomen en gegaan Hij deed zijn best
het opkomend getij te keeren en bleef tot het
einde toe de ouderwetsche academische kunst-
vormen hooghouden. Wat men ook tegen
Dicksee's kunst kan inbrengen, men kon bij
de aanschouwing van zijn inzendingen op de
jaarlijksche tentoonstelling van de AcaaemV
nimmer ontkomen aan de erkenning dat hq
fabelachtig knap was in het metier. Hij
was een voortreffelijk president van het oude
Genootschap, een indrukwekkende slanke
figuur, een en al waardigheid en een be^
schaafd en geacheveerd prater. Maar hij
wilde niet zien dat zelfs zijn geliefde „Aca-
demy" modern was geworden met zullee
leden als Augustus John, Walter Sickert en
sir William Orpen, Dicksee werd bijna 75
jaar oud.