Muziek Water. De ZuIderzeewerSea bellepen veel schade door den storm. 5 Dec. Het visscherschip Amplitudo IJ. M. 58 als vermist beschouwd. Alle opva- renden verdronken. Daaronder behooren twee uit Egmond aan Zee, n.l. J. Dekker, ge- huwd en J. Glas, ongehuwd. 6 Dec. Te Midden-Beemster is een auto over den kop gestagen en in de sloot terecht fekomen. Inzittenden waren de heeren De eeuw, vader en zoon, uit Amsterdam. De zoon kwam om het leven, de vader werd bui- ten kennis binnen gedragen bij den heer 13 Dec. 40-j. bestaan tramlijn Amster damEdam. Door den niet rooskleurigen toestand der N. H. T. (als gevolg van con currence der autobussen) werd geen feest gevierd. All een de beide mannen, die 40 j. geleden reeds in dienst kwamen, werden ge- mildigd en met een geschenk vereerd. Pit waren: W. Bouwes, stationschef te Vo- lendam en K. Schot, oud-onderploegbaas, thans terreinknecht. 14 Dec. Tengevolge gladheid van den weg raakt de heer Dubbelman, gemeente- secretaris van Barsingerhorn, met zijn auto te water, waarbij hij verdrinkt. 18 Dec. De Prov. Staten besluiten tot den bouw van een nieuwe electrische centrale te IJmuiden. Kosten 12 millioen. 18 Dec. Officieele opening van de nieuwe Veilingsgebouwen te Warmenhuizen. 22 "Dec. 40-jarig priesterjubile van den pastoor Kerckhoffs te Egmond aan Zee. 27 Dec. De burgemeester van Akersloot, de heer G. J. J. van den Heuvel, in zijn ambt herbenoemd. 22 Dec. Officieele opening van de poter- bewaarplaats te Oudkarspel van de tuin- bouwvereeniging „De Eendracht". Landbouw „Wat heeft 1928 den landbouw gebracht?" is de vraag die bij het einde van het jaar bij den landbouwer opkomt. Het antwoord be- hoeft gelukkig ditmaal niet voor alle bedrijfs- vormen ongunstig te luiden. Dit jaar vertoont, in economisch opzicht, lieiging tot terugkeer naar evenwicht tus schen productieprijzen en productiekosten. Een evenwicht dat automatisch zou ontstaan ind'ien allerlei onberekenbare ijivloeden niet voortdurend een spaak in het wiel staken. Meer stabiele zuivelprijzen en een gezonde veestapel gaven reden tot tevredenheid Da lende graanprijzen werden door een buiten- gewoon goed beschot gecompenseerd De gel- delijke uitkomsten van de vetmesterij bleken nauw gebonden te zijn aan den omvang van dat bedrijf en bleken geen onbeperkte bron van inkomsten te zijn sinds het buitenland fracht in eigen behoefte te voorzien. Andere, zeer beteekenende bedrijven als warmoezerij en bollenteelt, welkome veiligheidskleppen te- genover de minder loonende extensieve bedrij ven, gaven dit jaar goede uitkomsten. In het algemeen geven de uitkomsten van 1928 een betere verwachting voor de toekomst. Echter zijn hoogere prijzen voor sommige producten nog niet altijd bewijzen voor sluitende uit komsten. De landbouw draagt bij aan alle voorzieningen welke, behalve het sociale nut, tot gevolg hebben de kosten van alle onder- houd, inclusief eigen levensonderhoud, aan- zienlijk hooger maken. Het bedrag waarmede de bedrijfsinkomsten de bedrijfsuitgaven moeten overtreffen om den landbouwer een bestaan en toekomst te verschaffen; is aan- zienlijk hooger dan b.v. 20 jaar geleden. Deze verhoudingen zijn in de laatste jaren absoluut onvoldoende bij het meerendeel van de bedrijven. Dat de buitenstaander hiervan niet dage- lijks de gevolgen waarneemt, ligt hieraan, dat meestal in den landbouw een zeker finan- cieel weerstandsvermogen is. althans tot heden aanwezig was. Dit kapitaal is slechts bij uitzondering uit bedrijfswinsten overge- houden en stamt meestal uit aankoop van vaste goederen in tijden van laagconjunctuur en uit renten van die kaoitalen gespaard. In tiiden van dalende conjunctuur blijkt hierin voor den landbouw de onmisbare lcracht te zitten om wisselende kansen het hoofd te bieden. In de laatste zes jaren is dit mthou- dinsrsvermogen on zware proef gesteld. Dit kan ook blijken uit de vele pogingen om het bedrijfsrisico tusschen pachter en ver- pachter anders geregeld te krijgen. Deze pogingen danken haar ontstaan niet uit- sluitend aan het streven van politieke partii- en om kiezers te trekken, rnaar zeggen dui- delijk dat het leven des gerusten landmans niet zoo heel genoegelijk henenrolt als de dichter indertijd heeft wil'len uitdrukken. Een oudejaarsavond leent zich uiteraard niet om te overdenken hoe dit alles te regelen. B v. aan welke eischen bedrijfsvorm, ligging en kwaliteit van grond. ijver, toewijding en ken nis van den pachter moeten voldoen om een bepaalden pachtprijs te wettigen. Ook ver- dienen wij ons maar niet in de vraag welke menschen van dit alles kennis genoeg hebben om dwingend recht te spreken, waarbij de goede verhoudingen niet geschaad en de slechte verhoudingen verbeterd moeten wor den. Zoolang Nederland overbevolkt en de Nederlander bang is voor emigratie, zoolang overzeesche cultuurgebieden den prijs hier te lande bepalen van de producten der meest ex tensieve cultures, zoolang warmoezerij, fruit- en bollenteelt andere cultures kunnen ver- dringen. zoolang ook zullen hier wisselende verhoudingen blijven voorkomen. Verhou dingen met stijgende en dalende lijn, waar bij het weerstandsvermogen van onzen land- bouwersstand een groote rol speelt en er nauw verband mede houdt. Veel wijsheid worde toegewenscht aan hen die later zullen moeten beslissen hoe hier wet- telijk kan worden ingegrepen zonder schade te doen aan de noodzakelijk vriie ontwikke- ling van de zoo verschillende bedrijfsvormen Verblijdend is de toenemende neiging bij de jongeren om kennis te nemen van verbeter- de bemesting, veevoeding, ziektebestrijding bij plant en dier en de keuze van zaai- en frootgoed. Men is geneigd tot de vraag of bij de oudere landbouwers niet een tekort aan deze kennis blijkt te bestaan. Hoe anders te verklaren dat zoo weinigen thans inzien de gunstige verhouding tusschen de huidige zuivelprijzen en die van de nieuwere stikstof- mest-preparatenGunstige verhoudingen tij- dig op te merken, daaruit voordeel te trekken alvorens het te laat was is toch altijd voor ons het geheim van den smid geweest. t Hoevelen van onze veehouders tegnen zich vbltliaakt onverschillig hoe de grondsfoffen voor de zuivelbereiding worden afgeleverd en hoe ziekten onder hun vee voorlwoekeren, tot schade van hen zelf en anderen? Hoe weinigen, die door jeugd en kracht daartoe in aanmerking komen, stellen zich op de hoogte van emigratiemogelijkheid? Landbouw is een mooi maar bij uitst-k moeielijk en risquant bedrijf. Om zich daarin staande te houden is aanhoudende strijd tegen de omstandigheden niet te ontgaan. Moge 1929 onzen landbouw daartegen opge- wassen vinden! St., 31 Dec. '28. D. DE DOER Dz. De muziektuin kreeg dit jaar op andere exploitatievoorwaarden een nieuwen pachter die den tuin voor een tijdvak van vijf jaar huurde. De heer Timmerman deed al het mo- gelijke het bezoek te doen toenemen, doch veel verandering ten goede was daarin niet merkbaar. De H. O. V. onder leiding van den nieu wen dirigent Eduard van Beinum gaf er drie concerten, plaatste op een der programma's o.m. de vijfde symphonie van Tschaikowsky. Het eerste concert was weer voor ons stede lijk muziekkorps waaraan tevens medewerk- ten de pianist Kramer en het gemengde koor „Harmonie", het dameskcor „Pro Arte" en het gemengde koor „De Stem des Volks" Op een der volgende concerten van het Stedelijk korps, werd het 40- en 25-jarig lidmaat- schap van de muzikanten Wiese en Scholten herdacht. Vervolgens lie ten zich er hooren de korpsen „Apollo" uit Hoorn, Zaanlandsche kapel, Stedelijk muziekkorps uit den Helder, ,,Soli Deo Gloria", Alkmaar en bij gelegen- heid der vergadering van den A. N. W B. de marinekapel. Van zangkoren noemen we: „Looft den Heer", Broek op Langendijk; „de Lofstem", St. Pancras, Christelijke zangver. ,,Immanue!", Joodsch mannenkoor „Ani- mato", Amsterdam, „de Vereenigde Zan- gers" en gemengd koor „Harmonie" Alkmaar, „Pro Arte" Alkmaar, welk dameskoor den volgenden avond voor de radio zong. Solis- ten me'j. Jo Immink, alt; de heer Jan Zwart, organist. En dan nog Jonker's dubbelman- nenkwartet „Zang en Vriendschap" met mevr. RuighKrens, sopraan en Gerard Hekket, piano. Men heeft er ook nog al aan massa-zang gedaan, eerst Willem Hespe met „Crescendo" uit Noordseharwoude; „Zang- lust" Amsterdam en „Polyhymnia", Haar lem. Cornelis Jonker met Schoorl's gemengd koor, de zangvereeniging uit Koedijk, Ber gen's mannenkoor het dubbelmannenkwartet en een kinderkoor. G. Hekket en een strijk- orkest zorgden voor de begeleiding; Brands met Harmonie, Heiloo; Vox Humani, -Sant- poort; 'n gemengd koor uit Wormerveer, het Doopsgezind zangkoor, Alkmaar, de koor- vereeniging uit Bergen met het kinderkoor van Wormerveer en dat uit Bergen. Begelei ding mej. Nederkoorn, uit Haarlem en de heer de Haas uit Santpoort. Al met Harmo nie, A'kmaar en „St. Caecilia", Noordsehar woude; later nog met „Harmonie" en de „Ver. zangers" en medewevking van de hee ren Hogervorst en Roest. Die groote ensem bles hebben zeer goed vo'daan en zullen wellicht nog wel eens terugkomen. Massa- zang hadden we ook nog in de Groote Kerk waar onder leiding van Nico Hoogerwerf, Orpheus (Alkmaar), Caecilia (Haarlem) en Wormerveer's mannenkoor, afzorderlijk en gezamenlijk zongen. Solisfen waren mej. Corry Bijster, scpraan en Jacob Bijster, or ganist, beiden uit Haarlem. „Tconkunst" gaf het oratorium „Der Mes- sias" van Hande'. met mevr. VetterHen- driks, mej. Ising, en de heeren Jac. van Kem- pen en Rijbroek. De tweede uitvoering be- stond uit „Psvche" van Gade, en voordrach- ten van de solisten mevr. van de LangeVan Rijn, mej. Schnitzler en de heer van Duuren. Oushoorn dirigeerde, begeleiding Alk- maarsch strijkorkest en mej. Oort, k'avier. Dit strijkorkest herdacht in een feestconcert het 25-jarig bestaan, waarin het, evenals de dirigent Oushoorn waardig gehuldigd werd, het orkest trad zelfstandig op en had als solisten mevr. de LangeVan Rijn, mej. Veenenbos en de heer Stotijn lste solo hobo'fst van het Residentie-orkest. Mej. Gou- we en de heer Kroone (thans voorzitter) wa ren tevens 25 jaar lid, en werden ook piet vergeten. No°- een jubileum valt er te vermel- den. Willy Kohler werd gefeliciteerd als diri gent van ,.St. Louis", welk korps hij vijf jaar geleid heeft. Het strijkorkest „Trinitas", dir. Joh. van Engeln gaf in't Gulden Vlies twee concer ten, op het eerste concert speelde de diri gent met mej. Bertha Kuyer, uit Baarn, op twee vleugels het klavierconcert van Grieg; op het tweede deed ,.Zang en Vriendschap" mee. De kamermuziekvereeniging bracht de fameuze violist Ku'enkampff, met Bernard Tabbernal het Hollandsch vocaal kwartet, Paul Frenkel, pianist, met Sam. Swaap, violist, en .van Isterdael, violoncel, en het Ho'landsch instrumentaal kwintet. Andere artisten van hetzelfde kaliber als bovenge- no°mden die hier optraden, waren Paul Schramm, pianist, Johannes en Julia Rontgen. piano en zang. Mevr. NoordewierReddin- gius in de Groote Kerk, naar aanleiding van haar 40-jarig jubileum als zangeres, met de fluitist Noordewier en George Robert, orgel. Vervolgens Jetty Hoekstra en Jan Couvee, stukken voor twee piano's en Joh. Fe'tkamp, fluit; 'n Hollandsche liederenavond van Vic- torine v. d. Werff en Oushoorn. Freia Thu- nis, violiste, met Jan Booda, een avond' van de Spaansche danseres Del Rio en mej. Can- della, met Spaansche en Oostersche d'ansen; een pianorecital van Couvee, Willem An- driessen met sonaten van Beethoven, aanslui- tende aan den cursus door de volksuniversi- teit uitgeschreven waar Frans Vink leven en werken van dien componist besprak. Behalve de genoemde vereenigingen heb ben we ook nog de mandolineclub „Semper Crescendo", die in ,,'t Gulden Vlies" concer- teerde met de mandolineclub „Semper Melior" uit Schoorl, en waarbij medewerking ver- leend werd door den bekenden declamator Willem van Cappellen. lets nieuws in dit sei- zoen was een wirrterconcert van de H. O. V. in 't pulden Vlies. belaas is deze proef ten gevolge van het slechte bezoek niet geslaagd. In t voorjaar gaf Toonkunst de jaarlijk- sche soiree en bij 't begin van 1928 vierden Jonker's koorklassen het vijf-jarig bestaan met een opvoering (drie avonden) van de kinderoperette „Goudsterretje" van Jac. Bonset en mevr. Hopman—KWast. Er was aan deze opvoering, die voile zalen irok, zeer veel zorg besteed. Een strijkorkest, en de componist aan het klavier zorgden voor de begeleiding, mej. Lydia Koning, Sicco Drijber en E. Prins verleenden daarbij op ander ge- bied assistentie. En met zijn dubbelmannen kwartet „Zang en Vriendschap" zette hij met de Paaschdagen een zangwedstrijd op touw voor dubbelgemengde, dubbelmannenkwartet- ten en kleine gemengde koren. Juryleden waren Corn. Jonker, Nico Hoo gerwerf, Oliver Koop. De wedstrijd werd ingeleid met een feestconcert, waarop zich deden hooren mevr. de LangeVan Rijn, mej. Annie Veenenbos, Schoorl's gemengd koor, het feestvierend kwartet, de heeren Oushoorn en Kroone. Voor „Het Zonnehuis" was er een kunst- avond in de Harmonie, waarop mevr. Joi Mc. Arden, sopraan, mej. de Bruyn, begeleiding, en mevr. DullemondVan Haaften, declama- trice, ruimschoots van hun gaven deden ge- nieten. In dezelfde zaal kwam in Februari een ge- zelschap, zich noemende de „Eerste Ned. reisopera" onder directie van de heeren Bon en IngenSoet. Men gaf het een-bedrijfs- operatje „Mimosa" met muziek van Ingen— Soet, 'n kluchtspel van Bon, en aparte opera- nummers. In Maart was er ook nog een kunstavond ten voordeele van den Ned blin- denbond. Spreker was de heer v. d. Berg, uit Oosterbeek, muziekbijdragen gaven mej. Annie Beyer, mezzosopraan, en de heer W. Creman, pianist. De Russische zangers, vor- mende het Kuban-kozakkenkoor, en dat der Don-kozakken geven elk een succesvollen avond. Kerkconcerten. Dat van mevr. Noordewier hebben we reeds genoemd. Jan Zwart gaf weer zijn be- kende reeks orgelvoordrachten en verder concerteerden er Klaas Piket—Weeserik, or gel; mej. Geert Koeman, sopraan; Jac. Amoureus, viool, ten bate van het restau- ratie-fonds; Mevr. LangeveldMoolenaar, sopraan; mej. Veenenbos, alt; mevr. Bite de Ruijter, viool; Ant. Roest,,bariton; Dorgelo, violoncel; Slinger, orgel; een gemengd koor, onder leiding van Slinger, van welk concert de opbrengst de tuberculoselijders ten goede kwam. Helene Cals, sopraan, de heeren Zwaan, twee fluiten, Heiloo's gemengd kwartet, een mannenkwartet en Slinger op het volksconcert. Op het 8 October-concert het mannenkoor „Werkmanslust" uit Krom- menie, Louis Zimmermann, viool, mej. Vee nenbos en George Robert. In de Kapelkerk, die nu centrale verwarming heeft, musiceer- den Bertha Aten, alt, mej. Donath, viool, Cor Kee, orgel en in de Doopsgezinde kerk gaf het koor dier gemeente, waar Biaauw de directie van Brands heeft overgenomen, een uitvoering, waarbij mej. de Vries, zang en de heer Brands, orgel meededen. Tenslotte moet ik nog vermelden ik merk dit bij het overlezen een concert in de Harmonie der Arbeidersmuziek Ver. Excel sior", dir. G. Anderson: „Zang en Vriend schap" en de heeren Haasbroek, cabaret, hielpen het programma voltooien De Kerst- dagen gingen rustig voorbij. A. K. Tooneel Opnieuw ligt een jaar van hard werken op het gebied der tooneelspeelkunst achter ons en hebben de tooneelgezelschappen hun strijd gestreden tegen bioscoop, radio en vermake- lijkheidsbelasting. Want deze drie zaken zijn nog steeds in meerdere of mindere mate een handicap voor de algemeene publieke belang- stelling. Toch is er door de Vereenigingen mooi werk geleverd en zijn er prachtige suc- cessen geboekt, ook uit financieel oogpunt. De N. V. Het Rott. Hofstadtooneel schijnt nog steeds de beste resultaten op te leveren. Wij lazeri ten minste dat over dit jaar weder- om een dividend van 4 pCt. was uitgekeerd. Dat is een luxe, die niet vele gezelschappen zich zullen kunnen veroorloven. Er waren er ook, die een harde strijd hadden te voeren. De omstandigheid, dat verschillende uitnemende krachten nog steeds geen vast engagement hebben kunnen vinden bij een der eerste- rangs gezelschappen, blijft te betreuren. Dat Mevr. de Boervan Rijk weer vast bij het Schouwtooneel is stemt tot vreugde. Maar dat een goed acteur als Louis Chris- pijn Jr. geen eerste plaats inneemt, verwon- dert ons toch. Enfin, misschien zijn er om standigheden, die wij moeilijk beoordeelen kunnen. Met vreugde heeft men j.et weder- optreden van Tilly Lus begroet. Gaarne laten wij thans een overzicht vol- gen van de belangrijkste premieres, die bij de verschillende gezelschappen van reputatie hebben plaats gehad. En dan hebben wij voornamelijk op het oog; Het Vereenigd Too neel (Directie Verkade en Verbeek), Het Nieuwe Ned. Tooneel (leider L. Saalborn), het Gezelschap Louis de Vries, Het Schouw tooneel (leider A. v. d. Horst), Het Rott. Hofstad Tooneel (dir. C. v. d. Lugt Melsert) en het Gezelschap Cor Ruys. Het Vereenigd Tooneel. Na de traditioneele Gijsbrecht-opvoering met Van Dalsum in de hoofdrol, dient ge noemd een fijne opvoering van het bekende stuk van den Franschen schrijver Marivaux, n.l. Het Spel van Liefde en List. Wel was de I8e eeuwsche geest der Franschen nog niet over alien vaardig, maar Vera Bondam, Min- ny ten Hove, Dirk Verbeek en Joh. Kaart Jr. deden het stuk alle recht wedervaren. Als een schitterend kunst-evenement kwam toen de vertooning van Het Adelaarsjong (L'Aiglon) van Rostand. Dit stuk heeft ver der het geheele jaar repertoire gehouden. Prachtig was het spel der hoofdpersonen. Elsa Mauhs als der hertogin van Reichstadt, Albert van Dalsum als Flambeau en Paul Huf als Metternich voerden de toeschouwers tot enthousiasme. Als Nederlandsch stuk kwam op het re pertoire De Dooltuin van Mevr. Limburg Clant van der Myll, een huwelijksspel van trouwen, scheiden en weer trouwen. Men dwaalt in den tuin van't huwelijk rond, maar niets verandert. Vera Bondam, Cees Laseur en Mevr. Gusta ChrispijnMulder waren de hoofdvertolkers. Onder leiding van Van Dalsum werd het tooneelspel „Gas" van Georg Kaiser ten too- neele gebracht. Het stuk is meer betoog dan drama. Ali«= ,,Oas" om abstracte dlngen en ae spelenden zijn aileen maar ideeendragers. Van Dalsum heeft getracht in het spel de spanning en de electrische geladen- heid te brengen, welke voor dit moderne stuk onontbeerlijk zijn. Hij zelf gaf in de rol van den hoofdingenieur den toon aan. In de ar- beidersvergadering werkten 250 leden van de A. J. C. mee en het was bewonderenswaardig hetgeen Van Dalsum met deze jongelui had bereikt. Het experiment verdiende meer be- langstelling dan het heeft gevonden. Het Vereenigd Tooneel gaf ook nog een op voering van het stuk „Regen", dat reeds bij Louis de Vries was gespeeld. Van Dalsum en Nel Stants speelden de hoofdrol len. Merkwaardig was de opvoering van Maartsche Buien, een fantastische satire van Harry Wagstaf Grebble. Het was eetj vuur- werk van geestigheden en satirieke opmerkin- gen, terwijl het geheel zoo druk was, dat men soms aan een zenuwlijdersinrichting dacht. En al die drukte was er slechts om twee menschen tot elkaar te brengen. Als voornaamste vertolkers dienen genoemd Cees Laseur, Mies Elout, Minny ten Hove en Joh. Kaart Jr. Een ander stuk dat nog dient gememoreerd was Het Park van Beatrice Mayor. Het was meer een revue van een aantal menschen, die in het park aan den hen bestudeerenden jon- geman voorbijgaan. Toch was het stuk be- langwekkend en had zelfs door zijn afwij- kenden vorm een bijzondere aantrekkelijk- heid. Wat de schrijfster wilde laten zien was v.n.l. dat de vrede alleen wordt gekend door't jonge leven, dat den levensstrijd nog niet heeft aanvaard en het oude leven, dat den strijd opgaf. Mevr. RanucciBeckmann ver diende lof voor hare regie. Een groot aantal medewerkers met Frits van Dijk als de stu dent in het Park aan't hoofd, zorgden voor een goede opvoering. In den aanvang van het nieuwe seizoen deed het Vereenigd Tooneel ook mede in den wedstrijd met het Proces van Mary Dugan. De titel luidde daar: De Strafzaak Mary Dugan. Het stuk voldeed met Nel Stants, Frits van Dijk, Paul Huf en vele anderen uitstekend. Elsa Mauhs kreeg in Nora gelegenheid weer eens blijken te geven van haar superieur talent. Met Eduard Verkade (Helmer), V. Dalsum (Dr. Rasch), Hans v. Meerten (Krogstad) en Nelly Beek naast haar werd het een zeer mooie opvoering. Heeft Constance gelijk? was een geestige fantasie op het huwelijksleven door den En- gelschen schrijver Somerset Maughan en bracht de bekende afdeeling met Vera Bon dam, Dirk Verbeek, Cees Laseur e. a. veel succes. Ook in Bergen werd dit stuk tot groote voldoening der aanwezigen opgevoerd. Naar het U lijkt van Shakespeare was meer een reprise. Het Engelsche stuk Yellow Sands werd bij het V. T. onder den titel Zoutelande in Zeeuwsch costuum opgevoerd. Als kijkspel voldeed het wel, maar als geheel kon het toch niet lang de belangstelling gaande houden. Een week voor Kerstmis kwam nog als bijzondere premiere Voorstad, het stuk Peripherie van den Tsjechischen schrijver Franz Langer. Voor dit stuk ont- wierp Prof. Dr. Oscar Strnad te Weenen de decors en tegelijkertijd een dubbel draaibaar tooneel, dat als een verbetering van het ge- wone draaitooneel is bedoeld. Prof. Strnad gebruikt twee draaischijven naast elkaar. Elk dezer schijven is in drie segmenten verdeeld en op elk dezer staat het halve decor van een bepaald tafreel gebouwd. Door de twee elkaar aanvullende helften naar elkander toe te draaien, wordt het volledige decor verkre- gen. Hierbij wordt het tooneel over zijn ge heele breedte gebruikt. De interessante vertooning van dit stuk met Cees Laseur, Vera Bondam en Albert van Dalsum in de hoofdrollen vond veel waardeering. De titel „Voorstad" was niet geheel juist, daar de schrijver niet qlleen de uiterste buitenwijken maar ook den zelfkant van het leven heeft bedoeld. Het Nieuwe Ned. Tooneel. Ook dit gezelschap ging onder leiding van Louis Saalborn voort met goede voorstellin- gen te brengen. Wij noemen gaarne Abie's Rose Mary, ook hier meerdere malen in Alk maar gegeven. Verder het Shakespeare-stuk De Stortn, dat wel een tamelijk artistiek suc ces befiaalde, doch financieel een geweldige strop was. Van het Proces van Mary Dugan genoot Alkmaar in de kermisweek de premiere, en talrijke malen werd het na dien nog ge speeld: met Magda Janssens, Elias van Praag en John Gobau in de hoofdrollen. Alles voor de Kinderen, het Amerikaansche blijspel van Philip Reach, werd dank zij het uitmuntende spel van Magda Janssens en Oscar Tourniaire in de hoofdrollen een suc ces. Een schitterend evenement in het tooneel- leven werd de opvoering van Shakespeare's De Getemde Feeks. Onder leiding van Saal born heeft het N. Ned. Tooneel van dit blij spel een opvoering gegeven die allerwegen de critiek tot groot enthousiasme stemde. De reeks der groote opvoeringen door Dr. Roy- aards gegeven, zooals Driekoningenavond en Midzomernachtdroom werd hier door zijn leerling Saalborn op de gelukkigste wijze voortgezet. Bovendien speelde hijzelf de hoofdrol Petruccio op uitnemende wijze, terwijl Magda Janssens hem in de titelrol prachtig ter zijde stond. Maar ook de voornaamste vertolkers, die hen terzijde stonden mogen genoemd: He lene TreepVink als Bianca, Tourniaire als Gremio, Gobau als de jonge minnaar, en verder Van Praag, te WecheT en Bart Kreeft. Een lange en toegejuichte reeks van voor- stell ingen werd van de Getemde Feeks ge geven. In December werd nog de premiere gege ven van De Zilveren Doos (The Silver Box) van Galsworthy, een stuk dat reeds dateert van 1906. Een groot succes gaf het niet, maar het gaf Mevr. MeunierNagtegaal gelegenheid om naast Tourniaire zeer mooi spel te geven. Het Schouwtooneel. Dit hard werkende gezelschap is niet steeds door het geluk begunstigd. Het gemis van Mevr. v. d. Horst en Stine v. d. Gaag werd zwaar gevoeld. Maar toch heeft het Schouwtooneel zich dapper staande gehou den, ook na het vertrek van Jan Musch naar Indie. Verschillende mooie opvoeringen vielen te noteeren. In de eerste plaats Ibsen's Eer vijand van het Volk, dat een triomf were voor den hoofdvertolker Ko v. Dijk en den regisseur A. v. d. Horst. Het was een sterke en pakkende Ibsen-opvoering. Ezerman, Jaap v. d. Pol, Hein Harms, Lena Kley en Jeanne v. Rijn droegen eveneens veel tot het succes bij. Wij krijgen dit stuk ook vvaar- schijnlijk nog dit seizoen in Alkmaar. Naast enkele reprises was het opvoeren van Pelleas en Melisande een artistieke daad. Mevr. de Boervan Rijk keerde weer bij het gezel schap vast terug en deed Eva Bonheur weer glansrijk herleven. Ook een ander Heijer- mans-stuk Ora et Labora beleefde een goede opvoering. In Een Moeder, dat ook te Alk maar werd opgevoerd, stonden de artisten van het Schouwtooneel de jubilaresse Mevr, de Boer—van Rijk prachtig ter zijde. Hier in Alkmaar maakten we ook nog ken nis met Samen uit samen thuis, Adam en Eva, Dr. Klaus, eveneens van het Schouw tooneel. iHaar andere man en De sterkste liefde behaalden in andere plaatsen veel succes. Een zeer mooi stuk werk was nog de ver tooning van Bornsterne's Failnssement, waarin Ko Arnoldi en Ko v. Dijk de grocte rollen speelden, de eerste als advocaat Be- rent, de laatste als de groothandelaar Tjalde. In December deed het gezelschap nog een zeer gunstige greep met De Tweede Kans (Dear Brutus) van James Barrie, waarin de schrijver een soort moderne midzomernacht droom heeft gegeven. In het tweede bedrijf (droomtooneel) krijgen de personen uit het eerste bedrijf de tweede kans in hun leven, de kans, waarnaar zij zoo verlang hebben. Ko Arnoldi en Hein Harms gaven twee prachti ge figuren in het stuk. Er zal zeker nog me- nig verdiend succes ook in 1929 met dit stuk behaald worden. De Hofslachter, het oude bekende blijspel, kwam in December nog op het repertoire. Het Rotterdamsch Hofstad Tooneel. Nadat dit gezelschap veel succes had be haald met De Koninklijke Weg en Nul uur nul, stelde het Mevr. v. EijsdenVink nog eens in de gelegenheid voor het publiek op te treden n.l. in Een Wereld, waarin men zich verveelt. Voor Louis Gimberg was daarna veel bij- val weggelegd in het nieuwe stuk Een heer van goeden huize, een persiflage op den mo- dernen tijd. Dit vroolijke stuk van Hasencle- ver laat zien, dat er langs den meer en meer gebruikelijken weg der huwelijksadvertenties serieuze echtverbindingen tot stand komen, maar dat het ook het middel kan zijn van ze- kere individuen om ten koste van trouwlusti- ge dames een gemakkelijk leventje te leiden. Als oorspronkelijk stuk kwam daarna aan de beurt Poudre-de-Riz van Jo v. Ammers— Kiiller. Ook dit was een spel van dezen tijd en bracht de toeschouwers naar het schoon- heidsinstituut van Monsieur Frederik, waar Cor v. d. Lugt Melsert regeerde. Ook Jan v. Ees en Fie Carelsen gaven in dit werk goed spel. Maar heel sterk bleek het stuk toch niet. Een Fransch stuk van Sascha Guitry bracht Louis Gimberg in de rol van de Nieuwe Huisknecht Desire, die 's nachis droomt van zijn meesteres, maar overdag slechts zijn meerdere in haar ziet, ook nadat hij heeft ontdekt, dat de bekoorlijke vrouw 's nachts van haar huisknecht droomt. Naast Gimberg was v. Gasteren een kranig vertol- ker van den ministersrol. Rie Gilhuys was niet geheel tegen het spel van deze acteurs opgewassen. Ibsen werd bij dit gezelschap herdacht door een opvoering van Kleine Eyolf. Hierin schit- terde Fie Carelsen als Rita. Juliette Roos was het Rattenvrouwtje en Dolly Bouwmees- ter het ongelukkige kind. Charles Gilhuys speelde de zware rol van Alfred. Een grootsch en welverdiend succes bracht de wederopvoering van Mme Sans-Gene, waarin Annie van Ees de titelrol speelde en verraste door haar mooie eigen opvatting van deze voorname rol. De schitterende aan- kleeding dient eveneens genoemd. Hoezeer het stuk voldeed bewezen de twee uitver- kochte zalen in Alkmaar. Van den criticus Cornelis Veth werd nog een stuk opgevoerd getiteld Bonzo of de eeuw van het kind. Het R. Hofstad Tooneel kwam ook met een wederopvoering van Pygmalion, maar eigen- lijk speciaal om de waarde aan te tooncn van Nap en Fientje de la Mar voor het groo te tooneel. De voorstelling slaagde buitenge- woon. Het Proces van Mary Dugan werd ook bij dit gezelschap vertoond. Fientje de la Mar gaf een mooie Mary Dugan en Jan v. Ees was zeer goed als de broeder-advocaat. Een evenement was de tooneelbewerking van A. M. de Jong's Het Verraad, het eerste deel van Merijntje Gijzen's jeugd. Voor de rol van Merijntje was men zoo gelukkig de jeugdige Siska Kremer te vinden. Deze speelde Merijntje zeer natuurlijk. En naast haar stond Nap de la Mar als de Kruik. Door middel van een draaibaar tooneel kon men zestien verschillende tafreelen uit het stuk ten tooneele brengen, terwijl een spre ker tusschen de tafreelen las, wat de toe- schouwer diende te weten. Overal in den lande vond Merijntje grooten bijval, wat ge- zien de bekendheid van het werk niet be- hoefde te verwonderen. Fientje de la Mar deed opnieuw van zich spreken als begaafde actrice door haar spel in het zware stuk van Paul Reynal Het graf van den Onbekenden Soldaat. Dit stuk met zijn drie vertolkers eiscbt ontzettend veel van de spelers. Jan v. Ees was eveneens uitstekend. Piet Bron als de vader iets minder. Moliere kwam ook nog op het repertoire. Zijn stuk Geleerde Dames werd onder regie van Veterman opgevoerd en bleek ook voor schoolvoorstellingen zijn waarde te hebben. Natuurlijk ontbrak een nieuw successtuk voor Annie van Ees en Cor v. d. Lugt Melsert niet. Zij bleken dat gevonden te hebben in Juffrouw Kerkmuis, van den Hongaarschen schrijver Ladislau Fodor. Het stuk werd door het buitengewone spel van de beide hoofdver tolkers op een hooger plan gebracht, en al gemeen wordt een zelfde reeks opvoeringen tegemoet gezien als van „Overschotje", aan welk stuk deze „Kerkmuis" wel even doet denken. Met Kerstmis werd nog opgevoerd Mensch en Oppermensch van Shaw. Het geestige stuk amuseerde kostelijk. De regie van Schwab was prachtig. Gimberg en Fie Ca-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1928 | | pagina 13