De wettige Erfgenaam.
M MtM.rnk
Brieven uit de hooldstad
^Wk k 'Wk Bn
i mi
nsiidird een en dertigsfe laargang.
Badio-htiekje
FBU1LLET0N.
SchaakpubB*iek
a 1
m W-
m A;m,:wm. '4,
Ho. I t929
Zaterda^ 5 Januari.
Zondag 6 Januari.
Hilversum, 1071 At. 9.30 V. A. R. A. Le
zing: I. G. Keesing: De Geschiedenis der
openbare Gezondheidszorg. 9.55 Lezing door
L. Schotting: Veiligheid bij het verkeer. 10.10
Joodsche Ochtend. Hebreeuwsche muziek.
Koor v. d. Groote Synagoge te Amsterdam
onder leiding van I- H. Englander. Hugo de
Groot, viool. I. begeleiding.
j212 30 Schaakles. 12.301.Piano-
«onaten van Beethoven, door L. Schmidt en
F^h Veen 1.-2.— Concert door het Boris
Lenski Trio. 2—3.- Solistenconcert. T. vd
Sluvs sopraan. B. Renden, piano. 3.—4.30
Concert door het orkest onder leiding van
Nico Trecp- 4.30—5— Gramofoonmuziek
8— Persbe rich ten. 8.15 Aansluiting van het
Concerigebouw te Amsterdam. Orkest onder
Jeiding van Pierre Monteux. Soiron, cello.
in ig11.Gramofoonmuziek. 5—6—
V A R- A- Kinderuurtje. 6.30 V. P. R O
Wie0st van de Ver. van Vrijz. Herv. te
Aniffsfoort. Spr.: Ds. W. Banning.
Huizen, 340.9 M. (Na 6 uur 1852 At.)
825 N. C. R. V. Morgenwijding. onder lei
ding van Ds. K. H. Wallien. Dubbelkwartet
De Lelie" te Weesp. 11— Uitz. v. d. Hoog-
mis in de Kerk van den H. Thomas van
Aquino. Koor onder leiding van W Franceis.
Direct, organist. Predikatie door Pater J.
Dickmann O. P. 12.30—1.30 Concert door
het K. R. O.-Trio. 1.30—2— Godsdienst-
onderricht voor ouderen door Prof. D Bont.
2—2.30 Spr. Dr. H. J. A. M. Stein, Rector
van het St. Bonifaciuslyceum te Utrecht:
Pierre Loti. 2.304.Concert. Pales-
trynsch Knapenkoor onder leiding van G. v.
Koten, van Utrecht. 4.5.Ziekenuurtje
door Mej. A. Weyers. 5.35 N. C. R.' V
Dienst in de julianakerk te Veenendaal.
Voorganger: Ds. N. v. d Snoek. Mej. L.
Knijf, orgel. 7.30—8.Spr.: F. van Beuke-
ring, Pastoor te Rotterdam: De ceremonien
van het H. Misoffer. 8—8.10 K. R O In-
tenties van het Apostolaat des Gebeds. 8.10
Concert. De Amsterdamsche Orkestvereeni-
ging onder leiding van W. Knoppers. Mej
L. ter Hoeve, piano. Mej. F. Gothorst, so
praan. 10.45 Epiloog door het Klein Koor
onder leiding-van Jos. H. Pickkers.
Daventry, 1562 At- 3.35 Natiral Sunday
League Concert in het Palladium. Het Sym-
phonie-orkpst. G. Chevchcadzi, piano. 5.05
„Brother Wolf", radio-tooneel. 5.35 Missio-
naire causerie. 5.5o Vooriezing i'it het Oude
Testament. 6.056.35 Bach's kerkcantate
no. 190. D. Owens, alt. J. Adams, tenor K.
Falkner, bariton. 7.057.50 „Student Chris
tian Movement". 8.20 Kerkmuziek. Koor van
AM Saint's kerk. <".05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Nieuwsberichten. 9.2510.50 Albert
Sandler en zijn orkest. E. Griffin, sopraan.
10.50 Epiloog.
Parijs „Radio-Paris"1750 M. 12.20
Morgenwijding. Het Gem. koor van Parijs
I.052.10 Orkestconcert 4.505.50 Gra
mofoonmuziek. 7.05—7.50 Gramofoonmu
ziek. 8.05 Poppenkast „Radio-Paris". 8.50
II.20 Orkestconcert. Medew. van solisten
Langenberg, 469 At. 8.25—9.20 Kath
Morgenwijding. 11.10—11.50 Schubert's lie-
deren. 12.20—1.50 Orkestconcert. 3 50
5.20 Orkestconcert. 7.208.15 Concert Het
Klein-Werag-orkest. 8.209.50 „Die Heili-
fen Drei Konige", naar de kerstlegende van
elix Timmermans. Daarna tot 11.20
Dansmuziek.
Konigswusterhausen (Zeesert), 1650 At.
8.20 Morgenwijding. 10.50 Orkestconcert.
3.505.20 Orkestconcert. 7.20 Duitsche
volksSiederen. H. LachmanskiSchaul, so
praan. R. Hell, tenor. B. SeidlerWinkler,
piano. Daarna orkestconcert. Vervolgens
dansmuziek.
Hamburg, 395 At. 8.35 Morgenwijding.
11— Orkestconcert. 12.25 Concert. 3.50
Werken van Weyse. 4.20 Orkestconcert. 6.45
„Boccaccio", operette van Suppe. 10.20—
11.20 Vroolijke avond.
Brussel, 509 At 5 20 Orkestconcert. 6 50
Trioconcert. 8.3510.35 Orkestconcert.
Mme. Biard en Hr. Dekork, zang.
Ataandag, 7 Januari.
Hilversum, 1071 At. 10.1015 Morgen
wijding. 12.152.Concert door het Boris
Lenski-Trio. 7.157.45 Engelsche les. 8.
City Bioscoop te Den Haag. 5.6.Kin-
Door E. PHILIPS OPPENHEIM.
Geautoriseerde vertaling van Mej. E. J. B
30)
„lk hecht niet veel aan doorloopende wel-
dadigheid", vervolgde zijn meester, „en ik
heb wel gehoord dat het beheer van de meeste
hospitalen vcrschrikkelijk slecht is. U kunt al
die aanteekeningen vemietigen, mijnheer
Moss lk ben niet van plan voor het oogen-
blik iets aan liefdadigheid te geven".
„Er is een hospitaal met paviljoenstelse!
te Chatfield", begon de heer Moss aarze-
lend.
„Ik herinner het mij", viel Francis hem in
de rede. „Een zeer schilderachtige plaats".
„Het w;rd feitelijk peschonken door den
overleden hertog", waagde de bibliotheca
ris.
„Ik houdt niei vai het paviljoenstelsel voor
hospitalen", verklaarde Franics. „Hebt u
nog iets anders?"
„Er is het tehuis voor reconvalescenten on
der de tuberculoselijders, ook op de Chat-
fieldsche bezittingen."
„Tubercu loselijders moesten niet in het
leven worden gehouden Zij worden nooit
beter. Vernietig het met het overige. Intus-
ichen, mijnheer Moss."
„Ja, Your Grace."
„Wat is uw eigen salaris?"
„Driehonderd per jaar."
„Mijnheer Moss", vroeg Francis, „kunt u
ten geheim bewaren?"
uurtje. 6—7.15 CoEert 'door Pet
Lenaki-Trio. 7.157.45 Engelsche les. 8.
8.30 Handelswetenschappelijke lezing door
James Polak. 8.3011.Concert. Het
Omroep-orkest onder leiding van Nico Treep.
De Fam. Speenhoff. 10.Persberichten.
Huizen, 340.9 At. (Na 6 uur 1852 At.)
(Uitsluitend N. C. R. V.) 11—11.30 Zieken-
dienst onder leiding van Ds. J. A. Hoekzema.
12.30—1.45 Orgelconcert door H. C. Admi-
raal. 4.5.Ziekenuurtje onder leiding v.
Ds. J. Jonge'een. C. van Drieenhuizen, orgel.
5.306 Literaire causerie door E. G van
Teylingen. 7.308Zangles door Jac Ph.
Caro. 8.Uitzending in de Luth. kerk te
Amsterdam (Spui). Sprs.: Dr. J. C. Aal-
ders: De Eenheid des Geloofs. Ds. P. J. de
Jong: De eenheid des levens. Dr. P. Stegen-
ga: De eenheid des Gebeds. G. Stam, orga
nist. Mej. S. Marsink, viool. Koor „Toewij-
ding".
Daventry, 1562 M. 10.35 Kerkdienst. 11.05
Lezing. 11.20 Gramofoonmuziek 12.20 Bal-
ladenconeert, sopraan en bariton. 12.50
Dansmuziek. 1.202.20 Orkestconcert. 3.20
Brown's Kwintet. 4.35 Orkestconcert. 5.35
Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsbe
richten. 6.50 Voor padvinders. 7.05 Liederen
van Rich. Strauss voor tenor. 7.20 Dram,
critiek. 7.35 Muziek. 7.45 Historische lezing.
8.05_ H. Glvder, comedienne. 8.20 Kamer-
muziek. C. Croiza, sopraan. E. Steuermann,
piano. 9.20 Nieuwsberichten. 9.35 Actueele
causerie. 9.50 Nieuwsberichten. 9.55 the
food of 'ove", muziek en liederen van Sha
kespeare's stuk. D. Hutchinson, tenor. Or
kest. 11.05 Gedichtenvoorlezing. 11.20
12 20 Dansmuziek.
Parijs Radio-Paris"1750 At. 12.50—
2 10 Orkestconcert. 4.055.05 Symphonie-
muziek, zang en dans. 7.057.50 Gramo
foonmuziek. 8.35—11.20 Concert. Decla-
matie, zang, muziek.
Langenberg, 469 M. 11.30 Mechanische
muziek. 12.251.50 Orkestconcert. 5 05
5 50 Orkestconcert. 7.20 Opera-avond We-
rag-orkest en koor. Gulland, Hansen en Ri-
chartz, sopraan. Mann, alt. Aramesco, tenor
Hoi we. bariton. Strienz, bas. Daarna tot
11 Danjrnuziek.
Konigswusterhausen (Zeesen), 1650 At.
11.20—3.50 Lezingen. 3.50—4.50 Orkest
concert 4.507.05 Lezingen. 7.20 Concert.
W. Wolf, piano. R Wolf, viola. 8.20 „Ko1
Nidrei", Orkest. 8.50 De Journalist spreekt.
Daarna tot 11.50 Dansmuziek.
Hamburg, 395 At. 10.35 Concert. 5.20
Vroo'ifk concert. 7.20 „Klaus Knipphoff",
hist, spel in 5 bedrijven van Behnken. 9.35
Sluiten.
Brussel. 509 M. 5.20 Dansmuziek. 6.35
Causerie. 6.50 Trioconcert. 7 20 Gramofoon
muziek 8.35 Gramofoonmuziek. 8.5010.35
Concert. Orkest, koor en solisten.
XVIII.
Het Joodsche Bruidje uit logeeren
Voelt de Amsterdammer zich een-
zaam? Nederlandsche roem in den
vreemde. Spaansche gasten. De
groote Goya. Een zilvervos en een
knagend geweten.
Amsterdam is op hpt oogenblik armer dan
ooit. Gelukkig is dit oogenblik, als ieder
oogenblik, van voorbijgaandtn aard. Maar
een deel van de kostbaarste kunstschatten is
d? grens overgegaan en het Rijksmuseurn
moet ze derven.
De tentoonstelling van Hollandsche kunst
in Londen belooft prachtig te zijn, is prach-
tig, zooals kenners verzekeren en zooals lee-
ken kunnen begrijpen, als zij de namen lezen
van de Hollandsche meesters, die op de expo-
sitie zullen prijken. Ongeveer zestig Rem-
brandts van alle landen der wereld, die Rem-
brandts rijk zijn, vindt men te Londen bij-
een, vijftig doeken van Frans Hals, verder
werken van Jan Steen, De Hoogh, Cuyp, Ver
meer, Hobbema, ja van welke Hollandsche
schilders al niet! Van 4 Januari tot 9 Maart
zal men deze keurcollectie kunnen bewonde
ren in de Theemsstad.
Maar Amsterdam mist ze. Gelukkig is de
Nederlandsche inzending zonder ongelukken
overgekomen. Aan de verzending van het
„Joodsche Bruidje" en van de andere kost-
bare stukken was dan ook alle zorg besteed
en geen maatregelen waren achterwegen ge-
bleven om de brooze schatten tegen schokken
te vrijwaren. De pessimisten zijn tot dusverre
weer hun naam waardig geweest. En toch
Zeker, ons land legt eer in met deze ten
toonstelling en de Engelschen en andere
vreemdelingen, die de exnositie zullen bezoe-
ken, kunnen eruit concludeeren, dat de Hol
lander nog wel iets anders weet te doen dan
jenever drinken en op klompen klossen
,Ik sta niet bekend als zeer praatziek of
babbelachtig, Your Grace", luiade het rusti-
ge antwoord.
„Van heden af zal het vierhonderd zijn
Maar als u het aan iemand vertelt, zal ik u
uw ontslag geven."
Mijnheer Moss sloot de oogen een oogen
blik uit innige dankbaarheid.
„Ik ben u zeer verplicht", zeide hij. „De
verhooging zal zeer welkom zijn. Vindt u
goed, dat ik die aanvragen nog een paar
dagen aanhoud voor geval u mocht verande-
ren van meening?"
„Er is niet de geringste kans dat dit ge-
beuren zal", verklaarde Francis. „U kunt er
mee doen wat u wilt, maar laat ze mij niet
meer zien."
„U kunt rekenen op mijn discretie in deze
zaak, zoover dit mogelijk is", beloofde mijn
heer Moss. „Natuurlijk zullen er opmerkin-
gen worden gemaakt en zal er op onaange-
name wijze over worden gesproken."
„Beste mijnheer Moss", betoogde Francis
„Ik verzoek uw geheimhouding niet in deze
zaak Laat het maar openlijk bekend worden,
dat de hertog van Chatfield vindt, dat zijn
familie belachelijk vcrkwistend is geweest op
het gebied van weldadigheid. Zij zijn te mild
geweest Daa-om ga ik met niets door. Vijf-
honderd voor een hospitaal, ik zie ze komen
Er werd aan de deur geklopt. Johnson kon-
digde lord Eustatius Wobury aan, en mijn
heer Moss keerde terug naar zijn kamer om
zich bezig te houden met dit nieuwe vraag-
stuk.
HOOFDSTUK XV.
Eustatius was als gewoonlijk uiterlijk keu-
rig verzorgd, maar zijn oogen waren rood
en zijn bewegingen nerveus. Hij werd bijna
Maar aan 'ddn anderen kairt, als wij onze
kunstschatten in den vreemde zenden maken
wij het de vreemdelingen steeds gemakkelij-
ker ons land en onze groote steden te mij den
Men zou kunnen zeggen: wie Rembrand*
in zijn glorie wil zien, wie van de Vermeers
genieten wil, moet maar eens een reisje naar
Amsterdam en Den Haag maken. Hij kan.
onderweg, te Haarlem de Halsen bewonde-
ren. Hij ziet de Hollandsche schilderkunst in
een Hollandsch milieu, in de Nederlandsche
sfeer en als hij de tentoonstelling bezichtigc!
heeft, kan hij langs onze grachten en burg
wallen drentelen en zich een denkbeeld vor-
men van de stad, waarin Rembrandt met zijn
vakgenooten heeft geleefd.
Voor dit standpunt is veel te zeggen Ons
land is niet zoo rijk aan attracties, dat wij
ons de weelde kunnen veroorlooven de attrac
ties nog in den vreemde te sturen.
Maar daar staat tegenover, dat een derge-
lijke keurcollectie vele vreemdelingen zal
prikkelen om meer te zien dan de tentoonstel
ling in Londen bieden kan, en dat die vreem
delingen dan niet allereerst naar Parijs, Cas-
sl of Dresden zullen trekken, maar naar Am
sterdam en Den Haag. En bovendien, de eene
dienst is de andere waard. De groote Rem-
brandt-tentoonstelling in Amsterdam was
het niet in 1898? en de tentoonstellng in
het Rijksmuseurn van 1925 zouden niet mo
gelijk geweest zijn, als de buiterilandsche
musea elke leening hadden geweigerd. En wie
heeft niet genoten van Rembrandts „Clau
dius Civilis" op de laatste expositie, welwil-
lend door Stockholm afgestaan?
De liefhebbers van schilderijen kunnen
trouwens eenigen tijd genieten van de Spaan
sche tentoonstelling in het Stedelijk Museum^
en zij zijn gedeeltelijk schadeloos gesteld door
de Goya's, die wel wat zonderling afsteken bij
deze collectie mcdernen, en die gelukkig in
een afzonderlijk zaaltje bijeen hangen. Niet
in de groote zaal op de eereplaats, zooals
men verwachten mocht, doch achteraan in
het laatste zaaltje van de reeks. Zij lijkt
vreemd, maar is toch misschien niet onver-
standig, deze schikking. Immers, wie de
Spaansche collectie heeft bezichtigd en ten
slotte bij de Goya-verzameling is beland, zal
bemerken, dat hij, op zijn terugweg, nauwe-
lijks meer oog kan hebben voor dezelfde doe-
ken, die hem toch eerst wel hadden geboeid
Want zijn belangstelling voor het moderne
werk is doodgeslagen of tenminste ernstig
verzwakt door de prachtige kleur van den
grooten ouden meester. Zelfs nu, waar de col
lectie uit zijn werk allerminst zeer belangrijk
mag heeten. Maar wie aandacht verwijld
heeft voor het zooveel diepe en rijke mensche-
lijkheid verradende dubbelportret van den
schilder en zijn vriend, den geneesheer Arriet-
ta; wie genoten heeft van de kleur en den
gloed in het kleine portret van Catalina
Viola een blank voorhoofd onder het don-
kere ponnie-haar en blanke armen onder de
fijne zwarte kant, en dan die oogen moet
zich inspannen om de andere werken nog
naar zij voor het meerendeel toch verdienen
te waardeeren.
Spanje is een land van schilders, evenals
Nederland. Maar een schilderkunst, die min
der om sfeer dan om felle kleur en zwierige
vorm bestaat. Een kunst van voornaam en
statig ras. Wie de tentoonstelling bezoekt
zij is tot 13 Januari open zal het onmid
dellijk bemerken. Er is stijl en traditie in dit
werk. Men lette op de groote doeken van
Sorolla, op het portret der vrouwen door
Mezquita, vol ernst en zwaarmoedigheid, op
de gitanes van Acosta.
Men moet overigens het uitstapje van het
Joodsch Bruidje en de vereeniging van den
Amsterdammer niet te tragisch nemen. De
meeste onzer stadgenooten zullen niet be
merkt hebben, dat Rembrandts bemind paar
uit logeeren is gegaan. Het zou onbillijk zijn
te zeggen, dat onze stadgenooten het Rijks
museurn verwaarloozenhet aantal bezoe-
kers is ieder jaar niet onaanzienlijk, en het
zijn niet alleen vreemdelingen en bezoekers-
van-buiten, die Cuypers' gebouw een bezoek
wijden. Doch het is toch altijd maar een klein
deel der stadsbevolking, hetwelk kunstzin-
nig genoeg is om musea te bezoeken. Mis
schien zouden meer Amsterdammers van de
schilderijen genieten als het ontwikkelingspeil
der stadsbevolking in artistiek opzicht op een
hooger niveau gebracht kon worden en
toch wie de geheele week op kantoor,
werkplaats of in winkel en fabriek hard ge-
werkt heeft, gaat Zondags ontspanning zoe-
ken van andere soort. Daar zijn de snelle
auto's, die ons, als het weer maar eenigszins
dragelijk is, maar het frissche „buiten" bren-
gen, in de boschen en langs de duinen, die
ook's winsters mooi en in ieder geval op-
frissdhend zijn en meer ontspanning der ze
nmven geven nan Sedo'mpte museum-zalen
Daar is veelal het Stadion met belangwek-
kende en eveneens spannende voetbalwed-
strijden en dan de tallooze bioscopen die ge-
not geven, waarbij men zich niet in het min-
ste behoeft in te spannen. En dan is er altijd
nog het genot van flaneeren langs de straat
in buurten, waar men anders nooit komt, oin
winkel-etalages te bewonderen, die men an
ders nooit ziet. Want wie heeft daartoe tijd
in de werkweek?
Een winkel-etalage trekt de laatste dageri
groote opmerkzaamheid. In de Leidsche-
straat heeft een winkelier, die bont verkoopt,
een levende zilvervos in de etalage gezet. Het
dier ligt lusteloos in een kooi en baadt zich
in zaagsel, het voelt zich klaarblijkelijk niet
op zijn gemak onder het felle ieht der electri-
sche lampen. Kinderen genieten van het
vreemde dier en de dames, die de zachte vos-
jes zoo graag over de zachte schouders dra-
gen, voelen, als zij het levende dier daar zien
staan tusschen de overblijfselen van zijn ver-
wanten, allicht even haar teeder geweten
knagen. Wie zich tusschen de kijkers opstelt
en goed luistert kan het knagen hooren. En
natuurliik ontbreekt het niet aan protesten
tegen het gebruik van levende wezens als
etalage-ingredient. Alsof heel Artis niet op
overeenkomstige wijze is ingericht en toch,
wie weeklaagt over leeuw of hert? En heb
ben wij niet nog kort geleden een jonge dame
in to. glazen kastje door de stad zien rijden,
bezig met het demonstreeren van een nieuw
huishoudelijk gebruiksvoorwerp? Levende
menschen in etalages zijn werkelijk geen
zeldzaarnheid De „dierenbescherming" trekt
zich daarvan niets aan.
EMERGO.
Amslerdam. Tanuari 1929.
Oplossing probleem 209.
1. Th2 Kh2 2. Pf3 mat.
1Kf2 2. Ph3 mat.
1gh2 2. Pgh3 mat.
1gf2 2. Pf3 mat.
1. Td5 speelt 2. Tg2 mat.
Eindspel 257
gespeeld in den Kampioenswedstrijd te
Richmond van de ..British Chess Federa
tion".
Zwart: Uber.
8 r_
jubow gespeeld in 't clublokaal der
Nieuwe Rott. Schaakvereeniging te Rot
terdam.
d4 opening (Cambridgespring-variant)
die door AljechinCapablanca her-
haaldelijk is geprobeerd.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
7.
8.
onmiddellijk gevolgd door een lakei met een
blad met een flesch cognac, een syphoon en
een glas.
„Ik hoop, dat je het mij niet kwalijk neemt,
beste kerel", verklaarde de nieuw aangeko-
mene, zich met bevende hand bedienende.
„De zaak is deze dat ik gisteren een ellendi-
gen nacht had. Het is heelemaal een beestach-
Hge tijd!"
„Geld verloren?" vroeg Francis.
„Een hoop verloren", zuchtte Eustatius.
„Ik kon geen keer winnen, nadat je wee was.
Geen van ons kan iets goeds doen. Felicia
was woedend, omdat je ging zonder goeden-
dag te zeggen en zij moet een duizend pond
hebben verloren."
„Ik moet nog eens spelen. Het schijnt jullie
allemaal te amuseeren. Mij verveelde het
veeleer."
„Verveelde het je? En je won vijfhonderd
in drie coups."
„Ik kan niet inzien, dat dit op zichzelf iets
te maken heeft met plezier of verveling",
merkte Francis op.
Eustatius dronk zijn glas uit en zette het
leeg neer.
„Je bent een rare Chinees, Francis", ver
klaarde hij. „Je schijnt je zelf te willen affi-
cheeren als een roue, maar je speelt je rol
verduiveld ongelukkig. Je speelt hoog en het
schijnt je even hard te vervelen, of je wint of
verliest. Je laat wijn en drank komen en de
helft van den tijd roer je ze niet aan. Je moe-
digt de vrouwen aan, in het bijzonder Feli
cia en Peggy, en beiden komen bij mij met de
zelfde klacht: zij weten niet wat ze aan je
hebben. Peggy vertoont aan iedereen de
paarlen halsssnoer, dat je haar hebt gege-
ven, en ieder weet. dat je aan Felicia de huur
van haar huis hebt betaald, Maar wat bedoel
Er volgde:
dot
Wit: Gibson.
41.
42.
43.
44.
45.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
Lg5
DgG!
Khl
Df5
Td3?
Llr6
Kh2
Tg3
Khl
Lg7f
Pd4
Pf3f
Pe5
Pd3
(Wit had hier moeten spe
len: 45. Dc8f Dg8 46. f7
Dc8 47. Lf6 Tg7 48. Tg3
en wint).
Ta4
Talf
Dc7f
Thlf
Dg3
Zwart geeft op.
Probleem no. 210.
(B. Walluszczyk.
m 111
a be d e f g
Wit geeft in 2 zetten mat.
Hier volgt de 2e partij EuweBogol-
je met dat alles? Zij begrijpen je niet, geen
van haar. En ik evenmin. Waarom, voor den
duivel, doe je of je je wilt amuseeren en doe
je het niet!"
Francis glimlachte.
„Wij hebben alien verschillende manieren
om ons te amuseeren", zeide hij. „Je schijnt
vanmorgen opgewonden, Eustatius. Had je
nog iets te beweren?"
Eustatius haalde een aspirine uit zijn zak
„Laat ons een paar keer door het park wan-
delen", stelde hij voor. Ik heb behoefte aan
wat frissche lucht. Indien we het te warm
vinden kunnen we onder de boomen zitten".
Francis stemde toe, maar zijn gezelschap
had spoedig genoeg van wandelen. Zij gin-
gen zitten op de achterste rij van een groep
stoelen en Eustatius ging voort zijn hart uit
te storten.
„Ik ben een van die typen, die, als zij iets
op hun hart hebben, er graag mee voor den
dag komen", verklaarde hij. „Je bent heel
map, op jou manier, zie je, Francis, kunst,
latijn en al die onzin, maar er zijn verschei-
den dingen waarvan je de waarde niet vol-
doende schijnt te begrijpen. Dit is, denk ik,
mijn schuld; van mij werd verwacht, dat ik je
in de wereld zou brengen."
„ln welk opzicht", vroeg Francis, „heb ik
je afkeuring verdiend?"
Eustatius zuchtte.
„Spreek niet op die manier, beste kerel, ter-
wijl ik een helsche hoofdpijn heb. Natuurlijk
weet ik wel, dat je succes hebt gehad, waar ik
je ook heb voorgesteld, en dat alle meisjes
dol op je zijn, maar je moet je herinneren.
dat we onze attenties hebben bepaald tot
,Bohemen" en er is een soort etiquette in die
dingen, welke ik je had behooren uit te leg-
gen. Om je maar gfo voorbeeld te noeawa,
d4 d5
c4 c6
Pf3 Pf6
Pc3 e6
Lg5 Pbd7
e3 Da5. (dit typeert de variant
Pd2 De zwarte dame komt in
een leelijk matnet, maar
zwart weet telkens toch
den dans te ontsprin-
gen. j
Lb4.
Dc2 b6. lets nieuws, meestal
speelt men hier 00.
Te8 om e5 te kunnen
doen. Zwart zelf maakt
dat zijn Dame nog min
der bewegingsvrijheid
krijgt. Deze partij toont
o. i. niet aan dat de
de tekstzot een verbete-
ring is.
9. Le2 La6 Nu kan de dame ner-
gens meer heen maar
zwart behoudt zich 't
recht van ruimte te
marten door afruil op
c4 en c3; er dreigt voor,
beiden van alles, daar-
om is voorzichtig spel
aanbevolen.
10. 00 cireigt 11. Pb3 met D. winst
daarom:
Lc3
bc3 0—0
Lf4 beter dan 12. ai met de bedoe*
ling 13. Pb3 maar dan
speelt z vart met voor-
deel 12dc4 Nu
dreigt 13. Ld6 en Lb4.
Tfc8 om na 13. Ld6 te spe
len c5.
a4 dc4
Pc4 Lc4 gedwongen moet zwart
hier zijn witten L. rui-
len tegen het paard;
zwart wil n.l. zooals 't
vervolg doet zien druk
blijven uitoefenen op 't
zwakke punt c3.
Na 14Dd5? volgt kwaliteitswinst
b.v. 16. Pd6 Le2 17. Pc8
dreigt Pe7.
15. Lc4 Pdo! drukt mee op c3. Af
ruil zou voor wit slecht
zijn, daar na cd5 de T-
lijn open kwam en de
pion op d5 op den duur
mee zou helpen dat pion
c3 valt.
16. Dd3! Deze zet is schitterend en
dekt c3 indirect. Bijv.
16. Dc3 17. Dc3 Pc3
18. Tfcl Pd5 19. La6 en
pion c6 valt voort minst.
Maar na
16Dc3 17. De3 Pc3
18. La6 Tf8 19. Lb7 Td8
20. Lc7 Te8 21. Ld6
wordt de kwaliteit -f
pion gewonnen. Ook na
16Pc3 gaat e. e. a.
goed.
16Pf4 Zwart troost zich dus
maar met e enverzwak-
king van wit.
ef4 Tcd8 dreigt co en eo.
Tfel g6
10.
11.
12.
12.
13.
14.
17.
18.
19.
20.
Df3 Pf6
g4 Dc6 zou toch pion c3 doen
verliezen.
20Pd5
21. f5 ef5.
22. gf5 Zwart bouwt de rernise-steV
ling op.
23Te8 nemen op c3 doet vol-
gen si aan op e6
23. Kfl Om na Dc3 24. Ldo de Dame
je hebt onlangs met Peggy Layton bij RiD
geluncht."
„Zij had het restaurant gekozen," merkt*
Francis op.
„Zeker, maar als je niet zoo groen was,
zou ze het niet gekozen hebben. Milan of Ma
rio's zijn de plaatsen voor Peggy. Je kunt je
niet afficheeren in Ritz met een crperette-actri-
ce. Het brengt je vrienden in een moeilijke po-
sitie. Het is drommels ongepast, moet je we
ten. Dan zat je wezenlijk gisterenavond in de
Hilarity met haar vooraan in de stalles. Dat
is heelemaal verkeerd."
„Wat had ik dan moeten doen?' vroeg
Francis.
„Nu, als je haar meeneemt, neem dan een
!oge er. zit achter het gordijn. Dan zou ik,
als ik jou was, niet altijd bij Mario's lun-
chen Het is heel best, om die soort menschen
te beschermen, maar j° behoeft niet op voet
van katneraadschap met ze te staan. De
„grillroom" bij Mario's is nu niet precies de
plaats, waar de hertog van Chatfield altijd
moet worden gezien. Je meent mij niet kwalijk
dat ik het je zeg, ouwe jongen?"
„Hoegenaamd niet", verzekerde Francis
hem. „Ik heb zeer genoten van je conversa-
tie."
Eustatius keek hem aan met een uitdruk-
king van twijfel.
„Zie je, ik moest je op die dingen wijzen.
Mijn ouwe heer sprak er mij gisteren over
Hij schijnt te denken, dat jij je hoofd een
beetje op hoi laat brengen door al die wuft«
dames en soupers en zoo. Je wilt je zetel in
het Huis niet innemen, je wilt niet komen
dineeren om de familie te ontmoeten. Je wilt
zelfs geen bezoeken beantwoorden. Er zijn
hoopen verwanten, die verlangen je de hand
te drukken en je wilt niet eens een visit®,
kasrtje bij k oasseeren."
(Worflt T«rrof^«,)t
minnstht CimuL
U GRATIS TOEGE-
OVER QRANULINE,
H VAN GRAFHORST.
OP AANVRAGE WOROT
ZONOEN DE BROCHURE
HET MIODEL VAN On. J
ARTS. TEGEN TUBERCULOSE EN KLIER*
ZIEKTE. Middnlburgachattr.Zl7, Schaveningew.
r/W//,