De wettige Erfgenaam. M MtM.rnk Brieven uit de hooldstad ^Wk k 'Wk Bn i mi nsiidird een en dertigsfe laargang. Badio-htiekje FBU1LLET0N. SchaakpubB*iek a 1 m W- m A;m,:wm. '4, Ho. I t929 Zaterda^ 5 Januari. Zondag 6 Januari. Hilversum, 1071 At. 9.30 V. A. R. A. Le zing: I. G. Keesing: De Geschiedenis der openbare Gezondheidszorg. 9.55 Lezing door L. Schotting: Veiligheid bij het verkeer. 10.10 Joodsche Ochtend. Hebreeuwsche muziek. Koor v. d. Groote Synagoge te Amsterdam onder leiding van I- H. Englander. Hugo de Groot, viool. I. begeleiding. j212 30 Schaakles. 12.301.Piano- «onaten van Beethoven, door L. Schmidt en F^h Veen 1.-2.— Concert door het Boris Lenski Trio. 2—3.- Solistenconcert. T. vd Sluvs sopraan. B. Renden, piano. 3.—4.30 Concert door het orkest onder leiding van Nico Trecp- 4.30—5— Gramofoonmuziek 8— Persbe rich ten. 8.15 Aansluiting van het Concerigebouw te Amsterdam. Orkest onder Jeiding van Pierre Monteux. Soiron, cello. in ig11.Gramofoonmuziek. 5—6— V A R- A- Kinderuurtje. 6.30 V. P. R O Wie0st van de Ver. van Vrijz. Herv. te Aniffsfoort. Spr.: Ds. W. Banning. Huizen, 340.9 M. (Na 6 uur 1852 At.) 825 N. C. R. V. Morgenwijding. onder lei ding van Ds. K. H. Wallien. Dubbelkwartet De Lelie" te Weesp. 11— Uitz. v. d. Hoog- mis in de Kerk van den H. Thomas van Aquino. Koor onder leiding van W Franceis. Direct, organist. Predikatie door Pater J. Dickmann O. P. 12.30—1.30 Concert door het K. R. O.-Trio. 1.30—2— Godsdienst- onderricht voor ouderen door Prof. D Bont. 2—2.30 Spr. Dr. H. J. A. M. Stein, Rector van het St. Bonifaciuslyceum te Utrecht: Pierre Loti. 2.304.Concert. Pales- trynsch Knapenkoor onder leiding van G. v. Koten, van Utrecht. 4.5.Ziekenuurtje door Mej. A. Weyers. 5.35 N. C. R.' V Dienst in de julianakerk te Veenendaal. Voorganger: Ds. N. v. d Snoek. Mej. L. Knijf, orgel. 7.30—8.Spr.: F. van Beuke- ring, Pastoor te Rotterdam: De ceremonien van het H. Misoffer. 8—8.10 K. R O In- tenties van het Apostolaat des Gebeds. 8.10 Concert. De Amsterdamsche Orkestvereeni- ging onder leiding van W. Knoppers. Mej L. ter Hoeve, piano. Mej. F. Gothorst, so praan. 10.45 Epiloog door het Klein Koor onder leiding-van Jos. H. Pickkers. Daventry, 1562 At- 3.35 Natiral Sunday League Concert in het Palladium. Het Sym- phonie-orkpst. G. Chevchcadzi, piano. 5.05 „Brother Wolf", radio-tooneel. 5.35 Missio- naire causerie. 5.5o Vooriezing i'it het Oude Testament. 6.056.35 Bach's kerkcantate no. 190. D. Owens, alt. J. Adams, tenor K. Falkner, bariton. 7.057.50 „Student Chris tian Movement". 8.20 Kerkmuziek. Koor van AM Saint's kerk. <".05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.2510.50 Albert Sandler en zijn orkest. E. Griffin, sopraan. 10.50 Epiloog. Parijs „Radio-Paris"1750 M. 12.20 Morgenwijding. Het Gem. koor van Parijs I.052.10 Orkestconcert 4.505.50 Gra mofoonmuziek. 7.05—7.50 Gramofoonmu ziek. 8.05 Poppenkast „Radio-Paris". 8.50 II.20 Orkestconcert. Medew. van solisten Langenberg, 469 At. 8.25—9.20 Kath Morgenwijding. 11.10—11.50 Schubert's lie- deren. 12.20—1.50 Orkestconcert. 3 50 5.20 Orkestconcert. 7.208.15 Concert Het Klein-Werag-orkest. 8.209.50 „Die Heili- fen Drei Konige", naar de kerstlegende van elix Timmermans. Daarna tot 11.20 Dansmuziek. Konigswusterhausen (Zeesert), 1650 At. 8.20 Morgenwijding. 10.50 Orkestconcert. 3.505.20 Orkestconcert. 7.20 Duitsche volksSiederen. H. LachmanskiSchaul, so praan. R. Hell, tenor. B. SeidlerWinkler, piano. Daarna orkestconcert. Vervolgens dansmuziek. Hamburg, 395 At. 8.35 Morgenwijding. 11— Orkestconcert. 12.25 Concert. 3.50 Werken van Weyse. 4.20 Orkestconcert. 6.45 „Boccaccio", operette van Suppe. 10.20— 11.20 Vroolijke avond. Brussel, 509 At 5 20 Orkestconcert. 6 50 Trioconcert. 8.3510.35 Orkestconcert. Mme. Biard en Hr. Dekork, zang. Ataandag, 7 Januari. Hilversum, 1071 At. 10.1015 Morgen wijding. 12.152.Concert door het Boris Lenski-Trio. 7.157.45 Engelsche les. 8. City Bioscoop te Den Haag. 5.6.Kin- Door E. PHILIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van Mej. E. J. B 30) „lk hecht niet veel aan doorloopende wel- dadigheid", vervolgde zijn meester, „en ik heb wel gehoord dat het beheer van de meeste hospitalen vcrschrikkelijk slecht is. U kunt al die aanteekeningen vemietigen, mijnheer Moss lk ben niet van plan voor het oogen- blik iets aan liefdadigheid te geven". „Er is een hospitaal met paviljoenstelse! te Chatfield", begon de heer Moss aarze- lend. „Ik herinner het mij", viel Francis hem in de rede. „Een zeer schilderachtige plaats". „Het w;rd feitelijk peschonken door den overleden hertog", waagde de bibliotheca ris. „Ik houdt niei vai het paviljoenstelsel voor hospitalen", verklaarde Franics. „Hebt u nog iets anders?" „Er is het tehuis voor reconvalescenten on der de tuberculoselijders, ook op de Chat- fieldsche bezittingen." „Tubercu loselijders moesten niet in het leven worden gehouden Zij worden nooit beter. Vernietig het met het overige. Intus- ichen, mijnheer Moss." „Ja, Your Grace." „Wat is uw eigen salaris?" „Driehonderd per jaar." „Mijnheer Moss", vroeg Francis, „kunt u ten geheim bewaren?" uurtje. 6—7.15 CoEert 'door Pet Lenaki-Trio. 7.157.45 Engelsche les. 8. 8.30 Handelswetenschappelijke lezing door James Polak. 8.3011.Concert. Het Omroep-orkest onder leiding van Nico Treep. De Fam. Speenhoff. 10.Persberichten. Huizen, 340.9 At. (Na 6 uur 1852 At.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 11—11.30 Zieken- dienst onder leiding van Ds. J. A. Hoekzema. 12.30—1.45 Orgelconcert door H. C. Admi- raal. 4.5.Ziekenuurtje onder leiding v. Ds. J. Jonge'een. C. van Drieenhuizen, orgel. 5.306 Literaire causerie door E. G van Teylingen. 7.308Zangles door Jac Ph. Caro. 8.Uitzending in de Luth. kerk te Amsterdam (Spui). Sprs.: Dr. J. C. Aal- ders: De Eenheid des Geloofs. Ds. P. J. de Jong: De eenheid des levens. Dr. P. Stegen- ga: De eenheid des Gebeds. G. Stam, orga nist. Mej. S. Marsink, viool. Koor „Toewij- ding". Daventry, 1562 M. 10.35 Kerkdienst. 11.05 Lezing. 11.20 Gramofoonmuziek 12.20 Bal- ladenconeert, sopraan en bariton. 12.50 Dansmuziek. 1.202.20 Orkestconcert. 3.20 Brown's Kwintet. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsbe richten. 6.50 Voor padvinders. 7.05 Liederen van Rich. Strauss voor tenor. 7.20 Dram, critiek. 7.35 Muziek. 7.45 Historische lezing. 8.05_ H. Glvder, comedienne. 8.20 Kamer- muziek. C. Croiza, sopraan. E. Steuermann, piano. 9.20 Nieuwsberichten. 9.35 Actueele causerie. 9.50 Nieuwsberichten. 9.55 the food of 'ove", muziek en liederen van Sha kespeare's stuk. D. Hutchinson, tenor. Or kest. 11.05 Gedichtenvoorlezing. 11.20 12 20 Dansmuziek. Parijs Radio-Paris"1750 At. 12.50— 2 10 Orkestconcert. 4.055.05 Symphonie- muziek, zang en dans. 7.057.50 Gramo foonmuziek. 8.35—11.20 Concert. Decla- matie, zang, muziek. Langenberg, 469 M. 11.30 Mechanische muziek. 12.251.50 Orkestconcert. 5 05 5 50 Orkestconcert. 7.20 Opera-avond We- rag-orkest en koor. Gulland, Hansen en Ri- chartz, sopraan. Mann, alt. Aramesco, tenor Hoi we. bariton. Strienz, bas. Daarna tot 11 Danjrnuziek. Konigswusterhausen (Zeesen), 1650 At. 11.20—3.50 Lezingen. 3.50—4.50 Orkest concert 4.507.05 Lezingen. 7.20 Concert. W. Wolf, piano. R Wolf, viola. 8.20 „Ko1 Nidrei", Orkest. 8.50 De Journalist spreekt. Daarna tot 11.50 Dansmuziek. Hamburg, 395 At. 10.35 Concert. 5.20 Vroo'ifk concert. 7.20 „Klaus Knipphoff", hist, spel in 5 bedrijven van Behnken. 9.35 Sluiten. Brussel. 509 M. 5.20 Dansmuziek. 6.35 Causerie. 6.50 Trioconcert. 7 20 Gramofoon muziek 8.35 Gramofoonmuziek. 8.5010.35 Concert. Orkest, koor en solisten. XVIII. Het Joodsche Bruidje uit logeeren Voelt de Amsterdammer zich een- zaam? Nederlandsche roem in den vreemde. Spaansche gasten. De groote Goya. Een zilvervos en een knagend geweten. Amsterdam is op hpt oogenblik armer dan ooit. Gelukkig is dit oogenblik, als ieder oogenblik, van voorbijgaandtn aard. Maar een deel van de kostbaarste kunstschatten is d? grens overgegaan en het Rijksmuseurn moet ze derven. De tentoonstelling van Hollandsche kunst in Londen belooft prachtig te zijn, is prach- tig, zooals kenners verzekeren en zooals lee- ken kunnen begrijpen, als zij de namen lezen van de Hollandsche meesters, die op de expo- sitie zullen prijken. Ongeveer zestig Rem- brandts van alle landen der wereld, die Rem- brandts rijk zijn, vindt men te Londen bij- een, vijftig doeken van Frans Hals, verder werken van Jan Steen, De Hoogh, Cuyp, Ver meer, Hobbema, ja van welke Hollandsche schilders al niet! Van 4 Januari tot 9 Maart zal men deze keurcollectie kunnen bewonde ren in de Theemsstad. Maar Amsterdam mist ze. Gelukkig is de Nederlandsche inzending zonder ongelukken overgekomen. Aan de verzending van het „Joodsche Bruidje" en van de andere kost- bare stukken was dan ook alle zorg besteed en geen maatregelen waren achterwegen ge- bleven om de brooze schatten tegen schokken te vrijwaren. De pessimisten zijn tot dusverre weer hun naam waardig geweest. En toch Zeker, ons land legt eer in met deze ten toonstelling en de Engelschen en andere vreemdelingen, die de exnositie zullen bezoe- ken, kunnen eruit concludeeren, dat de Hol lander nog wel iets anders weet te doen dan jenever drinken en op klompen klossen ,Ik sta niet bekend als zeer praatziek of babbelachtig, Your Grace", luiade het rusti- ge antwoord. „Van heden af zal het vierhonderd zijn Maar als u het aan iemand vertelt, zal ik u uw ontslag geven." Mijnheer Moss sloot de oogen een oogen blik uit innige dankbaarheid. „Ik ben u zeer verplicht", zeide hij. „De verhooging zal zeer welkom zijn. Vindt u goed, dat ik die aanvragen nog een paar dagen aanhoud voor geval u mocht verande- ren van meening?" „Er is niet de geringste kans dat dit ge- beuren zal", verklaarde Francis. „U kunt er mee doen wat u wilt, maar laat ze mij niet meer zien." „U kunt rekenen op mijn discretie in deze zaak, zoover dit mogelijk is", beloofde mijn heer Moss. „Natuurlijk zullen er opmerkin- gen worden gemaakt en zal er op onaange- name wijze over worden gesproken." „Beste mijnheer Moss", betoogde Francis „Ik verzoek uw geheimhouding niet in deze zaak Laat het maar openlijk bekend worden, dat de hertog van Chatfield vindt, dat zijn familie belachelijk vcrkwistend is geweest op het gebied van weldadigheid. Zij zijn te mild geweest Daa-om ga ik met niets door. Vijf- honderd voor een hospitaal, ik zie ze komen Er werd aan de deur geklopt. Johnson kon- digde lord Eustatius Wobury aan, en mijn heer Moss keerde terug naar zijn kamer om zich bezig te houden met dit nieuwe vraag- stuk. HOOFDSTUK XV. Eustatius was als gewoonlijk uiterlijk keu- rig verzorgd, maar zijn oogen waren rood en zijn bewegingen nerveus. Hij werd bijna Maar aan 'ddn anderen kairt, als wij onze kunstschatten in den vreemde zenden maken wij het de vreemdelingen steeds gemakkelij- ker ons land en onze groote steden te mij den Men zou kunnen zeggen: wie Rembrand* in zijn glorie wil zien, wie van de Vermeers genieten wil, moet maar eens een reisje naar Amsterdam en Den Haag maken. Hij kan. onderweg, te Haarlem de Halsen bewonde- ren. Hij ziet de Hollandsche schilderkunst in een Hollandsch milieu, in de Nederlandsche sfeer en als hij de tentoonstelling bezichtigc! heeft, kan hij langs onze grachten en burg wallen drentelen en zich een denkbeeld vor- men van de stad, waarin Rembrandt met zijn vakgenooten heeft geleefd. Voor dit standpunt is veel te zeggen Ons land is niet zoo rijk aan attracties, dat wij ons de weelde kunnen veroorlooven de attrac ties nog in den vreemde te sturen. Maar daar staat tegenover, dat een derge- lijke keurcollectie vele vreemdelingen zal prikkelen om meer te zien dan de tentoonstel ling in Londen bieden kan, en dat die vreem delingen dan niet allereerst naar Parijs, Cas- sl of Dresden zullen trekken, maar naar Am sterdam en Den Haag. En bovendien, de eene dienst is de andere waard. De groote Rem- brandt-tentoonstelling in Amsterdam was het niet in 1898? en de tentoonstellng in het Rijksmuseurn van 1925 zouden niet mo gelijk geweest zijn, als de buiterilandsche musea elke leening hadden geweigerd. En wie heeft niet genoten van Rembrandts „Clau dius Civilis" op de laatste expositie, welwil- lend door Stockholm afgestaan? De liefhebbers van schilderijen kunnen trouwens eenigen tijd genieten van de Spaan sche tentoonstelling in het Stedelijk Museum^ en zij zijn gedeeltelijk schadeloos gesteld door de Goya's, die wel wat zonderling afsteken bij deze collectie mcdernen, en die gelukkig in een afzonderlijk zaaltje bijeen hangen. Niet in de groote zaal op de eereplaats, zooals men verwachten mocht, doch achteraan in het laatste zaaltje van de reeks. Zij lijkt vreemd, maar is toch misschien niet onver- standig, deze schikking. Immers, wie de Spaansche collectie heeft bezichtigd en ten slotte bij de Goya-verzameling is beland, zal bemerken, dat hij, op zijn terugweg, nauwe- lijks meer oog kan hebben voor dezelfde doe- ken, die hem toch eerst wel hadden geboeid Want zijn belangstelling voor het moderne werk is doodgeslagen of tenminste ernstig verzwakt door de prachtige kleur van den grooten ouden meester. Zelfs nu, waar de col lectie uit zijn werk allerminst zeer belangrijk mag heeten. Maar wie aandacht verwijld heeft voor het zooveel diepe en rijke mensche- lijkheid verradende dubbelportret van den schilder en zijn vriend, den geneesheer Arriet- ta; wie genoten heeft van de kleur en den gloed in het kleine portret van Catalina Viola een blank voorhoofd onder het don- kere ponnie-haar en blanke armen onder de fijne zwarte kant, en dan die oogen moet zich inspannen om de andere werken nog naar zij voor het meerendeel toch verdienen te waardeeren. Spanje is een land van schilders, evenals Nederland. Maar een schilderkunst, die min der om sfeer dan om felle kleur en zwierige vorm bestaat. Een kunst van voornaam en statig ras. Wie de tentoonstelling bezoekt zij is tot 13 Januari open zal het onmid dellijk bemerken. Er is stijl en traditie in dit werk. Men lette op de groote doeken van Sorolla, op het portret der vrouwen door Mezquita, vol ernst en zwaarmoedigheid, op de gitanes van Acosta. Men moet overigens het uitstapje van het Joodsch Bruidje en de vereeniging van den Amsterdammer niet te tragisch nemen. De meeste onzer stadgenooten zullen niet be merkt hebben, dat Rembrandts bemind paar uit logeeren is gegaan. Het zou onbillijk zijn te zeggen, dat onze stadgenooten het Rijks museurn verwaarloozenhet aantal bezoe- kers is ieder jaar niet onaanzienlijk, en het zijn niet alleen vreemdelingen en bezoekers- van-buiten, die Cuypers' gebouw een bezoek wijden. Doch het is toch altijd maar een klein deel der stadsbevolking, hetwelk kunstzin- nig genoeg is om musea te bezoeken. Mis schien zouden meer Amsterdammers van de schilderijen genieten als het ontwikkelingspeil der stadsbevolking in artistiek opzicht op een hooger niveau gebracht kon worden en toch wie de geheele week op kantoor, werkplaats of in winkel en fabriek hard ge- werkt heeft, gaat Zondags ontspanning zoe- ken van andere soort. Daar zijn de snelle auto's, die ons, als het weer maar eenigszins dragelijk is, maar het frissche „buiten" bren- gen, in de boschen en langs de duinen, die ook's winsters mooi en in ieder geval op- frissdhend zijn en meer ontspanning der ze nmven geven nan Sedo'mpte museum-zalen Daar is veelal het Stadion met belangwek- kende en eveneens spannende voetbalwed- strijden en dan de tallooze bioscopen die ge- not geven, waarbij men zich niet in het min- ste behoeft in te spannen. En dan is er altijd nog het genot van flaneeren langs de straat in buurten, waar men anders nooit komt, oin winkel-etalages te bewonderen, die men an ders nooit ziet. Want wie heeft daartoe tijd in de werkweek? Een winkel-etalage trekt de laatste dageri groote opmerkzaamheid. In de Leidsche- straat heeft een winkelier, die bont verkoopt, een levende zilvervos in de etalage gezet. Het dier ligt lusteloos in een kooi en baadt zich in zaagsel, het voelt zich klaarblijkelijk niet op zijn gemak onder het felle ieht der electri- sche lampen. Kinderen genieten van het vreemde dier en de dames, die de zachte vos- jes zoo graag over de zachte schouders dra- gen, voelen, als zij het levende dier daar zien staan tusschen de overblijfselen van zijn ver- wanten, allicht even haar teeder geweten knagen. Wie zich tusschen de kijkers opstelt en goed luistert kan het knagen hooren. En natuurliik ontbreekt het niet aan protesten tegen het gebruik van levende wezens als etalage-ingredient. Alsof heel Artis niet op overeenkomstige wijze is ingericht en toch, wie weeklaagt over leeuw of hert? En heb ben wij niet nog kort geleden een jonge dame in to. glazen kastje door de stad zien rijden, bezig met het demonstreeren van een nieuw huishoudelijk gebruiksvoorwerp? Levende menschen in etalages zijn werkelijk geen zeldzaarnheid De „dierenbescherming" trekt zich daarvan niets aan. EMERGO. Amslerdam. Tanuari 1929. Oplossing probleem 209. 1. Th2 Kh2 2. Pf3 mat. 1Kf2 2. Ph3 mat. 1gh2 2. Pgh3 mat. 1gf2 2. Pf3 mat. 1. Td5 speelt 2. Tg2 mat. Eindspel 257 gespeeld in den Kampioenswedstrijd te Richmond van de ..British Chess Federa tion". Zwart: Uber. 8 r_ jubow gespeeld in 't clublokaal der Nieuwe Rott. Schaakvereeniging te Rot terdam. d4 opening (Cambridgespring-variant) die door AljechinCapablanca her- haaldelijk is geprobeerd. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 7. 8. onmiddellijk gevolgd door een lakei met een blad met een flesch cognac, een syphoon en een glas. „Ik hoop, dat je het mij niet kwalijk neemt, beste kerel", verklaarde de nieuw aangeko- mene, zich met bevende hand bedienende. „De zaak is deze dat ik gisteren een ellendi- gen nacht had. Het is heelemaal een beestach- Hge tijd!" „Geld verloren?" vroeg Francis. „Een hoop verloren", zuchtte Eustatius. „Ik kon geen keer winnen, nadat je wee was. Geen van ons kan iets goeds doen. Felicia was woedend, omdat je ging zonder goeden- dag te zeggen en zij moet een duizend pond hebben verloren." „Ik moet nog eens spelen. Het schijnt jullie allemaal te amuseeren. Mij verveelde het veeleer." „Verveelde het je? En je won vijfhonderd in drie coups." „Ik kan niet inzien, dat dit op zichzelf iets te maken heeft met plezier of verveling", merkte Francis op. Eustatius dronk zijn glas uit en zette het leeg neer. „Je bent een rare Chinees, Francis", ver klaarde hij. „Je schijnt je zelf te willen affi- cheeren als een roue, maar je speelt je rol verduiveld ongelukkig. Je speelt hoog en het schijnt je even hard te vervelen, of je wint of verliest. Je laat wijn en drank komen en de helft van den tijd roer je ze niet aan. Je moe- digt de vrouwen aan, in het bijzonder Feli cia en Peggy, en beiden komen bij mij met de zelfde klacht: zij weten niet wat ze aan je hebben. Peggy vertoont aan iedereen de paarlen halsssnoer, dat je haar hebt gege- ven, en ieder weet. dat je aan Felicia de huur van haar huis hebt betaald, Maar wat bedoel Er volgde: dot Wit: Gibson. 41. 42. 43. 44. 45. 45. 46. 47. 48. 49. 50. Lg5 DgG! Khl Df5 Td3? Llr6 Kh2 Tg3 Khl Lg7f Pd4 Pf3f Pe5 Pd3 (Wit had hier moeten spe len: 45. Dc8f Dg8 46. f7 Dc8 47. Lf6 Tg7 48. Tg3 en wint). Ta4 Talf Dc7f Thlf Dg3 Zwart geeft op. Probleem no. 210. (B. Walluszczyk. m 111 a be d e f g Wit geeft in 2 zetten mat. Hier volgt de 2e partij EuweBogol- je met dat alles? Zij begrijpen je niet, geen van haar. En ik evenmin. Waarom, voor den duivel, doe je of je je wilt amuseeren en doe je het niet!" Francis glimlachte. „Wij hebben alien verschillende manieren om ons te amuseeren", zeide hij. „Je schijnt vanmorgen opgewonden, Eustatius. Had je nog iets te beweren?" Eustatius haalde een aspirine uit zijn zak „Laat ons een paar keer door het park wan- delen", stelde hij voor. Ik heb behoefte aan wat frissche lucht. Indien we het te warm vinden kunnen we onder de boomen zitten". Francis stemde toe, maar zijn gezelschap had spoedig genoeg van wandelen. Zij gin- gen zitten op de achterste rij van een groep stoelen en Eustatius ging voort zijn hart uit te storten. „Ik ben een van die typen, die, als zij iets op hun hart hebben, er graag mee voor den dag komen", verklaarde hij. „Je bent heel map, op jou manier, zie je, Francis, kunst, latijn en al die onzin, maar er zijn verschei- den dingen waarvan je de waarde niet vol- doende schijnt te begrijpen. Dit is, denk ik, mijn schuld; van mij werd verwacht, dat ik je in de wereld zou brengen." „ln welk opzicht", vroeg Francis, „heb ik je afkeuring verdiend?" Eustatius zuchtte. „Spreek niet op die manier, beste kerel, ter- wijl ik een helsche hoofdpijn heb. Natuurlijk weet ik wel, dat je succes hebt gehad, waar ik je ook heb voorgesteld, en dat alle meisjes dol op je zijn, maar je moet je herinneren. dat we onze attenties hebben bepaald tot ,Bohemen" en er is een soort etiquette in die dingen, welke ik je had behooren uit te leg- gen. Om je maar gfo voorbeeld te noeawa, d4 d5 c4 c6 Pf3 Pf6 Pc3 e6 Lg5 Pbd7 e3 Da5. (dit typeert de variant Pd2 De zwarte dame komt in een leelijk matnet, maar zwart weet telkens toch den dans te ontsprin- gen. j Lb4. Dc2 b6. lets nieuws, meestal speelt men hier 00. Te8 om e5 te kunnen doen. Zwart zelf maakt dat zijn Dame nog min der bewegingsvrijheid krijgt. Deze partij toont o. i. niet aan dat de de tekstzot een verbete- ring is. 9. Le2 La6 Nu kan de dame ner- gens meer heen maar zwart behoudt zich 't recht van ruimte te marten door afruil op c4 en c3; er dreigt voor, beiden van alles, daar- om is voorzichtig spel aanbevolen. 10. 00 cireigt 11. Pb3 met D. winst daarom: Lc3 bc3 0—0 Lf4 beter dan 12. ai met de bedoe* ling 13. Pb3 maar dan speelt z vart met voor- deel 12dc4 Nu dreigt 13. Ld6 en Lb4. Tfc8 om na 13. Ld6 te spe len c5. a4 dc4 Pc4 Lc4 gedwongen moet zwart hier zijn witten L. rui- len tegen het paard; zwart wil n.l. zooals 't vervolg doet zien druk blijven uitoefenen op 't zwakke punt c3. Na 14Dd5? volgt kwaliteitswinst b.v. 16. Pd6 Le2 17. Pc8 dreigt Pe7. 15. Lc4 Pdo! drukt mee op c3. Af ruil zou voor wit slecht zijn, daar na cd5 de T- lijn open kwam en de pion op d5 op den duur mee zou helpen dat pion c3 valt. 16. Dd3! Deze zet is schitterend en dekt c3 indirect. Bijv. 16. Dc3 17. Dc3 Pc3 18. Tfcl Pd5 19. La6 en pion c6 valt voort minst. Maar na 16Dc3 17. De3 Pc3 18. La6 Tf8 19. Lb7 Td8 20. Lc7 Te8 21. Ld6 wordt de kwaliteit -f pion gewonnen. Ook na 16Pc3 gaat e. e. a. goed. 16Pf4 Zwart troost zich dus maar met e enverzwak- king van wit. ef4 Tcd8 dreigt co en eo. Tfel g6 10. 11. 12. 12. 13. 14. 17. 18. 19. 20. Df3 Pf6 g4 Dc6 zou toch pion c3 doen verliezen. 20Pd5 21. f5 ef5. 22. gf5 Zwart bouwt de rernise-steV ling op. 23Te8 nemen op c3 doet vol- gen si aan op e6 23. Kfl Om na Dc3 24. Ldo de Dame je hebt onlangs met Peggy Layton bij RiD geluncht." „Zij had het restaurant gekozen," merkt* Francis op. „Zeker, maar als je niet zoo groen was, zou ze het niet gekozen hebben. Milan of Ma rio's zijn de plaatsen voor Peggy. Je kunt je niet afficheeren in Ritz met een crperette-actri- ce. Het brengt je vrienden in een moeilijke po- sitie. Het is drommels ongepast, moet je we ten. Dan zat je wezenlijk gisterenavond in de Hilarity met haar vooraan in de stalles. Dat is heelemaal verkeerd." „Wat had ik dan moeten doen?' vroeg Francis. „Nu, als je haar meeneemt, neem dan een !oge er. zit achter het gordijn. Dan zou ik, als ik jou was, niet altijd bij Mario's lun- chen Het is heel best, om die soort menschen te beschermen, maar j° behoeft niet op voet van katneraadschap met ze te staan. De „grillroom" bij Mario's is nu niet precies de plaats, waar de hertog van Chatfield altijd moet worden gezien. Je meent mij niet kwalijk dat ik het je zeg, ouwe jongen?" „Hoegenaamd niet", verzekerde Francis hem. „Ik heb zeer genoten van je conversa- tie." Eustatius keek hem aan met een uitdruk- king van twijfel. „Zie je, ik moest je op die dingen wijzen. Mijn ouwe heer sprak er mij gisteren over Hij schijnt te denken, dat jij je hoofd een beetje op hoi laat brengen door al die wuft« dames en soupers en zoo. Je wilt je zetel in het Huis niet innemen, je wilt niet komen dineeren om de familie te ontmoeten. Je wilt zelfs geen bezoeken beantwoorden. Er zijn hoopen verwanten, die verlangen je de hand te drukken en je wilt niet eens een visit®, kasrtje bij k oasseeren." (Worflt T«rrof^«,)t minnstht CimuL U GRATIS TOEGE- OVER QRANULINE, H VAN GRAFHORST. OP AANVRAGE WOROT ZONOEN DE BROCHURE HET MIODEL VAN On. J ARTS. TEGEN TUBERCULOSE EN KLIER* ZIEKTE. Middnlburgachattr.Zl7, Schaveningew. r/W//,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 5