Alkmaaisclie Coirant.
Honderd sen sn M'mk Jaatgang.
Badio»hDekj®
L. Fraukeaberg Alk^aar.
Rechtsgaken
Ko. 11
3Smiming' 14 Januari
Dinsdag 15 Januari.
Hdversurn, 1071 M. iO.10.15 Morgen-
wijding. 12.15-2— Concert door bet Boris
Lenski-Trio. 2—2.30 Keukenpraatje 3—
4 Kniples. 4.5— Microfoondebutanten.
A 7 15 Concert door het Boris Lenski-J rio.
7 15-7 45 Engelsche les. 8.01-8.30 Boek-
bespreking door Lr. Hitter Jr. 8.30 „De Zi-
geunerbaron", kom. operette in 3 bednjven
van John Strauss. Medevv. o.m. Jeanne Ba-
ciiek Jules Moes, Betty v. d. Bosch-
Schmidt. In de pauze penberichten.
Huizm, 340.9 M. (Na 6 uur 1852 M.)
tUitsluitend K. R. O.) 12.301 30 Concert
door het K. R. O.-Trio. 5.30—6.30 Gramo-
foonmuziek. 6.30—7— Duitsche les. 7—
7 30 en 7.308.Kerklatijn-les. 8.8.30
Spr.: Mr. A. Cornelissen: De toeping der
R.K. Universiteitsbib'iotheek te Nijmegen.
8.30 Concert. Het Amsterdamsche Salon-
orkest onder leiding van F. Boshart. Man-
nenkoor G. E. W. A., onder leiding van L.
C. Keereweer. 10—Pcrsberichten.
Daventry, 1562 M. 10.35 Morgenwijdiug.
11.05 Keukenpraatje. 11.20 Gramofoonmu-
ziek. 12.20 Concert, sopraan, bau bariton en
piano. 1.20—2.20 Orkestconcert. 2.50 Dm-
roeppraatje. 3.40 Muziek. 3.55 Fransche les.
4.20 Orkestconcert. 4.35 Lezing. 4.50 Orkest
concert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Gedichten-
lezing. 6.35 Nieuwsberichten. 6.5o Muziek.
7 05 Bach's koorprelude's. 7.20 Lezing. 7.35
Muziek 7.45 Causerie. 8.05 Variete. Dans-
orkest en solisten. 9.20 Nieuwsbericftten.
9.35 Lezing. 9 53 Nieuwsberichten. 10—
Grand Hotel Eastbourne-orkest. R. Goo-
dacre, alt. 11.05—12.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris"1750 M. 12.50
2.10 Orkestconcert. 4.055.05 Orkestcon
cert. 7.057.50 Gramofoonmuziek. 8.35
„Boccaccio", van Suppe. Koor, orkesi en
solisten.
Langenbreg, 469 M. 11.30 Mechamsche
muziek. 12.25—1.50 Orkestconcert. 5 05—
5.50 Fransche operamuziek. Orkestconcert.
7.35 Neder-Rijnsche avond. Reiner, Miiller
Schlosse, Otto, declamatie. Einkelman-
liedjes bij de luit. Orkest.
Zeesen, 1649 M. 11.20—3 50 Lezingen.
3 50—4.50 Concert. 4 50—7.20 Lezingen
7.20 Concert. Dr. Fulda en F. A. Anger-
meyer. 8.20 Hugo Wolf-avond. L. Mysz
Gmeiner, alt. 8.50 De Journalist.
Hamburg, 395 M. 10 20—11.20 Gramo
foonmuziek. 3.35 Concert. Orkest en bas
5.35 Dansmuziek. 7 20 Promenadeconcert
Politiekape'. 9 20 Keulsche carnavalszitting
11.10 Sluiten.
Rrussel, 509 M. 5.20 Orkestconcert. 6.50
Trioconcert. 8.35 Orkestconcert tot 10.35.
TELEFOONVERBINDING
NEDERLAND—NED.-INDIe.
Dankbaarheid van een sprefter
Belgie.
Ongeveer een half jaar geleden, in
periode van de proefgesprekken met Indie,
stelde het hoofdbestuur der P. T. T. een Ne-
derlander te Brussel in de gelegenheid, met
een vriend in Indie, wiens gezondheidstoe-
stand te wenschen liet, te spreken. Het ge-
sprek verliep vlot.
Thans geeft de betrokkene op de volgende
wijze in een schrijven aan het hoofdbestuur
uiting aan zijn dankbaarheid:
Dit gesprek is een afscheid geworden.
Onze vriend is vier maanden later overieden.
Nu, nu voelen wij nog meer, hoe dankbaar
wij moeten zijn jegens u, die dit gesprek toe-
stond en jegens die prachtmenschen, die het
mogelijk maakten. Er zijn in den laatsten
tijd zooveel groote en grootsche dingen ge-
beurd in Nederland, dat wij, die in de laat-
ete 10 jaren een deel van onze lief de voor't
vaderland en zijn inwoners hadden verloren,
weder met hart en ziel Nederlanders zijn
geworden."
VOLKENBONDS-RADIO-
UITZENDINGEN.
Blij'kens de bij het secretariaat van den
Volkenbond ontvangen rapporten, zijn de
•resultaten van de eerste proefnemingen met
sen Volkenbondsuitzending via den kortegolf-
telefoniezender van de Rijkstelegraaf te Koot-
wijk, bevredigend.
Ontvangen werden aldaar 92 rapporten,
alsvolgt verdeeld: Europa 7, omgeving Mid-
dellandsche Zee (Noord Afrika, Klein Azie,
Arabie) 1, omgeving van het zuidelijk deel
van den Indischen Oceaan (Zuid- en Oost-
lAfrika) 16, Engelsch-Indie 9, Nederl-Indie
32, Japan en Annam 2. Australie en Nieuw
Zeeland 2, Vereenigde Staten en Canada 10,
en Zuid-Amerika 3.
De ontvangst was in zeven gevallen slecht,
18 gevallen redelijk (in hoofdzaak te volgen
met koptelefoon), 29 gevallen goed( in hoofd
zaak te volgen op luidspreker) en in 38 ge
vallen uitstekend.
In verband met deze resultaten is van het
eicretariaat van den Volkenbond het verzoek
ontvangen, nogmaals medewerking te ver-
leenen aan een serie proefuitzendingen, welke
dan in het bijzonder bedoeld zijn om de hoor-
taarheid aan te toonen in Amerika, Japan
en Australie.
Het hoofdbestuur der Post en Tel. heeft
medewerking voor deze nieuwe proefneming,
welke buiten de diensturen van het inmiddels
geopende telefoonverkeer met Nederlandsch-
Indie zal vallen, toegezegd.
De proeven zullen gehouden worden gedu-
rende drie achtereenvolgende weken, ongeveer
eind Februari of begin Maart tusschen 20
22 uur G. M. T. des Dinsdags met bestem
ming voor Amerika, Woensdag voor Japan
en Donderdags voor Australie.
De uitzending geschiedt tot Kootwijk via
een der gewone telefoonverbindingen Basel
Amsterdam.
ml
de
Sohrijfmn chines in huur en huurkoop.
Reparatie-inri'cbting
DE AMSTERDAMSCHE T
AUr«D-TK.lMTOOifil6TELLINfi
Een show van veel belangrijks,
veel luxe, veel elegants. Strijd tus
schen de 6 en 8 cylinder. De vier-
pitter gaat verdwijnen. Nieuwe
rnotorrijwielen. Veel aardige bij-
zonderkeden.
Van onzen elgen redacteur.
Het is weer zoo ver, weer heeft het R.A.I.-
gebouw aan het eind van de Ferdinand Bol-
straat te Amsterdam haar poorten geopend
om gedurende een tiental dagen duizenden
auto- en motor-enthousiastelingen binnen te
lokken. En in het monstergroote gebouw
staan daar, stand naast stand, de meest uit-
eenloopende typen en modellen van s men-
schen hoe langer hoe volmaaktei scheppin-
gen: de auto en de motor. Van alles is er, van
de lichte Morris of Amilcar tot de groote
12 M. lange Daimler autobus, van de 2 3/4
P.K. James of Motobecane tot de zware 18
P.K. Indian Ace 4-cylinder.
En daartusschen en er langs wandelen de
belangstellende bezoekers en bezoeksters, en
alien vervoegen naarstiglijk het werkwoord
„hebben", meer speciaal het „auto- of mo-
tor-hebben". De zakenman komt kijken naar
een zwaren vrachtwagen en beziet met ken-
nersblik chassis of motor, mondain me-
vrouwtje, keurig gebontmanteld, zet zich
neer achter het stuur van een schattige ca-
biolet of elegante S.dan, en ze interesseert
zich meer voor de plaats van poederdoosje of
bloemvaasje, dan voor het feit dat ze een wa-
gen gaat koopen met kop- of zijklep-motor, of
dat het een 4 of een 6-cylinder is. Het is een
feit dat er betrekkelijk weinig interesse meer
bestaat voor den motor van een wagen: de
lijn, het aanlal plaatsen, de groote luxe en
comfort geven den doorslag. Want voor el-
ken beurs en elken prijs zijn er schier vol-
maakte wagens te krijgen. Of het nu een
Rolls Royce is, waarvan er tusschen twee
haakj-s een pracht-chassis van een slordige-
26 mille aanwezig is, of een kleine Engelsch-
man en goedkoop Amerikaantje, het zijn al
ien in hun klasse prachtwagens.
Een bespreken van alle stands, er zijn er
een 176, motoren, en accessoires inbegrepen,
zoo hicr natuurlijk veel te ver voeren, we
zullen echter een greep doen hier en daar, en
beginnen dan eerst met die merken, waarvan
de"vertegenwoordigers of dealers in Alk-
maar en omgeving wonen.
Allereerst dan
de General Motors Producten,
en waar goede wijn geen krans behoeft, zou-
den we over al die mooie wagens weinig be-
hoeven te zeggen, ware het niet dat op de
C.M.C. stand, tusschen Oakland, Pontiac
e.d. met eigenlijk de clou van de R.A.I. 1929
staat. En die clou is dan de nieuwe Chevro
let 1929 met een 6-cylinder motor. Een 4-tal
cuodellen is aanwezig, een luxueus cabrio-
letje, mooi blauw, met verstelbare zitplaat-
sen, ruime dickey-seat, een groene Sedan,
zeer ruim, en alien met den nieuwen motor,
schitterend ingebouwd, eenvoudig en pro
per. Juist iets, door zijn eenvoua en bedrijfs-
zekerheid, voor iemand die alleen maar van
zijn wagen weten wil hoe hij rijden moet en
waar hij olie, benzine en water in
gooien.
Gelukkig verdwijnt dat genre automobihs-
ten hoe langer hoe meer, wat natuurlijk niet
w-gneemt dat de nieuwe Chevrolet het voor-
beeld van hare illustere .voorgangers wel
zal volgen, m.a.w. wel heel spoedig de Hol-
landsche wegen zal bevolken. Geen wonder
dan ook, dat de heer Met glunderend de kar-
retjes expliceerde, en met een blij gezicht de
diverse orders noteerde.
De heer A. Dam
enthousiast als altijd, transporteerde ons
haastiglijk naar „zijn merken", de Fiat en de
Nash. Zeer mooie modellen, die het als al
tijd zullen „doen", zijn present, en een kleine
Fiat of een mooie Nash, zal wel tot de liefste
wensch van mcnige R.A.I.-bezoeker(ster) be-
hooren.
De „Overland-producten
die door de Nassaugarage hier ter stede.
worden vertegenwoordiga, tronen in al hun
rlorie en verscheidenheid, de mooie 4 en 6-
cylinder Whippets, de Willy's Knight-wa-
gens, de Falcon Knight en de Overlands. Al
len wagens die door de kenners geprezen
worden en voor zich geen reclame behoeven.
De nieuwe Ford-dealer
de heer Schmidt van't Heiligland, houdt een
wakeni oog op de scheppingen van den
grooten Henri, en de modelletjes die door
lijn en kleur het oog verlustigen, hebben, nu
ze een jaar op Hollands schitterende(?) we
gen loopen, wel al bewezen wat ze waard
zijn.
Hudson en Essex,
twee merken, die in een adem genoemd wor
den en die hier in de omgeving vertegenwoor-
digd worden door de firma Nieuwland in
Bergen, zijn ook gekomen in den vorm van
vele mooie wagens met allerlei nieuws en
comfort, en ook hier spreekt weer de groote
vraag naar 6-cylinder wagens. Alles is „Six"
Het zal wel een mode zijn, ofschoon alge
meen een 6-cylinder-motor als soepeler en
prettiger worat beschouwd. Het is aksoluut
een feit dat er niet heel veel 4-cylinderwa-
gens ter R.A.I, te zoeken zijn en ook de
vracht- en bedrijfsauto's beginnen hoe langer
hoe meer te „sixen", zelfs te „eighten".
De heer K- Baas.
die behalve de Mathis en de Minerva ook het
nieuwste Chrysler-product, de „Soto" tot zijn
troetelkind maakte, zal zeker plezier van z'n
„jongste" beleven. Een werkelijk mooie wa
gen, als steeds zoowel uiterlijk als innerlijk
in hart en nieren „Chrysler". Stevig, soepel
en niet bar duur.
Republic, bedrijf- en vrachtwagen.
Het eerste wat men ziet als men den neus
om den hoek der afdeeling Bedrijfsauto's
steekt, zijn een paar stoere chassis der „Re-
public"-vracht- en bedrijfswagens. De heer
Schmidt van hier, demonstreert volgaarne u
de voordeelen van deze knapen, waarvan de
grootste een wielbasis heeft van ruim 5 M.
Vdie en Metallargique.
We zullen deze Alkmaarsche handelaren-
lijst niet eindigen zonder te wijzen op de ver-
zameling Velies en Metallurgiqucs, die door
den heer De Vries aan de Kaarsemakers-
gracht vertegenwoordigd vorden. Op stand
2 en 48 kan men deze mooie producten be-
wonderen en er eigenaar van worden.
Om nu tot een meer algemeen verhaal
over te gaan, beginnen we eerst met
enkele bijzonderheden.
die veel bekijks hebben. In de eerste plaats
zijn daar een aantal doorsneden van comple
te wagens of motoren, die met spiegels, lam-
pen, en teekeningen keurig het binnenwerk
van motor of hoekwerk weergeven. Er is zoo
een Buick, een Chrysler, Citroen, Brennabor,
de een nog ingenieuzer dan de andere, en wie
een beetje uitkijkt zal het R A.I.-gebouw niet
verlaten zonder dat hij weet hoe „zoo'n mo
tor nu eigenlijk werkt".
Al die Chryslermodellen zijn de moeite
waard, alle grootten en soorten zijn present,
de Soto. Plymouth, de 40, de 60 en de 80.
Wat is die wagen de laatste jaren vooruitge-
gaan!
Verder wijzen we op den F. N.-wagen, die
den beroemden Afrika-tocht maakte, van
Luik naar Kaapstad, en wie den grondig ver-
vuilden wagen ziet, gedeukt, bemodderd, vuil
groezelig, begrijpt heel misschien iets van de
ontzaggelijke moeilijkheden die de pioniers
moesten overwinnen en het mooiste van alles
is dat dit chassis en deze motor precies de
zelfde is als van den personenwagen, die u
met of zonder uw echtelijk bezit langs Hol
lands wegen voert.
Bij de rnotorrijwielen is te zien de
„GUlet, Tour du Monde
waarmee Robert Sexe, de beroemde Parijsche
sportjournalist z'n wereldtoer maakte en
daarmee heel erg in t Noorden de Lappen
bezocht en verder afzakte naar de donkere
schoonen van Algiers. En dat alles op twee
wielen, een motor er tusschen en een reserve-
tan!?je achterop.
Nu we het toch over motorrijwielen heb
ben willen we even wijzen op de nieuwe
Engelsche motor de „Ascot Pullin", die een
auto op twee wielen genoemd kan worden
Geheel ingebouwd in geperst platen-frame,
met voorruit, en een dashboard, waar me
nige auto nog niet aan kan tippen (klok, spee
dometer, oliedrukmeter, starter, lichtknoppen)
is het net een ding om op een mooien dag in
smoking op te gaan zitten en smetteloos
(geen stofwegen s.v.p.) op een fuif te ver-
schijnen. Opgang maken ook de Opel-moto-
ren, met een speciaal frame, waarbij een ge
heel ander zadel gemonteerd is, en op de
Opel-stand is ook aanwezig een Raketten-
motorrijwiel, bekend en beroemd, waarmee
een snelheid van maar eventjes 220 K.M.
werd gehaald. Voor motor-maniakken is er
verder te bewonderen een dirt-track-machine
van James, en de nieuwste snufjes van Harley
Davidson, Triumph, Ariel, A. J. S. (Nico
Burlage, ook in Alkmaar welbekend, streelt
zijn diertjes liefderijk) en verder alle bekende
merken. Leuk is het alle beroemde motormen-
schen in actie van motorverkoopers mee te
maken, Oome Willem Breeman, Maarten
Flinterman, J. H. P. Jansen, van Kooten, en
nog vele anderen.
Waar men ook beslist moet gaan kijken is
de stand van de Fransche Cottin Desgouttes
een fabriek die met alle theorieen van voor-
en achterassen gebroken heeft en onafhanke-
lijk veerende wielen maakt. Het wordt zeer
overtuigend gedemonstreerd wat de vele
voordeelen daarvan zijn, de fabriek bouwt
trouwens geen andere wagens meer.
De vrachtwagens.
Ook in de vrachtwagen-afdeeling is zeer
veel moois en interessants te aanschouwen,
en als men zich nog de rijdende doodkisten
van enkele jaren terug herinnert, bewondert
des te meer de buitengewone luxe en bedrijfs-
zekerheid die de moderne bedrijfsauto ken-
merkt.
Zie b.v. naar de 12 M. lange Daimler-bus,
de zeer mooie Zwitser „Saurer" de Erskine,
Fiat brandspuiten, Chenard Walcker-aan-
hangwagens en nog zoo heel veel moois
meer.
„De Steigboy".
Den liefhebbers van een licht, handig be-
stelwagentje, dat geheel compleet nog geen
f 1500 kost, willen we attent maken op het
nieuwste snufje op dit gebied: „de Steigboy".
Dit is een driewieler, uitgerust met een zwa
ren 10 P.K. Sturmey-Archer zijklep-motor en
een 3 versnellingsbak van dezelfde firma. Het
stuurwiel dat verticaal voor den chauffeur
geplaatst is, is volgens de regeler, der kunst
voorzien van een zwaren worm met quadrant,
zoodat de besturing zeer licht en zeer be-
trouwbaar is. Het achterwiel wordt zeer ge-
makkelijk uitgenomen, een stevige voetrem
werkt op de drie wielen, een handrem is zeer
krachtig, een automatische oliepomp zorgt
verder voor den goeden gang van zaken.
Werkelijk een heel handig ding, dat men al
heel gauw wel eens op den weg zal tegen-
komen.
Werkelijk, wil men alles wat op de R A. I.
is, in zich opnemen, een dag aan ingespannen
arbeid is men aan zich zelf verplicht en het
eind van het lied is dan vanzelf dat men neer-
valt in het ruime, uitstekende restaurant dat
door den heer Colnot, den exploitant, drie
maal vergroot is en waar vele rappe kellners
gereed staan de bezoekers met spijs en drank
wat te restaureeren. En als men dan vol-
doende uitgerust is, moet men nog eens een
kijkje gaan nemen bij de vele stands van
accessoires en onderdeelen. Alles te kust en te
keur. Ontelbare modellen lampen, schijn-
werpers, accu's, richtingaanwijzers, bumpers
(de Casco, geheel van rubber) aschbakken,
bloemvaasjes, bougies, olien, nummerplaten,
het duizelt den mensch en als hij er uit
komt is hij de helft alweer vergeten. Maar
wat hindert dat, komt iets eens van pas, dan
zit zoo'n n'aam of zoo'n artikel wel ergens
in een hoekje der hersenschors verborgetr en
de handelaar heeft z'n zin.
Last, but not least, de goede propaganda-
stands van de verschiilende verkeersvereeni-
zulten we zoo langzamerhand gaan beslui-
ten, moesten we alles beschrijven, dar. zou
de Alkmaarsche Courant van heden wel zoo-
wat heelemaal ver-R. A. I.-d wezen We
hebben hier alleen maar mee bedoeld een
kleine aansporing voor hen, die tot 20 Janu-
ari eens een keer naar Amsterdam willen, en
dat zulien er, hopen we, zeer velen zijn.
Want de R. A. I., die immers producten
exposeert, die tegenwoordig zoo de belang-
stelling van een ieder hebben, is naast de
shows te Londen, Parijs en Brussel, zeer be-
langrijk, vooral ook waar dit jaar voor het
eerst na langen tijd weer motorrijwielen met
hun verschijning een bijster belangrijk aan-
deel vormen. En de belangrijkheid van deze
zeer mooie, en uitgebreide expositie wordt
nog des te grooter, wanneer men bedenkt
dat, ondanks hooge belastingen, wegenbe-
lastingen, tollen, veren, keiwegen, leges-
gelden voor rij- en nummerbewijzen en wat
er nog meer op den weg van den Holland-
schen automobilist ligt, het aantal van deze
categoric weggebruikers nog dagelijks stijgt.
En om dan meteen maar een punt achter
ons verhaal te zetten: een prettigen dag voor
de bezoekers en goede zaken voor alle stand-
houders.
gingeq.
De A. N. W. B., de K. N. A. C., de K. N M.
V. en de B. B. N. Wie zich geroepen voelt lid
van een dezer vereenigingen te worden, wordt
met open armen ontvangen, en den aarzelen-
den mensch wordt 'n hoeveelheid propaganda-
materiaal in de handen geduwd, dat hij wel
moet bezwijken. Geen nood, het weekblad ,,de
Auto" verstrekt een ieder een stevigen tasch,
om al die heerlijkheden in te stoppen en tus
schen de geexposeerde auto's wemelt het dan
ook van papieren dito's die zorgvuldig aan
den arm meegevoerd worden.
Met deze zeer onvolledige opsomming
VOOR DEN KANTONRECHTER.
Zitting van Vrijdag 11 Januari.
NIET MEER VISSCHEN ONDER HET
VEILINGSDAK.
Door mr. de Groot, plaatsvervangend kan-
tonrechter werd voortgezet de behandeling
van een overtreding der Visscherijwet, ge
pleegd door den beroepsvisscher Dirk N. te
Oudkarspel, die met een schrobnet had ge
vischt in het overkapte water van het veilings,
gebouw, zonder daartoe gerechtigd te zijn
Gchoord werd de rijksveldwachter Geluk, di'
verklaarde dat de gemeente alle previlegien
dit water betreffende, aan het veilingsbestuut
had overgedragen. De heer N. was dus mo-
menteel uitgepraat en werd veroordeeld, doch
hem werd geen straf opgelegd. Ook ontvangt
hij vermoedelijk zijn schrobnet terug.
AFTIKKEN IS DE BOODSCHAP.
De jeugdige houtbewerker Jan O. uit Hei-
loo, beschuldigd te Alkmaar in de Ridder
straat op zijn rijwiel in woeste vaart een
jong knaapje omver te hebben gekegeld,
werd na verboor van verbalisant Ramaker
tot 10 boete of 10 dagen veroordeeld.
DIE BOFTE NIET ZOO'N BEETJE.
De voortgezette behandeling van een Ar-
beidswetovertreding tegen den brood- en be-
schuitbakker N. B. te Bergen leidde tot het
voor verdachte verblijdende resultaat, dat hij
werd vrijgesproken. De ambtenaar had niet
minder dan 3X4 dagen principale hechtenis
gevorderd, zoodat verd. nu wel dubbel voor
zichtig mag zijn.
EEN DUISTERE RENTEKAART-
PROCEDURE.
Bij de voortgezette behandeling van een
zaak, het niet vertoonen van een rentekaart,
contra mej. E. K. te Egmond aan Zee, bleek
dat men hier met een soort overtredingspuzz-
le te doen heeft. De ambtenaar zag licht
genoeg in deze geheimzinnigheden om 5
boete of 5 dagen te vorderen, doch mr. Bas
tert moet zich nog eens terdege beraden en
heeft de uitspraak op 25 Januari besteld.
HET SUCCES WAS MINIMUM.
De chauffeur van een houthandel te Alk
maar K. K. die de vorige week terecht stond
wegens het nalaten van een duidelijk teeken,
dat hij te H. H. Waard 'n zijweg wenschte
in te gaan, zag heden die zaak verder be-
handeld en werd de verbalisant Brig. Tjals-
ma gehoord. Verdachte veranderde nu van
tactiek en beweerde zijn zwaren vrachtauto
niet met een hand te kunnen sturen, zoodat
hij geen verkeersteeken kon geven. Zijn
eenigszins kamelonachtige verdediging mocht
niet baten. Hij werd tot 5 boete of 5 dagen
veroordeeld.
DAT KWAM OOK SLECHT AF.
A. B., 'n chauffeur uit Egmond aan den
Hoef te Alkmaar bekeurd door verkeersagent
Wijnberg wegens links rijden en gemis van
een verkeersspiegel kon ook al geen voordeel
boeken van de voortgezette behandeling. Hem
werd opgelegd in totaal 13 boete of 5 da-
DE RIJDENDE DOOD.
In den avond van 19 Juli reed een auto
mobilist in razende vaart van Bergen in de
richting Alkmaar, zoodat ieder ten doode
verschrikt ijlings het veege lijf bij de nade
ring van dezen schrik der wegen trachtte te
bergen. Ook de gevaarlijke bocht bij den win
derigen hoek te Bergen werd onbesuisd en
roekeloos genomen, tot verontwaardiging
van meer bezadigde autobestuurders. In
dienzelfden avond vond men aan den weg
ook nog een motorrijder in deerniswekkenden
toestand en de roekelooze automobilist, werd
ook van dezen verkeersmisdaad verdacht,
doch de justitie kon het noodig bewijs niet
geleverd krijgen. Niettemin moest bedoelde
autobestuurder, J. R., uit Zaandam, zich he
den ter zake overtreding artikel 22 motor- en
rijwielwet verantwoorden en werd bij verstek
veroordeeld tot 60 boete of 30 dagen, be-
nevens ontzegging rijbevoegdheid voor den
tijd van 1 jaar.
'N ZWARE ACROBATENTOER, DAT
ALLES UIT ELKAAR TE HOUDEN.
Een ingezetene van Bergen, de heer M
W. v. d. G. had in Juli een nieuwe woning
in gebruik genomen, welk perceel door de
bouwverordening volkomen was goedgo
keurd. De eigenaar had echter, alvorens dit
huis te betrekken, eerst vergunning van B. en
W. moeten afwachten. Dit verzuim werd hem
heden met 3 boete of 3 dagen aangerekend.
DE NOODLOTTIGE ONTMOETING.
De vrachtautobestuurder Dirk W. uit Bree
zand had er zich op 17 Aug. niet aange-
stoord aan de omstandigheid, dat de rijks-
straatweg tusschen Alkmaar en Heiloo we
gens vernieuwing slechts van een zijde be
rijdbaar was gesteld en was zeer vrijpostig
doorgereden. Doch onderweg stiet hij op 'n
automobilist die van de andere wel toegesta-
ne zijde naderde en deze bleek niemand min
der te zijn dan burgemeester Nieuwenhuizen
van Limmen.
Aangezien Dirk W. onwillig bleek, terug
te gaan, liet de burgemeester procesverbaai
opmaken en werd hij heden gestraft me*
X 12 boete of 8 dagen
NIEUWE TIJDEN, NIEUWE OVER-
TREDINGEN.
De autobusondenwmer M. Hellingman uit
Hoorn stond* terecht omdat hij op 24 Octo
ber ter gelegenheid van de Alkmaarsche koe--
markt, buiten zijn officieele dienstregeling
eenige personen na afloop van de markt naar
Hoorn had vervoerd De verdachte beweerde
dat die passagiers hem speciaal dat extra
vervoer hadden opgedragen en zijn advocaat
mr. Huigh uit den Haag voerde ter verdedi
ging aan, dat deze rit was te beschouwen
als een gezelschapsreisje en geenszins eenige
overtreding van de dienstregeling. De amb
tenaar vorderde evenwel 20 boete of 20
dagen en noemde de kandeling van verdach
te tegenover zijn concurrenten niet fair. De
kantonrechter zal over 14 dagen uitspraak
'doen.
MEN KAN GEEN VINGER MEER
IN DE ASCIi STEKEN.
De ondernemer van een waschinrichtin#
te Alkmaar Simon K. had zich te verant
woorden wegens overtreding der arbeidswet
De chauffeur van de particuliere autobus
waarin de waschfabriekarbeidsters dagelijks
van en naar Egmond aan Zee worden ver
voerd, wordt ook gebezigd als waschsorteer-.
der en maakte alszoo meer dan 12 werkuren,
wat niet geoorloofd was. De verdachte be
weerde dat hij er niet aan gedacht had in
overtreding te zijn, waarop de ambtenaar op-
merkte, dat hij op't gebied van arbeidswet-
overtreding niet onverdeeld gunstig bekend
stond, alhoewel den laatsten tijd wel verbete
ring was te bespeuren. Geeischt werd 4 X
7 gulden boete of 4 X 7 dagen. Uitspraak
4X3 gulden of 4 X 3 dagen.
ONGEWENSCHTE KOSTGANGERS.
Een viertal hitten, die gastvrijheid genoten
op het land van den landbouwer N. A. te
Schermerhorn, konden zich daar vermoede
lijk niet voldoende verzadigen en wisten
zich toegang te versehaffen op den Mijzer-
dijk en het erf van den landbouwer C. Smit
Deze heeft het gras van den dijlc gepacht en
voelde geen roeping voor gastheer van deze
hongerige ketten te spelen. Hij deed alzoo
aangifte met gevolg dat Nic. A. heden te
recht stond. Getuige S. vorderde 20 scha-
devergoeding. Op grond echter van de wei<
nig toeschietelijke houding van verdachte,
kon de zaak heden geen voortgang hebben
en zal op 25 Januari met het hooren van
brigadier Tjalsma, den verbalisant, verde?
worden behandeld.
KAR MET VERSCH GESLACHT
VLEESCH AAN- EN OMGEREDEN.
Willem B. chauffeur in een autobusdienst
Alkmaar—Helder passeerde op 23 Nov.
met zijn lomp voertuig twee naast elkander
rijdende handwagens, gevuld met verscb
slachtvleesch van het abattoir en bestuurd
door slagerknechts.
De autobuschauffeur reed deze karren
voorbij en daarbij werd een der handwagens
geraakt met gevolg dat het vleesch op den
stoffigen Helderschen weg terecht kwam.
B. stond heden terecht doch wierp de
schuld op de sl«gersjongens, die 'n genoege-
lijk praatje met eikander liepen te maken en
zelf de oorzaak waren van het gebeurde.
Teneinde de waarheid van dit verweer na-
der te onderzoeken, zal worden getrachtnog
eenige ooggetuigen te vinden en is de zaak
voor onbepaalden tijd aangehouden.
ALTIJD MAAR DIE ZOMERPALEIZEN
Den vrachtrijder Jan M. te Bergen werd
ten laste gelegd 'n zomerwoning te hebben
gebezigd voor eigen gebruik als woonhuis
zonder vergunning van het gemeentebestuur.
Deze vrijpostigheid werd gewaardeerd op
f 4 boete of 4 dagen.
C'EST LE TON QUI FAIT LA
MUSIQUE.
De autobuschauffeur H. E. uit N Schar-
woude verscheen als verdachte voor den kan
tonrechter ter zake de ten laste legging dat
hij op Zondag 25 Nov. v.m. 6.35 te Alk
maar was aangekomen met een gevulde bus
waarin 47 passagiers inplaats van het ge-
oorloofde getal 37, zooals door den agent
van politie Dalenberg was geconstateerd,
Verdachte scheen niet de gewenschte con-
versatietoon te kunnen treffen en vroeg grim-
mig hoe het mogelijk was, dat hij te Alkmaar
op dat uur had kunnen worden aangetroffen.
Iemand die niet eens op zijn horloge kon
zien, hoe laat het was, zou ook wel niet in
staat zijn, de passagiers te tellen.
D>e verdachte maakte juist met deze wijz*
van verdedigen geen opgang en werd to
20 boete of 20 dagen veroordeeld.
HET WACHTEN IS OP DEN ZIEKE,
J. M. v. G. bestuurder van een der auto-
bussen van den lijn Alkmaar—Haarlem wat
voor den kantonrechter gedagvaard als ver>
dacht van het feit, dat hij op 26 Nov. ten
einde een aan den weg staande aspirant
passagier op te nemen, zoo onbesuisd een
door den chauffeur M. Bakker bestuurde
vrachtauto langs en voorom te rijden, dat
alleen door hevig remmen en een handige
manouvre door Bakker een aanrijding was
voorkomen. De melkhandelaar Liefting, voor
wien Bakker chauffeerde was van meening
dat van G. wel wat pessimistisch tegen Bak
ker gestemd scheen te zijn. Getuige Bakker
heeft echter een ongeval gehad met een paard
en kan niet verschijnen, zoodat aanhouding
werd gelast.
OP HET LAATSTE MOMENT X,
GESNAPT.
De schoenmaker G. B. wonende Oudorper
dijkje te Alkmaar was door de duisternis
overvallen en niet in het bezit van een lan-
taarn, weshalve hij het risico waagde van de
Schermer af, onverlicht huiswaarts te pedde
len. Bijna thuis gekomen zonder letsel,
wenschte hij zich reeds geluk, doch op
laatste moment werd hij nog gesnapt en he
den tot 2 boete of 2 dagen veroordeeld.
OONCURRENTIESTRIJD.
Schadevergoeding wegens onrecht-
matlge daad van f 350 tot f 5000 ver-
hoogd.
Te Amsterdam is een civiele procedure ge-
cpend door de firma D. van Hasselt- Co.
tegen de firma C. A. Brenninkmeyer. 't
Betrof een actie tot schadevergceding wegens
onrechtmatige daad en de feiten, die gesteld
werden, kwamen op het volgende neer:
lo. gedajigde (C. A.), die een confec-