Alkmaaisclie Coirant. Honderd sen sn M'mk Jaatgang. Badio»hDekj® L. Fraukeaberg Alk^aar. Rechtsgaken Ko. 11 3Smiming' 14 Januari Dinsdag 15 Januari. Hdversurn, 1071 M. iO.10.15 Morgen- wijding. 12.15-2— Concert door bet Boris Lenski-Trio. 2—2.30 Keukenpraatje 3— 4 Kniples. 4.5— Microfoondebutanten. A 7 15 Concert door het Boris Lenski-J rio. 7 15-7 45 Engelsche les. 8.01-8.30 Boek- bespreking door Lr. Hitter Jr. 8.30 „De Zi- geunerbaron", kom. operette in 3 bednjven van John Strauss. Medevv. o.m. Jeanne Ba- ciiek Jules Moes, Betty v. d. Bosch- Schmidt. In de pauze penberichten. Huizm, 340.9 M. (Na 6 uur 1852 M.) tUitsluitend K. R. O.) 12.301 30 Concert door het K. R. O.-Trio. 5.30—6.30 Gramo- foonmuziek. 6.30—7— Duitsche les. 7— 7 30 en 7.308.Kerklatijn-les. 8.8.30 Spr.: Mr. A. Cornelissen: De toeping der R.K. Universiteitsbib'iotheek te Nijmegen. 8.30 Concert. Het Amsterdamsche Salon- orkest onder leiding van F. Boshart. Man- nenkoor G. E. W. A., onder leiding van L. C. Keereweer. 10—Pcrsberichten. Daventry, 1562 M. 10.35 Morgenwijdiug. 11.05 Keukenpraatje. 11.20 Gramofoonmu- ziek. 12.20 Concert, sopraan, bau bariton en piano. 1.20—2.20 Orkestconcert. 2.50 Dm- roeppraatje. 3.40 Muziek. 3.55 Fransche les. 4.20 Orkestconcert. 4.35 Lezing. 4.50 Orkest concert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Gedichten- lezing. 6.35 Nieuwsberichten. 6.5o Muziek. 7 05 Bach's koorprelude's. 7.20 Lezing. 7.35 Muziek 7.45 Causerie. 8.05 Variete. Dans- orkest en solisten. 9.20 Nieuwsbericftten. 9.35 Lezing. 9 53 Nieuwsberichten. 10— Grand Hotel Eastbourne-orkest. R. Goo- dacre, alt. 11.05—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris"1750 M. 12.50 2.10 Orkestconcert. 4.055.05 Orkestcon cert. 7.057.50 Gramofoonmuziek. 8.35 „Boccaccio", van Suppe. Koor, orkesi en solisten. Langenbreg, 469 M. 11.30 Mechamsche muziek. 12.25—1.50 Orkestconcert. 5 05— 5.50 Fransche operamuziek. Orkestconcert. 7.35 Neder-Rijnsche avond. Reiner, Miiller Schlosse, Otto, declamatie. Einkelman- liedjes bij de luit. Orkest. Zeesen, 1649 M. 11.20—3 50 Lezingen. 3 50—4.50 Concert. 4 50—7.20 Lezingen 7.20 Concert. Dr. Fulda en F. A. Anger- meyer. 8.20 Hugo Wolf-avond. L. Mysz Gmeiner, alt. 8.50 De Journalist. Hamburg, 395 M. 10 20—11.20 Gramo foonmuziek. 3.35 Concert. Orkest en bas 5.35 Dansmuziek. 7 20 Promenadeconcert Politiekape'. 9 20 Keulsche carnavalszitting 11.10 Sluiten. Rrussel, 509 M. 5.20 Orkestconcert. 6.50 Trioconcert. 8.35 Orkestconcert tot 10.35. TELEFOONVERBINDING NEDERLAND—NED.-INDIe. Dankbaarheid van een sprefter Belgie. Ongeveer een half jaar geleden, in periode van de proefgesprekken met Indie, stelde het hoofdbestuur der P. T. T. een Ne- derlander te Brussel in de gelegenheid, met een vriend in Indie, wiens gezondheidstoe- stand te wenschen liet, te spreken. Het ge- sprek verliep vlot. Thans geeft de betrokkene op de volgende wijze in een schrijven aan het hoofdbestuur uiting aan zijn dankbaarheid: Dit gesprek is een afscheid geworden. Onze vriend is vier maanden later overieden. Nu, nu voelen wij nog meer, hoe dankbaar wij moeten zijn jegens u, die dit gesprek toe- stond en jegens die prachtmenschen, die het mogelijk maakten. Er zijn in den laatsten tijd zooveel groote en grootsche dingen ge- beurd in Nederland, dat wij, die in de laat- ete 10 jaren een deel van onze lief de voor't vaderland en zijn inwoners hadden verloren, weder met hart en ziel Nederlanders zijn geworden." VOLKENBONDS-RADIO- UITZENDINGEN. Blij'kens de bij het secretariaat van den Volkenbond ontvangen rapporten, zijn de •resultaten van de eerste proefnemingen met sen Volkenbondsuitzending via den kortegolf- telefoniezender van de Rijkstelegraaf te Koot- wijk, bevredigend. Ontvangen werden aldaar 92 rapporten, alsvolgt verdeeld: Europa 7, omgeving Mid- dellandsche Zee (Noord Afrika, Klein Azie, Arabie) 1, omgeving van het zuidelijk deel van den Indischen Oceaan (Zuid- en Oost- lAfrika) 16, Engelsch-Indie 9, Nederl-Indie 32, Japan en Annam 2. Australie en Nieuw Zeeland 2, Vereenigde Staten en Canada 10, en Zuid-Amerika 3. De ontvangst was in zeven gevallen slecht, 18 gevallen redelijk (in hoofdzaak te volgen met koptelefoon), 29 gevallen goed( in hoofd zaak te volgen op luidspreker) en in 38 ge vallen uitstekend. In verband met deze resultaten is van het eicretariaat van den Volkenbond het verzoek ontvangen, nogmaals medewerking te ver- leenen aan een serie proefuitzendingen, welke dan in het bijzonder bedoeld zijn om de hoor- taarheid aan te toonen in Amerika, Japan en Australie. Het hoofdbestuur der Post en Tel. heeft medewerking voor deze nieuwe proefneming, welke buiten de diensturen van het inmiddels geopende telefoonverkeer met Nederlandsch- Indie zal vallen, toegezegd. De proeven zullen gehouden worden gedu- rende drie achtereenvolgende weken, ongeveer eind Februari of begin Maart tusschen 20 22 uur G. M. T. des Dinsdags met bestem ming voor Amerika, Woensdag voor Japan en Donderdags voor Australie. De uitzending geschiedt tot Kootwijk via een der gewone telefoonverbindingen Basel Amsterdam. ml de Sohrijfmn chines in huur en huurkoop. Reparatie-inri'cbting DE AMSTERDAMSCHE T AUr«D-TK.lMTOOifil6TELLINfi Een show van veel belangrijks, veel luxe, veel elegants. Strijd tus schen de 6 en 8 cylinder. De vier- pitter gaat verdwijnen. Nieuwe rnotorrijwielen. Veel aardige bij- zonderkeden. Van onzen elgen redacteur. Het is weer zoo ver, weer heeft het R.A.I.- gebouw aan het eind van de Ferdinand Bol- straat te Amsterdam haar poorten geopend om gedurende een tiental dagen duizenden auto- en motor-enthousiastelingen binnen te lokken. En in het monstergroote gebouw staan daar, stand naast stand, de meest uit- eenloopende typen en modellen van s men- schen hoe langer hoe volmaaktei scheppin- gen: de auto en de motor. Van alles is er, van de lichte Morris of Amilcar tot de groote 12 M. lange Daimler autobus, van de 2 3/4 P.K. James of Motobecane tot de zware 18 P.K. Indian Ace 4-cylinder. En daartusschen en er langs wandelen de belangstellende bezoekers en bezoeksters, en alien vervoegen naarstiglijk het werkwoord „hebben", meer speciaal het „auto- of mo- tor-hebben". De zakenman komt kijken naar een zwaren vrachtwagen en beziet met ken- nersblik chassis of motor, mondain me- vrouwtje, keurig gebontmanteld, zet zich neer achter het stuur van een schattige ca- biolet of elegante S.dan, en ze interesseert zich meer voor de plaats van poederdoosje of bloemvaasje, dan voor het feit dat ze een wa- gen gaat koopen met kop- of zijklep-motor, of dat het een 4 of een 6-cylinder is. Het is een feit dat er betrekkelijk weinig interesse meer bestaat voor den motor van een wagen: de lijn, het aanlal plaatsen, de groote luxe en comfort geven den doorslag. Want voor el- ken beurs en elken prijs zijn er schier vol- maakte wagens te krijgen. Of het nu een Rolls Royce is, waarvan er tusschen twee haakj-s een pracht-chassis van een slordige- 26 mille aanwezig is, of een kleine Engelsch- man en goedkoop Amerikaantje, het zijn al ien in hun klasse prachtwagens. Een bespreken van alle stands, er zijn er een 176, motoren, en accessoires inbegrepen, zoo hicr natuurlijk veel te ver voeren, we zullen echter een greep doen hier en daar, en beginnen dan eerst met die merken, waarvan de"vertegenwoordigers of dealers in Alk- maar en omgeving wonen. Allereerst dan de General Motors Producten, en waar goede wijn geen krans behoeft, zou- den we over al die mooie wagens weinig be- hoeven te zeggen, ware het niet dat op de C.M.C. stand, tusschen Oakland, Pontiac e.d. met eigenlijk de clou van de R.A.I. 1929 staat. En die clou is dan de nieuwe Chevro let 1929 met een 6-cylinder motor. Een 4-tal cuodellen is aanwezig, een luxueus cabrio- letje, mooi blauw, met verstelbare zitplaat- sen, ruime dickey-seat, een groene Sedan, zeer ruim, en alien met den nieuwen motor, schitterend ingebouwd, eenvoudig en pro per. Juist iets, door zijn eenvoua en bedrijfs- zekerheid, voor iemand die alleen maar van zijn wagen weten wil hoe hij rijden moet en waar hij olie, benzine en water in gooien. Gelukkig verdwijnt dat genre automobihs- ten hoe langer hoe meer, wat natuurlijk niet w-gneemt dat de nieuwe Chevrolet het voor- beeld van hare illustere .voorgangers wel zal volgen, m.a.w. wel heel spoedig de Hol- landsche wegen zal bevolken. Geen wonder dan ook, dat de heer Met glunderend de kar- retjes expliceerde, en met een blij gezicht de diverse orders noteerde. De heer A. Dam enthousiast als altijd, transporteerde ons haastiglijk naar „zijn merken", de Fiat en de Nash. Zeer mooie modellen, die het als al tijd zullen „doen", zijn present, en een kleine Fiat of een mooie Nash, zal wel tot de liefste wensch van mcnige R.A.I.-bezoeker(ster) be- hooren. De „Overland-producten die door de Nassaugarage hier ter stede. worden vertegenwoordiga, tronen in al hun rlorie en verscheidenheid, de mooie 4 en 6- cylinder Whippets, de Willy's Knight-wa- gens, de Falcon Knight en de Overlands. Al len wagens die door de kenners geprezen worden en voor zich geen reclame behoeven. De nieuwe Ford-dealer de heer Schmidt van't Heiligland, houdt een wakeni oog op de scheppingen van den grooten Henri, en de modelletjes die door lijn en kleur het oog verlustigen, hebben, nu ze een jaar op Hollands schitterende(?) we gen loopen, wel al bewezen wat ze waard zijn. Hudson en Essex, twee merken, die in een adem genoemd wor den en die hier in de omgeving vertegenwoor- digd worden door de firma Nieuwland in Bergen, zijn ook gekomen in den vorm van vele mooie wagens met allerlei nieuws en comfort, en ook hier spreekt weer de groote vraag naar 6-cylinder wagens. Alles is „Six" Het zal wel een mode zijn, ofschoon alge meen een 6-cylinder-motor als soepeler en prettiger worat beschouwd. Het is aksoluut een feit dat er niet heel veel 4-cylinderwa- gens ter R.A.I, te zoeken zijn en ook de vracht- en bedrijfsauto's beginnen hoe langer hoe meer te „sixen", zelfs te „eighten". De heer K- Baas. die behalve de Mathis en de Minerva ook het nieuwste Chrysler-product, de „Soto" tot zijn troetelkind maakte, zal zeker plezier van z'n „jongste" beleven. Een werkelijk mooie wa gen, als steeds zoowel uiterlijk als innerlijk in hart en nieren „Chrysler". Stevig, soepel en niet bar duur. Republic, bedrijf- en vrachtwagen. Het eerste wat men ziet als men den neus om den hoek der afdeeling Bedrijfsauto's steekt, zijn een paar stoere chassis der „Re- public"-vracht- en bedrijfswagens. De heer Schmidt van hier, demonstreert volgaarne u de voordeelen van deze knapen, waarvan de grootste een wielbasis heeft van ruim 5 M. Vdie en Metallargique. We zullen deze Alkmaarsche handelaren- lijst niet eindigen zonder te wijzen op de ver- zameling Velies en Metallurgiqucs, die door den heer De Vries aan de Kaarsemakers- gracht vertegenwoordigd vorden. Op stand 2 en 48 kan men deze mooie producten be- wonderen en er eigenaar van worden. Om nu tot een meer algemeen verhaal over te gaan, beginnen we eerst met enkele bijzonderheden. die veel bekijks hebben. In de eerste plaats zijn daar een aantal doorsneden van comple te wagens of motoren, die met spiegels, lam- pen, en teekeningen keurig het binnenwerk van motor of hoekwerk weergeven. Er is zoo een Buick, een Chrysler, Citroen, Brennabor, de een nog ingenieuzer dan de andere, en wie een beetje uitkijkt zal het R A.I.-gebouw niet verlaten zonder dat hij weet hoe „zoo'n mo tor nu eigenlijk werkt". Al die Chryslermodellen zijn de moeite waard, alle grootten en soorten zijn present, de Soto. Plymouth, de 40, de 60 en de 80. Wat is die wagen de laatste jaren vooruitge- gaan! Verder wijzen we op den F. N.-wagen, die den beroemden Afrika-tocht maakte, van Luik naar Kaapstad, en wie den grondig ver- vuilden wagen ziet, gedeukt, bemodderd, vuil groezelig, begrijpt heel misschien iets van de ontzaggelijke moeilijkheden die de pioniers moesten overwinnen en het mooiste van alles is dat dit chassis en deze motor precies de zelfde is als van den personenwagen, die u met of zonder uw echtelijk bezit langs Hol lands wegen voert. Bij de rnotorrijwielen is te zien de „GUlet, Tour du Monde waarmee Robert Sexe, de beroemde Parijsche sportjournalist z'n wereldtoer maakte en daarmee heel erg in t Noorden de Lappen bezocht en verder afzakte naar de donkere schoonen van Algiers. En dat alles op twee wielen, een motor er tusschen en een reserve- tan!?je achterop. Nu we het toch over motorrijwielen heb ben willen we even wijzen op de nieuwe Engelsche motor de „Ascot Pullin", die een auto op twee wielen genoemd kan worden Geheel ingebouwd in geperst platen-frame, met voorruit, en een dashboard, waar me nige auto nog niet aan kan tippen (klok, spee dometer, oliedrukmeter, starter, lichtknoppen) is het net een ding om op een mooien dag in smoking op te gaan zitten en smetteloos (geen stofwegen s.v.p.) op een fuif te ver- schijnen. Opgang maken ook de Opel-moto- ren, met een speciaal frame, waarbij een ge heel ander zadel gemonteerd is, en op de Opel-stand is ook aanwezig een Raketten- motorrijwiel, bekend en beroemd, waarmee een snelheid van maar eventjes 220 K.M. werd gehaald. Voor motor-maniakken is er verder te bewonderen een dirt-track-machine van James, en de nieuwste snufjes van Harley Davidson, Triumph, Ariel, A. J. S. (Nico Burlage, ook in Alkmaar welbekend, streelt zijn diertjes liefderijk) en verder alle bekende merken. Leuk is het alle beroemde motormen- schen in actie van motorverkoopers mee te maken, Oome Willem Breeman, Maarten Flinterman, J. H. P. Jansen, van Kooten, en nog vele anderen. Waar men ook beslist moet gaan kijken is de stand van de Fransche Cottin Desgouttes een fabriek die met alle theorieen van voor- en achterassen gebroken heeft en onafhanke- lijk veerende wielen maakt. Het wordt zeer overtuigend gedemonstreerd wat de vele voordeelen daarvan zijn, de fabriek bouwt trouwens geen andere wagens meer. De vrachtwagens. Ook in de vrachtwagen-afdeeling is zeer veel moois en interessants te aanschouwen, en als men zich nog de rijdende doodkisten van enkele jaren terug herinnert, bewondert des te meer de buitengewone luxe en bedrijfs- zekerheid die de moderne bedrijfsauto ken- merkt. Zie b.v. naar de 12 M. lange Daimler-bus, de zeer mooie Zwitser „Saurer" de Erskine, Fiat brandspuiten, Chenard Walcker-aan- hangwagens en nog zoo heel veel moois meer. „De Steigboy". Den liefhebbers van een licht, handig be- stelwagentje, dat geheel compleet nog geen f 1500 kost, willen we attent maken op het nieuwste snufje op dit gebied: „de Steigboy". Dit is een driewieler, uitgerust met een zwa ren 10 P.K. Sturmey-Archer zijklep-motor en een 3 versnellingsbak van dezelfde firma. Het stuurwiel dat verticaal voor den chauffeur geplaatst is, is volgens de regeler, der kunst voorzien van een zwaren worm met quadrant, zoodat de besturing zeer licht en zeer be- trouwbaar is. Het achterwiel wordt zeer ge- makkelijk uitgenomen, een stevige voetrem werkt op de drie wielen, een handrem is zeer krachtig, een automatische oliepomp zorgt verder voor den goeden gang van zaken. Werkelijk een heel handig ding, dat men al heel gauw wel eens op den weg zal tegen- komen. Werkelijk, wil men alles wat op de R A. I. is, in zich opnemen, een dag aan ingespannen arbeid is men aan zich zelf verplicht en het eind van het lied is dan vanzelf dat men neer- valt in het ruime, uitstekende restaurant dat door den heer Colnot, den exploitant, drie maal vergroot is en waar vele rappe kellners gereed staan de bezoekers met spijs en drank wat te restaureeren. En als men dan vol- doende uitgerust is, moet men nog eens een kijkje gaan nemen bij de vele stands van accessoires en onderdeelen. Alles te kust en te keur. Ontelbare modellen lampen, schijn- werpers, accu's, richtingaanwijzers, bumpers (de Casco, geheel van rubber) aschbakken, bloemvaasjes, bougies, olien, nummerplaten, het duizelt den mensch en als hij er uit komt is hij de helft alweer vergeten. Maar wat hindert dat, komt iets eens van pas, dan zit zoo'n n'aam of zoo'n artikel wel ergens in een hoekje der hersenschors verborgetr en de handelaar heeft z'n zin. Last, but not least, de goede propaganda- stands van de verschiilende verkeersvereeni- zulten we zoo langzamerhand gaan beslui- ten, moesten we alles beschrijven, dar. zou de Alkmaarsche Courant van heden wel zoo- wat heelemaal ver-R. A. I.-d wezen We hebben hier alleen maar mee bedoeld een kleine aansporing voor hen, die tot 20 Janu- ari eens een keer naar Amsterdam willen, en dat zulien er, hopen we, zeer velen zijn. Want de R. A. I., die immers producten exposeert, die tegenwoordig zoo de belang- stelling van een ieder hebben, is naast de shows te Londen, Parijs en Brussel, zeer be- langrijk, vooral ook waar dit jaar voor het eerst na langen tijd weer motorrijwielen met hun verschijning een bijster belangrijk aan- deel vormen. En de belangrijkheid van deze zeer mooie, en uitgebreide expositie wordt nog des te grooter, wanneer men bedenkt dat, ondanks hooge belastingen, wegenbe- lastingen, tollen, veren, keiwegen, leges- gelden voor rij- en nummerbewijzen en wat er nog meer op den weg van den Holland- schen automobilist ligt, het aantal van deze categoric weggebruikers nog dagelijks stijgt. En om dan meteen maar een punt achter ons verhaal te zetten: een prettigen dag voor de bezoekers en goede zaken voor alle stand- houders. gingeq. De A. N. W. B., de K. N. A. C., de K. N M. V. en de B. B. N. Wie zich geroepen voelt lid van een dezer vereenigingen te worden, wordt met open armen ontvangen, en den aarzelen- den mensch wordt 'n hoeveelheid propaganda- materiaal in de handen geduwd, dat hij wel moet bezwijken. Geen nood, het weekblad ,,de Auto" verstrekt een ieder een stevigen tasch, om al die heerlijkheden in te stoppen en tus schen de geexposeerde auto's wemelt het dan ook van papieren dito's die zorgvuldig aan den arm meegevoerd worden. Met deze zeer onvolledige opsomming VOOR DEN KANTONRECHTER. Zitting van Vrijdag 11 Januari. NIET MEER VISSCHEN ONDER HET VEILINGSDAK. Door mr. de Groot, plaatsvervangend kan- tonrechter werd voortgezet de behandeling van een overtreding der Visscherijwet, ge pleegd door den beroepsvisscher Dirk N. te Oudkarspel, die met een schrobnet had ge vischt in het overkapte water van het veilings, gebouw, zonder daartoe gerechtigd te zijn Gchoord werd de rijksveldwachter Geluk, di' verklaarde dat de gemeente alle previlegien dit water betreffende, aan het veilingsbestuut had overgedragen. De heer N. was dus mo- menteel uitgepraat en werd veroordeeld, doch hem werd geen straf opgelegd. Ook ontvangt hij vermoedelijk zijn schrobnet terug. AFTIKKEN IS DE BOODSCHAP. De jeugdige houtbewerker Jan O. uit Hei- loo, beschuldigd te Alkmaar in de Ridder straat op zijn rijwiel in woeste vaart een jong knaapje omver te hebben gekegeld, werd na verboor van verbalisant Ramaker tot 10 boete of 10 dagen veroordeeld. DIE BOFTE NIET ZOO'N BEETJE. De voortgezette behandeling van een Ar- beidswetovertreding tegen den brood- en be- schuitbakker N. B. te Bergen leidde tot het voor verdachte verblijdende resultaat, dat hij werd vrijgesproken. De ambtenaar had niet minder dan 3X4 dagen principale hechtenis gevorderd, zoodat verd. nu wel dubbel voor zichtig mag zijn. EEN DUISTERE RENTEKAART- PROCEDURE. Bij de voortgezette behandeling van een zaak, het niet vertoonen van een rentekaart, contra mej. E. K. te Egmond aan Zee, bleek dat men hier met een soort overtredingspuzz- le te doen heeft. De ambtenaar zag licht genoeg in deze geheimzinnigheden om 5 boete of 5 dagen te vorderen, doch mr. Bas tert moet zich nog eens terdege beraden en heeft de uitspraak op 25 Januari besteld. HET SUCCES WAS MINIMUM. De chauffeur van een houthandel te Alk maar K. K. die de vorige week terecht stond wegens het nalaten van een duidelijk teeken, dat hij te H. H. Waard 'n zijweg wenschte in te gaan, zag heden die zaak verder be- handeld en werd de verbalisant Brig. Tjals- ma gehoord. Verdachte veranderde nu van tactiek en beweerde zijn zwaren vrachtauto niet met een hand te kunnen sturen, zoodat hij geen verkeersteeken kon geven. Zijn eenigszins kamelonachtige verdediging mocht niet baten. Hij werd tot 5 boete of 5 dagen veroordeeld. DAT KWAM OOK SLECHT AF. A. B., 'n chauffeur uit Egmond aan den Hoef te Alkmaar bekeurd door verkeersagent Wijnberg wegens links rijden en gemis van een verkeersspiegel kon ook al geen voordeel boeken van de voortgezette behandeling. Hem werd opgelegd in totaal 13 boete of 5 da- DE RIJDENDE DOOD. In den avond van 19 Juli reed een auto mobilist in razende vaart van Bergen in de richting Alkmaar, zoodat ieder ten doode verschrikt ijlings het veege lijf bij de nade ring van dezen schrik der wegen trachtte te bergen. Ook de gevaarlijke bocht bij den win derigen hoek te Bergen werd onbesuisd en roekeloos genomen, tot verontwaardiging van meer bezadigde autobestuurders. In dienzelfden avond vond men aan den weg ook nog een motorrijder in deerniswekkenden toestand en de roekelooze automobilist, werd ook van dezen verkeersmisdaad verdacht, doch de justitie kon het noodig bewijs niet geleverd krijgen. Niettemin moest bedoelde autobestuurder, J. R., uit Zaandam, zich he den ter zake overtreding artikel 22 motor- en rijwielwet verantwoorden en werd bij verstek veroordeeld tot 60 boete of 30 dagen, be- nevens ontzegging rijbevoegdheid voor den tijd van 1 jaar. 'N ZWARE ACROBATENTOER, DAT ALLES UIT ELKAAR TE HOUDEN. Een ingezetene van Bergen, de heer M W. v. d. G. had in Juli een nieuwe woning in gebruik genomen, welk perceel door de bouwverordening volkomen was goedgo keurd. De eigenaar had echter, alvorens dit huis te betrekken, eerst vergunning van B. en W. moeten afwachten. Dit verzuim werd hem heden met 3 boete of 3 dagen aangerekend. DE NOODLOTTIGE ONTMOETING. De vrachtautobestuurder Dirk W. uit Bree zand had er zich op 17 Aug. niet aange- stoord aan de omstandigheid, dat de rijks- straatweg tusschen Alkmaar en Heiloo we gens vernieuwing slechts van een zijde be rijdbaar was gesteld en was zeer vrijpostig doorgereden. Doch onderweg stiet hij op 'n automobilist die van de andere wel toegesta- ne zijde naderde en deze bleek niemand min der te zijn dan burgemeester Nieuwenhuizen van Limmen. Aangezien Dirk W. onwillig bleek, terug te gaan, liet de burgemeester procesverbaai opmaken en werd hij heden gestraft me* X 12 boete of 8 dagen NIEUWE TIJDEN, NIEUWE OVER- TREDINGEN. De autobusondenwmer M. Hellingman uit Hoorn stond* terecht omdat hij op 24 Octo ber ter gelegenheid van de Alkmaarsche koe-- markt, buiten zijn officieele dienstregeling eenige personen na afloop van de markt naar Hoorn had vervoerd De verdachte beweerde dat die passagiers hem speciaal dat extra vervoer hadden opgedragen en zijn advocaat mr. Huigh uit den Haag voerde ter verdedi ging aan, dat deze rit was te beschouwen als een gezelschapsreisje en geenszins eenige overtreding van de dienstregeling. De amb tenaar vorderde evenwel 20 boete of 20 dagen en noemde de kandeling van verdach te tegenover zijn concurrenten niet fair. De kantonrechter zal over 14 dagen uitspraak 'doen. MEN KAN GEEN VINGER MEER IN DE ASCIi STEKEN. De ondernemer van een waschinrichtin# te Alkmaar Simon K. had zich te verant woorden wegens overtreding der arbeidswet De chauffeur van de particuliere autobus waarin de waschfabriekarbeidsters dagelijks van en naar Egmond aan Zee worden ver voerd, wordt ook gebezigd als waschsorteer-. der en maakte alszoo meer dan 12 werkuren, wat niet geoorloofd was. De verdachte be weerde dat hij er niet aan gedacht had in overtreding te zijn, waarop de ambtenaar op- merkte, dat hij op't gebied van arbeidswet- overtreding niet onverdeeld gunstig bekend stond, alhoewel den laatsten tijd wel verbete ring was te bespeuren. Geeischt werd 4 X 7 gulden boete of 4 X 7 dagen. Uitspraak 4X3 gulden of 4 X 3 dagen. ONGEWENSCHTE KOSTGANGERS. Een viertal hitten, die gastvrijheid genoten op het land van den landbouwer N. A. te Schermerhorn, konden zich daar vermoede lijk niet voldoende verzadigen en wisten zich toegang te versehaffen op den Mijzer- dijk en het erf van den landbouwer C. Smit Deze heeft het gras van den dijlc gepacht en voelde geen roeping voor gastheer van deze hongerige ketten te spelen. Hij deed alzoo aangifte met gevolg dat Nic. A. heden te recht stond. Getuige S. vorderde 20 scha- devergoeding. Op grond echter van de wei< nig toeschietelijke houding van verdachte, kon de zaak heden geen voortgang hebben en zal op 25 Januari met het hooren van brigadier Tjalsma, den verbalisant, verde? worden behandeld. KAR MET VERSCH GESLACHT VLEESCH AAN- EN OMGEREDEN. Willem B. chauffeur in een autobusdienst Alkmaar—Helder passeerde op 23 Nov. met zijn lomp voertuig twee naast elkander rijdende handwagens, gevuld met verscb slachtvleesch van het abattoir en bestuurd door slagerknechts. De autobuschauffeur reed deze karren voorbij en daarbij werd een der handwagens geraakt met gevolg dat het vleesch op den stoffigen Helderschen weg terecht kwam. B. stond heden terecht doch wierp de schuld op de sl«gersjongens, die 'n genoege- lijk praatje met eikander liepen te maken en zelf de oorzaak waren van het gebeurde. Teneinde de waarheid van dit verweer na- der te onderzoeken, zal worden getrachtnog eenige ooggetuigen te vinden en is de zaak voor onbepaalden tijd aangehouden. ALTIJD MAAR DIE ZOMERPALEIZEN Den vrachtrijder Jan M. te Bergen werd ten laste gelegd 'n zomerwoning te hebben gebezigd voor eigen gebruik als woonhuis zonder vergunning van het gemeentebestuur. Deze vrijpostigheid werd gewaardeerd op f 4 boete of 4 dagen. C'EST LE TON QUI FAIT LA MUSIQUE. De autobuschauffeur H. E. uit N Schar- woude verscheen als verdachte voor den kan tonrechter ter zake de ten laste legging dat hij op Zondag 25 Nov. v.m. 6.35 te Alk maar was aangekomen met een gevulde bus waarin 47 passagiers inplaats van het ge- oorloofde getal 37, zooals door den agent van politie Dalenberg was geconstateerd, Verdachte scheen niet de gewenschte con- versatietoon te kunnen treffen en vroeg grim- mig hoe het mogelijk was, dat hij te Alkmaar op dat uur had kunnen worden aangetroffen. Iemand die niet eens op zijn horloge kon zien, hoe laat het was, zou ook wel niet in staat zijn, de passagiers te tellen. D>e verdachte maakte juist met deze wijz* van verdedigen geen opgang en werd to 20 boete of 20 dagen veroordeeld. HET WACHTEN IS OP DEN ZIEKE, J. M. v. G. bestuurder van een der auto- bussen van den lijn Alkmaar—Haarlem wat voor den kantonrechter gedagvaard als ver> dacht van het feit, dat hij op 26 Nov. ten einde een aan den weg staande aspirant passagier op te nemen, zoo onbesuisd een door den chauffeur M. Bakker bestuurde vrachtauto langs en voorom te rijden, dat alleen door hevig remmen en een handige manouvre door Bakker een aanrijding was voorkomen. De melkhandelaar Liefting, voor wien Bakker chauffeerde was van meening dat van G. wel wat pessimistisch tegen Bak ker gestemd scheen te zijn. Getuige Bakker heeft echter een ongeval gehad met een paard en kan niet verschijnen, zoodat aanhouding werd gelast. OP HET LAATSTE MOMENT X, GESNAPT. De schoenmaker G. B. wonende Oudorper dijkje te Alkmaar was door de duisternis overvallen en niet in het bezit van een lan- taarn, weshalve hij het risico waagde van de Schermer af, onverlicht huiswaarts te pedde len. Bijna thuis gekomen zonder letsel, wenschte hij zich reeds geluk, doch op laatste moment werd hij nog gesnapt en he den tot 2 boete of 2 dagen veroordeeld. OONCURRENTIESTRIJD. Schadevergoeding wegens onrecht- matlge daad van f 350 tot f 5000 ver- hoogd. Te Amsterdam is een civiele procedure ge- cpend door de firma D. van Hasselt- Co. tegen de firma C. A. Brenninkmeyer. 't Betrof een actie tot schadevergceding wegens onrechtmatige daad en de feiten, die gesteld werden, kwamen op het volgende neer: lo. gedajigde (C. A.), die een confec-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 5