Binneniand Onze Ko3onSem STALVERBETERING. Dezer dagen werd te Den Haag door den heer H. J. van Houten, Rijkslandbouwarchi- tect en Lector aan de Landbouwhoogeschool te Wageningen, een lezing met lichtbeelden gehouden voor de Hollandsche Maatschappij van Landbouw (afd. 's-Gravenhage) over Let onderwerp „Stalverbetering". Spreker begon met erop te wijzen, dat hei goed is, ook het alledaagsche te bespreken, wat iederen veehouder min of nicer bekend is, daar juist het begin van iedere verbetering is: het alledaagsche eens met andere oogeri te gaan zien. Vandaar dat begonnen werd met een critische beschrijving van de Zuid- Hotlandsche boerderij, waarbij gewezen werd on verschillende kleine, maar daarom met minder waardevolle practische verbeteringeu Verder gaande, werd de aandacht inzon- derheid gevestigd op de stallen, in den regel jn Zuid-Holland dubbelrijig en in hoofdzaak naar eenzelfde type ingericht, zoodat ook de fouten vrijwel algemeen zijn. Spreker sprak de hoop uit, dat zijn lezing er toe zou mede- werken om te komen tot de ontkenning der vanzelfsprekendheid van die fouten en daar- door tot erkenning van de gebreken. Het vee toch is het bestaansmiddel van den veehou der, waaruit volgt, dat de huisvesting van dat vee van groot belang is. Na er op gewezen te hebben, dat het on juist is om melkvee en mestvee samen te stal len (mestvee heeft b.v. een temneratuur noo- dig van 17 gr. en melkvee vai 15 gr.l vestig- dc de spreker inz .nderhe;d de aandacrt op het nadeelige van verontreinigde siallucht, ver- oorzahkt door dampen uit gier en mest eener xijds en door de uitademing der koeien an derzijds. In de z.g. spoelingsstallen is de 'luchtverontreiniging al bijzonder groot. Der- ihalve moeten gier en mest zoo spoedig moge- lijk worden afgevoerd en moet er een goede ventilatie zijn. In het kort werd aangegeven, hoe gier en mest doelmatig bew.^ard kunnen worden, waardoor ernstige luchtverontreini ging wordt voorkomen en het verlies aan stikstofverbind'ino'en wordt tegeneegaan (ver lies daarvan in Duitschland jaarlijksch onge- veer 180 millioen gulden, in de Ver. Staten van Noerd Amerika 360 millioen en in on? land (voor.den oorlog) 15 millioen; dit laat- 6te cijfer volgens prof. Siollema). Uitvoerig werd stilgestaan bii de ventilatie; het afvoeren van bedorven lucht, het aanvoe- ren van versche lucht. Aangetoond werd, dat de ventilatie in de meeste Zuid-Hollandsche stallen primitief is (6f onvoldoende aanvoer van versche lucht, of tochtige stallen, of stal len, die niet op temperatuur gehouden kunnen worden of vochtige stallen). Duidelijlk wees snreker aan, waardoor die nadeelige invloe- den veroorzaakt worden, om daarna in den breede een goed systeem van ventilatie te be spreken (afvoer der lucht door kokers, welke tot boven het dak reiken; middelen tot afvoer van de lucht tusschen de balken, welke zonder aparte maatregelen blijft hangen; aanvoer van versche lucht door een doorgaande regei- bare spleet over de geheele stallengte vanuit den buitenmuur; aanvulling aan den lucht_ toevoer door kokers boven de voedergang of door buizen onder den grond, welke in den voorrand van de voedergoot uitmonden, dus voor de neuzen der koeien.) Na de bespreking der ventilatie werden de gebreken der Zuid-Hollandsche stallen aan getoond ten opzichte van de verlichting, tem pera tuurregeling; terwijl daarbij weer aange geven werd, hoe een en ander te verbeteren Ook de standplaatsen van het vee werden aan een nadere critische beschouwing onder- worpen. Soreker eindigde met de hoop uit te spreken, dat de aanwezigcn hun eigen vee- stallen eens critisch zouden bezien, om de be- staande fouten weg te nemen. Voor den ver- bouw van stallen (evenals voor nieuwbouw), staan de adviezen der Afdeeling Gebouwen van het „lnstituut voor Landbouwwerktuigen en oebouwen" te Wageningen den verbouwers gratis ten dienste. Door een vruchtbare sa- menwerking tusschen landbouwers en veehou- ders eenerzijds en dat Instituut anderzijds is er nog ve'el goeds tot stand te brengen tot verhooging van het peil van onze vaderland che landbouw en veeteeltbedrijven. Ten slotte lichtte soreker met een aantal lichtbeelden den inhoud van zijn lezing toe, waarbij ook in biizonderheden een goed ven tilatie-svsteem in beeld werd gebracht. De Scheepsramp te Hoek van Holland. Een moeilijke tocht van de red- dingsbrigade. Wij hebben gister reeds een en ander mee- gedeeld over den tocht van de vrijwillige redbingsbrigade van dr. Knip. Thans vertelt het Hbl. nog hef volgende daarover: Bij de acht leden der expeditie had- den zich 12 vrijwifligers gevoegd. Er is in vijf ploegen wacht geloopen; iedere ploeg be- staande uit vier mannen. Een van deze ploe- gen genoot telkens een rust van anderhalf uur, en de anderen bevonden zich op het strand op een tocht van de z-uidpier naar de Oude Maas, welke tocht heen en weer drie uur eischte. De menschen van deze brigade hebben in. de hevige sneeuwjacht en het gure weer aan de hevigste ontberingen bloot ge- staan en zelfs is een van de ploegen een oogen-blik den kotrs kwijt geraakt, maar de mannen wisten gelukkig het duin te vinden. Menigmaal waadde men tot over de knieen door het ijskoude water, terwijl er nog boven- dien een jacht van ha-ge! en sneeuw stond. Het is te verwonderen dat geen van deze mannen iets is overkomen, want was een van hen of een van de ploegen blind door de diehte sneeuwjacht de zee ingeloopen, dan zouden ook hier stellig s'achtoffers zijn ge- vallen. Het eiland Rozenburg staat in geen enkele gemeenschap met het vasteland, zoo dat men van den toestand van de expeditie niet op de hoogte kan worden gehouden 1Vat kapitein St is vertelde.. Kapitein Slis, die gistermorgen met de vlet is teruggekomen, heeft in een onderhoud met een berichtgever van het Hhl. verteld, dat het des nachts ongelcoflijk vreeselijk weer is geweest. Heel den middag en heel den nacht heeft hij met zijn nannen tot aa l het middel in het ijs en het water over het strand geloo pen. „De tocht daarheen was al buitengewoon moeilijk. Wij zijn nu met de vlet teruggeko men, maar het bootje is op de glooiing van Oostvoorne vrijwel heelemaal kapot gesla- gen. Er stond een geweldige zee. Eerst vlo- gen wij voor de zee weg in een sneeuwsform zooals ik nog nooit mee maakte. Het was zoo donker, dat je geen hand voor oogen kon zien. Tot dwars voor de lichten van de „Val- ka" zijn wij nog geweest, maar wij nicest en terug, omdat het te bar werd, en wij schoten niet op." Het moge dan ver eweest zijn, te ver zoo- als iemand opmerkte, schipper Slis oordeel- de: „als het schip goed is, doe je het, het gaat om de kameraden." Tenslotte zijn wij het strand op gegaan, en nu begon het pas. Twee bleven er bij de boot, en met zijn vieren gingen wijmet m lantaarn het strand op. Zoo ging het n heelen nacht door, zonder iets of iemana te vinden. Den loodscommissaris heb ik nog een paar maa1 opgebeld, omdat er geruchten wa- ren dat er twee menschen zouden zijn aange- spoel-d. De commissaris vertelde het mij ook, en torn zijn wij er nog op uit gegaan. Wij hebben aanvankelijk niet zoo op de „Va'ka" gelet, omdat wij genoeg te doen hadden met het zoeken naar de boot en naar de mannen. Wij hebben de lichten gezien, en vanmorgen 1 on je het schip duidelijk waar- nemen. Het lag er vrij veilig, en daarom tele- foneerde ik dan ook naar Hoek van Hoi'and: Commissaris, laat niet teveel wagen, hij zit er nog vrij goed". De „Prinses Juliana" binnen- gekomen. De reddingsboot „Prinses Juliana" van Burghs'uis is ook gistermo~gen kwart voor 12 in de haven van Stellendam binnengeloo- pen, na den geheelen nacht gezocht te heb ben naar de reddingsboot van SteTendam, die Woensdag vast zat. De plaats, waar het schip vast zat, was ongeveer op dezelfde hoogte waar het vorig jaar het schip „Ford de Troin" zat. De verorigelukte reddingsboot aan- spoeld. De reddingsboot De Prins der Neder- landen is gistermiddag onder Rockanje aangespoeld. De boot lag nog onderst boven in het zand, met de kiel naar bo ven. Men zal de boot zeewaardig rnaken en haar dan over zee naar Hoek van Holland terug brengen. Men vermoedde, dat het stoffelijke overschot van de beide machinisten H. P. Meyboom en J. M. Timmers en van den m roos Verwer zich nog in de boot bevinden. Als de reddingsbooten uitgaan gaan de machinisten in de machineka- mcr, vvaarna een mangatd .ksel op den in">ne wordt geschroefd. Weliswaar kon dit d'e'ksel ook van binnen uit wor den geopend, maar men nam aan, dat de beide mannen daar geen gelegenheid meer toe hadden en zij in de machine- kamer c.n het leven waren gekomen. Het was evenwel niet mogelijk daarnaar een onderzoek in te stellen, omdat het mangatdeksel diep ondnr het zand ver- bor0 m zat. Men had eerst nog gehoopt, dat men, door een gat in de scheepshuid te branden, in de michinekamer zou kunnen komen om de lijken te bergen, maar daarvoor diende men te wachten op de komst van deskundigen, die pre- cies zouden kunnen aangeven, waar dat gat gebrand sou moeten worden. Maar toen deze gearriveerd waren de ver- fcindingen laten vooral onder de huidi- ge weersomstaidigheden nog al te wen- schen was de vloed al weer krachtig aan het opzetten en men kon zeker geen opening meer maken, voordat het schip weer geheel door het water omringd zou zijn. Men heeft daarom hiervan moeten afzien Wat bij een rondgang om de gestran- de boot opviel, was dat het berghout aan stuurboordzijde ernstig beschadigd was. Het hout is over een afstand van enkele meters vereplinterdde ijzeren band, welke dit hout moet beschermen, was afgerukt. Vermoedelijk is de boot bij het varen rond het gostrande schip door 'n grond- zee opgipakt en tegen de Valka gesmakt. Tengevolge van deze aanvaring zou zij dan gjkanteld.zijn. De aangespcelde slachtoffers van de ramp hadden alien nog de reddingsgor- dels om. Le deskundigen waren het er jver eens, dat de mo^elijkheid lang niet uitgesloten moet worden geacht, dat de mannen, toen de boot was omgeslagen, nog geruiinen tijd hebben gezwommen, totdat de koude en de uitputting hen hebben overmand en zij, met de lichten van de kust voor de oogen, zijn gestor- ven. Toen om 7 uur gisteravond het water zijn hoogsten stand had bereikt, is de sleepboot Kijkduin, welke al den gehee len dag - ereedheid had gelegen, ge- assisteerd door de bergingsvaartuigen Meermin en Prins Hendrik, gaan trek- °n aan een tros, welke aan den boeg van de Prins der Nederlanden was be- vestigd. Er was toen zooveel water rond de boot gekomen, dat zij tamelijk vlug afgebracht kon worden. Zoodra men de Prins dor Nederlanden vlot had, heeft men het schip naar Hellevoetsluis ge- sleept. Geen lijken aan boord. To Hellevoetsluis hebb-m de beide ber gingsvaartuigen de reddingsboot recht getrokken, waarna zij dadelijk is leeg- gepompt. Er ziji. geen lijken aan boord gevonden. Toen de boot werd omge- draaid, bleek, dat het mangat van de machine! amer open stond De beide machinisten hebben dus nog kans ge zien. het deksel te opener, en uit de boot te komen. Vanmorgen wordt de reddingsboot naar Vlaardingen gesleept, waar zij op de helling zal worden gezct, om te wor den hers'eld. In den loop van den middag is Rotter dam's burgemeester mr. P Droogleever Fortuvn te Hoek v. Holland aangekomen Hij heeft de door deze ramp getroffen gezinnen bezocht, teneinde zijn deelne- ming met hun verlies te betuigen. De lijken der axmgespoelde schepe- lingen naar Hoek van Holland overge bracht. Na de komst van den burgemeester reden, door nieman'1 opgemerkt, twee vraohtauto's het stille, rouwende Hoek van Holland binnen. De wagens reden VULPENHOUDERS als Montblanc, Swan,1 Waterman, Onoto enz. EVERSHARP POTLOODEN in goud, zilver, alpacca. Reserve stiftjes. L. FRA|£K£ilBERCS, ALKMAAR. onmiddellijk naar de begraafplaats: zij brachten de vijf lijken, die op de kust bij Rockanje zijn gevonden. Zoo onopge- merkt zijn de wagens het geslagen dorp binnen gekomen, dat op de begraaf plaats geen hulp was om cle lijken naar het lijkenhuis te brengen. In alle stilte hebben de twee chauffeurs, geholpen door den veldwachter uit Rockanje, die het transport had begeleid, het stoffe- lijk overschot van de vijf redders neer- gelegd. Na dezen droeven plicht zijn de wa gens naar de Berghaven gereden, waar zij, terwijl de veldwachter met den chauffeur bij den loodscommissaris rapport uitbracht, voor het gebouw van de Z. H. Maatschappij tot Redding van schipbreukelingen werden neergezet. De kap'tein van de „Valka" aan land. Men wil het schip niet onbe- heerd laten. Ook de kapitein van de Valka heeft gistermiddag zijn schip verlaten. De reddingsboot uit Stellendam heeft hem in genoemde plaats aan land gebracht. De bemanning van de Valka is gister- avond van Stellendam vertrokken naar Hellevoetsluis, omdat zij liever dicht bij het schip wilde blijven, inplaats van naar het Zeemanshuis te Rotterdam te gaan. De kapitein wilde gisteravond zich met vijf mannen weer naar het schip begeven, omdat hij het niet onbe- heerd wenschte te laten. De berging van de Valka is opgedra- gen aan L. Smith Co.'s Internationa- len Sleepdienst. Betuigingen van deelneming. De gezant van Letland heeft aan de Nederlandsche regeering telegrafisch de deelneming zijner regeering betuigd met het omkomen der bemanning van de reddingsboot bij haar heldhaftige po- ging tct redding van de schipbreukelin gen van de Valka, en verzocht, deze deelneming aan de nagelaten betrekkin- gen over te brengen. Het Koninklijke Nationale Reddings- bootinstituut te Londen heeft een tele gram gezonden aan de Noord- en Zuid- Hollandsche Reddingmaatschappij in verband met de redding van de beman ning van het stoomschip Valka, terwijl tev-ns deelneming wordt betuigd over het vergaan van de reddingsboot Prins der Nederlanden. Er wordt aan herin- nerd, dat deze reddingsboot deel heeft uitgemaakt van de international e vloot van reddingsbooten, die in 1924 de Theems opvoeren om het honderdjarig bestaan van genoemd instituut te vieren. Een oproep om s/eun. Gistermiddag om ruim 1 uur is op het ge bouw van het reddingswezen te Hoek van Holland de vlag ha.tstok geheschen. In cverleg met de Z.-h. Maatschappij tot redding van Schipbreukelingen doet het hoofdbestuur van het Ned. Roode Kruis, Princessegracht 27 Den Haag, uiermede een warm beroep op liefdadig Nederland ten be- hoeve van de nagelaten betrekkelingen der heldhaftige bemanning van de reddingboot „Prins Hendrik der Nederlanden". Giften per postwissel of giro (no. 22120) worden voor dit doel gaarne in ontvangst genomen onder het motto „Prins Hendrik der Nederlanden". Het Nationaal Steuncomite Storm- ramp-1927 heeft een bedrag van 10.000 ter beschikking van den minister van waterstaat gesteld, teneinde dit aan de nagelaten betrekkingen van de beman ning van de Prins der Nederlanden ten goede te doen komen. Gisteravond is op den gala-avond in de dancing Pschorr aan den Coolsingel te Rotterdam gecollecteerd voor de nabe- staanden van de slachtoffers van de ramp van de Prins der Nederlanden. De opbrengst bedraagt 200.52. In d n Princesseschouwburg in den Haag heeft Fritz Hirsch gisteravond tij- dens de pauze laten collecteeren. Het publiek bracht 248.25Yi bijeen en de artisten van het gezelschap deden daar met de directie nog 100 bij In het Scala theater in den Haag hebben gisteravond vier der daar optredende Bel- gische artisten gecollecteerd in gesloten bus- sen van het Roode Kruis. De heer van der Meersch uit Antwerpen heeft aan boord van het motorschip San Antonio op haar proeftocht de seen van f 246 en 400 Belgische francs gecollecteerd, ten bate van de nagelaten betrekkingen van de Prins der Nederlanden. NESTKASTJES VOOR INSECTEN- ETENDE VOGELS De Plantenziektenkundige Dienst te V/ageningen vestigt de aardacht van alle eigenarr.i van bosschen en hout- aanplantingen, zoomede besturen van gemeenten en openbare lichamen op de wenschelijkheid van het aanbrengen van nestkastjes voor vogels in bosschen, aanplantingen, parken en langs wegen. Door het aanbrengen van nestkastjes verschaft men nestgelegenheid aan meezen, roodstaartjes en andere vogels, die voor het allergrootste deel tot de in- sectenetende behooren. Het aantal van deze vogels is o.a. door het ontbreken van nestgelegenheid, in vrijwel alle steden van ons land vaak zelfs in hooge mate onvoldoende, wat een der oorzaken is van he optreden van iusectenplagen. Indien een blijven- den stand van insectenetende vogels verkrCgen kan worden, wordt de kans zeer vee! grooter, dat men door de voort- durende werkzaamheil dezer vogels een overmatige vermeerdering der insecten kan voorkomen. Gegevens over de eischen, waaraan de kastjes moeten vol doen om bruikbare vogelwoniugen te zijn en waarr.aar men ze zelf kan vervaardigen, vindt men in Mededeeling no. 17 van den Dienst Vo- gelcultuur door middel van nestkastjes, die a 0.25 per stuk verkrijgbaar is. Daarom zijn ook aanwijzingen opgeno- men over de plaaising der kastjes on het aantal, dat oi der verschillende om- standigheden wenschelijk is. Zeer gaar ne wordt echter ook voor elk bijzonder geval schriftelijk of aar het noodig is ter plaatse mondeling advies gegeven over het aanbrengen van nestkastjes. De Plantenziektenkundige Dienst be- schikt daarvoor over een speciale (vogel- kundige) afdeeling en over ambtenaren in alle deelen van het land. Tevens kunnen au essen verschaft worden van leveranciers, die nestkastjes volgens onze voorschriften vervaardi gen. Dat het nut van het verschaffen van nestgelegenheid aan insectenetende vo gels meer en meer wordt ingezien, moge bli.'ken uit het volgende. Gedurende de laatste jaren werden groote aantallen nestkastjes aar.gebracht in vele bosschen die beheerd worden door het Staatsboschbeheer en de Ne derlandsche Heide Maatschappij, terwijl verder o.a. te noemen zijn „Weldam" bij Goor. „IIooge Veluwe" bij Hoenderlo, „Ginkel en Buunderkamp' bij Ede. „De Dorskamp" bij Wageningen, „Berg en Bosch" bij Apeldoorn, de Provinciale bosschen van Noord-Holland bij Castri- cum, „De Duno", bij Oosterbeek en vele anderen. Mede in verband met de bestrijding der rupsen van den bastaardsatijnvlin- der zijn dit jaar verscheidene gemeen ten in Limburg en Noord-Brabant tot het plaatsen van nestkasten overgegaao. In bosschen levert vogelcultuur na eenige jarcn altiid succes. Is het in een bosch, waar zonder nestkastjes bijna geen vogels leven, b.v. een jongen den- nenaanplant, wel eens moeili" om .1 begin te krijgen, zooda+ met een flinke toename van het ar v»»els nei eeni ge jaren gemoeid zijn, daarna ziet men toch 'n belangrijke vermeerdering, die tot een dichten vogelstand leidt. In bosschen, waar reeds een matig aantal voaels le. kan i ..n rekenen in v'jf jaar een verdubbeling te krijgen, zo„als blijkt uit de resultaten van eenige terreinen, aar de kastjes in den broed- tijd g regeld geconstateerd worden. Op Oranje Nassau's Oord bij Wagenin gen bedroeg het aantal nesten in de kastjes in het eerste jaar 95, in het vijf- de jaar 207, voor Noord-Houdringe bij Bolthaven bedroegen deze aantallen resp. 59 en 177 en voor Hooge Veluwe 248 en 550. Ou het laatste terrein vlogen in het eerste jaar reeds 1000 jongen uit de kastjes, in het vijfde jaar, dat voor het verloop der broedsels wat gunstiger was, niet minder dan 2600. Gedurende de 8 jaren, dat op „Hooge Veluwe" vogelcultuur gedreven wordt, vlogen uit de 480 aanwezige kastjes 13400 jonge vogels. Dat zulk een intens vogelleven een controleerende invloed uitoefent op het insectenleven valt niet te betwijfelen. Daar het thans het gunstige tijdstip is voor het aanbrengen van nestkasten vestigt de Plantenziektenkundigen Dienst hierop de aandacht van alle be- langhebbenden. HET HOOGOVENBF.DRIjF TE IJMUIDEN. De bouw van stikstoffabriek Na het in werking stellen van dit nieuwe t.drijf zai IJmuiden een groote industrieele onderneming, welke reeds bij den aanvang aan circa 150 man werk zal geven, rijker zijn. De Mij. tot Exploitatie van Kookoven- gassen (M.E.K.O.G.), welke opgericht is door de Hoogovms en ae Bataalsche Petro leum Mij., heet tot doel het van de hoogovens betrokken gas tot synthetische ammoniak te verwerken. Deze synthese wordt verkregen door de stikstof uit de lucht met de water- stof uit het hoogovengas te verbinden. De Gscheiding van beide stoffen wordt verkre gen door het vloeibaar maken onder lage t mperatuur, voor welk doel een Linde-instal- latie zal worden gebruikt. Het vereenigen der gassen tot ammoniak zal geschieden vol gens het Mont-Cenisproc.de door uiddel van groote stalen ketels. De ammoniak wordt tot ammoniak-sulfaat verwerkt. De capaci- teit der nieuwe fabriek, welke een terrein van ongeveer 6 H.A. beslaat, is op een jaarlijk- sche productie van 50.000 ton ammoniaksul- Lat berekend. Omtrent de bewerking van de daarvoor benoodigde g~ondstoffen v.mam t Hbld. het volgende: het ongezuiverde gas der hoogovens wordt door een ruime buis naar den gashouder gevoerd. Na gezuiverd te zijn wordt het gas geleiu door contact- ovens, welke een druk van 100 tot 150 at- niosfeeren kunnen weerstaan. Vier maanden geleden werd met den bouw begonnen en het laat zich aanzien, dat het bedrijf reeds bin nen er.hele maanden in werking zal kunnen worden geshld. VERGROOTING VAN DE HAVEN TE IJMUIDEN. P" Waterstaat heeft na langdurige be- sprekingen erin toegestemd net kanaal be- zuiden het Hoogovenbedrijf te doen verlen- gen en op zulk een diepte te brengen, dat het mogelijk zal zijn, zeeschepen in deze ha ven te kunnen lossen en beladen. Het ligt in de bedoeling het kanaal zoo- ver door te trekken, dat de aanvoer van ko- le,i ever zee voor de te bouwen electrische centrab voor het Prov. Electr. Net mogelijk zal zijn. Nog dit jaar zal met dit werk worden be gonnen. VREEMDE ARBEIDERS IN FRANKRIJK- In het belang van Nederlanders, die in Frankrijk willen werken, wordt de aandacht op het volgende gevestigd: Vreemdelingen, die naar Frankrijk gaan om daar een gesalarieerde betrekking te ver- vullen, moeten aan de Fransche grens een ar- beidscontract vertoonen, behoorlijk gevi- seerd door de betreffende afdcelingen van 't Ministerie van Arbeid of van dat van Land bouw, naar gelang der betrekking, en van een medische verklaring afgegeven door den door dc Fransche autoriteiten aangewezen geneesheer. Er zijn menschen, die, om aan deze forma- liLifen te ontkomen, nalaten aan de Fran sche grens de verklaring af te leggen, dat zij een bezoldigde betrekking komen te ver- vullen, vervolgens bij een of anderen werk- gever werk zoeken en daarna een indenti- teitskaart aanvragen om dan toch aan de voorschriften te hebben rnldaan, meenen zij. Deze manier van handelen is in strijd met de bepalingen en stelt den vreemdeling aan de volgende onaangenaamhelen bloot: 1. Onmogelijk om te werk gesteld te wor den, voordat aan de desbet1 effende bepalin gen voldaan is, op straffe van vervolging te gen werknemer en werkgever, en deze wer- keloosheid duurt zoo lang als de behande- ling van zijn aanvrage tijd vordert. 2 Onzekerheid over de ontvangst, die zijn aanvrage zal hebben, als gevolg van de zeer strenge wijze van beoordeeling van dergelij- ke aanvragen en dus ook de mogelijkheid van weigering. Echter zijn er instructies gegeven om aan vragen, die regelmatig voor het binnenkomen in Frankrijk gedaan worden en die dus ver- gezeld moeten zijn van ten regelmatig ar- beidscontract en eene geneeskundige verkla ring, zoo spoedig mogelijk in behandeling te nemen en te regel en. Vreemde arbeiders hebben dus alle belang deze bepalingen op te volgen en alleen in Frankrijk te komen wanneer zij zijn voorzien van de toestemming der betreffende autori- teitc VERMINDERING VAN WERKKRACH- TEN IN DE MARGARINE-INDUSTRIE. Het laat zich meer en meer aanzien, zegt het Hbl., dat de tot standkoming van de Margaiine Unie een beduidende inkrimping van het aantal in de margarine-industrie te werkgestelde arbeiders ten gevolge zal heb ben. Behalve de fabriek in Oosterhout, die in haar gehee! is stopgezet, za! binnenkort ook de fabriek van Jurgens in Oss worden stop gezet. Reeds is aan vierhonderd arbeiders (sters) ontslag aangezegd. De productie zal naar Rotterdam worden overgebracht. Niet- temin wordt ook hier het aantal arbeiders In- gekrompen. Sinds in October 1927 de Unie tot stand kwam, zijn al meer dan 75 arbeiders gepen- sionneerd, welke niet door anderen werden vervangen. Bovendien zijn sedert genoemden datum meer dan 50 arbeiders ontslagen. De zer dagen is een aantal arbeiders ontslagen, waaronder er zijn met 27 dienstjaren. In verband met dit ontslag hebben de Ne derlandsche Vereeniging van Fabrieksarbei- ders, de R.-K. Zuivel- en Margarinebewer- kersbond en de Chr. Fabrieks- en Transport- arheidersbond een onderhoud aangevraagd. De organisaties zijn van oordeel dat be* wel iets beteekent dat de onts'agenen van 2 weken tot een jaar salaris mede krijgen, maar dat toch bij het ontslag meer met het dienstverband moet worden gerekend. BRAND. Te Markelo is de boerderij „De Kooyer", 'n de buurtschap Herike, bewoond door H. Bek- kers en eigendom van T. Luttikhedde, ver- brand. Landbouwgereedschappen veevoeder en zeven varkens verbrandden mede. De oor- zaak is onbekend. KORTE BERICHTEN. Gistermorgen is de sleepboot „De Schelde", die het groote dok voor Singapore van Engeland daarheen heeft helpen sleepen, den Waterweg binnengekomen. Een condurteur. die behulpzaam was bij het uitrijden van 'n tramwagen uit de re mise op de Nieuwe Achtergracht te Amster dam, is bekneld geraakt tusschen twee wa gens, waardoor hem de borstkas werd inge- drukt. Hij is in zorgwekkenden toestand in het Ned. Israelietisch Ziekenhuis opgeno- men. In Den Haag is gisternacht een paar decimeter sneeuw gevallen. EEN VREEMDE AANVARINGS- GESCHIEDEN1S. Naar Aneta verne.mt, liep dezer dagen te Tandjong Priok een tngeische boot uit ae wilde vaart binnen, gtnaamd de „Redgate" en afkomstig uit Duroan, welke zwaar geha- vend bleek. Het schip vervoerde een lading kolen voor de Stoomvaart Mij. „Nederland". De gezagvoerder kon niet ophelderen hoe de bescnadiging was ontstaan. Een nader onderzoek wees uit, dat de voorpiek vol water stond. Het schip is drij- vende gebleven op een waterdicht schot. Het voorschip draagt zoo wel boven als onder de waterlijn sporen van eene aanvaring. Het is evenwel nog niet bekend waarmede het schip in aanvaring is geweest. De kapitein kan niet anders verklaren, dan dat gedurende den nacht van Donderdag op Vrijdag j.l. omstreeks drie uur, terwijl het schip onder een dikken regen en langzaam varend naar Straat Soenda zocht, plotseling een hevige schok vooruit werd gevoeld. Men heeft toen voile kracht achteruitgeslagen en gestopt, near er is niets anders gezien dan de beschadiging aan het eigen voorschip. Men heeft hierop de reis naar Batavia ver- vo'gd. De kapitein weet verder niets van het geKeorde af. Indien deze lezing juist is, verklaren de bevoegrie autcriteiten dat het atscluut uitge sloten geacht kan worden dat het schip op een rif zou zv-< 'jeloopen, aangezien de zee ter plaatse war -t ongeval heeft plaats ge- had, namelijk oewesten Prinseneiland, bijna tweeduizend meter diep is Intusschen is nog geen enkel ber.Jit ontvangen omtrent vermis- te schepen. De betrokken deskundigen verklaren dat dit een zeer eigen ardig geval is. De reparatie van de schade is nog niet aar eevangen, aangezien men nadere berich- ten afwacht van de recederij, zijnde de firma Turnbull te Londen. BERUCHT MISDADIGER EINDELIJK GEVANGEN. Het „Soer. Hbl.'' p-jHiceert het relaas van een pas ontdekten-misdadiger, afstammeling van een in de vorige eeuw beruchten boosdoe- ner uit Kraendita genaamd Kraengmanem- ba in de omge ing van Maros De betroffen- heeft jaren aaitertfen roof hedreven, sawah- diefstaFen, akmedy verschillende moorden. Het Inlandsdi besiuur kon hem nooit ont- dekken. Thans is hW gea rresfeerd Er loopen mmstert.* ckrtig zaMcn tec en hem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 6