Binneniand
Onze Ko3onSem
STALVERBETERING.
Dezer dagen werd te Den Haag door den
heer H. J. van Houten, Rijkslandbouwarchi-
tect en Lector aan de Landbouwhoogeschool
te Wageningen, een lezing met lichtbeelden
gehouden voor de Hollandsche Maatschappij
van Landbouw (afd. 's-Gravenhage) over
Let onderwerp „Stalverbetering".
Spreker begon met erop te wijzen, dat hei
goed is, ook het alledaagsche te bespreken,
wat iederen veehouder min of nicer bekend is,
daar juist het begin van iedere verbetering
is: het alledaagsche eens met andere oogeri
te gaan zien. Vandaar dat begonnen werd
met een critische beschrijving van de Zuid-
Hotlandsche boerderij, waarbij gewezen werd
on verschillende kleine, maar daarom met
minder waardevolle practische verbeteringeu
Verder gaande, werd de aandacht inzon-
derheid gevestigd op de stallen, in den regel
jn Zuid-Holland dubbelrijig en in hoofdzaak
naar eenzelfde type ingericht, zoodat ook de
fouten vrijwel algemeen zijn. Spreker sprak
de hoop uit, dat zijn lezing er toe zou mede-
werken om te komen tot de ontkenning der
vanzelfsprekendheid van die fouten en daar-
door tot erkenning van de gebreken. Het vee
toch is het bestaansmiddel van den veehou
der, waaruit volgt, dat de huisvesting van
dat vee van groot belang is.
Na er op gewezen te hebben, dat het on
juist is om melkvee en mestvee samen te stal
len (mestvee heeft b.v. een temneratuur noo-
dig van 17 gr. en melkvee vai 15 gr.l vestig-
dc de spreker inz .nderhe;d de aandacrt op het
nadeelige van verontreinigde siallucht, ver-
oorzahkt door dampen uit gier en mest eener
xijds en door de uitademing der koeien an
derzijds. In de z.g. spoelingsstallen is de
'luchtverontreiniging al bijzonder groot. Der-
ihalve moeten gier en mest zoo spoedig moge-
lijk worden afgevoerd en moet er een goede
ventilatie zijn. In het kort werd aangegeven,
hoe gier en mest doelmatig bew.^ard kunnen
worden, waardoor ernstige luchtverontreini
ging wordt voorkomen en het verlies aan
stikstofverbind'ino'en wordt tegeneegaan (ver
lies daarvan in Duitschland jaarlijksch onge-
veer 180 millioen gulden, in de Ver. Staten
van Noerd Amerika 360 millioen en in on?
land (voor.den oorlog) 15 millioen; dit laat-
6te cijfer volgens prof. Siollema).
Uitvoerig werd stilgestaan bii de ventilatie;
het afvoeren van bedorven lucht, het aanvoe-
ren van versche lucht. Aangetoond werd, dat
de ventilatie in de meeste Zuid-Hollandsche
stallen primitief is (6f onvoldoende aanvoer
van versche lucht, of tochtige stallen, of stal
len, die niet op temperatuur gehouden kunnen
worden of vochtige stallen). Duidelijlk wees
snreker aan, waardoor die nadeelige invloe-
den veroorzaakt worden, om daarna in den
breede een goed systeem van ventilatie te be
spreken (afvoer der lucht door kokers, welke
tot boven het dak reiken; middelen tot afvoer
van de lucht tusschen de balken, welke zonder
aparte maatregelen blijft hangen; aanvoer
van versche lucht door een doorgaande regei-
bare spleet over de geheele stallengte vanuit
den buitenmuur; aanvulling aan den lucht_
toevoer door kokers boven de voedergang of
door buizen onder den grond, welke in den
voorrand van de voedergoot uitmonden, dus
voor de neuzen der koeien.)
Na de bespreking der ventilatie werden de
gebreken der Zuid-Hollandsche stallen aan
getoond ten opzichte van de verlichting, tem
pera tuurregeling; terwijl daarbij weer aange
geven werd, hoe een en ander te verbeteren
Ook de standplaatsen van het vee werden
aan een nadere critische beschouwing onder-
worpen. Soreker eindigde met de hoop uit te
spreken, dat de aanwezigcn hun eigen vee-
stallen eens critisch zouden bezien, om de be-
staande fouten weg te nemen. Voor den ver-
bouw van stallen (evenals voor nieuwbouw),
staan de adviezen der Afdeeling Gebouwen
van het „lnstituut voor Landbouwwerktuigen
en oebouwen" te Wageningen den verbouwers
gratis ten dienste. Door een vruchtbare sa-
menwerking tusschen landbouwers en veehou-
ders eenerzijds en dat Instituut anderzijds is
er nog ve'el goeds tot stand te brengen tot
verhooging van het peil van onze vaderland
che landbouw en veeteeltbedrijven.
Ten slotte lichtte soreker met een aantal
lichtbeelden den inhoud van zijn lezing toe,
waarbij ook in biizonderheden een goed ven
tilatie-svsteem in beeld werd gebracht.
De Scheepsramp te Hoek van Holland.
Een moeilijke tocht van de red-
dingsbrigade.
Wij hebben gister reeds een en ander mee-
gedeeld over den tocht van de vrijwillige
redbingsbrigade van dr. Knip.
Thans vertelt het Hbl. nog hef volgende
daarover: Bij de acht leden der expeditie had-
den zich 12 vrijwifligers gevoegd. Er is in
vijf ploegen wacht geloopen; iedere ploeg be-
staande uit vier mannen. Een van deze ploe-
gen genoot telkens een rust van anderhalf
uur, en de anderen bevonden zich op het
strand op een tocht van de z-uidpier naar de
Oude Maas, welke tocht heen en weer drie
uur eischte. De menschen van deze brigade
hebben in. de hevige sneeuwjacht en het gure
weer aan de hevigste ontberingen bloot ge-
staan en zelfs is een van de ploegen een
oogen-blik den kotrs kwijt geraakt, maar de
mannen wisten gelukkig het duin te vinden.
Menigmaal waadde men tot over de knieen
door het ijskoude water, terwijl er nog boven-
dien een jacht van ha-ge! en sneeuw stond.
Het is te verwonderen dat geen van deze
mannen iets is overkomen, want was een
van hen of een van de ploegen blind door de
diehte sneeuwjacht de zee ingeloopen, dan
zouden ook hier stellig s'achtoffers zijn ge-
vallen. Het eiland Rozenburg staat in geen
enkele gemeenschap met het vasteland, zoo
dat men van den toestand van de expeditie
niet op de hoogte kan worden gehouden
1Vat kapitein St is vertelde..
Kapitein Slis, die gistermorgen met de vlet
is teruggekomen, heeft in een onderhoud met
een berichtgever van het Hhl. verteld, dat het
des nachts ongelcoflijk vreeselijk weer is
geweest. Heel den middag en heel den nacht
heeft hij met zijn nannen tot aa l het middel
in het ijs en het water over het strand geloo
pen.
„De tocht daarheen was al buitengewoon
moeilijk. Wij zijn nu met de vlet teruggeko
men, maar het bootje is op de glooiing van
Oostvoorne vrijwel heelemaal kapot gesla-
gen. Er stond een geweldige zee. Eerst vlo-
gen wij voor de zee weg in een sneeuwsform
zooals ik nog nooit mee maakte. Het was zoo
donker, dat je geen hand voor oogen kon
zien. Tot dwars voor de lichten van de „Val-
ka" zijn wij nog geweest, maar wij nicest en
terug, omdat het te bar werd, en wij schoten
niet op."
Het moge dan ver eweest zijn, te ver zoo-
als iemand opmerkte, schipper Slis oordeel-
de: „als het schip goed is, doe je het, het gaat
om de kameraden."
Tenslotte zijn wij het strand op gegaan, en
nu begon het pas. Twee bleven er bij de
boot, en met zijn vieren gingen wijmet m
lantaarn het strand op. Zoo ging het n
heelen nacht door, zonder iets of iemana te
vinden. Den loodscommissaris heb ik nog een
paar maa1 opgebeld, omdat er geruchten wa-
ren dat er twee menschen zouden zijn aange-
spoel-d. De commissaris vertelde het mij ook,
en torn zijn wij er nog op uit gegaan.
Wij hebben aanvankelijk niet zoo op de
„Va'ka" gelet, omdat wij genoeg te doen
hadden met het zoeken naar de boot en naar
de mannen. Wij hebben de lichten gezien, en
vanmorgen 1 on je het schip duidelijk waar-
nemen. Het lag er vrij veilig, en daarom tele-
foneerde ik dan ook naar Hoek van Hoi'and:
Commissaris, laat niet teveel wagen, hij zit
er nog vrij goed".
De „Prinses Juliana" binnen-
gekomen.
De reddingsboot „Prinses Juliana" van
Burghs'uis is ook gistermo~gen kwart voor
12 in de haven van Stellendam binnengeloo-
pen, na den geheelen nacht gezocht te heb
ben naar de reddingsboot van SteTendam,
die Woensdag vast zat. De plaats, waar het
schip vast zat, was ongeveer op dezelfde
hoogte waar het vorig jaar het schip „Ford
de Troin" zat.
De verorigelukte reddingsboot aan-
spoeld.
De reddingsboot De Prins der Neder-
landen is gistermiddag onder Rockanje
aangespoeld. De boot lag nog onderst
boven in het zand, met de kiel naar bo
ven. Men zal de boot zeewaardig rnaken
en haar dan over zee naar Hoek van
Holland terug brengen.
Men vermoedde, dat het stoffelijke
overschot van de beide machinisten H.
P. Meyboom en J. M. Timmers en van
den m roos Verwer zich nog in de boot
bevinden. Als de reddingsbooten uitgaan
gaan de machinisten in de machineka-
mcr, vvaarna een mangatd .ksel op den
in">ne wordt geschroefd. Weliswaar
kon dit d'e'ksel ook van binnen uit wor
den geopend, maar men nam aan, dat
de beide mannen daar geen gelegenheid
meer toe hadden en zij in de machine-
kamer c.n het leven waren gekomen.
Het was evenwel niet mogelijk daarnaar
een onderzoek in te stellen, omdat het
mangatdeksel diep ondnr het zand ver-
bor0 m zat. Men had eerst nog gehoopt,
dat men, door een gat in de scheepshuid
te branden, in de michinekamer zou
kunnen komen om de lijken te bergen,
maar daarvoor diende men te wachten
op de komst van deskundigen, die pre-
cies zouden kunnen aangeven, waar dat
gat gebrand sou moeten worden. Maar
toen deze gearriveerd waren de ver-
fcindingen laten vooral onder de huidi-
ge weersomstaidigheden nog al te wen-
schen was de vloed al weer krachtig
aan het opzetten en men kon zeker geen
opening meer maken, voordat het schip
weer geheel door het water omringd zou
zijn. Men heeft daarom hiervan moeten
afzien
Wat bij een rondgang om de gestran-
de boot opviel, was dat het berghout
aan stuurboordzijde ernstig beschadigd
was. Het hout is over een afstand van
enkele meters vereplinterdde ijzeren
band, welke dit hout moet beschermen,
was afgerukt.
Vermoedelijk is de boot bij het varen
rond het gostrande schip door 'n grond-
zee opgipakt en tegen de Valka gesmakt.
Tengevolge van deze aanvaring zou zij
dan gjkanteld.zijn.
De aangespcelde slachtoffers van de
ramp hadden alien nog de reddingsgor-
dels om. Le deskundigen waren het er
jver eens, dat de mo^elijkheid lang niet
uitgesloten moet worden geacht, dat de
mannen, toen de boot was omgeslagen,
nog geruiinen tijd hebben gezwommen,
totdat de koude en de uitputting hen
hebben overmand en zij, met de lichten
van de kust voor de oogen, zijn gestor-
ven.
Toen om 7 uur gisteravond het water
zijn hoogsten stand had bereikt, is de
sleepboot Kijkduin, welke al den gehee
len dag - ereedheid had gelegen, ge-
assisteerd door de bergingsvaartuigen
Meermin en Prins Hendrik, gaan trek-
°n aan een tros, welke aan den boeg
van de Prins der Nederlanden was be-
vestigd. Er was toen zooveel water rond
de boot gekomen, dat zij tamelijk vlug
afgebracht kon worden. Zoodra men de
Prins dor Nederlanden vlot had, heeft
men het schip naar Hellevoetsluis ge-
sleept.
Geen lijken aan boord.
To Hellevoetsluis hebb-m de beide ber
gingsvaartuigen de reddingsboot recht
getrokken, waarna zij dadelijk is leeg-
gepompt. Er ziji. geen lijken aan boord
gevonden. Toen de boot werd omge-
draaid, bleek, dat het mangat van de
machine! amer open stond De beide
machinisten hebben dus nog kans ge
zien. het deksel te opener, en uit de boot
te komen.
Vanmorgen wordt de reddingsboot
naar Vlaardingen gesleept, waar zij op
de helling zal worden gezct, om te wor
den hers'eld.
In den loop van den middag is Rotter
dam's burgemeester mr. P Droogleever
Fortuvn te Hoek v. Holland aangekomen
Hij heeft de door deze ramp getroffen
gezinnen bezocht, teneinde zijn deelne-
ming met hun verlies te betuigen.
De lijken der axmgespoelde schepe-
lingen naar Hoek van Holland overge
bracht.
Na de komst van den burgemeester
reden, door nieman'1 opgemerkt, twee
vraohtauto's het stille, rouwende Hoek
van Holland binnen. De wagens reden
VULPENHOUDERS als Montblanc, Swan,1
Waterman, Onoto enz.
EVERSHARP POTLOODEN in goud, zilver,
alpacca. Reserve stiftjes.
L. FRA|£K£ilBERCS, ALKMAAR.
onmiddellijk naar de begraafplaats: zij
brachten de vijf lijken, die op de kust bij
Rockanje zijn gevonden. Zoo onopge-
merkt zijn de wagens het geslagen dorp
binnen gekomen, dat op de begraaf
plaats geen hulp was om cle lijken naar
het lijkenhuis te brengen. In alle stilte
hebben de twee chauffeurs, geholpen
door den veldwachter uit Rockanje, die
het transport had begeleid, het stoffe-
lijk overschot van de vijf redders neer-
gelegd.
Na dezen droeven plicht zijn de wa
gens naar de Berghaven gereden, waar
zij, terwijl de veldwachter met den
chauffeur bij den loodscommissaris
rapport uitbracht, voor het gebouw van
de Z. H. Maatschappij tot Redding van
schipbreukelingen werden neergezet.
De kap'tein van de „Valka" aan
land. Men wil het schip niet onbe-
heerd laten.
Ook de kapitein van de Valka heeft
gistermiddag zijn schip verlaten. De
reddingsboot uit Stellendam heeft hem
in genoemde plaats aan land gebracht.
De bemanning van de Valka is gister-
avond van Stellendam vertrokken naar
Hellevoetsluis, omdat zij liever dicht bij
het schip wilde blijven, inplaats van
naar het Zeemanshuis te Rotterdam te
gaan. De kapitein wilde gisteravond
zich met vijf mannen weer naar het
schip begeven, omdat hij het niet onbe-
heerd wenschte te laten.
De berging van de Valka is opgedra-
gen aan L. Smith Co.'s Internationa-
len Sleepdienst.
Betuigingen van deelneming.
De gezant van Letland heeft aan de
Nederlandsche regeering telegrafisch de
deelneming zijner regeering betuigd met
het omkomen der bemanning van de
reddingsboot bij haar heldhaftige po-
ging tct redding van de schipbreukelin
gen van de Valka, en verzocht, deze
deelneming aan de nagelaten betrekkin-
gen over te brengen.
Het Koninklijke Nationale Reddings-
bootinstituut te Londen heeft een tele
gram gezonden aan de Noord- en Zuid-
Hollandsche Reddingmaatschappij in
verband met de redding van de beman
ning van het stoomschip Valka, terwijl
tev-ns deelneming wordt betuigd over
het vergaan van de reddingsboot Prins
der Nederlanden. Er wordt aan herin-
nerd, dat deze reddingsboot deel heeft
uitgemaakt van de international e vloot
van reddingsbooten, die in 1924 de
Theems opvoeren om het honderdjarig
bestaan van genoemd instituut te vieren.
Een oproep om s/eun.
Gistermiddag om ruim 1 uur is op het ge
bouw van het reddingswezen te Hoek van
Holland de vlag ha.tstok geheschen.
In cverleg met de Z.-h. Maatschappij tot
redding van Schipbreukelingen doet het
hoofdbestuur van het Ned. Roode Kruis,
Princessegracht 27 Den Haag, uiermede een
warm beroep op liefdadig Nederland ten be-
hoeve van de nagelaten betrekkelingen der
heldhaftige bemanning van de reddingboot
„Prins Hendrik der Nederlanden".
Giften per postwissel of giro (no. 22120)
worden voor dit doel gaarne in ontvangst
genomen onder het motto „Prins Hendrik der
Nederlanden".
Het Nationaal Steuncomite Storm-
ramp-1927 heeft een bedrag van 10.000
ter beschikking van den minister van
waterstaat gesteld, teneinde dit aan de
nagelaten betrekkingen van de beman
ning van de Prins der Nederlanden ten
goede te doen komen.
Gisteravond is op den gala-avond in de
dancing Pschorr aan den Coolsingel te
Rotterdam gecollecteerd voor de nabe-
staanden van de slachtoffers van de
ramp van de Prins der Nederlanden. De
opbrengst bedraagt 200.52.
In d n Princesseschouwburg in den
Haag heeft Fritz Hirsch gisteravond tij-
dens de pauze laten collecteeren. Het
publiek bracht 248.25Yi bijeen en de
artisten van het gezelschap deden daar
met de directie nog 100 bij
In het Scala theater in den Haag hebben
gisteravond vier der daar optredende Bel-
gische artisten gecollecteerd in gesloten bus-
sen van het Roode Kruis.
De heer van der Meersch uit Antwerpen
heeft aan boord van het motorschip San
Antonio op haar proeftocht de seen van f 246
en 400 Belgische francs gecollecteerd, ten
bate van de nagelaten betrekkingen van de
Prins der Nederlanden.
NESTKASTJES VOOR INSECTEN-
ETENDE VOGELS
De Plantenziektenkundige Dienst te
V/ageningen vestigt de aardacht van
alle eigenarr.i van bosschen en hout-
aanplantingen, zoomede besturen van
gemeenten en openbare lichamen op de
wenschelijkheid van het aanbrengen
van nestkastjes voor vogels in bosschen,
aanplantingen, parken en langs wegen.
Door het aanbrengen van nestkastjes
verschaft men nestgelegenheid aan
meezen, roodstaartjes en andere vogels,
die voor het allergrootste deel tot de in-
sectenetende behooren.
Het aantal van deze vogels is o.a. door
het ontbreken van nestgelegenheid, in
vrijwel alle steden van ons land vaak
zelfs in hooge mate onvoldoende, wat
een der oorzaken is van he optreden
van iusectenplagen. Indien een blijven-
den stand van insectenetende vogels
verkrCgen kan worden, wordt de kans
zeer vee! grooter, dat men door de voort-
durende werkzaamheil dezer vogels een
overmatige vermeerdering der insecten
kan voorkomen.
Gegevens over de eischen, waaraan de
kastjes moeten vol doen om bruikbare
vogelwoniugen te zijn en waarr.aar men
ze zelf kan vervaardigen, vindt men in
Mededeeling no. 17 van den Dienst Vo-
gelcultuur door middel van nestkastjes,
die a 0.25 per stuk verkrijgbaar is.
Daarom zijn ook aanwijzingen opgeno-
men over de plaaising der kastjes on
het aantal, dat oi der verschillende om-
standigheden wenschelijk is. Zeer gaar
ne wordt echter ook voor elk bijzonder
geval schriftelijk of aar het noodig is
ter plaatse mondeling advies gegeven
over het aanbrengen van nestkastjes.
De Plantenziektenkundige Dienst be-
schikt daarvoor over een speciale (vogel-
kundige) afdeeling en over ambtenaren
in alle deelen van het land.
Tevens kunnen au essen verschaft
worden van leveranciers, die nestkastjes
volgens onze voorschriften vervaardi
gen.
Dat het nut van het verschaffen van
nestgelegenheid aan insectenetende vo
gels meer en meer wordt ingezien, moge
bli.'ken uit het volgende.
Gedurende de laatste jaren werden
groote aantallen nestkastjes aar.gebracht
in vele bosschen die beheerd worden
door het Staatsboschbeheer en de Ne
derlandsche Heide Maatschappij, terwijl
verder o.a. te noemen zijn „Weldam" bij
Goor. „IIooge Veluwe" bij Hoenderlo,
„Ginkel en Buunderkamp' bij Ede. „De
Dorskamp" bij Wageningen, „Berg en
Bosch" bij Apeldoorn, de Provinciale
bosschen van Noord-Holland bij Castri-
cum, „De Duno", bij Oosterbeek en vele
anderen.
Mede in verband met de bestrijding
der rupsen van den bastaardsatijnvlin-
der zijn dit jaar verscheidene gemeen
ten in Limburg en Noord-Brabant tot
het plaatsen van nestkasten overgegaao.
In bosschen levert vogelcultuur na
eenige jarcn altiid succes. Is het in een
bosch, waar zonder nestkastjes bijna
geen vogels leven, b.v. een jongen den-
nenaanplant, wel eens moeili" om .1
begin te krijgen, zooda+ met een flinke
toename van het ar v»»els nei eeni
ge jaren gemoeid zijn, daarna ziet men
toch 'n belangrijke vermeerdering, die
tot een dichten vogelstand leidt.
In bosschen, waar reeds een matig
aantal voaels le. kan i ..n rekenen in
v'jf jaar een verdubbeling te krijgen,
zo„als blijkt uit de resultaten van eenige
terreinen, aar de kastjes in den broed-
tijd g regeld geconstateerd worden.
Op Oranje Nassau's Oord bij Wagenin
gen bedroeg het aantal nesten in de
kastjes in het eerste jaar 95, in het vijf-
de jaar 207, voor Noord-Houdringe bij
Bolthaven bedroegen deze aantallen
resp. 59 en 177 en voor Hooge Veluwe
248 en 550.
Ou het laatste terrein vlogen in het
eerste jaar reeds 1000 jongen uit de
kastjes, in het vijfde jaar, dat voor het
verloop der broedsels wat gunstiger
was, niet minder dan 2600.
Gedurende de 8 jaren, dat op „Hooge
Veluwe" vogelcultuur gedreven wordt,
vlogen uit de 480 aanwezige kastjes
13400 jonge vogels.
Dat zulk een intens vogelleven een
controleerende invloed uitoefent op het
insectenleven valt niet te betwijfelen.
Daar het thans het gunstige tijdstip is
voor het aanbrengen van nestkasten
vestigt de Plantenziektenkundigen
Dienst hierop de aandacht van alle be-
langhebbenden.
HET HOOGOVENBF.DRIjF TE
IJMUIDEN.
De bouw van stikstoffabriek
Na het in werking stellen van dit nieuwe
t.drijf zai IJmuiden een groote industrieele
onderneming, welke reeds bij den aanvang
aan circa 150 man werk zal geven, rijker
zijn. De Mij. tot Exploitatie van Kookoven-
gassen (M.E.K.O.G.), welke opgericht is
door de Hoogovms en ae Bataalsche Petro
leum Mij., heet tot doel het van de hoogovens
betrokken gas tot synthetische ammoniak te
verwerken. Deze synthese wordt verkregen
door de stikstof uit de lucht met de water-
stof uit het hoogovengas te verbinden. De
Gscheiding van beide stoffen wordt verkre
gen door het vloeibaar maken onder lage
t mperatuur, voor welk doel een Linde-instal-
latie zal worden gebruikt. Het vereenigen
der gassen tot ammoniak zal geschieden vol
gens het Mont-Cenisproc.de door uiddel
van groote stalen ketels. De ammoniak wordt
tot ammoniak-sulfaat verwerkt. De capaci-
teit der nieuwe fabriek, welke een terrein van
ongeveer 6 H.A. beslaat, is op een jaarlijk-
sche productie van 50.000 ton ammoniaksul-
Lat berekend. Omtrent de bewerking van de
daarvoor benoodigde g~ondstoffen v.mam t
Hbld. het volgende: het ongezuiverde gas
der hoogovens wordt door een ruime buis
naar den gashouder gevoerd. Na gezuiverd
te zijn wordt het gas geleiu door contact-
ovens, welke een druk van 100 tot 150 at-
niosfeeren kunnen weerstaan. Vier maanden
geleden werd met den bouw begonnen en het
laat zich aanzien, dat het bedrijf reeds bin
nen er.hele maanden in werking zal kunnen
worden geshld.
VERGROOTING VAN DE HAVEN TE
IJMUIDEN.
P" Waterstaat heeft na langdurige be-
sprekingen erin toegestemd net kanaal be-
zuiden het Hoogovenbedrijf te doen verlen-
gen en op zulk een diepte te brengen, dat
het mogelijk zal zijn, zeeschepen in deze ha
ven te kunnen lossen en beladen.
Het ligt in de bedoeling het kanaal zoo-
ver door te trekken, dat de aanvoer van ko-
le,i ever zee voor de te bouwen electrische
centrab voor het Prov. Electr. Net mogelijk
zal zijn.
Nog dit jaar zal met dit werk worden be
gonnen.
VREEMDE ARBEIDERS IN FRANKRIJK-
In het belang van Nederlanders, die in
Frankrijk willen werken, wordt de aandacht
op het volgende gevestigd:
Vreemdelingen, die naar Frankrijk gaan
om daar een gesalarieerde betrekking te ver-
vullen, moeten aan de Fransche grens een ar-
beidscontract vertoonen, behoorlijk gevi-
seerd door de betreffende afdcelingen van 't
Ministerie van Arbeid of van dat van Land
bouw, naar gelang der betrekking, en van
een medische verklaring afgegeven door den
door dc Fransche autoriteiten aangewezen
geneesheer.
Er zijn menschen, die, om aan deze forma-
liLifen te ontkomen, nalaten aan de Fran
sche grens de verklaring af te leggen, dat
zij een bezoldigde betrekking komen te ver-
vullen, vervolgens bij een of anderen werk-
gever werk zoeken en daarna een indenti-
teitskaart aanvragen om dan toch aan de
voorschriften te hebben rnldaan, meenen zij.
Deze manier van handelen is in strijd met
de bepalingen en stelt den vreemdeling aan
de volgende onaangenaamhelen bloot:
1. Onmogelijk om te werk gesteld te wor
den, voordat aan de desbet1 effende bepalin
gen voldaan is, op straffe van vervolging te
gen werknemer en werkgever, en deze wer-
keloosheid duurt zoo lang als de behande-
ling van zijn aanvrage tijd vordert.
2 Onzekerheid over de ontvangst, die zijn
aanvrage zal hebben, als gevolg van de zeer
strenge wijze van beoordeeling van dergelij-
ke aanvragen en dus ook de mogelijkheid
van weigering.
Echter zijn er instructies gegeven om aan
vragen, die regelmatig voor het binnenkomen
in Frankrijk gedaan worden en die dus ver-
gezeld moeten zijn van ten regelmatig ar-
beidscontract en eene geneeskundige verkla
ring, zoo spoedig mogelijk in behandeling
te nemen en te regel en.
Vreemde arbeiders hebben dus alle belang
deze bepalingen op te volgen en alleen in
Frankrijk te komen wanneer zij zijn voorzien
van de toestemming der betreffende autori-
teitc
VERMINDERING VAN WERKKRACH-
TEN IN DE MARGARINE-INDUSTRIE.
Het laat zich meer en meer aanzien, zegt
het Hbl., dat de tot standkoming van de
Margaiine Unie een beduidende inkrimping
van het aantal in de margarine-industrie te
werkgestelde arbeiders ten gevolge zal heb
ben.
Behalve de fabriek in Oosterhout, die in
haar gehee! is stopgezet, za! binnenkort ook
de fabriek van Jurgens in Oss worden stop
gezet. Reeds is aan vierhonderd arbeiders
(sters) ontslag aangezegd. De productie zal
naar Rotterdam worden overgebracht. Niet-
temin wordt ook hier het aantal arbeiders In-
gekrompen.
Sinds in October 1927 de Unie tot stand
kwam, zijn al meer dan 75 arbeiders gepen-
sionneerd, welke niet door anderen werden
vervangen. Bovendien zijn sedert genoemden
datum meer dan 50 arbeiders ontslagen. De
zer dagen is een aantal arbeiders ontslagen,
waaronder er zijn met 27 dienstjaren.
In verband met dit ontslag hebben de Ne
derlandsche Vereeniging van Fabrieksarbei-
ders, de R.-K. Zuivel- en Margarinebewer-
kersbond en de Chr. Fabrieks- en Transport-
arheidersbond een onderhoud aangevraagd.
De organisaties zijn van oordeel dat be*
wel iets beteekent dat de onts'agenen van 2
weken tot een jaar salaris mede krijgen,
maar dat toch bij het ontslag meer met het
dienstverband moet worden gerekend.
BRAND.
Te Markelo is de boerderij „De Kooyer", 'n
de buurtschap Herike, bewoond door H. Bek-
kers en eigendom van T. Luttikhedde, ver-
brand. Landbouwgereedschappen veevoeder
en zeven varkens verbrandden mede. De oor-
zaak is onbekend.
KORTE BERICHTEN.
Gistermorgen is de sleepboot „De
Schelde", die het groote dok voor Singapore
van Engeland daarheen heeft helpen sleepen,
den Waterweg binnengekomen.
Een condurteur. die behulpzaam was
bij het uitrijden van 'n tramwagen uit de re
mise op de Nieuwe Achtergracht te Amster
dam, is bekneld geraakt tusschen twee wa
gens, waardoor hem de borstkas werd inge-
drukt. Hij is in zorgwekkenden toestand in
het Ned. Israelietisch Ziekenhuis opgeno-
men.
In Den Haag is gisternacht een paar
decimeter sneeuw gevallen.
EEN VREEMDE AANVARINGS-
GESCHIEDEN1S.
Naar Aneta verne.mt, liep dezer dagen te
Tandjong Priok een tngeische boot uit ae
wilde vaart binnen, gtnaamd de „Redgate"
en afkomstig uit Duroan, welke zwaar geha-
vend bleek. Het schip vervoerde een lading
kolen voor de Stoomvaart Mij. „Nederland".
De gezagvoerder kon niet ophelderen hoe de
bescnadiging was ontstaan.
Een nader onderzoek wees uit, dat de
voorpiek vol water stond. Het schip is drij-
vende gebleven op een waterdicht schot. Het
voorschip draagt zoo wel boven als onder de
waterlijn sporen van eene aanvaring. Het is
evenwel nog niet bekend waarmede het schip
in aanvaring is geweest.
De kapitein kan niet anders verklaren, dan
dat gedurende den nacht van Donderdag op
Vrijdag j.l. omstreeks drie uur, terwijl het
schip onder een dikken regen en langzaam
varend naar Straat Soenda zocht, plotseling
een hevige schok vooruit werd gevoeld. Men
heeft toen voile kracht achteruitgeslagen en
gestopt, near er is niets anders gezien dan
de beschadiging aan het eigen voorschip.
Men heeft hierop de reis naar Batavia ver-
vo'gd. De kapitein weet verder niets van het
geKeorde af.
Indien deze lezing juist is, verklaren de
bevoegrie autcriteiten dat het atscluut uitge
sloten geacht kan worden dat het schip op
een rif zou zv-< 'jeloopen, aangezien de zee
ter plaatse war -t ongeval heeft plaats ge-
had, namelijk oewesten Prinseneiland, bijna
tweeduizend meter diep is Intusschen is nog
geen enkel ber.Jit ontvangen omtrent vermis-
te schepen.
De betrokken deskundigen verklaren dat
dit een zeer eigen ardig geval is.
De reparatie van de schade is nog niet
aar eevangen, aangezien men nadere berich-
ten afwacht van de recederij, zijnde de firma
Turnbull te Londen.
BERUCHT MISDADIGER EINDELIJK
GEVANGEN.
Het „Soer. Hbl.'' p-jHiceert het relaas van
een pas ontdekten-misdadiger, afstammeling
van een in de vorige eeuw beruchten boosdoe-
ner uit Kraendita genaamd Kraengmanem-
ba in de omge ing van Maros De betroffen-
heeft jaren aaitertfen roof hedreven, sawah-
diefstaFen, akmedy verschillende moorden.
Het Inlandsdi besiuur kon hem nooit ont-
dekken. Thans is hW gea rresfeerd Er loopen
mmstert.* ckrtig zaMcn tec en hem.