ITALIANO staat onder voortdurende controle van MENSCHEN, DIE HET Rechiszaken Gebrek aan eetlust genwoordige hoofd der school. Niet minder dan een bedrag van 1136.70, is de vereeni- ging voor deze twee personen wrschuldigd.. respectievelijk voor pensioen en voor verze- keringspreraie. Wij zouden bereid zijn, deze uitgaven, die niet geheel terecht de exploita- tie der school thans bezwaren, v >or rcxening der gemeente te nemen wanneer dit voor de yereeniging een aanleiding zou zijn zich ook yerder met de exploitatie te belasten. Wij zouden haar daartoe het voorstel willen doen, doch meenen hiertoe niet gerechtigd tc zijn zonder met het oog op de bijzondere strekking ervan Uwe Vcrgadering in de ge- legenheid te hebben gesteld zich daarover uit te spreken. De meerderheid der commissie van bij- stand voor het Onderwijs kan zich met bo venbedoeld voorstel vereenigen, terwijl de Commissie van bijstand voor de financien daarop gunstig adviseert, wanneer in het yoorstel de volgende voorwaarde wordt op- genomen 1. dat het bedrag van 1136.70 slechts wordt uitgekeerd, voor zooveel die som noo- dig is om een sluitende rekening te verkrij gen; 2. dat de begrooting der Vereeniging jaarlijks aan onze goedkeuring zal zijn on- derworpen. Tegen opneming dezer beide voorwaarden hebben wij geen bezwaar, in verband waar- mede wij U in overweging geven ons machti- ging te verleenen tot het doen van het voor stel zooals dat aangevuld is door de Com missie van bijstand voor de Financien en daaraan te verbinden de uitspraak, dat de gemeente niet bereid is, de school over te ne men. Vereenigt Uwe Vergadering zich hier- mede dan kan, in afwachting van het met het bestuur te houden overleg, de beslissing op het verzoek om de huurovereenkomst met ingang van April a.s. te ontbinden, worden aangehouden. (Inderdaad zitten aan overname door de gemeente kostbare consequenties vast, al ge- looven wij wel, dat B. en W. met hun cijfers en voorspellingen erg aan den pessimisti- schen kant zijn. Kan een oplossing gevonden worden aan de hand van het thans door B. en W. gedane voorstel, m.a.w. ziet het bestuur kans de school in stand te houden met .en hoogere gemeentelijke toelage van 11136.70, dan zou dat zeker de eenvoudigste oplossing zijn. Zoo niet, dan zal het toch tot ten subsi- dieverhooging per leerling moeten komen. Red. Alkm. Crt.) ORGANISATIE OPENBAAR UITGEBREID LAGER ONDERWIJS. (V'ervolg). Hoewel in het algemeen de gemiddelde be- Zetting van de klassen der meisjesschool ge durende de laatste jaren niet aanmerkelijk verschiide met voorheen en dus de vraag kan rijzen, waarom niet reeds veel eerder hare opheffing aan de orde is gesteld, moet niet uit het oog worden verloren, .dat vroeger ihet 1. o. en het u. 1. o. vereenigd waren in een school en de financieele opoffering, die de gemeente zich getroostte, bij lange na niet den omvang had van thans, nu de gemeente Jcrachtens de wet verplicht is, de exploitatie- ikosten der bijzondere scholen, voorzooveel de uitgaven voor gebouwen en materiaal be- itreft, aan de besturen dier scholen te vergoe- den naar den maatstaf van hetgeer. zij aan het openbaar onderwijs ten koste legt. Gelijk wij opmerkten, is de verwachting, dat het aantal leerlingen der meisjesschool zou toenemen, niet in vervulling gegaan. Thans staat zelfs een verdere teruggang van leerlingen bij het openbaar U. L. O te ver- wachten met en na de opening van de Chris- telijke U. L. school. De verklaring, bedoeld in artikel 73, le lid, sub a, der Lager Onderwijs- wet 1920, overgelegd bij de aanvrage om medewerking tot den bouw van deze school, bevatte de namen van 10 leerlingen van het openbaar U. L. O. (4 jongens, 6 meisjes, 9 van de gemengde school, 1 van de meisjesschool). Het oogenblik is dus aangebroken om het voorstel tot beperking van het aantal scholen voor openbaar U. L. O. opnieuw in over weging te nemen. Over de kosten van het U. L. O. zouden wij het volgende willen opmerken. Aan de hand van de cijlers der gemeente- begrooting voor 1929 en de tegenwoordige aantallen leerlingen geven wij U hieronder een overzicht van de bij instandhouding van een school te verkrijgen bezuiniging: Exploitatiekosten: Raming voor: twee scholen. een school <1. Kosten instandh. 1711.1114. 2. Onderh. schoolm. 415.300. 3. Leermiddelen 800.800. 4. Verl., verw., schoonh. 3185.1950. 5. Schoolbiblioth. 100.— 75— 6. Andere uitg. (brandassu- rantie, water- schapslasten, ad- vertentiekosten, R Kath. scholen) X f 20 22 2143.32. Deze besparing zal uiteraard op de gemeen tebegrooting eerst tot uitdrukking komen, wanneer uitbetaling der vergoeding plaats heeft over een tijdvak, vallende na de reorga- nisatie. Hierbij worde in acht genomen, dat de te verwachten daling van het aantal leer lingen bij het openbaar U. L. O. het hiervo- ren genoemde bedrag van 42.61 eenigs- zins zal verhoogen, doch het kostenbedrag per leerling van 62.83 bij instandhouding van twee scholen zou daardoor eveneens hoo- ger worden. In elk geval zal kunnen worden gerekend op een besparing van 20. per leerling. Boventallige leerkrachten: Het aantal leerlingen bedroeg op: Gemengde Meisjes school. school 16 Maart 1928 64 52 16 Juni 1928 61 52 16 September 1928 58 44 16 December 1928 59 45 Samen 242 193 4 4 is gemiddeld 60% 481/4. Tot 31 Juli 1929 vergoedt het Rijk bij 31 t/m 60 leerlingen de wedden van twee en bij 61 t/m. 90 leerlingen die van drie leerkrac'n ten en zijn mitsdien aan elke school twee bo ventallige leerkrachten. Gedurende de eersie 7 maanden van dit jaar komen dus ten laste van het Rijk de wedden van vier leerkrach ten (waaronder de beide hoofden), en voor rekening der "gemeente de wedden van even eens vier leerkrachten of 7/12 van 11800 -, waarbij nog te voegen 7 pensioenkos- ten. Dit feit kan intusschen gevoegelijk bui- ten bespreking blijven Gelet moet worden op den toestand, die voor deze gemeente op 1 Augustus 1929 zal ontstaan. Dan vergoedt het Rijk bij 24 t/m. 40 leerlingen de wedden van twee, bij 41 t/m. 70 leerlingen die van drie en bij 71 t/m 99 leerlingen die van vier leerkrachten, en blijft dus aan elke school, zoolang het aantal leerlingen niet beneden 41 daalt, de wedde van een leerkraeht voor rekening der gemeente Wij hebben echter niet het vertrouwen, dat de meisjesschool steeds ten minste 41 leerlingen zal tellen Van de 23 leerlingen der le klasse van de meisjesschool in het schooljaar 1927/1928 gingen 10 niet naar de 2e klasse of ruim 40 De verwachting is, dat van de 16 leerlin gen der tegenwoordige le klasse er 3 naai het M. O. zullen gaan. Het percentage zal derhalve ditmaal bijna 20 zijn. Veillg mag worden aangenomen, dat gemiddeld 30 der leerlingen na het doorloopen der le klasse geen verder U. L. O. ontvangt. Ver der moet niet uit het oog worden verloren, dat in den regel ook in de hoogere klassen het aantal leerlingen afneemt, zoodat meer- malen het aantal leerlingen der 4e klasse aanmerkelijk minder bedroeg dan toen deze 2e was. Dat de tegenwoordige le en 2e klas sen thans beter bezet zijn dan die van Janu ari 1927 geeft dan ook niet de minste ze- kerheid, dat het totaal aantal leerlingen op dien grcnd zal toenemen. Integendeel, ge- gronde vrees bestaat, dat het aantal leerlin gen meermalen het gemiddelde van 41 niei zal bereiken, en dan zullen aan deze school twee leerkrachten voor rekening der gemeen?? zijn, hetgeen tot gevolg heeft een totale uit- gaaf voor 3 leerkrachten van f 9000 - 7 pensioenkosten. Deze vrees blijkt te zullen worden bewaarheid, nu wij zeer on- langs hebben vernomen, dat 5 leerlingen der U. L. school voor meisjes op 1 Februari a.s. zullen overgaan naar de Christelijke U. L school. Het aantal leerlingen op 1 Februari a.s. zal dus naar alle waarschijnlijkheid 40 zijn. Wanneer de gemeente boventallige onder wijzers bij het openbaar U. L. O heeft, ver goedt zij bovendien aan het bijzonder U. L. O. eveneens de wedden van boventallige leer krachten, zoo die bij dat U. L. O. werkzaam zijn. Voor 1927 bedroegen de aanvragen der R-, Kath. schoolbesturen 5600.—, waar bij nog te voegen 7 pensioenkosten. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat te zijner tijd ook een aanvrage komt van het Chr schoolbestuur. De ebsturen van bijzondere scholen heb ben nog aanspraak op vergoeding der wed den van boventallige leerkrachten tot twee jaren na het tijdstip, dat de gemeente ze niet meer heeft. Wanneer de te verkrijgen bezui niging volledig op de gemeentebegrooting tot uitdrukking komt, bedraagt de besparing aan de hand van het vorenvermelde in ronde cijfers: Openbaar U.L.O.: Exploitatiekosten 2200— Boventallige onder- wijzers (wedden -j- pensioenkosten) 9600. 11800. Bijzonder U.L.O.: schoolfilms 271.25 140.- Samen 6482.25 4379— 104 104 '-f adm.kosten 62.33 —.50 42.11 —.50 Kosten p. leerling 62.83 42.61 Besparing exploitatiekosten J 2103 25, waarbij nog te voegen enkele uitgaven die niet voor de vergoeding art. 101 de. L O wet 1920 in aanmerking komen, als aanschaffing schoolmeubelen, kosten oudercommissien e.d., zoodat het te besparen bedrag wordt rond 2200.—. Minder exploitatiekosten per leerling if 20.22 Besparing vergoeding bijzonder U. jL. O. 106 (tegenwoordig aantal leerlingen Vergoeding art. 101 2200.- Bovent. onderw. 6000.- 8200.- Totaal 20000—, Het Christelijk U.L.O. is hierin nog nief begrepen. Hieruit blijkt dus, dat de handhaving der U. L. school voor meisies van de gemeente vergt een offer van 500.per leerling bij een aantal van 40 leerlingen. Wellicht ten overvloede merken wij hierbij op, dat de kos ten van wachtgelden, ook voor de boventain ge onderwijzers, ingevolge art 51 der L. O wet 1920 voor rekening van het Rijk komen De Commissie van toezicht op het lager onderwijs verwijst in haar advies naar een tweetal wetsontwerpen, waarvan er een, zoo het wet werd, van invloed had kunnen zijn op de kosten van het U. L. O. Voor zooveel noo- dig brenrren wij onder Uwe aandacht, dat de Tweede Kamer beide wetsontwerpen op 17 December 1926 verwierp. Met het denkbeeld om bezuiniging aan te brengen door combinatie van twee klassen, in welk geva! met een leerkraeht minder zou kunnen worden volstaan, kunnen wij niet in- stemmen. Naar onze meening toch zal het onderwijs door een dergehjke combinatie, die in verband met de gedurige wisse'ing van het aantal leerlinyen in elke klasse steeds aan wiiziging onderhevig zou zijn, err.stig wor den geschaad. Die schade zal alleer kunften worden vermeden als het aanta' leerlingen zeer gering is. Maar juisi dan verliest de school haar bestaansrecht Hoe gemakkel ijker een combinatie va klassen kan nlaats heb ben, hoe meer dit een argument oplevert te gen het voortbestaan van de school als af- zonderlijke instelling. Zoo in de richting van combinatie van klassen de oplossing werd gezocht, zou dit natuurlijk indien mogelijk ook mceten geschieden aan de andere U. L. school. Men zou zicn dan kunnen voorstel- len, dat er a an elke school 3 leerkrachten zouden zijn, die, zoolang het gemiddeld aan tal leerlingen meer dan 40 bedraagt, voor Rijksrekening zouden komen. Doch, zooals wij reeds opmerkten, er bestaat gegronde vrees, dat het aantal leerlingen der meisjes school beneden 41 zal dalen, in welk geval aan deze school weer een boventallige leer kraeht zou zijn. Voor de bijzondere scho.en is dan te rekenen op drie boventalligen (1 R.-Kath. jongensschool, 1 R.-Kath. meisjes school, 1 Chr. school) te zamen 4 met wed den in totaal van pl.m. 12000 7 pCt. pensioenkosten. De aanspraak op vergoeding der wedden van boventallige leerkrachten be staat gedurende den tijd, dat deze bij het openbaar U.L.O. zijn en nog twee jaren daarna. Zelfs v anneer de meisjesschool si chts eens in de drie jaren een boventallige leerkraeht zou hebben, kan de gemeente jaar lijks blijven bezwaard met de wedden van drie leerkrachten bij het bijzonder U.L.O. tot een bedrag van 9000.a 10000. Maar het bedenkelijke is bovendien, dat de te genwoordige abnormaal hooge exploitatie kosten zouden blijven. En ten slotte kan het toch niet een goed perspectief zijn, dat er twee gemeentelijke U. L. scholen naast elkaar blijven bestaan, ie4er met een zoo gering aan tal leerlingen, dat men zich telkens moet af- vragen, of zij elk op zich zelf wel de belang- rijke greep uit de beurs der b lastingbetalers rechtvaardigen, die thans moet worden ge- daan. Alleen zou thans nog de vraag zijn te stel- len, waarom de U. L. school voor meisjes door dezen gang van zaken als inste'ling zou moeten verdwijnen en niet, als een der U. L. scholen haar bestaan zou moeten eindigen, de u. 1. school voor jongens en meisjes hier- voor in aanmerking zou worden gebracht in plaats van de meisjesschool. Wij zouden jerop willen antwoorden in de eerste plaats, dat de meisjesschool het geringst aanta' leerlingen heeft; in de tweede plaats, dat de school voor jongens en meisjes niet zooals de meisjesschool voor een deel van de kinderen, die het U. L. 0. wiben volgen, ges'oten blijft. Van de twee scholen zal die, welke alle leer lingen toelaat, die aan zekere eischen van be- kwaamheid vo'doen. in elk geval moeten wor den gehandhaafd. Daarbij komt, dat de be sparing dan, doordat het aantal leerlingen geringer is, van veel minder beteekenis zou ziin dan bij handhaving der gemengde op- leiding is te verkrijgen. Aangezien er n.l. bo ventallige leerkrachten te bezo'digen of te vergoeden zouden blijven en de exp'oitatie- kosten per leerling door het geringe getal leerlingen hooger zouden zijn dan wanneer zoowel jongens als meisjes de school konden bezoeken. zou in dat geval slechts ongeveer een vierde gedeelte kunnen worden bespaard van het bedrag, dat beschikbaar zou komen bij het voortbestaan uitsluitend van een ge mengde school. Steit men daartegenover hoeveel beter de organisatie zou zijn wanneer alle kraohten konden worden geconcentreerd en een bloei- ende school in het leven zou kunnen worden geroepen, dan kan ook uit onderwijskundig oogpunt de keuze niet twijfelachtig zijn De school krijgt dan geregeld toevoer van een behoorlijk aantal nieuwe leerlingen en kan geheel zich aanpassen aan de uiteenloopende eischen die aan het U. L. O. worden gesteld. En daarbij neme men in acht, dat de kosten, gelijk ook hiervoor bleek, belangrijk zouden dalen. Reeds bij een aantal van 71 leerlingen vergoedt het Rijk aan de gemeente de wedden van 4 leerkrachten, zoodat het tegenwoordig aantal leerlingen, naast de 10 leerlingen, die naar het Chr/ U. L. O. zullen gaan, nog met pl.m. 20 zou kunnen verminderen, voordat nadere maatregelen zijn te overwegen om het aantal leerkrachten verder te beperken. Voor het openbaar U. L. O. zal met een school- gehouw kunnen worden vo'staan. Vrij zeker zullen eenige moeiliikheden zijn te overwin- nen om de leerlingen van beide scholen, wier opleiding thans niet geheel ge'ijk is, op het- zelfde ontwikkelingspeil te brengen, doch de ze moeilijkheden zijn van slechts tijdelijken aard en zulleh geleide1ijk verdwimen naar- mate de reorganisatie verder doorwerkt. In onze hierna vermelde conclusie hebben wij het door Uwe Vergadering te nemen be- sluit zoodanig geformuleerd, dat de beide thans bestaande scholen worden opgeheven en een nieuwe school wordt opgericht. Wij geven hieraan de voorkeur boven een besluit, hetwelk tot strekking heeft de opheffing der meisjesschoo1, omdat de gemeente bij ophef fing der beide bestaande scholen en oprich- ting van een nieuwe school de vrije hand heeft bij de organisatie van het onderwijs aan de nieuwe inrichting. Stelt Uwe Vergadering het hierna gefor muleerd besluit vast, dan zullen wij daarna de voorstellen aar.bieden met betrekking tot de daaruit voortvleeiende nog nader te nemen maatregelen. Onder mededee'ing, dat de meerderheid der commissie van biistand voor het onder wijs zich met het vorenstaande kan vereeni gen, stellen wij Uwe Vergadering voor, te ne men het vo'gende besluit: De Raad der gemeente Alkmaar; Gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders, opgenomen ir biilage nr. 3 tot het verslag van's Raads handelingen; Besluit: met ingang van 1 Augustus i929: I. op te heffen: a. de openbare school voor uitgebr. lager on derwijs voor jongens en meisjes, gevestigd in het gebouw Krelagestraat nr. 6; b. de openbare school voor uitgebreid la ger onderwijs voor meisjes, gevestigd in het gebouw Oudegracht nr. 170; II. op te richten een openbare school voor uitgebreid lager onderwijs, toegankelijk zoo wel voor jongens als voor meisjes, te vestigen in het gebouw Krelagestraat nr. 6. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, WENDELAAR. Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. VOORZIENING IN EEN VACATURE IN DE COMMISSIE TOT WERING VAN SCHOOLVERZUIM. In bijlage No. 14 schrijven B. en W. Ter voorziening in de vacature van lid verlangen, zeer terecht, juist darrom het nieuwe hoestmiddel Italiano, omdat zij zeker weten, dat het artikel zuiver is en aan alle eischen voldoet. Dr. v. Hamel Roos en Harmens en biedt den gebrui- kers derhalve juist die zekerheid, welke ieder tegenwoordig eischt. ITALIANO wordt verkocht in rollen a 10 ct. en in speciale zakjes a 20 ct. per ons. Voor engros bij J. F. v. LlL^HUUi en la. (i. KUiJFV.K, Alkmaar. der Commissie tot wering van school ver zuim, welke zal ontstaan door de periodieke aftreding van het lid M J. Lutterot op 18 Februari 1929, bieden wij Uwe Vergadering ter benceming voor den tijd van drie jaren, ingaande 18 Februari 1929, de navolgende aanbeveling aan: 1. de heer M. J. Lutterot. 2. de heer J. G. Hazeloop. ONBEWOONBAARVFRKLARING. B. en W. schrijven in bijlage No 9: In verband met de door ons College in de Raadsvergadering van 8 November j.l. geda ne toezegging omtrent het nemen van maai- regelen, welke tot vermindering van de z.g krotwoningen zullen leiden, stellen wij U thans voor de volgende woningen, die ongc- schikt ter bewoning zijn en niet door het aan- brengen van verbeferingen in bewoonbaren staat kunnen worden gebracht, onbewoon baar te verklaren: Oudegracht nr. 95, 97, 99, 101 en 105; St. Jacobstraat nr. 34 Fnidsen nr. 71, 73 en 74. De Gezondheidscommissie, wier advics wij bij de overige stukken ter inzage hebben gelegd. kan zich met dit voorstel vereenigen Hierbij vestigen wij er ten overvloede nog maa's Uw aandacht op, dat deze maatregel, zoo Uwe Vergadering zich daarmede veree nigt en zoodra daartegen geen voorziening meer mogelijk is, zal worden gevolgd door een voorstel tot het bouwen van arbeiders woningen met een lage huurwaarde. Onder overlegging van het advies der Com missie van bijstand voor de openbare werken stellen wij U derhalve. in verband met het bovenstaande voor, het volgende besluit te nemen De Raad der gemeente Alkmaar besluit I. de woningen Oudegracht nr 95, 97. 99, 101 en 105; St. lacobstraat nr. 34 en Fnid sen nr. 71, 73 en 74 onbewoonbaar te verkla ren; II. te bepalen, dat deze woningen blnnen 6 maanden na den dag. waarop de tijd to' voorziening on dit besluit is verstreken of het besluit tot onbewoonbaarverklaring Is ge handhaafd, ontruimd moeten zijn. EIGEN BEHEER. Aan den Raad der gemeente Alkmaar is het volgende adres gezonden: De ondergeteekenden, C. A. de Klerk en M. I. Roodveldt, respectievelijk voorzitter en secretaris van de Landelijke Federatie van Bouwvakarbeiders in Nederland, en D Schilp en R. Nieuwenhuis, respectievelijk voorzitter en secretaris van den Nederland- schen Federatieven Bond van Personeel in Openbaren Dienst, ten deze domicilie kiezen- de ten kantore van laatstgenoemden bond aan de Brederodestraat No. 15 te Amster dam, veroorloven zich het navolgende onder uw aandacht te brengen: Het zal u bekend zijn, dat de Nederland- sche Aannemersbond en de R.K. Bond van Bouwpatroons besloten hebben hun leden met ingang van 1 Januari j.l. te verbieden, in te schrijven naar werken, waarvoor borgste'- ling wordt vereischt en waarbij niet is be- paald, dat alle geschillen door arbitrage zul len worden bestecht. Reeds hebben de organisaties van particu- liere architecten en ingenieurs de eischen van bovengenoemde bouwersbonden ingewilligd, zoodat sedert 1 Januari 1927 bij aanbeste ding van particuliere werken geen borgstel- ling meer wordt geeischt. De met ingang van 1 Januari j.l. ingegane besluiten dragen dus het karakter van een tegen het rijk, de provincie en de gemeenten aangebonden strijd, in welken strijd het rijk bliikens het Kon. Besluit van 3 Decembei 1928, no. 17, reeds heeft toegegeven Naar aanleiding van dezen strijd wenschen wij echter op te merken: dat van arbeiderszijde geen enke' bezwaar behoeft te bestaan tegen het invoeren van ver- plichte arbitrage bij geschillen tusschen aan- nemers en hun opdrachtgevers, daar deze ge schillen immers niet op arbeidersbelangen be trekking hebben; dat de door de aannemers gestelde eisch, om staking in den vervolge als force majeur teb eschouwen, onsg eheel onjuist voorkomt, daar een staking slechts dan uitbreekt als ar beiders hun gerechtvaardigde eischen niet langs anderen weg van de aannemers inge- wiliigd kunnen krijgen; dat, wanneer de overheid een staking als force majeure beschouwt, dat is dus: als een geldig motief voor te late oplevering van het aangenomen wrek, dit praktisch beteekent, dat de overheid in zulk een staking ingrijpt, ten nadeele van de arbeiders; dat tenslotte de afschaffing van de borg- stelling ten gevolge zal hebben, dat uit te voeren werken slechts zullen worden gegund aan ondernemers, die kapitaalkrachtig zijn en dus ook zonder borgstelling voldoende zekerheid geven, met als practisch gevolg, dat niet-kapitaal krachtige, maar vaak veel- belovende jonge aannemers, althans voorloo- pig (namelijk tot uit hun midden maatregelen van tegenweer zijn gekomen) niet meer voor het aannemen van werken voor rijk en ge meenten in aanmerking zullen komen, het geen niet in het belang der gemeeijte kan zijn; dat deze strijd in de bouwbedrijven dan ook ten d-eele een strijd is van de oudere, ge- vestigde aannemers tegen de jongere,. opko- mende elementen en overigens hoofdzakelijk cl? strekking heeft, dat de aannemers een af- gesloten bedrijf willen vormen, waardoor de overheid benadeeld zal worden, doordat j komt te staan tegenover grootere con cerns, naamlooze vennootschapp.n en bouw- trusts. Wij meenen, dat de overheid zich in dezen strijd niet moet laten leiden door andere overwegingen, dan ontleend aan de beiangen van rijk, provincie en gemeente. Het gemeentebelang, waarom het in dit adres uit den aard der zaak hoofdzakelijk gaat, eischt, dat men niet ten alien tijde af- hankelijk is van het verloop van geschillen tusschen de aannemers onderling, doch dat men zelf in staat is, het werk in eigen beheer uit te voeren Dit ware mogelijk, gelijk onze Federaties steeds hebben betoogd, door het inrichten van centrale werkplaatsen, vooral in de grootere gemeenten, welke werkplaat sen zoo noodig ook het werk van kleinere gemeenten zouden kunnen uitvoeren De on- derlinge strijd der aannemers laat ons geheel onverschillig, omdat wij van meening zijn dat het uitvoeren van werken voor de over heid in eigen beheer tot het uiterste moet worden doorgevoerd. Zoowel het nieuwe raadhuis te Hilversum als tal van gemeentewoningen in verschillen- de plaatsen getuigen van de gunstige ervarin- gen die met het bouwen in eigen beheer zijn opgedaan. Resumeerend meenen wij dan ook Uw Raad in overweging te moeten geven zoo- danige besluiten te nemen, dat de bouwwer- ken der gemeente voortaan in eigen beheer worden uitgevoerd. 't Welk doende, Het Bestuur van de Landelijke Federatie van Bouwvakarbeiders in Nederland, (w gC A DE KLERK, Voorzitter. (w gM I ROODVEI DT. Seer. Het Bestuur van den Nederlandschen F ede- ratieven Bond van Personeel in Openbaren Dienst, (w.gD. SCHILP, Voorzitter. (w.g.R NIEUWENHUIS. Seer. GEMEENTELIJKE DIENST DER WERKLOOSHEIDSVERZEKERING EN ARBEIDSBEMIDDELING. DISTRICTS-ARBEIDSBEURS. Kostelooze bemiddeling voor werkgevers en werknemers. Geopend van 91 en van 2—5 uur. Des Zaterdags van 9—1 uur. Voor werknemers uitsluitend van 912 en Maandag- en Dohderdagavond van 78 u. De ambtenaar van bovengenoemden dienst maakt bekend, dat heden de navolgende werkzoekenden zijn ingeschreven: 4 bakkers, 2 banketbakkers, 5 betonwer- kers, 1 chauffeur, 1 drukker, 33 grondwer- kers, 2 kantoorbedienden, 1 kellner, 1 klin- ker, 1 kleermaker, I mach. houtbewerker,3 magazijnbedienden, 40 metselaars, 1 mon- teur, 34 opperlieden, 3 pakhuisknechts, 1 rei- ziger, 10 sigarenmakers, 20 schilders, 3 schippers, 1 scheepstimmerman, 2 steenbik- kess, 2 straatmakers, 15 stukadoors, 35 tim- merlieden, 3 tuinlieden, 7 voegers, 1 winkel- bediende, 95 losse arbeiders, 1 dagmeisje, 2 werksters. Geplaatst: 1 letterzetter, 1 meubelmaker, 2 metselaars, 2 opperlieden, 1 sigarenkisten- plakker, 10 sigarenmakers, 3 reclamever- spreiders, 4 schilders, 16 timmerlieden, 20 sneeuwopruimers, 1 werkster. Alkmaar, 19 Januari 1929. De ambtenaar voornoemd, A. KLEIJMEER. VOOR DEN KANTONRECHTER. (lilting van 18 Januari 1929). EEN AANGESCHOTEN DUIF. Op 21 December stond terecht de autobe- sturende landbouwer J. C. v. d. O. uit Koe- gras, omdat hij te Alkmaar door verzuimd signaal op de Laat bij de Riddersrtaat de oorzaak was geweest, dat een padvinder met name Duif werd aangereden. Gelukkig was alleen wat materieele schade ten bedrage van 7 aan het liR toegebracht. Had ons chciTfeerend boertje nu dat ba- gatelletje maar direct afgedaan, dan waser geen kou aan de lucht geweest, maar nu was hij verscheen met een verdediger, moest hij nog 2 keer terecht staan, werd 10 boete of 10 dagen tegen hem gevorderd en kunnen wij hem wel op'n briefje geven, dat hij een ver- oordeeling beslist niet zal kunnen ontkomen. BUSHOUDER BOON BOFTE BOVEN MATIG. De voortgezett. behanaeling van de zaak tegen den autobuschauffeur Gerrit B uit Medemb'ik, wien was aangewezen dat hij op 7 Nov., ter gelegenheid van de koemarkt te Alkmaar, op den Munnikenweg onder Oudorp met zijn bus onder het voorbijrijden een Fordje, waarop 1 boer, 1 slagersknecht en 3 koeien als passagiers, had aangereden, was heden een reusachtig succes voor mijn- heer den verdachte Het verhoor van eenige nieuwe getuigen deed glashelder uitkomen, dat aan Gerrit B. niet de minste schuld was j te wijten en hij werd dau ook met algemeene 1 stemmen vrijgesproken. slechte spijsveitering. schele hoofdpijn, prikkelbaarheid. ver- J\^ stopping, tnaagpijn en hartwater. genezen spoedig na gebruik van Foster's Maag- pillen, het lonische laxeermiddel. Poster's Maagpillen Atom verkrijgbaar A f 0.65 per flacon

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 6