ITALIANO staat onder voortdurende controle van
MENSCHEN, DIE HET
Rechiszaken
Gebrek aan eetlust
genwoordige hoofd der school. Niet minder
dan een bedrag van 1136.70, is de vereeni-
ging voor deze twee personen wrschuldigd..
respectievelijk voor pensioen en voor verze-
keringspreraie. Wij zouden bereid zijn, deze
uitgaven, die niet geheel terecht de exploita-
tie der school thans bezwaren, v >or rcxening
der gemeente te nemen wanneer dit voor de
yereeniging een aanleiding zou zijn zich ook
yerder met de exploitatie te belasten. Wij
zouden haar daartoe het voorstel willen
doen, doch meenen hiertoe niet gerechtigd tc
zijn zonder met het oog op de bijzondere
strekking ervan Uwe Vcrgadering in de ge-
legenheid te hebben gesteld zich daarover
uit te spreken.
De meerderheid der commissie van bij-
stand voor het Onderwijs kan zich met bo
venbedoeld voorstel vereenigen, terwijl de
Commissie van bijstand voor de financien
daarop gunstig adviseert, wanneer in het
yoorstel de volgende voorwaarde wordt op-
genomen
1. dat het bedrag van 1136.70 slechts
wordt uitgekeerd, voor zooveel die som noo-
dig is om een sluitende rekening te verkrij
gen;
2. dat de begrooting der Vereeniging
jaarlijks aan onze goedkeuring zal zijn on-
derworpen.
Tegen opneming dezer beide voorwaarden
hebben wij geen bezwaar, in verband waar-
mede wij U in overweging geven ons machti-
ging te verleenen tot het doen van het voor
stel zooals dat aangevuld is door de Com
missie van bijstand voor de Financien en
daaraan te verbinden de uitspraak, dat de
gemeente niet bereid is, de school over te ne
men. Vereenigt Uwe Vergadering zich hier-
mede dan kan, in afwachting van het met
het bestuur te houden overleg, de beslissing
op het verzoek om de huurovereenkomst met
ingang van April a.s. te ontbinden, worden
aangehouden.
(Inderdaad zitten aan overname door de
gemeente kostbare consequenties vast, al ge-
looven wij wel, dat B. en W. met hun cijfers
en voorspellingen erg aan den pessimisti-
schen kant zijn.
Kan een oplossing gevonden worden aan
de hand van het thans door B. en W. gedane
voorstel, m.a.w. ziet het bestuur kans de
school in stand te houden met .en hoogere
gemeentelijke toelage van 11136.70, dan zou
dat zeker de eenvoudigste oplossing zijn.
Zoo niet, dan zal het toch tot ten subsi-
dieverhooging per leerling moeten komen.
Red. Alkm. Crt.)
ORGANISATIE OPENBAAR
UITGEBREID LAGER ONDERWIJS.
(V'ervolg).
Hoewel in het algemeen de gemiddelde be-
Zetting van de klassen der meisjesschool ge
durende de laatste jaren niet aanmerkelijk
verschiide met voorheen en dus de vraag kan
rijzen, waarom niet reeds veel eerder hare
opheffing aan de orde is gesteld, moet niet
uit het oog worden verloren, .dat vroeger
ihet 1. o. en het u. 1. o. vereenigd waren in een
school en de financieele opoffering, die de
gemeente zich getroostte, bij lange na niet
den omvang had van thans, nu de gemeente
Jcrachtens de wet verplicht is, de exploitatie-
ikosten der bijzondere scholen, voorzooveel
de uitgaven voor gebouwen en materiaal be-
itreft, aan de besturen dier scholen te vergoe-
den naar den maatstaf van hetgeer. zij aan
het openbaar onderwijs ten koste legt.
Gelijk wij opmerkten, is de verwachting,
dat het aantal leerlingen der meisjesschool
zou toenemen, niet in vervulling gegaan.
Thans staat zelfs een verdere teruggang van
leerlingen bij het openbaar U. L. O te ver-
wachten met en na de opening van de Chris-
telijke U. L. school. De verklaring, bedoeld in
artikel 73, le lid, sub a, der Lager Onderwijs-
wet 1920, overgelegd bij de aanvrage om
medewerking tot den bouw van deze school,
bevatte de namen van 10 leerlingen van het
openbaar U. L. O. (4 jongens, 6 meisjes, 9 van
de gemengde school, 1 van de meisjesschool).
Het oogenblik is dus aangebroken om het
voorstel tot beperking van het aantal scholen
voor openbaar U. L. O. opnieuw in over
weging te nemen.
Over de kosten van het U. L. O. zouden wij
het volgende willen opmerken.
Aan de hand van de cijlers der gemeente-
begrooting voor 1929 en de tegenwoordige
aantallen leerlingen geven wij U hieronder
een overzicht van de bij instandhouding van
een school te verkrijgen bezuiniging:
Exploitatiekosten:
Raming voor:
twee scholen. een school
<1. Kosten instandh. 1711.1114.
2. Onderh. schoolm. 415.300.
3. Leermiddelen 800.800.
4. Verl., verw.,
schoonh. 3185.1950.
5. Schoolbiblioth. 100.— 75—
6. Andere uitg.
(brandassu-
rantie, water-
schapslasten, ad-
vertentiekosten,
R Kath. scholen) X f 20 22 2143.32.
Deze besparing zal uiteraard op de gemeen
tebegrooting eerst tot uitdrukking komen,
wanneer uitbetaling der vergoeding plaats
heeft over een tijdvak, vallende na de reorga-
nisatie. Hierbij worde in acht genomen, dat
de te verwachten daling van het aantal leer
lingen bij het openbaar U. L. O. het hiervo-
ren genoemde bedrag van 42.61 eenigs-
zins zal verhoogen, doch het kostenbedrag
per leerling van 62.83 bij instandhouding
van twee scholen zou daardoor eveneens hoo-
ger worden. In elk geval zal kunnen worden
gerekend op een besparing van 20.
per leerling.
Boventallige leerkrachten:
Het aantal leerlingen bedroeg op:
Gemengde Meisjes
school. school
16 Maart 1928 64 52
16 Juni 1928 61 52
16 September 1928 58 44
16 December 1928 59 45
Samen 242 193
4 4
is gemiddeld 60% 481/4.
Tot 31 Juli 1929 vergoedt het Rijk bij 31
t/m 60 leerlingen de wedden van twee en bij
61 t/m. 90 leerlingen die van drie leerkrac'n
ten en zijn mitsdien aan elke school twee bo
ventallige leerkrachten. Gedurende de eersie
7 maanden van dit jaar komen dus ten laste
van het Rijk de wedden van vier leerkrach
ten (waaronder de beide hoofden), en voor
rekening der "gemeente de wedden van even
eens vier leerkrachten of 7/12 van 11800 -,
waarbij nog te voegen 7 pensioenkos-
ten. Dit feit kan intusschen gevoegelijk bui-
ten bespreking blijven Gelet moet worden op
den toestand, die voor deze gemeente op 1
Augustus 1929 zal ontstaan. Dan vergoedt
het Rijk bij 24 t/m. 40 leerlingen de wedden
van twee, bij 41 t/m. 70 leerlingen die van
drie en bij 71 t/m 99 leerlingen die van vier
leerkrachten, en blijft dus aan elke school,
zoolang het aantal leerlingen niet beneden
41 daalt, de wedde van een leerkraeht voor
rekening der gemeente Wij hebben echter
niet het vertrouwen, dat de meisjesschool
steeds ten minste 41 leerlingen zal tellen
Van de 23 leerlingen der le klasse van de
meisjesschool in het schooljaar 1927/1928
gingen 10 niet naar de 2e klasse of ruim 40
De verwachting is, dat van de 16 leerlin
gen der tegenwoordige le klasse er 3 naai
het M. O. zullen gaan. Het percentage zal
derhalve ditmaal bijna 20 zijn. Veillg
mag worden aangenomen, dat gemiddeld 30
der leerlingen na het doorloopen der le
klasse geen verder U. L. O. ontvangt. Ver
der moet niet uit het oog worden verloren,
dat in den regel ook in de hoogere klassen
het aantal leerlingen afneemt, zoodat meer-
malen het aantal leerlingen der 4e klasse
aanmerkelijk minder bedroeg dan toen deze
2e was. Dat de tegenwoordige le en 2e klas
sen thans beter bezet zijn dan die van Janu
ari 1927 geeft dan ook niet de minste ze-
kerheid, dat het totaal aantal leerlingen op
dien grcnd zal toenemen. Integendeel, ge-
gronde vrees bestaat, dat het aantal leerlin
gen meermalen het gemiddelde van 41 niei
zal bereiken, en dan zullen aan deze school
twee leerkrachten voor rekening der gemeen??
zijn, hetgeen tot gevolg heeft een totale uit-
gaaf voor 3 leerkrachten van f 9000 -
7 pensioenkosten. Deze vrees blijkt te
zullen worden bewaarheid, nu wij zeer on-
langs hebben vernomen, dat 5 leerlingen der
U. L. school voor meisjes op 1 Februari a.s.
zullen overgaan naar de Christelijke U. L
school. Het aantal leerlingen op 1 Februari
a.s. zal dus naar alle waarschijnlijkheid 40
zijn.
Wanneer de gemeente boventallige onder
wijzers bij het openbaar U. L. O heeft, ver
goedt zij bovendien aan het bijzonder U. L.
O. eveneens de wedden van boventallige leer
krachten, zoo die bij dat U. L. O. werkzaam
zijn. Voor 1927 bedroegen de aanvragen der
R-, Kath. schoolbesturen 5600.—, waar
bij nog te voegen 7 pensioenkosten. De
mogelijkheid is niet uitgesloten, dat te zijner
tijd ook een aanvrage komt van het Chr
schoolbestuur.
De ebsturen van bijzondere scholen heb
ben nog aanspraak op vergoeding der wed
den van boventallige leerkrachten tot twee
jaren na het tijdstip, dat de gemeente ze niet
meer heeft. Wanneer de te verkrijgen bezui
niging volledig op de gemeentebegrooting
tot uitdrukking komt, bedraagt de besparing
aan de hand van het vorenvermelde in ronde
cijfers:
Openbaar U.L.O.:
Exploitatiekosten 2200—
Boventallige onder-
wijzers (wedden -j-
pensioenkosten) 9600.
11800.
Bijzonder U.L.O.:
schoolfilms
271.25
140.-
Samen 6482.25 4379—
104 104
'-f adm.kosten
62.33
—.50
42.11
—.50
Kosten p. leerling 62.83 42.61
Besparing exploitatiekosten J 2103 25,
waarbij nog te voegen enkele uitgaven die
niet voor de vergoeding art. 101 de. L O wet
1920 in aanmerking komen, als aanschaffing
schoolmeubelen, kosten oudercommissien e.d.,
zoodat het te besparen bedrag wordt rond
2200.—.
Minder exploitatiekosten per leerling
if 20.22 Besparing vergoeding bijzonder U.
jL. O. 106 (tegenwoordig aantal leerlingen
Vergoeding art. 101 2200.-
Bovent. onderw. 6000.-
8200.-
Totaal 20000—,
Het Christelijk U.L.O. is hierin nog nief
begrepen.
Hieruit blijkt dus, dat de handhaving der
U. L. school voor meisies van de gemeente
vergt een offer van 500.per leerling
bij een aantal van 40 leerlingen. Wellicht ten
overvloede merken wij hierbij op, dat de kos
ten van wachtgelden, ook voor de boventain
ge onderwijzers, ingevolge art 51 der L. O
wet 1920 voor rekening van het Rijk komen
De Commissie van toezicht op het lager
onderwijs verwijst in haar advies naar een
tweetal wetsontwerpen, waarvan er een, zoo
het wet werd, van invloed had kunnen zijn op
de kosten van het U. L. O. Voor zooveel noo-
dig brenrren wij onder Uwe aandacht, dat de
Tweede Kamer beide wetsontwerpen op 17
December 1926 verwierp.
Met het denkbeeld om bezuiniging aan te
brengen door combinatie van twee klassen,
in welk geva! met een leerkraeht minder zou
kunnen worden volstaan, kunnen wij niet in-
stemmen. Naar onze meening toch zal het
onderwijs door een dergehjke combinatie, die
in verband met de gedurige wisse'ing van
het aantal leerlinyen in elke klasse steeds aan
wiiziging onderhevig zou zijn, err.stig wor
den geschaad. Die schade zal alleer kunften
worden vermeden als het aanta' leerlingen
zeer gering is. Maar juisi dan verliest de
school haar bestaansrecht Hoe gemakkel ijker
een combinatie va klassen kan nlaats heb
ben, hoe meer dit een argument oplevert te
gen het voortbestaan van de school als af-
zonderlijke instelling. Zoo in de richting van
combinatie van klassen de oplossing werd
gezocht, zou dit natuurlijk indien mogelijk
ook mceten geschieden aan de andere U. L.
school. Men zou zicn dan kunnen voorstel-
len, dat er a an elke school 3 leerkrachten
zouden zijn, die, zoolang het gemiddeld aan
tal leerlingen meer dan 40 bedraagt, voor
Rijksrekening zouden komen. Doch, zooals
wij reeds opmerkten, er bestaat gegronde
vrees, dat het aantal leerlingen der meisjes
school beneden 41 zal dalen, in welk geval
aan deze school weer een boventallige leer
kraeht zou zijn. Voor de bijzondere scho.en is
dan te rekenen op drie boventalligen (1
R.-Kath. jongensschool, 1 R.-Kath. meisjes
school, 1 Chr. school) te zamen 4 met wed
den in totaal van pl.m. 12000 7 pCt.
pensioenkosten. De aanspraak op vergoeding
der wedden van boventallige leerkrachten be
staat gedurende den tijd, dat deze bij het
openbaar U.L.O. zijn en nog twee jaren
daarna. Zelfs v anneer de meisjesschool
si chts eens in de drie jaren een boventallige
leerkraeht zou hebben, kan de gemeente jaar
lijks blijven bezwaard met de wedden van
drie leerkrachten bij het bijzonder U.L.O. tot
een bedrag van 9000.a 10000.
Maar het bedenkelijke is bovendien, dat de te
genwoordige abnormaal hooge exploitatie
kosten zouden blijven. En ten slotte kan het
toch niet een goed perspectief zijn, dat er
twee gemeentelijke U. L. scholen naast elkaar
blijven bestaan, ie4er met een zoo gering aan
tal leerlingen, dat men zich telkens moet af-
vragen, of zij elk op zich zelf wel de belang-
rijke greep uit de beurs der b lastingbetalers
rechtvaardigen, die thans moet worden ge-
daan.
Alleen zou thans nog de vraag zijn te stel-
len, waarom de U. L. school voor meisjes
door dezen gang van zaken als inste'ling zou
moeten verdwijnen en niet, als een der U. L.
scholen haar bestaan zou moeten eindigen,
de u. 1. school voor jongens en meisjes hier-
voor in aanmerking zou worden gebracht in
plaats van de meisjesschool. Wij zouden
jerop willen antwoorden in de eerste plaats,
dat de meisjesschool het geringst aanta'
leerlingen heeft; in de tweede plaats, dat de
school voor jongens en meisjes niet zooals de
meisjesschool voor een deel van de kinderen,
die het U. L. 0. wiben volgen, ges'oten blijft.
Van de twee scholen zal die, welke alle leer
lingen toelaat, die aan zekere eischen van be-
kwaamheid vo'doen. in elk geval moeten wor
den gehandhaafd. Daarbij komt, dat de be
sparing dan, doordat het aantal leerlingen
geringer is, van veel minder beteekenis zou
ziin dan bij handhaving der gemengde op-
leiding is te verkrijgen. Aangezien er n.l. bo
ventallige leerkrachten te bezo'digen of te
vergoeden zouden blijven en de exp'oitatie-
kosten per leerling door het geringe getal
leerlingen hooger zouden zijn dan wanneer
zoowel jongens als meisjes de school konden
bezoeken. zou in dat geval slechts ongeveer
een vierde gedeelte kunnen worden bespaard
van het bedrag, dat beschikbaar zou komen
bij het voortbestaan uitsluitend van een ge
mengde school.
Steit men daartegenover hoeveel beter de
organisatie zou zijn wanneer alle kraohten
konden worden geconcentreerd en een bloei-
ende school in het leven zou kunnen worden
geroepen, dan kan ook uit onderwijskundig
oogpunt de keuze niet twijfelachtig zijn De
school krijgt dan geregeld toevoer van een
behoorlijk aantal nieuwe leerlingen en kan
geheel zich aanpassen aan de uiteenloopende
eischen die aan het U. L. O. worden gesteld.
En daarbij neme men in acht, dat de kosten,
gelijk ook hiervoor bleek, belangrijk zouden
dalen. Reeds bij een aantal van 71 leerlingen
vergoedt het Rijk aan de gemeente de wedden
van 4 leerkrachten, zoodat het tegenwoordig
aantal leerlingen, naast de 10 leerlingen, die
naar het Chr/ U. L. O. zullen gaan, nog met
pl.m. 20 zou kunnen verminderen, voordat
nadere maatregelen zijn te overwegen om het
aantal leerkrachten verder te beperken. Voor
het openbaar U. L. O. zal met een school-
gehouw kunnen worden vo'staan. Vrij zeker
zullen eenige moeiliikheden zijn te overwin-
nen om de leerlingen van beide scholen, wier
opleiding thans niet geheel ge'ijk is, op het-
zelfde ontwikkelingspeil te brengen, doch de
ze moeilijkheden zijn van slechts tijdelijken
aard en zulleh geleide1ijk verdwimen naar-
mate de reorganisatie verder doorwerkt.
In onze hierna vermelde conclusie hebben
wij het door Uwe Vergadering te nemen be-
sluit zoodanig geformuleerd, dat de beide
thans bestaande scholen worden opgeheven
en een nieuwe school wordt opgericht. Wij
geven hieraan de voorkeur boven een besluit,
hetwelk tot strekking heeft de opheffing der
meisjesschoo1, omdat de gemeente bij ophef
fing der beide bestaande scholen en oprich-
ting van een nieuwe school de vrije hand
heeft bij de organisatie van het onderwijs aan
de nieuwe inrichting.
Stelt Uwe Vergadering het hierna gefor
muleerd besluit vast, dan zullen wij daarna
de voorstellen aar.bieden met betrekking tot
de daaruit voortvleeiende nog nader te nemen
maatregelen.
Onder mededee'ing, dat de meerderheid
der commissie van biistand voor het onder
wijs zich met het vorenstaande kan vereeni
gen, stellen wij Uwe Vergadering voor, te ne
men het vo'gende besluit:
De Raad der gemeente Alkmaar;
Gezien het voorstel van Burgemeester en
Wethouders, opgenomen ir biilage nr. 3 tot
het verslag van's Raads handelingen;
Besluit:
met ingang van 1 Augustus i929:
I. op te heffen:
a. de openbare school voor uitgebr. lager on
derwijs voor jongens en meisjes, gevestigd in
het gebouw Krelagestraat nr. 6;
b. de openbare school voor uitgebreid la
ger onderwijs voor meisjes, gevestigd in het
gebouw Oudegracht nr. 170;
II. op te richten een openbare school voor
uitgebreid lager onderwijs, toegankelijk zoo
wel voor jongens als voor meisjes, te vestigen
in het gebouw Krelagestraat nr. 6.
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar,
WENDELAAR. Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
VOORZIENING IN EEN VACATURE
IN DE COMMISSIE TOT WERING
VAN SCHOOLVERZUIM.
In bijlage No. 14 schrijven B. en W.
Ter voorziening in de vacature van lid
verlangen, zeer terecht, juist darrom het nieuwe
hoestmiddel Italiano, omdat zij zeker weten, dat
het artikel zuiver is en aan alle eischen voldoet.
Dr. v. Hamel Roos en Harmens en biedt den gebrui-
kers derhalve juist die zekerheid, welke ieder
tegenwoordig eischt.
ITALIANO wordt verkocht in rollen a 10 ct. en
in speciale zakjes a 20 ct. per ons.
Voor engros bij J. F. v. LlL^HUUi en la. (i. KUiJFV.K, Alkmaar.
der Commissie tot wering van school ver
zuim, welke zal ontstaan door de periodieke
aftreding van het lid M J. Lutterot op 18
Februari 1929, bieden wij Uwe Vergadering
ter benceming voor den tijd van drie jaren,
ingaande 18 Februari 1929, de navolgende
aanbeveling aan:
1. de heer M. J. Lutterot.
2. de heer J. G. Hazeloop.
ONBEWOONBAARVFRKLARING.
B. en W. schrijven in bijlage No 9:
In verband met de door ons College in de
Raadsvergadering van 8 November j.l. geda
ne toezegging omtrent het nemen van maai-
regelen, welke tot vermindering van de z.g
krotwoningen zullen leiden, stellen wij U
thans voor de volgende woningen, die ongc-
schikt ter bewoning zijn en niet door het aan-
brengen van verbeferingen in bewoonbaren
staat kunnen worden gebracht, onbewoon
baar te verklaren:
Oudegracht nr. 95, 97, 99, 101 en 105;
St. Jacobstraat nr. 34
Fnidsen nr. 71, 73 en 74.
De Gezondheidscommissie, wier advics
wij bij de overige stukken ter inzage hebben
gelegd. kan zich met dit voorstel vereenigen
Hierbij vestigen wij er ten overvloede nog
maa's Uw aandacht op, dat deze maatregel,
zoo Uwe Vergadering zich daarmede veree
nigt en zoodra daartegen geen voorziening
meer mogelijk is, zal worden gevolgd door
een voorstel tot het bouwen van arbeiders
woningen met een lage huurwaarde.
Onder overlegging van het advies der Com
missie van bijstand voor de openbare werken
stellen wij U derhalve. in verband met het
bovenstaande voor, het volgende besluit te
nemen
De Raad der gemeente Alkmaar besluit
I. de woningen Oudegracht nr 95, 97. 99,
101 en 105; St. lacobstraat nr. 34 en Fnid
sen nr. 71, 73 en 74 onbewoonbaar te verkla
ren;
II. te bepalen, dat deze woningen blnnen
6 maanden na den dag. waarop de tijd to'
voorziening on dit besluit is verstreken of het
besluit tot onbewoonbaarverklaring Is ge
handhaafd, ontruimd moeten zijn.
EIGEN BEHEER.
Aan den Raad der gemeente Alkmaar is
het volgende adres gezonden:
De ondergeteekenden, C. A. de Klerk en
M. I. Roodveldt, respectievelijk voorzitter en
secretaris van de Landelijke Federatie van
Bouwvakarbeiders in Nederland, en D
Schilp en R. Nieuwenhuis, respectievelijk
voorzitter en secretaris van den Nederland-
schen Federatieven Bond van Personeel in
Openbaren Dienst, ten deze domicilie kiezen-
de ten kantore van laatstgenoemden bond
aan de Brederodestraat No. 15 te Amster
dam, veroorloven zich het navolgende onder
uw aandacht te brengen:
Het zal u bekend zijn, dat de Nederland-
sche Aannemersbond en de R.K. Bond van
Bouwpatroons besloten hebben hun leden met
ingang van 1 Januari j.l. te verbieden, in te
schrijven naar werken, waarvoor borgste'-
ling wordt vereischt en waarbij niet is be-
paald, dat alle geschillen door arbitrage zul
len worden bestecht.
Reeds hebben de organisaties van particu-
liere architecten en ingenieurs de eischen van
bovengenoemde bouwersbonden ingewilligd,
zoodat sedert 1 Januari 1927 bij aanbeste
ding van particuliere werken geen borgstel-
ling meer wordt geeischt.
De met ingang van 1 Januari j.l. ingegane
besluiten dragen dus het karakter van een
tegen het rijk, de provincie en de gemeenten
aangebonden strijd, in welken strijd het rijk
bliikens het Kon. Besluit van 3 Decembei
1928, no. 17, reeds heeft toegegeven Naar
aanleiding van dezen strijd wenschen wij
echter op te merken:
dat van arbeiderszijde geen enke' bezwaar
behoeft te bestaan tegen het invoeren van ver-
plichte arbitrage bij geschillen tusschen aan-
nemers en hun opdrachtgevers, daar deze ge
schillen immers niet op arbeidersbelangen be
trekking hebben;
dat de door de aannemers gestelde eisch,
om staking in den vervolge als force majeur
teb eschouwen, onsg eheel onjuist voorkomt,
daar een staking slechts dan uitbreekt als ar
beiders hun gerechtvaardigde eischen niet
langs anderen weg van de aannemers inge-
wiliigd kunnen krijgen;
dat, wanneer de overheid een staking als
force majeure beschouwt, dat is dus: als een
geldig motief voor te late oplevering van het
aangenomen wrek, dit praktisch beteekent,
dat de overheid in zulk een staking ingrijpt,
ten nadeele van de arbeiders;
dat tenslotte de afschaffing van de borg-
stelling ten gevolge zal hebben, dat uit te
voeren werken slechts zullen worden gegund
aan ondernemers, die kapitaalkrachtig zijn
en dus ook zonder borgstelling voldoende
zekerheid geven, met als practisch gevolg,
dat niet-kapitaal krachtige, maar vaak veel-
belovende jonge aannemers, althans voorloo-
pig (namelijk tot uit hun midden maatregelen
van tegenweer zijn gekomen) niet meer voor
het aannemen van werken voor rijk en ge
meenten in aanmerking zullen komen, het
geen niet in het belang der gemeeijte kan zijn;
dat deze strijd in de bouwbedrijven dan
ook ten d-eele een strijd is van de oudere, ge-
vestigde aannemers tegen de jongere,. opko-
mende elementen en overigens hoofdzakelijk
cl? strekking heeft, dat de aannemers een af-
gesloten bedrijf willen vormen, waardoor
de overheid benadeeld zal worden, doordat
j komt te staan tegenover grootere con
cerns, naamlooze vennootschapp.n en bouw-
trusts.
Wij meenen, dat de overheid zich in dezen
strijd niet moet laten leiden door andere
overwegingen, dan ontleend aan de beiangen
van rijk, provincie en gemeente.
Het gemeentebelang, waarom het in dit
adres uit den aard der zaak hoofdzakelijk
gaat, eischt, dat men niet ten alien tijde af-
hankelijk is van het verloop van geschillen
tusschen de aannemers onderling, doch dat
men zelf in staat is, het werk in eigen beheer
uit te voeren Dit ware mogelijk, gelijk onze
Federaties steeds hebben betoogd, door het
inrichten van centrale werkplaatsen, vooral
in de grootere gemeenten, welke werkplaat
sen zoo noodig ook het werk van kleinere
gemeenten zouden kunnen uitvoeren De on-
derlinge strijd der aannemers laat ons geheel
onverschillig, omdat wij van meening zijn
dat het uitvoeren van werken voor de over
heid in eigen beheer tot het uiterste moet
worden doorgevoerd.
Zoowel het nieuwe raadhuis te Hilversum
als tal van gemeentewoningen in verschillen-
de plaatsen getuigen van de gunstige ervarin-
gen die met het bouwen in eigen beheer zijn
opgedaan.
Resumeerend meenen wij dan ook Uw
Raad in overweging te moeten geven zoo-
danige besluiten te nemen, dat de bouwwer-
ken der gemeente voortaan in eigen beheer
worden uitgevoerd.
't Welk doende,
Het Bestuur van de Landelijke Federatie
van Bouwvakarbeiders in Nederland,
(w gC A DE KLERK, Voorzitter.
(w gM I ROODVEI DT. Seer.
Het Bestuur van den Nederlandschen F ede-
ratieven Bond van Personeel in Openbaren
Dienst,
(w.gD. SCHILP, Voorzitter.
(w.g.R NIEUWENHUIS. Seer.
GEMEENTELIJKE DIENST DER
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING
EN ARBEIDSBEMIDDELING.
DISTRICTS-ARBEIDSBEURS.
Kostelooze bemiddeling voor werkgevers
en werknemers. Geopend van 91 en van
2—5 uur. Des Zaterdags van 9—1 uur.
Voor werknemers uitsluitend van 912 en
Maandag- en Dohderdagavond van 78 u.
De ambtenaar van bovengenoemden dienst
maakt bekend, dat heden de navolgende
werkzoekenden zijn ingeschreven:
4 bakkers, 2 banketbakkers, 5 betonwer-
kers, 1 chauffeur, 1 drukker, 33 grondwer-
kers, 2 kantoorbedienden, 1 kellner, 1 klin-
ker, 1 kleermaker, I mach. houtbewerker,3
magazijnbedienden, 40 metselaars, 1 mon-
teur, 34 opperlieden, 3 pakhuisknechts, 1 rei-
ziger, 10 sigarenmakers, 20 schilders, 3
schippers, 1 scheepstimmerman, 2 steenbik-
kess, 2 straatmakers, 15 stukadoors, 35 tim-
merlieden, 3 tuinlieden, 7 voegers, 1 winkel-
bediende, 95 losse arbeiders, 1 dagmeisje, 2
werksters.
Geplaatst: 1 letterzetter, 1 meubelmaker, 2
metselaars, 2 opperlieden, 1 sigarenkisten-
plakker, 10 sigarenmakers, 3 reclamever-
spreiders, 4 schilders, 16 timmerlieden, 20
sneeuwopruimers, 1 werkster.
Alkmaar, 19 Januari 1929.
De ambtenaar voornoemd,
A. KLEIJMEER.
VOOR DEN KANTONRECHTER.
(lilting van 18 Januari 1929).
EEN AANGESCHOTEN DUIF.
Op 21 December stond terecht de autobe-
sturende landbouwer J. C. v. d. O. uit Koe-
gras, omdat hij te Alkmaar door verzuimd
signaal op de Laat bij de Riddersrtaat de
oorzaak was geweest, dat een padvinder met
name Duif werd aangereden. Gelukkig was
alleen wat materieele schade ten bedrage van
7 aan het liR toegebracht.
Had ons chciTfeerend boertje nu dat ba-
gatelletje maar direct afgedaan, dan waser
geen kou aan de lucht geweest, maar nu was
hij verscheen met een verdediger, moest hij
nog 2 keer terecht staan, werd 10 boete of
10 dagen tegen hem gevorderd en kunnen wij
hem wel op'n briefje geven, dat hij een ver-
oordeeling beslist niet zal kunnen ontkomen.
BUSHOUDER BOON BOFTE
BOVEN MATIG.
De voortgezett. behanaeling van de zaak
tegen den autobuschauffeur Gerrit B uit
Medemb'ik, wien was aangewezen dat hij op
7 Nov., ter gelegenheid van de koemarkt te
Alkmaar, op den Munnikenweg onder
Oudorp met zijn bus onder het voorbijrijden
een Fordje, waarop 1 boer, 1 slagersknecht
en 3 koeien als passagiers, had aangereden,
was heden een reusachtig succes voor mijn-
heer den verdachte Het verhoor van eenige
nieuwe getuigen deed glashelder uitkomen,
dat aan Gerrit B. niet de minste schuld was
j te wijten en hij werd dau ook met algemeene
1 stemmen vrijgesproken.
slechte spijsveitering.
schele hoofdpijn,
prikkelbaarheid. ver-
J\^ stopping, tnaagpijn en
hartwater. genezen
spoedig na gebruik
van Foster's Maag-
pillen, het lonische
laxeermiddel.
Poster's Maagpillen
Atom verkrijgbaar A f 0.65 per flacon