AlkiaarsciiG Coufant.
De wettige
Gemeenteraad van Alkmaar.
Mb 11,1,H i ON.
1929
No. 27
Honderd een en dertigste Jaargang,
Vr|jda^ 1 Februari
Racflio-hoekje
Zaterdag 2 Februari.
Hilverstim, 1071 M. 10.-10.15 Morgen-
wiiding. 12.15—2.— Ccmcert door het A. V.
O.-Trio. 2.-4.— Aansluiting van het
Theater Tuschinski te Amsterdam. Orkest on
der leiding van Max Tak. 4.-5.— Italiaan-
sche lessen. 5.-6.— Fransche lessen. 6.—
6.45 Concert uoor het A. V. R. O.-Trio. 6.45
—7.45 Duitsche lessen.
8 V. A. R. A. Concert aangeboden door
de Centr. Ned. Ambt. Bond Gem. Zangver.
„De Stem des Volks" uit Weesp. R- van
&tam, sopraan. C Plooyerde G:aaff, alt.
jM. Plooyeyr, tenor. Chr. v. Dam, bas. C. v.
tfrven Dorens. piano. Klein orkest van leden
van het Utr. Sted. Orkest. a Dumont, dieh-
lerzanger.
Huizen, 336.3 M. (Na 6 urn 1852 M.)
(Uitsluitend K. R. O.) 12.30—1.30 Concert
door het K. R. O.-Trio. 3.-4.— Kinderuur-
tje onder leiding van Mevr. S. Nuwenhuis
van der Rijst. 5.30—6.30 Gramofoonmuziek.
6 30—6.40 M. I-.. Gerisch: Het Harz-
pebergte 6.40—6.50 Gramofoonmuziek. 6.50
J_7._ Kath. berichten. 7.—7.30 Engelsche
Bes. 7.30—8.— Kniples. 8.—8.20 Spr.: Pater
Popelier: De Chineesche Revolutionaire
ipartij. 8.20 Opera-concert. Mevr M. Bouw-
meester, sopraan. H. Bloemgarten, bas. Jules
iMoes, tenor. Het Amsterdamsche Salon-
orkest onder leiding van F. Boshart.
Daventry, 1562 M. 10.35 Kerkdienst.
11.05—11.20 -eziug. 1.20-2.20 Het Carl
ton Hotel Octet. 3.15 Wales tegen Schotland,
Rugbywedstrija. 4.50 Balladenconcert. L.
Salisbury, bas. Novelty Tno. 5.35 Kinder-
uurtje. 6.20 Muziek. 6.35 Nieuwsberichten.
7.— Muziek. 7.05 Pianosonaten van Beetho
ven. 7.20 Omroeppraatje. 7.35 Sportl zing.
(7 50 Populair orkestconcert. W. Lawson, so
praan. N. Jackson, humorist. Orkest. 9.20
Nieuwsberichten. 9.25 „Six strange Satur
days", door H. Mat veil. 9.50 Nieuwsberich
ten. 9.55 Dans-orkest en variete. 10.55—
12.20 Dansmuziek.
Parijs ttRadio-Paris"1750 M. 12.50—
2.10 Orkestconcert. 4.05—5.05 Dansmuziek
Chrislery Symphonians. 7.05—7.50 Gramo
foonmuziek. 8.35 Concert. Dansmuziek en
[varictc.
Langertberg, 469 M. 11.30 Mechanische
muziek. 12.25—1.50 Orkestconcert. 5 05—
5 50 Werag-orkest. 7.20 Vroolijke avond.
Prinzessin Tessa und Ihre Freier", hoor-
epel Daarna tot 12.50 Dansmuziek.
Zeesen, 1649 M. 8.20-3.50 Lezingen. 3.50
—4.50 Orkestconcert. 4.50—7.05 Lezingen.
7 20 Brahmsfeest. Versterkt orkest. 9.50
Dansles Daarna dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 10.20-11.20 Gramo
foonmuziek. 3.50 Historisch concert.
Orkestconcert. 6.20 Vogelgeluiden.
Vroolijke avond. 10.10 Dansmuziek.
Brussel, 512 M. 5.20 Orkestconcert.
pianomuziek. 7.20 Gramofoonmuziek.
Orkestconcert 8.20 Jack Hylton
orkest. 10.40—11.20 Dansmuziek.
RADIO IN DEN TREIN.
De Duitsche spoorwegen zijn met proef-
iemingen op het gebied van radio-ontvangst
in treinen begonnen. Door geschikte verster-
kers en verdeelinrichtingen zal men den rei-
zigers gelegenheid geven om gedurende lan
ce reizen door middel van koptelefoons oe
radioprogramma's van bekende zendstations
te beluisteren.
De mogelijkheid wordt onder de oogen ge-
zien, om den luisteraars verschillende pro-
gramma's naar keuze voor te zetten.
en
4.50
7.20
7.05
8.35
zijn
(Reeds in een gedeelte onzer vorige oplaag
vermeld).
VOORSTEL INZAKE HET VERZOEK
VAN HET BESTUUR DER VER. VOOR
'ALGEMEEN VOORBFREIDEND LAGER
ONDERWIJS OM DE HUUROVEREEN-
KOMST BETREFFENDE HET SCHOOL-
GEBOUW IN DE DOELENSTRAAT TE
ONTBINDEN EN DE SCHOOL
VOORTAAN VAN GEMEENTEWEGE IN
STAND TE HOUDEN
B en W. stelden voor de school niet over
te nemen, dc-ch wel verschillende pensioens-
premies, die de bestaansmogelijkheid van de
school te zeer drukken, over te nemen
De heer W e s t e r h o f vond het een zaak
van groote beteekenis Hierbij is iedereen be-
trokken.
Gebleken is, dat sprake kan zijn van een
algemeenen wil de school te behouden.
De ellende duurt al 60 jaar.
Door de wet der traagheid zijn de gedach-
ten over de school, ongewijzigd gebleven.
Spr. ging de geschiedenis na.
Spr. verklaarde, dat zijn fractie het verzoek
van het bestuur der school om deze door de
gemeente over te nemen, tot haar voorstel
maakt.
Hij laakte het, dat door spoedige indieniner
van de bijlage een actie voor het mzameleJ
van handteekeningen waarin de bevolking
zich voor overname kon verklaren, onmogelijk
was gemaakt.
Een maand meer tijd, had het niet onjnoge-
lijk gemaakt om zoo noodig met 1 April nog
een nieuw bestuur te vinden.
De vorige maal was spr. ook voor de wel-
wi'lendheid tegenover de Kennemer Sport-
club geweest. De tijd moet voorbij zijn, dat
men met collecteeren en bedelen voor een al-
gemeene school de gelden bijeen moet bren-
gen. Voor de Bewaarschool moest nog pas
een verloting gehouden worden. Sport is
goed, doch onderwijs staat in ieder geval
hooger en spr. gaf in overweging om dit te
overdenken. Het subsidiestelsel van deze
school biedt geen zekerheid.
Subsidien kan men voor een jaar toeken-
nen. Steeds blijft het dus onzeker en als men
niet weet hoe lang een school zal blijven, is
dit voor de school funest en spr. betreurdp
daarom het voorstel, dat de gemeentelijke
overname onaannemelijk wordt gemaakt.
De berekening van B. en W. werd door
hem aan critiek onderworpen Totaal zal het
kosten 36000 of de helft van het door B. en
W. berekende bedrag en dit als men vasthoudt
aan 70 voor alle kinderen, ook die van de
R.K scholen, terwijl voor f 55 per kind een
goede school, met goede salarisregeling, ge-
sticht kan worden.
In Alkmaar zijn wij met vele dingen ach-
ter, al herstellen wij ons. Spr. gaf dit nader
aan.
Er zijn in de omgeving zelfs dorpen waar
gemeentelijke bewaarscholen zijn. In ons
land zijn er in 290 gemeenten gemeentelij
ke bewaarscholen.
De meeste steden van onzen omvang heb-
20 zckcr*
Wat de gelijkstelling betreft is toch de
vraag geweftigd of het zelfs houdbaar is dat
voor'scholen, waarvoor de regeering, ook de
Christelijke, de gelijkstelling niet aandurft,
een gemeente die gelijkstelling doorvoert.
De gemeente moet scholen stichten voor
alle kinderen.
Devoorzitter: Een salto mortale.
De heer W e s t e r h o f: Zoolang de ge
lijkstelling op dit gebied er niet is, maakt de
gemeente een school voor alle kinderen, 290
gemeenten sloegen dezen weg al in.
In menig dorp komen de R K. kinderen
ook op die scholen
Voor de bijzondere bewaarscholen wil
spr. echter vasuio-uden aan 60 pCt. van de
kosten van de gemeentelijke bewaarscholen,
om ook die een kans te geven.
Laten de R.K. even welwillend als spr
tegenover eischen van anderen staan, die in
de verdrukking zijn.
Spr. is gemachtigd namens het bestuur
te zeggen, dat het er met de
f 1100, die B. en W nu meer willen geven
niet kan komen. Bij afstemming van het ver
zoek om er een gemeentelijke van te maken
moet het 2500 worden, bnders zal de school
worden opgeheven.
Geen gemeentebestuur, dat er zal komen, zal
er aan denken, om het bijzonder onderwijs
niets te geven.
Mr. S1 u i s Een bewijs, dat onze motie-
ven zuiver zijn.
De heer W e s te r h o f was geen kenner
der harten en proever der ..ieren.
Mr. S 1 u i s: Je hebt er niet van terug.
De heer Westerhof: Wat bedoelt C
er mede?
Mr. S 1 u i s: Ik wil het ook niet voor het
bijzonder onderwijs. Ook niet omdat het te
duur is.
De heer W e s t e r h o fGij moet over
die dingen niet spr. De R. K. hebben voor het
Ulo geen geld terug gegeven, hoewel.te hoog
berekend is.
Mr. K u s t e r s: Onjuist.
De heer W e s t e r h o fEr is iets terug
gebruikt, dat hier geen 2e school is. Als de
school weggaat wordt dus wel degelijk het
onderwijs benadeeld.
Ook de slotalinea van het art. aan het
adres van den Vrijheidsbond haalde spr. aan.
Nu kon de heer Thomsen aanvoeren, dat
deze bond besloot om de school te behouden,
doch op een koopje. Maar als men de school
niet kan behouden met hetgeen men wil ge
ven, dan moet men meer geven, anders wil
men de school blijkbaar niet.
Spr. meende af te kunnen zien van een
pleidooi voor het voorbereidend onderwijs.
Toen men't woord socialisme hier niet ken-
de waren er al R. K. vrouwen en mannen
van het Nut, die betoogden, dat als men de
school wil behouden men deze gemeentelijk
moest maken.
Mr. Leesberg: Maar geen gelijk kre-
gen. De raad was toen verstandiger.
De heer Westerhof: Maar voor een
jaar wilde Mr. Leesberg het ook. Hij heeft
dus blijkbaar zijn verstandskies terug ge-
kregen.
De heer Thomsen:Fij wilde het toen
blijkbaar, omdat de heer Westerhof het voor
1 y* jaar niet wilde.
De heer W es ter h o f: De heer Thom
sen was er toen voor.
De heer Thomsen: Neen.
De heer Westerhof: De brutale heeft
de halve wereld. Spr. drong op gemeentelijke
overname aan.
Mej. C a r e 1 s sloot zich namens de V.
D.-fractie bij het betoog van den heer Wes
terhof aan.
Mr. K u s t e r s merkte op, dat de vorige
week de meening van mej. Carels nog niet
vast stond.
Hij verwonderde zich er over, dat, als de
algemeene wil er was, waarover de heer
Westerhof sprak, die menschen het offer
niet willen brengen, dat noodig is om de
school in stand te houden. Spr. merkte op,
dat dit bij het bijz. onderwijs anders was
Hij huldigde den heer Koorn als iemand
die in den tijd van de onderdrukking veel
voor het R K. onderwijs deed. Tusschen toen
en nu is echter een groot verschil. Toen gaf
men 600 subsidie, maar thans f 33 50 per
leerling.
Hij merkte op, dat de heer Westerhof bij
het R.K. Lyceum ook den kapstok: „laten wij
wachten op de Rijksregeling" gebruikte en
dat hij dus moeilijk aan anderen kan ver-
wijten, dat zij steeds dien kapstok hebben ge
bruikt. Spr. verheugde zich er, in tegenste,
ling met den heer Westerhof, wel over, dat de
zaak spoedig door het college in den raad
was gebra.cht.
(Ter eere van Mr. Leesberg werd thee en
taart rondgediend).
Mr K u s t e r s bestreed de door den heer
Westerhof gencvmde cijfers en besprak ook
het standpunt van de opvolgende regeerin-
gen en oordeelde, dat de heer Westerhof ver
geten had. dat het rijk zich de zaak nog niet
had aangetrokken, omdat terecht wordt in-
gezien, dat dan de consequentie financieele
gelijkstelling met zich brengt.
De heer W e s t e r ii o f Wat het Ri]k met
kan, kunnen wij dat we1?
Mr. K u s t e r s becijferde, dat met het be
drag per leerling de school wel toe kan. Het
argument in de vergadering van de school
gebruikt ten aanzien van de premie voor
pensionneering personeeh dat de RK. niet
gegeven.
Mr. Kusters:0 zoo.
De heer Westerhof: Maar niet het
teveel genotene. Alleen met argumenten zal
ik het recht van onzen strijd aantoonen.
De regeering heeft voor het voorbereidend
L.O. de gelijkstelling niet aangedurfd en vol
doen wij dan niet aan het recht als wij voor
de bijzondere 60 Pet. willen geven?
Spr. haalde de Alkm Crt. aan, die ook
een pleidooi had gehouden voor het behouo
van de school en het krachtige argument had
Door E. PHIL IPS OPPENHE1M
Geautoriseerde vertaling van Mej E. J. B
53
„Dat deed ze, en zij zond mij ook een paar
kleinigheden terug."
Monica zuchtte.
„Dat verbaast mij", verklaarde zij. ,,Ik
dacht altijd, dat Felicia een hebzuchtige
vrouw was Zij moet wei veel van je hebben
gehouden. O, Francis. Francis", pleitte zij,
„waarom sla je niet een nieuwe bladzijde op
en gediaagt je fatsoenlijk?"
Zi] bocg zich naar .iem toe, en hij was
zich plotseling bewust van een emotie, die
voortkwam uit dat gevoel waarom Felicia
vergeefs had gebeden. De herinnering aan
den rit huiswaaits van Chatfield Castle deed
hem trillen Monica's oogen schenen groo-
ter te worden en zachter; haar verrukkelijke
mond beefde reeds
„Francis, waarom gedraag je je niet zoo
goed, als je werkelijk bent?" snrekte zij.
Zij schoten voorwaarts om een andere
auto te passeeren Lord Henry zat daarin,
statig en waardig, met den Chatfield blik,'
waarmede Monica hem zoo dikwijls p'aag-
de. Hij wuiide gemoedelijk met de hand
Lady Henry boog voorover en glimlachte
Het gezicht van de twee tezamen was klaar-
bljjkeljik aangenaam voor hen. Francis lach-
te hatelijk terwijl zij weer in het midden van
den weg reden.
Waarom lach je zoo onpleizieng?" vroeg
Monica verdrietig.
„lk dacht aan het gelaat van je vader
antwourdde hij, „wanneer hij de avond-
bladen opneemt en leest, dat de hertog van
Chatfield tot een boete van tien pond be-
nevens de kosten van de procedure is veroor-
deeld in het oolitiestation van Vine Street.
„Oproerig gedrag en beleediging van de po
litic" noemden zij het. Zij hebben edelmoe-
diglijk de beschuldiging van dronkenschap
geschrapt".
Zij trok haar hand weg uit de zijne.
,.Wat een bruut ben je, Francis!" riep ze
uit.
HOCvDSTUK XXV.
Francis, die de rennen bij de slagboomen
had gevolgd, bevond zich een paar minuten
daarna temidden van een woest joelende en
betoogende menigte. Het geheele tooneel
scheen onwezenlijk, een plotseling beeld, dat
voorbij vloog en verdween. „Grey Lady met
den jockey dansend in den zadel, voorover
gebogen over haar hals, drie paardlengten
voor; een dramatische stilte; het rumoer van
teleurgestelde stemmen
Hij baande zich een weg naar de groote
tribune, bestelde aardbeien aan een gedien-
stigen kellner en bereidde zich voor op den
storm Emsiatius, die doeiloos rondwandelde,
was de eerste, die hem ontdekte. Hij kwam
aangesneld, zwaaide met zijn kijker, terwijl
hebben. bestreed spr Wel vond hij niet on
juist dat de school belast wordt mC een pre
mie voor een school die is opgeheven.
Voor een tentoonstelling en een St. Nico-
laasfeest had men echter ten onrechte bedra-
gen op de rekening geplaatst. Waar komt
het hooge bedrag van de le:rmiddelen van
daan? Omdat het bestuur leermiddelen heeft
gekocht waarom het hoofd niet gevraagd
heeft en die niet gebruikt worden. Deze
school heeft bovendien f 1100 contribute
meer dan de R.K.
Het schoolgeld van de R.K. is echter hoo
ger. Laat men dat ook eens herzien. Als de
R.K. het betalen, die niet de kapitaalkrach-
tigsten zijn, dan kunnen de anderen het ook.
Ook wij zijn voor het behoud. Op grond
van onze cijfers zijn wij overtuigd, dat de
school kan voorbestaan en wij doen dus on
zen plicht om met het voorstel van B. en W
mede te gaan.
De heer V o g e 1 a a r oordeelde, dat er
ook een principieele kant is. Allen zijn het
eens de school in stand te houden. lets an
ders is het als de vraag gesteld wordt of het
overheidsonderwijs moet zijn.
Spr. meent dat dit onderwijs namelijk tot
de taak van de ouders behoort.
De heer Westerhof: dat meent gij
ook voor al uw onderwijs.
De heer V o g e 1 a a r Het wordt hier
wel voorgesteid of het geldt openbaar voor
bereidend onderwijs, doch dit is onjuist, het
gaat over bijzonder neutraal voorbereidend
onderwijs.
zijn hoed achterop zijn hoofd stond. Zijn ge
laat was wit als van een geest.
„Groote God, Francis", riep hij uit. „Weet
je het al?"
„Natuurlijk", stemde zijn neef toe. „Wil je
wat aardbeien?"
„Loop heen met je aardbeien", antwoord-
de Eustatius heftig. „Ben je je bewust wat
er gebeurd is?"
„Volkomen. „Grey Lady" heeft gewonnen
met twee of drie paardlengten. „Laughing
Sally" bleef in de massa, denk ik. Piatt was
gelukkig, dat hij de merrie bereed; zij- ver-
loor haar gebit of zooiets, was het niet zoo?
„Kijk eens aan", zuchtte Eustatius. „Jij
kunt hier lekker aardbeien zitten eten, Fran
cis, maar ben je je bewust, dat ik geruineerd
ben? De heele zaak zal de poppen aan het
dansen brengen. Je verklaart te zullen win-
nen met „Laughing Sally". Wij alien zetten
in op haar. en „Grey Lady" maakt, da+ zij
achterblijft als een gewoon huurrijtuig-
paard".
„Het is zeer ongelukkig", mompelde Fran
cis. „Ik kan je verklaren, dat in de eenige
proefren, die ik tusschen hen heb gezien,
„Grey Lady" hopeloos werd geslagen.
„Zeg eens, ouwe jongen", vroeg Eusta
tius dof, „tusschen kameraden gesproken, en
ik zal voor het einde der week wel een kame-
raad kunnen gebruiken, hoeveel zette je op
„Grey Lady?"
„Gieen penny".
„Wil je mij vertellen, dat je gewed hebt op
.Laughing Sally?"
„Ik heb niet gewed. bp de rennen verklaai-
Spr. gelooft niet aan opheffing om de ge
meente te dwingen de school over te nemen.
De heer Bonsema was zich niet bewust,
dat leermiddelen besteld waren, zonder dat
het hoofd er van wist, dit kan slechts een
enkele keer zijti voorgekomen. Z.i. moet Mr.
Kusters weten. dat een school met 280 leer-
lingen moeiliiker te exploiteeren is dan een
met 410 leerlingen.
Mr. Kusters wij hebben 2 scholen.
De heer Bonsema is overtuigd dat het
bestuur geen onnutte gelden heeft uitgege-
ven. De tentoonstelling en het St. Nicolaas-
feest zijn van propagandische waarde voor
de school geweest en in 1928 heeft het St
Nicolaasfeest zich zelf bedropen. De tekor-
ten komen alleen op de school in de Doele-
straat en toch bracht het afgeloopen jaar een
tekort van f 1700 dat dit jaar f 2000 wordt.
Voor de Rochdaleschool zal, als er gebouwd
wordt, nog f600 meer noodig zijn, dus is
noodzakelijk f 2600 noodig. Wij achten het
beter, dat de school gemeentelijk wordt, doch
zullen niet stemmen tegen een subsidie die
de school behouden kan doen blijven.
Spr. gelooft niet, dat er anderen zullen
komen die de school met minder kunnen ex
ploiteeren.
De Voorzitter verwonderde zich over
de opmerkingen van den heer Westerhof over
te vroege behandeling. Anders werken wij to
langzaam. Goed is het blijkbaar toch nooit.
Wij meenden met spoed het belang van de
bewaarschool te dienen en het bestuur had
rewild dat het nog vlugger was gegaan. Spr.
heef dan ook geen spijt over de betrachte
spoed.
Het argument inzake de vriendelijkheid
aan de Kennemersportclub betracht was
geen argument.
De raad is er niet om vriendelijkheden te
betrachten maar om het gemeentebelang te
bevorderen en alleen daarom werd het be-
sluit voor de K. S. genomen.
Bovendien geniet de bewaarschool een be-
langrijke subsidie, wat met de K. S. niet het
geval was. De Ambachtschool en de Indus-
trieschool werken ook met subsidies en toch
is dit voor die scholen geen zwaard van Da
mocles.
De som van f 70.000 is niet maar zoo ge-
aoemd, doch gemotiveerd geworden. De heer
Westerhof becijferde f 46.000 doch spr. neemt
nog altijd aan, dat de f 70.000 juist zijn.
Belangrijk vond spr. het besluit van het
bestuur om de school op te heffen en dit aan
den heer Westerhof ter kennisse te brengen
De heer Westerhof had opgebeld.
De Voorzitter ook en nam dan het
verwijt aan het bestuur terug, al blijft het
verkeerd, dat dit bestuur 'n dergelijk belang
rijk besluit niet ter kennisse van B. en W.
bracht.
Wij hebben hier echter niet te slikken wat
het bestuur ons voorlegt. Qver de cijfers wi!
spr. nader overleg met het bestuur.
Spr. is niet overtuigd, dat de cijfers 'n mi
nimum zijn. Met verwondering had spr. ge-
hoord, dat een tentoonstelling en een Sint
Nicolaasfeest door de gemeente betaald
moeten worden. Wat is daarvan de cinsequen-
tie dan, dat wij dan ook feesten voor de R.K.
bijzondere scholen moeten betalen, omdat er
voor hun propagandistische waarde in zit.
Wij kunnen in dit opzicht niet principieel ge-
noeg zijn en spr. herhaalt, dat dergelijke uit-
gaven nooit ten bate van de publieke kas mo-
gen komen.
Spr. oordeelde voorts, dat de cijfers voor
1928 ongunstiger zijn en een reden kunnen
zijn om met het bestuur nog eens te praten.
Deze cijfers zijn echter niet officieel ter ken-
nis van den raad gebracht.
Het overzicht van den heer Westerhof,
waarin naar voren kwam, dat steeds het ge-
vaar van opheffing gedurende 60 jaar heeft
gehangen, heeft hem gerustgesteld.
Het komt niet tot opheffing en het spijt
hem dat de groeiende belangstelling het be
stuur niet het vertrouwen neeft geschonken,
dat het niet in den steek wordt gelaten
Spr. garandeert, dat de school niet wordt
opgeheven.
Hij handhaaft echter't recht en den plicht
van den raad om de zekerheid te erlangen,
dat de gelden zuinig worden besteed.
Wij stelden voor 1100 beschikbaar te
stellen, doch niet in den vorm van een posi-
tief besluit. Spr. gaf dit nader aan.
Spr zegt niet, dat hij niet zal probeeren
het op 1100 te houden, doch over lets meer
blijft te praten.
Het belangrijke is, of het al of niet ge
meentelijke exploitatie moet zijn en het col
lege is in deze zaak tegen gemeentelijke ex
ploitatie.
De heer Wester ho-f Dat kan Uw
principe niet zijn.
De voorzitter vond het bewaarschool-
onderwijs niet hetzelfde als het L. O.
Voor het gemeentelijke bewaarschoolonder-
wijs voe'.de spr. niet veel. Hij voelt hier
meer voor algemeen neutraal onderwijs en
dit hoofdzakelijk om de financien.
Wordt het gemeentelijk, dan kan opwering
van kosten niet uitblijven.
Spr. wil dan ook een besluit, dat het geen
gemeentelijk onderwijs moet worden. Het is
van belang voor de onderhandelingen. In de
tweede plaats stellen wij voor een verhoogde
subsidie te geven en aan het bestuur voor te
stellen, dat op 1100 te bepalen.
De heer Westerhof verwachtte wel,
hoe straks de stemming zal zijn. Een man
van rechts had nooit sterker kunnen sprekeu.
Het standpunt is aanvaardbaar om het parti-
culier te laten, doch als het moet, om het dan
toch gemeentelijk te maken. Van den voorzit
ter begrijpt spr. de oproep niet, om dit in geen
geval gemeentelijk te maken en deze scherpe
uitlating vindt hij in de bijlage niet.
Spr. deed het genoegen, dat ook Mr.
Kusters de school wil behouden. Men moet
echter dan ook de middelen willen.
Met nadruk ontkent spr., dat gemeentelijk
onderwijs duurder is. Hij motiveerde nader
deze meening.
Steeds hebben de bijz
ebruikt.
gebr
R i n
schoolbesturen Je
Wij hebben nog
gelden ook
De heer Ringers
1700 teruggegeven.
De heer Westerhof Dat is nog geen
3 pCt. De practijk is geweest, dat het bijzon
der onderwijs evenvee! heeft gekost als het
openbare en dit omdat de bijzondere geluk
kig ook de hoogere salarissen moeten
geven.
Beneden f 2.50 per leerling kon men geen
behoorlijke leermiddelen verschaffen.
Afgeioopen.
Mr. Kusters: Dan geen discussie meer.
(Gelach.)
De heer Westerhof: Dat leert de er-
varing in het land.
Men kan alleen maar voor het bijzondere
zijn als men hoopt op de elementaire kosten
te kunnen bezuinigen.
Spr. wees er op, dat de contributie van de
leden heel wat hooger is, dan de kosten van
de tentoonstelling en het St. Nicolaasfeest,
zoodat men daarin vrij was.
Voor 1928 en 1929 is daarvoor bovendien
niets uitgetrokken.
Rechts staat op het standpunt: „het bij
zonder onderwijs regel, de openbare uit-
zondering". Laat men zijn eigen beginsel
toch niet zooals de heer Vogelaar, slechts ge-
deeltelijk weergeven.
De eenige methode, waardoor er rust voor
deze school kan worden verkregen, is er een
gemeentelijke van te maken, al vindt spr. het
geen ramp de school te laten voortbestaan
particuiier, mits de subsidie maar hoog ge-
noeg is.
Wij zijn voor een spoedige afdoening van
zaken als de zaak er door gediend wordt.
Wanneer B. en W. de actie voor handteeke
ningen niet vreesden, waarom dan die haasi
om de leden van de commissie, 24 uur te vo
ren de bijlage te geven.
Tusschen de commissievergadering en die
van den raad lagen 8 dagen en dit is toch
waarlijk te snel. Spr. handhaafde de verge-
lijking met de K. S. en vond het erg, dat voor
de school met loterijen gewerkt moest wor
den.
Dat het bestuur het besluit van gister-
avond niet mededeeide, kwam, omdat het be
stuur den raad niet heeft willen be'invloeden.
Het heeft alleen ons beiden desgevraagd, in-
gelicht en mij gemachtigd het in den raad te
zeggen.
De voorzitter: Daar zit het in. Het
had moeten zwijgen of mededeelen. Van mij
had men het niet gehoord.
De heer Westerhof vond het van den
voorzitter niet juist te zeggen, dat het
altijd zoo gegaan was en nu nog wel zoo
kon voortduren. Spr. herinnerde aan den pa-
troon in de film De Wevers.
Het is hier niets anders dan: „het is goed-
kooper en de ellende moet dus maar worden
voortgezet". Spr. oordeelde het in strijd met
de door de leden afgelegde zuiveringseed
om de meening van 8 van de 19 maar af te
kappen.
Mr. Kusters Overtuigen wij u ooit?
De heer Westerhof: Ik heb mij laten
overtuigen, dat er aan de Korenlaan twee
scholen noodig waren.
Mr. Kusters: U verstaat onder ge-
organiseerd overleg „overvragen om hei
gemiddelde te krijgen".
De heer Westerhof vond de veronder-
stelling, dat hij overvraagt een insinuatie.
Hij hoopte, dat het college in ieder geval
zou voorstellen f 2500 te geven.
Hij eindigde met een beroep op den raad
te besluiten, de school over te nemen.
Mej. Carels herinnerde Mr. Kusters er
aan, dat bij een vorig debat de heer Sietsma
reeds verklaard had, dat de V.-D. oordeelde.
dat het gemeentelijk moet zijn.
In de commissie had zij zich niet aan een
de Francis.
„Heb je niet gewed op een van je paar-
den?"
„Waarom zou ik dat doen? Wedden amu-
seert het publiek, het amuseert mij niet. De
rennen zijn het eenige, waarom ik geef".
„Maar hoe in 's hemels naam, kan je een
renstal bekostigen, zonder te wedden?"
vroeg Eustatius ongeloovig.
„Ik vind, dat de mijn-e veel geld kost", £.af
Francis toe.
Eustatius nam den hoed af en veegde zijn
voorhoofd af.
„Kijk eens aan, ouwe jongen", zeide hij, „ik
werp geen blaam op je, voor wat vandaag is
gebeurd, ofschoon ik je waarschuw, dat er
velen zullen zijn, die het wel doen; toch was
het jouw werk, waardoor alles misliep. Denk
je, dat je mij zoudt kunnen helpen?"
„Waarom zou ik?" vroeg Francis. „Ik wed
zelf niet. Waarom zou ik? Bovendien geef ik
je vader een zeer goede toelage."
„Dat weet ik, en ik ben ook drommels
dankbaar en zoo meer. Maar Francis, deze
rennen hebben mij volkomen opgemaakt; ik
ben heelemaal platzak. Ik moet althans een
paar lapjes van duizend hebben voor Maan-
dag".
„Ik zit zelf wat krap", was het openhartige
antwoord.
„Dat verbaast mij niet, gezien de manier,
waarop je leeft. Toch kan je het heel goed
opnemen. Indien je mij niet helpt, Francis, zal
ik in Queer Street terecht komen in de
kolonien met een houweel, of met een aapje
en een draaiorgel in Piccadilly. Je behoeft
mij geen sou te geven; een woord van Am-
brosius zal voldoende zijn".
„Zeer goed", gaf Francis toe. „Ik zal hem
direct, als ik thuis ben, telefoneercn."
Eustatius slaakte een lange zucht van op-
luchting.
„Je bent toch een goede kerel verklaarde
hij. „Ik zal het niet vergeten, dat beloof ik
je. Hier zijn de ouwe heer en de oude Lave-
ringham, die op ons afkomen. Ik maak, dat
ik weg kom. Ik hoop je later wel weer te
ontmoeten."
Lord Henry en zijn gezelschap, die in ern-
stig gespiek waren gewikkeld. stonden stil
een paar meter van de plaats, waar Francis
was gezeten. De eerste was voor zijn doen
bijna opgewonden.
„Je hebt Chatfield nooit ontmoet? vroeg
hij. „Kom mee en spreek eens rustig met hem
over deze zaak."
Lord Laveringnam schudde het hoold.
„Ik geloof dat het voor het oogenblik beter
is dat ik den jongen man niet ontmoet Als
lid van de Jockey-Club kan het zijn, dat ik
hem in een andere kwaliteit heb te spreken,
voordat we een paar uur verder zijn
„Maar mijn beste Laveringham", begon de
ander weer. maar Laveringham ging ervan
door. Lord Henry naderde zijn neef met eer.
sombere houding en onheilspellende raanie-
ren
„Ik zie, Francis, dat je aan het
bent", merkte hij plechtig op.
eigenaardige wedren!"
nadenkeri
,Een zeer
'Wordt vervolgd)