Kunst Motiepraaties van een Parisienne. Binneniand Hai*kfbev*ichfen 449e STAATSLOTERIJ. ir-o men na betrekkelijk korten tijd slaagde. fcen tiim&ifiCMiiolid was sooedig us* plaatse en getracht weird den montagewagen van de vails te krijgen. Uiteraard vorderde djt werk veel tijd en moe te. Een groote moeilijkheid hierbij was de gevallen wagen op zoodanige wijze om te trekken, dat de stroomdraden van de electrische treinen niet beschadigd werden. De treinen uit Rotterdam-Hofplein reden niet verder dan tot Laan van Nieuw Oost- Indie, waarvan de meeste reizigers zicli per tram naar hun bestemming in Den Haag be- gaven, ook veie reizigers uit Amsterdam en Haarlem met bestemming naar Den Haag verlieten bij de halte Laan van N.O.-Indie den trein. Na eenige uren waren de hoofdverbindin- gen weer hersteld. DE SPIRITUS-DRINKERS. Omtrent de spintusdnukers in de St. Ni- colaasstraat te Amsterdam, waar een 34-ja- rige man dood w,rd gevonden, wordt ge- meid, dat de koloniaal, wien een verhoor is afgenomen, zich niet weet te herinneren wat er is gebeurd en hoe heL gekomen is dat de ander overleden is. Men vermoedt dat bei- den de trap zijn afgevallen en een hunner den nek heeft gebroken. De koloniaal is weer op vrije voeten gesteld. VERVALSCHINGEN IN DEN POSiZEGELHANDEL. Het Vaderiand heeft een bericht gebracht, voigens hetweik twee personen, de eigenaar van een clichefabriek te Rotterdam en een te 's-Uravenhage bekend handelaar de heer J H. D., gearresteerd zijn wegens vervalschin- gen met postzegeis gepleega. De N. R. Crt. voegt hier nog aan toe, dat dit onder handelaren reeds enkele dagen be kend was. De vervalschmgen, waaromtrent op het oogenblik een onaerzoek gaande is, schijnen reeds van geruimen tijd geleden te dateeren. Reeds in 1919 werd ontdekt, dat van En- geische dienstzegels de opdruk, die er een aanzienlijke waarde aan gaf, vervalscht was Het spoor leidde toen naar den genoemden postzegelhandelaar, die zich verontschuldig de, met de mededeeling, dat hijzelf de ge- wraakte zegels uit het buitenland ten ver- koop had ontvangen en het bedrog niet ont dekt had. Degenen, die-van de bewuste ze gels hadden gekocht, zijn toen schadeloos ge steld en men heeft van de zaak verder niets gehoord. Nu kort geleden heeft dezelfde han delaar te 's-Gravenhage, die in 1919 de valschheid van de genoemde zegels had ge constateerd, ontdekt, dat in een catalogus van een door een bekend Haagsch makelaar uitgeschreven veiling twee zegels van dezelf de soort voorkwamen, die bij nauwkeurig on derzoek niet precies denzelfden opdruk had den. Dit maakte zijn verdenking gaande, hi] wist de zegels zelf in handen te krijgen en zond ze naar de firma Enschede te Haarlem op, waar vastgesteld werd, dat de overdruk van een van de twee zegels vervalscht was. Een in vervolg hierop zeer in het geheim ingesteld onderzoek wees een spoor aan, dat leidde naar den genoemden Rotterdamschen clichefabrikant, en toen bij dezen huiszoeking werd gedaan, werden verschillende cliche's van opdrukstempels ontdekt, die het aanvan kelijk vermoeden van vervalsching bevestig- den. O.a. is bij deze gelegenheid ook her cliche gevonden van de eerstgenoemde ver- valschingen van 1919. Het vermoeden is, dat er een vrij groot aantal vervalschingen met opdrukken e.d. is gepleegd, zoowel ten aanzien van binnen- als van buitenlandsche zegels Vast staat, da' o.a. vervalscht is de kopstaande opdruk 5 cent (port) op het 1 cts. rood zegel van 1924, dat met dezen misdruk, indien echt, een handelswaarde vertegenwoordigt van een 100. Eveneens vasigesteld is de vervalsching van kopstaande opdrukken V? ct. op 2 U bruin Nederlandsch-Indie 1902, 2ct. op 3 ct. lila Nederlandsch-Indie 1902 en 2Y? ct. op 3 ct. roodlila Nederlandsch-Indie 1902, welke zegels, indien echt, in den handel een prijs van resp. 40 en 8090 zelfs nog veel meer doen. Voorts is ook nog vastgesteld, dat ver valscht is de kopstaande opdruk „Bezit Bui- ten" op 214 ct. zwartblauw van Neder landsch-Indie, een zegel met een handels waarde van 80 tot 90. En ten slotte is voorloopig reeds vastge steld, dat er vervalsching heeft plaats gehad met de hulpportzegels van 1911 voor Suri- name opdrukken 10 ct. op 30 ct. en 10 ct. op 50 ct., van welke zegels er een heele serie in den handel is. In deze serie, die over het ge- heel zeer kostbaar is, komen bijzondere on- gebruikte variaties voor, welke een handels waarde hebben van 800. De vervalschingen zijn hiermee, naar men ons verzekerde, nog lang niet ten einde. Het schijnt den handelaar, die de vervalschte ze gels in omloop gebracht heeft, hierdoor mo- gelijk geweest te zijn zijn practiiken zoolang met succes uit te oefenen, dat hij de verval schingen speciaal aan particulieren, welke In het a'gemeen niet zoo scherp onderscheiden van de hand deed. Evenwel heeft hij ook een aantal ervan aan collega's hande'aren ver- kocht en dit is, zooals is vermeld, de oorzaak van zijn va' geweest Naar men zich kan voorstel'en heeft het gerucht van deze verval schingen onder de verzamelaars en in han- de'skringen niet weinig emotie verwekt. Verschillende handelaren, die. fatsoenshal- ve te goeder trouw door hen afgeleverde ze gels, welke nu arhteraf va'sch blijken te zbn, moe'en terugnemen, lijden aanmerkelijke schade. Onder de particuliere verzamelaars, die rechtstreeks van den betrokken handelaar hebben gekocht zijn er uit den aard der zaak ook verscheidene geditpeerden. De handelaar D. heeft de vervalschingen bekend en is voorloopig weder op vrije voeten gesteld. Het onderzoek wordt met behulp van experts voortgezet. Me DUYS NAAR INDIe. Wat deze advoeaat er precies gaat doen. De „Loc. wijdt een artikel aan de komst van mr. Duys naar Ned. Indie. De juiste aanleiding van diens komst is al bekend ge- worden; het blad geeft daarover de volgende bijzonderheden: Geschorst zijn, zooals men weet, de zelf- bestuurders van Taboekan, Tahoena en Siaoe; Radja Wil'em Sarapi!, Radja Ch PootQli, oud-lid van den Volksraad en Radja Lodewijk Kansil. Tijdens hun afwezigheid nam men de boeken der zelfbesturen in be- slag en verzegelde de stukken. Bij het boeken- onderzoek werd een deficit geconstateerd. Op voorstel var controleur De Boer van Tahoena werden deze zelfbestuurders door den fd. resident, den heer Fachinger Auer, geschorst en onder politietoezicht naar Me- nado gezonden. Tegdijk werd conservatoir beslag gelegd op hunne bezittingen. Het po- litietoezicht is later opgeheveneen justitieel onderzoek volgde. Tegen dit alles wordt nu van de zijde der zelfbestuurders ingebracht, dat: het onder zoek in strijd met de rechten der zelfbestuur ders geschiedde; dat het conservatoir bes!ag eveneens streed met die reohten; dat het ver- voer onder politiege'.eide noodeloos krenkend en in strijd met hunne privilegien als volks- hoofden geschiedde; dat op het aanbod om ongeacht het onderzoek alles aan te zuiveren niet werd ingegaa*» en vooraldat de tekor- ten ontstonden door onregelmatige boekhou- ding, maar dat van fraude of baatzucht geen sprake was, omdat men de tekorten pre cies kan verantwoorden. Deze protesten zijn in een uitvoerig schrijven aan den gouver- neur-generaal gericht. Tot zoover betreft het hier dus een zuiver locale zaak, waar niets anders is gebeurd, dan dat een onderzoek werd ingesteld naar de kassen der lar.dschappen; dat daarbij te korten aan den dag lcwamen; dat het bestuur de betrokkenen wegvoerde en dat de zelf bestuurders hun onschuld betuigen en tegen deze behandeling protestecren. Het is hier niet de plaats om te beoordee- len, of de verantwoording van de tekorten de juiste is. Vooropgesteld echter worde, dat richtige bestuursvoering in de buitengewes- ten wel zoover verzekerd is, dat voor zelf bestuurders, mochten zij in hun rechten te- kort zijn gedaan, recht en vol'edig recht te krijgen is. Onze indruk is, dat de zaak beter administratief >ehar.deld had kunnen zijn; dat zij a'thans anders geentameerd had kun nen worden. Maar dit zal nu bij het verder onderzoek wel blijken. De zelfbestuurders zelf zijn daar gerust op. Maar wie zou kunnen vermoeden, dat deze zaak zooals de regeering van ieder land er jaarlijks ve'e op te lossen heeft, het decor zou gaan vormen voor een geheel nieuw too- ned in de Indische revue van de S. D. A P.? Wie zou gelooven, dat daar op het verre San- gihe aan de uiterste Oostgrens van onzen ar- chipel aanstonds de comedie opgevoerd zou worden van een sociaal-democratisch parle- mentslid als advoeaat voor vorsten? En dan nog wel voor zelfbestuurders, die, indien a! mogeliik blijkt. dat zij all een maar een gren- zenloos slordige administratis der land- schapsgelden voerden, hunne rechten veilig weten? Nochtans staat dit te gesohieden. Er is name'ijk, nadat de zelfbestuurders vertrokken waren, een volkscomiie gesticht door sommi- gen hunner onderdanen, en nu behoort tot de goede vrienden var. den Radja Sarapil een Nederlander met goede relaties in de S. D A. P.-kringen in Nederland. Dies seinde het comite naar Nederland een lang telegram vol beschuldigingen en met een beroep op de Tweede Kamer. Men weet: de liefde voor requesten en adressen zit er diep in, daar aan die zijde van den archipel. En ziet: men mocht de voldoening smaken om een mooi te legram terug te ontvangen: ,,'recht za! ge- schieden stop zaak in handen van mr. Duys stop weest sterk". Te1egrafisch antwoordden de onderdanen van Tahoena daarop: „verzoeke overkomst Duys". Er kwam toen een telegram terug, luidende: „Accoord mr. Duvs Januari naar Indie zendt zes mille kosten". Zes mille leek den eenvoudigen zielen van het verre eiland weliswaar hoog, omdat men er de tarieven der po"itieke advocatuur niet zoo goed kent, maar na eenig aandringen van „zekere zijde" wist men toch de familie van een der radia's te overtuigen De zes mille ziin verzonden en mr. Duys komt kijken. Wat hij daar en elders zien zal, doet er nu verder weinig toe: want de ro1 van cher maftre in een nieuwe Indische cause celebre zal daar zeker niet voor hem te vinden zijn Maar het Indische spektakelstuk der S. D. A. P. zal er straks b" de verkiezingen niet min der bont om ziin. Den lezer in Indie zal overigens het kiikie aohter de schermen v66r de opvoering vo'.doende zijn, meent ten slotte de „Loc." NA HET VLIEGONGELUK TE HEERLERHEIDE. Voigens de Limb. Koerier is er een vervol- ging ingesteld tegen het vliegcomite H.erlen, dat den vliegdag te Heerlerheide op 12 Aug 1.1. heeft georganiseerd, waarbij vijf perso nen om het '.even zijn gekomen. DE ROODVONK TE MAASTRICHT. In de afgeloopen week zijn negen nieuwe gevallen van roodvonk geconstateerd. De ziektegevallen vertoonen dus een dalende lijn. SCHADE DOOR DE RUNDERHORZEL Voigens de desbetreffende statistiek, was van de gedurende de laatste twaalf maanden bij de Amsterdamsche Huidenclub inge brachte 283,900 huiden 17.47 (49.600 stuks) door de runderhorzel beschadigd. In 1927 bedroeg dit 19.42 (52.700 stuks). De schade, berekend naar het prijsverschil tusschen gaaf en wormbeschadigd bedroeg 140.928 of 2.84 per huid. Er is dus voorloopig nog veel goed werk te doen voor het comite tot bestrijding van de runderhorzel. In hoeverre de propaganda voor rationede behandeling der runderen in 1928 succes heeft gehad, zal in het nu loo- pende jaar nog moeten blijken, maar te ver- wachten is wel, dat er succes te boeken za) zijn, want er is in tal van streken op inten sieve wijze de bestrijding van de runderhor zel plaats gehad. GEDEPUTEERDESTATEN VAN NOORD-HOLLAND En de werkverschaffing. Gedeputeerde Staten van Noord-Hollana hebben de gemeentebesturen uitgenoodigd hun aanvragen om geldelijken steun voor werkverschaffing en werkverruiming zoo tij- dig mogdijk in te dienen. Bij de aanvrage moet opgaaf gedaan worden van het aantal ingeschreven werkloozen en hoevelen tewerk gesteld zullen worden, beroepsgewljze, een plan van het werk met begrootirtg. het te be talen loon ea het norm ale Rxm voor dat werk, of het werk wordt aanbesteed en of rijks- steun is toegezegd. Voor onderhoudswerken wordt in den regel niet bijgedragen en even- min voor wegenaanleg, welke niet met een goedgekeurd uitbreidingsplan overeenstemt In het algemeen kan slechts in de arbeidsloo- nen worden bijgedragen en tot geen hooger bedrag dan het rijk geeft. In elk geval moet ook de gemeente zelf een deel der kosten be- talen. BELASTING BETALEN GEWEIGERD Een ingeland van het Waterschap „De Regge" weigerde zijn aanslag in de water- schapslasten, ten bedrage van 1.85 te beta- len. Op aanschrijvingen e.d. sloeg hij geen acht, zoodat ten slotte, toen hij gedwongen werd te betalen, de vervolgingskosten waren opgeloopen tot 104. VONDEL-HERDENKING. Maandagavond heeft Albert Vogel ter herdenking van Vondel's sterfdag in Diligen- tia te Den Haag het eerste en het laatste be- drijf benevens fragmenten uit het tweede en het derde bedrijf van „Lucifer" voorgedra- gen. Deze Vondelavond. uitgaande van de Maatschanpij t B. v. Woordkunst, werd bij gewoond door de koninfin-moeder. den com missaris der koningin jhr. Van Karnebeek. ceneraal Sniiders, luit.-generaal Van der Palm, den schout-bii-nachf jhr. Schorer en door vele andere autoriteiten en letterkundi gen. „Wintersport!" het woord, dat nog maar koort geleden het toppunt van luxe en wereldsch amusement verbeeld- d beteekent nu voor velen niet iets on- bereikbaars meer. Zooals men vroeger met een „goedkoopen trein" naar Am sterdam ging om „Artis" te bekijken. zoo gemakkelijk rganiseer^ men nu „goedkoope reizennaar Zwitserland voor de wintersport. Reisvereenigin- gen en reisbureaux zorgen voor een goedkoope reis altijd maar betrekke- lijk, want Zwitserland blijft ver Men behceft niet in een Pal or e" te logee- ren, want in Zwitserland zijn alle ho tels goed, en het is ook niet noodig als terrein voor uw ski-oefeningen en kunstschaats-evoluties Pontresina of St. Morfitz te kiezen. Maar e6n ding moet ik u afraden: in den „goedkoopen tijd" te gaan, want dan laat de sneeuw soms zoolang op zich wachten, dat ge weg moet voor de wintersport beginnen kan en dan is uw beurt voorbij. Ja nuari is gewoonlijk een veilige maand om een voorloopis: plan te maken, en d:n kunt ge nog informeeren of de sneeuw wel dik ligt, voor ge op reis gaat. Is het uw debuut op de ski, dan moet ge u een heele uitrusting aanschaffen. maar daarvan blijft het „fond" tot een volgend jaar bestaan. Het Noorsche costume, zooals het door de eehte skyers in Noorwegen wordt gedragen, is het meest in trek, daarbij is het niet onder- hevig aan modeinvloeden; het is „klas- siek". De ski's zelf en de laarzen kun nen oneindig veel „seizoenen" meema- ken; ook de bamboe-stokken, die met wieltjes op de sneeuw rusten, wachten trouw tot het volgend jaar. Velen laten hun heele uitrusting in Zwitserland of Chamonix achter, om die alleen wat op te frisschen met een paar sweaters, echarpes, mutsen, wollen sokjes etc., die ze den volgenden winter meebrengen, met alleen eenige avond-toiletten. Die laatste zijn nl. even noodig als sport- pakken, maar verder is alles overbodig: geen wollen huisjurkjes, geen middag- toiietten, geen steedsche tailleurs. Tot het. diner blijft men in sport-costume en kleedt zich dan iederen avond als voor een feest. 's Avonds wordt gebridged, poker gespeeld en gedanst, ook wel op het middag-theeuur, maar dat gebeurt zoo terloops in sport-costume. Hoe grooter en luxueuser hotel, hoe meer geddcolleteerd en kostbaar de toi- l.tten. Kies dus beide in verband met el- kaar uit. Het is soms een fout van de Hollanders dit op reis niet to doen, en bijv. in een colbertje of midaagtoilet in de stalles of loge van de Opera te willen zitten (waar rok en avondtoilet is voor- geschreven), terwijl er uitstekende, minder mundaine plaatsen zijn, zooals i.i Zwitserland de sneeuw even dik ligt on de kleine plaatsjes, en de kleine ho tels even zachte bedden voor uw ver- moeide let en en even overvloedig voed- sel voor uw hongeriget magen hebben als de (.Puner-Pnlaces"'. Het uitverkoren ski-costume is dus: de lange Naor-che broek, ruim tot aan de laarzen, vaaroverheen de gekleurde sokjes zijn omgeslagen of als een rij- broek na aw om het onderbeen, boven- aan ruim. Een enkele maal is een vroo- lijk gekleurd tresbandje om de enkel gewonden, eindigend in een paar kwast- jes De gekleurde sokjes zijn r.iet onze eenige kousen; we Iraeren er onder een paar lange kousen van fijne wol. He! eigenlijke ski-costume is van on- doordringbaar gabardine: zwrrt, tete- de-negre of ma ine-blauw en bestaat, behalve de lange broek, die voor het schaatsenrijden door een kort ruim rok- je wordt vervangen. uit een sportief jasje, van flinke zakken voorzien, twee op de heupen en twee boven het leeren ceintuurtje. We moeten n.l. onze provi- and in onzen zak meedragen, want on ze handen ht-bben we noodig om de lan ge stokken vast te houden enom te vallen. Onder het jasje eenige wollen truien van dikke vvitte of beige wol met groote moderne dessins in heldere kleu- ren. Die zelfde kleuren komen terug aan de stokken, de chale, aan de wanten met hooge kap en het mutsje dat precies een ouderwetsche ijsmuts is. Inplaats van een ijsmuts kunt ge een Baskische ba- ret dragen of een echte Noorsche pet. Heel veel skyers bedekken 't hoofd hee- lemaai niet. Inplaats van wollen gebrei- de wanten, geel linnen handschoenen, met wol of bont gevoerd. Inplaats van een pak van gabardine: ondoordring- baar linnen, cordscrew, Buralpa of co ver-cloth. Een fantasie op het Noorsche costume is :broek van ondoordringbare wollen stof, jasje van schapevacht met de wol naar binnen, terwijl het leer zwart of in een kleur gelakt is. Onder de wollen truitjes steeds een blouse-che- misier, meest van flanel of van toile de soie, effen of fijngestreept, met das in de dorxkerste kleur. Op het gebied van breisels is natuurlijk alle fantasie mo- gelijk, maar de tricotages moeten toch in harmonie zijn met het sport-pak bijv. bij zwart: witte wol met roode en zwar- te motieven, bij marron (bruin) wit met or&nje en bruin, of beige met wit en zwart bij een zwart schaatsrokje. Een enkel ski-costuum is donkergroen, een heel enkel donkerrood, soms beige, maar dan zijn de tricotages stiller van tint, dan wanneer ze zwart of negro moeten opfleuren. Veel sportieve vrouwtjes „werken" in trui of gebreid jasje. Voor het schaatsenrijden zijn Ango ra" en ..Kasha" heerlijke fijne wollen weefsels, maar het is practischer een costume voor ski en ijs tegelijk te heb ben. r zijn ook ..kijkers" bij de winter- sport die moeten heel warm gekleed zijn, ook in Zwitserland zijn het krulli- ge carasul, astrakan, geit, lam de uit verkoren bortsoorten; de mantels wor den in alle lengten gedragen, veel met een ceinture. Hooge snow-boots voor „bob'\ voor „tooschouwer-zijn" en om 's avonds in ef>n buur-hotel te gaan dansen. COLINE. COoP. CENTRALE EIERVEILING PURMEREND. PURMEREND, 5 Febr. 1929. (Weekber.) Op de heden gehouden eierveiling waren in totaal 4612 st. Eendeneieren aangevoerd pr. 8.608.80; 67199 st. kippeneieren, waar van de prijzen a s volgt: 70—80 K.G. 9— 9.90; 65—66 8.508 80; 63—64 8.20—/ 8.50; 60—62 7.90—/ 8.30 58 —59 7.808.10; 56—57 7 607 90: 53—55 7.30—/ 7.60; 50—52 690- 7.20. PURMEREND, 5 Febr. 1929, (Weekber.) Op de heden gehouden Pluimveemarkt waren 89 Oude kippen aangevoerd, waarvan de prijzen f 2.053.15 per stuk. BOVENKARSPEL, 5 Febr. 1929. „De Tuintouw". Heden besteedde men voor: Roo de Kool 9.50—/ a.60; Witte Kool 6 20 3.30; Gele Kool 5.50f 180; Uien 6.75. WARMENHUIZEN, 5 Febr. 1929. Roo de Kool le s. 3.6010.86; Roode Kool 2e s. 3.208.70; Gele Kool le s 2 80 5.30; Gele Kool 2e s. 3.20—/ 3 80; Witte Koo le s. 510—/ 9.10; Witte Kool 2e s. 4.90—/ 6.20; Drielingen 12 30— 12.50; Uien 12.70-/ 13; Grove Uien 11 10—11.40; Peen (groote) 5 20; Peen (kleine) 3.303 40. Aanvoer: 101200 K.G. Roode Kool; 20400 K.G. Gele Kool; 43000 K G. Witte Kool; 5900 K.G. Uien en 4900 K.G. Peen. NCORDSCHARWOUDE, 5 Febr. 1929. Uien 12—/ 13.20; Grove Uien 11 30— 11.50; Roode Kool 3.20-/ 11; Door- schot 2.80-/ 9.80; Gele Koo! 1 70- 5.60; Doorschot 2.404; Deensche Witte Kool 5 109.40; Doorschot 4.90 7.20; alles per 100 K.G. Aanvoer: 4800 K.G. Uien; S4600 K.G Roode Kool; 25300 K.G. Gele Kool en 62200 K.G. Deensche Witte Kool. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Febr '29. Langedijker Groertenveiling. Wortelen le s. f 3.30; Roode Koo le s. 3.60—/ 11Roo de Kool 2e s. 2.90—/ 9.70; Gele Kool le s.a 3—/ 6.10; Gele Kool 2e s. 2.20— 4.70; Deensche Witte Kool le s. 5— 8 80; Deensche Witte Kool 2e s. 4.80— 6.10; Uien 11.60—/ 12.80; Grove 10.10—/ 11.30; Drielingen 10.60, alles per 100 K G. Aanvoer: 675 K.G. Wortelen; 83000 K.G Roode Kool; 128000 K.G. Gele Kool; 63000 K.G. Deensche Witte Kool en 17000 K.G. Uien. Bezoeker En waar Is uw dochter to be trekking, jjflrouv Musch? Juttrouw (Wuseh: Ik Den een ooon als Us net weet, ttxeneer Ze ?sa noolt een datum boven naar orleven en ae ajlemaai door elkaar geraast. (London Opinion SPOORWEGONGELUK. Een met-ernstig ongeval bij den Haag. Gistermiddag tusscnen half vier en kwart voor vieren is op de spoorujn LeidenDen Haag, bij het viaduct over den Rijswijkscxien weg in de onmiddellijke nabijheid van net Hoilandscne Spoorstauon Den Haag een spoorw^gongeiuk gebeurd. Er kwam op dezen tijd een goederentrein uit Schieoroek, die over het spoor der Zuid- Hollandsche Elecirische (Den HaagRot terdamHofplein) reed. Even voor het viaauct over den Rijswijk- ichen weg ging deze trein over een wissel om naar ae goederenaldeeling van het sta tion te rijden. Juisfc bij die wissel was mm op het andere spoor bez.g te rangeeren met een montagewagen. Vermoedelijk heeft de rangeerder niet vol- doende opgex.t, tenminste op een gegeven oogenblik ootste de locomotief van den goe derentrein tegen den montage-wagen. De montage-wagen vlel om en werd in het Hidden vrij ernstig beschadigd. Ook de lo comotief bekwam veel schade. Daar d. montage-wagtn dwars over de spoorbaan lag, stond het geheele treinver- Veer zoowel in de richting Amsterdam als in Rotterdam stop. Med- in verband met het drukke uur was er dientengevolge op het sta tion H. S. in Den Haag een groote tnen- schenmassa verzam.ld, welke geruimen tijd moest wachten alvorens de treinen weer konden vertrekken. Het etrst is men begonnen om het hoofd- van Amsterdam vrij te maken, waarin (N i 11 - O f f i c i e e I). 449e STAATSLOTERIJ. Trekking van Woensdag 6 Februari 1929. 5c Klasse 15c Lllst. Hooge prilzen: 14866 1500 (0691 12819 13601 1000 3264 3985 6373 12733 18345 400 48 854 1764 14897 '4948 15641 16415 16645 200 1602 2985 9648 11135 11659 15197 15596 18543 19095 Prijzen van 70. 75 88 98 111 194 250 360 574 €21 733 768 1077 1110 1131 1141 1185 168T 1725 1783 2060 2100 2111 2116 2273 739S 2621 3697 2699 2733 2851 2868 2914 2977 2992 2995 3005 3075 3132 3159 3203 3284 3375 3506 3511 3567 3611 3706 3723 3794 3864 3927 4013 4023 4065 4086 4175 4212 4325 4352 4418 4568 4671 4679 4873 5089 5091 5281 5560 5584 5589 5593 5660 5734 5835 5859 5868 6003 6048 6103 6177 6198 6262 6349 6360 6464 6869 6931 6963 6982 7063 7344 734f 7385 7412 7499 7516 7609 7659 7747 7771 7772 7865 7996 8142 8381 8501 8532 8573 8632 8645 8747 8886 9022 9031 9044 9053 9055 9264 9462 9495 9558 9565 9643 9771 9954 10020 10192 10244 10352 10412 10420 10427 10493 10519 10558 10657 10824 10908 10960 11046 11085 11275 11314 11350 11492 11565 11694 11987 12093 12100 12252 12263 12287 12365 12391 12413 12555 12d54 12666 12683 12769 12807 13160 13328 13338 13406 13426 13457 13556 13569 13836 13S54 14149 14191 14252 14301 14308 14418 14425 14496 14578 14596 14612 14642 14888 14946 14964 14996 15074 15105 15489 15613 15635 15662 15682 15696 15790 15938 16073 16118 16146 16194 16205 16284 16336 16410 16480 16561 16593 16740 16758 16781 16799 16850 16873 16985 17176 17691 17694 17728 17784 17824 17857 17885 17981 18001 18005 18109 18188 18474 18539 18627 18664 18746 18827 18919 18944 19045 19074 19077 19091 19094 19119 19132 19137 19308 19318 19322 19483 19538 19601 19612 19632 19756 20182 20252 20276 20310 20388 20581 20590 20610 20625 20999 NIETEN: 21 82 91 105 189 234 239 251 30S 31S 321 327 332 338 349 355 367 455 474 527 570 £24 665 690 696 759 767 770 786 804 529 8/4 835 869 892 947 996 1011 10x6 H>64 4072 1095 1139 1201 1205 1219 1250 1318 1422 1519 1523 1527 1616 1611 165S 1720 1732 1736 1745 1790 1810 1838 1»S5 1888 1930 1986 2008 2033 2101 2147 2164 2182 2499 2213 2242 2265 2,292 23C9 232/ 2334 2337 2439 2557 2644 2654 2655 7703 •2727 2838 2910 2930 2950 29S3 2991 3066 3147 3198 3233 32S9 3291 3330 3591 7398 3427 3460 3470 3542 3610 3615 3628 3743 3757 3784 3846 3878 3896 3905 3963 3963 4042 4113 4196 4238 4241 4247 4252 4263 4269 4311 4315 4319 4340 4364 4368 4415 4464 446S 4486 4488 4524 4525 4534 4559 4562 4644 4682 4713 4791 4821 4857 4867 4924 5002 5007 5012 5018 5030 5075 5148 5160 5169 5233 5249 5284 5295 5335 5376 5398 5414 5430 5476 5482 5485 5502 5526 5532 554S 5573 5602 5613 5695 5716 5786 5924 5946 6017 6079 6083 6089 6133 6231 6244 6331 6354 6432 6443 6510 6535 6585 6613 6754 6777 6781 6782 6810 6855 6872 6878 6880 6916 6951 6974 7004 7023 7050 7088 7105 7110 7223 7252 7281 7298 7328 7340 7352 7381 7398 7401 7458 7461 7538 754S 7550 7556 756! 7565 7567 '7573 7595 7603 7612 7629 7637 7692 7723 7742 7745 7795 7832 7859 7925 7960 7966 8015 8035 8058 8971 8976 8001 8128 8155 8157 8182 8239 8?5R 8266 8270 8290 8310 8348 8378 8403 8441 8495 8561 8576 8578 8597 8642 865 8712 8715 8755 8820 8832 8901 8925 8930 3934 8976 8982 8992 9008 9010 9020 9082 9101 0175 9202 9234 9239 9257 9323 9343 9344 9349 9351 9354 9392 9403 9453 9460 9482 9510 9519 9538 9542 ,9568 9635 9637 9669 9706 9743 9751 9796 9798 9834 9846 9868 9916 9920 9972 10032 10034 10080 10106 10129 10132 10170 10178 10229 10232 10269 10284 10301 10328 10344 10377 10393 10407 10413 10446 10373 10544 10557 10649 10659 10668 10673 10733 10816 10896 10897 10905 10949 10973 11008 1T028 11104 11111 11128 11142 11180 11236 1125? 11281 11293 11298 11321 11360 11379 11389 11416 11458 11487 11497 11530 11546 11550 11562 11566 11580 11597 11608 11634 11651 11663 '11682 11692 11720 11724 11735 11759 11800 11816 11874 11896 11905 11921 12034 12039 12059 12091 12122 12157 12161 12204 12220 12251 12281 12397 '12445 12458 12472 12501 12549 12563 12566 12630 12633 12671 12711 12728 12809 12810 12920 12930 12942 13015 13054 13076 13114 13137 13168 13174 13236 13290 13378 13393 13422 13451 13503 13507 &519 13533 13553 13562 13604 13618 13661 13673 13676 13689 13702 13707 13714 13754 13757 13794 13864 13877 13898 ?3980 13990 14004 14051 14062 {4066 14098 14136 14144 14176 14232 14268 14299 14325 14376 14396 14474 14523 14569 1 4575 145S3 U608 14617 14649 14665 14760 14826 14827 14836 54854 14862 149/8 15002 15003 15062 15079 15087 15099 15101 15217 15271 15291 15338 15360 15366 15375 15430 15'.78 15485 15455 13520 15536 15580 15619 15659 15708 15743 15761 15773 15799 15828 15850 15S64 15867 15937 15942 15944 15981 15986 15989 16003 16024 16079 16087 16105 16111 16114 16119 16148 16207 16239 16238 16208 16302 16304 16322 16399 16417 16445 16587 16623 16626 16659 16675 16699 16702 16736 16759 16791 16829 16835 16838 16874 16894 16920 16956 16083 16984 17001 17038 17059 17096 17109 17120 17161 17216 17357 17428 17493 17495 17498 17508 17527 17579 7585 17603 17617 17670 17672 16774 17686 17732 17737 17776 17829 17837 17880 17893 17903 17904 17910 17914 18004 18040 18107 18118 18139 18186 18324 18382 18391 18451 18546 18566 18594 18630 18647 18665 18683 18693 18736 18743 18853 18874 18893 18941 190S0 19120 19136 19147 19148 19193 19380 19403 19462 19472 19489 19493 19543 19573 19626 J9663 19664 19673 19691 18903 19851 19853 19859 19891 19894 19928 19952 15959 19985 20039 20053 20133 10194 20288 20344 20373 20399 20426 20445 20446 20454 20457 20461 20492 20519 20539 20566 20577 20646 20653 20654 20657 20670 20690 20697 20712 20719 20746 20772 20773 20870 20902 20961 20979

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 8