A®pihrisa-
Ciriep in cie stad!
Tabicilen
mm
Wacht niet toi ze U in haar klauwen
heeft, doch wapen U om haar reeds
bij het eerste bewijs ie bestrijden. De
voortreffelijkste helpers daarbij zijn
want zij verdrijven
hoofdpijn, verkoudheid, steken
in de ledematen, rheumatiek en
neuralgische pijnen.
Men eische echter de echte Aspirin-
tabletten in de origineele
verpakking, kenbaar aan het Bayer-
kruis en den oranje band.
schijnt thans wel bereikt te zijn. Bij toene-
mende bewolking is een vermindering van de
strenge vorst te verwachten. Tegen het mid
den van' de week is dan sneeuwval hoogst-
waarschijnlijk.
Geen lager temperaturen.
Naar van bevoegde zijde wordt vernomen,
behoeft men voorloopig niet te rekenen op
een vermindering van de koude; lager tempe
raturen echter worden niet verwacht.
Car naval in de kou.
Het W. B. meldt uit Keulen, dat gister al-
thans de koude geen spelbreker is geweest,
hoewel het op .JRossenroontag" sinds 1873
niet zoo koud is geweest. Duizenden nieuws-
gierigen hebben den carnavalsoptocht gade-
g«lagen, die door de stad trok en waarin
vefe muziekkorpsen meeliepen. De kosten
van den optocht beloopen ruim 300.000 M
IN BELGIe.
De Maas boven Namen bevroren
De Maas is boven Namen geheel en al be-
DE ZEVENTIGSTE VERJAARDAG
VAN JOH. H. BEEN.
Buitengewoon groot, uit alle dee! en van
het land, was Vrijdag de belangstelling in
het teest van den bekwamen geschi.dschnjver j
Joh. H. Been, den archivaris van Briele.
Tal van telegra.nmen, brieven en brief
kaarten kwamen binnen bij den 70-
jarige. Daaronder was een telegram van ba
ron van Geen, secretaris van de Koningin,
dat de oprechte gelukwenschen van H. M.
overgebracht op dczen voor den jubi.aris zoo
gedenkwaardigen dag.
Er waren bloemen van verschil'ende predi-
kanten, scholen, vrienden en talrijke anderen.
In Den Briel war en reeds verschillende vlag-
gen uitgestoken.
In de raadszaal van Brielle heeft men
Zaterdagmiddag Johan El. Been, die Vrijdag
zeventig jaar geworden was, hulde gebracht
Tak van vrienden waren bijeengekomen en
velen hebben hem hartelijk toegesproken.
Op den toren, van het stadhuis en uit vele
woningen woei de vlag. Het carillon van de
St. Catharinakerk had van twaalf tot een
uur, Been ter eere, muziek ten gehoore ge
bracht.
Het was jammer, dat mr. F. J. D. C. tg-
ter van Wissekerke, de burgemeester van Den
Briel, voorzitter van het huldigingscomite
door ziekte niet aanwezig kon zijn. Notaris
L. P. van den Brink heeft nu de rede van
den voorzitter voorgelezen.
Daarna spraken nog verschillende anderen.
onder wie de heer K'uitman, uitgever te Alk
maar, die als vriend sprak. Hij vertelde van
Been's goedmoedige spotzucht, van zijn lus?
voor plannen maken, zijn enorme vaardig
heid in het schriiven van boeken en van dc
frissche bron van opgewekte levensvrpUgGe
in ziin brieven. Een stuk uit een van Been's
laatste brievin las hij tot vreugde der aan
wezigen voor.
De jubi'aris dankte aan het slot de ver
schillende sprekers.
De Ned. Journa'istenkring had een krans
gestuurd met een lint in de Brielsche kleu-
fen.
VOOR GFBREKKTGFN F.N HULP-
BEHOFVENDEN.
Zaterdag is te Drarhten opgericht de
stichting „Invaiiden-zon", we'ke ten doe'
heeft lofsverbetering te brengen voor gebrek-
kige en hulpbehoevende menschen van alle
gezindten.
De stichting bedoelt haar werkzaamhedpn
■uit te strekbpn over het gehee'e 'and. Zii
zal, gezien het vele verborgen feed, dat door
de invabden wordt geleden. een IcudVig"
financieele actie voeren ten bate van deze on-
ge1"kkigen.
Tot hestuurderen ziin aangewezen: Ds P
v. d. Veer te Dra<-Men, voorzitter, mr. M
Bosboom te Amsterdam. seTe'aris-penninor
meeste1-. mei. Zr R. Roffel +p Gorrediik, A
de 'a Fontaine Veryv^ii te Deventer en dr
B. Wartena te Drarhten.
Het secretarial gevestigd te Amster
dam (C.), Singel 5H.
BRAND.
Zondaffavonrl ontstonH door nnbekende
oorzaak b*"3id bii den vrachbiider Litvpen te
Dreumel Ook de be,tW°,1"le wouinu en
schuur. einendom van D M°rkx orinwen in
Vammen on. We«ens fo"en wind kon
de bra rid weer weinig uitrichten.
Bwlte^lansl
DE KOUDE IN HET BUITENLAND,
IN DUITSCIILAND.
Door de ontzettende koude zijn te Schwe-
rin van ongeveer 60 manschappen van de
Rijkswter ooren en n'euzen bc-vroien
De veeischepen kunnen slechts gedeeltelijk
den dienst onderhouden.
In Leipzig vroor het gisteravond 22 en 23
graden De scholen zijn bijna alle gesloten In
de ziekenhuizen zijn 30 personen met einstig
ktsel door koude aan het hoofd birinenge-
braeht
Het regelmatig treinverkeer te Frankfort
a. d. Main ondervinit groote moeilijkheden
Alle treinen komen met groote vertraging
binnen.
De strut-n uitgesforven.
Het W. B meldt uit Berlijn. dat de straten
zoo goed als uitgestorven zijn, daar een ieder
zooveel mogelijk thuis blijft.
De politieagenten in staatsdienst worden
met veel korter perioden dan anders afge-
lost.
De kolenvoorziening van de hoofdstad is
verzekerd. De spoorwegdirectie zorgt voor
de aanvoeren, welke anders per schuit plaats
vinden.
Het observatorium in Si'ezie meldt dat te
Rozenberg in Opper-SileziS de thermometer
38 gr. C. onder nul wees
Het hoogtepunt van de buidige koudevolf
vroren.
Terwijl de vorst in Brussel 14 graden be
reikt heeft, wees de thermometer in de Arden-
nen 20 graden onder nul.
IN FRANKRIJK.
Met 8 graden onder nul bereikte de tempe-
ratuur Maandag in Parijs zijn laagste stand
van dit jaar. In andere streken, zooals het
Marnegebied en in de Vogezen vroor het 20
graden. Op de hoogvlakte van Bourgondie
zijn verschillende schepen door sneeuw van
de buitenwereld afgesloten
IN ZWITSERLAND.
Bij een kc :le van 12 tot 20 gr. C. is het
geheele Oos. uijke deel van het land bedekt
met een pak sneeuw van acht tot tien c M.
IN TSJECHO-SLOWAKIJE.
De koude neemt geweldig toe. Over het
algemeen vriest het 30 gr. C., de laagste
temperatuur was 41 gr., te Budness. Te Praa.g
vriest het in de binnenstad 25 gr. C., zijnde
de laagste temperatuur sinds 1775.
Vastgevroren wagons.
Blijkens een telegram van het W B uit
Praag ondervindt het spoorwegverkeer
groote belenimering door de vorst. Vooral
de treinen uit Slowakije komen met groote
vertraging, soms zelfs van vijf uur, binnen
Op het rangeerterrein bleken wagons aan
de rails vastgevroren te zijn; de wielen
moester, met breekijzers losgewerkt worden
De verwarming van de treinen is door de
koude onvoldoende. In Slowakije blijven de
treinen in de sneeuw steken.
IN OGSTENRIJK.
Nadat Zondag de temperatuur aanzienhjk
was gedaald, is de vorst gisteren tot gemid-
deld —30 graden Celsius gekomen. Hiermede
is de laagste temperatuur sinds 1775 bereikt
De treinvertragingen zijn ten ge-
volge van de koude regel geworden. Het per-
soneel komt zeer onvolledig op, gedeeltelijk
door ziekte. anderzijds door bevriezing ver-
hinderd In het district Preran zijn van de
200 machinisien er 50 ziek. De minister heeft
de verschillende secties gemachtigd tot beper-
king van het aanial passagierstreinen De in
Praag aanwezige kolenvoorraden zijn uitge-
put; men wacht thans op de aankomst van
wagens van buiten, waarvan het transport
echter zeer moeilijk is.
Te Weenen.
In het centrum van Weenen vroor het gis
teren 26 graden. In de buitenwijken was het
nog kouder. Sedert 1775 was dit de laagste
waargenomen temperatuur. Een groot aantal
menschen moest zich onder behandeling stel-
len wegens bevroren ooren en neuzen Op de
markten waren de meeste kramen van levens-
middelen gesloten. De aanvoer van vruchten.
groenter. en eieren is moeiliik De levensmid-
delenvoorziening is echter niet in gevaai. Het
gebrek aan water duurt voort. Voortdurend
barsten er gasleidingen. Speciaal de politie
van den straatdienst heeft veel van de kou
te lijden. Honderden agenten zijn door griep
aangetast De politie-autoriteiten hebben den
diensttijd op straat verkort. Duizenden Wee-
ners gaan naar den oever van de Donau om
het kruien van het ijs waar te nemen en het
zeldzair.c -ezicht van de dichtgevroren rivier
Gratis thee.
Wegens de vinnige koude zijn de ministers
van sociale zaken en van oorlog met de
Weensche politic overeengekomen, dat_ he
bondsleger van vandaag af iheekeukens in de
Weensche straten zaj oprichten, die gratis
thee zullen verstrekken.
IN ENGELAND
Het is in Engeland gister ook fel koud ge
weest maar de gemiddelde temperatuur was
toch slechts 5 gr.. omdat zich ten Zuiden
van I.Jsland reeds een gebied van lagen druk
gevormcl had, dat zijn invloed over Ierland
en het Westen en Zuiden van Fngeland reeds
deed gelden. In Schotland en langs de oost-
kust kwamen echter temperaturen van 18
tot —20 gr. Celcius voor en op de High Peak
bij Derby werd de laagste temperatuur gere-
gistreerd sinds 1895
De I fslandsche depressie bewoog zich snel
naar het Zuid-Oosten en Woensdag wordt
sneeuw met temperatuur om het vriespunt
verwacht.
den. De buitengewone koude is o.m het ge
volg van de buitengewone droogte van de
lucht, die gister wel een record heeft opgele-
verd. Gisiermorgen was de dampspanning
te De Bildt slechts 0.6 m.M., zoodat de lucht
eerst bij 25 graden Celcius verzadigd zou
zijn. De laagste vroeger voorgekomen
dampspanning was ruim 0,8 m.M. op 25 Ja-
nuari 1881 en 27 November 1890.
DE GOUWZEE TOEGEVROREN.
Duizenden op de schaats naar
Marken.
In het Hbl. lezen we over een tochtje naar
Marken o.m. het volgende:
Voor ons lag de zee, die in de kluisters
lag van Thialf. De ketenen waren door d*
vorst nog nauwer aangehaald en met paard
en kar, arresleden, ijsschuitjes, groote en
kleine, werd het bevroren water bereden
Een lange, zwarte sliert eindigend in de wa-
zige verte teekende den weg naar Marken af
Duizenden bevonden zich op deze ijsvlakte
en we waren er fel op om den tocht aan te
vangen. Eerst evenwel den mensch wat ge-
voed. Maar't was een lange weg naar een
kop koffie of chocolade, want de weinige
kleine caf'tjes waren stampvol en slechts met
list en moed was een heet kop koffie of wat
brood te bemachtigen. Monnikendam was de
honge'rsnood nabij. De ijsgangers konden
niet worden geholpen. En tientallen stortten
zich op de Amsterdamsche korstjes, die in
weelderigen overvloed de kraampjes bed?kten.
Dan de sensatie van het ijsschuitje.
De zeilen klapperden in den wind, we
wrongen ons in allerlei bochten in het schuit
je, de pen (of wat het ding vasthield) werd
„losgesmeten" en onmiddellijk greep de
wind vol de zeilen, stoven we met een 70
K.M.-vaart, die nu en dan vermoedelijk de
80 benaderde over de Gouwzee, nu en dan
..gesehokf'door een uitstekenden ijsschots
De koude wind striemde. Lang zou het niet
kunnen duren.
Marken viel te onderscheiden in de verte.
Maar soms maakte de felle wind het bijkans
onmogelijk naderbij te komen. We ploeterden
tegen het stormpje op. En, o afgunst van
den tegenovergestelden kant, zagen we onzp
schaatsencollega's komen, zonder een voet te
bewegen. Ze werden door den wind zeker
met een 35 a 40 K M.-vaart naar Monniken
dam voortgestuwd, gesleurd. Verder! Lang-
zaam maar zeker vorderden wij, „Marken
gangers
De schaatsen waren weer aangebonden en
het kostte ons veel moeite stil te blijven staan,
omdat de wind ons reeds onmiddellijk naar
Monnikendam wilde jagen. Twee aan twee
ging het op de „confinentale kust" af. On-
vergetelijk! Feiteliik kon je je geheel laten
gaan, maar zette je ook maar eventjes af,
dan vloog je weg. Een heerlijke reis, die veel
te kort duurde. Hier en daar moesten we
even voorzichtig zijn als gevolg van rimpe-
lig ijs. Dat hobbelen ging door merg en
been. Verder kwamen er weer ongelooflijk
mooie, spiegelgladde uitgestrektheden. En. in
pl.m. acht minuten hadden we den afstand
afgelegd die heen meer dan een half uur had
gevorderd.
Thans is het ijs op de Gouwzee zoo sterk,
dat het mogelijk is per auto over het ijs naar
Marken te komen.
FELLE KOUDE EN GROOTE
DROOGTE.
Mededeelingen van De Bildt
Het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut
te De Bildt deelt het volgeiroe mede:
De hevige koude, die reeds sedert weken
nu hier, dan daar in het buitenland voor-
kwam, heeft gisternaeht met den storijiaehti-
gen Oostenwind ook ons land overstroomd,
op sommige plaatsen meer vorst brengend,
dan sedert 35 jaar is voorgekomen, zooals te
Den Helder, waar 15 graden vorst voor-
kwam tegen 14 graden in Januari 1894
Voor De Bildt was de laagste temperatuur
16,7 graden, weliswaar geen record, maar
in de geheele reeks sedert 1849 vindt men
toch slechts zes gevallen, waarin op een ol
meer achtereenvelgende dagen lagere tempe
raturen voorkwamen: 21 graden op 21 Janu
ari 1850, 20 graden op 8 December 1872 en
3 Februari 1912, 19 graden op 25 Januari
1881, 17,7 graden op 18 Februari 1855 en
17 5 graden op 9 December 1880.
De laagste temperatuur, 19 graden, werd
uit Groningen gemeld De minste vorst, te
Vlissingen waargenomen, wa6 nog 12 gra
UIT HET LAND.
Veel drijfijs op de Waal.
De Waal voor Nijmegen vertoont over de
geheele breedte zwaar drijfijs. Sedert Zon
dagavond is het overzetten gestaakt.
Alle verkeer over de Maas ge
stremd.
De Maas bij Tiel was gister geheel over
dekt met zulk zwaar ijs, dat de veerstoom-
boot den dienst heeft moeten staken, zoodaf
alle verkeer gestremd is.
Terwijl er Zondag, zoo meldt men uit Gra
ve, in de Maas nog geen drijfijs te beken-
nen viel, was de rivier gistermorgen geheel
met drijfijs bedekt. De overvaart met de veer
pent is gestaakt. De post kon's morgens nie^
vertrekken.
Het ijs in de Lek.
Het ijs in de Lek bii Vieeswijk heeft een
buitengewone dikte gekregen. De overtocht
per pont is gestaakt Gistermorgen kon men
over de Lek loopen, zoodat er toch eenige
verbinding met Vianen was al was het over
de ijsschotsen.
Ter hoogte der gemeente Ameide a. d
Lek heeft het drijfijs in de Lek zich geheel
vastgezet. Tengevolge van den strengen
vorst is het thans mogelijk te voet de over
zijde te bereiken, waarvan gister in de mid
daguren een veelvuldig gebruik werd ge-
maakt.
Door den hevigen vorst is de rivier de
Lek te Krimpen a. d Lek geheel dichtgevro
ren. zoodat de geheele scheepvaart gestremd
is. Het verkeer van Krimpen naar KinderdijK
is mogelijk alleen voor voetgangers, die zich
over het ijs begeven.
Veerdienst Maassluis—Rozen-
burg gestaakt.
Na vergeefs'che pogingen is de veerdienst
MaassluisRozenburg gestaakt. De Water
weg zit met zwaar drijfiis.
De vcrst ts 1 fmuiden
Alle stoomtrawlers, die gister te IJmu;den
binnenkwamen, waren met eeri dikke ijslaag
bedekt Op sommige trawlers waren de hut
ten onder het ijs bedolven. Het gewicht van
de ijsmassa heeft bij vele vaartuigen slagzii
veroorzaakt. Ten gevolge van de weei'9ge
steldheid is gister geen enkele trawler naar
zee gegaan.
De vaart op het Ncordzeekanaal
De vaart op het Noordzeekanaal onder
vindt wat de groote schepen betreft nog geen
vertraging. De booten van de Alkmaai-
Peekef hebben tot op gister met eenige ver
traging hun dienst kunn«n onderhouden. DJ
ponten te Zaandam en Velsen doen nog ge-
regeld dienst. Heden zou Zich een ijsbreker
naar IJmuiden begeven.
De ljsel dichtcevroren
Voor het eerst sedert langen tijd is te
Deventer het veikeer tusschen de beide IJsel
oevers over het ijs gelegd.
De sehipbrug is weer uitgedraaicl
met het oog op een plotseling kruien van het
ijs. Het gemeentebestuur heeft een planken-
weg over het i;s laten legmen, die gisteravond
electriseh verlieht werd Het levert een fan-
tastischen asnblik en trekt veel ki'kers
Dveerdienst van de Rotterdam
sehe Tromwegmii. g's'aaU.
In verband met het vele drijfiis ondervindt
de dienst van de Rotterdamsche Tramweg-
maatschappij naar Flakkee veel stagnatie De
avonddienst zou daarom gister niet worden
uitgevoerd.
I)e verplaatsing van den veerdienst naar
Stellendam in plaats van Middelharnis kan
binnen enkele dagen worden verwacht.
De Rotterdamsche haven en de
vorst.
De Rotterdamsche haven begint te erva-
ren, hoeveel ongerief een langdurige vorst-
periode kan veroorzaken.
Het overgroote deel van het vervoer over
de haven van Rotterdam wordt verwerkt
door overslag van zee- in rivierschip en om-
gekeerd. Daar de Rijnvaart sinds ruim een
week stil ligt, wordt het verkeer niet meer
gevoed door aanvoeren van den Rijn en
transport daarheen is eveneens onmogelijk
In de afgeloopen week kon het transport
van kolen, de voornaamste uitgaande iading
van Rotterdam, nog staande gehouden wor
den door te beschikken over de voorraden.
die de Steenkolen Handelsvereeniging op den
wal had opgeslagen en voorts over den in
houd der met kolen geladtn Rijnschepen Die
voorraden zijn thans zoo goed als uitgeput
en daarmee is de kolenuitvoer van het Rijnsch
Westfaalsche Kolencyndicaat over Rotterdam
zoo goed als gestaakt. De hoeveelheden. die
te Rotterdam en andere havens per spoor
worden aangevoerd en overgeladen, zijn van
geen beteekenis vergeleken bij de hoeveel
heden, die anders te water werden getrans-
port-eerd. De spoorwegen toch al overbelast
doordat de binnenvaart gesloten is, zijn niet
bij machte een noemenswaardige hoeveelheid
kolen meer te vervoeren dan in normale
dagen.
De veerman bii Bck en Wiel.
Langs den geheelen Neder-Rijn zijn de
ponten van de reep gencmen en schipbrug-
gen (Arnhem. Vreeswijk) weggenomen Door
het drijfijs is de overtocht voor voertuigen
gestaakt Op een plaats echter kan men nog
steeds over. Te Eck en Wiel tegenover Ame-
rongen is de pont nog steeds in de vaart
Echter niet aan de reep, doch voortgetrokken
door twee motorbooten, die links en rechts
langszij aangtkoppeld zijn. De veerman is
wel niet gauw tevreden. maar hoeveel auto-
mobilisten zijn er niet bij gebaat, dat ze over
kunnen.
Haarlem en omgeving
Op verschillende stadsgrachten kon giste
ren niet gereden worden. omdat ze voor de
veiligheid met zand bestrooid zijn. of omdat
het ijs gebroken is Schoter- en Kloppersingel
en de Delft trokken echter honderden liefheb-
bers Het Spaanie was en is nog zeer onbe-
trouwbaar, daar de vaargeul nog open is
Over eenige honderden meters onder
Spaarndam en Heemstede is het berijdbaar
Het pontverkeer is niet gestremd.
In Spaarndam konden de rijders ten voile
hun hart ophalen. In de Fortgracht en op het
z.g. IJ waren velen op Ge smallt iizers De
ijsclub „Nova Zembla" hield goed geslaagde
wedstrijden.
Een lange nacht in ijs en mist.
In het Hbl. lezen we het volgende:
Nu de Zuiderzee tot kilometers van de
kust dicht ligt en goed berijdbaar is, trekken
vele Kamper schaatsenrijders e- op uit om op
het wijde ijsvlak van den Ketel tot Elburg te
gaan rijden.
Dat was ook het doel van een der jongens
uit het Burgerweeshuis, toen hij van zijn pa-
troon verlof kreeg om te gaan rijden Langs
de Wetering werd spoedig de zee bereikt en
ging Jan dc vlakte op I js. betrouwbaar ijs
zoover het oog reikte Aanvankelijk ging alles
naar wensch, maar opeens kwam er een
dichte mist opz-etten en voor onze vriend
zich van het gevaar bewust werd, was hij
zoodanig ingesloten, dat hij geen tien meter
van zich af kon zien, terwijl hij bovendien
niet zeker was van de richting, waarin zich
de kust bevond, en geen enkel geluid tot hem
doordiong, dat hieromtrent aanwijzing had
kunnen geven. Toch reed hij -enigen t'jd in
de richting, waar hij den vasten wal ver-
moedde doch toen hij tot de ervaring kwam
dat hij zich vergist had, begreep hij ook. dat
verder gaan gevaarlijk was en dat er niets
anders overschoot dan op dezelfde plaats te
blijven tot het licht werd. Om zich eenigszins
te beschutten tegen den killen wind wist hij
twee losse schollen rechtop tegen elkander
te plaatsen en kroop daartusschen Zich het
gevaar van bevriezen bewust hield de angst
hem wakker. Zoo bracht hij den langen win-
ternacht dooi en eerst des ochtends gaven de
stoomfluiten van de emaille-fabrieken bij
Kampen hem de richting aan. welke naar de
kust leidde Totaal verkleumd bereikte hij een
boerderij, waar hij zich verwarmde en na
een warmen dronk naar huis kon terugkeeren
De vcrst en het spoorwegverkeer.
Gisteren is het voor het spoorwegpersoneel
cen ontzettend drukke en onaangename dag
geweest. Onaangenaam natuurlijk door de
ongekend felle koude waarin heel hard ge-
werkt moest worden.
De moeilijkheden die het hoofd geboden
moesten worden waren ve'.e en -ve'erlei. Reeds
van den aanvang af had men met groote ver-
tragingen te kampen.
Doordat de vaart alom gestremd is, was
het goederenvervoer a-tncrmaal groot. Er
Drukte op het goederenstation te
Rotterdam.
Naar aanleiding van het feit, dat de beurt-
scheepvaart tengevolge van het ijs stil ligt,
heerscht op het goederenstation een groote
drukte.
Sehipbrug weggenomen.
De sehipbrug over de rivier de Maas bij
Hedel is weggenomen De overtocht per
stoomboot is niet meer mogelijk wegens ijs-
gang.
De sehipbrug te Docsburg.
De sehipbrug te Doesburg is weder gelegd.
De passage voor voertuigen en auto's vindt
gerege'd plaats.
Te voet over de rivier.
De overgangen over de rivier van Dor
drecht naar Sliedrecht en 's-Gravendeel zijn
nog open en men zal trachten bij 's-Graven
deel de pont weer in de vaart te brengen.
Tusschen Dordrecht en Zwiindrecht heeft de
rivier zich vastgezet en is het verkeer ge
stremd. De voetgangers kunnen zich te voet
over de rivier begeven. Men zal trachten
maatregelen te nemen om ook de voertuigen
over het ijs naar den overkant te brengen.
Geen verkeer met Tersehelling.
De sleepboot „Volharding", die gistermor
gen vertrokken was met post en passagiers
van Terschelling, moest terugkeeren vanwege
het ijs.
De scheepvaartdienst op Texel
eveneens onmogelijk.
Niettegenstaande de strenge vorst werd de
boot-dienst van Texel naar den' vasten wal
tot en met Zondag nog steeds onderhouden,
zij het ook beperkt en onregelma-tig. Slechts
een of ten hoogste tweemaal per dag werd
heen en weer gevaren. Maandag echter kon
voor het eerst de overtocht door de groote
massa's ijs, die zich voor de zuidkust van
Texel en voor de haven van Den Helder heb
ben samentrepakt, niet worden gewaagd.
De verbinding met den vasten wa-1 is hier-
door verbroken. Heden zou men weer een po-
ging doen om het ei'and te bereiken.
T ersehellingHarlingen.
De sleepboot „Vo'harding" moest gister
morgen de pegingen Harlingen te bereiken
opgeven. De boot is bij het Brouwersslik we
gens deri ij&gang naar Terschelling terugge
keerd.
Morgenochtend te acht uur zal de sleep-
boot „Bornrif" met ijsbreker trachten Har
lingen te bereiken.
Zeeland onder de sneeuw.
Terwijl de sneeuw, die veertien dagen ge
leden op Walcheren gevallen was, nog niet
overal geheel verdwenen was, is het in den
nacht van Zaterdag op Zondag opnieuvv
gaan sneeuwen en dit heeft onafgebroken
geduurd tot Zondagmiddag 5 uur. Heel
Walcheren is dus opnieuw door het fraai,
witte kleed bedekt.
moesten meer en zwaardere goederentreinen
loopen dan anders. Door%ie strenge vorst
ging cat heelemaal niet vlot; signalen en
wissels werkten slecht en konden nauwelijks
fcediend worden. Sloomgdeidingen waren be
vroren en moesten eerst worden ontdooid.
En a's dat alles dan eindelijk in orde was,
dan kon van rijden der treinen nog {ernauwer-
nood gesproken worden; kruipen was beter
gezegd.
Zoowel de binnenlandsche als dc buiten-
landsche treinen kwam i overal veel laat
op hun bestemmingen aan.
Op het Centraal Station te Amsterdam is
met man en macht den geheelen dag en den
geheelen nacht gewerkt om den dienst zoo
goed mogelijk te doen zijn.
Gisteren en ook vannacht was het werke-
lijk geen goed Jot, tot het spoorwegpersoneel
te behooren. Ook vandaag zal dat niet de
aangenaamste werkkring - ijn. Om den moed
erin te houden heeft men vannacht aan het
personeel dat mir-tens vier uren nach'dienst
had, brood, koffie en erwfensoep verstrekt
Anders was het voor de menschen ook werke-
lijk niet om te deen geweest.
Het weer verandert nog niet; veriragingen
kunnen nob vandaag niet uitblijven.
Strenge koude in Friesland.
Een Siberische koude heerscht sedert Zon
dag nam iddag in Friesland Te Leeuwarden
heeft het 19 graden Celsius gevroren, terwijl
het op het land in den omtrek nog wel eeni
ge graden meer gevroren heeft. Men zou tot
den winter van 1890 moeten teruggaan om
een zoo strenge vorst als die, welke heden
nacht Frieslands wateren tot een muurvas
ten vloer forceerde, te vinden. Deze vorst
heeft opeens den winter 19281929 gepro-
moveerd tot de strenge winters, waarvan de
historic verhaalt en die misschien eens in de
dertig jaar optreden De vorst van gister
naeht heeft talrijke menschen heel wat mal--
heur bezorgd.
De Vecht bereden.
Niettegenstaande de scheepvaart door de
Vecht werd deze rivier tusschen Nigtevecht
en Weesp bereden. Ook het traject Weesp
Muiden werd door verschillende schaatsen-
liefhebbers via de Vecht afgelegd Maar op
meerdere plaatsen mocht dit levensgevaarlijk
genoemd worden met het oog op de talrijke
trekgaten.
Als staaltje, hoe roekeloos soms op het ijs
te werk wordt gegaan, moge dienen, dat
Zondagmiddag drie uur eenige jongens de
Vecht in Weesp over de voile breedte over-
staken, terwijl Zaterdagavond halftien een
motorschuit de vaargeul aldaar had gepas-
seerd.
Ook het Merwedekanaal toege-
vroren.
Gistermorgen poogde men tevergeefs met
schepen de vaart op het Merwedekanaal
gaande te houden. Thans is ook hier het
scheepvaartverkeer gestremd.
Voettocht over de Wadden.
Ten gevolge van den fellen vorst is Ame-
land rondom door een ijsgordel omsloten,
zoover het oog reikt. Ook de Noordzee is
met een zich langzaam voortbewegende mas-
sa pak ijs bedekt. Het Amelander gat is ook
niet meer voor schepen bevaarbaar, zoodat
Ameland voor vaartuigen over zee, dus niet
meer bereikbaar is.
Gistermiddag 2!4 uur, aldup. de Telegr
is schipper Hofker met zijn knecht loopende
over de Wadden naar het eiland overgesto-
ken, doch tot nu toe is in geen der dorpen
iets omtrent zijn aankomst bekend.
Morgenochtend zal de bemannmg van dt
postboot het loopvlak verkennen. De voedseU
voorraden op het eiland beginnen langzaam
maar zeker af te nemen.
Seheepswerven stopgezet.
Ten gevolge van de heerschende strenge
koude is het' werk op verschillende seheeps
werven te Ridderkerk gistermorgen met her-
vat. De rivieren de Noord, de Lek en at
Nieuwe Maas liggen dicht. Gisteravond
heeft het mobrpontveer over de Noord tus
schen Ridderkerk en Alblasserdam <Sf»
dienst wegens ijsgang gestaakt. De werkfie-
Prlj» cis.