A®pihrisa- Ciriep in cie stad! Tabicilen mm Wacht niet toi ze U in haar klauwen heeft, doch wapen U om haar reeds bij het eerste bewijs ie bestrijden. De voortreffelijkste helpers daarbij zijn want zij verdrijven hoofdpijn, verkoudheid, steken in de ledematen, rheumatiek en neuralgische pijnen. Men eische echter de echte Aspirin- tabletten in de origineele verpakking, kenbaar aan het Bayer- kruis en den oranje band. schijnt thans wel bereikt te zijn. Bij toene- mende bewolking is een vermindering van de strenge vorst te verwachten. Tegen het mid den van' de week is dan sneeuwval hoogst- waarschijnlijk. Geen lager temperaturen. Naar van bevoegde zijde wordt vernomen, behoeft men voorloopig niet te rekenen op een vermindering van de koude; lager tempe raturen echter worden niet verwacht. Car naval in de kou. Het W. B. meldt uit Keulen, dat gister al- thans de koude geen spelbreker is geweest, hoewel het op .JRossenroontag" sinds 1873 niet zoo koud is geweest. Duizenden nieuws- gierigen hebben den carnavalsoptocht gade- g«lagen, die door de stad trok en waarin vefe muziekkorpsen meeliepen. De kosten van den optocht beloopen ruim 300.000 M IN BELGIe. De Maas boven Namen bevroren De Maas is boven Namen geheel en al be- DE ZEVENTIGSTE VERJAARDAG VAN JOH. H. BEEN. Buitengewoon groot, uit alle dee! en van het land, was Vrijdag de belangstelling in het teest van den bekwamen geschi.dschnjver j Joh. H. Been, den archivaris van Briele. Tal van telegra.nmen, brieven en brief kaarten kwamen binnen bij den 70- jarige. Daaronder was een telegram van ba ron van Geen, secretaris van de Koningin, dat de oprechte gelukwenschen van H. M. overgebracht op dczen voor den jubi.aris zoo gedenkwaardigen dag. Er waren bloemen van verschil'ende predi- kanten, scholen, vrienden en talrijke anderen. In Den Briel war en reeds verschillende vlag- gen uitgestoken. In de raadszaal van Brielle heeft men Zaterdagmiddag Johan El. Been, die Vrijdag zeventig jaar geworden was, hulde gebracht Tak van vrienden waren bijeengekomen en velen hebben hem hartelijk toegesproken. Op den toren, van het stadhuis en uit vele woningen woei de vlag. Het carillon van de St. Catharinakerk had van twaalf tot een uur, Been ter eere, muziek ten gehoore ge bracht. Het was jammer, dat mr. F. J. D. C. tg- ter van Wissekerke, de burgemeester van Den Briel, voorzitter van het huldigingscomite door ziekte niet aanwezig kon zijn. Notaris L. P. van den Brink heeft nu de rede van den voorzitter voorgelezen. Daarna spraken nog verschillende anderen. onder wie de heer K'uitman, uitgever te Alk maar, die als vriend sprak. Hij vertelde van Been's goedmoedige spotzucht, van zijn lus? voor plannen maken, zijn enorme vaardig heid in het schriiven van boeken en van dc frissche bron van opgewekte levensvrpUgGe in ziin brieven. Een stuk uit een van Been's laatste brievin las hij tot vreugde der aan wezigen voor. De jubi'aris dankte aan het slot de ver schillende sprekers. De Ned. Journa'istenkring had een krans gestuurd met een lint in de Brielsche kleu- fen. VOOR GFBREKKTGFN F.N HULP- BEHOFVENDEN. Zaterdag is te Drarhten opgericht de stichting „Invaiiden-zon", we'ke ten doe' heeft lofsverbetering te brengen voor gebrek- kige en hulpbehoevende menschen van alle gezindten. De stichting bedoelt haar werkzaamhedpn ■uit te strekbpn over het gehee'e 'and. Zii zal, gezien het vele verborgen feed, dat door de invabden wordt geleden. een IcudVig" financieele actie voeren ten bate van deze on- ge1"kkigen. Tot hestuurderen ziin aangewezen: Ds P v. d. Veer te Dra<-Men, voorzitter, mr. M Bosboom te Amsterdam. seTe'aris-penninor meeste1-. mei. Zr R. Roffel +p Gorrediik, A de 'a Fontaine Veryv^ii te Deventer en dr B. Wartena te Drarhten. Het secretarial gevestigd te Amster dam (C.), Singel 5H. BRAND. Zondaffavonrl ontstonH door nnbekende oorzaak b*"3id bii den vrachbiider Litvpen te Dreumel Ook de be,tW°,1"le wouinu en schuur. einendom van D M°rkx orinwen in Vammen on. We«ens fo"en wind kon de bra rid weer weinig uitrichten. Bwlte^lansl DE KOUDE IN HET BUITENLAND, IN DUITSCIILAND. Door de ontzettende koude zijn te Schwe- rin van ongeveer 60 manschappen van de Rijkswter ooren en n'euzen bc-vroien De veeischepen kunnen slechts gedeeltelijk den dienst onderhouden. In Leipzig vroor het gisteravond 22 en 23 graden De scholen zijn bijna alle gesloten In de ziekenhuizen zijn 30 personen met einstig ktsel door koude aan het hoofd birinenge- braeht Het regelmatig treinverkeer te Frankfort a. d. Main ondervinit groote moeilijkheden Alle treinen komen met groote vertraging binnen. De strut-n uitgesforven. Het W. B meldt uit Berlijn. dat de straten zoo goed als uitgestorven zijn, daar een ieder zooveel mogelijk thuis blijft. De politieagenten in staatsdienst worden met veel korter perioden dan anders afge- lost. De kolenvoorziening van de hoofdstad is verzekerd. De spoorwegdirectie zorgt voor de aanvoeren, welke anders per schuit plaats vinden. Het observatorium in Si'ezie meldt dat te Rozenberg in Opper-SileziS de thermometer 38 gr. C. onder nul wees Het hoogtepunt van de buidige koudevolf vroren. Terwijl de vorst in Brussel 14 graden be reikt heeft, wees de thermometer in de Arden- nen 20 graden onder nul. IN FRANKRIJK. Met 8 graden onder nul bereikte de tempe- ratuur Maandag in Parijs zijn laagste stand van dit jaar. In andere streken, zooals het Marnegebied en in de Vogezen vroor het 20 graden. Op de hoogvlakte van Bourgondie zijn verschillende schepen door sneeuw van de buitenwereld afgesloten IN ZWITSERLAND. Bij een kc :le van 12 tot 20 gr. C. is het geheele Oos. uijke deel van het land bedekt met een pak sneeuw van acht tot tien c M. IN TSJECHO-SLOWAKIJE. De koude neemt geweldig toe. Over het algemeen vriest het 30 gr. C., de laagste temperatuur was 41 gr., te Budness. Te Praa.g vriest het in de binnenstad 25 gr. C., zijnde de laagste temperatuur sinds 1775. Vastgevroren wagons. Blijkens een telegram van het W B uit Praag ondervindt het spoorwegverkeer groote belenimering door de vorst. Vooral de treinen uit Slowakije komen met groote vertraging, soms zelfs van vijf uur, binnen Op het rangeerterrein bleken wagons aan de rails vastgevroren te zijn; de wielen moester, met breekijzers losgewerkt worden De verwarming van de treinen is door de koude onvoldoende. In Slowakije blijven de treinen in de sneeuw steken. IN OGSTENRIJK. Nadat Zondag de temperatuur aanzienhjk was gedaald, is de vorst gisteren tot gemid- deld —30 graden Celsius gekomen. Hiermede is de laagste temperatuur sinds 1775 bereikt De treinvertragingen zijn ten ge- volge van de koude regel geworden. Het per- soneel komt zeer onvolledig op, gedeeltelijk door ziekte. anderzijds door bevriezing ver- hinderd In het district Preran zijn van de 200 machinisien er 50 ziek. De minister heeft de verschillende secties gemachtigd tot beper- king van het aanial passagierstreinen De in Praag aanwezige kolenvoorraden zijn uitge- put; men wacht thans op de aankomst van wagens van buiten, waarvan het transport echter zeer moeilijk is. Te Weenen. In het centrum van Weenen vroor het gis teren 26 graden. In de buitenwijken was het nog kouder. Sedert 1775 was dit de laagste waargenomen temperatuur. Een groot aantal menschen moest zich onder behandeling stel- len wegens bevroren ooren en neuzen Op de markten waren de meeste kramen van levens- middelen gesloten. De aanvoer van vruchten. groenter. en eieren is moeiliik De levensmid- delenvoorziening is echter niet in gevaai. Het gebrek aan water duurt voort. Voortdurend barsten er gasleidingen. Speciaal de politie van den straatdienst heeft veel van de kou te lijden. Honderden agenten zijn door griep aangetast De politie-autoriteiten hebben den diensttijd op straat verkort. Duizenden Wee- ners gaan naar den oever van de Donau om het kruien van het ijs waar te nemen en het zeldzair.c -ezicht van de dichtgevroren rivier Gratis thee. Wegens de vinnige koude zijn de ministers van sociale zaken en van oorlog met de Weensche politic overeengekomen, dat_ he bondsleger van vandaag af iheekeukens in de Weensche straten zaj oprichten, die gratis thee zullen verstrekken. IN ENGELAND Het is in Engeland gister ook fel koud ge weest maar de gemiddelde temperatuur was toch slechts 5 gr.. omdat zich ten Zuiden van I.Jsland reeds een gebied van lagen druk gevormcl had, dat zijn invloed over Ierland en het Westen en Zuiden van Fngeland reeds deed gelden. In Schotland en langs de oost- kust kwamen echter temperaturen van 18 tot —20 gr. Celcius voor en op de High Peak bij Derby werd de laagste temperatuur gere- gistreerd sinds 1895 De I fslandsche depressie bewoog zich snel naar het Zuid-Oosten en Woensdag wordt sneeuw met temperatuur om het vriespunt verwacht. den. De buitengewone koude is o.m het ge volg van de buitengewone droogte van de lucht, die gister wel een record heeft opgele- verd. Gisiermorgen was de dampspanning te De Bildt slechts 0.6 m.M., zoodat de lucht eerst bij 25 graden Celcius verzadigd zou zijn. De laagste vroeger voorgekomen dampspanning was ruim 0,8 m.M. op 25 Ja- nuari 1881 en 27 November 1890. DE GOUWZEE TOEGEVROREN. Duizenden op de schaats naar Marken. In het Hbl. lezen we over een tochtje naar Marken o.m. het volgende: Voor ons lag de zee, die in de kluisters lag van Thialf. De ketenen waren door d* vorst nog nauwer aangehaald en met paard en kar, arresleden, ijsschuitjes, groote en kleine, werd het bevroren water bereden Een lange, zwarte sliert eindigend in de wa- zige verte teekende den weg naar Marken af Duizenden bevonden zich op deze ijsvlakte en we waren er fel op om den tocht aan te vangen. Eerst evenwel den mensch wat ge- voed. Maar't was een lange weg naar een kop koffie of chocolade, want de weinige kleine caf'tjes waren stampvol en slechts met list en moed was een heet kop koffie of wat brood te bemachtigen. Monnikendam was de honge'rsnood nabij. De ijsgangers konden niet worden geholpen. En tientallen stortten zich op de Amsterdamsche korstjes, die in weelderigen overvloed de kraampjes bed?kten. Dan de sensatie van het ijsschuitje. De zeilen klapperden in den wind, we wrongen ons in allerlei bochten in het schuit je, de pen (of wat het ding vasthield) werd „losgesmeten" en onmiddellijk greep de wind vol de zeilen, stoven we met een 70 K.M.-vaart, die nu en dan vermoedelijk de 80 benaderde over de Gouwzee, nu en dan ..gesehokf'door een uitstekenden ijsschots De koude wind striemde. Lang zou het niet kunnen duren. Marken viel te onderscheiden in de verte. Maar soms maakte de felle wind het bijkans onmogelijk naderbij te komen. We ploeterden tegen het stormpje op. En, o afgunst van den tegenovergestelden kant, zagen we onzp schaatsencollega's komen, zonder een voet te bewegen. Ze werden door den wind zeker met een 35 a 40 K M.-vaart naar Monniken dam voortgestuwd, gesleurd. Verder! Lang- zaam maar zeker vorderden wij, „Marken gangers De schaatsen waren weer aangebonden en het kostte ons veel moeite stil te blijven staan, omdat de wind ons reeds onmiddellijk naar Monnikendam wilde jagen. Twee aan twee ging het op de „confinentale kust" af. On- vergetelijk! Feiteliik kon je je geheel laten gaan, maar zette je ook maar eventjes af, dan vloog je weg. Een heerlijke reis, die veel te kort duurde. Hier en daar moesten we even voorzichtig zijn als gevolg van rimpe- lig ijs. Dat hobbelen ging door merg en been. Verder kwamen er weer ongelooflijk mooie, spiegelgladde uitgestrektheden. En. in pl.m. acht minuten hadden we den afstand afgelegd die heen meer dan een half uur had gevorderd. Thans is het ijs op de Gouwzee zoo sterk, dat het mogelijk is per auto over het ijs naar Marken te komen. FELLE KOUDE EN GROOTE DROOGTE. Mededeelingen van De Bildt Het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te De Bildt deelt het volgeiroe mede: De hevige koude, die reeds sedert weken nu hier, dan daar in het buitenland voor- kwam, heeft gisternaeht met den storijiaehti- gen Oostenwind ook ons land overstroomd, op sommige plaatsen meer vorst brengend, dan sedert 35 jaar is voorgekomen, zooals te Den Helder, waar 15 graden vorst voor- kwam tegen 14 graden in Januari 1894 Voor De Bildt was de laagste temperatuur 16,7 graden, weliswaar geen record, maar in de geheele reeks sedert 1849 vindt men toch slechts zes gevallen, waarin op een ol meer achtereenvelgende dagen lagere tempe raturen voorkwamen: 21 graden op 21 Janu ari 1850, 20 graden op 8 December 1872 en 3 Februari 1912, 19 graden op 25 Januari 1881, 17,7 graden op 18 Februari 1855 en 17 5 graden op 9 December 1880. De laagste temperatuur, 19 graden, werd uit Groningen gemeld De minste vorst, te Vlissingen waargenomen, wa6 nog 12 gra UIT HET LAND. Veel drijfijs op de Waal. De Waal voor Nijmegen vertoont over de geheele breedte zwaar drijfijs. Sedert Zon dagavond is het overzetten gestaakt. Alle verkeer over de Maas ge stremd. De Maas bij Tiel was gister geheel over dekt met zulk zwaar ijs, dat de veerstoom- boot den dienst heeft moeten staken, zoodaf alle verkeer gestremd is. Terwijl er Zondag, zoo meldt men uit Gra ve, in de Maas nog geen drijfijs te beken- nen viel, was de rivier gistermorgen geheel met drijfijs bedekt. De overvaart met de veer pent is gestaakt. De post kon's morgens nie^ vertrekken. Het ijs in de Lek. Het ijs in de Lek bii Vieeswijk heeft een buitengewone dikte gekregen. De overtocht per pont is gestaakt Gistermorgen kon men over de Lek loopen, zoodat er toch eenige verbinding met Vianen was al was het over de ijsschotsen. Ter hoogte der gemeente Ameide a. d Lek heeft het drijfijs in de Lek zich geheel vastgezet. Tengevolge van den strengen vorst is het thans mogelijk te voet de over zijde te bereiken, waarvan gister in de mid daguren een veelvuldig gebruik werd ge- maakt. Door den hevigen vorst is de rivier de Lek te Krimpen a. d Lek geheel dichtgevro ren. zoodat de geheele scheepvaart gestremd is. Het verkeer van Krimpen naar KinderdijK is mogelijk alleen voor voetgangers, die zich over het ijs begeven. Veerdienst Maassluis—Rozen- burg gestaakt. Na vergeefs'che pogingen is de veerdienst MaassluisRozenburg gestaakt. De Water weg zit met zwaar drijfiis. De vcrst ts 1 fmuiden Alle stoomtrawlers, die gister te IJmu;den binnenkwamen, waren met eeri dikke ijslaag bedekt Op sommige trawlers waren de hut ten onder het ijs bedolven. Het gewicht van de ijsmassa heeft bij vele vaartuigen slagzii veroorzaakt. Ten gevolge van de weei'9ge steldheid is gister geen enkele trawler naar zee gegaan. De vaart op het Ncordzeekanaal De vaart op het Noordzeekanaal onder vindt wat de groote schepen betreft nog geen vertraging. De booten van de Alkmaai- Peekef hebben tot op gister met eenige ver traging hun dienst kunn«n onderhouden. DJ ponten te Zaandam en Velsen doen nog ge- regeld dienst. Heden zou Zich een ijsbreker naar IJmuiden begeven. De ljsel dichtcevroren Voor het eerst sedert langen tijd is te Deventer het veikeer tusschen de beide IJsel oevers over het ijs gelegd. De sehipbrug is weer uitgedraaicl met het oog op een plotseling kruien van het ijs. Het gemeentebestuur heeft een planken- weg over het i;s laten legmen, die gisteravond electriseh verlieht werd Het levert een fan- tastischen asnblik en trekt veel ki'kers Dveerdienst van de Rotterdam sehe Tromwegmii. g's'aaU. In verband met het vele drijfiis ondervindt de dienst van de Rotterdamsche Tramweg- maatschappij naar Flakkee veel stagnatie De avonddienst zou daarom gister niet worden uitgevoerd. I)e verplaatsing van den veerdienst naar Stellendam in plaats van Middelharnis kan binnen enkele dagen worden verwacht. De Rotterdamsche haven en de vorst. De Rotterdamsche haven begint te erva- ren, hoeveel ongerief een langdurige vorst- periode kan veroorzaken. Het overgroote deel van het vervoer over de haven van Rotterdam wordt verwerkt door overslag van zee- in rivierschip en om- gekeerd. Daar de Rijnvaart sinds ruim een week stil ligt, wordt het verkeer niet meer gevoed door aanvoeren van den Rijn en transport daarheen is eveneens onmogelijk In de afgeloopen week kon het transport van kolen, de voornaamste uitgaande iading van Rotterdam, nog staande gehouden wor den door te beschikken over de voorraden. die de Steenkolen Handelsvereeniging op den wal had opgeslagen en voorts over den in houd der met kolen geladtn Rijnschepen Die voorraden zijn thans zoo goed als uitgeput en daarmee is de kolenuitvoer van het Rijnsch Westfaalsche Kolencyndicaat over Rotterdam zoo goed als gestaakt. De hoeveelheden. die te Rotterdam en andere havens per spoor worden aangevoerd en overgeladen, zijn van geen beteekenis vergeleken bij de hoeveel heden, die anders te water werden getrans- port-eerd. De spoorwegen toch al overbelast doordat de binnenvaart gesloten is, zijn niet bij machte een noemenswaardige hoeveelheid kolen meer te vervoeren dan in normale dagen. De veerman bii Bck en Wiel. Langs den geheelen Neder-Rijn zijn de ponten van de reep gencmen en schipbrug- gen (Arnhem. Vreeswijk) weggenomen Door het drijfijs is de overtocht voor voertuigen gestaakt Op een plaats echter kan men nog steeds over. Te Eck en Wiel tegenover Ame- rongen is de pont nog steeds in de vaart Echter niet aan de reep, doch voortgetrokken door twee motorbooten, die links en rechts langszij aangtkoppeld zijn. De veerman is wel niet gauw tevreden. maar hoeveel auto- mobilisten zijn er niet bij gebaat, dat ze over kunnen. Haarlem en omgeving Op verschillende stadsgrachten kon giste ren niet gereden worden. omdat ze voor de veiligheid met zand bestrooid zijn. of omdat het ijs gebroken is Schoter- en Kloppersingel en de Delft trokken echter honderden liefheb- bers Het Spaanie was en is nog zeer onbe- trouwbaar, daar de vaargeul nog open is Over eenige honderden meters onder Spaarndam en Heemstede is het berijdbaar Het pontverkeer is niet gestremd. In Spaarndam konden de rijders ten voile hun hart ophalen. In de Fortgracht en op het z.g. IJ waren velen op Ge smallt iizers De ijsclub „Nova Zembla" hield goed geslaagde wedstrijden. Een lange nacht in ijs en mist. In het Hbl. lezen we het volgende: Nu de Zuiderzee tot kilometers van de kust dicht ligt en goed berijdbaar is, trekken vele Kamper schaatsenrijders e- op uit om op het wijde ijsvlak van den Ketel tot Elburg te gaan rijden. Dat was ook het doel van een der jongens uit het Burgerweeshuis, toen hij van zijn pa- troon verlof kreeg om te gaan rijden Langs de Wetering werd spoedig de zee bereikt en ging Jan dc vlakte op I js. betrouwbaar ijs zoover het oog reikte Aanvankelijk ging alles naar wensch, maar opeens kwam er een dichte mist opz-etten en voor onze vriend zich van het gevaar bewust werd, was hij zoodanig ingesloten, dat hij geen tien meter van zich af kon zien, terwijl hij bovendien niet zeker was van de richting, waarin zich de kust bevond, en geen enkel geluid tot hem doordiong, dat hieromtrent aanwijzing had kunnen geven. Toch reed hij -enigen t'jd in de richting, waar hij den vasten wal ver- moedde doch toen hij tot de ervaring kwam dat hij zich vergist had, begreep hij ook. dat verder gaan gevaarlijk was en dat er niets anders overschoot dan op dezelfde plaats te blijven tot het licht werd. Om zich eenigszins te beschutten tegen den killen wind wist hij twee losse schollen rechtop tegen elkander te plaatsen en kroop daartusschen Zich het gevaar van bevriezen bewust hield de angst hem wakker. Zoo bracht hij den langen win- ternacht dooi en eerst des ochtends gaven de stoomfluiten van de emaille-fabrieken bij Kampen hem de richting aan. welke naar de kust leidde Totaal verkleumd bereikte hij een boerderij, waar hij zich verwarmde en na een warmen dronk naar huis kon terugkeeren De vcrst en het spoorwegverkeer. Gisteren is het voor het spoorwegpersoneel cen ontzettend drukke en onaangename dag geweest. Onaangenaam natuurlijk door de ongekend felle koude waarin heel hard ge- werkt moest worden. De moeilijkheden die het hoofd geboden moesten worden waren ve'.e en -ve'erlei. Reeds van den aanvang af had men met groote ver- tragingen te kampen. Doordat de vaart alom gestremd is, was het goederenvervoer a-tncrmaal groot. Er Drukte op het goederenstation te Rotterdam. Naar aanleiding van het feit, dat de beurt- scheepvaart tengevolge van het ijs stil ligt, heerscht op het goederenstation een groote drukte. Sehipbrug weggenomen. De sehipbrug over de rivier de Maas bij Hedel is weggenomen De overtocht per stoomboot is niet meer mogelijk wegens ijs- gang. De sehipbrug te Docsburg. De sehipbrug te Doesburg is weder gelegd. De passage voor voertuigen en auto's vindt gerege'd plaats. Te voet over de rivier. De overgangen over de rivier van Dor drecht naar Sliedrecht en 's-Gravendeel zijn nog open en men zal trachten bij 's-Graven deel de pont weer in de vaart te brengen. Tusschen Dordrecht en Zwiindrecht heeft de rivier zich vastgezet en is het verkeer ge stremd. De voetgangers kunnen zich te voet over de rivier begeven. Men zal trachten maatregelen te nemen om ook de voertuigen over het ijs naar den overkant te brengen. Geen verkeer met Tersehelling. De sleepboot „Volharding", die gistermor gen vertrokken was met post en passagiers van Terschelling, moest terugkeeren vanwege het ijs. De scheepvaartdienst op Texel eveneens onmogelijk. Niettegenstaande de strenge vorst werd de boot-dienst van Texel naar den' vasten wal tot en met Zondag nog steeds onderhouden, zij het ook beperkt en onregelma-tig. Slechts een of ten hoogste tweemaal per dag werd heen en weer gevaren. Maandag echter kon voor het eerst de overtocht door de groote massa's ijs, die zich voor de zuidkust van Texel en voor de haven van Den Helder heb ben samentrepakt, niet worden gewaagd. De verbinding met den vasten wa-1 is hier- door verbroken. Heden zou men weer een po- ging doen om het ei'and te bereiken. T ersehellingHarlingen. De sleepboot „Vo'harding" moest gister morgen de pegingen Harlingen te bereiken opgeven. De boot is bij het Brouwersslik we gens deri ij&gang naar Terschelling terugge keerd. Morgenochtend te acht uur zal de sleep- boot „Bornrif" met ijsbreker trachten Har lingen te bereiken. Zeeland onder de sneeuw. Terwijl de sneeuw, die veertien dagen ge leden op Walcheren gevallen was, nog niet overal geheel verdwenen was, is het in den nacht van Zaterdag op Zondag opnieuvv gaan sneeuwen en dit heeft onafgebroken geduurd tot Zondagmiddag 5 uur. Heel Walcheren is dus opnieuw door het fraai, witte kleed bedekt. moesten meer en zwaardere goederentreinen loopen dan anders. Door%ie strenge vorst ging cat heelemaal niet vlot; signalen en wissels werkten slecht en konden nauwelijks fcediend worden. Sloomgdeidingen waren be vroren en moesten eerst worden ontdooid. En a's dat alles dan eindelijk in orde was, dan kon van rijden der treinen nog {ernauwer- nood gesproken worden; kruipen was beter gezegd. Zoowel de binnenlandsche als dc buiten- landsche treinen kwam i overal veel laat op hun bestemmingen aan. Op het Centraal Station te Amsterdam is met man en macht den geheelen dag en den geheelen nacht gewerkt om den dienst zoo goed mogelijk te doen zijn. Gisteren en ook vannacht was het werke- lijk geen goed Jot, tot het spoorwegpersoneel te behooren. Ook vandaag zal dat niet de aangenaamste werkkring - ijn. Om den moed erin te houden heeft men vannacht aan het personeel dat mir-tens vier uren nach'dienst had, brood, koffie en erwfensoep verstrekt Anders was het voor de menschen ook werke- lijk niet om te deen geweest. Het weer verandert nog niet; veriragingen kunnen nob vandaag niet uitblijven. Strenge koude in Friesland. Een Siberische koude heerscht sedert Zon dag nam iddag in Friesland Te Leeuwarden heeft het 19 graden Celsius gevroren, terwijl het op het land in den omtrek nog wel eeni ge graden meer gevroren heeft. Men zou tot den winter van 1890 moeten teruggaan om een zoo strenge vorst als die, welke heden nacht Frieslands wateren tot een muurvas ten vloer forceerde, te vinden. Deze vorst heeft opeens den winter 19281929 gepro- moveerd tot de strenge winters, waarvan de historic verhaalt en die misschien eens in de dertig jaar optreden De vorst van gister naeht heeft talrijke menschen heel wat mal-- heur bezorgd. De Vecht bereden. Niettegenstaande de scheepvaart door de Vecht werd deze rivier tusschen Nigtevecht en Weesp bereden. Ook het traject Weesp Muiden werd door verschillende schaatsen- liefhebbers via de Vecht afgelegd Maar op meerdere plaatsen mocht dit levensgevaarlijk genoemd worden met het oog op de talrijke trekgaten. Als staaltje, hoe roekeloos soms op het ijs te werk wordt gegaan, moge dienen, dat Zondagmiddag drie uur eenige jongens de Vecht in Weesp over de voile breedte over- staken, terwijl Zaterdagavond halftien een motorschuit de vaargeul aldaar had gepas- seerd. Ook het Merwedekanaal toege- vroren. Gistermorgen poogde men tevergeefs met schepen de vaart op het Merwedekanaal gaande te houden. Thans is ook hier het scheepvaartverkeer gestremd. Voettocht over de Wadden. Ten gevolge van den fellen vorst is Ame- land rondom door een ijsgordel omsloten, zoover het oog reikt. Ook de Noordzee is met een zich langzaam voortbewegende mas- sa pak ijs bedekt. Het Amelander gat is ook niet meer voor schepen bevaarbaar, zoodat Ameland voor vaartuigen over zee, dus niet meer bereikbaar is. Gistermiddag 2!4 uur, aldup. de Telegr is schipper Hofker met zijn knecht loopende over de Wadden naar het eiland overgesto- ken, doch tot nu toe is in geen der dorpen iets omtrent zijn aankomst bekend. Morgenochtend zal de bemannmg van dt postboot het loopvlak verkennen. De voedseU voorraden op het eiland beginnen langzaam maar zeker af te nemen. Seheepswerven stopgezet. Ten gevolge van de heerschende strenge koude is het' werk op verschillende seheeps werven te Ridderkerk gistermorgen met her- vat. De rivieren de Noord, de Lek en at Nieuwe Maas liggen dicht. Gisteravond heeft het mobrpontveer over de Noord tus schen Ridderkerk en Alblasserdam <Sf» dienst wegens ijsgang gestaakt. De werkfie- Prlj» cis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 7