Ilkiimckt Ciifiit Spaansciis en dronmen nsioenen m B Vrudas: 'i'i Februari u^rimT. iSm No. 45 1929 Honderd een en dertigste Jaargang. door MARCUS EHRENPREIS. Ik sta in de Sala de los Embajadores gezantenzaai) en geniet met al mijn (de zinnen "van de eenige schoonheid van deze zaai Hier heeft de Moo.sche bouwkunst haar hoogte- punt bereikt. Deze zaal is als een heldendicht in steen en hout. De wanden zijn als teere, zaclit gefluisterde hymnen aan het leven; de kcepel (de edelste onder alle edele koepels van het Alhambra) is als een machtige belij- denis, een vol van vertrouwen uitgaan naar het hoogste. Driernaal drie vensters tooveren ais't ware de stad en den hemel binnen in deze zaal, waardoor deze als 't ware sa- inengroeit met het leven van landschap en stad. dan venster tot venstei wisselt het pa norama als in een kaleidoskoop. Hier zi-et men op eens de witte Morenstad, waar een- maal de voornaamste Moorsche families resi- deerden. Daarginds ziet men het machtige Darrodal, bewassen met cypressen. Hier ver- heffen zich de laatste groene uitloopers van het Albaycingebergte, waar nu de zigeuners in hunne bergholen leven. Aan den anderen kant de vredige Alcasabatoren omhoog bo- ven de met olijven beplante steppen, en door een dei vensters lacht en lokt de wonder- schoone tuin van bet Generalife, het Moor sche Eden. In deze zaal werd het laatste bedrijf van de wereldhistorische tragedie van het Moo- risme aigespeeld. Haast acht honderd jaren (711—1492) had de zon van Andalusie ge- schenen over het gelukkig bloeiende Mooren- rijk Sedert den dag, waarop de vrijgegeven Berber Tarik op kleine vaartuigen zeven dui- zend man liet oversteken van Noord Afrika naar de Zuidkust van Spanje, konden de Moo- ren onder wisselende lotgevallen hun macht de eeuwen door in stand houden. De Sul tans wedijverder, met elkander in werken der beschaving Kunst, poezie en wetenschap bloeiden. Een kultuurarbeid zonder voor- beeld werd ontwikkeld op verschillend ge- bied, zonder welken men zich de kultuur van Spanje niet meer kan denken en evenmin die van het Western Wat Andalusie betreft nog heden ten dage is zijn leven en kultuur. meer dan dat van eenig ander deel des lands, door- trokken van den Moorschen geest. evenals het landschap en de natuur er van een duidelijk Afrikaansch karakter zijn. Maar op een noodlottigen dag waren deze zalen getuige van den ondergang van het Moorenrijk Na een ouafgebroken belegering van acht maanden viel Granada, de laatste versterking der Arabierer. op het Pyreneesche schiereiland. Den tweeden Januari 1492 stone sultan Boabdil voor de laatste maal in deze zaal en overhandigde aan de aigezanten van koning Ferdinand de gouden s'.eutels van het Alhambra. Zijn eenige verzoek was, dat de poort, door welke hij het Alhambra zou ver- laten, voor altoos zou worden toegemetseld Een uur later stond Boabdil eenzaam op een rots in de nabiiheid en wierp een laatsten biik op Granada en het Alhambra, juist op het oogenblik, waarop kardinaal Pedro Gonzalez de Mendoza de kruisviag op de Torre de la Vela heesch Bij dezen aanblik barstte Boab dil in tranen uit. „As Saghbir", de ongeluk- kige, riepen zijn soldatentoen hij het schip belteeg. waarop hij_ naar Afrika vluchtte. Hij was ongetwijfeld een van de ongelukkigste heerschers, die de geschiedenis kent Hij werd de doodgraver van de stralende kultuui van het Moorisme. Hij had zich laten verdrijven uit het aardsche paradijs, dat geschapen was door Mohammed I, den grondlegger van de dynastie der Nazriden Karel V kon hem dit niet goed vergeven. ,,Als ik in Boabdils plaats was geweest", zoo zei hij, ,,dan zou ik lie- ver op deze plaats gestorven zijn dan er buiten te leven". Op een mooien avond bestijg ik de histori- sche rots, waar Boabdil afscheid nam en van welke men een betooverenden blik heeft over heel Granada van het Alhambra tot de Sierra Nevada .Ultimo Suspiro del Moro", de laat ste zucht van den Moor zoo noemt men deze tragische plaats. Ik voel de aandoening in mijn ziel Het is alsof een verre echo van deze zucht nog he den ten dage gehoord wordt De laatsk zucht van den Moor was tegeli kertijd de zucht van een .verbroken kultuur, van een prijsgegeven wereld misschien we) de zucht van den menschengeest Wat op deze eenzame rots gebeurde behoort niet alleen maar tot de geschiedenis van Spanje De vai van Gra nada en het verdrijven van deSemieten uit Spanje waren een aangelegenheid, die de ge- heele menschheid aanging en die misschien nog eens opnieuw actueel kan worden Wie waagt het te beweren. dat het Moorisme dood is? Wie kent het laatste geheimenis van het Alhambra? Misschien vermoedde de Spaansche dichter Juan Arolas iets van dezen verborgen samen- hang, toen hij bij zijn bezoek aan het Alham bra een gewaarwording kreeg van de gehei- men van een zucht „los secretos de un suspiro". Don. Luis Seco de Lucena was zoo goed mij iederen avond te begeleiden naar het pa leis van Karel V. waar gedurende de mis die juist gevoerd werd ter eere van het Corpus Christi, de gegoede families van Granada en gedeeltelijk ook van het land tezamen kwamen om aan de schitterende feestelijk heden deel te nemen Don Luis, mijn beminne- lijke cicerone, een vurige ziel van onuitputte- lijke goedheid, doet zijn best om mij in te wijden in de geheimen van Granad.. Hij is de populaire man van de stad, die vol toe- wijding de geschiedenis van het Alhambra heeft geschreven, een van de laatste, nog le- vende bewonderaars van Granada, die sedert Washington Irving gepoogd hebben om de mysteripn van schoonheid, waarvan deze stad zoo rijk is. in woord en beeld vast te leggen Tot dezen kring behooren mannen als Josd Zorilla, de tot Granadas dichter gek.oonde; de ongelukkige dichter-filosoof Angel Gani- vet, die dieper dan een van zijn tijdgenooten ingedrongen is in de ziT, van Granada en van Spanje; de schilder Rodriguez-Acosta en de musicus Albeniz y Breton. Don Luis is blij, dat ik zijn taal spreek en dat ik zijn Granada bewonder, en zoo zijn wij vrienden geworden. Onder zijn vriende- lijke leiding gevoel ik mi] spoedig thuis in deze zoo eigenaardige wereld. Door deze feestelijkheden krijg ik een waardevol inzicht in de mentaliteit van het Spaansche volk, in zijn levenswijze en in zijn opmerkelijke fa- miliekultuur. Ik ontdek den Andalusischen mensch. Het paleis van Karel V is een zeldzame en suggestieve plaats voor deze jaarlijks terug- keerende feesten te Granada. Op zijn huwe- lijksreis in 1526 kreeg Karel V den grilligen inval om op den heuvel van het Alhambra een paleis te laten bouwen in renaissance- stijl, als tegenhanger van den koningszetel der Mooren, christelijke kunst tegenover Moorsche, het Westen tegenover het Oosten. Maar het kasteel kwam nooit klaar, en zijn imponeerende binnenhof een soort van arena van gewddige afmetingen heeft den doorschijnenden hemel van Andalusie tot dak. In deze monumentale zaal in -de open lucht komen de feestgangers omstreeks mid- dernacht tezamen, en de met sterren bezaaide hemel van het Zuiden, geholpen door electri- sche „hemellichamen", geeft in de midder- nachtelijke uren aan dit geze'schapsbeeld een haast magisch karakter. Aan alle kanten schitteren en glinsteren zvvarte oogen („ojos de luz" zingt Zorilla) en mantiljes van de heerlijkste kleuren in alle tonen en nuancen, en ik kan niet nalaten er aan toe te voe- gen ook innemende natuurlijkheid en ouderwetsche vrouwelijkheid treffen ons oog. Het bijvoegelijk naamwoord „la bel'la" duidt ook een zekere moreele schoonheid aan, die mij toeschijnt een kenteeken te zijn van de menschen dezer stad en van hun levens wijze. Er is iets oud-Oostersch over dit fees telijke tafereel en soms is het mij, alsof ik Sulamith uit het Hooglied herkende. Niet al leen wat het uiterlijk aangaat. Het schijnt, dat de Andalusische vrouw ook wat haar in- nerlijken aard en haar levenswijze aangaat ved van het oud-Oostersche heeft bewaard Alles, wat ik hier gedurende deze feestelijk heden te zien krijg, is weldadig onmodern, geheel vrij van de verbasteringen, die na den oorlog zich hebben vertoond. Ik ben vprrast, als ik de verblijdende ontdekking doe, dat er ergens in de wereld nog voortdurend vrou- welijke vrouwen gevonden wordenzulke, a s onze moeders en grootmoeders geweest zijn die niet anders waren en niet anders wilden zijn dan dochters en echtgenooten en moe ders. Het Adalusische meisje (en voorzoover ik kan zien ook het meisje, dat haar eigen brood verdient) is nog voortdurend de doch ter van haar moeder; zij denkt er niet aan om zich te vermannelijken; zij beschouwt haar huis niet als een gevangenis en de auto riteit van haar ouders niet als een dwang Naar alles te oordee'en, heeft het Andalusi sche fami'ieleven stand gehouden ondanks alle verwildering, en de band tusschen ouders en kinderen is niet verbroken In Spaansche kranten kan men iederen dag verlovings annonces lezen, die op ons den indruk maken van ongeloofelijk verouderd te zijn, en die fcuitengewoon teekenend zijn. Uit de vele geef ik er hier een woordelijk weer: „Te Bilbao hebben de graven C. gevraaod om de hand van de schoone jonkvrouwe Maria Luisa S voor den zoon van hun zuster, Don Pablo I" Deze feestelijkheden op den heuvel van het Alhambra hebben mij dan ook uren be- zcrgd, waarin ik veel geleerd heb. Het heeft mij buitengewoon goed gedaan om in deze verwarde wereld een oase aan te treffen waar de vrouw, zonder zich te bekommeren om.alle dwaasheden der mode, haar waardig- heid en haar natuur'ijken adel heeft be waard. Hier voelde men niets van den afkeer, die vermakelijlcheden en festiviteiten tegen- woordig scms bij iemand kunnen wekken, Hier was de lucht reiner, de toon waardiger, de muziek ka'mer en het dansen onberispe- lijk. Alles, wat ik gedurende deze avonden kon zien, bevestigde volkomen wat- Aneel Ganivet over de Andalusische vrouw schrijft I „Onze vrouw is niet een luxe dame; zij f'addert niet rond op straten en in salons. Haar toiletten ziin niet al te geco.mp'iceerd, en ze heeft cok niet zcovele gelegenherien om er mee te pronken. Op deze feestelijkheden vond ik een glimp weer van de edele schoon heid van het oudcwetsche familieleven, die in onze koudere gewesten aan het verdwiinen is; en het viel mii wat moeihik om een gevoe' van jalousie te onderdrukken Men zou haast in verzeeking komen om de vraag op te werpen, cf het voor onze hoogere scho'en niet ge- schikt zou wezen om zoo nu en dan eens schoolreizen naar Andalusie te laten houden. Exempla trahunt. (Leeringen wekken; voorbeelden trekken). iiOI'BIF. UIT HET LAND. De Zmuerzeewerken. De dijk veili%. Het Hbld. heeft den heer ir. Ringers, direc teur van de Maatschappij tot Uitvoering der Zuiderzeewerken gevraag'd, wat er zou kun nen gebeuren, als het ijs in de zee gaat krui- De Oostelijke polderdijk voor den Wierin- germeerpolder, we.ke 18 K M. lang wordt, is gereed over een afstand van 12 K.M., in twee stukken met 7 gaten er tusschen. Als nu het ijs, dat ligt tusschen de kust van Noord-Hol- land en den dijk los raakt, zal het bij Z.W. of Westelijken wind door die gaten moeten wegspoelen. Zal dat mogelijk zijn en is er geen kans, dat een deel van het ijs den dijk zal ram- meien? De heer Ringers achtte een dergelijk ge- vaar niet aanwezig. De eerste schoten zul- len tegen den dijk opglijden en de anderen glijden daaroverheen. Wei is het mogelijk dat een paar keten, welke op den dijk staan, zullen worden meegesleurd en ook zou aan de kanten de dijk misschien wat kunnen af- brukkelen, maar, naar het zich laat aanzien, zal de kruiing van het ijs geen groote schade aan den dijk veroorzaken. Tenzij er een storm als in het laatst van November optreedt. Maar tegen zulke na- tuurkrachten is het altijd moeilijk vechten. Intusschen zal zelfs dan de dijk er nog w?I vrij goed afkomen. Een tweede vraag was deze: Hoe staat het met de bevolking op de nieuwe „eilanden"; de Oude Zeug en Kornwerderzana? 't Laat ste eiland is ei^enliik treen aland meer. Het is tot op een afstand van circa 30C M- per auto bereikbaar. Het laatste stukje kan men te voet afleggen. De arbeiders op Korn- werderzand hebben dus directe verbinding met het vaste land. De Oude Zeug is niet zoo gelukkig. Dat is nog een eiland, waarop nog een honderd menschen zitten. Hun is hulp aangeboden om van het eiland af te komen, maar zij wil- len niet. Juist gisterochtend hebben twee ge- zinnen den wensch te kennen gegeven het eiland te verlaten, maar de overigen zijn ronkvast. De woningen staan aan den Westkant, maar als, bij dooi, daar het ijs mocht komen opzetten, kunnen de bewoners naar het Oos telijke gedeelte gaan, waar goede keten staan. Er is een voedselvoorraad van vier weken voor 500 man, dus van twintig weken voor honderd menschen. Ook brandstof is er vol- doende. Voor het overige is voedselaanvul- ling over het ijs mogelijk. Is de dooi doorzet zal er een tijd van een week, of misschien wat langer, kcuen, dat het eilandje geheel is geisoleerd. Dan zal er toch van alles voldoende zijn behalve versch brood Wei is er een ruime hoeveelheid be- schuit, zooals men kent uit de militaire nood rations. Het eilandje heeft radio, is dus niet van alles verstoken en als het noodig mocht zijn, zijn er nog altijd vliegtuigen. Zijn er veel „uitgevrorenen" bij de Zuider zeewerken? werd verder gevraagd. Het aantal is niet groot, ten hoogste 200 a 300 man en dit is ruim genomen. Een groot aantal menschen was er, toen de vorstp-riode begon, niet in dienst. Bovendien is niet het geheele personeel ontslagen; op alle molens en booten zijn een paar mannetjes achter gebleven. Komen de ,,uitgevrorenen" spoedig weer in dienst als de dooi doorzet? Wij gaan zoo gauw mogelijk weer aan het werk, maar er zit geweldig veel ijs in de Zuiderzee en het kan wel een heele poos duren voor er voldoende is weggesmolten, om met voile kracht aan het werk te kunnen gaan. Een nader bericht meldt: Met het oog op het gevaar als het ijs in de Zuiderzee begint te kruien, hebben de be woners van de Oude Zeug gisteren hun woonplaats verlaten en zijn zij naar Wierin- gen gekomen, waar zij tijdelijk zijn onderge- bracht. Het Zuiden en de strenge vorst. De Pooltemp.ratuur doet zich in het Zui den des lands niet minder gevoelen dan in t Noorden. Erger zelfs, vorige week maakte Maastricht een kouderecord, klopte Gronm- gen en de Bilt, met een cijfer van —20 gr. C. Er schijnt dien historischen nacht zelfs 23 gr. C. te zijn geconstateerd, doch dit record werd niet officieel geooekt. Tot veler verwondering vertoont de Maas geen drijfijs meer in Zuid-Limburg. Wellicht komt dit, doordat Belgie de stuwen opende en zich bij Snellen stroom, ontstaan door een verhang van een halven meter per K.M., geen ijstaarten kunnen vormen. Ofwel om- dat stroomop de rivier finaal dicht vroor. Zuid-Willemsvaart en kanaal Luik-Maas- tricht vertoonen wel eeu eigenaardig beeld. Na de overdrukte op deze verouderde kana len, drukte die in de enclave werktijden aan de sluizen van 6 uur's morgens tot 12 uur des avonds in December nog noodzakelijk maakte, was er voor de koudegolf al weinig vaart meer. Het gros der binnenschepen vroor in Holland en Brabant al voor Vas- tenavond in. Bij de monding van kanaal WessemNederweert schijnt evenwel groote gezelligheid te zijn ontstaan. Een zestig of zeventigtal schepen overwintert daar in de Peeleenzaamheid, blijkbaar wilden die nog de Maas af. Volgens de krantenberichten vroren er een drietal stuk. Het kanaal bij Maastricht strooint lang- zaam leeg. Het zich onder de 30 a 40 c.M. dikke ijslaag bevindende water loopt weg, terwijl er geen nieuw bijkomt, daar de stand der in Belgie niet m.er gestuwde Maas geen vceding toelaat. De geringe vloeibare neer- slag, het niet smelten der sneeuwiaag, heeft het Maaspeil sterk doen dalen. Tot zcmerpeil ongeveer. Het kanaal, dat bijna een meter water minder houdt, ziet er nu luguber uit. De zich erop bevindende schepen liggen op den grond; enkele beginnen over te hellen Pe scheepswerven zullen er straks wel van profiteeren. In Noord-Limburg ligt de Maas op ouder wetsche manier dicht. Bij bruusk invallend dooiweer kan men van daar, op de grens van het sterke verval der rivier, nog wel interes- sante berichten verwachten. Tal van industrieen beginnen nu ernstig van de koude te lijden. Niet het minst de, vanwege de afgraving van den St. Pieters- berg, welbekende Enci, de cementfabriek bij Maastricht. Deze is voor haar transporten geheel op het water aangewezen. Bovendien bevriest het mengsel in de kuipen. Reeds zijn een groot aantal arb.iders tijdelijk werkloos geworden. Zelfs bij snel invallende dooi, aldus het Hbl. zal het nog wel een paar weken duren eer de kanalen weer ijsvrij zijn. De drukte over de Oude Maas. Gister is een nieuw gemaakte weg over 't ijs van de Oude Maas van Do.drecht naar Zwijndrecht in gebruik genomen. De oude sinds 11 Febr. j.l. gebruikte weg had door het enorme autoverkeer veel geleden, wat uit onderstaande cijfers blijkt. Van 's morgens 7 tot 's avonds 6 uur (de uren waarop de weg voor autoverkeer is opengesteld) trokken Dinsdag en Woensdag j.l. resp. 717 en 771 auto's over de rivier naar en van Dordrecht, niettegenstaande het door- gaand verkeer geheel is gestremd. Ter vergelijking diene dat de veerdienst op de drukste dagen der laatste jaren n.l. op Tweeden Pinksterdag 1927 resp. 539 en 866 auto's overzette van's morgens 5 tot nachts 1 uur. Het gemiddelde getal auto's, dat dagelijks over de Oude Maas trekt, bedraagt circa 700 Druk bezoek aan Urk. Gisteren hebben honderoen personen het eiland Urk bezocht. Het was er veel drukker dan in de zomervacantie, wanneer er pas- sagiersbooten varen. Uit Lemmer zijn 9 per sonen per rijwiel overgekomen, alsmede uit Zwolle en Kampen. Voorts zijn er acht auto's aangekomen. Het eiland biedt een eenig onvergetelijk schouwspel. Wie het ingevroreu eiland. dat DE BEKORING VAN HET OOSTEN EEN AANIOKKELIJKE LEKKERNIJ BEREID VOLGENS OOSTER5CH RECEPT. 20Cts. per ons Voor en gros bij: J F. v. LIESHOUT en G. KUIJPER, Alkmaar. zich zoo schilderachtig hoog boven de ijs- massa's uit verheft, eens wil bezoek-n, vindt daartoe thans een schitterende gelegenheid. Bij den vuurtoren is het den geheelen dag een voortdurend gaan en komen. Wie echter bij voortdurende vorst zijn uit- stapje naar Urk tot Zondag as. wil uitstei- len, zij er op gewezen dat dien dag op het eiland geen enkel hotel of cafe is geopend, terwijl men er dan ook geen fietsen zal kun nen stallen. Dus mondvoorraad meenemen is het parool. Ook Marken druk bezocht. Het eiland Marken mocht zich gister even- eens in een druk bezoek verheugen, zoowcl van schaatsenrijders als van auto's. Tiental- tallen auto's waren geparkeerd voor den dijk waar anders visschersvaartuigen gemeerd liggen. Het was een zomerschen winterdag op het Zuiderzeeijs Een auto uit Zwolle was over het ijs naar Marken gekomen en de kranige bestuurder werd luide door de Markensche jeugd toege- juicht. Tot dusver was er niemand, ook geen ander voertuig, in geslaagd dezen tocht te volbrengen. Lemmer—Urk over het ijs Gistermorgen zijn vijf personen van Lem mer per fiets vertrokken naar Urk, waar zij omstreeks 12 uur aankWamen. Zij vertrok ken om half twee en arri\eerden te L.mmer weer om half vijf. Zij hadden geen omweg behoeven te maken en konden recht op Urk aangaan. Water hadden zij niet gezien. Van Urk kwamen te Lemmer ook vier Ur- kers te voet aan, die 4 uur over den tocht hadden gedaan. Het zijn K. A. van Veen en G. J. de Boer, benevens twee jongens van 14 a 15 jaar, wier familie in Lemmer woont. Sinds 1890 is een tocht op deze wijze niet mogelijk geweest. Stavoren—Enkhuizen per fiets Gistermiddag half vier zijn in Enkhuizen aangekomen de heeren F. Schram, L. Draai- er, beide te Stavoren, O. v. d. Bosch en F. v. Bosch uit Appelscha. Zij waren om half een per fiets uit Stavoren vertrokken. Het ijs in de rivieren wordt levens- gevaarlijk. De banen van de Berkel, op grondgebied van Warnsveld en Zutplun, zijn plotseling verdwenen, schrijft het „Centrum", want z„"der daarvan tijdig bericht te zei.den, had men te Lochem de stuw geopend. Dienten- gevolge ontstond er een zware strooming <n de rivier en vielen er plotseling op de druk bereden banen tahrijke gaten, zoodat de poli- t' de menschen moest bewegen, de "evaar- lijke ijsvlakte te verlaten. Hoe noodig de maatregelen der politie waren, bleek den volgenaen morgen wel, toen het ijs, waarop den vorigen dag nog zoo drujf gereden werd, geheel was verdwenen en men er honderden watervogels zag ronbzwerumen. Ook het ijs in de Vecht bij Vreeland is hoogst onbetrouwbaar. Op verschiilende plaatsen zijn door den stroom slijkgaten ontstaan. Drie personen, die een to«.ht naar Vreeland hadden ondernomen, zakten door't ijs, doch zijn gered. Door de politie zijn waarschuwingsborden geplaatst. Het veer bij Zaltbommel Het veer te Zalbommel is gestremd voor alle auto's, niet voor voetgangers. Het verkeer Middelharnis—Helle- voetsluis. Van den burgemeester van Middelharnis is bericht ingekomen, dat getracht zal wor den vanwege den Rijkswaterstaat met een boot en een ijsbreker (.en tijdelijke dienst in te leggen met Hellevoetsluis. Een verbinding Vlieland—Texel tot stand gebracht., Gister hebben particulieren met een roei- boot een verbinding met Texel tot stand ge bracht. Levensmiddelen en ook passagiers werden vervoerd. Het waterwdd. De minister van binneni. zaken en land- bouw heeft het.volgende aan de hoof den van plaatselijke politie geschreven: Door de weersomstandigheden wordt thans een groote slack ting aangericln onder de in het wr.d levende dieren en niet het minst on der het waterwild. De vermagerde dieren la ten zich gemakkelijv bemachtigen, en de kans is groot, dat veel waterwild, waarop de jacht reeds is gesloten, nog wordt gevangen en ge- dood. Ten einde zulks zooveel doenlijk togen te gaan, zoude ik u met den meesten aandrang willen verzoeken, daarop een streng politie- toezicht te doen uitoefenen. De overtocht gestremd. Donderdagmiddag zijn de veerdammen door boomen, dwars over den weg, afgesloten De overtocht voor alle auto's is verboden. 's Avonds om negen uur wordt een rood licht geheschen (overtccht gestaakt). voor ver- schiTende automobilisten was dit een groote tegenvaller en zij probeerden bij Zuilicbtm, waar het ijs zwaa-der is, nog over te komen, Voetgangers en wielrijders kunnen nog de andere zijde bereiken. Druk vreemdelingenbezoek op Ameland. Men zou zich, wat betreft het vreemdelin- genverkeer, midden in het badseizoen wanen. Bij honderden bezoeken de vreemdelingen het anders in den minter zoo stifle eiland. Te voet, per fiets en met arren komen zij over het Wadden's h'er naar toe. Dat het ijs dik- wijls voor zwaardere voertuigen en auto'? niet geschikt is blijkt wel uit de ongemakken die deze ondervinden. Van de drie auto's dit gisteren het eiland trachtten te bereiken ble- ven twee in de sneeuw steken en de derde was bij aankomst op Ameland geheel onbruik- baar. Een voor een ar gespannen paard van den landbouwer Kastelein zakte bij Ho'werd door het ijs en hoewel het dier gered kon worden kon het den terugtocht niet aanvaar- den. J. Wagenaar, die met een ar een tocht over het ijs maakte, kreeg, doordat de slede eenige malen over den kop sloeg, zoodanige verwondingen. dat hij naar het Diaconessen- ziekenhuis te Leeuwarden moest worden ver voerd. D-e post wordt thans regelmatig over het ijs gebracht en verzonden. Het ijs in den Rijn bij Arnhem. Het Bureau van Gemeentewerken te Arn hem heeft een begin gemaakt met het loshak- ken van het ijs in de haven, opdat, wanneer plotse'ing het ijs in den Rijn in beweging komt, de schepen van de Schipbrug nog in veiligheid kunnen worden gebracht. In ver- band daarmede is ook het ijs in den Rijn een eind beneden de schipbrug zooveel moge lijk losgemaakt. Er is reeds een groot open watervlak ontstaan. Het ijsdek in de rivier is langzamerhand minder dik geworden, waarschijnlijk tenge- vo'ge van grondi's, dat onder langs de ijs laag strrkt. Een betrouwbaar pad over de ri vier is voor de stad nergens te maken. Nie mand waa^t zich tha"s meer aan een wande- ling over het its. nu het gevaar daar aan ver- borden, duide'iik is geworden. Vele personen ziin door het iis gerakt, doch konden nog in- tijds worden gered. Het pontveer aan de schipTrim werkt nog steeds op even gebrek- kige wijze. De directie van de Stoomsleephelling Maatschanpij aeeft ten dienste van haar per- ^one"1 weder een stoomboctveer +ot stand ge bracht. Het overvaren met de schipbrug ging met te veel thdver'ies nenaard. WORDT 1HUNBERG PROFESSIONAL? Naar uit Oslo v/ordt gemeld zou Thunberg thans spoedig naar de rangen der beroeps- athleten over gaan. Eer. bericht in een Duitsch blad vertelt. dat Thunberg reeds tij- dens de wereldkampioenschappen met den prof. Mathiesen gesproken heeft over een tweekamp op de 500, 1000 en 1500 m. EEN CLUBTOCHT NAAR MARKEN. Uitstekend geslaagd Gister hadden de Ned Reisvereeniging en de Alkmaarsche IJsciub in samenwerking met elkaar een clubtocht naar Marken georgani- seerd Met de tram van 8 30 uur vertrok men met een gezelschap van 52 prisoner naar Purmer- end. Vandaar ging men per schaats over Ilpendam—Monnikendam naar Marken, waar het gezeischap on.streeks 1 uur arci- veerde Nadat men had genoter. van het on- vergeteliike schouwspel, dat het door ijs om- ringde eiland bood. wrvd te 2 uur weer de terugreis aanvaard. Om 7 uur keerde men in de beste stemming hier ter stede terug. Vooral door de medewerking van het weer, slaagde de clubtocht uitstekend en het ge heele gezelschap 1-egde de reis per schaats af. In tegenstelling met hetgeen de bladen Hoe zou het toch komen dat, nadat men eindeloozen tt)d e> moeite genomen heeft om een collectle werkeiyk gemaKkeluka stoelen uit te zoeken ze gewoonlijk alleen op deze manier gebrulkt worden tHumoijWil en.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 9