DAOBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Oil den Alkmaarschen fiaari. Honderd eer, er dertlgste laarganjj Pffigelijksctt owergicfcli 0. aramer besfaai nrf 3 bladeit 1829 5 Deze Conrant word* ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, uitgegeven. 'Abonnementsprijs bij vooruiibetaling per 3 maanden voor Alkmaar 2franco door bet gebeele Rijk 2.50. Afzonderlijke en bewijsnummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN: Per regel 0.25, bij groote confracten rabai. Groote letters naar plaatsrnimte. Brleven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrakkerlj v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Directeur: C. KRAK. ZATGRDAG Telef.nr. Administratie 3. Telefoonnr. Redacfie 33. Postnlro 37060. Hoofdredacteur: Tj. N. AOEMA. ft IIAART Het is prettig in dezen tijd van griep en in fluenza te constateeren, dat alle raadsleden present zijn. Mens sana in corpore sano hebben de oude Romeinen al gezegd, 'n gezonde ziel liuist in een gezond lichaam en het is vanzelfspre- kend, dat menschen met gezonde lichamen en gezonde zielen ook gezonde taal zullen la- ten hooren. Toch hebben we aan al die gezondheid zoo nu en .dan wel eens getwijfeld en het bleek weidra, dat de heer Bonsama zich nog maar juist uit de grijpende klauwen van de griep had ontworsteld en dat de heer Wester- hoi ternauwernood hersteld was van een keelaandoening, die hem belette veel te spre- ken, wat voor den heer Westerhof natuur- lijk veel erger is dan voor ieder ander. Toch was de stemming bijzonder opgewekt en in betrekkelijk korten tijd zijn heel wat belangrijke besluiten genomen. Onderwijzers en onderwijzeressen zijn overgeplaatst, op wachtgeld gesteld of op verzoek eervol ontslagen en een bijzonder woord van dank werd aan het adres van het hoofd der 3e gemeenteschool, den heer Schipper, gericht, die, na 'n lange reeks van jaren vol trouwe plichtsbetrachting, op zijn paedagogische lauweren gaat rusten Verscbillende terreinen en grondstrooken werden aangekocht, droge closets in gemeen- t: woningen werden van waterspoeling voor- zien en zonder eenige discussie werd beslo ten op de fundamenten van de oude een nieu- we Rootorenbrug te bouwen. De brug kost ruim f 34.000 en de leden van onze Kamer van Koophandel waren juist den vorigen avond tot de ontdekking geko- men, dat er geen brug noodig zou zijn als er geen water was en dat het dus even practisch is het water te dempen als een brug te ver- nieuwen. Er zou een adres aan den Raad gericht worden, maar de heeren hebben dat in de drukte zeker vergeten, met het gevolg, dat het Verdronkenoord vooreerst nog niet gedempi zal worden en een nieuwe Rootorenbrug de plaats van haar oude, smalle en blijkbaar on- herstelbare voorgangster zal innemen. Hoewel de heer Westerhof nadrukkelijk te kennen had gegeven zijn keel te moeten spa- ren en de raadsleden daarom verzocht wer den slechts kleine sigaartjes te willen roo- ken, heeft hij toch nog over heel wat ver- schillende voorstellen het woord gevoerd, hoe wel ten slotte bleek, dat hij het er in hoofd zaak volkomen mee eens was. Zelfs achtte hij, bij het voorstel tot een verhoogden kinderaftrek, het blijkbaar noo dig een uitvoerig historisch overzicht van de geschiedenis van den belastingaftrek te ge- ven, beginnend in 't grijs verleden toen de heeren Westerhof en Verkerk de eenige roode raadsleden onzer vroedschap waren. Het eenige doel daarvan was blijkbaar duidelijker te laten uitkomen, dat weliswaar de heer Keesom ditmaal de geestelijke vader van het voorstel van B. en W. was, maar dat desniettegenstaande 't eigenlijk altijd de so- ciaal-democraten geweest zijn, die in dat op- zicht verlichting van lasten georacht heb ben. De heer Westerhof heeft werkelijk zijn ar- me keel geforceerd om dat heel uitvoerig en duidelijk in het licht te stellen en de vaders van groote gezinnen, die met dezen aftrek verblijd worden en misschien al voornemens waren bij de eerstvolgende verkiezing op den heer Keesom te stemmen, zullen dus goed .doen diens naam in hun notitieboekje te schrappen en dien van den heer Westerhof er .voor in de plaats te schrijven. Eigenlijk was er nog een derde die aan- spraak op de daadwerkelijke bewijzen van dankbaarheid der Alkmaarsche kiezers maak- te. Want terwijl de heeren Westerhof en Van Slingerland om de eer vochten het initiatief tot den hoogeren kinderaftrek te hebben ge nomen, dacht de heer Thomsen aan het oud- Hollandsche spreekwoord, dat terwijl twee honden om een been vechten, de derde er mee .van door kan gaan. Elij bedankte den Raad allervriendelijkst voor de belangsteliing, de instemming en de sympathie waarmede zijn voorstel was ont- vangen, waarna de heeren Westerhof en Keesom zich gezamenlijk tegen den wethou der keerden en in roerende eenstemmigheid verklaarden, dat deze den aftrek eigenlijk nooit gewild had en dat hij de raadsleden thans bedafikte voor wat zij zelf aan de orde gesteld hadden. Een mensch is tenslotte maar een mensch en ook een raadslid is niets menschelijks vfeemd, vooral niet als hij kans ziet voor zich of zijn partij de sympathie en bewon- dering van een groepje kiezers te wionen. We hebben kort geleden uitvoerig uiteenge- zet, dat de Bewaarschool om ze nu zoo maar te blijven noemen een instelling is, die in den "loop van lange jaren telkens op den rand van het graf gestaan heeft zonder er ooit in te vallen. Dat is ook nu weer bewezen want nauwe- lijks heeft het oude bestuur den dood der Bewaarschool laten aanzeggen en stonden de dragers gereed om de 70-jarige naar haar laatste rustplaats te vervoeren of er liepen geruchten, dat de doode opnieuw slechts schijndood was gebleken en weidra teekenen zou geven nog Tang niet van plan te zijn uit onze samenleving te verdwijnen. Het oude bestuur, dat het zinkende scheep- je heeft verlaten omdat de man in den mast, die naar de gemeentelijke reddings- boot moest uitkeijken, evenals zuster Anna in Blauwbaard's lugubere geschiedenis, nog altijd niets zag komen hoort tot zijn groo te verbazing, dat een nieuwe equipage naar het wrak geroeid is en dat een nieuwe com mandant daar weidra zijn bevelen zal uit- deelen. Les gens que vous tuez se portent assez bien, heeft Corneille in een zijner tooneelstuk- ken gezegd, de lieden, die gij gedood hebt maken het heel best. Zoo spreekt ook het nieuwe Bewaarschool- bestuur, welks wiegje hoofdzakelijk met lin- ten van een bepaalde partijkleur gesierd is en welks samensteling eerst in de raadsverga- dering bekend is geworden. Het vindt blijkbaar den financieelen toestand der reeds ten doode opgeschreven school nog zoo slecht niet, het rekent er op, dat de ge- meente door het betalen der schulden het wrak in veiliger vaarwater zal sleepen en lvet zal probeeren de gaten te dichten, zoo- dat de schuit weer behoorlijk zal kunnen manoeuvreeren. De heer Westerhof bleek er niet heelemaa! gerust over, dat deze proefstoomerij zonder ongelukken zal verloopen. Tenzij men ditmaal een bijzonder bekwame of een bijzonder royale equipage heeft gekre gen, zal de schuit binnen korter of langer tijd wel weer vastloopen. Met het beroemde spookschip De Vliegende Hollander, dat als een wervelwind over de golven vloog, heeft ze z.i. dan ook alleen dit gemeen, dat er iets geheimzinnigs aan de geschiedenis vastzit. Hoe komt men zoo plotseling aan dit nieu we bestuur, dat niemand verwacht heeft en wa'arom mogen de leden zich niet meer aan- melden, maar kunnen als zoodanig alleen degenen toetreden, die daartoe worden uitge- noodigd? De heer Kusters meendc, dat daardoor de algemeene vergaderingen niet meer politieke- debatingavonden zouden worden, maar de heeren aan de linkerzijde, die nadrukkelijk ontkenden, dat daarvan ooit sprake geweest was. zagen juist in dit nasgeboren bestuurs- kindje van Vrijheidsbondschen huize een col lege, dat sterker dan ooit een der vorige het politieke merkteeken met zich meedraagt. Hoe het ook zij, er is een nieuw bestuur sa- mengesteld uit blijkbaar moedige en kapitaal- krachtige ingezetenen. die in dit stadium van het eindelooze Bewaarschooldrama verken- digd hebben, dat zii kans zien de sehooldeu- ren geopend te houden. Liever een half geopende deur dan een ge- sloten school en wanneer deze combinatie de zaken aandurft, welnu geef ze een goede kans en laat de tijd uitmaken in hoeverre het op- timisme gerechtvaardigd geweest is. Wij kunnen ons er slechts over verheugen, dat de school met de beperkte middelen welke de Raad daarvoor beschikbaaf wil stellen, peopend zal blijven en dat talrijke gezinnen dus door de sluiting niet gedupeerd zullen worden. Eindelijk, na jarenlang bekeken, gewijzigd, opnieuw bekeken en opnieuw door de meest deskundigen gewijzigd te zijn, is het uitbrei- dingsplan aan den Bergerweg in den Raad gekomen. De heer Kusters vond den weg te breed en de heer Klaver zou de z.i. nuttelooze Hout- vaart willen dempen, maar air. Leesberg heeft terecht het proote nut voor be toekomst van goede en breede land- en waterwegen bepleit en de heer Westerhof heeft in navo'ging van Multatuli, die in Max Havelaar een gordel van smaragd om den evenaar laat slingeren verkondigd,' dat een lint van zilveren water, dat zich door het landschap slingert een sieraad van de stad is. Dus zal de Houtvaart want dat is dat zilveren lint uitgebaggerd, verbreed en verlegd worden en er zal ook een brug over gelegd worden, zoodra de voorstanders van paal- en van staalfundeering een soort van stalen palen hebben uitgevonden, waarmee beide partijen genoegen kunnen nemen. Dat de tractortram en de Bewaarschool in een en dezdfde raadszitting aan de orde kwa- ffieo, is ojet aan het toeval te danken- Want beide vertoonen een zeer groote over- eenkomst, zij zijn beide een menschenge- slacht geleden door mannen met goeden bur- gerzin in het leven geroepen, hebben hun tij- den van bloei en nog veel meer van armoede en misere gekend, zijn beide zoo nu en dan op kosten van enkele royale bestuursleden geex- ploiteerd, zijn allebei herhaaldelijk dood ver- klaard en zijn desondanks, als onmisbare in- stellingen, op het laatste oogenblik weer in het leven teruggeroepen. De geschiedenis der Alkmaarsche stads- tram is buitengewoon interessant, maar te uitvoering om hier in haar geheel te vertellen Oude Alkmaarders zullen nog wel weien, dat het oorspronkelijke voertuig een door paarden getrokken omnibus was en wie herin- nert zich niet het lage trammetje met zijn rood fluweelen kussentjes, dat door een sjok- kend paard door de Langestraat werd getrok ken, toen het asfalt nog iets voor groote ste- den was en het gras zoo gezellig tusschen de rails en de straatkeien groeide. Toen het is nog niet eens zoo lang ge leden werd de een-paardekracht door een meervoudige ijzeren motorkracht van de tractor vervangen. Wij herinneren ons op het oogenblik niet precies meer uit welke gemeente de wagens afkomstig waren, maar er is een tijd geweest, dat men ze ergens graag kwijt wou en dat men ze in Alkmaar heel best kon gebruiken Mooi waren de tractors niet, dat zal ieder- een moeten toegeven, maar origineel waren ze zeker. Zij zijn geboren uit het huwelijk van een tramwagen en een vrachtauto en voor ieder die niet wist wat hij tegenkwam, heeft men er in Alkmaar met groote letters het woord „Tram" op geschilderd. Alkmaar had, naast de reeds wereldbe- roemde kaasmarkt, een nieuwe merkwaardig- heid en de vreemdelingen, die onze stad be- zochten, spraken voortaan niet alleen meer van de kaas, maar ook van het karakteristieke Alkmaarsche vervoermiddel, dat zij hun fami- lie nooit precies konden beschrijven, tenzij ze er een kiek van hadden genomen. Er werd beweerd, dat het heele trammetje, zooals het daar luid bellend voorbij vloog, er gens was opgegraven, maar de Alkmaarders wisten wel beter, want zij herkenden den- zelfden conducteur nog op het achterbal- con, die lief en vooral leed, een men- schengeslacht lang met ons stedelijk vervoer middel gedeeld heeft. Zooals gezegd, heeft de tram in den tijd toen mr. Cohen Stuart nog president-commis saris van een vrijwel uitgestorven bestuur was heel slechte dagen gekend en het is aan diens offervaardigheid en goeden bur- gerzin te danken geweest, dat Alkmaar met toen reeds zonder stedelijk vervoermiddel heeft gezeten. De tractor heeft daarna haar joyeuse entree gedaan en het is eenige jaren gelukt, over de versleten rails van wijlen de paarde- tram en een enkelen keer ook wel eens er naast, de tram van de Vier Staten en den Limmerhoek naar het station te laten rijden Veel geld is er nooit aan ten koste gelegd en alien, die nu zoo hard roepen, dat de tram maar verdwijnen moet, mogen bedenken. dat, in tegenstelling met andere gemeenten, Alkmaar eigenlijk nooit een subsidie van eenige beteekenis voor het stadsvervoer over gehad heeft Het bleek dus een allesbehalve florissante onderneming met slecht materiaal en nood^e- dwongen lage loonen en lange werktijden voor het personeel en men mag de energie en goeden burgerzin van hen bewonderen, die de exploitatie tot dusverre onder deze om- standigheden mogelijk gemaakt hebben. De tram heeft altijd met drie wielen in het graf gestaan en in 1926 was ook het vierde wiel zoov-er weggezakt, dat de tijd scheen aangebroken, dat Alkmaar, dat te groot voor een "paardentram en te klein voor een „elec- trische" is, zijn stedelijk vervoermiddel geheel zou zien verdwijnen. Toen heeft de Raad het voorstel om subsi die te geven verworpen en daarmee scheen aan de avonturen van de tram voorgoed een einde te zijn gekomen. Maar bewaarschool en stadstram hebben een taai leven. Juist toen commissarissen en directie, vol- gens officieele bekendmaking, besloten had den, den dienst stop te zetten en menige Alk- maarder met weemoed in het hart dacht, dat opnieuw een stukje oud stadsschoon uit onze gemeerrte zou verdwijnen, kwam de tractor- tram opnieuw voorbijstuiven. De conducteur op het achterbalcon keek of hij het eeuwige leven had gekregen en weidra bleek, dat, op verzoek van B. en W., de doocjsstrijd van dit bastaardvoertuig nog met een voile week ver- lengd was geworden. De verhouding tien tegen negen tegen de subsidie bleek in den Raad plotseling een verhouding tien tegen negen voor 'n subsidie van 1000 te zijn geworden, maar de heer Westerhof verklaarde, dat men den zieke voortaan geen versterkende middelen meer zou toedienen en dat men met deze onvol doende subsidie de tram zou „opsoupeeren", dat wil zeggen, dat ze nog zoo lang zou mo gen rijden tot ze van ouaerdom in elkaar zakte. Drie jaar heeft het souper geduurd en thans is bericht gekomen, dat tractor, tram en rails in desolaten toestand verkeeren, dat geld voor reparatie ontbreekt en het bestuur reeds zelf de benzine betaald heeft. Wil men niet zonder stedelijk vervoermid del blijven, dan zou 3000 subsidie per jaar betaald moeten worden en B. en W., die een vervoermiddel, in welken vorm dan ook, te recht een stadsbelang achten, waren bereid de gevraagde subsidie te verleenen. Maar daartegen heeft de Raad zich ver- zct. De heer Westerhof heeft verklaard, dat het souper ten einde was en nog niet eens lekker gesmaakt had. Hij voelde er niets voor de botjes opnieuw af te kluiven omdat er zoo weinig vleesch meer aanzat, dat het de moei- te niet waard was er nog verder notitie van te nemen. De heer Bonsema verklaarde nadrukkelijk geen cent meer te willen geven en uit de bij- valsbetuigingen van verschillende zijden was allerminst eenige waardeering te bespeuren voor de offers van hen, die jaren lang een goedkoop en voor Alkmaar toch zeker nuttig vervoer mogelijk gemaakt hebben. Men mag over de tractor denken zoo men wil, maar het valt niet te ontkennen, dat zoolang nog 150.000 passagiers per jaar vervoerd worden, van een stadsbelang kan worden gesproken. Dat men zich van Soc. Dem. zijde na de felle artikelen tegen deze partij, met de be- trokken bijlage onmiddellijk na ontvangst tot het N.Holl. Dagblad gewend heeft omdat het bekend is, dat het woord tractor op den hoofdredacteur dezelfde uitwerking heeft als een roode lap op een stier, bewijst zeker wel, dat rood en zwart elkaar dadelijk weten te vinden als zij een gemeenschappelijk be- lang meenen te ontdekken. Het betrokken dagblad is dan ook verwoed op de resten van het souper aangevallen en neemt geheel het standpunt van den heer Bonsema in, dat geen cent meer voor dit prae-historische vervoermiddel moet worden uitgegeven. Dan komt er, volgens den heer Bonsema, ook een einde aan de schandelijk lage loonen van het personeel en we misten ditmaal cie verstandige opmerking van den heer Siets- ma, die in 1926 verklaarde, dat een arbeider meer heeft aan twintig gulden in werkelijk- heid dan aan vijf en twintig gulden die hij in theorie moet verdienen. Als straks de tractor, die nog een subsidie van f 1500 voor het tijdvak 1 januari tot 1 Juli heeft gekregen, niet langer rijden zal, staat het personeel op straat. Het is dan uit liefde doodgedrukt. en moet maar zien een baantje bij d-e een of andere autobusonclerne- ming te krijgen. Die onderneming heeft zich al aangemeld. Zal het thans werkelijk tot een goed ge- exploiteerde stadsautobussendienst komen? Er is al zoo dikwijls sprake van geweest en al zoo vaak zijn de onderhandelingen op het laatste oogenblik afgesprongen, dat wij in dit opzicht werkelijk een beetje sceptiscb gestemd zijn. Waar blijft de garantie, dat niet eerst de tram en daarna de autobus zal verdwijnen als de ondernemers zich niet financieel voor dit risico aansprakelijk stellen? Zal de autobus de subsidie krijgen welke thans aan de tram uitgekeerd wordt? Het zijn alle vragen, die niet gemakkelijk te beantwoorden zijn. L'histoire se repete, de geschiedenis her- haalt zich in verloop van jaren. Het vierde tractorwiel is al meermalen op den rand van het graf weer teruggetrokken en het zou ons allerminst verwonderen, als het souper nog niet geeindigd bleek en de gerepareerde trac tors dezen zomer andermaal 'n attractie voor alle Kaasmarkt bezoekende toeristen zullen blijken. De heer Leesberg, die wij, naar aanleiding van een ondoordachte opmerking zijnerzijds, gaarne willen mededeelen, dat wij nog nim- mer een ingezonden stuk van hem hebben geweigerd en dit ook nimmer zullen doen, zoolang het behoorlijk geschreven en desge- wenscht onderteekend is, zal, buiten bezwaar van onze schatkist, dezer dagen naar Spanje vertrekken om er de gemeente op een groot congres in Barcelona te vertegenwoordigen. Hij verzekerde ip een met Spaansehe krachttermen doorspekte rede, dat hij daai van Alkmaars' groei en bloei en van de wijs- heid van haar bestuur zal getuigen. Mr. Kusters is bang, dat wij onzen avon tuurlijken wethouder nooit meer terug zullei zien, dat hij als opvolger van Primo de Rive ra in een revolutie het leven zal laten of in een stierengevecht door het woeaende rund- vee op de horens zal worden genomen. Wij gelooven geenszins aan deze pessimis- tische voorspellingen. Het Spaansch dat onze wethouder volgens de Berlitz-methode studeert, schijnt hoofdza kelijk in het vragen naar hotels, vergaderza- len, ontbijt, middagmaal, souper en enkele onschuldige Spaansche wijnen te bestaan en wij gelooven, clat de wethouder zich op geen enkele gevaarlijke plaats zal wagen waar hij zich niet voldoende verstaanbaar zal kunnen maken. Wij zien dezen caballero, zij het dan wel- licht met wat Spaansche allures, binnen wei- nige maanden weer veilig in onze goede ves- te terug keeren en wenschen hem van harte een goede reis en een behouden terugkomst toe. DE DUITSCHE HERSTEL-BETALINGEN. Nieuwe afzetgebieden gezocht. Naar het Oosten of naar het Wcs- ten. De sovjet-republiek en de op- bouw. In de Duitsche pers wordt veeial de vraag opgeworpen, waar Duitschland de miiii- arden vandaan moet halen, waarmee hot zijn r-eparatie-verplichtingen zou kunnen na- komen. Bij de poging, om deze vraag te beant woorden, komt de Duitsche pers tot ecu negatieve vaststellingDuitschland heeft. een groot gedeelte van zijn vroegere afzet- markt-en definitief verloren. Die landen, welke Duitsche waren-leveringen onjvangen. hebben zelf groote bezwaren wegens de con- currentie, die hier voor de eigen industrie uit voortvloeit. Bij het zoeken naar met-nve groote afzetplaatsen voor Duitsche waren, valt het oog telkens weer op Rusland en in Duitsche economische kringen gelooft men, dat het op den duur onvermijdelijk zal zijn, Rusland ond-er zekere voorwaarden bij het reparatie-plan te betrekken. Er bestaan wel is waar politieke bezwaren, vooral door de houding van Engeland In Duitschland zelf bestaat in vele kringen sympathie voor een orienteering naar het Western Vele industri-eele en financieele krin gen hebben niet veel vertrouwen in de zaken met Rusland en vreezen het bolsjewisme in eigen land. Ze zijn bang, dat de revoiution- naire tendenzen van het communisme weer zullen gaan opleven; de Russische invloed zou niet kunnen uitblijven, meenen ze, wan neer net handelsverk-eer tusschen Duitsch land en Rusland drukker werd. Maar deze opvatting is niet algemeen. Kramer, de direc teur van het Rijksverbond der Duitsche In dustrie, komt bijvoorbeeld tot een heel an dere gevolgtrekking. Met het oog op de vev- deeldheid in het Duitsche communisme ziet1 hij hierin geen ernstig gevaar meer. Ook zouden, volgens zijn meening, Engeland em Frankrijk het Duitschland niet kwalijk kun nen nemen, als Duitschland de middelen voor de delging der reparatie-schuld daar verdient,' waar ze voorloopig alleen verdiend kunnen worden. De Westelijke mogendheden zouden in dit geval Duitschland niet eens als con current in Rusland hoeven te beschouwen. Ook voor hen blijft er nog kans genoeg, om er te werken. Als Duitschland vreemd kapitaal noodig heeft, om zijn eigen economic op gang te brengen, heeft het dit ook noodig, om de Russische economie weer op de been te bren gen. Als de Amerikanen geld in de Russische economie steken, komt dit indirect den Duit- schen leverancier, ondernemer en ingenieur ten goede. Duitschland heeft het voordeel van de naburige ligging en de gemakkelijke ver- binding. Wil men de uithongerings-politiek tegen het bolsjewisme niet nog jaren lang doorzetten, dan blijft er niets and-ers over, dan een samenwericing van alle cultuur- s tat en bij den Russischen opbouw. In ver- band met de reparatie-kwestie moet het tot deze beslissing komen. Men kan niet willen uithongeren en opbouwen tegelijk. Waar- schijnlijk is het laatste het zekerste middel, om het bolsjewisme in Rusland langzaam te doen verdwijnen. Het is ten slotte beter, als het bolsjewisme leert, zich aan de wereld- economie aan te passen, dan dat het door uithongering tot wanhopige proefnemingen wordt gedreven, welke zouden kunnen leiden tot zware schokken ook buiten de grenzea van Rusland. In verband met deze opmerkelijke over- wegingen van bevoegde Duitsche economi sche zijde wordt de vraag gesteld, hoe de situatie van Rusland er in werkelijkheid uit- zjet. Er wordt gewezen op het handels- monopolie van den siaat, op het bureau- cratiscb beheer der bedrijven, die aan den ALRHAARSGHE GOURANT. 4c A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 1