Indische Xroniek Marktherichten Zeetijdingen SCHIP NA AANVARING GEZONKEN. Op den Rijn te Arnhem even beneden de schipbrug is gisteren een aanvaring ge- schied tusschen de met bazalt geladen rijn- aak Krange en de met grint geladen schuit Lena. De aanvaring ontstond, doordat ch Krange door den krachtigen stroom weid meegesleurd van den Zuidelijken naar den Noordelijken oever, waar de aanvaring plaats had. De Lena lag in lossing en zonk onmiddellijk. De schipper Sanders en zijn knecht hebben zich kunnen redden. TWENTSCH ASYL VOOR D1EREN. Zaterdag is een Twentsch asyl voor dieren, gelegen onder de gemeente Lonneker, geo- pencl. Het woord voerden daarbij de voorzit- ier van de afd. Enschede-Lonneker van de Sfederl. Vereeniging voor Dierenbescherming, de heer mr. dr. G. A. Lasonder, voorts dr. H. A. Zwijnenberg, die het asyl opende en de heer IJssel de Schepper uit Deventer, hoofd- bestuurslid van genoemde vereeniging. GEVOLGEN VAN EEN STAKING. Verplaatsing van de fabriek Men meldt aan de Bossche Courant: Sinds eenige weken is het mannelijk personeel van de Tilburgsche Bontweverij in staking, daar de directie verlaging van de loonen had voor- gesteld. De aangeboden rijks-bemiddeling werd verworpen, thans is het zoover gekomen dat de directie, die er niet in geslaagd is an- dere goedkoopere arbeidskrachten aan het werk te zetten, heeft besloten hare fabrieken over te brengen naar Contich onder Antwei- pen. Reeds is men doende aan het overbren- gen van de machinerieen. SCHIPPERSKNECHT OVER BOORD GESLAGEN. Gistermiddag is te Rotterdam op de rivier de Maas de 20-jarige schippersknecht J. Veth uit Offenbach, Duitsehland, verdronken. Hij bevond zich in een roeiboot om behulpzaam te zijn bij het laten zakken van het anker van een Rijnschip. De standaard van het anker trek de boot om, waardoor de knecht over coord viel. HET TELEFOONVERKEER. Streeknetten, Het Tweede Kamerlid Bulten heeft den mi nister van Waterstaat de volgende vragen ge- steld 1. Is de minister bereid, om, waar de denkbeelden omtrent verzorging van het te- lefoonverkeer op korten afstand uit een oog- punt van tarifeering en van technische in richting van de netten nog niet vaststaan, te gelijk met het onderzoek naar de mogelijk heid van de streeknetten in hun bestaanden vorm te handhaven en nieuwe te formeeren, in het bijzonder te doen onderzoeken, of de- ze streeknetten niet het gemakkelijkst en doel- treffendst mogelijk zijn bij behoud van het be- staande stelsel van vast abonnement? 2. Is de minister bereid om een onderzoek te doen instellen naar de mogelijkheid om bij de bestaande streeknetten en bij het inrichten van nieuwe streeknetten, onder handhaving van het vaste abonnementssysteem van de aangeslotenen, een recht van keuze te geven tusschen een abonnement voor locaal en een abonnement voor streeknetverkeer, waarbij elk dier tarieven in principe gebouwd is op de gemiddelde kosten der aansluiting? 3. Is de minister bereid het te dezer zake uit te brengen raport aan de Kamer mede te deelen en te publiceeren? ZUIDERZEEFONDS. Verschenen is de memorie van antwoord op het voorloopige verslag over de suppletoi- re begrooting van het Zuiderzeefonds 1928 Ook de minister betreurt daarin de overschrij- ding der raming van kosten van den afsluit- dijk. Dat deze veroorzaakt zou zijn door aar.- schaffing op te groote schaal van materiee! en van minder juist inzicht van de zijde der aannemers, moet worden ontkend. Het is niet doenlijk thans een volledige ra ming van de kosten van het geheele droog- leggingsplan te geven. De minister verwijst, wat becijferingen betreft. o.a. naar de memo rie van toelichting op d^ begrooting van 1929. De ten aanzien van de overschrijding van de kosten gemaakte onderstelling schijnt te on- gunstig. Immers de overschrijding van de ra ming van den N.W. polder is vcor een niet gering deel te wijten aan de te voren niet met juistheid vast te stelien bezwaren, welke zijn verbonden aan het werken in open zee en die bezwaren zullen zich bij de indijking der an- dere polders minder sterk doen gevoelen, ter- wijl bovendien verwacht mag worden. dat de toenemende ervaring zal leiden tot verbeterde en minder kostbare uitvoeringswijze. Er is geen reden te onderstellen, dat er sprake zal zijn van een „financieele debacle". STAKING. Gisternicrgen brak r een staking uit bii de Cementfabriek van Gebr. Van den Berg te Hlelendoorn. Van de 18 arbeiders hebben er 14 het werk neergelegd. De aanleiding tot de ze staking was de niet alien bevredigende Ooonsbepaling. Bij de fabriek wordt door de stakers gepost. BRANDEN. Zaterdagmorgen is brand uitgebroken in de behuizing van L. Mulder aan de Zuiderko- lonie te Nieuwe Pekela. Het gezin, bestaande uit man. vrouw en zes kinderen icon slechts enkele kleeren en de levende have, bestaande uit een paar varkens en een geit, redden. Ove- rigens is alles verbrand. Zondagvoormiddag is te Slochteren de rijwielzaak van den heer S. Dijkman uitge brand. Huis, meubilair en goederenvoorraad waren laag verzekerd. Zondagavond is het perceel van den heer J. Makkes, Oosterhaven te Medemblik, totaal afgebrand. Niets werd gered. Alles was laag verzekerd. Zondagavond zijn te Hedel de huizen van Van den Heuvel, Hekezen en Graste geheel afgebrand. De oorzaak is onbekend. In maehinefabriel. Omstreeks 8 uur gisteravond is brand uit gebroken, vermoedelijk ten gevolge van kort- sluiting, in de machinefabriek van de firma F Smulders aan de Croeaelaan te Utrecht. De brand greep zoo geweldig om zich hoen, dai binned enkde minuten na het antdekkea van kef vuur krf gatude mmdm de brand ontstaan was, een groote vlammen- zee was, die tot ver in den omtrek zichtbaar was. De Utrechtsche brandweer was met het grootste gedeelte van het beschikbare mate- riaal ter plaatse. Zij zag zich voor de taak geplaatst het vuur te beperken tot de fraise- rij en het magazijn, daar de directie van ae fabriek aan de brandweer verzocht had het uiterste te willen doen om de kantoorgebou- wen en speciaal het archief, waarin belang- rijke teekeningen en werkstukken bewaard worden, te redden. Hoewel het aanvankelijk leek, of het geheele gebouwencomplex in den brand zou onderga^n, is de brandweer er toch in geslaagd genoemde gebouwen te be- houden. De werkplaatsen, waar de brand uitgebroken is, zijn totaal uitgebrand, even als verschillende machinerieen, die daar in aanbouw waren voor Indie. Omstreeks half twaalf was de brandweer het vuur meester doch zij moest nog den geheelen nacht werk- zaam blijven. Het bedrijf kan ondanks den brand nog worden voortgezet. Duizenden nieuwsgieri- gen sloegen den brand gade. DUITSCHERS IN LIMBURG. De Duitsche scholen. De „K61n. Ztg." heeft een redacteur naar de Duitschers in Heerlen gestuurd. Er zijn thans ruim 30.CKX) Duitschers in Limburg waarvan 7000 mijnarbeiders en deze getallen nemen voortdurend toe, daar er nog steeds Duitschers worden aangenomen. Degenen die gaan zijn soms teleurgesteld; niet alle sociale verwachtingen worden ver- vuld en de mogelijkheid, dat ze om een of ander vergrijp worden gedwongen binnen 24 uur over de grens te gaan, is groot. Een kwestie in't bijzonder bespreekt de redacteur: „Met het stijgen van bet aantal Duit schers is ook het getal der kinderen toege- nomen en wel van 500 in 1926 tot 3000 in 1929. Die bezoeken ook thans nog de Ne- derlandsche scholen en wel om de een- voudige reden, dat er geen Duitsche scho len zijn". Er stelien zich aan de stichting daarvan moeilijkheden in den weg. De Duitschers wonen zeer verspreid, en dan is er de con- fessioneele kwestie. „Van de 3000 kinderen zijn er ongeveer 2300 katholiek. de overige 700 protestant De provincie Limbuig is echter in haar gehee! katholiek, er zijn daar niet minder dan 25 Du:tsche kloosters. Om politiek- confessiontele redenen zal men dus niet al te vriendelijk medewerken aan de stichting van Duitsche scholen, vooral wanneer. zooals het plan is, het „Simultanschulen (scholen waar protestantsche en roomsche kinderen gaan) geldt. En zoo is thans de toestand, dot onder de vigeerende omstan- digheden, nu de invloed der geestelijkheid zeer groot is, het ook aan de Nederlandsche regeering, die de zaak zelf wel gezind is, nauwelijks mogelijk zal zijn de stichting van niet-confessioneele Duitsche scholen door te zetten". Men wil natuurlijk in 't belang van alle betrokkenen vermijden, dat deze kwestie een politiek tintje krijgt. Dat gevaar bestaat. van Nederlandsch standpunt bekeken, als de Duitschers in scholen en veretnigingen zich sterk aaneensiuiten, „en aldus tot zekeren graad verpolitiekt worden". De Nederlandsche regeering is tot de grootst mogelijke tegemoetkoming bereid en wil den kinderen wel eenige uren Duitsch laten geven. Men zal volgens het Duitsche biad-moeilijk meer kunnen vragen. Maar de kwestie is daarmee nigt uit de wereld. NA DEN BRAND TE LEIDEN. De uitgekeerde verzekerings- sonunen. In de gistermiddag gehouden vergadering van den gemeenteraad van Leiden heeft de burgemeester mededeeling gedaan van de door de brandverzekeringsrr.aatschappijen uitgekeerde schadevergoeding inzake den brtftid van het Leidsche stadhuis Aan die mededeeling zijn de volgende cijfers ont- leend: Opbouw raadhuis was verzekerd voor 800.000. uitgekeerd werd f 780.500, toren raadhuis verzekerd f 200.000, uitgekeerd 195.000; opbouw Breestraat 94 en 96 ver zekerd 48 000. uitgekeerd 42 90; opbouw perceel Vischmarkt 12 en 13 64.000 uitge keerd f 62 600; opbouw Breestraat 119 ver zekerd f 24 000. uitgekeerd f 520; opbouw Breestraat 92. verzekerd 20.000, uitge keerd 170opbouw Vischmarkt 9 en 11. 16 000. uitgekeerd 7400; opbouw Visch markt 18 verzekerd 20 000. uitgekeerd 50; opbouw Vischmarkt 14. verzekerd f 14 000, uitgekeerd f 13.400; meubilair raadhuis ver zekerd f 103.063. uitgekeerd 102 978, wand- tapijten raadhuis f 25.000, uitgekeerd 25 000; wandtapijten leeszaal verzekerd f 7600, uitgekeerd 7600; rollen gobelin ver zekerd 1000. uitgekeerd f 1000. Het totale bedrag der verzekering bedroeg f 1 342.663, terwijl werd uitgekeerd na aftrek van alle onkosten 1 226.781. een voordracht gehouden heeft over „Het vraagstuk der conjunctuur." Een Weensch meisje, dat op reis van Weenen naar Sneek was zoekgeraakt, is In Den Haag opgespoord, waar zij in dienst- betrekking was. Zaterdag vergaderde de Ned. Vereeni ging voor Internationaal Recht in het ge- bouw van den Hoogen Raad, ter bespreking van de voornaamste onderwerpen, die het congres der International Law Association te San Sebastian in September van dit jaar zal behandelen. Het Concertgebouw-orkest uit Amster dam is gister naar Duitsehland vertrokken, waar onder leiding van dr. W. Mengelberg, elf concerten zullen worden gegeven. Door D. Bauduin, KORTL- BERICHTEN. Gisteren heeft de minister van arbeid, handel en nijverheid, prof. dr. J. R. Slote- maker de Bruine, in het gebouw van zijn de- partement de Staatscommissie inzake onvol waardige arbeidskrachten geinstalleerd. B. en W. van Roosendaal hebben de ver- vergunn. aan Cinema Americain aid., wegens 't bij herhaling vertoon.n van films, die niet voorkomen op de keuringslijsten van de film- keuring voor de zuidelijke gemeenten, voor den tijd van ten maand geschorst. Gisteren is uit de Waal bij Druten een lijk opgehaald van een ongeveer 40-jarig man die gekleed was in een donker costuum en in het bezit was van een gouden horloge en een portefeuille met portretten. Gistermorgen is de auto van den aan- nemer van Rees door een defect aan de stuur- inrichting tusschen Hengelo en Delden tegen een boom gereden. Hij kwam in een sloot teiecht. De beide inzittenden moesten naar het ziekenhuis worden overgebracht, Een hunner is vrij ernstig gewond. Zaterdag heeft in het Americain Hotel te Amsterdam de Nederlandsche Broeder- schap van Accountants een bijeenkomat ge houden, waarin prof, dr M. rrijda, hoof- ■lwraar aim de amvwwtteft te Anaterdaoi. LII. Ditmaal wil ik den lezer in korte trekken schetsen, wat er van een reis naar Indie voor den zakenman te maken is en wat zij approximatief zal kosten. Wij beginnen bij het begin, de dagen voor het vertrek. En dan veronderrtellen we, dat de aanstaande Indie-reiziger ook zonder onze voorlichting reeds de noodzakelijke elementaire maatregelen heeft genomen, als daar zijn de zoogenaamde Indische uitrus- ting, een minimum van zes witte pakken en liefst nog een palm-beach pak er bij, zeer dun ondergoed, witte sokken, de noodige hemden en pyjama's, een regenjas enz., enz. zooals men dat alles beschreven vond in een mijner vroegere Kronieken en men in mijn boek „Het Indische Leven" kan naslaan. Ook behoort tot die elementaire voorzor- gen het inenten tegen typhus en cholera, dat geen verstandig man achterwege zaf laten, doch dat overigens weinig of geen moeite veroorzaakt. Op een punt Wil ik nog wijzen, de geld voorziening onderweg. De tijd is voorbij, dat de reiziger reisde met een met goud gevul den gordel om het middel onder zijn flanel letje en met een pistool onder zijn hoofd- kussen tegen mogelijke briganten. De reis- crediet-brief is daarvoor sinds lang in de plaats gekomen, maar ook deze is al niet meer modern. Met een credietbrief reizend is men aangewezen op de Banken onder weg, en dan nog op hun kasuren. Moet men zijn fondsen aanvullen op een feestdag of na bureauuren, dan vangt men bot en moet tot den volgenden dag of in geval van meer dere achtereenvolgende feestdagen, ettelij- ke dagen wachten. Daarom zijn nu dan ook de zoogenaamde „travellers-ch&ques" zoo populair geworden. Zij worden uitgegeven door Banken, scheepvaartmaatschappijen, spoorwegmaatschappijen en door groote reisbureaux, o.a. door Thos. Cook en het American Express Bureau. Zij worden uit gegeven in coupures van verschillende waarden, varieerend van kleine tot groote bedragen en zijn netjes gebonden in een leeren omslag, van het formaat en uiterlijk eenei kleine zakportefeuille. Men kan ze overal over de heele wereld inwisselen, op mailbooten, in hotels, bij reisbureaux, enz., enz., zoodat men kan volstaan met een zeer klein bedrag aan contant geld in den zak, zoodat men overal en op elk uur zich van nieuwe fondsen kan voorzien, terwijl de cheques last not least voor ieder ander dan den bezitter waardeloos zijn. Ik zou iederen reiziger, zoowel naar Indie als naar andere streken, zulk een wijze van financiering wil len aanraden. Over de reis van Europa naar Indie vice versa zal ik nu niet meer uitweiden. Ook dat kan men naslaan in mijn bovengenoemd bjek, en tevens hebben onze nationale scheepvaartmaatschappijen „Nederland" en „Rott. Lloyd" daarover zeer aantrekkelijke en practische publicaties uitgegeven, die men bij de agentschappen en bij reisbureaux op aanvrage kan verkrijgen. Ook verdient het aanbeveling, om v6or het vertrek bij de A.N.V.V. te's Gravanhage, Lange Voorhout 102, aan te vragen de verschillende publi caties, die door de Officieele Vereeniging voor Toeristenverkeer te Weltevreden zijn uitgegeven. Daar kan men krijgen talrijke van fraaie foto's voorziene gidsen, kaarten en brochures omtrent het reizen door Su matra, Java en Bali, terwijl de Kon. Paket- vaart Mij, te Amsterdam beschikbaar heeft keurige gidsen voor het reizen door den archipel. Aan boord heeft men dan alien tijd cm dit nuttige materiaal te bestudeeren. Bij aankomst te Batavia zal de reiziger voorts in het Java Official Tourist Bureau te Weltevreden zich door bekwame en voorkomende ambtenaren alle verdere ge- wenschte inlichtingen kunnen laten geven, zonder dat daarvoor iets in rekening wordt gebracht .Het Kantoor voor de Handels- statistiek te Weltevreden zal bovendien den toerist-zakenman alle noodige inlich tingen kunnen geven over elk onderdeel van den handel, waarover hij informaties mocht verlangtn. Voor de hand ligt, dat men eerst Java en Bali bezoekt, doch men kan ook te Bela- wan debarkeeren en eerst Sumatra bezoe ken, indien dit beter uitkomt. Men kan bii deze zakenreis en men moet zelfs het nuttige met het aangename ver- eenigen, want evenzeer als de reis-resulta- ten de zaken ten goede moeten komen, moet ook een aandachtiger beschouwing van het schoone lana den blik verruimen en indrukken voor het leven geven. Daarom behoort het schitterende Bali op het pro- gramma, al zal de zakenman daar ook wei nig zakelijks te doen vinden. In den nacht vaart men van Soerabaja op een der gerief- Iijke K.P.M.-booten naar dit schoone eiland. Ook behoort op het program een uitstapje naar Zuid-Celebes. De hoofdstad Macassar ligt slechts 36 uur varens van Soerabaja. Bij een bezoek aan Zuid-Celebes krijgt men eenigszins een indruk van wat in dat land reeds is tot stand gebracht en van de moge- lijkheden, die daar nog wachten. Er zijn in Zuid-Celebes reeds ruim 200G kilometer uitstekende autowegen, die tot uitgebreide tochten lokken. Ik kom nu terug op het eigenlijke plan voor «en zakenreis. Over de booten der Mij. „Nederland" en Rotterdamsche Lloyd be- hoeft hier, <ia wat ik in vorige Kronieken daarover schreef, geen verdere* lai aeg te wordee geeehrevea. In de grootere plaatsen in Indie vindt men overal luchtige, practische en zindelij- ke hotels in modernen trant, wel te ver- staan altijd Indischen trant, want zooals men weet lijkt een Indisch hotel wat bouw en inrichting en verdeeling der localiteiten betreft, al heel weinig op een Europeesch. Electrische waaiers helpen er tegen de hit- te, moderne gemakken vindt de reiziger er ook in den vorm van keurige badkamers, douches etc. Op een welvoorziene tafel en op de terecht beroemde Indische rijsttatel kan men er rekenen. Vele der zoogenaam de berghotels zijn meer dan schitterend ge- legen en bieden gelegenheid om de groote warmte te ontvluchten in heerlijk klimaat. Op de kleinere plaatsei zijn in de hotels uiteraard niet zoo up to date, doch de reizi ger zal er zich ook thuis voelen en er tegelijk een stukje oud-Indisch leven kunnen gade- slaan. In het binnenland vindt men de pas- sanggrahans, de regeeringslogementen, waar de ambtenaren op tournee vertoeven doch die ook aan meerdere reizigers onder- dak kunnen verschaffen. De spoorwegen en uitmuntende autowe gen, in alle plaatsen garages met voortref- felijke wagens, zorgen voor een goed ver- voer te land en last not least is daar tegen- woordig nog bijgekomen de Nederl. Ind. Luchtvaart Mij., die geregelde diensten on- derhoudt tusschen de hoofdplaatsen. Wie Java in al zijn schoonheid wil zien, een juist begrip van zijn formatie wil krijgen en van zijn bebouwing, van de grootsche pracht zijner bergketens en zijner statig op- rijzende vulkanen, die make een luchtreisje met een dier veilige en gerieflijke nieuwe toestellen van het zusje onzer K.L.M. Ik laat hieronder nu volgen een globaal reisplan met de approximatieve kosten-op- gave voor een zakenreis door Ned.-Indie. Overtocht lste klasse (,,Neder- land" of Rott. Lloyd) enkele reis 1220.— Ontschepen te Belawan Deli (Medan): 1 week voor het cultuurgebied voor Sumatra's Oostkust, voor auto's te reke- nen 40 per dag; 7 dagen 280 S.S. auto Medan-Padang, waar- voor gebruik 14 dagen toege- staan, route via Brastagi, Pra- pat, Fort de Kock, Soebangpas f 450. 3 weken verblijf in Sumatra, ge- rekend op J 14 per dag per persaon (inclusief alle maal- tijden) 294— lste klasse K.P.M. Padang-Ba- tavia (inbegrepen in den pas- sageprijs betaald voor het traject Nederland-Batavia) ^nihil 6 weken verblijf op Java, 5 zits- auto ter beschikking a 30 per dag (inclusief benzinekos- ten, olie, enz. en vo. .ng en logies chauffeur) f 1350. Hotelkosten a 14 per pers. Per dag588— Excursies, gidsen, paarden 50. 1 week op Bali (inclusief hotels, auto's, maaltijden)350. Excursies, gids 7 dagen, paar den, koelies, dansvoorstellin- gen f 100— lste klas K.P.M. Soerabaja-Bali 35 lste klas Bali-Makassar f 70. 1 week in Zuid-Celebes, auto's a 40 per dag280— Hotels en passangrahans 1 week a 12 per dag per persoon 84. lste klas Makassar-Soerabaja 99. Trein Soerabaja-Weltevreden 50. Logies en verteringen onderweg 35. lste klas passage terug naar Nederland Rott. Lloyd of „Ne- derland") met reductie van 25 pet915— Vliegtochten ciica200. Fooien, koelieloonen, entree's musea en tempels, kleine on kosten 300— Totaal 6750. Bij het bovenstaande moet men rekening houJen, dat gedacht is aan een zeer ruim gebruik van auto', Men kan daarop natuur lijk belangrijk bezuinigen, doch verlieze dan niet uit het oog, dat men dan ook veel mist wat een bezoek aan Indie zoo aantrek- kelijk maakt, net auto-toerisme door de prachtige natuur, wat vooral in Indie een enorm verschil maakt met wat men uit het trcinraampje te zien krijgt. Bovendien is men met het oog op den korten ter beschik king .tainden tijd, waarin zooveel mogelijk moet bezien worden, wel op de auto aan gewezen. ALKMAARSCHE fXPORTVEILING. ALKMAAR, 22 April 1929. Bloemkool le s. per 100 stuks 436; Gele Kool per 100 K.G. 4.20-/7.90; Kropsla per 100 stuks 3.80—/ 14.30; Prei per 100 bos 12.1014.60; Pieterselie per 100 bos 19.80; Postelein per bakje 1 161.23; Raapstelen per 100 bos 3 50—/ 4.10; Ra- dijs per 100 bos 6.10—/ 7.70; Roode Kool per 100 K.G. 4.9016.30; Selderie per 100 bos 3.305.10; Spinazie per bakje f 1-111.35; Wortelen per 100 K.G. 4 -/ 5.10; Witlof le s. per 100 K.G. 28 -/ 34; Witlof2es. per 100 K.G. 18— 26. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL- PRIJZEN. AMSTERDAM, 23 April 1929. Op de he- den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 1 lading, zijn- de 150 H.L. BROEK OP LANGENDIJK, 23 April '29. Langedijktr Groentenveiling. Peen (gr.) 4.205.20; Peen (ldeine) 1.40 f 1.80; Roode Kool le s. 10.70—/ 20.50; Roode Kool 2e s. 9.8015.20; Gele Kool le s. 9.5015.50; Gele Kool 2e s. 8.90 12.20; Deensche Witte Kool 10.30— 14.20; Uien 5.105.40; Grove Uien 4.30, alles per 100 K.G. Aanvoer: 4500 K G. Peen; 45000 K.G. Roode Kool71000 K.G. Gele Kool; 30000 K.G. Deensche Witte Kool; 4000 K.G. Uien NOORDSCHARWOUDE, 22 April 1929. Uien 4.20—5; Grove 3 70—/ 3.90; Peen (groote) 3.60—/ 5.30; Peen (kleine) f- 1.30; Roo* Kool 9.40—Y 20.30; Gek Kool 8.5011 10; Deensche Witte Kool f 9.60—/ 14.50; Kroten 1.90, alios per 100 K.G. Aanvoer: 3100 K.G Uien; 1800 K.G. Peen; 59200 K.G. Roode Kool; 15200 K.G. Gele Kool; 53400 K.G. Deensche Witte Kool; 250 K.G. Kroten. PURMEREND, 23 April 1929. Op de he- den gehouden weekmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: Kaas. 22 st. kl. Fabriekskaas met rijks m 40.50; 13 st. kl. Boerenkaas met rijbi merk 44, in totaal 35 stapels, wegende 45000 K G., handel stug; 1686 K.G. Boter 1.50-/ 1.85 per K G. Vee. 1217 Runderen, w.o. 210 vette 0.80 1.10, handel matig; 991 melk- en gelde- koeien 150375, handel stug; 16 Stie- ren; 19 Paarden 100—/ 200, handel ma tig; 31 vette kalveren 1.40—/ 1.60, handel matig; 895 Nucht. kalveren, voor de slacht 9—/ 36; voor de fok /1227, handel matig; 391 Vette varkens, voor de zout 82 87 cent; voor de slacht 80—86 ccent, handel vlug; 123 Magere Varkens 38—/ 48, han- del vlug; 230 Biggen 20—/ 32, handel vlug; 555 Schapen (vette) 2542; Over- houders 2436, handel vlug; 46 Lam- meren,^ 32 Bokken; Kippeneieren 5 5.75; Eendeieien 4.60; Piepkuikens 0.752.75; 1000 Kievitseieren 12. Eiervei'ing. 26801 Eendeieren a 4 70— 4.90; 33336 Kippeneieren a 5 20 6.10; Kippeneieren b 4.90—/ 5.20. WARMENHUIZEN, 22 April 1929 Roo de Kool le s. 8.90—/ 13.10; Uien 4.80; Grove Uien 4.30; Peen (groote) 4.10; Peen (kleine) 1.20. Aanvoer: 9200 K.G. Roode Kool; 556 K.G. Uien; 825 K G. Peen. ZAANDAM, 22 April 1929. Veiling "ver. „de Zaanstreek". S'a (krop) 12H—15)4 ct per krop; Pieterselie 7—11 cent per bos; Selderie 510 cent per bos; Prei 17M cent per bos; Raapstelen 48—60 cent per 10 bos; Citroenen 2.90 per 100; Spinazie 0.84— 1.10 per kl. kist; Radens 80—92 cent per 10 bos; Spinazie (koude gr.) 1.50 per kl. kist; Sla 0.801 per kl. kist; Bieten 1 per zak; Uien 1 35 per zak; Br lof 12)4— 14 cent perp ond; Gele Kool 15 cent p. stuk; Roode Kool 1330 cent per stuk; Stoofperen 10 K15 cent per pond. PURMEREND, 22 April 1929. „Afslag- vereeniging Beemster, Purmerend en Omstre- ken" Witlof 8—/ 24 per 100 K.G Roode Kool 1015 per 100; Savoye Kool 5 8015 per 100; Spinazie 1 50— 1-502.10 per mand, 6 K G.; Sla 2 12.60 per 100 krop; Radijs 4—/ 7.80 per 100 bos; Raapstelen 47 50 per 100 bos; Rabarber 21 per 100 bos; Bieten 2.50 per 1000; Wortelen /090 per 25 K.G.Uien 2.30—/ 2.90 per 100 K G.; Prei 1822 per 100 bos; Present van Engeland 73 cent per K G. BEVERWIJK, 22 Apri) 1929 Coop Turn- bouw „De Vrije Groenten Fruitvei'ing". Spinazie per kist van 8 pond 1.201.45; Holl. Witlof 10.50—/ 17 per 100 pond; Hout 3050 cent; Radijs 10—12 cent; Sto len 4—5 cent per bos; Sla 10—12 cent per krop. STOOMVAARTLIJNEN. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Baloe, thuisreis, 21 April v. Sabang. Borneo, thuisreis, 21 April v. Colombo. Christiaan Huygens, uitreis 22 April te Sa bang. Enggano, thuisreis, 21 April te Suez. Enggano, thuisreis, 22 April v. Port Said. Grotius, uitreis, 19 April te Sabang. Johan de Witt, uitreis, 21 April v. Genua. Kangean, thuisreis, 13 April v. Sabang. Koningin der Nederlanden, thuisreis, 21 April v. Port Said. Manoeran, 21 April v. A'dam n. Batavia. Radja, 20 April v. Batavia n. A'dam. Riouw, 21 April v. A'dam n. Java, 22 April te Antwerpen. Roepat, uitreis 22 April te Batavia. Rondo, thuisreis, 21 April te Londen. Simaloer, uitreis 22 April te Batavia. KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ Achilles, 21 April v. Napels te Torrevieja. Adonis, 21 April v. Lissabon te A'dam. Ares, 21 April v. Algiers te Smyrna. Ariadne, 20 April v. Lissabon n. A'dam. Clio, 20 April v. Lisabon te Cadix. Commewyne, 21 April v. Amsterdam te Pa ramaribo. Deucalion, 20 April v. Monte Cristi n. Havre Fauna, 22 April v. Hamb. te A'dam. Ganymedes, 21 April varna te Constanza. Hermes, 21 April v. Algiers te A'dam. Ilos, 20 April v. Musel n. Oporto. Irene, 20 April Valencia n. A'dam. Juno, 20 April v. Limni te Smyrna. Notos, 19 April v. Patras n. Venetie. Odysseus, 22 April v. Kopenh. te A'dam. Orion, 20 April v. Galamata te Piraeus. Perseus, 21 April v. Amsterdam te Malagak Waaldijk, 20 April v. A'dam te Curacao. Ajax, 20 April v. A'dam n. Hamburg. Euterpe, 20 April v. A'dam n. Kopenhagen Hebe, 20 April v. A'dam n. Gothenburg. Merope, 20 April v. A'dam n. Malaga. Nereus, 20 April v. A'dam n. Passages. Pollux, 20 Apri! v. A'dam n. Hamburg. Saturnys, 20 April v. A'dam te Rott. Telamon, 20 April v. A'dam n. W.-Indie. HOLLAND—AFRIKA-LIJN. Heemskerk, 20 April v. Rott. n. Hamb. Isleworth, uitreis, 20 April v. Cuxhaven. IJstroom, 19 April v. Hamb. te Antwerpen. HOLLAND—AMERIKA-LIJN. Lochkatrine, Pac.k.-Rott. 18 April v. Cristob. Kinderdijk, Antw. n.d. Pacafickust 28 April te Londen. Loch Monar, Pacafickust n. Rott. 28 April te Los Angelos. Moerdijk, Rott. n.d. Pacifickust, 21 April te Cristobal Nebraska, thuisreis, 18 April v. Seattle. Blommersdijk, 21 April v. New York te Rott. Eemdijk, Vancouver n. Rott., 19 April te San Fransisco. Grootendijk, 22 April v. Hamb. te Rott. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Buitenzorg, 21 April v. Rott. ta Hamburg Garoet, 21 April v. Bremersliaven n, Java. Indrapoera, thuisreis, 20 April v. Tanger. Madaa, uitreis, JD Apri! v. Marseille.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 8