Indische Xroniek
Marktherichten
Zeetijdingen
SCHIP NA AANVARING GEZONKEN.
Op den Rijn te Arnhem even beneden de
schipbrug is gisteren een aanvaring ge-
schied tusschen de met bazalt geladen rijn-
aak Krange en de met grint geladen schuit
Lena. De aanvaring ontstond, doordat ch
Krange door den krachtigen stroom weid
meegesleurd van den Zuidelijken naar den
Noordelijken oever, waar de aanvaring
plaats had. De Lena lag in lossing en zonk
onmiddellijk. De schipper Sanders en zijn
knecht hebben zich kunnen redden.
TWENTSCH ASYL VOOR D1EREN.
Zaterdag is een Twentsch asyl voor dieren,
gelegen onder de gemeente Lonneker, geo-
pencl. Het woord voerden daarbij de voorzit-
ier van de afd. Enschede-Lonneker van de
Sfederl. Vereeniging voor Dierenbescherming,
de heer mr. dr. G. A. Lasonder, voorts dr. H.
A. Zwijnenberg, die het asyl opende en de
heer IJssel de Schepper uit Deventer, hoofd-
bestuurslid van genoemde vereeniging.
GEVOLGEN VAN EEN STAKING.
Verplaatsing van de fabriek
Men meldt aan de Bossche Courant: Sinds
eenige weken is het mannelijk personeel van
de Tilburgsche Bontweverij in staking, daar
de directie verlaging van de loonen had voor-
gesteld. De aangeboden rijks-bemiddeling
werd verworpen, thans is het zoover gekomen
dat de directie, die er niet in geslaagd is an-
dere goedkoopere arbeidskrachten aan het
werk te zetten, heeft besloten hare fabrieken
over te brengen naar Contich onder Antwei-
pen. Reeds is men doende aan het overbren-
gen van de machinerieen.
SCHIPPERSKNECHT OVER BOORD
GESLAGEN.
Gistermiddag is te Rotterdam op de rivier
de Maas de 20-jarige schippersknecht J. Veth
uit Offenbach, Duitsehland, verdronken. Hij
bevond zich in een roeiboot om behulpzaam
te zijn bij het laten zakken van het anker van
een Rijnschip. De standaard van het anker
trek de boot om, waardoor de knecht over
coord viel.
HET TELEFOONVERKEER.
Streeknetten,
Het Tweede Kamerlid Bulten heeft den mi
nister van Waterstaat de volgende vragen ge-
steld
1. Is de minister bereid, om, waar de
denkbeelden omtrent verzorging van het te-
lefoonverkeer op korten afstand uit een oog-
punt van tarifeering en van technische in
richting van de netten nog niet vaststaan,
te gelijk met het onderzoek naar de mogelijk
heid van de streeknetten in hun bestaanden
vorm te handhaven en nieuwe te formeeren,
in het bijzonder te doen onderzoeken, of de-
ze streeknetten niet het gemakkelijkst en doel-
treffendst mogelijk zijn bij behoud van het be-
staande stelsel van vast abonnement?
2. Is de minister bereid om een onderzoek
te doen instellen naar de mogelijkheid om bij
de bestaande streeknetten en bij het inrichten
van nieuwe streeknetten, onder handhaving
van het vaste abonnementssysteem van de
aangeslotenen, een recht van keuze te geven
tusschen een abonnement voor locaal en een
abonnement voor streeknetverkeer, waarbij
elk dier tarieven in principe gebouwd is op
de gemiddelde kosten der aansluiting?
3. Is de minister bereid het te dezer zake
uit te brengen raport aan de Kamer mede te
deelen en te publiceeren?
ZUIDERZEEFONDS.
Verschenen is de memorie van antwoord
op het voorloopige verslag over de suppletoi-
re begrooting van het Zuiderzeefonds 1928
Ook de minister betreurt daarin de overschrij-
ding der raming van kosten van den afsluit-
dijk. Dat deze veroorzaakt zou zijn door aar.-
schaffing op te groote schaal van materiee!
en van minder juist inzicht van de zijde der
aannemers, moet worden ontkend.
Het is niet doenlijk thans een volledige ra
ming van de kosten van het geheele droog-
leggingsplan te geven. De minister verwijst,
wat becijferingen betreft. o.a. naar de memo
rie van toelichting op d^ begrooting van 1929.
De ten aanzien van de overschrijding van de
kosten gemaakte onderstelling schijnt te on-
gunstig. Immers de overschrijding van de ra
ming van den N.W. polder is vcor een niet
gering deel te wijten aan de te voren niet met
juistheid vast te stelien bezwaren, welke zijn
verbonden aan het werken in open zee en die
bezwaren zullen zich bij de indijking der an-
dere polders minder sterk doen gevoelen, ter-
wijl bovendien verwacht mag worden. dat de
toenemende ervaring zal leiden tot verbeterde
en minder kostbare uitvoeringswijze. Er is
geen reden te onderstellen, dat er sprake zal
zijn van een „financieele debacle".
STAKING.
Gisternicrgen brak r een staking uit bii de
Cementfabriek van Gebr. Van den Berg te
Hlelendoorn. Van de 18 arbeiders hebben er
14 het werk neergelegd. De aanleiding tot de
ze staking was de niet alien bevredigende
Ooonsbepaling. Bij de fabriek wordt door de
stakers gepost.
BRANDEN.
Zaterdagmorgen is brand uitgebroken in de
behuizing van L. Mulder aan de Zuiderko-
lonie te Nieuwe Pekela. Het gezin, bestaande
uit man. vrouw en zes kinderen icon slechts
enkele kleeren en de levende have, bestaande
uit een paar varkens en een geit, redden. Ove-
rigens is alles verbrand.
Zondagvoormiddag is te Slochteren de
rijwielzaak van den heer S. Dijkman uitge
brand. Huis, meubilair en goederenvoorraad
waren laag verzekerd.
Zondagavond is het perceel van den
heer J. Makkes, Oosterhaven te Medemblik,
totaal afgebrand. Niets werd gered. Alles
was laag verzekerd.
Zondagavond zijn te Hedel de huizen
van Van den Heuvel, Hekezen en Graste
geheel afgebrand. De oorzaak is onbekend.
In maehinefabriel.
Omstreeks 8 uur gisteravond is brand uit
gebroken, vermoedelijk ten gevolge van kort-
sluiting, in de machinefabriek van de firma
F Smulders aan de Croeaelaan te Utrecht.
De brand greep zoo geweldig om zich hoen,
dai binned enkde minuten na het antdekkea
van kef vuur krf gatude mmdm
de brand ontstaan was, een groote vlammen-
zee was, die tot ver in den omtrek zichtbaar
was.
De Utrechtsche brandweer was met het
grootste gedeelte van het beschikbare mate-
riaal ter plaatse. Zij zag zich voor de taak
geplaatst het vuur te beperken tot de fraise-
rij en het magazijn, daar de directie van ae
fabriek aan de brandweer verzocht had het
uiterste te willen doen om de kantoorgebou-
wen en speciaal het archief, waarin belang-
rijke teekeningen en werkstukken bewaard
worden, te redden. Hoewel het aanvankelijk
leek, of het geheele gebouwencomplex in den
brand zou onderga^n, is de brandweer er
toch in geslaagd genoemde gebouwen te be-
houden. De werkplaatsen, waar de brand
uitgebroken is, zijn totaal uitgebrand, even
als verschillende machinerieen, die daar in
aanbouw waren voor Indie. Omstreeks half
twaalf was de brandweer het vuur meester
doch zij moest nog den geheelen nacht werk-
zaam blijven.
Het bedrijf kan ondanks den brand nog
worden voortgezet. Duizenden nieuwsgieri-
gen sloegen den brand gade.
DUITSCHERS IN LIMBURG.
De Duitsche scholen.
De „K61n. Ztg." heeft een redacteur naar
de Duitschers in Heerlen gestuurd.
Er zijn thans ruim 30.CKX) Duitschers in
Limburg waarvan 7000 mijnarbeiders en deze
getallen nemen voortdurend toe, daar er nog
steeds Duitschers worden aangenomen.
Degenen die gaan zijn soms teleurgesteld;
niet alle sociale verwachtingen worden ver-
vuld en de mogelijkheid, dat ze om een of
ander vergrijp worden gedwongen binnen
24 uur over de grens te gaan, is groot.
Een kwestie in't bijzonder bespreekt de
redacteur:
„Met het stijgen van bet aantal Duit
schers is ook het getal der kinderen toege-
nomen en wel van 500 in 1926 tot 3000 in
1929. Die bezoeken ook thans nog de Ne-
derlandsche scholen en wel om de een-
voudige reden, dat er geen Duitsche scho
len zijn".
Er stelien zich aan de stichting daarvan
moeilijkheden in den weg. De Duitschers
wonen zeer verspreid, en dan is er de con-
fessioneele kwestie.
„Van de 3000 kinderen zijn er ongeveer
2300 katholiek. de overige 700 protestant
De provincie Limbuig is echter in haar
gehee! katholiek, er zijn daar niet minder
dan 25 Du:tsche kloosters. Om politiek-
confessiontele redenen zal men dus niet al
te vriendelijk medewerken aan de stichting
van Duitsche scholen, vooral wanneer.
zooals het plan is, het „Simultanschulen
(scholen waar protestantsche en roomsche
kinderen gaan) geldt. En zoo is thans de
toestand, dot onder de vigeerende omstan-
digheden, nu de invloed der geestelijkheid
zeer groot is, het ook aan de Nederlandsche
regeering, die de zaak zelf wel gezind is,
nauwelijks mogelijk zal zijn de stichting
van niet-confessioneele Duitsche scholen
door te zetten".
Men wil natuurlijk in 't belang van alle
betrokkenen vermijden, dat deze kwestie een
politiek tintje krijgt. Dat gevaar bestaat. van
Nederlandsch standpunt bekeken, als de
Duitschers in scholen en veretnigingen zich
sterk aaneensiuiten, „en aldus tot zekeren
graad verpolitiekt worden".
De Nederlandsche regeering is tot de
grootst mogelijke tegemoetkoming bereid
en wil den kinderen wel eenige uren Duitsch
laten geven. Men zal volgens het Duitsche
biad-moeilijk meer kunnen vragen.
Maar de kwestie is daarmee nigt uit de
wereld.
NA DEN BRAND TE LEIDEN.
De uitgekeerde verzekerings-
sonunen.
In de gistermiddag gehouden vergadering
van den gemeenteraad van Leiden heeft de
burgemeester mededeeling gedaan van de
door de brandverzekeringsrr.aatschappijen
uitgekeerde schadevergoeding inzake den
brtftid van het Leidsche stadhuis Aan die
mededeeling zijn de volgende cijfers ont-
leend:
Opbouw raadhuis was verzekerd voor
800.000. uitgekeerd werd f 780.500, toren
raadhuis verzekerd f 200.000, uitgekeerd
195.000; opbouw Breestraat 94 en 96 ver
zekerd 48 000. uitgekeerd 42 90; opbouw
perceel Vischmarkt 12 en 13 64.000 uitge
keerd f 62 600; opbouw Breestraat 119 ver
zekerd f 24 000. uitgekeerd f 520; opbouw
Breestraat 92. verzekerd 20.000, uitge
keerd 170opbouw Vischmarkt 9 en 11.
16 000. uitgekeerd 7400; opbouw Visch
markt 18 verzekerd 20 000. uitgekeerd 50;
opbouw Vischmarkt 14. verzekerd f 14 000,
uitgekeerd f 13.400; meubilair raadhuis ver
zekerd f 103.063. uitgekeerd 102 978, wand-
tapijten raadhuis f 25.000, uitgekeerd
25 000; wandtapijten leeszaal verzekerd
f 7600, uitgekeerd 7600; rollen gobelin ver
zekerd 1000. uitgekeerd f 1000. Het totale
bedrag der verzekering bedroeg f 1 342.663,
terwijl werd uitgekeerd na aftrek van alle
onkosten 1 226.781.
een voordracht gehouden heeft over „Het
vraagstuk der conjunctuur."
Een Weensch meisje, dat op reis van
Weenen naar Sneek was zoekgeraakt, is In
Den Haag opgespoord, waar zij in dienst-
betrekking was.
Zaterdag vergaderde de Ned. Vereeni
ging voor Internationaal Recht in het ge-
bouw van den Hoogen Raad, ter bespreking
van de voornaamste onderwerpen, die het
congres der International Law Association
te San Sebastian in September van dit jaar
zal behandelen.
Het Concertgebouw-orkest uit Amster
dam is gister naar Duitsehland vertrokken,
waar onder leiding van dr. W. Mengelberg,
elf concerten zullen worden gegeven.
Door D. Bauduin,
KORTL- BERICHTEN.
Gisteren heeft de minister van arbeid,
handel en nijverheid, prof. dr. J. R. Slote-
maker de Bruine, in het gebouw van zijn de-
partement de Staatscommissie inzake onvol
waardige arbeidskrachten geinstalleerd.
B. en W. van Roosendaal hebben de ver-
vergunn. aan Cinema Americain aid., wegens
't bij herhaling vertoon.n van films, die niet
voorkomen op de keuringslijsten van de film-
keuring voor de zuidelijke gemeenten, voor
den tijd van ten maand geschorst.
Gisteren is uit de Waal bij Druten een
lijk opgehaald van een ongeveer 40-jarig man
die gekleed was in een donker costuum en in
het bezit was van een gouden horloge en een
portefeuille met portretten.
Gistermorgen is de auto van den aan-
nemer van Rees door een defect aan de stuur-
inrichting tusschen Hengelo en Delden tegen
een boom gereden. Hij kwam in een sloot
teiecht. De beide inzittenden moesten naar
het ziekenhuis worden overgebracht, Een
hunner is vrij ernstig gewond.
Zaterdag heeft in het Americain Hotel
te Amsterdam de Nederlandsche Broeder-
schap van Accountants een bijeenkomat ge
houden, waarin prof, dr M. rrijda, hoof-
■lwraar aim de amvwwtteft te Anaterdaoi.
LII.
Ditmaal wil ik den lezer in korte trekken
schetsen, wat er van een reis naar Indie
voor den zakenman te maken is en wat zij
approximatief zal kosten.
Wij beginnen bij het begin, de dagen voor
het vertrek. En dan veronderrtellen we,
dat de aanstaande Indie-reiziger ook zonder
onze voorlichting reeds de noodzakelijke
elementaire maatregelen heeft genomen, als
daar zijn de zoogenaamde Indische uitrus-
ting, een minimum van zes witte pakken en
liefst nog een palm-beach pak er bij, zeer
dun ondergoed, witte sokken, de noodige
hemden en pyjama's, een regenjas enz., enz.
zooals men dat alles beschreven vond in een
mijner vroegere Kronieken en men in mijn
boek „Het Indische Leven" kan naslaan.
Ook behoort tot die elementaire voorzor-
gen het inenten tegen typhus en cholera,
dat geen verstandig man achterwege zaf
laten, doch dat overigens weinig of geen
moeite veroorzaakt.
Op een punt Wil ik nog wijzen, de geld
voorziening onderweg. De tijd is voorbij, dat
de reiziger reisde met een met goud gevul
den gordel om het middel onder zijn flanel
letje en met een pistool onder zijn hoofd-
kussen tegen mogelijke briganten. De reis-
crediet-brief is daarvoor sinds lang in de
plaats gekomen, maar ook deze is al niet
meer modern. Met een credietbrief reizend
is men aangewezen op de Banken onder
weg, en dan nog op hun kasuren. Moet men
zijn fondsen aanvullen op een feestdag of
na bureauuren, dan vangt men bot en moet
tot den volgenden dag of in geval van meer
dere achtereenvolgende feestdagen, ettelij-
ke dagen wachten. Daarom zijn nu dan ook
de zoogenaamde „travellers-ch&ques" zoo
populair geworden. Zij worden uitgegeven
door Banken, scheepvaartmaatschappijen,
spoorwegmaatschappijen en door groote
reisbureaux, o.a. door Thos. Cook en het
American Express Bureau. Zij worden uit
gegeven in coupures van verschillende
waarden, varieerend van kleine tot groote
bedragen en zijn netjes gebonden in een
leeren omslag, van het formaat en uiterlijk
eenei kleine zakportefeuille. Men kan ze
overal over de heele wereld inwisselen, op
mailbooten, in hotels, bij reisbureaux, enz.,
enz., zoodat men kan volstaan met een zeer
klein bedrag aan contant geld in den zak,
zoodat men overal en op elk uur zich van
nieuwe fondsen kan voorzien, terwijl de
cheques last not least voor ieder ander dan
den bezitter waardeloos zijn. Ik zou iederen
reiziger, zoowel naar Indie als naar andere
streken, zulk een wijze van financiering wil
len aanraden.
Over de reis van Europa naar Indie vice
versa zal ik nu niet meer uitweiden. Ook dat
kan men naslaan in mijn bovengenoemd
bjek, en tevens hebben onze nationale
scheepvaartmaatschappijen „Nederland" en
„Rott. Lloyd" daarover zeer aantrekkelijke
en practische publicaties uitgegeven, die
men bij de agentschappen en bij reisbureaux
op aanvrage kan verkrijgen. Ook verdient
het aanbeveling, om v6or het vertrek bij de
A.N.V.V. te's Gravanhage, Lange Voorhout
102, aan te vragen de verschillende publi
caties, die door de Officieele Vereeniging
voor Toeristenverkeer te Weltevreden zijn
uitgegeven. Daar kan men krijgen talrijke
van fraaie foto's voorziene gidsen, kaarten
en brochures omtrent het reizen door Su
matra, Java en Bali, terwijl de Kon. Paket-
vaart Mij, te Amsterdam beschikbaar heeft
keurige gidsen voor het reizen door den
archipel. Aan boord heeft men dan alien
tijd cm dit nuttige materiaal te bestudeeren.
Bij aankomst te Batavia zal de reiziger
voorts in het Java Official Tourist Bureau
te Weltevreden zich door bekwame en
voorkomende ambtenaren alle verdere ge-
wenschte inlichtingen kunnen laten geven,
zonder dat daarvoor iets in rekening wordt
gebracht .Het Kantoor voor de Handels-
statistiek te Weltevreden zal bovendien
den toerist-zakenman alle noodige inlich
tingen kunnen geven over elk onderdeel
van den handel, waarover hij informaties
mocht verlangtn.
Voor de hand ligt, dat men eerst Java en
Bali bezoekt, doch men kan ook te Bela-
wan debarkeeren en eerst Sumatra bezoe
ken, indien dit beter uitkomt.
Men kan bii deze zakenreis en men moet
zelfs het nuttige met het aangename ver-
eenigen, want evenzeer als de reis-resulta-
ten de zaken ten goede moeten komen,
moet ook een aandachtiger beschouwing
van het schoone lana den blik verruimen en
indrukken voor het leven geven. Daarom
behoort het schitterende Bali op het pro-
gramma, al zal de zakenman daar ook wei
nig zakelijks te doen vinden. In den nacht
vaart men van Soerabaja op een der gerief-
Iijke K.P.M.-booten naar dit schoone eiland.
Ook behoort op het program een uitstapje
naar Zuid-Celebes. De hoofdstad Macassar
ligt slechts 36 uur varens van Soerabaja.
Bij een bezoek aan Zuid-Celebes krijgt men
eenigszins een indruk van wat in dat land
reeds is tot stand gebracht en van de moge-
lijkheden, die daar nog wachten. Er zijn in
Zuid-Celebes reeds ruim 200G kilometer
uitstekende autowegen, die tot uitgebreide
tochten lokken.
Ik kom nu terug op het eigenlijke plan
voor «en zakenreis. Over de booten der Mij.
„Nederland" en Rotterdamsche Lloyd be-
hoeft hier, <ia wat ik in vorige Kronieken
daarover schreef, geen verdere* lai aeg te
wordee geeehrevea.
In de grootere plaatsen in Indie vindt
men overal luchtige, practische en zindelij-
ke hotels in modernen trant, wel te ver-
staan altijd Indischen trant, want zooals
men weet lijkt een Indisch hotel wat bouw
en inrichting en verdeeling der localiteiten
betreft, al heel weinig op een Europeesch.
Electrische waaiers helpen er tegen de hit-
te, moderne gemakken vindt de reiziger er
ook in den vorm van keurige badkamers,
douches etc. Op een welvoorziene tafel en
op de terecht beroemde Indische rijsttatel
kan men er rekenen. Vele der zoogenaam
de berghotels zijn meer dan schitterend ge-
legen en bieden gelegenheid om de groote
warmte te ontvluchten in heerlijk klimaat.
Op de kleinere plaatsei zijn in de hotels
uiteraard niet zoo up to date, doch de reizi
ger zal er zich ook thuis voelen en er tegelijk
een stukje oud-Indisch leven kunnen gade-
slaan. In het binnenland vindt men de pas-
sanggrahans, de regeeringslogementen,
waar de ambtenaren op tournee vertoeven
doch die ook aan meerdere reizigers onder-
dak kunnen verschaffen.
De spoorwegen en uitmuntende autowe
gen, in alle plaatsen garages met voortref-
felijke wagens, zorgen voor een goed ver-
voer te land en last not least is daar tegen-
woordig nog bijgekomen de Nederl. Ind.
Luchtvaart Mij., die geregelde diensten on-
derhoudt tusschen de hoofdplaatsen. Wie
Java in al zijn schoonheid wil zien, een
juist begrip van zijn formatie wil krijgen en
van zijn bebouwing, van de grootsche
pracht zijner bergketens en zijner statig op-
rijzende vulkanen, die make een luchtreisje
met een dier veilige en gerieflijke nieuwe
toestellen van het zusje onzer K.L.M.
Ik laat hieronder nu volgen een globaal
reisplan met de approximatieve kosten-op-
gave voor een zakenreis door Ned.-Indie.
Overtocht lste klasse (,,Neder-
land" of Rott. Lloyd) enkele
reis 1220.—
Ontschepen te Belawan Deli
(Medan): 1 week voor het
cultuurgebied voor Sumatra's
Oostkust, voor auto's te reke-
nen 40 per dag; 7 dagen 280
S.S. auto Medan-Padang, waar-
voor gebruik 14 dagen toege-
staan, route via Brastagi, Pra-
pat, Fort de Kock, Soebangpas f 450.
3 weken verblijf in Sumatra, ge-
rekend op J 14 per dag per
persaon (inclusief alle maal-
tijden) 294—
lste klasse K.P.M. Padang-Ba-
tavia (inbegrepen in den pas-
sageprijs betaald voor het
traject Nederland-Batavia) ^nihil
6 weken verblijf op Java, 5 zits-
auto ter beschikking a 30
per dag (inclusief benzinekos-
ten, olie, enz. en vo. .ng en
logies chauffeur) f 1350.
Hotelkosten a 14 per pers.
Per dag588—
Excursies, gidsen, paarden 50.
1 week op Bali (inclusief hotels,
auto's, maaltijden)350.
Excursies, gids 7 dagen, paar
den, koelies, dansvoorstellin-
gen f 100—
lste klas K.P.M. Soerabaja-Bali 35
lste klas Bali-Makassar f 70.
1 week in Zuid-Celebes, auto's a
40 per dag280—
Hotels en passangrahans 1 week
a 12 per dag per persoon 84.
lste klas Makassar-Soerabaja 99.
Trein Soerabaja-Weltevreden 50.
Logies en verteringen onderweg 35.
lste klas passage terug naar
Nederland Rott. Lloyd of „Ne-
derland") met reductie van 25
pet915—
Vliegtochten ciica200.
Fooien, koelieloonen, entree's
musea en tempels, kleine on
kosten 300—
Totaal 6750.
Bij het bovenstaande moet men rekening
houJen, dat gedacht is aan een zeer ruim
gebruik van auto', Men kan daarop natuur
lijk belangrijk bezuinigen, doch verlieze
dan niet uit het oog, dat men dan ook veel
mist wat een bezoek aan Indie zoo aantrek-
kelijk maakt, net auto-toerisme door de
prachtige natuur, wat vooral in Indie een
enorm verschil maakt met wat men uit het
trcinraampje te zien krijgt. Bovendien is
men met het oog op den korten ter beschik
king .tainden tijd, waarin zooveel mogelijk
moet bezien worden, wel op de auto aan
gewezen.
ALKMAARSCHE fXPORTVEILING.
ALKMAAR, 22 April 1929. Bloemkool
le s. per 100 stuks 436; Gele Kool per
100 K.G. 4.20-/7.90; Kropsla per 100
stuks 3.80—/ 14.30; Prei per 100 bos
12.1014.60; Pieterselie per 100 bos
19.80; Postelein per bakje 1 161.23;
Raapstelen per 100 bos 3 50—/ 4.10; Ra-
dijs per 100 bos 6.10—/ 7.70; Roode Kool
per 100 K.G. 4.9016.30; Selderie per
100 bos 3.305.10; Spinazie per bakje
f 1-111.35; Wortelen per 100 K.G. 4
-/ 5.10; Witlof le s. per 100 K.G. 28
-/ 34; Witlof2es. per 100 K.G. 18—
26.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 23 April 1929. Op de he-
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd. Aanvoer 1 lading, zijn-
de 150 H.L.
BROEK OP LANGENDIJK, 23 April
'29. Langedijktr Groentenveiling. Peen (gr.)
4.205.20; Peen (ldeine) 1.40
f 1.80; Roode Kool le s. 10.70—/ 20.50;
Roode Kool 2e s. 9.8015.20; Gele Kool
le s. 9.5015.50; Gele Kool 2e s. 8.90
12.20; Deensche Witte Kool 10.30—
14.20; Uien 5.105.40; Grove Uien
4.30, alles per 100 K.G.
Aanvoer: 4500 K G. Peen; 45000 K.G.
Roode Kool71000 K.G. Gele Kool; 30000
K.G. Deensche Witte Kool; 4000 K.G. Uien
NOORDSCHARWOUDE, 22 April 1929.
Uien 4.20—5; Grove 3 70—/ 3.90;
Peen (groote) 3.60—/ 5.30; Peen (kleine)
f- 1.30; Roo* Kool 9.40—Y 20.30; Gek
Kool 8.5011 10; Deensche Witte Kool
f 9.60—/ 14.50; Kroten 1.90, alios per
100 K.G.
Aanvoer: 3100 K.G Uien; 1800 K.G.
Peen; 59200 K.G. Roode Kool; 15200 K.G.
Gele Kool; 53400 K.G. Deensche Witte
Kool; 250 K.G. Kroten.
PURMEREND, 23 April 1929. Op de he-
den gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt:
Kaas. 22 st. kl. Fabriekskaas met rijks m
40.50; 13 st. kl. Boerenkaas met rijbi
merk 44, in totaal 35 stapels, wegende
45000 K G., handel stug; 1686 K.G. Boter
1.50-/ 1.85 per K G.
Vee. 1217 Runderen, w.o. 210 vette 0.80
1.10, handel matig; 991 melk- en gelde-
koeien 150375, handel stug; 16 Stie-
ren; 19 Paarden 100—/ 200, handel ma
tig; 31 vette kalveren 1.40—/ 1.60, handel
matig; 895 Nucht. kalveren, voor de slacht
9—/ 36; voor de fok /1227, handel
matig; 391 Vette varkens, voor de zout 82
87 cent; voor de slacht 80—86 ccent, handel
vlug; 123 Magere Varkens 38—/ 48, han-
del vlug; 230 Biggen 20—/ 32, handel
vlug; 555 Schapen (vette) 2542; Over-
houders 2436, handel vlug; 46 Lam-
meren,^ 32 Bokken; Kippeneieren 5
5.75; Eendeieien 4.60; Piepkuikens
0.752.75; 1000 Kievitseieren 12.
Eiervei'ing. 26801 Eendeieren a 4 70—
4.90; 33336 Kippeneieren a 5 20
6.10; Kippeneieren b 4.90—/ 5.20.
WARMENHUIZEN, 22 April 1929 Roo
de Kool le s. 8.90—/ 13.10; Uien 4.80;
Grove Uien 4.30; Peen (groote) 4.10;
Peen (kleine) 1.20.
Aanvoer: 9200 K.G. Roode Kool; 556
K.G. Uien; 825 K G. Peen.
ZAANDAM, 22 April 1929. Veiling "ver.
„de Zaanstreek". S'a (krop) 12H—15)4 ct
per krop; Pieterselie 7—11 cent per bos;
Selderie 510 cent per bos; Prei 17M cent
per bos; Raapstelen 48—60 cent per 10 bos;
Citroenen 2.90 per 100; Spinazie 0.84—
1.10 per kl. kist; Radens 80—92 cent per
10 bos; Spinazie (koude gr.) 1.50 per kl.
kist; Sla 0.801 per kl. kist; Bieten 1
per zak; Uien 1 35 per zak; Br lof 12)4—
14 cent perp ond; Gele Kool 15 cent p. stuk;
Roode Kool 1330 cent per stuk; Stoofperen
10 K15 cent per pond.
PURMEREND, 22 April 1929. „Afslag-
vereeniging Beemster, Purmerend en Omstre-
ken" Witlof 8—/ 24 per 100 K.G Roode
Kool 1015 per 100; Savoye Kool
5 8015 per 100; Spinazie 1 50—
1-502.10 per mand, 6 K G.; Sla 2
12.60 per 100 krop; Radijs 4—/ 7.80 per
100 bos; Raapstelen 47 50 per 100
bos; Rabarber 21 per 100 bos; Bieten
2.50 per 1000; Wortelen /090 per 25
K.G.Uien 2.30—/ 2.90 per 100 K G.;
Prei 1822 per 100 bos; Present van
Engeland 73 cent per K G.
BEVERWIJK, 22 Apri) 1929 Coop Turn-
bouw „De Vrije Groenten Fruitvei'ing".
Spinazie per kist van 8 pond 1.201.45;
Holl. Witlof 10.50—/ 17 per 100 pond;
Hout 3050 cent; Radijs 10—12 cent; Sto
len 4—5 cent per bos; Sla 10—12 cent per
krop.
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Baloe, thuisreis, 21 April v. Sabang.
Borneo, thuisreis, 21 April v. Colombo.
Christiaan Huygens, uitreis 22 April te Sa
bang.
Enggano, thuisreis, 21 April te Suez.
Enggano, thuisreis, 22 April v. Port Said.
Grotius, uitreis, 19 April te Sabang.
Johan de Witt, uitreis, 21 April v. Genua.
Kangean, thuisreis, 13 April v. Sabang.
Koningin der Nederlanden, thuisreis, 21
April v. Port Said.
Manoeran, 21 April v. A'dam n. Batavia.
Radja, 20 April v. Batavia n. A'dam.
Riouw, 21 April v. A'dam n. Java, 22 April
te Antwerpen.
Roepat, uitreis 22 April te Batavia.
Rondo, thuisreis, 21 April te Londen.
Simaloer, uitreis 22 April te Batavia.
KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ
Achilles, 21 April v. Napels te Torrevieja.
Adonis, 21 April v. Lissabon te A'dam.
Ares, 21 April v. Algiers te Smyrna.
Ariadne, 20 April v. Lissabon n. A'dam.
Clio, 20 April v. Lisabon te Cadix.
Commewyne, 21 April v. Amsterdam te Pa
ramaribo.
Deucalion, 20 April v. Monte Cristi n. Havre
Fauna, 22 April v. Hamb. te A'dam.
Ganymedes, 21 April varna te Constanza.
Hermes, 21 April v. Algiers te A'dam.
Ilos, 20 April v. Musel n. Oporto.
Irene, 20 April Valencia n. A'dam.
Juno, 20 April v. Limni te Smyrna.
Notos, 19 April v. Patras n. Venetie.
Odysseus, 22 April v. Kopenh. te A'dam.
Orion, 20 April v. Galamata te Piraeus.
Perseus, 21 April v. Amsterdam te Malagak
Waaldijk, 20 April v. A'dam te Curacao.
Ajax, 20 April v. A'dam n. Hamburg.
Euterpe, 20 April v. A'dam n. Kopenhagen
Hebe, 20 April v. A'dam n. Gothenburg.
Merope, 20 April v. A'dam n. Malaga.
Nereus, 20 April v. A'dam n. Passages.
Pollux, 20 Apri! v. A'dam n. Hamburg.
Saturnys, 20 April v. A'dam te Rott.
Telamon, 20 April v. A'dam n. W.-Indie.
HOLLAND—AFRIKA-LIJN.
Heemskerk, 20 April v. Rott. n. Hamb.
Isleworth, uitreis, 20 April v. Cuxhaven.
IJstroom, 19 April v. Hamb. te Antwerpen.
HOLLAND—AMERIKA-LIJN.
Lochkatrine, Pac.k.-Rott. 18 April v. Cristob.
Kinderdijk, Antw. n.d. Pacafickust 28 April
te Londen.
Loch Monar, Pacafickust n. Rott. 28 April te
Los Angelos.
Moerdijk, Rott. n.d. Pacifickust, 21 April te
Cristobal
Nebraska, thuisreis, 18 April v. Seattle.
Blommersdijk, 21 April v. New York te Rott.
Eemdijk, Vancouver n. Rott., 19 April te San
Fransisco.
Grootendijk, 22 April v. Hamb. te Rott.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Buitenzorg, 21 April v. Rott. ta Hamburg
Garoet, 21 April v. Bremersliaven n, Java.
Indrapoera, thuisreis, 20 April v. Tanger.
Madaa, uitreis, JD Apri! v. Marseille.