Allmaarsdit Ceirant.
nahj
iww 1
m
a
m
a" m
Wi'W4*
m.
a
i Hm
m
l
m.
m m m
m mm mrwk
m m H m, m
Hiriard ten m derflgtte laargang.
Zaterdag 25 Mei.
Radio-hoekje
PUZZLE N.
%b
a
c
c
a
a
c
c
a
b
b
Ingezonden stukken
Damrubriek
H tl m,H
m
9 9
H i
Jll..«l
a.
Wr. lip^ jUP
Schaaknubriek
Wo. 191 1929
AANGIFTE TOELATING LEERLINGEN
r OPEN©ARE SCHOLEN VOOR
GEWOON LAGER ONDERWIJS.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemeene ken-
nis, dat ouders of verzorgers, die tof nu toe
nog geen aangifte hebben gedaan, dat zij nh
de a.s. zoraervacantie hunne kinderen tot een
dor openbare scholen voor gewoon lager on-
derwijs (scholen nrs. 1. aan de Laat, 2. aan
'de Oudegracht, 3 aan den Koningsweg, 4.
aan de Keetkolk, 6. aan de Snaarmanslaan,
7. meisjesschool aan de Oudegracht, 8. aan
de Brillensteeg, 9. aan de Bleekerskade en die
aan de Lindenlaan) willen zien toegelaten,
daartoe alsnog in de gelegenheid worddft ge-
steld ter gemeente-secretarie (afdeeling On
derwijs).
Voor deze aangifte zal alsnog in het bij-
zonder gelegenheid zijn op Maandag 27 en
Dinsdag 28 Mei a.s., telkens des namiddags
van 25 uur.
Bij de aangifte moet worden overgelegd het
geboortebewijs (of trouwboekje der ouders)
en, voor zoover de kinden zijn ingeent, het
vacdnebewijs.
E>e kinderen moeten voor toelating tot ge
noenide scholen op 1 Augustus a.s. den leef-
tijd van 5i/£ jaar hebben bereikt, derhalve
geboren zijn v6or of op 1 Februari 1024.
De ouders of verzorgers van leerlingen uit
andere gemeenten zijn verplidht de aanvra-
gen tot toelating te richten tot de gemeente-
besturen van hun woonplaats.
Alkmaar, 25 Mei 1929.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester
A. KOELMA, Secretaris.
Zondag 26 Mei.
Hilversum, 1071 M. 9.9.20 V. A. R. A.
Gramofoonmuziek. 9.209.40 Veiligheids-
praatje. 9.40—10.Toespraak over gifgas-
sengevaar. 12.12.30 A V. R. O. Lezing
door Prof. Dr. J. J. van Loghem over „Hy-
gienische toestanden in Amerika". (2). 12.30
t2.Concert door het A. V. R. O.-Trio.
2,2.30 A. V. R. O.-Tooneelhalfuurtje. Ja
mes Yoland interviewt Annie van Ees. 2.30
3.30 Concert door het Flesch-Trio. 3.30—
j6.Concert door het Omroeporkest. Tus-
schentijds: Wedstrijduitslagen. 5.6.— V.
A. R. A. Kinderuurtje. 6.15 V. P. R. 0. Wij-
dingsuur in de Studio. Causerie met mede-
werking van vocale en instrumentale solisten.
U 30—9.A. V. R. O. Concert door de
HHaarl. Orkestvereeniging. 8.Tijdsein van
de A. V. R. O.-klok en pers- en sportberich-
ten. 9.11.V. A. R. A. Populair orkest-
concert met voordracht. 11.11.30 V. A. R.
A. Gramofoonmuziek.
Huizen, 336-3 M. (Na 6 uur 1852 M.)
9.50 N. C. R. V. Dienst in de Ned. Herv.
kerk te Groningen. 10.15—12.30 K. R. O.
Uitzending van de Hoogmis uit de kerk van
de parochie „Besterd" te Tilburg. Predikatie
en koorzang. (Van 10.1512.is uitzen
ding van de H. Mis over Hilversum, 1071
M. en van 12.12.30 over Huizen 1852 M.)
12.30—1.30 Concert door het K. R. O.-
Trio. 1.302.Godsdienstonderricht voor
ouderen. 2.2.30 Literair halfuurtje. Boek-
bespreking. 2.304.30 Concert. Dubbelman-
nenkwartet. 4.305.Ziekenuurtje. 5.
Dienst in het kerkgebouw der Vrije Evangeli-
sche Gemeente te Apeldoorn. 7.308.K.
R. O. Causerie over de opgravingen in Pales-
tina. 8.Tijdsein. 8.01—8.03 Voetbaluitsla-
gen R.K. Federatie. 8.03—8.10 Praatje door
den voorzitter. 8.1010.45 Concert, orkest
en solisten. 9.30 Nieuwsberichten. 10.45 K.
R. O.-Epiloog. Koorzang.
Daventry, 1562 M. 3.50 Concert. De rnili-
taire kapel. G. Johnson, sopraan. C. Sharpe,
cello. 5.20 Vocaal concert. J. Coates, tenor.
5 50 Engelsche welsprekendheid: The mar
riage ring. 6.056.35 Bach's kerkcantate
no. 129. Orkest, koor, vocale en instrumen
tale solisten. 8.20 Kerkdienst. 9.30 Liefda-
digheidsoproep. 9.35 Nieuwsberichten. 9.50
Symphonieconcert onder leiding van Sir
Henry Wood. 10.50 Epiloog.
Parijs „Radio-Paris"1744 M. 12.20 Reli-
gieuse causerie. Gewijde muziek. 1.052.10
Dansmuziek. 4.505.50 Gramofoonmuziek
6.50—7.20 Gramofoonmuziek. 8.05 Guignol
„Radio-Paris". 8.5011.10 Symphoniecon
cert onder leiding van Hr. Bigot.
Langenberg, 462 M. 9.20—10.20 Mor
genwijding. 11.4512.25 Bijeenkomst v. d.
„Jungfrauenver. Erzdiozese. 1.20—2.50 Or
kestconcert. 4.206.20 Orkestconcert. Zoo-
orkest. 8.25 „Der Orilow", operette in 3 ac-
ten van Granichstaedten. Daarna dansmuz.
Zeesen, 1649 M. 6.508.20 Morgencon-
cert. 9.20 Morgenwijding. 12.20 Concert.
Trompet- en bazuinkoor. 5 20 Orkestconcert.
8.20 Franz-Lehar concert. Orkest. Else
Kochhann, sopraan. W. Gombert, tenor.
Koor. Daarna tot 12.50 Dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 9.35 Morgenwijding.
12 05 Concert. Koor en orkest. 1.25 Orkest
concert. 4.05 Vocaal concert. Mannenkoor.
5.20 Dansmuziek. 8.20 „Fruhlingsluft" ope
rette in 3 acten. 10.50—12.15 Dansmuziek.
Brussel, 512 M. 3.20 Voetbalwedstrijd
FrankrijkBelgie. 5.20 Orkestconcert. 6.50
Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest.
Mile. Tragin, sopraan. Hr. Barnes, bas.
Maandag 27 Mei.
Hilversum, 1071 M. 10.—10.15 Morgen
wijding. 12.152.Concert door het A. V.
R. O.-Trio. 2.2.30 Gramofoonmuziek. 2.30
—4.30 Aansluiting van het Rembrandt-
Theater te Amsterdam. 5.-6.Kinderuur
tje. 6.01—7.15 Concert door het A. V. R. o.-
Trio. 7.157.45 Lezing door Herman Rut-
ters over „Muziekbeoefening voorheen en
thans". 8.019.Solistenconcert. Lotti
MuskensSleurs, sopraan. Theo van der
Pas, piano. 9.11.Concert door het ver-
sterkte Omroeporkest. Ferdinand Helman,
viool. 11.Gramofoonmuziek. 11.30 Slui-
ting.
Huizen, 336.3 M. (Na 6 uur 1852 M.)
(Uitsluitend N. C. R. V.) 11.-11.30 Koffte
Ziekendienst. 12.301.45 Orgelconcert. 4.
5.Ziekenuurtje. Orgelspel en gang. 5.
6.30 Gramofoonmuziek. 6.307.— Literaire
causerie. 7-7.30 Causerie over: Woning-
inrichting. 7.308.Causerie over: Die-
renbescherming. 8 Concert. Orkestconcert.
Causerie over de Ned. Chr. Bouwarbeiders-
bond. Daarna persberichten.
Daventry, 1562 M. 10.35 Kerkdienst.
11.05 Huishoudpraatje. 11.20 Gramofoon
muziek. 12.20 Balladenconcert, sopraan en
bariton. 12.50 Orgelconcert. 1.202.20 Or
kestconcert. 2.50 Voor de scholen. 3.20 Mu
ziek. 3.25 Voor de kinderen. 3.40 Muziek.
3.50 Dansmuziek. 4.35 Orkestconcert. 5.35
Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuws
berichten. 6.50 Causerie. 7.05 Strijkkwar-
tetten van Haydn. 7.20 Dram, critiek. 7.35
Muziek. 7.45 Fransche les. 8.05 Victorian
Memories. Gershom Parkington Kwintet. S.
Allen, sopraan. J. Farrington, bas. 9.20
Nieuwsberichten. 9.35 Politiek praatje (Ll-
beralen). 10.05 Nieuwsberichten. 10.10 Ka-
mermuziek. S. Fischer, sopraan. D. Palatin,
viool. B. Gailvez, cello. P. Cruz, piano. 11.35
Bridgepraatje. 11.5012.20 Dansmuziek.
Parijs ,Jiadio-Paris"1744 M. 12.50—
2.10 Gramofoonmuziek. Symphonieconcert.
4.05 Gramofoonmuziek. 6.557.20 Gramo
foonmuziek. 8.3511.10 Concert. Gezelschap
Colin. Kwartet.
Langenberg, 462 M. 10.35 en 12.30 Gra
mofoonmuziek. 1.252.50 Orkestconcert
6.056.50 Orkestconcert. 8.20 Werag-orkest
Werken van Offenbach. In de pauze „Der
Regimentszauberer", 1-acter van Offenbach.
Daarna dansen van Waldteufel. Vervolgens
tot 12.20 Dansmuziek.
Zeesen, 1649 M. 12.205.20 Lezingen en
lessen. 5.206.20 Orkestconcert. 6.20—8.05
Lezingen en lessen. 8.20 Mozart-concert. Or
kest. C. Bronsgeest, bariton. 9.50 Piano- en
vioolconcert. G. Kniestadt, viool. K. Roekst-
roh, piano. Daarna dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 6.20 Vroolijk concert
8.20 Radio-zanguurtje. 9.20 Voorlezing door
Rud. Kinau. 11.0512.15 Dansmuziek.
Brussel, 512 M. 5.20 Trioconcert. 6.50
Gramofoonmuziek. 8.35 Orkestconcert. Mile.
Grevin, zangeres. 9.5010.35 Lichte mu
ziek. Mile. Sam, zangeres.
ouo no no no no no no no no n
Oplossing van puzzle 19:
1
2
3
5
6
7
8
9
Gevraagd was op de ruitjes negen cij-
fers van 1 tot 9 te plaatsen, doch zooda-
nig dat er noch verticaal, noch horizon-
taal, noch diagonaal twee cijfers op edn
rij staan.
Puzzle No. 20.
De Tooverruit-puzzle.
i
Dit Is een zoogenaamde tooverruit,
waarbij de vier hoeken zijn weeerelaten.
Men moet de getallen 1 tot en met 12 in
de hokjes van bcvenstaande figuur
plaatsen en dan op zeven verschillende
manieren 26 zien te krijgen, door de ge
tallen in de twee horizontale en die in de
twee verticale rijen op te tellen, voorts
de getallen in de vakken a, a, a, a, die in
de vakken b, b, b. b. en in de ruiten
c, c, c, c, tezamen dus zeven getallen, die
elk 26 moeten vormen.
ononononoiiononononoii
(Buiten verantwoordelijkheid van de Re-
da die. De opname in deze rubriek, bewijst
geenszins dat de redadie ermede insteml).
BEIAARDKUNST EN HAAR OPBLOE1 TE
ALKMAAR.
Hooggeachte Redactie,
Beleefd verzoek ik u voor het onderstaande
een plaatsje in uw geeerd blad te willen in-
ruimen, waarvoor ik u vriendelijk dank zeg.
Ook buiten Alkmaar is het bericht van de
restauratie van den beiaard in den Waagtoren
met groote belangstelling ontvangen, temeer
daar uit het artikel over dit onderwerp in
het nummer van Zaterdag 18 Mei 1.1. zooveel,
voor den opbloei van de beiaardkunst, ver-
blijdende klanken worden gehoord. Draden,
klepels, pedaal en een gedeelte van de speel-
tafel zijn vernieuwd, twee der klokken zijn,
als onbruikbaar, door nieuwe vervangen, men
denkt over geregelde zomeravond-beiaard-
concerten met Holandsche en Vlaamsche bei-
aardiers enz. enz.
Maarzooals elke zaak zijn donkere
zijde heeft, zoo klinkt ook uit het bedoelde ar
tikel een onoplosbare dissonant. Er staat zoo
heel eenvoudig, „Het tuimelaarsysteem is
door broeksysteem vervangen", net alsof er
een zeer natuurlijke verbetering of moderni-
seering heeft plaats gevonden. Zou er een
van Alkmaarsch burgers zijn, die de betee-
kenis van deze eenvoudige aankondiging vSt
en begrijpt dat er geen moderniseering maar
een teruggang heeft plaats gevonden?
Laat ik eerst vertellen wat Broek- en wat
Tuimelaarsysteem wil zeggen:
Een broek bestaat: 1. Uit een draad welke
loopt van klepel naar een lager gelegen ring;
2. Een draad van 'n vast punt naar den ring
3. Een draad van de onderzijde van den ring;
naar de toets van het stokkenklavier. Wordt
nu de toets aangeslagen, dan wordt de ring
naar beneden getrokken en de klepel beweegt
zich in de richting van het vaste punt waar-
aan zich de tweede draad bevindt en slaat
tegen den klokwand. Deze mechaniek heeft't
groote nadeel, dat de klepel steeds vrij is om
in z'n zwaairichting eigenmachtige, tegen den
aanslag indruischende bewegingen uit te
voeren, zoodat de beiaardier de onbeperkte
macht over de klepel absoluut mist.
Een tuimelaar is een horizontale lat welke
aan beide uiteinden in een draaipunt rust.
Aan deze lat bevinden zich: 1. Een horizon
tale arm welke met een verticale draad aan
de toets is verbonden; 2. Een ongeveer verti
cale arm, welke met een draad, die in de
zwaairichting van de klepel loopt, aan de
klepel is verbonden. Achter de kleine kkpels
is een veer opgesteld, welke met een draad
aan de klepel is verbonden en deze op zijn
rustplaats houdt en tevens als afval van den
aanslag dient, waartoe bij de groote klepels
het eigen gewicht van de klepel voldoende is.
Door deze mechaniek heeft de beiaardier de
beslist onbeperkte macht over de klepel. Hij
heeft als het ware de klepel in zijn hand. De
ze volgt elke, zelfs de kleinste beweging van
de toets.
Bij de bescfyrijving van beide systeemen is
vooropgesteld dat scharnierende klepels zijn
aangewend. Hangen de klepels in een oog,
dan moeten deze onderling door een draad
worden verbonden, om te voorkomen dat zij
ook buiten de zwaairichting nog bewegingen
kunnen uitvoeren, wat (hinderlijk voor het
spel is en zekere spelsoorten onmogelijk
maakt. Het onderling verbinden van de kle
pels is bij broeksysteem vaak onmogelijk door
de wijze waarop de klokken hangen.
Kom ik nu tot Alkmaar's plannen terug,
dan kan ik zeggen, dat door de invoering
van het broeksysteem een jammerlijke dwa-
ling is begaan en wel hierom, omdat het
broeksysteem het tremolo, 't charme van het
Mechelsche beiaardspel, slechts zeer gebrek-
kig toelaat. Wat nu is 't tremolo en wat is
charme? Wanneer een melodie in langzame
noten door een tweede stem wordt begeleid,
worden beide tonen van de dubbelgreep snel
afgewisseld. Hierdoor ontstaat het effect dat
de klokkentoon niet uit een enkele slag be
staat maar gedurende de geheele waarde van
de noot doorzingt. Deze tremolobewegingen
moeten zeer snel en klein gemaakt worden,
zoodat de beiaardier hiertoe de volste macht
over zijn klepel moet bezitten en dus tuime-
laars noodigwieeft.
Men wil te Alkmaar de Vlamingen vra-
gen, doch deze zullen zich ter dezer stede
niet doen hooren, omdat zij alleen daar spe-
len, waar zich goede tuimelaarbeiaarden be
vinden, waar zij tevens de composities uit de
Mechelsche school kunnen uitvoeren. Ik moet
zelfs zeggen dat het advies tot de systeemver-
andering is gegeven tot weering van de Vla
mingen.
Wat is nu de Mechelsche school en hoe
staat Holland daartegenover?
De pionier van het modeme beiaardspel is
de groote Mechelsche beiaardier: Jef Denijn.
die het reeds door Hemony gekende tuime
laarsysteem moderniseerde en zijn beiaard
volgens zijn nieuwe begrippen inrichtte. De
nijn stichtte te Mechelen een school voor bei-
aardiers, waarvan hij directeur is en waar
zoowel Belgische, Hollandsche als Amcri-
kaansche beiaardiers waren gekweekt en ge-
diplomeerd. Hierdoor ontstond een groep van
voorstanders van de modeme tuimelaar,
welke in een groote groep liefhebbers een
warmen steun kreeg. De Ned. Klokkenspelver.
werd in ons land gesticht, ter bevordernig
van het moderne beiaardspel. Voorzitter is
Dr. Caspary te Den Bosch en secretaris is
de heer P. A. van Westrheenen, te Arnhem.
Genoemde vereeniging stelde een commissie
in tot voorlichting bij beiaardbouw en bei-
aardrestauratie, welke commissie reeds veel
belangrijk werk deed in het belang van het
moderne beiaardspel. Bij bestaande beiaar-
den werd het Mechelsche klavier ingevoerd
te Arnhem, Nijkerk, Haarlem, waar zelfs de
klokken uit de open kooi naar de besloten
klokkenkamer tot dit doel werden verhangen,
Gorkum, en nieuwe beiaarden met Mechelsch
klavier, (tuimelaars) werden gebouwd te Den
Bosch. Almelo, Tilburg en Barneveld, terwijl
nog dit jaar volgen Breda, Enschede, Olden-
zaal en Sneek.
Wanneer Alkmaar's plannen worden verwe-
zenlijkt, zal deze stad opvolgster zijn van
vele goede voorbeelden. Den Bosch, Arnhem,
Nijkerk, Barneveld, zij gingen met de gere
gelde zomeravond-beiaard-concerten voor, en
naast Hollandsche spelers lieten zich daar
Belgische en Fransche gasten hooren.
Ik toonde nu wel voldoende aan, dat de
moderne Mechelsche speelinrichting in ons
land reeds inheemsch is geworden, en dat de
terugkeer naar het broeksysteem een jammer
lijke dwaling beteekent. Als beiaardiers, vol-
gelingen van de Mechelsche school zijn in de
eerste plaats te noemen: Toon van Baklom,
(Den Bosch); Ferd. Timmermans, (Rotter
dam) H. Gort, (Arnhem); Willem Creman,
(Amsterdam) van welk viertal de eerste drie
het diploma van de Mechelsche school bezit
ten en de haatste drie de prijswinnaars zijn
bij de in Ti gehouden Eersten Ned. Beiaara-
wedstrijd. De Holandsche beiaardiers kunnen
minder kieskeurig zijn tenopzichte van broek-
en tuimelaarsysteem, of liever, moeten dit zijn,
omdat hier te lande nog vele broekbeiaarden
zijn, en zoo hebben zij zich met beide systee
men vertrouv.d moeten maken, wat zij dan
ook niet verzuimden. Te Amsterdam en te
Rotterdam heeft helaas het Mechelsche kla
vier nog niet zijn intrede gedaan. Wij hopen
echter, dat de tijd hiertoe spoedig daar zal
zijn.
Alkmaar's Gem. Bestuur, Vereeniging
Alcmaria, en Alkmaarsche Courant, ik hoop
van harte, dat uw plannen en voornemens
ten voile mogen slagen, opdat Alkmaar een
brandpunt moge worden voor den opbloei
van 'n oud-Vaderlandsche kunst, in een nieuw
gewaad, om zoo de erfschat van onze voor-
vaderen, die in dit opzicht ons land zoo unic
rijk maakt, te gebruiken en te eeren.
Het Gem. Bestuur geve een flinke subsi-
die, Alcmaria neemt voor zich de organistatie
en de Alkmaarsche Courant stelle zijn kolom-
men beschikbaar om de algemeene belang
stelling gaande te maken voor een zaak die
in de vorige eeuw van verwaarloozing in
yergetelheid raakte. Er moet veel van en over
den beiaard worden verteld en't is goed om
op te wekken tot het gaan luisteren en zien
naar de modeme beiaarden in ons land, om
zoodoende ten voile vertrouwd te raken met
de beiaardkunst en met de voorwaarden
waaronder deze kan bloeien.
EEN KLOKKENSPELVRIEND.
ter
G.
Aan de Dammersl
In onze vorige rubriek gaven wij
oplossing probleem 1069 (auteur
Bonne, 1894).
Stand.
Zw. 15 sch. op: 4, 7, 8, 9,11/14,18, 20, 23,
28, 29, 34, 36.
W. 14 sch. op: 21, 25, 27, 30, 31, 35, 37,
38, 39, 43, 44, 45, 46, 48.
Oplossing.
1. 45—40
1.
34 45
2. 44—40
2.
45 :34
3. 46—41
3.
36 :47
4. 39—33
4.
28 :39
5. 31—26
5.
47 :33
6. 43—38
6.
33 :22
7. 21—17
7.
12 21
8. 26 10
8.
4 15
9. 251
9.
34 :25
10. 1:43!
Een lokzet.
De volgende stand is
Huizer in den Haag.
van den heer
wm
mm
Zw. 13 sch. op 2, 7/12, 14, 18, 19, 23, 24, 36.
W. 13 sch. op: 16, 25, 28, 32, 34, 38, 39, 42,
43, 44, 47, 48, 49.
Wit ruilde af door:
1. 28—22 1. 18 27
2. 32 21. Nu speelde zwart
2. 11—17
hierop volgde
16—11
34—30
25—20
44—40
38 7
47—41
43 5!
Een vraagstuk met mooien slotstand
is het volgende van A. H. v. d. Geest te
Lisse.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
3.
4.
5.
6.
7.
7 27
24 :35
14
35
2
36
25
33
11
38
t
wm
//M,w////y.
WB
'M'
Zw. 12 sch. op: 3, 7/10, 13, 19, 20, 23, 24,
29, 30.
W. 13 sch. op: 16, 22, 27, 28, 33, 35, 37,
38, 40, 43, 45, 47, 49.
Wit speelt:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
22—18 1. 13:42
40—34 2. 30 48
16—11 3. 23 43
11 15 4. 29 38
35—30 5. 24:35
15 13! en wint.
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 1070 van A. F. Cremer te
Veendam.
Wfffc
Evenwel is de Budapester variant
goed te weerleggen. En't is b.v. hier Ca-
pablanca die een goede weerlegging heeft
gevonden. Natuurlijk niet voor 't bord,
maar thuis en op zijn gemak en voor't
geval dat hij deze speelwijze tee-en zich
aangewend ziet.
Wit: Capablanca
Zw.: Dr. S. Tartahower.
1.
2.
3.
o.
6.
6.
Zw. 8 nch. op: 11, 12, 13, 14, 16, 20, 24,
30 en dam op 5.
W. 12 sch. op: 21, 22, 27, 28, 32, 33, 38,
39, 42/45.
In onze volgende rubriek geven wij de
oplossing.
Aan de hand van de volgende partij,
gespeeld in de le ronde van het Kissin
ger tournooi zullen wij enkele opmerkin-
gen maken over de Budapester variant
van de d4 opening.
Deze variant is voor beide spelers niet
zonder gevaar, hoewel zij bij goed spel
van wit voldoet aan de uitspraak van
Dr. Lasker, dat alle gambiets uit den
booze zijn.
Evenwel heeft deze speelwijze 't aan-
trekkelijke van het nieuwe. Men heeft
haar nog niet in al haar geledingen door-
vorscht en't is voor den witspeler lastig
als hij niet zoo theoretisch onderlegd is
als de zwartspeler, die niet voor niets
deze speelwijze benut, J
t-
d4 Pf6
c4 e5!
de5 Pg4
Dit is de zet die du Buda'
pester variant typeert. Ten
voile uitgemaakt is't nog
niet of hij een of een
verdient.
't Voordeel er van voor
zwart is 't ontegenzegge-
lijk dat t' witte centrum
verzwakt is en dat de pion
e5 niet te houden is zon
der nadeel, b.v.:
4. f4? Lc5 5. Ph3! 6. ed6
0—0! 7. dc7 Dc7 8. Pc3 Lb4
9. Db3 Pc6 19. e3 Te8 wit
heeft een slechte stelling
of
4. Pf3 Lb4
5. Pc3 De7
6. Lf4 Pc6 en zwart
wint den pion terug.
We komen hierop nader
terug.
4. e4! Wit geeft dus den pion te
rug om zich rustig te ont-
wikkelen. Neemt nu zw.
e5 dan volgt 5. f4! en het
paard kan zonder nadeel
niet anders dan naar c6,
waarna wit 't beste spel
heeft door betere ontwik-
keling en slechte stand
van z warts paard en. Zw.
moet dus wat anders vin-
den.
4d6 Dit is de „offervariant"
zegt de W. S. waarvan de
een zegt dat hij slecht is
terwijl een ander hem een
geeft. Wat is nu waar?
ed6 Ld6
Le2! Dit moet de weerlegging zijn
volgens sommigen. Ver-
keerd zou zijn 6. h3 waar
op zou volgen Dh4! met
een eventueel Looperoffer
op g3.
Of wat ook minder juist is
6. Pf3 wegens 6Lb4
7. Ld2 Lc5 en wat dan? 8.
Le3 Ddl 9. Kdl Le3 10. fe3
Pf2f enz.
f5 De analysator van de W. S.
zegt dat zwart geen be-
hoorlijke verdediging
heeft en vindt dus dat
2e5 een behoort te
hebben. Dr. Balogh vindt
dat niet.
7. ef5 De7. Dr. Tartakower zegt in
zijn tournooiboek, dat
Cap. met 8. c5? Lc5 9. Da4J
Pc6 10. Dg4 winnen kan,
omdat na 10Pd4
volgt 11. Dh5f b.v. 11
Kf8 12. f6! gf6 (Beter was
eerst 12Lb4f)
13. Lh6 Kg8 14. Pc3! Pc2
15. Kdl Pal 16. Le4 Le6
17. Dc5!! en na den zet 10
Lf5 11. Df5 Tf8 en 12.
Df8 Kf8 en wit heeft voor
zijn dame drie officieren.
Doch Tartakower heeft
een verbetering aange-
bracht door 10. snoch
Pd4 noch Lf5 maar 10.
00 te spelen, waardoor
;ia» zwart zeker nog spel
houdt.
b.v. I. 11. Dc4 Kh8
im a. 12. Pf3 b5 13. Dd5 (na 13.
Db5 Pb4 14. Lg5 Dd6 15.
Lf4 Pc216. Kfl Df4 en wint
13Pb4 14. Da8 Lf5
15. Db7 (of 15. Df8 Df8 16.
Pa3 De8 enz.)
15Le4. 16. Lg5 (na
16. Db5 volgt Ld316.
Pc2 17. Kfl (na 17. Kdl
Dd6) 17Dg5 en wint.
b. 12. Pc3 Pb4 geestig maar
niet afdoende is hier 13.
Pe5 13. Pd5 De8 14.
Db3! Lf5 15. Le3! enz. en
12b5 gaat hier niet
wegens 13. De4).
13. Pd5 Pd5 14. Dd5 Tf5 15.
Dd3 Tf2 met voordeel voor
zwart.
II. 11. Lg5 Dd6 12. Dc4 (of 12.
Lf4 Df6 of 12. Le3 Ld4)
12Kh8 13. Lf4 (13.
Le3 Tf5 enz.) De7 en zwart
behoudt zijn aanval trots
dat wit een tempo gewon-
n enheeft.
Ook andere voortzettingen
verhinderen zwart niet.
Daarom kiest Cap. den se-
cuursten weg.
Lf5
Pf6
Pc6
Df7
000 Dr. Tartahower zegt
in zijn tournooiboek dat
beter ware geweest 12.
0—0.
Pd4
c6
gf6
Df6 (Beter 16Dg6 b.v.
17. Dg6 fg6 18. Pc3 Lh2f
r 19. Khl Td2 met voordeel
voor zwart).
Le5
Lf6
Kc7
LbS
Td8
Td4
Tc4
b5 o
a5
Lg7
Lh6
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28-
Pf3
Lg5
Pc3
Pd5
0—0
Pd4
Dd4
Lf6
Df6
Pf6
Lg4
Lf5
Tadl!
Td8
Lh7
g3
h4
Kg2
h5!
14
«el >*«8»Ta4
iv-
I.'.-
^5^ 2^422 22^2
y/y^z/A. y/y
'/////yy,'/7?r7//.
1 ''/sV/A
A
WWa Wm
V.