Allmaarsdit Ceirant. nahj iww 1 m a m a" m Wi'W4* m. a i Hm m l m. m m m m mm mrwk m m H m, m Hiriard ten m derflgtte laargang. Zaterdag 25 Mei. Radio-hoekje PUZZLE N. %b a c c a a c c a b b Ingezonden stukken Damrubriek H tl m,H m 9 9 H i Jll..«l a. Wr. lip^ jUP Schaaknubriek Wo. 191 1929 AANGIFTE TOELATING LEERLINGEN r OPEN©ARE SCHOLEN VOOR GEWOON LAGER ONDERWIJS. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene ken- nis, dat ouders of verzorgers, die tof nu toe nog geen aangifte hebben gedaan, dat zij nh de a.s. zoraervacantie hunne kinderen tot een dor openbare scholen voor gewoon lager on- derwijs (scholen nrs. 1. aan de Laat, 2. aan 'de Oudegracht, 3 aan den Koningsweg, 4. aan de Keetkolk, 6. aan de Snaarmanslaan, 7. meisjesschool aan de Oudegracht, 8. aan de Brillensteeg, 9. aan de Bleekerskade en die aan de Lindenlaan) willen zien toegelaten, daartoe alsnog in de gelegenheid worddft ge- steld ter gemeente-secretarie (afdeeling On derwijs). Voor deze aangifte zal alsnog in het bij- zonder gelegenheid zijn op Maandag 27 en Dinsdag 28 Mei a.s., telkens des namiddags van 25 uur. Bij de aangifte moet worden overgelegd het geboortebewijs (of trouwboekje der ouders) en, voor zoover de kinden zijn ingeent, het vacdnebewijs. E>e kinderen moeten voor toelating tot ge noenide scholen op 1 Augustus a.s. den leef- tijd van 5i/£ jaar hebben bereikt, derhalve geboren zijn v6or of op 1 Februari 1024. De ouders of verzorgers van leerlingen uit andere gemeenten zijn verplidht de aanvra- gen tot toelating te richten tot de gemeente- besturen van hun woonplaats. Alkmaar, 25 Mei 1929. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester A. KOELMA, Secretaris. Zondag 26 Mei. Hilversum, 1071 M. 9.9.20 V. A. R. A. Gramofoonmuziek. 9.209.40 Veiligheids- praatje. 9.40—10.Toespraak over gifgas- sengevaar. 12.12.30 A V. R. O. Lezing door Prof. Dr. J. J. van Loghem over „Hy- gienische toestanden in Amerika". (2). 12.30 t2.Concert door het A. V. R. O.-Trio. 2,2.30 A. V. R. O.-Tooneelhalfuurtje. Ja mes Yoland interviewt Annie van Ees. 2.30 3.30 Concert door het Flesch-Trio. 3.30— j6.Concert door het Omroeporkest. Tus- schentijds: Wedstrijduitslagen. 5.6.— V. A. R. A. Kinderuurtje. 6.15 V. P. R. 0. Wij- dingsuur in de Studio. Causerie met mede- werking van vocale en instrumentale solisten. U 30—9.A. V. R. O. Concert door de HHaarl. Orkestvereeniging. 8.Tijdsein van de A. V. R. O.-klok en pers- en sportberich- ten. 9.11.V. A. R. A. Populair orkest- concert met voordracht. 11.11.30 V. A. R. A. Gramofoonmuziek. Huizen, 336-3 M. (Na 6 uur 1852 M.) 9.50 N. C. R. V. Dienst in de Ned. Herv. kerk te Groningen. 10.15—12.30 K. R. O. Uitzending van de Hoogmis uit de kerk van de parochie „Besterd" te Tilburg. Predikatie en koorzang. (Van 10.1512.is uitzen ding van de H. Mis over Hilversum, 1071 M. en van 12.12.30 over Huizen 1852 M.) 12.30—1.30 Concert door het K. R. O.- Trio. 1.302.Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.2.30 Literair halfuurtje. Boek- bespreking. 2.304.30 Concert. Dubbelman- nenkwartet. 4.305.Ziekenuurtje. 5. Dienst in het kerkgebouw der Vrije Evangeli- sche Gemeente te Apeldoorn. 7.308.K. R. O. Causerie over de opgravingen in Pales- tina. 8.Tijdsein. 8.01—8.03 Voetbaluitsla- gen R.K. Federatie. 8.03—8.10 Praatje door den voorzitter. 8.1010.45 Concert, orkest en solisten. 9.30 Nieuwsberichten. 10.45 K. R. O.-Epiloog. Koorzang. Daventry, 1562 M. 3.50 Concert. De rnili- taire kapel. G. Johnson, sopraan. C. Sharpe, cello. 5.20 Vocaal concert. J. Coates, tenor. 5 50 Engelsche welsprekendheid: The mar riage ring. 6.056.35 Bach's kerkcantate no. 129. Orkest, koor, vocale en instrumen tale solisten. 8.20 Kerkdienst. 9.30 Liefda- digheidsoproep. 9.35 Nieuwsberichten. 9.50 Symphonieconcert onder leiding van Sir Henry Wood. 10.50 Epiloog. Parijs „Radio-Paris"1744 M. 12.20 Reli- gieuse causerie. Gewijde muziek. 1.052.10 Dansmuziek. 4.505.50 Gramofoonmuziek 6.50—7.20 Gramofoonmuziek. 8.05 Guignol „Radio-Paris". 8.5011.10 Symphoniecon cert onder leiding van Hr. Bigot. Langenberg, 462 M. 9.20—10.20 Mor genwijding. 11.4512.25 Bijeenkomst v. d. „Jungfrauenver. Erzdiozese. 1.20—2.50 Or kestconcert. 4.206.20 Orkestconcert. Zoo- orkest. 8.25 „Der Orilow", operette in 3 ac- ten van Granichstaedten. Daarna dansmuz. Zeesen, 1649 M. 6.508.20 Morgencon- cert. 9.20 Morgenwijding. 12.20 Concert. Trompet- en bazuinkoor. 5 20 Orkestconcert. 8.20 Franz-Lehar concert. Orkest. Else Kochhann, sopraan. W. Gombert, tenor. Koor. Daarna tot 12.50 Dansmuziek. Hamburg, 395 M. 9.35 Morgenwijding. 12 05 Concert. Koor en orkest. 1.25 Orkest concert. 4.05 Vocaal concert. Mannenkoor. 5.20 Dansmuziek. 8.20 „Fruhlingsluft" ope rette in 3 acten. 10.50—12.15 Dansmuziek. Brussel, 512 M. 3.20 Voetbalwedstrijd FrankrijkBelgie. 5.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest. Mile. Tragin, sopraan. Hr. Barnes, bas. Maandag 27 Mei. Hilversum, 1071 M. 10.—10.15 Morgen wijding. 12.152.Concert door het A. V. R. O.-Trio. 2.2.30 Gramofoonmuziek. 2.30 —4.30 Aansluiting van het Rembrandt- Theater te Amsterdam. 5.-6.Kinderuur tje. 6.01—7.15 Concert door het A. V. R. o.- Trio. 7.157.45 Lezing door Herman Rut- ters over „Muziekbeoefening voorheen en thans". 8.019.Solistenconcert. Lotti MuskensSleurs, sopraan. Theo van der Pas, piano. 9.11.Concert door het ver- sterkte Omroeporkest. Ferdinand Helman, viool. 11.Gramofoonmuziek. 11.30 Slui- ting. Huizen, 336.3 M. (Na 6 uur 1852 M.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 11.-11.30 Koffte Ziekendienst. 12.301.45 Orgelconcert. 4. 5.Ziekenuurtje. Orgelspel en gang. 5. 6.30 Gramofoonmuziek. 6.307.— Literaire causerie. 7-7.30 Causerie over: Woning- inrichting. 7.308.Causerie over: Die- renbescherming. 8 Concert. Orkestconcert. Causerie over de Ned. Chr. Bouwarbeiders- bond. Daarna persberichten. Daventry, 1562 M. 10.35 Kerkdienst. 11.05 Huishoudpraatje. 11.20 Gramofoon muziek. 12.20 Balladenconcert, sopraan en bariton. 12.50 Orgelconcert. 1.202.20 Or kestconcert. 2.50 Voor de scholen. 3.20 Mu ziek. 3.25 Voor de kinderen. 3.40 Muziek. 3.50 Dansmuziek. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuws berichten. 6.50 Causerie. 7.05 Strijkkwar- tetten van Haydn. 7.20 Dram, critiek. 7.35 Muziek. 7.45 Fransche les. 8.05 Victorian Memories. Gershom Parkington Kwintet. S. Allen, sopraan. J. Farrington, bas. 9.20 Nieuwsberichten. 9.35 Politiek praatje (Ll- beralen). 10.05 Nieuwsberichten. 10.10 Ka- mermuziek. S. Fischer, sopraan. D. Palatin, viool. B. Gailvez, cello. P. Cruz, piano. 11.35 Bridgepraatje. 11.5012.20 Dansmuziek. Parijs ,Jiadio-Paris"1744 M. 12.50— 2.10 Gramofoonmuziek. Symphonieconcert. 4.05 Gramofoonmuziek. 6.557.20 Gramo foonmuziek. 8.3511.10 Concert. Gezelschap Colin. Kwartet. Langenberg, 462 M. 10.35 en 12.30 Gra mofoonmuziek. 1.252.50 Orkestconcert 6.056.50 Orkestconcert. 8.20 Werag-orkest Werken van Offenbach. In de pauze „Der Regimentszauberer", 1-acter van Offenbach. Daarna dansen van Waldteufel. Vervolgens tot 12.20 Dansmuziek. Zeesen, 1649 M. 12.205.20 Lezingen en lessen. 5.206.20 Orkestconcert. 6.20—8.05 Lezingen en lessen. 8.20 Mozart-concert. Or kest. C. Bronsgeest, bariton. 9.50 Piano- en vioolconcert. G. Kniestadt, viool. K. Roekst- roh, piano. Daarna dansmuziek. Hamburg, 395 M. 6.20 Vroolijk concert 8.20 Radio-zanguurtje. 9.20 Voorlezing door Rud. Kinau. 11.0512.15 Dansmuziek. Brussel, 512 M. 5.20 Trioconcert. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Orkestconcert. Mile. Grevin, zangeres. 9.5010.35 Lichte mu ziek. Mile. Sam, zangeres. ouo no no no no no no no no n Oplossing van puzzle 19: 1 2 3 5 6 7 8 9 Gevraagd was op de ruitjes negen cij- fers van 1 tot 9 te plaatsen, doch zooda- nig dat er noch verticaal, noch horizon- taal, noch diagonaal twee cijfers op edn rij staan. Puzzle No. 20. De Tooverruit-puzzle. i Dit Is een zoogenaamde tooverruit, waarbij de vier hoeken zijn weeerelaten. Men moet de getallen 1 tot en met 12 in de hokjes van bcvenstaande figuur plaatsen en dan op zeven verschillende manieren 26 zien te krijgen, door de ge tallen in de twee horizontale en die in de twee verticale rijen op te tellen, voorts de getallen in de vakken a, a, a, a, die in de vakken b, b, b. b. en in de ruiten c, c, c, c, tezamen dus zeven getallen, die elk 26 moeten vormen. ononononoiiononononoii (Buiten verantwoordelijkheid van de Re- da die. De opname in deze rubriek, bewijst geenszins dat de redadie ermede insteml). BEIAARDKUNST EN HAAR OPBLOE1 TE ALKMAAR. Hooggeachte Redactie, Beleefd verzoek ik u voor het onderstaande een plaatsje in uw geeerd blad te willen in- ruimen, waarvoor ik u vriendelijk dank zeg. Ook buiten Alkmaar is het bericht van de restauratie van den beiaard in den Waagtoren met groote belangstelling ontvangen, temeer daar uit het artikel over dit onderwerp in het nummer van Zaterdag 18 Mei 1.1. zooveel, voor den opbloei van de beiaardkunst, ver- blijdende klanken worden gehoord. Draden, klepels, pedaal en een gedeelte van de speel- tafel zijn vernieuwd, twee der klokken zijn, als onbruikbaar, door nieuwe vervangen, men denkt over geregelde zomeravond-beiaard- concerten met Holandsche en Vlaamsche bei- aardiers enz. enz. Maarzooals elke zaak zijn donkere zijde heeft, zoo klinkt ook uit het bedoelde ar tikel een onoplosbare dissonant. Er staat zoo heel eenvoudig, „Het tuimelaarsysteem is door broeksysteem vervangen", net alsof er een zeer natuurlijke verbetering of moderni- seering heeft plaats gevonden. Zou er een van Alkmaarsch burgers zijn, die de betee- kenis van deze eenvoudige aankondiging vSt en begrijpt dat er geen moderniseering maar een teruggang heeft plaats gevonden? Laat ik eerst vertellen wat Broek- en wat Tuimelaarsysteem wil zeggen: Een broek bestaat: 1. Uit een draad welke loopt van klepel naar een lager gelegen ring; 2. Een draad van 'n vast punt naar den ring 3. Een draad van de onderzijde van den ring; naar de toets van het stokkenklavier. Wordt nu de toets aangeslagen, dan wordt de ring naar beneden getrokken en de klepel beweegt zich in de richting van het vaste punt waar- aan zich de tweede draad bevindt en slaat tegen den klokwand. Deze mechaniek heeft't groote nadeel, dat de klepel steeds vrij is om in z'n zwaairichting eigenmachtige, tegen den aanslag indruischende bewegingen uit te voeren, zoodat de beiaardier de onbeperkte macht over de klepel absoluut mist. Een tuimelaar is een horizontale lat welke aan beide uiteinden in een draaipunt rust. Aan deze lat bevinden zich: 1. Een horizon tale arm welke met een verticale draad aan de toets is verbonden; 2. Een ongeveer verti cale arm, welke met een draad, die in de zwaairichting van de klepel loopt, aan de klepel is verbonden. Achter de kleine kkpels is een veer opgesteld, welke met een draad aan de klepel is verbonden en deze op zijn rustplaats houdt en tevens als afval van den aanslag dient, waartoe bij de groote klepels het eigen gewicht van de klepel voldoende is. Door deze mechaniek heeft de beiaardier de beslist onbeperkte macht over de klepel. Hij heeft als het ware de klepel in zijn hand. De ze volgt elke, zelfs de kleinste beweging van de toets. Bij de bescfyrijving van beide systeemen is vooropgesteld dat scharnierende klepels zijn aangewend. Hangen de klepels in een oog, dan moeten deze onderling door een draad worden verbonden, om te voorkomen dat zij ook buiten de zwaairichting nog bewegingen kunnen uitvoeren, wat (hinderlijk voor het spel is en zekere spelsoorten onmogelijk maakt. Het onderling verbinden van de kle pels is bij broeksysteem vaak onmogelijk door de wijze waarop de klokken hangen. Kom ik nu tot Alkmaar's plannen terug, dan kan ik zeggen, dat door de invoering van het broeksysteem een jammerlijke dwa- ling is begaan en wel hierom, omdat het broeksysteem het tremolo, 't charme van het Mechelsche beiaardspel, slechts zeer gebrek- kig toelaat. Wat nu is 't tremolo en wat is charme? Wanneer een melodie in langzame noten door een tweede stem wordt begeleid, worden beide tonen van de dubbelgreep snel afgewisseld. Hierdoor ontstaat het effect dat de klokkentoon niet uit een enkele slag be staat maar gedurende de geheele waarde van de noot doorzingt. Deze tremolobewegingen moeten zeer snel en klein gemaakt worden, zoodat de beiaardier hiertoe de volste macht over zijn klepel moet bezitten en dus tuime- laars noodigwieeft. Men wil te Alkmaar de Vlamingen vra- gen, doch deze zullen zich ter dezer stede niet doen hooren, omdat zij alleen daar spe- len, waar zich goede tuimelaarbeiaarden be vinden, waar zij tevens de composities uit de Mechelsche school kunnen uitvoeren. Ik moet zelfs zeggen dat het advies tot de systeemver- andering is gegeven tot weering van de Vla mingen. Wat is nu de Mechelsche school en hoe staat Holland daartegenover? De pionier van het modeme beiaardspel is de groote Mechelsche beiaardier: Jef Denijn. die het reeds door Hemony gekende tuime laarsysteem moderniseerde en zijn beiaard volgens zijn nieuwe begrippen inrichtte. De nijn stichtte te Mechelen een school voor bei- aardiers, waarvan hij directeur is en waar zoowel Belgische, Hollandsche als Amcri- kaansche beiaardiers waren gekweekt en ge- diplomeerd. Hierdoor ontstond een groep van voorstanders van de modeme tuimelaar, welke in een groote groep liefhebbers een warmen steun kreeg. De Ned. Klokkenspelver. werd in ons land gesticht, ter bevordernig van het moderne beiaardspel. Voorzitter is Dr. Caspary te Den Bosch en secretaris is de heer P. A. van Westrheenen, te Arnhem. Genoemde vereeniging stelde een commissie in tot voorlichting bij beiaardbouw en bei- aardrestauratie, welke commissie reeds veel belangrijk werk deed in het belang van het moderne beiaardspel. Bij bestaande beiaar- den werd het Mechelsche klavier ingevoerd te Arnhem, Nijkerk, Haarlem, waar zelfs de klokken uit de open kooi naar de besloten klokkenkamer tot dit doel werden verhangen, Gorkum, en nieuwe beiaarden met Mechelsch klavier, (tuimelaars) werden gebouwd te Den Bosch. Almelo, Tilburg en Barneveld, terwijl nog dit jaar volgen Breda, Enschede, Olden- zaal en Sneek. Wanneer Alkmaar's plannen worden verwe- zenlijkt, zal deze stad opvolgster zijn van vele goede voorbeelden. Den Bosch, Arnhem, Nijkerk, Barneveld, zij gingen met de gere gelde zomeravond-beiaard-concerten voor, en naast Hollandsche spelers lieten zich daar Belgische en Fransche gasten hooren. Ik toonde nu wel voldoende aan, dat de moderne Mechelsche speelinrichting in ons land reeds inheemsch is geworden, en dat de terugkeer naar het broeksysteem een jammer lijke dwaling beteekent. Als beiaardiers, vol- gelingen van de Mechelsche school zijn in de eerste plaats te noemen: Toon van Baklom, (Den Bosch); Ferd. Timmermans, (Rotter dam) H. Gort, (Arnhem); Willem Creman, (Amsterdam) van welk viertal de eerste drie het diploma van de Mechelsche school bezit ten en de haatste drie de prijswinnaars zijn bij de in Ti gehouden Eersten Ned. Beiaara- wedstrijd. De Holandsche beiaardiers kunnen minder kieskeurig zijn tenopzichte van broek- en tuimelaarsysteem, of liever, moeten dit zijn, omdat hier te lande nog vele broekbeiaarden zijn, en zoo hebben zij zich met beide systee men vertrouv.d moeten maken, wat zij dan ook niet verzuimden. Te Amsterdam en te Rotterdam heeft helaas het Mechelsche kla vier nog niet zijn intrede gedaan. Wij hopen echter, dat de tijd hiertoe spoedig daar zal zijn. Alkmaar's Gem. Bestuur, Vereeniging Alcmaria, en Alkmaarsche Courant, ik hoop van harte, dat uw plannen en voornemens ten voile mogen slagen, opdat Alkmaar een brandpunt moge worden voor den opbloei van 'n oud-Vaderlandsche kunst, in een nieuw gewaad, om zoo de erfschat van onze voor- vaderen, die in dit opzicht ons land zoo unic rijk maakt, te gebruiken en te eeren. Het Gem. Bestuur geve een flinke subsi- die, Alcmaria neemt voor zich de organistatie en de Alkmaarsche Courant stelle zijn kolom- men beschikbaar om de algemeene belang stelling gaande te maken voor een zaak die in de vorige eeuw van verwaarloozing in yergetelheid raakte. Er moet veel van en over den beiaard worden verteld en't is goed om op te wekken tot het gaan luisteren en zien naar de modeme beiaarden in ons land, om zoodoende ten voile vertrouwd te raken met de beiaardkunst en met de voorwaarden waaronder deze kan bloeien. EEN KLOKKENSPELVRIEND. ter G. Aan de Dammersl In onze vorige rubriek gaven wij oplossing probleem 1069 (auteur Bonne, 1894). Stand. Zw. 15 sch. op: 4, 7, 8, 9,11/14,18, 20, 23, 28, 29, 34, 36. W. 14 sch. op: 21, 25, 27, 30, 31, 35, 37, 38, 39, 43, 44, 45, 46, 48. Oplossing. 1. 45—40 1. 34 45 2. 44—40 2. 45 :34 3. 46—41 3. 36 :47 4. 39—33 4. 28 :39 5. 31—26 5. 47 :33 6. 43—38 6. 33 :22 7. 21—17 7. 12 21 8. 26 10 8. 4 15 9. 251 9. 34 :25 10. 1:43! Een lokzet. De volgende stand is Huizer in den Haag. van den heer wm mm Zw. 13 sch. op 2, 7/12, 14, 18, 19, 23, 24, 36. W. 13 sch. op: 16, 25, 28, 32, 34, 38, 39, 42, 43, 44, 47, 48, 49. Wit ruilde af door: 1. 28—22 1. 18 27 2. 32 21. Nu speelde zwart 2. 11—17 hierop volgde 16—11 34—30 25—20 44—40 38 7 47—41 43 5! Een vraagstuk met mooien slotstand is het volgende van A. H. v. d. Geest te Lisse. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 3. 4. 5. 6. 7. 7 27 24 :35 14 35 2 36 25 33 11 38 t wm //M,w////y. WB 'M' Zw. 12 sch. op: 3, 7/10, 13, 19, 20, 23, 24, 29, 30. W. 13 sch. op: 16, 22, 27, 28, 33, 35, 37, 38, 40, 43, 45, 47, 49. Wit speelt: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 22—18 1. 13:42 40—34 2. 30 48 16—11 3. 23 43 11 15 4. 29 38 35—30 5. 24:35 15 13! en wint. Ter oplossing voor deze week: Probleem 1070 van A. F. Cremer te Veendam. Wfffc Evenwel is de Budapester variant goed te weerleggen. En't is b.v. hier Ca- pablanca die een goede weerlegging heeft gevonden. Natuurlijk niet voor 't bord, maar thuis en op zijn gemak en voor't geval dat hij deze speelwijze tee-en zich aangewend ziet. Wit: Capablanca Zw.: Dr. S. Tartahower. 1. 2. 3. o. 6. 6. Zw. 8 nch. op: 11, 12, 13, 14, 16, 20, 24, 30 en dam op 5. W. 12 sch. op: 21, 22, 27, 28, 32, 33, 38, 39, 42/45. In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. Aan de hand van de volgende partij, gespeeld in de le ronde van het Kissin ger tournooi zullen wij enkele opmerkin- gen maken over de Budapester variant van de d4 opening. Deze variant is voor beide spelers niet zonder gevaar, hoewel zij bij goed spel van wit voldoet aan de uitspraak van Dr. Lasker, dat alle gambiets uit den booze zijn. Evenwel heeft deze speelwijze 't aan- trekkelijke van het nieuwe. Men heeft haar nog niet in al haar geledingen door- vorscht en't is voor den witspeler lastig als hij niet zoo theoretisch onderlegd is als de zwartspeler, die niet voor niets deze speelwijze benut, J t- d4 Pf6 c4 e5! de5 Pg4 Dit is de zet die du Buda' pester variant typeert. Ten voile uitgemaakt is't nog niet of hij een of een verdient. 't Voordeel er van voor zwart is 't ontegenzegge- lijk dat t' witte centrum verzwakt is en dat de pion e5 niet te houden is zon der nadeel, b.v.: 4. f4? Lc5 5. Ph3! 6. ed6 0—0! 7. dc7 Dc7 8. Pc3 Lb4 9. Db3 Pc6 19. e3 Te8 wit heeft een slechte stelling of 4. Pf3 Lb4 5. Pc3 De7 6. Lf4 Pc6 en zwart wint den pion terug. We komen hierop nader terug. 4. e4! Wit geeft dus den pion te rug om zich rustig te ont- wikkelen. Neemt nu zw. e5 dan volgt 5. f4! en het paard kan zonder nadeel niet anders dan naar c6, waarna wit 't beste spel heeft door betere ontwik- keling en slechte stand van z warts paard en. Zw. moet dus wat anders vin- den. 4d6 Dit is de „offervariant" zegt de W. S. waarvan de een zegt dat hij slecht is terwijl een ander hem een geeft. Wat is nu waar? ed6 Ld6 Le2! Dit moet de weerlegging zijn volgens sommigen. Ver- keerd zou zijn 6. h3 waar op zou volgen Dh4! met een eventueel Looperoffer op g3. Of wat ook minder juist is 6. Pf3 wegens 6Lb4 7. Ld2 Lc5 en wat dan? 8. Le3 Ddl 9. Kdl Le3 10. fe3 Pf2f enz. f5 De analysator van de W. S. zegt dat zwart geen be- hoorlijke verdediging heeft en vindt dus dat 2e5 een behoort te hebben. Dr. Balogh vindt dat niet. 7. ef5 De7. Dr. Tartakower zegt in zijn tournooiboek, dat Cap. met 8. c5? Lc5 9. Da4J Pc6 10. Dg4 winnen kan, omdat na 10Pd4 volgt 11. Dh5f b.v. 11 Kf8 12. f6! gf6 (Beter was eerst 12Lb4f) 13. Lh6 Kg8 14. Pc3! Pc2 15. Kdl Pal 16. Le4 Le6 17. Dc5!! en na den zet 10 Lf5 11. Df5 Tf8 en 12. Df8 Kf8 en wit heeft voor zijn dame drie officieren. Doch Tartakower heeft een verbetering aange- bracht door 10. snoch Pd4 noch Lf5 maar 10. 00 te spelen, waardoor ;ia» zwart zeker nog spel houdt. b.v. I. 11. Dc4 Kh8 im a. 12. Pf3 b5 13. Dd5 (na 13. Db5 Pb4 14. Lg5 Dd6 15. Lf4 Pc216. Kfl Df4 en wint 13Pb4 14. Da8 Lf5 15. Db7 (of 15. Df8 Df8 16. Pa3 De8 enz.) 15Le4. 16. Lg5 (na 16. Db5 volgt Ld316. Pc2 17. Kfl (na 17. Kdl Dd6) 17Dg5 en wint. b. 12. Pc3 Pb4 geestig maar niet afdoende is hier 13. Pe5 13. Pd5 De8 14. Db3! Lf5 15. Le3! enz. en 12b5 gaat hier niet wegens 13. De4). 13. Pd5 Pd5 14. Dd5 Tf5 15. Dd3 Tf2 met voordeel voor zwart. II. 11. Lg5 Dd6 12. Dc4 (of 12. Lf4 Df6 of 12. Le3 Ld4) 12Kh8 13. Lf4 (13. Le3 Tf5 enz.) De7 en zwart behoudt zijn aanval trots dat wit een tempo gewon- n enheeft. Ook andere voortzettingen verhinderen zwart niet. Daarom kiest Cap. den se- cuursten weg. Lf5 Pf6 Pc6 Df7 000 Dr. Tartahower zegt in zijn tournooiboek dat beter ware geweest 12. 0—0. Pd4 c6 gf6 Df6 (Beter 16Dg6 b.v. 17. Dg6 fg6 18. Pc3 Lh2f r 19. Khl Td2 met voordeel voor zwart). Le5 Lf6 Kc7 LbS Td8 Td4 Tc4 b5 o a5 Lg7 Lh6 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28- Pf3 Lg5 Pc3 Pd5 0—0 Pd4 Dd4 Lf6 Df6 Pf6 Lg4 Lf5 Tadl! Td8 Lh7 g3 h4 Kg2 h5! 14 «el >*«8»Ta4 iv- I.'.- ^5^ 2^422 22^2 y/y^z/A. y/y '/////yy,'/7?r7//. 1 ''/sV/A A WWa Wm V.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 5