pypDiNGl Ingezonden stukkon Rechtszaken Londensch aanteekenboek. smaakt als room Onze KolonaSn. keeren. Met groote moeite een sloep met zes man ging ter redding nog uit, maar liep .vol water en moest met vereende krachten aan land worden getrokken slaagde men erin een der mannen aan land te krijgen. De po- gingen om bij den bewustelooze de levens- geesten op te wekken slaagden. De andere man kon niet meer bereikt worden. Eenige baders te Scheveningen door den golfbreker gewond. Op het stille strand te Scheveningen zijn Zonaagochtend weer verschillende personen die zich te ver in zee gewaagd hadden en door den strooin werden gegrepen, in levens- igevaar geraakt. Zij konden echter door an deren, waarbij leden van de reddingsbriga- de, gered warden. Hierbij zijn enkele drcnke- lingen en redders tegen een golfbreker gesla- fen, waardoor zij verschillende kneuzingen ekwamen. De C.G.D. heeft hen op de Cen- trale Post behandeld. Een der drenkelingen is naar het gemeenie-ziekenhuis overgebracht Zijn toestand is niet levensgevaarlijk Des avonds omstreeks 7 uur is een twaalf- jarig meisje door den stroom meegesleept Zij werd door haar vader gered. Beide lie- pen, doordat ook zij met een golfbreker in aanraking kwamen, verschilende schaafwon- 4en ,op. ZAL DE ..EUGENIA" SPOEDIG v VLOTKOMEN? -UiTden fielder wordt gemeld: /Nog steeds zit het Grieksche stoomschip ^Eugenia" op den Helderschen zeedijk, doch het eiride van dit onvrijwillig verblijf is thans in zicht. Nadat eerst met behulp van hydrauliche vijzels en dommekrachten het achterschip een vijftiental meters zeewaarts was gebracht, werden Zaterdag een paar sleepbooten gerequireerd, welke ook Zondag bleven trekken. Inmiddels waren de vuren aangemaakt, zoodat, na negen maanden stil- staan, de machine de pogingen kon onder- steunen. Men kan thans van de deining ge- bruik maken. E>e kans is groot, dat het schip vlot zal komen. Het moet in het voornemen liggen om naar Amsterdam te varen, waar gedokt zal wor den. LAAG WATER. Men meldt uit Venlo aan het Hbld.: - De rivier de Maas heeft thans een onge- lend laag peil. Aan den kant van Blerik, aan de overzijde, is een lang en breed strand- bad ontstaan, waar het baden is geoorloofd en de jeugd zich zeer vermaakt. Verscheidene zwemmers en baders hebben gisteren de rivier dwars doorgeloopen en den over te Venlo bezocht. Veel schepen liggen voor den Ioswal op hooger water te wachten. KERKDIEF AANGEHOUDEN. Met behulp van een nauwkeurig dactylos- copisch signalement is de politie te Gouda er in geslaagd den dader op te sporen van in de R.K kerk aan den Kleiweg aldaar ge- pleegden diefstal, waarhij uit een in een kast in de sacristie geplaatst kistje een bedrag van ruim 38 werd gestolen. De aangehou- dene is een beruchte kerkdief uit Amersfoort, die al meer dergelijke delicten op zijn kerf- stok heeft. Zijn te Gouda gepleegden diefstal heeft hij volledig bekend. Hij is in het Huis van Bewaring te Rotterdam opgesloten. DE ZUIDERZEEWERKEN. Oedelegeerden op bezoek. Zondag hebben een aantal gedelegeerden Van de Herstelconferentie Den Haag een be zoek gebracht aan de Zuiderzeewerken. Van Medemblik af ging het per s.s. „Baron van Dedem" naar de Oude Zeug en Wieringen cn vandaar per auto weer naar Den Haag. AANGEREDEN In den vroegen morgen van Zondag werd bij de politie te Venlo aangifte gedaan, dat op den Herunger weg iemand bewusteloos lag. Ter_ plaatse heeft de politie aangetrof- fen de 43-jarige heer L. Ebus, wonende aan genoemde weg. De getrofene droeg alle spo ren van door een auto te zijn overreden, en ca. 300 meter te zijn meegesleurd. In het zie- kenhuis werd vastgesteld, dat het sleutelbeen en vier ribben waren gebroken en het gehee- le lichaam zwaar gekneusd was. Na een on- derzoek werd te Tegelen aangehouden een wijnhandelaar uif Eindhoven. Deze verklaar- de wel iets aan de auto bemerkt te hebben, doch verder geen aandacht er aan te hebben verleend. Van een aanrijding was hem niets bekend. De auto is in beslag genomen. De toestand van den aangeredene is levensge vaarlijk. NEDERLANDSCHE BOND VAN GEMEENTEAMBTENAREN. Zaterdagmiddag vergaderde de afd. Nrd.- Holland van de Nederlandsche Bond van Gemeente-ambtenaren te Amsterdam, onder voorzitterschap van den heer Th. Kolfscho- ten, burgemeester van Edam. Dank werd ge bracht aan den heer Lommen, die als be- stuurslid niet is herkozen, voor hetgeen hij heeft gedaan, terwijl de heer Boonstra, uit Wormerveer werd welkom geheeten. De rekening over 1928 wees een klein voordeelig saldo aan. Uitvoerig werd vain gedachten gewisseld over de wijze van pro paganda voor uitbreiding van het aauial le den. Velen staan nog van verre, hoewel d? contributie laag is en de bond heel veel doet tot opheffing van het peil van het ainb- tenaren-personeel en ter verbetering van de rechtspositie, in den ruimsten zin genomen. Besloten werd, dat ieder der leden in zijn omgeving zal trachten leden te winnen en van ambtenaren-niet-leden zal kennis geven aan den secretaris der afdeeling. Ten aanzien van de aanhangige herzie- ning der jaarwedderegeling voor buigemees- ters, secretarissen en ontvangers, werd volko- men vertrouwen uitgesproken in de gestie van het bestuur, hetwelk gemachligd werd naar omstandigheden te handelen. Van ver schillende zijden werd aangetoond hoe hoog noodig verbetering der salarissen is: om hun absolute te-laag-zijn, en om den grooten achterstand bij rijks- en provinciaal personeel en bij dezelfde functionnarissen in andere deelen van het land. De kwestie van een aigemeeHe-regeling der ■alarrssen voor de ambtenaren vac den bur-. jken stand, zal nader onder het oog worden gezien. Het bestuur wordt gemach- tigd om den Cursus in de gemeenteadmini- stratie, die thans te Alkmaar wordt geex- ploiteerd, voor rekening van de provincial afdeeling te nemen. In de algemeene bondsvergadering zal worden aangedrongen op invoering van ,tommercieele boeklwuding. Met het voorstel van het hoofdbestuur om over te gaan tot uitbreiding van het perso neel op het bondsbureau kon een deel van het bestuur zich eerst niet vereenigen. Na verdediging door den bondsvoorzitter en den secretaris-airecteur, die mede aanwezig wa ren, werd besloten zich met het voorstel te vereenigen. Tot afgevaardigden ter algemee ne bondsvergadering werden benoemd de heeren: S. C. de Haas van Dorsser, te Haar lem en J. H. Wijker, te Den Helder, en tot hun plaatsvervanger, de heer W. P. Coste- rus, te Edam. PRO SENECTUTE. Verschenen is het jaarverslag der Vereeni- ging Pro Senectute, welke ten doel heeft voor bejaarde dames en heeren, zonder onder- scheid van relegie, gehuvvd en ongehuwd, eenvoudige, goede en goedkoope pension- tehuizen te stichten. Er zijn thans pensions te Amerongen, Dordrecht, Hilversum, Deven- ter, Den Haag, Amsterdam en Laren bij Lochem. Uit dit jaarverslag, dat fraaie afbeeldin- gen der tehuizen geeft, blijkt dat in 1928 het aantal aanvragen, gerekend van de stichting af tot een totaal van 1377 steeg, waarvan er aan het einde van 1928 nog 699 op de lijst voorkwamen. Ofschoon in het afgeloopen jaar wel' geen nieuw tehuis kon worden geopend, was het toch mogelijk weer eenige candidaten te plaatsen, doordat enkele bewoners kwamen te overlijden. Tegen deze afvloei'fng van candi daten staat een steeds grootere toeneming. Het lidmaatschap bedraagt f 5 per jaar, donateur wordt men voor 100 ineens, ter wijl men stichter wordt, zoodra men 500 in de kas der Vereeniging stort. Hoe meer leden hoe krachtiger onze hulp voor de ouden van dagen met den beschaafden stand, waar- onder nog zoovelen zijn die niet geholpen kunnen worden, doordat de mradelen ontbre- ken. Alle belangstellender, in het streven van onze vereeniging staat het secretariaat met alle gewenschte inlichtingen ten dienste, ter wijl de penningmeester, Jan Luykenstraat 92 Amsterdam, zeer gaarne giften in ontvangst neemt op d. postgirorekening No. 82900 der vereeniging. Wij bevelen deze vereeniging gaarne in ieders belangstelling aan. niet DE REMBRANDT2EGELS. Datum van uitgifte nog vastgesteld. Het postzegeltijdschrift „Echo de la Tim- brologie" meldde, dat de Rembrandtzegels op 1 September zouden verschijnen, dat de serie zal bestaan uit de 5+5 cent groen, 714+5 cent rood, en 12H+5 een, blauw, dat de ze- gels in offset-druk zullen zijn uitgevoerd en de beeltenis van Rembrandt zullen dragen. Bij informatie bij het hoofdbestuur der P. T. en T. deelde men aan het Hbl. mede, dat dit bericht zeer voorbarig is. Omtrent den datum van uitgifte -is nog niets bepaald; over den druk is niets vastgesteld. In geen geval zal het offset-druk zijn. De waarden zijn cvenmin vastgesteld. Behalve de beeltenis van Rembrandt, zullen de zegels ook nog andere afbeeldingen te zien geven. J. B. te Egmond aan Zee, J. T te Castri- cum, overtreding Arbeidswet, de lste 1 boete of 1 dag hechtenis, de 2e 3 X 8 boete of 3 X 8 dagen hechtenis. P. K. te Egmond aan Zee, H. A. v. H. te Haarlem, P. J. K. te Enkhuizen, J. A. R. te Rotterdam, W. A. V. te Ziidewind, N. C. te Amsterdam, loopen op verboden grond, de lste, 2e, 3e en 6e ieder 1 boete of 1 dag hechtenis, de 4e f, 3 boete of 3 dagen hechte nis, de 5e ontslag van rechtsvervolging. S. L. te IJmuiden, M. A. D. te Egmond Binnen, H. A. B. B. te Bergen, J. H., J. B. T. en P L. te Alkmaar, P. W. te Rsomalen, H. K. O. te Broek op Langendijk, A. M. en J. F. te Heerhugowaard, J. L. te Wieringen, J. H. G., A. H. te Amsterdam, P. H. te Akersloot, B. A. K. te Oudorp, M. L. te Wormerveer, overtreding Politieverordening, de lste 4 boete of 4 dagen hechtenis, de 2e, 7e en 15e ieder 5 boete of 5 dagen hechtenis, de 3e, 8ste, 9e, lOe, lie, 12e en 14e ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 4e, 5e, 6e en 13e ieder 2 boete of 2 dagen hechtenis, de I6e 0.50 boete of 1 dag hechtenis. G. de G. te Egmond aan Zee, J. P. A. V. te Haarlem, A. v. d. P. en H. C. J. R. te Heemstede, C. H. C. C. te Castricum, G. Z. en S. H. V. te Egmond Binnen, J. B. te Wijk aan Zee en Duin, J. K., N. v. Z., S. P. en A. P. V. te Heiloo, J. G. te Uitgeest, A. B., C. B., G. H. K. en J. G. E. te Alkmaar, P. C. P. te Akersloot, S. S. te Sassenheim, A. M. v d. B. te Hilversum, P. J. W. te Anna Paulowna, H. S. te 's-Gravenhage, A. v. d. M. te Schermerhorn, C. S. te Den Heider, P. K. te Obdam, K. de B. te Oostzaan, A. S. te Winkel, overtreding Motor- en Rijwielwet, de lste, 7e, 16e, 21e, 23e, ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 2e, lOe, 15e en 22e ieder 6 boete of 6 dagen hechtenis, de 3e en 4e ieder 7 boete of 7 dagen hechtenis, de 5e, 6e, 9e, lie, 12e, 14e, 20ste en 24ste ieder 4 boete of 4 dagen hechtenis, de 8ste, 19e ieder 15 boete of 15 dagen hechtenis, de 18e 8 boete of 2 weken tuchtschool, de 25e en 26e ieder 30 boete of 30 dagen hechte nis, de 27e 5 boete of 5 dagen hechtenis. (Buiten verantwootdelijkheid van de Re- dactie. De opname in deze rubriek bemjst geenszins dat de •edadie er mede instemi.) DE BESTRIJDING VAN ALASTRIM. Weer vier nieuwe gevallen in Rot terdam. Zaterdag zijn te Rotterdam drie, Zondag £en nieuw geval van alastrim ter kennis ge- komen. Op den linker-Maasoever is thans het eerste geval geconstateerd. Het hulpzieken- huis aan de Hoogstraat is gistermorgen door de 46 patienten, die daar verpleegd werden, ontruimd. De mannelijke patienten zijn over gebracht naar het scheepsziekenhuis aan de Oosterkade, de vrouwelijke naar het zieken- huis aan den Coolsingel. Het hulpziekenhuis in de Hiliegardusstraat iigt thans geheel vol met alastrimpatienten. Nieuwe patienten zul len in het hulpziekenhuis in de Hoogstraat worden opgenomen. In verband met den cpidemischen toestand van de alastrim te Rotterdam is het bezoek van Rotterdammers aan patienten en perso neel van de Willem Arntsz Hoeve te Den Dolder verboden. PRINSES JULIANA KAMPEERT. Prinses Juliana is gistermorgen met eeni ge harer vriendinnen weder gaan kampeeren op het terrein achter het Aardhuis. De bewa- king is ook nu opgedragen aan de rijkspo- litie. DE NIEUWE ZIEKTEWET. ,,Het Weekblad Handelsbclangen" heeft doen verschijnen een brochure inzake de ..Nieuwe Ziektewet", waarin Mr. G. van Geest uiteenzet de rechten en verplichtingen van den patroon, waarbij een toelichting ge- geven wordt voor ondergeschikten. KORTE BERICHTEN. Te Schuilingsoord is Zondag de 16-ja- iige J. Huisman door een autobus overreden. In zorgwekkenden toestand is hij naar het ziekenhuis te Groningen vervoerd. Gistermorgen is te Bovenknijpe de boerderij, bewoond door Groohorst, eigen- dom der gezusters De Jong te Gorssel, door hooibroei afgebrand. Drie runderen konden niet gered. Alles was verzekerd. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. (Mondeluige uitspraak 16 Augustus 1929). R. S. te Castricum, dronkensohap, 5 boete of 5 dagen hechtenis. R. P. te Zuid en Noordschermer, overtre ding Trekhondenwet, 0.50 boete of 1 dag hechtenis. A. de W. te Egmond Binnen, A. E. M. H. te Alkmaar, overtreding Leerplichtwet, de lste 8 boete of 8 dagen hechtenis, de 2e geen straf toegepast. C. H. en J. H. te Heemskerk, G. A- J. te Alkmaar, overtreding Visscherijwet, ieder 3 bede of 3 dagen hechtenis. VERKEERSPROBLEMEN. Geachte Redactie! Alhoewel het aanvankelijk niet direct in mijn bedoeling lag om ..Observer" nogmaals van een antwoord te dienen, aangezien wij beiden ons standpunt m. i. duidelijk hebben uiteengezet, komt het mij echter bij nadere beschouwing toch belangrijk genoeg voor om nog een weinig plaatsruimte in Uw blad te verzoeken, waarvoor bij voorbaat mijn besten dank Om eventueel misverstand te voorkomen moet ik eerst even doen opmerken, dat er in het laatste gedeelte van mijn vorig ingezon den stuk twee zetfoutjes zijn gesloopen, (waarvan ik echter bij voorbaat mijzelf maar beschuldig, gezien de onduidelijkh-eid in mijn opgave) n.l. voor het woordje „wacht" moet „waakt" gelezen worden, en hoewel het eigenaardig klinkt, moet het woord „maxi- mum" „minimum" zijn. Ik bedoelde hier- mede dus snelheids-overtreders met een mini mum, enfin U begrijpt wij wel nietwaar? Hieruit volgt dus al direct, dat ik geens zins voorstander ben van ongelimiteerde snelheden, doch toch ook beslist sterk gekant sta tegen al te strenge controle op dit punt ook al weer op goed begaanbare wegen natuurlijk. Deze rechtzetting scheen wij zeer ge- wenscht toe, omdat dit het eenige punt was, waarop de geachte ..Observer" het niet met mij eens was, ik sta dus betreffende zijn ziens- wijze tegenover ..Snelheids-maniakken" ge heel aan zijn zijde. Terzake het ad vies echter. om ter plaatse (Limmerhoek) 5 of 8 K.M. borden te plaat sen, twijfel ik sterk of dit zijn oprechte mee- ning kan zijn, hoe sympathiek en voortvarend de inhoud van het geheele ingezonden stuk ■moge wezen. Deze opvatting, heer ..Observer" te denken, dat daarmede eenige verbetering in den toestand gebracht kan worden, dat daardoor de door U bestreden „geld- opbrengende" aulovallen zouden verdwijnen, is al te naief. Integendeel, ik kan U de verzekering geven, dat dan pas een bloeitijd voor de schatkist zou aanbreken. Ik gaf toe, dat bedoelde hoek gevaarlijk is; bij serieuse beschouwing ter plaatse zelve kan ik niet anders dan constateeren, dat de aangegeven methode van rijden. in mijn vorig schrijven uiteengezet, de jiiiste is, om dezen hoek zoo ..soepel" mogelijk te houden voor eventueele tegenliggers. Ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen, dat er (wanneer daar zoo omzichtig moge lijk gereden wordt, ook al worden de witte „steentjes" even geraakt) een politie beambte gevonden zal worden, die zoo maar direct een proces-verbaal zal geven. Mocht dit on- verhoopt toch hebben plaats gevonden, dan is zulks zeker ernstig te betreuren. Een politie-beambte ,,heer Observer", is echter geen geheel corps, en de bedoeling van mijn eerste schrijven was, er tegen te protesteeren, dat men in ingezonden stukken veelal neigingen vertoont om te gaan gene- raliseeren, want dat is verkeerd. Veel meer bereikt men door m. i. door in dergelijke individueele gevallen het hoofd- bureau van politie hiermede in kennis te stellen en e. e. a. goed zakelijk toe te lichten, en ik durf U dan succes verzekeren. Mocht U echter tegen alle verwachting in toch teleurgesteld worden, neem dan uw toe- vlucht tot publicatie in de courant, maar maak dan tevens den naam van den betrokken .beambte" ook bekend. Het geval, den 78-jarigen groenten- boer V. overkomen, is ook inderdaad niet aan mijn belangstelling ontgaan. Direct nadat het mij bekend werd, heb ik een onderhoud aangevraagd en gchad met het tijdelijk hook, der politie, waarin dit geval en de onhoudbare verkeersioestand aan den „Stra,--;weg" is esproker Er is door mij op gewezen. dat het rijwiel- pad inclusief de oude trambaan breeder is dan het besiaanae wigdeV waar al het modem* -'rukke verkeer over geleid moet worden, dit gecf' daar hcrliaaldelijk aanlei- ding dat Automobilisten en Motor; ijders fietsers incluis ,jechts achterop v o o r b ij r ij d e n", en zelfs Jink s uitwijken en passeeren, het kan immers niet anders of hier moeten vandaag of morgen verkeersongevallen plaats hebben. Verder werd voorgesteld onverwijld stap- pen te willen doen om het thans ongebruikt tramspoor, en dtsnoods (komend van de stad) rech-ts daarvan, tot rijwielpad te promovee- ren en hierdoor het groote verkeer meer ruimte te geven. Mij werd toegezegd dat t. z. t. beslist m de straatweg-misere zal worden voorzien. Gezien de belangrijkheid van deze vrijwel kostelooze verbetering, hoop ik thans nog maals de aandacht der autoriteiten hierop te hebben mogen vestigen Om volledig te zijn dien ik nog even mijn zeer bescheiden meening neer te schrijven over het inderdaad dikwijls overbelaste en hinderlijke vastzittende verkeer te Alkmaar in de te smalle straten. Om niet vervelend te worden, zal ik trachten zoo beknopt mogelijk te zijn. Te, i eerste dan zou m. i. na ernstige bestu- deering en voeling met den handel, onver wijld tot invoering van het een-richting- verkeer in verschillende straten moeten wor den overgegaan, hiermede wordt direct al het tijdroovende veelal vastzittende verkeer ten zeerste gebaat. Ten tweede zullen vele expediteurs en andere vrachtautobezitters hun wagens veel oordeelkundiger naar de „Stads-straten- capaciteit" dienen in te richten. In sommige landen zijn zelfs wettelijke be palingen gemaakt ten opzichte van de breed- te en lengte der te bouwen carosserieen en laadbakken, en in centra van vele steden ;s het bezigen van aanhangwagens zelfs ver boden. Alkmaar mist naar ik meen te dezen op zichte elke verordening, hetgeen toe te juichen is, doch waar de bouw der stad niet zoomaar voetstoots gewijzigd kan worden kunnen op den duur (als genoemde autobe- zitters maar doorgaan grooter en breeder wagens los te laten) deze verordeningen niet uitblijven. Hopende een steentje te hebben bijgedra gen aan het „verkeersbouwwerk", teeken ik, na vooreerst de geachte redactie nogmaals mijn beleefde dankzegging voor de bereid- willige opname, en den geachten ..Observer" mijn vriendschappelijke groeten te hebben aangeboden. Hoogachtend, ^■r C. TEN BRUGGENCATE. Van onzen Londenschen Correspondent. 9 Aug. 1929. Tot bestrijding van verkeersgerucht. Voor deze gelegenheid schrijf ik dit aantee kenboek in de kalmte van een stil Neder- landsch zeestrand. En het onderwerp, dat me het eerst invalt, betreft de herrie van het Lon- densch verkeer. Dat is waarschijnlijk de anti climax die tegenwerkt naar de hersenen. Het is mij nooit bijzonder opgevallen dat het ver keer in Londen zoo luidruchtig was. De eeni ge verkeersluidruchtigheid, waaraan ik nim- mer heb kunnen wennen en die ondragelijk blijft voor ooren en zenuwen, is die van het ondergrondsch transport. Aan de herrie van het bovengrondsche en op-den-grondsche schijnt men te wennen als aan alles. Maar, zeggen de mannen, die zich het wel- zijn van de massa aantrekken, juist in dat „wennen" schuilt 'n groot gevaar, 'n gevaar voor de goede lichamelijke en geestelijke wer king van de menschelijke machine. Zij kennen het hoogste belang toe, aan den eenen kant aan nachtrust voor den modernen stadsbur- ger, aan den anderen kant aan het effect van geluid op zijn geestelijken en lichamelijken staat gedurende de lichte uren van het etmaal. waarin hij zich geeft aan zijn arbeid. In een tijd waarin de arbeid meer en meer wordt voorgestel als het eene noodige, waarin wer- ken en in touw zijn, produceeren en peinzen op productie, het individu tegelijk gelukkig en voorspoedig heet te maken en de wereld tege lijk ordelijk en welvarend, moet men vanzelf de hoogste waarde toekennen aan den aard der omstandigheden, waaronder de arbeid plaats heeft. Sociologen hier hebben vastge- stel dat de herrie op straat en in de fabrie- ken verantwoordelijk is voor verlies aan ar- beidstijd, en dus aan productie, tengevolge van gestoorde zenuwen, tot een bedrag van eenige millioenen pond sterling per jaar. Een ijverige anti-lawaai-bond is hier al sinds jaar en dag bezig te beproeven die millioen ponden sterling te redden, door letterlijk en figuurlijk de maatschappij van geluiddempers te voor zien en door den strijd aan te binden tegen alle herrie, die niet strikt onvermijdelijk is. Een paar dagen voor ik met vacantie ging had het ministerie voor Transport haar nieu we regelen tot bestrijding van onnoodig ver keersgerucht ingevoerd. Het is een beschei den poging bij te dragen tot herwinning van de bovengenoemde millioenen. Het ministerie kenschetst zelf den maatregel als zoodanig: een bescheiden poging. Hoe bescheiden ze wel is kan blijken uit het feit dat geen Londensch oor eenig verschil heeft kunnen constateeren, eenige verandering van het volume van lawaai tusschen de periode van voor en die van na het van kracht worden der regeling. De voornaamste bepaling is dat de toeter of de claxon van een motorvoertuig stil moet zijn wanneer het voertuig zelf stil staat. Men zou zoo zeggen dat dit vanzelfsprekend is. Maar dat is het hier toch niet. In Londen kan men het aantal onafwendbare opstoppingen van het verkeer in het midden van de stad alleen op 25000 per dag schatten. Een en kele automobiel, die een dag in Londen's cen trum rijdt, van 8 uur's morgens tot 8 uur 's avonds, wordt tennaastenbij 300 maal tot stilstaan gedwongen. Hij deelt deze ervaring met een honderdtal andere automobielen. Niet alle bestuurders hebben dat Jobsgeduld, dat sterk blijft onder alle beproeving. En zoo ge- beurt het niet zelden dat in opstoppingen een oorverdoovend getoeter van ongeduld los- breekt, even reddeloos als hinderlijk De be paling van het ministerie voor Transport maakt deze buitensporigheid strafbaar. Een aantal mechanische kwelgeluiden, voort- komend uit slecht onderhouden madiinerie of uit onoordeelkundige lading (van vracht- auto's) kunnen den verwekker voortaan eveu- eens straf bezorgen. Dat 21 22 23 24 HOOG EN LAAG WATER BERGEN AAN ZEE. (la Zcmertijd). Augustus. Hoog water Laag watei v.ra. 4.54 5.26 6.00 6.33 HOOG EN nam. 5.17 5.50 6.23 6.55 v m. 1 31 2.06 2.39 3.12 Dat v.m. 21 4.51 22 5.23 23 5 57 24 6.30 LAAG WATER EGMOND AAN ZEE. (In Zomertijd). Augustus. 1 Hoog water nam. 5.14 5.47 6.20 6.52 nam. 1.48 2.20 251 3.24 TE Laag water v m. nam. 1 19 136 1 54 208 2.27 239 3.00 3.12 bepalingen het verkeersgerucht in stad en land zullen hervormen tot dat „kleine geluid- looze gerucht", dat een Engelsch dichter (ik meen dat het Keats was) hoorde in het gebla- d-erte der boomeri. Nochtans is het een loffe- hjke bescheiden poging", het- leven op straat en weg redelijker te rnaken. Het gedenkteeken voor den opperbevelhebber. De oprichting van een gedenkteeken voor Lord Haig, die opperbevelhebber was van de Britsche troeper, in Frankrijk, is hier natuur lijk een ernstige zaak. Hoe ernstig ze wel wordt opgevat kan blijken uit de kolommen ingezonden stukken die er over in de dag- bladen zijn verschenen. Vooral de „Times" en de „Morning Post", het eene rustig-conser- vatief, het anaer fel-conservatief, hebben hen die g-evoei voor humor hebben, vele dagen lang aangenaam bezig gehouden ovei dit on derwerp. Het was als een dagelijks terug- keerende slag tusschen veldmaarschalken, ge- neraals en kolonels aan den eenen, en aest- hetici en kunstcritici aan den anderen kant. En het ging over de betrekkelijke verdiensten van „voorsteliing" en „symboliek" in een ont- werp-ruiterstandbeeld voor Lord Haig, uit gevoerd door een „modern" beeldhouwer, Hardiman. Het volgen van dezen strijd was daarom zoo vermakelijk daar de eene partij wat de andere bedoelde of waar de andere er geen flauw begrip van scheen te hebben heert wilde. Er is geen twijfel aan dat het volk over het algemeen tamelijk onverschillig is in dit scherp dispuut van deskundigen van zoo uiteenloopende opvatting als krijgsheeren en kunstmenschen naar hun aard moeten heb ben. Een ruiter- of ander standbeeld meer of minder maakt voor den gewonen man geen verschil. Ook aan de bestaande standbeelden gaat hij achteloos voorbij. In dit geval zijn de aesthetici van meening dat deze inmenging van generaa^ en kolo- nesl in het gebied van kunst een impertinen- tie is. En de militairen beschouwen de aest hetici als volstrekt redelooze wezens Alles omdat de eene partij het hoogste belang toe- kent aan het juiste aantal knoopen aan de uniform en de juiste bevestiging van een schouderriem en omdat de andere partij het belang van deze zaken volstrekt ontkenL Ik heb alleen photo's van dit nieuwe rui- terstandbeeld-ontwerp gezien. En als ik daar- naar mag oordeelen dan ben ik net eens met de weduwe van den overledene. die zegt dat het stuk verfoeilijk is en die heeft gevraagd aan het ministerie van Openbare Werken dat het niet in uitvoering zal worden gegeven. Maar als de militaire partij het wint is de kans groot dat de veldmaarschalk in brons zal verschijnen, als stereoscopische photo, op een volbloed volgens het model dat, naar ik mij voorstel, door veeartsenijkundige scholen wordt gebruikt. Dat zou geen kunst meer zijn. Als in de meeste dingen van de wereld zal men voor dit gedenkteeken een compromis moeten vinden, dat beide partijen min of meer, tevreden kan stellen. De moderne beeldhou- wers en critici, die zwerven bij ..symboliek" zullen dat onzegbaar element moeten verbin- den- aan ,,stijl" en ,,waardigheid". Intus- schen getuigt al dit scherp meeningsverschil (ook over Ess'ein's werk voor het nieuwe ge- bouw van de Underground) van een gezonde herleving van kunstwaardeering, waarvan voor de toekomstige openbare kunstwerken in de stad het beste mag worden verwacht. GROOTE BRAND IN HET PALEMBANGSCHE. Vierhonderd huizen vcrwoest en vierduizend personen dakloos. Een man gedood. Uit Palembang wordt door Aneta gemeld: Te Doesoeng Goenoeng Batoe in net Ko- mering Oeloesche heeft een groote brand vierhonderd huizen verwoest. Vierduizend personen zijn daardoor dakloos geworden. De schade is getaxeerd op 1.000.000. Een man is verbrand, twee werden door het vuur verwond. Het bestuur heeft onmiddellijk maatregelen genomen tot ondersteuning van de door de ramp getroffenen. Het Komering Oeloesche is het boven-' stroomgebied van de Komering, een groote rivier, die door het Zuiden van de res. Pa lembang stroomde, nabij Palembang in de Molsi valt. Het gebied levert katoen, klap- pers, verschillende vruchtensoorten en veel rottang op. De bevolking is zeer welvarend EEN MOORD IN EEN CIRCUS. De voorslelling wordt voortgezet.... Het circus van Isako heeft naar de N. R Ci. meldt te Modjokerto een voorstelling ge geven, tijdens welke, naar de Ind. Crt. meldt, een moord is gepleegd door een van de man- diers. De acrobaat er kunstfietsrijder Amoldi moest op een plankier kunsten op een fiets maken. De mandoer, wiens opdracht het was om voor het leggen van het plankier te zor- gen, was nonchalant geweest. Hierdoor had hij er niet voidoende op geletpdat de afzon- dcrlijke planken van het plankier behooriijk Het is niet waarschijnlijk dat de nieuwe i san eikaar sicten. loen Arnoidi in den ring - i a—-- --

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 6