pypDiNGl
Ingezonden stukkon
Rechtszaken
Londensch aanteekenboek.
smaakt als room
Onze KolonaSn.
keeren. Met groote moeite een sloep met
zes man ging ter redding nog uit, maar liep
.vol water en moest met vereende krachten aan
land worden getrokken slaagde men erin
een der mannen aan land te krijgen. De po-
gingen om bij den bewustelooze de levens-
geesten op te wekken slaagden. De andere
man kon niet meer bereikt worden.
Eenige baders te Scheveningen door
den golfbreker gewond.
Op het stille strand te Scheveningen zijn
Zonaagochtend weer verschillende personen
die zich te ver in zee gewaagd hadden en
door den strooin werden gegrepen, in levens-
igevaar geraakt. Zij konden echter door an
deren, waarbij leden van de reddingsbriga-
de, gered warden. Hierbij zijn enkele drcnke-
lingen en redders tegen een golfbreker gesla-
fen, waardoor zij verschillende kneuzingen
ekwamen. De C.G.D. heeft hen op de Cen-
trale Post behandeld. Een der drenkelingen
is naar het gemeenie-ziekenhuis overgebracht
Zijn toestand is niet levensgevaarlijk
Des avonds omstreeks 7 uur is een twaalf-
jarig meisje door den stroom meegesleept
Zij werd door haar vader gered. Beide lie-
pen, doordat ook zij met een golfbreker in
aanraking kwamen, verschilende schaafwon-
4en ,op.
ZAL DE ..EUGENIA" SPOEDIG
v VLOTKOMEN?
-UiTden fielder wordt gemeld:
/Nog steeds zit het Grieksche stoomschip
^Eugenia" op den Helderschen zeedijk, doch
het eiride van dit onvrijwillig verblijf is
thans in zicht. Nadat eerst met behulp van
hydrauliche vijzels en dommekrachten het
achterschip een vijftiental meters zeewaarts
was gebracht, werden Zaterdag een paar
sleepbooten gerequireerd, welke ook Zondag
bleven trekken. Inmiddels waren de vuren
aangemaakt, zoodat, na negen maanden stil-
staan, de machine de pogingen kon onder-
steunen. Men kan thans van de deining ge-
bruik maken. E>e kans is groot, dat het schip
vlot zal komen.
Het moet in het voornemen liggen om naar
Amsterdam te varen, waar gedokt zal wor
den.
LAAG WATER.
Men meldt uit Venlo aan het Hbld.:
- De rivier de Maas heeft thans een onge-
lend laag peil. Aan den kant van Blerik,
aan de overzijde, is een lang en breed strand-
bad ontstaan, waar het baden is geoorloofd
en de jeugd zich zeer vermaakt.
Verscheidene zwemmers en baders hebben
gisteren de rivier dwars doorgeloopen en
den over te Venlo bezocht.
Veel schepen liggen voor den Ioswal op
hooger water te wachten.
KERKDIEF AANGEHOUDEN.
Met behulp van een nauwkeurig dactylos-
copisch signalement is de politie te Gouda
er in geslaagd den dader op te sporen van
in de R.K kerk aan den Kleiweg aldaar ge-
pleegden diefstal, waarhij uit een in een kast
in de sacristie geplaatst kistje een bedrag
van ruim 38 werd gestolen. De aangehou-
dene is een beruchte kerkdief uit Amersfoort,
die al meer dergelijke delicten op zijn kerf-
stok heeft. Zijn te Gouda gepleegden diefstal
heeft hij volledig bekend. Hij is in het Huis
van Bewaring te Rotterdam opgesloten.
DE ZUIDERZEEWERKEN.
Oedelegeerden op bezoek.
Zondag hebben een aantal gedelegeerden
Van de Herstelconferentie Den Haag een be
zoek gebracht aan de Zuiderzeewerken. Van
Medemblik af ging het per s.s. „Baron van
Dedem" naar de Oude Zeug en Wieringen
cn vandaar per auto weer naar Den Haag.
AANGEREDEN
In den vroegen morgen van Zondag werd
bij de politie te Venlo aangifte gedaan, dat
op den Herunger weg iemand bewusteloos
lag. Ter_ plaatse heeft de politie aangetrof-
fen de 43-jarige heer L. Ebus, wonende aan
genoemde weg. De getrofene droeg alle spo
ren van door een auto te zijn overreden, en
ca. 300 meter te zijn meegesleurd. In het zie-
kenhuis werd vastgesteld, dat het sleutelbeen
en vier ribben waren gebroken en het gehee-
le lichaam zwaar gekneusd was. Na een on-
derzoek werd te Tegelen aangehouden een
wijnhandelaar uif Eindhoven. Deze verklaar-
de wel iets aan de auto bemerkt te hebben,
doch verder geen aandacht er aan te hebben
verleend. Van een aanrijding was hem niets
bekend. De auto is in beslag genomen. De
toestand van den aangeredene is levensge
vaarlijk.
NEDERLANDSCHE BOND VAN
GEMEENTEAMBTENAREN.
Zaterdagmiddag vergaderde de afd. Nrd.-
Holland van de Nederlandsche Bond van
Gemeente-ambtenaren te Amsterdam, onder
voorzitterschap van den heer Th. Kolfscho-
ten, burgemeester van Edam. Dank werd ge
bracht aan den heer Lommen, die als be-
stuurslid niet is herkozen, voor hetgeen hij
heeft gedaan, terwijl de heer Boonstra, uit
Wormerveer werd welkom geheeten.
De rekening over 1928 wees een klein
voordeelig saldo aan. Uitvoerig werd vain
gedachten gewisseld over de wijze van pro
paganda voor uitbreiding van het aauial le
den. Velen staan nog van verre, hoewel d?
contributie laag is en de bond heel veel
doet tot opheffing van het peil van het ainb-
tenaren-personeel en ter verbetering van de
rechtspositie, in den ruimsten zin genomen.
Besloten werd, dat ieder der leden in zijn
omgeving zal trachten leden te winnen en
van ambtenaren-niet-leden zal kennis geven
aan den secretaris der afdeeling.
Ten aanzien van de aanhangige herzie-
ning der jaarwedderegeling voor buigemees-
ters, secretarissen en ontvangers, werd volko-
men vertrouwen uitgesproken in de gestie
van het bestuur, hetwelk gemachligd werd
naar omstandigheden te handelen. Van ver
schillende zijden werd aangetoond hoe hoog
noodig verbetering der salarissen is: om hun
absolute te-laag-zijn, en om den grooten
achterstand bij rijks- en provinciaal personeel
en bij dezelfde functionnarissen in andere
deelen van het land.
De kwestie van een aigemeeHe-regeling der
■alarrssen voor de ambtenaren vac den bur-.
jken stand, zal nader onder het oog
worden gezien. Het bestuur wordt gemach-
tigd om den Cursus in de gemeenteadmini-
stratie, die thans te Alkmaar wordt geex-
ploiteerd, voor rekening van de provincial
afdeeling te nemen.
In de algemeene bondsvergadering zal
worden aangedrongen op invoering van
,tommercieele boeklwuding.
Met het voorstel van het hoofdbestuur om
over te gaan tot uitbreiding van het perso
neel op het bondsbureau kon een deel van
het bestuur zich eerst niet vereenigen. Na
verdediging door den bondsvoorzitter en den
secretaris-airecteur, die mede aanwezig wa
ren, werd besloten zich met het voorstel te
vereenigen. Tot afgevaardigden ter algemee
ne bondsvergadering werden benoemd de
heeren: S. C. de Haas van Dorsser, te Haar
lem en J. H. Wijker, te Den Helder, en tot
hun plaatsvervanger, de heer W. P. Coste-
rus, te Edam.
PRO SENECTUTE.
Verschenen is het jaarverslag der Vereeni-
ging Pro Senectute, welke ten doel heeft voor
bejaarde dames en heeren, zonder onder-
scheid van relegie, gehuvvd en ongehuwd,
eenvoudige, goede en goedkoope pension-
tehuizen te stichten. Er zijn thans pensions te
Amerongen, Dordrecht, Hilversum, Deven-
ter, Den Haag, Amsterdam en Laren bij
Lochem.
Uit dit jaarverslag, dat fraaie afbeeldin-
gen der tehuizen geeft, blijkt dat in 1928 het
aantal aanvragen, gerekend van de stichting
af tot een totaal van 1377 steeg, waarvan er
aan het einde van 1928 nog 699 op de lijst
voorkwamen.
Ofschoon in het afgeloopen jaar wel' geen
nieuw tehuis kon worden geopend, was het
toch mogelijk weer eenige candidaten te
plaatsen, doordat enkele bewoners kwamen te
overlijden. Tegen deze afvloei'fng van candi
daten staat een steeds grootere toeneming.
Het lidmaatschap bedraagt f 5 per jaar,
donateur wordt men voor 100 ineens, ter
wijl men stichter wordt, zoodra men 500 in
de kas der Vereeniging stort. Hoe meer leden
hoe krachtiger onze hulp voor de ouden van
dagen met den beschaafden stand, waar-
onder nog zoovelen zijn die niet geholpen
kunnen worden, doordat de mradelen ontbre-
ken.
Alle belangstellender, in het streven van
onze vereeniging staat het secretariaat met
alle gewenschte inlichtingen ten dienste, ter
wijl de penningmeester, Jan Luykenstraat 92
Amsterdam, zeer gaarne giften in ontvangst
neemt op d. postgirorekening No. 82900 der
vereeniging.
Wij bevelen deze vereeniging gaarne in
ieders belangstelling aan.
niet
DE REMBRANDT2EGELS.
Datum van uitgifte nog
vastgesteld.
Het postzegeltijdschrift „Echo de la Tim-
brologie" meldde, dat de Rembrandtzegels op
1 September zouden verschijnen, dat de serie
zal bestaan uit de 5+5 cent groen, 714+5
cent rood, en 12H+5 een, blauw, dat de ze-
gels in offset-druk zullen zijn uitgevoerd en
de beeltenis van Rembrandt zullen dragen.
Bij informatie bij het hoofdbestuur der P.
T. en T. deelde men aan het Hbl. mede, dat
dit bericht zeer voorbarig is. Omtrent den
datum van uitgifte -is nog niets bepaald; over
den druk is niets vastgesteld. In geen geval
zal het offset-druk zijn. De waarden zijn
cvenmin vastgesteld. Behalve de beeltenis van
Rembrandt, zullen de zegels ook nog andere
afbeeldingen te zien geven.
J. B. te Egmond aan Zee, J. T te Castri-
cum, overtreding Arbeidswet, de lste 1
boete of 1 dag hechtenis, de 2e 3 X 8 boete
of 3 X 8 dagen hechtenis.
P. K. te Egmond aan Zee, H. A. v. H. te
Haarlem, P. J. K. te Enkhuizen, J. A. R. te
Rotterdam, W. A. V. te Ziidewind, N. C. te
Amsterdam, loopen op verboden grond, de
lste, 2e, 3e en 6e ieder 1 boete of 1 dag
hechtenis, de 4e f, 3 boete of 3 dagen hechte
nis, de 5e ontslag van rechtsvervolging.
S. L. te IJmuiden, M. A. D. te Egmond
Binnen, H. A. B. B. te Bergen, J. H., J. B. T.
en P L. te Alkmaar, P. W. te Rsomalen, H.
K. O. te Broek op Langendijk, A. M. en J. F.
te Heerhugowaard, J. L. te Wieringen, J. H.
G., A. H. te Amsterdam, P. H. te Akersloot,
B. A. K. te Oudorp, M. L. te Wormerveer,
overtreding Politieverordening, de lste 4
boete of 4 dagen hechtenis, de 2e, 7e en 15e
ieder 5 boete of 5 dagen hechtenis, de 3e,
8ste, 9e, lOe, lie, 12e en 14e ieder 3 boete
of 3 dagen hechtenis, de 4e, 5e, 6e en 13e
ieder 2 boete of 2 dagen hechtenis, de I6e
0.50 boete of 1 dag hechtenis.
G. de G. te Egmond aan Zee, J. P. A. V.
te Haarlem, A. v. d. P. en H. C. J. R. te
Heemstede, C. H. C. C. te Castricum, G. Z.
en S. H. V. te Egmond Binnen, J. B. te Wijk
aan Zee en Duin, J. K., N. v. Z., S. P. en
A. P. V. te Heiloo, J. G. te Uitgeest, A. B.,
C. B., G. H. K. en J. G. E. te Alkmaar, P. C.
P. te Akersloot, S. S. te Sassenheim, A. M.
v d. B. te Hilversum, P. J. W. te Anna
Paulowna, H. S. te 's-Gravenhage, A. v. d.
M. te Schermerhorn, C. S. te Den Heider, P.
K. te Obdam, K. de B. te Oostzaan, A. S. te
Winkel, overtreding Motor- en Rijwielwet, de
lste, 7e, 16e, 21e, 23e, ieder 3 boete of 3
dagen hechtenis, de 2e, lOe, 15e en 22e ieder
6 boete of 6 dagen hechtenis, de 3e en 4e
ieder 7 boete of 7 dagen hechtenis, de 5e,
6e, 9e, lie, 12e, 14e, 20ste en 24ste ieder
4 boete of 4 dagen hechtenis, de 8ste, 19e
ieder 15 boete of 15 dagen hechtenis, de
18e 8 boete of 2 weken tuchtschool, de 25e
en 26e ieder 30 boete of 30 dagen hechte
nis, de 27e 5 boete of 5 dagen hechtenis.
(Buiten verantwootdelijkheid van de Re-
dactie. De opname in deze rubriek bemjst
geenszins dat de •edadie er mede instemi.)
DE BESTRIJDING VAN ALASTRIM.
Weer vier nieuwe gevallen in Rot
terdam.
Zaterdag zijn te Rotterdam drie, Zondag
£en nieuw geval van alastrim ter kennis ge-
komen. Op den linker-Maasoever is thans het
eerste geval geconstateerd. Het hulpzieken-
huis aan de Hoogstraat is gistermorgen door
de 46 patienten, die daar verpleegd werden,
ontruimd. De mannelijke patienten zijn over
gebracht naar het scheepsziekenhuis aan de
Oosterkade, de vrouwelijke naar het zieken-
huis aan den Coolsingel. Het hulpziekenhuis
in de Hiliegardusstraat iigt thans geheel vol
met alastrimpatienten. Nieuwe patienten zul
len in het hulpziekenhuis in de Hoogstraat
worden opgenomen.
In verband met den cpidemischen toestand
van de alastrim te Rotterdam is het bezoek
van Rotterdammers aan patienten en perso
neel van de Willem Arntsz Hoeve te Den
Dolder verboden.
PRINSES JULIANA KAMPEERT.
Prinses Juliana is gistermorgen met eeni
ge harer vriendinnen weder gaan kampeeren
op het terrein achter het Aardhuis. De bewa-
king is ook nu opgedragen aan de rijkspo-
litie.
DE NIEUWE ZIEKTEWET.
,,Het Weekblad Handelsbclangen" heeft
doen verschijnen een brochure inzake de
..Nieuwe Ziektewet", waarin Mr. G. van
Geest uiteenzet de rechten en verplichtingen
van den patroon, waarbij een toelichting ge-
geven wordt voor ondergeschikten.
KORTE BERICHTEN.
Te Schuilingsoord is Zondag de 16-ja-
iige J. Huisman door een autobus overreden.
In zorgwekkenden toestand is hij naar het
ziekenhuis te Groningen vervoerd.
Gistermorgen is te Bovenknijpe de
boerderij, bewoond door Groohorst, eigen-
dom der gezusters De Jong te Gorssel, door
hooibroei afgebrand. Drie runderen konden
niet gered. Alles was verzekerd.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
(Mondeluige uitspraak 16 Augustus 1929).
R. S. te Castricum, dronkensohap, 5
boete of 5 dagen hechtenis.
R. P. te Zuid en Noordschermer, overtre
ding Trekhondenwet, 0.50 boete of 1 dag
hechtenis.
A. de W. te Egmond Binnen, A. E. M. H.
te Alkmaar, overtreding Leerplichtwet, de
lste 8 boete of 8 dagen hechtenis, de 2e
geen straf toegepast.
C. H. en J. H. te Heemskerk, G. A- J. te
Alkmaar, overtreding Visscherijwet, ieder
3 bede of 3 dagen hechtenis.
VERKEERSPROBLEMEN.
Geachte Redactie!
Alhoewel het aanvankelijk niet direct in
mijn bedoeling lag om ..Observer" nogmaals
van een antwoord te dienen, aangezien wij
beiden ons standpunt m. i. duidelijk hebben
uiteengezet, komt het mij echter bij nadere
beschouwing toch belangrijk genoeg voor
om nog een weinig plaatsruimte in Uw blad
te verzoeken, waarvoor bij voorbaat mijn
besten dank
Om eventueel misverstand te voorkomen
moet ik eerst even doen opmerken, dat er in
het laatste gedeelte van mijn vorig ingezon
den stuk twee zetfoutjes zijn gesloopen,
(waarvan ik echter bij voorbaat mijzelf maar
beschuldig, gezien de onduidelijkh-eid in mijn
opgave) n.l. voor het woordje „wacht" moet
„waakt" gelezen worden, en hoewel het
eigenaardig klinkt, moet het woord „maxi-
mum" „minimum" zijn. Ik bedoelde hier-
mede dus snelheids-overtreders met een mini
mum, enfin U begrijpt wij wel nietwaar?
Hieruit volgt dus al direct, dat ik geens
zins voorstander ben van ongelimiteerde
snelheden, doch toch ook beslist sterk gekant
sta tegen al te strenge controle op dit punt
ook al weer op goed begaanbare wegen
natuurlijk.
Deze rechtzetting scheen wij zeer ge-
wenscht toe, omdat dit het eenige punt was,
waarop de geachte ..Observer" het niet met
mij eens was, ik sta dus betreffende zijn ziens-
wijze tegenover ..Snelheids-maniakken" ge
heel aan zijn zijde.
Terzake het ad vies echter. om ter plaatse
(Limmerhoek) 5 of 8 K.M. borden te plaat
sen, twijfel ik sterk of dit zijn oprechte mee-
ning kan zijn, hoe sympathiek en voortvarend
de inhoud van het geheele ingezonden stuk
■moge wezen. Deze opvatting, heer ..Observer"
te denken, dat daarmede eenige verbetering
in den toestand gebracht kan worden, dat
daardoor de door U bestreden „geld-
opbrengende" aulovallen zouden verdwijnen,
is al te naief.
Integendeel, ik kan U de verzekering geven,
dat dan pas een bloeitijd voor de schatkist
zou aanbreken.
Ik gaf toe, dat bedoelde hoek gevaarlijk is;
bij serieuse beschouwing ter plaatse zelve
kan ik niet anders dan constateeren, dat de
aangegeven methode van rijden. in mijn vorig
schrijven uiteengezet, de jiiiste is, om dezen
hoek zoo ..soepel" mogelijk te houden voor
eventueele tegenliggers.
Ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen,
dat er (wanneer daar zoo omzichtig moge
lijk gereden wordt, ook al worden de witte
„steentjes" even geraakt) een politie beambte
gevonden zal worden, die zoo maar direct
een proces-verbaal zal geven. Mocht dit on-
verhoopt toch hebben plaats gevonden, dan
is zulks zeker ernstig te betreuren.
Een politie-beambte ,,heer Observer", is
echter geen geheel corps, en de bedoeling
van mijn eerste schrijven was, er tegen te
protesteeren, dat men in ingezonden stukken
veelal neigingen vertoont om te gaan gene-
raliseeren, want dat is verkeerd.
Veel meer bereikt men door m. i. door in
dergelijke individueele gevallen het hoofd-
bureau van politie hiermede in kennis te
stellen en e. e. a. goed zakelijk toe te lichten,
en ik durf U dan succes verzekeren.
Mocht U echter tegen alle verwachting in
toch teleurgesteld worden, neem dan uw toe-
vlucht tot publicatie in de courant, maar
maak dan tevens den naam van den betrokken
.beambte" ook bekend.
Het geval, den 78-jarigen groenten-
boer V. overkomen, is ook inderdaad niet
aan mijn belangstelling ontgaan.
Direct nadat het mij bekend werd, heb ik
een onderhoud aangevraagd en gchad met
het tijdelijk hook, der politie, waarin dit
geval en de onhoudbare verkeersioestand aan
den „Stra,--;weg" is esproker
Er is door mij op gewezen. dat het rijwiel-
pad inclusief de oude trambaan breeder is
dan het besiaanae wigdeV waar al het
modem* -'rukke verkeer over geleid moet
worden, dit gecf' daar hcrliaaldelijk aanlei-
ding dat Automobilisten en Motor; ijders
fietsers incluis ,jechts achterop
v o o r b ij r ij d e n", en zelfs Jink s
uitwijken en passeeren, het kan immers niet
anders of hier moeten vandaag of morgen
verkeersongevallen plaats hebben.
Verder werd voorgesteld onverwijld stap-
pen te willen doen om het thans ongebruikt
tramspoor, en dtsnoods (komend van de stad)
rech-ts daarvan, tot rijwielpad te promovee-
ren en hierdoor het groote verkeer meer
ruimte te geven.
Mij werd toegezegd dat t. z. t. beslist m
de straatweg-misere zal worden voorzien.
Gezien de belangrijkheid van deze vrijwel
kostelooze verbetering, hoop ik thans nog
maals de aandacht der autoriteiten hierop te
hebben mogen vestigen
Om volledig te zijn dien ik nog even mijn
zeer bescheiden meening neer te schrijven
over het inderdaad dikwijls overbelaste en
hinderlijke vastzittende verkeer te Alkmaar in
de te smalle straten.
Om niet vervelend te worden, zal ik
trachten zoo beknopt mogelijk te zijn.
Te, i eerste dan zou m. i. na ernstige bestu-
deering en voeling met den handel, onver
wijld tot invoering van het een-richting-
verkeer in verschillende straten moeten wor
den overgegaan, hiermede wordt direct al het
tijdroovende veelal vastzittende verkeer ten
zeerste gebaat.
Ten tweede zullen vele expediteurs
en andere vrachtautobezitters hun wagens
veel oordeelkundiger naar de „Stads-straten-
capaciteit" dienen in te richten.
In sommige landen zijn zelfs wettelijke be
palingen gemaakt ten opzichte van de breed-
te en lengte der te bouwen carosserieen en
laadbakken, en in centra van vele steden ;s
het bezigen van aanhangwagens zelfs ver
boden.
Alkmaar mist naar ik meen te dezen op
zichte elke verordening, hetgeen toe te
juichen is, doch waar de bouw der stad niet
zoomaar voetstoots gewijzigd kan worden
kunnen op den duur (als genoemde autobe-
zitters maar doorgaan grooter en breeder
wagens los te laten) deze verordeningen niet
uitblijven.
Hopende een steentje te hebben bijgedra
gen aan het „verkeersbouwwerk", teeken ik,
na vooreerst de geachte redactie nogmaals
mijn beleefde dankzegging voor de bereid-
willige opname, en den geachten ..Observer"
mijn vriendschappelijke groeten te hebben
aangeboden.
Hoogachtend,
^■r C. TEN BRUGGENCATE.
Van onzen Londenschen Correspondent.
9 Aug. 1929.
Tot bestrijding van verkeersgerucht.
Voor deze gelegenheid schrijf ik dit aantee
kenboek in de kalmte van een stil Neder-
landsch zeestrand. En het onderwerp, dat me
het eerst invalt, betreft de herrie van het Lon-
densch verkeer. Dat is waarschijnlijk de anti
climax die tegenwerkt naar de hersenen. Het
is mij nooit bijzonder opgevallen dat het ver
keer in Londen zoo luidruchtig was. De eeni
ge verkeersluidruchtigheid, waaraan ik nim-
mer heb kunnen wennen en die ondragelijk
blijft voor ooren en zenuwen, is die van het
ondergrondsch transport. Aan de herrie van
het bovengrondsche en op-den-grondsche
schijnt men te wennen als aan alles.
Maar, zeggen de mannen, die zich het wel-
zijn van de massa aantrekken, juist in dat
„wennen" schuilt 'n groot gevaar, 'n gevaar
voor de goede lichamelijke en geestelijke wer
king van de menschelijke machine. Zij kennen
het hoogste belang toe, aan den eenen kant
aan nachtrust voor den modernen stadsbur-
ger, aan den anderen kant aan het effect van
geluid op zijn geestelijken en lichamelijken
staat gedurende de lichte uren van het etmaal.
waarin hij zich geeft aan zijn arbeid. In
een tijd waarin de arbeid meer en meer wordt
voorgestel als het eene noodige, waarin wer-
ken en in touw zijn, produceeren en peinzen
op productie, het individu tegelijk gelukkig en
voorspoedig heet te maken en de wereld tege
lijk ordelijk en welvarend, moet men vanzelf
de hoogste waarde toekennen aan den aard
der omstandigheden, waaronder de arbeid
plaats heeft. Sociologen hier hebben vastge-
stel dat de herrie op straat en in de fabrie-
ken verantwoordelijk is voor verlies aan ar-
beidstijd, en dus aan productie, tengevolge
van gestoorde zenuwen, tot een bedrag van
eenige millioenen pond sterling per jaar. Een
ijverige anti-lawaai-bond is hier al sinds jaar
en dag bezig te beproeven die millioen ponden
sterling te redden, door letterlijk en figuurlijk
de maatschappij van geluiddempers te voor
zien en door den strijd aan te binden tegen
alle herrie, die niet strikt onvermijdelijk is.
Een paar dagen voor ik met vacantie ging
had het ministerie voor Transport haar nieu
we regelen tot bestrijding van onnoodig ver
keersgerucht ingevoerd. Het is een beschei
den poging bij te dragen tot herwinning van
de bovengenoemde millioenen. Het ministerie
kenschetst zelf den maatregel als zoodanig:
een bescheiden poging. Hoe bescheiden ze wel
is kan blijken uit het feit dat geen Londensch
oor eenig verschil heeft kunnen constateeren,
eenige verandering van het volume van
lawaai tusschen de periode van voor en die
van na het van kracht worden der regeling.
De voornaamste bepaling is dat de toeter
of de claxon van een motorvoertuig stil moet
zijn wanneer het voertuig zelf stil staat. Men
zou zoo zeggen dat dit vanzelfsprekend is.
Maar dat is het hier toch niet. In Londen kan
men het aantal onafwendbare opstoppingen
van het verkeer in het midden van de stad
alleen op 25000 per dag schatten. Een en
kele automobiel, die een dag in Londen's cen
trum rijdt, van 8 uur's morgens tot 8 uur
's avonds, wordt tennaastenbij 300 maal tot
stilstaan gedwongen. Hij deelt deze ervaring
met een honderdtal andere automobielen. Niet
alle bestuurders hebben dat Jobsgeduld, dat
sterk blijft onder alle beproeving. En zoo ge-
beurt het niet zelden dat in opstoppingen een
oorverdoovend getoeter van ongeduld los-
breekt, even reddeloos als hinderlijk De be
paling van het ministerie voor Transport
maakt deze buitensporigheid strafbaar.
Een aantal mechanische kwelgeluiden, voort-
komend uit slecht onderhouden madiinerie of
uit onoordeelkundige lading (van vracht-
auto's) kunnen den verwekker voortaan eveu-
eens straf bezorgen.
Dat
21
22
23
24
HOOG EN LAAG WATER
BERGEN AAN ZEE.
(la Zcmertijd).
Augustus.
Hoog water Laag watei
v.ra.
4.54
5.26
6.00
6.33
HOOG EN
nam.
5.17
5.50
6.23
6.55
v m.
1 31
2.06
2.39
3.12
Dat
v.m.
21
4.51
22
5.23
23
5 57
24
6.30
LAAG WATER
EGMOND AAN ZEE.
(In Zomertijd).
Augustus. 1
Hoog water
nam.
5.14
5.47
6.20
6.52
nam.
1.48
2.20
251
3.24
TE
Laag water
v m.
nam.
1 19
136
1 54
208
2.27
239
3.00
3.12
bepalingen het verkeersgerucht in stad en
land zullen hervormen tot dat „kleine geluid-
looze gerucht", dat een Engelsch dichter (ik
meen dat het Keats was) hoorde in het gebla-
d-erte der boomeri. Nochtans is het een loffe-
hjke bescheiden poging", het- leven op straat
en weg redelijker te rnaken.
Het gedenkteeken voor den opperbevelhebber.
De oprichting van een gedenkteeken voor
Lord Haig, die opperbevelhebber was van de
Britsche troeper, in Frankrijk, is hier natuur
lijk een ernstige zaak. Hoe ernstig ze wel
wordt opgevat kan blijken uit de kolommen
ingezonden stukken die er over in de dag-
bladen zijn verschenen. Vooral de „Times" en
de „Morning Post", het eene rustig-conser-
vatief, het anaer fel-conservatief, hebben hen
die g-evoei voor humor hebben, vele dagen
lang aangenaam bezig gehouden ovei dit on
derwerp. Het was als een dagelijks terug-
keerende slag tusschen veldmaarschalken, ge-
neraals en kolonels aan den eenen, en aest-
hetici en kunstcritici aan den anderen kant.
En het ging over de betrekkelijke verdiensten
van „voorsteliing" en „symboliek" in een ont-
werp-ruiterstandbeeld voor Lord Haig, uit
gevoerd door een „modern" beeldhouwer,
Hardiman. Het volgen van dezen strijd was
daarom zoo vermakelijk daar de eene partij
wat de andere bedoelde of waar de andere
er geen flauw begrip van scheen te hebben
heert wilde. Er is geen twijfel aan dat het
volk over het algemeen tamelijk onverschillig
is in dit scherp dispuut van deskundigen van
zoo uiteenloopende opvatting als krijgsheeren
en kunstmenschen naar hun aard moeten heb
ben. Een ruiter- of ander standbeeld meer of
minder maakt voor den gewonen man geen
verschil. Ook aan de bestaande standbeelden
gaat hij achteloos voorbij.
In dit geval zijn de aesthetici van meening
dat deze inmenging van generaa^ en kolo-
nesl in het gebied van kunst een impertinen-
tie is. En de militairen beschouwen de aest
hetici als volstrekt redelooze wezens Alles
omdat de eene partij het hoogste belang toe-
kent aan het juiste aantal knoopen aan de
uniform en de juiste bevestiging van een
schouderriem en omdat de andere partij
het belang van deze zaken volstrekt ontkenL
Ik heb alleen photo's van dit nieuwe rui-
terstandbeeld-ontwerp gezien. En als ik daar-
naar mag oordeelen dan ben ik net eens met
de weduwe van den overledene. die zegt dat
het stuk verfoeilijk is en die heeft gevraagd
aan het ministerie van Openbare Werken dat
het niet in uitvoering zal worden gegeven.
Maar als de militaire partij het wint is de
kans groot dat de veldmaarschalk in brons
zal verschijnen, als stereoscopische photo, op
een volbloed volgens het model dat, naar ik
mij voorstel, door veeartsenijkundige scholen
wordt gebruikt. Dat zou geen kunst meer zijn.
Als in de meeste dingen van de wereld zal
men voor dit gedenkteeken een compromis
moeten vinden, dat beide partijen min of meer,
tevreden kan stellen. De moderne beeldhou-
wers en critici, die zwerven bij ..symboliek"
zullen dat onzegbaar element moeten verbin-
den- aan ,,stijl" en ,,waardigheid". Intus-
schen getuigt al dit scherp meeningsverschil
(ook over Ess'ein's werk voor het nieuwe ge-
bouw van de Underground) van een gezonde
herleving van kunstwaardeering, waarvan
voor de toekomstige openbare kunstwerken
in de stad het beste mag worden verwacht.
GROOTE BRAND IN HET
PALEMBANGSCHE.
Vierhonderd huizen vcrwoest en
vierduizend personen dakloos.
Een man gedood.
Uit Palembang wordt door Aneta gemeld:
Te Doesoeng Goenoeng Batoe in net Ko-
mering Oeloesche heeft een groote brand
vierhonderd huizen verwoest. Vierduizend
personen zijn daardoor dakloos geworden.
De schade is getaxeerd op 1.000.000. Een
man is verbrand, twee werden door het vuur
verwond. Het bestuur heeft onmiddellijk
maatregelen genomen tot ondersteuning van
de door de ramp getroffenen.
Het Komering Oeloesche is het boven-'
stroomgebied van de Komering, een groote
rivier, die door het Zuiden van de res. Pa
lembang stroomde, nabij Palembang in de
Molsi valt. Het gebied levert katoen, klap-
pers, verschillende vruchtensoorten en veel
rottang op. De bevolking is zeer welvarend
EEN MOORD IN EEN CIRCUS.
De voorslelling wordt voortgezet....
Het circus van Isako heeft naar de N. R
Ci. meldt te Modjokerto een voorstelling ge
geven, tijdens welke, naar de Ind. Crt. meldt,
een moord is gepleegd door een van de man-
diers.
De acrobaat er kunstfietsrijder Amoldi
moest op een plankier kunsten op een fiets
maken. De mandoer, wiens opdracht het was
om voor het leggen van het plankier te zor-
gen, was nonchalant geweest. Hierdoor had
hij er niet voidoende op geletpdat de afzon-
dcrlijke planken van het plankier behooriijk
Het is niet waarschijnlijk dat de nieuwe i san eikaar sicten. loen Arnoidi in den ring
- i a—-- --