llkMissit (Hint. De geheimzinnige voetstappen SmeUen, DoorziHe{1 Jtukloopen der Huid ISSpurol Brieves uit de hooldstad FEUILLETON. HiRderd een en dertigste Jaargang. /.alei claa 34 Augustus. Radio-hoekje PUZZLEN. 1929 Zondag 25 Augustus. Huizen, 1875 M. 9.— V. A. R. A. Mede- deelineen voor Postduivenliefhebbers. 9 02 V. A. R. A. Gramofoonmuziek. 9.10 V. A. R. A. Mededeelingen in't Esperanto. 9.25 V. A. R. A. Concert. V. A. R. A.-orget en viool. Hagespreekjes. 10.30 V. P. R. O. Uit- zending van den Ochtenddienst van de Ver. v. Vriiz. Hervormden te Amsterdam, vanuit Bellevue" te Amsterdam. 12. 12.30 Le zing door Jhr. Dr. C. de Marees van Swin- deren over: Van menschen en dingen in den Balkan. 12.30—2— Concert door het A. V. ;.R. O.-Kwintet. 2—2.30 A. V. R. O.-Tooneel- balfuurtje. James Yoland in een vraagge- sprek met Eduard Verkade. 2.30—3— 'Piano-sonaten van Beethoven. Een cycurs. Analyse door Louis Schmidt, van Sonate Op 81a in Es. gr. t. (Les adieux) Voordracht van deze sonate door Egbert Veen. 3—3.JO Gramofoonmuziek. 3.30—5— Concert door het Omroeporkest. Sonja Kovalefska, alt. 5— V. A. R. A. Kleuteruurtje. 5H0V. A R A. Wekelijksch nieuws. 6— V. A^ R. A. Or- fcestconcert. 7.30-8— A. V. R. O. Gramo foonmuziek. 8. Tijdsein, pers- en sport- berichten. 8.15 Kurhaus te, Scheyeningen. IHet Residentie-orkest. Nicolai Orloff piano. Ma afloop gramofoonmuziek. 12— Sluiting. Hitversum, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) R 25—9 20 N. C. R. V. Morgenwijding. .10—12— K. R. O. (golflengte 1071 M.) •Uitzending van de Hoogmis uit de kerk van de H. Anfridus te Amersfoort. 12.30—1.30 K R O. Concert door het K. R. O.-Trio. 1.30 _2— K. R- O. Lezing over: Het Katho lieke program inzake film. 2.2.30 Literair halfuurtje. Onderv/erp: „Roofbouw" van ding. 12.15-2— Concert door het A. V. R. I Beelduitzending. O -Kwintet. 2—2.30 Gramofoonmuziek. 2 30 Parijs „Radio-Parts'1725 het Rembrandt- 4.30 Aansluiting van Theater te Amsterdam. 5—6— Kinderuur- tje. 6.01—7.15 Concert door het A. V. R O.- Kwintet. 7.15—7.45 Lezing door J. Sietzes over- Wat iedere leek van het uurwerk weten moet. 8.01—9— Vereenigingsuurtje Kon. Mannenkoor „Kunst na Arbeid' onaer Jel" ding van W F. Kools en het Mandoline orkest „Sempre Avanti" onder leiding van j E. Koldijk. 9—11— Concert door het Omroeporkest. 10— Persberichten. Na af loop van het concert: Gramofoonmuziek 12— Sluiting. Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 11—11.30 Zieken- dienst. 12.30—1.45 Orgelconcert. 4—5— Ziekenuurtje. 5—6.30 Gramofoonmuziek. 6 307.Literaire lezing. 7.8.Gramo foonmuziek. 8— Orkestconcert en spreker. Onderwerp: Kind Gods en Knecht Gods. Daarna persberichten. Davenlry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij ding 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Con cert. J. Roper alt. A. Davies, tenor. 12_50 Orgelconcert. Cinema-orgel. 1.20—2.20 ur- kestconcert. 4.20 Concert. A. Filtpova, so- praan. M. Gold, viool. J. Carr, piano. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuws- berichten. 7.05 Pianorecital door Stefani As- kenase. 7.20 Lezing. 7.50 Concert E. Cole man, alt. Octet. 8.50 Vaudeville 10— Nieuwsberichten. 10.20 Lezing. 10.35 Con cert. K. Falkner, bariton. V. Schioler, piano. 11.20—12.20 Dansmuziek. 12.20- -12.35 M- 12.50- 2.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Gramofoonmu ziek. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest en solisten. Langenberg, 473 M. 7.207.50 Gramo foonmuziek. 7.50—8.50 Orkestconcert. 10.35 12.10 Gramofoonmuziek. 12.30 Gramo foonmuziek. 1.25—2.50 Orkestconcert. 5.55 —6.50 Orkestconcert. 8.20 Orkestconcert, vo- caal trio en bariton. Daarna tot 12.20 Dans muziek. Zeesen, 1635 M. 6.10—12.50 Lezingen 12.50—1.1-5 Gramofoonmuziek. 1.15—5.20 Lezingen. 5.20—6.20 Concert van Berlijn. 6.20—8.15 Lezingen. 8.20 „Der Feldpredi ger". Operette. Muziek van C. Millocker. Daarna tot 12.50 dansmuziek en zang. Brussel, 508.5 M. 5.20 Trioconcert. Mile. A. Mony, zang. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Instrumental solisten. 9.20 Orkest concert uit Ostende. Hamburg, 372 M. 5.20 Declamatie en liedjes bij de luit. 6.20 Vroolijk allerlei. 8.50 Orkestconcert. C. Goldberg, viool. 10.45 Or kestconcert. De uitzendingen van de N. C. R. V., K. R. O en V. P. R. O. (Vrijdag), geschieden over den zender Hilversum op een golflengte van 298 Meter. Na 6 uur 1071 M, terwij. die van de A. V. R. O., V. A. R A. en V. P. R. O (Zondag geschieden over den zender van Huizen op een golflengte van 1875 Meter. Onze 3e Augustusopgave. De Cross-word puzzle is een succes ge- weest. Reeds Maandagmorgen kvvamen de oplossingen binnen en dat is tot Vrijdag doorgegaan. Een groot aantal lezers vindt het een genoegen zoo'n let- tervierkant op de juiste wijze in te vul- le« en daarna keurig op te schrijven. verschillende de Want wij moeten verschillende inzen j— n ders ons compliment rnaken voor Anton van Duinkerken. 2.30—3.30 K. K- U. weiverzorgde oplossing, die zij ons de- Gramofoonmuziek. 3.304.15 K. R. O. Le- toekomen. Daar was mooi werk bij. Gramofoonmuziek zing over: „Het liefdewerk der drankbestrij- ding. 4.15—5— Ziekenuurtje, 5— N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Geref. kerk te Laren. 7 30_8.— K. R. O. Lezing over: „Japan, zooals ik het gezien heb". 8.018.10 Praatje door den K. R. O.-voorzitter. 8.10—10.45 K. R O Conecrt. Orkest en vocale solist. 10.45 _H Epiloog door het Klein koor der K. R. O. Daventry, 1554.4 M. 3.50 Concert. S. Nelis, sopraan. H. Eisdell, bariton, het Gers- hom Parkington Kwintet. 5.20—5.50 Duet- ten voor 2 piano's L. Heqard en A. Morn- son. 5.50 Bijbellezing. 6.050.3d Bach s kerk-cantate No. 95. Solisten, koor en orkest. 8 20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest. P Robeson, neger-zanger. 10.50 Epiloog. Parijs „Radio-Paris"1725 M. 12.20 Reli gieuse causerie en gewijde muziek. 1.05 Gra mofoonmuziek. 4.50 Gramofoonmuziek. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest en solisten. Langenberg, 473 M. 7.508.50 Orkest concert 9.25—10.20 Katholieke morgenwij ding 12.50—1.20 Koorzang. 1.20—2-50 Concert. Enkel- en dubbelmannenkwartet, or kest 4 50—6.20 Orkestconcert. 8.20 „Das Madchen von Elizondo". Opera van J. Of fenbach. „Der Musikfeind". Operette van R. Genee. Daarna tot 12.20 Orkestconcert. Zeesen, 1635 At. 6.50—8.20 Orkestconcert. g.209.15 Lezingen. 9.15 Klokgelui en mor genwijding. 10.20-12.20 Lezingen. 12.20 Orkestconcert. 2.20 Vroolijk allerlei. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.50 „Dr. Dolittles Aben- teur". Hoorspel. 4.50 Concert. Piano en alt. 5.20 Orkestconcert. 6.507.40 Goethe-her- denking. Toespraak, zang en declamatie. 7 40—8.20 Lezing. 8.20 Vroolijk program ma. Zang, xylophoon, harmonium en kwar- tet. 9.50 Orkestconcert. Daarna tot 12.50 dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Orkestconcert. 9.20 Concert uit Ostende. Hamburg, 372 M. Concert aan boord van het s.s. „Cap Arcona". 7.25 Morgengroet en concert. 9.40 Mogenwijding. 11.50 Or kestconcert. 12.35 Declamatie en orkestcon cert. 1.25 Concert. 4.35 Orkestconcert. 6 05 Orkestconcert. 6.50 Concert. Mandoline- en Guitaar-Orkest. 8.20 Concert. Koor, orkest en solisten. Maandag 26 Augustus. Huizen, 1875 M. 10—10.15 Morgenwij den toekomen. Daar Sommige woorden hebben nog wel eeni- ge moeilijkheid opgeleverd, vooral wan neer het aantal gegevens 'nog al klein was, zooals b.v. 52 verticaal: ^offerbus". Verders keers, valnet, helm, Aida en de verkleinwoorden, die waren ook lastig. Doch alle inzenders vonden de door ons bedoelde oorden. Alleen voor 1 hori- zontaal kwam ook voor badhotel. Wij hebben deze kleine afwijking goedge- keurd, ofschoon men een hotel nu niet bepaald „op" het strand ziet. Ook het kleine woordje „roe" bleek nog bezwa- ren op te leveren. Bij 't samenstellen van deze puzzle is ons echter gebieken, dat het heel wat gemakkelijker is er den op te lossen, dan te maken. Hieronder volgt de oplossing: A i R I I S m N I B i M B N i N i A T I R U i (i I C R U 0 I A D i U E i D H E i L M Wmwmw/M T i I M M E I R E i N i§f§ W I A i T j E s u n s h i showers der Augus De Nieuwe opgave tus-serie). De strijd wordt spannend. Nog geen enkele maal was er een zoo groot aantal oplossers, dat nog voor den prijs in aanmerking komt. Wij hebben echter ditmaal iets. dat moeilijkheden met zich brengt. Wij zijn benieuwd wie ook deze hindernis naar het einddoel weet te nemen. Hieronder ziet men naast elkaar een ootelling en een aftrekking van twee zelfde getallen. Deze twee getallen, zoo- wel als hun som en verschil zijn voorge- steld door letters, doch gelijke letters stellen steeds gelijke cijfers voor. swsurnni uirwusnh Bij nauwkeurige beschouwing zal men zien, dat er in't geheel negen ver schillende letters zijn. Wanneer wij nu nog vertellen, dat het cijfer 3 geheel ontbreekt en dat de letter een 0 (nul) voorstelt, zal men na ijve- rig" zoeken zeker het antwoord kunnen geven op deze vraag: Van welke twee getallen is hierboven de som en het ver schil voorgesteld? Oplossingen liefst zoo spoedig moge- lijk, doch uiterlijk voor Vrijdag 12 uur aan den Puzzle Redacteur der Alkmaar- sche Courant. Jack Mintlaw geheten, die haar vurig had liefgehad. Eva, het weeuwtje, was toen zeer gevleid en getroffen geweest door zijn groot? genegenheid. Zij schreef hem heel dikwijls en stond hem toe, zijn Londensche verlofdagen geautoriseerde vertaling uit het Engelsch van I met haar door te brengen. Maar toen zij Mevrouw Belloc Lowndes, dat was na den wapenstilstand merkte, door OSWALDI. dat hij ernstige plannen had, om haar te 7) I trouwen en mee te nemen naar Montreal, was Slechts heel zelden dacht Eva aan die lang zij eensklaps tot het bewustzijn gekomen, dat zij „daarvoormet genoeg van hem meld. Wat Birtley Raydon betreft, tusschen hem en de weduwe was zoo'n raadselachtige, in- stinctieve, onberedeneerde aantrekkingskracht ontstaan, als de Franschen noemen een „cou? de foudre", waaronder versiaan mag worden: „liefde op het eerste gezicht". Eva's woordenschat was beperkt; het woor>- „komiek" deed dienst voor allerlei dingen waaraan eigenlijk niets grappigs was, en zn was voor zich zelf nu tot de overtuiging geko men, toen zij het gewicht van Birtley's zwaar hoofd op haar schouder begon te voelen, dat het „komiek" was, hoe hij en zij het samen zoo best konde'n vinden. En in zekeren zin was het werkwaardiger dan zij snapte, dat een vrouw zooals zij, luchthartig, gul en een beetje wuft, een man als Birtley Raydon wat bekrompen, benepen en zelfs op de pen ning niet alleen sterk had aangetrokken maar hem ook bleef boeien en dat zij even zeer van hem veel bleef houden. Maar dat was nu eenmaal zoo en op welke gronden dan ook, het feit viel niet te looche- nen, dat zij nog steeds dol op elkaar waren en zich nooit waarlijk in hun schik voelden als zij niet samen waren. Beiden hadden d voorspellingen volkomen gelogenstraft, die toen zij trouwden, stilzwijgend en heimelijk iieoiaakt waren dftor de twee menschen <U" vervlogen dagen terug, dagen die, waar het haar voorkwam, als tot een ander leven be- hoorden. En aan den vader van haar eersten man, wien zij zooveel te danken had, dacht zij in het geheel nooit. Maar vandaag brachten de rivier en de herinnering aan dien dag op het water, dien dag juist voor den oorlog, haar den ouden man weer levendig voor den geest. Zelfs her- innerde zij zich het eenige wezenlijke gesprek dat zij met hem had gevoerd, waarbij hij kalm had gezegd: „Ik denk, kind, dat je wel weer heel gauw getrouwd zult zijn" En hoewel zij toen onder tranen die haar stem verstikten, beslist het hoofd had geschud. was zij natuurlijk toch weer getrouwd zij rt dan ook hoe vreemd eigenlijk, in aanmer king genomen, dat zij er bijzonder goed uit- zag eerst jaren nadat zij het vreeselijke telegram van het Mjnisterie van Oorlog kreeg. Gedurende de eerste jaren van haar wedu- wenstaat, toen zij tijdeiijk oorlogswerk ver- richtte, had Eva in alle eer en deugd veel liefdesavonturen beleefd, maar niet een was waarlijk serieus geweest. En nu werden de vervaagde letters ook op een andere bladzijde van haar „geestelijk notitieboekje" nlotseling weer duideliik, Zii betroffen een Canadees. LI. De brug als sieraad van de stad. De eischen van het verkeer en de ge-- daanteverwisseling van de brug. Herleefde belangstelling der archi- teden. De Berlageburg. De junctie van den beeldhouwer Brug en brug-bebouwing; bruggen en pleinen. Een gevel die gered is. Amsterdam is, vooral voorheen, om zijn bruggen beroemd geweest. Men had er de mooie hoog gebogen gemetselde sluizen met de sierlijke overwelvingen, welk een zoo gevoe- lige lijn bezaten en de houten wipbruggen met de hooge galgen, enkelvoudige of dub bele, die schilders als de Marissen bekoor- den, bruggen zooals de onlangs afgebroker. Magere brug. Helaas, de mooie bruggen zijn de een na de ander verdwenen. De hooge, ge bogen sluizen zijn door het verkeer neerge- drukt en langzamerhand bijna zoo plat als dc straat geworden. Het leven vervlakt en slijt. De hooge bogen zijn de een na den ander ver dwenen, men zou meenen, dat zij verzakt zijn, maar tram en auto hebben hier hun nivellee- rend werk verricht. Ook de ophaalbrugger. zijn geleidelijk verdwenen, toen verbreeding noodzakelijk werd en het toenemend verkeer de galgen wegspoelde. Men had die hefboo- men niet meer noodig toen de electriciteit der. handenarbeid vervangen kon. Thans heffen de bruggen zich op, of zij draaien om, door een „druk op den knop". De brug is in Amsterdam een zeer belang- rijke factor voor het verkeer en^voor het stads- aspect. Er zijn er meer dan vierhonderd vaij diverse constructie en het is dus te begrijpen, dat de stadgenoot voor de evoluties in den bruggebouw niet onverschillig kan zijn. Wie het stadsbeeld van voorheen door het bestu- deeren van oude prenten en schilderijen kent, weet hoeveel schoons de hoofdstad ingeboe' heeft sinds de architectonische lijn terwille van de utiliteit verwaarloosd werd. In den laatsten tijd besteedt men meer zorg aan de architectonische kwaliteiten. De brug wordt niet meer uitsluitend beschouwd als nuchter gebruiks-artikel, maar ook als sieraad behandeld. De artistieke geest, de geest der moderne architectuur is tot het Prinsenho? doorgedrongen. Onze stadsarchitecten'behoo- ren tot de beroemde Amsterdamsche school en geven daarvan blijk ook bij den bruggebouw Natuurlijk wordt, wat uit hun handen komt, niet door iedereen bewonderd. Maar smaken verschillen en over den smaak valt niet te twisten. Tenslotte ligt het belang van de zaak niet bij de vraag of het resultaat der architectonische proefnemingen aan den smaak van het groote publiek beantwoordt, maar het ligt elders en wel in het streven om de brug, als belangrijke factor in het stads beeld, ook uiterlijk een rot te laten spelen. Toen architect Kramer zijn eerste bruggen voltooide is om de versieringen, die hij aan- bracht, vaak gelachen. Op de balustrade langs de brug, welke het Leidsche Bosehje met het Leidsche Plein verbindt, zijn heel wat schct- en spotschriften gemaakt. Ook Emergo kan de gestyleerde Nijlpaarden of krokodil- len en de andere figuren, die de brug flankee- ren, niet bewonderen, maar hij is niettemin zeer in zijn schik, omdat het geheel toch een monumental en indruk maakt; omdat, wat meer zegt, de belangstelling en de zorg voor de brug herleefd is. Die herleefde belangstel ling is reeds in het begin dezer eeuw tot uiting gekomen met den bouw van Berlage's Amstel- brug tegenover de Ceintuurbaan. Ook ten aanzien van den bruggebouw is Berlage de groote voorlooper en baanbreker geweest. Hij heeft een monumentaal karakter met groot: s«berheid weten te vereenigen. De schoonheid en de kracht van deze brug ligt uitsluitend in de lijn, niet in de ornamentatie. De schoon heid1 ligt ook in de contructieve idee De leu- ningen zijn niet als versiering aangebracht, zij vormen een geheel met het lichaam van de brug. Wanneer men deze brug aandachtig be schouwt, vraagt men zich af, of de critiek, welke op de bruggen van den laatsten tijd ge- oefend wordt, niet eenigszins gerechtvaar- digd is en of men zich met de overdaad van ornament niet op den verkeerden weg bevindt De beelhouwer vaart er wel bij. Zijn medewer- king wordt meer en meer gezocht men den- ke aan de brug achter het Lyceum maar tenslotte moet het architectonische toch domi- neeren. Gelukkig doet het dit nog, ondanks de versieringen. Men wacht nu in spanning het resultaat van Berlage's groote opgaaf: den bouw van de vierde Amstelbrug tegen over de Amstellaan, een brug, die naar der. grooten bouwheer genoemd zal worden, die zijn naam vereeuwigen zal. HOOG EN LAAG WATER TE BERGEN AAN ZEE, (In Zomertijd). A ugu stus. Hoog water Laag water Dat v m. nam. v m. nam. 25 7 u8 7.30 3 46 3.58 26 7.44 8.08 4.22 4.32 27 8.27 8.51 4.57 5.09 28 9.18 9.48 5.41 5.59 29 10.24 11.03 6.34 7.01 HOOG EN LAAG WATER TE EGMOND AAN ZEE. (In Zomertijd). Augu stus. Hcog water taag water Dat v m. nam v m. nam. 25 7.05 7.27 3.34 3.46 26 7.41 8.05 4.10 4.20 4.57 27 8.24 8.48 4.45 28 9.15 9.45 5 29 5.47 29 10.21 11.00 6.22 6.49 voor hen iets beteekenden in hun zelfgenoetr- zaam leventje. Dat waren Birtley Raydon's moeder, een ouderwetsche stijve dame, typ? uit den tijd van Koningin Victoria, en een zekere mevrouw Strain, met wie Eva had sa mengewoond in de jaren, toen zij weduwe was. Adelaide Strain was toen ook, evenals haar vriendin een „oorlogsweduwe". Maar hierbij hicld de gelijkems op, want zij was verstan- dig .eenvoudig en arm. Was het misschien, doordien het verleden dezen middag zoo plot seling voor haar geest was opgedoemd, dat Eva Raydon aan Adelaide Strain een sym- pathieke gedachte wijdde? Naar zij stellig meende te weten, had Ad die het in den laatsten tijd heel hard; en buiten medeweten van Birtley, had zij haar oude vriendin juist gisteren vijf pond gestuurd. Weer stopte de wagen heel langzaam. Nu wipte de chauffeur er uit. Zij waren op een plek gekomen, waar de rivieroever, welken zij volgden, tenslotte een smalle laan vormde, waarop een weg met een scherpen hoek naar links afboog. Birtley Raydon werd wakker en lichtte het hoofd van zijn vrouws schouder op. „Deze weg gaat naar Londen, mijnheer maar aan die andere weg ligt een heel aardig dorp, dat heel bekend is in de streek Zooals Diggle had gehoopt, antwoordd mevrouw Raydon: „Laten we dan naar dat dorp rijden Het is nog niet zoo laat en dan kunnen we daar thee drinken. Ik bedenk daar juist, dat de suiker vergeten is". Feitelijk had Eva al, toen zij voor de lunch waren uitgestapt, gemerkt, dat hun lui nood hulpje, het kamermeisje, dat hen den laat sten tijd zoo te zeggen tot wanhoop had ge- bracht, vergeten had, suiker in de picnic Welken indruk zal deze brug maken als zij voltooid is? Men is thans met het voorberei- dende werk begonnen. De voorbijganger be- merkt er niets van, hij ziet alleen, dat de Amsteloevers ter hoogte van de werkplaats'i door hooge palissaden aan het oog onttrokken zijn. Maar hij heeft vertrouwen in het werk van den grijze.i grootmeester der moderne ar chitectuur. Meer en meer tracht de bouwmeester, die met bruggen over de brug komt, de eentonig- heid der kademuren, tenminste daar waar voor eentonigheid te vreezen valt, te onderbreken door't plaatsen van hoek-gebouwtjes waar de lijn van de brug in die van kade overgaat. Men, ziet zulke hoekgebouwtjes hier en daar aan het kanaal, dat Amstel en Schinkel verbindt. Men vindt ze ook elders, bijv. bij de brug tegenover het R.A.I.-gebouw. Ook op de nieu we Berlage'-brug zal zulk een hoek-gebouwtji prijken. Deze kleine toerntjes dienen als wachthuisjes voor het personeel, dat de brug bewaakt of bedient. En waar een brug geen eigenlijken brugwachter behoeft, gebruiki men ze als kiosken. Met deze hoek-gebouwtjes nadert men weer de bebouwing der bruggen, die eertijds'gebruikelijk was. zoodat men, de brug passeerende, niets van het water kon be- merken. Zulk een bebouwde brug vindt men bijv. nog in Venetie (de Rialto-brug). Maar oudtijds werd de brug-ruimte zooveel mogelijk voor de nering gereserveerd. Tot groot onge- rief van de baliekluivers. Ook de eerste Am sterdamsche Koopmansbeurs was op een brug gebouwd. Zoodat een deugdelijk koopman nog altijd als brugman praat. (Men hoore den geroutineerden handelsreiziger) Er zijn in Amsterdam verscheidene brug gen, die nauwelijks meer als bruggen te her- kennen zijn, die door hun breedte het karak ter van pleinen hebben gekregen. De Singel- brug bij het Koningsplein is er een van. En wie denkt, op het Sofia-plein wandelend, aan de onderaardsche gewelven en het daar door stroomende water? Waren ook niet vroegef Amstel en IJ rechtsteeks voor de vaart ver- bonden en overwelfd, daar waar thans het Damplantsoen ligt? Nu wij toch over „bouwen" schrijven willen wij nog een enkel woord aan „afbraak" wij den. Niet aan afbraak van bruggen, al valt ook deze nu en dan te betreuren, maar over de afbraak van de Magere brug" hebben w ij indertijd reeds geschreven. Amsterdam is eenigen tijd verontrust geweest over de af braak van Huize „Couturier". De Holland- sche Koopmansbank, die het patriciershuis, waaraan zoovele Amsterdammers aangename herinneringen hebben, had gekocht, kon het perceel in den bestaanden staat niet gebruiken en begon met verbouwen; met zoo grondig verbouwen, dat de Zweedsche architect, die er- mede belast was men weet, dat genoemd? Bank een dochtermaatschappij is van de Zweedsche luciferstrust het noodig oordeel- de een nieuwen gevel te ontwerpen. Gelukkig waren de Zweden echter voor rede, of liever voor overreding vatbaar en dank zij de bemid- deling van invloedrijke lichamen is het be- houd van den gevel verzekerd. Amsterdam, Aug. '29. EMERGO mand te pakken, en heimelijk was Eva bang geweest voor het oogenblik, dat haar man er achter zou komen. Raydon was een van die mannen, die vaak, voorgevende dat zij o, zoo eenvoudig leven en dit ook boven alles stellen, aan den anderen kant eischten, dat alles wat hen betreft, zoo gezegd „in de puntjes" moet zijn. Hoewel hij bijvoorbeeld gewoonlijk maar een klontje suiker in zijn thee wilde hebben, verscholen Swanmere. tusschen kastanjeboomen, was HOOFDSTUK II. „E en dame zeer geschikt voor..' Terwij 1 Eva Raydon als zwevende in haar gemakkelijke auto, naast haar echtgenoot want hij was eigenlijk een beetje bang om dik zich overgaf aan een zaligen datodroom te worden, zou hij toch het gevoel hebben, van beelden uit het verleden, zat Adelaide te worden te kort gedaan en dus ook nijdig Strain, de vrouw aan wie zij zoo juist een zijn, zoo iemand hem gevraagd had, dien kop vluchtige sympathieke gedachte had gewijd, thee maar te nemen, zonder dat eene klontje suiker er in. „De suiker vergeten? Echt vervelend! Dat schepsel moet maar weg I Moeten we haar dertig shilling per week betalen, omdat ze zoo haar werk doet?" Hij wond zich op, had het land, en zijn vrouw speet het terstond, dat zij al iets had losgelaten over de vergeeten suiker. „Diglle kan wel even een ons in den dorpswinkel koopen", suste zij. Kort, onaangenaam klonk zijn antwoord: „Dat kan ie, natuurlijk. Maar op die ma- nier vliegt't geld weg". En den glimlach op haar gelaat ziende, ging hij voort: „Ja, jij kan gemakkelijk lachen, Eva! Jij vindt me natuurlijk heel on- redelijk. Maar mijn mceder heeft groot ge- lijk, met te zeggen: „pas op de klentjes, dan zullen de grooten wel op zich zelf passen". „Een paar klontjes suiker zullen ons niet arm maken". Ze zei het heel opgewekt, weinig vermoe- dend, dat wat de ouden noemden Fatum, haar thans een nieuwe keuze had gedaan, want het bekoorlijke dorp aan de voor zich uit te staren in de onfrisch en poo- ver gemeubelde kamer, dicht bij de Easton- road, waarheen zij juist verhuisd was van het zoo goed beheerde „Tehuis voor dames met een werkking", waar zij om geldelijke redenen niet langer kon blijven wonen. Toen zij daar zoo zat, met het hart vol wanhoop een weinig voorover leunend in den brein trijpen armstoel met zijn gebroken veer in de zitting, leek mevrouw Strain vol komen een vreemde, ook wat haar uiterlijk betrof, in haar nieuwe omgeving. Er lag iets puriteinsch, tevens iets van een harde onverstoorbare eigenwaarde, in haar verschijning. Maar haar eenvoudige, donkere japon, de stijve castoren hoed, ja eigenlijk alles aan haar, tot zelfs de koffer dien de chauffeur met den verkeerden kant naar de muur had neergegooid, nijdig als hij was, omdat hij die hooge trap in het pension had moeten opklimmen, dat alles droeg onmiskenbaar de droevige sporen van vroegere, betere da gen. Theems, fWordt veryotgd). 199 i V///MW Iverrach! en geneest mil m«t Ooozeo 30-60 eo 90 ct. Tube 80 a. Bij Apoth. eo Drogisteo txil MU11UC ©UlRCi 111 Z.1J11 lliVV W11V4V Iiwwvi.. I j-- i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 5