miminscht Ciirait. ■L M mmmmi De geheimzinnige voetstappen WtffiiS! FEUILLETON. Brieven nit de hooidstad i i'mmiii isl I. Iii I I millam m m m m Zalerdag 38 September Radio-hoekje I nil a m - ■aeeesBasBsasaei ho. 229 1929 Honderd een en dertigste Jaargang. Zondag 29 September. Hilversum, 1875 M. 9.V. A. R. A. Me- dedeelingen voor Postduivenliefhebbers. 9.02 V. A. R. A. Gramofoonmuziek. 9.10 V. A. R. A. Mededeeling enin 't Esperanto. 9.25 V. A. R. A. Orgelrecital. 10.V. A. R. A. Or- kestconcert, viool en cellosolo. Hagepreekjes. 12.12.40 A. V. R. O. Lezing door Dr. H. C. Sluiter over: De zegetocht van het helio- centrische stelsel. 12.402 Concert door het A. V. R. O.-Octet. Solo-viool: Boris Lensky. 2.2.30 A. V. R. O -Tooneelhalf- uurtje. 2.303.Concert door het Amster- damsch Mandoline Septet. 3.5.Concert door bet Omroeporkest. Solist: J. W. R. Oel- •lers, viool. 5.— V. A. R. A. Kinderuurtje. 5.40 Wekelijksch nieuws. 6.V. A. R. A. Orgelrecital. 6.15 V. P. R. O. Gewijde bijeen- komst in het kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente te Zaandam. Lezing over: Er zijn grenzen". Medewerking van alt en orgel 8.— A. V. R. O. Tij-dsein, pers- en sport- nieuws. 8.08 Concertgebouw te Amsterdam. iVolksconcert door het Concertgebouw-orkest. Solist: Marix Loevensohn, cello. Na afloop gramofoonmuziek. 12.Sluiting. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) 8.30—9.30 K. R. O. Morgenwijding. 9.50 N. C. R. V. (Golfl. 1071 M.) Kerkdienst vanuit de Herst Evang. Luth. kerk te Am sterdam. 12.301-30 K. R. O. Concert door het K. R. O -Trio. 1.302.K. R. O. Gods- dienstonderricht voor ouderen. 2.—2.30 K. R. O. Lezing over: „Literair leven in Scan- dinavie ('n Reisbeeld). 2.304.30 K. R. O. Concert. Mandolineclub. 4.305.K. R. O. Ziekenhalfuurtje. 5.35 N. C. R. V. Kerk dienst vanuit de Ned. Herv. Kerk te Ooster- beek. 7.30—8.K. R. O. Lezing over: „De werking van de Arbeidsgeschillenwet 1923". 8.018.10 Praatje door den K. R. O.-voor- zitter. 8.109.30 „Katrientje, de nieuwe huishoudster". Operette in 1 bedrijf Muziek van Jacq. Offenbach. 9.309.45 K. R. O. Nieuwsberichten. 9.4510 45 Orkestconcert. 10.45 K. R. O. Epiloog door Klein Koor. Daventry1554.4 M. 3.50 Concert. J. Coxon, sopraan. T Kiniburgh, bas. Orkest. 5.20 Pianorecital door Solomon. 5.50 Bijbel- lezing. 6.056.35 ca. Kerk-cantate No. 19 van Bach. Vocale- en instrumentale solisten, orgel en orkest. 6.45—8.05 Kerkdienst 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest. V. Lambelet, sopraan. A Sandler, viool. 10.50 Epiloog. Pari/s „Radio-Paris", 1725 M. 12.20 Reli- gieuse causerie en gewijde muziek m. m. v. Gemengd Koor van Parijs. 1.05 Gramofoon muziek. 4.50 Gramofoonmuziek 6.50 Gra mofoonmuziek 8.05 Circus Radio Paris. 8 35 Orkestconcert. 9.3510.35 Concert. Langenberg, 473 M. 8.209.20 Orkest concert. 9.20—10.20 Morgenwijding. 12.50 1.20 Openluchtzang 1.202.50 Concert. Orkest en cello. 4.506.20 Orkestconcert. 8.20 Concert Orkest en viool. Daarna tot 12.20 dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 4.20 Concert. Orkest, zang en declamatie 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest, tenor en piano. Kalurtdborg, 1153 M. 12.20—1.20 Con cert. Instrumentaal Ensemble. 3.505.50 Concert. Orkest en piano. 8.20—9.20 Zang door E Reumert. 9.209.50 Zang door Ugo Branner. 10.2011.20 Concert. Orkest en instrumentale solisten. 11.20—12.50 Dans muziek. Zeesen, 1635 M. 7.209.15 Lezingen. 9.15 Klokkenspel. 9.20 Morgenwijding en klokgelui. 11.20 „Was horen Sie?". 11.50 Lezing. 12.20 Orkestconcert. 2.10 Beelduitz. 2 20 Sprookjes. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.50 Sportverslag. 4.35 „Der arme Heinrich" Duitsche sage van Gerhart Hauptmann. 6.50 —8.10 Lezingen. 8.20 Concert. Orkest. C. Sarobe, bariton. Lucie Stern, piano. Daarna tot 12.50 dansmuziek. Maandag 30 September. Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen wijding. 12.152.Concert door het A. V. R O.-Kwartet. 2.2.30 Gramofoonmuziek. 2 304.30 Aansl. van het Rembrandt- Theater te Amsterdam. 5.6.Kinderuur tje. 6.017.15 Concert door het A. V. R. O.- Kwartet. 7.15—7.45 A. V. R. O.-Boeken- geautoriseerde vertaling uit het Engelsch van Mevrouw Belloc Lowndes, door OSWALDI. B7t Nu gingen de beide jongemenschen naar den tuin. Doch, terwijl zij de deur van den salon open deed, vergat Eva, dat Adelaide Strain er nog was en draaide zij het electrisch licht uit. Maar de vrouw achter in die kamer was dankbaar voor die plotselinge duisternis en gemakkelijk weggedoken in een van die groote kussenstoelen drong het tot haar door, dat het toch wel verontrustend was zich zoo moe te voelen als zij nu was, nietegenstaandf zij toch extra rust had genomen. Zij verlang- de naar haar bed, maar zij voelde zich zelfs te mat om naar de schelknop te loopen, ten einde het kamermeisje er aan te herinneren ,vooral voldoende ijs te brengen. En dan, op dit uur gebruikten de meisjes juist hun avond- maaltijd en zij had het als regel ingevoerd en ook Eva er voor gewonnen, nooit de meiden onder het eten te storen. Bovendien, als zij nu naar bed ging, zou zij toch niet slapen en dus wilde zij maar lie- yer beneden wachten tot het blad in de hal werd gebracht. Dat kon niet lang meer duren, want het had al half tien geslagen en al was het ook warm, zelfs drukkend voor September de dagen begonnen toch sterk te korten en het was al heelemaal donker. rindelijk, dank zij de stilte en rust die in het groote vertrek hingen, nam haar gejaagde halfuurtje. Drs. Am. Saalborn spreekt over: John Galsworthy. 8.9.15 Concert door het Amsterdamsch Instrumentaal Solisten-Kwar- tet. Wouter Denijs en Han Beuker (op twee vleugels). 9.159.30 Praatje door Fred. Fry over: Taallessen 19291930. 9.30 11.10 Concert door het Omroeporkest. 10.15 Persberichten. Na afloop van het concert: Gramofoonmuziek. 12.Sluiting. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 10.3011.Zie- kendienst. 12.301.45 Orgelconcert. 2. 2.35 Uitzending voor scholen. 5.6.30 Gra mofoonmuziek. 6.307.Literaire lezing over: „Twee vroeggestorven dichters uit de 17e eeuw". 7.8.Uurtje voor de rijpere jeugd. 8.— Lezing over: „Rondom onze ver- antwoordelijkheid''. Orkestconcert. Na af loop persberichten. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij ding. 11.05 Lezing. 11.2011.50 Proefuit zending Televisie. 11.50 Gramofoonmuziek. 12 20 Concert. K.Hartley, mezzo-sopraan. G. Lambert, bariton. 12.50 Orgelconcert. Cinema-orgel. 1.20 Orkestconcert. 2.20 Uit zending voor scholen. 2.50 Lezing. 3.25 Le zing. 3.45 Berichien. 3.50 Dansmuziek. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Le zing. 6.35 Nieuwsberichten. 7.05 Piano- recital door L. England. 7.20 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Vaudeville. 9.30 Lezing. 10. Nieuwsberichten. 10.20 Concert. Orkest. R. Henderson, bariton. 11.20 Dansmuziek 12.20-12.35 Beeldudzending. Parijs „Radio-Paris"1725 Al- 12.50 2.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Gramofoonmu ziek. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Kwartet, zang en piano. Langenberg, 473 M. 7.208.15 Gramo foonmuziek. 8.209.20 Orkestconcert. 10.35 11.30 Gramofoonmuziek. 12.30 Gramo foonmuziek. 1.252.50 Concert. Orkest, viola. 5.556.50 Trioconcert. 8.208.50 Gramofoonmuziek. 8.50 Orkestconcert. Daarna tot 12.20 Orkestconcert. Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Piano-recital. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest en zang. 9.50 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest concert. 3.555.55 Concert. Instrumentaal Ensemble. 8.35y.50 Concert. Orkest en viool. 9.50—10.20 Zang. 10.35—11.30 Or kestconcert. Zeesen, 1635 M. 6.1012.50 Lezingen. 12.501.15 Gramofoonmuziek. 1.151.50 Nieuwsberichten. 2.202.50 Gramofoon muziek. 2.504.50 Lezingen. 4.505.50 Concert uit Berlijn. 5.508.20 Lezingen 8.20 Vocaal concert. A. SchulzLichterfeld, alt. 8.50 Orkestconcert. 9.35 „Die Ruckkehr des verlorenen Schnes" van Andre Gide. Daarna tot 12.50: Dansmuziek. PUZZLEN. Ocze 3e September-opgave. Deze behendigheidspuzzle was wel niet zoo moeilijk als de vorige, maar ook de minder sterke puzzelaars moeten een kans hebben. Velen hebben spoedig een mooie manier gevonden om het gegeven figuur in een trek te maken zonder twee- maal over dezelfde lijn te gaan. De onderstaande figuur geeft duide- lijk de oplossing van het vraagstuk aan. Onze Nieuwe Puzzle (4e September- opgave). Waar wij nu weer komen tot de laat- ste oefening in hersengymnastiek van deze maand, zijn wij tot de letterkundige vermoeidheid wat af. Zij stond uit haar gemakkelijke stoel op, liep naar de deur, opende haar en ging, ae helder verlichte hal overstekend, in ae tuinka- mer. Waarom zou zij niet daar, op haar eigen terrein, wachten tot het kamermeisje het dien- blad in de hal bracht? Zij had geen verlan- gen de Raydons dien avond nog eens te zien Voor de honderdste maal, sinds Eva haar had opgezegd, gaf Adelaide Strain er zich rekenschap van, dat zij nooit een man en een vrouw had ontmoet, zoo volkomen ego'istisch opgaand in henzelf en in hun nietige, ijdele belangetjes als die twee wereldsche menschen. Het was niet alleen warm, maar zelf broei- end en daarom liep zij, zonder licht te maken, de kamer door naar de hooge glazen deur en keek den tuin in, waarbij zij zich weliswaar minder moe, doch zwaar beklemd gevoelde. Wat is dat? Zij hoort plotsehng in de loome lucht stemmen, dichtbij. Haar mijnheer en mevrouw zitten zeker op een bank, die links van de glazen deuren staat. Zonder de gedachte om luisterving te willen spelen, hoort zij Raydon op zijn meest ge- melijken toon het volgende zeggen: „Wat kan je soms toch onzinnig praten, Eva! We zijn haar niets schuldig feitelijk hebben we haar veel te veel bctaald. Ook is ze in den laatslan tijd schromelijk nalatig ge- worden. De laatste maandrekeningen waren bijna vijf pond hooger dan de eerste maand, nadat zij vorig jaar bij ons was gekomen, ter wijl de levensstandaard wel drie procent ge- daald is." „We hebben heel veel menschen op bezoek gehad. de vor'~- m-"and in je vacantia, afdeeling teruggekeerd. Deze zal zeker velen heel wat inspanning kosten, voor- al omdat geen omschrijving der woorden is gegeven. Alleen weet men de middel- ste letter, het aantal letters van elk woord (5) en de letters waarover men de beschikking heeft. Gevraagd worden 15 ZELFSTANDIGE NAAMWOORDEN waarvan een in het meervoud, van 5 letters onder elkaar. De middelste letters moeten van boven naar beneden gelezen het woord „TEN- TOONSTELLING vormen, terwijl wij bovendien nog mededeelen, dat de 15 woorden gevormd moeten worden uit de volgende letters: a, a, a, a, a, a, b, b, b, b, c, d, d, d, e, e, e, e, e, e, e, e, e, e, e, e, f, f, g, h, h, h, i, i, i, j, k, k, k, k, 1, 1, 1, 1, 1, i, 1, 1, n, n, n, n, n, o, o, o, o, o, o, p, p, p. r, r, r, r, s, s, s, t, t, t, t, t, t. (de letters van het woord „tentoonstelling" zijn hierbij inbegrepen). Het zoeken van deze 15 woorden, waarvan dus alleen de middelste letter bekend is, zal zeker een aangcname in- spanning zijn. (Ter controle geven wij nog even een herhaling der letters in anderen vorm 6 X a, 4 X b, 1 X c, 3 X d, 12 X e, 2 X f, 1 X g, 3 X h, 3 X i, 1 X j, 4 X k, 8 X 1, 5 X n, 6 X o, 3 X p, 4 X r, 3 X s en 6 X t) Inzendingen voor Vrijdagmiddag aan den Puzzle-redacteur. Rrimpende belangstelling voor de natuur. Zandvoort gesloten. Concentratie op stedelijke landelijk-. heid. Het Vondelpark met bloe- men en vogels. Verboden het gras te betreden. Drassige bodem en modderpaden. Septembervreugd in Arlis. Nu de dagen korter worden krijgt de men- schelijke geest hoe langer hoe meer neiging om zich in beperkten kring terug te trekken Wij worden met het naderen van den herfst huiselijker, wij bereiden ons als het ware voor op lange winteravonden, die wij met een boek, radio of gramofoon zullen genieten, en de be langstelling voor het leven in de omstreken van de stad vermindert naarmate wij minder gelegenheid krijgen ze te bezoeken. Den hee- len zomer bijv. speelt Zandvoort, om een en- kelen naam te noemen. een belangrijke rol in het bestaan van den Amsterdammer, „Sand- voort aan de Saai", waarheen hij Zondags met zijn meisje fietst, waarheen hij per tram gaat als hij vrouw en kinderen heeft en het eenigszins betalen kan. En de meer gegoede stedeling heeft met zijn auto avond en avond het tochtje via Haarlem en Overveen langs den zeeweg gemaakt en heeft in een der bad- hotels thee gedronken en gedanst. En nu? Sinds het najaarsweer met kilte en regenbuien wordt aangekondigd is Zand voort niet meer dan een naam. Het verlokken- de beeld van een zonnige zee, van keurige badccstuums, gezellige strandstoelen, ploete rende kinderen met bloote gebruinde beentjes is weggevlucht en laat zich slechts moeizaam oproepen. De natuur heeft haar poorten lang- zaam dichtgedaan en de Amsterdammer con centreert zijn aandacht meer dan ooit op het- geen binnen zijn singels voorvalt. Straks. als de eerste sneeuw valt, als de straten modderig worden, zal hij ook daarvoor onverschilliger worden en zijn belangstelling vooral richten op zijn woning en werkplaats, huis en kan- toor. Intusschen, zoo ver zijn wij nog niet en de stad heeft nog veel aantrekkelijks. Men kan ook binnen de wallen van het groen en de herfstkleuren genieten. Korten tijd staat het Vondelpark weer in het brandpunt van de be langstelling. Als weldra de regenval toeneemf worden de oaden daar drasserig en onbe- gaanbaar. Nu en in het voorjaar als de eerste crocusjes zichtbaar worden, is het voor het Vondelpark de mooiste tijd. Omdat men van het park dankbaar genieten kan, nu men niet meer hunkert om uit de stad te gaan. In den winter, bij sneeuw en ijs, geniet men van de vijvers en de hellende toegangswegen, maar dat is iets anders; men ziet dan aan het park voorbij om alleen de gelegenheid tot winter- vermaak, die het park biedt, te benutten. In September en October is het Vondelpark op zijn mooist, juist als vroeg in het voor jaar. De kleuren van het gebladerte zijn rijk van verscheidenheid, de fijne vertakkingen in de boomkruinen worden zichtbaar en het licht op de vijvers is fiiner, heeft iets neveligs, zelfs als de zon schijnt. Het park heeft door de strenge vorst van dezen winter ernstig geleden en men heeft den geheelen zomer hard moeten werken om de schade te herstellen. Vooral het kleine struik schat!" Eva's zachte stem is meer verdedigend, meer beslist dan gewoonlijk. Nu is er een stilte, dan spreekt Eva weer. „Ik hoop maar, dat zij een goede betrekking vindt, Birtley, met het oog op den kleinen Gilly". Birtley Raydon's antwoord volgt terstond, ruw, hoonencf, met nadruk. „I'k heb't land aan dat kind! Een akelig, onmogelijk pedant kereltje altijd met een boek in zijn hand. En een betrekking? Me vrouw Strain mag haar handen dichtknijpen, als ze zestig pond per jaar en den vollen kost krijgt! Niemand zal haar nemen om haar verschijning; ze is een van de leelijkste vrou- wen van haar leeftijd die ik ooit gezien heb En daarbij heeft ze een verbeelding! Terwijl ze nooit een behoorlijke opleiding heeft ge had. Onlangs is me gebleken, dat ze geen jota verstaat van dubbele boekhouding!" Dubbele boekhouding? Een eigenaardige uitdrukking, waarbij men aanstonds aan iets van kennis en kracht denkt. Maar deze uit drukking pantsert Adelaide's hart en vult haar aderen als't ware met een vuurstroom. Hoar! Daar wandelt het tweetal naar een geplaveid pad, dat de grens vormt van de bui- tenplaats langs den rivierover. De heer van The Mill House wandelt heel graag dat pad op en neer, soms wel een do- zijn malen, v6or hij naar bed gaat. Het geeft hem blijkbaar het gevoel van, zooals hij al tijd zegt, „een beetje beweging". Dokter Dur ham heeft hem nog niet lang geleden gezegd, dat hij niet alleen dieet moest houden, maar ook een zekeren tijd elken dag moet loopen. Intusschen staat de vrouw, in de open gla- gewas heeft het leelijk te vefantwoorden ge had. Toch za\ niemand een vermindering, een verarming hebben bemerkt, en dit is daaraan te danken, dat het aantal bloemperken uitge- breid kon worden, dank zij de sterke uitbrei- ding van de bloemkweekerij, die het park be- zit. Het Vondelpark heeft dezen zomer meer kleur bekend dan ooit. Verder heeft men ijve- rig gewerkt aan het planten van jonge iepen, om oude en zieke exemplaren te vervangen Er wordt tegenwoordig zorgvuldig gedokterd tusschen het gewas. Ook de toestand van de vijvers heeft de voortdurende aandacht der verzorgers. Men heeft de laatste jaren te wei- nig aandacht kunnen schenken aan de oever- versterking en doordaar is het water vertroe- beld. Thans zijn de wallekanten onderhanden genomen en met heipalen, takkebossen en puin heeft men ze deugdelijk kunnen verzwa- ren. Zoodat zij nu weer een stootje velen kun nen. De vijvers zijn niet alleen fraai voor het oog, zij dragen ook op andere wijze bij tot verrijking van het park, want zij trekken de wilde vogels aan. De wilde eenden zijn sinds lang trouwe gasten in Amsterdam en er ko men er steeds meer, ock waterkippetjes en zelfs reigers. Deze laatste vogels ziet men overigens niet met onvermengde vreugde Fraai zijn zij zeer zeker, maar wij zullen ons plezier wel op kunnen als zij hun nesten om de vijvers gaan bouwen. Een reiger-kolonie in de boomen maakt, dat de wegen beneden on- begaanbaar worden. Zij worden spoedig tot een mestvaalt als er (reiger) mest valt. Maar vermoedelijk zal men wel kunnen verhinderen, dat zij in het park nestelen en mestelen. Men zou van de vijvers en de watervogels overigens pas het ware genot smaken, indien men tot de oevers mocht naderen en zich ver- meien kon in het gras. In het Bois de Bou logne, in Hyde Park, overal in het buitenland kan men zich op de grasvelden neervlijen, er wandelen en rusten. Maar wee wie in Amster dam de gebaande paden verlaat! Onmiddel- lijkt klinkt van ergens ver het schril en beris- pend fluiten van den waker. Waarom, zal de vreemdeling misschien vragen, zijn die park- wachters hier zoo humeurig en onverdraag- zaam? Kunnen zij de zon niet in het water zien schijnen en gunnen zij het ons daarom ook niet? De parkwachter heeft evenwel geen schuld. De oorzaak is, dat Amsterdam niet op de hei of de klei is gebouwd, maar op week veen, op drassigen grond en nog geen halve meter boven het troebele nat. De wortels van het gezaaide gras kunnen daardoor geen houvast in den bodem krijgen, zij blijven aan de oppervlakte en zouden weldra door den wandelaar stukgeloopen worden. Het gevolg zou spoedig, in den vorm van algeheele uit- dorring blijken. Ja, die drassige grond is een der groote on- gtrieven van dit mooie park. Men zal tenmin- ste goed doen den bodem van het groote bosch, dat langs den Schinkel aangelegd zal worden, deugdelijk met zand en teelaarde op te hoo- gen, aleer men met beplanting begint. Onze voorvaderen hebben helaas deze voorzorgen niet genomen, ook niet kunnen nemen, omdat de techniek van dien tijd een ophooging van terrein te kostbaar maakte. Het ongerief der drassigheid blijkt n.l. niet alleen uit de on- standvastigheid van het gras, maar ook uit de weekheid van de paden, die na eenigen regenval spoedig slijkerig en dus onbegaan- baar zijn. Men heeft daarin de laatste jaren overigens veel verbetering gebracht. De voor naamste wandelwegen zijn met puin versterkt en bieden nu meer weerstand en thans heeft men den grooten verkeersweg dwars door het park, die langs het Paviljoen voert, van een hard wegdek voorzien, een mengsel van slak- ken uit hoog'ovens en ander materiaal, waar- door de weg niet alleen hard, maar ook po- reus geworden is. Dat is natuurlijk van groot belang, want nu zal het nat, dat uit den hemel valt en dat zich anders met het nat uit den veengrond tot zulke gezellige plasjes ver- mengt, weg kunnen zakken, weg van den weg. Zoo zal men zonder bemodderde schoenen en kousen door het park kunnen geraken. Een waarlijk welkome verbetering. Naast het Vondelpark heeft Artis natuur lijk de belangstelling van den Amsterdammer gehad. In September hebben de stadgenooten, die geen lid zijn, toegang voor luttelen prijs en er zijn er nog altijd veel te veel, die van dit voorstei gebruik maken. Te veel, omdat ieder Amsterdammer, die in plant en dier belang stelt, lid van Artis diende te zijn. Misschien dat het aantal leden weer wat groeien gaat nu het autogebruik toeneemt. Want met de tram is Artis uit Zuid moeilijk te bereiken. Het kost ongeveer een half uur. De Amster- damsche tram weet nog niet wat snelheid is Maar nu het aantal particuliere auto's aan- groeit kunnen de gezinnen geriefelijker en sneller verplaatst worden. Er hebben in de maand September tenminste heel wat karret- jes voor de hekken van Artis geparkeerd. zen deur der tuinkamer, gedurende verschei- dene oogenblikken doodstil, als een uit hout of steen gehouden beeld. Maar eindelijk loopt zij den tuin in, zo6 diep gekrenkt, zoo buiten zich zelve, zoo ver- vuld van haat tegen Birtley Raydon, dat zij eenige oogenblikken onbewust is van hetgeen zij doet. Eerst loopt zij heen en weer over het gras. Dan, zich voortbewegend als in een droom, steekt zij1 over naar de haag van laag kreupelhout en volgt die tot zij zich dicht bij het hek bevindt, waar het grindpad eindigt Omkeerend gaat zij dit pad af, waarbij haar avondschoenen met hooge hakken hoor- baar kraken op de kiezelsteenen, tot zij op den drempel staat van de nog helder verlichte hal. Een oogenblik door het licht verblind, ziet zij niets. Dan begint zij allengs alles te on- derscheiden en in het bijzonder het dienblad, beladen met eenige karaffen en glazen, dat op tafel staat, waar het elken avond wordt neer- gezet. Het blad moet daar gebracht zijn, terwijl zij Raydon's onbarmhartige, beleedigende woorden afluisterde, over haar zelf en haar lieven jongen, Gilly. Nog een paar stappen doet zij, dan staat zij stil en beluistert met ingehouden adem, door de open voordeur, de geluiden in den tuin. Van den straatweg, over den muur heen, heel dichtbij, dringen de stemmen van twee jonge menschen tot haar door. Het oude Mill House is doodstil. Geen geluid van de perso- neelkamers, noch van boven. Zachtjes voortgaand loopt zij de hal door naar het wandtafeltje, waarop het blad staat Vlak bij het tafeltje gaat zij zonder eenige Maar die moesten daar niet alleen in Septem ber staan. Amsterdam, Sept. '29. EMERGO. Schaakrubriek Oplossing eindspel 300. 1Dg2f!! 2. Pg2 hg2f 3. Kg2 Lf3f 4. Df3 ef3 4. Kgl Tf5. Wit geeft op. Er dreigt 5ffh5 en 6. Thl mat en op 5. g4 volgt Tg5 met mat op den vol- genden zet. Oplossing probleem 247. (T. King Park's). 1. Da3 ba3 2. c4 mat. 1 La5 speelt 2. Da8 mat. 1. 1. 1. Pc2 Le6 speelt h3 2. Db3 mat. 2. Te5 mat 2. Lg2 mat. Eindspel 300. Zw. Aljechin. Wit: Bogoljubow. S lUf WM up A fe. ab o d efg h Dit eindspjel is het slot der 8e partij om 't wereldkampioenschap. Wit heeft gespeeld 26. Khl. Zwart maakt de partij met een paard- offer uit. 1 Probleem 248. Dr. H. von Gottschall. Hi i Tweezet. Partijstelling 301. Zw. Van Bardeleben. abedefgh Wit Steinitz. Lasker zegt hiervan in zijn leerboek: De zwarte K. start niet veilig, de zwar- te D. ongedekt en Pe7 in de door wit be- g7 zwak is dringt zich als inleidingszet g7! zwak is dringt zich als inleidingszet de dubbele aanval 1. Dg4 op dat mat in 2 zetten dreigt. 1g6 2. Pg5f Een aanval tegen de onge* dekte dame. 2. Ke8 In deze positie heeft Dd7 de functie om Tc8 te dek- ken benevens Pe7 Ke8 de functie Dd7 en Pe7 te dek- ken. K. en D. zijn dus overbe- last en het ligt dus voor de hand aan 3. Te7f te denken. Zou nu de K. terug- nemen zoo volgt 3. Ke7 4. Telf Kd6 5. Db4 Kc7 6. Pe6f Kb8 7. Df4 en wint. Aan den anderen kant aarzeling zoo staan, dat het met alles er op volkomen verborgen is voor iemand, die in het donker heimelijk over het gras gesteld dat zoo iets gebeurde langs de open deur mocht sluipen Met vaardige, vlugge vingers opent zij haar grijze fluweelen tasch, die zij enkel 's avond gebruikt, neemt er de enveloppe aan haar zelf geadresseerd uit, die zij na 1 haar dagtaak, even v6or het diner, er in heeft gedaan en schudt het poeder dat het bevat uit in het eenige groote glas op het blad Birtley Raydon, van nature een meer dan luie man, ziet zelfs tegen de kleine moeite op, om zijn avonddrank, de gemberlimonade, te mengen, en het is een van mevrouw Strain's geregelde plichten geworden om het voor hem te doen. Vanavond, na het bier en het gember hier met vaste hand te hebben ingeschonken en overvloedig veel ijs in het groote glas te heb ben gedaan, gaat zij opnieuw den tuin in. Maar ditmaal mijdt zij het grindpad en stapt rechtstreeks op het grasperk. Daajr staat zij roerloos, zich rekenschap gevend van wat zij zooeven gedaan heeft Dan, haar han den vouwend, wordt zij zich bewust, dat de teerling nog niet geworpen is Nog kan zij, wil zij, naar de hal terjg- gaan, vlug naar het dienblad loopen en den inhoud van het groote glas dat daar staat uit- gieten op het gras, waar zij nu als vastgena- geld staat, vlak bij de halldeur. Maar hoor op dit oogenblik van hsar laatste besluit, daar klinkt in de drukkend? atmosfeer weer die hatelijke, die bekende stem van Birtley Raydon. (Wordt vervolgd IB

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 5