miminscht Ciirait.
■L M
mmmmi
De geheimzinnige voetstappen
WtffiiS!
FEUILLETON.
Brieven nit de hooidstad
i
i'mmiii
isl
I. Iii
I I
millam
m m m m
Zalerdag 38 September
Radio-hoekje
I nil a m
-
■aeeesBasBsasaei
ho. 229
1929
Honderd een en dertigste Jaargang.
Zondag 29 September.
Hilversum, 1875 M. 9.V. A. R. A. Me-
dedeelingen voor Postduivenliefhebbers. 9.02
V. A. R. A. Gramofoonmuziek. 9.10 V. A. R.
A. Mededeeling enin 't Esperanto. 9.25 V.
A. R. A. Orgelrecital. 10.V. A. R. A. Or-
kestconcert, viool en cellosolo. Hagepreekjes.
12.12.40 A. V. R. O. Lezing door Dr. H.
C. Sluiter over: De zegetocht van het helio-
centrische stelsel. 12.402 Concert door
het A. V. R. O.-Octet. Solo-viool: Boris
Lensky. 2.2.30 A. V. R. O -Tooneelhalf-
uurtje. 2.303.Concert door het Amster-
damsch Mandoline Septet. 3.5.Concert
door bet Omroeporkest. Solist: J. W. R. Oel-
•lers, viool. 5.— V. A. R. A. Kinderuurtje.
5.40 Wekelijksch nieuws. 6.V. A. R. A.
Orgelrecital. 6.15 V. P. R. O. Gewijde bijeen-
komst in het kerkgebouw der Ned. Herv.
Gemeente te Zaandam. Lezing over: Er zijn
grenzen". Medewerking van alt en orgel
8.— A. V. R. O. Tij-dsein, pers- en sport-
nieuws. 8.08 Concertgebouw te Amsterdam.
iVolksconcert door het Concertgebouw-orkest.
Solist: Marix Loevensohn, cello. Na afloop
gramofoonmuziek. 12.Sluiting.
Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
8.30—9.30 K. R. O. Morgenwijding. 9.50
N. C. R. V. (Golfl. 1071 M.) Kerkdienst
vanuit de Herst Evang. Luth. kerk te Am
sterdam. 12.301-30 K. R. O. Concert door
het K. R. O -Trio. 1.302.K. R. O. Gods-
dienstonderricht voor ouderen. 2.—2.30 K.
R. O. Lezing over: „Literair leven in Scan-
dinavie ('n Reisbeeld). 2.304.30 K. R. O.
Concert. Mandolineclub. 4.305.K. R. O.
Ziekenhalfuurtje. 5.35 N. C. R. V. Kerk
dienst vanuit de Ned. Herv. Kerk te Ooster-
beek. 7.30—8.K. R. O. Lezing over: „De
werking van de Arbeidsgeschillenwet 1923".
8.018.10 Praatje door den K. R. O.-voor-
zitter. 8.109.30 „Katrientje, de nieuwe
huishoudster". Operette in 1 bedrijf Muziek
van Jacq. Offenbach. 9.309.45 K. R. O.
Nieuwsberichten. 9.4510 45 Orkestconcert.
10.45 K. R. O. Epiloog door Klein Koor.
Daventry1554.4 M. 3.50 Concert. J.
Coxon, sopraan. T Kiniburgh, bas. Orkest.
5.20 Pianorecital door Solomon. 5.50 Bijbel-
lezing. 6.056.35 ca. Kerk-cantate No. 19
van Bach. Vocale- en instrumentale solisten,
orgel en orkest. 6.45—8.05 Kerkdienst 8.20
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest. V.
Lambelet, sopraan. A Sandler, viool. 10.50
Epiloog.
Pari/s „Radio-Paris", 1725 M. 12.20 Reli-
gieuse causerie en gewijde muziek m. m. v.
Gemengd Koor van Parijs. 1.05 Gramofoon
muziek. 4.50 Gramofoonmuziek 6.50 Gra
mofoonmuziek 8.05 Circus Radio Paris.
8 35 Orkestconcert. 9.3510.35 Concert.
Langenberg, 473 M. 8.209.20 Orkest
concert. 9.20—10.20 Morgenwijding. 12.50
1.20 Openluchtzang 1.202.50 Concert.
Orkest en cello. 4.506.20 Orkestconcert.
8.20 Concert Orkest en viool. Daarna tot
12.20 dansmuziek.
Brussel, 508.5 M. 4.20 Concert. Orkest,
zang en declamatie 6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Concert. Orkest, tenor en piano.
Kalurtdborg, 1153 M. 12.20—1.20 Con
cert. Instrumentaal Ensemble. 3.505.50
Concert. Orkest en piano. 8.20—9.20 Zang
door E Reumert. 9.209.50 Zang door Ugo
Branner. 10.2011.20 Concert. Orkest en
instrumentale solisten. 11.20—12.50 Dans
muziek.
Zeesen, 1635 M. 7.209.15 Lezingen.
9.15 Klokkenspel. 9.20 Morgenwijding en
klokgelui. 11.20 „Was horen Sie?". 11.50
Lezing. 12.20 Orkestconcert. 2.10 Beelduitz.
2 20 Sprookjes. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.50
Sportverslag. 4.35 „Der arme Heinrich"
Duitsche sage van Gerhart Hauptmann. 6.50
—8.10 Lezingen. 8.20 Concert. Orkest. C.
Sarobe, bariton. Lucie Stern, piano. Daarna
tot 12.50 dansmuziek.
Maandag 30 September.
Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen
wijding. 12.152.Concert door het A. V.
R O.-Kwartet. 2.2.30 Gramofoonmuziek.
2 304.30 Aansl. van het Rembrandt-
Theater te Amsterdam. 5.6.Kinderuur
tje. 6.017.15 Concert door het A. V. R. O.-
Kwartet. 7.15—7.45 A. V. R. O.-Boeken-
geautoriseerde vertaling uit het Engelsch van
Mevrouw Belloc Lowndes,
door OSWALDI.
B7t
Nu gingen de beide jongemenschen naar
den tuin. Doch, terwijl zij de deur van den
salon open deed, vergat Eva, dat Adelaide
Strain er nog was en draaide zij het electrisch
licht uit. Maar de vrouw achter in die kamer
was dankbaar voor die plotselinge duisternis
en gemakkelijk weggedoken in een van die
groote kussenstoelen drong het tot haar door,
dat het toch wel verontrustend was zich zoo
moe te voelen als zij nu was, nietegenstaandf
zij toch extra rust had genomen. Zij verlang-
de naar haar bed, maar zij voelde zich zelfs
te mat om naar de schelknop te loopen, ten
einde het kamermeisje er aan te herinneren
,vooral voldoende ijs te brengen. En dan, op
dit uur gebruikten de meisjes juist hun avond-
maaltijd en zij had het als regel ingevoerd en
ook Eva er voor gewonnen, nooit de meiden
onder het eten te storen.
Bovendien, als zij nu naar bed ging, zou
zij toch niet slapen en dus wilde zij maar lie-
yer beneden wachten tot het blad in de hal
werd gebracht. Dat kon niet lang meer duren,
want het had al half tien geslagen en al was
het ook warm, zelfs drukkend voor September
de dagen begonnen toch sterk te korten en
het was al heelemaal donker.
rindelijk, dank zij de stilte en rust die in
het groote vertrek hingen, nam haar gejaagde
halfuurtje. Drs. Am. Saalborn spreekt over:
John Galsworthy. 8.9.15 Concert door het
Amsterdamsch Instrumentaal Solisten-Kwar-
tet. Wouter Denijs en Han Beuker (op twee
vleugels). 9.159.30 Praatje door Fred.
Fry over: Taallessen 19291930. 9.30
11.10 Concert door het Omroeporkest. 10.15
Persberichten. Na afloop van het concert:
Gramofoonmuziek. 12.Sluiting.
Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
(Uitsluitend N. C. R. V.) 10.3011.Zie-
kendienst. 12.301.45 Orgelconcert. 2.
2.35 Uitzending voor scholen. 5.6.30 Gra
mofoonmuziek. 6.307.Literaire lezing
over: „Twee vroeggestorven dichters uit de
17e eeuw". 7.8.Uurtje voor de rijpere
jeugd. 8.— Lezing over: „Rondom onze ver-
antwoordelijkheid''. Orkestconcert. Na af
loop persberichten.
Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij
ding. 11.05 Lezing. 11.2011.50 Proefuit
zending Televisie. 11.50 Gramofoonmuziek.
12 20 Concert. K.Hartley, mezzo-sopraan.
G. Lambert, bariton. 12.50 Orgelconcert.
Cinema-orgel. 1.20 Orkestconcert. 2.20 Uit
zending voor scholen. 2.50 Lezing. 3.25 Le
zing. 3.45 Berichien. 3.50 Dansmuziek. 4.35
Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Le
zing. 6.35 Nieuwsberichten. 7.05 Piano-
recital door L. England. 7.20 Lezing. 7.45
Lezing. 8.05 Vaudeville. 9.30 Lezing. 10.
Nieuwsberichten. 10.20 Concert. Orkest. R.
Henderson, bariton. 11.20 Dansmuziek
12.20-12.35 Beeldudzending.
Parijs „Radio-Paris"1725 Al- 12.50
2.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Gramofoonmu
ziek. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert.
Kwartet, zang en piano.
Langenberg, 473 M. 7.208.15 Gramo
foonmuziek. 8.209.20 Orkestconcert. 10.35
11.30 Gramofoonmuziek. 12.30 Gramo
foonmuziek. 1.252.50 Concert. Orkest,
viola. 5.556.50 Trioconcert. 8.208.50
Gramofoonmuziek. 8.50 Orkestconcert.
Daarna tot 12.20 Orkestconcert.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.20
Piano-recital. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35
Concert. Orkest en zang. 9.50 Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest
concert. 3.555.55 Concert. Instrumentaal
Ensemble. 8.35y.50 Concert. Orkest en
viool. 9.50—10.20 Zang. 10.35—11.30 Or
kestconcert.
Zeesen, 1635 M. 6.1012.50 Lezingen.
12.501.15 Gramofoonmuziek. 1.151.50
Nieuwsberichten. 2.202.50 Gramofoon
muziek. 2.504.50 Lezingen. 4.505.50
Concert uit Berlijn. 5.508.20 Lezingen
8.20 Vocaal concert. A. SchulzLichterfeld,
alt. 8.50 Orkestconcert. 9.35 „Die Ruckkehr
des verlorenen Schnes" van Andre Gide.
Daarna tot 12.50: Dansmuziek.
PUZZLEN.
Ocze 3e September-opgave.
Deze behendigheidspuzzle was wel niet
zoo moeilijk als de vorige, maar ook de
minder sterke puzzelaars moeten een
kans hebben. Velen hebben spoedig een
mooie manier gevonden om het gegeven
figuur in een trek te maken zonder twee-
maal over dezelfde lijn te gaan.
De onderstaande figuur geeft duide-
lijk de oplossing van het vraagstuk aan.
Onze Nieuwe Puzzle (4e September-
opgave).
Waar wij nu weer komen tot de laat-
ste oefening in hersengymnastiek van
deze maand, zijn wij tot de letterkundige
vermoeidheid wat af.
Zij stond uit haar gemakkelijke stoel op,
liep naar de deur, opende haar en ging, ae
helder verlichte hal overstekend, in ae tuinka-
mer.
Waarom zou zij niet daar, op haar eigen
terrein, wachten tot het kamermeisje het dien-
blad in de hal bracht? Zij had geen verlan-
gen de Raydons dien avond nog eens te zien
Voor de honderdste maal, sinds Eva haar
had opgezegd, gaf Adelaide Strain er zich
rekenschap van, dat zij nooit een man en een
vrouw had ontmoet, zoo volkomen ego'istisch
opgaand in henzelf en in hun nietige, ijdele
belangetjes als die twee wereldsche menschen.
Het was niet alleen warm, maar zelf broei-
end en daarom liep zij, zonder licht te maken,
de kamer door naar de hooge glazen deur en
keek den tuin in, waarbij zij zich weliswaar
minder moe, doch zwaar beklemd gevoelde.
Wat is dat? Zij hoort plotsehng in de
loome lucht stemmen, dichtbij. Haar mijnheer
en mevrouw zitten zeker op een bank, die links
van de glazen deuren staat.
Zonder de gedachte om luisterving te willen
spelen, hoort zij Raydon op zijn meest ge-
melijken toon het volgende zeggen:
„Wat kan je soms toch onzinnig praten,
Eva! We zijn haar niets schuldig feitelijk
hebben we haar veel te veel bctaald. Ook is
ze in den laatslan tijd schromelijk nalatig ge-
worden. De laatste maandrekeningen waren
bijna vijf pond hooger dan de eerste maand,
nadat zij vorig jaar bij ons was gekomen, ter
wijl de levensstandaard wel drie procent ge-
daald is."
„We hebben heel veel menschen op bezoek
gehad. de vor'~- m-"and in je vacantia,
afdeeling teruggekeerd. Deze zal zeker
velen heel wat inspanning kosten, voor-
al omdat geen omschrijving der woorden
is gegeven. Alleen weet men de middel-
ste letter, het aantal letters van elk
woord (5) en de letters waarover men de
beschikking heeft.
Gevraagd worden 15 ZELFSTANDIGE
NAAMWOORDEN waarvan een in het
meervoud, van 5 letters onder elkaar.
De middelste letters moeten van boven
naar beneden gelezen het woord „TEN-
TOONSTELLING vormen, terwijl wij
bovendien nog mededeelen, dat de 15
woorden gevormd moeten worden uit de
volgende letters:
a, a, a, a, a, a, b, b, b, b, c, d, d, d,
e, e, e, e, e, e, e, e, e, e, e, e, f, f, g,
h, h, h, i, i, i, j, k, k, k, k, 1, 1, 1, 1, 1, i,
1, 1, n, n, n, n, n, o, o, o, o, o, o, p, p, p.
r, r, r, r, s, s, s, t, t, t, t, t, t. (de letters
van het woord „tentoonstelling" zijn
hierbij inbegrepen).
Het zoeken van deze 15 woorden,
waarvan dus alleen de middelste letter
bekend is, zal zeker een aangcname in-
spanning zijn.
(Ter controle geven wij nog even een
herhaling der letters in anderen vorm
6 X a, 4 X b, 1 X c, 3 X d, 12 X e, 2 X f,
1 X g, 3 X h, 3 X i, 1 X j, 4 X k, 8 X 1,
5 X n, 6 X o, 3 X p, 4 X r, 3 X s en 6 X t)
Inzendingen voor Vrijdagmiddag aan
den Puzzle-redacteur.
Rrimpende belangstelling voor de
natuur. Zandvoort gesloten.
Concentratie op stedelijke landelijk-.
heid. Het Vondelpark met bloe-
men en vogels. Verboden het gras
te betreden. Drassige bodem en
modderpaden. Septembervreugd
in Arlis.
Nu de dagen korter worden krijgt de men-
schelijke geest hoe langer hoe meer neiging
om zich in beperkten kring terug te trekken
Wij worden met het naderen van den herfst
huiselijker, wij bereiden ons als het ware voor
op lange winteravonden, die wij met een boek,
radio of gramofoon zullen genieten, en de be
langstelling voor het leven in de omstreken
van de stad vermindert naarmate wij minder
gelegenheid krijgen ze te bezoeken. Den hee-
len zomer bijv. speelt Zandvoort, om een en-
kelen naam te noemen. een belangrijke rol in
het bestaan van den Amsterdammer, „Sand-
voort aan de Saai", waarheen hij Zondags
met zijn meisje fietst, waarheen hij per tram
gaat als hij vrouw en kinderen heeft en het
eenigszins betalen kan. En de meer gegoede
stedeling heeft met zijn auto avond en avond
het tochtje via Haarlem en Overveen langs
den zeeweg gemaakt en heeft in een der bad-
hotels thee gedronken en gedanst.
En nu? Sinds het najaarsweer met kilte
en regenbuien wordt aangekondigd is Zand
voort niet meer dan een naam. Het verlokken-
de beeld van een zonnige zee, van keurige
badccstuums, gezellige strandstoelen, ploete
rende kinderen met bloote gebruinde beentjes
is weggevlucht en laat zich slechts moeizaam
oproepen. De natuur heeft haar poorten lang-
zaam dichtgedaan en de Amsterdammer con
centreert zijn aandacht meer dan ooit op het-
geen binnen zijn singels voorvalt. Straks. als
de eerste sneeuw valt, als de straten modderig
worden, zal hij ook daarvoor onverschilliger
worden en zijn belangstelling vooral richten
op zijn woning en werkplaats, huis en kan-
toor.
Intusschen, zoo ver zijn wij nog niet en de
stad heeft nog veel aantrekkelijks. Men kan
ook binnen de wallen van het groen en de
herfstkleuren genieten. Korten tijd staat het
Vondelpark weer in het brandpunt van de be
langstelling. Als weldra de regenval toeneemf
worden de oaden daar drasserig en onbe-
gaanbaar. Nu en in het voorjaar als de eerste
crocusjes zichtbaar worden, is het voor het
Vondelpark de mooiste tijd. Omdat men van
het park dankbaar genieten kan, nu men niet
meer hunkert om uit de stad te gaan. In den
winter, bij sneeuw en ijs, geniet men van de
vijvers en de hellende toegangswegen, maar
dat is iets anders; men ziet dan aan het park
voorbij om alleen de gelegenheid tot winter-
vermaak, die het park biedt, te benutten.
In September en October is het Vondelpark
op zijn mooist, juist als vroeg in het voor
jaar. De kleuren van het gebladerte zijn rijk
van verscheidenheid, de fijne vertakkingen in
de boomkruinen worden zichtbaar en het
licht op de vijvers is fiiner, heeft iets neveligs,
zelfs als de zon schijnt.
Het park heeft door de strenge vorst van
dezen winter ernstig geleden en men heeft den
geheelen zomer hard moeten werken om de
schade te herstellen. Vooral het kleine struik
schat!"
Eva's zachte stem is meer verdedigend,
meer beslist dan gewoonlijk.
Nu is er een stilte, dan spreekt Eva weer.
„Ik hoop maar, dat zij een goede betrekking
vindt, Birtley, met het oog op den kleinen
Gilly".
Birtley Raydon's antwoord volgt terstond,
ruw, hoonencf, met nadruk.
„I'k heb't land aan dat kind! Een akelig,
onmogelijk pedant kereltje altijd met een
boek in zijn hand. En een betrekking? Me
vrouw Strain mag haar handen dichtknijpen,
als ze zestig pond per jaar en den vollen kost
krijgt! Niemand zal haar nemen om haar
verschijning; ze is een van de leelijkste vrou-
wen van haar leeftijd die ik ooit gezien heb
En daarbij heeft ze een verbeelding! Terwijl
ze nooit een behoorlijke opleiding heeft ge
had. Onlangs is me gebleken, dat ze geen
jota verstaat van dubbele boekhouding!"
Dubbele boekhouding? Een eigenaardige
uitdrukking, waarbij men aanstonds aan iets
van kennis en kracht denkt. Maar deze uit
drukking pantsert Adelaide's hart en vult
haar aderen als't ware met een vuurstroom.
Hoar! Daar wandelt het tweetal naar een
geplaveid pad, dat de grens vormt van de bui-
tenplaats langs den rivierover.
De heer van The Mill House wandelt heel
graag dat pad op en neer, soms wel een do-
zijn malen, v6or hij naar bed gaat. Het geeft
hem blijkbaar het gevoel van, zooals hij al
tijd zegt, „een beetje beweging". Dokter Dur
ham heeft hem nog niet lang geleden gezegd,
dat hij niet alleen dieet moest houden, maar
ook een zekeren tijd elken dag moet loopen.
Intusschen staat de vrouw, in de open gla-
gewas heeft het leelijk te vefantwoorden ge
had. Toch za\ niemand een vermindering, een
verarming hebben bemerkt, en dit is daaraan
te danken, dat het aantal bloemperken uitge-
breid kon worden, dank zij de sterke uitbrei-
ding van de bloemkweekerij, die het park be-
zit. Het Vondelpark heeft dezen zomer meer
kleur bekend dan ooit. Verder heeft men ijve-
rig gewerkt aan het planten van jonge iepen,
om oude en zieke exemplaren te vervangen
Er wordt tegenwoordig zorgvuldig gedokterd
tusschen het gewas. Ook de toestand van de
vijvers heeft de voortdurende aandacht der
verzorgers. Men heeft de laatste jaren te wei-
nig aandacht kunnen schenken aan de oever-
versterking en doordaar is het water vertroe-
beld. Thans zijn de wallekanten onderhanden
genomen en met heipalen, takkebossen en
puin heeft men ze deugdelijk kunnen verzwa-
ren. Zoodat zij nu weer een stootje velen kun
nen. De vijvers zijn niet alleen fraai voor het
oog, zij dragen ook op andere wijze bij tot
verrijking van het park, want zij trekken de
wilde vogels aan. De wilde eenden zijn sinds
lang trouwe gasten in Amsterdam en er ko
men er steeds meer, ock waterkippetjes en
zelfs reigers. Deze laatste vogels ziet men
overigens niet met onvermengde vreugde
Fraai zijn zij zeer zeker, maar wij zullen ons
plezier wel op kunnen als zij hun nesten om
de vijvers gaan bouwen. Een reiger-kolonie in
de boomen maakt, dat de wegen beneden on-
begaanbaar worden. Zij worden spoedig tot
een mestvaalt als er (reiger) mest valt. Maar
vermoedelijk zal men wel kunnen verhinderen,
dat zij in het park nestelen en mestelen.
Men zou van de vijvers en de watervogels
overigens pas het ware genot smaken, indien
men tot de oevers mocht naderen en zich ver-
meien kon in het gras. In het Bois de Bou
logne, in Hyde Park, overal in het buitenland
kan men zich op de grasvelden neervlijen, er
wandelen en rusten. Maar wee wie in Amster
dam de gebaande paden verlaat! Onmiddel-
lijkt klinkt van ergens ver het schril en beris-
pend fluiten van den waker. Waarom, zal de
vreemdeling misschien vragen, zijn die park-
wachters hier zoo humeurig en onverdraag-
zaam? Kunnen zij de zon niet in het water
zien schijnen en gunnen zij het ons daarom
ook niet? De parkwachter heeft evenwel geen
schuld. De oorzaak is, dat Amsterdam niet op
de hei of de klei is gebouwd, maar op week
veen, op drassigen grond en nog geen halve
meter boven het troebele nat. De wortels van
het gezaaide gras kunnen daardoor geen
houvast in den bodem krijgen, zij blijven aan
de oppervlakte en zouden weldra door den
wandelaar stukgeloopen worden. Het gevolg
zou spoedig, in den vorm van algeheele uit-
dorring blijken.
Ja, die drassige grond is een der groote on-
gtrieven van dit mooie park. Men zal tenmin-
ste goed doen den bodem van het groote bosch,
dat langs den Schinkel aangelegd zal worden,
deugdelijk met zand en teelaarde op te hoo-
gen, aleer men met beplanting begint. Onze
voorvaderen hebben helaas deze voorzorgen
niet genomen, ook niet kunnen nemen, omdat
de techniek van dien tijd een ophooging van
terrein te kostbaar maakte. Het ongerief der
drassigheid blijkt n.l. niet alleen uit de on-
standvastigheid van het gras, maar ook uit
de weekheid van de paden, die na eenigen
regenval spoedig slijkerig en dus onbegaan-
baar zijn. Men heeft daarin de laatste jaren
overigens veel verbetering gebracht. De voor
naamste wandelwegen zijn met puin versterkt
en bieden nu meer weerstand en thans heeft
men den grooten verkeersweg dwars door het
park, die langs het Paviljoen voert, van een
hard wegdek voorzien, een mengsel van slak-
ken uit hoog'ovens en ander materiaal, waar-
door de weg niet alleen hard, maar ook po-
reus geworden is. Dat is natuurlijk van groot
belang, want nu zal het nat, dat uit den hemel
valt en dat zich anders met het nat uit den
veengrond tot zulke gezellige plasjes ver-
mengt, weg kunnen zakken, weg van den weg.
Zoo zal men zonder bemodderde schoenen en
kousen door het park kunnen geraken. Een
waarlijk welkome verbetering.
Naast het Vondelpark heeft Artis natuur
lijk de belangstelling van den Amsterdammer
gehad. In September hebben de stadgenooten,
die geen lid zijn, toegang voor luttelen prijs
en er zijn er nog altijd veel te veel, die van dit
voorstei gebruik maken. Te veel, omdat ieder
Amsterdammer, die in plant en dier belang
stelt, lid van Artis diende te zijn. Misschien
dat het aantal leden weer wat groeien gaat
nu het autogebruik toeneemt. Want met de
tram is Artis uit Zuid moeilijk te bereiken.
Het kost ongeveer een half uur. De Amster-
damsche tram weet nog niet wat snelheid is
Maar nu het aantal particuliere auto's aan-
groeit kunnen de gezinnen geriefelijker en
sneller verplaatst worden. Er hebben in de
maand September tenminste heel wat karret-
jes voor de hekken van Artis geparkeerd.
zen deur der tuinkamer, gedurende verschei-
dene oogenblikken doodstil, als een uit hout of
steen gehouden beeld.
Maar eindelijk loopt zij den tuin in, zo6
diep gekrenkt, zoo buiten zich zelve, zoo ver-
vuld van haat tegen Birtley Raydon, dat zij
eenige oogenblikken onbewust is van hetgeen
zij doet. Eerst loopt zij heen en weer over het
gras. Dan, zich voortbewegend als in een
droom, steekt zij1 over naar de haag van laag
kreupelhout en volgt die tot zij zich dicht bij
het hek bevindt, waar het grindpad eindigt
Omkeerend gaat zij dit pad af, waarbij
haar avondschoenen met hooge hakken hoor-
baar kraken op de kiezelsteenen, tot zij op den
drempel staat van de nog helder verlichte
hal.
Een oogenblik door het licht verblind, ziet
zij niets. Dan begint zij allengs alles te on-
derscheiden en in het bijzonder het dienblad,
beladen met eenige karaffen en glazen, dat op
tafel staat, waar het elken avond wordt neer-
gezet.
Het blad moet daar gebracht zijn, terwijl
zij Raydon's onbarmhartige, beleedigende
woorden afluisterde, over haar zelf en haar
lieven jongen, Gilly.
Nog een paar stappen doet zij, dan staat zij
stil en beluistert met ingehouden adem, door
de open voordeur, de geluiden in den tuin.
Van den straatweg, over den muur heen,
heel dichtbij, dringen de stemmen van twee
jonge menschen tot haar door. Het oude Mill
House is doodstil. Geen geluid van de perso-
neelkamers, noch van boven.
Zachtjes voortgaand loopt zij de hal door
naar het wandtafeltje, waarop het blad staat
Vlak bij het tafeltje gaat zij zonder eenige
Maar die moesten daar niet alleen in Septem
ber staan.
Amsterdam, Sept. '29. EMERGO.
Schaakrubriek
Oplossing eindspel 300.
1Dg2f!! 2. Pg2 hg2f 3. Kg2 Lf3f
4. Df3 ef3 4. Kgl Tf5. Wit geeft op.
Er dreigt 5ffh5 en 6. Thl mat en
op 5. g4 volgt Tg5 met mat op den vol-
genden zet.
Oplossing probleem 247.
(T. King Park's).
1. Da3 ba3 2. c4 mat.
1 La5 speelt 2. Da8 mat.
1.
1.
1.
Pc2
Le6 speelt
h3
2. Db3 mat.
2. Te5 mat
2. Lg2 mat.
Eindspel 300.
Zw. Aljechin. Wit: Bogoljubow.
S lUf
WM up A fe.
ab o d efg h
Dit eindspjel is het slot der 8e partij
om 't wereldkampioenschap.
Wit heeft gespeeld 26. Khl.
Zwart maakt de partij met een paard-
offer uit. 1
Probleem 248.
Dr. H. von Gottschall.
Hi i
Tweezet.
Partijstelling 301.
Zw. Van Bardeleben.
abedefgh
Wit Steinitz.
Lasker zegt hiervan in zijn leerboek:
De zwarte K. start niet veilig, de zwar-
te D. ongedekt en Pe7 in de door wit be-
g7 zwak is dringt zich als inleidingszet
g7! zwak is dringt zich als inleidingszet
de dubbele aanval
1. Dg4 op dat mat in 2 zetten dreigt.
1g6
2. Pg5f Een aanval tegen de onge*
dekte dame.
2. Ke8
In deze positie heeft Dd7
de functie om Tc8 te dek-
ken benevens Pe7 Ke8 de
functie Dd7 en Pe7 te dek-
ken.
K. en D. zijn dus overbe-
last en het ligt dus voor de
hand aan
3. Te7f te denken. Zou nu de K. terug-
nemen zoo volgt 3. Ke7
4. Telf Kd6 5. Db4 Kc7 6.
Pe6f Kb8 7. Df4 en wint.
Aan den anderen kant
aarzeling zoo staan, dat het met alles er op
volkomen verborgen is voor iemand, die in het
donker heimelijk over het gras gesteld dat
zoo iets gebeurde langs de open deur
mocht sluipen
Met vaardige, vlugge vingers opent zij
haar grijze fluweelen tasch, die zij enkel
's avond gebruikt, neemt er de enveloppe
aan haar zelf geadresseerd uit, die zij na
1 haar dagtaak, even v6or het diner, er in heeft
gedaan en schudt het poeder dat het bevat uit
in het eenige groote glas op het blad
Birtley Raydon, van nature een meer dan
luie man, ziet zelfs tegen de kleine moeite op,
om zijn avonddrank, de gemberlimonade, te
mengen, en het is een van mevrouw Strain's
geregelde plichten geworden om het voor
hem te doen.
Vanavond, na het bier en het gember hier
met vaste hand te hebben ingeschonken en
overvloedig veel ijs in het groote glas te heb
ben gedaan, gaat zij opnieuw den tuin in.
Maar ditmaal mijdt zij het grindpad en
stapt rechtstreeks op het grasperk. Daajr staat
zij roerloos, zich rekenschap gevend van wat
zij zooeven gedaan heeft Dan, haar han
den vouwend, wordt zij zich bewust, dat de
teerling nog niet geworpen is
Nog kan zij, wil zij, naar de hal terjg-
gaan, vlug naar het dienblad loopen en den
inhoud van het groote glas dat daar staat uit-
gieten op het gras, waar zij nu als vastgena-
geld staat, vlak bij de halldeur.
Maar hoor op dit oogenblik van hsar
laatste besluit, daar klinkt in de drukkend?
atmosfeer weer die hatelijke, die bekende stem
van Birtley Raydon.
(Wordt vervolgd
IB