De geheimzinnige voetstappen
Briera ml de hoofdstad
'Jjiiivsa/-
FEU1LLET0N.
No. 235 1929.
Konderd een en dertigste Jaargang.
Zatierda^ 5 October.
TIJDSAANWIJZING.
BURGEMEESTER EN WEXHOUDERS
VAN ALKMAAR brengen ter algemeene
kennis, dat in den nacht van 5 op 6
OCTOBER a.s, te 3 uur de STADSKLOK-
KEN 66n uur zullen worden teruggezet.
Alkmaar, 25 September 1929.
Burgerneester en Wethouders
voornoemd,
A. F. THOMSEN, lo.-Burgemeester
A. KOELMA, Secretaris.
POLITIEMAATREGELEN OP
8 OCTOBER 1929.
HERKENNINGSWEDSTRIJD IN DE
HARDDRAVERSLAAN.
De COMMISSARIS VAN POLITIE te
ALKMAAR maakt bekend, dat op 8 October
1929, tijdens de opstelling van den histo
rischen optocht en den herkenningswedstrijd
in de Harddraverslaan des namiddags van
'12 uur tot afloop (ongeveer 4 uur) voor alle
verkeer zullen zijn AFGESLOTEN:
DE WILHELMINALAAN en METIUS-
GRACHT, terwijl de Groote Kruislaan alleen
Ibereden mag worden in de richting van Kerir
jiemerstraatweg naar Westerweg.
Stationneerende voertuigen, auto's, fruit-
wagens, ijskarren, enz., worden niet toege-
laten op den Kennemerstraatweg, Groote
Kruislaan of omgeving van het feestterrein,
dan volgens aanwijzing van de politie
j OPTOCHTEN.
Het publiek wordt DRINGEND verzocht
tijdens de verschillende OPTOCHTEN NIET
MEDE TE LOOPEN, aangezien hierdoor het
aanzien van den stoet ten zeerste wordt ge-
Bchaad en de goede orde verloren kan gaan.
Vooral gedrang op hoeken van straten
dient vermeden te worden.
MUZ1EK- en ZANGUITVOERINGEN op
HOFPLEIN en STEENENBRUG.
7 Op de medewerking van het publiek wordt
een krachtig beroep gedaan tijdens deze uit-
voeringen geen lawaai te veroorzaken en het
spelen (z.g.n. slingeren) der ieugd tusschen
de luisteraars mede te helpen tegengaan.
SLUITINGSUUR CAFE'S EN
VERMAKELIJKHEDEN.
DE BURGEMEESTER van ALKMAAR
brengt ter algemeene kennis, dat het
SLUITINGSUUR voor de cafe's, keimis- en
andere vermakelijkheden als volgt is bepaald:
MAANDAG, 7 OCTOBER TWAALF UUR
en DINSDAG 8 OCTOBER 1929 TWEE
UUR.
BEKENDMAKING SLUITINGSUUR VOOR
CAFE'S E. D.
DE COMMISSARIS VAN POLITIE te
ALKMAAR brengt, voor zoover noodig, in
herinnering. dat door het eindigen van den
wettelijken ZOMERTIJD, het SLUITINGS
UUR voor CAFE'S e. d., met ingang van
ZONDAG 6 OCTOBER 1929 weder op
ELF UUR des avonds is gesteld, uitgezon-
derd des Zaterdags, waarop om TWAALF
UUR GESLOTEN MOET ZIJN. (Artikel 130
der Algemeene Politieverordening).
Alkmaar, 4 October 1929
De Commissaris van Politie,
WALRAVEN.
Cadio-hoekjje
Zondag 6 October.
Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
9.V. A. R. A. Postduivenberichten! 9.02
V. A. R. A. Gramofoonmuziek. 9.10 Espe-
rantoberichten. 9.25 V. A. R. A. Concert, or-
gel en viool. Hagepreekjes. 10.30 V. P. R. O.
Kerkuitzending. Spr. Ds. J. Werner. 12.
12.40 Lezing door Dr. C. H. Sluiter, over:
Sterrekunde. 12.402.Concert door het
A. V. R. O.-Octet. Boris Lerisky, viool. 2.
2.30 Tooneelhalfuurtje door C. A. Schilp.
2 304.30 Conceri door het Hartveltkwartet.
4.305.Sportber. en gramofoonmuziek.
5-V. A. R. A- Kinderuurtje. Familie Mul
der. 5.40 V. A. R. A. Mondaccordeonmuziek.
6-— V. A. R. A. Concert. Orkest en orgel.
7.30—8.Gramofoonmuziek. 8.Persber.
815—10.30 Concert door het Omroeporkest
metmedew. van het Don Kozakkenkoor ,,Pla-
toff". Daarna tot 12.Gramofoonmuziek.
Huizen, 1875 M. 8.25—9.20 N. C. R. V.
geautoriseerde vdrtaling uit het Engelsch van
Mevrouw Belloc Lowndes,
door OSWALDI.
43.
„Is er iemand op't oogenblik bij Birtley?''
,,Neen, ten minste ik ik geloof het
met". 6
,,Dan wil ik even in die kamer".
,,\Vt.nscht u niet eerst iets te gebruiken?"
,,Neen, ik dank je".
Het hinderde Eva gevoelig, dat de oude
mevrouw Raydon haar geen enkele maal „lie-
ve of „kind genoemd had, noch een woord
van zi] net ook de gebruikelijke deelneming
had geuit, sinds zij dien morgen op The Mill
House was aangekomen, even over zessen.
Langzaam heengaand, voelde het jonge
vrouwtje weer heete tranen opkomen in haar
vermotide oogen en er kwam een gevoel van
akelige eenzaamheid, van verlatenheid in
haar hart. Het leek zoo iets absurds, dat
Birtley, haar liefhebbende heer en meester
die overigens in zekeren zin als was in
haar handen was geweest nu dood en
koud lag en haar nooit meer zou liefkoozen
of berispen.
Hoewel zij het voor zich had gehouden, het
zelfs niet aan haar vriendin had verteld,' die
zoo hartelijk en hulpvaardig was geweest in
die verschrikkelijke uren, was het nu toch de
eerste maal, dat Eva Raydon iemand had
paen sterven. En zij was diep geschokt en ont-
M'orgenwijding. 1C.30—12.— K. R. O. Uit.
zending van de Pontificale Hoogmis uit de
St. Jacobskerk te 's-Hertogenbosch. 12.30
I.30 K. R. O. Concert door het K. R. O,
Trio. 1.302.K. R. O. Lezing over: „Het
katholiek standpunt inzake lichaamscultuur".
2.2.30 K. R. O. Lezing over: Rembrandt
op zijn sterfdag herdacht. 2.305.K. R
O. Middaguitvoering vanuit de Kweek
school ,,Concordia" te 's-Hertogenbosch
5.35 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Gere
formeerde kerk (Jan Heinsstraat), 's-Herto
genbosch. 7.30—8.K. R. O. Lezing over
„De woeker en hare bestrijding". 8.018.10
K. R. O. Praatje door den K. R. O.-voor
zitter. 8.108.20 K. R. O. Intenties van het
Apostolaat des Gebeds. 8.20—10.45 Orkest.
concert m. m. v. instrumentaal kwartet. 9.30
Persberichten. 10.45II.— K. R. O. Epi-
loog door het Klein Koor.
Daventry, 1554.4 M. 3.50 Concert. M
Ogden, alt. J. Thorne, bariton. Militair Or
kest. 5.35 Lezing. 5.50 Bijbellezing. 6.05
6.35 ca. Kerkcantate No. 5 van Bach. Koor,
orkest en solisten. 8.20 Dankdienst in de
Kathedraal te Glasgow. 9.05 Liefdadigheids
oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Concert. I
Baillie, sopraan. F. Titterton, tenor. Koor en
orkest. 10.50 Epilocg.
Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 12.20 Reli
gieuse causerie en gewijde muziek. 1.05 Gra
mofoonmuziek. 4.50 Gramofoonmuziek. 6.50
Gramofoonmuziek. 8.05 Guignol Radio
Paris. 8.50 Orkestconcert. 9.35 Concert.
Langenberg, 473 M. 6.20—7.10 Concert
door scheepskapel. 6.25 Morgengroet en or
kestconcert. 8.259.20 Katholieke morgen-
wijding. 12.201.50 Orkestconcert. 3.50
5.20 Concert. Kerkkoor en orkest. 7.50 Eer
ste bedrijf van "Siegfried" van Rich. Wag
ner. Daarna tot 11.20 dansmuziek.
Brussel, 508.5 Al. 3.50 Orkestconcert,
5.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Orgelconcert. 10.15 Dansmuziek (gra
mofoonplaten).
Kalundborg, 1153 M. 11.20—1220 Or
kestconcert. 2.504 50 Orkestconcert en
zang. 5.406.10 Gramofoonmuziek. 8.20
8.50 Cello-recital. 9.2010.20 Orkestcon
cert. 10.2011.50 Dansmuziek.
Zeesen, 1635 M. 6.207.15 Concert uit
Hamburg. 7.157.35 Vlaggenparade a.
van een Oorlogsschip in de haven van Kiel
7.407.50 Lezingen. 8.15 Klokkenspel. 8.20
Morgenwijding en klokgelui. 9.2010.10
Lezingen. 10.35 Orkestconcert en toespraken
II.50 Orkestconcert. 1.35 Gramofoonmuziek
2.10 Beelduitzending. 2.20 Hoorspel: „Dr
Dolittles Abenteuer". 3.05 Orkestconcert.
3.505.20 Orkestconcert. 5.207.15 Lezin
gen. 7.20 Concert. Schrammelkwartet. 8.05
Lezing. Uit Leipzig. 8.50 Concert. Strijk
kwartet uit Leipzig. Daarna tot 11.50 Dans
muziek.
Maandag 7 October.
Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071 Al.)
1010.15 Morgenwijding. 12.152.
Concert door het A. V. R. O.-Kwartet. 2.
2.45 Kookpraatje. 2.454.30 Aansluiting v.
h. Rembrandttheater te Amsterdam. 5.6.
Kinderuurtje. 6.6.30 Concert door het Om-
roep-orkest. 6.457.15 Boekbespreking. 7.15
7.45 Engelsche les. 8.,,Der Fliegende
Hollander", opera van Rich. Wagner. Or
kest onder leiding van Bern. Diamant. In de
pauze persberichten. Daarna tot 12.— Gra
mofoonmuziek.
Huizen, 1875 Af. (Uitsluitend N. C. R. V.)
10.3011.Korte Ziekendienst. 12.30
I.45 Orgelconcert. 2.2.35 Uitzending voor
scholen. 5.6.30 Gramofoonmuziek. 6.30
7.Literaire lezing over: ,,Het werk van H.
J. Heynes". 7.8.Uurtje voor de Rijpere
Jeugd. 8.Orkestconcert. Lezing over: ,,De
HollandschVlaamsche gemeente te Rou-
baix en Perenchies". Na afloop persberich
ten.
Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij
ding. 11.05 Lezing. 11.20—11.50 Proef-
Televisie-uitzending. 11.50 Gramofoonmu
ziek. 12.20 Concert. D. Evans, sopraan. A.
Vaugham, alt. 12.50 Concert op Cinema1-
orgel. 1.20 Piano-recital. 1.352.20 Orkest-
concert. 1.20 Orkestconcert. 2.20 Uitzending
voor scholen. 2.45 Berichten. 2.50 Lezing.
3.25 Lezing. 3.50 Dansmuziek. 4.35 Orkest
concert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35
Nieuwsberichten. 7.05 Trioconcert. 7.20 Le
zing. 7.45 Fransche les. 8.05 Concert. B.
Bannerman, alt. Samethini, cello. Militair
orkest. 9.20 Nieuwsberichten. 9.40 Lezing
10.10 Concert. Orkest. S. Robertson, bas.
II.20 Dansmuziek. 12.2012.35 Beelduit
zending.
Parijs „Radio-Paris",1725 M. 12.50
Gramofoonmuziek. 4.05 Concert. Orkest en
soli. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert.
9.35 Kamermuziek. Duetten.
roerd door het nieuwe besef, hoe broos de
draad is tusschen leven en dood.
Toen zij weer op Adelaide's bed was gaan
liggen, hoorde zij de oude mevrouw Raydon
zacht de trappen opkomen, de sterfkamer in-
gaan en den sleutel in het slot omdraaien
Haar gezichtje in de kussens begravend,
snikte Eva haar brandend verdriet uit. Het
geluid van den sleutel in het slot van haar
slaapkamerdeur had plotseling een levendige
herinnering in haar gewekt aan de heerlijke
verzoening die eergisteren was gevolgd op het
kinderachtige gekibfoel tusschen haar en haar
lieven Birtley.
HOOFDSTUK XVIII.
„De eenigeroerendef iguur;.
Na de bijzonder ruime, thans duistere
slaapkamer te zijn doogeloopen, ging me
vrouw Raydon niet naar het bed, om net la-
ken van haar gestorven zoons gelaat op te
slaan, zooals menige moeder in haar plaats
zou hebben gedaan. Ook knielde zij niet bij
het bed, om mogelijk wat berusting en gela-
tenheid in een gebed te vinden, gelijk zij had
gedaan toen zij voor het eerst alleen was ge
laten bij het lijk van haar echtgenoot, dien zij
hartstochtelijk en vol jaloezie had bemind.
Neen, inplaats daarvan ging zij regelrecht
naar haar schoondochters kaptafel, die nog
overladen was met nuttelooze, kostbare prul
letjes.
Van het begin af had zij haar zoons mooie
vrouw gevreest, gehaat, veracht en veroor-
deeld. In den loop van den tijd was haar an-
tioathie nog vei'scherpt, tegelijk met haar felle
Langenberg, 473 M. 10.05—10.30 Gra
mofoonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek.
12.251.50 Orkestconcert'en alt. 4.55—5.50
Gramofoonmuziek. 7.20 Concert. Orkest,
cembalo en viool.ca. 8.55 Concert. Koor, so
praan, alt, tenor en bariton. Daarna tot
11.20 Dansmuziek. (Gramofoonplaten).
Brussel, 508.5 M. 5.20 Trioconcert. 6.50
Gramofoonmuziek. 8.35 Orkestconcert. 9.50
Causerie en zang.
Kalundborg, 1153 M. 11.201.20 Orkest
concert. 2.55—4.55 Concert. Orkest en piano.
7.358.35 Concert. Koor en viool. 8.55
9.10 Orkestconcert. 9.2510.25 Orkestcon
cert.
Zeesen, 1635 M. 5.1011.45 Lezingen.
11.50—12.15 Gramofoonmuziek. 12.15
12.50 Lezingen. 1.201.50 Gramofoonmu
ziek. 1.503.50 Lezingen. 3.504.50 Con
cert uit Berlijn. 4.507.15 Lezingen. 7.30
Orkestconcert. 9.50 Radio-dansles. Daarna
tot 11.50: Dansmuziek.
Twee vai> de zes woouden buiten
j Europa.
In welke stad en in welk land woon-
den de zes heeren?
Voorbeeltb
Joka Pianot wconc'.e in Tokio-Japan,
want dczi twee namen kan men uit
Joka Pianot vormen.
Oplossingen, liefst zoo vroegtijdig mo
gelijk, doeh uiterlijk voor Vrijdag 12
uur aan den
Puzzle-Redacteur Alkmaarsche Courant
PUZZLEN.
Onze laatste September-opgave.
De puzzle der 15 zelfstandige naam
woorden bleek lang niet gemakkelijk en
heeft zelfs de meest trouwe en gerouti-
neerde puzzelaars heel at hoofdbreken
gekost. Men heeft er heel lang naar
moeten zoeken. Maar het is juist eigen-
aardig met puzzles: zoolang men de
oplossing niet gevonden heeft zijn ze
heel interessant doch weet men eenmaal
hoe 't moet, dan is de interesse ver-
dwenen.
Het eigenaardige der laatste opgave
was dat er meer dan een stel woorden
aan de voorwaarden voldeed, waardoor
de oplossing dus iets gemakkelijker
werd. Wij laten hier drie verschillende
oplossingen volgen. In alle drie vormen
de middelste letters het woord ,,tentoon-
stelling" en in alle drie zijn dezelfde
letters gebruikt. (Wij moeten de plaats
namen Breda en Delft in het derde voor
beeld wel tot de zelfst. nw. rekenen,
doch hadden deze liever uitgeschakeld
gezien).
boter pater ketel
speld dreef klerk
lanen banen linde
liter titel kater
broek kroos stolp
hoofd bloed sloop
banjo kanon banjo
tasch tasch bosch
ketel hotel notie
kleed plebs Breda
split polka palet
palet helft Delft
brief bliek brief
kanon linde hanen
hagel jager hagel
Aan enkele damesoplossers een com
pliment voor haar keurig werk.
Uitslag September-serie.
Van de 4 September-puzzles was voor
al het aantal opl. van no. 1 (de letter-
greeppuzzle) heel groot. Maar bij no. 2
bleven reeds dadelijk velen steken. No.
3 was weer veel beter wat aantal inzen-
dingen betreft, maar de laatste deed op-
nieuw enkelen struikelen. Bij 't opma-
ken van den uitslag bleek ten slotte dat
de volgende vijf heeren alle moeilijk-
heden hadden overwonnen nl. P. Meyer,
N. Otsen, L. Trijbetz, W. J. Karssen en
D. A. Wittop Koning.
Deze vijf kranige oplossers hebben om
onzen maandelijkschen prijs van 2.50
geloot met het resultaat dat de heer P.
Meyer, Geesterweg 16 alhier, de geluk-
kige was. Vanaf Maandag is deze prijs
af te halen bij onze administratie. Wij
hopen, dat de anderen, die ditmaal min
der gelukkig waren, opnieuw zullen
mededingen.
Verschillende oplossers kwamen dit
maal met drie en twee goede Septem-
beropl. op de lijst voor.
Onze October-serie. No. 1.
In welk land en in wsike stad?
Hieronder vindt ge de namen van zes
achtenswaardige mannen. Zonderlinge
namen zult gij zeggen. En inderdaad dat
zijn het. Maar de namen van de stad en
het land waar zij wonen zijn niet zon-
derling. En die namen kunnen van elk
der mannen uit zijn naamletters worden
gevonden.
1. Lafert Bandelsi.
2. Elakuro Knijfurost.
3. Jan L. Leivaspes.
4. Kanig Phecin.
5. Enagel Menib.
6. Hizelar Biabia.
alouzie op de vrouw, die Birtley's hart geheel
lad ingepalmd, die hem vasthield op een
wijze, waarvan zij, de moeder, die heel weinig
wist van den mannelijken aard, niet begreep.
Hoewel zij het ijskoud zou ontkennen, het
ook zich zelf niet zou willen toegeven, had zij
twee dagen geleden de vertrouwelijke mede
deeling met voldoening aangehoord. Sinds
dat gesprek met Birtley hadden Eva en Eva's
dwaze spilzucht de gedachten der oude vrouw
voortdurend bezig gehouden.
Toen was dien morgen die vreeselijke be-
oroeving gekomen om vijf uur al, met de
plotselinge gewaarwording nog in haar slaap
at de telefoon, beneden, belde, belde
Eindelijk was zij naar beneden gegaan, met
groote tegenzin, zich niet kunnende voorstel-
len dat zij zelf werd opgebeld. Maar de wree
de waarheid klonk haar door het toestel daar-
op in de ooren: het verschrikkelijke bericht
dat haar zoon hopeloos zick was, en de drin-
gende vraag: of zij terstond wilde komen.
Weer waren thans haar gedachten met Eva
>ezig. Vastberaden draaide zij zich om, ver-
mijdend den blik naar links te slaan, waar
het lage, breede bed met haar dooden zoon
stond. Onderzoekend, speurend liet zij de
oogen gaan over elk meubelstuk, elke geslo-
ten kast in het groote vertrek. Ofschoon zij
zich nooit door onbestemde voorstellingen liet
leiden, was het toch alsof iets haar zei, dat zij
in deze duistere slaapkamer de bevestiging
kon vinden van haar sterk vermoeden,dat
laar zoon geen natuurlijken docd gestorven
was.
Plotseling draaide zij zich om en bleef zij
staan staren op de kleerkast.
Het was een prachtig meubeltje, een kleine
LVII.
Van bergrivieren en wielrijders.
Agenlen en vluchtheuvels. Tuchte-
looze passanten en colledieve zon-
daars. Rifdende slangenmenschen
als bewegelijke verkeers-obstrudie.
Conversatie per fiets en ondes-
kundige voetgangers.
Lezer, hebt gij wel eens in Zwitserland of
Tirol aan den rand van een gletscher-beek ge-
staan? De bedding is niet diep en het stroom-
gebied niet breed. Tal van steenen steken bo
ven het water uit en wanneer men met beleid
van steen op steen springt, komt ge, er met
droege voeten over. Maar voor een onge-
oefend wandelaar lijkt het toch een eenigszins
riskante onderneming. Want tusschen die
steenen schuimt het water met vervaarlijke
kracht en is de stroom allicht dieper dan ge
vermoedt. Ook slaan er soms schuimende gol-
ven over de ronde uitste ksels, waardoor deze
glibberig zijn. Zij zouden u misschien mee-
sleuren en wat gebeurt er met u wanneer ge
tuimelen inocht? De voorzichtige Hollander
en Hollanders zijn voorzichtig loopt
daarom maar liever een poosje voort aan den
verkeerden kant van den stroom, tot hij een
plaats vindt, waar de overtocht ongevaarlijk
is. Al verliest hij door die manoeuve ook een
groot deel van zijn kostelijken tijd.
Zooals zulk een kokende stroom vol wielen-
de golven, zoo zijn op sommige uren van den
dag de straten van onze binnenstad. Wielen-
de golven, dat zijn de rijwielen, die in een on-
doorbroken file voortgaan en waartusschen
men zich niet wagen kan, wil men het veege
lijf voor kwetsuren behoeden. Aan oversteker.
van de straat is niet te denken, men moet een
flink stuk oploopen tot waar een verkeers-
agent als een steen in de golven opstaat, dus
tot de plek, waar men via deze geuniformde
rots aan de overzijde op den vluchtheuvel kan
springen. Vluchtheuvel de naam is goed
gekozen, hij is den wandelaar uit het hart ge-
grepen. Want het doorkruisen van de binnen
stad is voor den voetganger een eindelooze
reeks kleine vluchtjes geworden en zelfs de
naam van onzen burgerneester heeft voor den
Amstadammer iets symbolisch: De Vlugt
Als een vlucht, zoo vliedt zijn leven voort.
Waarlijk, het zijn niet allereerst de auto's,
die hij vreest, maar het zijn de wielrijders.
Want de automobiel houdt meer richting en
de snelheid van dit vehikel is eenigszins te
schatten. Maar de wielrijder is volstrekt on-
berekenbaar; hij slingert, zoodat men zijn
richting niet bepalen kan; hij schiet achter an
dere voertuigen uit en men weet nooit of men
nog tijd heeft hem te ontwijken. Hij stoort
zich, tuchteloos, zoo min mogelijk aan de
regels van het verkeer en het is de politie niet
mogelijk hem te treffen. Want hij is klein en
verdwijnt in de massa, hij zondigt ook zelden
alleen, meest groepsgewijze en men kan moei-
lijk tien processen-verbaal tegelijk opmaken
Een enkel voorbeeld ter verd'uidelijking. Bij
de kruispunten, daar waar verkeersagenten
werkzaam zijn, heeft men stoplijnen op het
plaveisel geschilderd. Wanneer het verkeer in
een bepaalde richting gesloten is, moeten de
weggebruikers achter deze stoplijnen wach-
ten tot de verkeersagent het stopbord heeft
omgedraad. Gij zult, wanneer ge, als wande
laar, op observatie uitgaat, nooit zien, dat een
automobilist deze stoplijnen veronachtzaamt
Hij staat stil, met zijn voorwielen tegen de
roode lijn. Maar de fietsers? Zij dringen
naar voren en stellen zich in groofen gefals
op voor de voorste rij auto's en aan de over
zijde van de stoplijn. Met het gevolg, dat zij
een barricade vormen voor den voetganger,
die, van de trottoir komende, juist langs die
stoplijn de straat moet kruisen. En het is na-
tuurlijk ondoenlijk om bij elke stoplijn een
waakzaam agent te plaatsen. Het zou voor
den verkeersagent ook ondoenlijk zijn proces-
verbaal op te maken tegen de tien of twintig
wielrijders, die de gestelde grens niet in acht
genomen hebben en die nu, zoodra de weg
weer vrij gegeven is, vlak voor de rijdende
auto's heen en weer beginnen te slingeren en
deze auto's, die uiteraard sneller kunnen en
willen rijden, onnoodig ophouden, waardoor
weer de heele verkeers-file in de straat achter
hen in het voortgaan wordt belemmerd. Als
latafel, van achttiende eeuwschen stijl, sier-
lijk van vorm. Een van de ware spotkoopjes.
die het echtpaar Birtley Raydon had bemach-
tigd toen zij in bezit kwamen van The Mill
House en inboedel.
Voorover gebogen, opende zij de bovenste la
en met een kleur van spanning op haar bleek
gelaat begon zij den inhoud zorgvuldig, zaak-
kundig te onderzoeken. Dit was niet zoo heel
gemakkelijk, want Eva was, gelijk zoo veel
vrouwtjes van haar soort, hoewel uiterst kies-
Iceurig in alles wat haar eigen manieren en
gewoonten betrof, buitengewoon slordig, om
de eenvoudige reden dat zij als kind en meisje
nooit geleerd had netjes te zijn.
Birtley Raydon's moeder was meer dan diep
verontwaardigd over alles wat zij vond eh
zij vond heel veel wat op klinkklare onzin-
nigheid en verregaande verspilzucht wees.
Eva, al weer gelijk zooveel vrouwtjes van
laar soort, was een soort van verzamelaar-
ster. Ofschoon zij heel gul was, hield zij er
niet van de dingen weg te gooien, en nu her-
innerde de oude mevrouw Raydon zich vol
>itterheid haar zoon's spottende, half komieke
jeschrijving van de massa dure prularia die
zijn vrouw had opgehoopt, toen zij uit de ge-
meubelde woning trokken, waar zij de eerste
maanden van hun huwelijk hadden doorge-
wacht.
Na tot in de kleinste bijzonderheden de
laden van de kleerkast te hebben onderzocht
en doorgesnuffeld, ging mevrouw Raydon
naar een ingelegde schrijftafel.
Op die tafel stond, in een fraaie lijst, het
portret van haar zoon als een mooi kind van
zeven jaar. Met een diepen, pijnlijken zucht
legde zij het portret omgekeerd op tafel Het.
IWachf niet langert
Juist de rheumatiek
moet direct bij de,
eerste verschijnse-1
len bestreden wor
den; anders wordt J
zij zoo lang U leeft,
Uw kwelgeestl
Het beste is direct;
inwrijven met
op/ossmg 1
Reukeloos en spaar
zaam in het gcbruik. iren-
5"j *P0theken en drogisten verktijgbair,
de wielrijders, die in een file redm, op hun
plaats wilden blijven, zou de gehet 'e file snel
ler vooruitkomen, maar zij willen at nu een
maal niet. Zij zijn soepel, zij neme hun kans
waar, zonder zich te bekommeren om voor-
schrift of wet, en in het geruste voel, dat
zij onaantastbaar zijn. Men leest p hun ge-
zicht het triomfantelijke: ,,Wie doe me wat?"
Waarlijk, er is voor de verkeerspolitie geen
probleem zoo ellendig en ingewikkeld als dat
der rijwielen, die in getale van tweemaal hon-
derdduizend door onze straten ci: kelen. Zij
vormen een burgerij op zichzelf. Z zijn in de
meerderluid en beheerschen den v -g en door
hun enorm aantal meer dan eer kwart van
de stadsbevolking voelen zij zi h machtig
tegenover de overheid. Gelukkig zitten zij
ook elkaar in den weg en zijn er r g behoor-
lij'ke wielrijders bij de vleet, die aai- hun tuch-
telooze medefietsers behoorlijk he. land heb
ben. Dit maakt het de politie ook eenigszins
makkelijker om op te treden. Maa de verbe-
teringen in het verkeer laten niet emin lang
op zich wachten.
In Januari van dit jaar vernair n wij, dat
de verkeerspolitie van onze stad n'euwe voor-
schriften in studie had genomen, neer in het
bijzonder tot regeling van het rij lelverkeer.
Daarbij zouden enkele belangrijl verkeers-
fouten onder oogen gezien worder Allereerst
de willekeur van het weggebruik. be fietsers
weten zeker wel, dat zij niet over ie snelste
vervoermiddelen beschikken, al p -seeren zij
met gemak een handkar of paar< -en-wagen
Zij weten, dat de auto sneller rijd en sneller
rijden moet. Desniettemin wijken ij niet vol-
doende voor de auto's uit, zij rij en zelden
zooveel mogelijk rechts van den .veg, doch
liefst in het midden en dwingen aardoor de
auto's, die hen achterop rijden, on naar links
uit te halen, waardoor er groot zvaar voor
aanrijding met tegenliggers onts rat, wel te
verstaan: gevaar voor de automo1 listen, niet
voor de wielrijders, die zich om ets bekom
meren. Zij rijden niet alleen liefst >p het mid
den van den weg, soms zelfs t sschen de
tramsporen, maar zij rijden ook raag naast
elkaar, om eens na te praten ove school of
fabriek. Bij het sluiten der fabric en of het
uitgaan der scholen is dit euvel al zeer beden-
kelijk. Zij vormen op die wiize eei dwars-file,
die het snelverkeer stremt. De pol ie wil hier-
aan nu een einde maken door een 7oorschrift,
dat de wielriiders gelast ,,zoove< mogelijk
rechts" te rijden en hun te verbi len op de
trambaan te komen. Daarentegen vil men de
auto's dan meer vrijheid geven er hun toe-
staan ock bij de vluchtheuvels o het tram-
spoor te blijven rijden. Tegenwoo dig moeten
zij de vluchtheuvels links laten lig :en en daar
de ruimte tusschen vluchtheuvel n trottoir
meestal door wielrijders in besla genomen
is, ziet de automobilist zich gene pt op die
enge plaatsen vaart te minderen, etgeen ook
al niet het snelverkeer ten goede omt.
Maar sinds Januari hebben y over deze
verbeteringen in de politie-verori ling niets
meer gehoord. De ambtelijke mo :n wentelt
langzaam. En dan hoe zal r en de hand
houden aan de nieuwe verorden gen? Zoo
lang men niet bekeurt en bestrt en alleen
nroces-verbaal cpmaakt wanneer een onge-
luk gebeurd is, zal men ongelukk niet voor-
komen en den put blijven demper lis het kalf
verdronken is.
Natuurlijk hebben de planner hierboven
omschreven, ook protesten uitg okt. Mis
schien vinden wij in een volgen: m brief ge-
legenheid het rijwiel-verkeers-pr rleem ook
van een anderen kant te bezien. /ant ook de
wielrijder heeft reden tot klagei Automobi-
listen en voora-l wandelaars zon ligen soms
schromelijk tegen de regels van den weg. Ja,
vooral de wandelaars, want zij kennen de
regels niet en zij veroorzaken door hun achte
loos- en gedachteloosheid menig ongeluk
aan anderen, zonder er zich zelf van bewus'
*e zijn.
Amsterdam, Oct. '29 EMERGO
•was haar alsof het zien van dat portret den
spot dreef met haar verdriet. Zij had dat oude
portret niet aan Eva gegeven. E rtley had het
onder de papieren van zijn vader gevonden
Er was maar een lade in de schrijftafel en
op het eerste gezicht dacht mevrouw Raydon
dat zij afgesloten was. Maar spoedig bemerk-
te zij, dat de la open ging, wa leer men den
knop op een zekere manier omcraaide.
En nu kwam er een uitdrukking van span
ning en opwinding op haar vermoeid, gerim-
peld gezicht, want daar lag, niet eens samen-
gebonden, een groot aantal rekeningen. En
daaronder herkende zij de nota in vier bladen
van rnadame Domino.
Zij nam ze alle uit de lade en lei ze als van-
zelf op volgorde. En toen, met em plotseling
gevoel van argwaan en van verwondering
tevens, ontdekte zij dat elke reke ling gekwi-
teerd was op -den dag te voren en sommige
voor aanzienlijke bedragen contant betaald
waren.
Met een plotseling gevoel van verbijstering
en onbestemde achterdocht liep Birtley's moe
der naar een van de verdonkerde vensters
Daar bekeek zij elke rekening nog een nauw-
keurig en telde, uit het hoofd, al die betaalde
somtnen op.
Na een poosje ging zij zitten, met den bun-
del rekeningen, van verschillende grootte en
vorm, in haar tengere rechterhand. Waar kon
haar schoondochter zou gauw het geld van-
daan hebben gehaald, dat bij elkaar ruim
over de twee duizend1 pond beliep? Al die be-
talingen, groot en klein, waren gedaan binnen
vier en twintig uren na Birtley's ontdekking
van Eva's schuld aan rnadame Domino.
(Wordt vervolgd).
J- i ii