POSTER'C
-V1
a
a
O! die Rugpijn!
JL RugpljnNierenPillen
Siadsitieuws
m m I
m #1 0a,
Rechiszaken
Schaakruhriek
§p pi
Pan* stasia risk
Rugpijn kan een waarschuwing zijn,
dat uw nieren verzwakt zijn. Om de
ellendige last te doen verdwijnen en
pijn te verlichten, dient gij de oor-
zaak van de kwaal weg te nemen
en de nieren te versterken.
Nieraandoeningen komen voor op
elken leeftijd en de eruit voortkomen-
de kwalen enziekten als rugpijn, uri-
nekwalen, waterzuchtige zweilingen,
rheumatische pijnen, hoofdpijn en gra
ved kunnen door tijdig ingrijpen
worden vermeden.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen wor
den door tal van menschen aanbe-
volen als een uitstekend middel. Reeds
jarenlang zijn zij welbekend en wor
den zij overde geheele wereld gebruikt.
Verkrijgbaar bij alle drogisten enz.
in glazen verpakking a f 1.75 p. flacon.
DE THEOSOPHIE EN HET WERELD-
RAADSEL.
Men schrijft ons:
Woensdagavond had in de benedenzaal
'tier Vrijm. Loge een openbare voordracht
plaats over „Theosophie en het Wereldraad-
sel" door mr. dr. D. Albers, belegd door de
Blavatoky Loge Theos. Ver. Ned. Afd. De
goed bezochte bijeenkomst werd met een in-
leidend woord van den voorzitter geopend.
Deze gaf daarna het woord aan den spre-
ker, het lid van het hoofdbestuur, mr. dr.
D. Albers.
Spreker begon met te zeggen, dat het niet
te boud gesproken was ctn een oplossing te
willen vinden over het wereldraadsel. Iedere
godsdienst heeft al geprobeerd daarvan iets
te vinden. De beteekenis van het Griekscbe
woord Theosophie is: Goddelijke Wijsheid.
In de Theosophie ligt de Absolute Waar-
heid, doch dat beteekent niet dat de theosoof
de geheele waarheid bezit, doch dat hij ai-
leen is ten zoeker naar de Waarheid. In
1875 is de T.V. door mevr. Blavatsky en Kol.
Olcott gesticht. De doeleinden dezer Ver
zijn: 1. het vormen van een kern van alge-
meene broederschap der menschheid, zonder
onderscheid van ras, geloof, geslacht, kaste
of kleur; 2. het aanmoedigen van de vergs-
lijkende studie van godsdienst, wijsbegeerte
en wetenschap; 3. het onderzoeken van de
onverklaarde wetten der natuur en de latente
krachten in den mensch.
De Ver. is dus niet sarcastisch en vraagt
geen instemming met eenig geloofsformu-
lier als vereischte tot lidmaatschap. Ook be-
doelt de Ver. niet het vormen, stichten en
aankweeken van een nieuwen godsdienst.
Ieder kan lid worden der Ver., welken gods
dienst men ook belijdt, mits men de broe
derschap der menschheid onderschrijft, dit is
de eenige vereischte voor het lidmaatschap.
De Theosophie omvat de geheele waarheid,
doch in elken godsdienst ligt een deel der
waarheid, deze alien zijn te vergelijken als
stralen voerende naar de Absolute Waar
heid. De Ver. heeft dus eerbied voor ieders
eerlijke overtuiging en voor elken godsdienst
Spr. doet uitkomen met eenige voorbeelden
wat Theosophie niet is, b.v. geen schaak- of
eenig ander spel. Wij tnogen de Theosophie
ook niet beschouwen als een grapje, maar
wij moeten er ons ernstig aan geven, het js
n.l. geheel iets anders dan b.v. postzegels
verzamelen. De theosoof is een zoeker en zal
dus alle mogelijke middelen gebruiken om
zooveel mogelijk van de Goddelijke Wijs
heid te omvatten. Zoo ook op het astraal
gebied. Op het gebied van helderzkndheid.
Heiderziende feiten hebben voor hem alle
waarde, wie dit niet wil aannemen, moet
maar niet zoeken naar theosophische waar-
h'eden. De grootste grondwetten der Waar
heid mag hij niet veronachtzamen. Op gezag
gelooft hij niets, wars van dat is de theosoof.
Geen geloof op gezag, zelf onderzoeken, ook
wat betreft de mededeelingen na den dood
Uit en naast de T.V. zijn ook de Vrije
Kath. Kerk en de ,,Stcr uit het Oosten" ont-
staan. De verhouding van deze met de T.V.
is geen andere, dan als een deel van het wit-
te licht, hetwelk de Theos. uitstraalt, en
waarvan iedere godsdienst een deel of straal
is. De T.V. heeft respect voor iederen zoeker,
mits deze eerlijk zoekt. De theosoof gelooft
niet omdat het gedrukt of geschreven staat
of omdat het gezegd wordt, maar wil zelf de
waarheid uitzoeken, daar heeft hij wat aan,
niet klakkeloos aannemen wat een ander
zegt. Rijpelijk overdenken kunnen wij res-
pecteeren. Nogmaals de Theosofie is £een
nieuwe godsdienst. Mevr. Blavatsky heeft
niets nieuws willen brengen. 't 2de doel be
treft aanmoediging van vergelijkende studie
van godsdienst, wijsbegeerte en wetenschap.
Men kan dit vergelijken met het bouwen
van een huis. Aan steenen en materiaal heeft
men niets, wel aan 'n huis, gebouwd daar
van. Zoo is alle godsdienst niet in een gods
dienst maar in alle godsdiensten, dus in el
ken godsdienst is een deel der Waarheid.
fvenzoo is't met de wetenschap. 't Apart be-
jchouwen van ieder deel geeft veel strijd tus-
«chen godsdienst en wetenschap. De tijd is
zoorbij dat er geen geloof gehecht werd aan
godsdienst en bovennatuurlijke dingen. De
Ueest, het Leven, is eeuwig, de vormen zijn
/ergankelijk. Alle godsdiensten geven in den
frond hetzelfde, gehuld in een anderen vorni
yn onder andere omstandigheden. In de leer
van Christus en Boeddha ligt dezelfde lijn,
hetzelfde begrip. Het kruis, Christelijk sym-
bool, is in de oudheid weer te vinden en is
gevonden in Amerika, ja zelfs midden in den
Atl. Oeaan, op de Paascheilanden en ook in
Tibet, overal hetzelfde kruissymbool. Wij
zijn daardoor overtuigd dat alle vormen van
godsdienst uit hetzelfde voortkomen. Door
studie in de Thesophie krijgt men een beter
begrip, ook in zijn eigen godsdienst. De theo
soof eert de wijsbegeerte, voelt zich daartoe
aangetrokken. Doch alle wijsgeeren willen
niet weten van de eene groote Wijsbegeerte.
Strijd dus overal, ook tusschen de materia-
listen. Dit scheidende beginsel moet vanzeif
verdwijnen door de Theosophie. De theo
soof stelt zich ten doel het onderzoeken der
vormen. Hij doet dit van boven naar bene-
den, de wetenschap anderscm: De weten
schap weet iets, wat wij niet weten, zoo ook
wij andersom. Mevr. Blavatsky gaf reeds de
stelling: alle vorm herbergt leven. Alles is
opgebouwd uit atomen, het kleinste niet
meer te verdeelen deeltje stof, en elk atoom
heeft electronen, elk electroon bestaat uit le
ven. Het Heelal is opgebouwd uit electrici-
teit. In een spier bevindt zich hetzelfde leven
als in de deelen van een plant, maar ook in
een metaal of steen. In delfstoffen dus het
zelfde all in plant of dier. In alles moet men
dus zoeken naar de waarheid en men moet
dus nooit zeggen: ik weet het en jullie we
ten het niet. Eendrachtig naar waarheid zoe-
kep en niet kibbelen daarover, want dat leidt
toch tot niets.
Zoo komt men tot de oplossing van het
wereldraadsel. Iemand die dat alles kan zou
de volmaaktheid bereikt hebben, doch zoover
zijn wij nog niet. Over Theosophie raakt men
niet uitgepraat. Zij omvat alles. Ieder zal er
iets in vinden, waaraan hij iets heeft. Zij om
vat de grondwetten van alle openbaring,
van al wat was, is en worden zal. Wij zijn
overtuigd van de eenheid van God, niets valt
daar buitea, het is een groot geheel. Alzoo:
God is de alom tegenwoordige grenzelooze
werkelijkheid. Wat is werkelijk, alles is ver-
gankelijk, alles is in wezen dus onwerkelijk.
Alleen het leven leert wat wij werkelijk zijn.
Iedere definitie is een beperking. Zoo staat
ook in den Bijbel: gij zult van Mij geen
beeld maken; dit zou een beperking zijn.
„Het Koninkrijk is in ons" en „wij zijn Go-
den" staat daar ook geschreven, dus kunnen
wij het goddelijke benaderen, ocndat wij dat
zelf zijn. Het geeft ons een steun in het leven,
het helpt ons op den weg naar het wereld
raadsel.
Als er niets buiten valt, vallen er dus ook
het kwaad onder en de smart. Dit wil men
ook wel eens noemen: als van den djyivel.
Doch Ik, uw God, Ik schep het kwaad. Ook
dat zou een beperking zijn, wij moeten toch
kwaad en smart ontmoeten om verder te ko
men.
Het zijn geen pijnigers, maar het moet ons
leeren. Waarom moet ik dat onder.inden
Dat zijn juist lessen, die wij moeten leeren,
dan komen wij eerst tot een juist inzicht.
Wanneer wij zou den'ken, dan komen wij tot
broederschap, dan zijn wij van zelf broeders.
Allemaal een. In U en in mij alles hetzelfde,
niet afwijken van de drie kernen van broeder
schap, dat is hoofdzaak. Wanneer gij dit be-
grijpt, komt dan bij ons. dan hoort gij bij ons.
Wanneer gij aan broederschap voldoet, kunt
gij wel struikelen, doch gij benadert. Wij moe
ten den vorm de baas zijn. Wij moeten evo-
lueeren, of liever gezegu, ontwikkelen. Wij
moeten ons losmaken van de vormen. Nie-
mand1 twijfelt meer aan de evolutie. Evolutie
heeft twee wetten: reincarnatie en karma. Het
leven is eeuwig en de vormen zijn verganke-
liik. Het leven heeft nieuwe vormen noodig.
Daar volgt dus uit, dat wij na den dood weder
in't leven moeten terugkomen in een anderen
vorm of lichaam. De evolutie gaat naar vol
maaktheid. Niemand zal bij zijn sterven toch
zeggen: ik ben volmaakt. Dus zijn meeerdere
levens noodig om tot volmaaktheid te komen
Het verschil van de eene mensch tot de andere
is daardoor duidelijk. Door erfelijkheid erft
men eigenschappen van zijn ouders en voor-
ouders, doch aangeleerde eigenschappen wor
den niet overgeerfd. Waar blijven wij dus met
evolutie, tenzij men reincarnatie aanvaardt
Dus in een volgend leven verovert men wat
men in dit leven heeft gedaan. Men zegt wel
eens: als dit een deel uitmaakt van de Theo
sophie, dan moest het ook in den Bijbel staan
Ook daar is het echter in te vinden, b.v. Math.
16 13 en Math. 17, waarin Johannes de
Dooper als reincarnatie van Elia wordt aan-
gewezen. Allerlei wijsgeeren en geleerden
nemen de reincarnatie aan. Waarom nu de
een in dit, de ander in dat gezin wordt gebo
jen, de een met veel talenten, de ander met
Veinige, de een veel ziekte moet doormaken,
de ander niet, dit is door de wet van karma,
de wet van oorzaak en gevolg. De Theosophie
heeft ons doen kennen: de eenheid van God.
de eenheid in God, de reincarnatie en karma.
Wat geeft ons de theos. levensopvatting? Kijk
op het aardsche en eeuwige leven. Wij behoe-
ven niet zoo vreeselijk te zuchten. Dit leven is
niets dan een school om onze lessen te leeren
Heeft men in het eene leven afdwalingen, in
een volgend leven kan men die verbeteren
Het is de wet van de opperste Liefde. Wij heb
ben het zelf zoo gemaakt. Wij kunnen het wij-
zigen en vervormen. De dood is daarom niet
zoo verschrikkelijk. Die van ons heengaan
krijgen een ruimer en vrijer leven, zijn als het
ware bevrijd van hun kleed of aardsch omhul-
sel. Zij hebben dat al dikwijls medegemaakt,
dus is het niet verschrikkelijk. Het einddoe!
tooh is de volmaaktheid, dus geen eeuwige
hel. Het is van meer belang wat men is dan
wat men weet. Probeeren er een werkelijkheid
van te maken in ons leven is het voornaamste
En tot slot nogmaals dit: de Theosophie om
vat alles. de theosoof weet niet alles. De
Theosophie is geen nieuwe godsdienst, maar
omvat alle godsdiensten.
Na deze mooie uiteenzetting heeft spr. nog
eenige vragen uit het gehoor beantwoord en
sloot de voorzitter met dankzegging aan den
spreker deze leerzame bijeenkomst, na nog de
aandacht der belangstellenden gevestigd te
hebben op de gratis te geven cursussen en de
bibliotheek.
maakt bekend dat heden de navolgende werk-
zoekenden zijn ingeschreven3 chauffeurs, 1
drukker, 6 grondwerkers, 1 kantoorbediende,
1 kok, 2 letterzetters, 1 loodgieter, 1 machi-
nezetter, 1 mach. houtbewerker, 1 metselaar,
5 opperlieden, 1 lijwielhersteller, 1 schilder,
1 steenbikker, 4 timmerlieden, 1 winkelbe-
diende, 1 straatmaker, 19 losse arbeiders, 3
werksters.
Geplaatst: 1 grondwerker, 1 metselaar, 1
pakhuisknecht, 1 sig. sorteerder, 15 losse
arbeiders.
Alkmaar, 5 October 1929.
De ambtenaar voornoemd,
A. KLEYMEER.
ZONDAGSD1ENST APOTHEKEN.
Op 6 October is de apotheek van Mevr. de
Wed P. A. F. Schouten, Verdronkenoord 121,
geopend.
Op Zon- en Feestdagen en gedurende den
nacht is slechts een der apotheken geopend.
De andere apotheken zijn gesloten van
's avonds 8 uur (Zaterdag 9 uur) tot den
volgenden morgen 8 uur.
In de apotheek, welke Zondags geopend is.
wordt gedurende de daarop volgende week
de nachtdienst waargenomen.
DISTRICTS-ARBEIDSBEURS.
Kostelooze bemiddeling voor werkgevers
en werknemers. Geopend van 91 en van 2
—5 uur. Des Zaterdags van 91 uur. Voor
werknemers uitsluitend van 912 en Maan-
dag- en Donderdagavond van 78 uur.
De ambtenaar van bovengenoemden dienst
De partij Miss MenchikA. Rubin
stein, die hier volgt, leverde den zwart-
speler den 6en schoonheidsprijs in het
Karlsbadertournooi van 1929.
Wit. Miss Menschik. Zw. A. Rubinstein.
1. Pf3 Pf6
2. c4 c5
3. d4 cd4
4. Pd4 d5
56. cd5 a6 Wit kan d5 toch niet ver-
dedigen en daarom beneemt
Zw. wit eerst de kans op be-
zetting van veld b5.
0. a3 Pd5
7. g3 e5 Dit had eerder belet
moeten worden door e4. Het
verdere gedeelte van de
partij handhaaft Zwart de-
zen pion niet alleen maar
maakt hem tot een doorn in
't vleesch van zijn tegen-
standster.
8. Pc2 Lc5
9. Lg2 Le6
10. 0—0 Pc6
11. b4 La7
12. Lb2 0—0
13. Pd2 Dei. Wit heeft last van zijn
eigen stukken.
14. Pf3 Tfd8 Schijnbaar een pion-
verlies. Maar na 14. Pe5
15. Pe5 Lc5 volgt le. Pe3 met
kwaliteitswinst.
15. Del f6
16. Tdl Tac8 Zwarts stukken staan
alle uitstekend.
17. Tbl Waarvoor dat. Beter was
r zich eenigszins los te wer-
-c ken met e4
17e4! om e4 van wit te voor-
komen.
18. Pfel Lg4! Zet weer alles vast.
19. Lfl anders valt e2
19Pe4 pent Pc2
20. h3 Lh5
21. Kg2 e3!
22. f4 Nemen is onmogelijk.
22Pc4
23. Ld4 Ld4
24. Td4 Niet Pd4 wegens 25. Pd2
24Pc3 't Gaat als vanzeif. E
spelletje ,kat en muis."
25. Tb3 Pd2
26. Tb2 Le2
27. Td8 Td8
28. Le2 Pe2
29. Tal. De4
30. Kh2 Pfl mat.
Als Miss Menchik ook niet andere
partijen geleverd had, zou men zich
verwonderd afvragen hoe deze dame in
een meestertournooi verzeild geraakt
was. Men weet immers dat ze wereld-
kampio envan de damesschaaksters is.
Deze partij evenwel heeft ze bijzonder
zwak gespeeld.
Oplossing probleem 248.
Dr. H. van Gottschall.
1. Lc4 dc4 2. d5 mat.
1. Kf6 2. Dh6 mat.
1. f7 2. Ld5 mat.
Oplossing eindspel 300.
(Aljechin en Bogoljubow).
26Pf3 27. hg3 hg3f 28. Ph3 Lh3
29. gh3 Th3 mat.
No. 103 van het tijdschrift van den
N. S. B. Sept. "29.
m
HH mm mm
abedefgh
Zwart speelt 1Ke3?
Waarom fout?
Probleem 249.
Mr. A. v. d. Ven
Good Companion 1914)
Tweezet.
Aan de Dammers!
In onze vorige rubriek gaven wij ter
oplossing probleem 1088 (auteur Kleute).
S t a n d.
Zw. 12 sch. op: 4, 7, 9, 12, 17, 19, 22, 28,
32, 33, 38, 45.
W. 12 sch. op: 15, 20, 25, 30, 37, 41, 42,
44. 47/50.
Oplossing.
1. 49—43 1. 38:40
2. 42—38 2. 33 31
3. 41—37 3. 32:41
4. 47:18 4. *12 :23
5. 30—24 5. 19 30
6. 25 :34 6. 40:29
7. 20—14 7. 9 20
8. 15: 2!
Uit de partij.
Toen de heer J. W. v. Dartelen in de
vorige maand te Parijs was, speelde hij
daar eenige partijen (ook vluggertjes)
met diverse bekende dammers.
In zijn partij met Aubier ontstond de
volgende positie:
mi
mm ~Wv
WAW" w)
Zw. 9 sch. op: 6, 8, 10, 13, 14, 16, 18,
23 24
W. 9 sch. op: 17, 22, 27, 31, 38, 39, 47,
48, 49.
Wit (v. D.) speelde hier 3833. Laat
zwart nu volgen 2329 dan komt de
mooie zet 3934!! Zwart kan dan slaan
29 38 of 29 40.
In het eerste geval volgt 49—43,
3429, 29 9 en 9 7. In het tweede geval
49—44, 33—29, 29 9 en 9 7.
Opgemerkt moet worden dat zwart er
niet inliep, doch later toch de partij op
andere wijze verloor.
De volgende stand verbergt oogen-
schijnlijk niets bijzonders. Maar ziet gij
waarom zwart niet 2025 mag spelen?
Eerst zoeken en dan pas naar de oplos
sing kijken.
P P l
P II f
Zw. 2 sch. op 10 en 20, dam op 15.
W. 7 sch. op 22, 24, 29, 30, 35, 38, 50.
Wanneer zwart 2025 speelt volgt
heel listig van wit 38—33! Nu zullen er
zijn die nog de winst niet zien. Zwart
slaat 25 23, wit 33—29 (zw. 23 34). Wit
35—30!! Zw. 15 6. Wit 30 39. Zw. 6 44.
Wit 50 39 en wit op tempo. Heel mooi!
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 1089 van I. Weiss, Parijs.
I
WMi
Zw. 3 sch. op: 31, 34, 42 en drie dam
men op 15, 43 en 48.
W. 6 sch. op: 14, 28, 29, 33, 40, 41 en
twee dammen op 2 en 5.
Men trachtte te vinden hoe Weiss in
dezen zonderlingen stand wit deed win-
nen.
In onze volgende rubriek geven wij
de oplossing.
VOOR DEN KANTONRECHTER TE
ALKMAAR.
DE WEEGSCHAAL VAN THEMIS
SLOEG OVER IN HET NADEEL
VAN DEN SLAGER.
Op 13 September stond terecht de heer J
K., slagerspatroon te Schoorl, wegens over-
treding van de arbeidswet door het doen
verrichten van arbeid door een jeugdig per
soon beneden den leeftijd van 14 jaar. Naar
aanleiding van het verweer van verdachte
werd de zaak aangehouden, teneinde als ge-
tuige te hooren den verbalisant, den arbeids-
controleur P. Renooy, werkzaam bij de ar-
beids-inspectie te Haarlem. Deze verklaarde
thans, tijdens eeh zijner controle-bezoeken
te hebben geconstateerd dat bij den verdachte
in dienst was de 13-jarige Jasper de Vet uit
Warmenhuizen, aan wien door den burge-
meester van laatstgenoemde gemeente een
arbeidskaart was uitgereikt. Getuige had
toen den heer K., die hem overigens sympa-
thiek is, gewaarschuwcL dat hii het minder-
jarige jongmensch niet in zijn dienst moclit
iiouden. Desondanks had getuige op 14 Aug.
waargenomen, dat Jasper wederom arbeid
verrichtte, zulks bestaande in het wegbren-
gen van een bestelling. Hij bevond zich op
een rijwiel, waarop bevestigd een groote
boodschappenmand. Getuige had zich toen
verplicht geacht, daar ondanka de waar
schuwing toch met overtreding werd door-
gegaan, proces-verbaal op te maken, voorai
ook, omdat bij de inspectie te Haarlem sterk
wordt aangedrongen op dergelijk veelvuldig
voorkomende overtredingen streng toe te
zien.
De heer K. stemde in met de door den
heer Renooij afgelegde verklaring, doch hij
bleef pertinent ontkennen, dat de jongen,
dien hij absoluut niet meer noodig heeft, bij
hem in dienst zou zijn. Uit ambitie voor het
slagersvak vertoefde hij wel eens in de sla-
gerij en biedt hij zich aan om nu en dan een
bestelling te bezorgen. Hij ontvangt daar-
voor beslist geen belooning. Verdachte werd
er nog eens op gewezen, dat ook dit niet is
toegestaan en daarop volgde veroordeeling
tot 8 boete of 8 dagen.
OVERTREDING VAN ART. 461 WETB.
VAN STRAFRECHT.
In deze zitting werd ook voortgezet de
strafzaak contra den particulier Corn. R. te
Heiloo, die zich op 14 Aug. zou hebben
schuldig gemaakt aan het loopen buiten de
openbare wegen of paden in het Heilooer
Bosch nabij Alkmaar. Verdachte had zich
verdedigd met aan te voeren, dat hij door
een natuurlijke reden gedwongen was ge-
weest, zich eenige passen in het bosch te be-
geven. De verbalisant-veldwachter Mulder,
thans gehoord, verklaarde evenwel dat ver
dachte zich in het bosch had bevonden met
het doel dit te doorloopen, ten einde zijn
weg naar huis te bekorten. De heer R., als
naar gewoonte zeer welsprekend, persisteer-
de bij zijn toelichting en gaf als zijn mee-
ning te kennen dat verbalisant hem met op-
zet zocht, ten einde hem moreel en physiek
te vermoorden.
De ambtenaar van het O.M. releveerde in
zijn requistoir dat hem door majoor Steen,
brigade-commandant der Rijksveldwacht,
beslist was verzekerd dat hier niemand
werd gezocht en waar het nu gold een ver
dachte die in dit opzicht niet onverdeeld gun-
stig bekend staat, vorderde het O.M. het ma-
ximum op de overtreding gestelde straf 15
boete of 15 dagen.
De heer R., kennelijk niet ingenomen met
het requisitoir, repliceerde op vele punten
eh wilde doen uitkomen, dat zijn minder gun-
stige repHtatie niet zijn, doch de schuld was
van de maatschappij. Voorts becritiseerde hij
de houding van den ambtenaar in dusdanige
bewoordingen, dat de kantonrechter te ken
nen gaf, dat hij een dergelijke repliek niet
kon toelaten, de behandeling der zaak sloof
en de uitspraak bepaalde op a.s. week.
HET RECHTE MANNETJE VERMOE-
DELIJK NIET TE PAKKEN.
De voormalige chef van de stoffeerderij*
afdeeling in de bekende zaak van V. en D.,
de heer J. Th. F. Le S. te Alkmaar, had zich
te verantwoorden ter zake overtreding der
arbeidswet gedurende 14 dagen in de maand
Juli, aangezien hij toen door verschillende
arbeidsters buiten den wettelijk toegestanen
arbeidstijd werk had doen verrichten. Dc
verdachte, inmiddels ontslagen, was niet
verschenen, wel twee frissche en elegante
jongedames, mej. Marie Pieneman en mej.
Lena Kraan, die als getuigen waren gedag-
vaard en inderdaad konden verklaren, dat
zij op de aangegevei datums als gevolg van
overloopende drukte hadden overgewerkt.
Aangezien het echter momenteel niet kwam
vast te staan of verdachte inderdaad hier de
verantwoording droeg, daar ook het hoofd
van het bedrijf, de heer Berentzen van de
overtredingen kennis had gedragen, werd be-
sloten de zaak aan te houden, teneinde als
nog genoemd bedrijfshoofd over de werk-
verhouding en regeling te hooren.
DE PLANK SOMS MISGESLAGEN?
De heer F. v. H., een te Schoorl wonend
winkelier en pensionhouder, stond terecht
wegens de hem ten laste gelegde overtreding
dat hij in den nacht van 10 op 11 Augustus
zijn cafe nog ten 12.10 uur had geopend en
dat daarin bezoekers aanwezig waren.
Rijksveldwachter C. Strooker, die naast ver
dachte woont, had zulks geconstateerd en
proces-verbaal opgemaakt, doch was niet ge-
dagvaard.
De verdachte ontkende ten stelligste. Er
was niemand anders aanwezig geweest, dan
de te zijnen huize vertoevende pensiongasten,
die niet onder de verordening gerekend wor
den. Een dame, mevrouw Moet uit Assen,
was dien dag jarig en gaf een fuifje. Men
vertoefde heel gezellig met elkander onder
de waranda, toen eensklaps buurman Stroo
ker verscheen om mede te deelen, dat't pen
sion gesloten moest worden, waaraan werd
voldaan, hoewel men niet begreep, wat hem
tot deze aanzegging noopte.
Naar aanleiding van deze niet onbelang-
rijke toelichting werd de zaak geschorst, om
a.s. week te worden voortgezet. Alsdan zul
len als getuigen worden opgeroepen de ver
balisant Strooker alsmede eenige van de
toen aanwezige logeergasten, o.m. de ge-
broeders H. en W. Lusschen, alsmede de
heer W. Lussch-Jr.
GEWAAGD MOTORR1TJE.
De 19-jarige monteur C. J. C. uit Bever-
wijk, die als verdachte moest verschijnen,
was met zijn evene'ens in dergelijke ongun-
stige conditie verkeerende „lotgenoot", den
21-jarigen bloembollenkweeker W. v. B. uit
Wijk aan Zee, gearriveerd in een vervaar-
lijk rammcknden vrachtauto, welk gerucht-
makend vehikel werd stopgezet voor het
rechtgebouw en later nog zeer van pas-
dienst kon doen als corpus delicti of stuk
van overtuiging.
In de zaak cantra den heer C. was zulks
niet noodig. Deze was op 17 September per
motorrijwiel naar Alkmaar gereden, zonder
in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.
Toen hij te Alkmaar op den Kennemerstraat-
weg door een agent tier motorbrigade werd
aangehouden en gecontroleerd, kon hij niet
anders toonen, dan een ongeldig rijbewijs
op den naam van een ander, met name v. d.
Geest. De roekelooze monteur werd heden
tot 5 boete of o dagen verocrdeeld. Het
feit dat verdachte wei bevoead is teA hat
w'/wwSSSm.
m