POSTER'C -V1 a a O! die Rugpijn! JL RugpljnNierenPillen Siadsitieuws m m I m #1 0a, Rechiszaken Schaakruhriek §p pi Pan* stasia risk Rugpijn kan een waarschuwing zijn, dat uw nieren verzwakt zijn. Om de ellendige last te doen verdwijnen en pijn te verlichten, dient gij de oor- zaak van de kwaal weg te nemen en de nieren te versterken. Nieraandoeningen komen voor op elken leeftijd en de eruit voortkomen- de kwalen enziekten als rugpijn, uri- nekwalen, waterzuchtige zweilingen, rheumatische pijnen, hoofdpijn en gra ved kunnen door tijdig ingrijpen worden vermeden. Foster's Rugpijn Nieren Pillen wor den door tal van menschen aanbe- volen als een uitstekend middel. Reeds jarenlang zijn zij welbekend en wor den zij overde geheele wereld gebruikt. Verkrijgbaar bij alle drogisten enz. in glazen verpakking a f 1.75 p. flacon. DE THEOSOPHIE EN HET WERELD- RAADSEL. Men schrijft ons: Woensdagavond had in de benedenzaal 'tier Vrijm. Loge een openbare voordracht plaats over „Theosophie en het Wereldraad- sel" door mr. dr. D. Albers, belegd door de Blavatoky Loge Theos. Ver. Ned. Afd. De goed bezochte bijeenkomst werd met een in- leidend woord van den voorzitter geopend. Deze gaf daarna het woord aan den spre- ker, het lid van het hoofdbestuur, mr. dr. D. Albers. Spreker begon met te zeggen, dat het niet te boud gesproken was ctn een oplossing te willen vinden over het wereldraadsel. Iedere godsdienst heeft al geprobeerd daarvan iets te vinden. De beteekenis van het Griekscbe woord Theosophie is: Goddelijke Wijsheid. In de Theosophie ligt de Absolute Waar- heid, doch dat beteekent niet dat de theosoof de geheele waarheid bezit, doch dat hij ai- leen is ten zoeker naar de Waarheid. In 1875 is de T.V. door mevr. Blavatsky en Kol. Olcott gesticht. De doeleinden dezer Ver zijn: 1. het vormen van een kern van alge- meene broederschap der menschheid, zonder onderscheid van ras, geloof, geslacht, kaste of kleur; 2. het aanmoedigen van de vergs- lijkende studie van godsdienst, wijsbegeerte en wetenschap; 3. het onderzoeken van de onverklaarde wetten der natuur en de latente krachten in den mensch. De Ver. is dus niet sarcastisch en vraagt geen instemming met eenig geloofsformu- lier als vereischte tot lidmaatschap. Ook be- doelt de Ver. niet het vormen, stichten en aankweeken van een nieuwen godsdienst. Ieder kan lid worden der Ver., welken gods dienst men ook belijdt, mits men de broe derschap der menschheid onderschrijft, dit is de eenige vereischte voor het lidmaatschap. De Theosophie omvat de geheele waarheid, doch in elken godsdienst ligt een deel der waarheid, deze alien zijn te vergelijken als stralen voerende naar de Absolute Waar heid. De Ver. heeft dus eerbied voor ieders eerlijke overtuiging en voor elken godsdienst Spr. doet uitkomen met eenige voorbeelden wat Theosophie niet is, b.v. geen schaak- of eenig ander spel. Wij tnogen de Theosophie ook niet beschouwen als een grapje, maar wij moeten er ons ernstig aan geven, het js n.l. geheel iets anders dan b.v. postzegels verzamelen. De theosoof is een zoeker en zal dus alle mogelijke middelen gebruiken om zooveel mogelijk van de Goddelijke Wijs heid te omvatten. Zoo ook op het astraal gebied. Op het gebied van helderzkndheid. Heiderziende feiten hebben voor hem alle waarde, wie dit niet wil aannemen, moet maar niet zoeken naar theosophische waar- h'eden. De grootste grondwetten der Waar heid mag hij niet veronachtzamen. Op gezag gelooft hij niets, wars van dat is de theosoof. Geen geloof op gezag, zelf onderzoeken, ook wat betreft de mededeelingen na den dood Uit en naast de T.V. zijn ook de Vrije Kath. Kerk en de ,,Stcr uit het Oosten" ont- staan. De verhouding van deze met de T.V. is geen andere, dan als een deel van het wit- te licht, hetwelk de Theos. uitstraalt, en waarvan iedere godsdienst een deel of straal is. De T.V. heeft respect voor iederen zoeker, mits deze eerlijk zoekt. De theosoof gelooft niet omdat het gedrukt of geschreven staat of omdat het gezegd wordt, maar wil zelf de waarheid uitzoeken, daar heeft hij wat aan, niet klakkeloos aannemen wat een ander zegt. Rijpelijk overdenken kunnen wij res- pecteeren. Nogmaals de Theosofie is £een nieuwe godsdienst. Mevr. Blavatsky heeft niets nieuws willen brengen. 't 2de doel be treft aanmoediging van vergelijkende studie van godsdienst, wijsbegeerte en wetenschap. Men kan dit vergelijken met het bouwen van een huis. Aan steenen en materiaal heeft men niets, wel aan 'n huis, gebouwd daar van. Zoo is alle godsdienst niet in een gods dienst maar in alle godsdiensten, dus in el ken godsdienst is een deel der Waarheid. fvenzoo is't met de wetenschap. 't Apart be- jchouwen van ieder deel geeft veel strijd tus- «chen godsdienst en wetenschap. De tijd is zoorbij dat er geen geloof gehecht werd aan godsdienst en bovennatuurlijke dingen. De Ueest, het Leven, is eeuwig, de vormen zijn /ergankelijk. Alle godsdiensten geven in den frond hetzelfde, gehuld in een anderen vorni yn onder andere omstandigheden. In de leer van Christus en Boeddha ligt dezelfde lijn, hetzelfde begrip. Het kruis, Christelijk sym- bool, is in de oudheid weer te vinden en is gevonden in Amerika, ja zelfs midden in den Atl. Oeaan, op de Paascheilanden en ook in Tibet, overal hetzelfde kruissymbool. Wij zijn daardoor overtuigd dat alle vormen van godsdienst uit hetzelfde voortkomen. Door studie in de Thesophie krijgt men een beter begrip, ook in zijn eigen godsdienst. De theo soof eert de wijsbegeerte, voelt zich daartoe aangetrokken. Doch alle wijsgeeren willen niet weten van de eene groote Wijsbegeerte. Strijd dus overal, ook tusschen de materia- listen. Dit scheidende beginsel moet vanzeif verdwijnen door de Theosophie. De theo soof stelt zich ten doel het onderzoeken der vormen. Hij doet dit van boven naar bene- den, de wetenschap anderscm: De weten schap weet iets, wat wij niet weten, zoo ook wij andersom. Mevr. Blavatsky gaf reeds de stelling: alle vorm herbergt leven. Alles is opgebouwd uit atomen, het kleinste niet meer te verdeelen deeltje stof, en elk atoom heeft electronen, elk electroon bestaat uit le ven. Het Heelal is opgebouwd uit electrici- teit. In een spier bevindt zich hetzelfde leven als in de deelen van een plant, maar ook in een metaal of steen. In delfstoffen dus het zelfde all in plant of dier. In alles moet men dus zoeken naar de waarheid en men moet dus nooit zeggen: ik weet het en jullie we ten het niet. Eendrachtig naar waarheid zoe- kep en niet kibbelen daarover, want dat leidt toch tot niets. Zoo komt men tot de oplossing van het wereldraadsel. Iemand die dat alles kan zou de volmaaktheid bereikt hebben, doch zoover zijn wij nog niet. Over Theosophie raakt men niet uitgepraat. Zij omvat alles. Ieder zal er iets in vinden, waaraan hij iets heeft. Zij om vat de grondwetten van alle openbaring, van al wat was, is en worden zal. Wij zijn overtuigd van de eenheid van God, niets valt daar buitea, het is een groot geheel. Alzoo: God is de alom tegenwoordige grenzelooze werkelijkheid. Wat is werkelijk, alles is ver- gankelijk, alles is in wezen dus onwerkelijk. Alleen het leven leert wat wij werkelijk zijn. Iedere definitie is een beperking. Zoo staat ook in den Bijbel: gij zult van Mij geen beeld maken; dit zou een beperking zijn. „Het Koninkrijk is in ons" en „wij zijn Go- den" staat daar ook geschreven, dus kunnen wij het goddelijke benaderen, ocndat wij dat zelf zijn. Het geeft ons een steun in het leven, het helpt ons op den weg naar het wereld raadsel. Als er niets buiten valt, vallen er dus ook het kwaad onder en de smart. Dit wil men ook wel eens noemen: als van den djyivel. Doch Ik, uw God, Ik schep het kwaad. Ook dat zou een beperking zijn, wij moeten toch kwaad en smart ontmoeten om verder te ko men. Het zijn geen pijnigers, maar het moet ons leeren. Waarom moet ik dat onder.inden Dat zijn juist lessen, die wij moeten leeren, dan komen wij eerst tot een juist inzicht. Wanneer wij zou den'ken, dan komen wij tot broederschap, dan zijn wij van zelf broeders. Allemaal een. In U en in mij alles hetzelfde, niet afwijken van de drie kernen van broeder schap, dat is hoofdzaak. Wanneer gij dit be- grijpt, komt dan bij ons. dan hoort gij bij ons. Wanneer gij aan broederschap voldoet, kunt gij wel struikelen, doch gij benadert. Wij moe ten den vorm de baas zijn. Wij moeten evo- lueeren, of liever gezegu, ontwikkelen. Wij moeten ons losmaken van de vormen. Nie- mand1 twijfelt meer aan de evolutie. Evolutie heeft twee wetten: reincarnatie en karma. Het leven is eeuwig en de vormen zijn verganke- liik. Het leven heeft nieuwe vormen noodig. Daar volgt dus uit, dat wij na den dood weder in't leven moeten terugkomen in een anderen vorm of lichaam. De evolutie gaat naar vol maaktheid. Niemand zal bij zijn sterven toch zeggen: ik ben volmaakt. Dus zijn meeerdere levens noodig om tot volmaaktheid te komen Het verschil van de eene mensch tot de andere is daardoor duidelijk. Door erfelijkheid erft men eigenschappen van zijn ouders en voor- ouders, doch aangeleerde eigenschappen wor den niet overgeerfd. Waar blijven wij dus met evolutie, tenzij men reincarnatie aanvaardt Dus in een volgend leven verovert men wat men in dit leven heeft gedaan. Men zegt wel eens: als dit een deel uitmaakt van de Theo sophie, dan moest het ook in den Bijbel staan Ook daar is het echter in te vinden, b.v. Math. 16 13 en Math. 17, waarin Johannes de Dooper als reincarnatie van Elia wordt aan- gewezen. Allerlei wijsgeeren en geleerden nemen de reincarnatie aan. Waarom nu de een in dit, de ander in dat gezin wordt gebo jen, de een met veel talenten, de ander met Veinige, de een veel ziekte moet doormaken, de ander niet, dit is door de wet van karma, de wet van oorzaak en gevolg. De Theosophie heeft ons doen kennen: de eenheid van God. de eenheid in God, de reincarnatie en karma. Wat geeft ons de theos. levensopvatting? Kijk op het aardsche en eeuwige leven. Wij behoe- ven niet zoo vreeselijk te zuchten. Dit leven is niets dan een school om onze lessen te leeren Heeft men in het eene leven afdwalingen, in een volgend leven kan men die verbeteren Het is de wet van de opperste Liefde. Wij heb ben het zelf zoo gemaakt. Wij kunnen het wij- zigen en vervormen. De dood is daarom niet zoo verschrikkelijk. Die van ons heengaan krijgen een ruimer en vrijer leven, zijn als het ware bevrijd van hun kleed of aardsch omhul- sel. Zij hebben dat al dikwijls medegemaakt, dus is het niet verschrikkelijk. Het einddoe! tooh is de volmaaktheid, dus geen eeuwige hel. Het is van meer belang wat men is dan wat men weet. Probeeren er een werkelijkheid van te maken in ons leven is het voornaamste En tot slot nogmaals dit: de Theosophie om vat alles. de theosoof weet niet alles. De Theosophie is geen nieuwe godsdienst, maar omvat alle godsdiensten. Na deze mooie uiteenzetting heeft spr. nog eenige vragen uit het gehoor beantwoord en sloot de voorzitter met dankzegging aan den spreker deze leerzame bijeenkomst, na nog de aandacht der belangstellenden gevestigd te hebben op de gratis te geven cursussen en de bibliotheek. maakt bekend dat heden de navolgende werk- zoekenden zijn ingeschreven3 chauffeurs, 1 drukker, 6 grondwerkers, 1 kantoorbediende, 1 kok, 2 letterzetters, 1 loodgieter, 1 machi- nezetter, 1 mach. houtbewerker, 1 metselaar, 5 opperlieden, 1 lijwielhersteller, 1 schilder, 1 steenbikker, 4 timmerlieden, 1 winkelbe- diende, 1 straatmaker, 19 losse arbeiders, 3 werksters. Geplaatst: 1 grondwerker, 1 metselaar, 1 pakhuisknecht, 1 sig. sorteerder, 15 losse arbeiders. Alkmaar, 5 October 1929. De ambtenaar voornoemd, A. KLEYMEER. ZONDAGSD1ENST APOTHEKEN. Op 6 October is de apotheek van Mevr. de Wed P. A. F. Schouten, Verdronkenoord 121, geopend. Op Zon- en Feestdagen en gedurende den nacht is slechts een der apotheken geopend. De andere apotheken zijn gesloten van 's avonds 8 uur (Zaterdag 9 uur) tot den volgenden morgen 8 uur. In de apotheek, welke Zondags geopend is. wordt gedurende de daarop volgende week de nachtdienst waargenomen. DISTRICTS-ARBEIDSBEURS. Kostelooze bemiddeling voor werkgevers en werknemers. Geopend van 91 en van 2 —5 uur. Des Zaterdags van 91 uur. Voor werknemers uitsluitend van 912 en Maan- dag- en Donderdagavond van 78 uur. De ambtenaar van bovengenoemden dienst De partij Miss MenchikA. Rubin stein, die hier volgt, leverde den zwart- speler den 6en schoonheidsprijs in het Karlsbadertournooi van 1929. Wit. Miss Menschik. Zw. A. Rubinstein. 1. Pf3 Pf6 2. c4 c5 3. d4 cd4 4. Pd4 d5 56. cd5 a6 Wit kan d5 toch niet ver- dedigen en daarom beneemt Zw. wit eerst de kans op be- zetting van veld b5. 0. a3 Pd5 7. g3 e5 Dit had eerder belet moeten worden door e4. Het verdere gedeelte van de partij handhaaft Zwart de- zen pion niet alleen maar maakt hem tot een doorn in 't vleesch van zijn tegen- standster. 8. Pc2 Lc5 9. Lg2 Le6 10. 0—0 Pc6 11. b4 La7 12. Lb2 0—0 13. Pd2 Dei. Wit heeft last van zijn eigen stukken. 14. Pf3 Tfd8 Schijnbaar een pion- verlies. Maar na 14. Pe5 15. Pe5 Lc5 volgt le. Pe3 met kwaliteitswinst. 15. Del f6 16. Tdl Tac8 Zwarts stukken staan alle uitstekend. 17. Tbl Waarvoor dat. Beter was r zich eenigszins los te wer- -c ken met e4 17e4! om e4 van wit te voor- komen. 18. Pfel Lg4! Zet weer alles vast. 19. Lfl anders valt e2 19Pe4 pent Pc2 20. h3 Lh5 21. Kg2 e3! 22. f4 Nemen is onmogelijk. 22Pc4 23. Ld4 Ld4 24. Td4 Niet Pd4 wegens 25. Pd2 24Pc3 't Gaat als vanzeif. E spelletje ,kat en muis." 25. Tb3 Pd2 26. Tb2 Le2 27. Td8 Td8 28. Le2 Pe2 29. Tal. De4 30. Kh2 Pfl mat. Als Miss Menchik ook niet andere partijen geleverd had, zou men zich verwonderd afvragen hoe deze dame in een meestertournooi verzeild geraakt was. Men weet immers dat ze wereld- kampio envan de damesschaaksters is. Deze partij evenwel heeft ze bijzonder zwak gespeeld. Oplossing probleem 248. Dr. H. van Gottschall. 1. Lc4 dc4 2. d5 mat. 1. Kf6 2. Dh6 mat. 1. f7 2. Ld5 mat. Oplossing eindspel 300. (Aljechin en Bogoljubow). 26Pf3 27. hg3 hg3f 28. Ph3 Lh3 29. gh3 Th3 mat. No. 103 van het tijdschrift van den N. S. B. Sept. "29. m HH mm mm abedefgh Zwart speelt 1Ke3? Waarom fout? Probleem 249. Mr. A. v. d. Ven Good Companion 1914) Tweezet. Aan de Dammers! In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probleem 1088 (auteur Kleute). S t a n d. Zw. 12 sch. op: 4, 7, 9, 12, 17, 19, 22, 28, 32, 33, 38, 45. W. 12 sch. op: 15, 20, 25, 30, 37, 41, 42, 44. 47/50. Oplossing. 1. 49—43 1. 38:40 2. 42—38 2. 33 31 3. 41—37 3. 32:41 4. 47:18 4. *12 :23 5. 30—24 5. 19 30 6. 25 :34 6. 40:29 7. 20—14 7. 9 20 8. 15: 2! Uit de partij. Toen de heer J. W. v. Dartelen in de vorige maand te Parijs was, speelde hij daar eenige partijen (ook vluggertjes) met diverse bekende dammers. In zijn partij met Aubier ontstond de volgende positie: mi mm ~Wv WAW" w) Zw. 9 sch. op: 6, 8, 10, 13, 14, 16, 18, 23 24 W. 9 sch. op: 17, 22, 27, 31, 38, 39, 47, 48, 49. Wit (v. D.) speelde hier 3833. Laat zwart nu volgen 2329 dan komt de mooie zet 3934!! Zwart kan dan slaan 29 38 of 29 40. In het eerste geval volgt 49—43, 3429, 29 9 en 9 7. In het tweede geval 49—44, 33—29, 29 9 en 9 7. Opgemerkt moet worden dat zwart er niet inliep, doch later toch de partij op andere wijze verloor. De volgende stand verbergt oogen- schijnlijk niets bijzonders. Maar ziet gij waarom zwart niet 2025 mag spelen? Eerst zoeken en dan pas naar de oplos sing kijken. P P l P II f Zw. 2 sch. op 10 en 20, dam op 15. W. 7 sch. op 22, 24, 29, 30, 35, 38, 50. Wanneer zwart 2025 speelt volgt heel listig van wit 38—33! Nu zullen er zijn die nog de winst niet zien. Zwart slaat 25 23, wit 33—29 (zw. 23 34). Wit 35—30!! Zw. 15 6. Wit 30 39. Zw. 6 44. Wit 50 39 en wit op tempo. Heel mooi! Ter oplossing voor deze week: Probleem 1089 van I. Weiss, Parijs. I WMi Zw. 3 sch. op: 31, 34, 42 en drie dam men op 15, 43 en 48. W. 6 sch. op: 14, 28, 29, 33, 40, 41 en twee dammen op 2 en 5. Men trachtte te vinden hoe Weiss in dezen zonderlingen stand wit deed win- nen. In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. VOOR DEN KANTONRECHTER TE ALKMAAR. DE WEEGSCHAAL VAN THEMIS SLOEG OVER IN HET NADEEL VAN DEN SLAGER. Op 13 September stond terecht de heer J K., slagerspatroon te Schoorl, wegens over- treding van de arbeidswet door het doen verrichten van arbeid door een jeugdig per soon beneden den leeftijd van 14 jaar. Naar aanleiding van het verweer van verdachte werd de zaak aangehouden, teneinde als ge- tuige te hooren den verbalisant, den arbeids- controleur P. Renooy, werkzaam bij de ar- beids-inspectie te Haarlem. Deze verklaarde thans, tijdens eeh zijner controle-bezoeken te hebben geconstateerd dat bij den verdachte in dienst was de 13-jarige Jasper de Vet uit Warmenhuizen, aan wien door den burge- meester van laatstgenoemde gemeente een arbeidskaart was uitgereikt. Getuige had toen den heer K., die hem overigens sympa- thiek is, gewaarschuwcL dat hii het minder- jarige jongmensch niet in zijn dienst moclit iiouden. Desondanks had getuige op 14 Aug. waargenomen, dat Jasper wederom arbeid verrichtte, zulks bestaande in het wegbren- gen van een bestelling. Hij bevond zich op een rijwiel, waarop bevestigd een groote boodschappenmand. Getuige had zich toen verplicht geacht, daar ondanka de waar schuwing toch met overtreding werd door- gegaan, proces-verbaal op te maken, voorai ook, omdat bij de inspectie te Haarlem sterk wordt aangedrongen op dergelijk veelvuldig voorkomende overtredingen streng toe te zien. De heer K. stemde in met de door den heer Renooij afgelegde verklaring, doch hij bleef pertinent ontkennen, dat de jongen, dien hij absoluut niet meer noodig heeft, bij hem in dienst zou zijn. Uit ambitie voor het slagersvak vertoefde hij wel eens in de sla- gerij en biedt hij zich aan om nu en dan een bestelling te bezorgen. Hij ontvangt daar- voor beslist geen belooning. Verdachte werd er nog eens op gewezen, dat ook dit niet is toegestaan en daarop volgde veroordeeling tot 8 boete of 8 dagen. OVERTREDING VAN ART. 461 WETB. VAN STRAFRECHT. In deze zitting werd ook voortgezet de strafzaak contra den particulier Corn. R. te Heiloo, die zich op 14 Aug. zou hebben schuldig gemaakt aan het loopen buiten de openbare wegen of paden in het Heilooer Bosch nabij Alkmaar. Verdachte had zich verdedigd met aan te voeren, dat hij door een natuurlijke reden gedwongen was ge- weest, zich eenige passen in het bosch te be- geven. De verbalisant-veldwachter Mulder, thans gehoord, verklaarde evenwel dat ver dachte zich in het bosch had bevonden met het doel dit te doorloopen, ten einde zijn weg naar huis te bekorten. De heer R., als naar gewoonte zeer welsprekend, persisteer- de bij zijn toelichting en gaf als zijn mee- ning te kennen dat verbalisant hem met op- zet zocht, ten einde hem moreel en physiek te vermoorden. De ambtenaar van het O.M. releveerde in zijn requistoir dat hem door majoor Steen, brigade-commandant der Rijksveldwacht, beslist was verzekerd dat hier niemand werd gezocht en waar het nu gold een ver dachte die in dit opzicht niet onverdeeld gun- stig bekend staat, vorderde het O.M. het ma- ximum op de overtreding gestelde straf 15 boete of 15 dagen. De heer R., kennelijk niet ingenomen met het requisitoir, repliceerde op vele punten eh wilde doen uitkomen, dat zijn minder gun- stige repHtatie niet zijn, doch de schuld was van de maatschappij. Voorts becritiseerde hij de houding van den ambtenaar in dusdanige bewoordingen, dat de kantonrechter te ken nen gaf, dat hij een dergelijke repliek niet kon toelaten, de behandeling der zaak sloof en de uitspraak bepaalde op a.s. week. HET RECHTE MANNETJE VERMOE- DELIJK NIET TE PAKKEN. De voormalige chef van de stoffeerderij* afdeeling in de bekende zaak van V. en D., de heer J. Th. F. Le S. te Alkmaar, had zich te verantwoorden ter zake overtreding der arbeidswet gedurende 14 dagen in de maand Juli, aangezien hij toen door verschillende arbeidsters buiten den wettelijk toegestanen arbeidstijd werk had doen verrichten. Dc verdachte, inmiddels ontslagen, was niet verschenen, wel twee frissche en elegante jongedames, mej. Marie Pieneman en mej. Lena Kraan, die als getuigen waren gedag- vaard en inderdaad konden verklaren, dat zij op de aangegevei datums als gevolg van overloopende drukte hadden overgewerkt. Aangezien het echter momenteel niet kwam vast te staan of verdachte inderdaad hier de verantwoording droeg, daar ook het hoofd van het bedrijf, de heer Berentzen van de overtredingen kennis had gedragen, werd be- sloten de zaak aan te houden, teneinde als nog genoemd bedrijfshoofd over de werk- verhouding en regeling te hooren. DE PLANK SOMS MISGESLAGEN? De heer F. v. H., een te Schoorl wonend winkelier en pensionhouder, stond terecht wegens de hem ten laste gelegde overtreding dat hij in den nacht van 10 op 11 Augustus zijn cafe nog ten 12.10 uur had geopend en dat daarin bezoekers aanwezig waren. Rijksveldwachter C. Strooker, die naast ver dachte woont, had zulks geconstateerd en proces-verbaal opgemaakt, doch was niet ge- dagvaard. De verdachte ontkende ten stelligste. Er was niemand anders aanwezig geweest, dan de te zijnen huize vertoevende pensiongasten, die niet onder de verordening gerekend wor den. Een dame, mevrouw Moet uit Assen, was dien dag jarig en gaf een fuifje. Men vertoefde heel gezellig met elkander onder de waranda, toen eensklaps buurman Stroo ker verscheen om mede te deelen, dat't pen sion gesloten moest worden, waaraan werd voldaan, hoewel men niet begreep, wat hem tot deze aanzegging noopte. Naar aanleiding van deze niet onbelang- rijke toelichting werd de zaak geschorst, om a.s. week te worden voortgezet. Alsdan zul len als getuigen worden opgeroepen de ver balisant Strooker alsmede eenige van de toen aanwezige logeergasten, o.m. de ge- broeders H. en W. Lusschen, alsmede de heer W. Lussch-Jr. GEWAAGD MOTORR1TJE. De 19-jarige monteur C. J. C. uit Bever- wijk, die als verdachte moest verschijnen, was met zijn evene'ens in dergelijke ongun- stige conditie verkeerende „lotgenoot", den 21-jarigen bloembollenkweeker W. v. B. uit Wijk aan Zee, gearriveerd in een vervaar- lijk rammcknden vrachtauto, welk gerucht- makend vehikel werd stopgezet voor het rechtgebouw en later nog zeer van pas- dienst kon doen als corpus delicti of stuk van overtuiging. In de zaak cantra den heer C. was zulks niet noodig. Deze was op 17 September per motorrijwiel naar Alkmaar gereden, zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Toen hij te Alkmaar op den Kennemerstraat- weg door een agent tier motorbrigade werd aangehouden en gecontroleerd, kon hij niet anders toonen, dan een ongeldig rijbewijs op den naam van een ander, met name v. d. Geest. De roekelooze monteur werd heden tot 5 boete of o dagen verocrdeeld. Het feit dat verdachte wei bevoead is teA hat w'/wwSSSm. m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 6