De Zeppelin-vaart boven Nederland.
7/etzuu?m
Sndpukwekkend en majestiieiis»
In een vliegtulg bij het luchtschip.
GestartJ
De „Graf Zeppelin'' is Zaterdagavond om
23.23 uur Duitsche tijd (22.43 Holl. tijd) te
Friedrichshafen opgestegen voor het maken
van zijn vlucht naar Holland.
Bij Delfzijl over de grens.
Delfzijl is de eerste Nederlandsche stad ge
weest, die door het luchtschip „Graf Zeppe
lin" werd bezocht. Gistermorgen te ruim half
zeven werd Delfzijl wakker geroepen door het
geschreeuw in de straten „het luchtschip
komt
Als een wolk naderde statig de „Graf Zep
pelin" over de Eems in de richting van Delf
zijl. Het luchtschip had op de boeg aan de
voorzijde het rood wit blauw geheschen. Het
was sehitterend weer en het luchtschip vloog
op slechts gexinge hoogte. In haast gekleed
stroomden de menschen naar buiten om het
Weer uit het land vertrokken.
Van Nijmegen af zette het luchtschip „Graf
Zeppelin" regelrecht in Oostelijke richting
koers naar Duitschland. Te 12.50 uur pas-
seerde de „Graf Zeppelin" nabij Beek de
grens en verdween in de richting van Kleef.
Het bezoek aan Nederland van de „Graf Zep
pelin" behoort tot het verleden. De tocht bo-
ven Nederland heeft precies 6 uur en 10 minu-
ten geduurd.
MET EEN TWEE-MOTORIGE
FOKKER NAAR DE „ZEPP".
Van onzen eigen redacteur.
Storm- en regengoden, die de laatste dagen
Europa en vooral de lage landen aan de zee
overvloedig met hunne zegeningen over-
stroomd hadden, zijn Zondag de Nederlan-
ders en de Duitschers erg genadig geweest en
luchtschip waar te nemen. Slechts korten tijd j hebben door hun schitterende afwezigheid o-e-
ikonden de imvoners van Delfzijl van het maakt, dat de Zeppelin-tocht, waar Holland
f°° ongeveer een week op heeft zitten wach
ten door kon gaan. Zaterdagavond „broad-
castte Hilversum dat de luchtwalvisch met
een 22-tal ondernemende Hollanders als
jonassen in zijn maag.van zijn hangar t;
rriedrichtshafen opgestegen was om Zon-
dagsmorgens vroeg, bij Delfzijl de grens te
passeeren.
Alkmaarsche Strijdvragen.
Toen brandde in onze goede kaasstad weer
de druk-besproken strijdvraag op: „komt-ie,
of komt-ie niet". De heer Hohle vertrouwde
rotsvast op het telefonische woord van zijn
- -L,- van
schouwspel genieten. Hoewel niet snel varen-
de, was het luchtschip, dat slechts een maal
over de stad vloog, spoedig verdwenen. Het
vertrok in Westelijke richting.
Boven Groningen
Te vijf minuten over zeven verscheen de
„Graf Zeppelin" voor de eerste maal boven
Groningen.
Het luchtschip, dat met een snelheid van
•ngeveer 90 KM. uit Delfzijl naar Gronin-
igen vloog, kwam vroeger dan verwacht was
Hieraan is het waarschijnlijk te wijten, dat
■niet meer Groningers op de been waren. Al- TI
leen op de Groote Markt had zkh een groote |andgen°oL den Unterkapitan Lehmann en
menigte verzameld, in de verwaohting dat het '<wam Zaterdagnacht om een uur nog met een
luchtschip om den Martinitoren zou" vliegen I J]mm, en en..'n grooten handwa-
Deze verwachting werd dan ook bewaarheid,
want tot tweemaal toe vloog de „Graf Zeppe
lin" om den toren. Na de eerste maal ver
dween het luchtschip om even daarna weer
terug te keeren en na nogmaals over de stad
en om den toren te hebben gevlogen, verdween
het luchtschip in Zu id-Westelijke richting.
Ook op de daken der huizen hadden zich
:eer vele nieuwsgierigen opgesteld.
1 Boven 'Meppel
Precies te acht uur arriveerde het lucht
schip uit Noordelijke richting boven Meppel.
Eenige minuten cirkelde het luchtschip boven
de stad om daarna in de richting van Zwolle
te vertrekken.
In Zuidelijke richting.
Precies te 8.16 arriveerde het luchtschip
/3raf Zeppelin" boven Zwolle.
Geheel onverwacht verscheen de „Graf
Zeppelin" vervolgens te 8.35 boven Deventer
Vijf minuten na Deventer bereikte het lucht
schip Apeldoorn. Na over de stad te zijn ge
vlogen zette het luchtschip koers naar het
paleis Het Loo. Het luchtschip cirkelde boven
het paleis en daarna vloog het naar de stad
terug.
Te ruim kwart voor tien naderde de „Graf
Zeppelin" Den Bosch uit de richting van
Oss. Reeds tien uur passeerde het Tilburg,
waar vele duizenden het luchtschip gade sloe-
gen.
Een kwartier later verscheen de „Graf
Zeppelin" boven Breda.
Eenige minuten voor half elf vloog het
luchtschip geeskorteerd door vliegtuigen bo
ven Dordrecht.
Boven Rotterdam.
Te ruim kwart voor elf arriveerde het
luchtschip, komende uit het Zuiden over d
rivier boven Rotterdam. De „Graf Zeppelin"
vloog zeer laag en was heel goed zichtbaar.
Naar den Haag en Scheveningen.
Even voor elf uur bereikte de „Graf Zeppe
lin" Den Haag. In de Residentie was de be-
.langstelling voor het luchtschip, dat bij een
bewolkte lucht zeer laag vloog, zeer groot. De
,,Graf Zeppelin" vloog van Den Haag naar
Scheveningen, over de Boulevard en ver
dween daarna in de richting van Leiden. Bo
ven het Konrnklijk Paleis werd met de Hol-
iandsche vlag gezwaaid.
Te 11.12 uur verscheen de „Graf Zeppelin"
boven Leiden.
Boven Haarlem.
Tegen half twaalf kwam de „Graf Zeppe
lin" boven Haarlem. Het luchtschip beschreef
een groote boog in de omgeving van de groote
Markt en was duidelijk zichtbaar. Er was
groote belangstelling, zoowel op straat, als
op de daken en torens der stad.
Het luchtschip boven de hoofdstad.
Tegen half twaalf reeds kwam het lucht
schip „Graf Zeppelin" in het gezicht van de
hoofdstad. Op Schiphol meldde de uitkijkpost
de nadering reeds tegen kwart over elf, doch
de „Graf Zeppelin" veranderde van koers om
gen't Waagplein onveilig maken door 'n ge-
weldig opschrift uit te leggen: „HerzIich
wilkommen in Alkmaar". Helaas, 't enthou-
siaste werken van onze K.L.M.-vertegen-
woordiger hebben de Zepp.-leiding niet kun-
nen vermurwen, en de agent die op de Waag-
toren heeft gezeten om de stoomfluiten te
waarschuwen, zal misschien heel in de verte
door zijn kijker een kleine glimp hebben kun-
nen opvangen van den reus die boven Amster
dam of Haarlem zweefde
Alkmaarders in de lucht
Een stelletje Alkmaarsche luchtenthou
siasteliiigen, stu'k voor stuk menschen, die er
wel lets voor voelden een beetje in hooger
eferen te komen, hadden met den heer Hohle
gecontracteerd voor den „Begleitungsflucht"
van de Zepp. en dientengevolge trok Zon
dag al vroeg dit aantal moedigen naar Schip
hoi om het evenement te gaan ondernemen.
Een uitmuntende stemming over't meer dan
mooie weer was al dadelijk Present en vol ver-
wacnting klopten aller harten toen het in de
buurt van de Amsterdamsche vlieghaven al
drukker en drukker werd en auto achter auto
zich in die richting spoedde, waar alras een
zevental Fokkers keurig gereid, op de beton-
nen vloer voor de wachtkamer, zichtbaar
werd. Een onnoeinelijk aantal menschen om-
zoomde Schiphol, de vliegelingen wandelden
gewichtig heen en weer of dronken K.L.M -
een zevental Fokkers om den Zepp heen, nu
eens er boven, dan er onder, er naast, links
en rechts, prachtig zweven de schaduwen
mee over den grond en over de zilveren huid
van den luchtvisch, passagiers worden ach
ter de raampjes gezien; het is een uniek
schouwspel van overwinning van den
mensch op de elementen. Een twaalftal vlieg
machines zijn het die den Zepp boven Haar
lem begeleiden, behalve de Fokkers van de
K. L. M. zijn er nog een paar Fokker-jagers
uit Soesterberg aanwezig en als een klein
nijdig mugje stormt een Engelsch Moth-
vliegtuigje tusschen zijn groote kameraden
door.
Haarlem. zelfs de traditioneele oude
vrouw heeft haar plaats bij het spinnewiel
verruild voor een dito op een of ander dak,
zwart is het van de menschen, op de Groote
Markt is geen grond te zien, de wegen staan
vol met auto's waarop en waarin wuivende
menschen, schepen met masten die vol men
schen gekleefd zitten, menschen, menschen
alsmaar menschen die het groote vlieg won-
der bejubelen en begroeten.
De straatweg Amsterdam—Haarlem, een
trouwe copie van de Lairessestraat tijdens de
Olympische Spelen, een onafzienbare rij
autos, vier naast elkaar, de wegkanten be-
zaaid met menschen, dan Schiphol alweer
waar rijen dik het publiek staat.
We „hangen" weer boven de „Graf Zeppe
lin Een wit ding maakt zich los uit de
stuurgondel, onfplooit zich en wordt op het
vliegterrein met daverend applaus ontvan-
gen: de post die op deze manier naar de
plaats van bestemming wordt geexpedieerd.
Dan is het afgeloopen. Aler laat de kist
zakken, nog even zweven we, dan hebben we
weer grond en keurig rollen we tot voor het
restaurant, waar we uitstappen en onze
plaatsen dadelijk weer ingenomen worden
door een tweede lading luchtschip-liefheb-
bers, die full-speed den Zepp achterna gaan,
welke om en bij den Westertoren bezig is
duizenden Amsterdammers in vervoering te
brengen, om dan langzaam naar Utrecht af-
zweeft.
Uittocht.
De uittocht begint, het parkeerterrein
wordt leeggereden, de restaurants „boven en
beneden" worden bestormd, koffie en snert
staan heel hoog genoteerd, in lunches schijnt
een baisse ingetreden te zijn, het wachten op
dit veelbegeerde wordt gekort door het kijken
naar passagiersvluchten makende machines,
naar een aluminiumvogel van de Duitsche
Lufthansa, en. door het bedelen van vlieg-
speldjes aan den heer Hohle, die handen te
kort heeft en overal tegelijk vrienden en col-
lega s ontmoet, die noodzakelijk een handje
moeten hebben. Een liefhebbende echtgenoof
van ons gezelschap gaat per telefoon zijn be-
tere 75 die met angst en beven haar
echtvriend de lucht in liet vliegen, even ge-
ruststellen met de mededeeling dat hij met
twee gebroken beenen voor het telefoontoe
stel staat, maar dat alles verdcr goed afge
loopen is. Heer Hdhle komt het gezelschap
verrassen met de boodschap dat hij onze
vliegbewijzen naar Friedrichshafen zal stu
ren om de handteekening van Dr. Eckener,
en alles in pais en vree, omdat ieder enthou-
siast is over de buitengewoon interessante
ylucht met een twee-motofige Fokker naar het
laatste luchtwonder dezer eeuw: de „Graf
Zeppelin".
En als de auto's alien weer naar Alk
maar terugvoeren en er in Haarlem een stuk-
Je gegeten wordt, omdat Schiphol uitver-
kocht was, glundert het gezicht van Herr
outillage van zijn omroepbedrijf. Verder zei-
de dr. de Visser dat een organisatie als de
V.A.R.A. er recht op heeft dat met hare be-
langen ernstig rekening wordt gehouden. De
Radioraad, die tot taak heeft naar recht en
billijkheid te oordeelen, zal dit zeker niet uit
het oog verliezen.
INBREKER OP HEETERDAAD
BETRAPT.
Bij een huiszoeking honderden arti-
kelen gevonden.
Zaterdagavond is op het Centraal-Station
te Utrecht op heeterdaad betrapt de Duit-
scher Paul Karsunke, toen hij ten nadeele
van de Nederlandsche Spoorwegen een pakje
suikerwerken ontvreemdde.
Deze aanhouding had tot gevolg, dat Zon-
dagmiddag huiszoeking is gedaan in de wo-
ning van Karsunke aan de Merelstraat te
Hilversum. Het resultaat was, dat in be-
slag werd genomen een aantal japonnen,
bontmantels, dynamo's, stereoscopen, chirur-
gische instrumenten, twee electro-motoren,
een groot aantal heerencostuums, ongeveer
honderd paar kousen, honderden sigaren en
sigaretten, benevens nog vele andere zaken.
HERVATTING DER LANDARBE1DERS-
STAKING?
Groote groepen landarbeiders uit Beerta
en omgeving hebben besloten heden Maan-
dag den arbeid niet te hervatten, omdat de
stakingsleiding buiten de leden om tot be-
eindiging der staking besloten heeft. De
toestand in het stakingsgebied is zeer ver-
ward en de verbittering tegen de stakings
leiding groot. Er spelen zich tooneelen af,
die herinneren aan de staking van 1903. So-
ciaal-democraten en communisten zijn her-
haaldelijk in groote woordenwisselingen ge-
wikkeld, die vaak in vechtpartijen "ontaar-
den Wilde geruchten doen de ronde, dat een
algemeene vergadering tot afzetting van het
hoofdbestuur heeft besloten.
NIEUW GEVAL VAN KINDER-
VERLAMMING TE BAFLO.
Gisteren is te Baflo een nieuw geval van
cinderverlamming geconstateerd, zoodat
thans 8 gevallen daar ter plaatse bekend
zijn.
Een ideaal laxeer-
middel vindt ge in 1 v J
Foster's Maagpillen.
Zacht werkend zon-
der eenige krampen.
f 0.65 per flacon.
StttS-f ffanSChe mMigte amusee^e zi^h voldaan onder de K. L SCpeTS
met het kijken naar proefdraaien van Fokkers
jagertjes uit Soesterberg, een aardig Pan
dertje en een Moth-je. Totdat
de Zeppelin boven Rotterdam
gesignaleerd werd en de zeven Fokkers een
voor een volbelast opstegen en uit't gezicht
verdwenen. Alkmaar trof het, niemand anders
dan de Indie-vlieger Aler was piloot van de
..EG, de twee-motorige Fokker, waarmee
de Alkmaarders den luchtvisch zouden gaan
bekijken. Verder was de tweede bestuurders-
plaats ingenomen door den „baas van het
z'n Iuchtbabies van vanmorgen zijn nu al
daverende K. L. M. enthousiasten geworden
Binnenland
MEISJE MET EEN MES GESTOKEN
Gistermiddag ruim een uur heeft zekere
van B. een aanslag gepleegd op mej. W. te
Apeldoorn. Het betreft hier een liefdesge-
schiedenis, die zich als volgt heeft toegedra
gen:
Mej. W. vertoeft sinds enkele dagen met
spul", den grooten Plesman-hTmself,' die zi'in I zeker,en de -J-in het logement-Kuyk aan
Haagsche hoofdkwartieren voor dien dag ver- dei? Sm'dsweg. Gistermor
nog „even Haarlem ffe nemen". Daarna ste-
vende het luchtgevaarte in de richting van de
hcofdstad. Het luchtschip vloog eerst over
Schiphol, waar de postzak werd neergegooid
De post is goed neergekomen. Daarna vloog
de „Graf Zeppelin" over de stad. Nadat het
luchtschip eenmaal over de hoofdstad had ge
cirkeld, waarbij over het centrum der stad
werd gevlogen, verdween de „Graf Zeppelin",
nagestaard door tienduizenden van de stra
ten, torens en daken, in Zuidoostelijke rich
ting naar Utrecht. Boven de hoofdstad en in
de richting Utrecht werd de „Graf Zeppelin"
begcleid door cen zes-tal vliegtuigen van de
'K.L.M.
Op den terugtocht
Precies te twaalf uur kwam de „Graf Zep
pelin aan den uiteinder in het gezicht van
Utrecht. Eenige minuten later cirkelde het om
den Domtoren, waar genoodigden van het
gemeentebestuur en de pers zich bevonden.
Het luchtschip bleef eenige minuten boven de
stad en verdween daarna in een grooten boog
in de richting van Nijmegen.
Even over half een kwam de „Graf Zeppe
lin" boven Nijmegen in het gezicht. Tegen
tien minuten over half een verdween het
luchtschip in Oostelijke richting.
laten had. Het was volgens een der luchtige
stadgenooten een erg veilig idee dat we den
baas aan boord hadden, mocht de Fokker on-
deugende neigingen in zijn motoren hebben
dan zou hij't nu wel nM in zijn kopkleppen
halen, met den baas en c:n beroemd man als
Aler in de stuurkast.
I Luchtdoopelingen.
Een paar van onze stadgenooten zal met-
een den luchtdoop ondergaan en. ze
hebben zich kranig gehouden. Het was
sehitterend vliegweer, helder, niet te veel
wind, allemaal factoren om het den Iucht
babies zoo aangenaam mogelijk te maken
Het gaat beginnen, de motoren loeien, de
rokker staat te trillen om los te komen,
maar wordt nog tegen gehouden door groot?
blokken voor zijn wielen, dan holderdebol-
deren we over't terrein, en het steeds mooie
oogenblik van het „los raken", ontroert ook
onze nieuwelingen. We stijgen snel, 100,
200, 300 meter staat de hoogtemeter, 100,
110, 140 K.M. wijst de „controleur du vol"
Als een blokkendoos
ligt het Hollandsche landschap onder ons,
terreinschakeeringen als veelkleurige tapij
ten, slooten als blinkende streepjes, de Bra-
semermeeren als goudvisschenkommetjes
waarop miniem kleine zeilbootjes en mier-
achtige menschjes, de wegen vol met non-
sens-achtige dingen, die auto's blijken te zijn.
Haarlem, Leiden, het villadorp Wassenaar,
ongelooflijk mooi van boven, de roode daken
scherp afstekend tegen het hooge geboomte,
dan de residentie, en erachter een breede
geelachtige strook: de duinenrij en het
strand. Als een pijltje zien we de pier, de
rotonde maakt makkelijk orienteeren moge
lijk, en dan plotseling: „daar is ie, zie je
hem, daar schuin langs den voorsten mo-
ter en ja, het is zoo, boven de zee en de
Pier hangt het geweldig stuk werk van
menschelijk doorzettingsvermogen en ver-
nuft, Jules Verne wordt waarheid. Als een
reusachtige aluminiumsigaar zweeft daar
laag beneden ons het ding waarmee Eckener
de wereld veroverd heeft. Vooraan de stuur
gondel, daarachter de raampjes, vanwaar-
uit onze landgenooten van het schouwspel
genieten, ean iange kabel hangt er uit, met
een Duitsche vlag eraan: de antenne.
Als libellen om een grooten kever zweven
•gen nu vervoegde
zich aan het logement, zekere Van B., die
vroeger met dezelfde juffrouw omgang had.
Van B. stelde pogingen in het werk om de
vroegere verhouding weer te herstellen. Mej
W. voelde daar ecnter weinig voor. De J.,
die Van B. kende als nogal vechtlustig, heeft
toen voorgesteld gedrieen naar het politie-
bureau te gaan om daar de zaak in het reine
te brengen. Dit voorstel vond instemming
en zoo begaf men zich om even over een uur
naar buiten op weg naar het politie-bureau.
Toen zij nauwelijks buiten het logement ge-
komen waren, trok Van B zijn mes en bracht
mej. W. daarmede een stoot toe onder een der
schouderbladen. Zij viel neer- Toen wilde
de vechtlustige De J. te lijf, die echter door
handig manoeuvreeren aan den woesteling
wist te ontkomen. Inmiddels kwamen de men
schen toegesneld en maakte Van B. zich uit
de voeten, in de richting van het kanaal.
Spoedig was de politie aanwezig en werd
de vrouw in het logement gedragen, waar
dokter Hermanides de eerste hulp verleende.
De vrouw werd vervolgens met den politie-
auto naar het ziekenhuis vervoerd. Dokter
Hermanides verklaarde aan den correspon
dent van De Crt. dat er geen levensgevaar
is bij de wonde.
Gistermorgen is De J. een verhoor afge-
ncmen. De dader is voortvluchtig. Zijn sig-
nalement is echter bekend, zoodat hij bin-
nen enkele dagen wel opgepikt zal zijn.
DE RADIORAAD OP BEZOEK BIJ
DE V.A R.A.
Zaterdag bracht de Radioraad een bezoek
aan het Studiogebouw van de V.A.R.A. te
Hilversum. Een tiental leden van de Radio
raad had aan de uitnoodiging van het V.A.
R.A.-bestuur gehoor gegeven. Na de bezichti-
ging van het gebouw en de groote hulpstu-
dio in de „Vereeniging" werd de lunch ge-
bruikt, waaraan enkele leden van het hoofd
bestuur der V.A.R.A. mede aanzaten. De
voorzitter, de heer S. v. d. Woude, deelde in
een korte rede een aantal bijzonderheden
mee over de organisatie van de VA.R.A. en
haar Omroepbedrijf. De voorzitter van den
Radioraad, de heer dr. Th. de Visser, dankte
in zijn antwoord de V.A.R.A. voor de aan-
gename ontvangst en bracht het V.A.R.A.-
bestuur hulde voor de bij uitstek doelmatige
EEN DIPLOMA VOOR HEILGYM-
NASTIEK EN MASSAGE WENSCHELIJK.
Gistermiddag, bij het sluiten van het con-
gres van heilgymnastiek en massage, werd
een telegram van hulde aan de koningin ge-
zonden. Tenslotte werd de volgende resolu-
tie aangenomen met algemeene stemmen:
„Naar aanleiding van de behandelde on-
derwerpen en de daarop gevolgde besprekin-
gen van het Congres voor Heilgymnastiek
en Massage ter gelegenheid van het 40-jarig
bestaan van het Genootschap voor Heilgym-
nastiek en Massage in Nederland is het de
overtuiging van de Congressisten geworden
dat een wettelijke erkenning van het diplo
ma voor Heilgymnastiek en Massage nood
zakelijk is en zoo spoedig mogelijk behoort
tot stand te komen. Het congres draagt het
bestuur van het Genootschap op al die maat-
regelen te treffen, die kunnen leiden tot be
doelde erkenning".
DIEFSTAL AAN DE HOOGOVENS.
Twee Duitsche geSmployeerden van de
hoogovens te IJmuide-n hebben kans gezien
een belangrijk stuk machinedeel te ontvreem-
den. Hun pogingen om dit te verkoopen ge-
lukten evenwel niet, zoodat zij, niet weten-
de wat te beginnen, het stuk machine in een
in aanbouw zijnd huis verborgen.
Het gelukte de marechaussee te Beverwijk
de daders op te sporen en tot bekentenis te
brengen. Zij bevinden zich thans in arrest.
TWEE KINDERLIJKJES GEVONDEN
Misschien wel lev end begraven
Vrijdag hebben arbeiders te Rotterdam,
die bezig waren met graafwerk ter hoogte
van den driehoek, welke gevormd wordt door
den Dordtschen straatweg en den nieuwen
en den ouden Groene-Hilledijk, een doos ge
vonden, waarin de lijkjes van een pasgebo-
ren tweeling, een jongetje en een meisje wer-
den gevonden. Het eene kind was in een
ouden rok, het andere in een stuk deken ge-
wikkeld. Naar alle waarschijnlijkheid is de
doos in den nacht van Dnderdag op Vrijdag
begraven en voorzoover het onderzoek heeft
uitgewezen is het niet onwaarschijnlijk te
achten, dat de kinderen levend begraven zijn.
WEGEN VOOR DOORGAAND
VERKEER.
In Noord-Holland.
Het verslag is verschenen omtrent hetgeen
inzake den aanleg van wegen voor door-
.?aand verkeer in deze provincie in het afge
loopen jaar (van 3 Oct. 1928 af) is verricht.
Uit het verslag b.ijkt o.a., dat voor de uit-
voenng der primaire wegen thans, buiten
de onderafdeeling, belast met de uitvoering
u<T kunstwerken, voor den technischen ar-
ye d werkzaam zijn: een hoofdingenieur,
een hcofdopzxhter, een opzichter-teekenaar
le klasse, zes opzichter-teekenaars, twee op-
zichters, acht teekenaars en drie hulpopzich-
ters. H?t ligt in de bedoeling een te benoe-
men ingenieur in hoofdzaak te belasten met
werk voor de bruggen en kunstwerken.
In bet afgeloopen verslagjaar is een be-
digg van ongeveer 600.009 voor het aan-
koopen van terreinen, benoodigd voor den
aanleg van het wegennet, besteed.
EEN STOOTBLOK VERNIELD.
Een kranig rangeerder.
Zaterdagochtend reed te Veenendaal op't
stationsemplacement een goederentrein tij
dens het rangeeren door een stootblok.
Een rangeerder moest eenige wagens te
rug laten zetten. Dit gebeurt meestal met de
locomotief los voor den trein. Zoo ook hier.
Tijdens dit terugzetten geeft de machinist
op een sein even volstoom, zoodat de wagens
een harden duw krijgen en verder uit zich
zelve, dus zonder locomotief, doorrijden en
ten slotte door een stootblok worden opge-
vangen. Waarschijnlijk is het sein te laat ge
geven of de stoot te fel geweest, in elk geval
reden de zes of zeven wagons met zeer groo
te vaart Een van de op het emplacement
werkende rangeerders, Van Velthuizen, zag
onmiddellijk het gevaar in. Hij liet zijn werk
in den steek en hclde met de snel rijdende
wagens mede, sprong er in vollen gang op
en zette uit alle macht onder het rijden een
der remmen aan.
De gang was echter te groot. Uit gevaar
voor eigen leven sprong de rangeerder er ;n
voile vaart weer af. Men een doffen slag
greep de achterste wagen het stootblok. dat
als een lucifersdoosje in elkander werd ge-
drukt. De wagons schoten nog eenige meters
door, vernielden het hek langs het trottoir
van den weg en bleven toen 'steken. Door
het flink optreden van Van Velthuizen is er-
ger voorkomen. Hij had alleen een kleine
wond aan een hand.
De materieele schade is gering en
soonhjke ongevallen waren er niet.
HET BIOSCOOPCONFLICT.
r j --J In den Tilburgschen raad.
in de Vrijdagavond gehouden vergade
ring van den raad der gemeente Tilburg
kwam ter sprake een voorstel van den heer
I5-) om de genieen-
te Tilburg onmiddellijk te doen uittreden uit
ae Vereeniging van Zuidelijke gemeenten tot
gemeenschappelijke filmkeuring.
Nadat de voorzitter had voorgesteld, het
voorstel om praeadvies naar B. en W. te zen-
den, bepleitte de heer Arts de urgentie van
zijn voorstel. Tijdens deze besprekingen werd
aan elk raadslid een telegram overhandigd
van den volgenden inhoud: „Smeeken ophef-
ting bioscoopconflict". Onderteekend:
„Werkloos personeel en gezinnen".
De voorzitter bleef er bij dat praeadvies
gewenscht was, temeer daar de gemeente
toch tot 1 Jan. 1931 aan de Vereeniging
vastzit.
De heer Arts deelde daartegenover mede,
dat de bioscoop-exploitanten bereid zijn, om,
zoodra het besluit tot uitbreiding genomen
is, de voorstellingen weder onmiddellijk te
geven.
Met 19 tegen 10 stemmen besloot de raad
fen slotte, om het praeadvies van B. en W.
dat in de eerstvolgende vergadering op 25
October a.s. zal verschijnen, af te wachten
DE TYPHUS- IN ZUIDLAREN.
Weer twee gevallen.
Van bevoegde zijde wordt gemeld, dat in
het besmette paviljoen op de stichting „Den-
nenoord" te Zuidlaren opnieuw bij twee pa-
tienten para-typhus is geconstateerd. Beide
patienten hebben de ziekte in lichten graad
De toestand der overige patienten is over he*
algemeen bevredigend.
Er zijn nu in het geheel acht patienten en
vier leden van het personeel door typhus
aangetast.
Dr. Bekenkamp, de inspecteur van de
Volksgezondheid in de drie noordelijke pro-
vincign en dr. Lubberman, inspecteur voor
het Staatstoezicht van het krankzinnigenwe-
zen, hebben hun tevredenheid betuigd over
de genomen maatregelen om uitbreiding der
ziekte te voorkomen.
ONEERLIJK TRAMPERSONEEL*.
Bij de Rotterdamsche Tramweg Mij. aaft
de Rosestraat constateerde men gedurende
de laatste jaren herhaaldelijk diefstallen
van goederen, welke door de maatschappij
moesten worden geexpedieerd.
Eenige dagen geleden is er een loods-
knecht betrapt. Hij werd bij het verlaten van
de loods gefouilleerd en toen bleek dat hij
een tafelkleed op de borst droeg. De man is
gearresteerd en in verband met deze arresta-
tie werden nog twee loodsknechten aange-
houden. Bij huiszoekingen werden vele
goederen gevonden en in beslag genomen.
De diefstallen zijn gedurende eenige jarer
gepleegd.
VERKEERSONGEVALLEN.
De auto reed door
In Delft is Zaterdagavond op den Rotter-
damschen weg een 33-jarige opperman uit
Den Haag aangereden door een auto en met
zijn fiets over den weg geslingerd. De man,
die vrij zwaar aan been en hoofd werd ge-
wond, is door de politie naar het gasthuis
vervoerd. De autobestuurder is na de aan-
rijding snel doorgereden en onbekend ge-
bleven
Botsing, een auto zonder licht.
Omstreeks negen uur zijn op de Rotter
damsche Weg, nabij de Overs lag te Delft,
een vrachtauto uit Rotterdam, die zonder
licht reed, en 'n personenauto met elkaar in
botsing gekomen. De bestuurder van den
vrachtauto verloor het stuur en reed tegen
de afrastering langs den weg. Hij werd
zwaar aan ae borstkas verwond. Iemand
die naast hem zat, vloog door de voorruit
en werd door de glasscherven aan het ge-
aat verwond. De auto werd zwaar bescha-
digd en werd later met behulp van een
:raanwagen weggesleept.
Auto in het publiek gereden. Een
doode.
Gistermiddag te ruim half vier is op den
Wageningschen berg J. S., die met zijn auto
den berg opreed, bij het uitwijken voor een
anderen auto, uit de richting Renkum, op het
rijwielpad gekomen en ingereden op de wan-
delaars, die daar in verband met het mooie
weer in grooten getale liepen. Hij reed daar-
bij 3 personen aan, n.l. den twintigjarigen
Fr. Alberts, diens verloofde mej.. K en mej.
M. De heer Alberts was op slag dood. De
ijeide dames werden ernstig gekwetst naar
„Ziekenzorg" overgebracht. De politie arres-
teerde S. en nam de auto in beslag.
Dronken man overreden en gedood.
Zaterdagavond is te Geldrop de 49-jarige
ongehuwde stucadoor H. G. die in dronken
toestand de Sluisstraat overstak onder een
vrachtauto van den expediteur J. H. geko
men. De man was op slag dood. De auto
reed slechts langzaam en den chauffeur treft
geen schuld, - -
rlAKKpn /J Vm*-i ^.U _i e
met het kllkTII nrnAf/lrao or. iro« I .T U11?