De Zeppelin-vaart boven Nederland. 7/etzuu?m Sndpukwekkend en majestiieiis» In een vliegtulg bij het luchtschip. GestartJ De „Graf Zeppelin'' is Zaterdagavond om 23.23 uur Duitsche tijd (22.43 Holl. tijd) te Friedrichshafen opgestegen voor het maken van zijn vlucht naar Holland. Bij Delfzijl over de grens. Delfzijl is de eerste Nederlandsche stad ge weest, die door het luchtschip „Graf Zeppe lin" werd bezocht. Gistermorgen te ruim half zeven werd Delfzijl wakker geroepen door het geschreeuw in de straten „het luchtschip komt Als een wolk naderde statig de „Graf Zep pelin" over de Eems in de richting van Delf zijl. Het luchtschip had op de boeg aan de voorzijde het rood wit blauw geheschen. Het was sehitterend weer en het luchtschip vloog op slechts gexinge hoogte. In haast gekleed stroomden de menschen naar buiten om het Weer uit het land vertrokken. Van Nijmegen af zette het luchtschip „Graf Zeppelin" regelrecht in Oostelijke richting koers naar Duitschland. Te 12.50 uur pas- seerde de „Graf Zeppelin" nabij Beek de grens en verdween in de richting van Kleef. Het bezoek aan Nederland van de „Graf Zep pelin" behoort tot het verleden. De tocht bo- ven Nederland heeft precies 6 uur en 10 minu- ten geduurd. MET EEN TWEE-MOTORIGE FOKKER NAAR DE „ZEPP". Van onzen eigen redacteur. Storm- en regengoden, die de laatste dagen Europa en vooral de lage landen aan de zee overvloedig met hunne zegeningen over- stroomd hadden, zijn Zondag de Nederlan- ders en de Duitschers erg genadig geweest en luchtschip waar te nemen. Slechts korten tijd j hebben door hun schitterende afwezigheid o-e- ikonden de imvoners van Delfzijl van het maakt, dat de Zeppelin-tocht, waar Holland f°° ongeveer een week op heeft zitten wach ten door kon gaan. Zaterdagavond „broad- castte Hilversum dat de luchtwalvisch met een 22-tal ondernemende Hollanders als jonassen in zijn maag.van zijn hangar t; rriedrichtshafen opgestegen was om Zon- dagsmorgens vroeg, bij Delfzijl de grens te passeeren. Alkmaarsche Strijdvragen. Toen brandde in onze goede kaasstad weer de druk-besproken strijdvraag op: „komt-ie, of komt-ie niet". De heer Hohle vertrouwde rotsvast op het telefonische woord van zijn - -L,- van schouwspel genieten. Hoewel niet snel varen- de, was het luchtschip, dat slechts een maal over de stad vloog, spoedig verdwenen. Het vertrok in Westelijke richting. Boven Groningen Te vijf minuten over zeven verscheen de „Graf Zeppelin" voor de eerste maal boven Groningen. Het luchtschip, dat met een snelheid van •ngeveer 90 KM. uit Delfzijl naar Gronin- igen vloog, kwam vroeger dan verwacht was Hieraan is het waarschijnlijk te wijten, dat ■niet meer Groningers op de been waren. Al- TI leen op de Groote Markt had zkh een groote |andgen°oL den Unterkapitan Lehmann en menigte verzameld, in de verwaohting dat het '<wam Zaterdagnacht om een uur nog met een luchtschip om den Martinitoren zou" vliegen I J]mm, en en..'n grooten handwa- Deze verwachting werd dan ook bewaarheid, want tot tweemaal toe vloog de „Graf Zeppe lin" om den toren. Na de eerste maal ver dween het luchtschip om even daarna weer terug te keeren en na nogmaals over de stad en om den toren te hebben gevlogen, verdween het luchtschip in Zu id-Westelijke richting. Ook op de daken der huizen hadden zich :eer vele nieuwsgierigen opgesteld. 1 Boven 'Meppel Precies te acht uur arriveerde het lucht schip uit Noordelijke richting boven Meppel. Eenige minuten cirkelde het luchtschip boven de stad om daarna in de richting van Zwolle te vertrekken. In Zuidelijke richting. Precies te 8.16 arriveerde het luchtschip /3raf Zeppelin" boven Zwolle. Geheel onverwacht verscheen de „Graf Zeppelin" vervolgens te 8.35 boven Deventer Vijf minuten na Deventer bereikte het lucht schip Apeldoorn. Na over de stad te zijn ge vlogen zette het luchtschip koers naar het paleis Het Loo. Het luchtschip cirkelde boven het paleis en daarna vloog het naar de stad terug. Te ruim kwart voor tien naderde de „Graf Zeppelin" Den Bosch uit de richting van Oss. Reeds tien uur passeerde het Tilburg, waar vele duizenden het luchtschip gade sloe- gen. Een kwartier later verscheen de „Graf Zeppelin" boven Breda. Eenige minuten voor half elf vloog het luchtschip geeskorteerd door vliegtuigen bo ven Dordrecht. Boven Rotterdam. Te ruim kwart voor elf arriveerde het luchtschip, komende uit het Zuiden over d rivier boven Rotterdam. De „Graf Zeppelin" vloog zeer laag en was heel goed zichtbaar. Naar den Haag en Scheveningen. Even voor elf uur bereikte de „Graf Zeppe lin" Den Haag. In de Residentie was de be- .langstelling voor het luchtschip, dat bij een bewolkte lucht zeer laag vloog, zeer groot. De ,,Graf Zeppelin" vloog van Den Haag naar Scheveningen, over de Boulevard en ver dween daarna in de richting van Leiden. Bo ven het Konrnklijk Paleis werd met de Hol- iandsche vlag gezwaaid. Te 11.12 uur verscheen de „Graf Zeppelin" boven Leiden. Boven Haarlem. Tegen half twaalf kwam de „Graf Zeppe lin" boven Haarlem. Het luchtschip beschreef een groote boog in de omgeving van de groote Markt en was duidelijk zichtbaar. Er was groote belangstelling, zoowel op straat, als op de daken en torens der stad. Het luchtschip boven de hoofdstad. Tegen half twaalf reeds kwam het lucht schip „Graf Zeppelin" in het gezicht van de hoofdstad. Op Schiphol meldde de uitkijkpost de nadering reeds tegen kwart over elf, doch de „Graf Zeppelin" veranderde van koers om gen't Waagplein onveilig maken door 'n ge- weldig opschrift uit te leggen: „HerzIich wilkommen in Alkmaar". Helaas, 't enthou- siaste werken van onze K.L.M.-vertegen- woordiger hebben de Zepp.-leiding niet kun- nen vermurwen, en de agent die op de Waag- toren heeft gezeten om de stoomfluiten te waarschuwen, zal misschien heel in de verte door zijn kijker een kleine glimp hebben kun- nen opvangen van den reus die boven Amster dam of Haarlem zweefde Alkmaarders in de lucht Een stelletje Alkmaarsche luchtenthou siasteliiigen, stu'k voor stuk menschen, die er wel lets voor voelden een beetje in hooger eferen te komen, hadden met den heer Hohle gecontracteerd voor den „Begleitungsflucht" van de Zepp. en dientengevolge trok Zon dag al vroeg dit aantal moedigen naar Schip hoi om het evenement te gaan ondernemen. Een uitmuntende stemming over't meer dan mooie weer was al dadelijk Present en vol ver- wacnting klopten aller harten toen het in de buurt van de Amsterdamsche vlieghaven al drukker en drukker werd en auto achter auto zich in die richting spoedde, waar alras een zevental Fokkers keurig gereid, op de beton- nen vloer voor de wachtkamer, zichtbaar werd. Een onnoeinelijk aantal menschen om- zoomde Schiphol, de vliegelingen wandelden gewichtig heen en weer of dronken K.L.M - een zevental Fokkers om den Zepp heen, nu eens er boven, dan er onder, er naast, links en rechts, prachtig zweven de schaduwen mee over den grond en over de zilveren huid van den luchtvisch, passagiers worden ach ter de raampjes gezien; het is een uniek schouwspel van overwinning van den mensch op de elementen. Een twaalftal vlieg machines zijn het die den Zepp boven Haar lem begeleiden, behalve de Fokkers van de K. L. M. zijn er nog een paar Fokker-jagers uit Soesterberg aanwezig en als een klein nijdig mugje stormt een Engelsch Moth- vliegtuigje tusschen zijn groote kameraden door. Haarlem. zelfs de traditioneele oude vrouw heeft haar plaats bij het spinnewiel verruild voor een dito op een of ander dak, zwart is het van de menschen, op de Groote Markt is geen grond te zien, de wegen staan vol met auto's waarop en waarin wuivende menschen, schepen met masten die vol men schen gekleefd zitten, menschen, menschen alsmaar menschen die het groote vlieg won- der bejubelen en begroeten. De straatweg Amsterdam—Haarlem, een trouwe copie van de Lairessestraat tijdens de Olympische Spelen, een onafzienbare rij autos, vier naast elkaar, de wegkanten be- zaaid met menschen, dan Schiphol alweer waar rijen dik het publiek staat. We „hangen" weer boven de „Graf Zeppe lin Een wit ding maakt zich los uit de stuurgondel, onfplooit zich en wordt op het vliegterrein met daverend applaus ontvan- gen: de post die op deze manier naar de plaats van bestemming wordt geexpedieerd. Dan is het afgeloopen. Aler laat de kist zakken, nog even zweven we, dan hebben we weer grond en keurig rollen we tot voor het restaurant, waar we uitstappen en onze plaatsen dadelijk weer ingenomen worden door een tweede lading luchtschip-liefheb- bers, die full-speed den Zepp achterna gaan, welke om en bij den Westertoren bezig is duizenden Amsterdammers in vervoering te brengen, om dan langzaam naar Utrecht af- zweeft. Uittocht. De uittocht begint, het parkeerterrein wordt leeggereden, de restaurants „boven en beneden" worden bestormd, koffie en snert staan heel hoog genoteerd, in lunches schijnt een baisse ingetreden te zijn, het wachten op dit veelbegeerde wordt gekort door het kijken naar passagiersvluchten makende machines, naar een aluminiumvogel van de Duitsche Lufthansa, en. door het bedelen van vlieg- speldjes aan den heer Hohle, die handen te kort heeft en overal tegelijk vrienden en col- lega s ontmoet, die noodzakelijk een handje moeten hebben. Een liefhebbende echtgenoof van ons gezelschap gaat per telefoon zijn be- tere 75 die met angst en beven haar echtvriend de lucht in liet vliegen, even ge- ruststellen met de mededeeling dat hij met twee gebroken beenen voor het telefoontoe stel staat, maar dat alles verdcr goed afge loopen is. Heer Hdhle komt het gezelschap verrassen met de boodschap dat hij onze vliegbewijzen naar Friedrichshafen zal stu ren om de handteekening van Dr. Eckener, en alles in pais en vree, omdat ieder enthou- siast is over de buitengewoon interessante ylucht met een twee-motofige Fokker naar het laatste luchtwonder dezer eeuw: de „Graf Zeppelin". En als de auto's alien weer naar Alk maar terugvoeren en er in Haarlem een stuk- Je gegeten wordt, omdat Schiphol uitver- kocht was, glundert het gezicht van Herr outillage van zijn omroepbedrijf. Verder zei- de dr. de Visser dat een organisatie als de V.A.R.A. er recht op heeft dat met hare be- langen ernstig rekening wordt gehouden. De Radioraad, die tot taak heeft naar recht en billijkheid te oordeelen, zal dit zeker niet uit het oog verliezen. INBREKER OP HEETERDAAD BETRAPT. Bij een huiszoeking honderden arti- kelen gevonden. Zaterdagavond is op het Centraal-Station te Utrecht op heeterdaad betrapt de Duit- scher Paul Karsunke, toen hij ten nadeele van de Nederlandsche Spoorwegen een pakje suikerwerken ontvreemdde. Deze aanhouding had tot gevolg, dat Zon- dagmiddag huiszoeking is gedaan in de wo- ning van Karsunke aan de Merelstraat te Hilversum. Het resultaat was, dat in be- slag werd genomen een aantal japonnen, bontmantels, dynamo's, stereoscopen, chirur- gische instrumenten, twee electro-motoren, een groot aantal heerencostuums, ongeveer honderd paar kousen, honderden sigaren en sigaretten, benevens nog vele andere zaken. HERVATTING DER LANDARBE1DERS- STAKING? Groote groepen landarbeiders uit Beerta en omgeving hebben besloten heden Maan- dag den arbeid niet te hervatten, omdat de stakingsleiding buiten de leden om tot be- eindiging der staking besloten heeft. De toestand in het stakingsgebied is zeer ver- ward en de verbittering tegen de stakings leiding groot. Er spelen zich tooneelen af, die herinneren aan de staking van 1903. So- ciaal-democraten en communisten zijn her- haaldelijk in groote woordenwisselingen ge- wikkeld, die vaak in vechtpartijen "ontaar- den Wilde geruchten doen de ronde, dat een algemeene vergadering tot afzetting van het hoofdbestuur heeft besloten. NIEUW GEVAL VAN KINDER- VERLAMMING TE BAFLO. Gisteren is te Baflo een nieuw geval van cinderverlamming geconstateerd, zoodat thans 8 gevallen daar ter plaatse bekend zijn. Een ideaal laxeer- middel vindt ge in 1 v J Foster's Maagpillen. Zacht werkend zon- der eenige krampen. f 0.65 per flacon. StttS-f ffanSChe mMigte amusee^e zi^h voldaan onder de K. L SCpeTS met het kijken naar proefdraaien van Fokkers jagertjes uit Soesterberg, een aardig Pan dertje en een Moth-je. Totdat de Zeppelin boven Rotterdam gesignaleerd werd en de zeven Fokkers een voor een volbelast opstegen en uit't gezicht verdwenen. Alkmaar trof het, niemand anders dan de Indie-vlieger Aler was piloot van de ..EG, de twee-motorige Fokker, waarmee de Alkmaarders den luchtvisch zouden gaan bekijken. Verder was de tweede bestuurders- plaats ingenomen door den „baas van het z'n Iuchtbabies van vanmorgen zijn nu al daverende K. L. M. enthousiasten geworden Binnenland MEISJE MET EEN MES GESTOKEN Gistermiddag ruim een uur heeft zekere van B. een aanslag gepleegd op mej. W. te Apeldoorn. Het betreft hier een liefdesge- schiedenis, die zich als volgt heeft toegedra gen: Mej. W. vertoeft sinds enkele dagen met spul", den grooten Plesman-hTmself,' die zi'in I zeker,en de -J-in het logement-Kuyk aan Haagsche hoofdkwartieren voor dien dag ver- dei? Sm'dsweg. Gistermor nog „even Haarlem ffe nemen". Daarna ste- vende het luchtgevaarte in de richting van de hcofdstad. Het luchtschip vloog eerst over Schiphol, waar de postzak werd neergegooid De post is goed neergekomen. Daarna vloog de „Graf Zeppelin" over de stad. Nadat het luchtschip eenmaal over de hoofdstad had ge cirkeld, waarbij over het centrum der stad werd gevlogen, verdween de „Graf Zeppelin", nagestaard door tienduizenden van de stra ten, torens en daken, in Zuidoostelijke rich ting naar Utrecht. Boven de hoofdstad en in de richting Utrecht werd de „Graf Zeppelin" begcleid door cen zes-tal vliegtuigen van de 'K.L.M. Op den terugtocht Precies te twaalf uur kwam de „Graf Zep pelin aan den uiteinder in het gezicht van Utrecht. Eenige minuten later cirkelde het om den Domtoren, waar genoodigden van het gemeentebestuur en de pers zich bevonden. Het luchtschip bleef eenige minuten boven de stad en verdween daarna in een grooten boog in de richting van Nijmegen. Even over half een kwam de „Graf Zeppe lin" boven Nijmegen in het gezicht. Tegen tien minuten over half een verdween het luchtschip in Oostelijke richting. laten had. Het was volgens een der luchtige stadgenooten een erg veilig idee dat we den baas aan boord hadden, mocht de Fokker on- deugende neigingen in zijn motoren hebben dan zou hij't nu wel nM in zijn kopkleppen halen, met den baas en c:n beroemd man als Aler in de stuurkast. I Luchtdoopelingen. Een paar van onze stadgenooten zal met- een den luchtdoop ondergaan en. ze hebben zich kranig gehouden. Het was sehitterend vliegweer, helder, niet te veel wind, allemaal factoren om het den Iucht babies zoo aangenaam mogelijk te maken Het gaat beginnen, de motoren loeien, de rokker staat te trillen om los te komen, maar wordt nog tegen gehouden door groot? blokken voor zijn wielen, dan holderdebol- deren we over't terrein, en het steeds mooie oogenblik van het „los raken", ontroert ook onze nieuwelingen. We stijgen snel, 100, 200, 300 meter staat de hoogtemeter, 100, 110, 140 K.M. wijst de „controleur du vol" Als een blokkendoos ligt het Hollandsche landschap onder ons, terreinschakeeringen als veelkleurige tapij ten, slooten als blinkende streepjes, de Bra- semermeeren als goudvisschenkommetjes waarop miniem kleine zeilbootjes en mier- achtige menschjes, de wegen vol met non- sens-achtige dingen, die auto's blijken te zijn. Haarlem, Leiden, het villadorp Wassenaar, ongelooflijk mooi van boven, de roode daken scherp afstekend tegen het hooge geboomte, dan de residentie, en erachter een breede geelachtige strook: de duinenrij en het strand. Als een pijltje zien we de pier, de rotonde maakt makkelijk orienteeren moge lijk, en dan plotseling: „daar is ie, zie je hem, daar schuin langs den voorsten mo- ter en ja, het is zoo, boven de zee en de Pier hangt het geweldig stuk werk van menschelijk doorzettingsvermogen en ver- nuft, Jules Verne wordt waarheid. Als een reusachtige aluminiumsigaar zweeft daar laag beneden ons het ding waarmee Eckener de wereld veroverd heeft. Vooraan de stuur gondel, daarachter de raampjes, vanwaar- uit onze landgenooten van het schouwspel genieten, ean iange kabel hangt er uit, met een Duitsche vlag eraan: de antenne. Als libellen om een grooten kever zweven •gen nu vervoegde zich aan het logement, zekere Van B., die vroeger met dezelfde juffrouw omgang had. Van B. stelde pogingen in het werk om de vroegere verhouding weer te herstellen. Mej W. voelde daar ecnter weinig voor. De J., die Van B. kende als nogal vechtlustig, heeft toen voorgesteld gedrieen naar het politie- bureau te gaan om daar de zaak in het reine te brengen. Dit voorstel vond instemming en zoo begaf men zich om even over een uur naar buiten op weg naar het politie-bureau. Toen zij nauwelijks buiten het logement ge- komen waren, trok Van B zijn mes en bracht mej. W. daarmede een stoot toe onder een der schouderbladen. Zij viel neer- Toen wilde de vechtlustige De J. te lijf, die echter door handig manoeuvreeren aan den woesteling wist te ontkomen. Inmiddels kwamen de men schen toegesneld en maakte Van B. zich uit de voeten, in de richting van het kanaal. Spoedig was de politie aanwezig en werd de vrouw in het logement gedragen, waar dokter Hermanides de eerste hulp verleende. De vrouw werd vervolgens met den politie- auto naar het ziekenhuis vervoerd. Dokter Hermanides verklaarde aan den correspon dent van De Crt. dat er geen levensgevaar is bij de wonde. Gistermorgen is De J. een verhoor afge- ncmen. De dader is voortvluchtig. Zijn sig- nalement is echter bekend, zoodat hij bin- nen enkele dagen wel opgepikt zal zijn. DE RADIORAAD OP BEZOEK BIJ DE V.A R.A. Zaterdag bracht de Radioraad een bezoek aan het Studiogebouw van de V.A.R.A. te Hilversum. Een tiental leden van de Radio raad had aan de uitnoodiging van het V.A. R.A.-bestuur gehoor gegeven. Na de bezichti- ging van het gebouw en de groote hulpstu- dio in de „Vereeniging" werd de lunch ge- bruikt, waaraan enkele leden van het hoofd bestuur der V.A.R.A. mede aanzaten. De voorzitter, de heer S. v. d. Woude, deelde in een korte rede een aantal bijzonderheden mee over de organisatie van de VA.R.A. en haar Omroepbedrijf. De voorzitter van den Radioraad, de heer dr. Th. de Visser, dankte in zijn antwoord de V.A.R.A. voor de aan- gename ontvangst en bracht het V.A.R.A.- bestuur hulde voor de bij uitstek doelmatige EEN DIPLOMA VOOR HEILGYM- NASTIEK EN MASSAGE WENSCHELIJK. Gistermiddag, bij het sluiten van het con- gres van heilgymnastiek en massage, werd een telegram van hulde aan de koningin ge- zonden. Tenslotte werd de volgende resolu- tie aangenomen met algemeene stemmen: „Naar aanleiding van de behandelde on- derwerpen en de daarop gevolgde besprekin- gen van het Congres voor Heilgymnastiek en Massage ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van het Genootschap voor Heilgym- nastiek en Massage in Nederland is het de overtuiging van de Congressisten geworden dat een wettelijke erkenning van het diplo ma voor Heilgymnastiek en Massage nood zakelijk is en zoo spoedig mogelijk behoort tot stand te komen. Het congres draagt het bestuur van het Genootschap op al die maat- regelen te treffen, die kunnen leiden tot be doelde erkenning". DIEFSTAL AAN DE HOOGOVENS. Twee Duitsche geSmployeerden van de hoogovens te IJmuide-n hebben kans gezien een belangrijk stuk machinedeel te ontvreem- den. Hun pogingen om dit te verkoopen ge- lukten evenwel niet, zoodat zij, niet weten- de wat te beginnen, het stuk machine in een in aanbouw zijnd huis verborgen. Het gelukte de marechaussee te Beverwijk de daders op te sporen en tot bekentenis te brengen. Zij bevinden zich thans in arrest. TWEE KINDERLIJKJES GEVONDEN Misschien wel lev end begraven Vrijdag hebben arbeiders te Rotterdam, die bezig waren met graafwerk ter hoogte van den driehoek, welke gevormd wordt door den Dordtschen straatweg en den nieuwen en den ouden Groene-Hilledijk, een doos ge vonden, waarin de lijkjes van een pasgebo- ren tweeling, een jongetje en een meisje wer- den gevonden. Het eene kind was in een ouden rok, het andere in een stuk deken ge- wikkeld. Naar alle waarschijnlijkheid is de doos in den nacht van Dnderdag op Vrijdag begraven en voorzoover het onderzoek heeft uitgewezen is het niet onwaarschijnlijk te achten, dat de kinderen levend begraven zijn. WEGEN VOOR DOORGAAND VERKEER. In Noord-Holland. Het verslag is verschenen omtrent hetgeen inzake den aanleg van wegen voor door- .?aand verkeer in deze provincie in het afge loopen jaar (van 3 Oct. 1928 af) is verricht. Uit het verslag b.ijkt o.a., dat voor de uit- voenng der primaire wegen thans, buiten de onderafdeeling, belast met de uitvoering u<T kunstwerken, voor den technischen ar- ye d werkzaam zijn: een hoofdingenieur, een hcofdopzxhter, een opzichter-teekenaar le klasse, zes opzichter-teekenaars, twee op- zichters, acht teekenaars en drie hulpopzich- ters. H?t ligt in de bedoeling een te benoe- men ingenieur in hoofdzaak te belasten met werk voor de bruggen en kunstwerken. In bet afgeloopen verslagjaar is een be- digg van ongeveer 600.009 voor het aan- koopen van terreinen, benoodigd voor den aanleg van het wegennet, besteed. EEN STOOTBLOK VERNIELD. Een kranig rangeerder. Zaterdagochtend reed te Veenendaal op't stationsemplacement een goederentrein tij dens het rangeeren door een stootblok. Een rangeerder moest eenige wagens te rug laten zetten. Dit gebeurt meestal met de locomotief los voor den trein. Zoo ook hier. Tijdens dit terugzetten geeft de machinist op een sein even volstoom, zoodat de wagens een harden duw krijgen en verder uit zich zelve, dus zonder locomotief, doorrijden en ten slotte door een stootblok worden opge- vangen. Waarschijnlijk is het sein te laat ge geven of de stoot te fel geweest, in elk geval reden de zes of zeven wagons met zeer groo te vaart Een van de op het emplacement werkende rangeerders, Van Velthuizen, zag onmiddellijk het gevaar in. Hij liet zijn werk in den steek en hclde met de snel rijdende wagens mede, sprong er in vollen gang op en zette uit alle macht onder het rijden een der remmen aan. De gang was echter te groot. Uit gevaar voor eigen leven sprong de rangeerder er ;n voile vaart weer af. Men een doffen slag greep de achterste wagen het stootblok. dat als een lucifersdoosje in elkander werd ge- drukt. De wagons schoten nog eenige meters door, vernielden het hek langs het trottoir van den weg en bleven toen 'steken. Door het flink optreden van Van Velthuizen is er- ger voorkomen. Hij had alleen een kleine wond aan een hand. De materieele schade is gering en soonhjke ongevallen waren er niet. HET BIOSCOOPCONFLICT. r j --J In den Tilburgschen raad. in de Vrijdagavond gehouden vergade ring van den raad der gemeente Tilburg kwam ter sprake een voorstel van den heer I5-) om de genieen- te Tilburg onmiddellijk te doen uittreden uit ae Vereeniging van Zuidelijke gemeenten tot gemeenschappelijke filmkeuring. Nadat de voorzitter had voorgesteld, het voorstel om praeadvies naar B. en W. te zen- den, bepleitte de heer Arts de urgentie van zijn voorstel. Tijdens deze besprekingen werd aan elk raadslid een telegram overhandigd van den volgenden inhoud: „Smeeken ophef- ting bioscoopconflict". Onderteekend: „Werkloos personeel en gezinnen". De voorzitter bleef er bij dat praeadvies gewenscht was, temeer daar de gemeente toch tot 1 Jan. 1931 aan de Vereeniging vastzit. De heer Arts deelde daartegenover mede, dat de bioscoop-exploitanten bereid zijn, om, zoodra het besluit tot uitbreiding genomen is, de voorstellingen weder onmiddellijk te geven. Met 19 tegen 10 stemmen besloot de raad fen slotte, om het praeadvies van B. en W. dat in de eerstvolgende vergadering op 25 October a.s. zal verschijnen, af te wachten DE TYPHUS- IN ZUIDLAREN. Weer twee gevallen. Van bevoegde zijde wordt gemeld, dat in het besmette paviljoen op de stichting „Den- nenoord" te Zuidlaren opnieuw bij twee pa- tienten para-typhus is geconstateerd. Beide patienten hebben de ziekte in lichten graad De toestand der overige patienten is over he* algemeen bevredigend. Er zijn nu in het geheel acht patienten en vier leden van het personeel door typhus aangetast. Dr. Bekenkamp, de inspecteur van de Volksgezondheid in de drie noordelijke pro- vincign en dr. Lubberman, inspecteur voor het Staatstoezicht van het krankzinnigenwe- zen, hebben hun tevredenheid betuigd over de genomen maatregelen om uitbreiding der ziekte te voorkomen. ONEERLIJK TRAMPERSONEEL*. Bij de Rotterdamsche Tramweg Mij. aaft de Rosestraat constateerde men gedurende de laatste jaren herhaaldelijk diefstallen van goederen, welke door de maatschappij moesten worden geexpedieerd. Eenige dagen geleden is er een loods- knecht betrapt. Hij werd bij het verlaten van de loods gefouilleerd en toen bleek dat hij een tafelkleed op de borst droeg. De man is gearresteerd en in verband met deze arresta- tie werden nog twee loodsknechten aange- houden. Bij huiszoekingen werden vele goederen gevonden en in beslag genomen. De diefstallen zijn gedurende eenige jarer gepleegd. VERKEERSONGEVALLEN. De auto reed door In Delft is Zaterdagavond op den Rotter- damschen weg een 33-jarige opperman uit Den Haag aangereden door een auto en met zijn fiets over den weg geslingerd. De man, die vrij zwaar aan been en hoofd werd ge- wond, is door de politie naar het gasthuis vervoerd. De autobestuurder is na de aan- rijding snel doorgereden en onbekend ge- bleven Botsing, een auto zonder licht. Omstreeks negen uur zijn op de Rotter damsche Weg, nabij de Overs lag te Delft, een vrachtauto uit Rotterdam, die zonder licht reed, en 'n personenauto met elkaar in botsing gekomen. De bestuurder van den vrachtauto verloor het stuur en reed tegen de afrastering langs den weg. Hij werd zwaar aan ae borstkas verwond. Iemand die naast hem zat, vloog door de voorruit en werd door de glasscherven aan het ge- aat verwond. De auto werd zwaar bescha- digd en werd later met behulp van een :raanwagen weggesleept. Auto in het publiek gereden. Een doode. Gistermiddag te ruim half vier is op den Wageningschen berg J. S., die met zijn auto den berg opreed, bij het uitwijken voor een anderen auto, uit de richting Renkum, op het rijwielpad gekomen en ingereden op de wan- delaars, die daar in verband met het mooie weer in grooten getale liepen. Hij reed daar- bij 3 personen aan, n.l. den twintigjarigen Fr. Alberts, diens verloofde mej.. K en mej. M. De heer Alberts was op slag dood. De ijeide dames werden ernstig gekwetst naar „Ziekenzorg" overgebracht. De politie arres- teerde S. en nam de auto in beslag. Dronken man overreden en gedood. Zaterdagavond is te Geldrop de 49-jarige ongehuwde stucadoor H. G. die in dronken toestand de Sluisstraat overstak onder een vrachtauto van den expediteur J. H. geko men. De man was op slag dood. De auto reed slechts langzaam en den chauffeur treft geen schuld, - - rlAKKpn /J Vm*-i ^.U _i e met het kllkTII nrnAf/lrao or. iro« I .T U11?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 6